• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
De presentatoren van Everyday Astronaut hebben een gratis zand douche gekregen 8 kilometer van de launch site

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:20

Martinspire

Awesomeness

TrekDr0p schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:48:
[...]

groter en volledig reusable?
Mja maar het was niet alsof de vorige rakketten uit elkaar spatten als ze klaar waren met hun stap. Sure het terugkeren is bijzonder, maar het omhoog gaan is niet veel anders imo.

Martinspire - PC, PS4, X1

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:25
Martinspire schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:46:
Je zag al brokstukken vliegen voordat ie uberhaupt de lucht in ging.

Of mis ik nu iets wat enorm speciaal en bijzonder is dat deze raket wel had wat anderen niet hadden?
De brokstukken was voor het merendeel ijs + het is de krachtigste raket die ooit gevlogen heeft.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:14

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

REVERT TO VAB en even wat tailfinnetjes erop zetten om het spinnen te voorkomen :Y)

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Martinspire schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:49:
[...]

Mja maar het was niet alsof de vorige rakketten uit elkaar spatten als ze klaar waren met hun stap. Sure het terugkeren is bijzonder, maar het omhoog gaan is niet veel anders imo.
Het proces van Starship bouwen is gewoonweg volledig anders. Hoge cadence, schiet maar gewoon de lucht in zodat we er op z'n minst van leren en opnieuw proberen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:51
Als ik moet gokken
Mogelijk iets teveel beweging qua rotatie van de booster waardoor de computer de separatie niet wilde starten

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03:32
Ik moet zeggen dat ik er wel meer van had verwacht. Sure groter en alles, maar ik had verwacht dat de techniek toch al wel wat verder zou zijn en vooral ook betrouwbaarder. Dat die motoren aan het begin al niet goed werken is toch wel een blamage. Je zag al brokstukken vliegen voordat ie uberhaupt de lucht in ging. Dat lijkt me gewoon duidelijk een ontwerpfout. Verder dat die stage niet los laat en dat ie daarna gaat tollen is ook wel amateurwerk imo. Maar eigenlijk hebben we sinds de jaren 60 nog niet echt veel progressie gemaakt als je dit zo ziet. Terwijl de techniek om materialen te ontwikkelen en maken toch wel een stuk gedetailleerder kan.

Of mis ik nu iets wat enorm speciaal en bijzonder is dat deze raket wel had wat anderen niet hadden?
Dit is peanuts vergeleken met Saturn V. Dat was echt wel next level voorbereiding en ontwerpen daarbij werd er met hele andere motoren / brandstof gewerkt.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:09
.oisyn schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:49:
REVERT TO VAB en even wat tailfinnetjes erop zetten om het spinnen te voorkomen :Y)
En dan over vijf minuten weer naar de LaunchPad.

Ik denk trouwens eerder dat de decoupler het probleem was. Ik had wel heel graag die Starship nog even in de ruimte zien vliegen trouwens. Dat moet later dan maar.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:52

Marc H

- Mr. Burstmode -

.oisyn schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:49:
En even aan Top Gear vragen wat er bij hun fout ging, want die hadden ook separatie problemen :)

YouTube: Turning the Robin Reliant into a SPACE SHUTTLE?! | Top Gear

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:18
Dus als ik het goed begrijp is het spinnen niet echt een probleem, maar het niet disconnected wel. Risky manier van Stage separation.

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:09

TrekDr0p

QR niet scannen

[...]

Je snapt hopelijk wel waar een test vlucht voor dient toch?
Om dingen te testen die je op de grond niet kan testen.

En als je nog niet snapt wat er zo anders is dan alle andere voorgaande raketten dan moet je je denk ik maar eens inlezen over Starship.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat shot van de motoren ook, is dat een N1 raket? :p

World War One

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:06

jpiwf

licenced pepernootaddict

Ik moet zeggen dat ik er wel meer van had verwacht. Sure groter en alles, maar ik had verwacht dat de techniek toch al wel wat verder zou zijn en vooral ook betrouwbaarder. Dat die motoren aan het begin al niet goed werken is toch wel een blamage. Je zag al brokstukken vliegen voordat ie uberhaupt de lucht in ging. Dat lijkt me gewoon duidelijk een ontwerpfout. Verder dat die stage niet los laat en dat ie daarna gaat tollen is ook wel amateurwerk imo. Maar eigenlijk hebben we sinds de jaren 60 nog niet echt veel progressie gemaakt als je dit zo ziet. Terwijl de techniek om materialen te ontwikkelen en maken toch wel een stuk gedetailleerder kan.

Dat is toch wel wat kort door de bocht. De techniek waar je aan verwijst gebruikt andere brandstof (methaan is nieuw, er zijn geen operationele raketten die het gebruiken), 33 motoren op 1 stage is bijzonder, en het zijn full flow staged combustion motoren, daar zijn ook geen bestaande operationele voorbeeldden van omdat het een ingewikkeld proces is. Daarnaast is een nieuwe raket altijd spannend, want onderdelen kunnen losstaand prima werken maar samen moeilijk zijn, denk aan de test van de Starliner (van grote jongen Boeing).

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• Myri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 21:01
XWB schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:52:
Dat shot van de motoren ook, is dat een N1 raket? :p

[Afbeelding]
Is het correct als ik stel dat, uit dat shot, af te leiden is dat er 7 motoren niet gestart zijn?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Myri schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:54:
[...]

Is het correct als ik stel dat, uit dat shot, af te leiden is dat er 7 motoren niet gestart zijn?
Volgens mij waren er ook een paar tijdens de vlucht uitgevallen :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:49
[...]
Ik tel er 6, 2x 2 op buitenring en dan 2x 1. Normaal zijn er 33, ik tel er maar 27.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Data analyseren en volgende poging in een paar maanden?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:19
[...]

6 toch?

https://wren.co/join/Devian

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Correct, dat was linksonder in de stream ook zichtbaar:

[Voor 10% gewijzigd door XWB op 20-04-2023 15:56]

World War One

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 11:52

Werk jij daar of zo? Lijkt alsof je al exact weet wat er allemaal aan de hand was. Djeeez zuurpruim.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46
Ik denk dat het meeste van de troep die je bij de lancering ziet loskomen en neer regenen overal het beton van onder de OLM is. De OLM heeft geen 'flame diverter' tenslotte! Bij test ontstekingen in het verleden zag je dit verschijnsel ook altijd gebeuren. De bodem daaronder is nu gegarandeerd echt een grote *&%^bende!

Gelukkig zijn ze wel voorbereidingen aan het treffen om een dergelijke installatie toe te voegen in de toekomst.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Myri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 21:01

• winwiz
  • Laatst online: 02-06 14:06
Puddi Puddin schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:51:
[...]

Dit is peanuts vergeleken met Saturn V. Dat was echt wel next level voorbereiding en ontwerpen daarbij werd er met hele andere motoren / brandstof gewerkt.
Nasa speelt op super save, 26x alles checken en dan voor de zekerheid nog een keer controleren. Daarom gaan ze bijna altijd ruim buiten budget en tijd. SpaceX doet meer van het zou nu moeten werken, laten we eens kijken waar het fout gaat en de boel verbeteren daarna. Is veel sneller en uiteindelijk blijkbaar ook goedkoper.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 11:52
XWB schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:55:
[...]

Correct, dat was linksonder in de stream ook zichtbaar:

[Afbeelding]

Komt en gaat ook, soms eentje weg en dan komt hij terug.

• Matomatisch
Spooksel schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:55:
Ik denk dat het meeste van de troep die je bij de lancering ziet loskomen en neer regenen overal het beton van onder de OLM is. De OLM heeft geen 'flame diverter' tenslotte! Bij test ontstekingen in het verleden zag je dit verschijnsel ook altijd gebeuren. De bodem daaronder is nu gegarandeerd echt een grote *&%^bende!

Gelukkig zijn ze wel voorbereidingen aan het treffen om een dergelijke installatie toe te voegen in de toekomst.
Nu het beton toch al in duizenden stukken gebroken is moeten ze het alleen nog maar afvoeren, en kunnen ze de flame diverter plaatsen ;) Geen breekwerk meer nodig!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Vanaf T-28 kwamen nog meer brokstukken naar beneden, Starship zat al 1 km hoog.

World War One

• Martinspire
  • Laatst online: 00:20

Martinspire

Awesomeness

Osiris schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:47:
[...]

Ja, je mist heel wat: dit is een prototype die ze eigenlijk net zo goed niet hadden hoeven te lanceren, aangezien er alweer een tig aantal betere opgesteld staan. Dit was gewoon een testvlucht en verre van een blamage.

Oh en de vergelijking met de jaren '60 gaat ook volledig mank omdat dit een compleet ander principe van een raket is.
Wat ik bedoel is dat veel zaken gewoon hetzelfde zijn voor zo'n raket. Sure de materialen zijn wat anders en het wordt vast anders geproduceerd, maar het is niet alsof de luchtweerstand, de fluid mechanics of de rocket science ineens heel anders is. De basis is gewoon gelijk. En ik zou zelfs zeggen dat het tegenwoordig makkelijker moet zijn met hoe makkelijk je data kunt verzamelen en controleren om bij te sturen of in ieder geval ervan te leren. Bovendien kunnen we nu veel nauwkeuriger werken dan vroeger en ook met veel meer berekeningen en computerkracht alles bouwen en lanceren.

Daarom sta ik er nog steeds verbaasd van dat het allemaal zo langzaam lijkt te gaan. Het voelt alsof we zo'n raket al jaren hadden kunnen maken. Ik vind het "maar het is herbruikbaar" argument ook een beetje overdreven. Ja dat heeft inderdaad invloed, maar je bestuurt een raket nog steeds hetzelfde. Het loskoppelen is niet anders dan dat het jaren geleden was.

Ik bedoel, als je met een piloot en een cpu werkt die tegenwoordig in een calculator te vinden is in de jaren 60 al een raket in de lucht kunt schieten, dan moet je dat nu toch zeker gewoon flawless kunnen doorstaan met alles wat je kunt monitoren en bijstellen in fracties van seconden? De brandstof was ook niet uniek en het gewicht is wat meer, maar niets wat schrikbarend is.

Ik zeg niet dat het niet knap is wat ze doen, maar ik sta ook weer niet op de buhne te klappen met wow wat bijzonder. Zeker niet als je ziet dat er motoren uitvallen, de delen niet loskopppelen en hij uiteindelijk in de lucht al ontploft. Dan is het in mijn ogen eerder amateurwerk dan professioneel raketten lanceren. Ik had verwacht dat ze anno 2023 wel meer wisten over raketten en meer wisten over hoe dit goed gebouwd moest worden.

Martinspire - PC, PS4, X1

• Matomatisch
XWB schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:58:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kunnen de heat shield tiles zijn, maar ook gewoon ijs dat van het oppervlak komt. Iets anders ook natuurlijk maar dat is minder goed nieuws :9

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
zo, zit ook een beste flex in de raket in die shots

• Matomatisch
Martinspire schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:59:
[...]

Wat ik bedoel is dat veel zaken gewoon hetzelfde zijn voor zo'n raket. Sure de materialen zijn wat anders en het wordt vast anders geproduceerd, maar het is niet alsof de luchtweerstand, de fluid mechanics of de rocket science ineens heel anders is. De basis is gewoon gelijk. En ik zou zelfs zeggen dat het tegenwoordig makkelijker moet zijn met hoe makkelijk je data kunt verzamelen en controleren om bij te sturen of in ieder geval ervan te leren. Bovendien kunnen we nu veel nauwkeuriger werken dan vroeger en ook met veel meer berekeningen en computerkracht alles bouwen en lanceren.

Daarom sta ik er nog steeds verbaasd van dat het allemaal zo langzaam lijkt te gaan. Het voelt alsof we zo'n raket al jaren hadden kunnen maken. Ik vind het "maar het is herbruikbaar" argument ook een beetje overdreven. Ja dat heeft inderdaad invloed, maar je bestuurt een raket nog steeds hetzelfde. Het loskoppelen is niet anders dan dat het jaren geleden was.

Ik bedoel, als je met een piloot en een cpu werkt die tegenwoordig in een calculator te vinden is in de jaren 60 al een raket in de lucht kunt schieten, dan moet je dat nu toch zeker gewoon flawless kunnen doorstaan met alles wat je kunt monitoren en bijstellen in fracties van seconden? De brandstof was ook niet uniek en het gewicht is wat meer, maar niets wat schrikbarend is.

Ik zeg niet dat het niet knap is wat ze doen, maar ik sta ook weer niet op de buhne te klappen met wow wat bijzonder. Zeker niet als je ziet dat er motoren uitvallen, de delen niet loskopppelen en hij uiteindelijk in de lucht al ontploft. Dan is het in mijn ogen eerder amateurwerk dan professioneel raketten lanceren.
Het is al eerder gezegd maar je gaat je toch in Starship moeten inlezen. Nieuwe brandstof, nieuw type motoren, volledig herbruikbaar, grootste upper stage ooit enz...

EDIT: Ohja, ook het productieprocess is volledig anders(rechtopstaand produceren ipv horizontaal), ze gaan juist retesnel voorruit.

[Voor 3% gewijzigd door Matomatisch op 20-04-2023 16:03]

• .oisyn
  • Laatst online: 12:14

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit een vertekend beeld of is hij heel erg wobbly?

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:07
En nu weer 2 jaar wachten op een volgende test vlucht? :)

• BadRespawn
  • Laatst online: 04-06 17:54
[...]

Het is ook niet de bedoeling dat het omhoog gaan anders gaat. Bij deze test is dat juist te veel wel anders gegaan.

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Een van de commentators had het over de flip, maar die zou toch alleen voor de booster moeten zijn? Ik was echt compleet in de war. Dacht (en dit voelt logisch) dat het engine shutoff, separation, booster flip zou moeten zijn. Het leek al met +2:30 echt mis te gaan terwijl separation rond T+2:50 is

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Spooksel
Lol, om te beweren dat alles al gedaan is en dat dit daarom makkelijk moet zijn is echt... wauw, haha. Sorry dat ik het zeg, maar je hebt echt geen idee hoe moeilijk het is wat SpaceX hier aan het doen is!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:13

Yucon

*broem*

[...]

Ik zeg niet dat het niet knap is wat ze doen, maar ik sta ook weer niet op de buhne te klappen met wow wat bijzonder. Zeker niet als je ziet dat er motoren uitvallen, de delen niet loskopppelen en hij uiteindelijk in de lucht al ontploft. Dan is het in mijn ogen eerder amateurwerk dan professioneel raketten lanceren.
Een belangrijk punt is dat het zo licht mogelijk moet zijn. Kortom, alles moet zo minimaal gemaakt zijn dat het net goed werkt maar niet meer dan dat. Dan heb je bewust enorm weinig marge.

• Twixie
[...]
Dan is het in mijn ogen eerder amateurwerk dan professioneel raketten lanceren.
1 woord: LOL.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:17

Quad

Doof

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een beste scoliose voor het hele gevaarte.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

• BadRespawn
[...]

Wat ik bedoel is dat veel zaken gewoon hetzelfde zijn voor zo'n raket. Sure de materialen zijn wat anders en het wordt vast anders geproduceerd, maar het is niet alsof de luchtweerstand, de fluid mechanics of de rocket science ineens heel anders is. De basis is gewoon gelijk.
Precies. Hoezo had je dan meer verwacht?

• Spooksel
Evest schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:01:
Een van de commentators had het over de flip, maar die zou toch alleen voor de booster moeten zijn? Ik was echt compleet in de war. Dacht (en dit voelt logisch) dat het engine shutoff, separation, booster flip zou moeten zijn. Het leek al met +2:30 echt mis te gaan terwijl separation rond T+2:50 is
De 'flip' waar ze het over hadden is dat de Super Heavy na het ontkopplen van Starship zich om zou moeten keren en dan weer terug vliegen richting de lanceerbasis.

Dus het is:
- Opstijgen en richting het oosten vliegen
- Motoren uit, Starship ontkoppelen
- Starship motoren aan, die gaat verder
- Super heavy keert zich om (de flip), doet de motoren aan en vliegt terug richting het westen.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 20:58
[...]

Ik zeg niet dat het niet knap is wat ze doen, maar ik sta ook weer niet op de buhne te klappen met wow wat bijzonder. Zeker niet als je ziet dat er motoren uitvallen, de delen niet loskopppelen en hij uiteindelijk in de lucht al ontploft. Dan is het in mijn ogen eerder amateurwerk dan professioneel raketten lanceren. Ik had verwacht dat ze anno 2023 wel meer wisten over raketten en meer wisten over hoe dit goed gebouwd moest worden.
It's not rocketscience.. of nee wacht..

• Twixie
Totaal offtopic, maar die blonde presentatrice op SpaceX, die lijkt toch enorm op Ali Larter (in haar jongere jaren) ?? Ik moest effen op haar naam komen :).

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13

Daarom sta ik er nog steeds verbaasd van dat het allemaal zo langzaam lijkt te gaan.
Qua mensheid zijn we pas sinds 1944 echt bezig met ruimtevaart (als ik even Braun zijn speeltje meetel), eigenlijk is het juist bizar hoe we als mensheid in een korte tijd zover zijn.

Het lijkt langzaam gezien we als mens een heel ander tijd besef hebben.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Volgens Musk zijn er misschien wel 100 prototypes nodig alvorens er iets van een final product zal zijn. Dat betekent dat we nog veel 'teleurstellingen' zullen zien, en dat de verschillen tussen elke launch klein zullen zijn.

Wat deze raket bijzonder maakt zijn het aantal motoren, de N1 raket van de Sovjet-Unie trilde letterlijk uit elkaar met zoveel motoren dus wat dat betreft is SpaceX al verder gekomen.

World War One

• NimRod1337

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Spooksel schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:03:
[...]

De 'flip' waar ze het over hadden is dat de Super Heavy na het ontkopplen van Starship zich op zou moeten keren en dan weer terug vliegen richting de lanceerbasis.

Dus het is:
- Opstijgen en richting het oosten vliegen
- Motoren uit, Starship ontkoppelen
- Starship motoren aan, die gaat verder
- Super heavy keert zich om (de flip), doet de motoren aan en vliegt terug richting het westen.
Dan had ik het goed begrepen, en was de commentator wat te enhousiast om de flip te zien ruim voordat het echt moest :+

• Spooksel
Wat ik zei, het is echt al een enorme overwinning hoever ze nu gekomen zijn. Tot voorbij MaxQ! Echt waanzinnig.

En daarnaast staat de toren nog, de OLM staat er nog. Ok, het zal daaronder een absolute ravage zijn, maar het echt ongekend wat ze bereikt hebben en veel verder gekomen dat gedroomd!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:33
Dit waren toch al oude versies van de Raptors? Mooi dat de infrastructuur op de grond niet veel schade heeft opgelopen zo op het eerste oog. Wel bijzonder dat er een paar raptors niet aangingen en hij kwam ook ontzettend moeilijk van de grond. De druk in de kamers was volgens John nominal dus het probleem moet echt hebben gelegen aan de toevoer, gek dat dat niet gevonden was voor de preflight. Misschien dat het wel een probleem was maar dat ze het hebben geYOLO'd na een telefoontje naar Musk? Ik weet niet hoe dat zit met verdere licentiebeperkingen.

Al met al zullen ze heel wat data hebben verzameld en op naar lancering 2!

Schiet tussen de palen en je scoort!

• OnTracK
  • Laatst online: 12:10
jpiwf schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:00:
[...]

zo, zit ook een beste flex in de raket in die shots
Voor zover ik het zag was het rolling shutter effect in combinatie met een trillende camera van het geluid.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
xzaz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:07:
Dit waren toch al oude versies van de Raptors?
Nee, dit was al de Raptor 2. Omdat de FAA certificatie langer duurde dan gehoopt had SpaceX de Raptor motoren vorig jaar al vervangen door de nieuwere versie.

World War One

• Spooksel
Booster 9 bij de volgende poging zal echt alweer vele upgrades kennen over de booster die vandaag vloog, ik ben benieuwd :D

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 16:36
Ik heb beetje het idee, dat doordat er geen stage separatie plaats vond het ding in onbalans is gekomen en er een vlucht beëindiging is geïnitieerd.

Doordat er geen separatie heeft plaatsgevonden is de booster met Starship erop begonnen met de boostback, maar door extra gewicht van Starship is het geheel in onbalans gekomen en voldeed niet meer aan het vluchtprofiel waardoor er een FTS in werking is getreden.

• NimRod1337
_Drake_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:04:
[...]

Qua mensheid zijn we pas sinds 1944 echt bezig met ruimtevaart (als ik even Braun zijn speeltje meetel), eigenlijk is het juist bizar hoe we als mensheid in een korte tijd zover zijn.

Het lijkt langzaam gezien we als mens een heel ander tijd besef hebben.
Braun was iemand die vrij letterlijk op kennis van anderen doorborduurde.
Wikipedia: Hermann Oberth
Wikipedia: Robert Hutchings Goddard

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:30

ByteDelight

Retro computing is alive!

Spooksel schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:09:
Booster 9 bij de volgende poging zal echt alweer vele upgrades kennen over de booster die vandaag vloog, ik ben benieuwd :D
Het zou natuurlijk kunnen dat er fundamentele wijzigingen nodig zijn.
Dan zouden alle huidige protos gescrapped kunnen worden.
Maar beter dat dan doorgaan met een ontwerp dat niet werkt.

Hoe dan ook: top lancering, hier moeten ze 'tons of data' uit kunnen halen,.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
technoaddict schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:01:
En nu weer 2 jaar wachten op een volgende test vlucht? :)
Dat zal wel weer van de FAA afhangen, en hoeveel wijzigingen SpaceX nog wil doorvoeren in BN9. De volgende booster is in principe al klaar, maar ik kan mij voorstellen dat SpaceX nog wat wijzigingen zal doorvoeren gebaseerd op de verzamelde data van vandaag.

World War One

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-06 20:03
Wat een gevaarte, prachtig. Goh, alsof het hoogste gebouw hier uit de stad (ook +-120 meter hoog) opstijgt. Is haast niet voor te stellen :9

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 13 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
xzaz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:07:
Wel bijzonder dat er een paar raptors niet aangingen en hij kwam ook ontzettend moeilijk van de grond.
Valt eigenlijk wel mee nu ik het terugkijk, ik denk vooral dat de klok niet helemaal klopte. De motoren zouden op T-0:08 aan moeten gaan maar is pas visueel op T-0:03 en om T+0:05 zie je hem pas bewegen.

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

XWB schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:11:
[...]

Dat zal wel weer van de FAA afhangen, en hoeveel wijzigingen SpaceX nog wil doorvoeren in BN9. De volgende booster is in principe al klaar, maar ik kan mij voorstellen dat SpaceX nog wat wijzigingen zal doorvoeren gebaseerd op de verzamelde data van vandaag.
De FAA goedkeuring die ze nu hebben is 5 jaar geldig en voorziet ook in volgende lanceringen, o.a. van SN26 zonder tiles in expendable mode.

• Osiris
  • Niet online
[...]

Dus dan moet 't maar in 1x goed gaan? :P

Besides, het leek nu mis te gaan bij het ontkoppelen, waarbij SpaceX klaarblijkelijk de keuze heeft gemaakt om niet te werken met actieve ontkoppeling begreep ik. Hoe ze 't dan wél gepland hadden, geen idee. Maar mijn punt is: een raket bouwen kun je op meerdere manieren doen en SpaceX doet 't nu allemaal compleet anders dan anders. Is dat verstandig? Daar kun je wellicht over twisten. Maar er zijn nou eenmaal geen eerdere raketten op deze manier gebouwd die op deze manier vliegen. En je zult toch écht wel live data in je modellen moeten stoppen. Want berekeningen en computerkracht is leuk, maar als je model kut is, dan is de output van je berekeningen en computerkracht óók kut.
Dus toch wel.

Amateurwerk. Echt. Hoor je jezelf wel praten? :D Doe 't anders zelf beter :)

• JeroenH
  • Laatst online: 07:18
@Martinspire Doe je iets met engineering? Doe je iets met moeilijke engineering (met heel kleine marges)?

Rocket science is hard, en wij als arm chair rocket scientists kunnen wel roepen "jemig ook stom dat dat verkeerd ging, hadden ze dat niet beter kunnen doen?" maar zo werkt het natuurlijk niet he.

Ik snap veel van je opmerkingen niet. Het gaat niet hard? Heb je de laatste tijd goed opgelet wat er de laatste tien jaar allemaal veranderd is? Reusability, small launchers, commerciële lanceerbedrijven, commerciële bemande ruimtevaart? Niet decennia rekenen, simuleren en testen en dan pas een keertje lanceren, maar in hoog tempo bouwen, lanceren, leren, bouwen, lanceren, leren.

Starship niet vernieuwend? Methaan? Full flow staged combustion? Full reusability? Bijtanken in orbit? Interplanetaire (bemande) ruimtevaart? En dan vergeet ik nog de helft.

Weet je wanneer het langzaam ging? Grofweg 1975 - 2011. Space shuttle die in eerste instantie geen ruimtestation had om te bezoeken en dus zelf maar een beetje ruimtestation speelde, toen Mir, toen ISS, dát was naar mijn idee allemaal pas niet vernieuwend. En als ik toch bezig ben: geen tig livestreams van een lancering oid, als je mazzel had een item op het journaal of in Kijk TV. Jullie hebben geen idee hoe goed jullie het hebben ;)

Je hoeft echt niet flauw te vallen van opwinding van hetgeen we vandaag gezien hebben, maar je negativiteit snap ik niet zo. Op zijn minst is het een leuke afleiding van Elon Musk zodat hij een poosje geen narigheid op Twitter post, that's a win ;)

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Osiris
  • Niet online
Evest schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:01:
Ik vond 't ook beetje verwarrend. Eerst zij John dat er stage separation zou zijn en dan pas de flip. En vervolgens leek het qua commentaar er een beetje op alsof het doodnormaal was dat het geheel gezellig aan het flippen was.. Wat naar mijn weten niet zo is. Beetje onefficiënt en Kerbel-achtig :+

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ByteDelight schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:10:
[...]

Het zou natuurlijk kunnen dat er fundamentele wijzigingen nodig zijn.
Dan zouden alle huidige protos gescrapped kunnen worden.
Maar beter dat dan doorgaan met een ontwerp dat niet werkt.
Ja dat kan, zo zijn er in het verleden enkele Starship prototypes geschrapt ondanks dat ze al gebouwd waren. Nieuwe wijzigingen worden snel doorgevoerd in de productielijnen waardoor de reeds gebouwde modellen ingehaald worden.

World War One

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:50
https://nos.nl/artikel/24...a-tweede-lanceringspoging
Omdat de voorwaarden voor afwerpen v/d 1e trap niet werden gehaald (te weinig snelheid en te weinig hoogte), heeft het afwerpen niet plaatsgevonden. Dat wordt automatisch door de boordcomputer besloten.
Weet niet waar ze dat vandaan hebben.

• Osiris
  • Niet online
@Lintesir NOS en andere mainstream media verzinnen wel vaker ter plekke omtrent zaken waar ze geen verstand van hebben helaas.

• xzaz
Ook:
Het belangrijkste doel was opstijgen vanaf de lanceertafel en dan veilig langs de toren vliegen zonder de boel op te blazen, wat gelukt is. Tijdens het opstijgen zijn 5 van de 33 hoofdmotoren uitgevallen wat ook in de lijn der verwachting lag.
Lag dit in de lijn van verwachting? Heb er niks van gelezen.

Maar dan wel een titel als:
Grootste raket ooit ontploft na tweede lanceringspoging

[Voor 8% gewijzigd door xzaz op 20-04-2023 16:18]

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 16:36
Vindt dit op zich wel logisch klinken, weet niet of er ergens al iets over op twitter of andere nieuws sites geroepen is.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

World War One

• Yucon

Yucon

*broem*

jpiwf schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:12:
[...]

De FAA goedkeuring die ze nu hebben is 5 jaar geldig en voorziet ook in volgende lanceringen, o.a. van SN26 zonder tiles in expendable mode.
Ik bedoel het als vraag, maar waarom krijgen ze eigenlijk goedkeuring van de FAA als ze bewust zoveel risico op een crash nemen?

Op zich zie ik de logica van hun aanpak wel. Maar mag ik hieruit afleiden dat de FAA veel lagere normen heeft dan NASA en dat de grenzen van die normen voor SpaceX gewoon nooit verkend zijn?

• xzaz
Yucon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:19:
[...]
Op zich zie ik de logica van hun aanpak wel. Maar mag ik hieruit afleiden dat de FAA veel lagere normen heeft dan NASA en dat de grenzen van die normen voor SpaceX gewoon nooit verkend zijn?
FAA is toch voor 'ik wil iets in de lucht schieten'. Dat heeft nog niet zoveel te maken met NASA.

• Osiris
  • Niet online
@Yucon Hoe bedoel je "lagere normen dan NASA"? Je snapt dat dit test-vluchten zijn met een andere bouw- en teststrategie dan andere bouwers?

• Matomatisch
[...]

Ik bedoel het als vraag, maar waarom krijgen ze eigenlijk goedkeuring van de FAA als ze bewust zoveel risico op een crash nemen?

Als de FAA geen testen had goedgekeurd had het Artemis programma vertraging opgelopen, wat vervolgens de NASA en in het verlengde de Amerikaanse overheid veel geld gekost had.(Starship wordt de lander voor Artemis 3)

Dat terzijde, volgens de FAA voldoet SpaceX aan alle normen qua veiligheid, milieu en financiële middelen.

• Yucon

Yucon

*broem*

Osiris schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:21:
@Yucon Hoe bedoel je "lagere normen dan NASA"? Je snapt dat dit test-vluchten zijn met een andere bouw- en teststrategie dan andere bouwers?
Als dat als een verkapte sneer bedoeld is lijkt me dat niet nodig. Ik benoem letterlijk hun aanpak.

Controlerende instanties zijn van nature risicomijdend en het lijkt me niet zo vergezocht dat dat voor luchtvaartautoriteiten helemaal geldt als je kijkt hoe de industrienorm is. Vandaar dat ik me verbaas dat een minder risicomijdende aanpak geaccepteerd is. Ongeacht of die aanpak wel of niet juist is.

• Spooksel
[...]

De FAA wil alleen maar weten hoe het zit met de veiligheid voor de omgeving! Dat heeft geen kont te maken met of de lancering in kwestie goed of fout gaat!

De FAA wil alleen maar weten: Als het mis gaat, wat zijn dan de gevolgen en voor wie? Als je als een SpaceX daar naar behoren antwoord op kan geven dan kun je permissie krijgen om te lanceren.

Waar jij het over hebt is dat NASA echt tot op het treurige af ieder component van en missie wil testen en kwalificeren. Ze opereren met belastinggeld, die hebben gewoon letterlijk niet te optie om zo iteratief te lanceren zoals SpaceX dat wel kan. 'Fly and fix as you go!'

@NasaWatch verwoordt het mooi hier:

[Voor 4% gewijzigd door Spooksel op 20-04-2023 16:27]

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Osiris schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:14:
[...]

Ik vond 't ook beetje verwarrend. Eerst zij John dat er stage separation zou zijn en dan pas de flip. En vervolgens leek het qua commentaar er een beetje op alsof het doodnormaal was dat het geheel gezellig aan het flippen was.. Wat naar mijn weten niet zo is. Beetje onefficiënt en Kerbel-achtig :+
Het commentaar team van de SpaceX stream lijkt altijd een tijdje te wachten op een seintje dat ze mogen zeggen dat het niet “nominal” is. Ik denk dat menig live kijker ook wel zag dat het niet ging zoals gepland.

• Osiris
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:24:
[...]

Als dat als een verkapte sneer bedoeld is lijkt me dat niet nodig. Ik benoem letterlijk hun aanpak.

Controlerende instanties zijn van nature risicomijdend en het lijkt me niet zo vergezocht dat dat voor luchtvaartautoriteiten helemaal geldt als je kijkt hoe de industrienorm is. Vandaar dat ik me verbaas dat een minder risicomijdende aanpak geaccepteerd is. Ongeacht of die aanpak wel of niet juist is.
Was niet bedoeld als sneer, ik snap je gedachtegang oprecht niet. Verder niets toe te voegen aan wat @Spooksel al gezegd heeft.

edit:
Toch wel :+ :

Het zal de FAA denk ik geen moer interesseren hoe groot de kans op een failure is. Bij elke lancering dient er te allen tijde rekening gehouden moeten worden met een RUD. Of dat nou een ala NASA gebouwde SLS is met 0,01 % kans op een ontploffing of een ala SpaceX gebouwde Starship met een 99 % kans op ontploffing. De veiligheidsvoorzieningen dienen simpelweg sowieso aanwezig te zijn, inclusief de milieu-impact en impact op wildlife et cetera et cetera. Daar kijkt de FAA naar.

[Voor 27% gewijzigd door Osiris op 20-04-2023 16:35]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:25:
[...]

Waar jij het over hebt is dat NASA echt tot op het treurige af ieder component van en missie wil testen en kwalificeren.
Dat is een eis van de FAA, het is ook hoe Boeing en Airbus hun vliegtuigen moeten certificeren. Uiteindelijk zal er ook een procedure moeten komen voor de certificatie van Starship. Maar zolang het prototypes zijn, heeft SpaceX wat meer ruimte.

[Voor 6% gewijzigd door XWB op 20-04-2023 16:37]

World War One

• pagani
  • Niet online
[...]

Omdat het uit elkaar klappen geen enkel risico vormt? Het luchtruim is gesloten, het traject ligt over internationale wateren en bij enige afwijking (zoals nu) lost het flight termination system het op.
Waarom zou dat niet kunnen binnen de regels?

• Osiris
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:36:
[...]

Dat is een eis van de FAA, het is ook hoe Boeing en Airbus hun vliegtuigen moeten certificeren. Uiteindelijk zal er ook een procedure moeten komen voor de certificatie van Starship. Maar zolang het prototypes zijn, heeft SpaceX wat meer ruimte.
Maar het is de keuze van NASA/Boeing om niet eerder prototypes de lucht in te schieten, maar alles in silico te modelleren en afzonderlijk te testen. Die keuze maakt de FAA niet voor NASA/Boeing?

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Tk55 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:30:
[...]

Het commentaar team van de SpaceX stream lijkt altijd een tijdje te wachten op een seintje dat ze mogen zeggen dat het niet “nominal” is. Ik denk dat menig live kijker ook wel zag dat het niet ging zoals gepland.
Kan kloppen, maar met hoe John het zei leek het alsof het de bedoeling was dat de stack een flip maneuvre deed voordat er stage separation is, en dat is dus niet het geval ;)

Ik gok zelf dat men goed naar de motoren gaat kijken. Niet alleen vanwege de 3 naar 5 failures, maar vooral vanwege de zijwaardse vlammen (en thrust) die voor de voortijdige flip zorgden. Te zien vlak voordat er geswitcht werd naar de onboards, rond T+2:00m

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Osiris schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:40:
[...]

Maar het is de keuze van NASA/Boeing om niet eerder prototypes de lucht in te schieten, maar alles in silico te modelleren en afzonderlijk te testen. Die keuze maakt de FAA niet voor NASA/Boeing?
Klopt, men ziet weinig toegevoegde waarde om vele prototypes te bouwen.

World War One

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Osiris schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:40:
[...]

Is natuurlijk ook grotendeels politiek.
Achteraf een budget overschrijding goedpraten zal niet makkelijk zijn, maar alsnog vele maken beter dan drie ontploffingen op 40km hoogte verklaren.

Bij het laatste droogt de geldkraan snel op, vrees is.
Dus bij Nasa moet bijna elke lancering goed gaan om de politiek te laten zien dat "hun" centen niet zomaar verspild worden.

• Twixie
EA legt nu toch uit dat het de bedoeling is dat booster+ss in zijn geheel flipt en er op dat moment een separation komt, zodat stage 2 door de middelpuntvliedende kracht al deels gelanceerd wordt.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Elve1984 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:10:
Ik heb beetje het idee, dat doordat er geen stage separatie plaats vond het ding in onbalans is gekomen en er een vlucht beëindiging is geïnitieerd.

Doordat er geen separatie heeft plaatsgevonden is de booster met Starship erop begonnen met de boostback, maar door extra gewicht van Starship is het geheel in onbalans gekomen en voldeed niet meer aan het vluchtprofiel waardoor er een FTS in werking is getreden.
Dit komt niet overeen met de geplande tijdlijn.

De onbalans en het vervolgens de verkeerde kant op wijzen gebeurde al 50-30 seconden voordat booster engine cutoff en stage separation plaats zouden vinden.

FTS ben ik iets minder zeker over, maar de stack viel richting aarde (als we de telemetrie mogen geloven) en was compleet horizontaal toen het geheel boem ging; het zou me niks verbazen als dat "gewoon" vanwege de hoeveelheid drag en dus mechanische stress is gebeurd.

• pagani
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:46:
[...]

Klopt, men ziet weinig toegevoegde waarde om vele prototypes te bouwen.
Ze leggen de kosten elders. Alsnog gaat Artemis per lancering zo'n 4.1 miljard dollar kosten, dat moet Starship veel beter gaan doen.

• Spooksel
XWB schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:36:
[...]

De FAA gaat Boeing, Airbus, NASA of wie dan ook niet vertellen HOE ze hun raketten moeten certificeren hoor. Dat is echt aan de bedrijven/instanties zelf!

In het geval van Boeing is het, meestal, zo dat ze in opdracht van NASA werkt. NASA draait op belastinggeld, Boeing indirect daardoor dus ook. NASA en Boeing overleggen daarom over HOE ze moeten certificeren. Dat zie je bij SLS, dat zie je bij Starliner, dat zie je ook bij Crew Dragon, etc.

Maar Starship, dat is in principe een SpaceX project, nagenoeg geheel gefinancierd door SpaceX. JA, er is wat NASA budget mee gemoeid, maar bij lange na niet op het niveau zoals dat bij Crew Dragon van toepassing was. SpaceX heeft allen maar aan de FAA moeten uitleggen wat al hun plannen waren voor ieder mogelijk scenario, hoe gaan we met de veiligheid om (zo evacueren ze Starbase bijv van niet-personeel), etc.

Edit: Prima toevoeging van @Osiris inderdaad :)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:22

Tens

My brain hurts

xzaz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:17:
Ook:

[...]

Lag dit in de lijn van verwachting? Heb er niks van gelezen.

Maar dan wel een titel als:

[...]
en om maar positief af te sluiten:
Belangrijkste doel van deze testvlucht: vergaren van zoveel mogelijk data. En dat is sowieso gelukt.
stagiaire aan het werk geweest?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Who Am I?
  • Laatst online: 09:56

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:53:
[...]

De FAA gaat Boeing, Airbus, NASA of wie dan ook niet vertellen HOE ze hun raketten moeten certificeren hoor. Dat is echt aan de bedrijven/instanties zelf!
Voor het transport van mensen is dat zeker wel het geval. Er zijn heel veel eisen waar de fabrikanten aan moeten voldoen, één van die eisen is dat alle onderdelen bewezen getest dienen te worden.

De Mitsubishi SpaceJet kon bijvoorbeeld niet gecertificeerd worden, omdat de Japanse bouwers allerlei zaken (zoals redundency van de flight computers) vergeten waren inbouwen. Dat is een eis waar de fabrikant niet aan kon voldoen. Ook de brandveiligheid kon niet aangetoond worden, omdat sommige componenten niet afzonderlijk getest waren.

[Voor 34% gewijzigd door XWB op 20-04-2023 17:14]

World War One

• Spooksel
Hier trouwens de oorzaak van al dat puin wat je bij T-0 rond zag vliegen:

Fraai gat daar onder, haha.

[Voor 16% gewijzigd door Spooksel op 20-04-2023 17:00]

• Twixie
EA heeft in zijn stream wel zeer mooi footage van wanneer het verkeer begon te lopen. Raket deed al 4 rondjes eer de FTS ingreep. Ook grappig, ze zaten net op het moment van FTS op een ander scherm te kijken en misten het moment, waarna 'oh, looks like we lost tracking' :P.
Kan jammer genoeg precies geen URL van die timestamp copiëren. Hier is de stream : YouTube: Watch SpaceX TEST Starship, the biggest rocket ever, LIVE

• pagani
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:57:
[...]

Voor het transport van mensen is dat zeker wel het geval. Er zijn heel veel eisen waar de fabrikanten aan moeten voldoen, één van die eisen is dat alle onderdelen bewezen getest dienen te worden.

De Mitsubishi SpaceJet kon bijvoorbeeld niet gecertificeerd worden, omdat de Japanse bouwers allerlei zaken (zoals redundency van de flight computers) vergeten waren inbouwen. Er ligt dus zeker een flink eisenpakket klaar voor wie iets wil bouwen dat mensen moet transporteren.
De motor van de Apollo maanlander was nooit echt getest voor de eerste landing ;)
En je kan simuleren en system engineeren wat je wil, maar alsnog kan met alles wat niet proefondervindelijk getest is vanalles misgaan (zeg twee Shuttles die uit elkaar klappen, de eerste Apollocrew die bij een simpel pad-testje levend verbranden etc.)

[Voor 15% gewijzigd door pagani op 20-04-2023 17:03]

• BadRespawn
Spooksel schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:58:
Hier trouwens de oorzaak van al dat puin wat je bij T-0 rond zag vliegen:
[Afbeelding]

Fraai gat daar onder, haha.

[Twitter]
Dat gaat nog wat worden met landen op- en weer opstijgen van Mars.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
pagani schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:02:
[...]

De motor van de Apollo maanlander was nooit echt getest voor de eerste landing ;)
Klopt, maar dat waren andere tijden én Apollo hoefde geen burgers te vervoeren.

World War One

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ja, de missende flame diverter is omdat er iemand te eigenwijs is om die neer te zetten. :p
BadRespawn schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:02:
[...]
Dat gaat nog wat worden met landen op- en weer opstijgen van Mars.
De booster zal nooit mars halen?

[Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 20-04-2023 17:05]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Twixie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:49:
EA legt nu toch uit dat het de bedoeling is dat booster+ss in zijn geheel flipt en er op dat moment een separation komt, zodat stage 2 door de middelpuntvliedende kracht al deels gelanceerd wordt.
Hmm verrek, voelt niet intuïtief maar het zal dus toch weinig snelheid kosten vanwege de ijle atmosfeer op de hoogte dat ze het doen. Ik zie er naar uit dat ze het echt een keer lukt voordat ik het echt geloof :P

• BadRespawn
pagani schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:02:
[...]

> De Mitsubishi SpaceJet kon bijvoorbeeld niet gecertificeerd worden, omdat de Japanse bouwers allerlei zaken (zoals redundency van de flight computers) vergeten waren inbouwen.

Maar die hadden ze ten minste wel (in)gebouwd... (en niet de gebruikte exemplaren maar wel hetzelfde fabrikaat uitgebreid getest).

• BadRespawn
YakuzA schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:03:
[...]

Ja, de missende flame diverter is omdat er iemand te eigenwijs is om die neer te zetten. :p

[...]

De booster zal nooit mars halen?
Maar de rest wel, dat landt ook op een mooi stukje beton wat er op Mars niet is.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BadRespawn schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:06:
[...]
Maar de rest wel, dat landt ook op een mooi stukje beton wat er op Mars niet is.
Ze gaan op de maan ook niet landen met de raketten aan de onderkant.
Zie niet zo het probleem.

Tegen de tijd dat die ooit op Mars aan komt hebben ze wel een andere locatie waar (ook) motoren zitten zodat ship los komt van de grond.
Sowieso heeft die al tig maal minder moteren.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter

Het lijkt erop dat beide hydraulic power units het tijdens de vlucht hebben begeven, zou verklaren waarom het geheel onbestuurbaar werd.

(Dat probleem zou gelijk opgelost zijn want dit was de laatste booster met hydraulic vectoring!)

• pagani
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:10:
[...]

Ze gaan op de maan ook niet landen met de raketten aan de onderkant.
Zie niet zo het probleem.

Tegen de tijd dat die ooit op Mars aan komt hebben ze wel een andere locatie waar motoren zitten zodat ship los komt van de grond.
Sowieso heeft die al tig maal minder moteren.
Bij mijn weten gaan ze wel verticaal landen?
Pagina: 1 ... 181 182 183 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee