• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Ik vind het echt bizar (en mooi) hoeveel corporate espionage er plaats vind daar in boca chica. En hoe weinig SpaceX erom lijkt te geven. Dit soort motoren vallen bovendien onder de bescherming van Amerikaanse militaire geheimen. Vraag me af wat die er van vinden.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Behalve wat hekwerk is er ook niks afgeschermd. Iedereen met een telelens kan leuke plaatjes maken.

March of the Eagles

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:09
mcDavid schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:43:
Ik vind het echt bizar (en mooi) hoeveel corporate espionage er plaats vind daar in boca chica. En hoe weinig SpaceX erom lijkt te geven. Dit soort motoren vallen bovendien onder de bescherming van Amerikaanse militaire geheimen. Vraag me af wat die er van vinden.
De Merlin foto's zijn ook bepaald niet geheim. Denk ook niet echt dat je zo'n apparaat zo even in elkaar kan klussen met wat foto's van de buitenkant.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25
Heh, applaus als je dat wel voor elkaar krijgt overigens :P

Maargoed, van zoveel andere raketmotoren zijn ook gewoon vrij gedetailleerde foto's te vinden hoor :)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mcDavid schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:43:
Ik denk dat de legering van de verbrandingskamer van de zuurstof-turbopomp het enige echte grote geheim is. Dat is een legering die bij 3000K in een pure zuurstofatmosfeer onder 300 bar druk niet smelt of in brand vliegt. Maar: de mensen die dat graag zouden willen weten hebben genoeg RD170’s om zelf te experimenteren.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XWB schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:14:
[...]
Top.

Dan resteert alleen de neuskegel nog.
Vraag me af of ze die er nog op willen zetten. Voor de hopper testen voegt het niet zoveel toe?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15

vectormatic

Warlock of the doorlock

YakuzA schreef op maandag 11 maart 2019 @ 18:54:
[...]

Vraag me af of ze die er nog op willen zetten. Voor de hopper testen voegt het niet zoveel toe?
Ligt er aan, als het gewicht/de aerodynamica enigszins op Starship moeten lijken...

anders is het weinig anders dan een grote grashopper met een raptor

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• jip_86
Voorlopig zit die nog aan de grond geketend. Voor een static fire lijkt die neus me niet heel erg noodzakelijk.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 19:19
De exploration stage van de SLS is gecanceld in het Nasa budget voor 2020.
Wat de SLS die over blijft amper beter maakt dat de FH, tegen 10x de prijs.
En spaceship heeft dus helemaal geen concurrent meer.

TheS4ndm4n#1919

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:33
RocketKoen schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:56:
Het trieste is dat de beslissing economisch gezien heel logisch is, maar de politici die profiteren van SLS-banen in hun staat/district dit zullen blokkeren of vertragen

Een missie naar Europa op een FH ipv SLS scheelt $700mln volgens Ars, bedenk eens wat voor ruimte dit op het budget van NASA kan geven...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:26

Garyu

WW

Vraagje: als je zo willekeurig iemand als Bill Gerstenmaier tegen het lijf zou lopen, wat zou je hem dan willen vragen? O-)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-12 15:14

Sebazzz

3dp

De space shuttle kon wel veel meer vervoeren, maakt dat het niet effectief goedkoper?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:42
Ik snap dat het nog niet af is enzo, en misschien er wel nooit komt, maar heeft blue origin geen concurrent in de planning?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Garyu

Garyu

WW

Semyon schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:15:
[...]

Ik snap dat het nog niet af is enzo, en misschien er wel nooit komt, maar heeft blue origin geen concurrent in de planning?
New Glenn inderdaad.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat is het budget, maar dat moet nog door de senaar. Waar er senatoren zitten die het goedkeuren en nog opkomen voor hun staat.

https://arstechnica.com/s...future-of-its-sls-rocket/

The US Senate will have much to say about this budget before it is done. In years past, the Senate Appropriations Committee, under the direction of its chairman Richard Shelby, has plussed up the administration budgets for NASA's SLS rocket.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En anders gaat de exploration stage naar het budget van 2021. Niet zo erg toch? :)

March of the Eagles

• Spooksel
Garyu schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 06:57:
Vraagje: als je zo willekeurig iemand als Bill Gerstenmaier tegen het lijf zou lopen, wat zou je hem dan willen vragen? O-)
To be honest... waarom ie altijd zo mega sip kijkt :P

Het jammere voor de mensen bij NASA is dat ze gewoon moeten lachen en klappen om wat er van hogerhand komt, ook al zijn ze het er persoonlijk totaal niet mee eens.

Het gebeurt ook aan de lopende band dat wanneer NASA officials eenmaal vertrokken zijn dat ze hard van leer trekken op de gang van zaken aldaar. Heel prominent voorbeeld daarvan de afgelopen jaren was bijvoorbeeld Lori Garver, deputy administrator onder Charles Bolden tijdens het Obama tijdperk.

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 17:14
Sebazzz schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:01:
De space shuttle kon wel veel meer vervoeren, maakt dat het niet effectief goedkoper?
Niet zo veel meer dat het opweegt tegen de hogere kosten.

Launch cost
Shuttle: $450 million
F9: $62 million

Payload to LEO
Shuttle: 27,500 kg
F9: 22,800 kg

Trump II - Project 2025 tracker

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:09

icecreamfarmer

en het is

BadRespawn schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:29:
[...]

Niet zo veel meer dat het opweegt tegen de hogere kosten.

Launch cost
Shuttle: $450 million
F9: $62 million

Payload to LEO
Shuttle: 27,500 kg
F9: 22,800 kg
En als je naar volume kijkt, plus het feit dat de shuttle ook 7 man vervoerde.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12 15:23
De Space Shuttle had wel meer voordelen buiten domme kilogrammen de ruimte in schieten. Zoals gezegd, 7 astronauten vervoeren bijvoorbeeld en een veel groter volume dan wat er in de fairing van de Falcon 9 past. Maar ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld reparaties en onderhoud uit te voeren aan satellieten als Hubble dankzij de aanwezigheid van een airlock. Door de opkomst van de 'goedkope' lanceringen met de Falcon 9 van SpaceX vergeten we wel eens dat de Space Shuttle een fantastische machine was met heel veel mogelijkheden! Tegen een hoge prijs, dat wel, maar het kon!
Ik ben heel benieuwd of er een cargo versie van Starship komt met vergelijkbare mogelijkheden als de Space Shuttle. Het plan is er wel, maar of het uiteindelijk komt is een tweede...

[ Voor 4% gewijzigd door Who Am I? op 12-03-2019 15:02 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• BadRespawn
  • Laatst online: 30-11 17:14
De Dragon 2 capsule kan ook 7 man vervoeren, maar heeft daarbij aanzienlijk minder capaciteit voor cargo dan de Shuttle.
De combinatie van grote crew en een aanzienlijke payload is idd een belangrijk voordeel vd Shuttle, maar de vraag is of dat ruim 700% hogere kosten waard is, en of het niet wat goedkoper kan.

Trump II - Project 2025 tracker

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Who Am I? schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:01:
De Space Shuttle had wel meer voordelen buiten domme kilogrammen de ruimte in schieten.
Precies. Vergelijkingen met gewone raketten zijn onzinnig. Met een shuttle kun je mensen meenemen, én een lading cargo, én ermee terug komen. Niet alleen met die mensen, maar ook iets mee terug nemen om op aarde te repareren, of wat dan ook. Heel ander type ruimteschip, met een heel ander doel gemaakt. Op bepaalde punten superhandig en cool natuurlijk, maar belachelijk duur en onpraktisch.
Het geld kwam van defensie die beloofd was dat ze een voertuig hadden die heel het jaar door kon lanceren. De Russen dachten dat ze met die Schuttle hun defensiesats konden oppiken, of zelf hun ruimtestation Salyut 7. Of de Amerikanen daar echt ooit aan gedacht hebben zullen we nooit weten. Maar volgens mij kan dat ding helemaal niet landen met zo'n zware lading.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:11:
[...]

Het geld kwam van defensie die beloofd was dat ze een voertuig hadden die heel het jaar door kon lanceren. De Russen dachten dat ze met die Schuttle hun defensiesats konden oppiken, of zelf hun ruimtestation Salyut 7. Of de Amerikanen daar echt ooit aan gedacht hebben zullen we nooit weten. Maar volgens mij kan dat ding helemaal niet landen met zo'n zware lading.
Een snelle zoektocht leert mij dat de Shuttle met zo'n 35.000 kg aan vracht kon landen. De Hubble (welke in het oorspronkelijke plan met de Shuttle terug naar aarde gebracht zou worden), weegt zo'n 10.000 kg. Salyut-7 woog zo'n 20.000 kg.

De angst van de Russen lijkt dus niet geheel onterecht te zijn geweest.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Skyaero schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:19:
[...]
Een snelle zoektocht leert mij dat de Shuttle met zo'n 35.000 kg aan vracht kon landen. De Hubble (welke in het oorspronkelijke plan met de Shuttle terug naar aarde gebracht zou worden), weegt zo'n 10.000 kg. Salyut-7 woog zo'n 20.000 kg.

De angst van de Russen lijkt dus niet geheel onterecht te zijn geweest.
Haha...in die zin niet. Het vrachtruim was dan ook precies groot genoeg voor Salyut... In de film over Salyut 7 wordt dit genoemd, omdat er precies in die periode een Shuttle vlucht gepland was met een Franse astronaut die al een keer op Salyut geweest was. Ik weet niet of dat een filmding is dat ze verzonnen hebben, maar sowieso is het nogal dubieus dat de Amerikanen dat wilden doen. De missies van de Shuttle worden heel lang vooraf voorbereid en de dingen die ze moeten doen tot in den treure geoefend. Lijkt me stug dat een lang geplande missie ineens veranderd kan worden om een ruimtestation van een ander land te kapen. Dat is een daad voor oorlog denk ik. Niet slim om dat te doen tijdens de Koude Oorlog. Maar de Russen waren (en zijn) een beetje paranoïde op dat vlak.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Who Am I? schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:01:
De Space Shuttle had wel meer voordelen buiten domme kilogrammen de ruimte in schieten. Zoals gezegd, 7 astronauten vervoeren bijvoorbeeld en een veel groter volume dan wat er in de fairing van de Falcon 9 past.
Wat ik eerder al riep: er passen 3 Crew Dragons in het ruim van een Shuttle. Dus, als je wilt gaan er 7 man in je Shuttle, en nog eens 21 in die drie Crew Dragons. Dat zijn twee voetbalteams, compleet met coach en reserves in een keer. De enige vlieg in de soep is dat ze te zwaar zijn. Je kunt niet eens twee volle Dragons naar LEO krijgen..
Skyaero schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:19:
Een snelle zoektocht leert mij dat de Shuttle met zo'n 35.000 kg aan vracht kon landen.
Die zoektocht was dan te haastig:
  • Payload to LEO 27,500 kg (60,600 lb)
  • Payload to ISS 16,050 kg (35,380 lb)
  • Payload to GTO 3,810 kg (8,400 lb)
  • Payload to Polar orbit 12,700 kg (28,000 lb)
  • Payload to Earth return 14,400 kg (31,700 lb

[ Voor 27% gewijzigd door burne op 12-03-2019 18:05 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 19:19

TheS4ndm4n#1919

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 14:47
Dat klinkt alsof ze er nog een laagje dakleer op aan het branden zijn.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
YakuzA schreef op maandag 11 maart 2019 @ 18:54:
[...]

Waarom zat de neuskegel er dan in de eerste plaats op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TLyuuFc6RZLWZt7EHdI9kwSj/full.jpg

March of the Eagles

• mcDavid
XWB schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 00:22:
[...]

[Afbeelding]
Zelfde reden dat er dummy engine-bells onder hingen: Voor de foto.

• Spooksel
PEW PEW PEW...

De NASA administrator legt ff een bommetje onder het nut van de SLS!

https://arstechnica.com/s...irst-orion-lunar-mission/

Hij suggereert even doodleuk dat de Orion EM-1 missie volgend jaar ook met commercieel verkrijgbare raketten zou kunnen, waarbij er een lancering is met de capsule op een raket een afgetankte 2e trap op een andere raket.

De enige raketten die dit aan zouden kunnen: Falcon Heavy en Delta IV Heavy

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Uiteraard kan Orion op Falcon Heavy en Delta IV Heavy gelanceerd worden, dat is nooit een geheim geweest. Als demomissie zou EM-1 inderdaad op deze launch vehicles gelanceerd kunnen worden.

Alleen zijn die raketten payload gelimiteerd en heb je voor maanmissies toch echt een SLS Block 2 type raket nodig.

March of the Eagles

• Spooksel
Ja, maar deze 'maanmissie' zou dus juist uit de opbouw van die twee lanceringen kunnen gebeuren. Een 2e trap (voor de propulsie naar de Maan) en de Orion. Lanceer ze beide naar LEO, koppel ze aan elkaar en gassen maar.

• Garyu

Garyu

WW

Spooksel schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 17:23:
Ja, maar deze 'maanmissie' zou dus juist uit de opbouw van die twee lanceringen kunnen gebeuren. Een 2e trap (voor de propulsie naar de Maan) en de Orion. Lanceer ze beide naar LEO, koppel ze aan elkaar en gassen maar.
Ik las het artikel. Voor een demo missie nog wel te doen (onbemand) en een beetje vergelijkbaar met de vroege missies naar de maan met de omdraaing en koppeling van de maanlander toendertijd. Voor een bemande missie betekent het wel weer een flinke klus om de boel human rated te maken natuurlijk. Maar daar is ook nog veel tijd voor.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SpaceX heeft in elk geval geen plannen om Falcon Heavy human rated te maken.

March of the Eagles

• Spooksel
Tegen de tijd dat SLS eens met astronauten een rondje Maan kan doen komt SpaceX al lachend voorbij met Starship en de Japanner die de eerste rit gekocht heeft :P

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:04
Over enkele minuten vertrekken 3 mensen naar het ISS: YouTube: NASA Live: Official Stream of NASA TV

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Spooksel schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:38:
PEW PEW PEW...

De NASA administrator legt ff een bommetje onder het nut van de SLS!

https://arstechnica.com/s...irst-orion-lunar-mission/

Hij suggereert even doodleuk dat de Orion EM-1 missie volgend jaar ook met commercieel verkrijgbare raketten zou kunnen, waarbij er een lancering is met de capsule op een raket een afgetankte 2e trap op een andere raket.

De enige raketten die dit aan zouden kunnen: Falcon Heavy en Delta IV Heavy
Filmpje daarover van his manleyness

YouTube: Can Orion Fly Around The Moon Without SLS?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-12 15:46

Tourniquet

Hiya, fellas!

Net "De wilde ruimte" teruggekeken, was gisteren de eerste aflevering (van 6 totaal) van op NPO2. Best leuke serie, met wetenschapsjournaliste Anna Gimbrère.

https://www.vpro.nl/programmas/de-wilde-ruimte.html

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tourniquet schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 23:06:
Net "De wilde ruimte" teruggekeken, was gisteren de eerste aflevering (van 6 totaal) van op NPO2. Best leuke serie, met wetenschapsjournaliste Anna Gimbrère.
Best leuke serie inderdaad. En het kijkt leuk weg met Anna. Beter dan weer zo'n stoffige vent als Smolders ofzo (een nieuwe, jonge versie dan). Valt me op dat de omroepen (ook internationaal) in dit soort programma's vaker jonge dames (soms zelfs best goed uitziende, hoewel dat subjectief is) in beeld brengen. Bij verschillende Horizon docs zie je vaker jonge dames als wetenschapper of journalist voorbij komen. Zal wel in het kader zijn van het interesseren van vrouwen voor technische/wetenschappelijke beroepen. Laatst ook een dame van ESA die met de Mars lander bezig was. Zij had daar software voor gemaakt geloof ik. Stond alleen een beetje knullig om met je hoge hakjes door het zand van de gesimuleerde Mars bodem te klunen...

• Who Am I?
Veel nieuwe info via nasaspaceflight forum. Een kleine samenvatting:
- Volgens Elon en een brief die de locale bewoners van Boca Chica gekregen hebben, gaan ze deze week kleine hopjes testen met 1 enkele raptor. Hierbij zal de hopper slechts een klein stukje van de grond komen.
- De heetste delen van starship zullen actief gekoeld worden.
- Hexagonal tiles op 'windward' side van starship als backup.
- Voor de hopper gaan ze geen nieuwe nosecone meer maken.
- De constructie die nu plaatsvindt bij Boca Chica is voor de orbital vehicle.

En hier een video van een test van de hexagonal heat shield test:

Edit: Blijkbaar heb ik een mooie opzet voor een artikel gegeven. Alleen jammer dat iemand anders het gesubmit heeft... nieuws: SpaceX is begonnen met bouw van Starship-ruimtevaartuigprototype

[ Voor 32% gewijzigd door Who Am I? op 18-03-2019 21:14 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Garyu

Garyu

WW

Spooksel schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:14:
[...]

To be honest... waarom ie altijd zo mega sip kijkt :P

Het jammere voor de mensen bij NASA is dat ze gewoon moeten lachen en klappen om wat er van hogerhand komt, ook al zijn ze het er persoonlijk totaal niet mee eens.

Het gebeurt ook aan de lopende band dat wanneer NASA officials eenmaal vertrokken zijn dat ze hard van leer trekken op de gang van zaken aldaar. Heel prominent voorbeeld daarvan de afgelopen jaren was bijvoorbeeld Lori Garver, deputy administrator onder Charles Bolden tijdens het Obama tijdperk.
Sorry, durfde het hem uiteindelijk toch niet te vragen... Daarnaast had ie gewoon erg goede zin en keek helemaal niet sip ;). Zou te maken kunnen hebben met het feit dat hij net afgelopen vrijdag in een tweede poging een nieuwe lading astronauten naar het ISS had gestuurd :P
Hij was wel heel lovend over de Dragon capsule en algemeen over het commercial crew programme. Maar ook SLS en Orion kwamen er eigenlijk goed vanaf, behalve dat ze veel ingewikkelder en daardoor duurder waren dan oorspronkelijk gedacht. Maar ja, dat wisten we natuurlijk al :+.

• Who Am I?
Rond 16:00 uur Nederlandse tijd gaat de eerste test van de Starhopper plaatsvinden:

Gisteren zou eigenlijk de eerste test zijn, maar werd afgelast wegens slecht weer.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:45
En ra ra ra.
Boeing heeft zijn geplande testvlucht alvast met enkele maanden vertraagd / uitgesteld.
https://www.reuters.com/a...ram-sources-idUSKCN1R12QR
Boeing’s first test flight was slated for April but it has been pushed to August, according to two people with direct knowledge of the matter. The new schedule means that Boeing’s crewed mission, initially scheduled for August, will be delayed until November.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-12 16:31
Who Am I? schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:09:
Rond 16:00 uur Nederlandse tijd gaat de eerste test van de Starhopper plaatsvinden:
[Twitter]
Gisteren zou eigenlijk de eerste test zijn, maar werd afgelast wegens slecht weer.
live stream erbij:
YouTube: STARSHIP CAM - Live View of Starship Hopper Launch Tests at SpaceX B...

• Who Am I?
bottom line schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:48:
En ra ra ra.
Boeing heeft zijn geplande testvlucht alvast met enkele maanden vertraagd / uitgesteld.
https://www.reuters.com/a...ram-sources-idUSKCN1R12QR

[...]
Jammer, het zou goed zijn als het gewoon gesmeerd liep allemaal.
De sneer naar de 737 MAX aan het einde van het artikel is wel weer erg laag, die divisie heeft helemaal niets te maken met de Starliner.

SpaceX heeft straks niet alleen de eerste testlancering met astronauten aan boord gedaan, maar ook al de eerste reguliere lancering met astronauten gedaan vóórdat Boeing überhoupt de eerste test zónder astronauten gedaan heeft.
Prachtig, er zitten bijna 2800 mensen te kijken naar een high-tech watertank die hoogstwaarschijnlijk alleen een Wet Dress Rehersal zal doen vandaag :P

[ Voor 24% gewijzigd door Who Am I? op 21-03-2019 16:32 ]

• zetje01
Who Am I? schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:30:
[...]

Prachtig, er zitten bijna 2800 mensen te kijken naar een high-tech watertank die hoogstwaarschijnlijk alleen een Wet Dress Rehersal zal doen vandaag :P
Een kwartiertje geleden, of zo, was er wel even een heleboel rook rondom de starhopper zichtbaar.
Maar ik heb 'm niet zien opstijgen. En waarschijnlijk zijn we klaar voor vandaag?

• mcDavid
wat me opvalt is dat ze niet echt een flame-duct of iets dergelijks lijken te hebben. Die hopper staat gewoon op een plat stuk beton. Je kunt je afvragen hoe goed dat is voor dat beton en of dat geen akoestische problemen geeft... Een langdurige static fire zal er in ieder geval niet inzitten lijkt me.

• Who Am I?
mcDavid schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:58:
wat me opvalt is dat ze niet echt een flame-duct of iets dergelijks lijken te hebben. Die hopper staat gewoon op een plat stuk beton. Je kunt je afvragen hoe goed dat is voor dat beton en of dat geen akoestische problemen geeft... Een langdurige static fire zal er in ieder geval niet inzitten lijkt me.
Ik kan de tweet zo snel even niet vinden, maar Everyday Astronaut heeft daarover een vraag gesteld aan Elon Musk. Hij antwoordde simpel met iets van 'Ja, er is een kans dat het beton breekt'.
Ik had ook verwacht dat ze een flame pit/trench zouden maken, maar dat hoeft blijkbaar niet. Al kan ik mij ook voorstellen dat landen op een platform met een grote gleuf in het midden nogal lastig is...

• mcDavid
ja maar bij landen heb je natuurlijk véél minder vermogen, voor een véél kortere periode. Lijkt me niet helemaal vergelijkbaar.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:00
Klopt, maar t idee is dat ze op en neer gaan, dus landen op dezelfde plek, als ik t goed heb

• jip_86
Op Mars is ook geen flame trench dus zou hier ook moeten lukken dan zou je zeggen :)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XWB schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 00:22:
[...]

[Afbeelding]
Elon was het uiteindelijk met me eens dat de neuskegel niet zoveel toevoegde :)
Ze gaan em voor de hopper testen niet meer toevoegen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• zetje01
Volgende Falcon Heavy lancering is gepland voor 7 april.
Zit er ernstig over te denken om vluchtje en autootje te boeken voor een weekje V.S.

• Who Am I?
zetje01 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 01:01:
Volgende Falcon Heavy lancering is gepland voor 7 april.
Zit er ernstig over te denken om vluchtje en autootje te boeken voor een weekje V.S.
Ik vlieg op 6 April van Washington naar Grand Cayman, had ik geweten dat de FH op 7 April gelanceerd zou worden, had ik een tussenstop gemaakt :X

Speaking of which. Zou ik vanaf Grand Cayman (ligt iets onder Cuba) iets van de lancering kunnen zien? Het is hemelsbreed iets meer dan 1000km vanaf Kennedy Space Center. Dat is te ver weg denk ik...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Gewoon het apje op je foon zetten, dan blijf je steeds op de hoogte.
F9H staat overigens hier nog op 8 april.

• zetje01
mphilipp schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:19:
Gewoon het apje op je foon zetten, dan blijf je steeds op de hoogte.
F9H staat overigens hier nog op 8 april.
Ja, nee, wacht ...
Ik keek naar de dag en tijd en datum lokaal in Florida (natuurlijk)

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:54

matroosoft

Lone Christian

Op Mars zullen ze ook geen flame trench hebben, niet voor landen en ook niet voor opstijgen. Dus eventuele akoestische risico's zullen wss in het ontwerp zijn meegenomen. Wellicht zullen ze de eerste paar meter ook met 50% throttle opstijgen?

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 08:34
Plus dat er op Mars zo'n lage atmosferische druk heerst dat je praktisch in een vacuüm opstijgt. Hierbij zullen akoestische risico's wellicht ook al een stuk minder invloed hebben.

Verwijderd

Momenteel zijn ze buiten het ISS ook aan het sleutelen

YouTube: NASA Live: Official Stream of NASA TV

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zelfs in de ruimte doen de dames aan de lijn... :+

https://nos.nl/artikel/22...g-want-pak-past-niet.html

• JeroenH
  • Nu online
Dit was mij niet bekend:

Hoewel voor het grootste deel niet ruimtevaart-gerelateerd, een super-interessant YT-kanaal!

[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 26-03-2019 22:02 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zat net Discovery te kijken waar het ging over enkele kanonnen uit de jaren 60 die gebruikt werden om meetapparatuur letterlijk de ruimte in te schieten.

Zou deze techniek maar dan gemoderniseerd (ik denk bv. aan railguns) niet gebruikt kunnen worden om kleine satellieten in een baan om de aarde te brengen? Hierbij denk ik dan bijvoorbeeld aan de mini satellieten voor Starlink.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:34
sloth schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:52:
Ik zat net Discovery te kijken waar het ging over enkele kanonnen uit de jaren 60 die gebruikt werden om meetapparatuur letterlijk de ruimte in te schieten.

Zou deze techniek maar dan gemoderniseerd (ik denk bv. aan railguns) niet gebruikt kunnen worden om kleine satellieten in een baan om de aarde te brengen? Hierbij denk ik dan bijvoorbeeld aan de mini satellieten voor Starlink.
Zou in theorie kunnen, maar ik vermoed dat het een stuk duurder is per kg lading dan een moderne raket.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sloth schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:52:

Zou deze techniek maar dan gemoderniseerd (ik denk bv. aan railguns) niet gebruikt kunnen worden om kleine satellieten in een baan om de aarde te brengen?
Heb je al eens gegoogled op 'nasa railgun'? Als je ze allemaal leest (enkel die van NASA zelf) ben je de komende weken wel zoet. :)

• zetje01
Over 25 minuten lancering Lingque-1B
Hier live te zien:
YouTube: WATCH LIVE: OneSpace to Launch OS-M1 #FirstOrbitalLaunch #Lingque1B ...

edit: Althans... dat dacht ik dus...

[ Voor 6% gewijzigd door zetje01 op 27-03-2019 10:56 ]

• JeroenH
  • Nu online
Kessler syndrome, here we come:

https://arstechnica.com/s...res-itself-a-space-power/

(niet nu al natuurlijk, maar als men dit vaker gaat doen... aan de andere kant zijn er ideeën om er iets aan te doen)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 09:29
SpaceX p0rn in (meestal) 4K resolutie:

https://arstechnica.com/s...u-probably-want-to-watch/

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 09:29
JeroenH schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:13:

(niet nu al natuurlijk, maar als men dit vaker gaat doen... aan de andere kant zijn er ideeën om er iets aan te doen)
Ja, zie je nou dat we een Space Force (tm) nodig hebben.

PS: was dit niet ook al een van de doelen van Reagan's Starwars programma ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• WhySoSerious
  • Laatst online: 23:29

WhySoSerious

Be the change.

Heel vet!

Die hitte in de shot vanaf 0:49 :*) En dan de FH van onderen, ook erg gaaf.

• zetje01
WhySoSerious schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:15:
[...]

Heel vet!

Die hitte in de shot vanaf 0:49 :*) En dan de FH van onderen, ook erg gaaf.
Over een dag of 14 ga ik de FH lancering in het echt meemaken.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:31
JeroenH schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:13:

Krijg steeds meer het idee dat we onszelf de toekomst in ruimtevaart onmogelijk gaan maken. Nog een tijd door zo en we kunnen niet meer lanceren wegens teveel puin 8)7

• Osiris
  • Niet online
WhySoSerious schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:15:
[...]

En dan de FH van onderen, ook erg gaaf.
Is dat niet een F9 met maar 3 engines aan voor de entry burn?

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Osiris schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:57:
[...]

Is dat niet een F9 met maar 3 engines aan voor de entry burn?
Bij nader inzien wellicht wel ja...

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Nu ze die pakken aan het "uitpakken" zijn, echt persoonlijke ruimtescheepjes zijn het.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

loekf2 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:08:
[...]
PS: was dit niet ook al een van de doelen van Reagan's Starwars programma ?
Volgens mij was Star Wars meer gericht op het uitschakelen van kernraketten die op hen afgevuurd werden. Het idee was dat een grote krachtige laser die raketten uit de lucht zou zappen.

De Russen hadden ook zoiets, de Polyus, die met de Energia raket is gelanceerd (waar ook de Buran mee kon worden gelanceerd). Alleen kwam het ding niet in de goede baan. Gorbatjov hoorde van het project en verbood het testen ervan, omdat ie een escalatie van de wapenwedloop vreesde. De Amerikanen zouden een test als provocatie kunnen zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.astronautix.com/nails/p/polymir2.jpg

Als je goed kijkt en een beetje Russische letters kunt lezen, zie je dat er Mir-2 op de Polyus staat. Blijkbaar moest die onderdeel worden van het Mir-2 ruimtestation.

• mcDavid
Mutatie schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:40:
[...]

Krijg steeds meer het idee dat we onszelf de toekomst in ruimtevaart onmogelijk gaan maken. Nog een tijd door zo en we kunnen niet meer lanceren wegens teveel puin 8)7
Echt handig is het niet, maar overdrijven is ook een vak.
Ten eerste is een orbit op 300km niet echt gevoelig voor het Kessler syndroom. Er is daar genoeg weerstand dat puin vrij snel terugvalt.
Ten tweede betekent het Kessler syndroom niet dat ruimtevaart onmogelijk wordt. Slechts een bepaalde orbit zou praktisch onbruikbaar worden door een te hoog risico op botsingen. Dat betekent niet dat er op die hoogte een ondoordringbare laag van puin hangt, je kunt er prima doorheen vliegen. Je moet er alleen niet lange tijd willen blijven hangen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tijd om een force field uit te vinden.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

mphilipp schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:10:
[...]

Volgens mij was Star Wars meer gericht op het uitschakelen van kernraketten die op hen afgevuurd werden. Het idee was dat een grote krachtige laser die raketten uit de lucht zou zappen.

De Russen hadden ook zoiets, de Polyus, die met de Energia raket is gelanceerd (waar ook de Buran mee kon worden gelanceerd). Alleen kwam het ding niet in de goede baan. Gorbatjov hoorde van het project en verbood het testen ervan, omdat ie een escalatie van de wapenwedloop vreesde. De Amerikanen zouden een test als provocatie kunnen zien.

[Afbeelding]

Als je goed kijkt en een beetje Russische letters kunt lezen, zie je dat er Mir-2 op de Polyus staat. Blijkbaar moest die onderdeel worden van het Mir-2 ruimtestation.
Was best een lullig foutje, die polyus moest "ondersteboven" aan energia gehangen worden, en dus op apoapsis 180 graden draaien en zijn baan circulariseren. In plaats daarvan draaide het ding 360 graden en ging dus gewoon vol in de achteruit.

Volgens wikipedia is er inderdaad hardware uit het polyus programma gebruikt in de Kvant-2, Kristal, Spektr en Priroda modules van Mir, en Zarya van het ISS

De Mir-2 verwijzing kan ik niet zo goed plaatsen, misschien een goedkope poging om het westen om de tuin te leiden mbt het doel van het ding? Schijnbaar wilden ze het "uitlaat" systeem van de 1MW laser ook testen met xenon/krypton omdat het gebruik van CO2 het doel van het ding zou verraden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

vectormatic schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:36:
[...]
De Mir-2 verwijzing kan ik niet zo goed plaatsen, misschien een goedkope poging om het westen om de tuin te leiden mbt het doel van het ding? Schijnbaar wilden ze het "uitlaat" systeem van de 1MW laser ook testen met xenon/krypton omdat het gebruik van CO2 het doel van het ding zou verraden.
Sorry, mijn fout. Het bijschrift bij die foto vatte ik verkeerd op. In het begeleidend artikel staat het duidelijker:
The interface between Polyus and the Energia booster was adapted from the Buran Space Shuttle. The central module was adapted from a module for the Mir 2 Space Station.
Het was dus een gerecycled deel van Mir-2. Heeft er verder niets mee te maken dus.

Off topic:
Gisteren een klein feestje gevierd met onze gids van de Baikonour reis. Een van onze vrienden uit Moskou (Korolov eigenlijk, een klein stadje, gebouwd rondom de Energia fabriek) was er ook. Deze man was ook engineer bij Energia en was verantwoordelijk voor de statische tests van de Buran. Vibratietests bijvoorbeeld. Later was hij een pief bij Aerojet Rocketdyne en heeft raketmotoren verkocht aan de Amerikanen. Zijn vader zat ook in de 'business'. Hij maakte de antennes van de Sputnik. Toen we bij hem op bezoek waren, hebben we die ouwe baas nog de hand geschud (92 is ie). Nog steeds een beetje flabbergasted over de mensen die we daar ontmoet hebben...heel bijzonder.

• Mutatie
mcDavid schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:24:
[...]

Echt handig is het niet, maar overdrijven is ook een vak.
Ten eerste is een orbit op 300km niet echt gevoelig voor het Kessler syndroom. Er is daar genoeg weerstand dat puin vrij snel terugvalt.
Ten tweede betekent het Kessler syndroom niet dat ruimtevaart onmogelijk wordt. Slechts een bepaalde orbit zou praktisch onbruikbaar worden door een te hoog risico op botsingen. Dat betekent niet dat er op die hoogte een ondoordringbare laag van puin hangt, je kunt er prima doorheen vliegen. Je moet er alleen niet lange tijd willen blijven hangen.
Hopelijk heb je gelijk. Het plaatje dat ik zie is dat ruimtevaart exponentieel groeit. Meer landen en bedrijven lanceren vanalles. Nog 20 30 jaar doorgaan, wat botsingen en satellieten aan puin schieten, oorlogje hier en daar. En dan ik zie mss wel een cascade effect gebeuren op een gegeven moment. Daarna zoveel zooi dat rondvliegt dat het serieus een probleem gaat zijn. Daar kwam mn gedachte vandaan, maar ik hoop dat ik er naast zit.

• mcDavid
Die exponentiële groei kan sowieso niet bestaan zonder technologische ontwikkeling. Als het zo snel gaat, dan gaan er ook oplossingen komen om ofwel puin op te ruimen, ofwel satellieten te maken die tegen een stootje kunnen.

• Garyu

Garyu

WW

Tegen een stootje kunnen ze al, statische tests zijn niet mals. Het probleem is de snelheid van dingen op die hoogte, gaat daar om 1000en km/h.

Deorbit programma's en andere space debris afspraken moeten ervoor zorgen dat het genoemde probleem niet gaat optreden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Garyu schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:45:
Deorbit programma's en andere space debris afspraken moeten ervoor zorgen dat het genoemde probleem niet gaat optreden.
Of iemand moet met het ei van Columbus komen en een goede, goedkope manier vinden om die rommel op te ruimen. Voorlopig is het nog gruwelijk duur, maar wie weet gaat een type als Musk er een keer voor zitten. Probleem is natuurlijk dat die dingen zoveel verschillende vormen hebben en je niet per ongeluk een deel van een nog werkende satelliet af wilt snappen. Punt is denk ik dat de juiste mensen het nog niet belangrijk genoeg vinden. Anders was het volgens mij al lang opgelost.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-12 15:46

Tourniquet

Hiya, fellas!

mphilipp schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:16:
[...]

Of iemand moet met het ei van Columbus komen en een goede, goedkope manier vinden om die rommel op te ruimen. Voorlopig is het nog gruwelijk duur, maar wie weet gaat een type als Musk er een keer voor zitten. Probleem is natuurlijk dat die dingen zoveel verschillende vormen hebben en je niet per ongeluk een deel van een nog werkende satelliet af wilt snappen. Punt is denk ik dat de juiste mensen het nog niet belangrijk genoeg vinden. Anders was het volgens mij al lang opgelost.
Toevallig zit Daan Roosegaarde vanavond bij Jinek over dit onderwerp en zijn Space Waste Lab.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Mutatie
Tourniquet schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:21:
[...]

Toevallig zit Daan Roosegaarde vanavond bij Jinek over dit onderwerp en zijn Space Waste Lab.
Dank je. Ga ik even naar kijken :)

Edit:
Nou, dat kwam erg dicht bij mijn post maar erger..en die "oplossingen" gingen werkelijk nergens over. Compleet niet realistisch, bv de puin gebruiken om 3D te printen op de maan. Daar gaat NASA gewoon maanstof voor gebruiken, puin verzamelen en naar de maan slepen gaat niet in het budget passen 8)7

Tijdens het typen bedenk ik, hoe haalbaar kan het zijn om met enorm krachtige laser afval weg te branden? (Misschien net zo'n onrealistisch idee?)

[ Voor 47% gewijzigd door Mutatie op 29-03-2019 00:07 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 08:44
Mutatie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:35:
[...]

Dank je. Ga ik even naar kijken :)

Edit:
Nou, dat kwam erg dicht bij mijn post maar erger..en die "oplossingen" gingen werkelijk nergens over. Compleet niet realistisch, bv de puin gebruiken om 3D te printen op de maan. Daar gaat NASA gewoon maanstof voor gebruiken, puin verzamelen en naar de maan slepen gaat niet in het budget passen 8)7

Tijdens het typen bedenk ik, hoe haalbaar kan het zijn om met enorm krachtige laser afval weg te branden? (Misschien net zo'n onrealistisch idee?)
Die laser is eigenlijk helemaal niet zo onrealistisch en is iets wat daadwerkelijk als optie bekeken wordt. Enige probleem is dat het door landen als wapen gezien kan worden, met alle gevolgen van dien.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Mutatie
MewBie schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 00:51:
[...]

Die laser is eigenlijk helemaal niet zo onrealistisch en is iets wat daadwerkelijk als optie bekeken wordt. Enige probleem is dat het door landen als wapen gezien kan worden, met alle gevolgen van dien.
Dat zoiets als wapen gezien kan worden (is het in feite ook) dacht ik ook. Maar als we al op het punt zijn dat we satellieten van elkaar kapot schieten.. Maar dan nog kan het inderdaad echt een no go zijn zonder serieuze politieke conflicten. Moeilijk. Dat zou bv net als het ISS een internationaal project moeten zijn. En voor dat dat mogelijk word moet het weer eerst echt een groot probleem worden..
Misschien dat Musk daarom zo'n haast heeft, straks kan het niet meer :+
Ik ga er maar eens meer over lezen en kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Mutatie op 29-03-2019 01:51 ]

• JeroenH
  • Nu online
De geplande "Mars-helicopter" die een tijd terug veel in het nieuws was heeft in een vacuumkamer op aarde wat testvluchtjes gemaakt onder Martiaanse omstandigheden:

nieuws: Tests bewijzen dat NASA-helikopter op Mars kan vliegen

Het Tweakers-artikel heeft geen video, maar dat is er wel:

Ik was er redelijk sceptisch over dat een helicopter zou kunnen vliegen in de dunne atmosfeer van Mars, maar het is kennelijk toch mogelijk. De volgende vraag is wel hoe de energetische kant van de zaak is; kan een zonnepaneeltje voldoende energie opwekken om afstanden van betekenis af te leggen? Het lijkt er steeds meer op dat we (uiteindelijk) mee gaan maken.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 29-03-2019 16:33 ]

• Who Am I?
Het zonnepaneel laadt een batterij op en op die batterij kan hij vervolgens 90sec vliegen en waarschijnlijk ook informatie naar de rover sturen (die het weer doorstuurt naar de orbiter die het weer doorstuurt naar aarde). Vervolgens moet de batterij weer opgeladen worden en herhaalt het hele gebeuren zich weer. Het plan is om in 30 dagen 5 vluchten uit te voeren van elk 90sec. Tijd genoeg dus om tussendoor op te laden.

• zetje01
Jammer dat die helikopter zich niet kan opladen bij een rover.
Moet toch mogelijk zijn ...

• Mutatie
zetje01 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 00:50:
Jammer dat die helikopter zich niet kan opladen bij een rover.
Moet toch mogelijk zijn ...
Dan is de heli ineens wel heel beperk in zijn aktieradius, en landen bij/op de rover is een groot risico. Daarbij ook flink last van opwaaiend zand/stof. Beide stuk als het verkeerd gaat. Eind van de rover landen en de rover erheen sturen is verlies van kostbare tijd en energie.

[ Voor 5% gewijzigd door Mutatie op 30-03-2019 12:04 ]

• zetje01
Mutatie schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:03:
[...]

Dan is de heli ineens wel heel beperk in zijn aktieradius, en landen bij/op de rover is een groot risico. Beide stuk als het verkeerd gaat. Eind van de rover landen en de rover erheen sturen is verlies van kostbare tijd en energie.
Huh, mij lijk het juist dat als je de helikopter altijd op dezelfde plek moet laten landen dat je een beperkte actieradius heb. Namelijk altijd hetzelfde stukje mars.
Terwijl als hij op/naast/bij de rover zou kunnen landen en opladen, dan verken je een veel groter stuk mars.
Want de rover legt tientallen of honderden kilometers af.
De rover kan een mobiel landingsplatform zijn, bedoel ik.

• Mutatie
zetje01 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:13:
[...]

Huh, mij lijk het juist dat als je de helikopter altijd op dezelfde plek moet laten landen da je een beperkte actieradius heb. Namelijk altijd hetzelfde stukje mars.
Terwijl als hij op/naast/bij de rover zou kunnen landen en opladen, dan verken je een veel groter stuk mars.
Want de rover legt tientallen of honderden kilometers af.
De rover kan een mobiel landingsplatform zijn, bedoel ik.
Hoezo moet hij telkens op dezelfde plek landen?
Hij kan maar kort vliegen dus moet dan altijd bij de rover in de buurt zijn. Nu kan de rover bv naar zuiden rijden en de heli stukjes naar het noorden. En als iets verkeerd gaat met landen heb je de rover ook kapot. Of ik mis iets.

[ Voor 3% gewijzigd door Mutatie op 30-03-2019 12:22 ]

• zetje01
Mutatie schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:20:
[...]

Hij kan maar kort vliegen dus moet dan altijd bij de rover in de buurt zijn. Nu kan de rover bv naar zuiden rijden en de heli stukjes naar het noorden. En als we iets verkeerd gaat met landen heb je de rover ook kapot. Of ik mis iets.
Hij kan maar kort vliegen idd. en moet dus altijd in de buurt van het laadstation zijn. Zijn hele leven.

Was de rover nou het laadstation, dan kon hij overal vliegen waar de rover ook komt. en dat is dus over een gebied van honderden kilometers.

En nou hou ik er over op, ik word hier knettergek van.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
Zoals ik het lees, laadt de drone zichzelf op d.m.v. zonnepanelen. Er is dus geen laadstation waar'ie bij in de buurt moet blijven.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Mutatie
zetje01 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:26:
[...]

Hij kan maar kort vliegen idd. en moet dus altijd in de buurt van het laadstation zijn. Zijn hele leven.

Was de rover nou het laadstation, dan kon hij overal vliegen waar de rover ook komt. en dat is dus over een gebied van honderden kilometers.

En nou hou ik er over op, ik word hier knettergek van.
Waarom gek worden? Gewoon interessant imo :)
Ik dacht dat de heli zijn eigen zonnepaneeltje had om op te laden en dus niet afhankelijk is van een laadstation. Ik snap wat je bedoel en je hebt wel een punt als de heli een laadstation nodig heeft. Buiten dat lijkt het mij zelf een groot risico om de rover als landingsplaats te hebben.

• zetje01
@Mutatie
Ik zie geen zonnepanelen op de heli.
Lijkt mij ook veel te zwaar.
ik zie zonnepanelen (of een mockup er van) op de grond liggen.
een permanent niet-mobiel laadstation dus.

edit:
Zie ook de reactie van @Who Am I? van 18 uur nogiets, waar ik eigenlijk op reageerde.

[ Voor 23% gewijzigd door zetje01 op 30-03-2019 12:58 ]

• Mutatie
zetje01 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:42:
@Mutatie
Ik zie geen zonnepanelen op de heli.
Lijkt mij ook veel te zwaar.
ik zie zonnepanelen (of een mockup er van) op de grond liggen.
een permanent niet-mobiel laadstation dus.

edit:
Zie ook de reactie van @Who Am I? van 18 uur nogiets, waar ik eigenlijk op reageerde.
Op de frontpage zie je op de heli het paneeltje waar Who am I dacht ik op doelde.

Ik zie op het filmpje geen paneel op de grond, maar zoals ik zei, ik kan me vergissen :)

Maar het gaat geloof ik om een concept. Geen final design. Dus mss is dit gesprek een beetje nutteloos :+

[ Voor 4% gewijzigd door Mutatie op 30-03-2019 13:14 ]

• zetje01
Mutatie schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:13:
[...]

Op de frontpage zie je op de heli het paneeltje waar Who am I dacht ik op doelde.

Ik zie op het filmpje geen paneel op de grond, maar zoals ik zei, ik kan me vergissen :)

Maar het gaat geloof ik om een concept. Geen final design. Dus mss is dit gesprek een beetje nutteloos :+
Okay, ik kan het ook mis hebben... Heb het waarschijnlijk ook mis.... sorry dan dat ik ongeduldig werd.

maar nog even:

Dat zonnepaneel vind ik wel erg klein. Opladen gaat dan lang duren.
Terwijl het handiger kan, want zo'n rover heeft waarschijnlijk een kernreactor aan boord.
Even een rover-arm uitsteken, en de helikopter kan daar op landen en in een paar uur zijn accu opladen.
(als een Falcon-booster kan landen op een kruisje op een platform, moet een helikopter kunnen landen op een robot-arm, is mijn gedachtengang. )

Anyways, allemaal speculatie van mijn kant...

• Osiris
  • Niet online
Veel mars-rovers zijn nowadays solar power only hoor.
Pagina: 1 ... 74 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.