Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Dat was cool! En de booster nog retour ook.

Die capsule schommelde heftig tegen het einde van de burn zeg. De commentatoren noemden het een "wild ride", ik denk dat dat nogal een understatement is :D

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:53
Het is inderdaad geen prettig ritje zo'n abort, de Dragon leek ook wel een achtbaan tijdens die pad abort destijds.

But hey, it beats being dead!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 15:42
Hoeveel G trekt ie tijdens de abort sequence? Zolang het meer dan 1 is heb je niet het gevoel op z'n kop te hangen ;)

Neemt niet weg dat het een bruine ervaring zal zijn als het onverwacht gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
10-12G meen ik? Weeg ik even twee seconden een ton (en dan laat ik even in het midden of dat bij 10G of 12G zou zijn :P). Is vast ook niet bijzonder goed voor je.

Maar zoals Spooksel zegt, het is beter voor je dan ontploffen in een wolk van raketbrandstof en -onderdelen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor degene die hem net als mij live hebben gemist:
YouTube: New Shepard In-flight Escape Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Oeh, dan ben je wel ff goed misselijk :X

Maarja, je leeft nog wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gisteren met mijn kinderen (2½ jaar oud) de lancering van Blue Origin zitten kijken. Dat was een mooi lesje in geduld.

Nu willen ze ook van een keukenrol een raket maken. Dat gaan we het weekend doen natuurlijk, maar ze zullen merken dat er vóór de landering een hold komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
JeroenH schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:39:
Nu willen ze ook van een keukenrol een raket maken. Dat gaan we het weekend doen natuurlijk, maar ze zullen merken dat er vóór de landering een hold komt :P
Ik maakte vroeger raketten van waterflessen. Misschien leuk om een keer met je kinderen te doen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:53:
Ik maakte vroeger raketten van waterflessen. Misschien leuk om een keer met je kinderen te doen.
Dat is een mooi opstapje om er wat natuurkunde in te stampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zijn ze nu nog een beetje klein voor maar dat gaan we absoluut doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Ik heb bij Blue Origin altijd het idee dat ze smoother landen dan die 1e trap van SpaceX. Gas d'r op, stil hangen, eventueel nog horizontaal verplaatsen enz.

Hebben zij het beter voor elkaar of zijn de uitgangswaarden van de SpaceX, die terugkeert na het doorsturen van een payload, zo veel moeilijker?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
(jarig!)
De SpaceX booster moet veel verder vliegen dan de Blue Origin's booster en dat heeft veel invloed op gewicht, stuwvermogen en wat al niet meer. Ik denk dat de BO booster meer brandstof capaciteit over heeft om te hooveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
idd qua efficiency is het juist killing om nog even rond te hoveren vlak boven de grond. Kost alleen maar brandstof die je beter had kunnen gebruiken om je payload te versnellen.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat een Falcon 9 bijna 5x zo groot is als de new shepard, en bijna 20x zo krachtig. Om het even in perspectief te zetten: De 2e trap van de F9 is al 2x zo groot als de New Shepard. Zet de New Shepard naast een F9, dan komt deze maar net boven de (ingeklapte) landing legs van de F9 uit. Dat het er allemaal wat minder spectaculair uitziet ligt dus wel in de lijn der verwachtingen.

edit: Ohja ook niet vergeten dat de F9 booster ongeveer 10x zo snel gaat op topspeed.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 06-10-2016 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g2VIKVC.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door DRaakje op 06-10-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Deze korte video laat zien hoe de capsule zich van de booster verwijderde, terwijl de booster vrolijk verder gaat:

https://vine.co/v/56lBWlWJi7A

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

coelho schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 14:20:
zijn de uitgangswaarden van de SpaceX, die terugkeert na het doorsturen van een payload, zo veel moeilijker?
Ja. De motoren van de raket van SpaceX hebben zoveel vermogen dat ze niet zover 'gas terug kunnen nemen' om een thrust/weight van 1 (=hoveren) te krijgen. Dit komt omdat de raket echt vrijwel niets meer weegt bij de landing vergeleken met de lancering. Dus, bij een landingburn van de Falcon 9 met maar 1 van de 9 motoren, op minimale 'throttle', dan zal de raket nog steeds terug de lucht in gaan. SpaceX moet dus een 'suicide burn' doen, ofwel zorgen dat de verticale snelheid precies 0 is op het moment dat hij ook de grond 'aanraakt'. Als ze te laat beginnen met het 'opstarten' van de motoren, dan zullen ze te pletter slaan, en als ze te vroeg starten dan zullen ze de grond niet halen en weer terug de lucht in vliegen. En dit moet allemaal tegelijk met het stabiel houden en op het juiste punt laten neerkomen van de raket.
Ik denk dat je je dus wel kunt voorstellen hoeveel ingewikkelder dat is vergeleken met de kleinere raket en motoren, die ver genoeg 'gas terug kunnen nemen' (of de raket is zwaar genoeg) om eerst te blijven zweven, naar het juiste punt te vliegen, en dan rustig te landen.
Je kunt je denk ik ook wel voorstellen dat zo'n suicide burn van spaceX (dus pas écht op het laatst mogelijke moment de motoren aanzetten) veel sneller is en dus veel efficienter met de brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En dat is nog maar de Falcon 9 booster, benieuwd naar de booster van de Mars raket met de veel krachtigere Raptor motoren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Falcon9 en de bijbehorende doelstellingen zijn zo veel meer complexer dan de New Shepard. Het zal nog jaren aan ontwikkeling vereisen alvorens Blue Origin op vergelijkbaar niveau komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:13:
En dat is nog maar de Falcon 9 booster, benieuwd naar de booster van de Mars raket met de veel krachtigere Raptor motoren.
Het grootste voordeel daarvan is dat die 42 motoren heeft, die volgens SpaceX ook nog verder terug kunnen 'throttlen'. Als je daar maar een klein aantal van gebruikt (3 stuks bijvoorbeeld) zou het best kunnen dat je het vermogen (stuwkracht) wel laag genoeg kunt krijgen om hem eerst te laten 'hoveren'. Bedenk wel, dat ze die booster weer -exact- op de launchpad willen laten laden, zodat hij ook weer vanaf die plek gelanceerd kan worden! Hij moet dus als het ware weer precies op een soort rails / connector landen (ik weet niet precies hoe ze dat willen gaan doen). Dat is helemaal 'crazy' natuurlijk (een 'wolkenkrabber' zo precies laten landen!)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Het zou al helemaal crazy zijn als dat ding überhaupt gaat vliegen, laat staan landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wie heeft mijn raket in de stad geparkeerd :o

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/HGpHy_bfr-boston.png

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:57:
[...]

Ja. De motoren van de raket van SpaceX hebben zoveel vermogen dat ze niet zover 'gas terug kunnen nemen' om een thrust/weight van 1 (=hoveren) te krijgen. Dit komt omdat de raket echt vrijwel niets meer weegt bij de landing vergeleken met de lancering. Dus, bij een landingburn van de Falcon 9 met maar 1 van de 9 motoren, op minimale 'throttle', dan zal de raket nog steeds terug de lucht in gaan. SpaceX moet dus een 'suicide burn' doen, ofwel zorgen dat de verticale snelheid precies 0 is op het moment dat hij ook de grond 'aanraakt'. Als ze te laat beginnen met het 'opstarten' van de motoren, dan zullen ze te pletter slaan, en als ze te vroeg starten dan zullen ze de grond niet halen en weer terug de lucht in vliegen. En dit moet allemaal tegelijk met het stabiel houden en op het juiste punt laten neerkomen van de raket.
Ik denk dat je je dus wel kunt voorstellen hoeveel ingewikkelder dat is vergeleken met de kleinere raket en motoren, die ver genoeg 'gas terug kunnen nemen' (of de raket is zwaar genoeg) om eerst te blijven zweven, naar het juiste punt te vliegen, en dan rustig te landen.
Je kunt je denk ik ook wel voorstellen dat zo'n suicide burn van spaceX (dus pas écht op het laatst mogelijke moment de motoren aanzetten) veel sneller is en dus veel efficienter met de brandstof.
En een dergelijke motor kunnen ze niet laten stotteren, dus minder vermogen laten geven door 'm in een bepaalde frequentie wel of geen brandstof te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coelho schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:27:
[...]

En een dergelijke motor kunnen ze niet laten stotteren, dus minder vermogen laten geven door 'm in een bepaalde frequentie wel of geen brandstof te geven?
Nee, dat kan niet. De startup en shutdown sequences zijn ongeveer het ingewikkeldste van de hele raketmotor. Het zijn turbopompen die (veilig) op toeren moeten komen, drukken en temperaturen die allemaal de juiste waardes moeten hebben, tientallen kleppen die in de juiste volgorde open en dicht moeten gaan, brandstofleiding die gepurged moeten worden, de verbranding moet op gang komen en stabiel zijn, etc. etc. Dat is een proces wat seconden in beslag kan nemen. Zegmaar vanaf het moment dat je hoort "Ignition sequence start" voor de lancering...
Daarnaast hebben de Merlin motoren hypergolische ontstekers, en kan maar een bepaald aantal herstarts hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-10 14:40

Tourniquet

Hiya, fellas!

Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:35:
[...]

Nee, dat kan niet. De startup en shutdown sequences zijn ongeveer het ingewikkeldste van de hele raketmotor. Het zijn turbopompen die (veilig) op toeren moeten komen, drukken en temperaturen die allemaal de juiste waardes moeten hebben, tientallen kleppen die in de juiste volgorde open en dicht moeten gaan, brandstofleiding die gepurged moeten worden, de verbranding moet op gang komen en stabiel zijn, etc. etc. Dat is een proces wat seconden in beslag kan nemen. Zegmaar vanaf het moment dat je hoort "Ignition sequence start" voor de lancering...
Daarnaast hebben de Merlin motoren hypergolische ontstekers, en kan maar een bepaald aantal herstarts hebben.
Aanvullend: Scott Manley heeft over raketmotoren vorige week een video geplaatst:

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tourniquet schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:38:
[...]

Aanvullend: Scott Manley heeft over raketmotoren vorige week een video geplaatst:

[video]
Ja, dat is een goede video, over de verschillende rocket 'cycles'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Dank. Ik volg ruimtevaart al vele jaren (kan me de Challenger nog herinneren van live kijken...), maar dit soort techniek is niet mijn ding. Wel interessant, heb alleen de kennis niet. Dus alle info en uitleg is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
mcDavid schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:43:
Het zou al helemaal crazy zijn als dat ding überhaupt gaat vliegen, laat staan landen.
Sowieso, 42 motoren 8)7

Doet me een beetje denken aan de Russische N1 maanraket. Uiteindelijk bleek dat het combineren van 30 kleine motoren gewoon een heel slecht idee was (http://jalopnik.com/this-...n-never-made-i-1448356326). Nu snap ik wel dat dit 40 jaar geleden was, SpaceX kan uitvoerig modelleren en testen én ze hebben geavanceerde software. Maar vanuit technisch oogpunt ben ik alsnog benieuwd hoe ze deze uitdaging willen overwinnen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:38
De N1 had misschien ook prima kunnen werken met een wat slimmere boordcomputer, en als ze daadwerkelijk hadden getest voor lancering.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De N1 had prima kunnen werken als ze er langer de tijd voor hadden genomen en er meer geld voor hadden uitgetrokken. Het was een haastklus. Wie weet wat voor andere keuzes er gemaakt zouden zijn als er voldoende tijd en geld was geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTV DNA
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:51
Tourniquet schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:38:
[...]

[video]
Ik had me er nog nooit echt in verdiept, super interessant! Bedankt voor de link _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
Misschien een beetje buiten de scope van dit topic, maar hier een gallerij van een astronomie fotografie wedstrijd. Zeker gave plaatjes.

http://arstechnica.com/sc...ht-astronomy-competition/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
DRaakje schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:13:
Misschien een beetje buiten de scope van dit topic, maar hier een gallerij van een astronomie fotografie wedstrijd. Zeker gave plaatjes.

http://arstechnica.com/sc...ht-astronomy-competition/
Astronomie - Studie van de sterren en planeten

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Boeing CST-100 is vertraagd:
Following supplier holdups, a key production problem on the second CST-100 spacecraft and other issues, Boeing has opted to slide its entire NASA commercial crew test and development program six months. Despite the setback, which includes an added month of additional margin, the company still hopes to fly the first NASA astronauts to the International Space Station (ISS) in December 2018.
http://aviationweek.com/s...-targets-2018-iss-mission

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-10 14:40

Tourniquet

Hiya, fellas!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met alle respect, maar het is dikke vette onzin. Of men zet veel te klein in, het duurt daardoor te lang en wordt vroeg of laat gecanceld, of één president zet zich er vol voor in, om de boel gecanceld te laten worden door de volgende omdat dat politiek lekker ligt.

Het Amerikaanse ruimtevaartbeleid is de afgelopen decennia alles behalve coherent geweest. Het zwabbert alle kanten op. Nog even los van dat 20 jaar zo'n soon™-achtige aanduiding is. Het is te ver weg voor een echt perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En dan de Boeing CEO die afgelopen week riep dat de eerste mens met een Boeing raket op Mars gezet zal worden :')

https://www.bloomberg.com...as-new-space-race-beckons
“I’m convinced the first person to step foot on Mars will arrive there riding a Boeing rocket,” Muilenburg said at the Chicago event on innovation, which was sponsored by the Atlantic magazine.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Boeing heeft het maken van een deel van de drukcabine van de 2e starliner verprutst, het blok aluminium zat niet goed in de freesmachine en is daardoor niet meer bruikbaar, oops...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
XWB schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:24:
En dan de Boeing CEO die afgelopen week riep dat de eerste mens met een Boeing raket op Mars gezet zal worden :')

https://www.bloomberg.com...as-new-space-race-beckons

[...]
Sja, ze hebben technisch alles in huis om ruimschoots te winnen als ze die race gaan voeren. Er is alleen één probleem: Boeing is een publiek bedrijf, en zal dus eerst haar aandeelhouders met een businessplan moeten overtuigen dat het zinvol is klauwen met geld uit te geven aan zo'n project. Ik denk dus niet dat het tot een race gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tenzij Boeing in opdracht van NASA een raket moet maken. Vloeit er gelijk een bak belastinggeld terug de economie in :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Boeing zal echt niet van zijn kont af komen tenzij ze getekende contracten hebben met afnemers, dat is het grote verschil met SpaceX en waarom ze die strijd gaan verliezen! SpaceX bestaat hiervoor, ze bouwen het hoe dan ook en dat er afnemers zijn... bonus :D

De hele reden dat die Starliner van Boeing zo vertraagd is komt ook doordat al hun 'mijlpalen' in het Commercial Crew Programma de eerste 2 jaar ofzo niets anders geweest zijn dan powerpoint presentaties en dikke rapporten over hoe goed hun systeem wel niet zou moeten gaan worden.

Pas toen ze uiteindelijk dat contract binnen hadden zijn ze uberhaupt begonnen met het buigen van metaal! En wat gebeurde er toen... oops, Starliner is te zwaar, probleem... oops, de airbags zijn niet goed, probleem... oops, drukcabine verprutst, probleem...

Ondertussen vliegt de voorvader van Dragon 2 al een paar jaar operationeel om de Aarde heen en zijn de testen met/voor Dragon 2 al bijna twee jaar bezig, lang voordat SpaceX uberhaupt een contract ervoor kreeg van NASA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vanavond lanceert China twee astronauten om een maand te verblijven in de Tiangong 2 :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Goed nieuws rond het Europese/Russische ExoMars-project, de lander (Schiaparelli) is succesvol ontkoppeld!
De Europese ruimtevaartorganisatie ESA is er zondagmiddag in geslaagd om een Marslander los te koppelen van zijn satelliet. De lander, genaamd Schiaparelli, heeft de daling richting het oppervlak van de planeet ingezet.

Het loskoppelen gebeurde rond 16.45 uur en werd een kwartier later bevestigd door ESA.

Schiaparelli zal woensdag met een snelheid van 21.000 kilometer per uur de dampkring van Mars binnendringen. Het apparaat, dat 600 kilogram weegt, heeft dan 121 kilometer en minder dan zes minuten de tijd om af te remmen voor de landing. Dat gebeurt met de wrijving van de lucht en het gebruik van een parachute.

Het project heet ExoMars. De sonde werd in maart dit jaar gelanceerd. Het eerste deel, de satelliet, is de Trace Gas Orbiter. Die wordt woensdag in een baan om Mars gebracht en moet meten welke gassen in de dampkring van de planeet zitten. De satelliet speurt vooral naar methaan, een gas dat kan wijzen op minieme vormen van leven.

De aankomst van Schiaparelli is mede een voorbereiding op het tweede deel van de missie. Rond 2020 moet een Europese verkenner op Mars landen en er rondrijden. De landing woensdag is in de eerste plaats bedoeld om de technologie te testen.

Maar de Schiaparelli heeft ook een paar dagen energie voor wetenschappelijk onderzoek. Zo meet hij windsnelheid, luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid om hem heen.
Bron: http://www.nu.nl/wetensch...oppeld-van-satelliet.html

Wikipedia: Schiaparelli EDM lander
Wikipedia: ExoMars

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 16-10-2016 17:35 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 16:16
anandus schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:37:
Vanavond lanceert China twee astronauten om een maand te verblijven in de Tiangong 2 :)
Omdat ik niet kon slapen de lancering gezien... pfff wat een ceremonieel gebeuren daar. Zelfs 2 seconden voor lift-off moeten de astronauten een saluut brengen.

Aan de andere kant wel erg veel live shots, dat doen ze dan wel weer goed :)

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Intheweb schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:24:
[...]

Omdat ik niet kon slapen de lancering gezien... pfff wat een ceremonieel gebeuren daar. Zelfs 2 seconden voor lift-off moeten de astronauten een saluut brengen.

Aan de andere kant wel erg veel live shots, dat doen ze dan wel weer goed :)
Dus ze leven nog? Mooi! Ik begreep dat ze pas 4 of 5 keer 'iets' in een baan om de aarde hadden gekregen. Om dan al meteen 2 astronauten kosmonauten ruimtevaarders mee te sturen is wel erg ambitieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:34
coelho schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:24:
[...]

Dus ze leven nog? Mooi! Ik begreep dat ze pas 4 of 5 keer 'iets' in een baan om de aarde hadden gekregen. Om dan al meteen 2 astronauten kosmonauten ruimtevaarders taikonauten mee te sturen is wel erg ambitieus.
Fixed that for you ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Also, ik weet niet wat je bedoelt me '4 of 5 keer iets in een baan om de aarde hadden gekregen', maar die Chinezen lanceren meestal zo rond de 18-20 raketten per jaar waavan d'r gemiddeld genomen 1-2 van mislukken.

Misschien dat je het verward met Noord Korea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Spooksel schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:55:
Also, ik weet niet wat je bedoelt me '4 of 5 keer iets in een baan om de aarde hadden gekregen', maar die Chinezen lanceren meestal zo rond de 18-20 raketten per jaar waavan d'r gemiddeld genomen 1-2 van mislukken.

Misschien dat je het verward met Noord Korea?
Ik blijk het verkeerd gelezen te hebben. Het was de 6e bemande vlucht voor de Chinezen. Het was dus minder tricky dan ik aannam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
coelho schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:24:
[...]

Dus ze leven nog? Mooi! Ik begreep dat ze pas 4 of 5 keer 'iets' in een baan om de aarde hadden gekregen. Om dan al meteen 2 astronauten kosmonauten ruimtevaarders mee te sturen is wel erg ambitieus.
Hoezo? Deed men in de jaren '60 ook, maar toen moest écht alles nog uitgevonden worden.

En ja je informatie is ook gewoon niet correct, de eerste Taikonaut vloog al in 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Wat dan wel weer leuk is trouwens, die Jing Haipeng is dus de eerste Chinees die nu voor de derde maal in de ruimte is (wat hem dus een crewlid maakt van 50% van alle Chinese bemande lanceringen :P) en hij is tevens de enige die Chinees die (indien het goed gaat natuurlijk) beide Tiangong's bezocht/bezoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ai, de hele Antares/Cygnus return to flight van gisteravond gemist. Nieuwe eerste trap met een nieuw motor (RD-181).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Mwah, ik lag lekker op 1 oor toen die lancering aan de gang was :P Ow well, het is goed gegaan... hoera!

In other news... Shenzou-11 en Tiangong-2 zijn zojuist aan elkaar gekoppeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20
Omdat er hier niets over is geplaatst, twee linkjes over de landing van Exomars, die op dit moment plaatsvind!

info: http://www.npr.org/sectio...l-attempt-to-land-on-mars

live-twitter: https://twitter.com/esaoperations

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen signaal na de landing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Maar niet onverwacht volgens de feed... Hopelijk geen Beagle 2.0 2.0 :P

Update: blogpost over het luisteren: http://blogs.esa.int/rock...ning-to-an-alien-landing/
Kennelijk is er goed geanticipeerd ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Brent op 19-10-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:10
Man man wat een slechte livestream. Ik kan echt nergens een goede stream vinden die nu speelt. Alleen vage repeats en dingen die pas over 30min starten.

doet Nasa 100x beter bij dit soort grote events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Die wordtr pas rond 18:30 (NL-tijd) verwacht.
Wegens zwak signaal wordt de bevestiging van de landing rond 18.30 uur Nederlandse tijd verwacht. De Europese ruimtevaartorganisatie ESA volgt de landing in het Duitse Darmstadt.
Zie http://www.nu.nl/wetensch...anding-in.html?redirect=1

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ja, er was signaal tijdens reëntry en parachute helemaal tot aan de landing. Het kan zijn dat bij de landing de antenne in een iets andere richting is gaan wijzen.

Ik ben voorzichtig pessimistisch :(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
edit:
Oh, wacht

[ Voor 94% gewijzigd door anandus op 19-10-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-10 05:25
Geeuw, dat ingestudeerde promo praatje met dat meisje hadden ze wel mogen weglaten :O :O :O

[ Voor 6% gewijzigd door justmike op 19-10-2016 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
De TGO lijkt in ieder geval in de verwachte baan te zijn gekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Yep, van de feed:
ACQUISITION OF ORBITER SIGNAL! #ESOC hears @ESA_TGO's signal loud & clear after it emerges from behind #Mars #ExoMars
Goed nieuws dus!

Als de lander zich nu netjes bij de TGO gemeld heeft, is alles top. Dat wordt op dit moment nog geanalyseerd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Begreep ik nou goed dat het nieuws over de lander pas rond 20:30 verwacht wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruimtevaartorganisatie ESA bevestigt dat de marslander "precies heeft gefunctioneerd zoals verwacht".
http://nos.nl/artikel/213...ander-na-radiostilte.html
NOS snapt het verschil tussen een orbiter en een lander weer eens niet.

Ze vertalen deze tweet:
.@ESA_TGO engineer Pierre C reports that there were no reboots during the #BigBurn - the #ExoMars computer worked perfectly.
Naar:
Vooralsnog lijkt het erop dat de computer aan boord van de Schiaparelli in perfecte staat is.
:'(

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2016 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 18:58:
[...]

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 18:58:
[...]

:')

Ik ga dat artikel niet eens openen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:14:
[...]

:')

Ik ga dat artikel niet eens openen.
Nu kan het inmiddels wel hoor. Er is iemand wakker geworden daar.

Maar:
@ESA_EDM recording from #MarsExpress is inconclusive - not clear yet what the status of the lander is #ExoMars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/905W95M8MQa3NqCI5UOKq5mV/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Heeft dit in het verleden ook al eens zolang geduurd? Bij NASA landingen is er doorgaans contact na 10 minuten (voor zover ik kan herinneren).

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Oh cool op natgeo een live uitzending van dit hele gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag iig geen nieuws meer, morgen weer:
Experts will work through the night to assess the @ESA_EDM situation - next news will be tomorrow morning at 10:00 CEST #ExoMars
Van hun twitter.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jammer. Denk niet dat contact er nog in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Helaas:
The Schiaparelli spacecraft has been lost on its descent to Mars, the European Space Agency says.
https://twitter.com/cnnbrk/status/789027076208676864

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ligt het aan mij, of zijn ESA missies meetbaar minder succesvol van NASA missies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:59:
Ligt het aan mij, of zijn ESA missies meetbaar minder succesvol van NASA missies?
Volgens mij valt het qua missies wel mee (en doens ze het misschien zelfs beter dan de NASA), maar de laatste paar landers van de ESA waren niet echt succesvol, nee :P (Beagle, Philae en ExoMars)

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 20-10-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:59:
Valt wel mee. NASA heeft ook nogal wat failures op hun naam staan, inclusief enkele nogal spectaculaire :P

Daarnaast doet ESA nogal eens wat redelijk uniek zaken. Denk aan Philae (eerste landing op een komeet ooit), ExoMars (nogal nieuwe manier van landen) etc. Dan is de kans dat het een keer misgaat natuurlijk inherent ook wat groter dan wanneer je alleen maar proven technology gebruikt.

En vergeet niet dat dit maar een test-missie was, om de techniek te testen. De echte missie volgt pas in 2020.

Sowieso is het ook geen total failure, de TGO functioneert immers wel gewoon goed.

Volgens mij gaan ESA en NASA redelijk gelijk op qua failure rate.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:21:
[...]
Daarnaast doet ESA nogal eens wat redelijk uniek zaken. Denk aan Philae (eerste landing op een komeet ooit
Ik wilde Hayabusa aanhalen, maar dat was natuurlijk een astroïde en geen komeet :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:25:
[...]
Ik wilde Hayabusa aanhalen, maar dat was natuurlijk een astroïde en geen komeet :F
Klopt. Maakt het niet minder kanp uiteraars van JAXA, maar een komeet is doorgaans nog ff een paar maatjes kleiner dan een asteroide, en heeft dan i.t.t. een asteroide ook nog eens een (weliswaar ijle) astmosfeer met alle complcaties vandien.

Niks ten nadele van JAXA uiteraard, het blijft een mooie prestatie.

Maar JAXA (en de Chinese en Indische ruimtevaart-instituten) is een relatief kleine speler als je het vergelijkt met NASA, ESA of Roskosmos., Hoewel vooral de Chinesen natuurlijk wel aardig aan de weg aan het timmeren zijn de laatste jaren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 17:30
Qua Mars-landers doet NASA het wel een stuk beter dan de rest van de wereld. Ze zijn het enige land dat er iets op een fatsoenlijke manier heeft kunnen landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

wildhagen schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:21:

En vergeet niet dat dit maar een test-missie was, om de techniek te testen. De echte missie volgt pas in 2020.
Is het niet aannemelijk dat de 2020 missie vertraging op loopt door Schiaparelli's probleem met landen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
handige_harrie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:47:
[...]

Is het niet aannemelijk dat de 2020 missie vertraging op loopt door Schiaparelli's probleem met landen dan?
Zover ik heb begrepen niet. Deze missie was een testcase voor 2020, en alle data helpt om een betere kans te hebben in 2020. Dat het nu fout gaat geeft ze alleen maar info wat ze iig niet moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Schiaparelli: Mars probe 'crash site identified'

The gouge in the ground likely made by Europe's Schiaparelli probe as it hit the surface of Mars on Wednesday has been imaged by an American satellite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En:
Its parachute was jettisoned too early and its retrorockets, designed to slow the robot to a hover just above the surface, fired only for a few seconds. They should have operated for half a minute.

...

Ultimately, the investigation should tell us at what stage in the descent sequence Schiaparelli went into freefall - somewhere between two and four km up - and the speed with which it smacked into the ground. This is estimated to be more than 300km/h.
:X

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Zonde dat dat kreng is neergestort, was leuk geweest als ESA ook wat leuks had gedaan op Mars anders is het allemaal zo NASA. Hopelijk dat men vanuit Europa ook succesvolle missies gaat doen naar Mars in de toekomst en er bijv. gaat wonen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor, eigenlijk ging het zo:

Maar dat willen ze ons niet vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 09:28
Als ik het goed begrepen heb, heeft de rover Opportunity geprobeerd om foto's te maken van de entry van Schiaparelli. (Helaas mislukt.)

Heeft iemand een idee of het interessant zou kunnen zijn om de rover (eventueel met een omweg) naar de landingssite/crashsite van Schiaparelli te laten rijden. Ik kan mij zo voorstellen dat de omgeploegde grond (krater?) nuttige data zou kunnen opleveren.
Ik kan helaas geen informatie vinden over hoe ver ze van elkaar verwijderd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-10 14:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Steamwitz schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 09:27:

Heeft iemand een idee of het interessant zou kunnen zijn om de rover (eventueel met een omweg) naar de landingssite/crashsite van Schiaparelli te laten rijden. Ik kan mij zo voorstellen dat de omgeploegde grond (krater?) nuttige data zou kunnen opleveren.
Ik kan helaas geen informatie vinden over hoe ver ze van elkaar verwijderd zijn.
Dit bericht geeft een mogelijke crashsite van Schiaparelli op 2.07S, 353.79E, en dat is 5,4 kilometer van de geplande landingssite af.
Ik neem aan dat 353.79E hetzelfde is als 6.21W (360-353.79), dus de locatie is 2.07S, 6.21W.
Spirit en Opportunity zijn op 14.57S, 175.47E en 1.95S, 5.53W respectievelijk, Opportunity is dus duidelijk het dichtste bij. Als ik dat in de haversine formule invul met de radius van Mars kom ik op een afstand van 40,66 km. Dat is net iets minder als de totale afstand die Opportunity al heeft afgelegd. In 13 jaar tijd.

Dus het kan technisch mogelijk zijn (met een rover die al 50x zijn levensduur bezig is) maar het duurt een tijdje.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heads up !

Er is om 00:00 vannacht een AmA op reddit met Elon Musk voor de geïnteresseerden. Net aangekondigd , zelfs de moderators werden er door verrast.

https://www.reddit.com/r/...an_ama_on_rspacex_at_3pm/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat info van de Reddit:

Er komt nog een nieuwe versie van de Falcon 9 ('1.3') :
Final Falcon 9 has a lot of minor refinements that collectively are important, but uprated thrust and improved legs are the most significant.

Actually, I think the F9 boosters could be used almost indefinitely, so long as there is scheduled maintenance and careful inspections. Falcon 9 Block 5 -- the final version in the series -- is the one that has the most performance and is designed for easy reuse, so it just makes sense to focus on that long term and retire the earlier versions. Block 5 starts production in about 3 months and initial flight is in 6 to 8 months, so there isn't much point in ground testing Block 3 or 4 much beyond a few reflights.
Geen herbruibare 2e trap voor de F9:
Actually, we could make the 2nd stage of Falcon reusable and still have significant payload on Falcon Heavy, but I think our engineering resources are better spent moving on to the Mars system.
Elon speelt KSP! :D
Kerbal is awesome!
Planning voor Mars:
We are still far from figuring this out in detail, but the current plan is:

Send Dragon scouting missions, initially just to make sure we know how to land without adding a crater and then to figure out the best way to get water for the CH4/O2 Sabatier Reaction.

Heart of Gold spaceship flies to Mars loaded only with equipment to build the propellant plant.

First crewed mission with equipment to build rudimentary base and complete the propellant plant.

Try to double the number of flights with each Earth-Mars orbital rendezvous, which is every 26 months, until the city can grow by itself.
Probably just pack the pressurized space with cargo. Early missions will be heavily weighted towards cargo. First crewed mission would have about a dozen people, as the goal will be to build out and troubleshoot the propellant plant and Mars Base Alpha power system.
42 motoren op de booster om "important scientific and fictional reasons" _/-\o_
It had to be 42 for important scientific and fictional reasons!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het heeft 15 maanden tijd gekost maar alle data is nu van New Horizons gedownload :)
More than 15 months after NASA’s New Horizons spacecraft flew past Pluto, the last bit of data captured during the flyby has finally been transmitted back to Earth.

NASA said the final transmission was a digital segment of an observation sequence captured by New Horizons’ Ralph/LEISA imager, focusing on Pluto and its biggest moon, Charon. The readings were stored up on July 14, 2015, as the piano-sized probe zoomed past Pluto about 3 billion miles from Earth. Since then, New Horizons’ distance from Earth has grown to 3.4 billion miles.

The downlink took place at 2:48 a.m. PT Tuesday via NASA’s Deep Space Network station in Canberra, Australia. In all, more than 50 gigabits of data relating to Pluto and its moons have been transmitted back to Earth.
http://www.geekwire.com/2...robe-finishes-data-pluto/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nu ook op de FP: nieuws: NASA-verkenner New Horizons voltooit onderzoek naar Pluto :)

Nu op naar de Kuiper belt, waar hij naartoe gaat :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
SpaceX denkt dat ze de oorzaak van de explosie hebben gevonden.
The investigation team has made significant progress on the fault tree. Previously, we announced the investigation was focusing on a breach in the cryogenic helium system of the second stage liquid oxygen tank. The root cause of the breach has not yet been confirmed, but attention has continued to narrow to one of the three composite overwrapped pressure vessels (COPVs) inside the LOX tank. Through extensive testing in Texas, SpaceX has shown that it can re-create a COPV failure entirely through helium loading conditions. These conditions are mainly affected by the temperature and pressure of the helium being loaded.

SpaceX’s efforts are now focused on two areas – finding the exact root cause, and developing improved helium loading conditions that allow SpaceX to reliably load Falcon 9. With the advanced state of the investigation, we also plan to resume stage testing in Texas in the coming days, while continuing to focus on completion of the investigation. This is an important milestone on the path to returning to fligh
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nou de bureaucratische molen komt even om SpaceX heen walsen:
Months before an unmanned SpaceX rocket exploded on the launchpad during a routine fueling exercise in September, a NASA advisory committee had raised red flags about the company’s intention to use the same procedure to fuel future boosters carrying astronauts.

On Monday, the committee met and issued further strong warnings about the potential safety hazards of the way entrepreneur Elon Musk’s Space Exploration Technologies Corp. plans to fuel rockets before they are slated to transport U.S. crews into orbit.

The committee’s warnings could complicate SpaceX’s technical and financial assumptions for ferrying crews to and from the international space station, with flights anticipated to begin later this decade. Questions about the safety of loading fuel with astronauts on board also puts the onus on NASA leaders, who must decide whether to authorize practices that are contrary to longstanding safety protocols.
http://www.wsj.com/articl...-fueling-plans-1477955860

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
Ondertussen bouwen ze vlak buiten het KSC ook lekker door aan de nieuwe complex van Blue Origin :)

Afbeeldingslocatie: https://i1077.photobucket.com/albums/w474/SpaceKSCBlog/Exploration%20Park/161030_blue1_zpspkgh1fr0.jpg

http://spaceksc.blogspot.nl/2016/10/blues-origin.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inmarsat staat op het punt een andere raket te zoeken voor het lanceren van hun volgende satelliet:
Elon Musk’s Space Exploration Technologies Corp. may lose a spacecraft launch order from a major customer, Inmarsat PLC, even as the European satellite operator voiced confidence in the rocket company’s ability to return to flight this year.

...

Inmarsat Chief Executive Rupert Pearce said Thursday the launch of its fourth Global Xpress satellite due this year on a SpaceX rocket would be delayed until next year and that the company may shift a spacecraft due for launch next year to another rocket.

“We are actively looking at alternatives,” Mr. Pearce said in an interview.
En:
Pentagon and industry officials said launch resumption before mid-January is doubtful.
http://www.wsj.com/articl...t-launch-order-1478165008

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 22:32
http://www.nu.nl/economie...-one-beurs-frankfurt.html
Het Nederlandse ruimtevaartproject Mars One krijgt een notering aan de beurs in Frankfurt.

Dat gebeurt via een zogenoemde reverse take-over van het Zwitserse bedrijf InFin Innovative Finance, dat de aandelen van Mars One Ventures overneemt. InFin betaalt hiervoor in nieuw uit te geven aandelen met een waarde van 87 miljoen euro.
8)7

Laat ik het netter zeggen: Ik kan mij geen goede voorstelling maken van de opbouw van de waarde die het bedrag rechtvaardigd dat wordt toegekend aan deze onderneming.
Pagina: 1 ... 23 ... 202 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch