Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Het katoenplantje dat was ontkiemd op de achterkant van de maan is alweer dood, melden wetenschappers aan het Chinese persbureau Xinhua. Nu de temperatuur in de maannacht ineens sterk is gedaald, naar 170 graden onder nul, heeft het plantje dat niet overleefd.
;(

I don't like facts. They have a liberal bias.

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14:23
Ik hoorde het vanochtend op de radio, en de verdere nieuwsberichten die ik er over lees doen het lijken alsof dit een verrassing is. Dat is natuurlijk onzin, dit had alleen kunnen lukken als de sonde in kwestie een RTG had die gedurende de maannacht van twee weken de plantjes warm had kunnen houden en van licht had kunnen voorzien. Of een paar RHUs als de plantjes in kwestie het twee weken zonder licht kunnen stellen.

Illusion is the ultimate weapon

• burne
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:41:
[...]

Dat is natuurlijk onzin, dit had alleen kunnen lukken als de sonde in kwestie een RTG had die gedurende de maannacht van twee weken de plantjes warm had kunnen houden en van licht had kunnen voorzien.
Ik heb geen moment gekeken wat er in de Chinese lander zit. Als het ding afkoelt tot -170ºC gedurende de twee weken van de maannacht zou opwarmen over twee weken nog wel eens een uitdaging kunnen worden.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

De Chinese lander en rover hebben inmiddels foto's van elkaar gemaakt :9

It takes two fools to argue.

• JeroenH
XWB schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:04:
De Chinese lander en rover hebben inmiddels foto's van elkaar gemaakt :9

[Afbeelding: Chang'e-4]

[Afbeelding: Yutu-2]
Een beetje omhoog scrollen kan geen kwaad ;)

anandus in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"

• XWB
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

JeroenH schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:11:
[...]

Een beetje omhoog scrollen kan geen kwaad ;)
Omhoog scrollen werkt natuurlijk niet wanneer de betreffende content op een andere pagina staat 8)

• JeroenH
burne schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:57:
Ik heb geen moment gekeken wat er in de Chinese lander zit. Als het ding afkoelt tot -170ºC gedurende de twee weken van de maannacht zou opwarmen over twee weken nog wel eens een uitdaging kunnen worden.
Als ik het zo lees heeft het ding de beschikking over één of meerdere RHU's:
Tan Mei, a Chang'e 4 consultant from CAST, said the lander will switch to a "sleep mode" during the lunar night due to the lack of solar power, and rely on a radioisotope heat source to maintain warmth. This power supply is the product of collaboration between Chinese and Russian scientists.

"We need to transform heat into power to run the thermometry to measure the temperatures of the lunar surface at night," Tan said, according to Xinhua.
Bron

Maar blijkbaar niet voldoende om het plantje warm te houden.

• JeroenH
De "officiële" hoogte waar de ruimte begint staat al een tijd ter discussie, en daar is vorig jaar een interessant paper over verschenen. De TL;DR is dat de Kármánlijn op 100km vanuit de meeste perspectieven bekeken te hoog is, en dat deze grens beter tussen de 70 en 90 km hoogte zou kunnen liggen. De auteur van het paper stelt dan ook voor om de grens op 80 km hoogte te leggen.

Hier een filmpje van het verder ook best interessante YT-kanaal Sixty Symbols wat het simpel uitlegt:

Een paar maanden terug had Scott Manley ook e.e.a. over het paper te zeggen:

Wat interessante links om je avond mee te verknoeien: ;)

Wikipedia: Kármán line
Wikipedia: Mesosphere
Wikipedia: Armstrong limit
https://www.fai.org/news/statement-about-karman-line
https://www.theverge.com/...ary-atmosphere-astronauts

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17:28
Interessant verhaal, ik heb me dat al vaker afgevraagd. En daaropvolgend: kan een land dan ook zijn/haar luchtruim claimen tot die 70/80/100 km hoogte?

Om een voorbeeld te noemen: 2 jaar geleden heeft Noord-Korea een rakettest gedaan waarbij de raket over Japan heen vloog. Japan woedend uiteraard alleen vloog die raket op bijna 600 km hoogte, ruimschoots buiten de dampkring en op dezelfde hoogte als talloze satellieten en andere objecten waar niemand over klaagt... Maar goed, dat is weer een andere discussie.

/post

• JeroenH
Sand0rf schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:42:
Interessant verhaal, ik heb me dat al vaker afgevraagd. En daaropvolgend: kan een land dan ook zijn/haar luchtruim claimen tot die 70/80/100 km hoogte?

Om een voorbeeld te noemen: 2 jaar geleden heeft Noord-Korea een rakettest gedaan waarbij de raket over Japan heen vloog. Japan woedend uiteraard alleen vloog die raket op bijna 600 km hoogte, ruimschoots buiten de dampkring en op dezelfde hoogte als talloze satellieten en andere objecten waar niemand over klaagt... Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Hoewel geen onderdeel van het paper, is het wel onderdeel van de hele discussie, precies om de reden die je noemt. Het wordt ook genoemd in het filmpje van Sixty Symbols.

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19:58
JeroenH schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:41:
[...]
Ik hoorde het vanochtend op de radio, en de verdere nieuwsberichten die ik er over lees doen het lijken alsof dit een verrassing is. Dat is natuurlijk onzin, dit had alleen kunnen lukken als de sonde in kwestie een RTG had die gedurende de maannacht van twee weken de plantjes warm had kunnen houden en van licht had kunnen voorzien. Of een paar RHUs als de plantjes in kwestie het twee weken zonder licht kunnen stellen.
Inderdaad. Je ziet ook allerlei reacties op Facebook van mensen die alleen maar kijken naar de kop en dan roepen dat die Chinezen zo dom zijn. Jaja...ze hebben die zaadjes vanaf december warm gehouden en nu ineens niet meer. 8)7 :? :X
Het was helemaal niet de bedoeling om een hele katoenplant te laten groeien. Men wilde alleen maar kijken of ze zaadjes kunnen laten ontkiemen onder die omstandigheden. Dat de boel de vriezer in ging, wisten ze al lang van tevoren. Ze zijn niet helemaal dom natuurlijk. Gewoon één van de dingen die ze met deze missie wilden doen. Nu kan er een volgende missie worden geplan(d/t) :+ die echt gaat proberen wat planten te laten groeien. Maar op de maan is dat best een opgave. Duur qua energie en kwetsbaar. Een kleine storing en de oogst is meteen weg. Zo lang kan een gewas niet overleven bij -170... Maar ik ben benieuwd waar dit toe gaat leiden.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:03
mphilipp schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:53:
[...]
Duur qua energie en kwetsbaar. Een kleine storing en de oogst is meteen weg. Zo lang kan een gewas niet overleven bij -170... Maar ik ben benieuwd waar dit toe gaat leiden.
In die zin is het niet heel veel anders dan mensen de ruimte in sturen, als het in het ISS -170 wordt zijn de plantjes de laatste zorg. En volgens mij zijn planten dan nog een stukje "harder" dan mensen, zo kunnen radijsjes een half uurtje mars "buitenlucht" kennelijk prima overleven (https://www.newscientist....ch-for-the-mighty-radish/)

De verwarming/atmosfeer van ruimte broeikassen zijn (bijna) net zo kritiek zijn als die van de menselijke bewoners, dus gewoon de boel op eenzelfde manier aanvliegen

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vraag mij af waarom die volgene Falcon Heavy launch een Heavy launch is. Hij gaat blijkbaar een 6 ton satteliet op geostationaire hoogte schoeten, iets dat F9 ook kan volgens mij. Hebben jullie een idee waaromdit een FH is? Is het gewoon ook een demo? Of is dit goedkoper (3x re-use Vs 1x expendable ofzo?)

JvS wijzigde deze reactie 19-01-2019 15:32 (20%)

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21-02 23:06
JvS schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:31:
Ik vraag mij af waarom die volgene Falcon Heavy launch een Heavy launch is. Hij gaat blijkbaar een 6 ton satteliet op geostationaire hoogte schoeten, iets dat F9 ook kan volgens mij. Hebben jullie een idee waaromdit een FH is? Is het gewoon ook een demo? Of is dit goedkoper (3x re-use Vs 1x expendable ofzo?)
de F9 kan je in GTO krijgen. De FH kan een direct orbit insertion in GSO doen. Dan hoeft de payload zijn eigen brandstof niet te gebruiken om in de juiste orbit te komen.

TheS4ndm4n#1919

• TheByteBoy
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20:06
Over een kwartiertje live: ULA Delta IV Heavy met de NROL-71 satelliet. Eens kijken of het deze keer gaat lukken om te lanceren :)

Edit: live begint om 19:45, lancering om 20:05 nederlandse tijd

TheByteBoy wijzigde deze reactie 19-01-2019 19:47 (46%)

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:41
TheByteBoy schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:40:
Over een kwartiertje live: ULA Delta IV Heavy met de NROL-71 satelliet. Eens kijken of het deze keer gaat lukken om te lanceren :)

[YouTube: Jan. 19 Delta IV NROL-71 Live Launch Broadcast - Begins 10:45 a.m. PST]

Edit: live begint om 19:45, lancering om 20:05 nederlandse tijd
Eindelijk :P

• Robolokotobo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-02 01:44
Vannacht is er een super bloed wolfmaan. Is dit het juiste topic daarvoor? Hij heeft nu al helemaal een aura als er wolken langs gaan

Xbox One S

• JeroenH
Robolokotobo schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:25:
Vannacht is er een super bloed wolfmaan. Is dit het juiste topic daarvoor? Hij heeft nu al helemaal een aura als er wolken langs gaan
Meer iets voor hier denk ik zo: Astronomie - Studie van de sterren en planeten

• Robolokotobo
  • Laatst online: 21-02 01:44

Xbox One S

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:59
https://www.nu.nl/260951/...e-sterren-te-creeren.html

wat bezielt ze, alsof er nog niet genoeg troep rondvliegt

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
In dit geval zal de troep gewoon verbranden in de atmosfeer.

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:32
Bijzondere actie inderdaad... Lijkt mij hilarisch als het dan precies op de dag dat ze verbranden (februari 2020 pas), bewolkt is >:)

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• JeroenH
Skyaero schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:44:
In dit geval zal de troep gewoon verbranden in de atmosfeer.
Precies, dat is zelfs het hoofddoel van de operatie! Is het zinloos? Dat is een verdedigbare stelling, maar zolang ze geen ruimtepuin achterlaten staat het toch iedereen vrij iets absurds te doen met zijn of haar geld?

Dit heeft ook twee maanden om de aarde gecirkeld.

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:16
Vrij duur vuurwerk wel.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• burne
  • Niet online
ALE 1

De website van het bedrijf erachter: http://star-ale.com/en/

Q. What happens to the satellite once it is no longer in commission?
A. Once the satellite is out of commission, it will re-enter the atmosphere and completely disintegrate to prevent from becoming space debris.

• thomskipsp
  • Laatst online: 12:22
Vind het wel bijzonder inderdaad, wellicht is er markt voor...wel goed dat ze er in ieder geval voor zorgen dat de satelliet verbrand, misschien kunnen ze ook meteen experimenten doen met de-orbiten.....

• RocketKoen
thomskipsp schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:19:
Vind het wel bijzonder inderdaad, wellicht is er markt voor...wel goed dat ze er in ieder geval voor zorgen dat de satelliet verbrand, misschien kunnen ze ook meteen experimenten doen met de-orbiten.....
Het is sinds 2002 ook verplicht dat je voor dingen die je in orbit brengt, ook een mogelijkheid hebt om ze weer uit orbit te halen op het einde van de levensduur.
Voor LEO betekent dat je ze laat opbranden in de atmosfeer (met een burn of door decline). Voor GEO is er een graveyard orbit 300km hoger.

Van GEO de-obitten zou anders namelijk 1500m/s delta V kosten. En dat is ook genoeg om 34 jaar mee in orbit te blijven.

Al zullen we wel ooit een keer die graveyard orbit moeten gaan opruimen.

TheS4ndm4n#1919

• APClll
  • Laatst online: 19:51

APClll

[DPC] Team Grazzie

Er zal vast wel een omslagpunt komen dat er daar genoeg hangen om het de moeite waard te maken om ze als "oud ijzer" in te zamelen voor alle grondstoffen die er in zitten.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Vihaio
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21-02 23:13
Blue Origin gaat morgen weer proberen om de New Shepard te lanceren

Dat is dus 15:50 CET.

• TomWesstein
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:34
APClll schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:18:
Er zal vast wel een omslagpunt komen dat er daar genoeg hangen om het de moeite waard te maken om ze als "oud ijzer" in te zamelen voor alle grondstoffen die er in zitten.
Ik denk niet dat er ooit een tijd komt dat dát de reden zal zijn om dingen terug te halen. Heb je enig idee hoeveel van diezelfde grondstoffen er nodig zijn om een raket te bouwen, te lanceren, de satelliet te vangen, terug te laten vallen naar de aarde, zorgen dat hij niet opbrand in de atmosfeer en veilig te laten landen?

Zulke extreem bijzondere materialen worden er niet gebruikt hoor in 90% van de satellieten.

• JeroenH
TomWesstein schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:22:
Ik denk niet dat er ooit een tijd komt dat dát de reden zal zijn om dingen terug te halen. Heb je enig idee hoeveel van diezelfde grondstoffen er nodig zijn om een raket te bouwen, te lanceren, de satelliet te vangen, terug te laten vallen naar de aarde, zorgen dat hij niet opbrand in de atmosfeer en veilig te laten landen?

Zulke extreem bijzondere materialen worden er niet gebruikt hoor in 90% van de satellieten.
Ik denk dat je gelijk hebt. Dan zie ik het eerder interessant worden om, als de lanceerkosten per kg eenmaal laag genoeg zijn, kleine dedicated ruimterobotjes te lanceren die zich met een grijper/magneet/zuignap*/harpoen vastmaken aan een oude satelliet, en die dan gecontroleerd deorbiten. Het hoofddoel is dan LEO (of GEO) opruimen, niet materialen terugwinnen.

* Ik weet dat dat niet echt werkt

Blue gaat vandaag dan eindelijk een poging doen voor de NS-10 vlucht :)

edit: Ah, gelukkig hebben ze die meid dit keer niet met die totaal balachelijke mega headset op d'r kop voor de camera gezet :P

Spooksel wijzigde deze reactie 23-01-2019 15:38 (28%)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• JeroenH
Ha, onze grote conferentieruimte is vrij. Even kijken op groot scherm ;)

En ondertussen in Boca Chica is de top helft van de Starhopper kaputt gegaan doordat hij is omgewaaid in een storm vannacht :(

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20:13
Spooksel schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:36:
En ondertussen in Boca Chica is de top helft van de Starhopper kaputt gegaan doordat hij is omgewaaid in een storm vannacht :(

[Afbeelding]
Noooo :(
Zag het nog staan in een facebook groep;

Wel een slap ding als hij zo plat is als hij omvalt :/
Het is niet veel meer dan wat rebar frame met plaatwerk er omheen, dan kan de kracht van de impact die deuk er wel in krijgen. Dus ja :P

Het zou iig ook niet mega ingewikkeld moeten zijn om een nieuwe neus te maken, maarja... gaat toch weer een paar weken kosten denk ik.

Spooksel wijzigde deze reactie 23-01-2019 15:53 (33%)

• Hengbers_92
  • Registratie: mei 2017
  • Niet online
Spooksel schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:25:
Blue gaat vandaag dan eindelijk een poging doen voor de NS-10 vlucht :)

[YouTube: Blue Origin NS-10 Live Webcast]

edit: Ah, gelukkig hebben ze die meid dit keer niet met die totaal balachelijke mega headset op d'r kop voor de camera gezet :P
NS staat toch voor New Scrub O-)

• jip_86
Wow, dat was een ruige landing volgens mij. Moest wel even goed stabiliseren voor touchdown :D

• RocketKoen
jip_86 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:16:
Wow, dat was een ruige landing volgens mij. Moest wel even goed stabiliseren voor touchdown :D
Dan doet de NS volgens mij altijd.
Die hovert eerst 10m boven de grond. En pas als hij stabiel is gaat hij landen.
De F9 kan niet meer hoveren. Het minimale vermogen van de motor is te hoog.

TheS4ndm4n#1919

Het is wel mooi hoe dat ding het doet iig :D die last second gimbaling is echt geweldig.

• burne
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:29:
[...]
Het hoofddoel is dan LEO (of GEO) opruimen, niet materialen terugwinnen.

* Ik weet dat dat niet echt werkt
Alles in LEO komt vanzelf naar beneden. Teveel drag.

• JeroenH
burne schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:00:
Alles in LEO komt vanzelf naar beneden. Teveel drag.
Uiteindelijk, zeker. Maar LEO loopt tot 2000km en voorwerpen in de hoogste LEO-banen zullen best een tijd boven blíjven.

In other news, the SpaceX's test hopper is omgewaaid. Repareren kost een paar weken.

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:38:
[...]

In other news, the SpaceX's test hopper is omgewaaid. Repareren kost een paar weken.
Da's geen nieuws meer ;)

• JeroenH
Chips, niet goed opgelet. Sorry!

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17:23
't ziet er ook gaaf uit wat Blue Origin laat zien; al is 't nog niet echt ruimtevaart maar meer ruimteknuffelen of zo, levert 't wel net zo spectaculaire beelden op.

• BadRespawn
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:42
Best image yet of 'space snowman' Ultima Thule
https://www.bbc.com/news/science-environment-47000888

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er is een film gemaakt over over de Apollo 11 missie. Volledig gebaseerd op archiefmateriaal en tijdens het maken van de film hebben ze veel onverwerkt 65mm breedbeeldfilm gevonden van de lancering, Launch Control Center en post-missie beelden van de USS Hornet. Ook duizenden uren aan audio.

De teaser ziet er iig uit alsof het gisteren is opgenomen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20-02 12:34
Maasluip schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:34:
Er is een film gemaakt over over de Apollo 11 missie. Volledig gebaseerd op archiefmateriaal en tijdens het maken van de film hebben ze veel onverwerkt 65mm breedbeeldfilm gevonden van de lancering, Launch Control Center en post-missie beelden van de USS Hornet. Ook duizenden uren aan audio.
Ik ben wel fan van IMDb - dus bij deze ook maar een IMDb linkje voor de film. Hij heeft als cijfers een 9.2! (...na slechts 10 stemmen... ) :)

• TomWesstein
vanaalten schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:12:
[...]
Ik ben wel fan van IMDb - dus bij deze ook maar een IMDb linkje voor de film. Hij heeft als cijfers een 9.2! (...na slechts 10 stemmen... ) :)
Jammer:
A look at the Apollo 11 mission to land on the moon led by commander Neil Armstrong and pilot Buzz Aldrin.
Alsof dhr. Michael Collins aan boord van de CSM geen bijdrage had aan dit verhaal..

• JeroenH
Op dit moment:
  • 855k views
  • 450 likes
  • 54 comments
  • geen enkel hoax-comment
Volgens mij wordt de comment-thread op YT vakkundig schoon gehouden. Wel een keer lekker.

• Intheweb
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:37
De teaser staat al sinds juli 2018 online en de echte trailer sinds vandaag (een paar uur geleden) en dat is deze:
YouTube: APOLLO 11 [Official Trailer]

Wat een schitterende opgepoetste beelden

Doe maar een onsje meer...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Enig zicht op hoe en wanneer in Nederland te zien? Informatie Due ik heb gevonden lijkt erg Spartaans

• burne
  • Niet online
Intheweb schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:54:
Veel van de beelden van de maan die we decennia lang gezien hebben zijn AMPEX beelden over een satelliet-verbinding tussen Amerika en Australië van een slechte camera die gericht stond op een SSTV-monitor ergens in het Australische grondstation.

Er is een kopie gemaakt van het originele SSTV-signaal, maar die is verloren geraakt. Uiteindelijk is er in 2009 wel beter beeldmateriaal gevonden. Dus: ergens in of na 2009 is de kwaliteit van wat je ziet ENORM vooruit gegaan.

Oud:

Nieuw:

Potentieel is er dus ook nog ergens een echt origineel wat nog beter van kwaliteit is.

Details op Wikipedia: Apollo 11 missing tapes

• TomWesstein
Intheweb schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:54:
De teaser staat al sinds juli 2018 online en de echte trailer sinds vandaag (een paar uur geleden) en dat is deze:
YouTube: APOLLO 11 [Official Trailer]

One word: chicken-skin

• burne
  • Niet online
'goosebumps' in het Engels. ;)

Ik heb het als heel klein jongetje 'live' gezien, bij m'n vader op schoot :)

• JeroenH
So close... so close...

• Reinier
Zo, dat scheelde echt niks!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou ben ik geen expert, maar bij dat opvangen van zo'n fairing komt toch gewoon een hoop toeval en geluk kijken? Dat ding aan de parachute is zo wendbaar als wat en die boot is een log traag zwaar ding. Ik vind het al heel knap dat ze in de buurt komen, maar het idee is neem ik aan dat als ze er 1 in 8 opvangen, dat het al heel succesvol is ofzo?

Want een 100% hitrate zie ik er niet van komen, tenzij ze op die fairings besturing gaan maken, maarja dat is weer gewicht. Altijd complex :P

• JeroenH
Die fairings hebben besturing, al weet ik niet hoe effectief het in de laatste fase voor het opvangen is.

• burne
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:46:
Die fairings hebben besturing, al weet ik niet hoe effectief het in de laatste fase voor het opvangen is.
Je kunt als menselijke springer met zo'n parachute heel nauwkeurig landen.

Dit was gewoon pech denk ik. Als je de fairing snel wilt laten dalen omdat het net eronder hangt verlies je initieel voorwaardse snelheid, en hier was dat net genoeg om van het net af te glijden.

• JeroenH
Als ik het filmpje zo bekijk, dan is het duidelijk dat de fairing flink achter in het net landde, maar ook dat het misschien nét goed had kunnen gaan als de parachute iets eerder was afgeworpen. Ik weet niet of dat afwerpen automatisch gaat, of dat iemand aan boord van Mr. Steven op een knopje op een afstandsbediening drukt.

Het lijkt er echter wel op dat SpaceX er steeds beter in wordt. Het landen van de eerste trappen lukte ook pas na een aantal mislukte pogingen.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:08

coelho

VanTheManFan

Wanneer dat net iets stugger aan de randen was en iets meer stretch aan de binnenkant zou hebben dan was deze erin gebleven. Of even gas terug met de boot.

Volgens het filmpje was dit gisteren. Ik dacht juist dat Mr. Steven gisteren vertrokken was van de West Coast naar de East Coast? Dat werd tenminste op Reddit gezegd.

• JeroenH
Volgens de tweet van SpaceX is Mr. Steven direct na de fairing-tests naar de oostkust vertrokken.

• mphilipp
JvS schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:44:
Nou ben ik geen expert, maar bij dat opvangen van zo'n fairing komt toch gewoon een hoop toeval en geluk kijken? Dat ding aan de parachute is zo wendbaar als wat en die boot is een log traag zwaar ding.
Nou, log traag is niet helemaal waar. Voor een boot is ie bijzonder wendbaar en snel. Een poos terug heeft iemand een filmpje van die boot gepost, en het is echt een serieus wendbaar apparaat...voor een boot. Om zo'n ding op te vangen moet je de wendbaarheid van een Chinese Juggler hebben eigenlijk...

Misschien moeten ze een klein, licht mannetje bij de payload zetten die met de fairing weer naar beneden komt. Kan ie de parachute besturen :+

• JeroenH
mphilipp schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:11:
Misschien moeten ze een klein, licht mannetje bij de payload zetten die met de fairing weer naar beneden komt. Kan ie de parachute besturen :+
Vacature; beschrijving werkzaamheden: genieten van het uitzicht gedurende een coole suborbitale hop, gevolgd door een leuk behendigheidsspelletje en een boottripje aan het einde. Ik zou er geld voor over hebben ;)

• burne
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:11:
[...]

Twee camera's, 6,5 cm uit elkaar, is genoeg. VR-helmpje, controler en gaan met de fairing.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
JeroenH schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:24:
Als ik het filmpje zo bekijk, dan is het duidelijk dat de fairing flink achter in het net landde, maar ook dat het misschien nét goed had kunnen gaan als de parachute iets eerder was afgeworpen. Ik weet niet of dat afwerpen automatisch gaat, of dat iemand aan boord van Mr. Steven op een knopje op een afstandsbediening drukt.
Je ziet dat ze er in het begin aardig onder zitten, maar dat de fairing steeds meer vertraagt terwijl de boot door blijft varen. Vraag me dan ook af of ze rekening gehouden hebben met de windgradiënt. Volgende keer vast en zeker wel in ieder geval :)

zcflevo.nl

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mcDavid schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:38:
[...]

Je ziet dat ze er in het begin aardig onder zitten, maar dat de fairing steeds meer vertraagt terwijl de boot door blijft varen. Vraag me dan ook af of ze rekening gehouden hebben met de windgradiënt. Volgende keer vast en zeker wel in ieder geval :)
Is dat allemaal voorspelbaar dan? Het lijkt me van zoveel factoren buiten je invloedsfeer afhangen hoe het gaat.

een AI die de parachute bestuurt en die ook met het schip communiceert lijkt me misschien nog wel een oplossing :).

• mcDavid
Nou ja ik neem aan dat ze live gegevens hebben over de windsterkte- en richting. Als je die een beetje combineert met actuele polaires en hoogtewinden lijkt me dat je een aardige inschatting moet kunnen maken wat dat ding gaat doen. Al zal een plotselinge windvlaag op het laatste moment natuurlijk altijd moeilijk blijven.

zcflevo.nl

• MewBie
  • Laatst online: 17:56
Nog een paar camera's met object tracking er bij en het kan nagenoeg automatisch. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• mphilipp
Vandaag heb ik mijn 50th Anniversary Commemorative Coin gekregen van de US Mint. Een Silver Dollar met aan de ene kant een reproductie van de beroemde foto die op de maan is genomen van Buzz Aldrin, met schaduw van Armstrong. De munt is bol zodat je het effect hebt alsof je door de helm van Armstrong kijkt. De rand van het vizier is ook zichtbaar.
Aan de andere kant zie je een voetafdruk op de maan en de namen van de 3 programma's die tot doel hadden een man op de maan te zetten: Mercury, Gemini en Apollo. Heel fraai, in een beschermende transparante hoes waar ik 'm er voor de foto even heb uit gehaald. Zo blijft ie mooi zonder krasjes of vingerafdrukken.
Voorkant munt

Achterkant munt

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18:20

• mphilipp
Er is ook een halve dollar voor iets van $27. Maar met verzendkosten wordt het nog meer....ze verzenden met UPS, dus dan ben je verzekerd van douane-inmenging, dus invoerrechten. Niet heel veel (€4,50), maar UPS gooit er €15 bovenop omdat het zoveel werk is.

Maar goed, je moet er iets voor over hebben. Ik vind het een mooie munt en een leuk hebbedingetje in mijn 'Apollo Shrine', dus dan moet ik maar slikken. Het is maar geld...

• jip_86
Dit is echt balen. Hij lag er perfect onder, maar hij verliest ineens alle snelheid. Dat krijg je natuurlijk nooit meer bijgeremd met zo'n boot. Een remote quickrelease zou in dit geval de oplossing zijn, al overleeft die dan de val misschien weer net niet :+

• XWB
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

JvS schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:44:
Nou ben ik geen expert, maar bij dat opvangen van zo'n fairing komt toch gewoon een hoop toeval en geluk kijken? Dat ding aan de parachute is zo wendbaar als wat en die boot is een log traag zwaar ding. Ik vind het al heel knap dat ze in de buurt komen, maar het idee is neem ik aan dat als ze er 1 in 8 opvangen, dat het al heel succesvol is ofzo?

Want een 100% hitrate zie ik er niet van komen, tenzij ze op die fairings besturing gaan maken, maarja dat is weer gewicht. Altijd complex :P
Het vangen van de fairing is vooralsnog een experiment. De uitkomst van dat experiment kan ook zijn dat de huidige aanpak niet doeltreffend genoeg is; ik kan me inbeelden dat SpaceX op een gegeven moment naar andere oplossingen gaat zoeken.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een uitleg van hoe de de Eagle (van Apollo 11) op de maan landde, met daarna de volledige landing, gefilmd vanuit de Eagle.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• jip_86
"You got a bunch of guys about to turn blue. We're breathing again"
:D

• Who Am I?

SpaceX heeft de eerste operationele Raptor afgeleverd bij de hopper.

Who Am I? wijzigde deze reactie 01-02-2019 10:53 (41%)

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• jip_86
Zal alleen McGregor Texas zijn waar ze alle tests doen denk ik ;)

https://mobile.twitter.co...tatus/1091107693748781056
Mr Steven heeft trouwens al leuk stukje gevaren. Hier volgen ze de reis.

• XWB
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

Who Am I? schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 06:27:
[Twitter]

SpaceX heeft de eerste operationele Raptor afgeleverd bij de hopper.
Is dat nou een full size Raptor, of nog steeds een downscale variant?

• Who Am I?
XWB schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:26:
[...]

Is dat nou een full size Raptor, of nog steeds een downscale variant?
Voor wat ik begreep uit de reacties en de vervolg tweet van Musk, is dit een full size versie, maar nog niet een full power versie.

• mphilipp
Van mijn goede vrienden uit Rusland heb ik ook leuke reacties gekregen op die mooie Apollo munt. Een heeft een Russisch equivalent voor me georganiseerd, die iemand voor me mee gaat nemen terug naar Nederland. Het is een zeldzame herdenkingsmunt van Korolev van 2 roebel.

https://tweakers.net/ext/f/vQjokVpHutQdPem3z556ESSB/thumb.jpg

• Who Am I?
Eerste static fire test van de flight ready Raptor was een succes!
https://www.teslarati.com...re-starship-hopper-debut/

• vectormatic
mphilipp schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:42:
Van mijn goede vrienden uit Rusland heb ik ook leuke reacties gekregen op die mooie Apollo munt. Een heeft een Russisch equivalent voor me georganiseerd, die iemand voor me mee gaat nemen terug naar Nederland. Het is een zeldzame herdenkingsmunt van Korolev van 2 roebel.

[Afbeelding]
Gaaf! Als ik eens google hebben ze ook een 1 roebel munt gemaakt met Korolev. Kost een anderhalve euro online zo te zien.

https://coinsmoscow.ru/en...nsnistria-sergei-korolev/

• mphilipp
vectormatic schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:59:
[...]
Gaaf! Als ik eens google hebben ze ook een 1 roebel munt gemaakt met Korolev. Kost een anderhalve euro online zo te zien.
Klopt. Maar dat is een 'gewone' munt. Die munt die ik straks uit Rusland krijg, is een zilveren. Maar het maakt eigenlijk niet uit, alles is mooi. Het gaat om het plaatje.

• vectormatic
mphilipp schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:19:
[...]

Klopt. Maar dat is een 'gewone' munt. Die munt die ik straks uit Rusland krijg, is een zilveren. Maar het maakt eigenlijk niet uit, alles is mooi. Het gaat om het plaatje.
Ik snap em! Wou ook niet direct suggereren dat die van jou niet speciaal is, het was meer een "goh, misschien kan ik zelf ook zon korolev muntje kopen" die ik hardop ventileerde :)

Ga er van uit dat zon limited edition herdenkingsmunt een stuk meer kost.

• mphilipp
vectormatic schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:21:
[...]
Ga er van uit dat zon limited edition herdenkingsmunt een stuk meer kost.
Limited Edition is relatief natuurlijk. Die 1 roebel munt is ook maar 50.000 keer geslagen. Die zilveren Apollo munt geloof ik 400.000 keer. Wil je daar de 'limited' van hebben, dan krijg je de zware zilveren munt (>$200) of de gouden (>$400). Die zijn ook 50.000 keer geslagen.

Dan is die 1 roebel munt ineens meer limited... :+

Ik vind het gewoon leuk om die twee munten te hebben. De Apollo munt bij mijn Apollo modelletjes en de Korolev munt bij mijn Soyuz model. Ik heb in (de plaats) Korolev een oude Soyuz herdenkingsplaquette in een antiquariaat. Gewoon leuk om een soort Soviet space display te maken.

• mcDavid
vectormatic schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:59:
[...]

https://coinsmoscow.ru/en...nsnistria-sergei-korolev/
Nice one! Voor dat bedrag, gelijk maar besteld. Geen idee of ik nu keihard gescammed ben, maar dat zien we over een maand (of langer) wel :+

zcflevo.nl

• jip_86
Naast de dichtbijfilmpjes van Musk vond ik er nog eentje van veraf. Wat een kabaal, en dat is nog maar van eentje _/-\o_
https://twitter.com/WJordanIV/status/1092242263177084929

• Who Am I?
Volgens de Instagram pagina van SpaceX was deze test op 60% van het maximale vermogen van de Raptor en produceerde hij 160 ton stuwkracht bij een chamber pressure van 170bar.
Komt redelijk overeen met het uiteindelijke gewenste vermogen van 250 ton bij 300bar.
Ik kijk uit naar meer tests de komende tijd!

• jip_86
Who Am I? schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:34:
[...]
...
Naar verluid vandaag/vannacht al:

• Who Am I?
jip_86 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:32:
[...]

Naar verluid vandaag/vannacht al:
[Twitter]
Gelijk al 6 minuten?! Dat lijkt mij wat snel.
Ik vraag mij nog af of ze voor iedere Raptor die voor de hopper gebruikt gaat worden deze tests gaan doen of dat ze hierna over gaan tot "massa" productie. Als ze later dit jaar willen testen met een super heavy booster en een full scale starship hebben ze flink wat Raptor's nodig!

• XWB
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

Who Am I? schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:34:
[...]

Volgens de Instagram pagina van SpaceX was deze test op 60% van het maximale vermogen van de Raptor en produceerde hij 160 ton stuwkracht bij een chamber pressure van 170bar.
Komt redelijk overeen met het uiteindelijke gewenste vermogen van 250 ton bij 300bar.
Wat doet de Merlin engine alweer, 80 ton stuwkracht ofzo?

• Who Am I?
XWB schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:00:
[...]

Wat doet de Merlin engine alweer, 80 ton stuwkracht ofzo?
Volgens Elon 190,000 lbf, wat neer komt op ~86 metric ton. Ongeveer 80 ton dus ja.

• mphilipp
jip_86 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:03:
[...]
Wat een kabaal, en dat is nog maar van eentje _/-\o_
Is dat niet omdat ie in de lege lucht staat te blazen? Bij een lancering zijn ze omlaag gericht in een flamepit en eventueel een bak water om de boel te dempen.

• Who Am I?
mphilipp schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:26:
[...]

Is dat niet omdat ie in de lege lucht staat te blazen? Bij een lancering zijn ze omlaag gericht in een flamepit en eventueel een bak water om de boel te dempen.
Dat is alleen maar helemaal in het begin. Al voordat hij boven de toren uit is heeft die flamepit en het water geen enkel effect meer op het geluid.
Overigens maakt een testfire van een SRB of SME ook een klereherrie hoor ;)

• mcDavid
Heheh, ja raketten maken lawaai. Ik denk dat er nog wel een paar generaties motoren overheen gaat voordat men zich dáár druk om gaat maken :7

zcflevo.nl

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 19:50
mcDavid schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:46:
Heheh, ja raketten maken lawaai. Ik denk dat er nog wel een paar generaties motoren overheen gaat voordat men zich dáár druk om gaat maken :7
Inderdaad, raketten maken lawaai. Eigenlijk wil ik dit jaar naar Florida voor een Space-X lancering.
Om zo'n lancering tot in m'n botten te voelen.

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:37
YouTube: Live Arianespace Flight VA247 – GSAT-31 - EN

Nog een kleine 3 minuten voor Arianespace Flight VA247
Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True