Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 21:08
matroosoft schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:06:
[...]

Als je op marinetraffic.com kijkt (tracking site voor schepen) kan je hem volgen met zo'n vijf à tien minuten vertraging. Op het moment is 'ie trouwens niet live, gister voor het laatst
Gevonden: http://www.marinetraffic....:9744465/vessel:MR_STEVEN
Voor het laatst 9 minuten geleden actief. Ben echt benieuwd of hij gaat uitvaren om de fairing te testen.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 22:17
Scott Manley met wat info over de suicide burns van SpaceX.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:11
Helloooo it's Scott Manley here

*pakt chips

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:57

vectormatic

Warlock of the doorlock

grappig dat de FH boosters ook eventjes 3 engines aan hadden voor de landing, heb ik destijds gemist

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 16:44
vectormatic schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:35:
grappig dat de FH boosters ook eventjes 3 engines aan hadden voor de landing, heb ik destijds gemist
Als ik het me goed herinner was dit niet de eerste keer. De landing van de core op het water waarbij er geen drone ship was, is ook met 3 engines geweest.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

th4k1ck3r schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:09:
[...]

Als ik het me goed herinner was dit niet de eerste keer. De landing van de core op het water waarbij er geen drone ship was, is ook met 3 engines geweest.
klopt, dat was de eerste succesvolle 3 engine landing, maar dan ook de hele burn op 3 pitten

de fh boosters waren deels 3, maar touchdown was op 1 motor

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:15

mphilipp

Romanes eunt domus

T-106 dagen! Vanmorgen de reis naar Kazachstan geboek bij Kazachstan Reizen voor mij en 3 drie vrienden. Dat wordt een epic trip. Eerst een paar dagen naar Moskou met onze reisleider voor een privétour langs de Russische ruimtevaartmusea en bezienswaardigheden. Inclusief een bezoek aan Sterrenstad, waar een museum is op het terrein van de rakettenfabriek. Daar kun je gewoon heen, maar je met 60 dagen vooraf toestemming vragen. Dat weten niet veel mensen, dus gaan ze er heen en worden geweigerd... Onze reisleider komt al sinds de jaren '80 in Rusland als journalist en ruimtevaartdeskundige dus die weet de weg en kan ons van alles laten zien. Hij zit vol verhalen en anecdotes en heeft heel veel gezien en meegemaakt. Super dat hij ons ook in Moskou wil rondleiden!
Daarna naar Baikonour voor de lancering van de MS-09 met oa de Duitse ESA astronaut Gerst.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Soyuz_MS-07_backup_crew_in_front_of_the_Soyuz_spacecraft_mockup.jpg/1024px-Soyuz_MS-07_backup_crew_in_front_of_the_Soyuz_spacecraft_mockup.jpg

Ik ga uiteraard van alles fotograferen en filmen. Misschien leuk genoeg voor een topic met reisverslag. Altijd interessant voor anderen die een keer toevallig in Moskou zijn :)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Binnetie
Binnetie schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:34:
[...]

Gevonden: http://www.marinetraffic....:9744465/vessel:MR_STEVEN
Voor het laatst 9 minuten geleden actief. Ben echt benieuwd of hij gaat uitvaren om de fairing te testen.
Ik zie dat Mr. Steven in beweging is! http://www.marinetraffic....:9744465/vessel:MR_STEVEN zou hij alvast gaan klaarliggen en zou SpaceX gaan proberen de fairing te vangen?

Edit: Ik vind er ook een Tweet over: https://twitter.com/nexts...status/966035383027986433

[ Voor 8% gewijzigd door Binnetie op 20-02-2018 21:52 ]

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:55
Mr. Steven is gisteravond idd uit de haven van LA vertrokken richting het doelgebied.

De lancering is vanmiddag om 15:17! Hier nog even de webcast:

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:44
Spooksel schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:57:
Mr. Steven is gisteravond idd uit de haven van LA vertrokken richting het doelgebied.

De lancering is vanmiddag om 15:17! Hier nog even de webcast:

[video]
Krijgen we nog een landing te zien vandaag?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Spooksel
Nee, geen landing. Het is een oudere Block 3 die lekker gaat zwemmen.

• Binnetie
Maar waarom is Mr. Steven dan uitgevaren?

• Spooksel
Mr. Steven gaat proberen om een van de helften van de payload fairing op te vangen.

• Binnetie
Sorry, dat verstond ik ook onder een landing. Ben benieuwd!

• Spooksel
Wat info over de lancering van wiki:
Formerly called SEOSAR, this radar observation satellite will be operated in a constellation with the German SAR fleet TSX and TDX on the same orbit.[270] Paz weighs 1,200 kg,[273] and its total mass with secondary payloads is 1,350 kg.[274] In addition, the rocket will carry two SpaceX test satellites (400 kg each) for their forthcoming communications network in low Earth orbit.[274][272] This launch will be the last flight of a Block 3 first stage, reusing booster B1038 from the Formosat-5 mission.[269] This core will fly without landing legs and be expended at sea.[274] Will also feature Fairing v2 and there will be attempt to recover it.[275]

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19

matroosoft

Lone Christian

Kwam gister dit artikel tegen, over een contract dat SpaceX heeft gesloten met de US Air Force om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van 'vertical integration'.

Op dit moment maakt SpaceX gebruik van 'horizontal integration', wat betekent dat de payload horizontaal aan de raket wordt bevestigd, waarna hij naar de launch pad wordt vervoerd en daarna gaat de raket verticaal.

United Launch Alliance gebruikt echter vertical integration, ofwel de raket gaat verticaal in de montagehal en dan komt de payload erop. De raket wordt dan rechtop naar de launch pad vervoerd.

De US Air Force ziet graag dat SpaceX ook gebruik gaat maken van vertical integration, omdat ze niet willen dat de meest 'classified' payloads horizontaal gaan. Als SpaceX dus ook van vertical integration gebruik gaat maken, heeft de US Air Force er een 'backup' launch provider bij.

In het artikel wordt gesuggereerd dat onderzoek hiernaar eventueel ook kan bijdragen voor de ontwikkeling van BFR, omdat daarvoor ook naar vertical integration wordt gekeken. (kijk bijvoorbeeld naar de demofilmpjes van de BFR, daar wordt de payload op de raket gehesen als deze recht overeind staat)

Interessante ontwikkeling. :)

• Spooksel
Er zijn nogal wat industry insiders trouwens die dat een slechte ontwikkeling vinden, omdat ze van mening zijn dat verticale integratie alleen maar meer ruimte overlaat voor het ontwikkelen van launchers en payloads die minder stress kunnen hebben dan wanneer je horizontale integratie doen.

Ow well, in het geval van SpaceX is dat niet aan de orde, horizontale integratie zal altijd de norm blijven. Enkel voor dit soort overheids payloads zullen dan pas de capsule met payload er op het laatste moment (op het lanceerplatform zelfs pas) op hijsen.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 22:25

Garyu

WW

Spooksel schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:58:
Er zijn nogal wat industry insiders trouwens die dat een slechte ontwikkeling vinden, omdat ze van mening zijn dat verticale integratie alleen maar meer ruimte overlaat voor het ontwikkelen van launchers en payloads die minder stress kunnen hebben dan wanneer je horizontale integratie doen.

Ow well, in het geval van SpaceX is dat niet aan de orde, horizontale integratie zal altijd de norm blijven. Enkel voor dit soort overheids payloads zullen dan pas de capsule met payload er op het laatste moment (op het lanceerplatform zelfs pas) op hijsen.
Welke industry insiders dan?

Aangezien verticale integratie zorgt voor minder stress op je payload/launcher, kun je daardoor dus goedkopere en efficientere payloads ontwerpen, omdat je een design constraint kwijt bent. Prima toch?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Spooksel
Fuck, scrub. Upper level winds :( Morgen weer poging, zelfde tijd.

[ Voor 33% gewijzigd door Spooksel op 21-02-2018 15:08 ]

• Binnetie
Waar lees je dat?

• Binnetie
Ik zag het ook (de twitter site was niet vernieuwd).

• Spooksel
Mjah, dat is was wel een beetje voor zichzelf sprekend lijkt me :P Als je lanceringen wilt kijken dan hou je de Twitter kanalen van het bedrijf & journalisten ter plekke in de gaten :)

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-11 22:20

iLikeNoobies

With Big Boobies

Zat er weer helemaal klaar voor op kantoor...

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

De Falcon 9 raket voor de HispaSat launch heeft grid fins en landing legs. Een beetje apart want toe nu toe werden GTO vluchten altijd vaak expendable gevlogen. Er zijn wat suggesties dat SpaceX een recovery gaat proberen.

https://www.teslarati.com...ecover-by-sea-drone-ship/

[ Voor 3% gewijzigd door matroosoft op 22-02-2018 13:28 . Reden: GTO vluchten worden niet altijd expendable gevlogen ]

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
matroosoft schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:48:
De Falcon 9 raket voor de HispaSat launch heeft grid fins en landing legs. Een beetje apart want toe nu toe werden GTO vluchten altijd expendable gevlogen. Er zijn wat suggesties dat SpaceX een recovery gaat proberen.

Verder is er ook een NOTAM de deur uit gedaan (waarschuwing voor Piloten).

Edit: Nog vroeg, niet gezien dat je dezelfde link had gepost. Excuus. Google news feed?

[ Voor 8% gewijzigd door Sibrand op 22-02-2018 07:44 ]

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Sibrand schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 07:43:
[...]

Verder is er ook een NOTAM de deur uit gedaan (waarschuwing voor Piloten).

Edit: Nog vroeg, niet gezien dat je dezelfde link had gepost. Excuus. Google news feed?
Nee die site volg ik gewoon. Vaak interessante in-depth artikelen over Tesla, SpaceX, Hyperloop enz.

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-11 15:52
Is het misschien een goed idee om de startpost aan te vullen met interessante nieuwsbronnen?

Ik volg:

https://spaceflightnow.com/
https://spacenews.com/
https://www.teslarati.com/
https://www.nasaspaceflight.com/

(space.com niet meer, te veel rommel tussendoor)

Leuke/handige twitters:
https://twitter.com/chrisg_nsf
https://twitter.com/elonmusk

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
matroosoft schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:48:
De Falcon 9 raket voor de HispaSat launch heeft grid fins en landing legs. Een beetje apart want toe nu toe werden GTO vluchten altijd expendable gevlogen. Er zijn wat suggesties dat SpaceX een recovery gaat proberen.

Zo bijzonder is dat niet hoor. Er zijn al meerdere recoveries geweest van GTO vluchten. Dit zou echter wel de zwaarste zijn tot nu toe (6092 kg vs 5300 kg volgens wikipedia). Zou me niets verbazen als die 3-engine waterlanding van laatst hier een opmaat voor was.

• Binnetie
En er is beeld:

Was even vergeten dat het daar in het donker zou zijn :)

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-11 22:51

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik hoop stiekem wel op camerabeelden vanaf "Mr Steven". :P

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11 15:49
nog 6 minuten tot launch

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41

Reinier

\o/

Tourniquet schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:09:
Zou leuk zijn ja. Ze hebben er in de livestream nog niks over gezegd. Wel dat ze de booster niet gaan volgen.

• Binnetie
Tourniquet schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:09:
Ik ook!
Deze foto is wel door Elon gepost: https://www.instagram.com/p/BfgHKDNAplx/

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Elon Musk @elonmusk
3 minuten geleden
Going to try to catch the giant fairing (nosecone) of Falcon 9 as it falls back from space at… https://www.instagram.com/p/BfgHKDNAplx/
https://twitter.com/elonmusk/status/966676057784020992

Mooi plaatje erbij van Mr. Steven :)

Edit: spuit 11 :/

[ Voor 3% gewijzigd door matroosoft op 22-02-2018 15:13 ]

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Liftoff..

• Binnetie
Ik zie ze wisselen tussen 2 motoren lijkt wel? Die oranje gekleurde dingen?

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:13

Felyrion

goodgoan!

Binnetie schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:21:
Ik zie ze wisselen tussen 2 motoren lijkt wel? Die oranje gekleurde dingen?
Nee, dat zijn verschillende hoeken van hetzelfde ding

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• mcDavid
@Binnetie dat zijn 2 verschillende shots van dezelfde motor.

Ik dacht wel te zien dat de fairing op een andere manier deployed. Als ik het goed heb scharnierde die eerde weg, terwijl ze nu het eerste stukje "parallel" opzij leken te bewegen.
Maar misschien zit ik dingen te zoeken die er niet zijn

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 22-02-2018 15:24 ]

• Wannial
Wel vreselijk blurry video en slechte audio tijdens de launch

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Lijkt wel of er een lekkage is bij die koelbuis (?) bovenaan de 'bell'

• mcDavid
matroosoft schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:24:
Lijkt wel of er een lekkage is bij die koelbuis (?) bovenaan de 'bell'
Je bedoelt waarschijnlijk de uitlaat van de turbopomp. Dat hoort zo.

• Binnetie
mcDavid schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:25:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk de uitlaat van de turbopomp. Dat hoort zo.
Ik zag het ook. Zo klinkt het net alsof we naar een autorace zitten te kijken :+

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Er is geen livestream meer, maar volgens Musk is de fairing recovery onderweg:
Made it back from space and fairing parafoil just deployed. Now trying to catch it
https://twitter.com/elonmusk/status/966682218411143169

March of the Eagles

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:22
Ik hoop ook wel dat het lukt en dat er natuurlijk camerabeelden van komen.

Wat ik mij wel afvraag is of het schip nu zonder bemaning aan het varen is, een fairing is toch vrij zwaar en wat als hij het net een beetje mist.

• mcDavid
glennvho schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:36:

Wat ik mij wel afvraag is of het schip nu zonder bemaning aan het varen is, een fairing is toch vrij zwaar en wat als hij het net een beetje mist.
die faring komt relatief rustig aan een parachute naar beneden. En is bovendien niet explosief. Nogal andere koek dan een booster dus. Ik denk niet dat ze op het dek gaan staan, maar in de cabine zal niet zo'n punt zijn.

• DaCoTa
  • Laatst online: 29-11 01:07
glennvho schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:36:

Nouja, gewicht van een grote auto, dat moet je idd niet op de kajuit krijgen :)

Payload Fairing
Diameter 5.2m
Length 13.9m
Mass ~1,900kg

• mcDavid
DaCoTa schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:01:
[...]

Nouja, gewicht van een grote auto, dat moet je idd niet op de kajuit krijgen :)

Payload Fairing
Diameter 5.2m
Length 13.9m
Mass ~1,900kg
...en daar de helft van.

Een helikopter op een helipad laten landen is spannender.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mcDavid schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:06:
[...]

...en daar de helft van.

Een helikopter op een helipad laten landen is spannender.
Eh een helikopter wordt tenminste nog bestuurd. Aan de andere kant zonder rare uitschieters mbt wind is de baan van het ding vrij makkelijk te bepalen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• mcDavid
...die parafoil wordt ook bestuurd.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:13

Felyrion

goodgoan!

Erasmo schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:08:
[...]
Eh een helikopter wordt tenminste nog bestuurd. Aan de andere kant zonder rare uitschieters mbt wind is de baan van het ding vrij makkelijk te bepalen.
Wat met de huidige fairing volgens mij wel een probleem is, is de vorm. Elon Musk heeft volgens mij al eens aangegeven dat de vorm ervoor zorgt dat de luchtstroom langs de parachute onvoorspelbaar wordt. Het wordt dan een beetje als de baan van een blaadje uit een boom zien te voorspellen :P (al hebben ze inderdaad wel bijstuur mogelijkheden)

[ Voor 4% gewijzigd door Felyrion op 22-02-2018 16:13 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Missed by a few hundred meters, but fairing landed intact in water. Should be able catch it with slightly bigger chutes to slow down descent.
https://twitter.com/elonmusk/status/966692641533390848

[ Voor 4% gewijzigd door matroosoft op 22-02-2018 16:16 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Kennelijk komt de fairing te snel naar beneden, het schip heeft meer tijd nodig om naar de juiste positie te varen.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 22-02-2018 16:19 ]

March of the Eagles

• JeroenH
XWB schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:19:
Kennelijk komt de fairing te snel naar beneden, het schip heeft meer tijd nodig om naar de juiste positie te varen.
Of....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QiSvMkA.png

;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Daar is 'ie dan:

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/KnYOP_28154652_201057260641121_950842258242928640_n.jpg
https://www.instagram.com/p/BfgRX-lgIt6/

[ Voor 46% gewijzigd door XWB op 22-02-2018 16:41 ]

March of the Eagles

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:04
Ziet er aardig heel uit. Mooi om te zien dat ze er al zo dichtbij zitten :)

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Lol. Elon Musk op Twitter:
First two Starlink demo satellites, called Tintin A & B, deployed and communicating to Earth stations
https://twitter.com/twitter/statuses/966703261699854336
Tintin A & B will attempt to beam “hello world” in about 22 hours when they pass near LA
Don’t tell anyone, but the wifi password is “martians”
That was a DM, right?

• JeroenH
Ik zie even niet voor me hoe de grootte van de fairing zich verhoudt tot de grootte van net, m.a.w. hoeveel marge voor afwijking er is. Zijn daar tekeningen o.i.d. van?

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

JeroenH schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:19:
Ik zie even niet voor me hoe de grootte van de fairing zich verhoudt tot de grootte van net, m.a.w. hoeveel marge voor afwijking er is. Zijn daar tekeningen o.i.d. van?
Edit: een aangepast na post van mcDavid hieronder.

https://www.marinetraffic...:9744465/vessel:MR_STEVEN

Als je bovenstaande link bekijkt zijn de afmetingen van het schip ongeveer 61,5x13,5.

Op het tweede plaatje zie je dat het net ongeveer 2/3 van de lengte beslaat en zo'n 2x de breedte. Dan kom je ruwweg op afmetingen voor het net van 40x27.

Afmetingen van de fairing zijn 13,9x5,2m

[ Voor 11% gewijzigd door matroosoft op 22-02-2018 17:44 ]

• mcDavid
Net nog gepost door DaCoTa:
DaCoTa schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:01:
[...]

Payload Fairing
Diameter 5.2m
Length 13.9m
Mass ~1,900kg
Met zo'n parafoil kun je overigens aardig sturen dus het lijkt me dat het opzich wel te doen moet zijn dat ding te vangen. Mits je wel een beetje in de buurt ligt met je boot, want de glijhoek is waardeloos. Even een kilometertje verder vliegen zal er niet bij zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door mcDavid op 22-02-2018 17:39 ]

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
jip_86 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:12:
Ziet er aardig heel uit. Mooi om te zien dat ze er al zo dichtbij zitten :)
Paar honderd meter. Ik verwacht dat het dit jaar wel moet lukken om een aantal keren een succesvolle fairing recovery te doen.
Missed by a few hundred meters, but fairing landed intact in water. Should be able catch it with slightly bigger chutes to slow down descent.
https://twitter.com/elonmusk/status/966692641533390848

Steam: Grim

• JeroenH
Mr. Steven terug in de haven met minstens één fairing-helft:

https://twitter.com/Shore...status/967071937817075712

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mr. Steven is trouwens een best fancy boot (32 knopen/59 km/h + manoeuvreerbaar). De fabrikant van de stuurinrichting was er ook trots op:

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zitten d'r nou solar panels aan de binnenkant? Of is dat iets anders?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Osiris schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:59:
[...]

Zitten d'r nou solar panels aan de binnenkant? Of is dat iets anders?
Thermische isolatie panelen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Binnetie
Mooi filmpje, en een heel mooie wendbaarheid van zo'n schip. Is Mr. Steven van SpaceX zelf of huren ze deze?

[ Voor 43% gewijzigd door Binnetie op 24-02-2018 15:06 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
JackBol schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:19:
[...]

Zijn wel een beetje "lek" dan :P

• mcDavid
JackBol schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:19:
[...]

Waarschijnlijk eerder accoustische demping.

• Binnetie
https://www.space.com/398...asat-30w-6-satellite.html de lancering die vandaag zou zijn is uitgesteld. Nieuwe datum is nog niet bekend.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:26
Binnetie schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:58:
https://www.space.com/398...asat-30w-6-satellite.html de lancering die vandaag zou zijn is uitgesteld. Nieuwe datum is nog niet bekend.
1 maart ;)

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07

Erazzzer

Fear me, I'm German!

In plaats van zo'n dure opvangboot, kunnen ze er niet gewoon een buitenboordmotortje aan hangen? Hij lijkt prima te varen :P

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Thursday, March 1, 4:30 p.m.: Coverage of GOES-S launch. The two-hour launch window opens at 5:02 p.m. The National Oceanic and Atmospheric Administration’s (NOAA’s) newest weather satellite, Geostationary Operational Environmental Satellite-S (GOES-S), will launch on a ULA Atlas V rocket from Space Launch Complex 41 at Cape Canaveral Air Force Station in Florida.
https://www.nasa.gov/nasalive

Overmorgenavond half elf lancering van United Launch Alliance met een Atlas V raket.

• bottom line
matroosoft schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:03:
[...]

Vanavond half elf lancering van United Launch Alliance met een Atlas V raket.
Vanavond?
Die launch is gepland voor 1 maart ook. Betekent dit dat dan zowel Falcon 9 en Atlas V op dezelfde dag staan gepland?

Vanavond is er wel een loskoppeling met de Soyuz capsule vanuit het ISS. De 3 bewoners komen terug naar aarde.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

bottom line schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:08:
[...]

Vanavond?
Die launch is gepland voor 1 maart ook. Betekent dit dat dan zowel Falcon 9 en Atlas V op dezelfde dag staan gepland?

Vanavond is er wel een loskoppeling met de Soyuz capsule vanuit het ISS. De 3 bewoners komen terug naar aarde.
Sorry, overheen gelezen. Stond een rijtje met streams die vandaag waren. Heb het even aangepast. :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Heeft iemand hier toevallig wat goede links naar uitleg over orbital mechanics? Ik snap e.e.a. van hoe het werkt, maar ik zou graag meer willen begrijpen van waaróm het zo werkt.
Om dat concreet te maken: dankzij KSP snap ik dat prograde snelheid maken op de periapsis de apoapsis verhoogt, maar ik hik er nog wat tegenaan om intuïtief te hebben waarom dat zo werkt. Ik dénk dat ik het begrijp, maar het klikt nog niet helemaal. Wiskunde geen probleem. Ik hou van wiskunde Als 18-jarige Wormaap me dát eens had horen zeggen... :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Willem_D
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-11 14:37
Wormaap schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:56:
Heeft iemand hier toevallig wat goede links naar uitleg over orbital mechanics?
https://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_mechanics
http://www.braeunig.us/space/orbmech.htm

Beide links beginnen simpel, en worden steeds moeilijker met meer wiskunde.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De eerste Falcon 9 Block 5 booster is naar buiten gerold en zal binnenkort een static fire ondergaan :)

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/EPdBu_DXCqMaXXUAEM-UL.jpg

March of the Eagles

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Binnetie schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:05:
Mooi filmpje, en een heel mooie wendbaarheid van zo'n schip. Is Mr. Steven van SpaceX zelf of huren ze deze?
Ik vermoed dat ie gehuurd wordt. Er staat nergens SpaceX op die boot. En ik heb het even niet onthouden, maar die stuurman is ook van een of ander bedrijf waarvan de naam ook op die boot staat. Geen idee welk doel die boot verder dient.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• MewBie
  • Laatst online: 28-11 22:17
Een snelle google leert je dat Mr Steven van Seatran Marine is en dus gewoon gehuurd wordt.

Mr Steven is een Fast Supply Vessel, deze worden normaal gebruikt om boorplatforms te bevoorraden.

[ Voor 35% gewijzigd door MewBie op 27-02-2018 17:05 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:46:
De eerste Falcon 9 Block 5 booster is naar buiten gerold en zal binnenkort een static fire ondergaan :)

[afbeelding]
Ja ja, de revolutie is nu echt bijna begonnen! Ik ben benieuwd wanneer de eerste booster meer dan twee keer wordt gebruikt, en wanneer ze de tien reuses aantikken. _/-\o_ En dit wordt de eerste human-rated raket voor SpaceX!

• Spooksel
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of ze nu ook echt geen design changes/tweaks meer gaan uitvoeren aan de Falcon 9!

Waar het NASA bovenal om te doen is bij het 'human raten' van Falcon 9 is dat SpaceX nu toch echt eens stopt met het continu van lancering tot lancering vliegen met hardware die niet hetzelfde is als de laatste keer!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:52:
Waar het NASA bovenal om te doen is bij het 'human raten' van Falcon 9 is dat SpaceX nu toch echt eens stopt met het continu van lancering tot lancering vliegen met hardware die niet hetzelfde is als de laatste keer!
Ook voor klanten kan dit behoorlijk frustrerend zijn. Een launch wordt wel eens uitgesteld omdat een nieuw stuk hardware niet goed werkt.

March of the Eagles

• mcDavid
Spooksel schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:52:
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of ze nu ook echt geen design changes/tweaks meer gaan uitvoeren aan de Falcon 9!

Ik moet zeggen dat ik dit een beetje flauw vind. Het gaat veelal om kleine veranderingen die nauwelijks invloed hebben op de betrouwbaarheid (van de hoofdmissie: spullen in orbit krijgen). Je kunt best per change een analyse van de mogelijke impact doen zonder de hele configuratie weer terug op 0 te zetten in de statistieken. Daarnaast worden aan andere lanceersystemen ook niet zulke eisen gesteld. SLS zou na één (succesvolle) vlucht al human-rated moeten zijn.

Aan de andere kant, 7 vluchten... dat kan bij SpaceX zomaar in 2 maanden gepiept zijn dus waarom zou je daar moeilijk over doen :)

• Spooksel
Ja precies, maargoed... ik kan me voorstellen dat het voor SpaceX zelf ook wel eens 'klaar' is met alle R&D die doorlopend in de F9 gestoken wordt. Op een gegeven moment (en dat merk je ook vaker in presentaties de laatste tijd) willen ze gewoon het personeel (designers, engineers, testers, etc etc) over kunnen plaatsen naar het BFR project.

Ze willen gewoon enorm graag dat Falcon 9 'future proof' is zodat ze nog een stockpile aan eerste trappen kunnen bouwen voor gebruik de komende periode en daarna gewoon weer verder met nieuwe dingen :)

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Spooksel schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:39:
Ja precies, maargoed... ik kan me voorstellen dat het voor SpaceX zelf ook wel eens 'klaar' is met alle R&D die doorlopend in de F9 gestoken wordt. Op een gegeven moment (en dat merk je ook vaker in presentaties de laatste tijd) willen ze gewoon het personeel (designers, engineers, testers, etc etc) over kunnen plaatsen naar het BFR project.

Ze willen gewoon enorm graag dat Falcon 9 'future proof' is zodat ze nog een stockpile aan eerste trappen kunnen bouwen voor gebruik de komende periode en daarna gewoon weer verder met nieuwe dingen :)
In het interview na de FH launch onlangs, zei Elon dat ook block 5 waarschijnlijk nog wel 'minor tweaks' gaat krijgen. Voor de human rating van de NASA moeten ze er wel steeds voor zorgen dat zo'n raket minimaal 7 vluchten heeft gedaan in die configuratie. Dus kunnen ze zo nu en dan kleine tweaks doen, vervolgens blijven ze voor human rated vluchten met de verouderde block 5 totdat de block 5 met de tweaks 7 vluchten heeft gedaan.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bemande F9 vluchten gaan pas in 2019 plaatsvinden, dus SpaceX heeft nog tijd om de nodige tweaks aan block 5 door te voeren. De hoeveelheid tweaks zal vast afhangen van de staat waarin de booster terugkeert.

March of the Eagles

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

XWB schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:57:
Bemande F9 vluchten gaan pas in 2019 plaatsvinden, dus SpaceX heeft nog tijd om de nodige tweaks aan block 5 door te voeren. De hoeveelheid tweaks zal vast afhangen van de staat waarin de booster terugkeert.
Vooralsnog staat DM-2 (crew naar het ISS) van de crew-Dragon nog voor 2018 op de rol

Wikipedia: SpX-DM2

De uncrewed versie van die vlucht (DM-1) staat voor augustus gepland

• Spooksel
Mjwah, december 2018. Maar daar geloof ik echt niet meer in helaas :P Het zal me echt werkelijk niets verbazen als het om wat voor suffe reden dan ook 'gewoon' 2019 wordt.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:14:
Mjwah, december 2018. Maar daar geloof ik echt niet meer in helaas :P Het zal me echt werkelijk niets verbazen als het om wat voor suffe reden dan ook 'gewoon' 2019 wordt.
Suffe reden of niet, je moet gewoon een doel stellen, anders blijf je maar lullen en kom je nergens (zie SLS). SpaceX stelt altijd redelijk ambitieuze doelen, en misschien ook wel express vanwege de media exposure, maar uiteindelijk komen ze er wel. Het is niet helemaal de usance in de ruimtevaartwereld, maar goed...daar moet men maar aan wennen... :+

• Spooksel
Het is hier meer Nasa die de boel ophoudt dan SpaceX eigenlijk.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
vectormatic schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:11:
[...]

Vooralsnog staat DM-2 (crew naar het ISS) van de crew-Dragon nog voor 2018 op de rol

Wikipedia: SpX-DM2

De uncrewed versie van die vlucht (DM-1) staat voor augustus gepland
Dat is inmiddels lente 2019 geworden, was vorige maand nog in het nieuws:

https://www.wsj.com/artic...ing-spacecraft-1515753011

Ars Technica had dit begin 2017 al voorspeld en heeft daar een uitgebreid artikel over:

https://arstechnica.com/s...-to-fly-crews-until-2019/

March of the Eagles

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

XWB schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:05:
Ook voor klanten kan dit behoorlijk frustrerend zijn. Een launch wordt wel eens uitgesteld omdat een nieuw stuk hardware niet goed werkt.
Maar dan krijg je dus spaceshuttles die misschien wel aan de grond moesten blijven omdat NASA's voorraad 8086's op begon te raken.

(context: http://www.nytimes.com/20...-boldly-goes-on-ebay.html)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:46
XWB schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:05:
[...]

Ik denk dat dit wel meevalt, de ontwikkeling en bouw van satellieten duurt meestal jaren, die paar dagen meer of minder maken dan ook niet zoveel meer uit.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Spooksel
XWB schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:11:
[...]

Dat is inmiddels lente 2019 geworden, was vorige maand nog in het nieuws:

<knip, link naar poep artikel>
Ugh, die wall street journal crap van Andy P. is trouwens beter om gewoon te negeren. Die kerel is zo anti spacex dat ie nooit ook maar iets fatsoenlijks over ze kan schrijven.

[ Voor 40% gewijzigd door Spooksel op 01-03-2018 09:42 ]

• Binnetie
nieuws: Vodafone wil 4g-netwerk op de maan voor live hd-video grappig nieuws. Een Falco 9 mag ze er heen brengen.

• mcDavid
Raar.... Lanceer je een satelliet, laat je 'm landen om netwerkverbinding te maken... Gevoelsmatig een nogal rare keuze.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
mcDavid schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:43:
[...]

Raar.... Lanceer je een satelliet, laat je 'm landen om netwerkverbinding te maken... Gevoelsmatig een nogal rare keuze.
In een ander artikel hierover las ik dat het gebruik van LTE nogal wat energie scheelt voor de rovers. Dat zijn maar kleine dingetjes van ~50kg, dus die zouden dan low-power kunnen zenden, waarna het basisstation de rest verzorgt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Live stream voor Atlas V launch gaat live over een half uurtje, launch window opent over ruim een uur.

• Wannial
Launch over 7 minuten

• bottom line
Dat was het dan. Niet veel te zien
Pagina: 1 ... 48 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer: