Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42

matroosoft

Lone Christian

zetje01 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:58:
[...]

Huh?
(sorry, ik ben een pietlullig pietje-precies)
Ik las de bewering dat 'SpaceX al zoveel vluchten heeft gemaakt en het is nooit fout gegaan'.

Daar reageerde ik op, want ik kon me herinneren dat ik er echt eentje heb zien ontploffen, live.
En als service heb ik even gegoogled op spacex explosion en het filmpje erbij geleverd.
En hier: "dat heeft niets te maken met het gebruik van supergekoelde brandstof en het laden vlak voorafgaand aan de launch." snap ik niks van.
Geeft niet, ik zei het in reactie op een gesprekje wat ging over SpaceX vs NASA. Gisteren was er een artikel van de Washington Post over dat SpaceX gebruik maakt van supergekoelde brandstof wat een veiligheidsrisico is als SpaceX vluchten met astronauten gaat doen voor NASA. Volgens de bronnen zou NASA nogal verdeeld zijn over of ze dit moeten toestaan of niet. Dus ik zei in dit kader dat het nog geen een keer fout was gegaan, waarmee ik bedoeld dat het nog geen een keer fout was gegaan doordat ze supergekoelde brandstof gebruiken.
burne schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 00:00:
[...]

135 vluchten, 2 failures. Ik zeg dat je niet kunt rekenen.
Sorry, ik zag gister in het artikel 1/12 voorbij komen maar dat ging over de 'chance of death', geen idee waar ze dat dan weer vandaan halen overigens. Dat is dan wel weer irrelevant in m'n vergelijking, dus zal ik even weghalen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:46
Ah, bedankt voor de uitleg; dat verduidelijkt het!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:30
Mr Steven is gespot met een nieuw net

Afbeeldingslocatie: https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/05/Mr-Steven-and-net-050718-Pauline-Acalin-1c-991x661.jpg

Speculaties zijn interesant:
Teslarati schreef:
Rather, a significantly more capable net seems to more readily fit alongside CEO Elon Musk’s tweet reveal three weeks prior that SpaceX would attempt to close the final major loop of Falcon reusability by recovering the orbital upper stage (S2).

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49

Erazzzer

Fear me, I'm German!

TweakTom92 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:15:
[...]

Persoonlijk vind ik deze lancering minimaal net zo belangrijk als de FH launch, zo niet belangrijker. FH was een mijlpijl, geen discussie mogelijk, maar dat waren ook 'maar' 3 F9's aan elkaar 'geknoopt'.

Als deze lancering mislukt gaat er weer hele flinke vertraging komen in het complete programma van SpaceX. Het speerpunt van deze Block is re-usability en frozen design, bij een mislukking moet alles weer op de schop.
Kom op, je kan niet menen dat een B5 belangrijker is dan de FH launch. Ik geef niet eens een tegenargument.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Erazzzer schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 01:08:
[...]

Kom op, je kan niet menen dat een B5 belangrijker is dan de FH launch. Ik geef niet eens een tegenargument.
Falcon Heavy is een min of meer doodlopend spoor. Wel leerzaam voor bij de ontwikkeling van de BFR, maar uiteindelijk wordt hij vervangen door de BFR. Hij zal ook nooit veel gelanceerd worden zoals het er nu uitziet. Het is meer een reclameplaatje van wat ze kunnen.

Falcon 9 Block 5 moet echter bemande ruimtevaart mogelijk maken en is in theorie veel goedkoper, zodat de extra winst gebruikt kan worden voor de ontwikkeling en lancering van de BFR. Dus wat dat betreft een belangrijke mijlpaal.

[ Voor 9% gewijzigd door matroosoft op 10-05-2018 07:52 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
En spacex zal de b5 waarschijnlijk ook gebruiken voor de 7500 internet satellieten die ze moeten lanceren.

Al moeten die eerst gebouwd worden, dus vertraging in de raket zal niet veel impact hebben.

TheS4ndm4n#1919

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:16
@Erazzzer Uiteindelijk is de Falcon Heavy helemaal niet zo nuttig. De payload die een Falcon 9 mee kan nemen is door de jaren heen flink gestegen en de Falcon Heavy heeft gigantisch veel aan ontwikkeling gekost. Over vijf jaar is hij vervangen door de BFR, in die tijdsspanne gaat hij misschien 10 keer vliegen. Hij gaat niet gecertificeerd worden voor bemande vluchten, waardoor fly-by's langs de maan ook niet meer een mogelijkheid zijn. Tevens durft niemand nog de écht dure payloads op een Falcon Heavy te schroeven, omdat hij simpel weg nog geen track-record heeft opgebouwd.

Het is een ontzettend gave raket, en ik hoop dat we hem nog vaak kunnen zien gaan opstijgen, maar achteraf had SpaceX ook prima zonder gekund.

Block V daarin tegen is essentieel: Veel en veel frequenter hergebruik van de eerste trap én bemande ruimtevaart. Daarmee kunnen ze straks voor een super concurrerende prijs het ISS van zowel bemanning als payload voorzien, wat weer een belangrijke nieuwe markt is.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:37

mphilipp

Romanes eunt domus

Garyu schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:33:
[...]
De kans dat NASA zijn eisen significant naar beneden bijstelt schat ik niet bijzonder hoog in. Al was het maar vanwege de lobby van Lockheed, Boeing en co, die dat proces en bijbehorende papiermolen veel beter beheersen.
En dáárom maakt Boeing die vage filmpjes met rare vergelijkingen tussen SLS en F9H. Om de mensen die invloed uitoefenen (politici, managers) op het verkeerde been te zetten. De mensen met verstand van zaken weten hoe het zit, maar zoals wij weten maken die niet de dienst uit...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Voor Android mensjes heb ik nog een tip. Misschien is de naam al een keer genoemd, maar ik gebruik sinds kort "Next SpaceFlight" in plaats van "Space Launch Now". Die viel uiteindelijk toch tegen, zeker omdat ie bv nog steeds niet de Soyuz MS09 missie in zijn lijst had staan. Toen ik Next SpaceFlight probeerde, zag ik meteen al meer lanceringen staan. Bij de aanstaande SpaceX lancering zie je ook meer data. Er staat bv bij dat ie wordt recovered door OCISLY en dat het Flight #1 is van die specifieke booster. Veel meer relevante gegevens. Duidelijk een betere app. Misschien ga ik wel doneren. Zit een hoop werk in.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Bensimpel

Positieve meneer

matroosoft schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:18:
[...]

Volgens mij een beetje een opgeblazen artikel van de Washington Post. NASA zal zelf ook wel zien dat SpaceX al zoveel vluchten heeft gedaan en het (nog) geen één keer is fout gegaan. Wat dat betreft al veiliger dan de Space Shuttle. :)
Succesrate van F9 zover is: 52/54 (96,29%)

Volgens deze site: http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=8176
To date, the Delta II has successfully launched more than 190 NASA missions and maintains a 98 percent success rate.
Ook interesant:
https://www.popularmechan...e-program-by-the-numbers/

135 launches van de spaceshuttle en maar 2 verloren gegaan

😆 - Denk ook eens om ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bensimpel schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:05:
[...]
Ook interesant:
https://www.popularmechan...e-program-by-the-numbers/

135 launches van de spaceshuttle en maar 2 verloren gegaan
Ja, cijfers liegen niet. Maar als jij kijkt naar de omstandigheden en oorzaken van die 'maar' 2 failures, vind ik die Shuttle failures vele malen erger dan een paar mislukte SpaceX launches/recoveries. Temeer omdat er mensen bij omgekomen zijn en het naar mijn mening geen ongelukken waren. En zeker in het geval van Challenger, waar de oorzaak feitelijk lag in geld. Geld dat ze zouden krijgen als defensie een contract zou sluiten met NASA om de Shuttle als primair launch vehicle te gebruiken. Dat vind ik zeer kwalijk. Niet zomaar een materiaalfoutje. Gewoon nalatigheid.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Yep. Het ongeluk met Challenger had prima voorkomen kunnen worden, NASA hoefde alleen maar naar zijn engineers te luisteren.

March of the Eagles

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Launch Bangabandhu is uitgesteld.
Staat nu gepland voor 23.47 uur.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

ScrubX gaat dat worden. Morgen weer een dag :D

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bleh, dat is toch net iets te laat voor mij. Morgen weer vroeg op.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De webcast is begonnen: http://www.spacex.com/webcast *O*

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Felyrion

goodgoan!

Stream is live @ YouTube: Bangabandhu Satellite-1

Ik ben benieuwd :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Is het weer de bedoeling dat er een landing gaat plaatsvinden van de raket op zee of op land? Gaan ze de Fairing's ook opvangen?

Damn.. beter lezen, nog 1 vraag over :P
Following stage separation, SpaceX will attempt to land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean.

[ Voor 50% gewijzigd door Gekkenhuis op 10-05-2018 23:35 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• zetje01
Gekkenhuis schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:33:
Is het weer de bedoeling dat er een landing gaat plaatsvinden van de raket op zee of op land? Gaan ze de Fairing's ook opvangen?
De booster proberen ze te landen op het OCISLY platform
De fairing zal vast wel een parachute hebben. Of ze proberen die ook te vangen heb ik nergens gelezen.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
zetje01 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:36:
[...]

De booster proberen ze te landen op het OCISLY platform
De fairing zal vast wel een parachute hebben. Of ze proberen die ook te vangen heb ik nergens gelezen.
Mr. Steven is op de Westcoast. Lancering vanavond gebeurt op de East Coast.
Dus ze gaan niet 'actief' de fairing proberen te vangen. Waarschijnlijk bekijken ze enkel het traject / data / berekeningen of dit klopt voor volgende keer.

• zetje01
bottom line schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:41:
[...]

Mr. Steven is op de Westcoast. Lancering vanavond gebeurt op de East Coast.
Dus ze gaan niet 'actief' de fairing proberen te vangen. Waarschijnlijk bekijken ze enkel het traject / data / berekeningen of dit klopt voor volgende keer.
Okay!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:01

Reinier

\o/

Interessant te horen wat de nieuwigheden van Block 5 zijn (hoewel grotendeels al bekend).

Edit: Abort?

[ Voor 8% gewijzigd door Reinier op 10-05-2018 23:47 ]

• bottom line
1 minuut! Computer is in charge!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Aftellen gestopt??

• bottom line
Uhu, of stream loopt vast?

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Eeeennnnn abort :(

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

ScrubX on the way!

• bottom line
abort, noooooo :(

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

En klaar, morgen nieuwe kans zelfde tijd!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-11 09:08
Stekker eruit en er weer in stoppen.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• franssie
  • Laatst online: 01:21

franssie

Save the albatross

Hoe dan ook tot morgeen!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De flight computer heeft een abort getriggerd :(

March of the Eagles

• Semyon
Maar vlak voor de abort was er een enthousiast applaus. Gebeurde er iets speciaals?

• Reinier

Reinier

\o/

Semyon schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:49:
Maar vlak voor de abort was er een enthousiast applaus. Gebeurde er iets speciaals?
Dan neemt de computer het over, belangrijk moment.

Verwijderd

Kwam volgens mij vuurwerk uit :+

• zetje01
Countdown toch nog niet helemaal naar morgen verzet.

• bottom line
Gebeurt bij elke lancering.
Als de computer het overneemt ligt het verdere verloop 'op zich' niet meer in hun eigen handen.

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

zetje01 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:51:
Countdown toch nog niet helemaal naar morgen verzet.
Geloof er niet veel van dat ze dat ding alsnog de lucht in trappen. Dat risico zullen ze echt niet nemen.

• zetje01
Vooraf hadden ze het over een launch window van twee uur.

• Reinier

Reinier

\o/

Gekkenhuis schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:53:
[...]

Geloof er niet veel van dat ze dat ding alsnog de lucht in trappen. Dat risico zullen ze echt niet nemen.
Waar baseer je dat op?

• Yaksa
Ze gaan weer over op external power. Dus misschien toch nog een lancering vandaag.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• zetje01
Oh, nu toch echt afgelast voor vandaag.

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Denk op common sense

• Semyon
Ze praten over external power, en dat het nu veilig is de payload er weer af te halen...

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

zetje01 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:56:
Oh, nu toch echt afgelast voor vandaag.
Nog niet, window is tot 22:22 UTC

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Normaal niet echt betrokken in dit topic, maar hier een live update vanuit florida, Cape canaveral. Helaas nog weinig actie. 15 min reset van de timer, maar hij loopt nog niet. Ik geloof er persoonlijk niet meer in dat ie vandaag gaat.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• bottom line
Sparhawk schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:57:
hier een live update vanuit florida, Cape canaveral.
Not bad 8)

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Common sense idd, ze zeiden ook als ik het goed had gehoord dat er veel systemen "on hold" waren gesprongen. Lijkt mij dat je dit dan eerst grondig uitgezocht wil hebben.

• Yaksa
Ze zijn naarstig op zoek naar de oorzaak van het afbreken.
Is waarschijnlijk iets meer dan een Aviertje om door te lezen.

• bottom line
Falcon 9 was in auto, so her flight computer aborted the count. Because an auto-abort sends numerous systems into a new safe mode, they have to look through the telemetry logs to pinpoint the issue. Takes time. https://t.co/F3zd7RPmf0

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Gekkenhuis schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:58:
[...]

Common sense idd, ze zeiden ook als ik het goed had gehoord dat er veel systemen "on hold" waren gesprongen. Lijkt mij dat je dit dan eerst grondig uitgezocht wil hebben.
Gebeurt automatisch bij een abort dus wat dat betreft niet bijzonder.

• zetje01
Erazzzer schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 23:57:
[...]

Nog niet, window is tot 22:22 UTC
Okay, dan heb ik die vriendelijke meneer verkeerd begrepen.

• Reinier

Reinier

\o/

zetje01 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:01:
[...]

Okay, dan heb ik die vriendelijke meneer verkeerd begrepen.
Hij heeft ongeveer twaalf keer gezegd dat nog niks zeker is.

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

matroosoft schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:00:
[...]

Gebeurt automatisch bij een abort dus wat dat betreft niet bijzonder.
Ah, ik had het andersom begrepen, doordat de systemen in safemode waren gesprongen had de computer een abort getriggerd.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:06

HaterFrame

Well... Poo came out!

Druk aan het venten nu...

I am the great Cornholio!

• Sparhawk

Sparhawk

Wij gaan weg nu, kids willen eten ;( :X

• Yaksa
Dat moet ook wel om de brandstoffen koud genoeg te houden.
Ze blijven bijpompen.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Volgens mij moeten ze nu wel bijna gaan aftellen anders past het niet meer in het launch window.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Niet toegeven, bedenk iets. Je hoeft hooguit 20 minuten te rekken.

March of the Eagles

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:06

HaterFrame

Well... Poo came out!

Scrub

I am the great Cornholio!

• Timon989
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-11 13:07
Scrubbed

• Reinier

Reinier

\o/

Jammer :(

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
Official scrub

TheS4ndm4n#1919

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

ScrubX is een feit

• zetje01
Sparhawk schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:05:
Good call!!!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En daar is de call out: geen lancering.

March of the Eagles

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sparhawk schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:05:
Eet smakelijk, je hebt nog en dag ;)

Was dit nu trouwens de eerste -1t abort van een Falcon 9?

[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 11-05-2018 00:08 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Tot morgen heren hopen dat het dan beter gaat ;w

• Reinier

Reinier

\o/

Morgenavond ben ik op vakantie, hopelijk met goede wifi :P

• Sparhawk

Sparhawk

Erasmo schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:08:
[...]

Morgen vliegen we terug....... ;w ;w

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Erasmo schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:08:
[...]

Nee, 3 juli vorig jaar ook.
The last time a computer automatically aborted a SpaceX launch countdown was July 3rd, 2017 during the Intelsat 35e mission.
https://mobile.twitter.co...us/994699062355079168?p=v

[ Voor 8% gewijzigd door matroosoft op 11-05-2018 00:11 ]

• zetje01
Sparhawk schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:10:
[...]

Oeh! echt zonde dat je niet even een lancering hebt kunnen meepakken!!!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sparhawk schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:10:
[...]

Dat is wel jammer, een prettige vlucht alvast :) Misschien kun je de familie nog overhalen voor de eerste BFR lancering :P
matroosoft schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:11:
[...]

Nee, 3 juli vorig jaar ook.

[...]
Alweer een tijdje terug dus. Voor het eerst dat ik het live mee mag maken terwijl ik de meeste lanceringen toch wel volg.

• Sparhawk

Sparhawk

zetje01 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:12:
[...]

Oeh! echt zonde dat je niet even een lancering hebt kunnen meepakken!!!
Idd erg jammer. 34 jaar geleden was ik hier ook als kindje van 6, en toen ging de lancering ook niet door, nu weer niet....

I am cursed ;( ;(

• Semyon
BANGABANDHU SATELLITE-1 MISSION

Take II
Live:Vrijdag 11 mei om 22:14

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:58
Erazzzer schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:48:
ScrubX gaat dat worden. Morgen weer een dag :D
Als je een woordgrapje 3x binnen 2.5u moet maken, is hij eigenlijk niet zo grappig. Just sayin'.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Hmmbob schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 06:58:
[...]

[...]

[...]

Als je een woordgrapje 3x binnen 2.5u moet maken, is hij eigenlijk niet zo grappig. Just sayin'.
Het is meer gewoonte dan een woordgrapje tegenwoordig. Net als ScrubULA...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Erasmo schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:13:
[...]
Dat is wel jammer, een prettige vlucht alvast :) Misschien kun je de familie nog overhalen voor de eerste BFR lancering :P
En jij denkt dat de eerste wél op tijd gaat?
Nee, voor SpaceX zou ik niet speciaal op reis gaan. Sowieso is de 'scrub-rate' van de Amerikanen naar mijn idee groter dan de Russen. Het is hoogst zelden dat er daar wordt uitgesteld. Laatst wel een zeldzame abort op 1 tel voor 'pusk' maar normaal gesproken lanceren ze zelfs bij een sneeuwstorm

Afbeeldingslocatie: https://www.universetoday.com/wp-content/uploads/2011/11/soyuzTMA-22-launch.jpg

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:27:
[...]

Nee, voor SpaceX zou ik niet speciaal op reis gaan. Sowieso is de 'scrub-rate' van de Amerikanen naar mijn idee groter dan de Russen. Het is hoogst zelden dat er daar wordt uitgesteld. Laatst wel een zeldzame abort op 1 tel voor 'pusk' maar normaal gesproken lanceren ze zelfs bij een sneeuwstorm

[afbeelding]
De Falcon9 heeft een vrij hoge fineness-ratio, wellicht dat ie daarom niet zo weather/wind-proof is als een Soyuz. Daarnaast is de Soyuz gebaseerd op een ICBM, die wil je natuurlijk ook niet alleen bij mooi weer kunnen lanceren. :+

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ehoutgast schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:31:
[...]
Daarnaast is de Soyuz gebaseerd op een ICBM, die wil je natuurlijk ook niet alleen bij mooi weer kunnen lanceren. :+
Al was ie gebasseerd op een driewieler; het gaat om het resultaat... ;)

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Is er uberhaupt ooit een F9 de lucht in gegaan die precies op de scheduled tijd was? Volgens mij heeft SpaceX een 100% succesrate wat betreft scrubs/delays.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

[afbeelding]
Je vergelijkt nu een ontwerp van 50 jaar oud dat letterlijk nog met een gigantische lucifer wordt aangestoken met een half prototype met constant nieuwe motoren en andere onderdelen. Dat is als in 1910 vinden dat een paard een betere keuze is omdat automobielen zo vaak pech hebben.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:27:
[...]

Je vergelijkt nu een ontwerp van 50 jaar oud dat letterlijk nog met een gigantische lucifer wordt aangestoken met een half prototype met constant nieuwe motoren en andere onderdelen. Dat is als in 1910 vinden dat een paard een betere keuze is omdat automobielen zo vaak pech hebben.
En denken dat ze 50 jaar terug achterlijk waren is ook een dooddooner. De ruimtevaart is groot geworden met von Braun en zonder hem is de ruimtevaart flink gestorven.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Sowieso is de 'scrub-rate' van de Amerikanen naar mijn idee groter dan de Russen. Het is hoogst zelden dat er daar wordt uitgesteld.
Russen hebben dan ook geen veiligheidscultuur. Het is niet voor niks dat dit soort (nare) filmpjes Russisch is.

Voor wie liever leest dan nare filmpjes ziet: Wikipedia: Nedelin catastrophe

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sugarlee89 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:31:
[...]

En denken dat ze 50 jaar terug achterlijk waren is ook een dooddooner. De ruimtevaart is groot geworden met von Braun en zonder hem is de ruimtevaart flink gestorven.
Wat heeft Von Braun met de Soyuz te maken?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Erazzzer schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:57:
Is er uberhaupt ooit een F9 de lucht in gegaan die precies op de scheduled tijd was? Volgens mij heeft SpaceX een 100% succesrate wat betreft scrubs/delays.
Misschien kun je dat wel heel makkelijk googlen? ;)
Het antwoord is iig ja.
[...]

[afbeelding]
Ik neem aan dat het is omdat ze liever scrubben dan dan een risico nemen.
Verder hebben de Russen veel raketten die al zo lang vliegen dat de kinderziektes er wel uit zijn tegenwoordig :)

[ Voor 52% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2018 12:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

downtime schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:32:
[...]

Russen hebben dan ook geen veiligheidscultuur. Het is niet voor niks dat dit soort (nare) filmpjes Russisch is.

Voor wie liever leest dan nare filmpjes ziet: Wikipedia: Nedelin catastrophe
Nee, die twee Shuttle ongelukken waren onvermijdelijk zullen we maar zeggen...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Erasmo schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:27:
[...]
Sorry, ik mis je punt. Het gaat hier niet om hoe oud iets is, maar het risico dat een lancering doorgaat. Als ik moest kiezen, zou ik het niet aandurven om speciaal naar de VS te gaan voor een lancering (uiteraard leuk toerist uithangen). En ik spreek uit dat naar mijn idee de Russen vaker lanceren op het juiste tijdstip dan de Amerikanen. Dat heeft ook nog een logische reden in dat de ligging van de Cape gevoeliger is voor weerschommelingen. Het weer op de steppe is redelijk constant. En een beetje sneeuw of wind houdt de Soyuz niet tegen blijkbaar.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

Garyu

WW

mphilipp schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:45:
[...]

Ja, cijfers liegen niet. Maar als jij kijkt naar de omstandigheden en oorzaken van die 'maar' 2 failures, vind ik die Shuttle failures vele malen erger dan een paar mislukte SpaceX launches/recoveries. Temeer omdat er mensen bij omgekomen zijn en het naar mijn mening geen ongelukken waren. En zeker in het geval van Challenger, waar de oorzaak feitelijk lag in geld. Geld dat ze zouden krijgen als defensie een contract zou sluiten met NASA om de Shuttle als primair launch vehicle te gebruiken. Dat vind ik zeer kwalijk. Niet zomaar een materiaalfoutje. Gewoon nalatigheid.
Ook zit er welgeteld 15 jaar tussen de ramp met de Challenger en de veiligheidseisen nu, vergeet dat niet.

Die zijn (nog) strenger geworden, en de technologie is exponentieel complexer geworden, wat de certificering ook een stuk lastiger maakt.

Persoonlijk zou ik niet weten of ik liever in een Orion capsule zou zitten die bovenop een SLS raket of op een Falcon zou zitten... :o

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Garyu schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:13:
[...]
Ook zit er welgeteld 15 jaar tussen de ramp met de Challenger en de veiligheidseisen nu, vergeet dat niet.
Ik denk dat de veiligheidseisen toen streng genoeg waren om de ramp met de Challenger te voorkomen. Dat er niemand de gevangenis voor is in gegaan verbaast me nog steeds. Pure criminele nalatigheid als je het mij vraagt.

Maar je hebt gelijk, men is strenger, maar je ziet bv aan de ramp met die kerncentrale in Fukushima dat er nog steeds idioten rondlopen die het niet zo nauw nemen met de veiligheid. Vooral niet als lucratieve contracten binnen handbereik zijn.

In de beginjaren waren ze aan beide kanten bereid er de kantjes af te lopen. Als de astronauten in de VS zelf niet hadden aangedrongen op een aantal wijzigingen en als de Apollo 1 niet in de fik was gegaan op het platorm, waren er meer doden gevallen tijdens missies.
En bij de Russen zijn er kosmonauten willens en wetens aan boord gegaan terwijl ze wisten dat het makkelijk fout kon gaan. Veel dingen gingen puur op geluk toevallig goed en een aantal dingen gingen toevallig fout. Ik zeg altijd maar dat een held een gek is waarbij het toevallig goed ging...

• Yaksa
Nog ongeveer 3 kwartier tot de launch:
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/58116fc3b93b9775694725e66affbf84.png

• Yaksa
En we gaan live.

• franssie

franssie

Save the albatross

Hoor ik nu dat het een gemist test-regeletje-code foutje was (zoals die vrouwen in de UK die geen oproepkregen voor borstkankeronderzoek)? Dat zijn vermijdbare foutjes.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:58
....en we krijgen het hele verhaal van gisteren weer. Ja, sommige onderdelen zijn nu zwart, ja de octaweb zit nu met bouten in elkaar, etc., etc.

Te verwachten, dat weet ik ook maar toch.... tell me something I don't know man!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Yaksa
franssie schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:05:
Hoor ik nu dat het een gemist test-regeletje-code foutje was (zoals die vrouwen in de UK die geen oproepkregen voor borstkankeronderzoek)? Dat zijn vermijdbare foutjes.
Tja, je kunt niet alles testen.
Kleinigheidjes hou je altijd. Dan beter ff stoppen en checken.
Dit kleinigheidje is nu getackeld en zal niet meer voor problemen zorgen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:09:
[...]

Tja, je kunt niet alles testen.
Kleinigheidjes hou je altijd. Dan beter ff stoppen en checken.
Dit kleinigheidje is nu getackeld en zal niet meer voor problemen zorgen.
klopt maar in je code //test// openemen en dan even zoeken voor je het live brengt :+

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

En liftoff :) Gaaf beeld vanaf die heli of drone :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Blijft bizar hoe je het ene moment denkt "die komt niet los" en een minuut later je een video ziet waarin je de aarde steeds kleiner ziet worden. Had die Newton toch goed door.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:57

SuBBaSS

-has Ryzen

Wat brengen ze het toch allemaal ook baggervet in beeld zeg! _/-\o_

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:58
SuBBaSS schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:18:
Wat brengen ze het toch allemaal ook baggervet in beeld zeg! _/-\o_
Tot de link met de eerste trap wegvalt :(

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Pagina: 1 ... 52 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.