Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:20:
[...]

Maar ze schieten 'm niet die kant op. Wat dacht je zelf? Dat ze een raket afvuren in de richting van bewoond gebied en dan maar hopen dat het goed gaat?
Dat is precies het bestaansrecht van LZ4:

Zonder had het 'debris field' van SSO A over Fort Meyers en Miami gelegen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20-01 13:02
burne schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:14:
[...]
Dat is precies het bestaansrecht van LZ4:
Dus....?

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 06:45

Compizfox

I use Arch, btw

mphilipp schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:20:
[...]

Maar ze schieten 'm niet die kant op. Wat dacht je zelf? Dat ze een raket afvuren in de richting van bewoond gebied en dan maar hopen dat het goed gaat?
Doet China regelmatig ;)

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13:43
Ze schieten niks. Er pleurt gewoon een stuk schroot uit de ruimte dat je niet meer kan besturen. Dan ga ik mijn hand er niet voor in het vuur steken dat er niemand geraakt word iig.

• summetje
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-01 23:33
jip_86 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:25:
Stel je voor dat die wel afzwaait naar land en mensen raakt? Dan is de wereld te klein dat ze dat live uitgezonden hebben. Gewoon netjes dat ze het gewoon allemaal nog delen. Uiteindelijk is die stream voor ons allemaal maar bijzaak en is de hoofdtaak bij SpaceX gewoon geld verdienen voor klanten door ladingen de ruimte in te brengen.

Hier een plaatje hoe de lancering maar vooral de landing eruit ziet.
Zoals hierboven al een paar keer gezegd is richten ze de booster eerst langs de landingsplek.

Als alles goed gaat word hij op het laatst naar het landingsplatform gestuurd, zo niet dan gaat hij het water in.
Net als bij de FH center core kwam hij netjes langs de landingsplek terecht.

Maar mocht de booster echt gekke dingen gaan doen hebben ze vast nog wel ergens een grote rode knop voor een RUD (Rapid Unscheduled Disassembly) >:)

Denk niet dat er snel iets goed mis gaat.
Dacht meer dat de booster stuk was toen de video weg viel.

edit:
ondetussen zijn ze bezig om em weg te slepen

summetje wijzigde deze reactie 06-12-2018 23:45 (6%)

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:06
Er staan een hoop nieuwe foto's van InSight online.

Er zijn ook nieuwe beelden van de F9 booster die op zee 'geland' is. Duidelijk is dat de innerstage flink beschadigd is geraakt door de klap op het water. Het lijkt er op alsof een van de titanium gridfins als verloren beschouwd mag worden. Er worden ook vraagtekens gezet bij hoe herbruikbaar deze booster nog is.

Who Am I? wijzigde deze reactie 07-12-2018 13:40 (59%)

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• mphilipp
jip_86 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:10:
Ze schieten niks. Er pleurt gewoon een stuk schroot uit de ruimte dat je niet meer kan besturen. Dan ga ik mijn hand er niet voor in het vuur steken dat er niemand geraakt word iig.
Laat maar. De hele discussie is inmiddels zover verwaterd dat niemand meer weet waar het om ging en er alleen maar slimme dingen geroepen worden die nergens meer over gaan.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:23
Who Am I? schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:25:

Er zijn ook nieuwe beelden van de F9 booster die op zee 'geland' is. Duidelijk is dat de innerstage flink beschadigd is geraakt door de klap op het water. Het lijkt er op alsof een van de titanium gridfins als verloren beschouwd mag worden. Er worden ook vraagtekens gezet bij hoe herbruikbaar deze booster nog is.
[Afbeelding]
Hij zal absoluut nog ontzettend bruikbaar zijn. Alleen (denk ik) niet om payloads de ruimte in te brengen...

Waarschijnlijk gaan ze er wel wat onderdelen vanaf schroeven en hergebruiken maar ik zie niet zo voor me dat ze 'm ooit nog in zijn geheel gaan lanceren. Alles wat niet duidelijk nog bruikbaar is gaat waarschijnlijk naar het testlab voor destructieve tests, ook erg nuttig.

Wat de gridfins betreft: 3 zien er prima uit, één zit onderwater... lijkt me dat daar dus nog weinig over te zeggen valt?

zcflevo.nl

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 09:37
Who Am I? schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:25:

[Afbeelding]
Bij de foto staat interstage, die is duidelijk beschadigd.

• mcDavid
De booster wordt op dit moment de haven ingesleept, hoop interessante foto's op:
https://twitter.com/SpaceXFleet

en je kunt evt meeluisteren met de havenradio: https://www.broadcastify.com/listen/feed/21054/web

zcflevo.nl

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Nieuwe lancering richting maan, met ook een Nederlandse inbreng aan boord :)
De Chinese ruimtevaartorganisatie CASC heeft vrijdag om 19.30 uur Nederlandse tijd de Chang'e 4-lander naar de donkere kant van de maan gestuurd. Het is de eerste keer dat een lander aan deze kant van de maan terecht moet komen.

Aan boord van de lander is een maanrover. Dit voertuig is 1,1 meter hoog en 1,5 meter lang, en weegt ongeveer 140 kilogram. Het voertuig moet landen op het Zuidpool-Aitken-bekken, een grote inslagkrater in de oppervlakte van de maan.

De zijde waar de rover op landt, de 'donkere zijde', is de kant die nooit vanaf de aarde te zien is. Hij staat altijd van de aarde afgekeerd. Hierdoor blokkeert de maan de communicatie tussen de aarde en de rover. Om contact te houden met de aarde stuurde China eerder dit jaar een bijbehorende communicatiesatelliet naar de maan.

Ondanks dat er nooit een voertuig geland is op de donkere kant van de maan, is deze wel geobserveerd. Een ruimtesonde van de Sovjet-Unie maakte de eerste foto's in 1959. In 1962 stortte een sonde van NASA neer op de oppervlakte van de donkere zijde.

Chang'e 4 gaat aardappelen en planten proberen te kweken

Op de oppervlakte van de maan gaat Chang'e 4 gaat onder meer de zaden van aardappelen en arabidopsis-planten proberen te kweken, meldt Chinese staatsomroep Xinhua.

De rover heeft een cilindervormig blik, een mini-biosfeer, bij zich met water, plantenvoeding, zuurstof en observatieapparatuur.

Aan boord van satelliet zit Chinees-Nederlandse antenne

Doordat de betreffende kant van de maan is weggedraaid van de aarde, is deze zijde afgeschermd van elektromagnetische verstoringen vanaf de aarde. Hierdoor kunnen instrumenten van Chang'e 4 radiogolven van diep uit de ruimte opvangen.

Aan boord van de communicatiesatelliet is daarom een speciale radioantenne geïnstalleerd, die Chinese onderzoekers hebben ontwikkeld in samenwerking met onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Deze Netherlands-China Low-Frequency Explorer (NCLE) is het eerste Nederlandse instrument dat aan boord van een Chinese ruimtemissie wordt meegenomen. De signalen die de NCLE opvangt, zouden informatie kunnen geven over het ontstaan van het universum na de oerknal.

Volgende Chinese lander haalt monster van maanoppervlak

De Chang'e 4-lander zal in december 2019 worden opgevolgd door Chang'e 5. Deze missie moet landen op de maan om een monster mee te nemen van zogenaamd "regoliet". Regoliet is het materiaal waar de oppevlakte van de maan uit bestaat.

Het kan voorkomen als brokken gesteente of losser materiaal. Na het oppakken van een dergelijk monster moet Chang'e 5 weer terugkomen naar de aarde.
Bron: https://www.nu.nl/wetensc...er-donkere-kant-maan.html

Wikipedia: Chang'e 4

Virussen? Scan ze hier!

• TripleQ
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
vrijdag om 19.30 uur Nederlandse tijd
Het is nu toch echt vrijdag 17:54 Nederlandse tijd..
Fout die nu.nl wel vaker maakt. Krijg je als je artikelen van te voren schrijft en plaatst

Maar interessante lancering!

• TheByteBoy
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 20:12
Morgenochtend 5 uur, Delta IV heavy voor NROL-71 missie

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
UTC? EST?

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Live docking van de dragon capsule aan het ISS :)

Appeltaart is lekker!

• TheByteBoy

• mphilipp
Het gaat niet lekker daar... Gras zien groeien is spannender...

Er is een of ander ground issue. Als ik het goed hoorde gaat de Dragon weer terug naar het 30m punt. Hij was al tot op 10m genaderd, maar er is ergens iets mis. Telemetrie, communicatie oid.

mphilipp wijzigde deze reactie 08-12-2018 12:10 (23%)

• APClll
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-01 22:21

APClll

[DPC] Team Grazzie

Dat aankoppelpunt op de Dragon zag er met die wazige/ruisende beelden net uit als een gezichtje van iemand die door het raampje kijkt :D

APClll wijzigde deze reactie 08-12-2018 12:35 (23%)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

APClll schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:33:
Dat aankoppelpunt op de Dragon zag er met die wazige/ruisende beelden net uit als een gezichtje van iemand die door het raampje kijkt :D

[Afbeelding]
Ik dacht dat er een foto van een heilige op de buitenkant zat geplakt zoals die boegbeelden bij oude schepen :')

LED-Maniak wijzigde deze reactie 08-12-2018 12:41 (4%)

Appeltaart is lekker!

• burne
  • Niet online
Dat heet CET. GMT bestaat formeel sinds 1972 niet meer. Net zoals de mijl, het pond en de duim.

• Vihaio
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10:57
Dit is best awesome: InSight Lander heeft een seismograaf aan boord die later op Mars geplaatst gaat worden om zo trillingen in de planeet te ontdekken. De seismograaf heeft nu al wat trilling geregistreerd, niet van het operavlakte van Mars, maar van de wind. De frequentie van die trillingen ligt binnen het bereik van wat mensen kunnen horen, dus kunnen we luisteren naar het eerste geluidsfragment van Mars.

The seismometer readings are in the range of human hearing, but are nearly all bass and difficult to hear on laptop speakers and mobile devices. We provide the original audio and a version pitched up by two octaves to make them audible on mobile devices. Playback is suggested on a sound system with a subwoofer or through headphones. Readings from the air pressure sensor have been sped up by a factor of 100 times to make them audible. For full-length uncompressed .wav files, visit NASA.gov/sounds
https://www.nasa.gov/pres...ander-hears-martian-winds

• burne
  • Niet online
Scott Manley heeft een analyse van de mislukte landing van CRS16..

Twee keer kijken is de moeite waard, dit is zelfs voor Scott extreem information-dense. Voor je het weet mis je een komma. En die maken uit in dit verhaal :+

burne wijzigde deze reactie 08-12-2018 23:43 (27%)

• Erazzzer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:59

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Vihaio schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:34:
Dit is best awesome: InSight Lander heeft een seismograaf aan boord die later op Mars geplaatst gaat worden om zo trillingen in de planeet te ontdekken. De seismograaf heeft nu al wat trilling geregistreerd, niet van het operavlakte van Mars, maar van de wind. De frequentie van die trillingen ligt binnen het bereik van wat mensen kunnen horen, dus kunnen we luisteren naar het eerste geluidsfragment van Mars.

[YouTube: Sounds of Mars: NASA’s InSight Senses Martian Wind]

[...]

https://www.nasa.gov/pres...ander-hears-martian-winds
Klinkt als een stevig windje. Oh ja, en wow...

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

• TheByteBoy
TheByteBoy schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:19:
Morgenochtend 5 uur, Delta IV heavy voor NROL-71 missie
Scrub helaas, nog geen nieuwe datum.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:17
TheByteBoy schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:12:
[...]

Scrub helaas, nog geen nieuwe datum.
ULA: Unable to Launch Again :9
bottom line schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:08:
[...]

7 december ULA Delta IV Heavy ??
10 december Rocket Lab Electron
18 december SpaceX Falcon 9 - GPS III
30 december SpaceX Iridium - Gaat Mr. Steven dan nog aan westkust zijn, of zou deze dan al naar de Oostkust zijn gevaren?
7 januari17 januari SpaceX - Crew Dragon DEMO uncrewed
Ontopic trouwens, Crew Demo 1 is met 10 dagen verlaat!
Van 7 januari naar 17 januari, om zo niet met problemen te zitten met de Cargo Dragon die er dan nog hangt. Cargo Dragon gaat een week ervoor naar beneden (datum onbekend), dus kunnen ze de telemetrie etc. hiervan ook nog gebruiken O+
(voor ons gaat het dus om 18 januari om 2u s'nachts :Z :Z )

bottom line wijzigde deze reactie 09-12-2018 09:59 (7%)

• Who Am I?
Toch gek dat ze die eerste datum dan überhaupt als optie hadden. Je zou toch denken dat ze van te voren weten wanneer die Cargo Dragon aan het ISS gekoppeld zit... Zelfs nu de lancering van de Cargo Dragon met een dag uitgesteld was. Één dag marge is wel klein, zeker in de ruimtevaart.

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Spooksel
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20-01 22:34
Die datum van 7/1 was volgens NASA enkel vrijgegeven zodat de media zich konden aanmelden voor de aanwezigheid van het evenement, etc. Dat het de daadwerkelijke lanceerdatum niet zou gaan worden stond idd meteen al vast.

Hoe dan ook, als het goed is hebben we op 7 januari toch nog een SpaceX lancering! De laatste lancering voor Iridium staat dan op de rol :)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:18
YouTube: The helical model - our solar system is a vortex

Ik kwam dit filmpje tegen op de FP.
Zou iemand kunnen toelichten hoe de zon zich beweegt (en waar), als ik, die zal niet in een rechte baan vliegen.

Die zal in ons/zijn eigen Melkwegstelsel blijven (maar en/of beweegt die ook?)

En komen wij dan op andere plaatsen, of blijven we maar ergens op 1 punt ronddwarrelen.

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Osiris
  • Niet online
@ToyotaMR2 De zon draait samen met de andere sterren in het melkwegstelsel om het middenpunt van de melkwegstelsel heen.

En het melkwegstelsel beweegt vervolgens zelf óók weer ergens heen.

Kortom, er zijn een hele boel bewegingen die de aarde aflegt. En afhankelijk van je referentiekader is dat een (ongeveer) cirkel, een kurketrekker of een nog veel complexere beweging die ik zo snel ook ff niet kan reproduceren :P

• zetje01
ToyotaMR2 schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:33:

Zou iemand kunnen toelichten hoe de zon zich beweegt (en waar), als ik, die zal niet in een rechte baan vliegen.

En komen wij dan op andere plaatsen, of blijven we maar ergens op 1 punt ronddwarrelen.
Ik begrijp je zinnen/vragen niet helemaal maar:

Langdradig filmpje.
YouTube heeft meer vergelijkbare filmpjes met bijschriften als "wat NASA je niet vertelt".

Anyways, de zon draait om het middelpunt van de melkweg, en maakt een rondje in (uit mijn hoofd) zo'n 250.000.000 jaar.

Ons melkwegstelsel en het Andromeda-stelsel (beiden onderdeel van de 'lokale groep') bewegen naar elkaar toe en zullen over zo'n 4.500.000.000 jaar in elkaar schuiven.

Verder kan je over het algemeen stellen dat alle sterrenstelsels zich van elkaar verwijderen (gemeten via roodverschuiving).

Verder kan (en mag) je elk punt in het heelal als middelpunt van het heelal beschouwen.

edit: ai, @Osiris was me al vóór.

zetje01 wijzigde deze reactie 10-12-2018 23:26 (4%)

• Osiris
  • Niet online
Ook wel interessant artikeltje: Wikipedia: Galactic year

• yorkick
  • Registratie: januari 2007
ToyotaMR2 schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:33:

Misschien geeft het niet een concreet antwoord op je vraag, maar Sky at night had 2 maanden geleden een leuke uitzending over Gaia. De eerste resultaten worden hierin besproken en daaruit bleek dat de sterren in het melkwegstelsel zich een stuk rommeliger bewegen dan verwacht.
Gaia hoopt ook antwoord te gaan geven op de vraag of (zoals @zetje01 hierboven vermeld) Andromeda en de Melkweg naar elkaar toe bewegen, of dat ze al een keer "gebotst" zijn.

steam: n0r

• ToyotaMR2
Mijn vraag was wellicht een beetje warrig, maar komt er gewoon op neer:

Bewegen wij in een eigen 'kader' (heen en weer en rond etc) of bewegen wij (alles) met en met een beetje andere richtingen uit.

Blijkbaar dat laatste dus, maar dus zo minimaal dat wij daar niks van meekrijgen of ooit echt gaan meemaken.

Bedankt, zal de links eens bekijken.

• mcDavid
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 07:57:
Mijn vraag was wellicht een beetje warrig, maar komt er gewoon op neer:

Bewegen wij in een eigen 'kader' (heen en weer en rond etc) of bewegen wij (alles) met en met een beetje andere richtingen uit.

Blijkbaar dat laatste dus, maar dus zo minimaal dat wij daar niks van meekrijgen of ooit echt gaan meemaken.

Bedankt, zal de links eens bekijken.
Nee, de essentie is juist dat beiden waar zijn. Het ligt puur aan je referentiekader.

Vanuit mijn referentiekader beweeg ik me momenteel met 100km/h richting Amsterdam, ik zit in de intercity.
Als ik echter naar New York wil, helpt het misschien om een iets groter referentiekader te kiezen en te realiseren dat ik ook met een paar 1000 km/h om de as van de aarde heen beweeg, dan begrijp ik ineens dat er zoiets als tijdzones moeten bestaan.
Als je het over ruimtevaart hebt is het referentiekader meestal het zonnestelsel (waar praktisch alle ruimtereis zich afspelen) en kun je stellen dat we met zijn allen in een baan om de zon bewegen.
Vraag je een sterrenkundige om zijn mening, dan zal die waarschijnlijk ons sterrenstelsel of het zichtbare universum als kader gebruiken en de bewegingen die daarbij horen beschrijven.
Dat neemt echter niet weg dat mijn intercity nog steeds op weg is naar Amsterdam. Dat is nog steeds een waarheid als een koe, het is alleen niet heel erg relevant voor die sterrenkundige. Evenals de beweging van de melkweg niet relevant is voor hoe laat ik straks op kantoor ben.

Edit: brainteaser: Als ik nu opsta en naar de achterkant van de trein loop, loop ik dan 5km/h naar voren, of 95km/h naar achteren?

mcDavid wijzigde deze reactie 11-12-2018 09:11 (4%)

zcflevo.nl

• Spooksel
Je moonwalked met 95km/u in de richting waar de trein heen gaat, duh :P

• mcDavid
Ik hoopte eigenlijk op een antwoord als "30km/s in een baan om de zon", maar wat je wilt :P

zcflevo.nl

• Who Am I?
En als je in een vliegtuig zit dat 20km/h langzamer dan de geluidsnelheid vliegt en je trekt van achterin het vliegtuig naar de cockpit een sprintje ga je ten opzichte van de grond sneller dan het geluid, maar je zal geen sonic boom horen.

Het is moeilijk om te beseffen in hoeveel richtingen en met welke snelheid wij door de ruimte bewegen. We draaien om onze eigen aardas (40000km per 24u = 1667km/h op de evenaar), we draaien om de zon (volgens Wikipedia met 107200 km/h), de zon (met alle planeten in het bereik van zijn zwaartekracht, het zonnestelsel dus) draait weer om het centrum van de Melkweg (volgens Wikipedia met 220km/s = 792000km/h) en de Melkweg beweegt vervolgens ook weer door de ruimte (met, volgens Wikipedia, 631km/s = 2271600km/h give or take 20 km/s.

Natuurlijk zijn vooral de laatste twee getallen lastig om precies vast te stellen, maar het geeft je een beetje een idee van met welke getallen je te maken hebt ;)

@ToyotaMR2 Ik hoop dat hiermee je vragen een beetje zijn beantwoord :)
@mcDavid Meer zoiets?
Ik probeerde het een beetje simpel te houden ;)
Misschien is er ergens anders wel iemand die de andere kant op rondjes draait zodat het sneller weekend is :+

Who Am I? wijzigde deze reactie 11-12-2018 13:15 (24%)

• mcDavid
@Who Am I? Je vergeet nog je eigen beweging, en niet te vergeten hoe al die bewegingen elkaar weer beïnvloeden...

zcflevo.nl

• ToyotaMR2
@Who Am I?
Uh, ja, zo ongeveer... Denk ik :D

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:48

coelho

VanTheManFan

Who Am I? schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:11:
En als je in een vliegtuig zit dat 20km/h langzamer dan de geluidsnelheid vliegt en je trekt van achterin het vliegtuig naar de cockpit een sprintje ga je ten opzichte van de grond sneller dan het geluid, maar je zal geen sonic boom horen.
Wacht.... Dadelijk vertel je me nog dat een vlieg die maximaal 10km/u kan vliegen en op het achterdek van een cruiseschip zit dat met 20km/u vooruit vaart, gewoon kan opstijgen en naar het voordek kan vliegen.

En als je neerstort met een vliegtuig maar op 10cm boven de grond een meter omhoog springt, dat je dan gewoon opstaat en wegloopt omdat niemand verongelukt door een meter te vallen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Excellent

mcDavid schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:05:
[...]

Edit: brainteaser: Als ik nu opsta en naar de achterkant van de trein loop, loop ik dan 5km/h naar voren, of 95km/h naar achteren?
Dat is helemaal geen brainteaser. Snelheid is relatief, dus beide kunnen waar zijn.

Ten opzichte van een observer in de trein loop je 5 km/h, maar ten opzichte van een observer buiten de trein is je snelheid 95 km/h.

Basic pitch and power, how many times does it have to save your life before you value it?

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:39
coelho schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:55:
[...]
En als je neerstort met een vliegtuig maar op 10cm boven de grond een meter omhoog springt, dat je dan gewoon opstaat en wegloopt omdat niemand verongelukt door een meter te vallen.
Dat is een leuke Mythbusters aflevering (jump in falling elevator oid). Conclusie: je valsnelheid wordt amper minder door je sprong, en je krijgt het dak van de lift (of in jouw voorbeeld: van het vliegtuig) alsnog door je hersenpan geramd :+

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:02
Ik zit nu live te kijken, hoe 2 astronauten, de Russische Soyuz capsule aan stukken hakken, op zoek naar de buitenkant, van het mysterieuze gaatje, dat een tijdje geleden ontstaan was.

Bizar om te zien, er zweeft heel veel los isolatie materiaal, rond om de 2 astronauten heen, de ruimte in :|

En het gaat om dit gaatje, waarvan ze nog niet 100% zeker zijn, of het een meteoriet of een boormachine was :)

• burne
  • Niet online
absrnd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:57:

En het gaat om dit gaatje, waarvan ze nog niet 100% zeker zijn, of het een meteoriet of een boormachine was :)

[Afbeelding]
De beschadigingen rondom het gat zijn overduidelijk van een boor, en micrometeorieten zien er qua gat ook heel anders uit:

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:17

Nooo, Mr. Steven :(

• absrnd
burne schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:18:
[...]

De beschadigingen rondom het gat zijn overduidelijk van een boor, en micrometeorieten zien er qua gat ook heel anders uit:

[Afbeelding]
Ook de beschadigingen bij de pijl, lijken heel sterk op waar de boorkop tegen de rand aan geschaafd is, tijdens het boren.

• burne
  • Niet online
absrnd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:24:
[...]

Ook de beschadigingen bij de pijl, lijken heel sterk op waar de boorkop tegen de rand aan geschaafd is, tijdens het boren.

[Afbeelding]
En de hoek van het gat klopt met de plaats van die beschadigingen. Dus bij mij weinig twijfel. De foto die ik plakte is van een micrometeoriet die een gat van 2 millimeter diameter achterliet, vergelijkbaar in afmetingen met het gat waar we het over hebben.

• zetje01
Ik zou helemaal gek worden van dat gepriegel dat die gasten daar moeten doen.

• zetje01
"take a picture with you GoPro as close as possible"
:)

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:30

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

absrnd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:24:
[...]

[Afbeelding]
De kans is ook het grootste dat deze al met deze beschadiging is gelanceerd.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Bizar om te zien, er zweeft heel veel los isolatie materiaal, rond om de 2 astronauten heen, de ruimte in :|
En die tekst, ik denk steeds dat er Rockwool staat :P

• APClll

APClll

[DPC] Team Grazzie

Ik zit nu live te kijken, hoe 2 astronauten, de Russische Soyuz capsule aan stukken hakken, op zoek naar de buitenkant, van het mysterieuze gaatje, dat een tijdje geleden ontstaan was.

[Afbeelding]

[YouTube: NASA Live: Official Stream of NASA TV]
Wat een kluwen met losse kabels zeg, dat had ik niet verwacht :D

APClll wijzigde deze reactie 11-12-2018 23:39 (4%)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!

• Felyrion
  • Laatst online: 20-01 20:37

Felyrion

goodgoan!

Pff.. ziet er weinig professioneel uit zo :P hangen die touwen weer door elkaar, kunnen ze dat weer gaan ontwarren...

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• APClll

APClll

[DPC] Team Grazzie

Felyrion schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:39:
Pff.. ziet er weinig professioneel uit zo :P hangen die touwen weer door elkaar, kunnen ze dat weer gaan ontwarren...
Haha, ja, precies. En dan duw je ze opijz, en zweeft alles weer terug als je net die haak wilt inhaken om een beugel. (en dat die rol tape zo paraat hangt is ook geen goed teken :D )

• Felyrion
  • Laatst online: 20-01 20:37

Felyrion

goodgoan!

Maar wel gaaf om het zo first hand te kunnen volgen!

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• absrnd
YakuzA schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:11:
[...]

De kans is ook het grootste dat deze al met deze beschadiging is gelanceerd.
Dat is ook de hoop van NASA, anders is er misschien een saboteur aan boord :/

Het was bij het begin van het snijwerk bizar om te zien, hoe vele stukken isolatie materiaal gewoon weg dreef,
en hoeveel moeite ze hadden om al het gereedschap beet te houden, totaal niet gemaakt voor de grove en stijve handschoenen.
een astronaut had minstens 6 pogingen nodig om een griptang op een randje van de binnen isolatie plaat te krijgen ;)
dit gaf wel een heel goed beeld hoe zwaar dit soort werk in de ruimte is.

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online
Handschoenen van ruimtepakken zijn heel lastig dusdanig te ontwerpen dat ze de handen van de astronauten beschermen tegen de omstandigheden in de ruimte (vacuüm, temperaturen) en tegelijk comfortabel nauwkeurig werken mogelijk maken. Verwondingen aan handen en vingers, tot aan vingernagels die loslaten toe, na een lange ruimtewandeling zijn niet ongewoon:

Wat meer info: https://news.nationalgeog...loves-fingernails-injury/

Illusion is the ultimate weapon

• Sibrand
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
https://futurism.com/spac...-closer-falcon-heavy/amp/

De volgende Falcon heavy lancering lijkt dichtbij te komen nu beide sideboosters gespot zijn.

• jip_86
Hobbyist die zelf een modelraket wil laten landen. Ziet er best leuk uit, en lijkt ook nog wel enigszins op Musk zelf :P

jip_86 wijzigde deze reactie 16-12-2018 20:13 (9%)

• Vihaio
Heeft iemadn zin om morgen een raketlancering te kijken? Het kunnen er best wel veel zijn, namelijk 4 als alles meezit.

Om 15:11 (cet) wil SpaceX een gps-satelliet lanceren met een Falcon 9. Helaas geen poging tot landen. livestream hier: YouTube: GPS III SV01 Mission

Blue Origin wil om 15:30 weer vliegen met de New Shaprhard. Aan boort allerlei projecten van vooral universiteiten en NASA en waarschijnlijk die mannequin. Niet zo hoog en snel als de andere lanceringen van morgen, maar wel een landing. YouTube: Blue Origin NS-10 Live Webcast

Om 17:37 is de beurt aan Arianespace die een Franse satelliet omhoog willen schieten met een Soyuz . Geen linkje naar een video, maar het zou live te zien moeten zijn via hun Youtubekanaal:YouTube: arianespace

En om de dag af te sluiten gaat ULA het om 02:57 (woensdag dus) proberen met een Delta IV Heavy een super geheime satelliet te lanceren. Het lijkt me niet de moeite waard om voor wakker te blijven (en het weer is waarschijnlijk slecht), maar als je dan toch wakker bent is Delta IV Heavy wel erg mooi om omhoog te zien gaan. YouTube: Dec. 18 Live Launch Broadcast: Delta IV NROL-71

Alle info komt van dit artikel en de Blue Origin mail.

• Semyon
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 08:20
Vihaio had hem al aangekondigd maar hier is het overzicht voor de F9 launch.

Geen landing helaas, dat zou vandaag toch wel weer een beetje spannend geweest zijn.

GPS III SV01 MISSION

SpaceX is targeting Tuesday, December 18 for launch of the United States Air Force’s first Global Positioning System III space vehicle (SV) from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. The 26-minute launch window opens at 9:11 a.m. EST, or 14:11 UTC. The satellite will be deployed to medium Earth orbit approximately 1 hour and 56 minutes after liftoff. A 26-minute backup launch window opens on Wednesday, December 19 at 9:07 a.m. EST, or 14:07 UTC.

Due to mission requirements, SpaceX will not attempt to land Falcon 9’s first stage after launch.

You can watch the live launch webcast below, starting about 15 minutes before liftoff, and find out more about the mission in our press kit.

Live om: Vandaag 15:11 pm

Only when it is dark enough, can you see the stars

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:44
Goh, zou toch op het eerste gezicht verwachten dat een F9 die "maar" 4 ton moet tillen wel zou kunnen landen, maar GPS moet uiteindelijk naar 20K hoogte, meer dan de helft van het verschil tussen LEO en GEO

• Who Am I?
Ik meen dat de USAF heeft geëist dat er geen poging tot landing gedaan zou worden zodat alle volledige capaciteit van de F9 beschikbaar zou zijn voor de payload. Het voelt meer als een 'het is nieuw, dus het is eng' gevalletje, maar ach, zo lang ze betalen zie ik het probleem niet. Ik vraag mij wel af of ze er in dit geval dan ook allerlei hard- en software uit laten omdat deze niet nodig zijn en welke invloed dit dan heeft op hoe de F9 zich gedraagt. De gridfins en de landing legs zullen er niet op gemonteerd worden en de aansturing daarvan zal ook niet ingebouwd worden. Dat zorgt voor een lagere massa.
Het is bijzonder hoe erg het weggooien van een F9 booster als verspilling is gaan aanvoelen. En dat terwijl er in 2018 nog 7 F9 B4 boosters 'expended' zijn.

Overigens zijn er meer beelden van de in zee 'gelande' B1050 booster. Er is 1 motor met een flinke deuk en een aantal anderen hebben wat groene (oxidatie?) aanslag. Voor de rest ziet hij er op het oog nog redelijk intact uit.

Edit: Hier een lang, maar informatief verhaal over waarom ze deze keer geen landing gaan proberen.

Who Am I? wijzigde deze reactie 18-12-2018 10:55 (9%)

• mcDavid
Hoe dichter die satelliet bij zijn geplande orbit komt, hoe langer zijn levensduur is. Ze zullen bij de aanbesteding gewoon onderhandeld hebben over de prijs en de te behalen orbit. Als SpaceX daar een orbit beloofd heeft die alleen expendable haalbaar is, dan hebben ze zich daar gewoon aan te houden.

Je kunt natuurlijk stellen dat je zo'n launch dan maar met een FH zou moeten doen. Maar de laatste/eerste keer dat ze dat probeerde, kostte dat óók gewoon een booster. Plus je hebt een hoop recovery costs. Zal nog wel even duren denk ik, voordat FH goedkoper is dan een F9 expenden.
(dit nog ff los van het feit dat FH waarschijnlijk helemaal geen optie was voor deze missie ivm certificeringen)

mcDavid wijzigde deze reactie 18-12-2018 10:41 (8%)

zcflevo.nl

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Vihaio schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:57:
Heeft iemadn zin om morgen een raketlancering te kijken? Het kunnen er best wel veel zijn, namelijk 4 als alles meezit.
Volgens vriendje Scott zelfs vijf, maar misschien is het vier of vijf afhankelijk van de tijdszone waarin je leeft :)
Heb hem zelf nog niet bekeken:

YouTube: Launchapalooza - 5 Rocket Launches Scheduled For Tuesday 18th December

• mcDavid
Reinier schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:47:
[...]

Volgens vriendje Scott zelfs vijf, maar misschien is het vier of vijf afhankelijk van de tijdszone waarin je leeft :)
Heb hem zelf nog niet bekeken:

[YouTube: Launchapalooza - 5 Rocket Launches Scheduled For Tuesday 18th December]

YouTube: Launchapalooza - 5 Rocket Launches Scheduled For Tuesday 18th December
De Delta 4 en GSLV staan geplanned voor 19 december 01:57 resp. 10:40 UTC. Dus wel binnen 24 uur vanaf de eerste (SpaceX, 18 dec 14:11 UTC) maar niet op dezelfde dag, hoewel de D4 in de Amerikaanse tijdzones wel op de 18'e valt.

Van de Soyuz kan ik zo gauw niet vinden hoe laat die omhoog gaat. De New Shepard staat geplanned voor 14:30 UTC.

zcflevo.nl

• Erazzzer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:59

Erazzzer

Fear me, I'm German!

mcDavid schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:41:
Je kunt natuurlijk stellen dat je zo'n launch dan maar met een FH zou moeten doen. Maar de laatste/eerste keer dat ze dat probeerde, kostte dat óók gewoon een booster. Plus je hebt een hoop recovery costs. Zal nog wel even duren denk ik, voordat FH goedkoper is dan een F9 expenden.
(dit nog ff los van het feit dat FH waarschijnlijk helemaal geen optie was voor deze missie ivm certificeringen)
Ik vraag me zowieso af hoeveel FH launches we zullen krijgen. Laat de BFR eens klaar zijn in 2022/2023. Misschien hebben we dan 6 FH's de lucht in gehad? En vanaf dat moment zal hij overbodig zijn.

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

• Spooksel
De Falcon Heavy was ten tijde van het bieden op het contract voor deze GPS3 missie nog niet gecertificeerd voor het lanceren van een lading van deze klasse en voor deze klant.

SpaceX heeft deze missie in maart 2017 binnen gehaald, bijna een jaar voordat Heavy voor het eerst zou vliegen.

Als dat wel het geval was dan denk is het vrijwel zeker dat SpaceX die optie op tafel had gelegd, zodat ze core's zouden kunnen terughalen.

Spooksel wijzigde deze reactie 18-12-2018 13:26 (23%)

• JeroenH
  • Nu online
mcDavid schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:25:
Van de Soyuz kan ik zo gauw niet vinden hoe laat die omhoog gaat.
Niet vandaag: https://spaceflightnow.co...r-launch-on-soyuz-rocket/
12/18/2018 13:42
Scrub
Stephen Clark Stephen Clark
Mission managers have decided to delay the launch of a Soyuz rocket from French Guiana due to unfavorable high-altitude winds over the launch base, located on the northeastern shore of South America.

The launch has been rescheduled for Wednesday at the same time -- 1637:14 GMT (11:37:14 a.m. EST; 1:37:14 p.m. French Guiana time).

Officials decided to halt today's launch attempt before fueling the Soyuz rocket with its supply of kerosene and liquid oxygen propellants.

The Soyuz rocket will head north from the Guiana Space Center, targeting the placement of the French military's CSO 1 spy satellite into a 500-mile-high (800-kilometer) polar orbit.

JeroenH wijzigde deze reactie 18-12-2018 13:47 (55%)

• Spooksel

Lol, dat is 4min na de nu geplande T-0 van New Shepard.

• Vihaio
Als de lancering van New Shepard een beetje op de vorige lanceringen lijkt wordt die met minstens 20 minuten uitgesteld, dus dan zou het mooi in elkaar moeten overlopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 00:05
Directe links naar alle live-streams:Falcon is opgestegen voordat New Shepard geland is. What a time to be alive! *O*

• Spooksel
Balance schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:38:
Directe links naar alle live-streams:Falcon is opgestegen voordat New Shepard geland is. What a time to be alive! *O*
FTFY :P

Spooksel wijzigde deze reactie 18-12-2018 14:41 (9%)

• Balance
Awh -O-

• Spooksel
Het zou me niks verbazen als de SpaceX vlucht ook nog van de lijst af valt vandaag, de windsnelheden op grote hoogte zijn veels te hard op het moment.

• Spooksel
Ow kak, en out of the blue is het ineens Blue (haha) die scrubbed :P

Ondertussen is SpaceX begonnen met het laden van brandstof!

Spooksel wijzigde deze reactie 18-12-2018 14:58 (33%)

• Hengbers_92
  • Registratie: mei 2017
  • Niet online
Het leek zo'n mooie dag te worden straks gaat geen van allen door. ;( :S

• Balance
We're live! (SpaceX)

• Spooksel
Aaaand, hold :(

Edit:
Clock recycle naar 15min?

Spooksel wijzigde deze reactie 18-12-2018 15:28 (54%)

• SnowDude
  • Laatst online: 11:21

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

klok is ook gereset van 7 naar 15 minuten

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore. Mijn SingleTurbo Supra

• Spooksel

• Hengbers_92
  • Niet online
Dat was het dan voor vandaag. Morgen dus ook maar vrij nemen om alles te zien.

• Snoz Lombardo
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:04
Ho ho, we hebben nog een Delta IV met 20% kans op GO :P

• Spooksel
Ja, maar die is pas morgen eigenlijk he :P

• mcDavid
Met een beetje mazzel gaan ze allemaal morgen, zitten ze nog dichter bij elkaar :P

zcflevo.nl

• Who Am I?
Jammerrr! Had wel zin in een mooie lancering. Ben benieuwd wat voor probleem er was bij het tanken. Rijden ze het hele gevaarte naar binnen en gaan ze kijken wat er aan de hand was? Of kunnen ze op afstand meer details uitlezen over wat er fout ging zonder dat ze er fysiek naar moeten kijken?

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:31
Ik denk, kijk 's even op kantoor in dit topic of er nog iets interessants op de planning staat. Blijkt dat ik bijna een hele mooie dag heb gemist... Die uiteindelijk niet doorgegaan is.
Helaas, geen emotionele rollercoaster voor mij deze keer :+

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Spooksel schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:23:
Als dat wel het geval was dan denk is het vrijwel zeker dat SpaceX die optie op tafel had gelegd, zodat ze core's zouden kunnen terughalen.
Volgens mij zijn 3 gebruikte core's nog altijd kostbaarder dan 1 nieuwe (niet te hergebruiken) core. Het refurbishen van teruggekomen core's is nog best wel een kostbare aangelegenheid.

• jip_86
Dan hebben we de tijd om de Crew Dragon in vol ornaat te bekijken. Blijkbaar hebben ze de zonnepanelen op de trunk geplakt dit keer. Daardoor is een solar array deployment niet meer nodig

bron
Vind het er een beetje cheap uit zien eigenlijk, maar als het werkt, waarom niet :)

• Hengbers_92
  • Niet online
Blue Origin heeft zijn NS-10 vlucht tot nadere informatie uitgesteld.

Hopelijk vandaag alsnog 3 launches

11:40 India met de GSAT-7A
15:07 SpaceX met de Falcon 9
17:37 Rusland met de Soyuz

Vannacht om 02:44 natuurlijk nog de Delta IV Heavy.

• JeroenH
  • Nu online
Skyaero schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:44:
Het refurbishen van teruggekomen core's is nog best wel een kostbare aangelegenheid.
Interessante opmerking. Zijn over die kosten betrouwbare gegevens te vinden? Of die kosten voldoende verlaagd kunnen worden is natuurlijk de sleutel tot effectieve herbruikbaarheid, en ik zou denken dat SpaceX niet zo scheutig is met het publiceren van informatie hierover.

• burne
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:41:
[...]

Interessante opmerking. Zijn over die kosten betrouwbare gegevens te vinden? Of die kosten voldoende verlaagd kunnen worden is natuurlijk de sleutel tot effectieve herbruikbaarheid, en ik zou denken dat SpaceX niet zo scheutig is met het publiceren van informatie hierover.
Als je een first stage in een dag kunt nakijken voor hergebruik kan het niet duur zijn. Probeer maar eens iets te bedenken wat je met een raketmotor kunt doen in een dag en wat 10 miljoen dollar gaat kosten. Ik zou niet weten wat.

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
burne schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:55:
[...]

Als je een first stage in een dag kunt nakijken voor hergebruik kan het niet duur zijn. Probeer maar eens iets te bedenken wat je met een raketmotor kunt doen in een dag en wat 10 miljoen dollar gaat kosten. Ik zou niet weten wat.
In zijn geheel vervangen? :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• JeroenH
  • Nu online
Voorzover ik weet is er nog geen eerste trap binnen een dag hergebruikt. Het snelste hergebruik van een eerste trap tot nu toe is 72 dagen. Weten we wat ze in die 72 dagen gedaan hebben, en wat dat gekost heeft? Het is niet onmogelijk dat er heel veel vervangen/gerepareerd is.

En natuurlijk, het hele proces is in ontwikkeling, dus dat het in dit stadium nog lang duurt en veel kost is niet zo gek, dat is investeren in de toekomst. Ongetwijfeld wordt er heel veel geleerd, ook zaken die bruikbaar zijn voor BFR, en dat mag wat kosten in tijd en geld. Maar mijn punt is dat snelle, goedkope, herbruikbaarheid à la een passagiersvliegtuig van de F9 eerste trap volgens mij nog helemaal geen feit is.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:39
[...]

Het nakijken kost geld, maar zal hopelijk redelijk efficient kunnen gebeuren. Echter zit je ook nog met afschrijving he. Je zult ze vroeg of laat niet meer kunnen gebruiken, en de kans dat ze bij een tweede of derde lancering niet heelhuids terugkomen is groot. Effectief is de halfwaardetijd van een booster gewoon nog steeds niet zo lang, al timmeren ze flink aan de weg.

Netto kom je misschien op een waarde van 50% na eerste lancering of zo, Drie keer 50% "weggooien" is dan nog altijd duurder dan een keer 100%.

• XWB
  • Niet online

XWB

Excellent

[...]

Right, maar zover is SpaceX nog niet. Vooralsnog duurt het twee tot zes maanden alvorens een first stage hergebruikt wordt.

Basic pitch and power, how many times does it have to save your life before you value it?

• mcDavid
Voorlopig hebben ze pas één keer een core 3x gelanceerd. En om break-even te draaien op FH vs. expendable F9, zul je toch echt méér dan 3 reflights moeten doen met alle boosters, anders heb je alsnog meer boosters gemaakt dan je voor expendable F9's gedaan had.

Ik denk niet dat het recoveren van een booster zó gigantisch duur ligt, maar gratis is het natuurlijk ook niet. Als ik zou gokken zou ik zeggen dat het break even punt waarschijnlijk bij 5 of 6 reflights ligt, ofwel 15-18 succesvolle landingen. Daar zijn ze gewoon nog lang niet.

Edit: Rekenvoorbeeld.

Aannames:
Booster kost 40M,
overige (vaste) kosten 20M.
Recovery + refurbishment 5M per core

#launchesFHF9
114060
2175120
3210180
4245240
5290300

mcDavid wijzigde deze reactie 19-12-2018 09:38 (34%)

zcflevo.nl

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
[...]

Begin vorig jaar gaf SpaceX aan dat de kosten voor het refurbishen "less than half" was ten opzichte van een nieuwe core.

Gebaseerd op de launch prijs van een Falcon 9, zou een nieuwe first stage core zo'n 40 miljoen dollar kosten en een gebruikte 15-20 miljoen dollar (Inschattingen komen o.a. van arstechnica, Scott Manley en Everyday Astronaut). Niet meegenomen is de ontwikkelkosten voor het terughalen van de core (in 2017 al meer dan 1 miljard dollar).

Een heavy (drie core's) toepassen om de core's te kunnen hergebruiken tegenover het verliezen van 1 core lijkt, op basis van bovenstaande, op dit moment financieel dus niet haalbaar.

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:44
Skyaero schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:31:
[...]

Begin vorig jaar gaf SpaceX aan dat de kosten voor het refurbishen "less than half" was ten opzichte van een nieuwe core.

Gebaseerd op de launch prijs van een Falcon 9, zou een nieuwe first stage core zo'n 40 miljoen dollar kosten en een gebruikte 15-20 miljoen dollar (Inschattingen komen o.a. van arstechnica, Scott Manley en Everyday Astronaut). Niet meegenomen is de ontwikkelkosten voor het terughalen van de core (in 2017 al meer dan 1 miljard dollar).

Een heavy (drie core's) toepassen om de core's te kunnen hergebruiken tegenover het verliezen van 1 core lijkt, op basis van bovenstaande, op dit moment financieel dus niet haalbaar.
Daarnaast zit je niet alleen met je refurb kosten, een re-usable core is ook gewoon duurder om te maken, grid fins en aansturing, landingsgestel, extra brandstof tijdens de vlucht voor dezelfde payload. Dan moet je ook nog een bootje op de goede plek neerleggen.

Er zal vast ook een signficiant prijsverschil zitten tussen een reusable core en een wegwerp core, dus drie vluchten is dan misschien niet 40+40+40 (vs 40+20+20) maar bijvoorbeeld 35+35+35

• burne
  • Niet online
SpaceX now dominates the global market of orbital rocket launches. Earlier this year, it debuted the Falcon 9 Block 5: The most advanced version of the workhorse rocket. Each Falcon 9 Block 5 "is capable of at least 100 flights," Musk said in May. The billionaire entrepreneur said that SpaceX plans for Falcon 9 to be able to launch, land and launch again in 24 hours as early as next year.
Dat dus.

Ander artikel over hetzelfde onderwerp: https://www.space.com/405...ocket-goal-elon-musk.html
Indeed, the Block 5 first stage is designed to fly 10 times with just inspections between landing and liftoff, and perhaps 100 times or more with some maintenance work involved, Musk said.

burne wijzigde deze reactie 19-12-2018 10:02 (27%)

Pagina: 1 ... 67 ... 70 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True