franssie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:04:
[...]
Was origineel ook ontworpen voor twee personen heb ik mij laten vertellen. Hoe dan ook, analoge computers, hoe leuk (en achterhaald) is dat wel niet!
Huh? Ik meen me te herinneren dat de Soyuz oorspronkelijk voor 3 man (zonder drukpak) was ontworpen. Na de ramp met Soyuz-11 moesten de kosmonauten weer een drukpak aan, en pasten er maar 2, wat later weer drie is geworden in de Soyuz-T nadat verkleining van technologie voor meer ruimte zorgde.mphilipp schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:32:
[...]
Ja, de plek van de derde persoon was ooit bedoeld voor extra spullen of apparatuur. Het is bijzonder krap.
In het Energya museum stond ook een model van de vernieuwde capsule, maar daar hebben ze al jaren alleen maar tekeningen en modellen van. Blijkbaar zijn ze een beetje in slaap gevallen ginds. Ik denk dat dit een flinke wakeup call was. Kijken hoe snel ze herstellen...
Either way, het zal mijn benieuwen hoe snel ze met iets nieuws komen, het is aan amerikaanse zijde natuurlijk niet alleen Musk, ook Boeing heeft wat nieuws in de pijplijn zitten, en Nasa werkt zelf nog aan Orion/SLS.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings