Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dat is wel een heel dure backup :F

March of the Eagles

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 16:33
downtime schreef op maandag 31 juli 2017 @ 20:22:
Helaas betekent het ook dat ze te vaak hun budget in politiek gewenste projecten als SLS _moeten_ steken en niet in projecten die maximale wetenschappelijke of technologische winst opleveren.
Helemaal eens met je stukje test, alleen in het bovenstaande een kleine toevoeging gedaan :) Het is namelijk lang niet altijd zo dat NASA zelf kan bepalen waar ze hun geld aan uitgeven.

Hun budget krijgen ze tenslotte niet zomaar. Dat krijgen ze, zeker in het geval van SLS/Orion, omdat ze er specifieke dingen mee moeten doen.

Nu krijgt NASA dus om en nabij de 3 miljard dollar komend jaar voor SLS/Orion, maar het is niet zo dat wanneer er besloten zou worden om dat ding te schrappen dat ze dan alsnog dat geld krijgen om naar eigen inzicht te spenderen ofzo.

Over het algemeen werkt het zo dat NASA ieder jaar aan het Witte Huis te kennen geeft met welke projecten ze bezig zijn en welke projecten ze graag willen doen en op basis daarvan komen ze met een vraag om budget. Het Witte Huis ('the administration') gaat daar meestal wel grotendeels in mee (alhoewel, sinds Trump... not so much) en daar komt dan een budget proposal uit welke richting het Capitool gaat. Daar gaan de verschillende commissies binnen het Huis en het Congress er mee aan de slag om uiteindelijk tot een resultaat te komen.

Maargoed, juist bij het Capitool zit het geniepige d'r in waarbij budgetallocaties dus compleet zouden kunnen veranderen ten opzichte van wat NASA (via het Witte Huis) vraagt. Stel nou bijvoorbeeld dat NASA tegen het Witte Huis zegt... laat maar hangen die SLS/Orion en het Witte Huis gaat daar in mee, dan schrappen ze het bijvoorbeeld uit de budgetaanvraag. Maar dan kun je wel raden wat er op het Capitool gebeurt, daar knikkeren ze het budget gewoon keihard weer terug en dan wel vanwege de redenen die jij eerder al omschreef.

Een dergelijk scenario is dit jaar ook gebeurt trouwens! NASA vroeg het Witte Huis zoals ieder naar weer om een stukje budget voor hun 'Education office'. Het Witte Huis zag dat niet zitten (want climate deniers) en schrapte het uit de aanvraag waarna het Capitool d'r (gelukkig) schijt aan had en alsnog budget alloceerde voor NASA om verder te kunnen met hun educatie programma :)
XWB schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:10:
Dat is wel een heel dure backup :F
Klopt, het is echt te absurd voor woorden inderdaad :D Niet alleen brengt het voor Orion extra kosten met zich mee omdat ze nu ook rekening moeten houden met het potentieel toevoegen van een ISS compatible docking ring, maar ook natuurlijk het geld en de productiecapaciteit van de componenten.

Ik weet niet exact wat de 'unit costs' zijn van een SLS en een Orion, maar volgens mij doen ze minimaal 1 miljard dollar per stuk :P Exclusief ontwikkelkosten. En dan kunnen ze ze volgens mij hooguit snel genoeg produceren om maar eens in de paar jaar te lanceren... want yay, geen hergebruikt van wat dan ook :X

[ Voor 13% gewijzigd door Spooksel op 01-08-2017 15:48 ]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Spooksel schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:43:
[...]
omdat ze nu ook rekening moeten houden met het potentieel toevoegen van een ISS compatible docking ring
[...]
Tenzij ik me heel erg vergis, zijn die koppelingen nu net volledig gestandaardiseerd, niet alleen voor Amerikaanse ruimtevaartuigen maar ook tussen Amerikaanse en Russische.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Spooksel
Mwah, dat valt nog vies tegen :P

Ow well, NASA zelf weet gelukkig wel dat SLS en Orion als fallback voor het ISS totaal geen geschikte optie zijn :)

• Spooksel
Ok, het zal wel aan mij liggen, maar wat een rare snuiters zitten er soms tussen bij dat modereren op de FP :X

Spooksel in 'nieuws: Virgin Orbit voert modificaties door bij Boeing 747 voor...

Het nieuws gaat OVER die Cosmic Girl van Virgin Orbit, dus ik post er een video bij... VAN Virgin Galactic zelf notabene, een video die wederom OVER die aankomst van Galactic Girl gaat...

Gaan mensen het modden op 0 'Off-topic/Irrelevant'... these people :X

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:38
Modders op de FP, ik heb het al jaren geleden opgegeven... Dank voor je link!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De aanstaande Falcon 9 lancering is uitgesteld naar maandag, static fire test is inmiddels succesvol uitgevoerd.

March of the Eagles

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:13
Dragon Resupply Mission (CRS-12)
SpaceX is targeting launch of its twelfth Commercial Resupply Services mission (CRS-12) from Launch Complex 39A (LC-39A) at NASA’s Kennedy Space Center, Florida. The instantaneous launch window is on Monday, August 14 at 12:31 p.m. EDT, or 16:31 UTC. Dragon will separate from Falcon 9’s second stage about 10 minutes after liftoff and attach to the space station on August 16.

You can find more information about the mission in our press kit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NwbhLnyQN8Iegj9gq9SAJSjC/full.png

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-11 19:07
Dat is dus om 18:31 CEST.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:58

Tourniquet

Hiya, fellas!

Balance schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:21:
Dragon Resupply Mission (CRS-12)
SpaceX is targeting launch of its twelfth Commercial Resupply Services mission (CRS-12) from Launch Complex 39A (LC-39A) at NASA’s Kennedy Space Center, Florida. The instantaneous launch window is on Monday, August 14 at 12:31 p.m. EDT, or 16:31 UTC. Dragon will separate from Falcon 9’s second stage about 10 minutes after liftoff and attach to the space station on August 16.

You can find more information about the mission in our press kit.
[afbeelding]
[video]
Dank voor de reminder! En het leukste deel natuurlijk:

Following stage separation, Falcon 9’s first stage will attempt to land at SpaceX’s Landing Zone 1 (LZ-1) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida.

Hoop weer op mooie beelden! :9

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Verwijderd

Live uitzending is net begonnen :)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Nog 8,5 minuten. Het is een 'instantaneous launch window', i.e. hij moet direct op t=0 gaan, anders is het ISS er alweer vandoor.

[ Voor 14% gewijzigd door JackBol op 14-08-2017 18:23 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• JackBol
  • Niet online

JackBol

En hij is vertrokken!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:13

WhySoSerious

Be the change.

Schitterende beelden zeg!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Die stage 1 komt met zo'n 4400 kmh naar beneden 'gevallen'...

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 14-08-2017 18:38 ]

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Spot-on!

*Neemt denkbeeldige hoed af voor SpaceX

• JackBol
  • Niet online

JackBol

En weer een ULA executive die z'n kiezen kapot bijt...

Verwijderd

Ziet er tot nu toe allemaal goed uit.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

X marks the spot _/-\o_

Perfecte landing weer. Ook vet dat ze met de grondcamera de Falcon9 helemaal tot MECO konden volgen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

franssie

Save the albatross

Wauw het blijft gaaf.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Tourniquet schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:41:
X marks the spot _/-\o_

Perfecte landing weer. Ook vet dat ze met de grondcamera de Falcon9 helemaal tot MECO konden volgen.
En weer terug :P

TheS4ndm4n#1919

• GoodOldMe
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-11 11:56
Ik heb vanmiddag vanaf het strand op zo'n 30 km afstand de lancering en de landing meegemaakt. Fantastisch. Ik moest wel op internet kijken om er achter te komen of alles goed was gegaan: na 2 flinke knallen en veel rook had ik zo mijn twijfels... Maar mooi dat het weer gelukt is. Vrijdag is er weer een lancering vanaf cape canaveral (niet van spacex)

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Van de Facebookpagina van SpaceX :)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/20818984_10159704820100131_8137149085733466312_o.jpg?oh=9e703dfc281182ce95a2f3f5a6027e22&oe=5A370F47

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/20776801_10159704818310131_3196881323592494584_o.jpg?oh=6a19dcb9fd96e62d78bdb957307ad9c3&oe=59EF6F47

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/20785706_10159704818470131_8659447583225222142_o.jpg?oh=c5b5ca22b06c040c3a4ab79730efdd27&oe=5A2BE7B9

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23

superwashandje

grofheid alom

ik kom nooit op facebook maar voor dit soort fotos zou je bijna een account aanmaken :9~

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
superwashandje schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:22:
[...]

ik kom nooit op facebook maar voor dit soort fotos zou je bijna een account aanmaken :9~
Hoeft niet hoor, gewoon de Flickr van SpaceX in de gaten houden:
https://www.flickr.com/photos/spacex/

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

ybastiaans schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:25:
[...]

Hoeft niet hoor, gewoon de Flickr van SpaceX in de gaten houden:
https://www.flickr.com/photos/spacex/
Waarschuwing, alleen openen met washandjes, Kleenex en een afgesloten deuren openen O-)

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 16:44
Het leek bij de landing voor mij even mis te gaan aangezien dat ding met een rotvaart scheef aan kwam vallen. Leek in ieder geval anders dan bij andere landingen van de main stage. Goed om te zien dat het uiteindelijk allemaal goed gekomen is!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:38
Geinig grafisch overzicht van alle Falcon-9 lanceringen sinds de eerste:

https://www.bloomberg.com...s/?source=techstories.org

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 10:57
Inmiddels is de Dragon het ISS genaderd tot op 25 meter.

Live stream:
https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html#public

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 09:40

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Spooksel
Is 20min geleden vertrokken. Mooie launch, jammer geen landing :P Next :D

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:41

Fiber

Beaches are for storming.

JeroenH schreef op maandag 5 september 2016 @ 23:19:
Vandaag 39 jaar (!) geleden werd Voyager 1 gelanceerd.

[afbeelding]

Volgens wikipedia kan de sonde nog een paar jaar mee.
En vandaag 40 jaar geleden de Voyager 2... _/-\o_

http://www.bbc.com/future...ds-greatest-space-mission

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Spooksel
Elon Musk toont eerste officiele foto van de SpaceX space suit :)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/20987360_1365672690218055_6687057393160814592_n.jpg

Het is uiteraard geen EVA suit, maar wel geschikt voor dragen tijdens vertrek en landing in het geval de druk wegvalt.

https://www.instagram.com.../?hl=en&taken-by=elonmusk

[ Voor 9% gewijzigd door Spooksel op 23-08-2017 11:24 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Ter vergelijking. Dit is wat ze nu gebruiken (Russisch pak)
Afbeeldingslocatie: https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/expedition52flightengineers.jpg

TheS4ndm4n#1919

• Balance
Formosat-5 Mission
SpaceX is targeting launch of FORMOSAT-5 from Space Launch Complex 4 East (SLC-4E) at Vandenberg Air Force Base in California. The 42-minute launch window opens on Thursday, August 24 at 11:51 a.m. PDT, or 18:51 UTC. The satellite will be deployed approximately 11 minutes after launch.

Following stage separation, Falcon 9’s first stage will attempt to land on the “Just Read the Instructions” droneship that will be stationed in the Pacific Ocean. You can find more information about the mission in our press kit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ahy4Qjqw5N2Cxk6cTk2m1GUf/full.png

Morgenavond om 20:51 gaat er een heel klein schattig satellietje de lucht in (slechts 475 kg) met een nieuwe Falcon 9 v1.2 vanuit Californië. De Formosat-1 zou oorspronkelijk door een Falcon 1e gelanceerd worden, maar omdat die variant gecanceld it vliegt hij nu op een veel te krachtige Falcon 9. De eerste stage zal weer landen op drone ship Just Read the Instructions. Stage 2 vliegt door richting een Sun-synchronous orbit 720 km boven aarde.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Daar hangt momenteel aardig wat mist :p

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/sISGr_DIAjqOZUwAATmGh.jpg

March of the Eagles

• franssie

franssie

Save the albatross

Spooksel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:24:

Het is uiteraard geen EVA suit, maar wel geschikt voor dragen tijdens vertrek en landing in het geval de druk wegvalt.
Oeh die wil ik voor op de motor <3

(dat design dan he, met helm)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:08

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Nou, klaarmaken voor de landing maar weer :D

Wat een verschil, vroeger gingen we voor een lancering zitten. Die is tegenwoordig boring...

[ Voor 52% gewijzigd door Erazzzer op 24-08-2017 20:54 ]

• JeroenH
Erazzzer schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:54:
Nou, klaarmaken voor de landing maar weer :D

Wat een verschil, vroeger gingen we voor een lancering zitten. Die is tegenwoordig boring...
Ik kijk lanceringen zonder landing niet eens meer ;)

Maar het is weer gelukt, alsof het niets is. Prachtig!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:38
Hebben jullie de laatste paar keer ook zo veel problemen met de stream? Ik heb nu 4 keer op F5 moeten rammen en de vorige keer was het al gauw 10-20 keer.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• JeroenH
Ample Energy schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 21:03:
Hebben jullie de laatste paar keer ook zo veel problemen met de stream? Ik heb nu 4 keer op F5 moeten rammen en de vorige keer was het al gauw 10-20 keer.
Nope, geen probleem.

• Ample Energy
Oh oké :(
Dan geef ik Ziggo maar de schuld :P De vorige keer was het bij m'n vriendin met een stock browser, dus het is ook niet zo dat Google me weer probeert te pesten vanwege plugins :P

Edit: Heeft Californië geen landing pad trouwens? Omdat ze ondanks de lichte lading naar een ASDS gingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ample Energy op 24-08-2017 21:06 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Schitterend wederom. Nu we bijna de hele val naar beneden feed van de raket hadden was mooi te zien hoe snel de gridfins corrigeerden. Weet niet of we dat al eerder zo meegekregen hebben, ik niet in ieder geval. Echt gaaf om te zien.

Goed te zien vanaf T+10:20 ongeveer.

• Spooksel
Ample Energy schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 21:05:
Edit: Heeft Californië geen landing pad trouwens? Omdat ze ondanks de lichte lading naar een ASDS gingen.
Ze hebben wel een landingsplatform daar ja, maar dat is nog niet af. Tevens staat er volgens mij een grote tent op (geen idee waarom) :P

• Ample Energy
Spooksel schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 23:10:
[...]

Ze hebben wel een landingsplatform daar ja, maar dat is nog niet af. Tevens staat er volgens mij een grote tent op (geen idee waarom) :P
Hoe hoog? Falcon Heavy flight this year confirmed :9~

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Plaatje van de recovered booster:

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/y32Tv_DIDPABEUAAEr21w.jpg

March of the Eagles

• JeroenH
Vanavond om 22:40 op NPO2 wordt er een interessante documentaire uitgezonden: Amateurs in Space.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BZGE2MWZhZmQtMTczMy00NTQ2LTk0NDYtOWUxMjM5MjY1YzViL2ltYWdlL2ltYWdlXkEyXkFqcGdeQXVyMjQ3NzUxOTM@._V1_SY1000_CR0,0,699,1000_AL_.jpg

https://www.vpro.nl/programmas/2doc/2017/amateurs.html

De documentaire gaat over de beginjaren van de Deense amateur-ruimtevaartorganisatie Copenhagen Suborbitals, en de twee oprichters Peter Madsen* en Kristian von Bengtson. Het zijn roerige tijden die men laat zien. Ik heb de documentaire destijds in Amsterdam in de bioscoop gezien. Helaas kon ik niet naar de première, anders had ik een paar leden van CS die ik wel een beetje ken (waaronder Madsen) een handje kunnen schudden.

Hoe dan ook, als je CS een beetje volgt is het wel erg interessant om te kijken.

Terzijde: de lancering van Copenhagen Suborbitals testraket Nexø II staat op dit moment gepland voor het weekend van 9/10 september. Als de test slaagt dan gaat na deze lancering de ontwikkeling van de Spica raket beginnen, die één persoon op een suborbitale vlucht tot boven de Kármánlijn moet kunnen lanceren.

* Jawel, dat is dezelfde Peter Madsen die op dit moment verdacht wordt van betrokkenheid bij de dood van Zweedse journaliste Kim Wall. Copenhagen Suborbitals benadrukt echter dat hoewel Madsen inderdaad één van de oprichters is, hij in 2014 CS verlaten heeft en sindsdien op geen enkele wijze bij de organisatie betrokken is geweest. Madsen heeft kort na zijn vertrek zijn eigen ruimtevaartorganisatie opgericht, RML Spacelab, ook met als doel een mandragende suborbitale raket te lanceren. Op de NPO2-website waar ik hierboven naar link is te lezen dat het uitzenden van deze documentaire al heel lang gepland stond, en hij wordt uitgezonden ondanks de recente ontwikkelingen rondom Madsen, niet dankzij deze ontwikkelingen.

• JeroenH
Heeft iemand de documentaire gezien? Hij is hier terug te kijken.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een stukje gezien. Ik wist niet van die connectie met de dood van Kim Wall. In de documantaire wordt wat emailverkeer tussen Peter en Kristian getoond en dat is soms een beetje bizar. Later zie je ook een gesprekje tussen iemand anders en Peter en die zegt gewoon ronduit dat Peter's belevingswereld wat vreemd is.

Signatures zijn voor boomers.

• JeroenH
Zou het dan toch nog dit jaar gaan gebeuren?

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:46
Ja en nog de lucht in met dat ding. De 1e lancering blijft maar uitgesteld worden. Op zich snap ik de technische issues met drie boosters die aan elkaar vast zitten. maar het is geen "rocket science"... zie bv een Delta VI Heavy of Ariana V.

Volgens https://www.reddit.com/r/spacex/ hebben ze toestemming om alle drie "cores" te laten landen. Moet echt spectaculair gezicht zijn.

Ook geruchten over nog meer uitstel,, omdat launchpad 40A niet op tijd af is.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• JeroenH
loekf2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:15:
Op zich snap ik de technische issues met drie boosters die aan elkaar vast zitten. maar het is geen "rocket science"...
Geen rocket science? Toch wel hoor:
SpaceX has been developing the Falcon Heavy for years. The work has proven to be "way, way more difficult" than SpaceX originally expected, Musk said.

"At first, it sounds really easy: Just stick two first stages on as strap-on boosters. How hard can that be?" he said. "But then everything changes. All the loads change, aerodynamics totally change, you've tripled the vibration and acoustics."

The loads imparted on the center core during Falcon Heavy launches will be "crazy," Musk said, "so we had to redesign the whole center-core airframe. It's not like the Falcon 9, because it's got to take so much load."
Bron

En dan hebben ze de crossfeed capability, die in eerste in instantie ook nog de bedoeling was maar die nóg meer complexiteit met zich meebracht, al tijden geleden geschrapt.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 04-09-2017 14:22 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SpaceX is er al gaandeweg achtergekomen dat je niet zomaar drie Falcon 9 boosters aan elkaar kan plakken. Een flink redesign was nodig, wat leidde tot uitstel. Ik gok dat de Falcon Heavy center core aan de binnenkant nog maar weinig overeenkomsten met Falcon 9 heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 04-09-2017 14:26 ]

March of the Eagles

Bensimpel

Positieve meneer

Erg vet, kan niet wachten totdat we dit gaan zien. Echt een hele grote stap in de ruimtevaart als dit een success kan worden! (Zijn er al kaartjes te koop? :+)

😆 - Denk ook eens om ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inmiddels is weer een Ariane 5 uit de hal gerold. Deze zal de Intelsat 37e and BSAT 4a satellieten lanceren.

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/Wh0sT_21231747_1553691018002574_5003771222474157379_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/G6KxR_21430486_1553691084669234_4095185691267614415_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/5TlNS_DI-gRCFV4AA_MvP.jpg

March of the Eagles

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Rol maar weer terug :P

http://www.nu.nl/wetensch...ket-ariane-5-mislukt.html
De lancering van een Ariane 5-raket vanaf de ruimtebasis Kourou in Frans-Guyana is dinsdag mislukt. In de laatste seconden voor de lancering hield de raket ermee op.

Tijdens het aftellen constateerden de veiligheidssystemen een afwijking. Daardoor werd de lancering op het laatste moment afgebroken. De oorzaak van het mankement wordt onderzocht.
https://www.nasaspaceflig...elsat-37e-bsat-4a-launch/
The launch was proceeding without issue as the countdown reached zero marking the point at which the Vulcain main engine ignites and ramps up during the second seconds that follow. At that point the vehicle lights its two solid rocket boosters and lifts off from the pad.

However, this time, for the first time since 2011, the main engine ignition was followed by a shutdown.

No further details were provided in the post-scrub comments, other than to say the new launch date would be decided in the coming days, after an investigation takes place.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Straks om 15:50 NL-tijd weer een Falcon 9 lancering.

SpaceX is targeting launch of OTV-5 from Launch Complex 39A (LC-39A) at NASA’s Kennedy Space Center in Florida. The primary launch window opens on Thursday, September 7 at 9:50 a.m. EDT or 13:50 UTC, and closes at 2:55 p.m. EDT or 18:55 UTC. A backup launch window is available on Friday, September 8.

Following stage separation, Falcon 9’s first stage will attempt to land at SpaceX’s Landing Zone 1 (LZ-1) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida.

• Balance
OTV-5 Mission
SpaceX is targeting launch of the Orbital Test Vehicle 5 (OTV-5) from Launch Complex 39A (LC-39A) at NASA’s Kennedy Space Center in Florida. The primary launch window opens on Thursday, September 7 at 9:50 a.m. EDT or 13:50 UTC, and closes at 2:55 p.m. EDT or 18:55 UTC. A backup launch window is available on Friday, September 8.

Following stage separation, Falcon 9’s first stage will attempt to land at SpaceX’s Landing Zone 1 (LZ-1) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. You can find more information about the mission in our press kit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2N5HW29oxT6abOrYWQel0fER/full.png

• Ample Energy
Ze krijgen wel steeds meer vertrouwen van de Amerikaanse overheid, denk? In april al die spionagesatelliet en nu dit ding:

Afbeeldingslocatie: https://media.defense.gov/2010/Dec/02/2000374857/-1/-1/0/100330-O-1234S-001.JPG

"Most of the activities of the X-37B project are secret. The official U.S. Air Force statement is that the project is "an experimental test program to demonstrate technologies for a reliable, reusable, unmanned space test platform for the U.S. Air Force". The primary objectives of the X-37B are twofold: reusable spacecraft technology, and operating experiments which can be returned to Earth. The Air Force states that this includes testing avionics, flight systems, guidance and navigation, thermal protection, insulation, propulsion, and re-entry systems."

De vorige (OTV-4) bleef bijna 2 jaar in de ruimte. Ik ben benieuwd naar hoe lang deze in de ruimte blijft en hoe hoog en snel SpaceX hem moet brengen. Volgens Wikipedia blijft hij in LEO, maar "The orbit will have a higher inclination than previous missions, to further expand the X-37B's orbital envelope".

Het enige bekende aan boord is de ASETS-II:
The ASETS-II experiment is managed by the AFRL Space Vehicles Directorate and will measure the microgravity performance, startup characteristics, and long term performance of an oscillating heat pipe (OHP) on orbit.

The OHP is a simple, wickless heat pipe capable of rejecting more than 200 times the maximum heat load of an axially grooved heat pipe, and transporting more than 45 times more heat than copper.

• Balance
Over 7 minuten, precies om 16:00, hebben we liftoff.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zit er nou een heel erg lange staaf/neus op de raket?

• Ample Energy
Homeland schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:56:
Zit er nou een heel erg lange staaf/neus op de raket?
Dat is een bliksemgeleider die er achter staat. Ziet er altijd een beetje vreemd uit, dat wel :P

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ample Energy schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:57:
[...]

Dat is een bliksemgeleider die er achter staat. Ziet er altijd een beetje vreemd uit, dat wel :P
Ja zie het nu ook, in dat andere camerastandpunt stond hij er echt precies achter.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Lancering gelukt, de booster valt nu terug naar de aarde.

March of the Eagles

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:44
Heel soepel. Stream ook.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:29
succesvol geland :) Begint een lange rij geslaagde landingen te worden

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Jammer dat Trump het zo moeilijk maakt om voor SpaceX te werken... ;-)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Recht in het midden :)

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/3oTZy_Screenshot_from_2017-09-07_16-10-44.png

March of the Eagles

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
Eitje! Een kind kan de was doen. Effe de ruimte in en weer landen.

• Ample Energy
Serieus? Dan was dit helaas voorlopig de laatste keer dat ik een live stream op YouTube heb gekeken :(
Ik ben er helemaal klaar mee om 500 keer op F5 te moeten drukken. Meerdere pc's gebruikt, een laptop, verschillende browsers, resoluties, met en zonder plugins, zelfs 2 fysieke adressen gehad (wel zelfde dorp en provider). Het enige dat ik niet heb geprobeerd is een andere provider of het aanmaken van een YT-account en beide ben ik niet van plan om te gaan proberen.

• Maverick
Ample Energy schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:15:
[...]

Serieus? Dan was dit helaas voorlopig de laatste keer dat ik een live stream op YouTube heb gekeken :(
Ik ben er helemaal klaar mee om 500 keer op F5 te moeten drukken. Meerdere pc's gebruikt, een laptop, verschillende browsers, resoluties, met en zonder plugins, zelfs 2 fysieke adressen gehad (wel zelfde dorp en provider). Het enige dat ik niet heb geprobeerd is een andere provider of het aanmaken van een YT-account en beide ben ik niet van plan om te gaan proberen.
Oh, nou. Meestal happert de stream tijdens het moment supreme van de landing een beetje, maar nu geen enkele hickup helemaal tot beneden.

• zetje01
Maverick schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:17:
[...]

Oh, nou. Meestal happert de stream tijdens het moment supreme van de landing een beetje, maar nu geen enkele hickup helemaal tot beneden.
Precies!

• coelho
  • Laatst online: 28-11 10:57
[...]

Inderdaad, full screen en volgens mij ook HD

edit: en de hickup bij het landen is toch alleen een hickup in de beelden, niet van de stream zelf??

[ Voor 14% gewijzigd door coelho op 07-09-2017 16:22 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Ample Energy
[...]

Ja, dat is niet zo raar als je een raketmotor ontsteekt naast je GoPro :+
Maar ik bedoel echt de stream van YouTube zelf. Begint gewoon tientallen keren te bufferen en start ook niet meer automatisch. Ik had de vorige keer ook al gevraagd of iemand er last van heeft, maar blijkbaar ben ik de enige. Ben jij toevallig wel ingelogd op YouTube? Aangezien ik me niet kan voorstellen dat Ziggo een paar maanden geleden heeft besloten YouTube-streams te hinderen is het hebben van een account de enige serieuze optie die ik nog kan bedenken.

• Maverick
Ik ben wel ingelogd. Maar kan me niet voorstellen dat dit wat uit maakt.

• zetje01
Sowieso haperen youtube streams hier nooit. (het is ook een beetje hun core-business, hè)

• JeroenH
Ik heb het hier met een paar collega's heel comfortabel op een 85" monitor in een conferentieruimte zitten kijken :P

Zowel stream als lancering en landing gingen weer erg soepel. Het zal flink tegenvallen als het ooit weer eens mislukt...

• Ample Energy
Maverick schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:24:
Ik ben wel ingelogd. Maar kan me niet voorstellen dat dit wat uit maakt.
Mwoah... Ik heb een telefoon met W10M en hiervoor een telefoon met WP8.1, dus ik kan met zekerheid zeggen dat Google erg zijn best doet om steeds nieuwe dingen te verzinnen om je te frustreren als ze vinden dat je niet goed genoeg van hun diensten gebruik maakt. Met die redenatie zou het ook nog kunnen zijn dat ik Chrome nodig heb, maar ik kan me niet voorstellen dat jullie allemaal Chrome gebruiken en dus had ik dan wel meer klachten gelezen.
Maar goed, ik heb weer genoeg off-topic gepost. Ik zal jullie niet langer vervelen met mijn complottheorieën :+

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ample Energy schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:22:
[...]
Aangezien ik me niet kan voorstellen dat Ziggo een paar maanden geleden heeft besloten YouTube-streams te hinderen is het hebben van een account de enige serieuze optie die ik nog kan bedenken.
offtopic:
Het vol laten lopen van de verbinding tussen Ziggo en Youtube en alleen upgraden van geld past wel degelijk in het businessmodel van grote ISP's :X

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En opnieuw een mooi plaatje van de landing:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4411/37087809715_2ea1d19023_z.jpg
Orbital Test Vehicle 5 Mission by SpaceX, on Flickr

March of the Eagles

• JeroenH
Hoeveel gebruikte eerste trappen heeft SpaceX inmiddels wel niet liggen? Ik zou denken dat we inmiddels wel meer lanceringen zouden gaan zien van gebruikte eerste trappen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SpaceX heeft inmiddels aardig wat gebruikte boosters liggen ja. De volgende launch met een refurbished booster staat voor oktober maand gepland.

Geen idee waarom het zolang duurt. Misschien neemt het refurbish proces nog steeds veel tijd in beslag, ofwel prefereren klanten een nieuwe booster omdat ze een gebruikte booster nog niet helemaal vertrouwen.

March of the Eagles

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-11 11:48
Als je hier naar de beschikbare boosters kijkt valt het best mee. Er zijn er een aantal die al een missie toebedeeld hebben gekregen en nog maar 4 in storage.
Zie wel dat er een aantal ge"mothballed" zijn, maar die zouden in theorie nog weer gebruikt kunnen worden vermoed ik

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 16:44
frankyboy707 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:11:
Als je hier naar de beschikbare boosters kijkt valt het best mee. Er zijn er een aantal die al een missie toebedeeld hebben gekregen en nog maar 4 in storage.
Zie wel dat er een aantal ge"mothballed" zijn, maar die zouden in theorie nog weer gebruikt kunnen worden vermoed ik
Geweldig om te zien dat dit zo in detail wordt bijgehouden door wat fanaten. Heb net ook even gelezen hoeveel werk er gestoken is om erachter te komen welke falcon 9 was aangespoeld op scilly.... uiteindelijk kwam ik terecht bij de wikipedia over filosofie, afijn, weer een uur verder :*)

• JeroenH
th4k1ck3r schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:44:
kwam ik terecht bij de wikipedia over filosofie, afijn, weer een uur verder :*)
Offtopic, maar dit is naar mijn mening de meest gevaarlijke wikipedia-pagina die er bestaat. Als je er vanmiddag achter komt dat je werkdag compleet opgegaan is aan wikipedia-surfen, sorry ;)

• JeroenH
Oeh, het tweede boek van Andy Weir komt er aan, getiteld Artemis. Vanaf half november verkrijgbaar, nu al te pre-ordereen bij bol.com! (alleen de ebook-versie nog niet grrrr)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nieuw plaatje van de SpaceX space suit:

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/7KFMW_21373768_1916210985308243_8524661976842895360_n.jpg

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Blue Origin heeft vandaag aangekondigd dat New Glenn een 7 meter hoge fairing krijgt. De fairings van huidige raketten zijn maximaal 5 meter hoog. New Glenn kan daardoor grotere (maar daarom niet noodzakelijk zwaardere) payloads omhoog schieten.

Verder is gezegd dat Jeff Bezos zo'n 2,5 miljard dollar eigen resources in New Glenn zal pompen: "we don't depend on govt funding" was de boodschap.

Verder is de website https://www.blueorigin.com/ geüpdatet met meer technische specificaties.

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/rZXRy_DJgwEqAXcAAxzrS.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 12-09-2017 16:45 ]

March of the Eagles

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
The BE-4 is fully paid for by the private sector, requiring no government funding for development. United Launch Alliance (ULA) – maker of the Atlas V and Delta IV launch systems – has chosen the BE-4 to power its next generation Vulcan launch vehicle.
Ja zo lust ik er nog wel een paar... Alsof ULA niet volledig op subsidies draait :')

• zetje01
A Russian Soyuz rocket will launch two Americans and a Russian cosmonaut to the International Space Station today (Sept. 12) at 23:17 (NL-tijd) and arrive at the station six hours later. Here's how to watch it live:

https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/#public

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 12-09-2017 17:44 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Meer Blue Origin nieuws! :)

Inmiddels is de derde New Shepard iteratie klaar en die moet voor het einde van het jaar vliegen:
“We have a new upgraded version of New Shepard that has actually been shipped to the launch site, and we’ll be flying again before the end of this year,” Mowry said at Euroconsult’s World Satellite Business Week here. “We hope to have human flights in 2018. It’s designed to take six astronauts into suborbital flight above the Von Karman line.”
De wijzigingen van deze iteratie zijn met name te vinden in de herbruikbaarheid van de raket:
The third New Shepard has modifications for improved reusability, he said, such as access panels that enable more rapid servicing in between flights. Blue Origin is also trying to improve New Shepard’s thermal protection.
Volgende jaar volgt een vierde iteratie:
“Our third propulsion module we are going to test hopefully by the end of this year — we are going to fly it again, testing it next year, and then there is a fourth propulsion module that will be coming, which is the one we actually fly people on,” he said. “We are step by step trying to incorporate lessons learned as we go.”

Another major difference between the second and third versions include real capsule windows, Mowry said — the ones on version two were painted.
http://spacenews.com/blue...but-upgraded-new-shepard/

March of the Eagles

• Spooksel
XWB schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:44:
Blue Origin heeft vandaag aangekondigd dat New Glenn een 7 meter hoge brede fairing krijgt.
Fixed that for you :)

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-11 08:45
SpaceX blooper reel:

"How not to land an orbital rocket booster"
https://www.instagram.com/p/BZA0s7EAmF1/

Zit volgens mij best wat footage in die we niet eerder hebben gezien.

Edit: nu ook high-res op YouTube

[ Voor 23% gewijzigd door Snoz Lombardo op 14-09-2017 11:21 ]

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:05
Snoz Lombardo schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:19:
SpaceX blooper reel:

Zit volgens mij best wat footage in die we niet eerder hebben gezien.
Net gekeken, er zaten in ieder geval een aantal beelden tussen die ik nog nooit eerder had gezien. Maar ik volg het niet meer zo intensief nu.

Ik was al verbaasd dat niet elke landing van 2016 was gelukt. Het is zo snel 'gewoon' geworden lijkt het wel.

• JeroenH
Wat highlights van de Cassini-missie, verteld door Scott Manley:

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 14-09-2017 21:08 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

ook hier is wel wat te zien https://www.nasa.gov/nasalive

Blijft bizar.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 14-09-2017 22:22 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 14 september 2017 @ 21:08:
Wat highlights van de Cassini-missie, verteld door Scott Manley:

[video]
Ik blijf het een feest vinden om naar hem te luisteren. Ontdekt via kerbal, blijven hangen vanwege zijn andere video's.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Cassini plunged into Saturn's atmosphere and disintegrated about 3:31 a.m. PDT (7:31 a.m. EDT) on Sept. 15, 2017.

specs | 3360wP met SE3000

Pagina: 1 ... 36 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.