Heb je de graphic zelf ook vergeleken met het beeldmateriaal? Het is overduidelijk dat die graphic niet overeen kwam met het daadwerkelijke aantal uitgevallen motoren. Ze zaten er dichtbij maar misten er toch echt wel een paar.YakuzA schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:37:
[...]
Er staat toch een graphic links onderin waar je ziet hoeveel en welke motoren uit zijn gevallen?
Zelf met paint gaan tellen is wat dubbelop
Ging idd van 5 naar 8 die het niet deden in het verloop van de vlucht dacht ik.
In Everyday Astronaut's stunning 8k video, it was observed that the six Raptors which failed were completely devoid of their nozzles. pic.twitter.com/QeVnKdp9oK
— Ezer (@EzerRatchaga) 23 april 2023
Hmm. Daar zie ik niet zo gek veel aan want de nozzles zijn donker. Als je het wit van de exhaust weghaalt dan zie je de nozzles ook niet meer. Alleen die 4 linksboven worden een beetje door de zon belicht.
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
De hele filosofie van 'snel iets de lucht in sturen en kijken waar het fout gaat' wordt hier natuurlijk best vaak besproken, volgens mij een heel goed initiatief om relatief goedkoop en snel heel veel te leren. Iets meer op de achtergrond en in het verlengde hiervan staat nog iets wat ik veel minder vaak hoor: Ze bouwen geen raket, ze bouwen een fabriek die raketten kan maken. Dat is volgens mij een hele belangrijke om in het achterhoofd te houden bij alles wat over testen e.d. gaat: Het doel is om zo snel en goedkoop mogelijk raketten en Raptor engines uit te kunnen spugen. En iedere versie is een klein beetje beter, voortschrijdend inzicht enz. Daarom zijn er in het verleden starships en boosters gescrapped nog voor ze ook maar een test of een vluchtpoging gedaan hadden, gewoon omdat een verbeterde variant al klaar stond.
Verderop in deze thread op Twitter neemt hij deze aanmaning terug omdat het onduidelijk is of de nozzles effectief verwoest werden of dat ze gewoon niet zichtbaar zijn.
EDIT: sorry, dat was niet bij deze tweet maar die van iemand anders. Het is op dit moment niet duidelijk of de nozzles effectief verwoest werden.
We did see plume anomalies during ascent. Engine shutdowns are common but very few are “loss of nozzle” events. Six in one flight suggests a common cause. I’d guess it was failure of the launch pad creating ejecta that struck various bells, causing their failures during ascent. https://t.co/0o8xQUQ3Zk
— Dr. Phil Metzger (@DrPhiltill) 23 april 2023
[Voor 24% gewijzigd door Matomatisch op 24-04-2023 15:44]
Misschien is de slordige/brute lancering ook de reden waarom er zo weinig goede close-up videobeelden van zijn. Kijk eens hoe elegant de lancering van de Saturnus V was, met veel mooiere beelden dan nu:
Slo-mo:
Slo-mo:
[Voor 14% gewijzigd door Cyberblizzard op 24-04-2023 15:46]
PostNL heeft van de week hun nieuwe postzegels gepresenteerd met als thema "De reis naar de maan".
Zijn vanaf deze week ook te koop bij PostNL voor het reguliere tarief.Het postzegelvel De reis naar de maan telt 9 postzegels met illustraties die met de ruimte te maken hebben. In het vel ontbreekt de 10e postzegel: de maan. De uitgestanste cirkelvorm staat symbool voor de maanpostzegel die PostNL wil uitgeven zodra de mens rond 2025 weer voet op de maan heeft gezet. Deze uitgifte zal dan als 10e postzegel de reis naar de maan compleet maken.
Er zijn 3 ronde postzegels. De andere 6 postzegels hebben een vrije vorm. Op de postzegels staan illustraties van de volgende onderwerpen: planeet Saturnus, Orioncapsule voor de bemanning, zwevende astronaut in ruimtepak, satelliet met zonnecellen, zicht op de aarde vanaf de maan, SLS-draagraket, Orioncapsule tijdens ‘splash down’ aan parachutes, moonboot als klassiek onderdeel van
[Voor 46% gewijzigd door Ypuh op 24-04-2023 16:07]
@Ypuh Die ronde zijn wel erg leuk, beetje zoals de missie patches. Ben zelf geen postzegelverzamelaar, maar wellicht dat ik toch een setje aanschaf.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De lancering van Starship heeft tot 10 km ver schade veroorzaakt:
Het puin sloeg ook veel verder weg dan voorzien. SpaceX had in haar milieuvergunning beloofd dat brokstukken maximaal tot 1,2 kilometer ver zouden wegvliegen. In werkelijkheid werd het stadje Port Isabel, op 10 kilometer afstand, bedolven onder stof en sneuvelden er heel wat ruiten.
Niet alleen de brokstukken en het stof vlogen veel verder dan voorzien, ook het lawaai was groter dan verwacht. Het geluid van de lancering bereikte een niveau van 110 decibel, meer dan de 90 tot 100 decibel die in de milieuvergunning was voorzien. Voor natuurorganisaties is dat een groot probleem, omdat de lanceerinstallatie in Boca Chica in Zuid-Texas in een lagune aan de Golf van Mexico ligt waar zeldzame vogels en schildpadden leven en broeden. Die werden fel opgeschrikt door het helse lawaai en het vele stof.
Niemand hier de ispace landing op de maan gevolgd? Bij al het Starship geweld schijnbaar een beetje ondergegaan.
Het doel van de missie was de eerste commerciële lander op de maan neer te zetten.
https://www.cnn.com/2023/...e-hakuto-r-scn/index.html
Wij hadden ook technologie aan boord dus nogal spannend hier, het zou onze eerste equipment op de maan worden. Helaas is het waarschijnlijk onze eerste equipment in de maan geworden
. Ben erg benieuwd naar de reden dat het mis is gegaan.
Het doel van de missie was de eerste commerciële lander op de maan neer te zetten.
Wij hadden ook technologie aan boord dus nogal spannend hier, het zou onze eerste equipment op de maan worden. Helaas is het waarschijnlijk onze eerste equipment in de maan geworden

Als ik dat zo lees dan moeten er mensen hebben geslapen bij de toezichthouder. 1.2 kilometer.. really?XWB schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:23:
[...]
Hoe mooi ik het ook allemaal vind dit is echt wel een ding waar veel meer aandacht voor mag komen. (is er bekend hoeveel troep er in de zee terecht is gekomen ?)
Strava | Twitter | Mastodon.nl
Dat die stof wolk 10km ver gevlogen heeft geloof ik wel, maar brokstukken die ruiten laten sneuvelen?XWB schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:23:
[...]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Heel jammer dat het niet gelukt is. Ik was het live aan het volgen en je zag na het moment dat de landing ingezet zou moeten zijn de gezichten van de engineers heel bedrukt worden. Even later kwam de directeur van Ispace een mooie speech geven.Garyu schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:09:
Niemand hier de ispace landing op de maan gevolgd? Bij al het Starship geweld schijnbaar een beetje ondergegaan.
Wij hadden ook technologie aan boord dus nogal spannend hier, het zou onze eerste equipment op de maan worden. Helaas is het waarschijnlijk onze eerste equipment in de maan geworden. Ben erg benieuwd naar de reden dat het mis is gegaan.
Deze ochtend blijkt dat de lander meer brandstof verbruikte dan verwacht waardoor hij de laatste meters zonder kwam te zitten.
Our HAKUTO-R M1 lunar lander was scheduled to land on the surface of the Moon at approx. 1:40 (JST). As of 8:00 today (JST), communication between the lander at the Mission Control Center was lost and it has been determined that Success 9 of the milestones is not achievable.(1/3)
— ispace (@ispace_inc) 26 april 2023
Gelukkig is de tweede lander al ver in ontwikkeling en kunnen ze hieruit leren. Lancering staat gepland in 2024.
Na wat zoekwerk kom ik niet verder dan dat er één raam is gensneuveld en waarschijnlijk door trillingen i.p.v. brokstukken. De stad heeft wel veel stof verzameld.MewBie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:33:
[...]
Dat die stof wolk 10km ver gevlogen heeft geloof ik wel, maar brokstukken die ruiten laten sneuvelen?
To residents of Port Isabel, about six miles away from the launch site, Starship’s launch felt like an earthquake, according to a New York Times report. The ground rumbled and the sound of the engines roaring to life was audible. At least one window shattered amid the force.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Die Saturnusachtige planeet vind ik wat misplaatstYpuh schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:03:
PostNL heeft van de week hun nieuwe postzegels gepresenteerd met als thema "De reis naar de maan".
[...]
Zijn vanaf deze week ook te koop bij PostNL voor het reguliere tarief.
[Afbeelding]

Gezien het thema van de set slaat het de plank wel wat mis inderdaad, maar ik heb zo'n vermoeden dat het erbij zit om mensen wat herkenbaars te geven.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Ze slapen nu in ieder geval niet meer, lanceringen zijn voor onbepaalde tijd verboden.Webgnome schreef op woensdag 26 april 2023 @ 06:58:
[...]
Als ik dat zo lees dan moeten er mensen hebben geslapen bij de toezichthouder. 1.2 kilometer.. really?
Hoe mooi ik het ook allemaal vind dit is echt wel een ding waar veel meer aandacht voor mag komen. (is er bekend hoeveel troep er in de zee terecht is gekomen ?)
https://www.flyingmag.com...nded-indefinitely-by-faa/
Fraser Cain, Scott Manley, Marcus House:
What went wrong?
What went wrong?
Zie/luister hier het gehele gesprek met Elon Musk over de Starship lancering:
YouTube: Elon Musk Starship Update After Explosion: "We'll Reach Orbit in 202...
En zie deze post op NASA spaceflight forum voor een transcriptie van het gesprek:
https://forum.nasaspacefl...669.msg2483001#msg2483001
YouTube: Elon Musk Starship Update After Explosion: "We'll Reach Orbit in 202...
En zie deze post op NASA spaceflight forum voor een transcriptie van het gesprek:
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Samenvatting:Who Am I? schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:39:
Zie/luister hier het gehele gesprek met Elon Musk over de Starship lancering:
3 motoren werden bewust niet gestart, deze waren niet in goede conditie. Er bleven 30 motoren over wat het minimum is om te kunnen lanceren.
27 seconden na lancering werd de communicatie met Starship verbroken en later werden enkele raptors verwoest door een explosie.
Het duurde meer dan 40 seconden voordat Starship zichzelf vernietigde, dit was veel langer dan verwacht en moet herbekeken worden.
Schade aan de launch pad is volgens Elon redelijk klein, er zouden ook geen schadelijke stoffen de natuur in gekomen zijn. Men zou over 6 tot 8 weken weer kunnen lanceren(Elon time), tenzij de volgende Booster en Starship nog niet klaar zijn.
Men had niet verwacht dat het beton van de launch pad in de huidige staat zou verkeren na lancering. De tanks van de lanceer toren zouden toch al vervangen worden, dus geen probleem dat deze beschadigd zijn.
Onder de lanceertoren komt nu een dikke stalen plaat die de krachten van een lancering moeten opvangen. (Ik lees her en der dan men een 'omgekeerde regendouche' gaat installeren.)
Over Artemis 3: Starship zal het eerste zijn dat klaar is voor deze missie.
Er staat nog veel meer in, maar dit heb ik snel bijeen geschreven.
Thnx.Matomatisch schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:07:
[...]
Samenvatting:
3 motoren werden bewust niet gestart, deze waren niet in goede conditie. Er bleven 30 motoren over wat het minimum is om te kunnen lanceren.
27 seconden na lancering werd de communicatie met Starship verbroken en later werden enkele raptors verwoest door een explosie.
Het duurde meer dan 40 seconden voordat Starship zichzelf vernietigde, dit was veel langer dan verwacht en moet herbekeken worden.
Schade aan de launch pad is volgens Elon redelijk klein, er zouden ook geen schadelijke stoffen de natuur in gekomen zijn. Men zou over 6 tot 8 weken weer kunnen lanceren(Elon time), tenzij de volgende Booster en Starship nog niet klaar zijn.
Men had niet verwacht dat het beton van de launch pad in de huidige staat zou verkeren na lancering. De tanks van de lanceer toren zouden toch al vervangen worden, dus geen probleem dat deze beschadigd zijn.
Onder de lanceertoren komt nu een dikke stalen plaat die de krachten van een lancering moeten opvangen. (Ik lees her en der dan men een 'omgekeerde regendouche' gaat installeren.)
Dat Elon vaak optimistisch is weten we allemaal maar de schade aan de launch pad redelijk klein noemen..

Als ik zo die foto's zie lijkt mij dat de constructie goed beschadigd is. Maarja ik weet natuurlijk niet precies de situatie.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Aan de toren zelf is de schade niet groot. Bijvoorbeeld de chopsticks en quick disconnects zijn operationeel. Men is nu alle betonnen brokstukken aan het opruimen. Qua herstel zou er niet meer nodig zijn dan wat gewapend beton bijstorten en de nieuwe stalen plaat installeren met de infrastructuur voor het water.thijsco19 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:49:
[...]
Thnx.
Dat Elon vaak optimistisch is weten we allemaal maar de schade aan de launch pad redelijk klein noemen..![]()
Als ik zo die foto's zie lijkt mij dat de constructie goed beschadigd is. Maarja ik weet natuurlijk niet precies de situatie.
Waar nog geen info over is is de binnenkant van de launch mount, de ring waar de Booster op staat.
Dat bedoelde ik inderdaad. De OLM.Matomatisch schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:55:
[...]
Aan de toren zelf is de schade niet groot. Bijvoorbeeld de chopsticks en quick disconnects zijn operationeel. Men is nu alle betonnen brokstukken aan het opruimen. Qua herstel zou er niet meer nodig zijn dan wat gewapend beton bijstorten en de nieuwe stalen plaat installeren met de infrastructuur voor het water.
Waar nog geen info over is is de binnenkant van de launch mount, de ring waar de Booster op staat.
Wat ik ook begreep van wat Elon vertelde dat de upgrades die verwerkt zijn in de nieuwe booster, 9 was het dacht ik, grote kans hebben om te zorgen dat die launch een stuk beter zal verlopen.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Aardige samenvatting.Matomatisch schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:07:
[...]
Samenvatting:
Wat toevoegingen van mij:
- Hij verwacht dat SpaceX dit jaar $2miljard gaat gebruiken aan Starship. Daarvoor is geen extra geld nodig van investeerders.
- Flight Termination System moet waarschijnlijk krachtiger omdat de aerodynamische krachten op hoogte minder zijn en er dus een grotere 'bang' nodig is om de tanks open te scheuren.
- De booster en starship zijn sterker dan gedacht. Zelfs na 4 salto's boven de geluidssnelheid was alles structureel nog intact.
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
vanuit frankrijk schieten ze toch ook wel eens een raketje de ruimte in?
weet iemand waar ik dit soort data kan vinden? lijkt me indrukwekkend zo'n lancering eens te zien.
en naar de usa vliegen, met kans op uitstel is kostbaar 'tripje'. frankrijk is dan nog wel te doen
weet iemand waar ik dit soort data kan vinden? lijkt me indrukwekkend zo'n lancering eens te zien.
en naar de usa vliegen, met kans op uitstel is kostbaar 'tripje'. frankrijk is dan nog wel te doen

🆂🆃🅴🅰🅼: 🆁🅾🅾🆃🅶🅰🅼🅴🆁_🅲🅾🅼
🅿🆂🅽: 🅷🅾🅻🅻🅰🅽🅳🅷🅰🆁🅳🆂
In Zuid-Amerika is een stukje Frankrijk, Frans-Guyana, waar Europese lanceringen plaatsvinden. In Frankrijk zelf zijn geen raketlanceringen.(niet dicht genoeg bij de evenaar om in een goede baan rond de Aarde te komen.)himlims_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:16:
[Voor 3% gewijzigd door Matomatisch op 02-05-2023 10:19]
De nieuwe boosters hebben geen hydraulische trust vector control meer maar elektrische. Het hydraulische systeem is één van de dingen die vermoedelijk kapot zijn gegaan tijdens de lancering waardoor de booster niet (goed) meer te sturen was. Dat zou een verbetering moeten zijn. Daarnaast had Elon het erover dat de motoren van deze booster minder uniform (over een langere tijd met meerdere design wijzigingen) zijn gebouwd dan de nieuwere motoren van de volgende boosters. Dat zou ook de betrouwbaarheid moeten vergroten.thijsco19 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:59:
[...]
Wat ik ook begreep van wat Elon vertelde dat de upgrades die verwerkt zijn in de nieuwe booster, 9 was het dacht ik, grote kans hebben om te zorgen dat die launch een stuk beter zal verlopen.
/post
Oftewel men had deze onderdelen nog op de plank liggen.
Beter om dan uittetesten of de basis in orde is dan zomaar weggooien.
Beter om dan uittetesten of de basis in orde is dan zomaar weggooien.
Google even op V2 launch by Nazi's. Das volgens mij de laatste geweest in Normandië.himlims_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:16:

Helaas mogen wij Rusland niet in, want anders zou je naar Baikonour kunnen gaan. Dat ligt dan wel in Kazachstan, maar het grondgebied van de lanceerbasis is door Rusland geleased, dus moet je met een propusk (toestemming/vergunning) langs een stel ernstig kijkende Russische soldaten. En er is verder in dat gebied helemaal niets te doen, anders zou het an sich nog een leuke vakantiebestemming zijn.... Je kunt vanaf de steppe kijken, maar heel dichtbij komen doe je niet. Tenzij je midden in de nacht zoals de urban exlorers jezelf ergens in een gebouw verschanst om zodoende van dichtbij te kunnen kijken.himlims_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:16:
Ik noem dit omdat de Soyoezen altijd vliegen. Die doen niet aan scrubs. Het weer is altijd goed genoeg om te lanceren, zelfs in een sneeuwstorm. En de rotzooi laten ze gewoon ergens vallen, er hoeft niets recovered te worden

Er is beslag gelegd op Baikonour omdat ze de rekening niet betalen dus ik weet niet of dat nog klopt. https://www.universetoday...nch-facility-at-baikonur/
mphilipp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:43:
[...]
Helaas mogen wij Rusland niet in, want anders zou je naar Baikonour kunnen gaan. Dat ligt dan wel in Kazachstan, maar het grondgebied van de lanceerbasis is door Rusland geleased, dus moet je met een propusk (toestemming/vergunning) langs een stel ernstig kijkende Russische soldaten. En er is verder in dat gebied helemaal niets te doen, anders zou het an sich nog een leuke vakantiebestemming zijn.... Je kunt vanaf de steppe kijken, maar heel dichtbij komen doe je niet. Tenzij je midden in de nacht zoals de urban exlorers jezelf ergens in een gebouw verschanst om zodoende van dichtbij te kunnen kijken.
Ik noem dit omdat de Soyoezen altijd vliegen. Die doen niet aan scrubs. Het weer is altijd goed genoeg om te lanceren, zelfs in een sneeuwstorm. En de rotzooi laten ze gewoon ergens vallen, er hoeft niets recovered te worden
-=-
Baikonour is ook 5000km verderop. Ik weet niet wat dichterbij is, dat, of de cape.mphilipp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:43:
[...]
Helaas mogen wij Rusland niet in, want anders zou je naar Baikonour kunnen gaan. Dat ligt dan wel in Kazachstan, maar het grondgebied van de lanceerbasis is door Rusland geleased, dus moet je met een propusk (toestemming/vergunning) langs een stel ernstig kijkende Russische soldaten. En er is verder in dat gebied helemaal niets te doen, anders zou het an sich nog een leuke vakantiebestemming zijn.... Je kunt vanaf de steppe kijken, maar heel dichtbij komen doe je niet. Tenzij je midden in de nacht zoals de urban exlorers jezelf ergens in een gebouw verschanst om zodoende van dichtbij te kunnen kijken.
Maar met de launch cadence die SpaceX er op na houdt, kun je redelijk op de bonnefooi naar Kennedy Space center gaan tegenwoordig. Wikipedia: List of Falcon 9 and Falcon Heavy launches
Klopt. Het gaat ook niet om de afstand, maar om de lanceerzekerheid.Who Am I? schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:23:
[...]
Baikonour is ook 5000km verderop. Ik weet niet wat dichterbij is, dat, of de cape.
Bovendien sta je op Baikonour veel dichter bij de lancering en als je zo'n reisje maakt, ben je ook bij de rollout. Dan sta je zeg maar op spuugafstand van die raket als ie op de trein naar het platform rolt.
Ik ben blij dat ik er heen ben geweest, want het zou zomaar kunnen dat het straks helemaal niet meer open gaat. Geen idee of die basis in het oosten nu al klaar is. Gedeeltelijk wel, want ze lanceren er wel eens wat, maar ik geloof dat ie nog niet helemaal klaar is.
Wel erg jammer, want Baikonour is een historische plaats, en het is behoorlijk vervallen (wat niet in Rusland?). En gezien de afgelegen lokatie heeft het vrij weinig nut om, er als ie niet meer actief is, een museum van te maken. Er is daar verder niets. En Kazachstan is ook niet superinteressant.
Iemand heeft een render gemaakt van hoe de omgekeerde regendouche er uit zou kunnen gaan zien.Matomatisch schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:07:
[...]
(1/2) Here are some revised renderings showing what the "showerhead" steel plate that @elonmusk talked about during the recent #Starship Spaces could look like once completed. As of now, none of the steel plates appear to have any holes yet, so size and count are speculations. pic.twitter.com/sN1y6h3D1N
— Ryan Hansen Space (@RyanHansenSpace) 3 mei 2023
Ik zie dat bemande missies ook niet meer interessant genoeg zijn dit topic te kicken? 

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!
Toen bekend werd dat Blue Origin ook een maanlander mag leveren had ik ook wel op z'n minst de gebruikelijke 'Blue is stom'-opleving hier in het topic verwachtErazzzer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:31:
Ik zie dat bemande missies ook niet meer interessant genoeg zijn dit topic te kicken?

Ticking away, the moments that make up a dull day
Niet alleen de bemande missies, maar ook een belangrijke aankondiging voor de Artemis 5 missie.Erazzzer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:31:
Blue Origin mag dan uiteindelijk toch een maanlander gaan bouwen en NASA pompt er $ 3,4 miljard dollar in.
We’re excited to be selected by @NASA to land astronauts back on the Moon, this time to stay. Time to get to work! https://t.co/hiAZZCRHMg pic.twitter.com/hdLWxhBFaz
— Blue Origin (@blueorigin) 19 mei 2023
https://www.nasa.gov/pres...mis-lunar-lander-provider
Opvallend detail: toen Blue Origin NASA voor de rechter daagde omdat ze de eerste keer niet in aanmerking kwamen voor het maken van de lander, noemde ze de SpaceX manier van bijtanken in een baan rond de aarde "immensely complex and high risk". Bij de huidige lander van Blue Origin zal er ook bijgetankt moeten worden, maar in een baan rond de maan zelfs. Bij deze mijn "Blue is stom" opmerking

Maar ook belangrijk is dat Blue Origin systemen ontwikkeld voor brandstofopslag en levensvoorziening, wat belangrijk gaat zijn voor toekomstige missies naar Mars.
Wat Blue's plannen helemaal ambitieus maken is dat ze hun vloeibare waterstof lang moeten bewaren (anders kom je niet meer van de oppervlakte van de maan af). En als er iets moeilijk is dan is het ervoor zorgen dat er geen boil-off van waterstof is.
Dus ze zullen een nieuwe techniek gaan ontwikkelen om waterstof weer van gasvorm naar vloeibare vorm gaat brengen, in de ruimte. Als dat lukt zou het ook een hele revolutie voor toekomstige deep space missies teweeg kunnen brengen.
Hopelijk gaat het ze lukken allemaal. Gaan een hoop mooie dingen van Blue komen in de komende jaren.
Dus ze zullen een nieuwe techniek gaan ontwikkelen om waterstof weer van gasvorm naar vloeibare vorm gaat brengen, in de ruimte. Als dat lukt zou het ook een hele revolutie voor toekomstige deep space missies teweeg kunnen brengen.
Hopelijk gaat het ze lukken allemaal. Gaan een hoop mooie dingen van Blue komen in de komende jaren.
Blue Origin komt op mij over als een slapende reus die er dan ineens is....
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Er is ook helemaal geen launch geweestErazzzer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:31:

Let op:
Launch timer:
Geen launch
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Intussen bij SpaceX Boca Chica begint de omgekeerde regendouche onder de launch mount vorm te krijgen.
Men speculeert dat de nozzles van de regendouche zo gericht staan dat ze de Raptor motoren ontwijken en geen schade door kokend heet water veroorzaken.
In deze video laat SpaceX een test zien van een Raptor die rechtstreeks op een stalen plaat van deze regendouche blaast.
Our second narrated flyover video is live!
— RGV Aerial Photography (@RGVaerialphotos) 22 mei 2023
We listened to the feedback on the first video and implemented most of it. Any additional feedback is appreciated!
🔗 https://t.co/uzs6a8TftC pic.twitter.com/YcAoO5BTHo
Men speculeert dat de nozzles van de regendouche zo gericht staan dat ze de Raptor motoren ontwijken en geen schade door kokend heet water veroorzaken.
Quick concept showing what I interpret from the #SpaceX video showing a scale prototype of the "water-cooled showerhead" being tested against a Raptor engine. Blue lines indicate water trajectory, not a simulation of water. For those concerned about the Raptors, look closely. pic.twitter.com/q5bqYdnXyT
— Ryan Hansen Space (@RyanHansenSpace) 19 mei 2023
In deze video laat SpaceX een test zien van een Raptor die rechtstreeks op een stalen plaat van deze regendouche blaast.
Raptor test firing into a water cooled steel plate 🔥 pic.twitter.com/oXUp5PGqbf
— SpaceX (@SpaceX) 19 mei 2023
Kokend heet kunnen die motoren natuurlijk heel goed aan, water met hoge snelheid mogelijk wat minder. Maar als de motoren eenmaal zijn gestart dan wordt het water direct in stoom omgezet en weggeblazen door het uitgestoten gas, dus dan kan het niet tegen de motoren aan komen - zoals te zien in de video. Waarschijnlijker is dat voorkomen moet worden dat het water vóór de start tegen de motoren aankomt.Matomatisch schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:04:
[Twitter]
[Twitter]
Uiteraard, even niet bij stil gestaan dat de motoren zelf natuurlijk ook bloedheet wordenBadRespawn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:53:
[...]
Kokend heet kunnen die motoren natuurlijk heel goed aan, water met hoge snelheid mogelijk wat minder. Maar als de motoren eenmaal zijn gestart dan wordt het water direct in stoom omgezet en weggeblazen door het uitgestoten gas, dus dan kan het niet tegen de motoren aan komen - zoals te zien in de video. Waarschijnlijker is dat voorkomen moet worden dat het water vóór de start tegen de motoren aankomt.

De stoom wordt weggeblazen door de motoren. De druk vh door de motoren uitgestoten gas is weliswaar vrij laag (optimaal is de druk aan de mond vd nozle gelijk aan de druk vd atmosfeer) maar het gaat met hoge snelheid en grote hoeveelheid (voldoende op de hele raker op te tillen), daar kan het water/stoom niet tegenop.Matomatisch schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:28:
[...]
ik kan mij wel voorstellen dat je niet alles in contact wil laten komen met water, ookal is het in de vorm van stoom?
Ook al spuit het water naar boven, ik denk dat er tov de manier waarop NASA het doet praktisch gezien weinig verschil zal zijn mbt contact tussen water/stoom en onderdelen vd raket.
Verschil is natuurlijk dat bij Starship het water primair dient om de metalen plaat te koelen. Het is veel minder water over een veel minder groot oppervlak dan wat NASA doet primair om geluidstrillingen te dempen.
Voor de liefhebbers
ULA static fire test zo rond middernacht
[YouTube: May 25 Live Broadcast: Vulcan Cert-1 Flight Readiness Firing (FRF)]
en gecancelled
https://twitter.com/ulala...4360246804480autosize%3D1
ULA static fire test zo rond middernacht
[YouTube: May 25 Live Broadcast: Vulcan Cert-1 Flight Readiness Firing (FRF)]
en gecancelled
https://twitter.com/ulala...4360246804480autosize%3D1
[Voor 49% gewijzigd door D-dark op 25-05-2023 22:54]
iMac 24" 2021 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 14 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 8 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 AX (XS4ALL)
Wat een beelden 

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Interessant filmpje
This week, the @EuropaClipper team deployed a 28 ft (8.5 m) boom that will support the spacecraft's magnetometer – a key instrument for confirming that an ocean lies beneath the surface of Jupiter's icy moon Europa – and the test went swimmingly! pic.twitter.com/qU9gcv1OpP
— NASA JPL (@NASAJPL) 26 mei 2023
Ik weet dat ik een website gezien heb waar je kon zien wat de verschillen waren tussen de boosters en starships, maar die kan ik nu niet terug vinden.
Ben namelijk wel benieuwd wat het verschil is tussen de nieuwe b en ss ivm de eerste launch b en ss
Ben namelijk wel benieuwd wat het verschil is tussen de nieuwe b en ss ivm de eerste launch b en ss
De Starships 24 en 25 zijn volgens mij identiek. Dus daar zal niet veel anders zijn.
De boosters verschillen dan wel weer flink. De nieuwe booster zal elektrische TVC hebben ipv de huidige hydraulische. Volgens mij is de downcomer verstevigd nadat die van B7 implodeerde. En zal er voornamelijk ook veel software technisch veranderen.
Zal eens navragen bij de mensen van NasaSpaceFlight of er ergens een mooi overzicht te vinden is.
De boosters verschillen dan wel weer flink. De nieuwe booster zal elektrische TVC hebben ipv de huidige hydraulische. Volgens mij is de downcomer verstevigd nadat die van B7 implodeerde. En zal er voornamelijk ook veel software technisch veranderen.
Zal eens navragen bij de mensen van NasaSpaceFlight of er ergens een mooi overzicht te vinden is.
Boeing Starliner weer uitgesteld!
Wat een ongelooflijke bende zijn die lui ervan aan het maken zeg! En dat terwijl iedereen aan het begin van Commercial Crew dacht dat Boeing beter het hele contract kon krijgen en dat ze SpaceX met de handen op de rug nog zouden verslaan!
Dragon heeft inmiddels 38 astronauten in een baan om de Aarde gebracht in net iets meer dan 3 jaar inmiddels alweer.
Starliner delayed again.
— Chris Bergin - NSF (@NASASpaceflight) 1 juni 2023
Boeing has found two new issues via the latest review.
1) Parachute System - soft links (made of fabric) load limit data wasn't correct and restest showed failure at a loading point.
2) Wire harnesses covered in tape. The tape is now determined to be… https://t.co/UaJJ2JXDhB
Wat een ongelooflijke bende zijn die lui ervan aan het maken zeg! En dat terwijl iedereen aan het begin van Commercial Crew dacht dat Boeing beter het hele contract kon krijgen en dat ze SpaceX met de handen op de rug nog zouden verslaan!
Dragon heeft inmiddels 38 astronauten in een baan om de Aarde gebracht in net iets meer dan 3 jaar inmiddels alweer.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Let op:
Launch timer:
Geen launch
Launch timer:
Geen launch