Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
Sorrysorry, ik had het luchtruim niet gecheckt.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:28
XWB schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:42:
Iemand in de buurt van de SpaceX facility in McGregor maakte net onderstaande foto's. Hij heeft geen idee of het om een test gaat, of een nieuwe explosie.

[afbeelding]

[afbeelding]

Zie ook https://twitter.com/CrispenCallger
Tssss, kijk dan hoe de media (of wat daarvoor door gaat tegenwoordig) bovenop die tweet duiken met de vraag of ze hem mogen gebruiken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jip_86 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:42:
[...]
Helaas pindakaas. Vliegtuig in de no-fly zone :F
Tijd voor de lancering van een luchtdoelraket >:)
Op het moment dat dat algemeen bekend wordt, zal die gein rap afnemen.
spoiler:
Niet te serieus nemen ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 08:29
Reboot van jaren 70-technologie. De raket op kernenergie. NASA gaat wat miljoenen rondstrooien om weer te kijken of dit wat kan worden.

Wat denken we van de levensvatbaarheid van deze aanpak?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-11 22:28
Tja, qua energiedichtheid is het de perfecte brandstof natuurlijk. Als je het betrouwbaar kan lanceren is het een prima idee, alleen wat vervelend als de raket tijdens 't opstijgen ontploft

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:16

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik vraag me af of je public support gaat krijgen voor zo'n type raket. Veilig of niet, het zal gelijk worden afgedaan als een enorm nucleair risico. Ook ik vraag me af of dit de manier is. Overal ter wereld sluiten we kerncentrales vanwege de veiligheid maar vervolgens stoppen we wel een boel radio actief materiaal in een -relatief- onbetrouwbare raket?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-11 11:26
rik86 schreef op maandag 13 november 2017 @ 08:54:
alleen wat vervelend als de raket tijdens 't opstijgen ontploft
Understatement van het jaar :+

• Semyon
almightyarjen schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:13:
Overal ter wereld sluiten we kerncentrales vanwege de veiligheid maar vervolgens stoppen we wel een boel radio actief materiaal in een -relatief- onbetrouwbare raket?
- ik vraag me ten zeerste af of we kerncentrales sluiten over veiligheidsredenen (citation needed). Volgens mij doen we het gewoon omdat het te duur is en zonne- en windenergie niet alleen goedkoper per kWh is, maar ook om beetje bij beetje neer te zetten. (Gecontroleerde growing)
- als het toch veiligheid is. Een van de plekken met de minste gevolgen voor als het misgaat is wel outer space. En de lanceering kan gewoon chemisch.

• almightyarjen

almightyarjen

Semyon schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:33:
[...]

- ik vraag me ten zeerste af of we kerncentrales sluiten over veiligheidsredenen (citation needed). Volgens mij doen we het gewoon omdat het te duur is en zonne- en windenergie niet alleen goedkoper per kWh is, maar ook om beetje bij beetje neer te zetten. (Gecontroleerde growing)
- als het toch veiligheid is. Een van de plekken met de minste gevolgen voor als het misgaat is wel outer space. En de lanceering kan gewoon chemisch.
Sinds Fukushima speelt veiligheid wel degelijk een rol in de sluiting van kerncentrales, kijk naar Duitsland en de Energiewende die sindsdien gestart is (dat dit parallel loopt aan goedkopere duurzame alternatieven is absoluut een feit).

Mij gaat het juist om de lancering: als een nucleaire raket in de eerste 15 minuten or so ontploft, dan heb je een grote verspreiding van nucleair materiaal.

• Semyon
Fukushima gebeurde door een aardbeving. Dat zal in de ruimte en tijdens de lancering wel niet gebeuren.
Chernobyl was grove nalatigheid in onderhoud.

En dan nog, alleen het moment van lancering is echt een punt, terwijl een kerncentrale decades staat. Misschien een omgekeerde barge en lanceren vanaf het midden van een zee als we echt bang zijn?

Maar de technologie zelf... Helpt het nu wel? Spacex denkt ook Mars in 3 maanden te kunnen doen, maar dan chemisch.

• almightyarjen

almightyarjen

Semyon schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:51:
Fukushima gebeurde door een aardbeving. Dat zal in de ruimte en tijdens de lancering wel niet gebeuren.
Chernobyl was grove nalatigheid in onderhoud.

En dan nog, alleen het moment van lancering is echt een punt, terwijl een kerncentrale decades staat. Misschien een omgekeerde barge en lanceren vanaf het midden van een zee als we echt bang zijn?

Maar de technologie zelf... Helpt het nu wel? Spacex denkt ook Mars in 3 maanden te kunnen doen, maar dan chemisch.
Fukushima gebeurde door een samenloop van omstandigheden: een aardbeving/tsunami en een ontwerpfout. Dit zijn dingen die over het hoofd zijn gezien tijdens een HAZOP. Er zullen altijd ontwerpfouten zijn en onverwachte situaties zich voordoen, juist bij een raket lancering. Het is naïef om te denken dat er niets verkeerd zal gaan, helemaal in de ruimtevaart.

SpaceX zegt inderdaad dat ze het in 3 maanden willen doen en als dit inderdaad mogelijk is (volgens mij zaten er nog wat kanttekeningen aan), dan kan je je inderdaad afvragen waarom Nasa voor deze weg kiest. Ongetwijfeld zullen hier politieke belangen meespelen, zoals (bijna) altijd bij Nasa.

• Freee!!

Freee!!

almightyarjen schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:10:
[...]
Ongetwijfeld spelen hier politieke belangen de hoofdrol, zoals (echt absoluut) altijd bij Nasa.
FTFY ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
SpaceX geeft een kijkje achter schermen in de engine facility in McGregor:

YouTube: SpaceX | McGregor, TX

March of the Eagles

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:08

Erazzzer

Fear me, I'm German!

• Semyon
De super geheime missie van SpaceX

ZUMA MISSION
SpaceX is targeting launch of the Zuma spacecraft from Launch Complex 39A (LC-39A) at NASA’s Kennedy Space Center, Florida. The two-hour primary launch window opens at 8:00 p.m. EST on Thursday, November 16, or 1:00 UTC on Friday, November 17. A backup two-hour launch window opens at 8:00 p.m. EST on Friday, November 17, or 1:00 UTC on Saturday, November 18.

Following stage separation, Falcon 9’s first stage will attempt to land at SpaceX’s Landing Zone 1 (LZ-1) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. You can watch the launch live below and find more information about the mission in our press kit.

Live: om 2:00am

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 10:57
Semyon schreef op donderdag 16 november 2017 @ 06:51:
De super geheime missie van SpaceX

ZUMA MISSION
SpaceX is targeting launch of the Zuma spacecraft from Launch Complex 39A (LC-39A) at NASA’s Kennedy Space Center, Florida. The two-hour primary launch window opens at 8:00 p.m. EST on Thursday, November 16, or 1:00 UTC on Friday, November 17. A backup two-hour launch window opens at 8:00 p.m. EST on Friday, November 17, or 1:00 UTC on Saturday, November 18.

Following stage separation, Falcon 9’s first stage will attempt to land at SpaceX’s Landing Zone 1 (LZ-1) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. You can watch the launch live below and find more information about the mission in our press kit.

Live: om 2:00am
Het begint zo gewoon te worden dat ze succesvol lanceren en landen dat ik er vannacht niet voor ga opblijven.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-11 19:07
Aangezien de orbit van die ding geheim is, is er een grote kans dat de tweede stage niet gefilmd gaat worden*, dus je de volledige vlucht van de eerste stage kan zien. Dat maakt het wel iets leuker om te volgen.

*Of wel, maar niet uitgezonden op YouTube.

• coelho
Iets anders dan de hier besproken lanceringen: Er was toch een project gaande waarbij niet commerciële bedrijven een grote zak met geld konden verdienen als ze voor het einde van dit jaar een rover op de maan zouden zetten die 100m(?) zou rijden en de beelden terug naar aarde zou sturen. Ik hoor daar helemaal niks meer over. Is het niet gelukt of staan er ineens een hoop geheime lanceringen gepland voor de laatste 6 weken van dit jaar?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:47

Garyu

WW

https://lunar.xprize.org/
The $30M Google Lunar XPRIZE is an unprecedented competition to challenge and inspire engineers, entrepreneurs and innovators from around the world to develop low-cost methods of robotic space exploration.
Er is niet heel veel nieuws over, maar hun Facebook-pagina vertelt e.e.a.:
https://www.facebook.com/GoogleLunarXPRIZE/

[ Voor 20% gewijzigd door Garyu op 16-11-2017 14:53 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• coelho
Garyu schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:51:
https://lunar.xprize.org/

[...]

Er is niet heel veel nieuws over, maar hun Facebook-pagina vertelt e.e.a.:
https://www.facebook.com/GoogleLunarXPRIZE/
Exact! Nu lees ik daar echter dat de deadline 31Mar2018 is. Ik meende zeker te weten dat deze eerder op eind 2017 lag, en alle teams schrijven ook dat zij in de tweede helft van 2017 (en in geval van het Indiase team specifiek op 28Dec2017) gaan lanceren. De nieuwssectie is echter al in geen twee maanden meer bijgewerkt.

• Semyon
En het ging niet door.
SpaceX has decided to stand down for the Zuma launch and take a closer look at data from recent fairing testing for another customer. Though we have preserved the range opportunity for Friday, November 17th, we will take the time we need to complete the data review and will then confirm a new launch date.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Jaja, de fairing van de Tesla Semi zeker :+

• zetje01
Vannacht tussen 2 en 4 uur nog een poging voor de Zuma-lancering.

Wat ik opvallend vind aan deze lancering: de landing van de eerste trap vindt zo'n 15 km ten zuiden van waar hij is opgestegen.

Het lijkt er dus op dat die eerste trap na afstoting daadwerkelijk een heel end terug zal vliegen - zoals in SpaceX animaties vaak te zien was, maar in de praktijk nog niet vertoond, bij mijn weten.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:58

Tourniquet

Hiya, fellas!

zetje01 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:31:
Vannacht tussen 2 en 4 uur nog een poging voor de Zuma-lancering.

Wat ik opvallend vind aan deze lancering: de landing van de eerste trap vindt zo'n 15 km ten zuiden van waar hij is opgestegen.

Het lijkt er dus op dat die eerste trap na afstoting daadwerkelijk een heel end terug zal vliegen - zoals in SpaceX animaties vaak te zien was, maar in de praktijk nog niet vertoond, bij mijn weten.
Jawel hoor, al 7 keer:
Wikipedia: List of Falcon 9 and Falcon Heavy launches

Zie bij "Past launches", vluchten 20, 27, 30, 33, 35, 39 en 41.

De meest recente was op 7-9:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mbKxEVk8p6g]

[ Voor 5% gewijzigd door Tourniquet op 17-11-2017 19:47 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Fleximex schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:23:
[...]

Understatement van het jaar :+
Is het niet juist minder erg om een kernexplosie in de lucht te hebben, dan dicht bij de grond? Ik kan me herinneren dat een explosie op de grond effectiever is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jeroenneman schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:47:
[...]
Is het niet juist minder erg om een kernexplosie in de lucht te hebben, dan dicht bij de grond? Ik kan me herinneren dat een explosie op de grond effectiever is.
In de lucht geeft een kernexplosie veel meer schade.
Op de grond wordt de straling o.a. veel sneller gedempt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:32
Jeroenneman schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:47:
[...]

Er zal geen kernexplosie plaatsvinden, dan moet je een bom ontwerpen. Het risico is radioactief materiaal dat bij een ongeluk vrij kan komen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• zetje01
Tourniquet schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:43:
[...]

Jawel hoor, al 7 keer:
Wikipedia: List of Falcon 9 and Falcon Heavy launches

Zie bij "Past launches", vluchten 20, 27, 30, 33, 35, 39 en 41.

De meest recente was op 7-9:
[video]
Hhmm..
Hoe zie je dat zo snel?
Ik zie bij de door jou genoemde vluchten enkel de lanceringsplek, en dat ze op een ground-pad zijn geland.

(ik zeg overigens niet dat je geen gelijk hebt, maar in mijn beleving zag ik de eerste trappen steeds doorzweven, om hun as draaien, remmen en landen. Nooit terugvliegen)

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:58

Tourniquet

Hiya, fellas!

zetje01 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:58:
[...]

Hhmm..
Hoe zie je dat zo snel?
Ik zie bij de door jou genoemde vluchten enkel de lanceringsplek, en dat ze op een ground-pad zijn geland.

(ik zeg overigens niet dat je geen gelijk hebt, maar in mijn beleving zag ik de eerste trappen steeds doorzweven, om hun as draaien, remmen en landen. Nooit terugvliegen)
Nouja, de laceringsplekken waarbij de eerste trap op land wordt geland (Kennedy Space Center of Cape Canaveral Air Force Station), liggen beiden aan de Oostkust van Florida. De landingen vinden plaats op "Landing Zone 1" op Cape Canaveral, dus de enige mogelijkheid om na de lancering op een launch pad op land te landen, is omkeren en terugvliegen naar Cape Canaveral. :)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• zetje01
Tourniquet schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:14:
[...]

Nouja, de laceringsplekken waarbij de eerste trap op land wordt geland (Kennedy Space Center of Cape Canaveral Air Force Station), liggen beiden aan de Oostkust van Florida. De landingen vinden plaats op "Landing Zone 1" op Cape Canaveral, dus de enige mogelijkheid om na de lancering op een launch pad op land te landen, is omkeren en terugvliegen naar Cape Canaveral. :)
HHmm.. Oké.. vooruit... :)

By the way: De Zuma missie is trouwens weer afgelast.

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-11 18:05
zetje01 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:45:
[...]
De Zuma missie is trouwens weer afgelast.
Nog steeds niet gelanceerd :(
Waarschijnlijk is er iets mis met een nieuw onderdeel van de herbruikbare 'fairing 2.0', wat mogelijk een risico kan opleveren

• wouterg00
Update: Zuma uitgesteld naar ergens in december. Misschien dat dit nog gevolgen heeft voor de Falcon Heavy, maar dat is nog niet duidelijk.

Met nog 3x een Falcon 9 op de planning in december denk ik zelf dat de Heavy naar Q1 2018 geschoven wordt. De FH heeft geen prioriteit, omdat er geen geld op de eersten lancering wordt verdient. Bovendien is de vraag niet hoog, omdat de F9 met de recente upgrades een heleboel satellieten wel de lucht in krijgt.

[ Voor 55% gewijzigd door wouterg00 op 21-11-2017 15:42 ]

• jip_86
  • Nu online
Vaag, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat die lading perse, naar ik meen, de 30e ofzo in positie moest zijn.
Correctie, moest de 30e gelanceerd zijn:
While the latest target date was moved by a day, and it could be delayed again, Zuma needs to launch by November 30th.
https://www.engadget.com/...acex-secret-mission-zuma/

[ Voor 52% gewijzigd door jip_86 op 21-11-2017 15:59 ]

Verwijderd

jip_86 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:44:
Vaag, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat die lading perse, naar ik meen, de 30e ofzo in positie moest zijn.
Waarschijnlijk is er een probleem ontdekt met de nieuwe ('herbruikbare') fairing van de Falcon 9. Als er een nieuwe fairing op moet (hopelijk hebben ze nog een 'oude' liggen), moet de payload+fairing van de raket af, terug naar de plek waar de payload en fairing geïntegreerd zijn (wat waarschijnlijk, wegens de geheimzinnigheid van de missie niet de SpaceX payload processing facility is, maar ergens op Cape Canaveral Air Force Station), en dan moet de payload weer terug op de raket geplaatst worden. Is dus meer iets dat een aantal weken kan duren.

Met dit soort dingen begint de methode van 'iteratieve verbeteringen' aanbrengen SpaceX echt op te breken. Geen raket is hetzelfde als de vorige raket (iedere raket heeft wel een nieuw / herontworpen / verbeterd onderdeel en is dus eigenlijk een testvlucht). Ze moeten echt zorgen dat ze Block 5 operationeel brengen, en dan gewoon 10-tallen keren in dezelfde stabiele configuratie vliegen...

• jip_86
  • Nu online
Lijkt er op dat de Zuma raket compleet weg is aangezien de TEL leeg buiten staat en het er dus op lijkt dat er vrolijk aan de FH aanpassingen gewerkt kan worden *O*

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DPQfSD7UEAAhnJx.jpg
https://twitter.com/delta_iv_heavy/status/933405458051862528

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 16:33
Het vertragen van Zuma heeft gevolgen voor FH, die wordt nu verplaatst naar Jan. '18! De static fire op LC-39A staat nog steeds in de planning voor de 2e helft van december.

Tevens is op vrijdag 8 december de 'heropening' van SLC-40 met de lancering van CRS-13! De Dragon capsule voor deze missie is dezelfde die ook al gebruikt is voor CRS-11 en CRS-6!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• PJ.
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

Nederlandse luchtmacht krijgt een eigen satelliet

https://www.volkskrant.nl...he-beslissingen~a4542397/

[ Voor 14% gewijzigd door PJ. op 30-11-2017 15:32 ]

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

De Zuma moest toch vandaag hoe dan ook de lucht in? What now?

Verwijderd

Erazzzer schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:13:
De Zuma moest toch vandaag hoe dan ook de lucht in? What now?
Ja, er is 2 week geplanned onderhoud aan de 'range'. Dit is jaarlijks rond deze tijd en dan kan er niets gelanceerd worden vanaf KSC / Cape Caneveral. Als het echt zo belangrijk was hadden ze dat kunnen uitstellen (national security enzo?), óf ze hebben dus geen nieuwe fairing op voorraad, of het is om een andere reden 'ineens' toch minder dringend geworden. Er zijn halve conspiracy theories dat het iets met Noord-Korea te maken had, dat het puur een US Air Force / SpaceX 'readiness test' was en nooit de bedoeling was dat er echt iets gelanceerd zou worden, etc etc. :P

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

RocketKoen schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 23:41:
[...]

Staat al de hele dag op de frontpage ;)
Ik kijk nooit op de frontpage :P

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Ondertussen bij spacex: de payload van de falcon heavy is bekend. Ze gaan de roadster van Elon in een baan om Mars brengen (of RUD tijdens lancering).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qMeKk9d.png

[ Voor 14% gewijzigd door RocketKoen op 02-12-2017 11:00 ]

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

RocketKoen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:50:
Ondertussen bij spacex: de payload van de falcon heavy is bekend. Ze gaan de roadster van Elon in een baan om Mars brengen (of RUD tijdens lancering).
_O-

Maar ik vraag me af hoe ze dat 'in een baan' brengen gaan doen. De vloeibare zuurstof in de 2e trap zal verdampen, en heeft accu's die het maar een aantal uur uithouden, en zal dus niet bruikbaar zijn voor de orbital insertion burn (Mars capture).. Ik gok dus op 'in een trajectory naar Mars brengen'.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2017 10:56 ]

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:51:
[...]

_O-

Maar ik vraag me af hoe ze dat 'in een baan' brengen gaan doen. De vloeibare zuurstof in de 2e trap zal verdampen, en heeft accu's die het maar een aantal uur uithouden, en zal dus niet bruikbaar zijn voor de orbital insertion burn (Mars capture).. Ik gok dus op 'in een trajectory naar Mars brengen'.
Gewoon een zonnepaneel voor de stroom. En vloeibare zuurstof verdampt op aarde, waar de temperatuur ruim boven het kookpunt van zuurstof is. In de ruimte is het een heel stuk kouder.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

RocketKoen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:04:
[...]

Gewoon een zonnepaneel voor de stroom. En vloeibare zuurstof verdampt op aarde, waar de temperatuur ruim boven het kookpunt van zuurstof is. In de ruimte is het een heel stuk kouder.
In Low Earth Orbit is het (gemiddeld) niet kouder dan op Aarde, Ruimtevaart misconceptie #1. Cryogene brandstof verdampt gewoon (snel, als je geen maatregelen neemt, zoals ACES wat ULA aan het ontwikkelen is). De 'levensduur' van de Falcon 2e trap is een aantal uur (feit) en is geen lego waar je 'gewoon' zonnepanelen of 'deep space communication' op schroeft. Als ze de Roadster in een baan om Mars willen brengen moeten ze hem op een 'spacecraft bus' met z'n eigen (hypergolische) aandrijving schroeven, wat weer een hele demonstratie op zichzelf zou zijn voor SpaceX.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2017 11:14 ]

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:10:
[...]

In Low Earth Orbit is het (gemiddeld) niet kouder dan op Aarde, Ruimtevaart misconceptie #1. Cryogene brandstof verdampt gewoon (snel, als je geen maatregelen neemt, zoals ACES wat ULA aan het ontwikkelen is). De 'levensduur' van de Falcon 2e trap is een aantal uur (feit) en is geen lego waar je 'gewoon' zonnepanelen of 'deep space communication' op schroeft. Als ze de Roadster in een baan om Mars willen brengen moeten ze hem op een 'spacecraft bus' met z'n eigen (hypergolische) aandrijving schroeven, wat weer een hele demonstratie op zichzelf zou zijn voor SpaceX.
Gewoon een dragon capsule bovenop dan? De nieuwe versie heeft 4 thrusters die ooit bedoeld waren voor de landing op Mars (nu alleen nog voor launch escape). De roadster is maar klein.

TheS4ndm4n#1919

• almightyarjen

almightyarjen

Ze willen de eerste FH gelijk al richting Mars sturen? Hoe geniaal ik het Roadster idee ook vind, is het niet wat nuttiger om gelijk een satelliet die kant op te sturen? Of is dit een gevalletje payload mag niet te veel kosten omdat de FH waarschijnlijk toch ontploft?

Verwijderd

RocketKoen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:18:
[...]

Gewoon een dragon capsule bovenop dan? De nieuwe versie heeft 4 thrusters die ooit bedoeld waren voor de landing op Mars (nu alleen nog voor launch escape). De roadster is maar klein.
Kan, maar er is ook niet echt een goed tranfer window naar Mars begin 2018 (bron). Waarschijnlijk is het dus zelfs niet eens op een trajectory naar Mars, maar een Heliocentrische baan (baan rond de Zon) die de baan van Mars kruist of 'energetisch' hetzelfde is als een Hohmann transfer naar Mars. Wat voor publiciteitsstunt dit ook is, ik denk echt niet dat ze de demonstratie van de eeste Falcon Heavy willen laten afhangen van de transfer window timing naar Mars, of enige andere R&D zoals de ontwikkeling en integratie van een spacecraft bus (met > 2km/s delta-V!) ofzo.

Mars Orbit gaat niet gebeuren, ik zie niet hoe...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2017 12:32 ]

• RocketKoen
almightyarjen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:33:
Ze willen de eerste FH gelijk al richting Mars sturen? Hoe geniaal ik het Roadster idee ook vind, is het niet wat nuttiger om gelijk een satelliet die kant op te sturen? Of is dit een gevalletje payload mag niet te veel kosten omdat de FH waarschijnlijk toch ontploft?
Ze schatten de kans op succes op minder dan 10%.
Daar wil je geen payload van honderd miljoen op riskeren.

TheS4ndm4n#1919

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Beetje dure verzekering :+

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als ze er nou ook een theepot bij stopten :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:50:
[...]

Mars Orbit gaat niet gebeuren, ik zie niet hoe...
Ik ook niet. De auto zou aan aan soort service module met motor moeten hangen, maar dat is geen onderdeel van de Falcon Heavy lancering.

March of the Eagles

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Wat ik mij afvraag, is dat niet onnodig space debris toevoegen? Je schiet weer dingen de ruimte in die geen enkele toegevoegde waarde hebben.

• Osiris
  • Niet online
Kans is toch veel groter dat ze de stukken vanaf 't launch pad kunnen schrapen, dus ach :P

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:16
Elon Musk told us he was sending a car to space, then said he totally made it up
https://www.theverge.com/...roadster-launch-elon-musk

Doe maar een onsje meer...

• PJ.
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

Raar verhaal

• Freee!!

Freee!!

Gratis publiciteit.

• almightyarjen

almightyarjen

Heeft hij dat nog nodig? Iedereen kijkt reikhalzend uit naar die lancering

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

almightyarjen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:26:
[...]

Maar het is altijd goed als mensen er over blijven praten, posten, ect..

Verwijderd

En meer informatie over de trajectory:
No, it’s not going to Mars. It’s going near Mars. He said it’ll be placed in “a precessing Earth-Mars elliptical orbit around the sun.” What he means by this is what’s sometimes called a Hohmann transfer orbit, an orbit around the Sun that takes it as close to the Sun as Earth and as far out as Mars. This is a low-energy orbit; that is, it takes the least amount of energy to put something in this orbit from Earth. That makes sense for a first flight.
http://www.syfy.com/syfyw...k-on-the-roadster-to-mars
almightyarjen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:26:
[...]

Is niet alleen publiciteit voor SpaceX, maar het is ook publiciteit voor Tesla. En de belangrijkste reden is waarschijnlijk niet publiciteit maar gewoon omdat Elon Musk het wil voor de lolz. Hoe badass is het om je eigen auto de interplanetaire ruimte voor miljarden jaren in te schieten.

• jip_86
  • Nu online
https://www.engadget.com/...voyager-backup-thrusters/
Hoe cool is dit. Voyager 1 die nog steeds werkende thrusters heeft na 37 jaar :o
Dat er überhaupt nog hardware is op aarde om het allemaal aan te sturen zeg :+

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-11 14:41
jip_86 schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:47:
Hoe cool is dit. Voyager 1 die nog steeds werkende thrusters heeft na 37 jaar :o
Tsja, de NASA wil nog wel eens het eea over-engineeren, voordeel daarvan is natuurlijk dat het soms iets langer blijft werken als bedoeld, zie de Opportunity (en Curiosity ook wel inmiddels) :P

• almightyarjen

almightyarjen

Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:34:
Hoe badass is het om je eigen auto de interplanetaire ruimte voor miljarden jaren in te schieten.
Dat is zeker badass :D Ik zie het al voor me: als de mensheid er om wat voor reden dan ook er niet meer is en dat die Tesla nog rustig z'n rondjes om de zon draait. Bezoek van een ander zonnestelsel zal veel satellieten kunnen plaatsen qua functie maar die Tesla gaan ze nooit begrijpen _O-

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een writeup over waarom de Meteor-M 2-1 launch door een Soyuz op 28 november verkeerd ging.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

jip_86 schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:47:
>:) en gewoon ook even 36 uur wachten op resultaat.....

voor hetzelfde geld blijft er een klepje hangen en hoor je nooit meer wat van de sonde.... die spanning....

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:18:
>:) en gewoon ook even 36 uur wachten op resultaat.....

voor hetzelfde geld blijft er een klepje hangen en hoor je nooit meer wat van de sonde.... die spanning....
Ik vind het herstarten van een server zonder ILO die 20km verderop staat al spannend...

Maar die Voyager-sondes zijn wel een absoluut succesverhaal zeg.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:17:
Een writeup over waarom de Meteor-M 2-1 launch door een Soyuz op 28 november verkeerd ging.
In the Soyuz rocket, the gyro platform normally rotated from 174 degrees back to a zero position, providing the correct guidance. However on the Fregat, the shortest path for its platform to a zero-degree position was to increase its angle from 184 to 360 degrees. Essentially, the platform came to the same position, but this is not how the software in the main flight control computer on the Fregat interpreted the situation. Instead, the computer decided that the spacecraft had been 360 degrees off target and dutifully commanded its thrusters to fire to turn it around to the required zero-degree position. After the nearly 60-degree turn at a rate of around one degree per second, the Fregat began a preprogrammed trajectory correction maneuver with its main engine. Unfortunately, the spacecraft was in a wrong attitude and, as a result, the engine was fired in a wrong direction.
Aiaiaiaiaia. :F Kortom, door de locatie van de nieuwe launch-site moest de raket een manoeuvre naar een heading van 184° in plaats van 174° maken. Doordat dit meer dan 180° is wou de stage bijna een 360° flip maken, wat te lang duurde, en de 'burn' al begonnen was voordat de oriëntatie goed was en compleet in de verkeerde richting.

Edit: nee, ik snap het nog niet helemaal geloof ik. Volgens dat artikel slaat de 174° op roll, niet op attitude. Als de stage enkel een roll manoeuvre deed, hoe kan de burn dan in de verkeerde richting plaatsgevonden hebben? Of zijn door de verkeerde roll-oriëntatie de assen niet uitgelijnd waardoor de yaw en pitch control ook niet werkt?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2017 13:35 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:26:
[...]

[...]

Aiaiaiaiaia. :F Kortom, door de locatie van de nieuwe launch-site moest de raket een manoeuvre naar een heading van 184° in plaats van 174° maken. Doordat dit meer dan 180° is wou de stage bijna een 360° flip maken, wat te lang duurde, en de 'burn' al begonnen was voordat de oriëntatie goed was en compleet in de verkeerde richting.

Edit: nee, ik snap het nog niet helemaal geloof ik. Volgens dat artikel slaat de 174° op roll, niet op attitude. Als de stage enkel een roll manoeuvre deed, hoe kan de burn dan in de verkeerde richting plaatsgevonden hebben? Of zijn door de verkeerde roll-oriëntatie de assen niet uitgelijnd waardoor de yaw en pitch control ook niet werkt?
Het is idd een verwarrend verhaal, zoals ik het lees gingen de 1e 2 stages van 174° terug naar 0° omdat dat het dichtste bij is. Deze deed dus -174°.
De 3e stage rekende echter vanaf 184° (omdat deze 10° anders was afgesteld) naar 360° omdat dat dichter bij is (dus +176°), zodra de 3e stage was afgestoten wilde deze dus een rotatie gaan maken van 174°+176° = 350°.
Met een draaiing van 1° per seconde haalde hij het niet omdat 60 sec later er weer een thrust gedaan werd?

Dat op dat moment een 10° de andere kant op korter was, was dus niet bedacht blijkbaar.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dat lees ik er ook uit. En dat laatste klopt, plus dat ze dus niet een pre-programmed burn moeten uitvoeren als de stage zijn orientatie nog aan het bepalen is. Maar goed, daar was dus ook niet gerekend op een stage die nog 6 minuten lang zijn orientatie moet zoeken.
Geeft toch maar weer aan dat je elke nieuwe situatie moet testen.

Signatures zijn voor boomers.

• RocketKoen
Maasluip schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:13:
Ja, dat lees ik er ook uit. En dat laatste klopt, plus dat ze dus niet een pre-programmed burn moeten uitvoeren als de stage zijn orientatie nog aan het bepalen is. Maar goed, daar was dus ook niet gerekend op een stage die nog 6 minuten lang zijn orientatie moet zoeken.
Geeft toch maar weer aan dat je elke nieuwe situatie moet testen.
Wachten heeft ook geen zin. Een burn 5 minuten te laat starten betekent ook dat je in een compleet andere baan terecht komt. Of je ligt tegen die tijd al in de oceaan.
Maar ze hebben tenminste geen imperial data ingevoerd in een metrisch systeem :+

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

RocketKoen schreef op maandag 4 december 2017 @ 20:06:
[...]

Maar ze hebben tenminste geen imperial data ingevoerd in een metrisch systeem :+
Maar het klinkt wel alsof het (een beetje) lijkt op de Energia-Polyus lancering.
For technical reasons, the payload was launched upside down. It was designed to separate from the Energia, rotate 180 degrees in yaw, then 90 degrees in roll and then fire its engine to complete its boost to orbit. The Energia functioned perfectly. However, after disconnecting from Energia, the Polyus spun a full 360 degrees instead of the planned 180 degrees. When the rocket fired, it slowed and burned up in the atmosphere over the south Pacific ocean. This failure was attributed to a faulty inertial guidance system that had not been rigorously tested due to the rushed production schedule.[4]
Wikipedia: Polyus (spacecraft)
Erazzzer schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:27:
Wat ik mij afvraag, is dat niet onnodig space debris toevoegen? Je schiet weer dingen de ruimte in die geen enkele toegevoegde waarde hebben.
Niet echt. Het ding gaat zelfs de interplanetaire ruimte in, en dat is écht héél groot. Na seperation is de Tesla voor eeuwig 'lost' en zal hij waarschijnlijk nooit meer gezien worden. Al is een S-IVB stage (3e trap van waarschijnlijk Apollo 12) die in een Heliocentrische baan was misschien wel weer in een baan rond Aarde gekomen en gespot: Wikipedia: J002E3

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2017 23:30 ]

• Rexus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-11 19:14
Oke, dit gaat waarschijnlijk ongeloofwaardig klinken maar ik heb gisteren een rondleiding gehad op de SpaceX locatie in Hawthorne. Wilde er eigenlijk niet over posten gezien ik pas heel laat bericht kreeg dat het door ging.

Het is best wel een ongeloofelijke locatie, de medewerker staat echt op 1 en hoewel het bedrijf veel doet voor z'n medewerker zie je ook dat de medewerkers alles doen voor het bedrijf. Zelf werk ik veel met 3D printers voor een bedrijf in de luchtvaart en was dan ook blij verrast te zien hoe ver de potentie van deze techniek binnen SpaceX word toegepast/benut.

Naast wat nodig is voor KSP heb ik weinig kennis van manouvreren in de ruimte, echter weet ik wel het een en ander over techniek dus als ik iemand kan helpen met een vraag dan doe ik dat graag :)

• JeroenH
Technologie-nieuwssite Ars Technica heeft het eerste deel van een 7-delige serie artikelen-met-video over het Apollo-programma online gezet. Er zit niets in wat ik niet al wist, maar spaceporn kijken is altijd leuk, toch? ;)

https://arstechnica.com/science/2017/12/apollo-risk/

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Rexus schreef op woensdag 6 december 2017 @ 02:59:
Oke, dit gaat waarschijnlijk ongeloofwaardig klinken maar ik heb gisteren een rondleiding gehad op de SpaceX locatie in Hawthorne. Wilde er eigenlijk niet over posten gezien ik pas heel laat bericht kreeg dat het door ging.

Het is best wel een ongeloofelijke locatie, de medewerker staat echt op 1 en hoewel het bedrijf veel doet voor z'n medewerker zie je ook dat de medewerkers alles doen voor het bedrijf. Zelf werk ik veel met 3D printers voor een bedrijf in de luchtvaart en was dan ook blij verrast te zien hoe ver de potentie van deze techniek binnen SpaceX word toegepast/benut.

Naast wat nodig is voor KSP heb ik weinig kennis van manouvreren in de ruimte, echter weet ik wel het een en ander over techniek dus als ik iemand kan helpen met een vraag dan doe ik dat graag :)
Ik ben vooral benieuwd naar meer van je ervaringen, wat heb je gezien bijvoorbeeld?

• Rexus
Een collega en ikzelf kregen de tour dankzij een goeie band met de lokale sherrif en zodoende met de beveiliging.

In eerste instantie passeerden wij de ingang (afgeleid door Boring op links met de ingang rechts) toen we om het blok heenreden zagen we wel de Hyperloop buis langs de weg liggen.

Eenmaal binnen ingecheckt en wachten in de lobby, het is duidelijk dat men erg streng is omtrent bezoek. Je mag geen notitieblok laat staan een camera meenemen. Ook de telefoon dient in de zak te blijven. Toen onze gids ons kwam ophalen wel op de foto met de CRS9 booster die buiten staat geweest. Hier stond ook nog een grijze model 3 en een donker paarse model S met kenteken RKTMAAM :p Bij binnenkomst zijn we direct langs meetingrooms richting assemblage gelopen, hierbij zie je snel Mission Control (de bij jullie vast bekende glazen wand) waar tegenover een Dragon aan het plafond hangt en een landingspoot aan de muur gemonteerd is. Wat opvalt is dat veel mensen rond lopen in sandalen en korte broeken, wat ook opvalt is de kantine. Een soort ophoping van diverse eetgelegenheden inclusief een soort Starbucks.

Elon Musk heeft persoonlijk de verschillende barrista's en chefs uit restaurants en koffietentjes hierheen gehaald om de catering voor het personeel te doen. Veel hiervan is dan ook gratis of tegen een kleine vergoeding. Het klinkt logisch; als je de grootste talenten in de industrie voor je wilt hebben werken en de kennis die zij ontwikkelen ook wilt behouden dan moet je wel een hele aantrekkelijke werkgever zijn.

Onderweg naar deze hal passeerden wij trouwens ook een paar liften. Toen een van deze openden werden wij erop gewezen dat het Iron Man pak ,welk zichtbaar is aan de achterzijde van de lift, een origineel exemplaar is getekend door de cast van de film. Verder is er een groot Cyberdyne logo te zien op een spooky verlicht datacentrum en zie je Dart Vader geflankeerd door stormtroopers hoog in het gebouw overzicht houden.

Enfin, na het bewonderen van Mission Control en de eetgelegenheden door gelopen richting assemblage. Alhoewel assemblage, het is nog steeds dezelfde ruimte als de kantine en tussen het assemblerende personeel zitten ook design engineers te werken. Achter een grote glazen wand bevind zich de productie van de fairings, een laser wijst het personeel in welke richting de vezels van de koolstofmatten dienen te worden gelegd terwijl deze met de hand worden gepositioneerd en glad gestreken. Tegen de achterwand van de hal is een flat gebouwd, dit gebouw binnen een gebouw was nodig voor de extra calaciteit en is waar veel toekomstige projecten worden uitgewerkt.

Onze tour stopte bij het punt waar de Falcon9 horizontaal word geassembleerd en geverfd. Op dit punt in de fabricage lijkt het meer Lego dan rocket science gezien de verschillende schijven die uiteindelijk de raket vormen op voorraad staan te wachten tot er ruimte is voor assemblage. Ook is hier een cleanroom zichtbaar waar de voorbereidingen voor interplanetaire vracht word gedaan en ook een deel van de motoren word geassembleerd. Bij wat doorvragen over een opvallende opstelling blijkt er ook een stuk ontwikkeling voor Tesla te worden gedaan maar hierover werd zeer specifiek verteld niks van te noteren :/

SpaceX heeft 34 gebouwen in de stad Hawthorne en de beveiling heeft dagelijks te maken met mensen die stiekem foto's proberen te maken of binnen te komen. Dan wel uit enthousiasme, namens een regering, of voor een date met Elon.

Al met al heeft het een behoorlijke indruk op mij achter gelaten. Ik snap hoe SpaceX een bedrijfscultuur heeft opgebouwd waardoor je gelooft in de missie om naar Mars te gaan. Waar je ook kijkt alles is tot in de puntjes verzorgd en herinnert iedereen aan waar ze het voor doen. Van de geeky hebben dingetjes en reclame posters van hemellichamen in ons zonnestelsel tot de producten die worden tentoongesteld of naast de engineers worden geproduceerd.

Hoewel Elon Musk z'n blik op techniek en business helpt geloof ik dat SpaceX met name een succes is door de kracht van z'n werknemers.

[ Voor 39% gewijzigd door Rexus op 07-12-2017 18:16 ]

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23

superwashandje

grofheid alom

leuk om te lezen :) misschien niet helemaal ontopic maar hoe is dit verhaal te rijmen met de verhalen van de slechte werkomstandigheden voor de medewerkers van tesla?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Rexus schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:02:
Alhoewel assemblage, het is nog steeds dezelfde ruimte als de kantine en tussen het assemblerende personeel zitten ook design engineers te werken. Achter een grote glazen wand bevind zich de productie van de fairings, een laser wijst het personeel in welke richting de vezels van de koolstofmatten dienen te worden gelegd terwijl deze met de hand worden gepositioneerd en glad gestreken.
Kantine en assemblage samen, really? Dat klinkt best rommelig, alles en iedereen bij elkaar, door elkaar. Of valt het wel mee? Is het misschien een grote ruimte die verdeeld is in hokjes?

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 07-12-2017 10:09 ]

March of the Eagles

• wouterg00
Interessant! Nog iets meegekregen van Falcon Heavy of het internetsatelliet-systeem?
Nog een vraag, werken ze daar duurzaam? Hebben ze zonnepanelen of andere sustainable energy? Of leeft dat niet zo bij SpaceX?
Trouwens, je zou dit ook kunnen posten in r/spacex

[ Voor 8% gewijzigd door wouterg00 op 07-12-2017 10:29 ]

• jip_86
  • Nu online
wouterg00 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:28:
[...]

Interessant! Nog iets meegekregen van Falcon Heavy of het internetsatelliet-systeem?
Nog een vraag, werken ze daar duurzaam? Hebben ze zonnepanelen of andere sustainable energy? Of leeft dat niet zo bij SpaceX?
Zonnepanelen hebben ze wel iig :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BF0TpVk.png

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
XWB schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:08:
[...]

Kantine en assemblage samen, really? Dat klinkt best rommelig, alles en iedereen bij elkaar, door elkaar. Of valt het wel mee? Is het misschien een grote ruimte die verdeeld is in hokjes?
Dat gebouw is fucking groot he. Dat je vanuit de kantine in line-of-sight zit met de assemblage hal, betekent niet dat je je boterham moet opeten aan een werkbank waar ook iemand staat te lassen.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:35
En in de LM fabriek in Ft Worth (bouwen ze F35s) zitten de kantine’s ook tussen de assemblage-lijnen, gewoon in dezelfde lucht/ruimte.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Rexus
@superwashandje
Kwa werkomgeving lees ik online wel dat een 60-urige werkweek eerder norm dan uitzondering is. Echter wil ik er ook bij zeggen dat het personeel wat er rondloopt zelden boven de 30 is (waarschijnlijk geen kinderen) en dat de werkomgeving bestaat uit zeer motiverende beelden, gerecoverde producten, letterlijk raketmotoren, en je werkt er aan een missie naar Mars die zeer nabij lijkt. Je moet een speciaal soort werknemer zijn om dit te gaan doen, en dat zijn dan ook exact de mensen die SpaceX zoekt. Het voelde voor mij soms wel bijna religieus aan.

Interessant stukje beleid is wel het No Assholes Policy; wat min of meer betekend dat je elkaar helpt en dat hiërarchie in de normale omgang niet merkbaar is.

Toen ik er rond liep kreeg ik dus wel begrip dat mensen het doen, hoewel het een aanslag is op je sociale leven is het ook een kans met de grootste talenten uit de industrie samen een hele gave uitdaging aan te gaan.

@XWB
Yep alles in een ruimte, alhoewel de mallen voor de fairings achter glas met koolstof worden bedekt. Bij assemblage bedoel ik meer schroefjes, boutjes, en slangetjes dan daadwerkelijk productie van de onderdelen. Het is overigens ook niet zo dat men met broodje in de hand een merlin in elkaar aan het sleutelen is; het eten blijft in het eet-deel :)

Het is zeker chaotisch maar niet rommelige (does that make sense?) de foto's van wired laten het goed zien, alleen lijken hier de daadwerkelijke producten weg te zijn.
EDIT: En hier op de achtergrond van de CRS-9 livestream.

@wouterg00
Nee dit is echt een F9 productie locatie, ik verwacht dat de internet satellieten elders worden gefabriceerd en pas bij de lanceerlocatie gemonteerd zullen worden. De FH is momenteel onderweg naar een locatie (waarschijnlijk Texas?) voor static test fire dus ook die was helaas niet in de buurt.

Kwa energie opbreng durf ik wel te stellen dat een deel van het "gewone" net komt; de stad Hawthorne heeft SpaceX namelijk een belasting percentage van 0% (iets wat nogal wat mensen anti-SpaceX heeft gemaakt) gegeven echter verdient deze wel goed op de grote hoeveelheden utiliteitsvoorziening die 24/7 worden gebruikt.
Meh vind dit spannend zat ;)

Heb hier nog een fototje voor schaal waar ik (1,89) naast de Falcon 9 buiten het pand sta.
https://imgur.com/a/P3nWA

[ Voor 14% gewijzigd door Rexus op 07-12-2017 18:52 ]

• Semyon
Deleted. Hier stone launch informatie die achterstand is.

[ Voor 90% gewijzigd door Semyon op 08-12-2017 07:47 ]

• zetje01
Never mind, een dag te vroeg gejuicht :(

[ Voor 95% gewijzigd door zetje01 op 11-12-2017 14:16 ]

• RocketKoen
Volgens de NOS gaat NASA weer naar de maan. Mars zou namelijk niet meer haalbaar zijn binnen de ambtstermijn van Trump :')
https://nos.nl/artikel/22...en-weer-naar-de-maan.html

TheS4ndm4n#1919

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RocketKoen schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:08:
Volgens de NOS gaat NASA weer naar de maan. Mars zou namelijk niet meer haalbaar zijn binnen de ambtstermijn van Trump :')
https://nos.nl/artikel/22...en-weer-naar-de-maan.html
Een bemande trip? Dat lijkt me toch niet haalbaar voor 2020? Of denken ze al vooruit naar 2024? (zijn tweede termijn)

• wouterg00
downtime schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:13:
[...]

Een bemande trip? Dat lijkt me toch niet haalbaar voor 2020? Of denken ze al vooruit naar 2024? (zijn tweede termijn)
Sowieso gaat het lang duren voordat SLS af is, en de eerste bemande vlucht van SLS kan zeer waarschijnlijk onmogelijk eerder dan 2020 plaatsvinden. Als Trump wil voorkomen dat de volgende president dit plan afschaft, zal hij nu heel veel geld er in moeten pompen, zodat de volgende president het niet meer kan aflassen om het geld terug te krijgen. In short, als hij naar de maan wilt moet hij er heel snel geld in pompen.

• RocketKoen
[...]

Het blijft Trump he... Hij gaat vandaag eerst zijn handtekening zetten. En dan maanden of jaren later hoor je de eerste details.

TheS4ndm4n#1919

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
wouterg00 schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:38:
[...]

Sowieso gaat het lang duren voordat SLS af is, en de eerste bemande vlucht van SLS kan zeer waarschijnlijk onmogelijk eerder dan 2020 plaatsvinden. Als Trump wil voorkomen dat de volgende president dit plan afschaft, zal hij nu heel veel geld er in moeten pompen, zodat de volgende president het niet meer kan aflassen om het geld terug te krijgen. In short, als hij naar de maan wilt moet hij er heel snel geld in pompen.
Lijkt me stug dat dat gaat gebeuren. Welke lobby zou hem daarvoor betalen?

• wouterg00
mcDavid schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:40:
[...]

ULA of Boeing, die graag belastinggeld willen opstrijken ;)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik denk dat het puur om prestige gaat. Herinneringen oproepen aan de jaren dat Amerika nog “Great” was. En het zou relatief goedkoop moeten zijn. De technologie is er immers al 50 jaar.

• RocketKoen
Of er was vanochtend een programma op Fox over de Apollo missies (ivm de verjaardag vandaag).

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

SLS loopt inmiddels twee jaar achter op schema en de "best case" lanceerdatum is momenteel december 2019. Oftewel, dat gaat naar alle waarschijnlijkheid 2020 worden.

Ik zie een rondje omheen de maan met Orion voor 2024 wel gebeuren. Het artikel spreekt echter over maanlandingen, maar er is momenteel helemaal geen maanlander in ontwikkeling. Dus landen op de maan voor 2024 gaat ook niet gebeuren.

March of the Eagles

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
downtime schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:58:
[...]

Ik denk dat het puur om prestige gaat. Herinneringen oproepen aan de jaren dat Amerika nog “Great” was. En het zou relatief goedkoop moeten zijn. De technologie is er immers al 50 jaar.
Ik vind dat behoorlijk tegenvallen. Een lancering met een Saturn V incl. de Apollo capsule, service module en lander kostte ooit $1.2 miljard op basis van 2016 dollars (dus met inflatie). Een SLS lancering kost (schijnt) tegen de $2 miljard. Idiote getallen voor een raket die je na de lancering weer weg gooit.

SLS blijft een geval "omdat het kan" en vooral om de kiezers van bepaalde senatoren in Alabama aan het werk te houden... en omdat NASA natuurlijk nog steeds z'n broek wil ophouden.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Verwijderd

[...]

Het stond al langer op de planning om met de eerste SLS missies een 'deep space gateway' te bouwen in Orbit rond de maan. Als dit plan nu tenminste niet gewijzigd wordt, zou dat perfect als staging point voor landingen of missies naar Mars kunnen dienen.
https://www.nasaspaceflig...ch-of-space-gateways-ppe/
http://spacenews.com/nasa...ep-space-gateway-element/
Wikipedia: Deep Space Gateway

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:47

Garyu

WW

Die missie is nog fully alive, aan de DSG wordt flink geknutseld bij NASA. Het zou een soort ISS moeten worden, maar dan eentje die om de maan cirkelt.

[ Voor 34% gewijzigd door Garyu op 12-12-2017 12:20 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-11 22:28
XWB schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:54:
[...]

SLS loopt inmiddels twee jaar achter op schema en de "best case" lanceerdatum is momenteel december 2019. Oftewel, dat gaat naar alle waarschijnlijkheid 2020 worden.

Ik zie een rondje omheen de maan met Orion voor 2024 wel gebeuren. Het artikel spreekt echter over maanlandingen, maar er is momenteel helemaal geen maanlander in ontwikkeling. Dus landen op de maan voor 2024 gaat ook niet gebeuren.
Tja, de eerste keer hadden ze 7,5 jaar nodig. Nu zijn we technologisch veel verder, veel ervarener wat ruimtevaart betreft, dus als ze echt willen moet 't prima kunnen in 2024.

De vraag is: Hoe graag willen ze en hoeveel risico willen ze nemen. En gaat er een andere grootmacht proberen ze af te troeven?

• Osiris
  • Niet online
rik86 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:26:
[...]

Tja, de eerste keer hadden ze 7,5 jaar nodig. Nu zijn we technologisch veel verder, veel ervarener wat ruimtevaart betreft, dus als ze echt willen moet 't prima kunnen in 2024.
Maar ondertussen is de staatsschuld van Amerika nog nooit zo hoog geweest, zijn we weer tig oorlogen verder en is er helemaal geen GELD voor zo'n supersnel programma.

Kan het? Technologisch natuurlijk wel, d'oh. Dat snapt m'n oma nog wel. Willen ze het? Vast wel. Accepteert de Amerikaanse bevolking dat ze de komende 10 jaar op een houtje moeten gaan bijten en NERGENS meer geld voor is? I doubt it.
Pagina: 1 ... 39 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.