Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:43
Plus dat de center core van de FH weer een heel eigen ontwerp heeft dat versterkt is om de krachten van de sides aan te kunnen. Ik gok dat die center core echt een stuk duurder is dan een reguliere.

In dit artikel worden verschillende prijzen genoemd:

- FH launch cost start: $90 miljoen (fully reusable dus)
- Fully expendable FH: $150 miljoen

Ik meen dat een fully expendable F9 lancering $60 miljoen kost. Voor de FH heb je bijvoorbeeld geen 2nd stage en fairings nodig voor de sides, dus dat scheelt enorm in de kosten. Ik schat in dat het voor een expendable FH dus eerder in de richting van 37,5+75+37,5 gaat, in miljoenen $ gerekend.
Het verschil in reusable en expendable is $60 miljoen, dat zou dan dus ongeveer $20 miljoen refurbishment per booster zijn. Geen idee of in deze kosten ook winst voor SpaceX meegenomen is.

Ik zie dat @mcDavid in de tussentijd een mooi tabelletje gemaakt heeft :) mcDavid in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"
Bij elkaar opgeteld komen we denk ik wel bij een aardige schatting van de kosten.

Who Am I? wijzigde deze reactie 19-12-2018 10:16 (10%)

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• th4k1ck3r
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:27
Jullie vergeten idd de winstmarge.
We maken hier echt teveel aannames om concreet iets te kunnen zeggen.

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14-10 09:46
Zojuist Youtube aangeslingerd, maar helaas. Nog geen update:

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09-10 02:35
Who Am I? schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:10:
Plus dat de center core van de FH weer een heel eigen ontwerp heeft dat versterkt is om de krachten van de sides aan te kunnen. Ik gok dat die center core echt een stuk duurder is dan een reguliere.

In dit artikel worden verschillende prijzen genoemd:

- FH launch cost start: $90 miljoen (fully reusable dus)
- Fully expendable FH: $150 miljoen

Ik meen dat een fully expendable F9 lancering $60 miljoen kost. Voor de FH heb je bijvoorbeeld geen 2nd stage en fairings nodig voor de sides, dus dat scheelt enorm in de kosten. Ik schat in dat het voor een expendable FH dus eerder in de richting van 37,5+75+37,5 gaat, in miljoenen $ gerekend.
Het verschil in reusable en expendable is $60 miljoen, dat zou dan dus ongeveer $20 miljoen refurbishment per booster zijn. Geen idee of in deze kosten ook winst voor SpaceX meegenomen is.

Ik zie dat @mcDavid in de tussentijd een mooi tabelletje gemaakt heeft :) mcDavid in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"
Bij elkaar opgeteld komen we denk ik wel bij een aardige schatting van de kosten.
Je hebt ook nog de range kosten die per lancering zijn.
Alle vaste lasten die betaald moeten worden.
En het terugverdienen van een miljard aan R&D kosten voor de F9 serie.

Plus dat de verkoop prijzen gewoon een kwestie zijn van wat de markt er voor wil betalen. SpaceX is al veel goedkoper dan de meeste concurrenten. Dus al zou het maar 10 miljoen kosten, ze kunnen nog steeds makkelijk 90 miljoen vragen.

TheS4ndm4n#1919

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 04-10 17:19
Na alle scrubs, zijn er inmiddels als een Indiase raket de lucht in gegaan en staat de Soyuz klaar in Kourou (nog 30sec)
Sommige dingen werken nog... :)

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• Semyon
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 22:33
Deze week werden plannen bekend gemaakt van NASA om naar Europa te gaan, een van Jupiter's manen. (Bron)

Het idee is dat er misschien leven is onder een laag ijs van 20km, dus waarom niet een nucleaire probe er doorheen smelten?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• mphilipp
Semyon schreef op donderdag 20 december 2018 @ 08:26:
Deze week werden plannen bekend gemaakt van NASA om naar Europa te gaan, een van Jupiter's manen. (Bron)

Het idee is dat er misschien leven is onder een laag ijs van 20km, dus waarom niet een nucleaire probe er doorheen smelten?
Ja, laten we ze nuken....

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:42

[Afbeelding]

[YouTube: Searching for Life on Jupiter’s Moon Europa]
Ligt het aan mij of klinkt dat wel erg als een aflevering van Dr. Who... Ben benieuwd of de lizard people blij zijn met die probe :7

zcflevo.nl

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15:43
“ALL THESE WORLDS ARE YOURS, EXCEPT EUROPA. ATTEMPT NO LANDING THERE. USE THEM TOGETHER. USE THEM IN PEACE.”

― Arthur C. Clarke, 2010: Odyssey Two

Illusion is the ultimate weapon

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lucy is here...

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Who Am I?
InSight heeft inmiddels de seismometer op het marsoppervlak geplaatst.

Blijkbaar is het bij deze camera nog niet gelukt om de lens cap te verwijderen. Er zijn wel betere plaatjes, maar hier zie je ook de kabel die voor de dataoverdracht zorgt.

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Omdat een enkele bacterie of virus genoeg kan zijn om het enige andere leven in het universum waarvan we dan zekerheid hebben uit te roeien.

(Voor de duidelijkheid: nu weten we het niet, maar het is meer dan lullig als we er achter komen dat er leven was op Europa en dat we het door die ontdekking gelijk uitgeroeid hebben..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Who Am I?
burne schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:48:
[...]

Omdat een enkele bacterie of virus genoeg kan zijn om het enige andere leven in het universum waarvan we dan zekerheid hebben uit te roeien.

(Voor de duidelijkheid: nu weten we het niet, maar het is meer dan lullig als we er achter komen dat er leven was op Europa en dat we het door die ontdekking gelijk uitgeroeid hebben..)
Maar moeten we dan helemaal nooit naar leven op een andere planeet/maan gaan zoeken? Helemaal 100% schoon krijg je het nooit.

• mphilipp
burne schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:48:
[...]
Zeker, dat is een zorg. Maar we weten niet wat er verder nog rondvliegt in het universum. Al die planetoïden en ander rondvliegend tuig kunnen ook afkomstig zijn uit de diepste donkerten van het heelal en daar vandaan voorzien zijn van 'alien' bacteriën. Misschien ontstaan er van 'onze' bacteriën wel nieuw leven en is Europa ineens bewoond over 4 miljard jaar...

Als we ervan uitgaan dat wij niet het enige leven in het heelal zijn, vliegt het 100% zeker ook rond, dus ik denk dat we ons er niet drukker om moeten maken dan we nu doen. NASA heeft speciale mensen zitten die ervoor zorgen dat er zo min mogelijk rommel van ons op die vaartuigen komt. Meer kunnen we niet doen. We verkennen nu eenmaal.

• Who Am I?
mphilipp schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:22:
[...]

Zeker, dat is een zorg. Maar we weten niet wat er verder nog rondvliegt in het universum. Al die planetoïden en ander rondvliegend tuig kunnen ook afkomstig zijn uit de diepste donkerten van het heelal en daar vandaan voorzien zijn van 'alien' bacteriën. Misschien ontstaan er van 'onze' bacteriën wel nieuw leven en is Europa ineens bewoond over 4 miljard jaar...

Als we ervan uitgaan dat wij niet het enige leven in het heelal zijn, vliegt het 100% zeker ook rond, dus ik denk dat we ons er niet drukker om moeten maken dan we nu doen. NASA heeft speciale mensen zitten die ervoor zorgen dat er zo min mogelijk rommel van ons op die vaartuigen komt. Meer kunnen we niet doen. We verkennen nu eenmaal.
En dan komen ze ons op aarde vernietigen omdat we in het begin van hun bestaan ze hebben geprobeerd uit te roeien omdat we geen 'vieze' probe wilden sturen :P
En als wij onszelf weten te vernietigen komen we op onze blote knietjes vragen of we als azielzoeker naar Europa mogen komen :P

Who Am I? wijzigde deze reactie 21-12-2018 13:55 (6%)

• HaterFrame
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23:56

HaterFrame

Well... Poo came out!

Who Am I? schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:07:
InSight heeft inmiddels de seismometer op het marsoppervlak geplaatst.

[Afbeelding]

Blijkbaar is het bij deze camera nog niet gelukt om de lens cap te verwijderen. Er zijn wel betere plaatjes, maar hier zie je ook de kabel die voor de dataoverdracht zorgt.
Volgens mij was er juist stof onder de lenskap gekomen waardoor je deze beelden krijgt...
Tenminste daar stond me iets van bij/dat meende ik ergens gehoord/gelezen te hebben.

I am the great Cornholio!

• Killjoy
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:37

Killjoy

Klingon lawn products

Korolev krater op Mars blijkt gevuld met waterijs:
https://www.theguardian.c...ice-filled-korolev-crater

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• mphilipp
Dat reisje naar ISS is Alexander Gerst niet in de koude kleren gaan zitten...hij klaagt erover dat ie 90kg zwaarder is geworden... :+

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 23:55
KSP v1.6 is nu uitgebracht!!
Details van Kerbal Space Program:
https://wiki.kerbalspaceprogram.com/wiki/1.6

https://wiki.kerbalspaceprogram.com/wiki/Version_history

NielsTn wijzigde deze reactie 21-12-2018 21:23 (16%)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:26
Zag het vandaag ook!

Top dat de poodle een reskin heeft gekregen, ziet er eindelijk uit als een echte upper stage.

Ik mist nog steeds best een hoop engines.. een pakweg 100-120 KN inline variant van de thud, een size 0 SRB, een size 1.5 SRB. Ik heb zelf making history gelukkig, dat vult wel wat gaten op, maar het standaard spel mist ook een upper stage engine boven the poodle

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• Erazzzer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:01

Erazzzer

Fear me, I'm German!

We zijn live voor de Falcon.
Geen idee waarom ik kijk eigenlijk. Geen 1st stage recovery, government payload, dus geen cams daarvan. Hmm..

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

• APClll
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:33

APClll

[DPC] Team Grazzie

En alweer niet gelukt, te veel wind :P

APClll wijzigde deze reactie 22-12-2018 15:22 (22%)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:43
https://www.teslarati.com...bfs-hop-tests-early-2019/
Ondertussen zijn de eerste contouren van de BFS/BFR, of hoe die nu heet :+, zichtbaar aan het worden. Lijkt een basale raket die zo te zien vooral geschikt gaat zijn voor hop tests met de motoren. Maar gaat wel hard ineens, alles van basis met eenvoudige poten tot en met de nosecone lijkt er te staan :D

• Who Am I?
Je bent mij net voor @jip_86 . Ziet er echt al uit als iets. Al is het momenteel meer een soort film prop :p

• RocketKoen

Nog een poging...

TheS4ndm4n#1919

• Erazzzer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:01

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Cast is nog niet live..

Edit: nu wel!

Erazzzer wijzigde deze reactie 23-12-2018 14:44 (29%)

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18:55

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Zo te zien vliegt hij dadelijk over ons heen. Jammer dat het bewolkt en licht is. :-(

Appeltaart is lekker!

• ErnstH
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Mooie afsluiting van een topjaar voor SpaceX: 21 lanceringen, waarvan 1 Falcon Heavy, met als laatste nu de eerste NSS lancering. Kan niet wachten op volgend jaar: 2x FH, commercial crew, en in maart/april BFS tests!

• glennvho
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:24
Nieuwe info over de hopper van starship:

https://twitter.com/elonmusk/status/1077106553189093376?s=19

• mphilipp
Wie weet hoe je aan kaartjes komt voor Starmus V? Check out de lijst van sprekers...

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:47
Voor wie trouwens het ook zou interesseren:

Zo gaat het als je terug komt van een 197 dagen durende missie in ISS, en je terug kan wandelen door de zwaartekracht.
NASA Astronaut Drew Feustel

• The_FrankO
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:05:
Voor wie trouwens het ook zou interesseren:

Zo gaat het als je terug komt van een 197 dagen durende missie in ISS, en je terug kan wandelen door de zwaartekracht.
NASA Astronaut Drew Feustel
[Twitter]
Hoe gaan we dit op Mars doen dan? Oke er is minder zwaartekracht op Mars, maar je hebt ook meer kleding aan.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• RocketKoen
The_FrankO schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:18:
[...]

Hoe gaan we dit op Mars doen dan? Oke er is minder zwaartekracht op Mars, maar je hebt ook meer kleding aan.
Op het iss is geen zwaartekracht. Mars is dus een stuk makkelijker.
En het maakt alleen uit als je ook weer terug komt.

TheS4ndm4n#1919

• The_FrankO
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:39:
[...]

Op het iss is geen zwaartekracht. Mars is dus een stuk makkelijker.
En het maakt alleen uit als je ook weer terug komt.
Vergeet niet de 6 maanden durende heenreis ;) er staat vervolgens niemand daar klaar om je op te vangen.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:41
RocketKoen schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:39:
[...]

Op het iss is geen zwaartekracht.
Jawel, en die is ongeveer 97% van de zwaartekracht op het aardoppervlak.
Gewichtloosheid is iets anders dan de afwezigheid van zwaartekracht B)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Reinier schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:15:
[...]
En we hebben de natuurwettennazi gevonden ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• RocketKoen
Reinier schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:15:
[...]

Zwaartekracht gelijk aan de middelpuntsvliegende kracht.

TheS4ndm4n#1919

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 13-10 23:32
Ultima Thule Flyby Uitzendingen:

Vrijdag 28 : 19:00-19:30 : Preview of the spacecraft and science operations during the Ultima Thule flyby.
Maandag 31 : 20:00-21:00 : Press briefing: Ultima Thule flyby science and operations preview
Maandag 31 : 21:00-22:00 : Q&A: Ask the New Horizons Team
Dinsdag 01 : 02:00-03:00 : Panel discussion on exploration of small worlds : flyby countdown events; updates
Dinsdag 01: 06:15-06:45 : Live coverage of countdown to closest approach ; real-time flyby simulations
Dinsdag 01: 15:45-16:15 : Live coverage of New Horizons signal-acquisition from Ultima Thule flyby
Dinsdag 01: 17:30-18:30 : Press briefing: Spacecraft status, latest images and data download schedule
Woensdag 02: 20:00-21:00 : Press briefing: Science results from Ultima Thule
Donderdag 03: 20:00-21:00 : Press briefing: Science results from Ultima Thule

NASA Live:
https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html#public
NASA op YouTube:
YouTube: NASA

Dit is wat NASA-boss Jim Bridenstine zegt over de uitzendingen i.v.m. de shutdown van de overheid:
Expect to see the @NASANewHorizons social media accounts continue to operate.
The contract for these activities was forward funded.
This applies to @OSIRISREx and NASA TV too.
@NASA will continue to stun the world with its achievements!
BREAKING:
@NASA Television-- aka NASATV is back and will be covering the #ulltimaThule flyby!
NASA social media is also back for us-- GO NASA! #science #NASA #SPACE #Ultima #UltimaThule #UltimaFlyby
Alternatieve bronnen voor nieuws over de New Horizons flyby van Ultima Thule:
http://pluto.jhuapl.edu/
YouTube: JHU Applied Physics Laboratory
APL's Twitter feed: @jhuapl
@newhorizons2015

Bron: http://pluto.jhuapl.edu/News-Center/Where-to-Watch.php

zetje01 wijzigde deze reactie 28-12-2018 19:24 (28%)

• mphilipp
mphilipp schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:09:
Wie weet hoe je aan kaartjes komt voor Starmus V? Check out de lijst van sprekers...
Ik had zelf niet goed gekeken. Vanaf 23 januari gaan de kaartjes in de voorverkoop. Voor wie te lui is om te klikken, hier een aantal van de sprekers:
  • MICHAEL COLLINS, Keynote Speaker, Astronaut: Apollo 11
  • CHARLIE DUKE, Astronaut: Apollo 16
  • HARRISON SCHMITT, Astronaut: Apollo 17
  • JAMES MCDIVITT, Astronaut: Apollo 9
  • RUSSELL SCHWEICKART, Astronaut: Apollo 9
  • WALTER CUNNINGHAM, Astronaut: Apollo 7
  • ALFRED WORDEN, Astronaut: Apollo 15
  • ALEXEI LEONOV, Cosmonaut, Voskhod 2, Apollo -Soyuz 19
  • GERALD GRIFFIN, Flight Director, Apollo Program, NASA
  • BILL NYE, Science communicator
  • BRIAN MAY, Musician and astrophysicist
  • BRIAN E. COX, Physicist and science communicator
  • BRIAN ENO, Artist, composer
  • TIM PEAKE, Astronaut
  • RICHARD DAWKINS, Ethologist, evolutionary biologist
  • ROBERT SMITH, CEO of Blue Origin
  • GARRETT REISMAN, Astronaut & Director of crew operations at SpaceX
  • CHRIS HADFIELD, Astronaut
En nog vele andere bekende en (voor mij) onbekende wetenschappers en astronauten. het duurt 6 dagen en het programma zit vol interessante sessies, paneldiscussies en leuke evenementen.

Ik geloof dat het best een pak centen kost, maar het ook wel weer een eenmalige kans om zoveel figuren te ontmoeten die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ruimtevaart/wetenschap en voor een deel dat nog steeds doen. En een van de laatste kansen voor ons Europeanen om nog Apollo astronauten te ontmoeten. Sommigen doen nog wel eens een congres aan in de VS, maar ze komen niet zo vaak naar Europa toe.

• bottom line
Heb er al zin in! Januari mag snel halfweg zijn.
Vooral veel mooie beelden van de Crew Dragon in werking <3

bottom line wijzigde deze reactie 29-12-2018 12:25 (18%)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mphilipp schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:41:

Ik geloof dat het best een pak centen kost
Vorig jaar waren kaarten 700 euro in de eerste periode en 800 euro in de tweede periode van voorverkoop.

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Tranen in m'n ogen:

YouTube: Falcon Heavy Montage [Extended version]- A Momentous Technological F...

(eerste vlucht van de FH wat vetter gemonteerd door NG)

iMac 27" 2019 | HTPC (i5, GTX1650) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 11" 256GB 4G | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS4 Pro/PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Leuk filmpie, erg Amerikaans :P

Jammer dat ze de landing van de center stage niet meenemen ;)

• RocketKoen
Die dubbele landing was toch wel het feel-good momentje van 2018.

TheS4ndm4n#1919

• loekf2
Interessant... in Texas:

Lijkt op een proto van BFR of Starship, geloof dat we komend jaar iets als de hopper voor de F9 gaan zien.

loekf2 wijzigde deze reactie 29-12-2018 18:37 (136%)

iMac 27" 2019 | HTPC (i5, GTX1650) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 11" 256GB 4G | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS4 Pro/PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• RocketKoen
loekf2 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:30:
Interessant... in Texas:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt op een proto van BFR of Starship, geloof dat we komend jaar iets als de hopper voor de F9 gaan zien.
De 1e foto is een brandstoftank. De 2e is de hopper. In RVS.
De testvlucht staat gepland voor maart/april (Elon time).

TheS4ndm4n#1919

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 21:43

coelho

VanTheManFan

Is die so called hopper alleen een testunit om alleen diverse componenten te testen, of is dit een dummie van de daadwerkelijke Starship? Ik neem aan dat de uiteindelijke niet van RVS gemaakt wordt?

• PjotrStroganov
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:28
coelho schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:24:
Is die so called hopper alleen een testunit om alleen diverse componenten te testen, of is dit een dummie van de daadwerkelijke Starship? Ik neem aan dat de uiteindelijke niet van RVS gemaakt wordt?
Het lijkt vooral een pasdummie. Iets dat Scott Manly ook vermoedt.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:47
Staal lijkt t te gaan worden, makkelijker, sterker bij heel hoge en heel lage temperaturen, qua hitteschild ook makkelijker en ook makkelijker te lassen/bewerken dan composiet.

De bron staat volgens mij ergens eerder in dit topic, of via doorklikken via de linkjes. Ik ga kijken of ik t nog ergens kan vinden

• RocketKoen
coelho schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:24:
Het wordt dezelfde doorsnede als Spaceship, maar dan korter en met maar 3 motoren.
Puur voor test doeleinden.
Maar het is wel de bedoeling dat de BFR straks van RVS wordt gemaakt (volgens het huidige ontwerp). Niet zomaar 316 ofzo, maar "SX500" RVS. Een speciale compound die SpaceX zelf heeft ontwikkeld.

Zie ook de twitter replies van Elon tussen 22 en 24 dec.

TheS4ndm4n#1919

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 21:43

coelho

VanTheManFan

RocketKoen schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:49:
[...]

Het wordt dezelfde doorsnede als Spaceship, maar dan korter en met maar 3 motoren.
Maar het is wel de bedoeling dat de BFR straks van RVS wordt gemaakt (volgens het huidige ontwerp). Niet zomaar 316 ofzo, maar "SX500" RVS. Een speciale compound die SpaceX zelf heeft ontwikkeld.
[YouTube: SpaceX's Shiny Stainless Steel Starship]
Daar had ik er enkele van gelezen, maar het werd me niet geheel duidelijk of we het hier alleen over een 'raketvorm' hadden die ze nodig hebben om bv de motoren te testen, of daadwerkelijk een deel van het eindproduct.

Daarbij, zo professioneel als die loodsen eruit zien waar de F9s gebouwd worden, zo houtje-touwtje ziet dit eruit. Er staat een nishut ergens in het veld waar ze met wat lassen een raketje aan het bouwen zijn. Het lijkt wel de bouw van een carnavalswagen :+

• RocketKoen
coelho schreef op zondag 30 december 2018 @ 01:44:
[...]

Daar had ik er enkele van gelezen, maar het werd me niet geheel duidelijk of we het hier alleen over een 'raketvorm' hadden die ze nodig hebben om bv de motoren te testen, of daadwerkelijk een deel van het eindproduct.

Daarbij, zo professioneel als die loodsen eruit zien waar de F9s gebouwd worden, zo houtje-touwtje ziet dit eruit. Er staat een nishut ergens in het veld waar ze met wat lassen een raketje aan het bouwen zijn. Het lijkt wel de bouw van een carnavalswagen :+
de hopper wordt alleen gebruikt voor testvluchten. Hij is kleiner (in lengte) dan de BFS wordt.
Er moet een hoop getest worden. De motoren hebben nog nooit gevlogen. De besturing is nieuw. Het materiaal is nieuw. Best grote kans dat er eentje zichzelf ongepland demonteert. Dus die maak je niet duurder dan nodig.

TheS4ndm4n#1919

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-10 12:08

matroosoft

Lone Christian

RocketKoen schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:49:
[...]

[YouTube: SpaceX's Shiny Stainless Steel Starship]
Ikzelf vond dat nog wat onduidelijk, hij had het namelijk eerst over SX300 in relatie tot de romp, maar noemde SX500 later toen hij het had over een redesign van de Raptor. Vroeg me dus af of die twee in verband stonden.

• bottom line
RocketKoen schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:41:
[...]

De 1e foto is een brandstoftank. De 2e is de hopper. In RVS.
De testvlucht staat gepland voor maart/april (Elon time).
Waarom denk je dat het 1ste slechts een brandstoftank is? Lijkt me toch wel een deel van testraket.

• RocketKoen
bottom line schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:34:
[...]

Waarom denk je dat het 1ste slechts een brandstoftank is? Lijkt me toch wel een deel van testraket.
Omdat de onderkant van beton is. Zie ook het filmpje van Scott Manly.
Ook zijn die poten niet echt geschikt als landing legs.

TheS4ndm4n#1919

• Keida
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:38
RocketKoen schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:34:
[...]

Lijkt me sterk. Hij staat op een betonnen blok misschien, maar dit is geen brandstoftank.
Zoals hierboven gezegd, het gaat meer om een mock-up om onderdelen te testen. Net zoals de Grashopper dat deed voor de F9.

IJsdikte op de Elfstedentocht Als je vader je broer is kan je moeder nooit je zus zijn.

• Hengbers_92
  • Registratie: mei 2017
  • Niet online

Hier op het moment dat een van de kranen waar ik onderhoud aan verricht de koepel er op zet.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Vannacht vliegt New Horizons langs Ultima Thule. Verste flyby ooit. 6½ miljard km :o

'); DROP TABLE users;--

• Andamanen
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Een object waar we nog echt weinig over weten. Volgens mij was de baan ook niet eens goed genoeg bekend om te garanderen dan New Horizons wel precies de goede kant op gaat wijzen om de beste data te verzamelen.

De vorm is ook nog een klein mysterie:

• zetje01
anandus schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:47:
Vannacht vliegt New Horizons langs Ultima Thule. Verste flyby ooit. 6½ miljard km :o
Oh, volgens mijn gegevens gaat het zo:

Dinsdag 01: 06:15-06:45 : Live coverage of countdown to closest approach ; real-time flyby simulations
Dinsdag 01: 15:45-16:15 : Live coverage of New Horizons signal-acquisition from Ultima Thule flyby

• APClll
  • Laatst online: 23:33

APClll

[DPC] Team Grazzie

Ik hoop dat alles goed gaat met die flyby.

In mijn beleving is er een zeer grote kans op botsingen met "los gruis" omdat de omgeving van het object totaal niet in kaart gebracht is, en het ding door de geringe afmetingen slechts een zeer klein zwaartekrachtsveld heeft.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• bottom line
RocketKoen schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:34:
[...]

Die poten staan er enkel tegen voor ondersteuning tijdens het opbouwen. Vermoed niet dat dit vaststaat of dat ze dit eraf kunnen halen. Ze hebben al genoeg tanks voor vloeistof in Boca Chica. Een vloeistoftank moet ook helemaal niet zo delicaat gebouwd worden, in hetzelfde materiaal van de noisecone.

Zeg maar tegen Scott Manley dat hij niets van raketten afweet :9

• zetje01
Meest recente foto van Ultima Thule, uit de persconferentie die nu aan de gang is:

Persconferentie:
YouTube: New Horizons Mission Update

NASA's Deep Space Network pagina:
https://eyes.nasa.gov/dsn/dsn.html

Op dit moment staan 6 grote radiotelescopen op Ultima Thule gericht.
De bedoeling is dat ze tegelijk een signaal naar U.T. versturen, en dat New Horizons de weerkaatsing van dat signaal opvangt.
(experimenteel; men weet niet of het gaat lukken)

zetje01 wijzigde deze reactie 31-12-2018 21:13 (41%)

• Keida
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:38
https://twitter.com/tgmet.../1079823628773003265?s=21

Dus toch al Raptors (?) geïnstalleerd?

IJsdikte op de Elfstedentocht Als je vader je broer is kan je moeder nooit je zus zijn.

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:19
zetje01 schreef op maandag 31 december 2018 @ 20:31:
Op dit moment staan 6 grote radiotelescopen op Ultima Thule gericht.
De bedoeling is dat ze tegelijk een signaal naar U.T. versturen, en dat New Horizons de weerkaatsing van dat signaal opvangt.
(experimenteel; men weet niet of het gaat lukken)
Heb je een linkje met meer info hierover? Ben het nog niet tegengekomen, ook niet bij Johns Hopkins :)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• zetje01
Tom Paris schreef op maandag 31 december 2018 @ 21:58:
[...]

Heb je een linkje met meer info hierover? Ben het nog niet tegengekomen, ook niet bij Johns Hopkins :)
Nee, sorry ensign Paris.
Ik heb ook niet verstaan of begrepen (of kunnen horen want vuurwerk) wat N.H. met dat signaal gaat doen.
Ik was enkel gefascineerd toen het verteld werd (en sowieso gefascineerd door de enorme hoeveelheid wetenschap er nodig is om straks - precies goed gericht en getimed - die foto's van U.T. te kunnen maken).

@Tom Paris
Hier het fragment over het Radio Science Experiment (REX) (en de hele uitzending)
YouTube: New Horizons Mission Update

Edit:
NASA New Horizons Ultima Thule FlyBy Countdown Live Stream:
YouTube: NASA Live: Official Stream of NASA TV

zetje01 wijzigde deze reactie 01-01-2019 06:10 (25%)

• Who Am I?
Ze zien er in ieder geval niet uit als een betonblok.

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:19
zetje01 schreef op maandag 31 december 2018 @ 22:13:
[...]

Nee, sorry ensign Paris.
Ik heb ook niet verstaan of begrepen (of kunnen horen want vuurwerk) wat N.H. met dat signaal gaat doen.
Ik was enkel gefascineerd toen het verteld werd (en sowieso gefascineerd door de enorme hoeveelheid wetenschap er nodig is om straks - precies goed gericht en getimed - die foto's van U.T. te kunnen maken).
Op Twitter ook nog eea aan informatie van/via DSN:

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• zetje01
Tom Paris schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:50:
[...]

Op Twitter ook nog eea aan informatie van/via DSN:

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Yup!
New Horizons gebruikt zijn grote schotelantenne dus voor zowel communicatie (phone home) als wetenschappelijk instrument.

edit:

New Horizons: First Images of Ultima Thule - show is begonnen:
YouTube: New Horizons: First Images of Ultima Thule

edit2:
Nasa live uitzending weer begonnen:

zetje01 wijzigde deze reactie 01-01-2019 17:33 (20%)

• Felyrion
  • Laatst online: 20:26

Felyrion

goodgoan!

zetje01 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 14:35:
[...]

Yup!
New Horizons gebruikt zijn grote schotelantenne dus voor zowel communicatie (phone home) als wetenschappelijk instrument.

edit:

New Horizons: First Images of Ultima Thule - show is begonnen:
YouTube: New Horizons: First Images of Ultima Thule
Eerste signalen zijn dus "as expected" en statussen "green" _/-\o_ Nu is het wachten op de data :)

edit:
Meest recente plaatje van Ultima Thule nu:

Felyrion wijzigde deze reactie 01-01-2019 17:37 (11%)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• zetje01
Felyrion schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:34:
[...]

Eerste signalen zijn dus "as expected" en statussen "green" _/-\o_ Nu is het wachten op de data :)
Yep, alles gaat zoals gepland.

Nu weer live nasa uitzending met nieuwe foto van Ultima:

edit:
En anderhalve dag later:

zetje01 wijzigde deze reactie 02-01-2019 20:07 (21%)

Hengbers_92 schreef op zondag 30 december 2018 @ 16:32:
[Afbeelding]

Hier op het moment dat een van de kranen waar ik onderhoud aan verricht de koepel er op zet.
Uhm, dit is een photoshopje van de losse hopper componenten en de hijskraan op de zandhoop waar de lanceer hangaar moet komen. Niet een echt foto van het gehele ding dus.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• BadRespawn
  • Laatst online: 04-10 19:11
Intussen elders in het zonnestelsel:

OSIRIS-REx nestelt zich in een baan rond planetoïde Bennu
https://www.scientias.nl/...an-rond-planetoide-bennu/

• mphilipp
APClll schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:03:
Ik hoop dat alles goed gaat met die flyby.

In mijn beleving is er een zeer grote kans op botsingen met "los gruis" omdat de omgeving van het object totaal niet in kaart gebracht is, en het ding door de geringe afmetingen slechts een zeer klein zwaartekrachtsveld heeft.
Hij is nog altijd 3500km van die aardappel verwijderd. Ik denk dat de kans klein is dat ie door iets geraakt wordt.

Het duurt btw uiteindelijk 20 maanden voordat ze alle data van NH binnen hebben. Hij heeft maar een 15 Watt zendertje aan boord. Bizar dat het daarmee überhaupt mogelijk is. Voor de deskundigen geen punt, maar ik vind het mirakels dat je met zo'n zendertje miljarden km's overbrugt. Hier op aarde kun je niet eens een bericht van Amsterdam naar Rotterdam krijgen met een 15W zendertje...

• zetje01
Over 2 minuten:
Press briefing: Science results from #NewHorizons #UltimaThuleFlyby .
Met o.a. Alan Stern
Hierro:

• loekf2
zetje01 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:58:
Over 2 minuten:
Press briefing: Science results from #NewHorizons #UltimaThuleFlyby .
Met o.a. Alan Stern
Hierro:
We hebben dus een soort sneeuwpop, twee bollen die tegen elkaar schuren of geplakt zitten met ijs. Ding draait in 15 uur om z’n as. Zie voor een foto paar posts hiervoor.

Kleur is rood, de hals reflecteert meer licht en is lichter, waarschijnlijk vanwege ijs.

Morgen verwachten ze stereo foto’s en hogere res.

• zetje01
loekf2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:28:
[...]

We hebben dus een soort sneeuwpop, twee bollen die tegen elkaar schuren of geplakt zitten met ijs. Ding draait in 15 uur om z’n as. Zie voor een foto paar posts hiervoor.

Kleur is rood, de hals reflecteert meer licht en is lichter, waarschijnlijk vanwege ijs.

Morgen verwachten ze stereo foto’s en hogere res.
Yep. Helemaal goed.
Morgen weer een press briefing op zelfde tijd en zelfde plaats.

En dan wordt nog anderhalf jaar lang data ontvangen via het DSN netwerk.
Op dit moment wordt data binnengehaald door de Goldstone DSS 14 radiotelescoop met een snelheid van een whopping 841 bits per seconde.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mphilipp schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:44:
[...]
Hier op aarde kun je niet eens een bericht van Amsterdam naar Rotterdam krijgen met een 15W zendertje...
Onder zendamateurs is er een sport die QRP heet waar ze proberen met minimaal vermogen een maximale afstand te overbruggen. Ook een tijdje gedaan, en ik heb een keer IJmuiden-Leeuwarden gehaald met een volle milliwatt. Maar: daar heb je bijzondere atmosferische omstandigheden voor nodig (sporadische E-laag reflectie..)

Amsterdam-Rotterdam haal je op bijvoorbeeld 144MHz zelfs met 100kW niet, want de curve van de aarde zit je in de weg. Om de curve van de aarde te omzeilen moet je je antennes 200 meter hoog hebben staan.

• BadRespawn
Nasa's New Horizons: 'Snowman' shape of distant Ultima Thule revealed
https://www.bbc.com/news/science-environment-46742298

BadRespawn wijzigde deze reactie 02-01-2019 23:29 (46%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Clever girl

Andamanen schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:57:
Een object waar we nog echt weinig over weten.
Het is gewoon een stuk rots zoals we ze kennen in de asteroïdengordel, toch?

It takes two fools to argue.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
In other space news, een nieuwe primeur, als in de eerste landing op de achterkant van de maan, die vanaf de Aarde dus nooit zichtbaar is:
China is erin geslaagd een ruimtevaartuig te laten landen op de achterkant van de maan, meldt de staatstelevisie. Het is een primeur in de geschiedenis. De maanlander, Chang'e 4 (naar een Chinese maangodin), gaat als alles goed gaat drie maanden onderzoek doen.

Chang'e 4 werd al op 7 december gelanceerd en was binnen een paar dagen in de buurt van de maan. De landing is nu pas ingezet omdat er nu zonlicht op de landingsplek valt. Dat heeft de lander nodig om energie op te wekken. De achterkant van de maan is meestal donker, betrekkelijk onbekend terrein en veel minder vlak dan de voorkant. Chang'e 4 moet onder meer een antwoord gaan vinden op de vraag waarom dat zo is.

Met het ruimtevoertuig is geen directe communicatie mogelijk. Een in mei gelanceerde verbindingssatelliet moet uitkomst bieden en zal fungeren als een soort doorgeefluik. De satelliet heeft ook een Nederlands tintje: een radioantenne waarmee de 'nagalm' van de oerknal te detecteren is.
Bron: https://nos.nl/artikel/22...ere-kant-van-de-maan.html

Wikipedia: Chang'e 4

Hij zou als het goed is geland moeten zijn in de Von Kármán-krater op de achterkant van de maan.

Of, om met Pink Floyd te spreken, op de Dark Side of the Moon :)

De lancering van deze missie was dus op 7 december jongstleden, door een Long Match 3B-raket.

De eerste foto van de achterkant van de maan is inmiddels binnengekomen:

Staat inmiddels ook op de FP: nieuws: China laat ruimtevaartuig landen op achterkant van de Maan

wildhagen wijzigde deze reactie 03-01-2019 08:08 (7%)

Virussen? Scan ze hier!

• RocketKoen
wildhagen schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 06:09:
In other space news, een nieuwe primeur, als in de eerste landing op de achterkant van de maan, die vanaf de Aarde dus nooit zichtbaar is:

[...]

Bron: https://nos.nl/artikel/22...ere-kant-van-de-maan.html

Wikipedia: Chang'e 4

Hij zou als het goed is geland moeten zijn in de Von Kármán-krater op de achterkant van de maan.

[Afbeelding]

Of, om met Pink Floyd te spreken, op de Dark Side of the Moon :)

De lancering van deze missie was dus op 7 december jongstleden, door een Long Match 3B-raket.

[Afbeelding]

De eerste foto van de achterkant van de maan is inmiddels binnengekomen:

[Afbeelding]

Staat inmiddels ook op de FP: nieuws: China laat ruimtevaartuig landen op achterkant van de Maan
Nu maar afwachten of er transformers, space nazi's of inhumans wonen.

TheS4ndm4n#1919

• mphilipp
En maar lachen om die Chinezen. Ondertussen hebben ze wel even de primeur. Mooi werk!
Ben benieuwd wanneer Alibaba er een vestiging opent :+

• BadRespawn
XWB schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:37:
[...]

Het is gewoon een stuk rots zoals we ze kennen in de asteroïdengordel, toch?
Nee, het is een stuk ijs in de Kuiper belt wat we nog niet zo goed kennen.

• mphilipp
BadRespawn schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:49:
[...]
Nee, het is een stuk ijs in de Kuiper belt wat we nog niet zo goed kennen.
En heel erg oud, dus daarom interessant. Het is niet zomaar een lukraak gekozen doelwit.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mphilipp schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:11:
[...]
En heel erg oud, dus daarom interessant.
Klopt
Het is niet zomaar een lukraak gekozen doelwit.
Ja en nee, het was het enige object met enige omvang, dat ook nog binnen bereik was, gegeven de koers en snelheid van de sonde.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• bottom line
https://spaceflightnow.co...39a-in-florida-for-tests/

Wat zie je op de top van de raket?

*O* *O* *O*

bottom line wijzigde deze reactie 03-01-2019 23:15 (7%)

• Reinier
mphilipp schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:11:
[...]

En heel erg oud, dus daarom interessant. Het is niet zomaar een lukraak gekozen doelwit.
Alles in de Kuiper belt is oud dus dat is geen doorslaggevende reden :)

• rik86
Reinier schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 07:46:
[...]

Alles in de Kuiper belt is oud dus dat is geen doorslaggevende reden :)
Dat is niet waar, er vliegen wat jonge aardse objecten rond ;)

Ik ben benieuwd of en hoe lang de lancering van de crew dragon uitgesteld wordt door de shutdown van de overheid, en dus de NASA...

rik86 wijzigde deze reactie 04-01-2019 09:18 (5%)

Nou, het 'of' deel lijkt me een no-brainer eigenlijk :P

Hoe lang is idd de vraag, echt zoooo lame hoe die politiek gaat daar hoor. Honderdduizenden mensen zomaar onbetaald naar huis sturen voor wie weet hoe lang omdat de bobo's in de Senaat en het Witte Huis met elkaar overhoop liggen. Stupidity at its best if you ask me.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• rik86
Spooksel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:22:
Nou, het 'of' deel lijkt me een no-brainer eigenlijk :P

Hoe lang is idd de vraag, echt zoooo lame hoe die politiek gaat daar hoor. Honderdduizenden mensen zomaar onbetaald naar huis sturen voor wie weet hoe lang omdat de bobo's in de Senaat en het Witte Huis met elkaar overhoop liggen. Stupidity at its best if you ask me.
Tja, beetje off-topic, maar als er 2 groepen een veto-recht hebben en verschillen fundamenteel van mening over een, helemaal in de huidige politiek, belangrijk standpunt, dan gebeurt er niets.

• Reinier
rik86 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:18:
[...]

Dan sta ik gecorrigeerd!

• th4k1ck3r
Ik vermoed dat hij New Horizons en die andere bedoelt. Pun intended...

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:43
rik86 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:18:
[...]

Ik ben benieuwd of en hoe lang de lancering van de crew dragon uitgesteld wordt door de shutdown van de overheid, en dus de NASA...
Dat is nog niet helemaal duidelijk. Bestaande licenties van de FAA zo als die van 8 januari lijken gewoon door te kunnen gaan. Die Crew Dragon is nog wat vaag omdat daar ook nog reviews etc van NASA voor nodig zijn.
https://spacenews.com/gov...delays-commercial-launch/

• Reinier
th4k1ck3r schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Ik vermoed dat hij New Horizons en die andere bedoelt. Pun intended...
Okee, nouja, prima :)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:42
jip_86 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:17:
[...]

Dat is nog niet helemaal duidelijk. Bestaande licenties van de FAA zo als die van 8 januari lijken gewoon door te kunnen gaan. Die Crew Dragon is nog wat vaag omdat daar ook nog reviews etc van NASA voor nodig zijn.
https://spacenews.com/gov...delays-commercial-launch/
Dat zal niet het enige probleem zijn. Voor de lancering hebben ze ook de ondersteuning van de Luchtmacht (VAFB/CCAFB) of NASA (KSC) nodig, en die zullen waarschijnlijk ook gesloten zijn.

zcflevo.nl

• BadRespawn
th4k1ck3r schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Ik vermoed dat hij New Horizons en die andere bedoelt.
Welke andere? The Voyagers zijn al verder dan de Kuiper belt, en OSIRIS-REx (bij Bennu) bevindt zich niet in de Kuiper belt.

• th4k1ck3r
BadRespawn schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:10:
[...]

Welke andere? The Voyagers zijn al verder dan de Kuiper belt, en OSIRIS-REx (bij Bennu) bevindt zich niet in de Kuiper belt.
Klopt, alleen New Horizons dus.

• TomWesstein
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11-10 13:36
th4k1ck3r schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:25:
[...]

Klopt, alleen New Horizons dus.
En ook die zal er niet lang blijven, aangezien de baan loodrecht het zonnestelsel uit wijst.

http://pluto.jhuapl.edu/Mission/Where-is-New-Horizons/NH_KEM_JourneyThroughKB_Trajectory_Guo20181031_v2.png

TomWesstein wijzigde deze reactie 04-01-2019 15:35 (13%)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Die nare Elon heeft Scott Manly in grote verwarring gebracht:

_O-

Pagina: 1 ... 68 ... 85 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True