Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
coelho schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:18:
Benieuwd wat zijn tijdspad is en of ik dit nog in mijn mensenleven zie gebeuren... Gezien de levensverwachting moet het dan binnen nu en 50 jaar plaatsvinden.
Joostje123 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:19:
[...]
Over 10 jaar zijn de eerste mensen op Mars!
Snoz Lombardo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:19:
[...]
Ik denk eerder 10-15 jaar, misschien 20.
Ik twijfel er niet aan dat er over 10 jaar mensen op Mars rondlopen. Echter, Musk heeft eraan toegevoegd dat het zeker nog 50 tot 100 jaar kan duren alvorens we autonome Mars kolonies hebben. Tot die tijd zullen we continue goederen en mensen moeten aanleveren.niekvandermeer schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:19:
[...]
Ik twijfel er eigenlijk niet over dat we binnen nu en 50 jaar bezig zijn met het bewonen van Mars. Tenzij er natuurlijk een wereldoorlog of soortgelijke grote ramp plaats zal vinden.
"self-sustaining colony on the Red Planet within the next 50 to 100 years"
Verwijderd
- De productie opstarten.
- Het apparaat testen, zowel raket, als space ship, zowel docking, zowel descent op Mars simuleren.
- Funding zien te realiseren.
- Een oplossing vinden voor diverse problemen, tijdens de reis naar, en de aanwezigheid op Mars.
Daarnaast hebben ze ook nog Falcon Heavy als project lopen.
Als we nu kijken naar de kinderziektes bij Falcon, dan liggen daar toch ook nog genoeg unknowns. Volledige grip hebben ze nog niet.
Ik vind het een mooi ambitieus plan maar het komt op mij niet echt realistisch over.
Dat is niet wat Musk zei. SpaceX wil binnen 4 jaar de development afgerond hebben; de eerste vlucht staat momenteel gepland voor 2024, wat dus nog 8 jaar gaat duren.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:26:
Forget it. Het is nu 2016, en in de komende 4 jaar moeten ze:
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:26:
Forget it. Het is nu 2016, en in de komende 4 jaar moeten ze:
- De productie opstarten.
- Het apparaat testen, zowel raket, als space ship, zowel docking, zowel descent op Mars simuleren.
- Funding zien te realiseren.
- Een oplossing vinden voor diverse problemen, tijdens de reis naar, en de aanwezigheid op Mars.
Daarnaast hebben ze ook nog Falcon Heavy als project lopen.
Als we nu kijken naar de kinderziektes bij Falcon, dan liggen daar toch ook nog genoeg unknowns. Volledige grip hebben ze nog niet.
Ik vind het een mooi ambitieus plan maar het komt op mij niet echt realistisch over.
De korte termijn vliegen ze met red dragon, wat is gebaseerd op huidige techniek, de tijdslijn voor de Mars-Bus is wat langer zoals het schema ook laat zien.
De eerste vlucht zou eind 2022 zijn tijdens de derde launch window vanaf nu. Zie ook de planning slide:XWB schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:31:
[...]
Dat is niet wat Musk zei. SpaceX wil binnen 4 jaar de development afgerond hebben; de eerste vlucht staat momenteel gepland voor 2024, wat dus nog 8 jaar gaat duren.
http://i.imgur.com/RwbBiyP.png
Oh, dan staat het verkeerd geschreven in nieuws: SpaceX onthult plan om mensen naar Mars te sturen en planeet te kolon...Snoz Lombardo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:34:
[...]
De eerste vlucht zou eind 2022 zijn tijdens de derde launch window vanaf nu. Zie ook de planning slide:
http://i.imgur.com/RwbBiyP.png
Hoe dan ook, niet binnen 4 jaar dus (zoals hierboven gesuggereerd werd).
Er staan wel meer fouten in 't FP bericht.XWB schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:36:
[...]
Oh, dan staat het verkeerd geschreven in nieuws: SpaceX onthult plan om mensen naar Mars te sturen en planeet te kolon...
Hoe dan ook, niet binnen 4 jaar dus (zoals hierboven gesuggereerd werd).
Het doel is niet om één ruimteschip meerdere keren te bevoorraden. Er komen meerdere spaceships die éénmaal bijgetankt worden terwijl ze in parking orbit hangen. Bij een launch window zouden dan meerdere (honderden? duizenden?) van die spaceships in een vloot naar Mars vertrekken.Het bedrijf wil een ruimteschip meerdere keren achter elkaar bevoorraden in de ruimte om hem vervolgens op een koers naar Mars te zetten.
Twee vragen:Joostje123 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:39:
90 dagen naar Mars in 2020 dus. Valt nog wel mee!
- Het Tweakers artikel nieuws: SpaceX onthult plan om mensen naar Mars te sturen en planeet te kolon... claimt een reistijd tot 8 maanden, is dat een tikfout?
- Hoe wil SpaceX de huidige reistijd van 8 maanden verkorten naar 90 dagen, is daar iets over verteld? Gaan ze de motoren continu laten branden? Is dat niet duur wat brandstof betreft?
Maruten schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:36:
Noemde 'ie de ITS nou zelf "highly improbable"?
Ik heb 't nog even nagekeken, en hij zegt toch echt: "...and I like the fact that it's driven by infinite improbability, 'cause I think our ship is also extremely improbable.".Spooksel schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:37:
Ik denk dat ie refereerde aan de improbability drive van de Heart of Gold
Toch een wat vreemde uitspraak, ik vraag me af of hij dat echt zo bedoelde.
[ Voor 24% gewijzigd door Maruten op 28-09-2016 11:14 ]
Ongeveer 8 maanden is de minimale standaard tijd met een normale Hohmann transfer orbit. Ongeveer 260 dagen om precieser te zijn.XWB schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:41:
[...]
Twee vragen:
- Het Tweakers artikel nieuws: SpaceX onthult plan om mensen naar Mars te sturen en planeet te kolon... claimt een reistijd tot 8 maanden, is dat een tikfout?
- Hoe wil SpaceX de huidige reistijd van 8 maanden verkorten naar 90 dagen, is daar iets over verteld? Gaan ze de motoren continu laten branden? Is dat niet duur wat brandstof betreft?
Sneller kan, maar dan moet je meer energie gebruiken. Als je een Hohmann orbit bekijkt dan zal die bij ontmoeting van je doel "aansluiten" (het is een kleinere ellips die tegen een grotere cirkel aankomt). Als je meer energie gebruikt dan doorsnij je de orbit van je doel in een rechtere hoek en zul je ook meer energie moeten spenderen om weer af te remmen en in de goede orbit te komen.
Signatures zijn voor boomers.
Continue zullen ze sowieso niet doen, dat zou zeer inefficient zijn. Maar hoe harder je initiële afzet, hoe korter de uiteindelijke reistijd natuurlijk. Dat in-orbit bijtanken zal daar vast in meegenomen zijn.XWB schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:41:
[...]
Twee vragen:
Brandstof an sich is niet heel duur. Brandstof de ruimte in schieten is echter wél duur. Zo'n plan is dus alleen haalbaar als je tankvoertuig 100% herbruikbaar is.
https://www.reddit.com/r/...s_what_propulsion_system/XWB schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:41:
[...]
Twee vragen:
During the Code Conference, Elon Musk talks about travelling to Mars in three months (perhaps reducing to one month).
This figure could be hypothetical, or could be related to SpaceX's Mars plans. The latter is a lot more fun to assume.
Minimum Hohmann transfer time is six months for a conjunction-class transit, which means that anything shorter has to be more energetic. This presumably rules out chemical propulsion, since the mass ratio will start getting impractical.
So... nuclear thermal, nuclear electric, solar electric are the obvious candidates. Electric propulsion certainly seems to be a lot more mature (and avoids the N word), so does this mean that the MCT plan involves SEP for Mars transfer?
(One concept I did like was Robert Zubrin's - that a SEP stage would remain in Earth orbit (where the sun is), and the transfer stage provides a small chemical kick to complete the Mars transfer. I'm not sure how well that framework would work with a much more energetic three month transfer.)
Well it seems that there is a way to launch into a faster trajectory. Like 6kms instead of 4.3kms for 90 day travel time launching on 15 of July 2020. But has to then wait 2 years for the return leg.
http://ntrs.nasa.gov/arch....nasa.gov/20050209887.pdf The relevant table is on the page 12.
Have to check if there is an even lower dV trajectory. Aerocapture seems to be a very good thing.
Basically it takes launching close to the conjunction. But the Mars arrival speed is larger the faster you go. Which puts the strain on already fast aerocapture.
Using http://www.c3planner.com/ I found a possible trajectory using C3 energy of 47 (5kms I think) to get there in about 85 days with arrival veilocity of 9.5kms. Launching later with more energy reduces arrival velocity. C3 of 60 yields 7.4 kms entry speed.
Or C3 of 104 to get there in 60 days, with arrival velocity of 14kms. According to this paper , dV required comes to about 7.4kms.
Update, bad thing is that this only applies to 2020. Most opportunities past that date need 100+ C#. Next low energy fast transit is 2031, 2033, 2035 and 2037.
Verwijderd
3 tot 5 tankers nodig om een spaceship weer vol te tanken voor die naar Mars kan vertrekkenSnoz Lombardo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:39:
[...]
Er staan wel meer fouten in 't FP bericht.
[...]
Het doel is niet om één ruimteschip meerdere keren te bevoorraden. Er komen meerdere spaceships die éénmaal bijgetankt worden terwijl ze in parking orbit hangen. Bij een launch window zouden dan meerdere (honderden? duizenden?) van die spaceships in een vloot naar Mars vertrekken.
Hm, dat had ik gemist in 't filmpje sowieso, heeft ie dat verteld?Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:18:
[...]
3 tot 5 tankers nodig om een spaceship weer vol te tanken voor die naar Mars kan vertrekken
Staat wel op deze slide overigens: http://i.imgur.com/uk1PWVy.png (Links staat "Series of tankers to refill ship")
Heeft 'ie gezegd inderdaad, linkje met timestamp:Snoz Lombardo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:22:
[...]
Hm, dat had ik gemist in 't filmpje sowieso, heeft ie dat verteld?
Staat wel op deze slide overigens: http://i.imgur.com/uk1PWVy.png (Links staat "Series of tankers to refill ship")
YouTube: IAC 2016: Elon Musk Reveals His Plan for Colonizing Mars [FULL]
Ik denk alleen dat ook al word in 2024 het eerste schip gelanceert het nog wel 10 jaar zal duren voor er mensen aan boord zijn. De eerste jaren zullen er in mijn ogen alleen schepen gelanceerd worden met Goederen, denk aan "Fuel" plant, kassen en/of onderdelen voor kassen om voedsel te verbouwen.
Als er op deze manier een basis is gelegd voor mensen dan zal er langzaam aan gecoloniseerd worden denk ik.
Elon Musk stuurt in 2024 een miljoen mensen naar Mars voor €180.000 per kaartje.
Als ik dan bijvoorbeeld ook dit zie op de NOS:
http://nos.nl/artikel/213...ar-het-gaat-gebeuren.html
Dan gaan ze langs Inge Loes ten Kate en Hans van der Lande om hun mening hierover te polsen. Inge Loes is iemand die met recht mag zeggen toch wel het een en ander over Mars te weten, die doet lekker mee en is voorzichtig optimistisch.
Maar dan die Hans, een 'ruimtevaartkenner' die werkt als PR manager bij de Space Expo en niet echt bepaald een relavante achtergrond heeft als je zijn LinkedIn mag geloven. Hij is over het algemeen positief over het hele idee zoals het gepresenteerd wordt door Musk, maar gaat vervolgens helemaal nat op het topic straling in de ruimte en een pessimistisch beeld over hoe snel het afgelopen zou zijn met een mens op Mars. Kom op man, dat is echt struisvogelgedrag, probeer dan op zijn minst met ideeen op de proppen te komen over hoe je zoiets op zou kunnen lossen.
De gemiddelde persoon leest zoiets en denkt dan meteen: wat een bullshit, wat zonde van het geld, steek het liever in ontwikkelingshulp hier op aarde, moeten we niet eerst hier onze problemen oplossen, etc etc etc. Erg vermoeiend.
De gemiddelde persoon loopt tenslotte toch al niet zo warm voor ruimtevaart en als mensen dan in de media alleen maar zo pessimistisch gaan lopen doen wordt het er natuurlijk niet beter op
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Dat betekent niet dat zijn visie slecht is, juist mensen met een visie zorgen ervoor dat er grote dingen kunnen gebeuren. Het blijft echter ook een feit dat de meeste dromen niet uitkomen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Natuurlijk mag en moet de media zelfs kritisch zijn op een dergelijk initiatief, maar ik heb wel het idee dat het gros van de media net zoals jij reageert. Die opmerking over resultaten uit het verleden snap ik overigens niet, dat heeft er niks mee te maken. Het gaat vooral om politieke wil en voldoende financiering.Garyu schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:57:
Waarom zouden mensen niet negatief mogen doen in de media? Niet iedereen gelooft het sprookje van Musk, dat is toch hun goed recht? Ik lees in de main-stream kranten vooral commentaren over het dromerige, en "eerst-zien-dan-geloven". Ik denk dat dat best terecht is, behaalde resultaten uit het verleden bieden nu eenmaal geen garantie voor de toekomst. Het klinkt voor mij een beetje a la hyperloop, een leuk idee op een bierviltje, maar voor de uitwerking zijn nog wel een paar knappe koppen nodig.
Dat betekent niet dat zijn visie slecht is, juist mensen met een visie zorgen ervoor dat er grote dingen kunnen gebeuren. Het blijft echter ook een feit dat de meeste dromen niet uitkomen.
Natuurlijk mag je een deel van zijn plannen met een korreltje zout nemen, het massaal raketten de ruimte insturen voor kolonisatie van Mars zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Ik denk zelf ook dat dit veel geleidelijker zal gaan. Maar gezien de resultaten die SpaceX tot nu toe geboekt heeft en het feit dat de ITS raket eigenlijk een Falcon 9 met Crew Dragon is, maar dan een slag groter, geeft mij goede hoop dat die raket zeker een dag gelanceerd gaat worden in het komende decennium.
Was jij er getuige van toen Neil Armstrong op de Maan landde? Enig idee wat dat bij mensen teweeg bracht? Wat hebben we sindsdien eigenlijk bereikt? Ik ben juist blij dat Elon de mensen eens goed wakker schudt en ideologieën nog bestaan en dat zelfs bij een commercieel bedrijf. Kritisch blijven is heel belangrijk, maar gelijk spreken van onmogelijke dromen en sprookjes, is dat echt nodig?
Ik geloof dat Elon Musk daadwerkelijk de visie heeft, en ook het charisma om mensen mee te trekken in die visie. Het is echter niet een "with-us-or-against-us" wat er schijnbaar van gemaakt moet worden op verschillende ruimtevaartsfora.
Gaat niet gebeuren, zelfs in 2034 nog niet.RocketKoen schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:47:
RTL Z had er dit van gemaakt:
Elon Musk stuurt in 2024 een miljoen mensen naar Mars voor €180.000 per kaartje.
Verwijderd
Gaat wel gebeuren. En ik ga mee.Snowwie schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:19:
[...]
Gaat niet gebeuren, zelfs in 2034 nog niet.
Serieus, wie is er hier allemaal al begonnen met sparen?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2016 20:45 ]

Of Shadow over 8 jaar nu wel of niet op weg is naar Mars, vandaag was het in ieder geval 8 jaar geleden dat Falcon 1 zijn eerste succesvolle vlucht naar een baan om de aarde maakte.

We weten nu ook ongeveer de plannen voor de komende 8 jaar. En hopelijk heb ik nog heel wat 8-jarige periodes te gaan, dus misschien ga ik Shadow ooit nog wel achterna
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Dat het dan in de loop van de jaren naar realistische doelen bijgesteld wordt maakt dan weinig uit.
Ja, i know. Heb de stream ook gezien. Maar schandalig hoe een "professionele" nieuwsdienst daar mee om gaat...Snowwie schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:19:
[...]
Gaat niet gebeuren, zelfs in 2034 nog niet.
Vooralsnog staat er geen IPO op het programma voor spacex.vanaalten schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:42:
Zal die persconferentie met wilde toekomstplannen op vrij korte termijn ook niet zijn om investeerders aan te trekken? Als je zegt in 2035 mensen naar Mars te schieten zullen investeerders weglopen - maar als je binnen negen jaar voorspiegelt, willen ze wellicht meeprofiteren.
Dat het dan in de loop van de jaren naar realistische doelen bijgesteld wordt maakt dan weinig uit.
Maar NASA heeft wel net een budget van 19 miljard gescoord voor een bemande mars missie. Dus misschien dan spacex hier een stukje van wil hebben.
Verwijderd
Je hebt gemist dat dit dagelijks gebeurt?RocketKoen schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:01:
schandalig hoe een "professionele" nieuwsdienst daar mee om gaat...
Echter, ik kan het bij geen enkele andere bron bevestigd krijgen. Wat denken we hiervan?
Document is overegins geschreven door Cameron Smith van Pacific Spaceflight, die als voorlopig doel hebben een betrouwbaar ruimtepak te ontwikkelen, welke ze gaan gebruiken tijdens ballonvluchten op grote hoogten.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
SpaceX’s Big Fucking Rocket – The Full StoryYesterday, Elon Musk got on stage at the 2016 International Astronautical Congress and unveiled the first real details about the big fucking rocket they're making.
A couple months ago, when SpaceX first announced that this would be happening in late September, it hit me that I might still have special privileges with them, kind of grandfathered in from my time working with Elon and his companies in 2015 (which resulted in an in-depth four-part blog series). So I reached out and asked if I could learn about the big fucking rocket ahead of time and write a post about it.
They said yes. Baboom.
Imagine if the way planes worked was that they took off, flew to their destination, but then instead of landing, all the passengers parachuted down to the ground and then the plane landed by smashing into the ocean and blowing up. So every plane flew exactly once, and to have a new flight happen, you’d have to build another plane.
A plane ticket would cost $1.5 million.
Space travel is currently so expensive mostly because we land rockets by crashing them into the ocean (or incinerating them in the atmosphere).
[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 29-09-2016 10:34 ]
Ik hoop dat het Elon lukt, kan niet wachten!
Dinsdag 4 oktober om 16:50 begint de Blue Origin webcast voor hun New Shepard lancering tijdens welke ze een 'in flight abort' zullen testen.
We mogen live meesmullen met wat, voor de capsule in ieder geval, een mooie test wordt en voor de booster naar alle verwachtingen een wat onconfortabele hereniging met Moeder Aarde
Dramatic New Shepard #InFlightEscape test Tuesday, Oct 4. Live webcast starts at 10:50 am ET at http://blueorigin.com #GradatimFerociter

Meer info: https://www.blueorigin.com/news/blog/in-flight-escape-test
"most impressive" Haha, da's een mooi understatementIn the more likely event that we end up sacrificing the booster in service of this test, it will still have most of its propellant on board at the time escape is triggered, and its impact with the desert floor will be most impressive.
Ik zou wel eens een meting van de geluidsdruk in de capsule willen tijdens het vuren van die escape motor. Dat zal niet mis zijn. Hetzelfde geldt trouwens voor die superdraco's op een dragon capsule.
[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 29-09-2016 16:35 ]
http://livestream.com/ESA/rosettagrandfinale
Verwijderd
Vanmiddag/over half uurtje word de Rosetta missie beëindigd, door de sataliet in de komeet te laten crashen, dit word live gestreamed met uitleg en verhaal over wat de missie heeft opgeleverd etc:
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/#public
Edit: uiteindelijk heeft Krijn een kwartiertje na de landing een mooi artikel op de frontpage geplaatst met lekker veel details, hulde!
Edit 2: De eerste (onbewerkte) foto's staan ondertussen in dit overzicht http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2016/09
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2016 14:20 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
Welk OS draai je? Met Windows 10 krijg je bijvoorbeeld 2 back up-browsers die je kunnen helpen. Ik knal YT e.d. altijd maar in Edge.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Linux. Heb flash in 2014 gedeinstalleerd, en zet ik er onder geen beding weer terug opAmple Energy schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:17:
[...]
Welk OS draai je? Met Windows 10 krijg je bijvoorbeeld 2 back up-browsers die je kunnen helpen. Ik knal YT e.d. altijd maar in Edge.
Verwijderd
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
Verwijderd
De foto's etc zullen sowieso binnenkort online te zien zijn
En ze gaan nu nog beetje na bespreken, dus als je wil is er nog wel wat te kijken
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2016 13:24 ]
BegrijpelijkBrent schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:20:
[...]
Linux. Heb flash in 2014 gedeinstalleerd, en zet ik er onder geen beding weer terug op
Maar je hebt niks gemist hoor. Eventuele leuke foto's komen vast nog wel naar buiten.
Volgens mij komen nu de eerste beelden binnen.
Verwijderd
- Rosetta heeft 6,4 miljard kilometer afgelegd
- De missie heeft 4590 dagen geduurd (iets meer dan 12,5 jaar)
- De crash vond plaatst op 11:19:19 UTC
- De laatste fotos (binnenkort online) zijn genomen op: 590 meter, 360 meter, en 10-5 meter hoogte
Ze zijn nu nog aan het napraten, op zich leuke en interessante gesprekjes voor degene die 'ruimte' interessant/tof vinden
Edit: De eerste (onbewerkte) foto's staan ondertussen in dit overzicht http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2016/09
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2016 14:20 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Wel apart dat hij eerst zit te mieren over het gebruik van NASA only tech, met berekeningen gebaseerd op technologie van 50 jaar oud... maar vervolgens wel een, nog niet bestaande, Bigelow hab als structuur gebruikt voor op de MaanVihaio schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:10:
Dit is ook wel een grappig filmpje van iemand die een (hele groffe) schatting doet van hoeveel het zou kosten om op de maan te leven.
[video]
spoiler:$36.000.000.000 per jaar voor vier personen
Anyway, ik zou een dergelijk filmpje graag zien met hedendaagse technieken en kosten. No way dat je dan nog uitkomt op zo'n idioot bedrag.
http://spacenews.com/fire...after-investor-backs-out/WASHINGTON — Firefly Space Systems, a Texas company developing a small launch vehicle, has furloughed its entire staff after an investor backed out, forcing the firm to consider alternative vehicle concepts or even a sale of the company.
In a brief statement posted to its Twitter account Sept. 29, Firefly Space Systems said a recent “setback in funding” forced the company to “take necessary action to maintain cash-flow equilibrium and position our company for future success.” Firefly did not elaborate on its situation other than tweeting a photo of company employees Sept. 30 with the caption, “Owners and management are so honored to have such a dedicated and committed team.”

Een opvallende passage is dit:
Economische omstandigheden zullen die investeerder zeker niet verkeerd uitkomen trouwens, gezien Markusic in de pan gehakt wordt in een rechtszaak aangespannen tegen hem en Firefly door zijn voormalige werkgever Virgin Galactic. Dit zou er nog wel eens voor kunnen zorden dat Firefly nog voor het einde van het jaar 'belly up' gaatMarkusic declined to identify the investor, other than to say the investor was based in Europe. “Brexit had something to do with it,” he said, referring to the decision by voters in a June referendum in the United Kingdom to exit the European Union. “All the messaging that we got was that it wasn’t us. They were going to go in a different strategic direction.”
[ Voor 34% gewijzigd door Spooksel op 03-10-2016 14:05 ]
En, hoe was het?Basekid schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:08:
Morgen open dag van Estec!
Leuk. De talk van Matt Taylor was erg tof. Hij kan erg goed spreken en om over Rosettata te leren is altijd goed.
Denk wel dat je er het meest uit die dag haalt als je specifiek bepaalde dingen wilde weten. Er waren veel projectmedewerkers aanwezig, dus je had veel kans 1 op 1 te praten.
Ik liep daar meer met algemene interesse en dan is het vooral gave posters graaien
Enig scepticisme is echter nodig:China plans world’s biggest spaceplane to carry 20 tourists
Even China can’t resist the lure of space tourism. A state-backed firm is developing a gigantic spaceplane, New Scientist can reveal. The plane may one day fly up to 20 passengers to the edge of space – significantly more people than any other commercial spaceflight firm has pledged to fly to date.
The China Academy of Launch Vehicle Technology in Beijing has designed a simple, one-piece spaceplane whose design can be scaled up to carry more people, academy rocket scientist Lui Haiquang told the International Astronautical Congress in Guadalajara, Mexico, last week.
...
“The vehicle will take off vertically like a rocket and land on the runway automatically without any ground or on-board intervention,” Han says. It will burn liquid methane and liquid oxygen.
Han’s team has designed two versions of their rocket plane. The first has a mass of 10 tonnes and a wingspan of 6 metres. This one, he says, should be able to fly five people to an altitude of 100 kilometres – where space officially begins – at speeds up to Mach 6, giving 2 minutes of weightlessness.
But a scaled up 100-tonne version, with a 12-metre wingspan, could fly 20 people to 130 kilometres at Mach 8, giving 4 minutes of weightlessness. That larger spacecraft is fast enough to help deliver small satellites into orbit, with the help of a small rocket stage add-on that would sit on top of the vehicle. And that payload-carrying capability will reduce tourist ticket prices, says Han. They also intend to make it reusable, so each plane should be good for up to 50 flights.
Tests are advanced, Han adds. “The test flights will be finished in the next two years, because almost all of the ground tests have been finished and all the subsystems of the test vehicle worked very well.”
He imagines flights will launch from a commercial spaceport – whose location is as yet undecided – with payload launches in 2020. The plane will carry people when it is considered safe enough.
Han predicts that a ride will cost between $200,000 and $250,000.
https://www.newscientist....ane-to-carry-20-tourists/“The most unusual part is the belief that they can send up to 20 people to 100 kilometres and more on a rocket without a mother ship and no staging, reusing it some 50 times,” he says. “It’s not explained how that will be accomplished. And the fact that they think they can test fly in the next 2 years is remarkable.”
So the onus is on the academy to prove this is more than a paper spaceplane, says Launius. “It is always easier to draw illustrations and talk possibilities than to build and fly spacecraft.
Verwijderd
Waarom is dat 'remarkable' of zouden ze moeten verklaren hoe ze dat doen? Technisch is dat heel goed mogelijk. Suborbital != ruimtevaart. Ik geloof best dat ze een vliegtuig met 20 mensen er in snel en hoog kunnen laten vliegen voor korte tijd. De eerste versie gaat 10 ton wegen, en de 'upscaled versie' pas 100 ton. Een Falcon 9 eerste trap heeft ongeveer 400 ton aan brandstof.“The most unusual part is the belief that they can send up to 20 people to 100 kilometres and more on a rocket without a mother ship and no staging, reusing it some 50 times,” he says. “It’s not explained how that will be accomplished. And the fact that they think they can test fly in the next 2 years is remarkable.”
De 'upscaled' versie van dat ruimtevliegtuig met een kleine 2e trap zou dus een mooie herbruikbare booster zijn voor een smallsat launcher. Dat is veel interessanter. Ik geloof nooit dat er zo'n markt is voor snel en hoog vliegen. Beetje kermisattractie voor €200.000...
Maar als ze rijkelui denken te kunnen gebruiken om (een deel van) de R&D kosten van een eerste kleine herbruikbare booster te kunnen betalen, dan is dat alleen maar beter natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2016 17:43 ]
Slecht weer in Texas, de test is verschoven naar Woensdag!Spooksel schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:10:
Exciting stuff alert!
Dinsdag 4 oktober om 16:50 begint de Blue Origin webcast voor hun New Shepard lancering tijdens welke ze een 'in flight abort' zullen testen.
We mogen live meesmullen met wat, voor de capsule in ieder geval, een mooie test wordt en voor de booster naar alle verwachtingen een wat onconfortabele hereniging met Moeder Aarde
[...]
[afbeelding]
Meer info: https://www.blueorigin.com/news/blog/in-flight-escape-test
Woendag 16:45 begint de uitzending.Blue Origin @blueorigin 1h1 hour ago
Weather no-go for tomorrow’s New Shepard #InFlightEscape test. Webcast now Wednesday 10:45 am ET. #GradatimFerociter
[Video: https://pbs.twimg.com/tweet_video/Ct_Bt6MWAAAWos3.mp4]
Ik denk dat er best een markt voor kan bestaan, mits je dit niet op iedere straathoek aanbiedt. Mensen geven ook dat soort bedragen uit aan een auto of een vakantie met een privé-jacht.Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:41:
[...]
Ik geloof nooit dat er zo'n markt is voor snel en hoog vliegen. Beetje kermisattractie voor €200.000...
Maar als ze rijkelui denken te kunnen gebruiken om (een deel van) de R&D kosten van een eerste kleine herbruikbare booster te kunnen betalen, dan is dat alleen maar beter natuurlijk.
Het probleem is alleen dat er tegelijkertijd mensen plannen om voor een soortgelijk bedrag heen- en weer te vliegen naar Mars. Dat zal misschien wat langer duren voordat het werkelijkheid is, maar ik betwijfel of de tijd daartussen voldoende zal zijn om die jojo-vluchten echt winstgevend te maken.
Bij die vluchten heb je geen ontwikkelkosten voor het toestel. Andere business case.pirke schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:11:
Voor 15k kun je in een Mig29 mee naar 20km hoogte, is ook markt voor.
Voor 10K zou ik hier wel voor willen sparen
Iemand ook uitgerekend wat voor stralings dosis je krijgt op die hoogte?ANdrode schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:51:
[...]
Bij die vluchten heb je geen ontwikkelkosten voor het toestel. Andere business case.
Voor 10K zou ik hier wel voor willen sparen
Tidbits:
- Het is de 6e vlucht van deze capsule
- Het is de 5e vlucht (en hoe dan ook laatste) van deze booster
Ik zeg 'hoe dan ook laatste' omdat het extreem in de lijn der verwachting ligt dat deze abort test de booster dusdanig beschadigd dat hij niet meer kan landen, laat staan uberhaupt nog vliegen. Ze verwachten dus een mooi explosie, de vraag is alleen nog: wordt dat in de lucht of op de grond.
In het extreem onwaarschijnlijke geval dat de booster het overleefd en kan landen dan gaat ie naar een museum.
[ Voor 133% gewijzigd door Spooksel op 05-10-2016 16:50 ]
Verwijderd
Nee hoor. Vanavond op NOS.nl (en Tweakers frontpage), "Blue Origin raket ontploft tijdens vlucht naar ruimte - commerciële ruimtevaart onveilig.".XWB schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:57:
Ondertussen hebben ze al 6x benadrukt dat de booster waarschijnlijk verloren gaat, inmiddels snappen we het wel
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2016 17:00 ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
PSN: DutchTrickle PVoutput
Launch timer:
Geen launch