Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04
RocketKoen schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:05:
[...]

Dit is het recovery schip. Een F9 die op een droneschip landt wordt hier later opgetakeld. De 4 armen sluiten dan zodat de raket stevig vast staat.
Yeah... nee, toch niet :P

Deze boot gaat een payload fairing vangen die naar beneden komt aan een parachute. De raket zelf gaat een duik maken dit keer.

[ Voor 17% gewijzigd door Spooksel op 22-12-2017 16:07 ]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Spooksel schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:06:
[...]

Yeah... nee, toch niet :P

Deze boot gaat een payload fairing vangen die naar beneden komt aan een parachute. De raket zelf gaat een duik maken dit keer.
Ik kwam vorige week een foto tegen van die stellage met een F9 erin. Kan het nu alleen nergens meer terugvinden...

edit: nevermind. foto gevonden. Dat waren gewoon de poten van de F9

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 22-12-2017 16:11 ]

TheS4ndm4n#1919

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:22

Erazzzer

Fear me, I'm German!

DeArmeStudent schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:36:
[...]

Tegenwoordig kost een rover niet meer zoveel...en daarbij is een rover toch de eerste stap die Musk zal maken richting mars...2 vliegen in 1 klap
De laatste rover die naar Mars is gegaan heeft een project van 1,5 miljard aan zich kleven. Dat de rover zelf misschien 45 miljoen kost betekend niet dat het allemaal goedkoop is.

Verwijderd

DeArmeStudent schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:32:
Al met al zou ik het tof vinden als we wat meer te weten komen over de payload...
De payload is Musk z'n oude Tesla, die op een high-energy trajectory geschoten wordt. Aan alle andere payloads zitten constraints die Musk blijkbaar niet wil voor de Falcon Heavy demonstratie.
al is het maar voedsel en voorraden voor het iss...
Nee. Dat gaat niet zomaar lukken. Ten eerste ben je dan een Dragon nodig,en die kan überhaupt niet meer payload vervoeren zonder analyse van (bijvoorbeeld) de loads tijdens de lancering, met meer payload heeft de dragon minder delta-V voor maneuvers en docking en is de payload capacity niet alleen weight limited, maar ook volume. Dát zou dus een slechte demonstratie zijn van de Falcon Heavy capabilities.

Gewoon iets op een high-energy trajectory sturen. De 'payload capacity' is namelijk het gewicht van de payload en de delta-V (in het kwadraat) die je de payload geeft. Dus, nee, een gewone Falcon 9 kan niet een tesla op zo'n trajectory sturen.
Wanneer de kans op ontploffen dermate groot is dat een payload bij voorbaat al als verloren kan worden beschouwd, dan is het lanceren zelf ook in twijfel...de reputatie van spacex staan immers ook op het spel.
Tsja, ooit moet je toch voor het eerst lanceren. Je kunt nog zoveel analyses en simulaties doen, maar je kunt gewoon niet alles voorzien en de geschiedenis wijst uit dat er gewoon een enorme kans is dat het de eerste of in de eerste paar lanceringen fout gaat. Helemaal met de Falcon Heavy die toch enorm complex is (27! main engines) Zolang er niets fout gaat dat ook invloed heeft op de gewone Falcon 9, zal het niet zoveel consequenties hebben. Er kan veel meer gebeuren dan ontploffen. Als we naar de historie van 'voor het eerst' gelanceerde raketten kijken is het behalen van de juiste Oorbit minstens zo'n grote kans.

Delta III: 1e lancering: ontploffing (loss of control), 2e lancering: paylod in useless orbit, 3e lancering: payload in useless orbit.
Ariane 5 (G): 1e lancering: ontploffing (loss of control), 2e lancering: Partial failure (did not reach intended orbit)
Ariane 5 (ECA): 1e lancering: Failure

Tenslotte, het is Musk z'n raket, z'n bedrijf en alles. Musk wil blijbaar z'n Tesla is een orbit rond de zon sturen. Gewoon voor de lol. Dit is dus z'n kans. Ik zou het ook doen! *O*

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Even een heads-up voor space junk, de missie van GRACE-2 is in oktober gestopt en de baan is sinds die tijd uiteraard steeds lager geworden. Momenteel draait hij op 187.2 x 195.5 km en de daling is de laatste dagen sterk gestegen naar 8-10 km per dag. Met die snelheid zit je na 9 dagen al onder de 100 km, en dan is het echt einde oefening.
Dus verwacht dat deze satelliet voor het nieuwe jaar naar beneden komt. Waar is natuurlijk koffiedikkijken, maar met een inclinatie van 89 graden kan dat vooralsnog overal zijn.
Ik kan nergens vinden of er enige controle in de daling zit of dat dit natuurlijke invloeden zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Maasluip schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:43:
[...]
Ik kan nergens vinden of er enige controle in de daling zit of dat dit natuurlijke invloeden zijn.
Laten we hopen dat er nog enige controle mogelijk is, zodat dat ding op een "veilige" plaats neer kan storten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Tesla in de Falcon fairing:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4587/27449863849_694f0b169b_z.jpg
Falcon Heavy Demo Mission - Payload by SpaceX, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4643/27449864329_3cc07b2e86_z.jpg
Falcon Heavy Demo Mission - Payload by SpaceX, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4644/39225582351_401779fe3a_z.jpg
Falcon Heavy Demo - Payload by SpaceX, on Flickr

[ Voor 130% gewijzigd door XWB op 22-12-2017 23:30 ]

March of the Eagles

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:13
Wat een held, hij gaat het gewoon echt doen _O_

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
Semyon schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:41:
IRIDIUM-4 MISSION

SpaceX is targeting launch of Iridium-4 from Space Launch Complex 4E (SLC-4E) at Vandenberg Air Force Base in California. The instantaneous launch window is at 5:27 p.m. PST on Friday, December 22, or 1:27 UTC on Saturday, December 23. A backup launch opportunity is at 5:21 p.m. PST on Saturday, December 23, or 1:21 UTC on Sunday, December 24. This is the fourth set of 10 satellites in a series of 75 total satellites that SpaceX will launch for Iridium’s next generation global satellite constellation, Iridium® NEXT.

Falcon 9’s first stage for the Iridium-4 mission previously supported the Iridium-2 mission from SLC-4E in June 2017. SpaceX will not attempt to recover Falcon 9’s first stage after launch.

You can watch the launch live below and find more information about the mission in our press kit.
Live: om 2:27am
Okay, vannacht om 2:27
Dus over twee uurtjes.
YouTube: Iridium-4 Webcast

edit: live uitzending nu (02:14u) gestart.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 10:57
jip_86 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 00:15:
Wat een held, hij gaat het gewoon echt doen _O_
Ik dacht nog wel dat hij eerst had gezegd dat het een geintje was. Ze zullen de accu's er trouwens wel uitgehaald hebben, niet te veel vonkgevaarlijke spullen bovenop zo'n vliegende brandstoftank.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:58

Tourniquet

Hiya, fellas!

T -10 minutes :)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:30
Je ziet niet heel veel zo in het donker.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:43:
Currently, GRACE-2's remaining fuel is being expended and the satellite has begun to slowly deorbit. Atmospheric reentry of GRACE-2 is expected sometime in December or January. Decommissioning and atmospheric reentry of GRACE-1 are expected in early 2018. NASA and the German Space Operations Center will jointly monitor the deorbit and reentry of both satellites.
Ze houden 't op z'n minst in de gaten en zijn dus wel actief bezig m.b.t. de brandstof.
coelho schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 01:08:
[...]

Ze zullen de accu's er trouwens wel uitgehaald hebben, niet te veel vonkgevaarlijke spullen bovenop zo'n vliegende brandstoftank.
Want een satelliet heeft géén accu's aan boord? :?

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 23-12-2017 02:49 ]

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:48

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:22

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Laatst online: 21:22

franssie

Save the albatross

@anandus

Die is leuk genoeg om volwaardig te quoten <3 /3 o<:)
My daughter thought the SpaceX test launch was Santa doing a test run.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 23-12-2017 09:35 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RocketKoen
Je komt wel mooi op het nieuws zo:

TheS4ndm4n#1919

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Osiris schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 02:48:
[...]

[...]

Ze houden 't op z'n minst in de gaten en zijn dus wel actief bezig m.b.t. de brandstof.
Daar had ik overheen gelezen. Het gaat iig steeds sneller, want sinds gisteravond 6 uur is hij alweer 15 km gedaald en op die manier kan het donderdag al gebeurd zijn.

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-11 18:05
Haha, 2:05 "This is from NASA", terwijl ze de SpaceX webcast showen. Fake news!

Bensimpel

Positieve meneer

wel jammer dat ze de 1st stage niet laten landen hoor.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Osiris
  • Niet online
Kan niet altijd feest zijn, sommige launch profiles hebben die mogelijkheid nou eenmaal niet.

Dat.. Of SpaceX hangar zit te vol :+

• RocketKoen
Bensimpel schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:16:
wel jammer dat ze de 1st stage niet laten landen hoor.
Even vergeleken met de vorige lancering. Toen ging de 1st stage tot 5800kmh. Deze ging tot 7500.
Maar koreasat 5a had wel een landing, en die ging 8200. Maar dat was een lancering naar het oosten. Iridium naar het zuiden, dat is veel zwaarder.

TheS4ndm4n#1919

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 12:05:
[...]

Daar had ik overheen gelezen. Het gaat iig steeds sneller, want sinds gisteravond 6 uur is hij alweer 15 km gedaald en op die manier kan het donderdag al gebeurd zijn.
En sinds 6 uur vanmorgen op 138.6 x 141.2. Waarschijnlijk hebben ze hem laten splashen. Alleen jammer dat daar nergens iets over gezegd wordt.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:45
Scott Manley vertelt het weer erg goed:

Dus ondanks dat de fairings nog niet zacht landen manouvreren ze al wel dmw cold gas thrusters! Ik ben benieuwd wanneer we de eerste recovery daarvan mee gaan maken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Osiris schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:31:
Kan niet altijd feest zijn, sommige launch profiles hebben die mogelijkheid nou eenmaal niet.

Ik vind het wel opvallend dat ze er wel Gridfins op geschroefd hebben. Ze zullen er dus toch wel iets mee gedaan hebben... iemand suggereerde dat ze misschien wat manouvreertests zouden kunnen doen...

• RocketKoen
mcDavid schreef op maandag 25 december 2017 @ 10:49:
[...]

Ik vind het wel opvallend dat ze er wel Gridfins op geschroefd hebben. Ze zullen er dus toch wel iets mee gedaan hebben... iemand suggereerde dat ze misschien wat manouvreertests zouden kunnen doen...
Hij heeft gewoon de land procedure gedaan. Alleen er was geen droneship om op te landen.
Waarschijnlijk hebben ze berekend dat hij niet genoeg af zou kunnen remmen voor een landing. En dan is het wel leuk om je berekening in de praktijk te testen. Zonder je droneship op te blazen als je gelijk hebt :P

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Osiris schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:31:
Ik denk dus serieus dit. Eerdere Iridium NEXT boosters hebben ze gewoon kunnen laten landen, maar dit was nog een Block 3 booster (en geen Block 4 zoals Scott Manley in de video hierboven zegt) die ook al eens eerder gelanceerd was. Het is dezelfde booster als voor Iridium NEXT flight 2 (25 Juni dit jaar) gebruikt is, ook gelanceerd vanuit Californië.
Blijkbaar willen ze die dus sowieso niet vaker dan 1x herbruiken aangezien Block 5 komend jaar online komt.
En hier het 'orginele' commentaar: :D
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=QHYx-ueq0Kg]

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2017 11:29 ]

• mcDavid
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:03:
[...]

Ik denk dus serieus dit. Eerdere Iridium NEXT boosters hebben ze gewoon kunnen laten landen, maar dit was nog een Block 3 booster die ook al eens eerder gelanceerd was. Blijkbaar willen ze die dus sowieso niet vaker dan 1x herbruiken aangezien Block 5 komend jaar online komt.
Dat denk ik ook. Zo'n recovery operatie is natuurlijk ook niet gratis dus dat doe je niet voor de lol. Maar dat ze toch Gridfins hebben gemonteerd duidt er dus op dat ze nog wel wat geëxperimenteerd hebben.
[...]

En hier het 'orginele' commentaar: :D
[video]
Ik kan me voorstellen dat je redelijk flabbergasted bent als je zoiets ziet, zeker als je weinig affiniteit met ruimtevaart hebt.

• jip_86
Musk gaat ook even los op Twitter dat de Aliens theorie nog zo veel geloofd werd :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wdiOCRb.png
en vlammenwerpers binnenkort >:)

[ Voor 6% gewijzigd door jip_86 op 25-12-2017 22:26 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik wil gewoon de FH zien landen. Ik geloof prima dat SpaceX het (uiteindelijk) zal realiseren, maar om 3 raketten te zien landen moet voor de eerste keer echt een bizarre gewaarwording zijn...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:53

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik denk dat ze bij spaceX al blij zijn dat ze kort na launch geen RUD hebben :+

I am the great Cornholio!

• JeroenH
De Iridium-4 lancering vanuit een ander perspectief:

Blijft een spectaculair gezicht.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Roadster zit inmiddels opgesloten in de fairing :w

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/Hnd7Y_DR_GaxYUIAAs331.jpg
https://twitter.com/ECDiazdeLeon/status/945692630062690304

March of the Eagles

• FreeShooter
  • Laatst online: 18:04
Geweldig! Musk en SpaceX zijn toch wel echt uniek in deze industrie.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Er is nog geen datum/tijd bekend toch voor de Falcon Heavy? Hoop toch echt dat het voor ons op een goed moment is op de dag!

Kan niet wachten om de drie te zien landen

• jip_86
TripleQ schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:44:
Er is nog geen datum/tijd bekend toch voor de Falcon Heavy? Hoop toch echt dat het voor ons op een goed moment is op de dag!

Nope, gaan wat geruchten over een fit test dit jaar nog. Het platform is al gespot buiten:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DR_CBRAWsAE43Yb?format=jpg
https://mobile.twitter.co...status/945687999316221952

[ Voor 6% gewijzigd door jip_86 op 27-12-2017 23:47 ]

• Spooksel
Dat platform is bijna altijd buiten :P Omdat het gewoon te lomp is om in die HIF te parkeren. Het goeie teken is juist wanneer het naar binnen rolt (zoals hier op de foto gebeurt), want dan weet je dat ze de raket ook daadwerkelijk dr op gaan zetten zodat die weer naar buiten kan voor static fire test.

• Spooksel
Falcon Heavy gaat as we speak voor het eerst verticaal voor een eerste fit check!!!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DSJAjtZX4AAOn5r.jpg:orig

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En Falcon Heavy staat rechtop.

Nu maar hopen dat ze het launch pad niet verknallen :+

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/jwQYC_DSJE43-X4AAmiOy.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 28-12-2017 16:10 ]

March of the Eagles

• RocketKoen
Misschien toch nog een static test fire dit jaar.

TheS4ndm4n#1919

• Spooksel
Waarschijnlijk niet. Dit is een fit check, hierna gaat ie weer naar binnen. Dan halen ze de kop er weer vanaf voor de wet dress rehearsal.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/78ZVg_DSJgOEHVoAY-iG0.jpg

March of the Eagles

• JeroenH
TripleQ schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:44:

Op wat voor onmogelijk tijdstip dat ook mogelijk valt, dáár zet ik een wekker voor en heb ik een brak dagje op mijn werk over.

• coelho
JeroenH schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:33:

Op wat voor onmogelijk tijdstip dat ook mogelijk valt, dáár zet ik een wekker voor en heb ik een brak dagje op mijn werk over.
Heb hier ook zitten juichen voor mijn monitor bij de eerste succesvolle landingen (wat went dat snel, hè...), dus het tijdstip maakt mij ook niet uit.

Ik kan me voorstellen dat ze het bij daglicht doen zodat het beeldmateriaal ook beter te analyseren is. Sunset is momenteel rond 17.30. Met 6 uur tijdsverschil is dat 23.30 op z'n laatst. Sunrise is overigens rond 07.20, dus 13.20 onze tijd. Ik vermoed dus dat ze ergens tussen 13.20 en 23.30 lanceren.

Een stapje verder: Als Elon Musk vermoedt dat er ook een Big Bang kan optreden, dan wil je graag bij daglicht de schade opmaken. Het zou mij dus niks verbazen dat het niet aan het eind van de dag gaat gebeuren.

Gokje: 18Jan2018, 17:45 uur CET.

• SnowDude
  • Laatst online: 28-11 21:06
Oeps: https://www.reuters.com/a...-error-idUSKBN1EL1G2?il=0

Die Souyz-2 failure op 28 november van Rusland kwam om dat de launch coordinaten van de raket nog op Baikonur stonden ingesteld, maar de raket vertrok van Vostochny

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• jip_86
Spooksel schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:46:
Falcon Heavy gaat as we speak voor het eerst verticaal voor een eerste fit check!!!

[afbeelding]
It's alive *O*
Wel vaag dat Musk en SpaceX zelf geen foto's tweeten. Ben je toch trots op zou je zeggen O+

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SnowDude schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:34:
Oeps: https://www.reuters.com/a...-error-idUSKBN1EL1G2?il=0

Die Souyz-2 failure op 28 november van Rusland kwam om dat de launch coordinaten van de raket nog op Baikonur stonden ingesteld, maar de raket vertrok van Vostochny
Kortom een bevestiging door Rusland van het eerder gemelde verhaal? (Van 4 dec)
Maasluip in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dit Falcon Heavy plaatje is een stukje duidelijker:

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/Mrh57_DSK1c7GXcAUdzp4.jpg

Zie ook https://forum.nasaspacefl...376.msg1765265#msg1765265

[ Voor 22% gewijzigd door XWB op 29-12-2017 12:18 ]

March of the Eagles

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:33

jpiwf

licenced pepernootaddict

Vind het ding er toch maar fragiel en smal uit blijven zien. Bij iets als een D4 Heavy krijg ik toch altijd een stuk steviger gevoel. Beter in proportie ofzo.

@ hieronder: doelde op deze: Wikipedia: Delta IV Heavy

[ Voor 26% gewijzigd door jpiwf op 29-12-2017 15:07 ]

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• RocketKoen
jpiwf schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:19:
Vind het ding er toch maar fragiel en smal uit blijven zien. Bij iets als een D4 Heavy krijg ik toch altijd een stuk steviger gevoel. Beter in proportie ofzo.
Wat is een d4 heavy? Google kent het niet.

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Delta IV Heavy.

March of the Eagles

• RocketKoen
Ah. De delta 4 heavy is wel een stukje dikker. Maar hij heeft maar de helft van de payload capaciteit.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

RocketKoen schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:34:
Ah. De delta 4 heavy is wel een stukje dikker. Maar hij heeft maar de helft van de payload capaciteit.
Hangt er vanaf op wat voor trajectory. Omdat de Falcon 9/Heavy een kerolox upperstage heeft is hij niet heel geschikt om een payload op een 'high-energy trajectory' (Geostationair / interplanetary / ...) te sturen. Daar doet de Delta IV het met z'n cryogene (DCSS) upper stage relatief gezien een stuk beter. Maar omdat de Falcon zo vroeg staged en de upper stage zoveel thrust heeft doet die het juist heel goed naar een Low-Earth orbit, waar de DCSS dan een tekort aan thrust heeft. Vroeger was er de "Dual-Engine Centaur" met een dubbele in plaats van 1 RL-10 motor speciaal voor low-energy trajectories.
Kortom, je moet payload capacity altijd combineren met een trajectory anders is het een nutteloze vergelijking, en als je dus LEO payloads gaat vergelijken doe je de Delta IV-H tekort, omdat die daar juist niet voor gemaakt is.

Dat is de reden waarom de Ariane 5 bijvoorbeeld meerdere upperstage opties heeft. Voor Geostationaire payloads wordt altijd de Ariane 5 ECA gebruikt (cryo upper stage), terwijl bijvoorbeeld voor de ATV naar het ISS (LEO) of GPS (Galileo) satellieten de Ariane 5 ES (high thrust / hypergolic upper stage) gebruikt wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 16:06 ]

• RocketKoen
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:00:
[...]

Hangt er vanaf op wat voor trajectory. Omdat de Falcon 9/Heavy een kerolox upperstage heeft is hij niet heel geschikt om een payload op een 'high-energy trajectory' (Geostationair / interplanetary / ...) te sturen. Daar doet de Delta IV het met z'n cryogene (DCSS) upper stage relatief gezien een stuk beter. Maar omdat de Falcon zo vroeg staged en de upper stage zoveel thrust heeft doet die het juist heel goed naar een Low-Earth orbit, waar de DCSS dan een tekort aan thrust heeft. Vroeger was er de "Dual-Engine Centaur" met een dubbele in plaats van 1 RL-10 motor speciaal voor low-energy trajectories.
Kortom, je moet payload capacity altijd combineren met een trajectory anders is het een nutteloze vergelijking, en als je dus LEO payloads gaat vergelijken doe je de Delta IV-H tekort, omdat die daar juist niet voor gemaakt is.

Dat is de reden waarom de Ariane 5 bijvoorbeeld meerdere upperstage opties heeft. Voor Geostationaire payloads wordt altijd de Ariane 5 ECA gebruikt (cryo upper stage), terwijl bijvoorbeeld voor de ATV naar het ISS (LEO) of GPS (Galileo) satellieten de Ariane 5 ES (high thrust / hypergolic upper stage) gebruikt wordt.
Als je de cijfers voor verschillende orbits bekijkt dan blijft de FH (op papier vooralsnog) de D4 Heavy telkens een factor 2 voor. Al wordt het verschil op een hogere orbit wel kleiner.
Delta 4 Heavy // Falcon Heavy
LEO: 28.790 kg // 63.800 kg
GTO: 14.220 kg // 26.700 kg
Mars: 8.000 kg // 16.800 kg

Ik zie wel dat de FH, ondanks zijn kleinere formaat, wel 2x zo zwaar is als de Delta. Zo te zien door de veel hogere dichtheid van RP-1 tegenover waterstof.

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Falcon Heavy doet 54,400 kg naar LEO. Ik gok dat 63.800 kg met crossfeed mogelijk zou zijn, maar dat is nooit geïmplementeerd.

March of the Eagles

• wouterg00
Zuma is uitgesteld naar zaterdagochtend.

De eerstvolgende launch van SpaceX is dan Falcon Heavy eind Januari of Februari.

Edit: correctie

[ Voor 53% gewijzigd door wouterg00 op 02-01-2018 23:26 ]

• coelho
wouterg00 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:05:
Zuma is uitgesteld naar Vrijdagavond.

De eerstvolgende launch is Falcon Heavy eind Januari of Februari.
Die stond toch al voor 5 januari? Of bedoel je dat Zuma is uitgesteld van November tot nu, 5 januari?

• wouterg00
coelho schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:25:
[...]

Die stond toch al voor 5 januari? Of bedoel je dat Zuma is uitgesteld van November tot nu, 5 januari?
Correctie, hij staat nu voor 2 uur 's nachts op zaterdachochtend 6 januari Nederlandse tijd. In Amerika is het dan nog vrijdag.

[ Voor 9% gewijzigd door wouterg00 op 02-01-2018 23:28 ]

• jip_86
Gaan ook geruchten dat 15 januari de lanceerdatum van de heavy gaat worden. Heeft nog FAA toestemming nodig.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SpaceX heeft eindelijk wat Falcon Heavy plaatjes vrijgegeven:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4589/38583831555_25d4c6876b_z.jpg
Falcon Heavy Demo Mission by SpaceX, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4682/38583829815_044188d6fd_z.jpg
Falcon Heavy Demo Mission by SpaceX, on Flickr

March of the Eagles

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-11 15:52
Lijkt nu eind januari te worden:
Elon: Hold-down test fire next week. Launch end of the month.
https://www.instagram.com/p/BdjBHqdAIzs/
http://spacenews.com/spacex-targeting-late-january-for-falcon-heavy-debut/

Kan niet wachten, dit is er wel een om live te kijken :)

(nieuwe ruimte-enthousiasteling hier, hoi allen!)

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:58
Lijkt me ook zeker de moeite waard om te kijken :)

Wat me net opvalt in de laatste foto van @XWB : De 2 boosters zijn niet identiek. Kan iemand verklaren waarom het kanaal (weet niet echt hoe ik het moet omschrijven) om de rechter groter is/lijkt dan op de linker?
2 identieke zou toch logischer lijken.

• Osiris
  • Niet online
Mogelijk is hij niet gespiegeld, maar 180° geroteerd, zodat de rechter booster z'n "dunne" kanaal aan de achterkant heeft. Zodat het gewicht zo goed mogelijk symmetrisch verdeeld is.

Geen idee verder hoor :+

• mcDavid
Klopt, 1 booster zit "achterstevoren". Zo kunnen ze idd 2 dezelfde sideboosters maken ipv dat ze er één moeten spiegelen.

Verwijderd

Beter draaien dan dat ze een van de boosters op de kop zouden monteren. Dat zou niet goed komen denk ik.

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:22

Erazzzer

Fear me, I'm German!

En ZUMA launch is uitgesteld tot zo/ma.

Bensimpel

Positieve meneer

Erazzzer schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:33:
En ZUMA launch is uitgesteld tot zo/ma.
-O- Jammer maar snap het wel.

😆 - Denk ook eens om ;)

• JeroenH
John Young is overleden.

Ad Astra...

Nu zijn er nog minder dan de helft van de mensen die op de maan gelopen hebben in leven.

-edit-

We liggen (helaas) "goed" op het schema uit deze XKCD van een paar jaar geleden.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2018 23:16 ]

• RocketKoen
Voor degene die het vanavond laat gaan maken:
De mysterieuze ZUMA.

Hopelijk gaat het dit keer wel door.

TheS4ndm4n#1919

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

JeroenH schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:12:
John Young is overleden.

Ad Astra...

Nu zijn er nog minder dan de helft van de mensen die op de maan gelopen hebben in leven.

-edit-

We liggen (helaas) "goed" op het schema uit deze XKCD van een paar jaar geleden.
Hopelijk hebben we voor 2040 weer bemande missies naar de maan (of Mars) en kunnen we weer omhoog kruipen.

• Freee!!

Freee!!

Andamanen schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:27:
[...]
Hopelijk hebben we voor 2040 weer bemande missies naar de maan (of Mars) en kunnen we weer omhoog kruipen.
Ik denk dat Phobos en Deimos best wel interessante tussenstations zouden kunnen zijn, het zou niet zo moeilijk moeten zijn om daar wat voorraden te parkeren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Verwijderd

Freee!! schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:42:
[...]

Ik denk dat Phobos en Deimos best wel interessante tussenstations zouden kunnen zijn, het zou niet zo moeilijk moeten zijn om daar wat voorraden te parkeren.
Niet voor bijvoorbeeld de missie-architectuur die SpaceX in gedachten heeft. Je komt vanuit interplanetary velocity richting Mars (aantal km/seconde), en om in een Mars orbit te komen (Phobos/Deimos) moet je die snelheid er uit halen en daar is véél brandstof voor nodig. Wat SpaceX wil met ITS is die snelheid er uit halen door te aerobreaken in de atmosfeer van Mars, en zo zeggen ze >95% van de kinetische energie te kunnen 'dissiperen' in het heat-shield. Kortom, voorraden op Phobos/Deimos parkeren kost je veel meer brandstof om uberhaupt bij die voorraden te komen dan om een direct-mars entry naar het oppervlak te doen.

Kortom, in Mars-orbit heb je niets te zoeken, dat is energetisch gezien helemaal geen slimme plek om 'rond te hangen' (pun intended :P)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 14:52 ]

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

De maan lijkt me wel een goede plek om te experimenteren met het creëren van een permanent leefbare plek buiten de aarde, al begrijp ik dat Mars commercieel/publicitair aantrekkelijker is omdat daar nog geen mensen zijn geweest. (en dat het in de verre toekomst waarschijnlijk de beste optie binnen ons zonnestelsel is)

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:45:
[...]
Niet voor bijvoorbeeld de missie-architectuur die SpaceX in gedachten heeft. Je komt vanuit interplanetary velocity richting Mars (aantal km/seconde), en om in een Mars orbit te komen (Phobos/Deimos) moet je die snelheid er uit halen en daar is véél brandstof voor nodig. Wat SpaceX wil met ITS is die snelheid er uit halen door te aerobreaken in de atmosfeer van Mars, en zo zeggen ze >95% van de kinetische energie te kunnen 'dissiperen' in het heat-shield. Kortom, voorraden op Phobos/Deimos parkeren kost je veel meer brandstof om uberhaupt bij die voorraden te komen dan om een direct-mars entry naar het oppervlak te doen.

Kortom, in Mars-orbit heb je niets te zoeken, dat is energetisch gezien helemaal geen slimme plek om 'rond te hangen' (pun intended :P)
Ook voor een omloopbaan om Mars is die aerobreak een handige optie. En als je een beetje precies wil neerkomen, gaat dat waarschijnlijk toch wel een beetje gemakkelijker vanuit een omloopbaan dan direct vanuit de interplanetaire ruimte. Maar ik ben geen expert in die berekeningen.

• Osiris
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:34:
[...]

Ook voor een omloopbaan om Mars is die aerobreak een handige optie. En als je een beetje precies wil neerkomen, gaat dat waarschijnlijk toch wel een beetje gemakkelijker vanuit een omloopbaan dan direct vanuit de interplanetaire ruimte. Maar ik ben geen expert in die berekeningen.
Het lijkt mij ook niet echt haalbaar om vanuit een aerobrake-situatie in 1x je scheepje op de juiste plek neer te plempen. Desalniettemin is SpaceX ondertussen wel expert geworden in het goed mikken van ruimtescheepjes :P

't Is alleen jammer dat als je naar een omloopbaan wilt aerobraken, je weer even iets energie moet toevoegen: je aerobraket namelijk je apoapsis naar een bepaalde gewenste orbit, maar je periapsis ligt vervolgens in de atmosfeer :+ Da's wat onhandig als je meerdere omlopen wilt maken, dus zul je op je apoapsis je periapsis weer even op moeten hogen naar buiten de dampkring.. En dat kost wel ietsjes energie natuurlijk.

• FreeShooter
Iemand een idee of een permanente basis op Mars of zelfs op de maan een realistische mogelijkheid is?

Ik weet dat Elon Musk plannen heeft voor een basis op Mars maar hebben we op dit moment de techniek om dit mogelijk te maken?

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Definieer permanent

Owner of http://scorpei.com/

• FreeShooter
Dan denk ik aan een compleet zelfstandige gemeenschap voor minimaal 5 generaties (100+ jaar). Maar ik heb geen idee wat er mogelijk is (voortplanting, gezondheid, budget...?)

[ Voor 4% gewijzigd door FreeShooter op 07-01-2018 18:31 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Andamanen schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:27:
[...]

Wanneer gaat het ISS uit dienst, 2025? Misschien dat we na 2030 een permanent bewoonde, internationale maanbasis als opvolger van het ISS zien verschijnen.

March of the Eagles

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Waarschijnlijk wel mogelijk, maar ongelovelijk duur. Vooral de afstand maakt Mars een stuk lastiger dan de maan, bij een noodsituatie iets of iemand sturen is onmogelijk.

Dit is video van Astronomy Cast die wat dieper op alle uitdagingen ingaat:
YouTube: Astronomy Cast Ep. 429: Living On Mars

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11

almightyarjen

When does the hurting stop?

Wat betreft resources zou het in theorie mogelijk moeten zijn om een permanente zelfvoorzienende basis op Mars te hebben. Echter heb je een start nodig waar we binnenkort mee gaan beginnen. Zo'n startfase duurt wellicht wel 100 jaar of langer. Dus erg kostbaar.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• RocketKoen
almightyarjen schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:14:
Wat betreft resources zou het in theorie mogelijk moeten zijn om een permanente zelfvoorzienende basis op Mars te hebben. Echter heb je een start nodig waar we binnenkort mee gaan beginnen. Zo'n startfase duurt wellicht wel 100 jaar of langer. Dus erg kostbaar.
je zal veel sneller zelfvoorzienend moeten zijn op Mars. Supplies sturen kan maar elke 2 jaar.

Ze moeten in ieder geval in hun eerste levensbehoeften moeten voorzien. Een nieuwe iPhone zal waarschijnlijk wel heel lang een import product blijven ;)

TheS4ndm4n#1919

• Reinier
  • Laatst online: 21:59

Reinier

\o/

Michael van Vsauce had laatst een leuke video daarover. Over welke wetten en regels er op zo'n kolonie zouden moeten gelden.

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Voor de reproductie vraag. Tikje offtopic : https://www.google.nl/amp..._low_gravity_possible_no/

Owner of http://scorpei.com/

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:58

Tourniquet

Hiya, fellas!

Osiris schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:01:
[...]

Het lijkt mij ook niet echt haalbaar om vanuit een aerobrake-situatie in 1x je scheepje op de juiste plek neer te plempen. Desalniettemin is SpaceX ondertussen wel expert geworden in het goed mikken van ruimtescheepjes :P

't Is alleen jammer dat als je naar een omloopbaan wilt aerobraken, je weer even iets energie moet toevoegen: je aerobraket namelijk je apoapsis naar een bepaalde gewenste orbit, maar je periapsis ligt vervolgens in de atmosfeer :+ Da's wat onhandig als je meerdere omlopen wilt maken, dus zul je op je apoapsis je periapsis weer even op moeten hogen naar buiten de dampkring.. En dat kost wel ietsjes energie natuurlijk.
Dankzij KSP snap ik dit.

KSP _/-\o_

Maargoed, Zuma mission dus vannacht met een mysterieuze payload.

Press kit te vinden op http://www.spacex.com/sit...les/zumapresskit_2018.pdf

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Wolfjerolfje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-02-2023
Weet iemand of SpaceX nog van plan is de 2e trap van de Falcon 9 en Falcon Heavy herbruikbaar te maken?
Dit was wel de bedoeling maar kan er niks meer over vinden.

In een oud filmpje van de falcon 9 laten ze zien hoe ze dat voor ogen hadden.

YouTube: Reusable Falcon 9 Launcher from Space-X!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

RocketKoen schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:07:
Voor degene die het vanavond laat gaan maken:
De mysterieuze ZUMA.
[video]
Hopelijk gaat het dit keer wel door.
Alleen jammer dat ZUMA onderdeel is van Northrop Grumman oftewel defensie materiaal.
Als ze nou dat geld eens in kolonisatie zouden stoppen ipv defensie dan waren we al een stuk verder geweest.

Maar goed, wel mooi dat SpaceX zo zijn vluchten gefinancierd krijgt en dus wel verder kan ontwikkelen.
Misschien dat ik de launch nog mee pak vannacht als ik nog wakker ben.

Wear Sunscreen!

• Freee!!

Freee!!

RocketKoen schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:32:
[...]
Supplies sturen kan maar elke 2 jaar.
Het kan op elk gewenst moment, maar slechts eens per twee jaar komen ze binnen zes maanden aan met de huidige, technische mogelijkheden. Als we ooit ruimteschepen ontwikkelen die permanent met één G kunnen versnellen, duurt zelfs de langste reis naar Mars niet meer dan een paar dagen.

Verwijderd

[...]

In tegenstelling tot KSP, heb je IRL wél fatsoenlijke instrumenten om je maneuver nodes te plannen ;) Juist door te aerobraken met zo'n hoge snelheid heb je een grote 'cross-range' capabilty. Anyway, het is wat SpaceX van plan is met de BFS, dus ze zullen hier vast over nagedacht hebben.
Wolfjerolfje schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:58:
Weet iemand of SpaceX nog van plan is de 2e trap van de Falcon 9 en Falcon Heavy herbruikbaar te maken?
Dit was wel de bedoeling maar kan er niks meer over vinden.

In een oud filmpje van de falcon 9 laten ze zien hoe ze dat voor ogen hadden.

YouTube: Reusable Falcon 9 Launcher from Space-X!
Voor zover ik weet is de Falcon 9 na Block 5 'klaar' en uitontwikkeld. Sterker nog, waarschijnlijk zullen de productielijnen direct stopgezet worden zodra er voldoende (herbruibare) eerste trappen zijn om de gap tot BFR/BFS te overbruggen, en is het voor die korte periode niet meer nuttig om nog een herbruikbare 2e trap te ontwikkelen. Net zoals dat Red-Dragon er niet meer komt. BFR/BFS is the next thing. Een herbruikbare 2e trap voor Falcon 9 zal alleen maar afleiden van BFR/BFS. Falcon 9 is obsolete zodra de eerste BFR/BFS vliegt, en dat wil Elon Musk zo snél mogelijk.
almightyarjen schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:14:
SpaceX wil dat dus met de Starlink constellation financieren (waarvan eind deze maand trouwens ook de eerste 2 prototypes gelanceerd worden), wat helemaal nu met de discussies over netneutraliteit nog wel eens zeer succesvol en disruptive voor de (US) breedbandmarkt kan zijn. Als Starlink succesvol is, kunnen we over 10 jaar wel eens een permanente basis op Mars hebben, en uiteindelijk wil Musk een kolonie hebben van een miljoen of meer mensen...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 20:42 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Sowieso is een lage periapsis het beste om de snelheid er uit te halen. Dat heeft meer effect dan een hoge. De extra energie die je dan weer moet toevoegen om je baan iets hoger te krijgen valt daarmee in het niet.
Andamanen schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:09:
Waarschijnlijk wel mogelijk, maar ongelovelijk duur. Vooral de afstand maakt Mars een stuk lastiger dan de maan, bij een noodsituatie iets of iemand sturen is onmogelijk.

Dit is video van Astronomy Cast die wat dieper op alle uitdagingen ingaat:
YouTube: Astronomy Cast Ep. 429: Living On Mars
@FreeShooter
Een paar jaar geleden is er een miniserie gemaakt hierover: Mars.
Het is een... interessante serie, het diept wat problemen uit, maar helaas zwakt hij naar het eind een beetje af om met een totaal onwaarschijnlijk event te eindigen. En zoals met alles: het laatste wat je er van ziet is wat je onthoudt, dus als je mijn mening vraagt: best wel een waardeloze serie :/
Desalniettemin, als je van een cliffhanger houdt en de laatste aflevering niet bekijkt, dan is het best redelijk. :+

• Osiris
  • Niet online
Maasluip schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:23:
[...]

Sowieso is een lage periapsis het beste om de snelheid er uit te halen. Dat heeft meer effect dan een hoge. De extra energie die je dan weer moet toevoegen om je baan iets hoger te krijgen valt daarmee in het niet.
Je bedoelt hoe dieper je door de atmosfeer gaat, hoe meer snelheid je verliest? Of iets anders? :?

Verwijderd

Maasluip schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:23:
[...]

Z'n punt was (denk ik) niet dat door het Oberth effect het efficienter is om een propulsive maneuver op het laagste punt uit te voeren (zoals jij bedoelt?), maar dat om te aerobreaken je periapsis natuurlijk binnen de atmosfeer moet liggen. Als je vanuit een interplanetary trajectory naar orbit wilt aerobraken, kom je dan dus in een elliptische (sub)orbit terecht waarvan de periapsis nog steeds binnen de atmosfeer ligt. Op het hoogste punt van de ellips moet je dan alsnog een circularisatie burn uitvoeren (energie toevoegen) om de periapsis weer buiten de atmosfeer te brengen, anders zul je uiteindelijk neerstorten.
Osiris schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:29:
[...]

Je bedoelt hoe dieper je door de atmosfeer gaat, hoe meer snelheid je verliest? Of iets anders? :?
Wikipedia: Oberth effect

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 21:44 ]

• Osiris
  • Niet online
Ja, die ken ik.. Maar heeft weinig met aerobraking te maken lijkt me.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Osiris schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:29:
[...]

Nee, hoe lager je periapsis is, hoe minder energie je nodig hebt om een insertion burn te doen.

• Osiris
  • Niet online
Als je een insertion burn en aerobraking zou willen combineren zou dat gelden wellicht ja.. Maar da's nogal onhandig aerobraken, met je motoren naar voren gericht :P Kunnen ze vast niet goed tegen..

Verwijderd

Osiris schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:45:
Als je een insertion burn en aerobraking zou willen combineren zou dat gelden wellicht ja.. Maar da's nogal onhandig aerobraken, met je motoren naar voren gericht :P Kunnen ze vast niet goed tegen..
En dát is nou precies wat SpaceX wil doen. Ze willen juist het heatshield ontzien door tegelijk propulsive te breaken, en de exhaust van de motoren moet dan juist voor bescherming zorgen! Het is ook waarom de Falcon 9 reuse zo'n belangrijke development stap is, om het truukje van 'hypersonic retropropulsion' onder de knie te krijgen. Dat is wat ze nu al doen met de Falcon 9 boosters.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 21:50 ]

• Osiris
  • Niet online
Aha :$

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hoe laat is de launch? Nederlandse tijd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1 ... 41 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.