Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:47

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Ook hier zojuist de 50 year commmemorative dollar ter ere aan Apollo 11 ontvangen. Inklaren kostte mij 20€.

https://tweakers.net/ext/f/0kFVcpYsFoYktl6ulTnxkLYI/thumb.jpg

Thanks voor de tip!

NielsTn wijzigde deze reactie 06-02-2019 12:31 (44%)

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19-04 23:59
Leuke lancering. Binnen 3 seconden was ie verdwenen in de wolken/mist.
Je zult er heen gereisd zijn om die lancering bij te wonen... :+

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

De kans is aanwezig dat de lancering van Crew Dragon verder uitgesteld wordt.

nieuws: 'SpaceX Crew Dragon-testvlucht wordt uitgesteld naar maart op zijn vr...

It takes two fools to argue.

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20-04 17:36
Nieuwe test van de Raptor:

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 11:05
En niet te vergeten, de testmotor wordt op zijn plaats gehouden met behulp van telekinesis

zcflevo.nl

• mphilipp
XWB schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:40:
De kans is aanwezig dat de lancering van Crew Dragon verder uitgesteld wordt.
Allemaal dankzij de Musk Advanced Planning Method... :+
Bijna net zo accuraat als mijn Chaotic Planning Concept.

• Who Am I?
mphilipp schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:37:
[...]

Allemaal dankzij de Musk Advanced Planning Method... :+
Bijna net zo accuraat als mijn Chaotic Planning Concept.
In dit geval dankzij de shutdown van de overheid van de VS. De Crew Dragon is er helemaal klaar voor. Static fire heeft al met succes plaatsgevonden.

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Wat nieuws over de komende Mars-rover van de ESA, in de ExoMars-missie, een samenweking van ESA met het Russische Roscosmos:
De nieuwe Marsrover van ESA wordt vernoemd naar wetenschapper Rosalind Franklin. De Europese ruimtevaartorganisatie heeft haar naam gekozen uit 36.000 inzendingen.

ESA noemt de naam toepasselijk omdat de rover op zoek gaat naar buitenaards dna en Franklin baanbrekende ontdekkingen heeft gedaan in het vroegste onderzoek naar dna. Dankzij haar röntgenfoto's waren James Watson en Francis Crick in 1953 in staat de structuur van dna te beschrijven.

"Deze naam herinnert ons eraan dat het in onze genen zit om te ontdekken", zegt ESA-directeur Wörner. "Rover Rosalind symboliseert dat enthousiasme en neemt ons mee op een ontdekkingsreis door de ruimte."

Crick en Watson kregen in 1962 de Nobelprijs voor Geneeskunde voor hun ontdekking, maar Franklin deelde niet in de roem: zij was al in 1958 op 37-jarige leeftijd overleden aan kanker. Hoewel Nobelprijzen nooit postuum worden toegekend, wordt dit vaak gezien als bewijs dat de bijdrage van vrouwen in de wetenschap stelselmatig wordt genegeerd: Franklin werd niet eens genoemd in de Nobeltoespraak van de beide winnaars.

De Marsrover, die halverwege volgend jaar begint aan zijn reis naar de rode planeet, is de eerste robot die zowel kan rondrijden als boren. Op zoek naar tekenen van leven zal het apparaat tot 2 meter in de grond boren om monsters te nemen.

Het wagentje wordt momenteel nog gebouwd in Groot-Brittannië, eind juli zullen de eerste tests worden gedaan in Frankrijk. In maart 2021 moet het landen bij de evenaar van Mars, waar vroeger veel water was.

Franklins zus denkt dat de wetenschapper blij zou zijn geweest met de eer. "Ik weet nog dat ze in het laatste jaar van haar leven enthousiast was over de Spoetnik, het begin van de ruimtevaart. Ze zou nooit hebben kunnen dromen dat er 60 jaar later een wagentje met haar naam naar Mars zou reizen."
Bron: Europese Marsrover vernoemd naar vergeten dna-pionier Franklin

Meer info over de namesake: Wikipedia: Rosalind Franklin

Deze missie staat geplanned voor een lancering op 25 juli 2020, en de landing zou plaats moeten vinden op 19 maart 2021.

Virussen? Scan ze hier!

• TripleQ
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
2 maart is de planning nu. Leuk verjaardagscadeau voor mijzelf :-)

https://twitter.com/SpaceX/status/1093258801518530560?s=19
Targeting March 2 for Crew Dragon's first flight to the @Space_Station https://t.co/oJRtDhV3aL https://t.co/lLw1FJHLvI

• Who Am I?
De Raptor heeft inmiddels de RD-180 verslagen met hoogste chamber pressure.

Nou is de RD-180 een productiemodel die al bijna 20 jaar gebruikt wordt, maar het is een mooie mijlpaal.
In de reacties heef Elon ook gezegd dat dit 6e test in de afgelopen week was. Echt bizar hoe vaak ze nu getest hebben in zo'n korte tijd! Als bij deze test de x-as van de grafiek de burntime is, dan was deze test een seconde of 11. Ik ben benieuwd wanneer ze een test van enkele minuten gaan doen.

• jpiwf
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:18

jpiwf

licenced pepernootaddict

Who Am I? schreef op maandag 11 februari 2019 @ 07:54:
[Twitter]

Nou is de RD-180 een productiemodel die al bijna 20 jaar gebruikt wordt, maar het is een mooie mijlpaal.
In de reacties heef Elon ook gezegd dat dit 6e test in de afgelopen week was. Echt bizar hoe vaak ze nu getest hebben in zo'n korte tijd! Als bij deze test de x-as van de grafiek de burntime is, dan was deze test een seconde of 11. Ik ben benieuwd wanneer ze een test van enkele minuten gaan doen.
Goed geïnterpreteerd vanuit de grafiek. Hij heeft het vannacht bevestigd: https://twitter.com/elonmusk/status/1094788148230406146

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• mcDavid
Zou dat 6x met dezelfde motor zijn? Dat zou al een aardige prestatie op zich zijn, ook al is het iedere keer maar een paar seconden.

zcflevo.nl

• Who Am I?
mcDavid schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:45:
[...]

Zou dat 6x met dezelfde motor zijn? Dat zou al een aardige prestatie op zich zijn, ook al is het iedere keer maar een paar seconden.
Er zijn geen aanwijzingen dat er nieuwe Raptors zijn afgeleverd, dus ik gok dat dit 6x met de zelfde motor is geweest. Hij is natuurlijk wel ontworpen voor hergebruik, dus als hij al na een paar keer een paar seconde vervangen moet worden zou dat natuurlijk niet goed zijn.
Ik hoop dat er snel nieuwe (langere) filmpjes verschijnen van Raptor tests!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

[Twitter]
En het einde is nog niet in zicht, het design van de Raptor kan tot 300 bar.

XWB wijzigde deze reactie 11-02-2019 19:17 (8%)

• BadRespawn
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-04 16:05
[Twitter]

Nou is de RD-180 een productiemodel die al bijna 20 jaar gebruikt wordt,
Raket motoren zijn qua ontwerp fundamenteel simpel, veel simpeler dan ontbrandings- en turbine motoren. Daarom was het optimum al snel bereikt en kunnen ze hooguit marginaal verbeterd worden; een paar procent hier en daar, wat de afgelopen decennia ook is gebeurd.

300 bar tov 266 vd RD180 is ook maar ~10%. Leuk en de moeite waard maar niet wezenlijk beter dan een motor van 20 jaar geleden, en dat is ook niet te verwachten.

• mphilipp
Hmmm...Mars One is blijkbaar al sinds januari van dit jaar (deels) failliet. Ze melden dit niet op hun site.

Iemand op Reddit kwam erachter. Beetje jammer, het leek een mooi doel. Beetje ambitieus, maar zonder het te proberen kom je er zeker niet. Ze lachten Columbus ook uit indertijd...

Overigens hoor je ook nu nog steeds dezelfde kritiek, ook op de plannen van Musk met zijn raket naar Mars. Laatst weer zo'n kansloze Duitse astronome of weetikwat ze was. Dat het heel gevaarlijk is om naar Mars te reizen vanwege straling enzo. Ja, dat weet elke amateur astronoom ook wel. Musk weet het. Iedereen die betrokken is weet het. Maar dat wil niet zeggen dat je zoiets niet moet gaan proberen. De problemen zijn altijd oplosbaar. Misschien duurt het uiteindelijk nog 10 jaar voordat de eerste mens naar Mars gaat. Of 15 jaar. Maar misschien vind er over 2 jaar een doorbraak plaats en kan er over 5 jaar al gevlogen worden. Wie het weet, mag het zeggen.

• mphilipp
BadRespawn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:04:
[...]
300 bar tov 266 vd RD180 is ook maar ~10%. Leuk en de moeite waard maar niet wezenlijk beter dan een motor van 20 jaar geleden, en dat is ook niet te verwachten.
Tien procent is best wel wat natuurlijk. Het is meer een kwestie dat ze nu technieken kunnen gebruiken die voorheen wel bekend waren, maar toen niet haalbaar. Net als het diep koelen van de brandstof wat SpaceX doet. Dat wist men al lang, maar de techniek was niet zover. Musk weet op een of andere manier de knapste koppen bij elkaar te zetten en de problemen op te lossen. Zo ook met die Raptor.
Dat heb je in feite ook met de verbrandingsmotor gehad. Heel veel technieken die ze nu gebruiken en in bijna elke motor zitten, waren ook al lang bekend, maar alleen praktisch uitvoerbaar door de komst van goedkope computertechniek, moderne sensoren enzo. De lean burn motor bijvoorbeeld. Engineers hadden dat al lang geleden bedacht, maar niemand kreeg het goed aan de praat. Pas toen je het mengsel heel precies kon bepalen door computergestuurde injectie en sensoren in de uitlaatpoorten kon je het proces beheersen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

mphilipp schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:38:

Iemand op Reddit kwam erachter. Beetje jammer, het leek een mooi doel. Beetje ambitieus, maar zonder het te proberen kom je er zeker niet. Ze lachten Columbus ook uit indertijd...
Maar wat heeft Mars One in de praktijk geprobeerd dan? Want in tegenstelling tot SpaceX hebben ze nooit hardware gebouwd. Ze hebben niet eens prototypes van mogelijke hardware laten zien. Niet voor niets omschreven mensen dat project als een hoax.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
BadRespawn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:04:
[...]

300 bar tov 266 vd RD180 is ook maar ~10%.
Wat exact denk je dat de winst is van een motor die bijvoorbeeld een 10 procent hogere kamerdruk heeft? Je kunt doen alsof het niets voorstelt, maar NASA vond de winst van de main tank niet langer wit verven de moeite waard.

Dat scheelt 272 kilo op een lanceergewicht van 2 miljoen kilo. 0.01 procent. Of een extra bemanningslid compleet met bagage.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 09:31
mphilipp schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:38:
Hmmm...Mars One is blijkbaar al sinds januari van dit jaar (deels) failliet. Ze melden dit niet op hun site.

Overigens hoor je ook nu nog steeds dezelfde kritiek, ook op de plannen van Musk met zijn raket naar Mars. Laatst weer zo'n kansloze Duitse astronome of weetikwat ze was. Dat het heel gevaarlijk is om naar Mars te reizen vanwege straling enzo. Ja, dat weet elke amateur astronoom ook wel. Musk weet het. Iedereen die betrokken is weet het. Maar dat wil niet zeggen dat je zoiets niet moet gaan proberen. De problemen zijn altijd oplosbaar. Misschien duurt het uiteindelijk nog 10 jaar voordat de eerste mens naar Mars gaat. Of 15 jaar. Maar misschien vind er over 2 jaar een doorbraak plaats en kan er over 5 jaar al gevlogen worden. Wie het weet, mag het zeggen.
Net als mannen mensen naar de maan sturen is het:
-heel moeilijk
-heel duur
-heel gevaarlijk
-heel nutteloos

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Lees: een uitdaging :9 8)

Gevaar heeft de mens nooit tegengehouden om op verkenning te gaan. Ik zie dat niet snel veranderen.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20-04 10:09
zetje01 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 23:57:
[...]

Net als mannen mensen naar de maan sturen is het:
-heel moeilijk
-heel duur
-heel gevaarlijk
-heel nutteloos
Een paar honderd jaar geleden stapten mensen ook al in bootjes naar de nieuwe wereld of het verre oosten, ondanks dat je minder dan 50% kans had om de reis te overleven.
Er zijn altijd mensen te vinden die het wel nuttig vinden. Of die hier niks te verliezen hebben.

TheS4ndm4n#1919

• zetje01
RocketKoen schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 00:36:
[...]
Een paar honderd jaar geleden stapten mensen ook al in bootjes naar de nieuwe wereld of het verre oosten, ondanks dat je minder dan 50% kans had om de reis te overleven.
Er zijn altijd mensen te vinden die het wel nuttig vinden. Of die hier niks te verliezen hebben.
Voor de bemanning was het gewoon (welkom) werk.
Voor de reders was het een poging er rijk(er) van te worden.

Voor geen van beiden was het dus: én heel moeilijk én heel duur én heel gevaarlijk én heel nutteloos.

• mphilipp
XWB schreef op maandag 11 februari 2019 @ 23:34:
[...]
Maar wat heeft Mars One in de praktijk geprobeerd dan?
Soms zijn ideën ook genoeg..
Ik zei al: Columbus lachten ze ook uit. En als ie onderweg gezonken was, zouden ze ook allemaal roepen 'Zie je wel...'.

Ze waren trouwens nooit van plan om zelf iets te bouwen. Ze waren op zoek naar partners en hebben gesproken met Musk en Bezos om een lanceervehikel te regelen. Maar op enig moment zijn er toch een boel slimme mensen van reputatie die zich aan hen verbonden hebben om na te denken over hoe je zoiets doet. Dat het tijdschema zou opschuiven leek mij een zekerheid, maar nadenken over zoiets is nooit simpel.

Of het een vooropgezet plan is geweest weet ik niet. Misschien was het gewoon een dromer die vastliep in zijn eigen plannen en toen gekke dingen is gaan doen. Evengoed jammer dat zoveel mensen het zo makkelijk afserveren.

mphilipp wijzigde deze reactie 12-02-2019 11:23 (49%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

mphilipp schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:17:
[...]

Soms zijn ideën ook genoeg..
Ik zei al: Columbus lachten ze ook uit. En als ie onderweg gezonken was, zouden ze ook allemaal roepen 'Zie je wel...'.
Alleen ging Columbus het wel proberen; hij heeft een schip en bemanning weten te regelen en ging varen. Mars One had als enige doelstelling geld uit investeerders te trekken, en dat geld is als sneeuw voor de zon verdwenen.

Mars One Is a "Money Grab" Where Everyone Loses
Mars One Finalist Announces That It's All A Scam

Het is een vorm van oplichterij dat verder niks met Mars had te maken.

• BadRespawn
burne schreef op maandag 11 februari 2019 @ 23:46:
[...]

Wat exact denk je dat de winst is van een motor die bijvoorbeeld een 10 procent hogere kamerdruk heeft? Je kunt doen alsof het niets voorstelt, maar NASA vond de winst van de main tank niet langer wit verven de moeite waard.
Ik zei toch dat het wel de moeite waard is (maar niet wezenlijk beter)? De winst is ca 10% meer ISP.

• TomWesstein
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19-04 16:22
BadRespawn schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:19:
[...]

Ik zei toch dat het wel de moeite waard is (maar niet wezenlijk beter)? De winst is ca 10% meer ISP.
Ik ben wel van mening dat een 10% hogere ISP meer dan 'wezenlijk' is...

• mcDavid
Weten we überhaupt hoe de Isp van de Raptor schaalt met de chamber pressure? Volgens mij hebben we veel te weinig data om daar wat zinnigs over te zeggen.

zcflevo.nl

• mphilipp
XWB schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:29:
[...]
Alleen ging Columbus het wel proberen; hij heeft een schip en bemanning weten te regelen en ging varen. Mars One had als enige doelstelling geld uit investeerders te trekken, en dat geld is als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ja, dat kun je achteraf heel makkelijk stellen. Ik ben er niet van overtuigd dat ze vanaf het eerste moment alleen maar geld wilden verdienen en er met de kas vandoor gaan. Dan verzin je iets eenvoudigers natuurlijk. Een investering in bamboe ofzoiets...een waterstoffabriek misschien...ohwacht... :+

Het idee was om wel degelijk iets te proberen. Voor bepaalde doeleinden heb je soms wilde plannen nodig. Iedereen snapte dat het een moeilijk verhaal was, en dat de tijdplanning uiteraard niet gehaald ging worden. Maar als je niet begint, komt het er nooit van. Hun doel was om de technieken en spullen die nodig zijn voor de onderneming gaandeweg te ontwikkelen. Dus je kunt wel roepen dat ze niets hebben gemaakt, maar dat zouden ze ook nooit doen. Ze zouden het ontwikkelen en dan samen met bedrijven die zich ook al hadden aangesloten (en bedrijven die er later nog bij moesten komen) de dingen ontwikkelen.

Wie blijft roepen dat het een simpele oplichterij was zit er echt naast en wil alleen maar makkelijk scoren. Daarvoor was het een iets te ingewikkeld verhaal. Zoals gezegd is het achteraf makkelijk 'zie je wel' roepen. Musk wil ook naar Mars en dat gaat ook niet zomaar. Het is veel moeilijker dan alleen maar een raketje maken natuurlijk. Is Musk een luchtfietser? Hij maakt de dingen ook niet zelf. Met de juiste mensen is het mogelijk, alleen moeten er nog een aantal obstakels worden overwonnen om de bemande reis mogelijk te maken. Want dat gaat voorlopig niet zomaar. En dat is echt niet alleen een kwestie van een raket die groot genoeg is.

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

XWB schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 15:07:
[...]

We zijn nu drie maanden verder en de storm is eindelijk gaan liggen. NASA zal nu proberen Opportunity terug tot leven te wekken.
Kleine update, Opportunity is naar alle waarschijnlijkheid morsdood.
Het Amerikaanse ruimteagenschapt NASA gaat een laatste poging doen om het contact met marslander Opportunity te herstellen. Het karretje heeft al acht maanden niks meer van zich laten horen. Door een enorme stofstorm kon de batterij van de Opportunity niet worden opgeladen met de zonnepanelen.

De pogingen om het contact te herstellen, gaan vanavond (Amerikaanse tijd) van start. Morgen volgt een persconferentie over de bevindingen. Als het stil blijft aan de andere kant van de lijn dan geeft NASA de marsrover - veertien jaar na de landing op Mars - op.

• burne
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 23:48:
[...]

Kleine update, Opportunity is naar alle waarschijnlijkheid morsdood.

(ja, dat is de andere rover.. ik weet het..)

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:46

franssie

Save the albatross

En dat ding heeft het gek genoeg best lang volgehouden. Als klein kind had ik moeite met het afscheid nemen van de auto als mijn ouders een nieuwe kochten. Om de een of andere manier ben ik ook van dat ding gaan houden - een webcam op Mars, hoe gaaf kan je het krijgen? Staat daar werkelijk in de meest vreselijke omstandigheden en werkte erg lang. Ik denk een van de beste NASA projecten in lange tijd.
hardware heeft geen leven of ziel maar toch denk ik dat de talloze ingenieurs etc die aan dit project hebben gewerkt ook na alle trots van het succes nu wel even moeten slikken.

En omdat je verlies ook moet vieren (ja ook die andere)

edit:

en wel over de originele missie :

franssie wijzigde deze reactie 13-02-2019 00:24 (8%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Het is nu officieel:

nieuws: NASA neemt afscheid van Opportunity-rover op Mars

@franssie Volgens diverse Twitter berichten vloeiden er bij NASA de nodige tranen ja.

• Bozevkwa
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20-04 08:36

Bozevkwa

The Falcons have landed

En niet alleen de NASA neemt afscheid van Opportunity:
https://xkcd.com/2111/

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

• mphilipp

Roscosmos heeft er op Facebook al op gereageerd:
Главный конструктор НПО «Энергомаш», разработчик и производитель знаменитых двигателей семейства РД-180 Петр Лёвочкин прокомментировал PR-заявление Илона Маска о «превосходстве» созданного компанией SpaceX двигателя Raptor:

«Компания SpaceX создает двигатель Raptor на компонентах кислород и метан или как принято в российской классификации – схема «газ-газ». В подобного рода схемах такой уровень давления в камере сгорания не является чем-то выдающимся - в своих разработках дл... See more
vertaling
The main constructor of the NGO " energomash ", the developer and manufacturer of the famous engines of the family-180 family, petro lëvočkin commented on the PR statement of Ilona Mask about " Superiority " created by Spacex engine raptor

"Spacex is creating a raptor engine on the components of oxygen and methane or as accepted in the Russian classification - the gas-gas scheme". in this kind of schemes, this level of pressure in the combustion chamber is not something outstanding - in its development for data schemes we Putting the pressure level in the cell over 300 atmospheres. And the parameter the pressure in the cell is not a day-to-day characteristic of the engine, such as the thrust and the

However, Mr. Musk is not a technical specialist, does not take into account that the rd-180 engine for the atlas launcher uses a completely different fuel scheme - "Oxygen-kerosene", and these are different engine parameters. It's like comparing the diesel and petrol engine of internal combustion. And if you take into account that the "Energomash" has certified the engine with 10 % stock, the pressure in the combustion chamber rd-180 is above 280 atmospheres.

Although our companies are competitors, we as engineers welcome the first successes of colleagues from Spacex in the field of rocket propulsion. Indeed, in the development of the engine engine, American engineers came out on a record-breaking level of pressure in the cell. This shows a high level of development and production processes in spacex ".
Klinkt op zich redelijk wat ze zeggen. Het is een ander principe dus het is appels met peren. En de weg van test naar een productiemotor is lang. Maar ja...Musk heeft wel vaker laten zien dat ie dingen sneller kan dan anderen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Ik snap niet waarom Roscosmos zich genoodzaakt voelt om te reageren op Musk. Het was geen aanval op de RD-180 hoor.

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:25
XWB schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:08:
Ik snap niet waarom Roscosmos zich genoodzaakt voelt om te reageren op Musk. Het was geen aanval op de RD-180 hoor.
Wel een scheve vergelijking met de RD-180 (die dus kennelijk ook gewoon getest is tot 280 bar, en daarmee nog steeds het record heeft), dus correctie lijkt mij op zn plek.

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• mphilipp
XWB schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:08:
Geen aanval, maar als Musk hun motor noemt, mogen zij toch iets vinden van die opmerkingen van Musk? Hij roept inderdaad iets dat niet echt relevant is. Dus ja, dan mag Roscosmos dat recht zetten. Vooral als het voornamelijk borstklopperij is. Zo kan ik - zoals Roscosmos al aangeeft - dingen gaan roepen over dieselmotoren in vergelijking met benzinemotoren. Appel/Peren.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20-04 21:41
Voor wat discussie over de full-flow raket, voordelen/nadelen: https://news.ycombinator.com/item?id=19153953

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Musk noemt hun motor als target omdat het domweg een van de beste raketmotoren ever made is. Dat weet Musk ook dondersgoed, vandaar dat ie ook diep respect heeft en toont voor de RD-180!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Who Am I? schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:07:
InSight heeft inmiddels de seismometer op het marsoppervlak geplaatst.

[Afbeelding]

Blijkbaar is het bij deze camera nog niet gelukt om de lens cap te verwijderen. Er zijn wel betere plaatjes, maar hier zie je ook de kabel die voor de dataoverdracht zorgt.
Inmiddels is ook het tweede instrument uitgezet, wat aan de linkerkant te zien is:

Marslander InSight zet tweede instrument op Mars

• Vihaio
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20-04 17:14
Een beetje ander soort ontwikkeling dan meestal in dit topic voorbij komt:
De New York Times zegt dat de twee raketlanceringen van Iran dit jaar mislukt zijn omdat de VS
de boel gesaboteerd heeft.

Ik weet niet echt wat ik er van moet vinden, maar het is wel een interessant en uitgebreid artikel.

https://www.nytimes.com/2...sile-launch-failures.html

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18-04 14:26
Vihaio schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:15:
Een beetje ander soort ontwikkeling dan meestal in dit topic voorbij komt:
De New York Times zegt dat de twee raketlanceringen van Iran dit jaar mislukt zijn omdat de VS
de boel gesaboteerd heeft.

Ik weet niet echt wat ik er van moet vinden, maar het is wel een interessant en uitgebreid artikel.

https://www.nytimes.com/2...sile-launch-failures.html
Dat doen ze wel vaker, Bij NK schijnt dat ook aan de hand geweest te zijn.
Plus ze hebben zo ook al eens de centrifuges van het kernprogramma zichzelf laten vernietigen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

NASA heeft een website opgezet waar het weerrapport van InSight gepubliceerd wordt:

https://mars.nasa.gov/insight/weather/

InSight was vlak boven de evenaar geland. De gemiddelde temperatuur op die locatie rond deze periode van het jaar is ongeveer -60 °C :p

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:58

coelho

VanTheManFan

XWB schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:35:
NASA heeft een website opgezet waar het weerrapport van InSight gepubliceerd wordt:

https://mars.nasa.gov/insight/weather/

InSight was vlak boven de evenaar geland. De gemiddelde temperatuur op die locatie rond deze periode van het jaar is ongeveer -60 °C :p
Het zou fijn zijn als die verrekte Amerikanen gewoon eens Internationale Eenheden gingen gebruiken. Dan hoefde ik niet eerst een converter te zoeken voordat ik een beeld heb bij genoemde temperaturen.

Er moet in ieder geval nog flink wat gebeuren voor er enige vorm van terraforming kan plaatsvinden op Mars.

• Valandil
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:37
coelho schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:22:
[...]

Het zou fijn zijn als die verrekte Amerikanen gewoon eens Internationale Eenheden gingen gebruiken. Dan hoefde ik niet eerst een converter te zoeken voordat ik een beeld heb bij genoemde temperaturen.

Er moet in ieder geval nog flink wat gebeuren voor er enige vorm van terraforming kan plaatsvinden op Mars.
Yep... te koud, geen atmosfeer en een magnetisch veld is ook geen overbodige luxe...

wijze woorden

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

[...]

Je kan in de tabel header op °C klikken, dan worden de waarden omgerekend.

https://i.ibb.co/4Yvs3h4/nasa.png

• burne
  • Niet online
[...]

Het zou fijn zijn als die verrekte Amerikanen gewoon eens Internationale Eenheden gingen gebruiken.
https://i.imgur.com/5wDj8GS.png

Als je op de ºC of m/s klikt krijg je zinnige eenheden te zien.

/ninja'd en ik tiep traag

burne wijzigde deze reactie 21-02-2019 00:44 (4%)

• Semyon
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 08:10
NUSANTARA SATU MISSION

SpaceX is targeting Thursday, February 21 for launch of the Nusantara Satu satellite from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. The 32-minute launch window opens at 8:45 p.m. EST, or 1:45 UTC on February 22. Falcon 9 will also deliver the Beresheet lunar spacecraft and Air Force Research Laboratory (AFRL) S5 spacecraft to orbit. Deployments will occur at approximately 33 and 44 minutes after liftoff.

A 32-minute backup launch window opens on Friday, February 22 at 8:41 p.m. EST, or 1:41 UTC on February 23.

Falcon 9’s first stage for the Nusantara Satu mission previously supported the Iridium-7 mission in July 2018 and the SAOCOM 1A mission in October 2018. Following stage separation, SpaceX will attempt to land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean.

You can watch the live launch webcast below, starting about 15 minutes before liftoff, and find out more about the mission in our press kit.

Live om: Vrijdag 2:45 am

Only when it is dark enough, can you see the stars

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-04 16:07
Valandil schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 00:22:
[...]

Yep... te koud, geen atmosfeer en een magnetisch veld is ook geen overbodige luxe...
Met name dat veld juist, zonder veld geen atmosfeer, zonder atmosfeer geen broeikaseffect en leefbare temperaturen

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Wel typisch dat de druk wel in Pascal wordt aangegeven en niet in inHg en dat de grafiekjes eronder in Celcius en m/s zijn.
Zet dan de standaard van de tabel ook op Celcius en m/s.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Jorizzz
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:11
rik86 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 07:29:
[...]

Met name dat veld juist, zonder veld geen atmosfeer, zonder atmosfeer geen broeikaseffect en leefbare temperaturen
Daar zijn oplossingen voor te bedenken, zoals deze

• coelho

coelho

VanTheManFan

burne schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 00:43:
[...]

[Afbeelding]

Als je op de ºC of m/s klikt krijg je zinnige eenheden te zien.

/ninja'd en ik tiep traag
XWB schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 00:28:
[...]

Je kan in de tabel header op °C klikken, dan worden de waarden omgerekend.

[Afbeelding]
Dank beiden. Even over het hoofd gezien. Neemt niet weg dat ik bij mijn kritiek op het Amerikaanse meetstelsel blijf. Tijd dat ze SI invoeren ;)

• burne
  • Niet online
coelho schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 08:50:
[...]

Dank beiden. Even over het hoofd gezien. Neemt niet weg dat ik bij mijn kritiek op het Amerikaanse meetstelsel blijf. Tijd dat ze SI invoeren ;)
Hebben ze gedaan. De mijl is een zeker aantal meters en een gallon is een specifiek aantal liters. Alles is dus afgeleid van dezelfde standaard meter die wij ook gebruiken. :+

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

burne schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:02:
[...]
Hebben ze gedaan. De mijl is een zeker aantal meters en een gallon is een specifiek aantal liters. Alles is dus afgeleid van dezelfde standaard meter die wij ook gebruiken. :+
Die mijl/meter conversie levert geen geheel getal op, het gaat via de Amerikaanse basiseenheid inch, die 25,4 mm (0,0254 m) is. Daarvan gaan er 12 in een voet waarvan er weer 3 in een yard gaan. En de mijl is een geheel (maar vreemd, 1760) aantal yards.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• mphilipp
Gisteren langs geweest bij onze gids van de Rusland/Baikonour reis. Hij is net weer in Moskou en St.Petersburg geweest en heeft mijn zilveren Korolev 2 roebel munt meegsmokkeld. Superblij mee!

https://tweakers.net/ext/f/k2ibIyvY0X1YNpgjpYvFNYUp/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/3D975q3OHB2E95tUJPRIWIrp/thumb.jpg

We waren niet zomaar op bezoek bij Jaap. Hij gaat verhuizen en zijn gigantische (voornamelijk) ruimtevaart archief moest ook mee. Gedeeltelijk dan, want 40 dozen zijn door de Russische ambassade opgehaald en gaan later naar een museum in Rusland. Ook heeft hij een deel verkocht, maar dat gaat moeizaan. Als we iets leuks zagen, mochten we het meenemen. Ik heb een aantal Shuttle en Apollo boekjes/folders/press kits meegenomen. Eentje was wel triest:

https://tweakers.net/ext/f/3BfX7HtSTM7BXeSM4B1bzQ64/thumb.jpg

Vooral de missie timeline, als je je bedenkt dat die vlucht maar krap 2 minuten duurde...

https://tweakers.net/ext/f/VfJ6xMbphc52NxR90ZrGmWgd/thumb.jpg

mphilipp wijzigde deze reactie 21-02-2019 11:38 (75%)

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-04 16:07
Semyon schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 07:05:
NUSANTARA SATU MISSION

SpaceX is targeting Thursday, February 21 for launch of the Nusantara Satu satellite from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. The 32-minute launch window opens at 8:45 p.m. EST, or 1:45 UTC on February 22. Falcon 9 will also deliver the Beresheet lunar spacecraft and Air Force Research Laboratory (AFRL) S5 spacecraft to orbit. Deployments will occur at approximately 33 and 44 minutes after liftoff.

A 32-minute backup launch window opens on Friday, February 22 at 8:41 p.m. EST, or 1:41 UTC on February 23.

Falcon 9’s first stage for the Nusantara Satu mission previously supported the Iridium-7 mission in July 2018 and the SAOCOM 1A mission in October 2018. Following stage separation, SpaceX will attempt to land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean.

You can watch the live launch webcast below, starting about 15 minutes before liftoff, and find out more about the mission in our press kit.

Live om: Vrijdag 2:45 am
Deze lancering is de eerste maanraket van SpaceX? (oké, soort van ;) )

En theoretisch nog tien dagen tot de Crew-Dragon-testvlucht. Ik ben benieuwd hoeveel dagen dat in de praktijk zal zijn...

• burne
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:49:
[...]

Die mijl/meter conversie levert geen geheel getal op, het gaat via de Amerikaanse basiseenheid inch, die 25,4 mm (0,0254 m) is. Daarvan gaan er 12 in een voet waarvan er weer 3 in een yard gaan. En de mijl is een geheel (maar vreemd, 1760) aantal yards.
“and standardised as exactly 1,609.344 metres by international agreement in 1959.”

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:25
rik86 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Deze lancering is de eerste maanraket van SpaceX? (oké, soort van ;) )
Thats playing it very loose.

Als ik het goed lees hitchhiket de beresheet mee op de primary payload naar GEO, de F9 upper stage zelf komt niet verder dan GTO. Vanuit GEO is beresheet "on its own" en zal ie onder eigen kracht maanwaards gaan.

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:10
Kunnen jullie “Of Course I Still Love You” vinden op marinetraffic.com? Hij vind maar geen schepen met die namen. Toch wel leuk om te volgen :)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

burne schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:50:
[...]
“and standardised as exactly 1,609.344 metres by international agreement in 1959.”
Not a nice figure to remember or use for quick but correct calculation (thus proving my point).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• burne
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:25:
Kunnen jullie “Of Course I Still Love You” vinden op marinetraffic.com? Hij vind maar geen schepen met die namen. Toch wel leuk om te volgen :)
Moet ‘ie wel in het bereik van een AIS-ontvanger varen.

(Na een beetje zoeken: OCISLY heeft geen eigen transponder, enkel de boten die 'm verslepen.. De opmerking over bereik blijft echter gewoon staan: je kunt er alleen iets van zien als ze in de buurt (100km) van een ontvanger zijn. 300 kilometer uit de kust zie je niets..)

burne wijzigde deze reactie 21-02-2019 13:28 (29%)

• zetje01
Kom ereis bij!

SpaceX gaat om 2:45 weer een paar satellieten lanceren met de Falcon9 raket.
De eerste trap landt dan weer op het drijvend platform OCISLY.
Duimen dat 'ie niet neerstort of ontploft!

Live meekijken kan hier:
YouTube: Nusantara Satu Mission&

• Osiris
  • Niet online
Mooie vonkjes bij de re-entry van de 1st stage.. :X Heb ik nog niet zo duidelijk gezien eerder, misschien omdat deze in 't pikkedonker is gelanceerd?

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19-04 14:12

Volgens Elon kwam dat doordat de F9 nog nooit zo heet is geworden bij de re-entry

/post

Haha, heerlijk. En dan straks bij die in flight abort vlucht gewoon die booster voor de 4e keer gaan gebruiken, hoeveel bedrijven kunnen dat nou zeggen :D

• bottom line
  • Registratie: december 2013
Spooksel schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:22:
Haha, heerlijk. En dan straks bij die in flight abort vlucht gewoon die booster voor de 4e keer gaan gebruiken, hoeveel bedrijven kunnen dat nou zeggen :D
Bij de flight abort vlucht gaan ze toch een Block 4 raket gebruiken? De laatste die ze nog geen 2x hebben laten vliegen.

• mphilipp
Zouden ze deze keer nou die fairing opvangen? En is dat gelukt? Ik lees er nergens wat over...

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19-04 14:12
Aangezien deze lancering tijdens de nacht was denk ik niet dat ze een poging hebben gedaan.

/post

• coelho

coelho

VanTheManFan

mphilipp schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:04:
Zouden ze deze keer nou die fairing opvangen? En is dat gelukt? Ik lees er nergens wat over...
Volgens Reddit gingen ze dat ook niet proberen omdat er een golfhoogte van 4 meter verwacht was. Dat is voor een bemand schip niet te doen wanneer er ook nog scherpe stuurbewegingen gemaakt moeten worden.

• th4k1ck3r
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19-04 12:24
Iemand heeft op Twitter gevraagd of ze de 2nd stage nog willen gaan opvangen.

[Twitter]

Je ziet dat SpaceX nu steeds meer de resources naar Starship verplaatst. Ik verwacht dus ook geen fairing recovery meer.

(ps, hoe doe je die twitter berichten hierin krijgen?)

th4k1ck3r wijzigde deze reactie 22-02-2019 15:38 (13%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Dat was vorig jaar al meegedeeld door Musk :p Second stage recovery heeft SpaceX opgegeven.

Mr. Steven was wel onderweg geweest, maar is gisteren teruggekeerd naar de haven vanwege slechte weersomstandigheden in de drop zone.

BREAKING NEWS:

NASA heeft vandaag SpaceX het groene licht gegeven voor de lancering van DM-1 op 2 maart!

Dat wordt vroeg opstaan allemaal en het kanaal spammen hier!

https://twitter.com/Comme...tatus/1099058961540698112

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Overigens schijnen er nog aardig wat issues te zijn met Crew Dragon en Starliner.
NASA has warned SpaceX and Boeing Co of design and safety concerns for their competing astronaut launch systems, according to industry sources and a new government report, threatening the U.S. bid to revive its human spaceflight program later this year.

Just ahead of the first scheduled un-manned test flight slated for March 2 under NASA’s multibillion-dollar Commercial Crew Program, NASA’s safety advisory panel cited four “key risk items” in its 2018 annual report earlier this month.

For Boeing, they include the capsule’s structural vulnerability when the heat shield is deployed. For SpaceX, the report mentioned the redesign of a SpaceX rocket canister following a 2016 explosion and its “load and go” process of fueling the rocket with the crew already inside the capsule. “Parachute performance” remained an issue for both companies.
Two people with direct knowledge of the program told Reuters that the space agency’s concerns go beyond the four items listed, and include a risk ledger that as of early February contained 30 to 35 lingering technical concerns each for SpaceX and Boeing.
Meer details zijn in het artikel te vinden:

SpaceX, Boeing design risks threaten new delays for U.S. space program

• burne
  • Niet online
th4k1ck3r schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:37:
Klik eens op 'Bekijk' bij een post met een embedded tweet?

• MewBie
  • Laatst online: 09:54
XWB schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:14:
Overigens schijnen er nog aardig wat issues te zijn met Crew Dragon en Starliner.

[...]

[...]

Meer details zijn in het artikel te vinden:

SpaceX, Boeing design risks threaten new delays for U.S. space program
Mwah, als je zelf wel eens met certificerings instanties te maken hebt gehad weet je dat je dit soort nieuwsberichten met een korrel zout moet nemen.

SpaceX en Boeing zijn externe bedrijven, NASA heeft dus gewoon een lijst met "Safety concerns" die nagenoeg elk systeem bevatten om zichzelf in te dekken voor het geval er toch iets mis mocht gaan.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• BadRespawn
Scott Manley:

• Garyu
  • Laatst online: 20-04 11:44
MewBie schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:29:
[...]

Mwah, als je zelf wel eens met certificerings instanties te maken hebt gehad weet je dat je dit soort nieuwsberichten met een korrel zout moet nemen.

SpaceX en Boeing zijn externe bedrijven, NASA heeft dus gewoon een lijst met "Safety concerns" die nagenoeg elk systeem bevatten om zichzelf in te dekken voor het geval er toch iets mis mocht gaan.
Met wat voor certificeringsinstanties heb jij te maken dan? Hier gaat het gewoon om if-not-then-not constructies. M.a.w., weet je geen passende oplossing voor die concerns te bedenken, dan gaat de vlucht niet door. Daar zijn ze bij de safety-afdeling van de NASA heel simpel over. Operatief ook een andere hoek dan de mission-mensen, en zo niet (direct tenminste) onder druk te zetten, om de veiligheid te waarborgen dus.

Mitigatie-methoden hoeven natuurlijk niet technisch te zijn, maar kunnen ook het proces veranderen, bijvoorbeeld bij het tanken een andere volgorde aanhouden kan soms al genoeg zijn.

Mijn ervaring met dit soort veiligheidsmensen (uit de lucht- en ruimtevaart, that is) is dat ze heel precies zijn, maar vrijwel altijd wel correct.

• MewBie
  • Laatst online: 09:54
Garyu schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:06:
[...]

Met wat voor certificeringsinstanties heb jij te maken dan? Hier gaat het gewoon om if-not-then-not constructies. M.a.w., weet je geen passende oplossing voor die concerns te bedenken, dan gaat de vlucht niet door. Daar zijn ze bij de safety-afdeling van de NASA heel simpel over. Operatief ook een andere hoek dan de mission-mensen, en zo niet (direct tenminste) onder druk te zetten, om de veiligheid te waarborgen dus.

Mitigatie-methoden hoeven natuurlijk niet technisch te zijn, maar kunnen ook het proces veranderen, bijvoorbeeld bij het tanken een andere volgorde aanhouden kan soms al genoeg zijn.

Mijn ervaring met dit soort veiligheidsmensen (uit de lucht- en ruimtevaart, that is) is dat ze heel precies zijn, maar vrijwel altijd wel correct.
Maritieme certificeringsinstanties als DNV en Bureau Veritas. Zonder hun goedkeuring op elk systeem wordt dat schip niet aan de eigenaar opgeleverd.
Tot het laaste moment is er altijd algemeen commentaar als, zus en zo moet voldoen aan die en die eisen. Dit en dat krijgt final approval van de surveyor on-site, etc. Ook al voldoet een systeem gewoon aan de eisen waar naar verwezen wordt. Er wordt vrij weinig "approved without comments".

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Garyu
  • Laatst online: 20-04 11:44
MewBie schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:18:
[...]

Maritieme certificeringsinstanties als DNV en Bureau Veritas. Zonder hun goedkeuring op elk systeem wordt dat schip niet aan de eigenaar opgeleverd.
Tot het laaste moment is er altijd algemeen commentaar als, zus en zo moet voldoen aan die en die eisen. Dit en dat krijgt final approval van de surveyor on-site, etc. Ook al voldoet een systeem gewoon aan de eisen waar naar verwezen wordt. Er wordt vrij weinig "approved without comments".
Dat krijg je als je mensen ervoor betaalt om comments te leveren. Bedoeld of onbedoeld zorgt het toch voor wat extra-gratis bureaucratie omdat ze tenminste het gevoel willen hebben iets bijgedragen te hebben. Maar goed, dat is een andere discussie O-).

• DRaakje
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
https://hackaday.com/2019...-a-weird-orbit-heres-why/

Leuk stukje over de positie van de (mogelijke) aankomende space station en zijn orbit/positie.

• mphilipp
MewBie schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:29:
[...]
Tim Dodd, de Everyday Astronaut had het nog over dat tanken terwijl de crew er al in zit. SpaceX heeft behoorlijk wat moeilijke discussies gehad met NASA over dat onderwerp. Het klinkt erg gevaarlijk, maar aan de andere kant zijn er escape mogelijkheden zat, mocht het mis gaan. Maar SpaceX heeft vrij weinig opties, want hun hele systeem is gebasseerd op supergekoelde brandstof en dat is inderdaad nét iets gevaarlijker dan 'gewone' gekoelde fuel.
Maar inmiddels hebben ze aangetoond dat het veilig is. En aangezien ze groen licht hebben gegeven voor DM-1 denk ik niet dat NASA nog tijfelt over dat issue. Anders kunnen ze net zo goed de hele boel afblazen.

• mcDavid
mphilipp schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:32:
[...]

Tim Dodd, de Everyday Astronaut had het nog over dat tanken terwijl de crew er al in zit. SpaceX heeft behoorlijk wat moeilijke discussies gehad met NASA over dat onderwerp. Het klinkt erg gevaarlijk, maar aan de andere kant zijn er escape mogelijkheden zat, mocht het mis gaan. Maar SpaceX heeft vrij weinig opties, want hun hele systeem is gebasseerd op supergekoelde brandstof en dat is inderdaad nét iets gevaarlijker dan 'gewone' gekoelde fuel.
Maar inmiddels hebben ze aangetoond dat het veilig is. En aangezien ze groen licht hebben gegeven voor DM-1 denk ik niet dat NASA nog tijfelt over dat issue. Anders kunnen ze net zo goed de hele boel afblazen.
Ik vind dat wel echt zo'n non-issue he. Uiteraard, ik heb de precieze analyse niet voor handen, maar als je moet kiezen tussen tanken terwijl er 2 man relatief veilig in de capsule zitten, of een volgetankte raket benaderen met een hele (space + ground) crew om op het laatste moment in te stappen, terwijl die voor het grootste deel van de tijd geen schijn van kans hebben te ontsnappen in geval van een RUD... het klinkt gewoon geenszins logis.

Maar aan de andere kant, als het wel een issue is maakt het ook geen zak uit, doen ze het gewoon niet. Ze hebben zat dragons naar het ISS gebracht met boosters waar gewoon kokende LOX in ging.

zcflevo.nl

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

mcDavid schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:28:
[...]

Ze hebben zat dragons naar het ISS gebracht met boosters waar gewoon kokende LOX in ging.
Maar de eisen voor bemande ruimtevaart liggen verschrikkelijk veel hoger.

• mcDavid
XWB schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:49:
[...]

Maar de eisen voor bemande ruimtevaart liggen verschrikkelijk veel hoger.
Welke eis is er hoger die ervoor zorgt dat ze nu ineens te weinig DV zouden hebben, terwijl het 10 jaar geleden met een half zo krachtige raket wel haalbaar was?

zcflevo.nl

• mphilipp
mcDavid schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:28:
[...]
Ik vind dat wel echt zo'n non-issue he.
Het is NOOIT een non-issue. NASA heeft ervaring met het verlies van 2 Shuttles, die door pure achteloosheid en onwil om uit te stellen vanwege commerciële belangen zijn verongelukt. Het verbaast mij nog steeds dat er niemand de gevangenis in is gegaan voor grove nalatigheid (minimaal). Maar goed, andere discussie.

NASA wil dus niet zomaar ervan uitgaan dat het wel goed komt. Door 'moeilijk' te doen, dwing je de andere partij om er goed over na te denken en goed uit te leggen waarom ze het zo doen en het niet anders kan.

By the way: de Apollo Saturn V werd ook bijgetankt mét crew, zelfs tot het moment dat de motoren aan gingen. Het starten verbruikte blijkbaar zoveel brandstof dat ze dat nog eventjes wilden aanvullen tot het moment dat ze gas gaven. Dus ja...ze wéten dat het kan en dat het veilig kan. Maar ze willen voorkomen dat zij de zwarte piet toegespeeld krijgen als er straks een ontploft en ze een crew kwijt zijn.

• mcDavid
mphilipp schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:11:
[...]

Het is NOOIT een non-issue. NASA heeft ervaring met het verlies van 2 Shuttles, die door pure achteloosheid en onwil om uit te stellen vanwege commerciële belangen zijn verongelukt. Het verbaast mij nog steeds dat er niemand de gevangenis in is gegaan voor grove nalatigheid (minimaal). Maar goed, andere discussie.

NASA wil dus niet zomaar ervan uitgaan dat het wel goed komt. Door 'moeilijk' te doen, dwing je de andere partij om er goed over na te denken en goed uit te leggen waarom ze het zo doen en het niet anders kan.
Mee eens hoor, beter 10 keer uitstellen dan 1x een shortcut teveel nemen. Ik bedoel meer dat dit in de (social) media veel te veel een issue gemaakt wordt. Terwijl het absoluut niet onoverkomelijk is, en al was het dat wel dan was het nog steeds geen probleem.

zcflevo.nl

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:11:
[...]
By the way: de Apollo Saturn V werd ook bijgetankt mét crew, zelfs tot het moment dat de motoren aan gingen. Het starten verbruikte blijkbaar zoveel brandstof dat ze dat nog eventjes wilden aanvullen tot het moment dat ze gas gaven. Dus ja...ze wéten dat het kan en dat het veilig kan. Maar ze willen voorkomen dat zij de zwarte piet toegespeeld krijgen als er straks een ontploft en ze een crew kwijt zijn.
Mogelijk speelt het mee dat SpaceX een volgetankte Falcon 9 is verloren door een failure mode van een COPV tank.

Ik kan mij voorstellen dat zo'n onvoorzien scenario later ook meegenomen moet worden in risicoberekeningen. Aborts vanaf de grond lijken mij geen gunstig scenario. Er is geen luchtstroom die de explosie afbuigt en je hebt geen "gratis" hoogte die je tijdens de abort kan gebruiken.

ANdrode wijzigde deze reactie 26-02-2019 13:34 (9%)

• Osiris
  • Niet online
ANdrode schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:33:
[...]

Aborts vanaf de grond lijken mij geen gunstig scenario. Er is geen luchtstroom die de explosie afbuigt en je hebt geen "gratis" hoogte die je tijdens de abort kan gebruiken.
Gelukkig hebben ze de pad abort ook getest enzo.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Klopt. Het is een scenario dat gedekt is maar ook een scenario waarop de kans door die onvoorziene failure groter geworden is. En het is gevoelsmatig een scenario dat riskanter is dan een normaal verlopende vlucht.

Die grotere prior komt gewoon terug in jouw risicoberekeningen verwacht ik.

ANdrode wijzigde deze reactie 26-02-2019 13:49 (8%)

• mcDavid
ANdrode schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:33:
[...]

Mogelijk speelt het mee dat SpaceX een volgetankte Falcon 9 is verloren door een failure mode van een COPV tank.
In zo'n situatie kun je m.i. toch beter in een afgesloten capsule zitten, dan net bezig zijn met instappen.

Niet dat je van zo'n abort gelukkig wordt (of er uberhaupt vanuit moet gaan dat dat je wel zal redden) natuurlijk, dus uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je niet wilt dat de raket explodeert. Maar dat staat m.i. weer los van of je nou wel of niet load-and-go doet.

zcflevo.nl

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:19

matroosoft

Lone Christian

th4k1ck3r schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:37:
Iemand heeft op Twitter gevraagd of ze de 2nd stage nog willen gaan opvangen.

[Twitter]

Je ziet dat SpaceX nu steeds meer de resources naar Starship verplaatst. Ik verwacht dus ook geen fairing recovery meer.

code:
1
2
3
[embed]
link van de tweet
[/embed]

Waren op twitter wat fotootjes (en op Teslarati en artikel meen ik) over dat Mr. Steven beschadigd terug was gekomen in de haven, miste en paar armen van het net. Vermoedelijk door slecht weer.
Ja dat was wel sneu, haha. Net die hele reis gemaakt vanaf de westkust, 1e keer de zee op voor een missie aan de oostkust... meteen de boel verrot -O-

Acties:
  • +4Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

De binnenkant van Crew Dragon:

XWB wijzigde deze reactie 01-03-2019 00:07 (27%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

En de dummy, Ripley (je weet wel, uit de alien films), zit op haar plek :)

https://twitter.com/elonmusk/status/1101370880486076416

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
Ik vond "Mannequin Skywalker" leuker :P

zcflevo.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
XWB schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:37:
En de dummy, Ripley (je weet wel, uit de alien films), zit op haar plek :)
De zus van Starman toch?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 08:16
En de live stream voor morgenochtend van Crew Demo-1

Acties:
  • +2Henk 'm!
Zitten we allemaal al klaar :D

Pagina: 1 ... 71 ... 78 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True