Plus dat de center core van de FH weer een heel eigen ontwerp heeft dat versterkt is om de krachten van de sides aan te kunnen. Ik gok dat die center core echt een stuk duurder is dan een reguliere.
In dit artikel worden verschillende prijzen genoemd:
- FH launch cost start: $90 miljoen (fully reusable dus)
- Fully expendable FH: $150 miljoen
Ik meen dat een fully expendable F9 lancering $60 miljoen kost. Voor de FH heb je bijvoorbeeld geen 2nd stage en fairings nodig voor de sides, dus dat scheelt enorm in de kosten. Ik schat in dat het voor een expendable FH dus eerder in de richting van 37,5+75+37,5 gaat, in miljoenen $ gerekend.
Het verschil in reusable en expendable is $60 miljoen, dat zou dan dus ongeveer $20 miljoen refurbishment per booster zijn. Geen idee of in deze kosten ook winst voor SpaceX meegenomen is.
Ik zie dat @mcDavid in de tussentijd een mooi tabelletje gemaakt heeft
mcDavid in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"
Bij elkaar opgeteld komen we denk ik wel bij een aardige schatting van de kosten.
In dit artikel worden verschillende prijzen genoemd:
- FH launch cost start: $90 miljoen (fully reusable dus)
- Fully expendable FH: $150 miljoen
Ik meen dat een fully expendable F9 lancering $60 miljoen kost. Voor de FH heb je bijvoorbeeld geen 2nd stage en fairings nodig voor de sides, dus dat scheelt enorm in de kosten. Ik schat in dat het voor een expendable FH dus eerder in de richting van 37,5+75+37,5 gaat, in miljoenen $ gerekend.
Het verschil in reusable en expendable is $60 miljoen, dat zou dan dus ongeveer $20 miljoen refurbishment per booster zijn. Geen idee of in deze kosten ook winst voor SpaceX meegenomen is.
Ik zie dat @mcDavid in de tussentijd een mooi tabelletje gemaakt heeft
Bij elkaar opgeteld komen we denk ik wel bij een aardige schatting van de kosten.
[ Voor 10% gewijzigd door Who Am I? op 19-12-2018 10:16 ]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5