Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:26
CRS-14 MISSION

SpaceX is targeting Monday, April 2 for its fourteenth Commercial Resupply Services mission (CRS-14) to the International Space Station. The instantaneous launch is targeted for 4:30 p.m. EDT, or 20:30 UTC, from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. A backup launch opportunity is available on Tuesday, April 3 at 4:08 p.m. EDT, or 20:08 UTC.

Dragon will separate from Falcon 9’s second stage about 10 minutes after liftoff and attach to the space station on Wednesday, April 4. Both Falcon 9 and the Dragon spacecraft for the CRS-14 mission are flight-proven. Falcon 9’s first stage previously supported the CRS-12 mission in August 2017 and Dragon previously supported the CRS-8 mission in April 2016. SpaceX will not attempt to recover Falcon 9’s first stage after launch.

SpaceX's live launch coverage will begin about 20 minutes before liftoff. You can watch the launch webcast below and find out more about the mission in our press kit.

Live:Maandag 22:30

Ze landen hem niet meer zo vaak tegenwoordig :|

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-11 22:51

Tourniquet

Hiya, fellas!

Tiangong nu op nog maar 148km hoogte, zal de komende uren in de dampkring komen.

edit: hoogte lijkt vast te zitten op 148.91km, op Satflare wordt hoogte nog wel aangepast:

(waarschuwing: stevig potje muziek eronder. :+ )

[ Voor 42% gewijzigd door Tourniquet op 02-04-2018 01:59 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Semyon
Tourniquet schreef op maandag 2 april 2018 @ 01:52:
Tiangong nu op nog maar 148km hoogte, zal de komende uren in de dampkring komen.

[video]
Merkwaardig dat met nog ongeveer een uur te gaan, de voorspelling nog zo ver uitelkaar liggen. USstratcom denk Atlantische Ocean, SatView denkt Pacifische Ocean... En daar tussen ligt dan nog Chili en Brazilië.

(Ondertussen heeft China nog steeds niet toegegeven dat het de controle kwijt is)

Update. Nu een uur nadat hij misschien neergekomen zou zijn, weet eigenlijk nog niemand of het nog rondvliegt of dat het al ergens (maar waar?) is neergekomen. Ik had eigenlijk gedacht daar er meerdere trackers erop afgesteld waren.

[ Voor 17% gewijzigd door Semyon op 02-04-2018 03:21 ]

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:02
Sneaky, fairing is wel intact gebleven...

https://twitter.com/elonmusk/status/980647734888681472?s=19

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Semyon schreef op maandag 2 april 2018 @ 01:42:

SpaceX is targeting Monday, April 2 for its fourteenth Commercial Resupply Services mission (CRS-14) to

Ze landen hem niet meer zo vaak tegenwoordig :|
Dit zou normaal de laatste raket zijn van de oude generatie.
Bij de volgende lancering beginnen ze met de lancering van de Falcon 9 block 5 booster. En normaal gezien hebben ze dan geen oude modellen meer (zijn ze nu dus aan het vernietigen)

* De lancering op 16 april zal er ook nog eentje zijn met een Block 4 booster. Op 24 april gaan we de nieuwe versie zien :9~ Met een herbruikbaarheid van minstens 10x _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door bottom line op 02-04-2018 11:29 ]

• bottom line
Nog een klein halfuurtje!
YouTube is alvast online
Enjoy

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GVJiWbB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7ZTrPUL_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UwwOFiN_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:16
En we zijn live! Lift-off 22:30.

Zowel de Dragon module als de eerste trap hebben eerder gevlogen, de eerste in april 2016 op CRS-8 en de tweede in augustus 2017 op CRS-12.

[ Voor 44% gewijzigd door Balance op 02-04-2018 22:15 ]

Bensimpel

Positieve meneer

Lift off!

Nou de falcon 9 doet het wel, * Bensimpel gaat weer verder met andere dingen.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Spooksel
Haha, begint wel een beetje saai te worden he :P

"What, no landing? K, tnx, bye" :D

Edit:
Lol, drone ship markeren in je uitzending... how to confuse your viewers.

[ Voor 32% gewijzigd door Spooksel op 02-04-2018 22:41 ]

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:49

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Hmm, positie droneship? Hebben ze hem toch? :p

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

Reinier

\o/

Dragon deployment vind ik toch wel aardig om te zien, en de solar arrays. Nice :)

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42

matroosoft

Lone Christian

De fairing die een maandje geleden naast Mr. Steven in het water viel is naar het schijnt niet meer bruikbaar. Hij ligt op dit moment buiten, op de nieuwe locatie van SpaceX in het havengebied van LA en wordt daar uit elkaar gehaald.

https://www.teslarati.com...ears-mars-rocket-factory/

• bottom line
Dragonkoppeling met het ISS.
https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/#public

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Zit nu een tijdje te kijken op YouTube naar filmpjes over solar panel deployment bij satellieten e.d., puur uit interesse vanuit m'n vakgebied (mechanical engineering). Maar ik vraag me af wat er voor zorgt dat ze uitklappen. Ik zie nergens een mechanisme wat actief ieder afzonderlijk paneel naar buiten duwt.

Kijkend naar onderstaand filmpje doet me echter denken dat het simpelweg spring loaded scharnieren zijn, en je de panels dus niet meer kan inklappen als ze eenmaal zijn uitgeklapt (ergens wel logisch natuurlijk). Kan iemand dat bevestigen?

Trouwens wel grappig, kwam ook een aantal video's tegen van cubesat's, die zijn een stuk meer houtje-touwtje dan ik verwacht had, haha. Mechanisch gezien niet bepaald rocket science (no pun intended). :)

YouTube: SkyCube solar panel hinges

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Filmpje van de vlucht van de VSS Unity gister, erg gaaf gezicht!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:08
matroosoft schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:04:
Filmpje van de vlucht van de VSS Unity gister, erg gaaf gezicht!

[video]
Super vet. Hier wil ik wel meer van zien!
Top speed gisteren 1.87 mach, waar 3.5 max mogelijk moet zijn volgens een site waar ik op aan het lezen ben.

• Balance
I am Peter Beck, ask me anything about Rocket Lab!
submitted 14 hours ago * by PeterJBeck

I’m the CEO and founder of Rocket Lab, a US orbital launch provider opening access to space for small satellites. Here to answer your questions about the Electron launch vehicle, our upcoming ‘It’s Business Time’ launch and what the future of space access looks like.

Kicking off at 3:00 pm ET/ midday PT, April 5 (7:00am, 6 April for Kiwis).

Twitter: @Peter_J_Beck / @RocketLab
Website: www.rocketlabusa.com
Proof: https://twitter.com/RocketLab/status/978351311828627456

This AMA is now closed. Thanks for joining! Let's do another soon!

Op Reddit is een AMA met Peter Beck, de CEO van Rocket Lab, geweest! Er leuk om terug te lezen, gaf mij wat leuke inzichten in voornamelijk de markt voor kleine launch vehicles en operaties van Rocket Lab.

[ Voor 6% gewijzigd door Balance op 06-04-2018 10:13 ]

• Oosting
  • Registratie: Januari 2017
matroosoft schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:35:
Zit nu een tijdje te kijken op YouTube naar filmpjes over solar panel deployment bij satellieten e.d., puur uit interesse vanuit m'n vakgebied (mechanical engineering). Maar ik vraag me af wat er voor zorgt dat ze uitklappen. Ik zie nergens een mechanisme wat actief ieder afzonderlijk paneel naar buiten duwt.

Kijkend naar onderstaand filmpje doet me echter denken dat het simpelweg spring loaded scharnieren zijn, en je de panels dus niet meer kan inklappen als ze eenmaal zijn uitgeklapt (ergens wel logisch natuurlijk). Kan iemand dat bevestigen?

[video]
Ik kan niet exact bevestigen dat het door middel van springloaded scharnieren wordt uitgeklapt, daar lijkt het echter wel op. Tijdens de lancering worden de zonnepanelen strak vastgebonden om de satelliet door een kevlar draad. Als de satelliet zijn uiteindelijke baan heeft bereikt wordt deze kevlar draad doorgesmolten door een elektrisch mes. Vervolgens klappen de zonnepanelen uit. Dit is in het filmpje gesimuleerd door de zonnepanelen op te hangen in een 0-G simulator, de scharnieren kunnen op aarde het eigen gewicht van de panelen niet aan.
Mocht je het 100% zeker willen weten, dan moet je even bellen met het in Leiden gevestigde DutchSpace/Airbus Defence & Space. Daar worden deze 'Solar Array's ontworpen en getest.

Leesvoer van de ESA waar ze dit uitleggen voor een van de Galieo satelieten:
http://www.esa.int/dut/ES...jf_geeft_Galileo_vleugels

Met vriendelijke groet,
Een mede mechanical engineer

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Oosting schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:17:
[...]

Ik kan niet exact bevestigen dat het door middel van springloaded scharnieren wordt uitgeklapt, daar lijkt het echter wel op. Tijdens de lancering worden de zonnepanelen strak vastgebonden om de satelliet door een kevlar draad. Als de satelliet zijn uiteindelijke baan heeft bereikt wordt deze kevlar draad doorgesmolten door een elektrisch mes. Vervolgens klappen de zonnepanelen uit. Dit is in het filmpje gesimuleerd door de zonnepanelen op te hangen in een 0-G simulator, de scharnieren kunnen op aarde het eigen gewicht van de panelen niet aan.
Mocht je het 100% zeker willen weten, dan moet je even bellen met het in Leiden gevestigde DutchSpace/Airbus Defence & Space. Daar worden deze 'Solar Array's ontworpen en getest.

Leesvoer van de ESA waar ze dit uitleggen voor een van de Galieo satelieten:
http://www.esa.int/dut/ES...jf_geeft_Galileo_vleugels

Met vriendelijke groet,
Een mede mechanical engineer
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik had bij één van de cubesats al gezien dat ze er een draad omheen hadden gespannen maar wist niet dat dat ook zo werkte bij grote satellieten. Leuk dat dat allemaal online staat, interessant om te lezen!

Bensimpel

Positieve meneer

interesant stukje over hoe SpaceX zijn Falcon vervoert, en hoe dit in het verleden gedaan werdt. :)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yW3j1HpzD30]

😆 - Denk ook eens om ;)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003

mphilipp

Romanes eunt domus

T-58 dagen, and counting, all systems are go... :)

En dan gaat de MS-09 de lucht in vanaf Baikonour. De tickets zijn net geboekt, dus het wordt nu écht.
Ik weet niet of ik er al eerder melding van had gemaakt, maar de reisgids, een Nederlandse expert op het gebied van (Russische) ruimtevaart, gaat met ons kleine groepje mee naar Moskou. Wij hadden dat bezoek aan Moskou al gepland omdat we toch 'in de buurt' zijn en dan kunnen we meteen wat musea bezoeken. Jaap, de gids, vond dat wel een leuk idee en bood aan om ook daar als gids te spelen. Dus we verblijven in Korolev, vlak bij Moskou. Daar is ook de Energia fabriek die we gaan bezoeken. Het hotel is ook in ruimtevaartthema. Het is een voormalige opleidingsacademie voor de medewerkers van de rakettenfabriek. Dus voor de deur staat een raket en her en der in het hotel vind je raketmotoren.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik hoor net van onze reisleider dat er een tijd is voor de lancering: 17:12 (local time) roepen ze 'Pusk!'. Daglancering dus. Op zich makkelijker voor de foto's, alleen kan ik mijn 'streak shot' wel vergeten...jammer. Leek me erg spectaculair om zo'n mooie vuurstreep te pakken. Scheelt weer in equipment meenemen.

Dus voor mensen die in Nederland blijven is het dus 6 juni 10:12.

We kregen tevens bericht dat onze aanvragen voor Sterrenstad ook ingediend zijn, dus dat worden 12 echter nerddagen in Rusland/Kazachstan! :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:58
Goed voor elkaar man :) Mooi bucketlistdingetje!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JeroenH schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:11:
Goed voor elkaar man :) Mooi bucketlistdingetje!
Zeker! Ik hoor net dat we zelfs toestemming hebben om het lanceerplatform van de Nedelinramp te bezoeken. Onze gids heeft dat jarenlang geprobeerd, maar het mocht steeds niet (waarom vraag je je dan af?). Maar nu mag het dus. Niet de vrolijkste plek, maar wél historisch en bijzonder. Er is een monument, dus wel een plek om even stil te staan bij de mensen die daarbij om het leven zijn gekomen.

• Semyon
Op zoek naar planeten buiten ons zonnestelsel!

TESS MISSION

SpaceX is targeting launch of NASA’s Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) on Monday, April 16 from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. The 30-second launch window opens at 6:32 p.m. EDT, or 22:32 UTC. TESS will be deployed into a highly elliptical orbit approximately 48 minutes after launch. A 30-second backup launch window opens on Tuesday, April 17 at 6:13 p.m. EDT, or 22:13 UTC.

Following stage separation, SpaceX will attempt to land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean. You can watch the launch webcast live below and find out more about the mission in our press kit.

Live:Maandag Nacht/Dinsdag ochtend 0:30

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009

vectormatic

Warlock of the doorlock

Poeh, een 30 second launch window? Dan moet alles wel heeeel smooth lopen...

En dit is de laatste nieuwe Block 4, de volgende launch (4 mei) is een Block 5, en daarna zitten nog een aantal Block 4s die een tweede vlucht maken, maar eind Juni zijn de Block 4s definitief op.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:53
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WxEvU5U.png

Het is Elon dus het zou mij niks verbazen als het nog waar is ook

/post

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
TESS is de opvolger van Kepler, Die gaat niet alleen veel meer exoplaneten vinden, maar zal ons ook wat meer kunnen vertellen over de massa, grootte en dichtheid van de planeten.

March of the Eagles

• Semyon
vectormatic schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:29:
Ja het ding gaat in een heel speciale baan. Nog niet eerder geprobeerd:
Wikipedia Tess
TESS will utilize a 2:1 lunar resonant orbit called P/2, an orbit that has never been used before.
Deze baan is alleen stabiel met deze precieze tijd. Anders verstoort de maan deze baan.

Afbeeldingslocatie: https://1l0044267psh26mr7fa57m09-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/02/tess_orbit.jpg

Missie zelf is ook reuze interesant!

[ Voor 19% gewijzigd door Semyon op 16-04-2018 09:03 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sand0rf schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:45:
[afbeelding]

Wordt dit de eerst upper stage recovery?

March of the Eagles

• JeroenH
[afbeelding]

Ik verwacht dat het iets als een ballute zal zijn: Wikipedia: Ballute

Copenhagen Suporbitals zijn van een plan een ballute te gebruiken om hun capsule te stabiliseren tijdens het eerste gedeelte van de reeentry:

Afbeeldingslocatie: https://copenhagensuborbitals.com/wp-content/uploads/2016/12/spicamission_reentry.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:29:
Veul van de SpaceX missies zijn instant launch windows ;) Volgens mij die naar 't ISS. Dus dan is 30 seconden opeens heeeeeeeel erg lang, relatief gezien :P

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

XWB schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:09:
[...]

Wordt dit de eerst upper stage recovery?
De vraag is of het hier al gaat over de upper stage van de launch van vannacht of een plan wat ze in de toekomst willen gaan uitwerken. Kan daar niks over terugvinden..

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
Mooi verslag in 4k van de maan: YouTube: Tour of the Moon in 4K

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Second stage recovery niet met de launch van vannacht:
Yesterday, SpaceX’s VP for Mission Assurance Hans Koenigsmann said the second stage would not be deorbited on Monday. But he said there is something new happening — SpaceX will fire the second stage to kick it out of orbit, so it doesn’t become space trash in orbit.
http://touch.orlandosenti.../-1/article/p2p-96443380/

• Osiris
  • Niet online
Ik dacht dat ze altijd al de 2nd stage de-orbitten? Blijkbaar niet dus -O-

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
Osiris schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:53:
Ik dacht dat ze altijd al de 2nd stage de-orbitten? Blijkbaar niet dus -O-
Dat is lang niet altijd mogelijk. Vanuit een GTO deorbitten kost nogal wat energie bijvoorbeeld. Manouvreren naar een iets hogere parking orbit is dan veel gebruikelijker.

• BadRespawn
  • Laatst online: 17:14
[afbeelding]

Dus zoiets als een "Hypersonic Inflatable Aerodynamic Decelerator" https://www.nasa.gov/feat...y-for-deep-space-missions

Oftewel Low-Density Supersonic Decelerator: YouTube: LDSD: Supersonic Test Flight (HD)

(NASA hoor je er wat minder over, naar timmert met dit soort dingen harder aan een bemande Mars missie dan Spacex)

Trump II - Project 2025 tracker

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Lancering is afgelast voor vandaag.

http://twitter.com/ChrisG_NSF/status/985968640695701505

[ Voor 45% gewijzigd door Tourniquet op 16-04-2018 21:57 ]

Bensimpel

Positieve meneer

😆 - Denk ook eens om ;)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Woensdag nieuwe poging

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

mcDavid schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:11:
[...]

Dat is lang niet altijd mogelijk. Vanuit een GTO deorbitten kost nogal wat energie bijvoorbeeld. Manouvreren naar een iets hogere parking orbit is dan veel gebruikelijker.
Zou toch mee moeten vallen? een GTO heeft zn apoapsis op GEO hoogte, maar periapsis op LEO hoogte, als je op Ap dan retro burned zit je Pe zo laag genoeg om snel terug te keren.

Kost wat tijd, want je doet minimaal 1 vol rondje van je GTO, maar kwa dv requirements is dit zelfs goedkoper dan een de-orbit vanuit LEO

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• mcDavid
vectormatic schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:37:
[...]

Zou toch mee moeten vallen? een GTO heeft zn apoapsis op GEO hoogte, maar periapsis op LEO hoogte, als je op Ap dan retro burned zit je Pe zo laag genoeg om snel terug te keren.

Kost wat tijd, want je doet minimaal 1 vol rondje van je GTO, maar kwa dv requirements is dit zelfs goedkoper dan een de-orbit vanuit LEO
Naar dat soort orbits vliegen ze meestal de tank leeg, dus dan is het al snel te veel ;)
Maar je hebt wel gelijk, na verloop van tijd vallen ze meestal wel weer terug. Dat kan echter maanden tot zelfs jaren duren.

Er zijn ook enkele lanceringen geweest waarvan we de upper stage echt nooit meer terug zullen zien. Zoals bijvoorbeeld de FH demo, en geloof dat ze ook een keer naar een sun-earth Lagrange point gegaan zijn.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

mcDavid schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:59:
[...]

Naar dat soort orbits vliegen ze meestal de tank leeg, dus dan is het al snel te veel ;)
Maar je hebt wel gelijk, na verloop van tijd vallen ze meestal wel weer terug. Dat kan echter maanden tot zelfs jaren duren.

Er zijn ook enkele lanceringen geweest waarvan we de upper stage echt nooit meer terug zullen zien. Zoals bijvoorbeeld de FH demo, en geloof dat ze ook een keer naar een sun-earth Lagrange point gegaan zijn.
Ja, als de tank helemaal leeg gaat om een GTO te halen dan lukt de-orbit niet (ook niet als je 2nd stage niet restartable is, of je cryo brandstof gebruikt die wegverdampt is tegen de tijd dat je Ap haalt)

Overigens denk ik dat je je launch ook wel zo kan inzetten dat je GTO een lage (of zelfs ondergrondse) Pe heeft, zodat een 2nd stage automatisch terugkeert, nadeel is wel dat als je payload niet meteen de eerste keer succesvol circulariseert, je je payload ook kwijt bent >:)

• mcDavid
vectormatic schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:17:
[...]
Overigens denk ik dat je je launch ook wel zo kan inzetten dat je GTO een lage (of zelfs ondergrondse) Pe heeft, zodat een 2nd stage automatisch terugkeert, nadeel is wel dat als je payload niet meteen de eerste keer succesvol circulariseert, je je payload ook kwijt bent >:)
Sja zou misschien kunnen, maar lijkt me stug dat ze dat ooit gaan doen. Dan mag je namelijk wel héél zeker weten dat'ie in een oceaan terecht komt of zo, wil je daar geen problemen mee krijgen.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

mcDavid schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:25:
[...]

Sja zou misschien kunnen, maar lijkt me stug dat ze dat ooit gaan doen. Dan mag je namelijk wel héél zeker weten dat'ie in een oceaan terecht komt of zo, wil je daar geen problemen mee krijgen.
Hmm, das ook zo, en kleine variaties tijdens de lancering kunnen er makkelijk voor zorgen dat je compleet anders uitkomt met je "free deorbit", zowel kwa timing als kwa invalshoek (wat dan ook weer invloed heeft op hoeveel het overleeft)

Misschien toch iets te veel Kerbal Space Program gespeeld, daar boeit het niet waar je rommel terecht komt :+

• Willem_D
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-11 14:37
vectormatic schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:17:
[...]

Ja, als de tank helemaal leeg gaat om een GTO te halen dan lukt de-orbit niet (ook niet als je 2nd stage niet restartable is, of je cryo brandstof gebruikt die wegverdampt is tegen de tijd dat je Ap haalt)
Ik denk inderdaad dat het verdampen van de vloeibare zuurstof het probleem is, samen met het leeglopen van de accu's. Volgens mij duurt het iets van 6 uur voordat ze op de apogee (hoogste punt in de baan) aankomen. Extra accu's is weer extra gewicht.

• JeroenH
Willem_D schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:17:
Ik denk inderdaad dat het verdampen van de vloeibare zuurstof het probleem is, samen met het leeglopen van de accu's.
Van het probleem een oplossing maken met een kerosinebrandstofcel? De technologie bestaat, en ook al een tijdje zo te zien. De vraag is of het qua gewicht en prijs uitkan.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
LOX boil-off is iets van 0,5% per dag. Dat is een probleem als je een paar maanden onderweg bent naar Mars. Niet als je een halve orbit moet wachten voor een de-orbit burn.

TheS4ndm4n#1919

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:55:
[...]

Van het probleem een oplossing maken met een kerosinebrandstofcel? De technologie bestaat, en ook al een tijdje zo te zien. De vraag is of het qua gewicht en prijs uitkan.
ULA heeft met hun ACES upper stage inderdaad een mooie oplossing: ze gebruiken de boiloff gassen om een brandstofcel te voeden die de koeling dan weer doet.
(is overigens nog in development)

• Yaksa
Linkje naar de live verbinding van de lancering van de TESS Mission:

http://www.spacex.com/webcast

FF voor middernacht of zo begint de uitzending.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JeroenH
Geinige ontwikkeling. Een ionenmotor die zuurstof- en stikstofmoleculen uit de (dunne) atmosfeer schept zou potentieel kunnen voorkomen dat een satelliet in de atmosfeer opbrandt.

http://www.syfy.com/syfyw...rieve-for-decaying-orbits

• RocketKoen
Yaksa schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:51:
Linkje naar de live verbinding van de lancering van de TESS Mission:

http://www.spacex.com/webcast

FF voor middernacht of zo begint de uitzending.
Ff voor 1, helaas

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Zo net op tijd klaar met werken dus mooi even de webcast vannacht bekijken. :)

• Yaksa
Ja, ik zag het, een uurtje in de war of zo.
Maar ik ga wel kijken over 55 minuten.
Benieuwd of de landing van de eerste trap op "Of Course I Still Love You” gaat lukken.
En of de payload in de juiste baan komt.

[ Voor 23% gewijzigd door Yaksa op 18-04-2018 23:58 ]

• franssie
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

is het alleen de launch of ook de landing? Ik twijfel of ik wakker blijf.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yaksa
franssie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 00:29:
is het alleen de launch of ook de landing? Ik twijfel of ik wakker blijf.
Volgens mij ook de landing, ik weet alleen niet of de cams op het droneship live gaan streamen.
Meestal doen ze dat wel, er zitten ook cams op de eerste trap die het filmen.
SpaceX Youtube kanaal is zojuist live gegaan (met alleen hun bekende intro en muziekje).
Deze is ook live nu: https://www.youtube.com/watch?v=y3niFzo5VLI

[ Voor 18% gewijzigd door Yaksa op 19-04-2018 00:36 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik blijf nog even wakker, sowieso leuke engeneer met prettige stem.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Weer ziet er gelukkig goed uit. Nog maar 8 minuten

• Yaksa
Geweldige lancering weer, en Happy Landing op het het droneschip.

• franssie

franssie

Save the albatross

yep blijft bizar om zo precies te landen van die hoogte.

• bottom line
franssie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 01:03:
Idd!

• Yaksa
Second stage reburn werkte perfect. Nu nog ff wachten op payload deploy.

• Yaksa
Payload deployd.
Weer een succesvolle missie voor SpaceX.

• Yaksa
Nu even kijken of de solar arays zich gaan ontvouwen.

• Yaksa
Ook gelukt, nog ff een paar slingshots om de maan heen en TESS kan beginnen.

• RocketKoen
Leuke uitleg ook (1:04 in webcast) over hoe de payload adapter werkt. Hopelijk letten ze goed op bij Northrop Grumman ;)

TheS4ndm4n#1919

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:27
franssie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 01:03:
Helemaal niet. Je weet sowieso bij benadering waar de booster gaat neerkomen. Tijdens de afdaling heb je meer dan voldoende tijd om met de vinnen de booster richting het droneschip te sturen. Dat kan tot op enkele meters nauwkeurig. Daarna is het een kwestie van bij de landing burn met behulp van de motoren de raket op de juiste plaats neer te zetten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:46
Blokker_1999 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:20:
[...]

Helemaal niet. Je weet sowieso bij benadering waar de booster gaat neerkomen. Tijdens de afdaling heb je meer dan voldoende tijd om met de vinnen de booster richting het droneschip te sturen. Dat kan tot op enkele meters nauwkeurig. Daarna is het een kwestie van bij de landing burn met behulp van de motoren de raket op de juiste plaats neer te zetten.
Als ik het goed begrepen hebben mikken ze juist expres naast het droneschip en corrigeren ze dat op het allerlaatste moment. Op die manier bouwen ze veiligheid in die er voor zorgt dat de booster het schip mist als niet alles volgens plan gaat.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

MewBie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:39:
[...]

Als ik het goed begrepen hebben mikken ze juist expres naast het droneschip en corrigeren ze dat op het allerlaatste moment. Op die manier bouwen ze veiligheid in die er voor zorgt dat de booster het schip mist als niet alles volgens plan gaat.
Klopt, zou een beetje jammer zijn als je een booster-shaped gat in je drone-ship hebt omdat de motor voor de retro dienst weigerde oid.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

vectormatic schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:27:
Klopt, zou een beetje jammer zijn als je een booster-shaped gat in je drone-ship hebt omdat de motor voor de retro dienst weigerde oid.
there's always a relevant xkcd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ibwrKtW.png

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Balance

• Balance
Blokker_1999 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:20:
[...]

Grapjas. Als de landing burn ingezet wordt vallen we met ruim 1000 km/h naar de grond en zitten we nog op z'n 4 km hoogte. In ongeveer 32 seconden wordt er afgeremd naar stilstand, met een versnelling van zo'n 31 km/s2. Zouden we de landing burn dus een kwart seconde te laat in zetten, rammen we alsnog met ongeveer 120 km/h in het droneship. Als we een kwart seconde te vroeg zijn, hangen we nog zo'n 70 meter boven de grond.

Je heb variërende opstarttijden van engines. Je hebt engines die niet exact nominaal presteren. Verschillen in luchtdruk. Atmosferische winden. Letterlijk alles telt mee en er moeten constant correcties worden uitgevoerd.

De basis is simpel, paar integralen die moet oplossen. Het real-time efficient corrigeren met beperkte middelen is de echte uitdaging.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Balance schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:22:
Als we een kwart seconde te vroeg zijn, hangen we nog zo'n 70 meter boven de grond.
En is je snelheid op dat moment 0 want je bent (te vroeg) klaar met afremmen. :)

Maar: zo werkt het natuurlijk niet. Het is een gesloten systeem van meten, corrigeren, bijsturen, weer meten enzovoort. Je beginpositie is een guestimate want het daadwerkelijk meten van je exacte positie kost een paar minuten die je niet hebt, en op grond van de guestimate begin je aan een afdaling. Het enige wat je met zekerheid weet is de positie van het droneschip of de landingsplaats. Als je op tijd en met voldoende brandstof begint kun je landen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je niet rekening hoeft te houden met wind (want die kun je achteraf pas meten) en dat opstarttijden van motoren irrelevant zijn. Het enige wat je moet doen is zorgen dat de snelheid naar je landingsplaats nul is als je daar aankomt, dat je positie-fout kleiner dan een meter is, dat je geen zijwaarts moment hebt, en dat je raket vertikaal staat. En dat zijn geen gigantische integralen die je van tevoren uitrekent, dat zijn correcties die je tijdens de afdaling maakt.

[ Voor 25% gewijzigd door burne op 19-04-2018 13:16 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

MewBie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:39:
[...]

Jep, dat is ook precies wat er gebeurde met de center stage van de Falcon Heavy launch, zoals hier is te zien.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat filmpje had ik gemist, ik vroeg me laatst nog af waarom SpaceX nog geen beeldmateriaal van de FH center stage crash gedeeld had :p

March of the Eagles

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Balance schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:22:
[...]
De basis is simpel, paar integralen die moet oplossen. Het real-time efficient corrigeren met beperkte middelen is de echte uitdaging.
Daarom is het ook vaak zat mis gegaan. Nu hebben ze het truukje wel door. Dus het is uiteindelijk simpel genoeg om in een handvol formules te vatten. Ik doe het ze niet na, maar ze deden het meteen eigenlijk al best goed. Het was een kwestie van schaven. Uiteraard ook wat materiaalproblemen of brandstoftekorten die voor drama zorgden. Maar als je ziet hoe snel ze het in de vingers hadden doet suggereren dat het niet zo vreselijk ingewikkeld is.

• JeroenH
mphilipp schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:33:
Maar als je ziet hoe snel ze het in de vingers hadden doet suggereren dat het niet zo vreselijk ingewikkeld is.
Dat zou ik niet zomaar aannemen. De formules die de manoeuvres beschrijven zijn misschien inderdaad niet zo ingewikkeld, maar pas op voor de bolvormige koe. Theorie != praktijk.

Dingen als sensoren die een verre van perfect signaal geven en die complexe signaalbewerking nodig hebben, motoren die niet allemaal en niet altijd even snel op toeren komen, dat zijn allemaal zaken die echt niet zo makkelijk in een model samen te vatten zijn. Voeg factoren als het weer toe, en de hoeveelheid variabelen zijn schier oneindig - en de marges zijn niet groot. De engineering die daar aan te pas komt is (voor mij in ieder geval) niet te bevatten.

Ik heb daar op een zeer bescheiden schaal aan geproefd met mijn Arduino-geknutsel. Zodra je met sensoren en feedback loops aan de gang gaat besef je al héél snel dat de echte wereld erg rommelig is :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JeroenH schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:51:
[...]
Ik heb daar op een zeer bescheiden schaal aan geproefd met mijn Arduino-geknutsel. Zodra je met sensoren en feedback loops aan de gang gaat besef je al héél snel dat de echte wereld erg rommelig is :)
Daarom heten het professional/experts/deskundologen. Bovendien kunnen zij dingen simuleren. Tuurlijk is het vreselijk complex, het is rocket science :+ Maar als ik kijk hoe snel ze het in de vingers hadden, hebben ze het goed voorbereid en vrij snel een goed model in elkaar geknutseld.

• Balance

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mooi is dat hè? Over een kleine 2 maanden ga ik dat ook zien in Baikonour.
(btw: dit is een foto uit 2009, expedition 22)

btw: ik krijg een mail van onze gids voor de Baikonour trip die ook mee gaat naar Moskou. Er is een nieuw ruimtevaart paviljoen geopend op de VDNH in Moskou.
VDNH (Exhibition of Achievements of National Economy) is originally a permanent general purpose trade show and amusement park in Moscow
Het nieuwe ruimtevaartpaviljoen is gewoon een behoorlijk groot museum. Check deze webpagina maar. Ziet er echt heel tof uit.

[ Voor 82% gewijzigd door mphilipp op 23-04-2018 16:02 ]

• Semyon
Voor de geïntereseerden:
Gwynne Shotwell (SpaceX president) heeft een TED talk (21min) gedaan over SpaceX, de BFR en de falcon heavy.

Afbeeldingslocatie: https://pi.tedcdn.com/r/pe.tedcdn.com/images/ted/54dac2bd517333aa3fd036c4c4ad6a50ed52191b_2880x1620.jpg?op=%5E&c=1280%2C720&gravity=t&u%5Br%5D=2&u%5Bs%5D=0.5&u%5Ba%5D=0.8&u%5Bt%5D=0.03&quality=82&w=640&h=360

• Spooksel

Afbeeldingslocatie: https://78.media.tumblr.com/d381f70680dab2f091396d63f44e7f55/tumblr_mne4b8iEaw1rilxczo1_500.gif

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:31
Mailtje van Blue Origin:
Launch preparations are underway for New Shepard’s 8th test flight, as we continue our progress toward human spaceflight. We are currently targeting launch on Sunday, April 29th – with the launch window opening up at 8:30 a.m. CDT.

Livestream will be available on BlueOrigin.com, more info to come
Dat is zondag om 15:30 cest volgens Google.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Vihaio schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:30:
Mailtje van Blue Origin:

[...]

Dat is zondag om 15:30 cest volgens Google.
Is dit de eerste keer dat ze een livestream doen?

• RocketKoen
ehoutgast schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:54:
[...]

Is dit de eerste keer dat ze een livestream doen?
Nee, 2 jaar geleden al

Wel grappig om dat artikel te lezen
Blue Origin plans to continue uncrewed test flights of New Shepard throughout the rest of the year. Bezos said that the vehicle will start carrying test pilots into space sometime in 2017, and paying customers could start riding as early as 2018.
Elon is niet de enige met optimistische timelines.

TheS4ndm4n#1919

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Interessant!

This image from Voyager 1, recently processed by @tedstryk using techniques not possible back then, shows the plume of Enceladus (zoom in, you'll see it). VOYAGER 1 SAW THE PLUME but we didn't have the technology to see it until now.
bron

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uSPWa1UdCd1KyX4yfvgcXE5B/full.jpg

Zo zie je maar dat voortschrijdende techniek toch oude gegevens (in dit geval een foto die 25 jaar geleden genomen is) opeens weer in een nieuw daglicht kan zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Tallguy op 28-04-2018 11:55 ]

specs | 3360wP met SE3000

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
nieuws: NASA heeft problemen met hitteschild voor Marsmissie in 2020

Vooralsnog zou het niet tot uitstel moeten lijden, maar dat heeft NASA al wel vaker beweerd...

Virussen? Scan ze hier!

• Vihaio
De lancering van New Shepard is iets uitgesteld.
Thunderstorms earlier this morning in West Texas. New liftoff target is 10:15 a.m. CDT, 15:15 UTC for New Shepard’s 8th test flight. Livestream starts at T-15 minutes on http://www.blueorigin.com
17:15 cest dus

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Vihaio schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:39:
De lancering van New Shepard is iets uitgesteld.

[...]

17:15 cest dus
Gelukkig, had hem al gemist :P

BTW, wat gaan ze eigenlijk nu doen? Weer een paar KM recht de lucht in en klaar, of gaan ze in orbit testen?

edit:
The reusable New Shepard booster is expected to send Blue Origin’s crew capsule, which will carry research experiments and not passengers on Sunday’s test, to the edge of space, an internationally-recognized boundary around 62 miles (100 kilometers) above Earth. The crew capsule is expected to separate from the rocket once its main engine cuts off, then descend back to the ground under parachutes.
Pff, boring

[ Voor 60% gewijzigd door Erazzzer op 29-04-2018 16:46 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
Waar vind ik de livestream nou? Ik ben op blueorigin.com aan het kijken, maar vind niets :+

Edit: Lijkt erop dat ze nog een uur uitstellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Wormaap op 29-04-2018 17:11 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wormaap schreef op zondag 29 april 2018 @ 17:09:
Waar vind ik de livestream nou? Ik ben op blueorigin.com aan het kijken, maar vind niets :+

Edit: Lijkt erop dat ze nog een uur uitstellen.
Helpt dit?

• Vihaio
Erazzzer schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:34:
[...]

Gelukkig, had hem al gemist :P

BTW, wat gaan ze eigenlijk nu doen? Weer een paar KM recht de lucht in en klaar, of gaan ze in orbit testen?
De New Shepard kan toch ook niet in orbit komen? Afaik gaat deze raket altijd alleen een stukje omhoog en dan weer naar beneden. Eerst met een testdummy en andere dingen die geen mens zijn, later met toeristen.

Lancering is trouwens weer iets uitgesteld.
quote: twitter
Mission 8 liftoff target now NET 11:13 a.m. CDT, 16:13 UTC.
Ik vind het wel slordig dat deze info nergens op hun site te vinden is, maar alleen op Twitter.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
Nope, daarmee kom ik gewoon op hun homepage uit. Ik kijk'm later wel terug, om 18:00 heb ik een afspraak, dus kan toch niet live kijken :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Blijkbaar weer wat uitgesteld? Webcast stream geeft nu aan T-36, dus rond 18:44.

edit: 18:42 dus:
Mission 8 liftoff target now NET 11:42 a.m. CDT, 16:42 UTC. Livestream begins at T-15 mins before liftoff. Head to http://www.blueorigin.com to watch.

[ Voor 46% gewijzigd door Tourniquet op 29-04-2018 18:09 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:46
Ze zijn live (blue origin):
YouTube: New Shepard’s 8th Test Flight

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Wat alweer een tijd geleden is, is een heerlijke launchpad BOOM!!
En wat is een beter moment dan een launch van BO? :D

• RocketKoen
Die countdown gaat in valve time....

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De ene hold na de andere :p

March of the Eagles

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Waarom hebben ze een countdown? Dat ding wordt om de 10 seconden op hold gezet. Zorg dan gewoon ervoor dat je klaar bent en doe een 3 second countdown en boem :D
Pagina: 1 ... 50 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.