Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
JepJeroenH schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:46:
Deze eerste trap gaat ook nu weer landen, toch?
The SES-10 mission will mark a historic milestone on the road to full and rapid reusability as the
world's first reflight of an orbital class rocket.
Falcon 9's first stage for the SES-10 mission previously supported the successful CRS-8 mission in April 2016.
Following stage separation, Falcon 9's first stage will attempt a landing on the 'Of Course I Still Love
You' droneship that will be stationed in the Atlantic Ocean.
Het belangrijkste is de motor.coelho schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:44:
[...]
De vraag is wat er nog over is van de de originele eerste trap en wat allemaal vervangen is. Als alleen de buis re-usable is dan is het stukken minder spectaculair dan wanneer het 99% van het apparaat is. Wat dat betreft is je vergelijking met vliegtuigen natuurlijk volkomen terecht.
ULA is bijvoorbeeld bezig met een eerste trap waarvan alleen de motor terug komt. Aan een parachute. En die moet dan gevangen worden door een helikoper voordat de motor het water raakt. Zout water is namelijk einde oefening voor zo'n motor.
SpaceX wil hun eerste trap zover herbruikbaar maken dat hij (voor de mars missies) eigenlijk alleen hoeft te tanken en dezelfde dag weer kan lanceren.
Zelfs aan een parachute komt zo'n motor nog met een behoorlijke vaart naar beneden?RocketKoen schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:32:
[...]
Het belangrijkste is de motor.
ULA is bijvoorbeeld bezig met een eerste trap waarvan alleen de motor terug komt. Aan een parachute. En die moet dan gevangen worden door een helikoper voordat de motor het water raakt. Zout water is namelijk einde oefening voor zo'n motor.
En het weegt ook niet niks, hoe moet ik mij dit voorstellen?
Ik kan het mij namelijk niet helemaal inbeelden hoe ze dit willen uitvoeren...
Mid-air retrievalXm0ur3r schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:45:
[...]
Zelfs aan een parachute komt zo'n motor nog met een behoorlijke vaart naar beneden?
Wikipedia: Mid-air retrieval
3m/s is te halen met een parachute. Dat heb je ook nodig om een landing op zee te overleven.Xm0ur3r schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:45:
[...]
Zelfs aan een parachute komt zo'n motor nog met een behoorlijke vaart naar beneden?
Alleen wordt het de truc om hem te vangen voordat hij het water raakt.

SES-10 Mission by SpaceX, on Flickr

SES-10 Mission by SpaceX, on Flickr
Verwijderd
Ligt het aan mij, of lijkt het erop dat je met die octograbber heel nauwkeurig zal moeten landen?Keida schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:38:
Ook Fairing recovery! (Test)
https://twitter.com/nasas...status/847507161118887936
Dit speculatieve filmpje stond in die twitter thread:Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:44:
[...]
Ligt het aan mij, of lijkt het erop dat je met die octograbber heel nauwkeurig zal moeten landen?
@Verwijderd Uiteindelijk willen ze (met de ITS/marsraket) toe naar een operatie waarbij de booster landt op zijn eigen lanceerstandaard, dus wie weet... Maar voorlopig denk ik dat het meer zoiets als in bovenstaand filmpje wordt idd. Zou een hoop schelen als er geen technische crew meer met het droneship mee hoeft.
Verwijderd
Veiligheid voor de crew in ruig weer wellicht?Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:05:
Ik zie echter het voordeel van deze veronderstelde opzet niet zo. Je voegt geen bredere basis toe, hooguit wat gewicht aan de onderkant van je trap. Daar zitten echter qua gewicht de motoren ook al.
Edit: laat maar... Ik begreep even niet waar het probleem zat. Elektromagneten is mogelijk, maar wat als je meer dan 24 uur niet bij je raket kan? Misschien is het simpelweg het toevoegen van meer massa? Zou de octograbber zichzelf vastlassen aan het dek? In dat laatste geval vind ik 'Torchbearer' wel een aardige naam...
[ Voor 31% gewijzigd door Duesenberg J op 30-03-2017 22:19 ]
Electromagneet die ingeschakeld wordt na docking? En dan een metalen dek? Of is dat te simplistisch gedacht?Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:05:
Ik zie echter het voordeel van deze veronderstelde opzet niet zo. Je voegt geen bredere basis toe, hooguit wat gewicht aan de onderkant van je trap. Daar zitten echter qua gewicht de motoren ook al.
Ik weet niet hoe sterk de poten zijn, wellicht bij slechter weer dat de raket gaat schommelen en zo te veel gewicht op een van de poten komt en afbreekt, met tot gevolg het omvallen van de booster. Dit zou het kunnen voorkomen.Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:05:
Just my 2 cents.
Normaal komt er na de landing een crew aan boord die de poten aan het dek vast last.WhySoSerious schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:21:
[...]
Ik weet niet hoe sterk de poten zijn, wellicht bij slechter weer dat de raket gaat schommelen en zo te veel gewicht op een van de poten komt en afbreekt, met tot gevolg het omvallen van de booster. Dit zou het kunnen voorkomen.
Just my 2 cents.
Bij slecht weer lanceren ze gewoon niet.
En het zwaartepunt zit op dat moment in de onderkant. Daar zit de motor. De brandstoftanks zijn (zo goed als) leeg. En de zware 2e trap met payload vliegt rondjes om de aarde.
Erazzzer schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:12:
Nou, biertje erbij en genieten!
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Wel spannend dit. Ik had laatst wat examens en toen voelde ik niks, maar voor deze lancering ben ik al de hele dag zenuwachtig
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
MAW ze gaan hem scrubben
Inderdaad, heel gaaf om zo vanuit beide kanten te zienDuesenberg J schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:30:
Gaaf shot vanuit de interstage daarnet...
Volgens mij upload de raket constant. En zelfs na RUD kunnen ze er wat uit halen.Erazzzer schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:31:
Ik hoop echt dat hij goed landt! Zou zonde zijn als deze data verloren gaat.
Die zullen ze toch wel tijdens de vlucht versturen? Als ze live beelden kunnen streamen kan wat extra data er ook wel bij.Erazzzer schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:31:
Ik hoop echt dat hij goed landt! Zou zonde zijn als deze data verloren gaat.
[ Voor 36% gewijzigd door Fietsbel op 31-03-2017 00:39 ]
39
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja inderdaad. Een van de eerste landingen op een droneship was er ook beeld van afstand uit een helicopter of vliegtuig of zo. Dat is daarna volgens mij nooit meer gedaan. Jammer, want dat zorgt wel voor overzicht.wouterg00 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:41:
Haha, geweldig dit. Als ze de volgende keer nou even een drone meenemen ofzo... hoeven we niet zo in spanning af te wachten. Maar wat een prestatie!
Mis wel een camera die meer omhoog kijkt vanaf het schip. Dan kan je hem meer aan zien komen. Maar toch tof om mee te maken.
Om eerlijk te zijn begint die webcast nu ook wel een beetje als routine aan te voelen (met de presentatoren en dergelijke). Ik vraag me af na hoeveel landingen ze er mee stoppen.Snoz Lombardo schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:43:
Geweldige prestatie van SpaceX en mooi dat Elon even aan het woord kwam. Hij was duidelijk erg opgelucht en blij. Alles ging zo soepel, voelt al echt aan als routine hoe ze dat allemaal doen, heerlijk.
[afbeelding]
[afbeelding]
Daar zal het wel tegen gemaakt zijn hoor
Viel mij ook op, de entry burn leek wel gedaan te worden op een bepaalde angle, misschien dat daardoor die grid fin door de entry burn geraakt is... idk...
Door de hoge snelheid (supersonisch, zo niet hypersonisch) wordt de lucht die 'in de weg hangt' samengeperst. Daardoor wordt het heel erg heet, wat je dus ziet in het verbranden van de coating op de gridfins.
of dat ja...
[ Voor 15% gewijzigd door Duesenberg J op 31-03-2017 00:47 ]
De (live) beelden zou ik niet willen missen hoor, maar de opzet van de webcast met presentatoren en uitgebreide uitleg zal op den duur wel veranderen denk ik.wouterg00 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:44:
[...]
Om eerlijk te zijn begint die webcast nu ook wel een beetje als routine aan te voelen (met de presentatoren en dergelijke). Ik vraag me af na hoeveel landingen ze er mee stoppen.
Ach, ik kijk meestal de technical webcast, dus als ze stoppen met het presenteren ben ik nog steeds tevreden. Maar de hosted webcast is wel handig voor mensen die niet zo vaak een raketlancering kijken. En bovendien veel beter dan wat de ESA produceert. Mijn god, wat zijn die webcasts saai.Snoz Lombardo schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:47:
[...]
De (live) beelden zou ik niet willen missen hoor, maar de opzet van de webcast met presentatoren en uitgebreide uitleg zal op den duur wel veranderen denk ik.
Vanmiddag deze tegengekomen. Geweldige beelden van Musk die, volgens mij de eerste, landing mee maakt. Naar buiten om te kijken, de lichte paniek als hij denkt dat het niet goed lijkt te gaan en dan blij als een kind naar binnen rennen "It's standing up!"
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dacht ook dat ie dat zei, maar waren 3,5 minuut. SES-10 is zojuist losgelatenfranssie schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:57:
De 32 minuten ga k niet uitzingen. Maar het was wederom gaaf!
[ Voor 6% gewijzigd door Snoz Lombardo op 31-03-2017 01:00 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Hopelijk nog dit jaarErazzzer schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 01:02:
Nou, was me een avondje wel weer. Volgende mijlpaal: FH!
Thnx, die had ik nog niet gezien, dat laat wel de betrokkenheid zien. Erg mooi.jip_86 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:56:
[video]
Vanmiddag deze tegengekomen. Geweldige beelden van Musk die, volgens mij de eerste, landing mee maakt. Naar buiten om te kijken, de lichte paniek als hij denkt dat het niet goed lijkt te gaan en dan blij als een kind naar binnen rennen "It's standing up!"
In 2015 zei ik op NASA forum dat het 2nd Q '18 ging worden. Lig nog steeds op schema
Edit:
Op nu.nl voorpagina nieuws. Leuk dat het zo onder de aandacht gebracht wordt bij de rest.
[ Voor 17% gewijzigd door Erazzzer op 31-03-2017 01:07 ]
Inderdaad erg mooi! Benieuwd wat zijn daadwerkelijke betrokkenheid nog is, buiten het emotionele en financiële. Is hij founder en heeft hij alles afgegeven aan mensen met kennis of zou hij buiten het zetten van stippen op de horizon ook nog inhoudelijke input geven?Felyrion schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 01:05:
[...]
Thnx, die had ik nog niet gezien, dat laat wel de betrokkenheid zien. Erg mooi.
edit: YouTube: How Elon Musk Spends His Time
Fairing is ook geland
http://www.popsci.com/spa...e-falcon-9-rocket-tonight
[ Voor 37% gewijzigd door jip_86 op 31-03-2017 08:29 ]
Launch timer:
Geen launch.