Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ze weten het wel spannend te maken zeg :+

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:57
En hij staat op zijn nieuwe type pootjes :-)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:18

SuBBaSS

-has Ryzen

JeroenH schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:22:
[...]

Tot de link met de eerste trap wegvalt :(
:(
Heb ik het weer gejinxed.

All good: touchdooooooowwwnnnnn! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Mooi ook de mensen op de achtergrond haha.

Awww yeaaaah

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
:*)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RTPzmAy.png

[ Voor 91% gewijzigd door XWB op 11-05-2018 22:27 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 22:03
Vreemd. De camera of de mounting leek los te zitten.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-07 16:32

matroosoft

Lone Christian

PjotrStroganov schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:24:
Vreemd. De camera of de mounting leek los te zitten.
Was condensvorming zei die meneer op de stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-07 11:14
Even zeuren :+ :
Ze hadden de camera best wat steviger vast mogen zetten... Of is de nieuwe interstage zoveel flexibeler? Kan me niet herinneren dat de cold gas thrusters en reentry eerder het beeld zo deden wiebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:42
Geweldig weer hoe ze dit voor elkaar krijgen.
Eerste test met nieuwe pootjes en het lukt gewoon.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:52

Felyrion

goodgoan!

Leek inderdaad op vocht wat zich ophoopte voor of in de lens. Misschien hebben ze daar wat aan aangepast.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 22:03
matroosoft schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:26:
[...]

Was condensvorming zei die meneer op de stream.
Leek het toch echt niet op. In voorgaande missies zag je dat het beeld zeer stabiel was tov de raket. Nu was er een zekere trilling/oscilatie. Ook al voor re-entry.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Zouden ze daar in Bangladesh nou op straat staan vieren?
Het is nogal een dingetje daar schijnbaar, hun MyFirstSattelite. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:42
Second Stage startup 2 succesfully fired. Waiting for deploy.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Successful deployed. Mission success :D

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Wordt bijna saai zo. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

SuBBaSS schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:35:
Zouden ze daar in Bangladesh nou op straat staan vieren?
Het is nogal een dingetje daar schijnbaar, hun MyFirstSattelite. :+
ik hoop van wel Wikipedia: List of Dutch astronauts

enne http://knmi.nl/over-het-k...rtreft-alle-verwachtingen

niets mis mee om soms trots te zijn op je afkomst toch?

edit: en elk land dat bijdraagt aan wetenschap is welkom wat mij betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 11-05-2018 22:56 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:43
Mooi showtje weer... Nu rap naar bed, de dag is me weer lang genoeg geweest.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

franssie schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:52:
[...]

ik hoop van wel Wikipedia: List of Dutch astronauts

enne http://knmi.nl/over-het-k...rtreft-alle-verwachtingen

niets mis mee om soms trots te zijn op je afkomst toch?

edit: en elk land dat bijdraagt aan wetenschap is welkom wat mij betreft.
Dat snap ik volkomen hoor. Ik zei het schertsend maar goed bedoeld.
Vind het stiekem allemaal prachtig om (zo) te kunnen beleven en gun het die mensen van harte. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:32
Was helaas net te laat. Net even terug gekeken, gaat ze echt goed af dat landen. Ding stond altijd half in de fik na de landing, maar ziet nu echt bijna als nieuw uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:06

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Neeeeeeee, ik was lekker golf aan het kijken. Helemaal vergeten dat de launch was :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Erazzzer schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 23:07:
Neeeeeeee, ik was lekker golf aan het kijken. Helemaal vergeten dat de launch was :'(
_/-\o_

heeft ook iets net Newton en aerodynamica te maken 8)

oOo

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
Hier nog een lijstje met nieuwspagina's uit bangladesh:
https://www.w3newspapers.com/bangladesh/
Staat overal groot als eerste vermeld. SpaceX heeft wel wat nieuwe fans daar erbij als je twitter beetje bekijkt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

SuBBaSS schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 23:04:
Dat snap ik volkomen hoor. Ik zei het schertsend maar goed bedoeld.
Vind het stiekem allemaal prachtig om (zo) te kunnen beleven en gun het die mensen van harte. d:)b
Het voormalig Brits koloniale India is in drie delen opgedeeld. Pakistan, India en Bangladesh. Je hebt vast wel eens gezien hoe de relatie tussen India en Pakistan is:

Die tussen Bangladesh en India is misschien wat kalmer van aard, maar niet minder ambitieus.

Geeft je dat wat context voor de vreugde over hun eigen satelliet?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Even de herhaling gekeken. Niet eens bulls eye geland, pfff :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Altijd leuk nieuws op de radio. "De raket is volgeladen onderweg" aldus de nieuwslezer net. Nou die raket staat al weer beneden hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-07 18:14
Hup, aftanken en weer omhoog met dag ding ;)

Ben benieuwd hoe snel ze block5 weer kunnen lanceren na een succesvolle landing en hoeveel ze er willen bouwen, als ze 10x mee gaan hebben ze er met 5 genoeg om toch wel een tijdje vooruit te kunnen. Gaan ze ruim over die 10 heen dan kunnen straks jaren vooruit met een paar raketjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-07 23:06
Nasa gaat een drone naar mars sturen.

Hier een artist-impression of hoe dat er uit gaat zien.

Ik dacht zelf dat Mars lucht te ijl zou zijn. En met een vliegtuig lukt het ook niet, maar blijkbaar wel met een drone. Interessant ontwikkeling. Supercool! Al is het me nog niet duidelijk hoe hij op gaat laden. En hoe teer dat ding is. Zou de missie net zo lang en succesvol kunnen zijn als de rover?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:11

WhySoSerious

Be the change.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/32235317_10210136385319577_3975443371517804544_n.jpg?_nc_cat=0&oh=01c81b55f8c7215cdb0517121b1c559d&oe=5B88805B

Om een idee te geven, de FH launch trok er 2.3 mln _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:19

mphilipp

Romanes eunt domus

Semyon schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 07:00:
Nasa gaat een drone naar mars sturen.
[knip]
Ik dacht zelf dat Mars lucht te ijl zou zijn. En met een vliegtuig lukt het ook niet, maar blijkbaar wel met een drone.
Ik vermoed dat de ijle lucht te overwinnen is door grotere rotorbladen te gebruiken. Ze zien er ook best wel oversized uit, maar dit is dan ook slechts een artist impression. De deskundologen zullen het wel uitgerekend hebben. Erg goed idee; een lichte drone kan veel sneller en makkelijker plekken bereiken en foto's maken, samples nemen misschien. Die rover is al een paar keer goed vast komen te zitten. Zo erg zelfs dat ze dachten dat het einde oefening was. Als ie een vliegend vriendje heeft, kan die voor hem verkennen. Die rover gaat echt tergend langzaam, dus dit is echt wel een verbetering.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:13
De zwaartekracht is bijna 3x zwakker, dat helpt natuurlijk ook. Maar die drone zal alsnog flinke batterijen nodig hebben. Ik hoop dat het lukt, want luchtfoto's van Mars zou heel vet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

rik86 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 06:19:

Ben benieuwd hoe snel ze block5 weer kunnen lanceren na een succesvolle landing en hoeveel ze er willen bouwen, als ze 10x mee gaan hebben ze er met 5 genoeg om toch wel een tijdje vooruit te kunnen. Gaan ze ruim over die 10 heen dan kunnen straks jaren vooruit met een paar raketjes
Bij deze eerste keer zal het een paar maanden duren voor deze booster weer vliegt. Elon Musk zei dat hij eerst helemaal uit elkaar gehaald wordt om te kijken hoe alle onderdelen zich gehouden hebben. Daarna wordt hij weer in elkaar gezet en gaat hij bij de voorraad boosters.
“Ironically, we need to take it apart to confirm that it does not need to be taken apart. So this rocket probably won’t re-fly for a couple of months.”
Op termijn (Musk sprak over volgend jaar) willen ze inderdaad binnen 24 uur opnieuw lanceren.
“Just to give you a sense of how reusable we think it will be, we intend to demonstrate two orbital launches of the same Falcon 9 vehicle within 24 hours no earlier than next year,” Musk said. “It’s going to take some time because we’re going to be careful and deliberate about this.”
Sowieso interessant artikel om te lezen:

https://spaceflightnow.co...l-of-the-falcon-9-rocket/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hebben ze ook ijle lucht simulatieruimtes? Ik weet dat ze vacuumkamers hebben. Zouden ze zoiets kunnen gebruiken om zo'n heli-drone te kunnen testen? Ik zou zeggen, gewoon niet helemaal vacuum maken, maar een deel van de lucht eruit zuigen. Of is dat niet helemaal hetzelfde?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07 15:10
mphilipp schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:02:
Hebben ze ook ijle lucht simulatieruimtes? Ik weet dat ze vacuumkamers hebben. Zouden ze zoiets kunnen gebruiken om zo'n heli-drone te kunnen testen? Ik zou zeggen, gewoon niet helemaal vacuum maken, maar een deel van de lucht eruit zuigen. Of is dat niet helemaal hetzelfde?
Luchtdichtheid nabootsen is makkelijk.
Lagere zwaartekracht is iets ingewikkelder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
mphilipp schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:02:
Als je het filmpje bekijkt zie je dat ze dat dan ook doen 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dat terwijl Randall toch heel duidelijk is:
X-Plane tells us that flight on Mars is difficult, but not impossible. NASA knows this, and has considered surveying Mars by airplane. The tricky thing is that with so little atmosphere, to get any lift, you have to go fast. You need to approach Mach 1 just to get off the ground [..]
Onmogelijk met een Cessna, maar niet met een aangepast vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Bij de SpaceX lancering hadden ze het er over dat de block 5 anders omgaat met de druk in de motor. Hierdoor zou het verschil met buiten gelijk blijven. Wat erin resulteerd dat bij liftoff er meer druk is dan vlak voor MECO. Bij de vorige versies zou dit nog andersom zijn.

Ik vond dat maar een vaag verhaal en zou hier graag meer van willen weten, weten jullie hoe dit zit?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:28

Met het plan om met 12.000 satellieten een eigen internet-provider te worden hebben ze al flink wat raketten nodig. Weet ik niet hoeveel van die satellieten er per launch meekunnen, maar het zijn flinke aantallen...

nieuws: SpaceX lanceert met succes twee eerste internetsatellieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Mn geheugen zegt ca 50, dus dat zijn 80 a 100 lanceringen en daarnaast t vervangen want in zo’n lage baan zullen ze ook geen eeuwigheid kunnen hangen dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 21:51

If everything works as SpaceX engineers hope, these rockets will not need any “regular maintenance” between each flight, and that such work would only be done every 10 flights or so. To demonstrate this is really the case, some time next year, SpaceX plans to launch a Block 5 booster and then refly it again within 24 hours. “Literally no actions taken, just like an aircraft,” Musk said.
quote: Iets verder in het zelfde artikel
Ultimately, SpaceX will probably build about 30 to 50 Block 5 rockets, Musk said. The final number depends on how many customers want to fly on a “new” booster, and how many will prefer a “flight proven” version. Over time, he expects the aerospace industry’s preference for used boosters to increase as the technology proves itself.

The Block 5 rocket will probably fly about 300 missions over its lifetime, Musk said. After this time, he expects the Big Falcon Rocket now under development to supersede the smaller booster.

[ Voor 16% gewijzigd door Vihaio op 12-05-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
TweakTom92 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:15:
[...]

Persoonlijk vind ik deze lancering minimaal net zo belangrijk als de FH launch, zo niet belangrijker. FH was een mijlpijl, geen discussie mogelijk, maar dat waren ook 'maar' 3 F9's aan elkaar 'geknoopt'.
Falcon Heavy is veel meer dan dat. Zo heeft de center core een flink aantal modificaties ondergaan om het geheel bij elkaar te kunnen houden.
Falcon Heavy was one of those things sounds - at first it sounded easy: we'll just take two first stages and use them as strap-on boosters. And like - actually, no, this is crazy hard, and required redesign of the centre core and a tonne of additional hardware. It was actually shockingly difficult to go from single core to tripple core vehicle
“At first, it sounds really easy: Just stick two first stages on as strap-on boosters. How hard can that be?” Musk said. “But then everything changes. All the loads change, aerodynamics change, you’ve tripled the vibration and acoustics… We had to redesign the whole center-core airframe. It’s not like the Falcon 9, because it’s got to take so much load.”

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Semyon schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:37:
[...]
Als je het filmpje bekijkt zie je dat ze dat dan ook doen 🙂
Ah...ik heb het filmpje niet helemaal bekeken. Leek me eigenlijk wel logisch ook.

@RocketKoen Ja, zwaartekracht kunnen we nog niet opheffen. Maar ze kunnen dat denk ik wel uitrekenen. Die lift is belangrijker. Als je op aarde omhoog kunt komen in dezelfde ijle lucht, weet je iig zeker dat het op Mars ook gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

burne schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 16:02:
[...]
Onmogelijk met een Cessna, maar niet met een aangepast vliegtuig.
Alleen nog een oplossing zien te vinden voor de landing. Als je zo hard moet om een beetje lift te hebben met een vliegtuig wordt dat een probleem. Je kunt een vliegtuig bv met een soort katapult afschieten zodat je geen startbaan nodig hebt om die snelheid te bereiken, maar hoe landt je dan weer? In een netje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mphilipp schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:32:
Als je zo hard moet om een beetje lift te hebben met een vliegtuig wordt dat een probleem.
Ook hier weer: dat geldt enkel voor een Cesna, volgens de simulator. Met veel grotere vleugels heb je bij lage snelheden voldoende lift. Ik denk dat NASA voor een drone kiest omdat een vliegtuig niet handig is als je in de buurt van de rover wilt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mphilipp schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:32:
[...]

Alleen nog een oplossing zien te vinden voor de landing. Als je zo hard moet om een beetje lift te hebben met een vliegtuig wordt dat een probleem. Je kunt een vliegtuig bv met een soort katapult afschieten zodat je geen startbaan nodig hebt om die snelheid te bereiken, maar hoe landt je dan weer? In een netje?
Er zijn militaire drones (met vleugels) die inderdaad met een catapult en een vangnet werken. Maar wie gaat op Mars zorgen dat de drone uit het net wordt gehaald en weer klaar voor lancering wordt gemaakt?

Met de lagere luchtweerstand en zwaartekracht op Mars kan ik me een drone voorstellen die uberhaupt nooit hoeft te landen omdat ie aan zonnecellen genoeg heeft om het ding maanden in de lucht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Laatst online: 26-07 17:57
downtime schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:46:
[...]

Met de lagere luchtweerstand en zwaartekracht op Mars kan ik me een drone voorstellen die uberhaupt nooit hoeft te landen omdat ie aan zonnecellen genoeg heeft om het ding maanden in de lucht te houden.
De lage luchtweerstand hangt samen met de lage dichtheid vd atmosfeer (1/100 tov de Aarde), waardoor je evenredig minder lift hebt.
Daarom zij de rotors nogal groot in verhouding tot het gewicht vd drone, en is het toerental vd rotors 10 keer zo hoog als op aarde nodig zou zijn.
Daarbij is de zwaartekracht ca 1/3 van die op Aarde, en de intensiteit vd zonnestraling ca 1/4. Zonnepanelen die groot genoeg zouden zijn om voldoende energie te leveren om altijd in de lucht te kunnen blijven zouden te groot en te zwaar zijn.

"...weighs in at little under four pounds (1.8 kilograms). Its fuselage is about the size of a softball, and its twin, counter-rotating blades will bite into the thin Martian atmosphere at almost 3,000 rpm -- about 10 times the rate of a helicopter on Earth." https://www.jpl.nasa.gov/...tent=helicopter20180511-1

(overigens kan aerodynamica, lift e.d. (waarbij zwaartekracht natuurlijk een factor is) tegenwoordig allemaal dmv computers worden gesimuleerd, het is niet nodig om het in praktijk te testen onder Mars-achtige omstandigheden)

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
BadRespawn schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:43:
(overigens kan aerodynamica, lift e.d. (waarbij zwaartekracht natuurlijk een factor is) tegenwoordig allemaal dmv computers worden gesimuleerd, het is niet nodig om het in praktijk te testen onder Mars-achtige omstandigheden)
Blijkbaar denkt NASA daar toch anders over. Ze laten duidelijk in het filmpje zien hoe ze het fysiek testen onder Mars-achtige omstandigheden. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Laatst online: 26-07 17:57
Semyon schreef op zondag 13 mei 2018 @ 15:01:
[...]

Blijkbaar denkt NASA daar toch anders over. Ze laten duidelijk in het filmpje zien hoe ze het fysiek testen onder Mars-achtige omstandigheden. 🙂
Minus de lagere zwaartekracht. Testen om er achter te komen of het ontwerp uberhaubt op Mars kan vliegen is niet nodig, daarnaast wordt wel getest tbv mechanische integriteit, software e.d.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:46:
[...]

Tot wanneer er een zandstorm langskomt >:)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op zondag 13 mei 2018 @ 16:15:
[...]

Tot wanneer er een zandstorm langskomt >:)
Hoe hoog komt dat zand in de atmosfeer? Eerlijk gezegd lijkt datgene wat @BadRespawn uitlegt, de lagere zonne-intensiteit, me een groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zandstormen zijn ook een probleem voor de zonnecellen. De rover heeft een hele poos stil gestaan omdat ie bedekt was met een hoop zand en stof. Gelukkig kwam er een keer een storm zonder zand en is ie weer een beetje schoon geblazen. Persoonlijk snap ik niet dat ze dat niet eerder bedacht hadden. Op aarde heb je ook ellende met zand en stof. In Afrika worden met ontwikkelingsgeld zonnepanelen geplaatst en na een paar manden 'doen ze het niet meer', omdat ze niet schoonmaakt worden (zoals geïnstrueerd). Dat schiet niet op natuurlijk. NASA moet dus iets maken dat af en toe die panelen schoonveegt. Een robotarm met een plumeau bijvoorbeeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

burne schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:22:
[...]
Ook hier weer: dat geldt enkel voor een Cesna, volgens de simulator. Met veel grotere vleugels heb je bij lage snelheden voldoende lift. Ik denk dat NASA voor een drone kiest omdat een vliegtuig niet handig is als je in de buurt van de rover wilt blijven.
Ik denk dat een vliegtuig helemaal onhandig is op Mars. Start- en landingsbanen zul je er zelf moeten gaan aanleggen. Het terrein is alles behalve vlak. Daarom is die lift ook zo'n probleem. Je kunt wel zeggen dat het bij een Cessna niet lukt, maar construeer maar eens een vliegtuig met voldoende grote vleugels (ook weer zwaarder, dus je verergert je probleem) dat ook nog eens de benodigde snelheid kan halen op een beetje vlakke startbaan. Je creëert zo alleen maar problemen die met een heli veel en veel makkelijker op te lossen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mphilipp schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:50:
Ik denk dat een vliegtuig helemaal onhandig is op Mars. Start- en landingsbanen zul je er zelf moeten gaan aanleggen.
Dat was niet het punt van de aangehaalde whatif xkcd. Die hield zich enkel bezig met 'wat gebeurt er als je gaat vliegen met een Cesna 176 op de zon, een andere planeet of een maan'.

Je moet er niet meer van maken dan het is.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 14-05-2018 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

burne schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:10:
[...]
Dat was niet het punt van de aangehaalde whatif xkcd. Die hield zich enkel bezig met 'wat gebeurt er als je gaat vliegen met een Cesna 176 op de zon, een andere planeet of een maan'.

Je moet er niet meer van maken dan het is.
Ehhh...ik reageerde op jouw reactie waarin je zei dat het wel mogelijk is met een aangepast ontwerp oid. Vervolgens zeg je dat ik er niet meer van moet maken. Ik snap ook wel dat het verhaal van xkcd puur theoretisch is. Het is gewoon onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op zondag 13 mei 2018 @ 16:17:
[...]

Hoe hoog komt dat zand in de atmosfeer?
Geen idee, maar die drone gaat natuurlijk niet in de atmosfeer vliegen. Volgens dat filmpje hooguit enkele (tientallen?) meters boven het oppervlak. Dan heb je met zandstormen te maken. Geen issue als de weersverwachting klopt, maar maanden in de lucht houden zie ik niet gebeuren.
Eerlijk gezegd lijkt datgene wat @BadRespawn uitlegt, de lagere zonne-intensiteit, me een groter probleem.
Ongetwijfeld, maar zandstormen zijn éénmaal een factor die ook kunnen meespelen. De huidige rovers weten er alles van :+

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
mphilipp schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:47:
Persoonlijk snap ik niet dat ze dat niet eerder bedacht hadden.
Als je denkt dat de bedenkers van de rovers daar niet aan gedacht hebben dat onderschat je ze flink ;) Hoe een ruimtesonde (wat voor soort dan ook) van energie wordt voorzien is een enorme driver van de rest van het ontwerpproces. Dingen die er vanaf hangen zijn o.a. hoeveel energie er beschikbaar is voor alle apparaten aan boord, welke fractie van het totaalgewicht uit energievoorziening bestaat, welke fractie van de totale kosten op gaan aan de energievoorziening, maar ook (in het geval van RTG's) de risico's die de lancering met zich meebrengt. Een paar kilo plutoniumpoeder in de directe omgeving en de atmosfeer verspreiden bij een RUD is geen risico waar men lichtzinnig over denkt. Daarbij is plutonium voor RTG een tijdje slecht verkrijgbaar geweest omdat men een tijdlang plutonium won uit uitgefaseerde nucleaire wapens. Dat ging zo lang goed dat er niet veel faciliteiten meer over waren die nieuw plutonium voor RTG's konden maken...

Daarbij, de geplande levensduur van bv. de rover Opportunity was drie maanden. Dan hoeft een RTG gewoon niet zo'n goede keus te zijn (bij Curiosity heeft men kennelijk een andere afweging gemaakt). Dan is het beter om (bijvoorbeeld) een halve vierkante meter extra zonnecellen te plaatsen om de te verwachten opbrengstmindering als gevolg van stof op te vangen. De mensen die ruimtesondes bouwen zijn notoir conservatief in hun ontwerpstrategieën, en dat is waarom de rovers zeven respectievelijk veertien jaar gewerkt hebben.

Kortom, het is niet simpel. (Hint: het is rocket science ;) )
Op aarde heb je ook ellende met zand en stof. In Afrika worden met ontwikkelingsgeld zonnepanelen geplaatst en na een paar manden 'doen ze het niet meer', omdat ze niet schoonmaakt worden (zoals geïnstrueerd).
Offtopic, maar heb je een bron voor deze opmerking? Ik heb dit nl. nog nooit gehoord.
Dat schiet niet op natuurlijk. NASA moet dus iets maken dat af en toe die panelen schoonveegt. Een robotarm met een plumeau bijvoorbeeld :+
Tsja, als "armchair NASA engineer" is het makkelijk om oplossingen te bedenken. Er zal een verdomd goede reden zijn waarom ze niet voor iets dergelijks hebben gekozen. Met een geplande levensduur van drie maanden woog en/of kostte een halve vierkante meter meer zonnecellen blijkbaar minder dan een mechanisch complex wismechanisme.

V.w.b. de "Mars-helikopter", ik ben ontzettend benieuwd in hoeverre dat in de praktijk haalbaar is, maar ik heb er te weinig verstand van om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik hoop op een video met duidelijke uitleg van Scott Manley ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik kan me inbeelden dat NASA een blower constructie op de zonnepanelen zou kunnen richten, maar voor een levensduur van drie maanden zou dit de rover onnodig complexer én zwaarder maken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JeroenH schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:48:
[...]
Offtopic, maar heb je een bron voor deze opmerking? Ik heb dit nl. nog nooit gehoord.
Ik heb er naast gestaan in Gambia. En je zag het ginds bij meer projecten. Overal lag er flink wat stof en zand op die panelen. Geen hond die dan denkt 'zal ik daar eens een plumeau overheen halen'

[edit]
Ik had inderdaad geen rekening gehouden met de verwachte levensduur van 3 maanden. Ik pretendeer niet meer te weten dan de NASA engineers, daarom was ik ook zo verbaasd. Stof en zand op zonnepanelen is in sahara landen gewoon een probleem. Zand waait daar ook over de weg en zandstormen zijn niet ongewoon. Maar als dat ding maar voor 3 maanden dienst gebouwd is, ga je idd geen complexe constructie erop maken. Weer iets wat stuk kan gaan en de boel kan saboteren.
Maar ik vermoed dat als ze een rover maken die langere tijd dienst moet doen, ze wel iets slims bedenken om de panelen schoon te houden/maken. Ik roep nou wel 'robotarm met plumeau' maar dat ie natuurlijk een grap. Als die eggheads bij elkaar gaan zitten, komt er vast iets eleganters uit... :+

[ Voor 49% gewijzigd door mphilipp op 14-05-2018 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-07 09:19
XWB schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:54:
[...]
Geen idee, maar die drone gaat natuurlijk niet in de atmosfeer vliegen. Volgens dat filmpje hooguit enkele (tientallen?) meters boven het oppervlak. Dan heb je met zandstormen te maken. Geen issue als de weersverwachting klopt, maar maanden in de lucht houden zie ik niet gebeuren.
De eerste tientallen meters zijn ook gewoon 'atmosfeer' :-)

Mijn verdere gedachtegangen over dit topic;
Zonnepanelen zijn vrij fragiel, zonder (zware) constructie kan je die niet uitgeklapt houden tijdens het vliegen. Waarschijnlijk wordt het: stukje vliegen, landen, langzaam opladen met klein zonnepaneel, stukje vliegen, etc.

Het genoemde vergelijk van '10x de rotorsnelheid van een helikopter' klinkt spannender dan het is. Gemiddelde kleine huis/tuin/keuken drones zijn net zo snel of sneller, 10.000 RPM is geen uitzondering.

De rotorsnelheid is gelimiteerd aan de geluidssnelheid, de tip van de rotor mag deze niet overschrijden, aangezien er dan plaatselijk een compleet andere luchtstroom ontstaat, sonic boom, etc. Hoe kleiner de rotor hoe harder hij kan draaien. Maar dit maakt het hele verhaal extra complex, de geluidssnelheid is erg afhankelijk van het type gas, temperatuur en ook de luchtdruk.

Bovenstaande geeft een extra reden dat dit 'nog niet eerder is bedacht'. Ze moeten eerst goed weten waar de atmosfeer uit bestaat voordat ze er iets kunnen laten vliegen.

Edit:
Zie nu dat er een uitgebreider nieuwsbericht door Tweakers is geplaatst. Bevat bevestiging en weerlegging van mijn argumenten:
https://tweakers.net/nieuws/138565/nasa-wil-helikopter-meesturen-met-mars-2020-missie.html

[ Voor 10% gewijzigd door TweakTom92 op 14-05-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Garyu

WW

Geluidssnelheid is op Mars ongeveer 240 m/s, iets lager dan hier op aarde dus. Maar wat het effect van een sonic boom daar is, is dan ook weer de vraag. Bij 1/100ste luchtdruk kan het best wel eens zijn dat het effect veel minder ernstig is dan hier op aarde?

In ieder geval wel leuk om dat soort dingen uit te zoeken :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-07 14:47
mphilipp schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:43:
[...]

Ik heb er naast gestaan in Gambia. En je zag het ginds bij meer projecten. Overal lag er flink wat stof en zand op die panelen. Geen hond die dan denkt 'zal ik daar eens een plumeau overheen halen'
Het is soms (voor ons westerlingen) niet te begrijpen dat ze het niet even schoon blazen. De mensen die in de Sahara gebieden leven zijn zo gewend aan zand en stof dat het ze waarschijnlijk niet eens opvalt. Of in ieder geval leggen ze niet het verband van zand/stof en minder opbrengst. Ik heb in veel landen gezien (Mongolië, Jordanië, Marokko, Guatemala) dat ze plastic afval het zelfde behandelen als slacht en groente afval. Organisch afval vergaat gewoon en is zelfs nodig om de grond niet uit te putten. Wat er met plastic gebeurt hoef ik niet uit te leggen denk ik.
In Jordanië zag ik bijvoorbeeld ook dat er bij een zonnefarm (Gedoneerd door Hitachi meen ik) dat zorgde voor de waterzuivering van een stadje, dat mensen stenen over het hek hadden gegooid bovenop de panelen. Ook hiervoor hoef ik niet uit te leggen wat het resultaat was... Je hoopt dan dat de panelen juist geschakeld zijn en 1 kapot paneel niet gelijk de opbrengst van een hele groep zinloos maakt. Kortom, het is makkelijk praten vanuit je stoel.
Een beetje (heel erg) offtopic, maar ik moest het er even aan toevoegen.

Ontopic:
Zou het niet mogelijk zijn om op de een of andere manier de drone op te laden aan de RTG van de rover? Voor mijn part met inductie ofzo.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
Who Am I? schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:31:
[...]
Ontopic:
Zou het niet mogelijk zijn om op de een of andere manier de drone op te laden aan de RTG van de rover? Voor mijn part met inductie ofzo.
Theoretisch wel, maar dan moeten de rover en drone dicht bij elkaar in de buurt blijven, met het risico dat de drone neerstort op de rover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-07 14:47
TweakTom92 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:01:
[...]

Theoretisch wel, maar dan moeten de rover en drone dicht bij elkaar in de buurt blijven, met het risico dat de drone neerstort op de rover.
Eerst de drone laten landen en dan er naartoe rijden. Zou niet heel lastig moeten zijn. Al gaat de drone dan misschien te veel de oorspronkelijke science van de rover in de weg zitten op het tijdschema...

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
JeroenH schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:48:
Ik hoop op een video met duidelijke uitleg van Scott Manley ;)
Binnen een dag op bestelling geleverd ;)

Video is wat licht met details en gaat niet echt in op de vraag "gaat dit lukken?", maar toch interessant.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JeroenH
Check yo'staging!

Derde vlucht van Falcon 1, eerste trap geeft per ongeluk de tweede trap een flinke zet. Ik had dat nog nooit gezien!

"Stage separation occurred as planned, but because residual fuel in the new Merlin 1C engine evaporated and provided transient thrust, the first stage recontacted the second stage, preventing successful completion of the mission."

Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Daarom noemen ze het rocket science denk ik... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 11:23
Zoekplaatje :P

Pale Blue Dot
The first image captured by one of NASA's Mars Cube One (MarCO) CubeSats. The image, which shows both the CubeSat's unfolded high-gain antenna at right and the Earth and its moon in the center, was acquired by MarCO-B on May 9.
Afbeeldingslocatie: https://www.jpl.nasa.gov/spaceimages/images/largesize/PIA22323_hires.jpg
Afbeeldingslocatie: https://photojournal.jpl.nasa.gov/figures/PIA22323_fig1.jpg

#topicbehang

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-07 19:25

PJ.

Block 4 vs Block 5

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DdYK74mWkAAg2es.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Alles wat zwart werd bij de re-entry hebben ze gewoon zwart geverfd op voorhand 8)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Ziet er prima uit, even door de was straat en we kunnen weer! :D :+

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
YakuzA schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:46:
[...]

Alles wat zwart werd bij de re-entry hebben ze gewoon zwart geverfd op voorhand 8)
Klopt bijna, ze hebben een andere Thermal Protection gebruikt die juist niet geverfd hoeft te worden (maar wel zwart is van zichzelf). ;-)
Musk said the rocket's interstage features a hydrophobic thermal protection developed by SpaceX that is highly reusable and doesn't require paint. Placed between the first and second stages of the rocket, which are painted white, the jet-black carbon fiber interstage harkens back to SpaceX's first rocket, the Falcon 1.

"Obviously, aesthetics are a minor factor in rocket design, but I still like the fact that we've returned for nostalgic reasons to having a black interstage," Musk said.
Bron

Bijkomend voordeel: ziet er mega stoer uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En de vins zien er nog prima uit :)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
Ja, dat is het verschil tussen de oude aluminium vinnen en de nieuwe titanium vinnen. Die oude dingen verloren letterlijk brokken ervan (zichtbaar op de foto) en de nieuwe doen alsof er niets aan de hand is :D

Maargoed, smeltpunt van Aluminium (659C) vs Titanium (1667C) is natuurlijk een no-brainer! Ok, titanium is natuurlijk veel duurder, maar als je ze tig keer kunt hergebruiken dan is dat sowieso een dikke winst versus continu nieuwe vinnen moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
Plus dat als de aluminium fins tijdens de afdaling al genoeg afbreken verlies je de gehele eerste trap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Yaksa schreef op donderdag 19 april 2018 @ 01:59:
Ook gelukt, nog ff een paar slingshots om de maan heen en TESS kan beginnen.
TESS is inmiddels online :)

NASA’s TESS planet-hunter sent back this stunning image

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:04

Fiber

Beaches are for storming.

Cool: Een Chinese raket met ondermeer een Nederlandse mini satelliet is nu onderweg naar de 'Dark Side of the Moon'...

https://nos.nl/artikel/22...e-radio-naar-de-maan.html

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dat ging dus om de Queqiao-satteliet. Die zou straks als relay-station dienst moeten doen tussen de aarde en de later dit jaar te lanceren Chang'e 4 orbiter, lander en rover.

Deze zou moeten gaan landen in de Von Kármán-krater.

Ben erg benieuwd, dit is de eerste missie naar de achterkant van de maan, die we dus nooit zien vanaf de aarde. Erg benieuwd wat men daar aan gaat treffen.

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 21-05-2018 07:46 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07 21:43

Tourniquet

Hiya, fellas!

Zometeen om 10:39 10:44: Orbital ATK's OA-9 Space Station Cargo Resupply.
Orbital ATK is set to launch the OA-9 Antares rocket carrying its Cygnus cargo spacecraft to the International Space Station for NASA. Pending completion of final vehicle testing and acceptable local weather conditions, the launch will take place Monday, May 21 with lift-off scheduled for 4:39 a.m. EDT from the Mid-Atlantic Regional Spaceport Pad 0A on Wallops Island, Virginia, at NASA’s Wallops Flight Facility.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Wat ik nooit zo goed snap, sinds SpaceX uitzendingen eingelijk, is waarom de rest de countdown niet gewoon permanent in beeld kan houden :(

Heel soms zie je de klok heel even en dan 90% van de tijd niet :X

Edit: Lol... voor het grootste deel van de laatste 10min de klok in beeld... T-30s... weg klok :X
Na liftoff... ook geen klok. Ugh.

[ Voor 24% gewijzigd door Spooksel op 21-05-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
Spooksel schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:26:
Wat ik nooit zo goed snap, sinds SpaceX uitzendingen eingelijk, is waarom de rest de countdown niet gewoon permanent in beeld kan houden :(

Heel soms zie je de klok heel even en dan 90% van de tijd niet :X

Edit: Lol... voor het grootste deel van de laatste 10min de klok in beeld... T-30s... weg klok :X
Na liftoff... ook geen klok. Ugh.
Omdat de interne computers de lancering al lang overgenomen hebben en de klokken waarschijnlijk niet gesynchroniseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07 15:10
En dan zit je naar zo'n 8 bit animatie te kijken, terwijl de concurrent live streams heeft...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
En in die animatie staat wel gewoon een klokje met mission time... dus je gaat mij niet wijs maken dat het een sync probleem is ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Andere systemen neem ik aan. De computer die die videofeed maakt zal wel niet in direct contact staan met mission critical shit :P

Overigens, de timer in beeld bij SpaceX loopt ook niet 100 % synchroon. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 21-05-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
Osiris schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:53:
Andere systemen neem ik aan. De computer die die videofeed maakt zal wel niet in direct contact staan met mission critical shit :P
Juist. Dat SpaceX het op hun eigen manier in de marketing gooit zegt niet dat andere launchers er ook maar iets om geven of er 10 of 10.000 mensen kijken op de stream.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:04

Fiber

Beaches are for storming.

wildhagen schreef op maandag 21 mei 2018 @ 07:43:
Dat ging dus om de Queqiao-satteliet. Die zou straks als relay-station dienst moeten doen tussen de aarde en de later dit jaar te lanceren Chang'e 4 orbiter, lander en rover.

Deze zou moeten gaan landen in de Von Kármán-krater.

Ben erg benieuwd, dit is de eerste missie naar de achterkant van de maan, die we dus nooit zien vanaf de aarde. Erg benieuwd wat men daar aan gaat treffen.
Zoiets...?

Afbeeldingslocatie: https://d13ezvd6yrslxm.cloudfront.net/wp/wp-content/images/iron-sky-trailer-header.jpg

;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:16
RocketKoen schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:50:
En dan zit je naar zo'n 8 bit animatie te kijken, terwijl de concurrent live streams heeft...
Tja, bij die live streams zie je elke keer hetzelfde: een nozzle rood opgloeien. Bij de animatie zie je de stand van de motor en dingen als apo- en periapsis. Voor beide is wat te zeggen. Bij SpaceX ziet het er mooi uit en bij NASA krijg je meer informatie.
Ik hoop nog steeds dat SpaceX weer een keer een technical webcast gaat opzetten. Hun streams zijn nu nog leuker omdat ze beter zijn opgezet, van hogere kwaliteit en omdat de beelden van de eerste trap geweldig blijven, maar elke keer dezelfde uitleg en na stage seperation geen informatie meer is ook niet alles.

Wat een problemen hebben ruimtevaartnerds :D

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ze zouden een interactieve stream moeten maken. Dat we zelf kunnen kiezen wat we willen zien. Technische data met animatie inc. een paar kleine beelden van de stages zelf. Of juist geen tech-data, maar alleen mooie (bekende idd :+) beelden.

Maarja, YouTube = pixels only. Niet echt interactief..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 04:00

Reinier

\o/

Ik zou een realtime toelichting van Scott Manley ook wel prima vinden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-07 19:25

PJ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Reinier schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:47:
Ik zou een realtime toelichting van Scott Manley ook wel prima vinden :)
Over de beste man gesproken, hier is zijn Falcon 9 Block 5 video:

YouTube: How Well Did SpaceX's new Falcon 9 Work?

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakTom92
Dit moet toch wel de meest geniale manier zijn om je antennes te testen in een ‘gewichtloze’ omgeving: _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ibn638/5_B9_DEDDA_A30_D_410_B_8659_0_AB38663_DCA4.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
IRIDIUM-6/GRACE-FO MISSION

SpaceX is targeting launch of Iridium-6/GRACE-FO on Tuesday, May 22 from Space Launch Complex 4E (SLC-4E) at Vandenberg Air Force Base, California. The instantaneous launch opportunity is at 12:47 p.m. PDT, or 19:47 UTC. The GRACE-FO satellites will be deployed approximately eleven minutes and thirty seconds after launch, followed by the deployment of five Iridium® NEXT satellites beginning about an hour after launch. A backup instantaneous launch opportunity is available on Wednesday, May 23 at 12:42 p.m. PDT, or 19:42 UTC. Falcon 9’s first stage for the Iridium-6/GRACE-FO mission previously supported the Zuma mission from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station in January 2018. SpaceX will not attempt to recover Falcon 9’s first stage after launch. You can watch the launch live below and find out more about the mission in our press kit.

Live:Dinsdag 22 mei om 21:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Geen landing overigs. Maar ze gaan wel proberen om de fairing nog een keertje op te vangen! Is geleden van de vorige Iridium lancering.
En dit is de 3de laatste block 4 lancering ooit. Volgende week staat de voorlaatste gepland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:26:
Countdown is overrated... :+

Gewoon op zijn Russisch...checklist afwerken 'pusk' en 'pojechali!' Moeilijker moet je het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
mphilipp schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:39:
[...]

Countdown is overrated... :+

Gewoon op zijn Russisch...checklist afwerken 'pusk' en 'pojechali!' Moeilijker moet je het niet maken.
Of de Blue Origin count down. Die was meer down dan count. En eigenlijk ook de Russische "nu hebben we weer wat gedaan" "oh nu weer" pushk-nu.

Maar wel altijd in beeld, ookal going het alle kanten op, als het al ging .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nou ja, eigenlijk is wat de Russen doen niets anders dan wat de rest doet. Iedereen werkt een checklist af en pas dan lanceert men. Alleen hebben de meesten er een klok bij, maar ik denk niet dat men daar echt heel erg op let. Ze werken de lijst af en die loopt synchroon met de klok. Vandaar soms een hold omdat bepaalde checks of werkzaamheden langer duren.
Die klok is er denk ik meer voor de bühne dan van groot belang voor het slagen van de missie. Iedereen die ertoe doet heeft het draaiboek toch voor zich liggen en weet precies in welke fase ze zich bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003

jpiwf

licenced pepernootaddict

Soms is de klok best leidend. Vanavond bijvoorbeeld: Het is een instant launch window, als de lancering niet op de seconde precies gebeurt komt de cargo niet in de goede plek in de baan. Dan is de countdown toch echt wel nodig.
Bij een lancering die "ergens vandaag is prima" heeft is hij minder van belang idd.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
't is vooral handig om te weten wanneer welke check uitgevoerd moet worden vermoed ik.

Als je bijv. op T-30 test of de brandstoftank in orde is, op T-25 die vult en op T-15 checkt of die gevuld is, maar T-30 duurt langer, waardoor T-25 ook later plaats vindt, maar diegene/datgene dat T-15 checkt is zich er niet van bewust dat alles 10 minuten later plaats vindt, dan krijg je daar een foutmelding. Enigszins gesimplificeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
En omdat SpaceX hun RP1 en LOX subcooled zit er ook wat meer tijdsdruk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

jpiwf schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:31:
Soms is de klok best leidend.
Vergis je niet, die Russen weten ook precies wanneer er gelanceerd moet worden. Er staat voor de MS09 bijvoorbeeld een behoorlijk concrete 17:12 (Kazachstan tijd) op de rol. Dat is geen ongeveer tijd.
In hun draaiboek staan de tijden ook gewoon vermeld, alleen hebben ze geen countdown klok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Bizar, een interview van Der Spiegel met Alain Charmeau (hoofd van de Ariane Group) over de Falcon raketten vs de Ariane 5 en 6 raketten. Alain stelt dat SpaceX alleen maar goedkoper kan vliegen doordat ze worden gesteund door de amerikaanse overheid en dat herbruikbaarheid van de raketten geen invloed heeft op de kostprijs voor SpaceX. Als de interviewer uiteindelijk vraagt of herbruikbaarheid voor Ariane echt niks is zegt hij dat ze dan nog maar 1 raket hoeven te maken voor 10 vluchten en dat hij dan een groot gedeelte van z'n personeel naar huis moet sturen... 8)7 |:(

Hier een door Google Translate vertaald artikel:

https://translate.google....aum-kicken-a-1207322.html
Pagina: 1 ... 53 ... 202 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch