Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:36
geen eens een landing? ;) :P

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:43:
[...]
Raar.... Lanceer je een satelliet, laat je 'm landen om netwerkverbinding te maken... Gevoelsmatig een nogal rare keuze.
Niet zo raar als je erover nadenkt. Wij kijken vanaf de aarde altijd naar hetzelfde stuk maan. We kunnen dus makkelijker een basisstation neerzetten op het gunstigste plekje zodat wij altijd line of sight houden en dan misschien enkele substations om over de horizon heen te kunnen kijken. Anders moet je een aantal satellieten in een baan om de maan brengen om altijd verbinding te houden. Een dingetje op het oppervlak is dan makkelijker denk ik.

Maar goed, ga er maar van uit dat de mensen die het bedacht hebben veel beter op de hoogte zijn van de voors en tegens van elk scenario.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:17
mphilipp schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:24:
Maar goed, ga er maar van uit dat de mensen die het bedacht hebben veel beter op de hoogte zijn van de voors en tegens van elk scenario.
Hoewel ik hier zeker vanuit ga, is het denk ik wel nuttig om in gedachten te houden dat dit een private/commerciële missie is, waarbij dus deels andere belangen dan normaal spelen. De rovers heten niet voor niets Audi Lunar Quattro, en ook voor Nokia en Vodafone is dit natuurlijk een fantastische marketingstunt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Wormaap schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:36:
[...]
Hoewel ik hier zeker vanuit ga, is het denk ik wel nuttig om in gedachten te houden dat dit een private/commerciële missie is, waarbij dus deels andere belangen dan normaal spelen. De rovers heten niet voor niets Audi Lunar Quattro, en ook voor Nokia en Vodafone is dit natuurlijk een fantastische marketingstunt.
Hoe dan ook: efficiency en budget blijven koning. Ze gaan niet iets ingewikkelds proberen omdat het leuk staat. Je wilt dat je met zo min mogelijk werk het best mogelijke resultaat haalt. En ook al moet je op de centen letten, mislukken is duurder. Daarbij komt ook nog dat je voor gek staat zeg maar...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:37

[ Voor 8% gewijzigd door Balance op 04-03-2018 18:35 ]

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Cool project, enig idee wanneer ze omhoog willen?

• Wormaap
DRaakje schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:07:
Cool project, enig idee wanneer ze omhoog willen?
Planning is 2019, ik kan zo snel geen exacte datum vinden.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19

matroosoft

Lone Christian

Morgenochtend half zeven NL tijd opent een 2 uur launch window voor SpaceX launch (Hisapasat).
Hier alvast linkje naar webcast.

Lijkt erop dat het een expendable vlucht gaat worden, drone ships liggen nog in de haven:
Chris B - NSF @NASASpaceflight
So based on the current launch date - filed with the Eastern Range - Falcon 9 (B1044.1) will be an expendable launch given the recovery fleet haven't left in time. However, SpaceX is yet to confirm the latest launch date at this time.

[ Voor 53% gewijzigd door matroosoft op 05-03-2018 12:33 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11 11:01

icecreamfarmer

en het is

Wormaap schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:36:
[...]

Het is nogal een marketing stunt om dingen op de maan te gaan plaatsen.
Ik neem aan dat er ook een wetenschappelijk doel is.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Wormaap
icecreamfarmer schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:31:
[...]

In het eerder geposte filmpje wordt getoond dat er o.a. een aantal cubesats mee gaan. Daarnaast is het idee achter de twee rovers om videobeelden te maken van de Apollo 17 site. De site van de missie heeft het over wetenschappelijke payloads, maar is vaag over wat dat inhoudt. Daarnaast is het een proof-of-concept voor commerciële maanmissies.

• Balance
Rocket (With legs and Ti fins) w/ payload is vertical at SLC-40. Looks like some addition bracing on the side, guessing for winds? Bron.
Lijkt erop dat we toch gaan landen :).

Edit: Blijkbaar toch niet. -O-

[ Voor 16% gewijzigd door Balance op 05-03-2018 14:29 ]

• Balance
Hispasat 30W-6 Mission
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8iDtkNZApRIBbNqlTZFMVDx2/full.pngSpaceX is targeting a Falcon 9 launch of the Hispasat 30W-6 satellite to a Geostationary Transfer Orbit (GTO) on Tuesday, March 6 from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. The two-hour launch window opens at 12:33 a.m. EST, or 5:33 UTC, with a two-hour backup launch window opening on Wednesday, March 7 at 12:33 a.m. EST, or 5:33 UTC.

The Hispasat 30W-6 satellite will be deployed approximately 33 minutes after launch. SpaceX will not attempt to land Falcon 9’s first stage after launch due to unfavorable weather conditions in the recovery area off of Florida’s Atlantic Coast.

You can watch the mission live below, and find out more about the mission in our press kit.

Lift-off: Donderdag 6 maart 2018 om 06:33

• Balance
Ondanks dat dit een gloednieuwe Block IV booster is helaas dus geen landing. Met 6092 kg die naar GTO moet werd dit sowieso al een uitdaging, de zwaarste satelliet die naar GTO is gebracht met een Falcon 9 en waarbij succesvol geland is was 5300 kg.

Tevens zijn ze iets vergeten te tekenen op de Mission Patch: De fairing! :+ (of...... !)

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:00
Balance schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:13:
[...]

Lijkt erop dat we toch gaan landen :).

Edit: Blijkbaar toch niet. -O-
Live video beweert dat het weer te slecht was voor de droneship om uit te varen (8m hogen golven op zee). Schijnbaar implicerend dat ze het met beter weer op zee wel hadden geprobeerd.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 15:05

WhySoSerious

Be the change.

Balance schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:25:
Hispasat 30W-6 Mission
[afbeelding]SpaceX is targeting a Falcon 9 launch of the Hispasat 30W-6 satellite to a Geostationary Transfer Orbit (GTO) on Tuesday, March 6 from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. The two-hour launch window opens at 12:33 a.m. EST, or 5:33 UTC, with a two-hour backup launch window opening on Wednesday, March 7 at 12:33 a.m. EST, or 5:33 UTC.

The Hispasat 30W-6 satellite will be deployed approximately 33 minutes after launch. SpaceX will not attempt to land Falcon 9’s first stage after launch due to unfavorable weather conditions in the recovery area off of Florida’s Atlantic Coast.

You can watch the mission live below, and find out more about the mission in our press kit.

Lift-off: Donderdag 6 maart 2018 om 06:33

[video]
Dinsdag 6 maart, oftewel nu dus :P

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Lekker wakker worden met koffie en een raketje :)

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:55
Mooie lancering weer :)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Reinier schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 06:43:
Lekker wakker worden met koffie en een raketje :)
Afbeeldingslocatie: http://blog.elementa.com/wp-content/uploads/raket.png

TheS4ndm4n#1919

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

De reactie die je wist dat zou komen!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 29-11 15:05

WhySoSerious

Be the change.

We hebben overigens een datum voor de volgende FH; 13 juni!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:29
icecreamfarmer schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:31:
[...]

Hmm, denk eens aan de Tesla?

Voor het eerst 'iets' in de ruimte doen zorgt ervoor dat je naam 'eeuwig' mee zal gaan. Denk aan de eerste man op de maan: over 1.000 jaar zal hij nog steeds de eerste geweest zijn.. zo ook met betrekking tot de eerste auto buiten de aarde / in de ruimte: ook dit zorgt voor 'eeuwige faam'. Het is dan ook de vraag wat er de komende tientallen jaren allemaal de ruimte in zal gaan voor bekendheid of eeuwige 'persoonlijke' faam.

Al met al uiteraard goed voor de technologische ontwikkelingen als rijke mensen of bedrijven hierin gaan investeren!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 28-11 11:01

icecreamfarmer

en het is

President schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 07:24:
[...]

Voor het eerst 'iets' in de ruimte doen zorgt ervoor dat je naam 'eeuwig' mee zal gaan. Denk aan de eerste man op de maan: over 1.000 jaar zal hij nog steeds de eerste geweest zijn.. zo ook met betrekking tot de eerste auto buiten de aarde / in de ruimte: ook dit zorgt voor 'eeuwige faam'. Het is dan ook de vraag wat er de komende tientallen jaren allemaal de ruimte in zal gaan voor bekendheid of eeuwige 'persoonlijke' faam.

Al met al uiteraard goed voor de technologische ontwikkelingen als rijke mensen of bedrijven hierin gaan investeren!
De tesla was het doel niet, dat was het testen van de raket.

Ik vraag mij dus af wat het doel is van een gsm netwerk opzetten op de maan en die rovers daar rond te laten rijden. Is het puur om Audi en Vodaphone naamsbekendheid te geven of schieten we er ook nog iets mee op?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Flotter
  • Laatst online: 28-11 08:46

Flotter

Pelipper!

President schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 07:24:
[...]

Voor het eerst 'iets' in de ruimte doen zorgt ervoor dat je naam 'eeuwig' mee zal gaan. Denk aan de eerste man op de maan: over 1.000 jaar zal hij nog steeds de eerste geweest zijn.. zo ook met betrekking tot de eerste auto buiten de aarde / in de ruimte: ook dit zorgt voor 'eeuwige faam'.[...]
Dat valt nogal tegen, als je deze auto nu al vergeten bent:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/Apollo15LunarRover.jpg/1200px-Apollo15LunarRover.jpg

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• vectormatic
  • Laatst online: 14:57

vectormatic

Warlock of the doorlock

Hebben ze die B5 F9 nog geprobeerd een "zachte" splashdown te geven, of is ie gewoon met terminal velocity te water gegaan?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Spooksel
vectormatic schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:49:
Hebben ze die B5 F9 nog geprobeerd een "zachte" splashdown te geven, of is ie gewoon met terminal velocity te water gegaan?
B5 F9? Ik neem aan dat je de Hispasat core bedoelt? Dat was een B4 :)

De eerste B5 staat op de rol in April. Het is deze:
NET April 5Falcon 9 • Bangabandhu 1
Launch window: TBD
Launch site: LC-39A, Kennedy Space Center, Florida
A SpaceX Falcon 9 rocket will launch the Bangabandhu 1 communications satellite for the Bangladesh Telecommunication Regulatory Commission. The spacecraft will provide broadcasting and telecommunication services to rural areas and introduce direct-to-home television programming across Bangladesh and neighboring countries. The Bangabandhu 1 satellite was built by Thales Alenia Space. Delayed from December and February. [Feb. 27]

[ Voor 44% gewijzigd door Spooksel op 07-03-2018 09:12 ]

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

whoops, ik bedoelde de hispasat core ja, had een paar posts terug iets over een b5 gelezen en het is nog vroeg :|

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

vectormatic schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:14:
whoops, ik bedoelde de hispasat core ja, had een paar posts terug iets over een b5 gelezen en het is nog vroeg :|
Hispasat heeft inderdaad een zachte splashdown gehad, althans dat was de bedoeling. Resultaten zijn v.z.i.w nog niet bekend.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 22:17
icecreamfarmer schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:32:
[...]

De tesla was het doel niet, dat was het testen van de raket.

Ik vraag mij dus af wat het doel is van een gsm netwerk opzetten op de maan en die rovers daar rond te laten rijden. Is het puur om Audi en Vodaphone naamsbekendheid te geven of schieten we er ook nog iets mee op?
De maan is tidally locked met de aarde, dus de maan staat altijd met dezelfde kant naar de aarde. Een krachtig basis station op de maan plaatsen dat met aarde communiceert zorgt er voor dat je geen satelieten rond de maan hebt vliegen voor communicatie en dat apparatuur op de maan minder krachtige zend apparatuur nodig heeft omdat het alleen maar het basis station hoeft te bereiken.

Basis station vs sateliet heeft beide zijn voor en nadelen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Maasluip
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een nadeel is wel dat een basisstation op de maan 14 dagen in het donker is en daar dus een energiereserve voor moet hebben. Als je met een satelliet rond de maan vliegt dan heb je wel periodieke onderbrekingen, maar dat kun je ook oplossen door twee satellieten te hebben.

Signatures zijn voor boomers.

• Wormaap
Maasluip schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:40:
Een nadeel is wel dat een basisstation op de maan 14 dagen in het donker is en daar dus een energiereserve voor moet hebben. Als je met een satelliet rond de maan vliegt dan heb je wel periodieke onderbrekingen, maar dat kun je ook oplossen door twee satellieten te hebben.
Deze missie mikt op 14 dagen activiteit. Alles wat na 14 dagen duisternis en kou weer up komt is bonus. Laten we vooral het 4G-netwerk ook niet overschatten, het gaat bij mijn weten om één basisstation in de lander.

• Willem_D
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-11 14:37
Ze zouden dat basisstation ook op de noordpool of zuidpool van de maan kunnen zetten, dan heb je in principe altijd zonne-energie. Ik denk alleen niet dat je dan altijd line-of-sight hebt met de aarde, omdat de maan niet altijd exact met de zelfde kant naar de aarde staat. Hij wiebelt een beetje: https://en.wikipedia.org/wiki/Libration

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Willem_D schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:54:
Ze zouden dat basisstation ook op de noordpool of zuidpool van de maan kunnen zetten, dan heb je in principe altijd zonne-energie. Ik denk alleen niet dat je dan altijd line-of-sight hebt met de aarde, omdat de maan niet altijd exact met de zelfde kant naar de aarde staat. Hij wiebelt een beetje: https://en.wikipedia.org/wiki/Libration
Belangrijker is waarschijnlijk dat je dan ook geen line-of-sight hebt met de rovers die ze willen laten rondrijden.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 21:08
https://www.ad.nl/auto/el...jke-bacteriebom~ab5b3c12/ haha ja dat was van te voren te verwachten.

• Spooksel
Wat een onzin artikel... Vooral de suggestie wekken dat ie nog altijd dat nummer afspeelt, laat staan over miljoenen jaren. De accu's waren na 16u ofzo al dood.

• Binnetie
Dat is net als de NOS en ruimtevaart, de artikelen zijn qua inhoud vaak niet kloppend. En een deskundige zonder kennis van de ruimte doet dan een 'bevinding'.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zou zeggen, stuur die Erik Kouwenhoven even een mailtje :)

Sowieso "pendelen" tussen Aarde en Mars.. Uh-huh, pendelen :')

• RocketKoen
Spooksel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:55:
Wat een onzin artikel... Vooral de suggestie wekken dat ie nog altijd dat nummer afspeelt, laat staan over miljoenen jaren. De accu's waren na 16u ofzo al dood.
Dat artikel dwaalt al maanden rond in de (amerikaanse) media. En is heel snel daarna al debunked. "Fake news". Dat het AD dat na 2 maanden pas oppikt. En dan ook nog eens gelooft is wel heel triest.

TheS4ndm4n#1919

• ikbenerniet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:26
Tjah, als zelfs een wetenschappelijke website als scientas praktisch hetzelfde zegt, met nog steeds een uit zijn verband getrokken titel, dan kan je het ad ook niks kwalijk nemen.
https://www.scientias.nl/...h-ontpoppen-tot-biowapen/

• Oosting
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:59
[YouTube: https://www.youtube.com/embed/A0FZIwabctw]

Nog een mooi filmpje ter samenvatting van de Falcon heavy launch.

• JeroenH
  • Laatst online: 15:33
Check 1m11s. Eindelijk video van de mislukte landing van de middelste booster. Die gaat echt hard en dichtbij het drone shop het water in zeg, oef.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:13
:o die was dwars door de boot gegaan als hij er niet naast was geland

Sometimes you need to plan for coincidence

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:26
JeroenH schreef op zondag 11 maart 2018 @ 06:34:
Check 1m11s. Eindelijk video van de mislukte landing van de middelste booster. Die gaat echt hard en dichtbij het drone shop het water in zeg, oef.
Tussen de 350 en 440km/uur :+
Dat had het droneschip idd niet overleefd.

Video nog eens maar handiger voor de nieuwe kijkers:

• sigilens
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 21:30
Met die snelheid had het net dat de booster op zou vangen het zeker begeven. Toch jammer dat ze die beelden niet live konden uitzenden.

• bottom line
sigilens schreef op zondag 11 maart 2018 @ 09:47:
Met die snelheid had het net dat de booster op zou vangen het zeker begeven. Toch jammer dat ze die beelden niet live konden uitzenden.
Net dat de booster op zou vangen?
Een booster land op een platform.
De fairing zou werden opgevangen met een net, hiervan zijn er ook geen beelden van (gepubliceerd).

• sigilens
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 21:30
bottom line schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:06:
[...]

De fairing zou werden opgevangen met een net, hiervan zijn er ook geen beelden van (gepubliceerd).
Klopt was de fairing was even in de war.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
bottom line schreef op zondag 11 maart 2018 @ 08:32:
[...]

Tussen de 350 en 440km/uur :+
Dat had het droneschip idd niet overleefd.

Video nog eens maar handiger voor de nieuwe kijkers:
[video]
offtopic:
Meest opvallende detail: De licentie voor de muziek. Vond het al opvallend dat deze tijdens de lancering beschikbaar was, maar permanente licentie voor een Bowie nummer zal niet goedkoop zijn :)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:37
ANdrode schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:16:
[...]

offtopic:
Meest opvallende detail: De licentie voor de muziek. Vond het al opvallend dat deze tijdens de lancering beschikbaar was, maar permanente licentie voor een Bowie nummer zal niet goedkoop zijn :)
Of het is een wederzijdse win-win. Want na de launch is het nummer behoorlijk populair. En overal waar het nummer te vinden is, staat nu ook SpaceX en Elon Musk bij.

• RocketKoen
ANdrode schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:16:
[...]

offtopic:
Zo'n licentie is niet goedkoop. Maar vergeleken met een raket die 500 miljoen kost om te ontwikkelen is het wisselgeld.
Een bekend nummer gebruiken in een reclamecampagne kost gemiddeld een ton (in de VS).

TheS4ndm4n#1919

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 19:39

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:36
daar is dit wel een understatement:
In het gesprek zei hij: "Ik voel me vrij optimistisch over mijn planning, al hebben mensen me verteld dat ik historisch gezien vaak optimistische planningen maak."

• Balance

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

"Mars should have really great bars... mars bars" *baddum tischh* _O-

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 21:35
bottom line schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:06:
[...]

Het was inderdaad de Fairing en niet de booster. En ook nog eens van een andere launch :+

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:31

• Balance
@Vihaio Gaaf, goed te zien dat de BE-4 steeds meer richting af gaat. Toch brandt hij, voorzover ik kan zien, nog niet zo mooi als een Raptor.

• mcDavid
sja die engine test filmpjes zeggen mij altijd weinig. Zonder context is er nauwelijks wat van te zeggen. Is het uberhaupt een full-size engine? Draait'ie op vol vermogen? Wat is het doel van de test?

Die BE4 lijkt idd wat 'onrustiger' te branden maar dat kan grotendeels aan de camera en verlichting liggen. Bovendien, misschien waren ze juist wel aan het testen met verschillende mixtures, pressures, en weet ik veel wat. En daarnaast weet ik ook helemaal niet of het uberhaupt gunstig/wenselijk is dat de vlam er rustig uit ziet.

Laat die dingen eerst maar eens vliegen, dan praten we verder :P

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Reactie op YouTube:
The boring company is getting good at their flame throwers

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Linkdumpje is wat nuttiger met wat wiki info erbij. Wikipedia: BE-4

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:31
Ik ging er vanuit dat de meesten hier wel weten wat de BE-4 is.

• Wormaap
Weet er hier iemand of er goede (online of papieren) resources zijn over het bouwen van raketmotoren (specifiek vloeibare brandstof, maar SRBs zijn ook leuk hoor :+) die gebruik maken van metrische eenheden. De klassiekers “How to Design, Build and Test Small Liquid-Fuel Rocket Engines” en “Modern Engineering for Design of Liquid-Propellant Rocket Engines” heb ik gevonden, maar de imperial eenheden staan me tegen. Ik kan wel zitten omrekenen, maar dat levert teveel overhead op in materie die op zich al niet heel eenvoudig is.

• mcDavid
Die van SRB's kan ik je hier geven:

1) stop buskruit in een buisje
2) steek aan
3) neem afstand.

• Oosting
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:59
Wormaap schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:44:
Weet er hier iemand of er goede (online of papieren) resources zijn over het bouwen van raketmotoren (specifiek vloeibare brandstof, maar SRBs zijn ook leuk hoor :+) die gebruik maken van metrische eenheden. De klassiekers “How to Design, Build and Test Small Liquid-Fuel Rocket Engines” en “Modern Engineering for Design of Liquid-Propellant Rocket Engines” heb ik gevonden, maar de imperial eenheden staan me tegen. Ik kan wel zitten omrekenen, maar dat levert teveel overhead op in materie die op zich al niet heel eenvoudig is.
Ik heb hier nog een PDF van een paar honderd pagina's van de NASA ten tijde van het Apollo project. Dit is geschreven als studieboek om de engineers die vers van de Universiteiten kwamen alles bij te brengen over rocket engines, flight control en software.

Het zijn wel imperial units en iets gedateerd. Maar de stempels 'confidental' op elke pagina en het voorwoord geschreven door Wernher von Braun dragen wel iets bij aan de tijdsgeest.

Nu weet ik alleen niet hoe ik dit het beste kan/mag delen.

• Wormaap
Oosting schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:08:
[...]

Ik heb hier nog een PDF van een paar honderd pagina's van de NASA ten tijde van het Apollo project. Dit is geschreven als studieboek om de engineers die vers van de Universiteiten kwamen alles bij te brengen over rocket engines, flight control en software.

Het zijn wel imperial units en iets gedateerd. Maar de stempels 'confidental' op elke pagina en het voorwoord geschreven door Wernher von Braun dragen wel iets bij aan de tijdsgeest.

Nu weet ik alleen niet hoe ik dit het beste kan/mag delen.
Dat klinkt als het boek van Huzel en Huang (of er zijn meerdere boeken met die insteek en een voorwoord van Von Braun). Die is vrijgegeven op de site van NASA. Leest erg fijn, maar de imperial eenheden zorgen ervoor dat ik aanvulling zoek :)

Als je een andere bedoelt hou ik me aanbevolen!
mcDavid schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:49:

2) steek aan
3) neem afstand.
Een goede start, maar ik ben op zoek naar iets meer detail :+

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 16-03-2018 11:49 ]

• JeroenH
  • Laatst online: 15:33
Weer wat geleerd vandaag. Ik had geen idee dat de space shuttle sinds 1988 geen blackout tijdens de reentry had, maar ze radiosignalen met voice en telemetrie omhoog zonden naar een satelliet. Het artikel vermeld dat de vorm van de shuttle hierbij hielp, en dat de Mercury, Gemini en Apollo capsules misschien geen gebruik hadden kunnen maken van deze mogelijkheid door hun vorm. Voorzover ik kan nagaan heeft de Sojoez-capsule te maken met blackouts bij reentry. Dat lijkt te betekenen dat Dragon en Starliner hier misschien ook geen gebruik van kunnen maken. Ik heb even zitten googlen, maar kan daar niets over vinden. Iemand een idee?

Artikel

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 08:34
Interessante materie, wist ook niet beter dan dat er altijd een blackout was.

Waarschijnlijk heb je ook gelijk dat de Dragon capsule verbinding verliest, al is dat waarschijnlijk minder van belang dan bij de Shuttle. Dat is een veel groter en complexer apparaat, die ook nog eens gestuurd moet worden + geland op een landingsbaan. Daarbij is communicatie met de grond naar mijn idee belangrijker dan bij een Dragon die aan een parachute in het water plonst.

• bottom line
Kans is groot dat we op 29 maart geen nieuwe lancering te zien krijgen van SpaceX.
Een probleem bij een van de 10 communicatiesatellieten

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2016/12/C04EdfTUsAEiHPC.jpg

Volgende mogelijke datum is 31 maart.

Edit: dan is er nog altijd een keuze uit een van de 4 lanceringen die dag :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n0wgy22.png

Deze booster heeft al eens iridium sattelieten in een baan gebracht, en zal niet landen op een droneship,
De fairing daarentegen gaan ze misschien wel proberen vangen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8fdHWJk.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door bottom line op 27-03-2018 22:12 ]

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:14
Positive update to our satellite and launch delay. Just been apprised there has been a technical resolution; satellites and F9 are in great shape and ready to go! Was ground harness test cable issue - now fixed. Launch now pulled back to Friday, 3/30 at 7:14am pdt! #GoTeam!
Issue is opgelost. Lancering staat weer gepland voor aanstaande vrijdag om 14:14 UTC (16:14 lokale tijd NL)

/post

• Semyon
En daar is de stream:

IRIDIUM-5 MISSION

SpaceX is targeting Friday, March 30 for a Falcon 9 launch of the Iridium-5 NEXT mission from Space Launch Complex 4E (SLC-4E) at Vandenberg Air Force Base in California. This is the fifth set of 10 satellites in a series of 75 total satellites that SpaceX will launch for Iridium’s next generation global satellite constellation, Iridium® NEXT. The instantaneous launch opportunity is at 7:13 a.m. PDT, or 14:13 UTC, and the satellites will begin deployment about an hour after launch.

A backup instantaneous launch opportunity is available on Saturday, March 31 at 7:08 a.m. PDT or 14:08 UTC. Falcon 9’s first stage for the Iridium-5 mission previously supported the Iridium-3 mission from SLC-4E in October 2017. SpaceX will not attempt to recover Falcon 9’s first stage after launch.

You can watch the launch live below and find out more about the mission in our press kit.

Live: Vrijdag om 4:13pm

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-11 15:33
Iridium staat juist bekend als een van de meest zinloze projecten uit de jaren '80 en '90. Motorola wilde een telecomnetwerk mbv satellieten, maar ontwikkelde en lanceerde dat in de jaren dat GSM groot werd en kon uiteindelijk niet concurreren en kostte miljarden voordat het bedrijf erachter failliet ging. Is uiteindelijk toch in gebruik genomen door de US Army volgens mij.

Bizar dat versie 2 nu in de steigers staat en door SpaceX wordt gelanceerd. :D

• Semyon
Michielgb schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 01:34:

Bizar dat versie 2 nu in de steigers staat en door SpaceX wordt gelanceerd. :D
De iridium 4 launch heeft een promo reel van iridium waarin uitgelegd werd wat het nut er van is.

Mij kan het eigenlijk niet veel schelen, hoe meer (ook nutteloze) projecten de reis naar mars kunnen financiëren hoe beter?

• Semyon
Nou gaat dus dit weekend gebeuren. Iedereen z'n helmpje op?

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Upcoming #SpaceX recovery plans:
- Iridium-5 (expendable, but fairing recovery attempt)
- CRS-14 (expendable)
- TESS (LZ-1 or OCISLY)
- Bangabandhu (OCISLY)
https://twitter.com/nexts...status/979367187629658115

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 08:34
Semyon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:15:
[...]
Nou gaat dus dit weekend gebeuren. Iedereen z'n helmpje op?
China’s spiraling space station, Tiangong-1, looks like it will plummet to Earth and burn up in the atmosphere sometime on April 1st...
Yeah right... :9

• Binnetie
Lol @MR. Steven!

Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/scxk1yc1t/yourmomshouse.png

• bottom line
Livestream is actief!
Fairing wordt dus getracht te vangen. Benieuwd of het hun nu voor 1ste keer zou lukken.

• Binnetie
Dit is de eerste keer dat ik zie dat de raket niet mooi wit is. Nu wordt de booster niet meer hergebruikt maar zijn hier regels voor? Bijvoorbeeld DHL rijd ook niet met gele bussen met roestplekken rond (om even te vergelijken).

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-11 22:51

Tourniquet

Hiya, fellas!

Mooi plaatje hoor

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9LlWlfN.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wUeHO1L.png

[ Voor 30% gewijzigd door Tourniquet op 30-03-2018 16:06 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Zou er een camera zitten op de Fairing vanger?

• Binnetie
Erazzzer schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:03:
Ik weet haast wel zeker van wel. Alleen de vorige poging is mislukt en daar zijn voor zover ik weet geen beelden van uitgebracht. Die zag je bijvoorbeeld later wel van booster die met de Falcon Heavy lancering naast de boot terecht kwam.

• bottom line
Erazzzer schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:03:
Nog geen live camera denk ik.
Als het achteraf succesvol is, zullen we daar wel beelden van te zien krijgen.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:49:

2) steek aan
3) neem afstand.

2) neem afstand
3) laat iemand anders aansteken

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Lol, die destination. :P

• bottom line
Hier zitten toch wat HD pareltjes
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qOiFOYdr.jpg

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:45

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik zie 2 feeds? wat is die 2e zonder beeld?

I am the great Cornholio!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Liftoff!

• bottom line
Fairing los!

• FouT
  • Laatst online: 27-11 14:41
Aan het geklap te horen is er iets gelukt

• franssie
  • Laatst online: 15:00

franssie

Save the albatross

Goed geparkeerd begrijp ik

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Michielgb schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 01:34:
Iridium staat juist bekend als een van de meest zinloze projecten uit de jaren '80 en '90. Motorola wilde een telecomnetwerk mbv satellieten, maar ontwikkelde en lanceerde dat in de jaren dat GSM groot werd en kon uiteindelijk niet concurreren en kostte miljarden voordat het bedrijf erachter failliet ging. Is uiteindelijk toch in gebruik genomen door de US Army volgens mij.
Daarbij moet je wel aantekenen dat de opkomst van GSM maar ten dele de oorzaak is van de ondergang van Iridium. De redelijk exorbitante abonnementskosten en het onhandige toestel waren belangrijkere redenen.

Wij in het Westen vergeten nog al eens dat er grotere landen bestaan dan Nederland... :+
In Noord-en Zuid Amerika, Rusland en Afrika heb je enorme gebieden zonder enig bereik. Je kunt daar gewoon niet om de 6km een GSM mastje neerzetten. Dat gaat niet gebeuren ook. Daar hebben ze veel meer behoefte aan een satelliettelefoon. Maar ja, als een abo een paar honderd euro per maand is en een gesprek een tientje kost, is de lol er ook gauw af. Nu heb je hooguit overheden en wereldreizigers die een satfoon meenemen.

Hopelijk hebben ze nu wat aan de prijs gedaan en heb je niet meer zo'n belachelijk grote antenne, anders krijg je hetzelfde verhaal.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-11 21:06
Iemand die me kan vertellen wat de reden kan zijn dat de webcast werd afgebroken?
Ze hadden het over dat er restricties waren opgesteld door NOAA..

Maar wat kan daar de reden dan van zijn? lijkt me een beetje vreemd?

• bottom line
demonic schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:40:
Iemand die me kan vertellen wat de reden kan zijn dat de webcast werd afgebroken?
Ze hadden het over dat er restricties waren opgesteld door Noma(?)..

No one knows.
En het feit dat NOAA zegt dat er voor hun geen problemen waren voor deze lancering, zorgt natuurlijk voor 100 conspiracy theorieën :P

https://trends.google.com...ore?date=now%201-H&q=NOAA

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DQ2tsUr.png

[ Voor 16% gewijzigd door bottom line op 30-03-2018 16:47 ]

• RocketKoen
demonic schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:40:
Ze hadden het over dat er restricties waren opgesteld door NOAA..

Waarschijnlijk zijn de iridium next satellieten niet de enige payload. Op een expendable launch is er nog fink wat capaciteit over.

TheS4ndm4n#1919

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:14
De fairing heeft het niet gered.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xJ4Avzg.png
Twitter

/post

• RocketKoen
https://arstechnica.com/s...e-of-it-from-being-shown/
Als dit klopt, is het wel heel kinderachtig...

TheS4ndm4n#1919

• bottom line
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EiRjnsv.png?1

[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 30-03-2018 20:16 ]

• Semyon
Dit is geen april-grap als je dat bedoelt? Ze zijn al maanden aan het schatten welke dag het precies wordt, en het komt gewoon zo uit op die dag.

Nederland is veilig hoor 🙂 maar waar ik woon nog niet. Misschien is het vuurwerk hier te zien.

• MewBie
  • Laatst online: 28-11 22:17
bottom line schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:43:
[...]

No one knows.
En het feit dat NOAA zegt dat er voor hun geen problemen waren voor deze lancering, zorgt natuurlijk voor 100 conspiracy theorieën :P

https://trends.google.com...ore?date=now%201-H&q=NOAA

[afbeelding]
Complot theorieën? Hier komt er 1. :D

Er hangt een UFO rond de aarde die op 1 april naar beneden komt, met Tiangong 1 als afleiding.
Een livestream van de 2de stage had potentieel de UFO in beeld gebracht.

:+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Spooksel
Hoera, ik heb sinds vandaag de Ruimtevaart badge overgenomen van Wildhagen :D

[ Voor 10% gewijzigd door Spooksel op 31-03-2018 12:06 ]

• bottom line
Hoewel Elon zei dat de fairing verloren is geraakt door het hard neerkomen op het water (parafoil heeft zich niet fatsoenlijk kunnen ontplooien). Hebben ze toch veel kunnen recupereren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IjwQene.jpg
Pagina: 1 ... 49 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.