• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Elon zei dan ook niet dat de fairings voor deze Starlink launch hergebruik zouden worden :)

March of the Eagles

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
bottom line schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:36:
[...]

Jawel.
[Twitter]

Maar staalharde bewijzen hebben we daar niet voor :)
Ze willen 2-6 starlink missies doen voor het einde van het jaar. Er is voor zover ik weet nooit gezegd dat de arabsat fairings voor déze missie hergebruikt hebben.
Lijkt me ook stug gezien ze er in de webcast geen woord over gerept hebben.

• summetje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56
Volgens mij was hij nog niet gepost, maar je kunt je naam weer naar mars sturen.

https://mars.nasa.gov/participate/send-your-name/mars2020/

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:12
Vannacht waren de starlink satellieten te zien... Tenminste ik denk dat dat het was.

Heel erg indrukwekkend! Ik was een beetje laat met de foto, ze kwamen redelijk vlot voorbij, ruim feller dan de sterren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EKdgDhGWRK3oGTpobmqSvEJM/full.jpg

Ook op Twitter gepost, misschien ziet de baas het zelf nog ;-).

[Twitter: https://twitter.com/Devian83/status/1132064139487129602]

https://wren.co/join/Devian

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 16:23

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12 15:23

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

En inmiddels zijn ze vannacht weer voorbij gekomen, een riant langere sliert :)

https://vimeo.com/338482002

Ben wel benieuwd hoeveel van deze er nu straks permanent zichtbaar gaan zijn. Een stuk of 4 tegelijk ofzo? Ik heb eigenlijk geen idee hoe een groot deel van de hemel "550km hoog" je vanaf een willekeurig punt op zeeniveau kunt zien.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12 15:23
Dat was dan een stuk vroeger dan voorspeld. Voor niets het bezoek van een hele verjaardag waar ik was naar een park in de buurt gelokt voor Santa's Sleigh... Waren gelukkig allemaal enthousiastelingen :P

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op http://me.cmdr2.org/starlink/ kun je ze tracken. Gegevens a.d.v. die Marco z'n observaties a.d.v. zijn video, dus je kunt wellicht twijfelen aan de accuraatheid :P

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-12 11:10
Hebben jullie de nieuwe elektrische raket van Rusland gezien?

YouTube: Soyuz Rocket Struck by Lightning During Launch

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:26

Garyu

WW

NASA heeft een eerste selectie gemaakt voor de Power en Propulsion Element (PPE) van de Deep Space Gateway. Verrassend genoeg zijn ze voor de goedkoopste bieder gegaan met Maxar die het ding voor 375k USD aangeboden heeft (de andere aanbieders waren grote spelers als Lockheed en co met minstens 30% tot bijna 80% hogere kosten). Dat ding zou in 2022 al moeten gaan vliegen.

Een leuk artikel dat het mooi samenvat allemaal:
https://spaceflightnow.co...or-lunar-gateway-station/

Afbeeldingslocatie: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/05/maxar_ppe.jpg

Er liggen mooie dingen in de toekomst 8)
The Gateway’s first element will launch on a commercial rocket by the end of 2022, followed in 2023 by the launch of the station’s first pressurized segment, also on a commercial vehicle. The pressurized utilization module would have multiple docking ports to connect with the PPE, a lunar lander and visiting Orion crew capsules.

[ Voor 46% gewijzigd door Garyu op 27-05-2019 22:06 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Garyu schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:02:
NASA heeft een eerste selectie gemaakt voor de Power en Propulsion Element (PPE) van de Deep Space Gateway. Verrassend genoeg zijn ze voor de goedkoopste bieder gegaan met Maxar die het ding voor 375k USD aangeboden heeft (de andere aanbieders waren grote spelers als Lockheed en co met minstens 30% tot bijna 80% hogere kosten). Dat ding zou in 2022 al moeten gaan vliegen.

Een leuk artikel dat het mooi samenvat allemaal:
https://spaceflightnow.co...or-lunar-gateway-station/

[Afbeelding]

Er liggen mooie dingen in de toekomst 8)

[...]
Is allemaal onderdeel van het nieuwe Artemis maanprogramma dat NASA recentelijk aangekondigd heeft.

Daarbij zijn SLS Exploration Mission 1 (EM-1) en 2 (EM-2) omgedoopt tot Artemis 1 en 2 (enzovoort).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d9avfJah.jpg

March of the Eagles

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:42
Beetje extra electriciteit voor een Soyuz... Geeft niks.
Afbeeldingslocatie: https://www.sciencealert.com/images/2019-05/processed/soyuz-lightning_600.jpg

Klik url voor filmpje, jammer dat die niet embed.

Edit: o zie dat het al gemeld is. Laat het maar staan voor het plaatje.

[ Voor 11% gewijzigd door Semyon op 28-05-2019 09:36 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
SCE to Aux :9

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:31

KipCurreh

Nightcrawler

Semyon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:33:
Beetje extra electriciteit voor een Soyuz... Geeft niks.
[Afbeelding]

Klik url voor filmpje, jammer dat die niet embed.

[Twitter]

Edit: o zie dat het al gemeld is. Laat het maar staan voor het plaatje.
Wow ! En zijn die dingen daar op voorzien ? :?
Kan me voorstellen dat dat toch een serieuze elektrische ontlading is

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-12 11:10
KipCurreh schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:51:
[...]

En zijn die dingen daar op voorzien ? :?
Zag jij een gigantische Michal Bay explosie dan? O-) ;)

• Osiris
  • Niet online
Metalen buitenkant, werkt vast wel als een kooi van Faraday.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:42
Als ze er zo goed tegen kunnen, waarom staan er dan altijd 4 van die gigantische bliksemafleiders rond de launchpad?

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/gggHD.jpg

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25
Tja, ideaal is het natuurlijk niet :P

Nou zijn er wel vaker raketten geraakt door bliksem om vervolgens alsnog lekker door te vliegen, maar dan heb je wel te maken met objecten die niet meer in contact staan met de grond natuurlijk. Alhoewel ik me voor kan stellen dat de opdonder er niet veel minder om is.

Op de grond echter kan ik me ook weer voorstellen dat de schade vele malen groter zou zijn bij een blikseminslag. Alles zou instant gefrituurd zijn bij een inslag in de transporter/erector bijvoorbeeld, om nog maar te zwijgen over de brandstof die door al die leidingen loopt.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Eén van de grootste gevaren van blikseminslag in vliegtuigen met een te hoge elektrische weerstand, is plotselinge explosieve opwarming, doordat er eventjes een gigantische stroom door de vleugels/romp loopt. Waardoor lagers van stuurstangen vastgelast kunnen worden, of zelfs (door uitzetten van de lucht) gesloten delen uit elkaar kunnen klappen.

Echt elektrische problemen heb je geloof ik niet zo gauw, gezien het vliegtuig (of de raket) toch niet geaard is en het niet zo heel relevant is wat zijn eigen potentiaal is. Op de grond is dat natuurlijk anders.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Semyon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:28:
Als ze er zo goed tegen kunnen, waarom staan er dan altijd 4 van die gigantische bliksemafleiders rond de launchpad?

[Afbeelding]
Denk je dat een 'vonkje' een goed idee is als je duizenden en duizenden liters brandstof en zuurstof aan het verpompen bent?
mcDavid schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:15:
Eén van de grootste gevaren van blikseminslag in vliegtuigen met een te hoge elektrische weerstand, is plotselinge explosieve opwarming, doordat er eventjes een gigantische stroom door de vleugels/romp loopt. Waardoor lagers van stuurstangen vastgelast kunnen worden, of zelfs (door uitzetten van de lucht) gesloten delen uit elkaar kunnen klappen.
Dat gaat natuurlijk ook op voor de lagers in de stuurvlakken van de raket, en voor de explosieve bouten om trappen van elkaar te scheiden.

Koolstofvezel voor dragende delen zal niet helpen.

Maar: het is met voldoende engineering prima op te lossen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:49

mphilipp

Romanes eunt domus

burne schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:44:
[...]
Denk je dat een 'vonkje' een goed idee is als je duizenden en duizenden liters brandstof en zuurstof aan het verpompen bent?
Mwaa...er zit een hele grote vonk aan het uiteinde... :+

Serieus: ze zullen best van alles doen om 'm bliksemproof te maken en we zien dat ook deze raket gewoon doorvloog. Ook Apollo 12 vloog rustig door, maar de instrumenten en telemetrie gingen op tilt. Een van de engineers had door dat het een power supply was in de Signal Conditioning Equipment die de signalen van de instrumentatie omzette naar standaard voltages voor de displays en telemetrie apparatuur. Toen die naar de AUX stand was gezet, kwam het toen weer goed. Dus ondanks alles toch iets doorgebrand. Als het iets anders was geweest had ie net zo goed kunnen ontploffen of uitvallen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Garyu

Garyu

WW

XWB schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:26:
[...]

Is allemaal onderdeel van het nieuwe Artemis maanprogramma dat NASA recentelijk aangekondigd heeft.

Daarbij zijn SLS Exploration Mission 1 (EM-1) en 2 (EM-2) omgedoopt tot Artemis 1 en 2 (enzovoort).

[Afbeelding]
Wordt nog spannend met wat voor launcher ze gaan vliegen. Ik hoor geruchten over New Glenn. Tenminste voor het PPE lijkt het de enige betaalbare optie.

Er zijn verder sterke twijfels over de financiële haalbaarheid voor dit bedrag en de risico's die Maxar en daarmee Nasa ook hiermee neemt. Alleen de launcher gaat al een flinke hap uit hun budget nemen. Een GEO launch van een F9 is al 60 miljoen, en dan ben je pas halverwege. Ground segment gaat ook de nodige kosten veroorzaken, dan blijft er voor PPE zelf niet veel over.

[ Voor 32% gewijzigd door Garyu op 28-05-2019 18:43 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Garyu schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:39:
[...]

Wordt nog spannend met wat voor launcher ze gaan vliegen. Ik hoor geruchten over New Glenn. Tenminste voor het PPE lijkt het de enige betaalbare optie.
De design study, inclusief de maanbasis die NASA vanaf 2028 wil realiseren, is in elk geval gebaseerd op SLS Block 1B. Plaatje hieronder schept een aardig beeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xjS7ZBsh.jpg

Maar zoals Ars Technica terecht opmerkt heeft Boeing nog steeds problemen met de ontwikkeling van de SLS core stage. NASA zou inderdaad naar een andere launcher kunnen kijken.

Verder heeft NASA maar liefst 11 bedrijven aangeschreven om een maanlander concept uit te werken. Het geheel moet bestaan uit een een transfer, descent en ascent unit.

NASA Taps 11 American Companies to Advance Human Lunar Landers
- Aerojet Rocketdyne – Canoga Park, California
One transfer vehicle study
- Blue Origin – Kent, Washington
One descent element study, one transfer vehicle study, and one transfer vehicle prototype
- Boeing – Houston
One descent element study, two descent element prototypes, one transfer vehicle study, one transfer vehicle prototype, one refueling element study, and one refueling element prototype
- Dynetics – Huntsville, Alabama
One descent element study and five descent element prototypes
- Lockheed Martin – Littleton, Colorado
One descent element study, four descent element prototypes, one transfer vehicle study, and one refueling element study
- Masten Space Systems – Mojave, California
One descent element prototype
- Northrop Grumman Innovation Systems – Dulles, Virginia
One descent element study, four descent element prototypes, one refueling element study, and one refueling element prototype
- OrbitBeyond – Edison, New Jersey
Two refueling element prototypes
- Sierra Nevada Corporation, Louisville, Colorado, and Madison, Wisconsin
One descent element study, one descent element prototype, one transfer vehicle study, one transfer vehicle prototype, and one refueling element study
- SpaceX – Hawthorne, California
One descent element study
- SSL – Palo Alto, California
One refueling element study and one refueling element prototype
Het idee is dat astronauten met Orion naar het ruimtestation reizen. Dat ruimtestation - veel kleiner dan ISS overigens - hangt in een baan rond de maan, en kan zonder re-supply onderdak bieden voor drie maanden. Het station is eventueel uit te breiden met extra modules. Via de maanlander kunnen astronauten dan tussen maanoppervlak en ruimtestation pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VGwj96wh.jpg

De maanlander is een three-stage concept: een transfer unit dat het geheel van ruimtestation naar low orbit brengt, een descent unit voor de landing en de ascent unit voor de terugkeer. Een direct landing vanaf het ruimtestation is om onduidelijke redenen niet mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CNbj1nTh.jpg
Garyu schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:39:
[...]

Er zijn verder sterke twijfels over de financiële haalbaarheid voor dit bedrag en de risico's die Maxar en daarmee Nasa ook hiermee neemt. Alleen de launcher gaat al een flinke hap uit hun budget nemen. Een GEO launch van een F9 is al 60 miljoen, en dan ben je pas halverwege. Ground segment gaat ook de nodige kosten veroorzaken, dan blijft er voor PPE zelf niet veel over.
Uiteraard klinkt de hele timeline niet haalbaar, en het budget zal flink omhoog moeten. Maar wel gaaf om te zien dat NASA een lagentermijn visie neergezet heeft. Misschien dat ze nog kosten kunnen besparen door een andere launcher te gebruiken.

March of the Eagles

• Garyu

Garyu

WW

Oh ik had het puur over de eenjarige demo van het PPE nu, niet over de rest van het programma. Dat daar de sls ingezet gaat worden is zo goed als zeker, tenminste ten dele, al was het maar om het ding niet voor niks ontwikkeld te hebben.

Maar een launch naar lunar orbit in 2022 is onhaalbaar, en hier komt Blue weer om de hoek kijken. Maxar lijkt mij erg optimistisch, maar we zullen zien.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Garyu schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:28:
Maar een launch naar lunar orbit in 2022 is onhaalbaar, en hier komt Blue weer om de hoek kijken. Maxar lijkt mij erg optimistisch, maar we zullen zien.
Tja, en dan moet New Glenn eerst nog vliegen. Ik heb nog geen hardware in ontwikkeling gezien.

March of the Eagles

• Garyu

Garyu

WW

XWB schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:31:
[...]

Tja, en dan moet New Glenn eerst nog vliegen. Ik heb nog geen hardware in ontwikkeling gezien.
Er wordt hard aan gewerkt. Niet zo prominent in de media als spaceX obviously, maar er zit een flink team van zo'n 300 man.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 08:44
XWB schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:20:
[...]

De design study, inclusief de maanbasis die NASA vanaf 2028 wil realiseren, is in elk geval gebaseerd op SLS Block 1B. Plaatje hieronder schept een aardig beeld:

[Afbeelding]

Maar zoals Ars Technica terecht opmerkt heeft Boeing nog steeds problemen met de ontwikkeling van de SLS core stage. NASA zou inderdaad naar een andere launcher kunnen kijken.

Verder heeft NASA maar liefst 11 bedrijven aangeschreven om een maanlander concept uit te werken. Het geheel moet bestaan uit een een transfer, descent en ascent unit.

NASA Taps 11 American Companies to Advance Human Lunar Landers

[...]

Het idee is dat astronauten met Orion naar het ruimtestation reizen. Dat ruimtestation - veel kleiner dan ISS overigens - hangt in een baan rond de maan, en kan zonder re-supply onderdak bieden voor drie maanden. Het station is eventueel uit te breiden met extra modules. Via de maanlander kunnen astronauten dan tussen maanoppervlak en ruimtestation pendelen.

[Afbeelding]

De maanlander is een three-stage concept: een transfer unit dat het geheel van ruimtestation naar low orbit brengt, een descent unit voor de landing en de ascent unit voor de terugkeer. Een direct landing vanaf het ruimtestation is om onduidelijke redenen niet mogelijk.

[Afbeelding]

[...]

Uiteraard klinkt de hele timeline niet haalbaar, en het budget zal flink omhoog moeten. Maar wel gaaf om te zien dat NASA een lagentermijn visie neergezet heeft. Misschien dat ze nog kosten kunnen besparen door een andere launcher te gebruiken.
Ik verwacht dat de LOP-G gecancelled gaat worden voordat 'ie bruikbaar is. :P

Ik denk dat de kans dat Elon een Starship op de maan laat landen als demonstratie/omdat het kan, groter is dan de kans op een maanlanding m.b.v. LOP-G. En als Starship op de maan kan landen is LOP-G nutteloos. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 08:34
XWB schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:20:
[...]
Een direct landing vanaf het ruimtestation is om onduidelijke redenen niet mogelijk.
[...]
Ik denk dat dit vooral komt omdat de 'gateway orbit' van het ruimtestation hoog elliptisch is. Het is dan efficiënter om een eenvoudige 'sleepboot' te gebruiken om naar een low-moon orbit te gaan, decent / ascent met de lander en met de sleepboot terug naar de elliptische baan.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

[Afbeelding]
De schade van een blikseminslag op de grond wordt meestal veroorzaakt door het potentiaalverschil tussen hemel en aarde.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15

vectormatic

Warlock of the doorlock

MewBie schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 00:59:
[...]

Ik verwacht dat de LOP-G gecancelled gaat worden voordat 'ie bruikbaar is. :P

Ik denk dat de kans dat Elon een Starship op de maan laat landen als demonstratie/omdat het kan, groter is dan de kans op een maanlanding m.b.v. LOP-G. En als Starship op de maan kan landen is LOP-G nutteloos. :P
Mwa, LOPG is ook bedoeld als com-relay en science-lab, je gaat niet een starship een paar jaar rond de maan hangen voor een lange termijn experiment oid.

Neemt niet weg dat ik LOPG ook wel gecancelled zie worden, de slagkracht en richting is er bij de manned programmas van NASA al een paar decennia uit, en als ik het goed heb hebben ze de Exploration Upper Stage van het SLS ook al de nek omgedraaid, wat betekent dat de block 1B/2 varianten er ook niet komen...

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Garyu

Garyu

WW

De drive achter de gateway is dermate hoog dat ik die niet zo snel gecanceled zie worden. Nasa laat juist zien hoe ze samenwerken met de commercials om sls-achtige constructies zoveel mogelijk te vermijden. Combineer dat met de nieuwe space race met China en het project zit redelijk gebeiteld.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zou zomaar ermee te maken kunnen hebben dat als je de raket aan het tanken bent, je absoluut geen enkele vonk ook maar in de buurt wil hebben... ;)
Sorry, maar dat was al opgemerkt...ik wordt oud...

[ Voor 7% gewijzigd door mphilipp op 29-05-2019 13:12 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 19:19
Garyu schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:50:
De drive achter de gateway is dermate hoog dat ik die niet zo snel gecanceled zie worden. Nasa laat juist zien hoe ze samenwerken met de commercials om sls-achtige constructies zoveel mogelijk te vermijden. Combineer dat met de nieuwe space race met China en het project zit redelijk gebeiteld.
Tenzij SpaceX al toeristen naar de maan brengt voordat het project van NASA af is.
Elon had tijdens de 1e presentatie van dit plan van NASA al gereageerd dat het veel te veel stages zijn. Hij heeft geen zin in een ontwerp waarbij de helft van de raket single use is.

TheS4ndm4n#1919

• TweakTom92
RocketKoen schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Tenzij SpaceX al toeristen naar de maan brengt voordat het project van NASA af is.
Elon had tijdens de 1e presentatie van dit plan van NASA al gereageerd dat het veel te veel stages zijn. Hij heeft geen zin in een ontwerp waarbij de helft van de raket single use is.
Toeristen naar de maan brengen is wel wat anders dan een permanent bewoond research lab bouwen. Heeft weinig met elkaar te maken naar mijns inziens.

• RocketKoen
  • Laatst online: 01-12 19:19
TweakTom92 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:33:
[...]

Toeristen naar de maan brengen is wel wat anders dan een permanent bewoond research lab bouwen. Heeft weinig met elkaar te maken naar mijns inziens.
Dat lunar orbit station is vooral een punt om missies naar de maan mee te ondersteunen. Met een crew van een paar personen.
Dat was leuk geweest in 1970. Of zelfs 2010.
Maar je hebt er weinig aan als er een alternatief is dat in 1 trap van Leo naar de maan en terug kan. Met 20+ passagiers.

TheS4ndm4n#1919

• Garyu

Garyu

WW

RocketKoen schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:59:
[...]
Dat lunar orbit station is vooral een punt om missies naar de maan mee te ondersteunen. Met een crew van een paar personen.
Dat was leuk geweest in 1970. Of zelfs 2010.
Maar je hebt er weinig aan als er een alternatief is dat in 1 trap van Leo naar de maan en terug kan. Met 20+ passagiers.
LOP-G is niet bedoeld voor maan-missies. Het is een intermediate voor Mars-missies. Nogal een flink verschil.
De maan-lander is er recent bijgekomen omdat Trump dat wil, en dat past Nasa natuurlijk mooi in hun Mars-strategie. Maar Nasa wil niet naar de maan, ze willen naar Mars.

PS: Maan is nog steeds een challenge, maar wel eentje waarvan al bewezen is dat het kan.

[ Voor 24% gewijzigd door Garyu op 29-05-2019 15:04 ]

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:10

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Oh, Northrop die een eigen racket ontwikkeld? Daar was ik niet van op de hoogte...

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Erazzzer schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:36:
Oh, Northrop die een eigen racket ontwikkeld? Daar was ik niet van op de hoogte...

[YouTube: Northrop Grumman Corp. Tests Rocket in Utah]
Er is een 'waarneming' gedaan aan het einde van de test.
Northrop Grumman claims that the test was still successful, despite “an observation noted at the very end of test,” involving the nozzle.
Ik kan me eigenlijk niet heugen eerder een falende nozzle gezien te hebben.

• Garyu

Garyu

WW

[YouTube: Northrop Grumman Corp. Tests Rocket in Utah]
Vooral voor defensiedoeleinden vziw.

Zie ook hier voor algemene informatie over het OmegA programma: Wikipedia: Omega (rocket)

• DaCoTa
  • Laatst online: 02-12 17:51
burne schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:09:
[...]

Er is een 'waarneming' gedaan aan het einde van de test.

[...]

Ik kan me eigenlijk niet heugen eerder een falende nozzle gezien te hebben.
Kan video niet embedden:
There’s a whole lot of ‘observation’ missing at the back

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Vanavond met zoonlief en pappa Apollo 11 wezen kijken in het Omniversum.

Ik heb als guppie van drie naar de live-beelden zitten kijken dus voor mij heeft het nog net iets meer.

Maar: het is zonder meer de moeite waard daar een uur mee te verdoen. De lancering in IMAX is extra indrukwekkend maar in andere scenes is de vervorming van de koepel soms iets wat afleidt, dus ik weet niet of ik een tweede keer naar een IMAX-voorstelling zou gaan.

• DaCoTa
burne schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:43:
Vanavond met zoonlief en pappa Apollo 11 wezen kijken in het Omniversum.

[YouTube: APOLLO 11 [Official Trailer]]

Ik heb als guppie van drie naar de live-beelden zitten kijken dus voor mij heeft het nog net iets meer.

Maar: het is zonder meer de moeite waard daar een uur mee te verdoen. De lancering in IMAX is extra indrukwekkend maar in andere scenes is de vervorming van de koepel soms iets wat afleidt, dus ik weet niet of ik een tweede keer naar een IMAX-voorstelling zou gaan.
Zie ook DaCoTa in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]" voor mijn review. En een crosspost, omdat:
Let op: De IMAX versie (First steps) is 50 minuten, de feature film die later deze maand in de bios komt, is 93 minuten. Dus als je alles wilt zien, wacht dan tot de 27e en ga naar een Dolby of andere serieus doektechnische bios.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12 12:57
‘Ruimtevaartbedrijf medeoprichter Microsoft stopt ermee’
Stratolaunch Systems Corporation, het ruimtevaartbedrijf van Paul Allen, medeoprichter van Microsoft, stopt er waarschijnlijk mee. Dat hebben vier ingewijden tegen persbureau Reuters gezegd.

Grootste
Het bedrijf ontwikkelde onder meer ‘s werelds grootste vliegtuig (in spanwijdte) om satellieten en eventueel mensen het heelal in te kunnen sturen. Paul Allen overleed in oktober 2018 op een leeftijd van 65 jaar. In 2011 richtte hij Stratolaunch op.

Verkoop
Het bedrijf is onderdeel van Vulcan Inc, welke de mogelijkheid aan het onderzoeken zou zijn om verschillende delen van Stratolaunch te verkopen. Dat zegt één van de vier anonieme bronnen en een vijfde persoon tegen Reuters.

Operationeel
Het bedrijf zegt tegen Reuters nog geen uitspraken te doen en dat Stratolaunch operationeel blijft.
Bron

Apart dat ze vlak nadat ze zo'n belangrijke mijlpaal hebben gehaald alsnog zouden stoppen. Zouden de financiën een probleem aan het worden zijn nu Paul Allen is overleden?

De eerste vlucht van de Stratolaunch was afgelopen april:

/post

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-12 16:31
Sand0rf schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:07:
[...]

Bron

Apart dat ze vlak nadat ze zo'n belangrijke mijlpaal hebben gehaald alsnog zouden stoppen. Zouden de financiën een probleem aan het worden zijn nu Paul Allen is overleden?

De eerste vlucht van de Stratolaunch was afgelopen april:
[Twitter]
189 mph is wel een heeel klein stapje richting 30k km/u.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

burne schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:43:
maar in andere scenes is de vervorming van de koepel soms iets wat afleidt, dus ik weet niet of ik een tweede keer naar een IMAX-voorstelling zou gaan.
Ik vond het koepelvormige scherm eerder een afleiding. Je zit er ook te dicht op, waardoor het lijkt of het onscherp is. Een plat Imax scherm had denk ik beter geweest. Ik heb de BR inmiddels ook gedownload en die is inderdaad 90min.
Maar het was evengoed de moeite waard, gezellig met wat mede-spacenerds naar de film, wat wil je nog meer?

Iemand al een Lego Creator Expert maanlander besteld? (ik wel... :) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1oCOibw4OLVwGeyj12I33wMx/full.jpg

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

^^ Ben blij met met Saturn V raketje van lego. Neemt ook niet zoveel ruimte in beslag ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mphilipp schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:21:
[...]

Ik vond het koepelvormige scherm eerder een afleiding. Je zit er ook te dicht op, waardoor het lijkt of het onscherp is. Een plat Imax scherm had denk ik beter geweest. Ik heb de BR inmiddels ook gedownload en die is inderdaad 90min.
Maar het was evengoed de moeite waard, gezellig met wat mede-spacenerds naar de film, wat wil je nog meer?
Mijn overweging om eerst voor de IMAX-variant te gaan was dus het immersieve aspect van met name de ruimte-scenes. En dat komt zeker uit de verf.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Illegal_Alien schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:34:
^^ Ben blij met met Saturn V raketje van lego. Neemt ook niet zoveel ruimte in beslag ;)
Ik heb het uit betrouwbare bron dat Lepin (ja, die Chinees) de LUT gaat uitbrengen die Lego niet gekozen heeft in de Ideas selectie. Even afwachten, en dan kan ik mijn Saturn V een mooit plekje geven.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:46
Dit is cool:

http://stuffin.space/

Zelfs het rijtje Starlink satellieten is prima herkenbaar.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Het is ook niet echt een eigen ontwikkeling maar van Orbital ATK, dat zij hebben overgenomen.
Scott Manley heeft er een video aan gewijd.

[ Voor 13% gewijzigd door mphilipp op 04-06-2019 12:41 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nu we toch over Lego bezig zijn ;) Lego Ideas bestaat 10 jaar en ze hebben een aantal projecten die eerder welliswaar de 10.000 stemmen hebben gekregen, maar het uiteindelijk toch niet naar productie hebben gered opnieuw een kans gegeven. En daar is uiteindelijk ISS als winnaar uit gekomen. Volgend jaar dus verkrijgbaar als Lego set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VTIbQx3RmQCh9pwCBl6mJujc/full.png

Persoonlijk niet de meest spannende Lego set, hoewel ik ISS een mooi 'ding' vind. Maar om als Lego set te hebben...mehhh...

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Na een negatief item op Fox heeft Trump ogenschijnlijk de plannen voor de maan alweer naar de prullenbak verwezen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Andamanen schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:21:
Na een negatief item op Fox heeft Trump ogenschijnlijk de plannen voor de maan alweer naar de prullenbak verwezen.
Het is onduidelijk wat hij nu eigenlijk heeft getwitterd. Je kunt het interpreteren als een oproep aan NASA om de maan over te slaan en naar Mars te gaan. Je kunt het ook lezen als een oproep om de ambities op te schroeven en de maan als tussenstap naar Mars te zien (“of which the moon is a part”).

Het blijft egotripperij bij Trump. Zijn voorgangers waren in dit opzicht niet veel beter. Ze willen allemaal naar Mars maar geen van allen wil er tijdens hun presidentschap een serieus budget voor vrijmaken. Dat laten ze liever aan hun opvolgers over.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:44:
[...]

Ze willen allemaal naar Mars maar geen van allen wil er tijdens hun presidentschap een serieus budget voor vrijmaken.
De president kan daar helemaal geen geld voor vrijmaken. Serieuze budgetvoorstellen worden nooit door het Congres goedgekeurd.

March of the Eagles

• Spooksel
De president kan echter wel een budgetverzoek ervoor maken, welke vervolgens waarschijnlijk onderuit gehaald wordt door zowel het Huis als het Congres.

De budgetverzoeken voor een nieuw fiscaal jaar komt tenslotte altijd vanuit 'The Administration', maar het is nooit veel meer dan dat. Namelijk een 'verzoek', het is aan de mensen op het Capitool om daar mee aan de slag te gaan.

Maar goed, in dit geval had Trump met z'n Space Directive's NASA de opdracht gegeven om een terugkeer naar de Maan te versnellen tot 2024, wat de daadwerkelijke gebeurtenis dus mogelijk binnen een 2e termijn als President zou plaatsen mits hij dat weet te winnen.

Maar als je vervolgens ziet dat NASA in hun budgetverzoek nauwelijks ook echt om meer geld vragen hiervoor, tja... Het beetje dat ze gevraagd hadden is door iedereen die ook maar een beetje kennis heeft in dat wereldje meteen onderuit geharkt als zijnde 'dat is no way, never, nooit genoeg'.

Tja, als NASA niet om meer geld vraagt... dan houden de mensen op het Capitool NASA gewoon lekker op het budget (min of meer) wat ze al jaren ontvangen. Het is in ieder geval wel raar te noemen dat NASA (ism het Witte Huis) niet om serieus meer geld vraagt gezien de doelstelling die ze gekregen hebben. Hell, als je gewoon voor de vorm 10 miljard dollar (per jaar) meer zou vragen voor dat Artemis programma, wat vervolgens door het Congres afgeschoten wordt... kan Trump in ieder geval nog roepen 'Kijk, ik wilde wel... maar die idioten daar houden het weer tegen!'

Nu heb je gewoon weer zo'n 'kicking the can down the road' programma wat door zowel het Witte Huis zelf als NASA niet echt serieus genomen lijkt te worden. Tijdens het Obama tijdperk was het bijna 8 jaar lang de #JourneyToMars... dit is het Trump dingetje.

En ondertussen zit ene meneer Shelby in het Congres lekker z'n SLS en Orion het hand boven het hoofd te houden |:( 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Spooksel op 11-06-2019 11:53 ]

• zetje01
Als je een discussie wilt starten, dan zul je zelf eerst met argumenten moeten komen, we werken hier niet met de omgekeerde bewijslast. Dit zal je dan moeten doen in een nieuw topic met goede argumentatie en onderbouwing, aangezien de discussie over het nut van de ruimtevaart hier offtopic is.

Als je wat meer inzet, argumentatie en onderbouwing had gegeven dan had ik discussie afgesplitst, maar op deze manier willen het niet zien.

[ Voor 90% gewijzigd door defiant op 11-06-2019 23:27 ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb de offtopic discussie verwijderd. Op zich is het onderwerp interessant voor een los topic, maar niet op deze manier.

On-topic weer s.v.p.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• zetje01
Laat me jullie een geschiedenislesje geven, zo even snel uit mijn hoofd.

Toen in de 14e eeuw bleek dat je met buskruit en kannonnen stads- en kasteelmuren compleet aan gort kon schieten, ging iedereen het doen (althans, zij die het nuttig vonden)
Toen in de 15e eeuw bleek dat je via Brazilië naar zuidelijk Afrika kon, en zo de kaap kon ronden, om zo naar oost-azie te gaan, ging iedereen het doen (althans, zij die het nuttig vonden)
Toen in Engeland begin 19e eeuw bleek dat railtransport met stoomlokomotieven bleek goed te werken, ging iedereen het doen (althans, zij die het nuttig vonden)
Toen in 1903 bleek dat mensen konden vliegen me een vliegmachine, ging iedereen het doen (althans, zij die het nuttig vonden)
Toen in 1945 de Amerikanen lieten zien dat atoombommen echt te maken waren, ging iedereen het doen (althans, zij die het nuttig vonden)

Samenvattend:
Als gebleken is dat iets kàn en ook nuttig is (kosten/baten verhaal) gaat iedereen het doen.

Nou bemande maan/mars-missie:
Toen in 1969 de Amerikanen lieten zien dat mannetjes op de maan zetten, en terug halen, echt mogelijk bleek, toen ging iederee... Oh nee!!!
In de afgeloen 50 jaar heeft geen één land of organisatie een bemande maanmissie opgezet.
En waarom doet niemand dat? Omdat het nutteloos is! (kosten/baten verhaal)

Ik pas er voor om argumenten te gaan verzinnen waarom het nutteloos is.
Dat vind ik nou omgekeerde bewijslast.
De experts zien er namelijks niks in. Lijkt mij argument genoeg.

En laat hen die het beter denken te weten dan al die ruimtevaartorganisaies, zelf maar met argumenten komen waarom een bemande maan/marsrsmissie nu zo nuttig is.

Één tweaker hier (sorry, naam vergeten) had een heel uitgebreide reply geschreven.
Bedankt daarvoor. Ik had ook een uitgebreid antwoord, maar wachtte nog op andere argumenten van anderen.
(een vastgelopen boortje van een marslander vond ik niet voldoende argument voor een bemande marsmissie)
Maar in de tussentijd werd de hele discussie dus verwijderd...

• Maasluip
  • Laatst online: 01-12 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Toen Sir Edmund Hillary met Tenzing Norgay op de top van de Mount Everest stonden riep niemand "wat nutteloos!". Sterker nog, elk jaar sterven er een dozijn mensen terwijl ze dit ook proberen.
Niemand die roept "wat nutteloos!". Goed, misschien wel een paar, maar dat weerhoudt waarschijnlijk een stuk meer mensen niet om het toch te proberen.
Of iets nutteloos is hangt van je blikpunt af. We kunnen natuurlijk gewoon in de middeleeuwen blijven hangen met onze kennis en kunde, maar je kunt ook proberen jezelf te ontwikkelen. En dat kan op allerlei manieren.

Signatures zijn voor boomers.

• Spooksel
Kosten/baten van de (al dan niet bemande) ruimtevaart tegenover iets relatiefs als 'nuttig' stellen, ok....

Ieder z'n ding weet je. Vaak hoor je mensen ook met argumenten komen als 'Waarom ruimtevaart? Kunnen we niet beter de honger in Afrika, etc oplossen?'. Waarop ik dan denk, over weggegooid geld gesproken 8)7.

Ik blijf erbij, de mensheid _gaat_ de ruimte in. We gaan ons verspreiden naar Mars, de astroidengordel, de manen van Jupiter en Saturnus & verder. Wij zien de babystapjes hiervan en dat is onomkeerbaar, of je het nou leuk vind of niet en of je het persoonlijk nou nuttig vind of niet.

Je hebt het over kosten/baten. Maar ik denk dat je geen flauw idee hebt wat die nou precies zijn eigenlijk! Ik moet eerlijk bekennen, ik weet de baten ook niet exact, de kosten zijn echter op te zoeken (NASA is tenslotte een publieke organisatie, alles is op te vragen). Zo kun je bijvoorbeeld exact volgen wat een programma als de SLS en Orion de afgelopen 10 jaar gekost hebben, verschrikkelijk veel geld natuurlijk! Maar, wat mensen dan voor het gemak even vergeten meestal is dat al dat geld op den duur bij mensen terecht komt!

Mensen die werken bij NASA door heel Amerika, mensen die werken in de fabrieken van Boeing en haar toeleveranciers door heel Amerika, mensen die werken bij de fabrieken van Lockheed Martin en haar toeleveranciers door heel Amerika. Tien-/honderdduizenden mensen werken er in die programma's en guess what... met al die centjes die die mensen verdienen, bingo... die doen boodschappen, die gaan uit eten, die gaan met vakanties, noem het maar op. Weet je hoe ze dat noemen? Een economie draaiende houden!

Nu zou je misschien kunnen beargumenteren dat al die mensen maar massaal een andere baan moeten gaan zoeken omdat een paar kiezers het niet met de uitgaven aan NASA eens zijn, maar dat is ook weer zo wat he.

Het 'nut' van mensen op de Maan of Mars binnen nu en 5-10 jaar, daar valt over te discussieren. Maar over het geld wat er nu aan uitgegeven wordt? Niet echt als je het mij vraagt, dat wordt tenslotte gebruikt om mensen aan het werk te houden, banen te creeren, de economie in stand te houden. En hey, bonus... d'r komt af en toe nog eens een leuke nieuwe technologische breakthrough uit voort ook.

Ps...
No offense, maar JIJ kwam met een statement zonder het te onderbouwen. JIJ vindt iets, dan is het aan JOU om dat te onderbouwen! Weet je wat pas omgekeerde bewijslast is? Dat jij verwacht dat IK (en anderen) argumenten moeten gaan verzinnen die de jouw argumenten weerleggen. Wat lastig is, want je kwam uberhaupt niet met argumenten.

Ik pas ervoor om argumenten te gaan verzinnen waarom het nutteloos is. |:( |:( |:(

Just... WOW... Really?

[ Voor 11% gewijzigd door Spooksel op 12-06-2019 09:33 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:09

icecreamfarmer

en het is

zetje01 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 02:13:
Laat me jullie een geschiedenislesje geven, zo even snel uit mijn hoofd.

Toen in de 14e eeuw bleek dat je met buskruit en kannonnen stads- en kasteelmuren compleet aan gort kon schieten, ging iedereen het doen (althans, zij die het nuttig vonden)
Toen in de 15e eeuw bleek dat je via Brazilië naar zuidelijk Afrika kon, en zo de kaap kon ronden, om zo naar oost-azie te gaan, ging iedereen het doen (althans, zij die het nuttig vonden)
Toen in Engeland begin 19e eeuw bleek dat railtransport met stoomlokomotieven bleek goed te werken, ging iedereen het doen (althans, zij die het nuttig vonden)
Toen in 1903 bleek dat mensen konden vliegen me een vliegmachine, ging iedereen het doen (althans, zij die het nuttig vonden)
Toen in 1945 de Amerikanen lieten zien dat atoombommen echt te maken waren, ging iedereen het doen (althans, zij die het nuttig vonden)

Samenvattend:
Als gebleken is dat iets kàn en ook nuttig is (kosten/baten verhaal) gaat iedereen het doen.

Nou bemande maan/mars-missie:
Toen in 1969 de Amerikanen lieten zien dat mannetjes op de maan zetten, en terug halen, echt mogelijk bleek, toen ging iederee... Oh nee!!!
In de afgeloen 50 jaar heeft geen één land of organisatie een bemande maanmissie opgezet.
En waarom doet niemand dat? Omdat het nutteloos is! (kosten/baten verhaal)

De experts zien er namelijks niks in. Lijkt mij argument genoeg.

En laat hen die het beter denken te weten dan al die ruimtevaartorganisaies, zelf maar met argumenten komen waarom een bemande maan/marsrsmissie nu zo nuttig is.

Één tweaker hier (sorry, naam vergeten) had een heel uitgebreide reply geschreven.
Bedankt daarvoor. Ik had ook een uitgebreid antwoord, maar wachtte nog op andere argumenten van anderen.
(een vastgelopen boortje van een marslander vond ik niet voldoende argument voor een bemande marsmissie)
Nee het is de afgelopen 50 jaar te duur gebleken tov de kosten en baten op militair en economisch vlak.
Door technologische vooruitgang lijkt dat nu wel zo te zijn. Plus de zaken die uitgevonden zijn voor de spacerace zijn vervolgens op tal van vlakken in het normale leven gebruikt.

Jouw voorbeelden werden ook niet meteen omarmd en waren de eerste jaren ook rijkeluisspeeltjes.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:47
Ik ga binnenkort naar de Space Connect 2019 bij Space Expo, ben benieuwd :)

https://www.space-expo.nl/spaceconnect

• MewBie
Over een paar uurtjes trouwens de lancering van RADARSAT.

https://everydayastronaut...x-radarsat-constellation/

*beeeeep*

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

zetje01 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 02:13:
Ja, dat was ik....wtf? Is het in zo'n korte tijd zodanig ontspoord dat het maar verwijderd moest worden? Geen idee wat voor vreselijks er allemaal stond, maar mijn post was toch heel erg netjes en feitelijk. Beetje jammer dat het op die manier wordt afgekapt. Ik heb dan ook totaal geen zin meer om me ervoor in te spannen zinvolle bijdragen aan enige discussies te gaan leveren. Als er ongepaste posts worden gedaan, verwijder die dan.

Er jammer dit.

• BadRespawn
  • Laatst online: 30-11 17:14
Spooksel schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:28:
Ik blijf erbij, de mensheid _gaat_ de ruimte in.
Zeer waarschijnlijk wel - de vraag is wanneer: zal het zijn binnen een dusdanig tijdsbestek dat de drukte die er momenteel is mbt een bemande Mars missie, space mining en een min of meer permanente aanwezigheid op de Maan, gerechtvaardigd is?

Of zal het nog een paar eeuwen duren voordat dergelijke missies praktisch haalbaar zijn?
Maar over het geld wat er nu aan uitgegeven wordt? Niet echt als je het mij vraagt, dat wordt tenslotte gebruikt om mensen aan het werk te houden, banen te creeren, de economie in stand te houden.
Dat geldt wel voor meer menselijk activiteiten, toch bestaat er zoiets als 'gaan we (nog) niet doen want is economisch (nog) niet haalbaar'.

Trump II - Project 2025 tracker

• ZeRoC00L
  • Niet online
Link naar de webcast, start over ruim een uur (16:00):

https://www.spacex.com/webcast

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• DaCoTa
Falcon 9 is vertical. Promise.

:-)

• Spooksel
Haha, ik zag het ook voorbij komen. Goud :D

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Schakel net in... Maar waar kijken we naar?
Slecht weer?

• Spooksel
Mist :P

Dit is eigenlijk vrij normaal weer voor Vandenberg. Geen slecht weer verder.

[ Voor 85% gewijzigd door Spooksel op 12-06-2019 16:10 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:09
De CGI stagiair moet het project nog even openen :+

• Spooksel
Hey, een raket :D

• MewBie
Zagen jullie die UFO ook op het linker beeld? :+

*beeeeep*

• Spooksel
Fucking awesome :D Raket verdwijnt in de soep... staat ie toch mooi weer :D

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Afbeeldingslocatie: https://techcrunch.com/wp-content/uploads/2019/06/spacex-launch-06-12-19.gif

Landing
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D83i8KWX4AE73pD.jpg:large

bron: twitter

Geweldig _/-\o_

[ Voor 63% gewijzigd door icegodd op 12-06-2019 16:39 ]

• jip_86
Spooksel schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:27:
Fucking awesome :D Raket verdwijnt in de soep... staat ie toch mooi weer :D
Dacht ik ook, poten gaan veel te vroeg open, was het al de grond :D

• Spooksel
Soms heb je ook wel eens dat die mist laag nog iets dunner is, dan zie je bijvoorbeeld alleen de fairing boven het dek uitsteken, dat geeft ook wel toffe plaatjes.

• Spooksel
En mission succes, alle 3 de sats zijn los.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-12 23:17
Voor de KSP fans: versie 1.7.2 is uit

https://wiki.kerbalspaceprogram.com/wiki/1.7.2

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:55

Felyrion

goodgoan!

Hier nog een mooie uitleg over het hoe en waarom van Starlink:

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Maandag een nieuwe Falcon Heavy launch:
Monday night will be the night that the next SpaceX Falcon Heavy rocket launch goes off, assuming the weather cooperates. The launch is set to happen at Kennedy Space Center in Florida, and the launch is pushing a bunch of satellites into orbit if all goes well.

SpaceX says that the launch will be its most challenging ever as it must release satellites into three different orbits. Monday’s launch will also mark the first time that Falcon Heavy has launched with previously flown side boosters.

The side boosters the launch will use previously flew on the mission that saw Arabsat 6A put into orbit in April. The boosters were refueled and refitted for the upcoming launch.

[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 21-06-2019 15:00 ]

March of the Eagles

• TweakTom92
XWB schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:00:
Maandag een nieuwe Falcon Heavy launch:
[...]
11:30 PM EDT = 5:30 CEST
Launch window: 4 hours

Maar ik geef het een kleine kans:
Forecasts have suggested a significant risk of storms for the latter part of Monday increasing the risk that the launch will be postponed.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Musk zou gisteren een Starliner update gegeven hebben, maar de presentatie is waarschijnlijk verplaatst naar volgende maand. Starhopper zou eerst moeten vliegen, maar ondergaat momenteel (opnieuw) herstellingen.

[Twitter: https://twitter.com/flcnhvy/status/1140410838651740160]

March of the Eagles

• ZeRoC00L
  • Niet online
Morgen(vroeg) staat de volgende Falcon Heavy lancering op de planning

STP-2 mission:

https://www.spacex.com/stp-2

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9r-g_qVUAAYWB2.jpg:large

Dit is de eerste keer dat de side-boosters van de Falcon Heavy hergebruikt worden, deze zijn eerder dit jaar gebruikt bij de Arabsat-6A mission in april.

https://www.spacex.com/webcast

Volg je bankbiljetten

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15

vectormatic

Warlock of the doorlock

Toch gaaf dat de FH meer is dan een one-off, waar ik in het begin wat bang voor was.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• jip_86
Ja hoor, ik moet ook eens een keer vroeg uit bed voor werk als SpaceX vroeg lanceert, gaan ze schuiven met de tijd. Sorry :+

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:45
8:30 mensen!

En we zijn live

[ Voor 77% gewijzigd door bottom line op 25-06-2019 08:15 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 14:47
Prettige verrassing

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Spooksel
Nou, steek maar aan die kaars... ik zit er klaar voor :D

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:26

Bozevkwa

The Falcons have landed

Go for launch!

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Launch !

Volg je bankbiljetten

• Spooksel
OMG, speeeeeeed....

• Bozevkwa

Bozevkwa

The Falcons have landed

Mooie beelden

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

• Spooksel
WHOAH... Extreem cool die lichtshow en dat de feeds van beide side boosters ELKAARS burn zien :D

• Bozevkwa

Bozevkwa

The Falcons have landed

En nu een landing van twee boosters in het donker.
Kan niet wachten

• ZeRoC00L
  • Niet online
Sideboosters touchdown !

Volg je bankbiljetten

• Spooksel
PFFFF. niet eens in het midden, fail :+

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 09:29
Hee niet te snel. Touch down pas om 8:39

Nu de center

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Pagina: 1 ... 79 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.