• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-01 12:36

3raser

⚜️ Premium member

YakuzA schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:37:
[...]

Er staat toch een graphic links onderin waar je ziet hoeveel en welke motoren uit zijn gevallen?
Zelf met paint gaan tellen is wat dubbelop :p

Ging idd van 5 naar 8 die het niet deden in het verloop van de vlucht dacht ik.
Heb je de graphic zelf ook vergeleken met het beeldmateriaal? Het is overduidelijk dat die graphic niet overeen kwam met het daadwerkelijke aantal uitgevallen motoren. Ze zaten er dichtbij maar misten er toch echt wel een paar.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-01 12:36

3raser

⚜️ Premium member

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm. Daar zie ik niet zo gek veel aan want de nozzles zijn donker. Als je het wit van de exhaust weghaalt dan zie je de nozzles ook niet meer. Alleen die 4 linksboven worden een beetje door de zon belicht.

Signatures zijn voor boomers.

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
De hele filosofie van 'snel iets de lucht in sturen en kijken waar het fout gaat' wordt hier natuurlijk best vaak besproken, volgens mij een heel goed initiatief om relatief goedkoop en snel heel veel te leren. Iets meer op de achtergrond en in het verlengde hiervan staat nog iets wat ik veel minder vaak hoor: Ze bouwen geen raket, ze bouwen een fabriek die raketten kan maken. Dat is volgens mij een hele belangrijke om in het achterhoofd te houden bij alles wat over testen e.d. gaat: Het doel is om zo snel en goedkoop mogelijk raketten en Raptor engines uit te kunnen spugen. En iedere versie is een klein beetje beter, voortschrijdend inzicht enz. Daarom zijn er in het verleden starships en boosters gescrapped nog voor ze ook maar een test of een vluchtpoging gedaan hadden, gewoon omdat een verbeterde variant al klaar stond.

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-12-2025
Verderop in deze thread op Twitter neemt hij deze aanmaning terug omdat het onduidelijk is of de nozzles effectief verwoest werden of dat ze gewoon niet zichtbaar zijn.

EDIT: sorry, dat was niet bij deze tweet maar die van iemand anders. Het is op dit moment niet duidelijk of de nozzles effectief verwoest werden.

[ Voor 24% gewijzigd door Matomatisch op 24-04-2023 15:44 ]

Verwijderd

Misschien is de slordige/brute lancering ook de reden waarom er zo weinig goede close-up videobeelden van zijn. Kijk eens hoe elegant de lancering van de Saturnus V was, met veel mooiere beelden dan nu:

Slo-mo:

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2023 15:46 ]

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:23
PostNL heeft van de week hun nieuwe postzegels gepresenteerd met als thema "De reis naar de maan".
Het postzegelvel De reis naar de maan telt 9 postzegels met illustraties die met de ruimte te maken hebben. In het vel ontbreekt de 10e postzegel: de maan. De uitgestanste cirkelvorm staat symbool voor de maanpostzegel die PostNL wil uitgeven zodra de mens rond 2025 weer voet op de maan heeft gezet. Deze uitgifte zal dan als 10e postzegel de reis naar de maan compleet maken.

Er zijn 3 ronde postzegels. De andere 6 postzegels hebben een vrije vorm. Op de postzegels staan illustraties van de volgende onderwerpen: planeet Saturnus, Orioncapsule voor de bemanning, zwevende astronaut in ruimtepak, satelliet met zonnecellen, zicht op de aarde vanaf de maan, SLS-draagraket, Orioncapsule tijdens ‘splash down’ aan parachutes, moonboot als klassiek onderdeel van
Zijn vanaf deze week ook te koop bij PostNL voor het reguliere tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX16d3w_S9Fa4WEmFAjokWdHbp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LQBqDcShmxGG5UnOVhUes6wW.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door Ypuh op 24-04-2023 16:07 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Ypuh Die ronde zijn wel erg leuk, beetje zoals de missie patches. Ben zelf geen postzegelverzamelaar, maar wellicht dat ik toch een setje aanschaf.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De lancering van Starship heeft tot 10 km ver schade veroorzaakt:
Het puin sloeg ook veel verder weg dan voorzien. SpaceX had in haar milieuvergunning beloofd dat brokstukken maximaal tot 1,2 kilometer ver zouden wegvliegen. In werkelijkheid werd het stadje Port Isabel, op 10 kilometer afstand, bedolven onder stof en sneuvelden er heel wat ruiten.

Niet alleen de brokstukken en het stof vlogen veel verder dan voorzien, ook het lawaai was groter dan verwacht. Het geluid van de lancering bereikte een niveau van 110 decibel, meer dan de 90 tot 100 decibel die in de milieuvergunning was voorzien. Voor natuurorganisaties is dat een groot probleem, omdat de lanceerinstallatie in Boca Chica in Zuid-Texas in een lagune aan de Golf van Mexico ligt waar zeldzame vogels en schildpadden leven en broeden. Die werden fel opgeschrikt door het helse lawaai en het vele stof.

March of the Eagles

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:08

Garyu

WW

Niemand hier de ispace landing op de maan gevolgd? Bij al het Starship geweld schijnbaar een beetje ondergegaan.

Het doel van de missie was de eerste commerciële lander op de maan neer te zetten.

https://www.cnn.com/2023/...e-hakuto-r-scn/index.html

Wij hadden ook technologie aan boord dus nogal spannend hier, het zou onze eerste equipment op de maan worden. Helaas is het waarschijnlijk onze eerste equipment in de maan geworden :/ . Ben erg benieuwd naar de reden dat het mis is gegaan.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:22
XWB schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:23:

[...]
Als ik dat zo lees dan moeten er mensen hebben geslapen bij de toezichthouder. 1.2 kilometer.. really?

Hoe mooi ik het ook allemaal vind dit is echt wel een ding waar veel meer aandacht voor mag komen. (is er bekend hoeveel troep er in de zee terecht is gekomen ?)

Strava | AP | IP | AW

• MewBie
  • Laatst online: 23:33
XWB schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:23:

[...]
Dat die stof wolk 10km ver gevlogen heeft geloof ik wel, maar brokstukken die ruiten laten sneuvelen? :?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Matomatisch
Garyu schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:09:
Niemand hier de ispace landing op de maan gevolgd? Bij al het Starship geweld schijnbaar een beetje ondergegaan.

Het doel van de missie was de eerste commerciële lander op de maan neer te zetten.

https://www.cnn.com/2023/...e-hakuto-r-scn/index.html

Wij hadden ook technologie aan boord dus nogal spannend hier, het zou onze eerste equipment op de maan worden. Helaas is het waarschijnlijk onze eerste equipment in de maan geworden :/ . Ben erg benieuwd naar de reden dat het mis is gegaan.
Heel jammer dat het niet gelukt is. Ik was het live aan het volgen en je zag na het moment dat de landing ingezet zou moeten zijn de gezichten van de engineers heel bedrukt worden. Even later kwam de directeur van Ispace een mooie speech geven.

Deze ochtend blijkt dat de lander meer brandstof verbruikte dan verwacht waardoor hij de laatste meters zonder kwam te zitten.

Gelukkig is de tweede lander al ver in ontwikkeling en kunnen ze hieruit leren. Lancering staat gepland in 2024.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:06
MewBie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:33:
[...]

Dat die stof wolk 10km ver gevlogen heeft geloof ik wel, maar brokstukken die ruiten laten sneuvelen? :?
Na wat zoekwerk kom ik niet verder dan dat er één raam is gensneuveld en waarschijnlijk door trillingen i.p.v. brokstukken. De stad heeft wel veel stof verzameld.

To residents of Port Isabel, about six miles away from the launch site, Starship’s launch felt like an earthquake, according to a New York Times report. The ground rumbled and the sound of the engines roaring to life was audible. At least one window shattered amid the force.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Reinier
  • Laatst online: 00:22

Reinier

\o/

Ypuh schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:03:
PostNL heeft van de week hun nieuwe postzegels gepresenteerd met als thema "De reis naar de maan".

[...]

Zijn vanaf deze week ook te koop bij PostNL voor het reguliere tarief.

[Afbeelding]
Die Saturnusachtige planeet vind ik wat misplaatst :D

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
Gezien het thema van de set slaat het de plank wel wat mis inderdaad, maar ik heb zo'n vermoeden dat het erbij zit om mensen wat herkenbaars te geven.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Webgnome schreef op woensdag 26 april 2023 @ 06:58:
[...]

Als ik dat zo lees dan moeten er mensen hebben geslapen bij de toezichthouder. 1.2 kilometer.. really?

Hoe mooi ik het ook allemaal vind dit is echt wel een ding waar veel meer aandacht voor mag komen. (is er bekend hoeveel troep er in de zee terecht is gekomen ?)
Ze slapen nu in ieder geval niet meer, lanceringen zijn voor onbepaalde tijd verboden.

https://www.flyingmag.com...nded-indefinitely-by-faa/

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-12-2025
Fraser Cain, Scott Manley, Marcus House:
What went wrong?

Trump II - Project 2025 tracker

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
Zie/luister hier het gehele gesprek met Elon Musk over de Starship lancering:
YouTube: Elon Musk Starship Update After Explosion: "We'll Reach Orbit in 202...

En zie deze post op NASA spaceflight forum voor een transcriptie van het gesprek:
https://forum.nasaspacefl...669.msg2483001#msg2483001

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Matomatisch
Who Am I? schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:39:
Zie/luister hier het gehele gesprek met Elon Musk over de Starship lancering:
YouTube: Elon Musk Starship Update After Explosion: "We'll Reach Orbit in 202...

En zie deze post op NASA spaceflight forum voor een transcriptie van het gesprek:
https://forum.nasaspacefl...669.msg2483001#msg2483001
Samenvatting:

3 motoren werden bewust niet gestart, deze waren niet in goede conditie. Er bleven 30 motoren over wat het minimum is om te kunnen lanceren.

27 seconden na lancering werd de communicatie met Starship verbroken en later werden enkele raptors verwoest door een explosie.

Het duurde meer dan 40 seconden voordat Starship zichzelf vernietigde, dit was veel langer dan verwacht en moet herbekeken worden.

Schade aan de launch pad is volgens Elon redelijk klein, er zouden ook geen schadelijke stoffen de natuur in gekomen zijn. Men zou over 6 tot 8 weken weer kunnen lanceren(Elon time), tenzij de volgende Booster en Starship nog niet klaar zijn.

Men had niet verwacht dat het beton van de launch pad in de huidige staat zou verkeren na lancering. De tanks van de lanceer toren zouden toch al vervangen worden, dus geen probleem dat deze beschadigd zijn.

Onder de lanceertoren komt nu een dikke stalen plaat die de krachten van een lancering moeten opvangen. (Ik lees her en der dan men een 'omgekeerde regendouche' gaat installeren.)

Over Artemis 3: Starship zal het eerste zijn dat klaar is voor deze missie.

Er staat nog veel meer in, maar dit heb ik snel bijeen geschreven.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:04

thijsco19

KTM 990 SMT

Matomatisch schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:07:
[...]

Samenvatting:

3 motoren werden bewust niet gestart, deze waren niet in goede conditie. Er bleven 30 motoren over wat het minimum is om te kunnen lanceren.

27 seconden na lancering werd de communicatie met Starship verbroken en later werden enkele raptors verwoest door een explosie.

Het duurde meer dan 40 seconden voordat Starship zichzelf vernietigde, dit was veel langer dan verwacht en moet herbekeken worden.

Schade aan de launch pad is volgens Elon redelijk klein, er zouden ook geen schadelijke stoffen de natuur in gekomen zijn. Men zou over 6 tot 8 weken weer kunnen lanceren(Elon time), tenzij de volgende Booster en Starship nog niet klaar zijn.

Men had niet verwacht dat het beton van de launch pad in de huidige staat zou verkeren na lancering. De tanks van de lanceer toren zouden toch al vervangen worden, dus geen probleem dat deze beschadigd zijn.

Onder de lanceertoren komt nu een dikke stalen plaat die de krachten van een lancering moeten opvangen. (Ik lees her en der dan men een 'omgekeerde regendouche' gaat installeren.)

Thnx.

Dat Elon vaak optimistisch is weten we allemaal maar de schade aan de launch pad redelijk klein noemen.. :?

Als ik zo die foto's zie lijkt mij dat de constructie goed beschadigd is. Maarja ik weet natuurlijk niet precies de situatie.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Matomatisch
thijsco19 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:49:
[...]

Thnx.

Dat Elon vaak optimistisch is weten we allemaal maar de schade aan de launch pad redelijk klein noemen.. :?

Als ik zo die foto's zie lijkt mij dat de constructie goed beschadigd is. Maarja ik weet natuurlijk niet precies de situatie.
Aan de toren zelf is de schade niet groot. Bijvoorbeeld de chopsticks en quick disconnects zijn operationeel. Men is nu alle betonnen brokstukken aan het opruimen. Qua herstel zou er niet meer nodig zijn dan wat gewapend beton bijstorten en de nieuwe stalen plaat installeren met de infrastructuur voor het water.

Waar nog geen info over is is de binnenkant van de launch mount, de ring waar de Booster op staat.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:04

thijsco19

KTM 990 SMT

Matomatisch schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Aan de toren zelf is de schade niet groot. Bijvoorbeeld de chopsticks en quick disconnects zijn operationeel. Men is nu alle betonnen brokstukken aan het opruimen. Qua herstel zou er niet meer nodig zijn dan wat gewapend beton bijstorten en de nieuwe stalen plaat installeren met de infrastructuur voor het water.

Waar nog geen info over is is de binnenkant van de launch mount, de ring waar de Booster op staat.
Dat bedoelde ik inderdaad. De OLM.

Wat ik ook begreep van wat Elon vertelde dat de upgrades die verwerkt zijn in de nieuwe booster, 9 was het dacht ik, grote kans hebben om te zorgen dat die launch een stuk beter zal verlopen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Who Am I?
[...]

Samenvatting:

Aardige samenvatting.

Wat toevoegingen van mij:
- Hij verwacht dat SpaceX dit jaar $2miljard gaat gebruiken aan Starship. Daarvoor is geen extra geld nodig van investeerders.
- Flight Termination System moet waarschijnlijk krachtiger omdat de aerodynamische krachten op hoogte minder zijn en er dus een grotere 'bang' nodig is om de tanks open te scheuren.
- De booster en starship zijn sterker dan gedacht. Zelfs na 4 salto's boven de geluidssnelheid was alles structureel nog intact.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

vanuit frankrijk schieten ze toch ook wel eens een raketje de ruimte in?

weet iemand waar ik dit soort data kan vinden? lijkt me indrukwekkend zo'n lancering eens te zien.

en naar de usa vliegen, met kans op uitstel is kostbaar 'tripje'. frankrijk is dan nog wel te doen :)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Matomatisch
himlims_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:16:

weet iemand waar ik dit soort data kan vinden? lijkt me indrukwekkend zo'n lancering eens te zien.

en naar de usa vliegen, met kans op uitstel is kostbaar 'tripje'. frankrijk is dan nog wel te doen :)
In Zuid-Amerika is een stukje Frankrijk, Frans-Guyana, waar Europese lanceringen plaatsvinden. In Frankrijk zelf zijn geen raketlanceringen.(niet dicht genoeg bij de evenaar om in een goede baan rond de Aarde te komen.)

[ Voor 3% gewijzigd door Matomatisch op 02-05-2023 10:19 ]

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-01 11:22
thijsco19 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:59:
[...]
Wat ik ook begreep van wat Elon vertelde dat de upgrades die verwerkt zijn in de nieuwe booster, 9 was het dacht ik, grote kans hebben om te zorgen dat die launch een stuk beter zal verlopen.
De nieuwe boosters hebben geen hydraulische trust vector control meer maar elektrische. Het hydraulische systeem is één van de dingen die vermoedelijk kapot zijn gegaan tijdens de lancering waardoor de booster niet (goed) meer te sturen was. Dat zou een verbetering moeten zijn. Daarnaast had Elon het erover dat de motoren van deze booster minder uniform (over een langere tijd met meerdere design wijzigingen) zijn gebouwd dan de nieuwere motoren van de volgende boosters. Dat zou ook de betrouwbaarheid moeten vergroten.

/post

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:59
Oftewel men had deze onderdelen nog op de plank liggen.
Beter om dan uittetesten of de basis in orde is dan zomaar weggooien.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:13

Google even op V2 launch by Nazi's. Das volgens mij de laatste geweest in Normandië. :+

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Helaas mogen wij Rusland niet in, want anders zou je naar Baikonour kunnen gaan. Dat ligt dan wel in Kazachstan, maar het grondgebied van de lanceerbasis is door Rusland geleased, dus moet je met een propusk (toestemming/vergunning) langs een stel ernstig kijkende Russische soldaten. En er is verder in dat gebied helemaal niets te doen, anders zou het an sich nog een leuke vakantiebestemming zijn.... Je kunt vanaf de steppe kijken, maar heel dichtbij komen doe je niet. Tenzij je midden in de nacht zoals de urban exlorers jezelf ergens in een gebouw verschanst om zodoende van dichtbij te kunnen kijken.

Ik noem dit omdat de Soyoezen altijd vliegen. Die doen niet aan scrubs. Het weer is altijd goed genoeg om te lanceren, zelfs in een sneeuwstorm. En de rotzooi laten ze gewoon ergens vallen, er hoeft niets recovered te worden :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Kiezel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Er is beslag gelegd op Baikonour omdat ze de rekening niet betalen dus ik weet niet of dat nog klopt. https://www.universetoday...nch-facility-at-baikonur/
mphilipp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:43:
[...]

Helaas mogen wij Rusland niet in, want anders zou je naar Baikonour kunnen gaan. Dat ligt dan wel in Kazachstan, maar het grondgebied van de lanceerbasis is door Rusland geleased, dus moet je met een propusk (toestemming/vergunning) langs een stel ernstig kijkende Russische soldaten. En er is verder in dat gebied helemaal niets te doen, anders zou het an sich nog een leuke vakantiebestemming zijn.... Je kunt vanaf de steppe kijken, maar heel dichtbij komen doe je niet. Tenzij je midden in de nacht zoals de urban exlorers jezelf ergens in een gebouw verschanst om zodoende van dichtbij te kunnen kijken.

Ik noem dit omdat de Soyoezen altijd vliegen. Die doen niet aan scrubs. Het weer is altijd goed genoeg om te lanceren, zelfs in een sneeuwstorm. En de rotzooi laten ze gewoon ergens vallen, er hoeft niets recovered te worden :+

-=-

• Who Am I?
mphilipp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:43:
[...]

Baikonour is ook 5000km verderop. Ik weet niet wat dichterbij is, dat, of de cape.
Maar met de launch cadence die SpaceX er op na houdt, kun je redelijk op de bonnefooi naar Kennedy Space center gaan tegenwoordig. Wikipedia: List of Falcon 9 and Falcon Heavy launches

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Who Am I? schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:23:
[...]
Baikonour is ook 5000km verderop. Ik weet niet wat dichterbij is, dat, of de cape.
Klopt. Het gaat ook niet om de afstand, maar om de lanceerzekerheid.
Bovendien sta je op Baikonour veel dichter bij de lancering en als je zo'n reisje maakt, ben je ook bij de rollout. Dan sta je zeg maar op spuugafstand van die raket als ie op de trein naar het platform rolt.

Ik ben blij dat ik er heen ben geweest, want het zou zomaar kunnen dat het straks helemaal niet meer open gaat. Geen idee of die basis in het oosten nu al klaar is. Gedeeltelijk wel, want ze lanceren er wel eens wat, maar ik geloof dat ie nog niet helemaal klaar is.

Wel erg jammer, want Baikonour is een historische plaats, en het is behoorlijk vervallen (wat niet in Rusland?). En gezien de afgelegen lokatie heeft het vrij weinig nut om, er als ie niet meer actief is, een museum van te maken. Er is daar verder niets. En Kazachstan is ook niet superinteressant.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Matomatisch
[...]
Iemand heeft een render gemaakt van hoe de omgekeerde regendouche er uit zou kunnen gaan zien.

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ik zie dat bemande missies ook niet meer interessant genoeg zijn dit topic te kicken? :D

• Osiris
  • Niet online
Wat is d'r omhoog gegaan dan? :P

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:25
Erazzzer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:31:
Ik zie dat bemande missies ook niet meer interessant genoeg zijn dit topic te kicken? :D
Toen bekend werd dat Blue Origin ook een maanlander mag leveren had ik ook wel op z'n minst de gebruikelijke 'Blue is stom'-opleving hier in het topic verwacht :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Matomatisch
Niet alleen de bemande missies, maar ook een belangrijke aankondiging voor de Artemis 5 missie.

Blue Origin mag dan uiteindelijk toch een maanlander gaan bouwen en NASA pompt er $ 3,4 miljard dollar in.

https://www.nasa.gov/pres...mis-lunar-lander-provider

Opvallend detail: toen Blue Origin NASA voor de rechter daagde omdat ze de eerste keer niet in aanmerking kwamen voor het maken van de lander, noemde ze de SpaceX manier van bijtanken in een baan rond de aarde "immensely complex and high risk". Bij de huidige lander van Blue Origin zal er ook bijgetankt moeten worden, maar in een baan rond de maan zelfs. Bij deze mijn "Blue is stom" opmerking ;)

Maar ook belangrijk is dat Blue Origin systemen ontwikkeld voor brandstofopslag en levensvoorziening, wat belangrijk gaat zijn voor toekomstige missies naar Mars.

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
Wat Blue's plannen helemaal ambitieus maken is dat ze hun vloeibare waterstof lang moeten bewaren (anders kom je niet meer van de oppervlakte van de maan af). En als er iets moeilijk is dan is het ervoor zorgen dat er geen boil-off van waterstof is.
Dus ze zullen een nieuwe techniek gaan ontwikkelen om waterstof weer van gasvorm naar vloeibare vorm gaat brengen, in de ruimte. Als dat lukt zou het ook een hele revolutie voor toekomstige deep space missies teweeg kunnen brengen.

Hopelijk gaat het ze lukken allemaal. Gaan een hoop mooie dingen van Blue komen in de komende jaren.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Blue Origin komt op mij over als een slapende reus die er dan ineens is....

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• D-dark
En nog leuker.
Blue Origin heeft ook tankervluchten nodig.
Ze gaan dezelfde methode hanteren

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Er is ook helemaal geen launch geweest O-)
Let op:
Launch timer:
Geen launch

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Matomatisch
Intussen bij SpaceX Boca Chica begint de omgekeerde regendouche onder de launch mount vorm te krijgen.

Men speculeert dat de nozzles van de regendouche zo gericht staan dat ze de Raptor motoren ontwijken en geen schade door kokend heet water veroorzaken.

In deze video laat SpaceX een test zien van een Raptor die rechtstreeks op een stalen plaat van deze regendouche blaast.

• BadRespawn
Matomatisch schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:04:

Men speculeert dat de nozzles van de regendouche zo gericht staan dat ze de Raptor motoren ontwijken en geen schade door kokend heet water veroorzaken.
[Twitter]

In deze video laat SpaceX een test zien van een Raptor die rechtstreeks op een stalen plaat van deze regendouche blaast.
[Twitter]
Kokend heet kunnen die motoren natuurlijk heel goed aan, water met hoge snelheid mogelijk wat minder. Maar als de motoren eenmaal zijn gestart dan wordt het water direct in stoom omgezet en weggeblazen door het uitgestoten gas, dus dan kan het niet tegen de motoren aan komen - zoals te zien in de video. Waarschijnlijker is dat voorkomen moet worden dat het water vóór de start tegen de motoren aankomt.

• Matomatisch
BadRespawn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Kokend heet kunnen die motoren natuurlijk heel goed aan, water met hoge snelheid mogelijk wat minder. Maar als de motoren eenmaal zijn gestart dan wordt het water direct in stoom omgezet en weggeblazen door het uitgestoten gas, dus dan kan het niet tegen de motoren aan komen - zoals te zien in de video. Waarschijnlijker is dat voorkomen moet worden dat het water vóór de start tegen de motoren aankomt.
Uiteraard, even niet bij stil gestaan dat de motoren zelf natuurlijk ook bloedheet worden :+ Dan is wat heet water ook niet een probleem maar ik kan mij wel voorstellen dat je niet alles in contact wil laten komen met water, ookal is het in de vorm van stoom?

• BadRespawn
Matomatisch schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:28:
[...]

ik kan mij wel voorstellen dat je niet alles in contact wil laten komen met water, ookal is het in de vorm van stoom?
De stoom wordt weggeblazen door de motoren. De druk vh door de motoren uitgestoten gas is weliswaar vrij laag (optimaal is de druk aan de mond vd nozle gelijk aan de druk vd atmosfeer) maar het gaat met hoge snelheid en grote hoeveelheid (voldoende op de hele raker op te tillen), daar kan het water/stoom niet tegenop.
Ook al spuit het water naar boven, ik denk dat er tov de manier waarop NASA het doet praktisch gezien weinig verschil zal zijn mbt contact tussen water/stoom en onderdelen vd raket.
Verschil is natuurlijk dat bij Starship het water primair dient om de metalen plaat te koelen. Het is veel minder water over een veel minder groot oppervlak dan wat NASA doet primair om geluidstrillingen te dempen.

• D-dark
Voor de liefhebbers
ULA static fire test zo rond middernacht

en gecancelled

https://twitter.com/ulala...4360246804480autosize%3D1

[ Voor 49% gewijzigd door D-dark op 25-05-2023 22:54 ]

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:40
Awesomeness 😍

YouTube: Starship | First Integrated Flight Test | Recap

Starship 1st launch recap

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:34

Sebazzz

3dp

Wat een beelden :D

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
Interessant filmpje

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002

TrekDr0p

QR niet scannen

Ik weet dat ik een website gezien heb waar je kon zien wat de verschillen waren tussen de boosters en starships, maar die kan ik nu niet terug vinden.

Ben namelijk wel benieuwd wat het verschil is tussen de nieuwe b en ss ivm de eerste launch b en ss

• chevsticks
De Starships 24 en 25 zijn volgens mij identiek. Dus daar zal niet veel anders zijn.

De boosters verschillen dan wel weer flink. De nieuwe booster zal elektrische TVC hebben ipv de huidige hydraulische. Volgens mij is de downcomer verstevigd nadat die van B7 implodeerde. En zal er voornamelijk ook veel software technisch veranderen.
Zal eens navragen bij de mensen van NasaSpaceFlight of er ergens een mooi overzicht te vinden is.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
Boeing Starliner weer uitgesteld!

Wat een ongelooflijke bende zijn die lui ervan aan het maken zeg! En dat terwijl iedereen aan het begin van Commercial Crew dacht dat Boeing beter het hele contract kon krijgen en dat ze SpaceX met de handen op de rug nog zouden verslaan!

Dragon heeft inmiddels 38 astronauten in een baan om de Aarde gebracht in net iets meer dan 3 jaar inmiddels alweer.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• BadRespawn
Een kijkje achter de schermen van NASA's Deep Space Network station in Australië, met focus op contact leggen met Voyager 2.

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10-2025
Even een update op een post van mij 2 jaar geleden, werd met nogal wat scepsis en hoongelach ontvangen. Werd zelfs uitgemaakt voor Cryptoshiller, ok.

Inmiddels is AST Spacemobile 'iets' verder in hun ontwikkeling. Ze hebben telefoongesprekken en 4G verbindingen tot stand weten te brengen tussen hun satelliet en normale telefoons en 10 Mbps weten te behalen.

AST SpaceMobile Confirms 4G Capabilities to Everyday Smartphones Directly From Space

• D-dark
@th4k1ck3r Geef toe dat het een leuke ontwikkeling is.
En vooral met standaard telefoons zonder aanpassingen.

Maar wel een bakbeest van een satelliet

Afbeeldingslocatie: https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/c_fit,f_auto,g_center,q_60,w_1315/dd3fcf32be87d1fb76a8a982c8984a2b.jpg

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Toch even de lancering van EUCLID onder de aandacht brengen. Onder andere aan gewerkt bij Airbus Defence & Space in Leiden, dus ook een klein stukje Nederlands. Ik ben een periode onderdeel van het team geweest dat aan het standregelsysteem gewerkt heeft. Hopelijk werkt het goed. ;)

https://www.rocketlaunch.live/launch/euclid

• Reinier

Reinier

\o/

Leuke goodie voor de liefhebbers: Jay Bates verkoopt SpaceX-mokken ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JXzls5ZqK3fw7cLpn9n9ZZMqig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ec8Bzriv8KBhqct6uSQizQ6f.png?f=user_large

Oh wacht :P

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Virgin Galactic gaat straks vliegen:

NOS vond het nodig om meteen de link met die gare onderzeeër te leggen. Gelukkig maakten ze zelf duidelijk dat er iets meer instanties iets te zeggen hebben over wat je de lucht in schiet.

• torp
mphilipp schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:19:
NOS vond het nodig om meteen de link met die gare onderzeeër te leggen. Gelukkig maakten ze zelf duidelijk dat er iets meer instanties iets te zeggen hebben over wat je de lucht in schiet.
Er is verschil, maar er zijn ook veel overeenkomsten.

On-topic: vandaag gaat de Euclid de ruimte in.

[ Voor 6% gewijzigd door torp op 01-07-2023 14:14 ]

• Parody
  • Niet online
Yep. EUCLID vliegt en er is contact.

En nu een maandje wachten totdat hij in L2 aangekomen is. Dan gaat het werk weer verder.

[ Voor 56% gewijzigd door Parody op 02-07-2023 11:32 . Reden: Aangevuld, nu niet op de telefoon... ]

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Hoeveel menselijke objecten vliegen er eigenlijk rond het L2 punt?

• BadRespawn
Dagg schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:46:
Hoeveel menselijke objecten vliegen er eigenlijk rond het L2 punt?
Wikipedia: List of objects at Lagrange points
Gaia
Spektr-RG
JWST

• Parody
  • Niet online
Daarnaast blijven satellieten niet in L2 hangen nadat ze "op" zijn. De afspraak is dat ze zich uit L2 verwijderen om ruimte te maken voor andere. Voor EUCLID weet ik zeker dat dit onderdeel van de missie is. Al kan een ongeluk natuurlijk altijd gebeuren: als je het "einde missie" commando niet meer kan ontvangen, houdt het een beetje op...

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Parody schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:31:
Daarnaast blijven satellieten niet in L2 hangen nadat ze "op" zijn. De afspraak is dat ze zich uit L2 verwijderen om ruimte te maken voor andere. Voor EUCLID weet ik zeker dat dit onderdeel van de missie is. Al kan een ongeluk natuurlijk altijd gebeuren: als je het "einde missie" commando niet meer kan ontvangen, houdt het een beetje op...
Je kan het ook omdraaien.

Als EUCLID een bepaalde tijd geen commando's meer ontvangt deze zichzelf actief gaat verwijderen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Parody
  • Niet online
KroontjesPen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:46:
[...]

Je kan het ook omdraaien.

Als EUCLID een bepaalde tijd geen commando's meer ontvangt deze zichzelf actief gaat verwijderen.
Zou kunnen, maar bij mijn weten zit het niet zo in elkaar. Is ook wel een risico, natuurlijk: hoe lang moet je wachten? Maar goed, je kunt remote de software bijwerken, dus mogelijk dat ze zoiets tegen einde missie erin bouwen.

• Osiris
  • Niet online
Parody schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:54:
[...]

Zou kunnen, maar bij mijn weten zit het niet zo in elkaar.
L2 is geen stabiel Lagrangepunt. Alle objecten daar dienen actief hun orbit rond/bij L2 te corrigeren om deze stabiel te houden. Dus als die correctie ophoudt, zal de L2-orbit instabiel worden en komt het object vanzelf elders terecht. Waar precies? I dunno :P

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 02-07-2023 12:02 ]

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Het pad wat er gevolgd wordt momenteel bij L2 vind ik wel interessant, een is van Gaia de andere van JWST, welke welke is weet ik niet:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/The_orbits_of_Gaia_and_Webb_ESA23998736.png

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dagg schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:08:
Het pad wat er gevolgd wordt momenteel bij L2 vind ik wel interessant, een is van Gaia de andere van JWST, welke welke is weet ik niet:
[Afbeelding]
Dat beeld klopt niet. De orbits zijn weergegeven vanuit een referentiekader tov de lijn zon-aarde. Vanuit dat referentiekader beweegt de achtergrond, en staan de sterren dus niet zo mooi stil als op het plaatje. :+

Dat gezegd hebbende, vziw heeft webb een relatief cirkelvormige baan rondom L2 (blauw) en zal de andere dus Gaia zijn

Bla bla bla...

• Osiris
  • Niet online
Elfjes schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Dat gezegd hebbende, vziw heeft webb een relatief cirkelvormige baan rondom L2 (blauw) en zal de andere dus Gaia zijn
Klopt, ook volgens de ondertitel op de Wikipedia-pagina waar dat plaatje vandaan komt :+

edit:
Ok ok, vooruit, 't plaatje wordt op 2 (Engelstalige) pagina's gebruikt en op Wikipedia: Lagrange point staat het wél en in de ondertitel op Wikipedia: List of objects at Lagrange points staat het niet :P

[ Voor 36% gewijzigd door Osiris op 02-07-2023 13:18 ]

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
Osiris schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:02:
[...]

L2 is geen stabiel Lagrangepunt. Alle objecten daar dienen actief hun orbit rond/bij L2 te corrigeren om deze stabiel te houden. Dus als die correctie ophoudt, zal de L2-orbit instabiel worden en komt het object vanzelf elders terecht. Waar precies? I dunno :P
In theorie zou je wel iets perfect op een L-punt kunnen afzetten, maar dat is tot nu toe nog vrijwel onmogelijk.

De JWST is ook op een L-punt afgezet, met de kennis dat we nooit de perfecte afleverplek kunnen halen. Daarom nemen ze extra benzine mee om te kunnen corrigeren, zo dus ook de JWST.

De ESA, die de JWST op dat punt moest krijgen, deed het erg goed. Boven verwachting goed zelfs. Daardoor kunnen we nog 10-15 jaar langer genieten of gebruik maken van de JWST. Er is immers genoeg benzine aan boord.

Een beetje simpel gezegd, maar parkeer de volgende keer maar eens voor de lol ergens op L4 of L5. Dat is een hell of a job.

• Osiris
  • Niet online
Hehe "benzine" hehe

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Offtopic
Dat wisten ze in toen ook al.

YouTube: Willy Derby - Heidewitzka (1937)

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• BadRespawn
mavaros schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:46:
[...]

In theorie zou je wel iets perfect op een L-punt kunnen afzetten, maar dat is tot nu toe nog vrijwel onmogelijk.

De JWST is ook op een L-punt afgezet, met de kennis dat we nooit de perfecte afleverplek kunnen halen. Daarom nemen ze extra benzine mee om te kunnen corrigeren, zo dus ook de JWST.
Er is wat dat betreft wel een verschil tussen diverse Lagrange points: een object op L4 of L5 is wel in een stabiele baan en heeft dus geen brandstof nodig tbv station keeping, maar L1, L2 en L3 zijn niet stabiel. Wikipedia: Lagrange point

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:16

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Blijkbaar heeft Ingenuity na 63 dagen de radiostilte doorbroken...
After 63 days of silence, the Mars Ingenuity helicopter is talking again.

The little chopper took to the Martian skies on April 26 for its 52nd flight but lost contact with mission controllers before landing — creating a monthslong communications blackout.

But Ingenuity phoned home again on June 28, relieving any potential concerns about the safety and whereabouts of the first aircraft on another world. That’s still a long time to humans here on Earth to wait for confirmation that Ingenuity landed safely.

The flight was intended to reposition the helicopter and capture images of the Martian surface.

The mission team anticipated that radio silence might occur.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Chandriaan 3 gaat straks de lucht in

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
wt*
Wat ging die raket in india snel omhoog
Klopt dat wel? Meestal gaat het eerst wat traag hier was hij echt snel opweg

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Osiris
  • Niet online
Nee, dit is een fake AI-gegenereerde livestream.

edit:
Hm, valt mee, TTW ratio van 1,655, ik had wel iets meer verwacht.

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 14-07-2023 11:40 ]

• Mel33
Osiris schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Nee, dit is een fake AI-gegenereerde livestream.

edit:
Hm, valt mee, TTW ratio van 1,655, ik had wel iets meer verwacht.
Haha ja had gekund. _/-\o_

Nee ik zat daardoor op een boem te wachten, hij ging wel heelsnel de lift-off in.

(Of mijn videobuffer liep even in, naar de live toe. Kan ook.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• torp
Mel33 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:50:
(Of mijn videobuffer liep even in, naar de live toe. Kan ook.
Nee hoor, het oogt inderdaad vreemd. Ook geen wolken vooraf, helemaal niks. En dan meteen op nul omhoog...

• chevsticks
Mel33 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:24:
wt*
Wat ging die raket in india snel omhoog
Klopt dat wel? Meestal gaat het eerst wat traag hier was hij echt snel opweg
Die solid rocket boosters zorgen voor een hoge TWR, zie je nog maar weinig dat raketten zo snel omhoog schieten.

De Thrust to Weight ratio van Starship is ook bizar hoog (zeker voor een raket van die omvang), maar omdat hij zo groot is valt het minder op hoe snel hij weg schiet. (en de test lancering was niet echt een goed voorbeeld, gezien er al 3 motoren niet echt lekker werkten bij de start )

• chevsticks
torp schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Nee hoor, het oogt inderdaad vreemd. Ook geen wolken vooraf, helemaal niks. En dan meteen op nul omhoog...
Als je het vergelijkt met SLS, Arianne of de Space Shuttle dan zie je eerst de normale motoren aan gaan en opbouwen naar 100%. Als dat bereikt is en de computer geen foutmeldingen ziet dan ontsteken de SRB's.

Als ik me niet vergis start de LVM3 alleen de SRB's bij liftoff. Pas na ongeveer 2 minuten ontsteekt de core stage. De SRB's hoeven dus niet te wachten tot de computer de liquid fueled engines heeft gecontroleerd en kunnen gelijk ontsteken. Dat zorgt ervoor dat het er zo anders uit ziet dan bij vergelijkbare raketten.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:51
De Vega-C is ook zo'n raket die met een noodgang vertrekt.
Bijv.: YouTube: Vega launches Aeolus

• Mel33
chevsticks schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Als je het vergelijkt met SLS, Arianne of de Space Shuttle dan zie je eerst de normale motoren aan gaan en opbouwen naar 100%. Als dat bereikt is en de computer geen foutmeldingen ziet dan ontsteken de SRB's.
Ja dat idd, kwas het van die lanceringen gewend te zien.
Stom dat ik daar niet eerder aan dacht. Maar wauw met mensen erin zal het ook niet zo kunnen gaan natuurlijk.
Dat is wat er hier anders kan idd.
Excuus

Natuurlijk zijn payloads ook met een max aan g te lanceren. Hier kon het dus sneller weg.
Helemaal niet aan gedacht haha.

• AlphaWierie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-11-2025
Volgens jullie een beetje de lancering en reis/missie van de Chandryaan 3? Persoonlijk mis ik een beetje de media aandacht die een raket lancering meestal wel krijgt.

https://www.cnn.com/2023/...h-intl-hnk-scn/index.html

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:16
Een uurtje geleden gepost door ons aller Scott Manley ;)

Maar het is idd minder makkelijk te volgen allemaal dan Amerikaanse en Europese lanceringen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Matomatisch
Matomatisch schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:04:
Intussen bij SpaceX Boca Chica begint de omgekeerde regendouche onder de launch mount vorm te krijgen.
[Embed]

[Twitter]

[Twitter]
Bij SpaceX Starbase in Boca Chica is inmiddels de omgekeerde regendouche, die inmiddels omgedoopt lijkt te zijn tot "Starship bidet", operationeel geworden. Wanneer alle stukken gereed waren zijn deze in sneltempo op hun plaats gezet.

En hier is hij in actie, klinkt ook lekker luid weer en zou nog niet op volle kracht zijn. Zoals verwacht wordt het water niet recht naar boven richting de motoren gericht maar naar opzij.

Er zijn inmiddels al wat vrachtwagens water komen aanleveren voor een volgende test.

EDIT: er werd zonet een Youtube video gepost die vanuit meerdere standpunten de test laat zien:

[ Voor 7% gewijzigd door Matomatisch op 18-07-2023 15:41 ]

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002

TrekDr0p

QR niet scannen

Matomatisch schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:53:
[...]

Bij SpaceX Starbase in Boca Chica is inmiddels de omgekeerde regendouche, die inmiddels omgedoopt lijkt te zijn tot "Starship bidet", operationeel geworden. Wanneer alle stukken gereed waren zijn deze in sneltempo op hun plaats gezet.
[Twitter]

En hier is hij in actie, klinkt ook lekker luid weer en zou nog niet op volle kracht zijn. Zoals verwacht wordt het water niet recht naar boven richting de motoren gericht maar naar opzij.
[Twitter]

Er zijn inmiddels al wat vrachtwagens water komen aanleveren voor een volgende test.
Ziet er echt goed uit, ben benieuwd hoe het werkt met 33 raptors erboven.

offtopic:
En zie ik nou tussen 0:01 en 0:02 een vogel boven de grote plons vliegen :+

• chevsticks
Dit was alleen nog maar het centrale gedeelte, niet de randstukken. En nog niet eens met de volle 100% waterdruk.
Dus wordt een indrukwekkend schouwspel als straks alles vol aan gaat

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Foutje... fingerscrossed dat de communicatie halverwege oktober hersteld...
Door een verkeerde afstelling heeft NASA geen contact meer met zijn ruim 45 jaar oude Voyager 2. Vanwege een foutje wijst de antenne van de ruimtesonde niet langer naar de aarde en komen gegevens niet aan.

De antenne is nu zo afgesteld dat het signaal van Voyager 2 net langs de aarde gaat. NASA gaat ervan uit dat de afwijking tijdelijk is. Een paar keer per jaar herpositioneert de sonde zichzelf richting de aarde. Op 15 oktober gebeurt dat weer. Dan weet NASA of het contact wordt hersteld.

Het team achter Voyager 2 verwacht overigens geen problemen. Ook zonder communicatie zal de ruimtesonde koers houden, dieper het heelal in.

Voyager 2 is in 1977 gelanceerd. Op dit moment bevindt de sonde zich op ongeveer 19,9 miljard kilometer van de aarde.

Inmiddels is de sonde ver buiten ons zonnestelsel. Voyager 2 verliet het zonnestelsel in november 2018, meer dan veertig jaar na zijn lancering. De verkenner zweeft nu almaar verder door de interstellaire ruimte: de eindeloze ruimte tussen de sterren.

De sonde heeft zeer weinig energie nodig om te kunnen werken. Maar ergens in de komende jaren zal de communicatie met de aarde definitief verloren gaan. Naar verwachting raken de energievoorraden tussen 2025 en 2030 op.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wordt tijd om een radiotelescoop in de ruimte te hangen :D

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:30
Knap staaltje dat na dik 40 jaar en op zo'n grote afstand de diverse zijn antennes nog op de aarde weet te richten ( tot nu dan).

Zit er een feedback in het radiosignaal? Hoe kan je anders 0p deze afstand zo precies richten?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nu ook op de FP: nieuws: NASA verliest tijdelijk contact met Voyager 2-ruimtesonde

ET, Phone Home please!

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 31-07-2023 16:12 ]

Virussen? Scan ze hier!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:13
Joh. Ding is 46. Das een midlife crisis. Die krijgen vanzelf zijn focus terug. :P

• BadRespawn
Megupe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:26:
Knap staaltje dat na dik 40 jaar en op zo'n grote afstand de diverse zijn antennes nog op de aarde weet te richten ( tot nu dan).

Zit er een feedback in het radiosignaal? Hoe kan je anders 0p deze afstand zo precies richten?
Wordt gewoon berekend adhv de positie van de Aarde en het ruimtetuig. Met iets van 20 uur latency zou feedback ook niet zo goed werken. Groter probleem is om dmv zo'n zwak signaal uberhaubt informatie over te brengen.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-12-2025
Matomatisch schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:53:
[...]

[Twitter]

[Twitter]

EDIT: er werd zonet een Youtube video gepost die vanuit meerdere standpunten de test laat zien:
[YouTube: Starship Deluge System Tested for the First Time (Partial Test) | SpaceX Boca Chica]
Zou dat water meteen verdampen of verliezen ze de helft gewoon op de grond? (Jammer dat ze dat niet opvangen ipv zo te verspillen).

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

AMARONE schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:31:
[...]

Zou dat water meteen verdampen of verliezen ze de helft gewoon op de grond? (Jammer dat ze dat niet opvangen ipv zo te verspillen).
Het hele principe berust op het laten verdampen van dat water. :)

Simpel gezegd, de energie van de "uitlaatgassen" (hitte, geluid/trillingen) moet weggenomen worden om de omliggende constructies te beschermen en terugkaatsen naar de raket te voorkomen. Dat gaat het beste door die energie te gebruiken om het water om te zetten in stoom.

Er spoelt wel wat water weg naar de zijkanten, en ze hebben een "opvangbak", maar dat wil je niet direct (ongefilterd) hergebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door APClll op 01-08-2023 00:53 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Pagina: 1 ... 183 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.