• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:49

mphilipp

Romanes eunt domus

zetje01 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:38:
[...]
Dat zonnepaneel vind ik wel erg klein. Opladen gaat dan lang duren.
Gelukkig is NASA geduldiger dan jij. Als die Rovers op een goede dag 100m rijden, dan is een paar uur opladen voor een chopper niet zo heel erg. Heel veel moeite doen om die heli langer of sneller te laten vliegen is geen prioriteit (blijkbaar) of het is het niet waard.

Ze kunnen van alles, maar elke stap in het proces is er een die mis kan gaan. Dus hou je het bij kleine, simpeler en beheersbare stappen. Dan heb je meer zekerheid dat het blijft werken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-12 16:31
@Osiris
Maar de recentste, de grote Curiousity niet.
De ESA heeft wel een non-nuclear-power beleid ... (helaas voor de lander Philae op die komeet, bijvoorbeeld)

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 30-03-2019 14:25 ]

• zetje01
mphilipp schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:23:
[...]

Gelukkig is NASA geduldiger dan jij. Als die Rovers op een goede dag 100m rijden, dan is een paar uur opladen voor een chopper niet zo heel erg. Heel veel moeite doen om die heli langer of sneller te laten vliegen is geen prioriteit (blijkbaar) of het is het niet waard.

Ze kunnen van alles, maar elke stap in het proces is er een die mis kan gaan. Dus hou je het bij kleine, simpeler en beheersbare stappen. Dan heb je meer zekerheid dat het blijft werken.
Helemaal mee eens!
ik zit ook te stuiteren, kan niet wachten op de FH lancering

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12 15:23
zetje01 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:38:
[...]

Okay, ik kan het ook mis hebben... Heb het waarschijnlijk ook mis.... sorry dan dat ik ongeduldig werd.

maar nog even:

Dat zonnepaneel vind ik wel erg klein. Opladen gaat dan lang duren.
Terwijl het handiger kan, want zo'n rover heeft waarschijnlijk een kernreactor aan boord.
Even een rover-arm uitsteken, en de helikopter kan daar op landen en in een paar uur zijn accu opladen.
(als een Falcon-booster kan landen op een kruisje op een platform, moet een helikopter kunnen landen op een robot-arm, is mijn gedachtengang. )

Anyways, allemaal speculatie van mijn kant...
Zie ook mijn reactie bij het artikel op de frontpage: Who Am I? in 'nieuws: Tests bewijzen dat NASA-helikopter op Mars kan vliegen'

Even schaamteloos gequote van mijzelf:
29 maart 2019 14:22
Een plaatje van de drone kun je in het artikel vinden en achter de link naar de bron zijn nog meer foto's te vinden. Evenals hier. De planning is dat ze maar een paar keer met de drone gaan vliegen. Ongeveer 5 keer over een periode van 30 dagen. Vergeet niet dat dit echt primair bedoeld is als proof-of-concept. Alles wat meer is dan die 5x vliegen in 30 dagen is bonus. De tijd dat hij niet vliegt zal gebruikt worden om op te laden en om data naar de rover te sturen. Ook voor het laden aan de rover geldt; meer complexiteit betekent meer wat kapot kan gaan. En stel je voor dat hij niet meer los kan koppelen...dan sleept die rover tot in lengte van dagen een drone van bijna 2kg met zich mee die niet alleen de rover kan beschadigen, maar ook de ondergrond verstoort waar ze onderzoek willen doen. Om maar niet te spreken van als hij een harde landing op alle gevoelige apparatuur maakt :X

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:09
Hopper static fire completed :*)

All systems green volgens Musk link

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Soyuz MS-13 lancering is op verzoek van NASA uitgesteld tot 20 juli (was 6 juli). Ze hebben meer tijd nodig voor hun eigen lanceringen. Beetje vreemd, want de Russen lanceren dat ding, maar goed. Er zal wel een logica in zitten...
Ik weet niet of dit te maken heeft met de uitgestelde Boeing StarLiner lancering. Die zeiden ook al dat ze NASA meer tijd wilden geven voor hun eigen lancering van een of ander militair ding.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• jip_86
mphilipp schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:44:
Soyuz MS-13 lancering is op verzoek van NASA uitgesteld tot 20 juli (was 6 juli). Ze hebben meer tijd nodig voor hun eigen lanceringen. Beetje vreemd, want de Russen lanceren dat ding, maar goed. Er zal wel een logica in zitten...
Ik weet niet of dit te maken heeft met de uitgestelde Boeing StarLiner lancering. Die zeiden ook al dat ze NASA meer tijd wilden geven voor hun eigen lancering van een of ander militair ding.
CRS-18 staat op 8 juli, dat zit wellicht wat te dicht op elkaar.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Wanneer kunnen we de Falcon heavy lancering verwachten? Ik lees allerlei tegenstrijdige informatie. 7 april... of toch ergens eind april?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Bensimpel

Positieve meneer

Wat een kracht komt daar vrij zeg, en dat ding is echt huge!

Langzaam komen we tot de Starship :9 _/-\o_

😆 - Denk ook eens om ;)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:45
JeroenH schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:00:
Wanneer kunnen we de Falcon heavy lancering verwachten? Ik lees allerlei tegenstrijdige informatie. 7 april... of toch ergens eind april?
Normaal 7 april. Maar vandaag is de Static Fire test, dus ofwel doen ze even een record tijdje tussen de lancering en de static fire test (72 uur) ofwel vertragen ze de boel met 2 dagen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Die hopper lijkt een beetje als een mislukte theepot uit Alice in Wonderland :p

March of the Eagles

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

jip_86 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:51:
[...]
CRS-18 staat op 8 juli, dat zit wellicht wat te dicht op elkaar.
Ik zie CRS-18 staan op 18 juli. Misschien loopt mijn app achter en hebben ze die juist naar 8 juli gezet. Die resupply missie doet het nog op de oude manier, en is dus 2 dagen onderweg. Met de bemande missies pakken ze tegenwoordig de fast-track en zijn ze er in 6 uur of minder.

• jip_86
Bensimpel schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:01:
[...]

Wat een kracht komt daar vrij zeg, en dat ding is echt huge!

Langzaam komen we tot de Starship :9 _/-\o_
En dat is pas een motor, kun je nagaan als er drie onder geschroeft zijn :9
mphilipp schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:38:
[...]

Ik zie CRS-18 staan op 18 juli. Misschien loopt mijn app achter en hebben ze die juist naar 8 juli gezet. Die resupply missie doet het nog op de oude manier, en is dus 2 dagen onderweg. Met de bemande missies pakken ze tegenwoordig de fast-track en zijn ze er in 6 uur of minder.
Hmm apart, ik kijk altijd bij spaceflightnow, daar staat (nog) 8 juli in ieder geval. https://spaceflightnow.com/launch-schedule/

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Lekker druk dagje vandaag! Soyuz MS11 resupply missie lancering, is nu aan het docken (!). Later gaat er vanuit Frans Guyana ook een Soyuz de lucht in, en die Israëli's komen eindelijk aan bij de maan. Hayabusa gaat een astroide pijn doen, SLS gaat een engine test doen...je zou er stress van krijgen als spacenerd om het allemaal te volgen...

check het hier allemaal

• bottom line
Is dat normaal niet een van de eerste dingen dat je zou moeten testen? :+

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
bottom line schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:14:
[...]

Is dat normaal niet een van de eerste dingen dat je zou moeten testen? :+
Hebben ze ook gedaan, dit is dan ook niet de eerste test ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RzYFT8Gsp5Jk76jh0xTuhet1/full.jpg

March of the Eagles

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Je zou zeggen dat dat ding na 135 missies inmiddels wel aardig doorgetest is.

Verwijderd

Voor de liefhebbers om 19:03 is er de VS22 launch.

[YouTube: Arianespace TV - VS22 Launch English]

• zetje01
JeroenH schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:00:
Nou, ik hoop toch echt 7 april, want ik ben net aangekomen in Florida. Cocoa beach, en heb ticket van Kennedy Space Center voor de lancering. Het was een gok, natuurlijk.
Een dure gok zelfs

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Space Flight Now zegt "Delayed from (...) April 7.": https://spaceflightnow.com/launch-schedule/

Dat suggereert dat het geen 7 april gaat worden, tenzij ik het verkeerd interpreteer.

Nog een bron: https://www.teslarati.com...-heavy-static-fire-delay/

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 05-04-2019 07:30 ]

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 08:34
Kan iemand bevestigen of de FH voor full recovery van de drie boosters gaat? Ik verwacht van wel daar de payload een stuk kleiner is dan wat de FH in expendable op GTO kan zetten.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 16:08
Ik vraag mij wel af wat de reden is dat de Falcon Heavy met Arabsat6A telkens weer vertraagd wordt: ligt dat aan de satelliet of aan de Falcon Heavy?

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 08:34
Grote kans dat het aan Falcon Heavy ligt. Als dat ding poef zegt ben je twee van de meest geavanceerde communicatiesatellieten kwijt á een heel hoop miljoen.

Het maakt voor de lancering ook weinig uit wanneer deze plaats vindt. Een paar daagjes later is veel interessanter dan enig vorm van risico op een unscheduled rapid disassembly.

[ Voor 36% gewijzigd door TweakTom92 op 05-04-2019 09:14 ]

• mcDavid
TweakTom92 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:36:
Kan iemand bevestigen of de FH voor full recovery van de drie boosters gaat? Ik verwacht van wel daar de payload een stuk kleiner is dan wat de FH in expendable op GTO kan zetten.
Gaan ze wel proberen ja. Met de kanttekening dat
1) het voor de center-core veruit de meest uitdagende landing ooit wordt, dat ding heeft nog nooit zo snel gevlogen;
2) Vorige keer lukte het ook niet helemaal, al was dat natuurlijk geen block 5 booster (die had o.a. nog de kleine aluminium gridfins);
en 3) Voor de zekerheid hebben ze voor de volgende FH lancering al een nieuwe center-core in de maak. Maar de side boosters willen ze sowieso hergebruiken.

Edit:
Verder idd grote kans dat het de FH is die voor wat last minute vertraging zorgt. Het is pas de 2e lancering van een toch wel uitdagend stukje hardware, en de eerste keer met betaalde payload. En dan is de hardware tussendoor ook nog eens behoorlijk veranderd t.o.v. de vorige FH. Alle reden om extra voorzichtig te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door mcDavid op 05-04-2019 09:58 ]

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Volgens Space Launch Schedule staat de FH met de Arabsat nu voor woensdag de 10e

specs | 3360wP met SE3000

• jip_86
Het is technisch gewoon weer een eerste lancering denk ik aangezien de vorige FH nog geen block 5 versie was. Er zal vast wel weer eea tegenvallen, de pad en de TE hebben ook eea aan aanpassingen ondergaan voor de Crew Dragon.
Tallguy schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:48:
Volgens Space Launch Schedule staat de FH met de Arabsat nu voor woensdag de 10e
Laatste wat ik zag dat de lanceerdatum pas definitief bekend word gemaakt nadat de data static fire is bekeken.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik zag een filmpje over de volgende launch van de falcon heavy en ik heb 2 vragen. Het punt uit het filmpje is dat de payload licht genoeg is en in de juiste baan kan worden gebracht met een kleinere raket van Space-X.

De vragen die bij mij rijzen zijn:

1) Kan het zijn dat er heimelijk een 2e payload in zit voor een geheime sateliet. Ik heb zeer recent een aantal voorbeelden van dergelijke launches gezien. Het is aantoonbaar een paar keer gebeurd. Zelfs een met nep ontploffingen om te veinzen dat de satteliet release mislukt was en met antiradar technieken zodat de sattelieten -ook die na de nep ontploffing- niet kunnen worden waargenomen vanaf de grond door de concurrerende regimes.

2) Als 1 niet zo is, waarom vullen ze de rest van de payload niet aan met bijvoorbeeld zuurstof cylinders of andere grondstoffen die in de ruimtevaart nodig zijn. Het lijkt me zo'n verspilling als je niet de volledige capaciteit benut. Is toch nooit weg wat extra resources in een baan om de aarde? Of doen ze dat?
Ik vond dat ook zonde van de Tesla, je zou beter iets waar je wat aan hebt in de ruimte kunnen brengen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat Space-X gewoon deze raket wil gebruiken uit oogpunt van product ontwikkeling en het opbouwe van status met deze raket. Maar dit zouden ze ook zeggen als 1 juist is.

★ What does that mean? ★

• mcDavid
1) sja. Ligt er maar net aan hoe graag je in complotten wilt geloven denk ik.
2) Zo werkt ruimtevaart niet. Deze satelliet gaat naar een geostationaire baan. Dat is niet een baan waar "grondstoffen" nodig zijn of zo. Even langs het ISS vliegen zit er ook niet in, die zit in een compleet andere baan.

Daarnaast is het niet zo dat het compleet nutteloos is om een grotere raket te gebruiken, terwijl de payload theoretisch ook met een kleinere raket gelanceerd zou kunnen worden. Zo'n satelliet hangt namelijk niet na de lancering direct op zijn plaats. Hij wordt eerst gelanceerd naar een transfer-orbit (GTO) en moet daarna op eigen kracht op zijn uiteindelijke plaats in geostationaire orbit (GEO) komen. Daarna moet hij ook geregeld zijn baan corrigeren om op diezelfde plek te blijven hangen.

Door te lanceren met een grotere raket, kan de satelliet naar een gunstigere transfer-orbit gebracht worden waardoor de transfer naar GEO minder energie kost. Waardoor de satelliet een stuk eerder in gebruik genomen kan worden en (omdat 'ie minder brandstof op hoeft te maken) ook een aanzienlijk langere levensduur heeft. Waarschijnlijk heeft de exploitant van de satelliet dus gewoon de afweging gemaakt om voor een iets duurdere raket te gaan, ten behoeve van een langere levensduur van zijn satelliet.

edit: goed beschouwd zou je misschien kunnen zeggen dat ze idd dus extra grondstoffen (brandstof) meenemen doordat ze een grotere raket gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 05-04-2019 14:24 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MrMonkE schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:40:
1) Kan het zijn dat er heimelijk een 2e payload in zit voor een geheime sateliet. Ik heb zeer recent een aantal voorbeelden van dergelijke launches gezien. Het is aantoonbaar een paar keer gebeurd. Zelfs een met nep ontploffingen om te veinzen dat de satteliet release mislukt was en met antiradar technieken zodat de sattelieten -ook die na de nep ontploffing- niet kunnen worden waargenomen vanaf de grond door de concurrerende regimes.
Waarom zoveel moeite doen als je het ook gewoon met een defensie-lancering kan doen? :?

Er stijgen er genoeg (oaangekondigd) op, vooral vanaf Vanderbilt.

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 05-04-2019 14:37 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

^^ Je bedoelt de Vandenberg Air Force Base vast ;).

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
handige_harrie schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:05:
^^ Je bedoelt de Vandenberg Air Force Base vast ;).
Vanderbilt, Vanderberg, lijkt op elkaar ;) Maar inderdaad :)

Speaking of which:
Hoe zit dat met de lanceringen daar, gaan die ook over zee (en dus met de draairichting van de Aarde mee) of gaan die over land.
Ik vermoed het eerste. Kost een lancering tegen de draairichting in meer energie dan met de richting mee, of maakt dat eigenlijk niet uit?

[ Voor 38% gewijzigd door anandus op 05-04-2019 15:47 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• mcDavid
VAFB wordt voornamelijk gebruikt voor polar orbits. Die gaan dus recht naar beneden. Daarom worden daar ook de meeste spionage satellieten gelanceerd, want polar orbits lenen zich goed voor earth-observation.

• jip_86
FH is aan het tanken enz voor de static fire as we speak :)

Edit: dat was hem al weer, geluid valt een beetje tegen helaas :/

[ Voor 48% gewijzigd door jip_86 op 05-04-2019 18:07 ]

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:43
Static fire lijkt gelukt, 9 april launch van FH.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

anandus schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:35:
[...]
Waarom zoveel moeite doen als je het ook gewoon met een defensie-lancering kan doen? :?

Er stijgen er genoeg (oaangekondigd) op, vooral vanaf Vanderbilt.
FH mag toch ook pas defensie vluchten doen na x gelukte lanceringen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• zetje01
TheByteBoy schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:30:
Static fire lijkt gelukt, 9 april launch van FH.

[Twitter]
Please please me
Let it be

• jip_86
Het is de pad voor de Crew Dragon, ze gaan die FH lancering dus echt niet afraffelen. Ik ga er zelf wel vanuit gaat het nog wel wat op kan schuiven.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik hoop dat het gaat lukken met die FH. Ik hoor 'overal' 11 april roepen...

• Who Am I?
mphilipp schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:50:
Ik hoop dat het gaat lukken met die FH. Ik hoor 'overal' 11 april roepen...
Verschoven naar 10 April wegens storm.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• coelho
  • Laatst online: 01-12 14:47
En voor mensen die niet klikken: Het is 10 April lokale tijd en net na middernacht (00:36 uur) en dus 11 April in Nederland.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Interessante uitleg van Jim Bridenstine over NASA's maanplannen en hoe deze te versnellen :).

• Who Am I?
coelho schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:01:
[...]

En voor mensen die niet klikken: Het is 10 April lokale tijd en net na middernacht (00:36 uur) en dus 11 April in Nederland.
Klopt. Ik zit momenteel op de kaaiman eilanden, dus had even geen rekening gehouden met het tijdsverschil :X

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vanaf 21 mei in Omniversum Den Haag: Apollo 11 in Imax! Gaat dat zien!

• zetje01
Effe over de vertraging van de Falcon Heavy:
Het heeft te maken met het weer.
Het is behoorlijk winderig, echt flinke schuimkoppen op het water. Rukwinden. Af en toe regen, af en toe onweer...
April staat bekend om onbestendig weer, zeggen ze hier.

Maar voorlopig ziet het er naar uit dat het woensdagavond wat minder slecht wordt.

Dus ik zou jullie allen willen verzoeken om te duimen dat het woensdag gaat lukken!
(Geloof ik daar dan in? Nee.... maar ze zeggen dat het ook werkt als je er niet in gelooft... Dus...)

[ Voor 6% gewijzigd door zetje01 op 09-04-2019 23:14 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

SpaceX moet een basis in Kazachstan bouwen, of een pad huren op Baikonour. Kan ie altijd lanceren. Het weer is vaker de spelbreker daar. En vooral met die droneships en een paar golfjes... Gewoon een rover-pad over de steppe laten rijden... :+

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-12 15:53

wijze woorden

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:42
Of her weer mee gaat zitten of niet, de stream is online gezet, dat geeft de burger toch moed dat SpaceX er zelf wat vertrouwen in heeft.

ARABSAT-6A MISSION

SpaceX is targeting Wednesday, April 10 for a Falcon Heavy launch of the Arabsat-6A satellite from Launch Complex 39A (LC-39A) at NASA’s Kennedy Space Center in Florida. The primary launch window opens at 6:35 p.m. EDT, or 22:35 UTC, and closes at 8:32 p.m. EDT, or 00:32 p.m. UTC on Thursday, April 11. A backup launch window opens on Thursday, April 11 at 6:35 p.m. EDT, or 22:35 UTC, and closes at 8:31 p.m. EDT, or 00:31 UTC on Friday, April 12. The satellite will be deployed approximately 34 minutes after liftoff.

Following booster separation, Falcon Heavy’s two side boosters will attempt to land at SpaceX’s Landing Zones 1 and 2 (LZ-1 and LZ-2) at Cape Canaveral Air Force Station in Florida. Falcon Heavy’s center core will attempt to land on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean.

You can watch a webcast of the launch below, which will start about 20 minutes before liftoff, and find out more about the mission in our press kit.

Live om: Woensdag op Donderdag nacht 0:35

Only when it is dark enough, can you see the stars

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15

vectormatic

Warlock of the doorlock

mphilipp schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:59:
SpaceX moet een basis in Kazachstan bouwen, of een pad huren op Baikonour. Kan ie altijd lanceren. Het weer is vaker de spelbreker daar. En vooral met die droneships en een paar golfjes... Gewoon een rover-pad over de steppe laten rijden... :+
Een soort van reverse shuttle crawler :P

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het Nieuw Zeelandse Rocketlab is ook lekker bezig:
https://www.theverge.com/...lectron-rocket-kick-stage

• jip_86
mphilipp schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:59:
Daar heen verschepen geeft meer uitstel dan die dag die je nu moet wachten denk ik zo :+

• bottom line
zetje01 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 22:44:
Effe over de vertraging van de Falcon Heavy:
Het heeft te maken met het weer.
Het is behoorlijk winderig, echt flinke schuimkoppen op het water. Rukwinden. Af en toe regen, af en toe onweer...
April staat bekend om onbestendig weer, zeggen ze hier.

Maar voorlopig ziet het er naar uit dat het woensdagavond wat minder slecht wordt.

Dus ik zou jullie allen willen verzoeken om te duimen dat het woensdag gaat lukken!
(Geloof ik daar dan in? Nee.... maar ze zeggen dat het ook werkt als je er niet in gelooft... Dus...)
Waar ga je het live meemaken trouwens? :9
KSC?

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-11 20:08

superwashandje

grofheid alom

kerbal space center? :Pkennedy

[ Voor 32% gewijzigd door superwashandje op 10-04-2019 14:02 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• zetje01
bottom line schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:44:
[...]

Waar ga je het live meemaken trouwens? :9
KSC?
Yep!
Heb de " feel the heat" ticket online gekocht via de KSC website.
Dichter bij de lancering dan dat kan je als bezoeker niet komen. Je komt op zo'n tribune met uitzicht op de launch-pad. Met zo'n enorm groot scherm ernaast.

(want eerlijk gezegd: als je gewoon online de lancering volgt heb je natuurlijk veel beter zicht op de hele lancering dan vanaf een tribune. Maar ja, ik wilde gewoon een keer echt een lancering zien en horen en voelen en ruiken.)

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:04
Ik ben benieuwd Zetje01! We verwachten hier natuurlijk uitgebreid verslag met foto's oOo

• zetje01
Melkunie schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:07:
Ik ben benieuwd Zetje01! We verwachten hier natuurlijk uitgebreid verslag met foto's oOo
Nou.. tsja.. ik wil het best wel proberen... maar ik heb ontzettend slecht bereik met mijn telefoon.
En dan moet ik ook nog vanaf die telefoon ergens naartoe een foto uploaden, en dan hier die foto weer linken en zo... een heel gedoe waar ik een beetje tegen op zie... nu al... :)

Maar ik ga het zeker proberen.... misschien dat het via twitter allemaal makkelijker gaat, en dat ik hiet wat twitter-berichtjes link...

• Melkunie
@zetje01 ,verslag mag ook gewoon achteraf een keer hoor, hoeft niet live ;)
Lekker in het moment zelf meemaken, lezen we het hier later wel :)

[ Voor 5% gewijzigd door Melkunie op 10-04-2019 15:19 ]

• zetje01
Melkunie schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:16:
@zetje01 ,verslag mag ook gewoon achteraf een keer hoor, hoeft niet live ;)
Lekker in het moment zelf meemaken, lezen we het hier later wel :)
Ach, je moet al uuuren van te voren op het complex aanwezig zijn... dus is er zeker wel tijd om rustig wat te fotograferen en te posten..
Verwacht alleen geen filmpjes van de lancering zelf: je zit er evengoed iets van 6 kilometer vanaf... dus dat filmen op mijn mobieltje... daar blijft niets van over, op m'n mobieltje... denk ik...

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12 14:44

mrsar

waar een sar is,is een wodka

zetje01 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:55:
[...]

(want eerlijk gezegd: als je gewoon online de lancering volgt heb je natuurlijk veel beter zicht op de hele lancering dan vanaf een tribune. Maar ja, ik wilde gewoon een keer echt een lancering zien en horen en voelen en ruiken.)
ik stond bij de een-na-laatste spaceshuttle launch dan wel op 15km langs de waterkant maar zelfs daar vandaag was het al gaaf, die geluidsgolf :D _/-\o_

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• zetje01
mrsar schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:41:
[...]

ik stond bij de een-na-laatste spaceshuttle launch dan wel op 15km langs de waterkant maar zelfs daar vandaag was het al gaaf, die geluidsgolf :D _/-\o_
Okay! Klinkt goed! Heb er zin an, en laat die geluidsgolven en trillingen en sonic-booms maar komen.

(En zei Musk niet laatst dat raketten wel eens konden exploderen? Nou, kom maar op, ik zit er klaar voor :) _/-\o_ O-) )

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Aardig artikel op Ars Technica hoe Boeing zich een beetje vergaloppeerd heeft aan de StarLiner en dacht dat ze 'wel eventjes' gekozen zouden worden. Nou zijn ze te laat en lopen ze de kans dat SpaceX gekozen gaat worden voor de maanvlucht.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
zetje01 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:22:
[...]

Ach, je moet al uuuren van te voren op het complex aanwezig zijn... dus is er zeker wel tijd om rustig wat te fotograferen en te posten..
Verwacht alleen geen filmpjes van de lancering zelf: je zit er evengoed iets van 6 kilometer vanaf... dus dat filmen op mijn mobieltje... daar blijft niets van over, op m'n mobieltje... denk ik...
Daar moet je je ook niet mee bezig houden joh. Genieten!
De stream is toch van betere kwaliteit als een telefoon filmpje :-)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• bottom line
Ben je zelf met een fatsoenlijke camera daar naartoe gegaan? Of gewoon een uurtje genieten? En je zit buiten op een balkon/dak?
Het terugkeren van de boosters, om dat live mee te maken, is volgens mij echt zo'n magisch gevoel. Onbegrijpelijk zelfs.
Lijkt me beter als het opstijgen ervan, dat is gewoon een grote brok vuurkracht en geweld.

• zetje01
Extera schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:32:
[...]

Daar moet je je ook niet mee bezig houden joh. Genieten!
De stream is toch van betere kwaliteit als een telefoon filmpje :-)
Yeah, veel betere kwaliteit. Mijn eigen filmpjes zijn enkel leuk voor mijzelf, als souvenir.

(Is net als bij sportwedstrijden: was dit weekend bij een baseball wedstrijd in een stadion... nou... die ballen die die pitcher gooit... ik kon ze met het blote oog niet eens zien!)

• zetje01

• jip_86
zetje01 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:48:
[...]

Okay! Klinkt goed! Heb er zin an, en laat die geluidsgolven en trillingen en sonic-booms maar komen.

(En zei Musk niet laatst dat raketten wel eens konden exploderen? Nou, kom maar op, ik zit er klaar voor :) _/-\o_ O-) )
Doe maar niet graag, dan loopt de crew dragon ook weer vertraging op :P

• bottom line
Om 2:00 s'nachts staat de lancering nu gepland :+

• Melkunie
Oei helaas... Dan ben ik bang dat ik echt niet meer kan opblijven helaas :'(

• jip_86
Paar uurtjes pitten nog even :P
Wil het wel zien eigenlijk :)

• bottom line
Wekker zetten om kwart voor 2 dus :P

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-12 13:59
Gelukkig heb ik nachtdienst en kan ik het hopelijk zien, mits het werk het toelaat ;).
Zit nu wat youtube filmpjes te kijken over SpaceX, net een rondleiding van Musk gezien
van het Spacex facility in Hawthorne California uit 2011.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• jip_86
Lig je dan ook bed als kind die weet dat die morgen jarig is _O-

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De raket ziet er wat anders uit dan de Falcon Heavy van vorig jaar. Zijn dit nou drie block 5 boosters?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZQblxELcaoX9ObXr3jNUz3IH/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xmsCGzHlcIwMDUvXQuU0wQ71/full.jpg

March of the Eagles

• coelho
XWB schreef op donderdag 11 april 2019 @ 00:21:
De raket ziet er wat anders uit dan de Falcon Heavy van vorig jaar. Zijn dit nou drie block 5 boosters?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad, 3x block 5.

Dit is de FH van vorig jaar, sindsdien de achtergrond op mijn monitor:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FPxeu6J.jpg

• Extera

:-(

• zetje01
bottom line schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:39:
Ben je zelf met een fatsoenlijke camera daar naartoe gegaan? Of gewoon een uurtje genieten? En je zit buiten op een balkon/dak?
Het terugkeren van de boosters, om dat live mee te maken, is volgens mij echt zo'n magisch gevoel. Onbegrijpelijk zelfs.
Lijkt me beter als het opstijgen ervan, dat is gewoon een grote brok vuurkracht en geweld.
Ik zit op de Banana Creek Tribune. Buiten dus. Dichterbij dan dit kan je niet komen. Nee, geen camera meegenomen. Heb ik ook niet.

• Extera

Slaap lekker allemaal :-P

@zetje01 ,balen! morgen weer terug?

• zetje01
Extera schreef op donderdag 11 april 2019 @ 01:30:
[Twitter]

Slaap lekker allemaal :-P

@zetje01 ,balen! morgen weer terug?
Goffer.... Gescrubt..

Eigenlijk gaat mijn vlucht morgen.
Maar zit er over te denken om dan maar een vlucht te boeken over een paar dagen...
En de auto een paar dagen te verlengen...
En hotel ook...

Anyway, ik weet weet het nog niet...

• Extera
Once in a lifetime denk ik... Succes!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25
Heh, blij dat ik gewoon lekker naar bed gegaan ben :D

(Wat ik vanavond ook weer gewoon ga doen :P)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• jip_86
Iets fatsoenlijker tijd is de maanlanding van SpaceIL. Volgens Youtube rond 20:45 vanavond :9

• coelho
Dat ze daar zo veel last van hebben, terwijl de windsnelheid relatief natuurlijk peanuts is in vergelijking met de snelheid van de raket.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Als het gaat over die Israëlische maanlanding moet ik (als ouwe lul) steeds denken aan Mel Brook's film 'History of the world, Part 1'. Aan het einde zat een mock trailer van deel 2, met onder andere 'Jews in Space'. Dat raak ik dus nooit kwijt... Mel Brooks was geniaal, de koning van de flauwe humor. Hij kon dat maken zodat het nog leuk werd ook. Hij was zelf van Joodse afkomst, dus dan kan het :+

• jip_86
coelho schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:45:
[...]

Dat ze daar zo veel last van hebben, terwijl de windsnelheid relatief natuurlijk peanuts is in vergelijking met de snelheid van de raket.
Hier stond wel een goed uitleg: https://www.teslarati.com/spacex-falcon-heavy-launch-delay/
De boosters beschadigen al als ze te lang op zijn kant liggen terwijl ze niet onder druk staan. Te veel wind geeft evengoed te veel druk op de boosters met hetzelfde effect.

• jip_86
Stream is live, landing is ingezet :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WZTg4p6.png

[ Voor 18% gewijzigd door jip_86 op 11-04-2019 21:12 ]

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 09:29
Alleen grappig dat het bijna allemaal in het Hebreeuws gaat.

Zou een prestatie zijn als dit lukt, zijn ze al verder dan ESA ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• jip_86
Selfie :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uZJbAV4.jpg

13.000m te gaan nog :)
8,5km te gaan nog
5km
probleem met de hoofdmotor
Motor is weer aan, maar communicatie kwijt

[ Voor 59% gewijzigd door jip_86 op 11-04-2019 21:24 ]

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 09:29
Hmm.... beetje lastig remmen zonder main engine ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• jip_86
Landing mislukt :|

• Melkunie
Crash :'(

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12 13:10
Wat heb ik gemist? Ik hoor alleen gammele gammele bochamele tonacham. En zie beelden van de daling. Maar hij is gecrasht?

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25
Dat is echt wel extreem zuur om op zo'n moment motorpech te krijgen waardoor hij niet genoeg kon afremmen. Weer een kratertje erbij op de Maan :(

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Melkunie
Dat versta je gewoon goed hoor :+
Problemen met de motor tijdens de laatste paar kilometer. Alles gereset, en werkte weer, maar was helaas te laat.

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a65hMGz.png
Laatste telemetrie die in beeld was. Die verhouding tussen hoogte en snelheid ziet er ook niet echt positief uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Melkunie op 11-04-2019 21:35 ]

• summetje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56
laatste stats plaatje van de lander.
Geen telemetry en engines uit. vertical velocity is ook beetje hoog.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D35T6PDXoAAgMHY.jpg

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12 13:10
Melkunie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:32:
Dat versta je gewoon goed hoor :+
Problemen met de motor tijdens de laatste paar kilometer. Alles gereset, en werkte weer, maar was helaas te laat.
Oke, ik kreeg op dat moment niks mee in het Engels dat hij gecrashed is. Erg jammer.

• jip_86
Hoofdpunten werden wel in het Engels gezegd hier en daar. Waaronder motorstoring, reset en (te laat) weer aan).

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Jammer. Maar wel nog op tijd een selfie kunnen maken :)

March of the Eagles

• bottom line
Zou zetje01 op de vlucht naar huis zitten of op KSC?

• jip_86
Zie dat de FH livestream al om 0:35 begint trouwens, meende dat die op 3:30 oid stond?

[ Voor 3% gewijzigd door jip_86 op 11-04-2019 21:41 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-12 23:17

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Pagina: 1 ... 75 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.