Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:59
:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

Quad

Doof

Dat was heel erg gaaf!

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01

Felyrion

goodgoan!

Lijkt nu wel wat aan de hand met de motoren van Ship? of is er wat met de telemetry

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

sus

is druk :+

Wat een bazen :D

Het lijkt zoooooo makkelijk, zo soepel als ze dit uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:57

Tourniquet

Hiya, fellas!

RIP ship?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:35
Weet niet of het anderen opgevallen was maar je zag tijdens de lancering dat er een flapje/tile los zat.
Hoop niet dat dit er mee te maken heeft. :/

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 21:31
LED-Maniak schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:47:
Weet niet of het anderen opgevallen was maar je zag tijdens de lancering dat er een flapje/tile los zat.
Dat viel mij ook al op.. en ik zag dat er steeds meer motoren uitvielen, van 'links-boven' naar 'midden-onder'. Ik weet niet hoe lang er nog op volle bak gevlogen zou worden maar het leek mij te vroeg voor coast-phase...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 22:01

Felyrion

goodgoan!

Lijkt haast op een RUD tijdens het uitzetten van de motoren

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:36
Prachtige vangst, jammer van Starship. Zeker niet het gedeelte van de vlucht waar ik een probleem verwacht had. Hopelijk niet een (te) lang durende mishap investigation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 19:14
LED-Maniak schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:47:
Er waren de nodige tiles verwijderd en anderen vervangen voor andere soorten tiles voor diverse testen.
Er is dus al een redelijke kans dat een van die tiles zou zorgen voor een loss.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wel veel minder vlammen op de booster na de catch. Dat is weer wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
MewBie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:50:
[...]

Er waren de nodige tiles verwijderd en anderen vervangen voor andere soorten tiles voor diverse testen.
Er is dus al een redelijke kans dat een van die tiles zou zorgen voor een loss.
Dit was niet echt een tile, meer een rechthoekige flap wat ergens overheen was geplaatst. Is dat niet waar starlink antenne achter zit?

Op 40 minuten zat hij nog vast. 41 minuten was een hoek losgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OG7Xc0EMUrVAW-Pi-9abn0276oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8KELQuenn5A74E9V0nBwyAp.png?f=fotoalbum_large

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:10
BO, 2e trap in orbit, 1e trap verloren.
SX, 1e trap terug, 2e trap verloren.

Ow well, samen toch een hele launch bij elkaar :+

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
LED-Maniak schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:52:
[...]

Dit was niet echt een tile, meer een rechthoekige flap wat ergens overheen was geplaatst. Is dat niet waar starlink antenne achter zit?

Op 40 minuten zat hij nog vast. 41 minuten was een hoek losgekomen.

[Afbeelding]
Ziet er uit als de plek vlak onder de Starlink terminal, die plek was ook specifiek vermeld tijdens de stream als een plek waar iets aangepast was.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:59
Het viel mij vooral op dat er na separation vooral veel rotzooi vrij kwam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QctUStfXQqmo_FAlx82mpWVIsBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HrLzpDGQc1Ng0r0qXzFNTTs7.png?f=fotoalbum_large

best grote stukken die je zag vliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
En brand in het scharnier van Starship.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS26xcXtVcWCE-Ef6Jw2T60jFw4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UTHYPnf9IihtDYTu3cRqlRER.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door I_IBlackI_I op 17-01-2025 00:01 . Reden: Tweet van Scott manley toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
BlackMonkey schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:55:
Het viel mij vooral op dat er na separation vooral veel rotzooi vrij kwam:

[Afbeelding]

best grote stukken die je zag vliegen
Dat is vrij normaal, dat is vaak de ijsvorming van de buitenkant die loskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
MewBie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:54:
[...]

Ziet er uit als de plek vlak onder de Starlink terminal, die plek was ook specifiek vermeld tijdens de stream als een plek waar iets aangepast was.
Kan zo snel geen link krijgen naar het tijdstip, maar T-25:30. Lijkt het gebied gemarkeerd als 'Tapered edge'.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MewBie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:54:
[...]

Zit het terug te kijken. Het lijken de "tapered edge" onder de catch fittings te zijn. Iets ander kleur maar dezelfde vorm. Niet de starlink antenne zelf(ze melden alleen dat er een verbeterde versie in zit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
MewBie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 00:00:

Kan zo snel geen link krijgen naar het tijdstip, maar T-25:30. Lijkt het gebied gemarkeerd als 'Tapered edge'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-sNFErVmRzVo0vAHPv-kBZNjNY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EYQZi0BEa4xGDZzyWu2ai5rU.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
(Niet-geverifieerde) beelden van de restanten van Starship. Had ook al andere foto's gezien die hier op lijken.

Instagram video van moment supreme

[Embed: https://www.instagram.com/reel/DE52_hVSeQz/]

[ Voor 57% gewijzigd door I_IBlackI_I op 17-01-2025 00:11 . Reden: Meer beelden, instagram video van explosie. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ze hadden een hoop leidingen anders gelegd.. wellicht toch iets suboptimaal in de fik gevlogen.
We gaan het vast horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

SambalBij

We're all MAD here

😳

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:18
Dikke RUD beelden komen nu binnen op X...
Grote BOOM!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/faW__Fp34z8AAAAe/fifth-element-milla-jovovich.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Op T+00:03:54 vliegt er een rond ding weg, ze hebben het daarbij over de hot stage. Wat is dat nou precies? En verdampt dat gewoon of zweeft het nu nog ergens rond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:18
Robbie T schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:42:
Op T+00:03:54 vliegt er een rond ding weg, ze hebben het daarbij over de hot stage. Wat is dat nou precies? En verdampt dat gewoon of zweeft het nu nog ergens rond?
Dat is een verbindingstuk tussen de booster en starship. Hier zitten openingen in om te zorgen dat starship zijn motoren al kan starten terwijl hij nog op de booster zit. Dit zou efficienter zijn dan eerst afstand creëren en daarna pas de motoren starten. Dit stuk valt gewoon in zijn geheel in de zee.
Wat ik niet weet is waarom ze dat ding bij de landing niet gewoon bovenop de booster laten zitten, maar wellicht scheelt het wat gewicht waardoor er minder brandstof nodig is voor de landing en je dus meer payload in orbit kunt krijgen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

Dat puin wat verbrand in de atmosfeer is echt fantastisch om te zien.

“Starship experienced rapid unscheduled disassembly”

David Leavitt (@davidleavitt.bsky.social) 16 januari 2025

[edit] Helaas wordt de video niet in het forum getoond. Dus even op de datum link klikken voor de daadwerkelijke beelden.

Ik vraag me wel af of Starship dan ook zijn FTS heeft gebruikt of dat er mogelijk nog grote brokstukken door de atmosfeer heen komen en neerstorten op aarde.

[ Voor 17% gewijzigd door 3raser op 17-01-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Daar zit iets niet goed vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKn1P0yZx-n1mKJQr38kijYg9TI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/EXRU9ga85BEjI3uWzk2xr3Og.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Maverick schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:52:
[...]
Dat is een verbindingstuk tussen de booster en starship. Hier zitten openingen in om te zorgen dat starship zijn motoren al kan starten terwijl hij nog op de booster zit. Dit zou efficienter zijn dan eerst afstand creëren en daarna pas de motoren starten. Dit stuk valt gewoon in zijn geheel in de zee.
Wat ik niet weet is waarom ze dat ding bij de landing niet gewoon bovenop de booster laten zitten, maar wellicht scheelt het wat gewicht waardoor er minder brandstof nodig is voor de landing en je dus meer payload in orbit kunt krijgen.
Een ander voordeel is dat je in de booster dan minder sloshing in de brandstof tanks krijgt dacht ik, als de booster alle motoren uit zet, gaat door de massa traagheid alle vloeistof van onderin de tank ineens omhoog, waardoor een re-light van de motoren weer moeilijker was ivm luchtbubbels in je brandstof aanvoer punt oid.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

En om het af te maken, de brand die heel kort te zien was in het scharnier van de achterste flap. Dit was het laatste beeld voordat de telemetrie uitviel. Op het moment van dit beeld was er 1 sealevel raptor engine uitgevallen. De tweede viel uit net nadat het beeld weer overschakelde na de booster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZZq_2mzbxEmAbi0Q-rcrIvWegQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/iVUw9ilg41sZRlRsgMovJxdu.gif?f=user_large

[edit] Interessant ook om te zien in welke volgorde de motoren uitvallen. Het begint allemaal in dezelfde hoek waarna het zich uitbreid naar de andere kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNEY8nMRv0Viw7MizDC12s4OtXs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IdvsXBBEyXker6ZaJGAAKN2b.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door 3raser op 17-01-2025 09:23 . Reden: Volgorde van uitvallen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Spacex geeft op hun site aan dat er brand is uitgebroken bij de achterste flaps en daardoor Shop is ontploft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:40:
Spacex geeft op hun site aan dat er brand is uitgebroken bij de achterste flaps en daardoor Shop is ontploft
Niet persé de flaps specifiek, maar de 'aft section':

https://www.spacex.com/la...ssionId=starship-flight-7
Prior to the burn’s completion, telemetry was lost with the vehicle after approximately eight and a half minutes of flight. Initial data indicates a fire developed in the aft section of the ship, leading to a rapid unscheduled disassembly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Scherp! Omdat je op de beelden kon zien dat er brand bij één van de flaps was, die conclusie getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
Maverick schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:52:
[...]

Teveel gewicht bovenin.
Bij de terugkeer naar de aarde wil je het zwaartepunt zo laag mogelijk hebben om de booster stabiel te houden.

Bij volgende versies van de booster wordt de hotstage ring geïntegreerd.
Voor deze testversie moet die nog gedumpt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
3raser schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:04:
Dat puin wat verbrand in de atmosfeer is echt fantastisch om te zien.
Inderdaad. Zijn er trouwens brokstukken toch op aarde gevallen? En zijn daar al foto's van ergens op sociale media?

Ik vond de vangst van deel van de raket wel mooi. Volgens mij eerste keer dat hij schuin aankomt. Hoe die dan precies goed draait erg mooi om te zien. Volgens mij was vorige keer recht naar beneden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

martwoutnl schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:02:
Volgens mij eerste keer dat hij schuin aankomt. Hoe die dan precies goed draait erg mooi om te zien. Volgens mij was vorige keer recht naar beneden.
De "eerste keer" klinkt alsof het al tientallen keren is gebeurd, maar dit was pas de tweede keer dat de booster werd gevangen. En bij de eerste keer kwam hij ook schuin aan. Ze mikken namelijk niet op de toren zelf omdat dit bij een probleem gelijk catastrofaal af zou lopen. Ze mikken zo gezegd naast de toren en "glijden" schuin naar binnen op het laatste moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 16-09 19:57

Tourniquet

Hiya, fellas!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:56
Gaat dit nog voor problemen zorgen met instanties of zal dat meevallen. Zou echt zonde zijn als er een vertraging komt in tijd. (Oorzaak voor SpaceX oplossen eens maar geen papieren tijger)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
AMARONE schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:11:
Gaat dit nog voor problemen zorgen met instanties of zal dat meevallen. Zou echt zonde zijn als er een vertraging komt in tijd. (Oorzaak voor SpaceX oplossen eens maar geen papieren tijger)
Vluchtplan voor de volgende vlucht hoeft niet echt te worden aangepast. Die kan identiek blijven.

FAA zal wel een grondig onderzoek naar de oorzaak willen weten en maatregelen om het in de toekomst te voorkomen.

Maar het blijft een testvlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Spacex moet hier onderzoek naar doen en met een rapport en maatregelen komen.
Gezien alle data die ze hebben en eerste report uit, lijken ze dit vrij snel te kunnen doen. Dat moet dan als afdoende worden bevonden door de FAA. Die doen dus niet zelf een onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Er lijkt een foto te zijn gelekt van de binnenzijde van Starship.

[edit]
Het lijkt erop dat dit een foto is van een andere vlucht.
"Internal view of Ship 29 during re-entry!"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MHkF1vmrMs5g7Fs431qx2WdPfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M0bAib7x0TAQkCSvQnNxvGOp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door 3raser op 17-01-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Garyu

WW

D-dark schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Vluchtplan voor de volgende vlucht hoeft niet echt te worden aangepast. Die kan identiek blijven.

FAA zal wel een grondig onderzoek naar de oorzaak willen weten en maatregelen om het in de toekomst te voorkomen.

Maar het blijft een testvlucht.
De luchtvaartmaatschappijen zijn er anders toenemend ontevreden over dat ze airspace vrij moeten maken voor die launches.

Ik verwacht dat ze binnenkort ook compensatie gaan vragen voor elke keer dat ze moeten wachten of uitwijken.

Qantas meldde bijvoorbeeld iets van zes uur vertraging als ik me niet vergis. Keer 200 passagiers zou op een Europese airline toch weer een slordige 120kEUR aan compensatie + eventueel overnachtingskosten etc betekenen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:43
Garyu schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:36:
[...]

De luchtvaartmaatschappijen zijn er anders toenemend ontevreden over dat ze airspace vrij moeten maken voor die launches.

Ik verwacht dat ze binnenkort ook compensatie gaan vragen voor elke keer dat ze moeten wachten of uitwijken.

Qantas meldde bijvoorbeeld iets van zes uur vertraging als ik me niet vergis. Keer 200 passagiers zou op een Europese airline toch weer een slordige 120kEUR aan compensatie + eventueel overnachtingskosten etc betekenen.
Dit is een buitengewone omstandigheid en dan geldt de recht op compensatie niet. Die is er alleen als de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de vertraging.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 17-01-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Caelorum schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Dit is een buitengewone omstandigheid en dan geldt de recht op compensatie niet. Die is er alleen als de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de vertraging.
Het gaat om de kosten die de luchtvaartmaatschappijen hebben moeten maken (bv. extra brandstof, personeelskosten enz.) en of ze die kunnen verhalen op SpaceX.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Ik zie net https://x.com/DrewDisneyDude/status/1880038612378743239 geretweet worden. Dan zie je die explosie nog iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Stoney3K schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Het gaat om de kosten die de luchtvaartmaatschappijen hebben moeten maken (bv. extra brandstof, personeelskosten enz.) en of ze die kunnen verhalen op SpaceX.
Dat heeft dan alleen niets met vertraging of het aantal passagiers te maken. Zijn bericht lees ik als het recht dat de 200 passagiers zouden hebben op compensatie voor vertraging en overnachtingen onder EU regels.

Het extra gewricht van die passagiers en de extra afstand die gevlogen wordt is er ook voor niet-EU maatschappijen en zouden ze best kunnen proberen te verhalen, maar ik geef ze weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Caelorum schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:48:
[...]

Dat heeft dan alleen niets met vertraging of het aantal passagiers te maken. Zijn bericht lees ik als het recht dat de 200 passagiers zouden hebben op compensatie voor vertraging en overnachtingen onder EU regels.

Het extra gewricht van die passagiers en de extra afstand die gevlogen wordt is er ook voor niet-EU maatschappijen en zouden ze best kunnen proberen te verhalen, maar ik geef ze weinig kans.
Het gaat dus ook niet om compensatie van de luchtvaartmaatschappijen naar de passagiers toe.

Het gaat om de compensatie vanuit SpaceX naar de luchtvaartmaatschappijen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Garyu schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:36:
[...]
Lees zijn bericht anders nog eens. Ik kan het echt niet anders lezen dan dat hij doelde op de EU regels voor compensatie.

Dat is namelijk tot 600E (200*600=120k) zijn voor vertragingen langer dan 5 uur. Dat is EU breed zo geregeld, maar gaat hier dus niet op.

Die 120k zouden ze dan kunnen verhalen. Echter is die 120k helemaal geen kosten voor Qantas in dit geval omdat die EU regeling hier niet van toepassing is, want het is niet door Qantas veroorzaakt.

Qantas kan dus hooguit compensatie eisen voor de extra brandstofkosten.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 17-01-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Ze weten van te voren dat ze er mogelijk niet mogen vliegen en kunnen dus een andere route nemen. Dus lijkt me sterk dat ze compensatie zouden moeten krijgen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:16

mphilipp

Romanes eunt domus

AMARONE schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:11:
Nouja...onderzoek is gewoon standaard procedure. Men wil gewoon weten of jij er alles aan doet om dit soort dingen te voorkomen. Klinkt logisch, maar met commerciële bedrijven weet je dat nooit zeker. Er zijn talloze voorbeelden van bedrijven die gewoon risico's nemen met mensenlevens en dat - als het dan fout gaat - nog proberen toe te dekken ook. En die procedures duren zo lang ze duren. Haast is vooral niet goed voor veiligheid.

Het feit alleen al dat het debris spoor door mensen is gefilmd vanuit vliegtuigen geeft te denken. Ik kan niet goed inschatten hoe ver zij daar vandaan waren, maar die brokstukken houden zich niet noodzakelijk aan de exclusion zone.

Ik wil niet beweren dat ze gevaarlijk bezig waren oid, maar ik stel gewoon dat het onderzoek goed moet gebeuren, en als dat betekent dat ze een maandje langer moeten wachten, jammer dan.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

https://edition.cnn.com/2...ronauts-spacex/index.html

Probeert Trump nu net te doen alsof hij ervoor zorgt dat die astronauten weer thuis komen? Want dit plan was al gemaakt onder Biden, maar is door uitstel nog niet uitgevoerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

3raser schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:10:
https://edition.cnn.com/2...ronauts-spacex/index.html

Probeert Trump nu net te doen alsof hij ervoor zorgt dat die astronauten weer thuis komen? Want dit plan was al gemaakt onder Biden, maar is door uitstel nog niet uitgevoerd.
En Musk doet vrolijk mee. Helemaal de weg kwijt, die twee. Erg jammer dit. Wat mij betreft ontploft ie maar met zijn starship en dikke verhalen. Het is gewoon nét zo'n charlatan als Trump aan het worden (voor zover ie het al niet is). Credits zijn verspeeld met zijn gedrag het afgelopen jaar.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wereldreiziger
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-08 16:43

Wereldreiziger

Mijn blog: Wereldreizigers.nl

Als echte ruimtevaart fan heb meerdere lanceringen in Florida gezien en heb zelfs al 2 (1) Starship lanceringen live met eigen ogen gezien in Texas. Ik volg op YouTube diverse mensen die wekelijks verslag uitbrengen over Starbase en de voortgang, maar ik merk dat ik de laatste tijd de video's niet meer wil kijken omdat ik het gevoel heb Musk er indirect mee te steunen.

Die gast is de laatste jaren echt totaal de weg kwijt geraakt. Sommige mensen ervaren mogelijk Tesla schaamte, ik ervaar in zekere zin Starship schaamte. Ik ga er niet meer heen en kijk er niet meer naar.

[ Voor 3% gewijzigd door Wereldreiziger op 03-02-2025 08:22 . Reden: Spelling ]

Volg mij op: https://wereldreizigers.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Wereldreiziger schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:19:
Als echte ruimtevaart fan heb meerdere lanceringen in Florida gezien en heb zelfs al 2 (1) Starship lanceringen live met eigen ogen gezien in Texas. Ik volg op YouTube diverse mensen die wekelijks verslag uitbrengen over Starbase en de voortgang, maar ik merk dat ik de laatste tijd de video's niet meer wil kijken omdat ik het gevoel heb Musk er indirect mee te steunen.

Die gast is de laatste jaren echt totaal de weg kwijt geraakt. Sommige mensen ervaren mogelijk Tesla schaamte, ik ervaar in zekere zin Starship schaamte. Ik ga er niet meer heen en kijk er niet meer naar.
Als je de youtube kanalen kijkt die verslag brengen over de ruimtevaart steun je Musk niet, maar de ruimtevaart journalisten/youtubers. Dat geld gaat niet naar Musk. Zou een beetje hetzelfde zijn als je nu.nl boycott omdat het verslag doet over Gaza en je dat bijv niet vindt kunnen.

Daarnaast helpt kijken op een afstandje Musk ook echt 0.0, dus ik zou zeggen geniet van het goede, en als je Musk niks vindt support hem dan niet direct door dingen van hem te kopen, maar dit gaat wel een beetje ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
Wereldreiziger schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:19:

Ik ben jaloers op je, ik roep al jaren dat ik heel graag een keer een raketlancering live wil meemaken maar door omstandigheden lukt dat steeds niet. En ik heb sinds een week ook eigenlijk het idee dat ik dat nu ook niet meer wil. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 00:51
AMD and INTEL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:37:
[...]

Als je de youtube kanalen kijkt die verslag brengen over de ruimtevaart steun je Musk niet, maar de ruimtevaart journalisten/youtubers. Dat geld gaat niet naar Musk. Zou een beetje hetzelfde zijn als je nu.nl boycott omdat het verslag doet over Gaza en je dat bijv niet vindt kunnen.

Daarnaast helpt kijken op een afstandje Musk ook echt 0.0, dus ik zou zeggen geniet van het goede, en als je Musk niks vindt support hem dan niet direct door dingen van hem te kopen, maar dit gaat wel een beetje ver.
Alle hype en aandacht voor SpaceX, ook indirect via streamers, geeft Musk aanzien en status. Het gaat niet om het geld, maar om zijn imago.
Hennie-M schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Ik ben jaloers op je, ik roep al jaren dat ik heel graag een keer een raketlancering live wil meemaken maar door omstandigheden lukt dat steeds niet. En ik heb sinds een week ook eigenlijk het idee dat ik dat nu ook niet meer wil. :/
Er zijn toch ook hele interessante alternatieven? New Glenn en Vulcan Centaur lanceren ook in 2025, en binnenkort kun je zelfs binnen Europa gaan kijken.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
Tom Paris schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Er zijn toch ook hele interessante alternatieven? New Glenn en Vulcan Centaur lanceren ook in 2025, en binnenkort kun je zelfs binnen Europa gaan kijken.
Zeker, maar er zat ook een hele vakantie omheen om ook Houston en Florida te bekijken ;)
Ik ben nog nooit in Amerika geweest en misschien is het verstandiger om dat voorlopig ook zo te laten. :)

Maar bedankt voor de tip! Dat ga ik nog verder uitzoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hennie-M op 03-02-2025 12:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Tom Paris schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:16:
Alle hype en aandacht voor SpaceX, ook indirect via streamers, geeft Musk aanzien en status. Het gaat niet om het geld, maar om zijn imago.
Er zijn echt kanalen die 2 keer per week alleen maar SpaceX nieuws brengen en nooit iets negatiefs te melden hebben. Met die kanalen heb ik het ook wel een beetje gehad. Dat was leuk tijdens de absolute hype rondom de lancering van Starship IFT1 maar ondertussen verwacht ik wel een iets meer volwassen blik op de gang van zaken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 20:59
Kunnen we aub niet hier ook nog eens beginnen over Trump, Musk, etc?

[ Voor 7% gewijzigd door Devian op 03-02-2025 11:16 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik volg alleen The Launch Pad op youtube, opgericht door een Canadees (Zach) met als doel zoveel mogelijk ruimtevaart over de hele wereld te live streamen. Laat ook lanceringen in bijv. India, Rusland, China, Japan en Nieuw-Zeeland zien (voor zover daar beeldmateriaal van is).

Geen politiek, gewoon gave raketporno

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
Devian schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:16:
Kunnen we aub niet hier ook nog eens beginnen over Trump, Musk, etc?
Ik snap wat je zegt, en ik ben het (in het algemeen) ook spuugzat, maar het is onontkoombaar. Helemaal nu in de VS deze beide heren op dat vlak samen van alles van plan zijn.

En reken er trouwens ook maar op dat als wanneer de bromance stopt, dat ook zeker impact op de ruimtevaart zal hebben.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Het viel mij wel op dat na dat bericht over de 'reddingsactie' van Musk, zowel Ellie in space (SpaceX fan) en Everyday Astronaut Tim Dodd welliswaar berichtten over dit verhaal, maar merkbaar voorzichtig waren. Zij hebben beiden (Tim wat meer) een band met Elon en vooral Tim heeft al een aantal leuke rondleidingen gehad en lange interviews met Musk gehad. Ik kan mij voorstellen dat ze voorzichtig zijn en niet meteen gaan roepen dat ie domme opmerkingen maakt. Tim ging zelfs zover dat ie helemaal terugging naar de oorsprong van het CCP en CRS om uit te leggen hoe het precies zit. Je merkt dus dat ook zij bang zijn om hun toegang te verliezen. Best een bijzondere situatie...iedereen blijft toch buigen voor Musk en Trump. Het wordt een steeds ongemakkelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjtXB19m2zq5SXOv2zUkAga7Ov4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O46DmBJsqlP4s5OtSdfJXRLx.jpg?f=fotoalbum_large
Prachtige shot was de Falcon 9 landing in de Bahamas.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Deze keer dus geen puin?
https://www.ad.nl/buitenl...m-je-rotzooi-op~a49d2dcc/
De explosie op 16 januari vulde de lucht met brokstukken en het spektakel leek regelrecht uit een Hollywoodfilm te komen. Maar de nasleep is voor de archipel, ten zuidoosten van de Bahama’s, minder glamoureus. Overal vinden bewoners brokstukken van het ruimtetuig terug.

De brokstukken die worden aangetroffen, variëren in grootte: van zo klein als een derde van een vingernagel tot zo groot als een auto. Het gaat onder meer om afgebroken kabels en hittebestendige tegels van de Starship-raket. Inmiddels roepen de bewoners SpaceX op de eigen rommel op te ruimen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Dat was Starship, dit was een Falcon 9...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11

sll

Afgelopen nacht ook resten van Falcon 9 (of meteoor?) boven Nederland en Duisland gezien:

https://nos.nl/artikel/25...jk-ruimteafval-van-spacex
Mensen die vanochtend rond 04.45 uur naar de hemel keken, konden een lichtstreep zien waarvan nog onduidelijk is wat het precies was. Mensen die het hebben gezien, spreken van "vuurballen met een staart", "een heel grote vuurbal met enorme pluim" of "raketvormige objecten".

UFO Meldpunt Nederland zegt dat er zo'n dertig meldingen uit heel Nederland zijn binnengekomen en denkt dat het gaat om een meteoor, een stuk steen dat van een komeet of een ander hemellichaam afkomstig is. "Als dat met tien kilometer per seconde de dampkring in komt, vliegt het in de brand".

Sterrenkundige Theo Jurriens gaat ervan uit dat het ruimteafval van SpaceX is. "Het is geen meteoor, want deze verplaatsen zich heel snel en dat gebeurde in dit geval niet." Hij zegt dat het vermoedelijk gaat om de tweede trap van draagraket Falcon 9, die op 1 januari 22 satellieten heeft gelanceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 19:56
Er zijn uiteindelijk stukken teruggevonden in Polen:

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

LongBowNL schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:17:
Er zijn uiteindelijk stukken teruggevonden in Polen:

[Twitter]
Gaat dit nog consequenties hebben voor SpaceX? Ik heb het nieuws niet gevolgd rondom deze lancering maar dit oogt als een redelijk ongecontroleerde terugkomst in de atmosfeer. Er had iemand gewond kunnen raken bij wijze van spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Elon is via DOGE bij de FAA binnengekomen, dus die gaan er niets meer van zeggen. Andere agencies die er iets over te zeggen hebben zullen ook even rustig aan doen, want anders zij ze het volgende doelwit.

Dus: in het huidige politieke klimaat in de VS? Nee.

• Tom Paris
3raser schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:17:
[...]

Gaat dit nog consequenties hebben voor SpaceX? Ik heb het nieuws niet gevolgd rondom deze lancering maar dit oogt als een redelijk ongecontroleerde terugkomst in de atmosfeer. Er had iemand gewond kunnen raken bij wijze van spreken.
De 'splashdown zone' voor de Falcon 9 2e trap is meestal (afhankelijk van de lanceerrichting) in de Indische Oceaan. Maar ook dat gaat soms fout, met resten die in Africa landen of zo laag overkomen dat vliegverkeer wordt verstoord. Maar daar hoor je ook nooit iets over...

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
AMD and INTEL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:37:
[...]

Als je de youtube kanalen kijkt die verslag brengen over de ruimtevaart steun je Musk niet,
Dat is waar, maar voor veel mensen is ruimtevaart = SpaceX. Dit topic is daar een voorbeeld van, en
@Wereldreiziger had het specifiek over het volgen vd ontwikkeling van Starbase.
Intussen wordt ca 80% van lancering gedaan door anderen dan SpaceX https://www.rocketlaunch.live/

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
BadRespawn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:27:
[...]

Intussen wordt ca 80% van lancering gedaan door anderen dan SpaceX https://www.rocketlaunch.live/
Even een andere bron gezocht
Die geeft wat andere cijfers, althans qua aantal lanceringen.
Daarin staat Space-x eenszaam bovenaan.

Maar ben met je eens dat er buiten space-x nog andere partijen zijn die ook interessant zijn om te volgen.

Wikipedia: 2024 in spaceflight

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNo2xebp2yHpKQ_VA2ofnzH1084=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AqMM6FGbTR40IMwc2I2XaQ2D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 20-02-2025 21:15 ]

• BadRespawn
  • Nu online
D-dark schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:10:
[...]

Even een andere bron gezocht
Die geeft wat andere cijfers, althans qua aantal lanceringen.
Daarin staat Space-x eenszaam bovenaan.
Dat SpaceX meer lanceringen doet dan iedere andere individuele partij, is wat anders dan hoe dat zich verhoudt tot het totaal aantal lanceringen.
Dan nog was 2024 blijkbaar een top jaar voor SpaceX. Voorgaande jaren en de planning voor 2025 zien er wat anders uit.

Wikipedia: 2020 in spaceflight
Wikipedia: 2021 in spaceflight
Wikipedia: 2022 in spaceflight
Wikipedia: 2023 in spaceflight

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
SpaceX is al jaren sterk groeiende in het aantal lanceringen. Zie hier Wikipedia: List of Falcon 9 and Falcon Heavy launches

Met vorig jaar dus inderdaad het 4e topjaar op rij met 134 Falcon lanceringen:

JaarTotaalSpaceXPercentage
20201142623%
20211463121%
20221866133%
20232239643%
202426113451%

Je ziet dat SpaceX een steeds groter geheel van het totaal aantal lanceringen op zich neemt, met vorig jaar dus voor het eerst meer dan de helft van het totaal. Voor dit jaar heeft SpaceX aangegeven 150-180 lanceringen te gaan doen, weer een verdere stijging dus. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat de rest van de wereld ook zo hard gaat stijgen, waardoor SpaceX dus weer een groter percentage krijgt. Alleen China kan SpaceX een beetje bijhouden waar het gaat om procentuele stijging, maar ook die liggen mijlenver achter.

Dus ja het klopt dat er meer lanceringen zijn dan SpaceX, maar die partij voert wel de boventoon. De jaren dat SpaceX minder dan 20% van de wereldwijde lanceringen op zich nam liggen ver achter ons. En ook voor de (nabije) toekomst is er geen reden aan te nemen dat de verhoudingen noemenswaardig verschuiven. Sterker nog, het lijkt er op dat SpaceX juist nog belangrijker gaat worden.

Daarnaast speelt er ook nog de "volgbaarheid" van de launches en andere ontwikkelingen. Ook hier voert SpaceX de boventoon:
• de kwaliteit van de live streams van SpaceX zijn al jaren toonaangevend
• Wat SpaceX doet met Starship is ongekend. Niet alleen qua wát ze willen bereiken, maar ook de openheid waarmee dit gebeurt. Er is geen enkele raketfabrikant die in zo in de openheid hun raketten ontwikkeld. Deels is dit natuurlijk noodgedwongen (met de afmetingen van de raket is het ondoenlijk om de ontwikkeling en bouw in volledig afgesloten ruimtes te doen) maar SpaceX werkt de vele camera's van Youtubers ook zeker niet tegen.

Als we kijken naar andere launch providers dan valt dat toch een beetje tegen. Alleen de nieuwere, kleinere, launch providers lijken dit ook te snappen, in elk geval waar het gaat om de kwaliteit van de live streams.

Dat betekent overigens niet dat ik blij ben met de veranderingen die Elon Musk de laatste jaren heeft doorgemaakt en de standpunten die hij inneemt. Het maakt voor mij ook dat ik voor m'n gevoel in een spagaat terechtkom waar het gaat om SpaceX. Ik heb SpaceX de afgelopen jaren met enthousiasme gevolgd, maar ik merk wel dat ik me er steeds minder prettig bij voel. Ik probeer dan ook maar om het bedrijf SpaceX los te zien van de persoon Elon Musk, maar ergens kan dat natuurlijk niet. De ingenieurs en andere mensen bij SpaceX hebben wat mij betreft ook een zekere verantwoordelijkheid. Als ik voor mezelf spreek zou ik me totaal niet prettig voelen om bij een bedrijf van Elon Musk te werken en zou ik toch op zoek gaan naar een andere baan, omdat ik gewoon niks met die man te maken wil hebben. Door wel voor hem te blijven werken, geef je toch een signaal af. Nu weet ik niet of, en zo ja wat, er onder water broeit bij SpaceX, maar ik hoop dat de mensen bij SpaceX doorhebben dat hun baas niet (meer) spoort.

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Elfjes schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:39:

Daarnaast speelt er ook nog de "volgbaarheid" van de launches en andere ontwikkelingen. Ook hier voert SpaceX de boventoon:
• Wat SpaceX doet met Starship is ongekend. Niet alleen qua wát ze willen bereiken, maar ook de openheid waarmee dit gebeurt. Er is geen enkele raketfabrikant die in zo in de openheid hun raketten ontwikkeld. Deels is dit natuurlijk noodgedwongen (met de afmetingen van de raket is het ondoenlijk om de ontwikkeling en bouw in volledig afgesloten ruimtes te doen) maar SpaceX werkt de vele camera's van Youtubers ook zeker niet tegen.

Als we kijken naar andere launch providers dan valt dat toch een beetje tegen. Alleen de nieuwere, kleinere, launch providers lijken dit ook te snappen, in elk geval waar het gaat om de kwaliteit van de live streams.

Denk dat dit het belangrijkste punt is.
De nieuwe bedrijven zoals Space-X, Blue Origin, Rocketlab zijn het meest vernieuwend bezig qua ruimtevaart. Daarom het interessants om te volgen.
De rest is qua innovatie in de jaren 80 - 90 blijven hangen.

Meest interessant om te volgen daarnaast zou ik de missies noemen.
Marsrover en helikopter als voorbeeld. Dat is innovatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Nu online
Elfjes schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:39:
SpaceX is al jaren sterk groeiende in het aantal lanceringen. Zie hier Wikipedia: List of Falcon 9 and Falcon Heavy launches

• Wat SpaceX doet met Starship is ongekend.
Dat is waar, bij SpaceX gebeurt relatief veel wat valt onder "ontwikkelingen in de ruimtevaart".
Maar daarnaast komen ook routine vluchten van SpaceX aan bod, en routine vluchten van anderen niet.
Wat betreft de kwaliteit van de streams: ook waar, maar ruimtevaart gaat over meer dan eye candy.
Met alle respect, maar voor veel mensen is hun belangstelling voor ruimtevaart blijkbaar begonnen met SpaceX - op zich niets mis mee, maar het lijkt er op dat voor velen die belangstelling hoofdzakelijk beperkt blijft tot SpaceX.
Dat betekent overigens niet dat ik blij ben met de veranderingen die Elon Musk de laatste jaren heeft doorgemaakt en de standpunten die hij inneemt.
Niet dat ik er hier veel aandacht aan wil besteden (oops het is best wel veel geworden. eenmalig), maar deze voorbeelden hebben wel betrekking op ruimtevaart en SpaceX, Musk draait z'n hand er niet voor om om daarmee politieke propaganda te bedrijven:

In een twitter ruzie met een astronaut beweert Musk dat Biden om politieke redenen zijn aanbod om de op ISS gestrande bemanning op te halen heeft afgewezen en dat die bemanning in de steek is gelaten door de regering Biden. Realiteit is dat ook nu Musk in een positie is om dat gewoon te doen, hij dat niet doet.

De echte reden voor het afwijzen van Musk's aanbod is dat al lang geleden is besloten met welke vlucht die bemanning wordt opgehaald. Ik betwijfel ook dat het aanbod van Musk en gift is, oftewel het zou gewoon gewoon een extra vlucht zijn die dus extra kosten met zich mee zou brengen (en extra winst voor SpaceX, wat waarschijnlijk de werkelijke motivatie voor Musk is). Het is ook niet dat die bemanning in nood is of zo. Het heeft dus niets te maken met politiek en die bemanning is niet in de steek gelaten. https://www.rollingstone....-station-lies-1235274293/

En passant stelt Musk ook dat de decommissioning van ISS moet worden vervroegd en suggereert dat ISS zijn 'plan' om mensen op Mars te zetten in de weg zit:
“It is time to begin preparations for deorbiting the @Space_Station,” he wrote on X. It has served its purpose. There is very little incremental utility. Let’s go to Mars.”

Het feit dat hij die twee zaken in één adem noemt impliceert dat die iets met elkaar te maken hebben. Niets is minder waar: vervroegde decommissioning zou qua tijd en geld een onbeduidende fractie zijn van wat nodig is om mensen op Mars te zetten. Het is zoiets als een hoop drukte maken omdat er iemand over een zandkorreltje loopt wat je wil gebruiken om een zandbak in je tuin te maken. Maar zo kan Musk weer de indruk wekken dat tegenstanders zijn grootste visie dwarsbomen.

Dat bevestigt mijn vermoeden zijn verhaal mbt mensen op Mars meer propaganda dan realisme is: realistisch gezien gaat dat minstens nog een paar decennia duren, alleen al omdat het heel erg veel geld gaat kosten wat Musk niet zelf gaat betalen. Musk wil alleen de lanceerdienst leveren wat NASA (de belastingbetaler) moet financieren. Er zou een verveelvoudiging van NASA's budget voor nodig zijn, wellicht komt daar het idee vandaan dat NASA zich niet meer bezig zou moeten houden met het bestuderen van de Aarde maar alleen nog met ruimtevaart (was even sprake van ergens in de afgelopen 10 jaar, kan zo snel geen bron vinden).
Mensen op Mars zetten is dus niet iets waar men zich nu erg druk om hoeft te maken, maar dat doet Musk wel, hij noemt het te pas en te onpas.

Wat hij doet mbt Starship is daaraan wel een concrete bijdrage, maar wat er verder voor nodig zou zijn heeft hij het niet over; met "NASA's budget moet 10x zo groot" zou Musk geen populariteit winnen want niemand wil meer belasting betalen en het strookt niet met het idee dat overheidsgeld verkwisting is, en "ik en een paar ander multimiljardairs gaan het financieren" is blijkbaar ook niet een optie.
Wat hij wel doet is een hoop drukte maken wat niet bijdraagt aan het doel, dat heeft een andere functie. Met "Multi-panetary/spacefaring species" profileert hij zich als visionair onder een deel van het publiek dat minder geïnformeerd is over hoe ruimtevaart werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Griffin
  • Laatst online: 22:53
BadRespawn schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:23:

In een twitter ruzie met een astronaut beweert Musk dat Biden om politieke redenen zijn aanbod om de op ISS gestrande bemanning op te halen heeft afgewezen en dat die bemanning in de steek is gelaten door de regering Biden. Realiteit is dat ook nu Musk in een positie is om dat gewoon te doen, hij dat niet doet.
Voor zover ik weet, heeft hij gezegd dat het bestaande jaarbudget hiervoor voldoende zou zijn. Dit betekent dat de geplande vluchten voor dit jaar, plus een eventuele ophaalvlucht, geen extra kosten met zich mee zouden brengen. Mijn geheugen is niet geweldig. Ik geloof dat het op X stond, in een van zijn reakties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Red Griffin schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 02:50:
[...]
Voor zover ik weet, heeft hij gezegd dat het bestaande jaarbudget hiervoor voldoende zou zijn. Dit betekent dat de geplande vluchten voor dit jaar, plus een eventuele ophaalvlucht, geen extra kosten met zich mee zouden brengen. Mijn geheugen is niet geweldig. Ik geloof dat het op X stond, in een van zijn reakties.
Dat klinkt meer als een woorden spel.
Genoeg manieren om bestaand jaarbudget dat nog niet gealloceerd was erop te zetten waardoor het gewoon wel extra geld is.
De firma list en bedrog van Trump en Co zijn daar aardig bedreven in :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Nu online
Red Griffin schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 02:50:
[...]

Voor zover ik weet, heeft hij gezegd dat het bestaande jaarbudget hiervoor voldoende zou zijn. Dit betekent dat de geplande vluchten voor dit jaar, plus een eventuele ophaalvlucht, geen extra kosten met zich mee zouden brengen.
Eens met @YakuzA dat dat een woordenspel is.
Iedere vlucht kost geld. Als Musk/SpaceX het niet zelf betaalt dan betaalt NASA het en natuurlijk komt dat dan uit NASA's budget.
Een deel van het budget heeft jaren van te voren al een bestemming vanwege lopende projecten, een deel wordt in de loop van het jaar toegewezen. Zo vroeg in het jaar heeft een deel vh budget dus nog geen bestemming (dat geldt voor iedere organisatie/bedrijf), maar NASA heeft niet snel geld over aan het eind vh jaar.
Dat een extra vlucht binnen het jaarbudget zou vallen betekent niet het geen extra kosten inhoudt. Als dat geld niet aan die vlucht wordt besteed dan wordt het besteed aan iets wat nuttiger is. Ja die bemanning ophalen is ook nuttig maar dat gaat dus al gebeuren, daarvoor is niet een extra vlucht nodig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verschillende maanmissies gaande.

Blue ghost is inmiddels onderweg en zal a.s. zondag landen op de maan. Maakt hele mooi shots van de maan op dit moment:

Nova-C IM-2 is gisteren op een F9 gelanceerd en ook onderweg naar de maan om op de zuidpool te landen. IM-2 heeft, net zoals IM-1, een groot scala aan wetenschappelijke experimenten bij zich. Landing verwacht op 6 maart

Samen met de IM-2 is ook de Lunar Trailblazer gelanceerd, deze zal via een langzame weg naar lunar orbit gaan voor onderzoek naar water

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Zie ook deze video van Scott Manley:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er staat weer een test van starship gepland, maandag 3 maart 5:30 PM CT, dat is dinsdagnacht 0:30 onze tijd.

Ze zeggen dat ze veel upgrades hebben gemaakt maar in essentie wordt het een kopie van de vorige.
https://www.spacex.com/la...ssionId=starship-flight-8

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Maasluip schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:17:
Ze zeggen dat ze veel upgrades hebben gemaakt maar in essentie wordt het een kopie van de vorige.
https://www.spacex.com/la...ssionId=starship-flight-8
Significante nieuwe stap in deze lancering is de deployment van Starlink 'simulators'. Ze de-orbiten direct in de Indische Oceaan, maar deployment is een belangrijke test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Lander gaat zo meteen landen.

En het lijkt goed geland te zijn :)
grappig is dat er eentje spreekt over Amercia fist , for America en Dominate zeker 4x genoemd is...WOW

[ Voor 8% gewijzigd door absrnd op 02-03-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Ja ach, met wat er allemaal gebeurt in dat land de laatste tijd zou het je weinig moeten verbazen dat deze uitspraken voorbij komen.

Hoe dan ook, het is wel een bijzonder knappe prestatie. Zeker gezien alle gefaalde pogingen de afgelopen jaren. En dan zijn er op het moment nog twee andere missies onderweg naar de maan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Spooksel schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:47:
Ja ach, met wat er allemaal gebeurt in dat land de laatste tijd zou het je weinig moeten verbazen dat deze uitspraken voorbij komen.
Dat gedoe heeft nogal effect.

Bijvoorbeeld, op arstechnica.com waren de comments onder artikelen over Spacex in het algemeen, en het Starship-programma in het bijzonder, altijd zeer positief.

Dat is nogal omgeslagen.....

Echt zo jammer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:30
JeroenH schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:15:
[...]

Dat gedoe heeft nogal effect.

Bijvoorbeeld, op arstechnica.com waren de comments onder artikelen over Spacex in het algemeen, en het Starship-programma in het bijzonder, altijd zeer positief.

Dat is nogal omgeslagen.....

Echt zo jammer.
Tja, aan de andere kant, iedereen die voor Tesla/SpaceX weet inmiddels hoe hun eigenaar/werkgever is; Ik kan mezelf niet voorstellen dat ik langdurig blijft werken voor een baas die zo tegenovergesteld aan mijn standpunten staat en dat publiek ook uit, dus ik vermoed dat de meesten dus blijkbaar geen problemen met Musk hebben.

Dan heb je wat mij betreft m'n sympathie verloren; En gezien het feit dat ik er van overtuigd ben dat het vermogen dat Musk heeft op dit moment de wereld meer kwaad dan goed doet, kan dat beter snel een stuk minder waard worden. En hoe jammer ik dat als spacejunky ook vind, dat betekent dat het in mijn ogen goed is als o.a. SpaceX, maar ook een Tesla en een X flink falen.

En dat sentiment zal wel wat breder gedragen worden dan alleen door mij

Edit: vooral om te duiden waarom ik denk dat SpaceX en dus in dit topic een stuk minder enthousiasme is; Wat we vinden van Musk/ de Amerikaanse politiek, kunnen we beter in een ander topic doen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door rik86 op 03-03-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ariane 6 lancering is geannuleerd, nog onduidelijk waarom. Op de stream zeiden ze dat er geen probleem was met de payload of de launcher?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PolarBear schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:01:
Ariane 6 lancering is geannuleerd, nog onduidelijk waarom. Op de stream zeiden ze dat er geen probleem was met de payload of de launcher?
Volgens https://spaceflightnow.co...s-1st-commercial-mission/ gaat het om een 'ground systems issue'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 15:52
Als ik toevallig wakker ben door één van de kinderen ga ik kijken, maar slaap is mij te dierbaar om er mijn wekker voor te zetten😅

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
Lancering iets verplaatst naar 0:45 inmiddels, ik merk de uitkomst morgen wel :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Spooksel schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:47:
Lancering iets verplaatst naar 0:45 inmiddels, ik merk de uitkomst morgen wel :w
Goede keus. Helaas.. vandaag geen launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Recycle zal waarschijnlijk minstens 48 uur duren, dat is in eerdere gevallen ook gebleken. Dit ivm aanvoer nieuwe zuurstof/methaan.

Ik weet niet of hun 'tank farm' inmiddels groot genoeg is voor een 24u recycle.

Edit: Ik lees dat er sowieso een destack aan komt voor inspecties.

[ Voor 14% gewijzigd door Spooksel op 04-03-2025 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gelukkig dat ik hem niet in de agenda had gezet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:40:
Recycle zal waarschijnlijk minstens 48 uur duren, dat is in eerdere gevallen ook gebleken. Dit ivm aanvoer nieuwe zuurstof/methaan.
Stomme vraag: dat is dus niet een kwestie van dat spul weer in de tank pompen en opnieuw gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
mphilipp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Stomme vraag: dat is dus niet een kwestie van dat spul weer in de tank pompen en opnieuw gebruiken?
Grotendeels wel, maar de vloeistof warmt op terwijl het in de raket zit. Door het opwarmen gaat het koken en gas neemt meer ruimte in dan vloeistof. Om de druk in de tank op het juiste niveau te houden laten ze het gas uit de tank ontsnappen. Je verliest dus brandstof hoe langer het in de tank zit. Deze verliezen moeten weer met nieuwe leveringen aangevuld worden.

[ Voor 3% gewijzigd door I_IBlackI_I op 04-03-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

I_IBlackI_I schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:41:
[...]
Grotendeels wel, maar de vloeistof warmt op terwijl het in de raket zit. Door het opwarmen gaat het koken en het gas zet uit. Om de druk in de tank op het juiste niveau te houden laten ze het gas uit de tank. Je verliest dus brandstof hoe langer het in de tank zit. Deze verliezen moeten weer met nieuwe leveringen aangevuld worden.
Ah, ok, dan volg ik het weer. Ik weet inderdaad dat het spul 'afkookt' door het lage kookpunt en je zo steeds de boel moet blijven bijvullen. Maar ik dacht heel even dat ze het eenmaal getankte spul niet meer zouden gebruiken. Ik las het dus verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Alles wat in de tanks zit en nog vloeibaar is zal inderdaad weer terug gestuurd worden naar de 'tank farm', dat wel inderdaad. Maar als je tijdens die uitzendingen kijkt dan zie je ook altijd wel op verschillende locaties vanaf de raket en de toren van die witte 'rookwolken' uitgestoten worden. Dat is dus voornamelijk de vloeibare zuurstof die ze dan laten ontsnappen om te voorkomen dat de druk te ver oploopt.

Pagina: 1 ... 200 ... 202 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch