Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:44
Spooksel schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:37:

Persoonlijk vind ik het nog niet eens zo'n hele slecht keuze. De man heeft ruime ervaring met het leiden van grote organisaties, is astronaut en overduidelijk een passie voor ruimtevaart.
De vraag is of jij net zo veel passie heeft voor wetenschappelijk onderzoek wat de kerntaak van NASA is. Ben benieuwd wat ie gaat doen met Director’s Discretionary Time Observations (waar we oa de Hubble Deep Field aan te danken hebben).

[ Voor 3% gewijzigd door BadRespawn op 05-12-2024 11:50 ]

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Spooksel schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:37:
Meanwhile is gisteren bekend gemaakt dat Trump een zekere Jared Isaacman genomineerd heeft om de nieuwe Administrator van NASA te worden! Jared kennen we natuurlijk allemaal als de man achter de eerste private missie van Dragon "Inspiration 4" en vervolgens het "Polaris" programma, waarvan de eerste vlucht eerder dit jaar was! Het is natuurlijk overduidelijk dat deze nominatie uit de koker van Elon Musk komt!

[Twitter]

[Twitter]

Persoonlijk vind ik het nog niet eens zo'n hele slecht keuze. De man heeft ruime ervaring met het leiden van grote organisaties, is astronaut en overduidelijk een passie voor ruimtevaart. Ik vraag me alleen wel heel erg af of hij niet een te grote cultuurschok gaat ervaren met een grote, logge, publieke organisatie als NASA waarbij het uiteindelijk vooral de mensen in het Amerikaanse congres zijn die bepalen waar NASA al het geld aan uit moet geven dat ze ontvangen.
Isaacman is buddies met Musk. Er is nu al sprake van het schrappen van SLS, en het ombouwen van Artemis naar volledig gebruik van Starship. Op korte termijn klinkt dat leuk, SpaceX heeft aangetoond snel te kunnen 'leveren'. Maar op lange termijn erodeert het de ruimtevaartindustrie als twee tech-bro's onderling elkaar contracten kunnen toeschuiven.

(Trump wou SLS in zijn eerste termijn al schrappen, maar uiteindelijk is het de senaat die het geld beschikbaar stelt. Nu is er een 'deal' in de maak waarbij het hoofdkwartier van US Space Force naar Alabama verhuisd wordt, zodat er in de districten van de SLS-fans in de senaat geen banen verloren gaan.)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Tom Paris schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:32:
[...]

Isaacman is buddies met Musk. Er is nu al sprake van het schrappen van SLS, en het ombouwen van Artemis naar volledig gebruik van Starship. Op korte termijn klinkt dat leuk, SpaceX heeft aangetoond snel te kunnen 'leveren'. Maar op lange termijn erodeert het de ruimtevaartindustrie als twee tech-bro's onderling elkaar contracten kunnen toeschuiven.

(Trump wou SLS in zijn eerste termijn al schrappen, maar uiteindelijk is het de senaat die het geld beschikbaar stelt. Nu is er een 'deal' in de maak waarbij het hoofdkwartier van US Space Force naar Alabama verhuisd wordt, zodat er in de districten van de SLS-fans in de senaat geen banen verloren gaan.)
In zekere zin.
SLS zit op het gehaktblok. Misschien nog 1 a 2 lanceringen die al in de pijplijn zitten en dan is het over.
Enige wat mogelijk bewaard blijft is Orion.

Orion lanceren wordt doorgeschoven naar Blue Origin.
Aandrijftrap lanceren gaat naar ULA
Starship blijft ongewijzigd.
Ruimtevaart hoofdkwartier gaat als vergoeding naar een andere staat.

Dan wil men nog wat andere geldbronnen als vervanging van SLS, dat kan dan doorschuiven naar nieuwe Nasa projecten om de oude garde tevreden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Nu online
Het wordt een leuk begin van 2025

Eerste vlucht van New Glenn en Starship 7

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/2025-battle-of-the-heavies-v0-udugywp105ae1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=2279e4962b4e4e8342749dd4d86026df9832ae2e

New Glenn wordt spannend daar het de eerste vlucht betreft en er ook een landing op een schip geprobeerd wordt.

Starship 7 gedeeltelijk een test voor verder ontwerp van Starship qua hitteschilden, nieuwe flap positie en pez dispenser uitproberen met test mockups voor Starlink V3

Link voor vluchtprofiel en aanpassingen:

[ Voor 10% gewijzigd door D-dark op 03-01-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:35:
New Glenn wordt spannend daar het de eerste vlucht betreft (…)
Zo spannend is een scrub toch niet? :P

OK OK, 't BO is geen ScrubX, maar ik zet m'n geld in op een scrub :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Nu online
Osiris schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:44:
[...]

Zo spannend is een scrub toch niet? :P

OK OK, 't BO is geen ScrubX, maar ik zet m'n geld in op een scrub :P
1 of 2 scrubs voor een eerste lancering zou mij ook niets verbazen.
Dat is behoorlijk normaal voor een een nieuwe raket.

Enig voordeel wat ze hebben zijn de motoren. Daar hebben ze al data van doordat die ook in Vulcan gebruikt worden.

Wat ik zelf zwaar ambitieus vind is om meteen een landing op hun schip uitteproberen. Daar zou ik veiligheidshalve eerder voor een waterlanding gaan of Space-X lief aankijken en vragen of er een Falcon landingsplaats gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:58:
[...]

1 of 2 scrubs voor een eerste lancering zou mij ook niets verbazen.
Dat is behoorlijk normaal voor een een nieuwe raket.
Zeker, better be safe than sorry, daarom verwacht ik 't ook :) Kansen op een scrub zijn voor een 1e lancering nou eenmaal een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Elon + fouten vrienden =

Nieuws bericht:
FBI probes 'bomb threats' made against SpaceX rocket at South Texas launch site.
>statesman.com

"sensation guarantee"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:10

franssie

Save the albatross

icegodd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:57:
Elon + fouten vrienden =

Nieuws bericht:
FBI probes 'bomb threats' made against SpaceX rocket at South Texas launch site.
>statesman.com

"sensation guarantee"
Bedoel je dit bericht? Was niet meegekomen in je post
https://eu.statesman.com/...-launch-site/77437123007/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Tourniquet

Hiya, fellas!

Inmiddels zijn er details vrijgegeven over de aankomende 7e test van Starship, zie https://www.spacex.com/la...ssionId=starship-flight-7

Lancering vindt mogelijk al a.s. zaterdagmiddag plaats:
Primary Launch Day 11 Jan 1300Z-1438Z
Backup Launch Day (1) 12 Jan 2200Z-2338Z
Backup Launch Day (2) 13 Jan 2200Z-2338Z
Backup Launch Day (3) 14 Jan 2200Z-2338Z
Backup Launch Day (4) 15 Jan 2200Z-2338Z
Backup Launch Day (5) 16 Jan 2200Z-2338Z

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Nu online

Tourniquet

Hiya, fellas!

^^ inmiddels verschoven:
Primary Launch Day 13 Jan 2200Z-2338Z
Backup Launch Day (1) 14 Jan 2200Z-2338Z
Backup Launch Day (2) 15 Jan 2200Z-2338Z
Backup Launch Day (3) 16 Jan 2200Z-2338Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

New Glenn is verschoven naar zondag 12 januari 6:00 GMT (7:00 NL tijd).
Ik ben serieus heel benieuwd naar deze lancering. De Starship hype mag wel wat concurrentie krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41
Wat is de verwachting hier van New Glenn? Gaat hij orbit halen? Komt hij überhaupt van de grond? Wordt de landing een succes of moeten ze en nieuw schip gaan bouwen?

Ik denk dat de lancering zelf wel lukt, maar dat er problemen ontstaan bij het in de juiste baan krijgen van de playload. De landing gaat niet in 1x lukken, het opnieuw starten van de motoren is nog nooit getest, dus dat kan een probleem worden.

Van de Starship heb ik wél hoge verwachtingen. Ik denk dat alle doelen behaald gaan worden. Er worden nieuwe heatshield tiles gebruikt, ik meen ergens gelezen te hebben dat ze actief gekoelde files gaan testen. Dat lijkt mij erg interessant. Ook is Starship een stukje langer geworden waardoor er meer brandstof mee kan. En ze gaan de deployment van (dummy)Starlink satellieten testen, dat is ook interessant.

[ Voor 33% gewijzigd door Who Am I? op 10-01-2025 12:22 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Tom Paris schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:32:
[...]

Doet me denken aan de mariniers die moesten verhuizen naar Zeeland waarbij de politici vergaten dat niemand in Zeeland wil wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
3raser schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:47:
Ik ben serieus heel benieuwd naar deze lancering. De Starship hype mag wel wat concurrentie krijgen. ;)
Gelukkig hebben we de Chinezen nog. En ze hebben geen onuitstaanbare tech bros. Gewoon bouwen en lanceren voor het Middenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Who Am I? schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:19:
Wat is de verwachting hier van New Glenn? Gaat hij orbit halen? Komt hij überhaupt van de grond? Wordt de landing een succes of moeten ze en nieuw schip gaan bouwen?
New Glenn gaat in een keer alle doelen halen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
3raser schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:47:
Inmiddels is het maandagochtend 06:00 geworden. De weersomstandigheden zijn momenteel ongunstig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VOQMCfS80Y1CRNHfMl1VnfBNpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3RApgoPM9WUcX7rOKSKnA5DL.webp?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Nu online

Tourniquet

Hiya, fellas!

Starship is ook opgeschoven, naar woensdag. Tijd is nog steeds 23.00 uur (NL-tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

New Glenn staat weer klaar. Nog geen lanceertijd bekend.

YouTube: Watch live: Jeff Bezos' Blue Origin launches a New Glenn rocket for ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:00

aerofreak

Steve Jobs

+20 min

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:02
Hoe meer ze uitstellen hoe minder die dame nog aan zinnige dingen te vertellen heeft :+

Altijd al een beetje een dingetje geweest bij BO uitzendingen, dat random geleuter wat nergens over gaat.

De reden voor uitstel ook weer. "Ja, we willen zeker weten dat ieder subteam alles op orde heeft." Uh, well... That's their jobs right? Git going...

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Alweer klok reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Spooksel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:05:
Hoe meer ze uitstellen hoe minder die dame nog aan zinnige dingen te vertellen heeft :+

Altijd al een beetje een dingetje geweest bij BO uitzendingen, dat random geleuter wat nergens over gaat.

De reden voor uitstel ook weer. "Ja, we willen zeker weten dat ieder subteam alles op orde heeft." Uh, well... That's their jobs right? Git going...
Dat is bij SpaceX niet anders toch? Of stoppen ze dan gewoon met praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Mjah, vroeger wel eens ja. Tegenwoordig komen ze vaak pas 5-10min voor launch online, draaien ze nog een promo filmpje en dan is het go-time :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Laatst online: 17:00

aerofreak

Steve Jobs

Weer tijd er bij

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ik kan niet mee luisteren dus ik heb geen idee wat de reden van uitstel is, maar dit is de zoveelste keer dat de timer gereset wordt. Iemand meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Info geven ze niet echt eigenlijk. Iedere keer is het een standaard verhaaltje dat ze zeker willen zijn dan iedereen echt 'ready to go is' etc etc. Dat is natuurlijk een onzin verhaaltje, want ja, die mensen worden betaald om 'ready to go' te zijn. Dus dat betekent dat er ergens op/in de raket of op de grond iets nog niet helemaal lekker zit, maar wat vertellen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is er een launch window bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Dat was al een tijdje bekend toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:28
ErnstH schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:58:
Is er een launch window bekend?
3 uur volgensmij, voor laatste updates kan je hier kijken : https://x.com/blueorigin?t=A1hVlSBWgVPh-h42V1netg&s=09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 17:08
https://x.com/SciGuySpace...x.php%3Ftopic%3D62178.120

Klinkt als uitstel;
Totale launch window tot (of tot en met?) de 16e en komende 48 uur is 't weer te slecht, dus dat wordt krap als ik 't goed heb begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Het window loopt vandaag in ieder geval tot 10:00 (onze tijd). Als het vandaag niet lukt is de verwachting dat er minimaal 2 dagen overheen gaan voor ze weer kunnen ivm weersomstandigheden. Ze hebben nog windows t/m 16 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Anyway, scrub zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:20
Spooksel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:04:
[..]Ze hebben nog windows t/m 16 januari.
Misschien is dat het probleem.. hadden ze beter Linux kunnen kiezen :+

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Wat dat betreft is SpaceX dan toch wel beter qua communicatie hoor, altijd al geweest ook overigens.

Die klok is al bijna 5 minuten verdwenen en nog altijd geen update op X of van de hostess in de stream. Dat is gewoon armoede. Zeg dan gewoon even snel 'Jongens en meisjes, we hebben een scrub voor vandaag. Hou X in de gaten voor meer informatie en kap dan je stream af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Spooksel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:08:
Wat dat betreft is SpaceX dan toch wel beter qua communicatie hoor, altijd al geweest ook overigens.

Die klok is al bijna 5 minuten verdwenen en nog altijd geen update op X of van de hostess in de stream. Dat is gewoon armoede. Zeg dan gewoon even snel 'Jongens en meisjes, we hebben een scrub voor vandaag. Hou X in de gaten voor meer informatie en kap dan je stream af.
Hier loopt de klok nog.. YouTube: Watch live: Jeff Bezos' Blue Origin launches a New Glenn rocket for ...
Ze houden nog vast aan 9:28 (onze tijd)

edit: lol, mee dat ik het schrijf: SCRUB :X

[ Voor 3% gewijzigd door DonJunior op 13-01-2025 09:09 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
Ik zou even de BO stream zelf erbij pakken dan ;)

Niet die van een 3e partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:28
Officieel scrub, jammer maar begrijpelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Spooksel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:10:
Ik zou even de BO stream zelf erbij pakken dan ;)

Niet die van een 3e partij.
Goed punt ja..

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Spooksel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:08:

Zoiets als dit bedoel je?

We’re standing down on today’s launch attempt to troubleshoot a vehicle subsystem issue that will take us beyond our launch window. We’re reviewing opportunities for our next launch attempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Ja, maar dat duurde dus nog ruim 6 minuten voordat ze iets geplaatst hebben. Wat ik zeg, dat is gewoon slordig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Spooksel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:12:
Ja, maar dat duurde dus nog ruim 6 minuten voordat ze iets geplaatst hebben. Wat ik zeg, dat is gewoon slordig.
Je bent een klein beetje onredelijk. Waarom zou iemand überhaupt binnen enkele seconden moeten informeren over de stand van zaken. Voordat SpaceX met livestreams en social media begon was er niemand die vroeg om live informatie en nu klaag je over 6 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Totally did. Blijkbaar verwend geraakt door SpaceX :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
rik86 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:03:
https://x.com/SciGuySpace...x.php%3Ftopic%3D62178.120

Klinkt als uitstel;
Totale launch window tot (of tot en met?) de 16e en komende 48 uur is 't weer te slecht, dus dat wordt krap als ik 't goed heb begrepen
Dit window is niet mission-critical, maar puur op basis van de licentie toch? Die kan dus gewoon administratief verlengd worden als dat nodig is. Of heropend als er nog een andere partij tussendoor wil (geen idee of dit aan de orde is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15
3raser schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Je bent een klein beetje onredelijk. Waarom zou iemand überhaupt binnen enkele seconden moeten informeren over de stand van zaken. Voordat SpaceX met livestreams en social media begon was er niemand die vroeg om live informatie en nu klaag je over 6 minuten?
Als je (BO) een grote mond hebt en zegt dat je de beste bent, dan moet je je ook meten aan de beste en niet met gedachtegang van 10 jaar terug ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zo'n maanreisje met 2 landers is al bijna geen nieuws meer? :)
SpaceX launches two moon missions in one fell swoop

A SpaceX Falcon 9 rocket blared toward space Wednesday carrying a pair of lunar landers on a journey to our closest celestial neighbor — kicking off what’s expected to be a bustling year of moon missions amid a renewed race to establish a long-term human presence on the lunar surface.
https://edition.cnn.com/2...e-moon-landing/index.html
Tucked inside the rocket’s bullet-shaped nose cone were the two lunar landers — hailing from two different countries. The first is Blue Ghost, a 6.6-foot-tall (2-meter-tall) lunar lander developed by Firefly Aerospace, a Cedar Park, Texas-based company.

Sharing a ride inside the Falcon 9 rocket’s cargo bay is a 7.5-foot-tall (2.3-meter-tall) lunar lander from Tokyo-based Ispace. Wednesday’s launch kicked off the company’s second attempt to send one of its Hakuto-R spacecraft to the moon.

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 15-01-2025 10:30 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Nu online

Tourniquet

Hiya, fellas!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:19
https://www.space.com/spa...flight-7-launch-what-time

Onderaan het vluchtplan en allerlei andere informatie. Staat gepland voor 23:00 uur Nederlandse tijd morgenavond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
Playa del C. schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:37:
https://www.space.com/spa...flight-7-launch-what-time

Onderaan het vluchtplan en allerlei andere informatie. Staat gepland voor 23:00 uur Nederlandse tijd morgenavond...
Thx. Zo irritant dat die Amerikanen niet even UTC vermelden. In de winter, CET = UTC of GMT + 1. Vraag me dan af of BO ook gaat schuiven. Staat nog steeds voor 07:00 morgenochtend. Ook begin van window. Dus

New Glenn: 07:00 - 10:00 's ochtends
SpaceX: 23:00 ... ?

[ Voor 16% gewijzigd door loekf2 op 15-01-2025 18:41 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
New Glenn staat momenteel op een T-0 van 8:03

Er is weer eens een boot de exclusiezone in gevaren :Z Ik.vraag me toch af hoe mensen die NOTMARs blijven missen van de kustwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
De livestream van SpaceFlight Now is eerder dan die van BlueOrigin zelf...

SFN: YouTube: Watch live: Jeff Bezos' Blue Origin launches a New Glenn rocket for ...
BO: YouTube: New Glenn Mission NG-1 Webcast

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Liftoff!

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:12
Nice!
Gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Stage separation gelukt!! Gaaf hoor

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Echt hoor... Toon gewoon eens je feeds vanaf de 2e trap dan ofzo :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23
Spooksel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:10:
Echt hoor... Toon gewoon eens je feeds vanaf de 2e trap dan ofzo :(
#wezijnverwend ;)

Hopen dat de landing lukt. Die kans lijkt me niet heel groot, maar je weet nooit. Maar tot nu toe nog geen video daarvan?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Booster lost?
Geen info….

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat is wel jammer, maar voor een eerste lancering lijkt mij dit vrij succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:23:
[...]

Dat is wel jammer, maar voor een eerste lancering lijkt mij dit vrij succesvol.
Zeker zeer succesvol, in ieder geval orbit behaald.

Qua streaming hebben ze nog wel wat te leren….

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15
ZeRoC00L schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:26:
[...]

Zeker zeer succesvol, in ieder geval orbit behaald.

Qua streaming hebben ze nog wel wat te leren….
Deze dame heeft de presenteerstijl van een LateNight host. Zoals Seth Meyers of David Letterman. Heel belerend.
Jammer van het verlies van Stage1, de Barge zal ook wel flink beschadigd zijn.
Edit: Inderdaad jammer van de Freedom Units ja :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hennie-M op 16-01-2025 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Nu online

Tourniquet

Hiya, fellas!

Orbit behaald is fantastisch. Jammer van de booster (en de Freedom units in de graphics ;) )
Voor de volgende keer misschien Starlink installeren voor wat betere beelden? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Tourniquet schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:35:
en de Freedom units in de graphics ;)
Pfff nou inderdaad. Ik begrijp ook wel dat we te maken hebben met Amerikanen, maar come on! Het is geen 1777 meer zeg...

Maar goed. Laten we hopen dat wat zaken rondom de live informatievoorziening bij de volgende lancering beter op orde zijn. Primair ging het er natuurlijk om dat de payload in een baan om de aarde kwam, en dat is gelukt. Mooie prestatie bij een eerste lancering van een nieuw type raket!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Ik zou er niet op rekenen. Bij New Shephard lanceringen hebben ze het ook altijd al over snelheid/hoogte in Freedom Units. Heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Tourniquet schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:35:
Voor de volgende keer misschien Starlink installeren voor wat betere beelden? :+
Amazon gaat zijn eigen internet satellieten lanceren is het niet? Dus in de toekomst hopelijk betere beelden.

Wel jammer dat ze weinig vertellen over de landing. Het enige officiële bericht is "On to spring and trying again on the landing." terwijl ze voor die tijd niet eens hebben vermeld dat de landing mislukt was. Hopelijk komt er nog wat informatie over wat er mis ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Starship gaat het zo te zien vanavond om 23:00 weer proberen.
The seventh flight test of Starship is preparing to launch Thursday, January 16. The 60-minute launch window will open at 4:00 p.m. CT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
3raser schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Amazon gaat zijn eigen internet satellieten lanceren is het niet? Dus in de toekomst hopelijk betere beelden.

[Twitter]

Wel jammer dat ze weinig vertellen over de landing. Het enige officiële bericht is "On to spring and trying again on the landing." terwijl ze voor die tijd niet eens hebben vermeld dat de landing mislukt was. Hopelijk komt er nog wat informatie over wat er mis ging.
Voordat ze hun 'eigen' netwerk kunnen gebruiken zijn we wel flink want lanceringen verder......

En over de landing, ik verwacht dat ie 'gewoon' niet op de juiste plaats was, dus niet direct gecrashed is op het drone-ship, maar er naast is 'geland', de vraag is hoe hard ie 'geland' is.
Lijkt me niet slim dat ze mikken op het drone-ship, maar (net als spacex) er naast, en pas als alles 'goed' is dan uitwijken naar het drone-ship.

Maar zeer zeker nieuwsgierig naar hoe 'ver' de booster van het drone-ship is gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door ZeRoC00L op 16-01-2025 10:06 ]

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

ZeRoC00L schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:05:
En over de landing, ik verwacht dat ie 'gewoon' niet op de juiste plaats was, dus niet direct gecrashed is op het drone-ship, maar er naast is 'geland', de vraag is hoe hard ie 'geland' is.
Lijkt me niet slim dat ze mikken op het drone-ship, maar (net als spacex) er naast, en pas als alles 'goed' is dan uitwijken naar het drone-ship.

Maar zeer zeker nieuwsgierig naar hoe 'ver' de booster van het drone-ship is gekomen.
Waarom verwacht je dat? Waarom geen RUD tijdens de re-entry burn om maar iets te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
3raser schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Waarom verwacht je dat? Waarom geen RUD tijdens de re-entry burn om maar iets te noemen?
Re-entry burn was sucesvol dacht ik, dus moet het verderop 'mis' zijn gegaan. Maar de telemetry data van de booster bevroor rond het moment van re-entry burn.
Maar dacht ook dat ze daarna aangaven nog data te ontvangen, lijkt me data de data voor de livestream geen prio heeft.....

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Nu online

Tourniquet

Hiya, fellas!

ZeRoC00L schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Re-entry burn was sucesvol dacht ik, dus moet het verderop 'mis' zijn gegaan. Maar de telemetry data van de booster bevroor rond het moment van re-entry burn.
Maar dacht ook dat ze daarna aangaven nog data te ontvangen, lijkt me data de data voor de livestream geen prio heeft.....
De laatste melding over de booster was niet lang na het bevriezen van de telemetrie, op 84.226 ft. Daarna geen woord meer behalve dat er werd uitgezocht waarom er geen telemetrie meer werd ontvangen. Ik vermoed toch dat er iets is misgegaan in de hogere atmosfeer, maar dat horen we vast nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Tourniquet schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:36:
[...]

De laatste melding over de booster was niet lang na het bevriezen van de telemetrie, op 84.226 ft. Daarna geen woord meer behalve dat er werd uitgezocht waarom er geen telemetrie meer werd ontvangen. Ik vermoed toch dat er iets is misgegaan in de hogere atmosfeer, maar dat horen we vast nog wel.
De reporter heeft daarna nog wel benoemd dat er nog data van beide stages binnenkwam, dus later, maar laten we de berichten vanuit BO afwachten.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Nu online

Tourniquet

Hiya, fellas!

ZeRoC00L schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:43:
[...]

De reporter heeft daarna nog wel benoemd dat er nog data van beide stages binnenkwam, dus later, maar laten we de berichten vanuit BO afwachten.
Nog even teruggeluisterd en dat klopt:

T+07:55 telemetrie stopt
T+09:05 continue receive data from both stages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52
ZeRoC00L schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Het landen op het drone ship was gewoon een mission objective. Die is dus niet behaald, op naar de volgende.

Kijkend naar de SpaceX streams was dit inderdaad wat karig, maar daarmee zijn we ook wel erg verwend.

Op naar Booster Catch, dummy Starlink deployment en Ship soft landing vanavond. 8)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
Tourniquet schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Nog even teruggeluisterd en dat klopt:

T+07:55 telemetrie stopt
T+09:05 continue receive data from both stages
Iemand op Twitter dacht bij de beelden die je even zag van de re-entry burn dat de kleur van de exhaust niet OK was, te "fuel rich" laten we zeggen en dat de snelheid te hoog was. Zou kunnen wijzen op bv. sloshing omdat de LOX tank onderin zit. Sloshing is als de vloeibare zuurstof (of N2) te veel beweegt en de toevoer / druk naar de motoren hakkelt zeg maar.

Zou me niet verbazen als ze inderdaad dat soort problemen hadden. Is ook de eerste keer dat ze dit proberen natuurlijk. SpaceX heeft veel meer ervaring hier mee.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:49
loekf2 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:37:
[...]

Zou me niet verbazen als ze inderdaad dat soort problemen hadden. Is ook de eerste keer dat ze dit proberen natuurlijk. SpaceX heeft veel meer ervaring hier mee.
En zelfs met die ervaring was dit ook nog een uitdaging waarbij ze het bij Starship/Super Heavy niet in een keer goed hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dan zou een RUD bij restart engines voor de landing burn ook niet heel raar zijn. Herstarten van beschadigde motoren lijkt me een risico-momentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Nu online
loekf2 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:37:
[...]

Niet verbazingwekkend, 1 van de hoofdredenen dat Space X het design van de tanken heeft moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb de lancering van New Glenn nog eens bekeken en het valt me op dat de raket relatief traag lijkt te vertrekken. Max-Q zat op ongeveer 1:40. Dat heb ik vergeleken met Starship flight 6 en een Falcon Heavy en die zitten rond 1:10 op max-Q. Is New Glenn traag of is dit gewoon hun strategie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:26

thijsco19

KTM 990 SMT

Is gewoon het ontwerp.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:50
Zou Blue Origin nou nog veel afkijken bij SpaceX? Zoals het spuiten van water tijdens de launch op het lanceerplatform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41
Robbie T schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:52:
Zou Blue Origin nou nog veel afkijken bij SpaceX? Zoals het spuiten van water tijdens de launch op het lanceerplatform?
Dit is niet van SpaceX afgekeken hoor. Dat wordt bij elke lancering gedaan van elke raket.
Mogelijk dat de motoren wel konden worden gestart met de brandstof die nog in de leidingen aanwezig was, maar zodra er brandstof en zuurstof uit de tanks moest komen er (deels) lucht werd aangezogen door sloshing. Daar houden raketmotoren niet van, dus RUD.

[ Voor 28% gewijzigd door Who Am I? op 16-01-2025 14:55 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:50
Who Am I? schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Dit is niet van SpaceX afgekeken hoor. Dat wordt bij elke lancering gedaan van elke raket.
Dan ben ik in de war denk ik met iets anders. Bij SpaceX was bij een van de lanceringen van Starship toch het complete lanceerplatform "geexplodeerd?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Robbie T schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Dan ben ik in de war denk ik met iets anders. Bij SpaceX was bij een van de lanceringen van Starship toch het complete lanceerplatform "geexplodeerd?"
Omdat SpaceX geen flame trench had. Daar komen ze op terug want die wordt nu wel gebouwd bij de tweede lanceertoren. Blue Origin heeft wel gewoon een flame trench maar dan wordt er alsnog water gebruikt. Dat doen ze volgens mij ook om de schokgolven te dempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ik betwijfel het. Het is Scott Manley ook opgevallen lees ik net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:19
3raser schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Omdat SpaceX geen flame trench had. Daar komen ze op terug want die wordt nu wel gebouwd bij de tweede lanceertoren. Blue Origin heeft wel gewoon een flame trench maar dan wordt er alsnog water gebruikt. Dat doen ze volgens mij ook om de schokgolven te dempen.
SpaceX had helemaal niets inderdaad. Water word gebruikt voor demping van geluid en schokgolven zodat de boel niet kapot trilt. Daarnaast helpt het ook goed om de boel te koelen zodat alles niet in de hens vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

3raser schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Jup. De grote baas vond dat een flame trench niet nodig was. Duurt meestal even om hem bij te sturen :p

Water helpt idd heel goed tegen de geluid- en schokgolven etc.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 16-01-2025 16:57 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hennie-M schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Deze dame heeft de presenteerstijl van een LateNight host. Zoals Seth Meyers of David Letterman. Heel belerend.
Jammer van het verlies van Stage1, de Barge zal ook wel flink beschadigd zijn.
Edit: Inderdaad jammer van de Freedom Units ja :)
Luister dan hier naar: Völlig losgelöst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
3raser schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Ik betwijfel het. Het is Scott Manley ook opgevallen lees ik net.
[Twitter]
Schijnt dat TWR iets van 1.0 - 1.2 is. F9 zit op 1.5, Starship ook 1.5. Dus duurt "ff" voordat de raket van de grond en op gang komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Nu online
loekf2 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:11:
[...]

Schijnt dat TWR iets van 1.0 - 1.2 is. F9 zit op 1.5, Starship ook 1.5. Dus duurt "ff" voordat de raket van de grond en op gang komt.
Gezien het een eerste lancering is met weinig payload mogelijk de motoren iets te conservatief afgesteld.
Maar als dit standaard is dan ontkom je niet aan side boosters of een nieuwe iteratie van de motoren.

Dit is niet goed voor de massa van de payload die naar de ruimte kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:26

thijsco19

KTM 990 SMT

D-dark schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Gezien het een eerste lancering is met weinig payload mogelijk de motoren iets te conservatief afgesteld.
Maar als dit standaard is dan ontkom je niet aan side boosters of een nieuwe iteratie van de motoren.

Dit is niet goed voor de massa van de payload die naar de ruimte kan.
Hoe bedoel je?

Het is toch allemaal berekend?

Volgens Blue Origin kan new Glenn: "It can carry more than 13 metric tons to geostationary transfer orbit (GTO) and 45 metric tons to low Earth orbit (LEO)."

Die 45 ton zal een 'druppel op een gloeiende plaat' zijn op het totaal gewicht dus nauwelijks invloed op de twr.

Dus waarom zouden side boosters nodig zijn? Of dat het niet goed is voor de massa van de payload?

Volgens mij vergeten mensen dat er een heleboel engineers en nog meer bezig zijn en waren met dit project.
Tuurlijk kan er wat mis gaan maar de basis van een raket (de gekozen specificaties waaronder de hierboven genoemde massa van de payload) is natuurlijk op orde.

Zal dus eerder zijn dat de motoren ietsjes terug zijn geschroefd.

[ Voor 3% gewijzigd door thijsco19 op 16-01-2025 18:58 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Nu online
thijsco19 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:57:
[...]

Hoe bedoel je?

Het is toch allemaal berekend?

Volgens Blue Origin kan new Glenn: "It can carry more than 13 metric tons to geostationary transfer orbit (GTO) and 45 metric tons to low Earth orbit (LEO)."

Die 45 ton zal een 'druppel op een gloeiende plaat' zijn op het totaal gewicht dus nauwelijks invloed op de twr.

Zal dus eerder zijn dat de motoren ietsjes terug zijn geschroefd.
Volgens het ontwerp wel.
Maar je wil de raket zo licht mogelijk hebben om zoveel payload als je kan naar de ruimte te brengen.
Een hogere TWR helpt om de vlucht ook korter te maken zodat je minder last hebt van het gewicht dat je elk moment moet versnellen.

Nu zit je in de situatie dat je net genoeg kracht hebt om heel langzaam te versnellen en uberhaupt van de lanceerplaats aftekomen. 1 van de redenen dat vulcan sideboosters gebruikt voor het eerste stuk. Maar met een herbruikbare raket is het gebruik van sideboosters het laatste wat je wilt.

Dan kom je uit op veels te conservatief afgesteld, wat apart is daar je toch al 2 vluchten met ULA hebt gehad. Of de motoren werken nog niet zoals gehoopt en het wachten is op een nieuwe iteratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Daar is-ie al hoor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een theorie over een mogelijk te late burn.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Nu online

Tourniquet

Hiya, fellas!

D-dark schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:58:
En de link naar de space-x broadcast

[Video]

rechtstreekse link

[Video]
En eindelijk nu te streamen naar m’n tv. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Condities zijn perfect geloof ik.
En ze gaan de booster weer vangen begreep ik? Ben benieuwd, de vorige keer was erg gaaf te zien.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Holymoly, booster catch is go? :o

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

Felyrion

goodgoan!

Toch wel weer een genot om te kijken dit :) En inderdaad, go for catch nog!

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

Felyrion

goodgoan!

Holy crap dat is 2 for 2, ze laten het haast makkelijk lijken :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:o :o :o

:+

Signatures zijn voor boomers.