Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als die niet telt zal het een van de drie astronauten zijn van de laatste Apollo's die film/camera's e.d. van de buitenzijde moesten halen op weg van de maan naar de aarde, de enige deep space EVAs die wij kennen.
https://www.americaspace....pace-eva-five-decades-on/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Sebazzz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:19:
[...]

Ja… het lot is dat Butch en Suni begin volgend jaar met SpaceX Crew-9 mee naar huis gaan. Niet in Starliner :X
@TrekDr0p you called it: (22 juni)

TrekDr0p in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50

Sebazzz

3dp

Meeliften op een dragon, niet specifiek opgehaald worden :9

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Oef, dat zal pijn doen bij Boeing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Boeing ruimtepakken zijn niet compatibel met Dragon, ik begrijp dat de astronauten zonder ruimtepak terug moeten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zegt wel iets dat ze dat veiliger vinden dan via Starliner :X

Nu zijn de SpaceX pakken op maat gemaakt per astronaut geloof ik, maar kunnen ze niet een "generiek" model meesturen? :?

[ Voor 50% gewijzigd door Osiris op 24-08-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:53
XWB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:49:
De Boeing ruimtepakken zijn niet compatibel met Dragon, ik begrijp dat de astronauten zonder ruimtepak terug moeten.
Enkel als er een noodgeval is tussen het loskoppelen van starliner en het arriveren van Crew 9. Ze zullen de nieuwe pakken en op maat gemaakte stoelen wel meesturen met die capsule. Zodra Crew 9 aankoppelt hebben ze al hun materiaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50

Sebazzz

3dp

XWB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:49:
Ze zullen wel nieuwe maken via SpaceX. De ruimtepakken dienen voor het geval de cabine druk verliest. De maten zullen wel bekend zijn.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:21
Oftewel, Crew 9 gaat 24 september gelanceerd worden met 2 ipv 4 astronauten aan boord.
+2 ruimtepakken voor Butch and Sunny.
En ik vermoed ook wat nieuwe kleding voor in het ISS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sebazzz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Ze zullen wel nieuwe maken via SpaceX. De ruimtepakken dienen voor het geval de cabine druk verliest. De maten zullen wel bekend zijn.
Ze hebben nog wel wat tijd, Space-X gaat die pakken wel regelen lijkt mij ook.
De maten zijn bij Boeing bekend dus dat moet niet al te moeilijk zijn, of een passtukje maken voor de koppelingem, maar dat moet weer getest worden.

Maar inderdaad wat een blamage voor Boeing (en ook een beetje NASA) dat ze dachten ermee weg te komen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:29
Dit toont wel aan dat de NASA weloverwogen besluiten neemt en niet over een nacht ijs gaat. Ze hebben geleerd van eerdere situaties en nemen dat gelukkig mee. Jammer voor Boeing, maar fijn voor de astronauten wat mij betreft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
En het erge is dat dit een certification flight was.
Eigenlijk de laatste test om te laten zien dat alles 100% werkt.

Enige wat ze nu nog kunnen doen is gedeeltelijk terug naar de tekentafel.
bugfixen en Starliner opnieuw lanceren maar dan als cargo vlucht.
En dan krijgen we weer een nieuwe certification flight.

Maar dit zou dacht ik 1 van de 6 ingeplande vluchten zijn.
En met bovenstaand scenario blijven er dan nog maar 4 over.
Starliner kan dacht ik alleen op Atlas gelanceerd worden. Daar zijn er niet echt veel meer van in voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

thomskipsp schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:02:
Dit toont wel aan dat de NASA weloverwogen besluiten neemt en niet over een nacht ijs gaat. Ze hebben geleerd van eerdere situaties en nemen dat gelukkig mee. Jammer voor Boeing, maar fijn voor de astronauten wat mij betreft :)
Bij 'weloverwogen' speelt het politieke element ook wel een rol. Ze willen twee leveranciers dus dat er nu wellicht eentje uitvalt zal niet meegespeeld hebben met de snelheid van het nemen van dit besluit.

Enfin. we zullen het zien hoe en of Boeing met een plan komt voor een nieuwe versie van de starliner, ze zitten ver over budget en de vliegtuigen lopen ook met verlies. Alleen de defensie divisie genereert nog wat cashflow dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Hierbij de link naar de persconferentie van Nasa

Mochten er tussentijds problemen zijn waarbij het ISS ontruimd moet worden dan Gaan Butch and Sunny vastgesjord op het vracht gedeelte van Crew Dragon 8 naar beneden

[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 24-08-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:12

Fiber

Beaches are for storming.

D-dark schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:59:
Oftewel, Crew 9 gaat 24 september gelanceerd worden met 2 ipv 4 astronauten aan boord.
De voedselvoorraad zal ook wel aangevuld moeten worden met twee onverwachte, of in ieder geval onverwacht lang blijvende, gasten aan boord... :Y)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:25
Maar kan spaceX niet gewoon een capsule extra sturen?

Waarom moet het zo lang duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:03
AMARONE schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 01:23:
Maar kan spaceX niet gewoon een capsule extra sturen?

Waarom moet het zo lang duren?
Vast wel, maar:
- Pakken zullen gemaakt moeten worden.
- Als ze er met z'n 2en in zitten zullen ze bepaalde minimale training moeten hebben die niet nodig is als ze passagiers zijn.
- Het is niet noodzakelijk, alles gaat kennelijk gewoon z'n gangetje in het ISS.
- Misschien wat scheduling en docking problemen als de rescue lancering plaatsvind na de volgende Crew lancering.
En er zullen vast wel meer redenen zijn om niet een extra capsule omhoog te schieten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MewBie schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 01:37:
[...]

En er zullen vast wel meer redenen zijn om niet een extra capsule omhoog te schieten.
Wat denk je van kosten?
Nu kost het bijna niets extra, alleen pakken maken en gaan…..
En losse dragon gereed maken en lanceren kost tien-tallen miljoenen.

Edit:
Hopelijk heeft nasa de facturen nog voor een refund, Boeing levert niet wat besteld is 🤔

[ Voor 12% gewijzigd door ZeRoC00L op 25-08-2024 08:22 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43
D-dark schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:11:
Starliner kan dacht ik alleen op Atlas gelanceerd worden. Daar zijn er niet echt veel meer van in voorraad.
Geen. Alle Atlassen zijn ingepland en er kunnen geen nieuwe meer gemaakt worden (o.a. ivm de Russische RD-180 motoren). Starliner kan ook met Vulcan gelanceerd worden, maar die is nog niet 'human rated'. Dat kost dus ook weer tijd en geld.

Ik denk dat het grotere probleem nu is dat alle vluchten naar het ISS (bemand en cargo) al gecontracteerd zijn. Daar zitten nog maar zes Starliner vluchten tussen, en gezien de decommissioning van het ISS zullen dat er niet meer worden. Tenzij wellicht Dream Chaser een fiasco wordt en Starliner een paar cargo missies kan overnemen... Voor commerciële vluchten (Axiom, Polaris, etc) is Boeing niet concurrerend genoeg tov SpaceX, en de Starliner vluchten naar Blue Origin's Orbital Reef zijn nog slechts een voornemen.

Boeing moet dus veel kosten gaan maken (en risico lopen) voor maar zes vluchten. NASA en Boeing zullen de komende tijd gaan bedenken wat de vervolgstappen voor Starliner zijn, het zal qua financiën en bedrijfsvoering een lastige afwezig wordenk vermoed ik.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

D-dark schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:59:
Is de Dragon nog niet gecertificeerd voor 7 personen? Want dat was toch mogelijk/de bedoeling.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:50
Maasluip schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Is de Dragon nog niet gecertificeerd voor 7 personen? Want dat was toch mogelijk/de bedoeling.
Jawel, maar NASA heeft besloten die capaciteit niet te gebruiken en in plaats daarvan vracht mee te nemen op de plek van die 3 stoeltjes. Natuurlijk kan het waarschijnlijk allemaal wel omgebouwd worden, maar dat kost mogelijk te veel tijd. Plus, dan kan de geplande vracht niet mee en met twee extra monden te voeden in het ISS lijkt mij dat wel noodzakelijk.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
Maasluip schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Was wel de bedoeling tijdens het initiële ontwerp.
Op land landen mbv de superdraco's

Alleen Nasa vond met parachtes landen iets veiliger.
Daardoor moest de hoek van de stoelen worden aangepast vanwege de G-krachten.
Gevolg is dat de 7 zits configuratie niet meer mogelijk was vanwege de beschikbare ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:35:
[Twitter]
Wikipedia: Polaris Dawn

En 700 km boven het aardoppervlak. Is dat de hoogste EVA ooit?
Staat op de rol voor morgenvroeg 07:38 UTC of 09:38 onze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

nevermind

[ Voor 88% gewijzigd door noo op 27-08-2024 10:35 . Reden: Voor de koffie niets posten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

TripleQ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

Toch uitgesteld? Naar morgen
Verhip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50
Haha, ik was al verward door die livestream omdat allang bekend was dat de lancering uitgesteld was. Maar het is een nepaccount met een live cryptoscam 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Wormaap op 27-08-2024 09:41 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Wormaap schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:41:
Haha, ik was al verward door die livestream omdat allang bekend was dat de lancering uitgesteld was. Maar het is een nepaccount met een live cryptoscam 8)7
Dat verschijnsel is echt ruk. Alleen kijken naar livestreams die echt van SpaceX/NASA/ESA/Everyday astronaut (welke van toepassing is) kijken. Al het andere wantrouwen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 22:50
JeroenH schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

Dat verschijnsel is echt ruk. Alleen kijken naar livestreams die echt van SpaceX/NASA/ESA/Everyday astronaut (welke van toepassing is) kijken. Al het andere wantrouwen.
Normaal doe ik dat inderdaad. Maar pas toen ik de accountnaam checkte viel me op dat het niet gewoon @SpaceX was. Blauw vinkje, kleine 500k subscribers. Doorklikkend vanuit dit topic allemaal net overtuigend genoeg om niet na twee tellen al door te hebben dat't fake was :+ Afgezien van de countdown timer naar een lancering die al afgelast was, that is :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:44
Wormaap schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Normaal doe ik dat inderdaad. Maar pas toen ik de accountnaam checkte viel me op dat het niet gewoon @SpaceX was. Blauw vinkje, kleine 500k subscribers. Doorklikkend vanuit dit topic allemaal net overtuigend genoeg om niet na twee tellen al door te hebben dat't fake was :+ Afgezien van de countdown timer naar een lancering die al afgelast was, that is :P
Normaal moet het wel geweten zijn, aangezien SpaceX niets meer live toont op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
En weer uitgesteld. Zie alleen nergens naar wanneer precies...
Due to unfavorable weather forecasted in Dragon’s splashdown areas off the coast of Florida, we are now standing down from tonight and tomorrow’s Falcon 9 launch opportunities of Polaris Dawn. Teams will continue to monitor weather for favorable launch and return conditions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

TripleQ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:47:
En weer uitgesteld. Zie alleen nergens naar wanneer precies...

[...]
Everyday Astronaut meldt "​​Scrubbed agains! Now NET August 30th at 3:38 a.m. Eastern [7:38 UTC]" Maar da's ook niet erg precies.

[ Voor 5% gewijzigd door noo op 28-08-2024 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:38
Bij SpaceX is een landing van een Falcon 9 niet helemaal goed gegaan. Omgevallen nadat het was geland op A Shortfall of Gravitas

Was de 23e vlucht van deze booster (B1062) en daarmee de meest herbruikte booster van SpaceX

[ Voor 19% gewijzigd door Sand0rf op 28-08-2024 10:20 ]

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:44
Sand0rf schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:19:
Bij SpaceX is een landing van een Falcon 9 niet helemaal goed gegaan. Omgevallen nadat het was geland op A Shortfall of Gravitas
NSF zei de 267 geslaagde landingen op rij.
Hier een clip van de landing.
[Video: https://youtube.com/clip/UgkxY-Qa7D_Mz5OTrTK9Ak8oJTsdM2EoYRoL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Lijkt er op dat F9 weer grounded is doordat het niet succesvol zijn missie wist te voltooien.
Polaris Dawn zal hierdoor waarschijnlijk weer uitgesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Huh, een grounding door een booster-landing? Da's wel beetje overdreven vind ik.. Wat is de kans dat dit invloed heeft op de veiligheid van de astronauten? Aan de andere kant.. Als je écht niet weet waarom de landing gefaald heeft, tja, dan moet je dat eerst wel even zeker weten..

Op de video lijkt het "simpelweg" een te harde landing mijns inziens. Maarja, waarom dan.. 🤔

[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 28-08-2024 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:48

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:23:
Huh, een grounding door een booster-landing?
Het is uiteindelijk onderdeel van de gehele vlucht, en die verloopt altijd volgens een draaiboek. Als er één element niet goed gaat, moet je weten waarom niet. Als dat nalatigheid is, is elk onderdeel van toekomstige missies in gevaar.

Als we kritisch zijn op Boeing, moeten we dat ook zijn op SpaceX.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Tom Paris
Huh, een grounding door een booster-landing? Da's wel beetje overdreven vind ik.. Wat is de kans dat dit invloed heeft op de veiligheid van de astronauten? Aan de andere kant.. Als je écht niet weet waarom de landing gefaald heeft, tja, dan moet je dat eerst wel even zeker weten..

Op de video lijkt het "simpelweg" een te harde landing mijns inziens. Maarja, waarom dan.. 🤔
Denk ook aan het kostenplaatje. Het prijspeil van F9 vluchten is gebaseerd op hergebruik van de booster. Als SpaceX nu gaat YOLO'en met boosters is dat een financieel risico.

• Who Am I?
Als de mislukte landing komt doordat er iets mis ging met een van de motoren of een ander onderdeel dat ook gebruikt wordt om op te stijgen, kan ik mij goed voorstellen dat ze het goed willen uitzoeken.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:13

Ligt erg aan de oorzaak; Er is iets mis gegaan, heeft dat alleen invloed op de landing, of kan 't ook eerder in de vlucht mis gaan? En is de oorzaak (menselijk handelen? metaalmoeheid? pech?) van het misgaan iets dat ook bij een ander onderdeel van de vlucht mis kan gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Starliner keert ten vroegste 6 september terug naar aarde.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Starliner maakt nu vreemde geluiden, en niemand weet wat het precies is:

Starliner’s speaker began emitting strange sonar noises on Saturday

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Lijkt steeds meer op een space horror film te lijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:29
franssie schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:57:
Er lijkt ook gewoon niets goed te gaan zeg…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
franssie schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:57:
HAL die er genoeg van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Op Reddit denkt iemand te weten wat het is. Geen idee of het klopt, heb er zelf niet genoeg kennis over.
I think I know what it is!

It sounds like atypical audio feedback with a significant delay.

I've actually heard feedback sound like this in very specific circumstances, such as in an extremely quiet environment with a huge ping delay in a very slow internet setup.

For example, if you put a microphone and a speaker on opposite sides of a very quiet warehouse, and then transmitted the audio with a 500ms delay, it would end up sounding just like this.

There is a 500 milliseconds return ping between earth and ISS, which happens to be the same delay between these pulses that we're hearing.

And it would have to be in a very quiet room to avoid additional sounds "blowing out" the feedback sound into a high-pitched screech that feedback normally sounds like.

So it is likely that in some totally quiet, closed room at NASA a microphone is open, and transmitting sound to the starliner speakers, and across the room from that microphone at NASA is a speaker, playing the sound coming down from starliner with a huge delay.

normally we're used to audio feedback being a screech, but there is a range when the sounds are very quiet and barely able to generate feedback when it sounds like this, and doesn't get any louder. Especially when there's a massive delay.

I'm confident that the press release will say "it was a microphone left open transmitting sound to the module" , or something like that.

Of course, the microphone can't be inside the craft because it would pick up other sounds and cause a feedback runaway that would be much louder and higher pitched.

Why does the sound have a hollow, trailing off kind of "echo" sound to it? That's the echoes in the room at NASA being recorded over and over again into the feedback loop.

if left for long enough, you would expect those echoes to increase gradually every minute, until eventually the sound becomes a continuous feedback whine.

In the 60s, many shows generated sci-fi sound effects in a very similar way - using analogue audio feedback and large delays.

I expect that when somebody at nasa walks into the room and makes a loud noise, it will cause piercing feedback noise for them and in the starliner module.
https://www.reddit.com/r/...aring_strange_sonar_like/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 20:03
PilatuS schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:45:
Op Reddit denkt iemand te weten wat het is. Geen idee of het klopt, heb er zelf niet genoeg kennis over.

[...]

https://www.reddit.com/r/...aring_strange_sonar_like/
Zou kunnen, maar zijn de ruimtes die contact hebben met Starliner niet 24 uur per dag bezet? Of is er ergens een backup controle kamer waar de schoonmaker misschien per ongeluk iets aangezet heeft?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:18

scorpionv

This space for rent

Soms moet je wat later een artikel lezen ;), inmiddels is de volgende verklaring toegevoegd bij Ars.
Sept. 2 Update: NASA issued the following explanation on Monday for the strange noises: "A pulsing sound from a speaker in Boeing’s Starliner spacecraft heard by NASA astronaut Butch Wilmore aboard the International Space Station has stopped. The feedback from the speaker was the result of an audio configuration between the space station and Starliner. The space station audio system is complex, allowing multiple spacecraft and modules to be interconnected, and it is common to experience noise and feedback."

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En daar gaat ie dan:
Boeing’s Starliner capsule is set to undock from the International Space Station Friday evening — concluding its nearly three-month stay in space. But it will fly with an empty cabin, leaving behind two test pilots who must now remain on the station for another five or six months.
https://edition.cnn.com/2...out-astronauts/index.html

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 06-09-2024 23:11 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:53

thijsco19

KTM 990 SMT

*knip* reactie op mbr'ed post verwijderd.

Hebben jullie Tim zijn nieuwste space factory tour al gezien? Nu bij Blue Origin.
Part 1

Part 2

[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 07-09-2024 23:10 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
thijsco19 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:54:
[...]

Je beantwoord je eigen vraag door erop te reageren....

Hebben jullie Tim zijn nieuwste space factory tour al gezien? Nu bij Blue Origin.
Part 1
[YouTube: First Look Inside Blue Origin's New Glenn Factory w/ Jeff Bezos!]
Part 2
[YouTube: First Ever Tour Of Blue Origin's Massive New Glenn Launch Pad w/ Jeff Bezos!]
Ja, twee geweldige video's! Bezos heeft mij echt positief verrast! Hij weet echt alle details en is heel erg betrokken. Verder gewoon heel erg vet dat Tim Dodd zo veel heeft mogen filmen en met de wereld mag delen! Ook heel knap dat Tim Dodd op geen enkel moment de vergelijking maakt met SpaceX. Dat zou heel begrijpelijk zijn, zeker omdat het bouwproces van Blue Origins wel echt significant anders is dan bij SpaceX. Sterker nog, het is Bezos die begint over stainless steel en vanaf de lanceertoren de landing pads van de dubbele landing van Falcon Heavy aanwijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:De taaldiscussie n.a.v. de frontpage is verwijderd en is hier offtopic.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

absrnd schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:44:
Ik ben benieuwd of er nog een volgende Starliner komt, en of ze deze nog een bemensing krijgt.
Ze zullen wel gewoon doorgaan, het contract is getekend en betaald denk ik.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
YakuzA schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:21:
[...]

Ze zullen wel gewoon doorgaan, het contract is getekend en betaald denk ik.
Zo simpel zijn dit soort contracten niet:
NASA has only given Boeing the "Authority To Proceed" for three of its six potential operational Starliner missions. This milestone, known as ATP, is a decision point in contracting lingo where the customer—in this case, NASA—places a firm order for a deliverable.

[...]

"NASA’s goal remains to certify the Starliner system for crew transportation to the International Space Station," Finch said in a written response to questions from Ars. "NASA looks forward to its continued work with Boeing to complete certification efforts after Starliner’s uncrewed return. Decisions and timing on issuing future authorizations are on the work ahead."

https://arstechnica.com/s...-more-starliner-missions/
Eerst moet Starliner überhaupt nog gecertificeerd worden (waar deze missie eigenlijk voor bedoeld was), en daarna zijn er nog meerdere beslismomenten zoals het ATP. En dan gaan we er ook nog maar vanuit dat Boeing door wil gaan met dit verlieslatende project in roerige tijden voor het bedrijf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:22

3raser

⚜️ Premium member

Polaris Dawn lanceert binnen 1 uur! Waar is die launch timer?

Livestream van SpaceX op X:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Who Am I? schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:23:
[...]
Ja, twee geweldige video's! Bezos heeft mij echt positief verrast! Hij weet echt alle details en is heel erg betrokken.
Alleen gaan ze het Mars window missen en dat wist ie toen misschien nog niet of nét wel.

De upper stage van New Glenn had een hot fire test moeten ondergaan voor het einde van augustus. Als die succesvol was, hadden ze het Escapade vaartuig kunnen vullen met brandstof. Bepaalde brandstoftypen moeten lang vooraf getankt moeten worden. En als je daarna pas cancelled, is het weer eruiit halen van de branstof problematisch. Dus ja...gaat helaas niet door blijkbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door mphilipp op 10-09-2024 08:58 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

3raser schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:44:
Polaris Dawn lanceert binnen 1 uur! Waar is die launch timer?
Wordt nu 2.5 uur. Ik heb gemist wat er was, maar de klok is aangepast. Heeft iets met het weer te maken hoor ik nu.

[ Voor 8% gewijzigd door mphilipp op 10-09-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

mphilipp schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:58:
[...]

Wordt nu 2.5 uur. Ik heb gemist wat er was, maar de klok is aangepast. Heeft iets met het weer te maken hoor ik nu.
Ik kan helaas niet meeluisteren maar ik zag de timer inderdaad verspringen. Lijkt me heel vervelend voor de crew die al aan boord zit. De spanning is al hoog, en dan mag je ook nog wat langer stil blijven zitten en afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

3raser schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:02:
[...]
Ik kan helaas niet meeluisteren maar ik zag de timer inderdaad verspringen. Lijkt me heel vervelend voor de crew die al aan boord zit. De spanning is al hoog, en dan mag je ook nog wat langer stil blijven zitten en afwachten.
Ze kunnen spelletjes doen op hun iPad's toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

80% kans op lancering.
T-56 minutes.

[ Voor 8% gewijzigd door 3raser op 10-09-2024 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Go for launch. De booster wordt getankt. Het gaat gebeuren!
T-28 minutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Bijna zover Polaris Dawn: Livestream!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Laatst online: 19:48

aerofreak

Steve Jobs

Liftoff!

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stage 1 is veilig geland, Dragon doet nu bijna 28.000 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dragon Deploy nu, wat een plaatje :)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Mooi plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOQONtW86GbKA5rqcsrcShlAVcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/THMxlq2QkdEZpwSIo4vZl335.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5B23c6Qqlb-JnIL2zIW_BUyv6E8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wK0U5KeDScuq3BGcRWrE5GtW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:36
Vroeger toen alles beter was (haha) Toen zag je het beeld tenminste nog schudden en de bemanning trillen. Nu leek het beeld wel stil te staan zo strak en stabiel de launch ging.

Donderdag de space walk, nog ff uitvinden Hoelaat het in NL tijd gebeurd.

Mooi ook dat de stagebooster netjes terug kwam.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Mel33 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:46:
Vroeger toen alles beter was (haha) Toen zag je het beeld tenminste nog schudden en de bemanning trillen. Nu leek het beeld wel stil te staan zo strak en stabiel de launch ging.
Ik denk dat het vooral ligt aan hoe stevig de camera gemonteerd is en of de camera trillingen in het beeld kan dempen. Deze Soyuz lancering toont ook een behoorlijk stabiel beeld, al zie je het soms lichtelijk trillen. Maar dat is net welke camera ze laten zien wat dus ook aangeeft dat het per camera kan verschillen.
Donderdag de space walk, nog ff uitvinden Hoelaat het in NL tijd gebeurd.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Die planning is nog niet bekend zeker? Ik kon het in ieder geval nergens vinden.

Weten we al wel wanneer de terugkeer naar aarde is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-09 21:01
3raser schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:59:
[...]

Ik denk dat het vooral ligt aan hoe stevig de camera gemonteerd is en of de camera trillingen in het beeld kan dempen. Deze Soyuz lancering toont ook een behoorlijk stabiel beeld, al zie je het soms lichtelijk trillen. Maar dat is net welke camera ze laten zien wat dus ook aangeeft dat het per camera kan verschillen.

[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Die planning is nog niet bekend zeker? Ik kon het in ieder geval nergens vinden.

Weten we al wel wanneer de terugkeer naar aarde is?
Op de app van NSF staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvE-rX-NM1vgaXwI9Mm2NEQM5Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiDBHEdu5uEInh5kS2qEC3YI.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit klopt, maar geeft denk ik wel een indicatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

AMD and INTEL schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:32:
[...]

Op de app van NSF staat

[Afbeelding]

Geen idee of dit klopt, maar geeft denk ik wel een indicatie
Welke tijdzone is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Twilight Zone? :+
Tijdzone van SpaceX vermoed ik, hoewel UTC ook wel een goede gok is. Dat gebruiken ze op ISS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Aangezien er geen tijdzone bijstaat waarschijnlijk die van SpaceX. Het blijven Amerikanen, en hoewel ze zelf ook meerdere tijdzones hebben zal het de Oost tijd zijn schat ik in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMD and INTEL
Nederlandse, update automatisch naar waar je bent wat wel handig is aan die app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:17:
Aangezien er geen tijdzone bijstaat waarschijnlijk die van SpaceX. Het blijven Amerikanen, en hoewel ze zelf ook meerdere tijdzones hebben zal het de Oost tijd zijn schat ik in.
Waarom oost ? Mission control zit in hawthorne (CA), dus westkust.

edit:
https://www.spacex.com/la...on/?missionId=polarisdawn
The Polaris Dawn crew will attempt the EVA from Dragon on Thursday, September 12 at 2:23 a.m. ET.

[ Voor 21% gewijzigd door ZeRoC00L op 10-09-2024 19:29 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dus toch Oost :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Ingekorte blogpost van SpaceX, stukken door mij dikgedrukt

SpaceX Blog: Starships are meant to fly

SpaceX was founded in 2002 to expand access to outer space. [...] Today, we’re flying at an unprecedented pace as the world’s most active launch services provider. SpaceX is safely and reliably launching astronauts, satellites, and other payloads on missions benefiting life on Earth and preparing humanity for our ultimate goal: to explore other planets in our solar system and beyond.

Starship is paramount to making that sci-fi future, [...], a reality. It is the largest and most powerful space transportation system ever developed, and its fully and rapidly reusable design will exponentially increase humanity’s ability to access and utilize outer space. [,,,]

Every flight of Starship has made tremendous progress and accomplished increasingly difficult test objectives, making the entire system more capable and more reliable. Our approach of putting flight hardware in the flight environment as often as possible maximizes the pace at which we can learn recursively and operationalize the system. This is the same approach that unlocked reuse on our Falcon fleet of rockets and made SpaceX the leading launch provider in the world today.

To do this and do it rapidly enough [...] Starships need to fly. The more we fly safely, the faster we learn; the faster we learn, the sooner we realize full and rapid rocket reuse. Unfortunately, we continue to be stuck in a reality where it takes longer to do the government paperwork to license a rocket launch than it does to design and build the actual hardware.[...]
FLIGHT 5
The Starship and Super Heavy vehicles for Flight 5 have been ready to launch since the first week of August. The flight test will include our most ambitious objective yet: attempt to return the Super Heavy booster to the launch site and catch it in mid-air.

[...]

It's understandable that such a unique operation would require additional time to analyze from a licensing perspective. Unfortunately, instead of focusing resources on critical safety analysis and collaborating on rational safeguards to protect both the public and the environment, the licensing process has been repeatedly derailed by issues ranging from the frivolous to the patently absurd. At times, these roadblocks have been driven by false and misleading reporting, built on bad-faith hysterics from online detractors or special interest groups who have presented poorly constructed science as fact.

We recently received a launch license date estimate of late November from the FAA, [...]. This is a more than two-month delay to the previously communicated date of mid-September. This delay was not based on a new safety concern, but instead driven by superfluous environmental analysis. The four open environmental issues are illustrative of the difficulties launch companies face in the current regulatory environment for launch and reentry licensing.
STEEL AND WATER
Starship’s water-cooled steel flame deflector has been the target of false reporting, wrongly alleging that it pollutes the environment or has operated completely independent of regulation. [...]

At no time did SpaceX operate the deflector without a permit. [...] . SpaceX worked closely with Texas Commission on Environmental Quality (TCEQ) to incorporate numerous mitigation measures prior to its use, including the installation of retention basins, construction of protective curbing, plugging of outfalls during operations, and use of only potable (drinking) water that does not come into contact with any industrial processes. A permit number was assigned and made active in July 2023. TCEQ officials were physically present at the first testing of the deluge system and given the opportunity to observe operations around launch.

The water-cooled steel flame deflector does not spray pollutants into the surrounding environment. [...] Outflow water has been sampled after every use of the system and consistently shows negligible traces of any contaminants, and specifically, that all levels have remained below standards for all state permits that would authorize discharge. TCEQ, the FAA, and the U.S. Fish and Wildlife Service evaluated the use of the system prior to its initial use, and during tests and launch, and determined it would not cause environmental harm.

When the EPA issued its Administrative Order in March 2024,[...] it was decided that SpaceX should apply for an individual discharge permit. [...] we applied for an individual permit in July 2024.

The subsequent fines levied on SpaceX by TCEQ and the EPA are entirely tied to disagreements over paperwork. We chose to settle so that we can focus our energy on completing the missions and commitments that we have made to the U.S. government, commercial customers, and ourselves. Paying fines is extremely disappointing when we fundamentally disagree with the allegations, and we are supported by the fact that EPA has agreed that nothing about the operation of our flame deflector will need to change. Only the name of the permit has changed.
GOOD STEWARD
[...] As we have built up capacity to launch and developed new sites across the country, we have always been committed to public safety and mitigating impacts to the environment. At Starbase, we implement an extensive list of mitigations developed with federal and state agencies, many of which require year-round monitoring and frequent updates to regulators and consultation with independent biological experts. [...] The narrative that we operate free of, or in defiance of, environmental regulation is demonstrably false.

Environmental regulations and mitigations serve a noble purpose,[...] However, with the licensing process being drawn out for Flight 5, we find ourselves delayed for unreasonable and exasperating reasons.

On Starship’s fourth flight, the top of the Super Heavy booster, commonly known as the hot-stage, was jettisoned to splash down on its own in the Gulf of Mexico.[...] Given the distribution of marine animals in the specific landing area and comparatively small size of the hot-stage, the probability of a direct impact is essentially zero. This is something previously determined as standard practice by the FAA and the National Marine Fisheries Service for the launch industry at large[...]. The only proposed modification for Starship’s fifth flight is a marginal change in the splashdown location of the hot-stage which produces no increase in likelihood for impacting marine life. Despite this, the FAA leadership approved a 60-day consultation with the National Marine Fisheries Service. Furthermore, [...] any new questions raised during that time can reset the 60-day counter, over and over again. This single issue, [...], could indefinitely delay launch without addressing any plausible impact to the environment.

Another unique aspect to Starship’s fifth flight and a future return and catch of the Super Heavy booster will be the audible sonic booms in the area around the return location. [...] Although animals exposed to the sonic booms may be briefly startled, numerous prior studies have shown sonic booms of varying intensity have no detrimental effect on wildlife. Despite this documented evidence, the FAA leadership approved an additional 60-day consultation with U.S. Fish and Wildlife as a slightly larger area could experience a sonic boom.

Lastly, the area around Starbase is well known as being host to various protected birds. SpaceX already has extensive mitigations in place and has been conducting biological monitoring for birds near Starbase for nearly 10 years. The protocol for the monitoring was developed with U.S. Fish and Wildlife service, and is conducted by professional, qualified, independent biologists. To date, the monitoring has not shown any population-level impacts to monitored bird populations, despite unsubstantiated claims to the contrary that the authors themselves later amended.[...]
[...]
TO FLY
Despite a small, but vocal, minority of detractors trying to game the regulatory system to obstruct and delay the development of Starship, SpaceX remains committed to the mission at hand. [...]
Because life will be multiplanetary, and will be made possible by the farsighted strides we take today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Laatst online: 23:13
Jean Paul, amice. Goed bezig man. <Lullo's uit>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:58:
Ingekorte blogpost van SpaceX, stukken door mij dikgedrukt

[...]
Echt belachelijk, tot net na de verkiezingen. Als ze hierdoor het contract niet halen, wat gebeurt er dan? Mag hopen dat dit toch sneller gaat op een of andere manier.

Ben toch wel blij met het draghi report, staan best goede dingen over de ruimtevaart in. Mag hopen dat dit in overweging wordt genomen zodat we in Europa ook weer aan de top kunnen meedoen.
The EU's commercial competitors, mainly from the US and China, have developed new capacities which are not accessible to Europe (e.g. micro and super-heavy launchers, reusability, new propulsion, etc.). As a a result, they are proposing attractive launch-service prices on the commercial market. The emergence in the market of reusable launchers has been a game-changer. Reusability allows US' Space X (with its Falcon launchers holding a very high launch cadence) to address its own needs (40%), the US' institutional needs (over 30%), and commercial needs. The access to a high volume of government contracts and a vertically integrated model translate into high capabilities, and allow SpaceX to offer very low-cost launch services on the commercial market. In China, the first stage of Long March 8 is expected to reach ten-time reusability by 2025. In July 2023, a private Chinese company launched the first launcher (ZQ-2) powered by a liquid methane-oxygen engine. The launchers and space transportation programmes driven by the ESA and its member countries have failed to react to this global technology evolution, due to complex decision-making, a governance structure char acterised by a 'geographical return' principle, and the absence of a European preference approach.
https://commission.europa..._en?utm_source=perplexity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

SpaceX has updated the time of the Polaris Dawn spacewalk to Thursday, September 12 at 5:58 a.m. ET.
Vandaag 11:58 Nederlandse tijd dus.

Van de excellente live updates @SPACE.com.

Zelfde site: How SpaceX's historic Polaris Dawn private spacewalk will work.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Dat is inderdaad 11:58 Nederlandse tijd. De livestream start een uur eerder om 10:55.

De website van SpaceX vermeld tevens nog dat er een backup datum is op vrijdag.
If needed, a backup opportunity is available on Friday, September 13.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Dit is trouwens de tijdlijn voor de ruimtewandeling. Ik neem aan dat ze om 11:55 beginnen bij stap 1? Of zullen ze het zo gepland hebben dat we de livestream 11:55 start bij 00:30:25 (Unlatch hatch open)?

Hr/Min/Sec Event
00:00:00 Suit purge initiated (EVA START)
00:05:42 Suit purge complete
00:06:12 Suit leak check
00:30:25 Unlatch hatch open
00:33:25 Hatch opening begins
00:33:55 EV1 exits Dragon
00:34:35 EV1 suited mobility tests begin
00:46:55 EV1 returns to seat
00:51:25 EV2 exits Dragon
00:52:25 EV2 suited mobility tests begin
00:59:00 EV2 returns to seat
01:00:00 Hatch closure begins
01:01:00 Latch hatch close
01:02:00 Repressurization 1 begins
01:18:20 Cabin leak check
01:26:20 Repressurization 2 begins
01:43:55 Oxygen washout and nitrogen-oxygen to suits
01:50:00 Repressurization complete (EVA END)

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 11:52
3raser schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:50:
Dit is trouwens de tijdlijn voor de ruimtewandeling. Ik neem aan dat ze om 11:55 beginnen bij stap 1? Of zullen ze het zo gepland hebben dat we de livestream 11:55 start bij 00:30:25 (Unlatch hatch open)?

Hr/Min/Sec Event
00:00:00 Suit purge initiated (EVA START)
00:05:42 Suit purge complete
00:06:12 Suit leak check
00:30:25 Unlatch hatch open
00:33:25 Hatch opening begins
00:33:55 EV1 exits Dragon
00:34:35 EV1 suited mobility tests begin
00:46:55 EV1 returns to seat
00:51:25 EV2 exits Dragon
00:52:25 EV2 suited mobility tests begin
00:59:00 EV2 returns to seat
01:00:00 Hatch closure begins
01:01:00 Latch hatch close
01:02:00 Repressurization 1 begins
01:18:20 Cabin leak check
01:26:20 Repressurization 2 begins
01:43:55 Oxygen washout and nitrogen-oxygen to suits
01:50:00 Repressurization complete (EVA END)
Zou dit nou echt 'live' uitgezonden worden? Ik mag toch aannemen dat er een x seconden vertraging in zit. Stel dat er wat mis gaat als ze buiten de capsule zijn dan wil je toch niet dat iedereen dat kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

SuperKneus schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:01:
[...]

Zou dit nou echt 'live' uitgezonden worden? Ik mag toch aannemen dat er een x seconden vertraging in zit. Stel dat er wat mis gaat als ze buiten de capsule zijn dan wil je toch niet dat iedereen dat kan zien.
De lancering is toch ook live te volgen? Wat als de booster ontploft en de Dragon abort verkeerd gaat? Ik denk dat ze dit juist live uitzenden om te laten zien hoe goed ze alles onder controle hebben. Ik las het artikel in de Volkskrant over Jared Isaacman en daarin wordt ook benadrukt hoe gevaarlijk deze missie is. Maar ik geloof nooit dat SpaceX dit zou aandurven als ze er geen 100% vertrouwen in zouden hebben. Ja, die ruimtepakken zijn nooit in de praktijk getest, maar eens moet de eerste keer zijn toch? En die Jared klinkt dan als een prima persoon om die test uit te voeren. Hij heeft ervaring genoeg.

• Who Am I?
En dan gaat het fout en een paar seconden vertraging. Wat dan? Gooit SpaceX dan het beeld op zwart en dan? Dan zal er alsnog uitgelegd moeten worden dat er iets is fout gegaan. Die pakken zijn op aarde al uitgebreid getest in een omgeving die de ruimte na moet bootsen. Het enige verschil is dat als er nu niets fout gaat, ze op een paar honderd kilometer boven de aarde zweven en op zichzelf zijn aangewezen. Maar reken maar dat als er ook maar enige twijfel is, een honderdste (zo niet duizendste) van een procent kans dat er iets mis gaat, ze de EVA niet uitvoeren.

Stel, de astronaut komt op een of andere manier los van de Dragon, en zweeft door de ruimte, zou Dragon dan in staat zijn met de thrusters de astronaut weer op te pikken? Zou dat een scenario zijn waarvoor getraind is? Ik denk van wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Who Am I? op 12-09-2024 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Who Am I? schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:40:
Stel, de astronaut komt op een of andere manier los van de Dragon, en zweeft door de ruimte, zou Dragon dan in staat zijn met de thrusters de astronaut weer op te pikken? Zou dat een scenario zijn waarvoor getraind is? Ik denk van wel.
For the spacewalk, Isaacman and Gillis will exit the spacecraft tethered by an oxygen line while Poteet and Menon stay in the cabin.
Los komen van Dragon betekend een zekere dood omdat dat betekend dat ze geen zuurstof meer hebben. De pakken van SpaceX hebben geen zuurstoffles achterop hun rug zoals ze bijvoorbeeld bij het ISS wel hebben.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:09
Ondertussen is SpaceX nog even aan het flexen met een lancering + RTLS over ~5 minuten :D

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SuperKneus schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:01:
[...]
Zal ongetwijfeld vertraagd worden om zo’n Superbowl Janet Jackson scenario te voorkomen voor de tere Amerikaanse zieltjes :p

PSN

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Hier de officiële livestream op X.
[Embed: https://x.com/i/broadcasts/1OyJAZnwZqLxb]

• Who Am I?
3raser schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:59:
[...]

[...]

Los komen van Dragon betekend een zekere dood omdat dat betekend dat ze geen zuurstof meer hebben. De pakken van SpaceX hebben geen zuurstoffles achterop hun rug zoals ze bijvoorbeeld bij het ISS wel hebben.
Duidelijk. Daar was ik niet van op de hoogte. Ik heb wel plaatjes gezien dat ze aan een slang iets buiten Dragon zweven. Er zal dus wel iets aan lengte beschikbaar zijn, maar loskomen is dus doodgaan als je niet lang genoeg je adem in kan houden.

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 11:52
Ik snap ook wel dat als de stream op zwart gaat om dat het mis gaat dat er een uitleg moet komen. En natuurlijk is dit goed getest. Het klopt ook dat een lancering mis kan gaan.

Maar ik had meer de vraag omdat je idd overal leest dat het een spannende missie is. Dan zou ik verwachten dat er iets van een vertraging is. Het zou lullig zijn als alle viewers een van de members ala de Tesla Roadster langzaam zien weg zweven.

Maar laten we positief blijven :-)

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Voorlopig geen beeld van de binnenkant van de capsule helaas - had ook wel graag de seat rotation gezien.

Nu wel beeld van binnen, heel tof weer

[ Voor 16% gewijzigd door LAD93 op 12-09-2024 12:00 ]

per aspera ad astra

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

LAD93 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:57:
Voorlopig geen beeld van de binnenkant van de capsule helaas - had ook wel graag de seat rotation gezien.

Nu wel beeld van binnen, heel tof weer
Daar zijn ze dan!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Ik was in de veronderstelling dat de EVA op ~700 km hoogte gedaan werd? of is de hoogtemeter op de stream stuk? Geen geluid op het werk

[ Voor 11% gewijzigd door aerofreak op 12-09-2024 12:02 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:09
aerofreak schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:02:
Ik was in de veronderstelling dat de EVA op ~700 km hoogte gedaan werd? of is de hoogtemeter op de stream stuk? Geen geluid op het werk
De hoogtemeter is accuraat. Ze gingen tot ong zo laag als 190km en gaan nu weer omhoog richting de 700km. Ze zitten als het ware in een ovale baan om de aarde ipv een ronde.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Ah dat heb ik ff gemist :)

~Leonardo Da Vinci~

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:36
P v d (pot ver drie) mis ik het net. Hele week op zitten wachten. Mis ik het.

Dan maar ff terug gaan zien op yt

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Pagina: 1 ... 194 ... 202 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch