• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En de communicatie is ook weer hersteld:
NASA is erin geslaagd het contact te herstellen met de Voyager 2. De verbinding was weggevallen toen de antenne van de ruimtesonde de verkeerde kant op draaide door een instructiefoutje. Het euvel kon worden verholpen door op goed geluk nieuwe bevelen in de richting van de sonde te sturen.
Voordat iemand een artikeltje van de FP post wat dagen achter loopt :+

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 20:16
Voor de liefhebbers

De eerste 'mogelijke' static fire test van booster 9 met het nieuwe waterkoelsysteem.
Benieuwd hoeveel motoren ze straks gaan ontsteken.

De spacex stream is nu ook live over 12 minuten zo te zien

[ Voor 22% gewijzigd door D-dark op 06-08-2023 20:56 ]

• Osiris
  • Niet online
Voor de overige Tweakers: 't is een live stream ATM... Geen filmpje van een static fire.

[ Voor 23% gewijzigd door Osiris op 06-08-2023 20:24 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:18
Over een paar minuten gaan ze de boel aansllingeren zo lijkt.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• D-dark
En 2.7 seconden test met 1 motor veiligheidshalve automatisch uitgeschakeld

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:18
D-dark schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:11:
En 2.7 seconden test met 1 motor veiligheidshalve automatisch uitgeschakeld
Ik dacht te horen dat er 4 uitgeschakeld werden voor het einde van de test. (door dat vrouwke omgeroepen, niet dat ik dat zelf zou kunnen horen :P )

[ Voor 12% gewijzigd door Maverick op 06-08-2023 21:14 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Osiris
  • Niet online
Jup, 4 zei John. @6:35 in de SpaceX-stream.

[ Voor 89% gewijzigd door Osiris op 06-08-2023 21:17 ]

• D-dark
Maverick schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:13:
[...]

Ik dacht te horen dat er 4 uitgeschakeld werden voor het einde van de test. (door dat vrouwke omgeroepen, niet dat ik dat zelf zou kunnen horen :P )
Hoorde ik net ook.
1 vooraf uitgeschakeld en later nog 3 andere.

Helaas ook niet de verwachte 5 seconden.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-02 11:52
Russia said it plans to launch a lunar lander this week after multiple delays, hoping to return to the moon for the first time in nearly fifty years.

Russian space agency Roscosmos said it had scheduled the launch of the Luna-25 lander for the early hours of Friday, according to AFP.

With the lunar mission, Russia’s first since 1976, Moscow is seeking to restart and build on the Soviet Union’s pioneering space programme.

The launch is the first mission of Moscow’s new lunar project and comes as president Vladimir Putin looks to strengthen cooperation in space with China after ties with the West broke down after the start of Moscow’s offensive in Ukraine last year.

Engineers have assembled a Soyuz rocket at the Vostochny cosmodrome in the Russian Far East for the launch of the lander, Roscosmos said.

Roscosmos said in a statement:
"The Luna-25 will have to practise soft landing, take and analyse soil samples and conduct long-term scientific research."

The four-legged lander, which weighs about 800 kilograms (1,750 pounds), is expected to touch down in the region of the lunar south pole. By contrast, most previous Moon landings have occurred near the lunar equator.

The spacecraft is expected to reach the moon around five days after launch.

https://www.theguardian.c...-64d10aaf8f082f4d5891513e

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:07

franssie

Save the albatross

https://www.telegraaf.nl/...aan-sinds-sovjet-tijdperk
De lancering van de Luna-25 staat volgens staatspersbureau TASS ingepland voor 02.10 uur en 57 seconden Russische tijd, wat in Nederland neerkomt op een uur eerder.
Launch time 23:10 UTC, dus 01:10 LT NL.

Zou live te zien moeten zijn (als je toch wakker blijft voor NL-ES)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

lijkt wel omhoog gegaan te zijn - ben ik nu de enige hier?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• torp
Ja, ik had geen trek om voor RT-propaganda op te blijven. Een kinderkoor, Gagarin met een witte duif op de achtergrond... Nogal doorzichtig waar dit voor dient.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:53

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Het lijkt erop dat de Loena 25 in de problemen is gekomen. Gaat India dan toch eerder landen op de maan…?

https://spacenews.com/lun...ing-lunar-orbit-maneuver/
the Russian space agency Roscosmos said that the Luna-25 spacecraft was commanded to perform a maneuver at 7:10 a.m. Eastern to place the spacecraft into a “pre-landing” orbit around the moon.

However, during the planned maneuver “an emergency situation occurred on board the automatic station, which did not allow the maneuver to be performed with the specified parameters,” according to a translation of the statement. “The management team is currently analyzing the situation.”

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-02 18:33
En volgens de NOS (die het blijkbaar van Roscosmos heeft) is 'ie ook al neergestort op de maan:
https://nos.nl/artikel/24...rgestort-op-maanoppervlak

Tja. Wetenschappelijk gezien erg jammer. Maar ja, het is Rusland, dus de gunfactor missen ze hier.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:52
vanaalten schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:53:
En volgens de NOS (die het blijkbaar van Roscosmos heeft) is 'ie ook al neergestort op de maan:
https://nos.nl/artikel/24...rgestort-op-maanoppervlak
Tja. Wetenschappelijk gezien erg jammer. Maar ja, het is Rusland, dus de gunfactor missen ze hier.
Tja, dat krijg je wanneer je zonder Europese Pilot-D camera probeert te landen...........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Osiris
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Tja, dat krijg je wanneer je zonder Europese Pilot-D camera probeert te landen...........
Riiiiight..
The demonstrative instrument was supposed to collect data for the landing of other missions and was therefore not part of the probe's operating system.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:43
Yaksa schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Bedoel je niet de ASTRIX inertial measurement unit?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Yaksa
Tom Paris schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:18:
[...]Bedoel je niet de ASTRIX inertial measurement unit?
Na de terugtrekking van ESA (en het weghalen van apparatuur) weet je natuurlijk nooit wat die Russen aan elkaar geknoopt hebben om toch een succesvolle landing te kunnen inzetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yaksa schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Na de terugtrekking van ESA (en het weghalen van apparatuur) weet je natuurlijk nooit wat die Russen aan elkaar geknoopt hebben om toch een succesvolle landing te kunnen inzetten.
Ze hadden de eerste problemen toch al voordat ze überhaupt de pre landing orbit in gingen?
Zou niet eens weten of er een echte landingspoging geweest is?

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 20-08-2023 15:15 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Osiris
  • Niet online
Yaksa probeert gewoon lekker even beetje tegen Rusland te trollen.. :/

Pilot-D was nooit bedoeld om daadwerkelijk voor de landing gebruikt te worden (de "D" staat voor "Demonstrator") en ASTRIX had nooit op de Luna-25 gemonteerd kunnen worden, want Amerikaanse onderdelen, dus is er ook nooit vanaf gehaald t.g.v. de oorlog.

Kortom, kunnen we dit wellicht gewoon eventjes laten liggen en meer focussen op feiten?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-02 18:18

mphilipp

Romanes eunt domus

vanaalten schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:53:
Scott Manley verwoorde het wel grappig: Rusland is in een race naar de maan met India... Ze zouden niet met India moeten concurreren.

Ooit waren de Russen een supermacht in de ruimtevaart. Nu meer een soort sidenote. Best wel jammer. De mensen bij Roscosmos voeren geen oorlog. Maar ja, echt veel wetenschappelijk werk doen de Russen al lang niet meer in de ruimte.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
mphilipp schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:43:
[...]

Scott Manley verwoorde het wel grappig: Rusland is in een race naar de maan met India... Ze zouden niet met India moeten concurreren.

Ooit waren de Russen een supermacht in de ruimtevaart. Nu meer een soort sidenote. Best wel jammer. De mensen bij Roscosmos voeren geen oorlog. Maar ja, echt veel wetenschappelijk werk doen de Russen al lang niet meer in de ruimte.
Wanneer was de laatste keer dat de VS een soft-landing heeft gemaakt op de maan? Voor zover ik terug kan vinden: 14 december 1972 met de Apollo 17.

Europa heeft nog nooit een soft-landing gemaakt, alleen een (bewuste) crash-landing met de SMART-1.

We moeten nog maar zien of het Artemis programma uberhaupt gaat landen op de maan.
Zoveel baanbrekende dingen hebben we de afgelopen 20 jaar niet in de ruimtevaart gezien, anders dan heel veel high-tech in orbit slingeren. Heeft wetenschappelijk ontzettend veel waarde en wow factor (zoals de New Horizons missie, Parker Probe en James Webb telescope).

Tuurlijk, NASA heeft zich geconcentreerd op Mars met de rovers en ingeniuty, Europa op het landen op een komeet en Japan op een astroide.

Maar bovengenoemde zijn net zo min geland op de zuidpool van de maan als India en Rusland. Scott Manly blaast dus wel heel hoog van de toren.

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-02 16:13
Ik zou een skycrane landing op Mars toch wel een technologisch hoogstandje willen noemen.
Alle met alle ervaring die NASA heeft met verschillende type landingen op mars toch ook wel verwachten dat ze dat op de maan moet lukken. (dan heb ik het over rovers).

Of het hele Artemis plan gaat slagen moet ik nog maar zien. Programma is nu eigenlijk al te absurd duur voor woorden en ik moet nog maar zien dat Starship al zo ver is tegen de tijd dat Artemis 3 er aan zit te komen.

We zullen als Vulcan ooit zo ver komt, met de Peregrine Lander, zien of het de Amerikanen lukt om er een rover te laten landen.

[ Voor 12% gewijzigd door chevsticks op 21-08-2023 13:18 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Skyaero schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:05:
[...]
Maar bovengenoemde zijn net zo min geland op de zuidpool van de maan als India en Rusland. Scott Manly blaast dus wel heel hoog van de toren.
Het ging niet over het wel of niet succesvol landen op de maan, maar over het concurreren met India dat een beetje krom is.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• AlphaWierie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-01 11:34
Waarom wordt er op Tweakers frontpage geen aandacht besteed aan de Indiase maan missie? Normaal worden ze allemaal uitgelicht..

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AlphaWierie schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:41:
Waarom wordt er op Tweakers frontpage geen aandacht besteed aan de Indiase maan missie? Normaal worden ze allemaal uitgelicht..
vast niemand een nieuws submit gedaan.

PSN

• franssie

franssie

Save the albatross

Hoe dan ook verwachtte landing om 14.34 NL tijd.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-02 10:41

3raser

⚜️ Premium member

franssie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:39:
Hoe dan ook verwachtte landing om 14.34 NL tijd.
Dat moet 14:14 zijn lijkt me? Volgens Google is 17:44 IST naar CEST in ieder geval 14:14.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Nu live:

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

De cijfers op het scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6kC4N1g9g6A3dv2BUHt0fq-52Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uNusZ9uloMevLyrFqEVWIT2a.png?f=fotoalbum_large

[edit] En het middelste cijfer is de verticale velocity zie ik nu. Ze hebben ook een camera view die het beter laat zien. Maar over de schouders meekijken werkt ook. ;)

[edit 2] Let ook even op het aantal live viewers op de YT stream. Momenteel 5,4 miljoen! Dat zou wel eens een wereldrecord kunnen worden.

[ Voor 30% gewijzigd door 3raser op 23-08-2023 14:21 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

En de middelste is vertical velocity

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:14

Felyrion

goodgoan!

Ondanks dat wij er niet veel van mee krijgen, toch mooi te zien dat er wel bijna 6 miljoen kijkers voor de stream zijn. Lijkt daar dus echt wel te leven :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Felyrion schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:24:
Ondanks dat wij er niet veel van mee krijgen, toch mooi te zien dat er wel bijna 6 miljoen kijkers voor de stream zijn. Lijkt daar dus echt wel te leven :)
Hoezo, niet veel van mee krijgen?

https://nos.nl/artikel/24...maanlander-wel-een-succes

https://www.rtlnieuws.nl/...g-india-historisch-moment

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

mwoh, dat is meestal toch anders als je het mij vraagt, maar goed. Kan ook aan mijn "bubbel" liggen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Felyrion op 23-08-2023 14:27 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:38

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Mel33
Tochdown nice!

Ja ben wat vroeg haha. Maar is voor goodluck

[ Voor 63% gewijzigd door Mel33 op 23-08-2023 14:30 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Nu de echte touchdown! Klinkt als een succes.

• Mel33
Hoppa, goed hoor

• franssie

franssie

Save the albatross

yeehah!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Heel gaaf :)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Die Prime Minister met dat vlaggetje :X

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
Eat that, Russia!

Catch a smile out there!

• vanaalten
  • Laatst online: 14-02 18:33
Ah, mooi, knappe prestatie lijkt me. :)

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02 18:24
Jai Hind! Zeggen we dan maar. Mooi moment voor India hoor.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb de live viewers trouwens de 7,9 miljoen aan zien raken. Dat is ook een prestatie op zich volgens mij. :)

• Mel33
Ik dacht die president praat langer dan de landing duurde haha maar valt weer meer.

Mooie prestatie voor India

• Mel33
3raser schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:39:
Ik heb de live viewers trouwens de 7,9 miljoen aan zien raken. Dat is ook een prestatie op zich volgens mij. :)
Met het aantal inwoners van India. Vind ik het nog tegenvallen hoor.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Mel33 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

Met het aantal inwoners van India. Vind ik het nog tegenvallen hoor.
Wordt dit in India niet live op tv uitgezonden? Dat scheelt een paar miljoen kijkers online.
Maar ik bedoelde meer dat er vrij weinig YouTube streams zijn dit zo'n hoog aantal viewers hebben behaalt.

• Mel33
3raser schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Wordt dit in India niet live op tv uitgezonden? Dat scheelt een paar miljoen kijkers online.
Maar ik bedoelde meer dat er vrij weinig YouTube streams zijn dit zo'n hoog aantal viewers hebben behaalt.
Ja dat kan natuurlijk zeker zo zijn idd. Was ik even vergeten.
Het zal nog wel oplopen op yt ook.
(Jij bedoeld live, gotcha nee idd)
Haha die president met dat vlaggetje steeds zwaaien.
En geweldig dat een van hun het durf uit te spreken dat hij er géén vertrouwen in had haha,

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:03
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/7wnvz4.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Spooksel op 23-08-2023 15:08 ]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik loop net buiten de blaffer uit te laten, zie ik *iets*, voor mij tot nu toe een undefined object, als een vallende ster / meteoriet / vul maar in de hemel oplichten om even later nog een flinke flits erachteraan te zien (waarvan ik niet weet of die laatste van het zelfde object kwam)

Ik had vanmiddag gezien dat er een Crew-7 missie was gelanceerd richting ISS, ik mag toch hopen dat ik net niet de crew langs heb zien komen. :X

Alles kan stuk.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

remco_k schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:56:
Ik loop net buiten de blaffer uit te laten, zie ik *iets*, voor mij tot nu toe een undefined object, als een vallende ster / meteoriet / vul maar in de hemel oplichten om even later nog een flinke flits erachteraan te zien (waarvan ik niet weet of die laatste van het zelfde object kwam)
Was het niet gewoon een Klingon Bird of Prey die in warp schoot?

• Maasluip
  • Laatst online: 14-02 11:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

remco_k schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:56:

Ik had vanmiddag gezien dat er een Crew-7 missie was gelanceerd richting ISS, ik mag toch hopen dat ik net niet de crew langs heb zien komen. :X
Ligt eraan waar je het zag. Crew-7 kwam dichtbij, ongeveer de lijn Dover - Calais - Lille - Luxemburg. Dus als je in het zuiden iets richtign het oosten zag bewegen kan het Crew Dragon geweest zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• remco_k
  • Laatst online: 10:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zag dit vanaf midden NL in noord-noordwest en het kwam ook ongeveer in die richting door de dampkring naar beneden zeilen. Die richting komt in ieder geval niet overeen met jouw beschrijving, gelukkig.

Alles kan stuk.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De crash site van Luna-25 is gevonden, deze heeft een nieuwe krater op de maan gemaakt.
The new crater is about 10 meters in diameter and is located at 57.865 degrees south latitude and 61.360 degrees east longitude at an elevation of about minus 360 meters.
Zie https://www.nasa.gov/feature/goddard/2023/lro-luna-25-impact

Nu.nl maakt er gemakshalve dan meteen maar van dat de krater 360 meter diep is, wat natuurlijke onmogelijk is. Maargoed, s je niet nadenkt bij het schrijven van je tekst....

Virussen? Scan ze hier!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 12:59
Het gaat ook een beetje kriebelen bij mij als men dat soort getallen noemt zonder referentiesysteem. De maan is 2km platter op de polen dan aan z'n evenaar (qua radius). Wat ik zo Google is dat het typische coördinatensysteem van de maan bij elevation-waardes hier expres niks mee doen om het simpeler te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door OnTracK op 02-09-2023 16:18 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Reinier
  • Laatst online: 10:23

Reinier

\o/

wildhagen schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:50:

Nu.nl maakt er gemakshalve dan meteen maar van dat de krater 360 meter diep is, wat natuurlijke onmogelijk is. Maargoed, s je niet nadenkt bij het schrijven van je tekst....
Ze hebben het aangepast ;)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Japan heeft een raket gelanceerd met aan boord een kleine maanrover en een röntgentelescoop. Aan die laatste heeft het Nederlandse ruimte-instituut SRON meegebouwd. Japan wil het vijfde land worden dat op de maan landt.

De telescoop gaat onderzoek doen naar het ontstaan van het universum en de samenstelling van objecten tussen sterrenstelsels, de maanrover gaat het maanoppervlak verkennen. De lancering was vanwege ongunstig weer meerdere malen uitgesteld.

Vorige maand slaagde India erin om als vierde land ooit een ruimtevaartuig op de maan te zetten. De Sovjet-Unie, de Verenigde Staten en China gingen India voor.

Het is de bedoeling dat de maanlander over vier tot zes maanden neergezet wordt op de maan. De data die hij gaat verzamelen, zal gebruikt worden voor de NASA-missie Artemis, bedoeld om mensen terug op de maan te brengen.
Bron: Japanse maanlander en deels Nederlandse telescoop op weg naar de maan

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/VXXQOz6fvGiGILtWnNeocjdKx2g/diocontent/234991253/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

[ Voor 55% gewijzigd door wildhagen op 07-09-2023 05:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

• torp
SpaceX moet 63 verbeteringen doorvoeren voor grootste raket ter wereld weer de lucht in mag

Bron: ad.nl

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 12:58

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:58
remco_k schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:10:
Ik zag dit vanaf midden NL in noord-noordwest en het kwam ook ongeveer in die richting door de dampkring naar beneden zeilen. Die richting komt in ieder geval niet overeen met jouw beschrijving, gelukkig.
Vanwaar de 'gelukkig' op het einde? Zo'n lichtspoor is standaard bij re-entry.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:47

bakvis

Tweakers.Nerd

Ok denk dus dat space-x de verbeteringen ap heeft doorgevoerd, nu moeten ze de documentatie hiervan overhandigen naar de FAA. De FAA zal beoordelen of dit inderdaad voldoende is om de volgende stap te zetten, het aanvragen van de launch license.

Ook interessant, NSF heeft hier gister een duidelijke video over geplaatst. De FAA heeft deze 63 items niet opgesteld, dit was space-x zelf (heel normaal in zit type onderzoek schijnbaar). De FAA heeft puur gekeken of ze het hier mee eens waren en space-x in dit proces gestuurd naar gelang de geldende richtlijnen van de FAA.

YouTube: What's Going on with Starship and the FAA?

Mijn Specs

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-02 21:52

Martinspire

Awesomeness

8 oktober is de open dag van ESTEC, de Nederlandse tak van de ESA, de Europese ruimtevaartorganisatie. Gratis toegang in Noordwijk aan Zee:
https://www.esa.int/About...023_Registration_now_open (gratis maar wel registratie nodig)
Hier video van 2022 als je wilt weten wat er te zien is.

Vooral interessant voor gezinnen denk ik...

Martinspire - PC, PS5, XSX

• ikbenerniet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:13
torp schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:32:
SpaceX moet 63 verbeteringen doorvoeren voor grootste raket ter wereld weer de lucht in mag

Bron: ad.nl
Welke 63 verbeteringen moeten ze doorvoeren?

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-02 15:59
ikbenerniet schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:07:
[...]

Welke 63 verbeteringen moeten ze doorvoeren?
Hier is een artikel te vinden waar de lijst met "corrective actions" wordt besproken.

Zag op social media wel berichten voorbij komen dat de volgende lancering binnenkort al is.

• Yaksa
Een ontwikkeling in de zoektocht naar buitenaards leven; de James Webb telescoop heeft in de atmosfeer van een planeet CO2, methaan en de stof dimethylsulfide ontdekt. De laatste is een stofje wat hier op aarde alleen door levende organismen (o.a. plankton) gemaakt wordt.
E.e.a. moet nog wel geverifieerd worden (een waarneming is geen waarneming), maar verwacht wordt dat de bevestiging bij volgende observaties tot stand zal komen.
Meer info op: NASA's Webb pagina

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47
Yaksa schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:49:
Een ontwikkeling in de zoektocht naar buitenaards leven; de James Webb telescoop heeft in de atmosfeer van een planeet CO2, methaan en de stof dimethylsulfide ontdekt. De laatste is een stofje wat hier op aarde alleen door levende organismen (o.a. plankton) gemaakt wordt.
E.e.a. moet nog wel geverifieerd worden (een waarneming is geen waarneming), maar verwacht wordt dat de bevestiging bij volgende observaties tot stand zal komen.
Meer info op: NASA's Webb pagina
Ik zag het nieuws. Een ontdekking waar veel op zaten te wachten en als het dan ineens zover is, voelt het als een schok. Als er op 120 lichtjaar (relatief niet ver, het is 30x verder dan de dichtsbijzijnde ster) van ons leven blijkt te zijn, dan is het vrijwel zeker dat het universum 'vol' met leven is. Hoe intelligent dat is, dat is een ander verhaal.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 19:40

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Is het wel heel zeker dat de stof dimethylsulfide alleen door levende organismen (o.a. plankton) gemaakt wordt?
De aarde is toch niet het heelal.

Straks moeten we misschien bekennen dat dimethylsulfide ook op andere manieren kan ontstaan.
Dat zal ook een even grote schok met zich meebrengen denk ik.

De laatste jaren zie je toch menselijk aannames op diverse vlakken een voor een sneuvelen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Osiris
  • Niet online
Playa del C. schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:57:
[...]

Een ontdekking waar veel op zaten te wachten en als het dan ineens zover is, voelt het als een schok.
Want jij concludeert nu al dat we niet alleen zijn? :?

• Playa del C.
Osiris schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:59:
[...]

Want jij concludeert nu al dat we niet alleen zijn? :?
Nee.

• Osiris
  • Niet online
Wat is de schok dan?

• Playa del C.
KroontjesPen schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:37:
Is het wel heel zeker dat de stof dimethylsulfide alleen door levende organismen (o.a. plankton) gemaakt wordt?
De aarde is toch niet het heelal.

Straks moeten we misschien bekennen dat dimethylsulfide ook op andere manieren kan ontstaan.
Dat zal ook een even grote schok met zich meebrengen denk ik.

De laatste jaren zie je toch menselijk aannames op diverse vlakken een voor een sneuvelen.
En toch is dimethylsulfide wel een erg typische stof die wij alleen kennen van levende wezens. De aannames zijn niet zo gek en toekomstig onderzoek zal steeds meer uitsluitsel geven.

Serieuze wetenschappers zijn momenteel ook geraakt door dit nieuws, het kan de ontdekking van de eeuw zijn.

Het is voor veel wetenschappers verder niet een kwestie van of, maar wanneer. Zolang er echter nog niks definitief is, dan is de vraag over de hoeveelheid leven in het heelal nog steeds volledig open (van 1 tot oneindig).

• Playa del C.
Beseffen dat we het mogelijk op een dag echt vinden en dat die dag misschien binnen nu en een jaar kan zijn. Er is een serieuze indicator. Het kan eventueel ook nog 1000 jaar duren voor zo'n ontdekking gedaan wordt en ik zou erg blij zijn als ik zoiets nog mee mag maken in mijn leven. Het raakt het fundament van wat wij zelf zijn en laat de fantasie op hol slaan.

• Reinier

Reinier

\o/

Playa del C. schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:34:
[...]

Beseffen dat we het mogelijk op een dag echt vinden en dat die dag misschien binnen nu en een jaar kan zijn. Er is een serieuze indicator. Het kan eventueel ook nog 1000 jaar duren voor zo'n ontdekking gedaan wordt en ik zou erg blij zijn als ik zoiets nog mee mag maken in mijn leven. Het raakt het fundament van wat wij zelf zijn en laat de fantasie op hol slaan.
Nee, het ging erom dat we mogelijk gaan ontdekken dat er géén leven nodig is om dat spul te maken. Dat zou schokkend zijn.

Terwijl een beetje serieuze wetenschapper zou zeggen: okee, deze hypothese bleek onjuist. En dit is de nieuwe verklaring.

• Yaksa
KroontjesPen schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:37:
Is het wel heel zeker dat de stof dimethylsulfide alleen door levende organismen (o.a. plankton) gemaakt wordt? De aarde is toch niet het heelal.
Misschien goed om je even in te lezen hoe deze stof ontstaat. Dan snap je misschien ook dat ik schreef "Hier op aarde". Ik heb nergens beweert dat deze stof niet op een andere manier zou kunnen ontstaan. Maar de aanname dat, wanneer deze stof in een atmosfeer wordt gedetecteerd waar ook CO2 en methaan voorkomt, er een kans is dat dit door organisch 'leven' wordt veroorzaakt, is er een die waarschijnlijk niet ver van de waarheid zal liggen.

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Yaksa Dat staat ook in mijn bericht dat je quote. "De aarde is toch niet het heelal." ;)

Stem blanco!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:29:
[...]

Misschien goed om je even in te lezen hoe deze stof ontstaat. Dan snap je misschien ook dat ik schreef "Hier op aarde". Ik heb nergens beweert dat deze stof niet op een andere manier zou kunnen ontstaan. Maar de aanname dat, wanneer deze stof in een atmosfeer wordt gedetecteerd waar ook CO2 en methaan voorkomt, er een kans is dat dit door organisch 'leven' wordt veroorzaakt, is er een die waarschijnlijk niet ver van de waarheid zal liggen.
De reactie van @KroontjesPen lijkt meer gericht op de gevolgtrekking door @Playa del C.
:)

PSN

• Playa del C.
KroontjesPen schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:33:
@Yaksa Dat staat ook in mijn bericht dat je quote. "De aarde is toch niet het heelal." ;)
Maar de natuurwetten zijn wel overal gelijk. Er is op dit moment meer reden om te veronderstellen dat er een teken van (simpel of complex) leven op een andere planeet is gevonden, dan niet. Door serieus onderzoek met de JWST. Er is verder onderzoek nodig, maar dit eerste bericht over deze zaak is voor mensen met verstand van zaken een serieus bericht.

• LoeiOrdinair
  • Laatst online: 08:53

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Martinspire schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:49:
8 oktober is de open dag van ESTEC, de Nederlandse tak van de ESA, de Europese ruimtevaartorganisatie. Gratis toegang in Noordwijk aan Zee:
https://www.esa.int/About...023_Registration_now_open (gratis maar wel registratie nodig)
Hier video van 2022 als je wilt weten wat er te zien is.
[Video: ESA Open Day | ESTEC 2022 Highlights]
Vooral interessant voor gezinnen denk ik...
Helaas zijn er geen kaarten meer beschikbaar :|

• KroontjesPen

KroontjesPen

Playa del C. schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:45:
[...]

Maar de natuurwetten zijn wel overal gelijk. Er is op dit moment meer reden om te veronderstellen dat er een teken van (simpel of complex) leven op een andere planeet is gevonden, dan niet. Door serieus onderzoek met de JWST. Er is verder onderzoek nodig, maar dit eerste bericht over deze zaak is voor mensen met verstand van zaken een serieus bericht.
Helemaal mee eens dat Natuurwetten onder dezelfde condities altijd en overal gelijk zullen werken.
Dan gaat het om die condities.
Zijn echt alle condities bekend die zorgen dat de stof dimethylsulfide hier kan bestaan.
Misschien zien we een conditie als 1 maar kunnen later meerdere zijn die heel nauw met elkaar verbonden zijn.

Op school leerde ik bijvoorbeeld eerst dat water altijd kookte bij 100°C.
Later moesten we het aanpassen en erbij zeggen "op zee niveau".
De uitleg van de leraar staat mij nog heel goed bij. ;)

Stem blanco!

• Osiris
  • Niet online
Reinier schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:59:
[...]

Nee, het ging erom dat we mogelijk gaan ontdekken dat er géén leven nodig is om dat spul te maken. Dat zou schokkend zijn.
Misschien ben ik niet psychotisch genoeg, maar ik vind eerlijk gezegd geen van beide niet schokkend.

Sure, leven elders vinden is gaaf en superinteressant, maar niet "schokkend" IMO.
Playa del C. schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:45:
[...]

Voor mensen met verstand van zaken is dit een super-interessant bericht, maar niet iets om nou direct van in je broek te pissen IMO.

De kans is IMO nog steeds groter dat dit een fenomeen is wat niet door leven wordt veroorzaakt. Dat we dat (nog) niet kennen hier op Aarde, wil niet zeggen dat 't niet kan. Er is nog zoveel wat we nog niet weten over onze eigen blauwe planeet.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik zou het eerder een schok vinden als er nergens anders leven is. Als er leven gevonden wordt binnen ons sterrenstelsel snap ik wel dat het een mooie ontdekking is, maar schokkend?

Op een of andere manier denken wij als homo sapiens al snel dat we zo uniek zijn. Zijn we niet :-)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Reinier

Reinier

\o/

Osiris schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:43:
[...]

Misschien ben ik niet psychotisch genoeg, maar ik vind eerlijk gezegd geen van beide niet schokkend.

Sure, leven elders vinden is gaaf en superinteressant, maar niet "schokkend" IMO.
We zijn het met elkaar eens, ik probeerde alleen iets te verduidelijken en dat lukte niet heel goed :P

• Playa del C.
Voor de duidelijkheid, het 'schokkende' is gewoon dat we het mogelijk binennkort dan echt eens vaststellen. In de wetenschap zit menig persoon te wachten op het vinden van buitenaards leven. En dus niet omdat dat schokkend is, maar omdat we het juist zo verwachten.

Het is nog niet zover, natuurlijk niet. We kunnen echter wel stellen dat we enigszins de middelen ondertussen hebben om doelgericht te zoeken. Dat kon iets van 50 jaar geleden nauwelijks en meer dan 100 jaar geleden vrijwel niet tot helemaal niet.

Van al het niews wat ik de laatste weken heb gelezen, is dit nieuws voor mij het meest indrukwekkend. En volgens bronnen voor meer wetenshappers.

Het is meer het Eureka gevoel wat men bedoelt. Voor mensen met enige kennis is het uiteraard geen schok dat er mogelijk echt ergens 'aliens' zijn. De ontdekking zelf is echter een hele belangrijke basis voor verder overzoek over leven in het algemeen, onze eigen geschiedenis, de relatie met religie, enz. Dit heeft grote potentie.

• Playa del C.
armageddon_2k1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:48:
Op een of andere manier denken wij als homo sapiens al snel dat we zo uniek zijn. Zijn we niet :-)
Vreemde aanname dit. Genoeg mensen die alleen met zichzelf bezig zijn, maar iedereen met enig IQ en wat interesse (of meer) in de wetenschap, die weet ook al lang dat we afstammen van een lange reeks in de evolutie, dat de aarde over 4 miljard geen ster (zon) meer heeft en dat er zeer waarschijnlijk veel aliens in het universum zijn. Alleen ze zijn erg ver weg en mogelijk op een eerder of later tijdstip actief.

Ik verwacht dat mensen die actief zijn in dit topic bovenstaande allang weten.

• Osiris
  • Niet online
Playa del C. schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:11:
Het is meer het Eureka gevoel wat men bedoelt. Voor mensen met enige kennis is het uiteraard geen schok dat er mogelijk echt ergens 'aliens' zijn. De ontdekking zelf is echter een hele belangrijke basis voor verder overzoek over leven in het algemeen, onze eigen geschiedenis, de relatie met religie, enz. Dit heeft grote potentie.
Ik denk vooral dat mensen met enige kennis vooral begrijpen dat dit een interessante aanwijzing is om verder te gaan onderzoeken, maar verre van enig bewijs en dat de kans zeer groot is dat het allemaal vals alarm is.

• Playa del C.
Osiris schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:27:
[...]

Ik denk vooral dat mensen met enige kennis vooral begrijpen dat dit een interessante aanwijzing is om verder te gaan onderzoeken, maar verre van enig bewijs en dat de kans zeer groot is dat het allemaal vals alarm is.
Het gaat er ook niet om dat deze planeet buitenaards leven moet hebben.

Een quote van de wetenschapper die hierover publiceerde:
"Our ultimate goal is the identification of life on a habitable exoplanet, which would transform our understanding of our place in the universe," concluded Madhusudhan. "Our findings are a promising step towards a deeper understanding of Hycean worlds in this quest."
Van: https://www.nasa.gov/godd...e-in-atmosphere-of-k2-18b

Het is een "veelbelovende stap". Het voelt daarom ook alsof de ontdekking van buitenaards leven snel dichterbij komt. Binnen een paar jaar wellicht. Het besef om dat mogelijk mee te maken, dat is voor velen bijzonder. Een gewaarwording. Een Eureka-moment na een lange zoektocht naar iets wat velen denken dat er wel moet zijn, maar wat erg moeilijk te vinden of bewijzen is.

Vind de reacties hier bijzonder. De feiten zijn
dat er een stof gevonden is, DMS, die we goed kennen. Het is een biomarker die we alleen kennen van levende wezens op aarde. De observatie moet nog verder onderzocht worden om een fout uit te sluiten. Als het echter klopt, en die kans is groot, dan is de kans serieus groot dat er iets van (simpel) leven is gevonden daar. Dit is niet een wilde gok of media-aandacht. Het is een officieel onderzoeksresultaat van Cambridge met gebruik van JWST.

Laten we maar stoppen met discussiëren. Ik vind dit een bijzonder resultaat, met een serieuze kans op baanbrekende gevolgen. Mensen mogen het bagatelliseren, we zullen later zien wat het wordt.

Tenslotte, mocht er linksom of rechtsom geen leven op deze specifieke planeet zijn, het kunnen onderzoeken van bepaalde zaken op deze afstanden met de nieuwste ruimte-technologie is hoe dan ook een indrukwekkende prestatie die in de toekomst cruciaal kan zijn voor dit soort onderzoek.

• Osiris
  • Niet online
Ik ben het grotendeels met je genuanceerde post eens (m.u.v. je kansberekeningen); alleen voor mij roept deze premature bevinding, hoe interessant en potentieel gaaf ook, niet de extreme superlatieven op die eerder gebezigd werden.

"Eerst zien, dan geloven" en w.m.b. is het allemaal nog zeer prematuur. That's all.

• PilatuS
  • Niet online
Slow motion start van een raketmotor. Dacht dat dit in dit topic wel graag gezien zou worden: YouTube: Close-up Ignition of a Rocket Engine in Slow Mo - The Slow Mo Guys

• DRaakje
  • Niet online
Stoke Space Hopper eerste hop:

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:24:
Ik ben het grotendeels met je genuanceerde post eens (m.u.v. je kansberekeningen); alleen voor mij roept deze premature bevinding, hoe interessant en potentieel gaaf ook, niet de extreme superlatieven op die eerder gebezigd werden.

"Eerst zien, dan geloven" en w.m.b. is het allemaal nog zeer prematuur. That's all.
Ja, dat is op zich wel het beste. Er zijn al genoeg 'eureka' momenten geweest, wat later toch op een andere manier verklaarbaar bleek.

Het lijkt heel logisch te veronderstellen dat er ergens anders in het universum leven móet voorkomen. Zoveel sterren, zoveel planeten, het zou eerder onlogisch zijn als er nergens anders leven is. Wij zouden natuurlijk graag zien dat er ergens intelligent leven is, zoals wij mensen. Maar tegelijkertijd weten wij van de geschiedenis van onze eigen planeet én onderzoeken op de andere planeten in ons stelsel, dat het ook best een hele mooie samenloop van allerlei omstandigheden is geweest die hier het leven op de manier heeft laten ontwikkelen als het zich heeft ontwikkeld. Bepaalde omstandigheden moeten maar nét lang genoeg duren en de processen moeten ook maar nét op die manier ontwikkelen. Maar ja, het is hier gebeurd, dus waarom ook niet op al die ongetwijfels miljoenen of miljarden planeten die 'out there' zijn. Of wij het ooit gaan zien is de grote vraag.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:03
Ai ai ai... weer een mislukte lancering voor Electron :(

Space is hard natuurlijk, maar je zou toch verwachten dat een raket zoals de Electron inmiddels wel dusdanig uitontwikkeld was dat dit soort knulligheden geen issue meer mogen zijn!

40 lanceringen van Electron waarvan dit nu de 4e is die mislukt. Een statistiek van 1 op 10 is toch niet wat je aan je klanten wil kunnen overleggen lijkt me.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

d:)b

Nou wil ik ook een snelkookpan Hopper ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Yaksa
Vanmiddag zal het eerste monster van een asteroïde op aarde landen. Het monster is verzameld door het NASA ruimtevaartuig Osiris Rex op de asteroïde Bennu. Live beelden vanaf 16.00 uur (10 a.m. EDT) te zien op NASA Live.

• Geronimous
  • Laatst online: 14-02 16:59
Yaksa schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:32:
Vanmiddag zal het eerste monster van een asteroïde op aarde landen. Het monster is verzameld door het NASA ruimtevaartuig Osiris Rex op de asteroïde Bennu. Live beelden vanaf 16.00 uur (10 a.m. EDT) te zien op NASA Live.
Erg gave missie. We brengen gewoon een deel van een Asteroide mee terug naar aarde. _/-\o_

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Goede stap om hier eens actie in te zien :)
Satellite television company Dish Network has been hit with a $150,000 fine for failing to properly dispose of one of its satellites, marking the first time federal regulators have issued such a penalty.
https://edition.cnn.com/2...e-dish-fcc-scn/index.html

PSN

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heel hoge "maanlander" MSDOS game vibe :)

• torp
Met een stuwraket die niet zou misstaan in ‘Star Trek’ reist de sonde Psyche naar een kosmische ijzerklomp

Donderdagmiddag rond twee uur Nederlandse tijd vertrekt hij vanaf aarde richting de ruimte: sonde Psyche zet dan koers naar de planetoïde Psyche, een mysterieuze ijzerklomp die diep door het zonnestelsel buitelt. Drie vragen en antwoorden over deze bijzondere ruimtemissie.

Verder lezen: https://www.volkskrant.nl/cs-b0139f52

• D-dark
torp schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:03:
Met een stuwraket die niet zou misstaan in ‘Star Trek’ reist de sonde Psyche naar een kosmische ijzerklomp

Donderdagmiddag rond twee uur Nederlandse tijd vertrekt hij vanaf aarde richting de ruimte: sonde Psyche zet dan koers naar de planetoïde Psyche, een mysterieuze ijzerklomp die diep door het zonnestelsel buitelt. Drie vragen en antwoorden over deze bijzondere ruimtemissie.

Verder lezen: https://www.volkskrant.nl/cs-b0139f52
Verplaatst naar vrijdag
https://blogs.nasa.gov/ps...nch-now-targeting-oct-13/
Pagina: 1 ... 184 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.