Wat een gevaarte, echt tof om te zien!
ach ja. Ik heb liever dat ze hem nu lanceerden en dat het werkt dan dat ze re 3 jaar over doen om een werkende go pro te installeren en dat ie dan alsnog uit elkaar knalt..Spooksel schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:37:
Jammer dat het een nachtlancering was, maar hey... na 1000 jaar vertraging dan toch eindelijk op pad. Het mocht ook wel eens zeg
Wel apart dat het hele ding zo knetterduur is, maar een fatsoenlijke camera met downlink capaciteit is te moeilijk. 't Is bij NASA uitzendingen net alsof het nog steeds 1980 is zeg

Strava | Twitter | Mastodon.nl
Maar deze worden niet hergebruikt geloof ik? Wat natuurlijk weer bizar is, want dan konden ze in de jaren 80 al wél met vrijwel exact dezelfde SRB's.Maasluip schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:52:
Ze zijn nog niet hoog genoeg om te verbranden dus ze komen terug op aarde. De NASA-way.
Poeh, SLS heeft wel erg veel gekost, zoals we gewend zijn van NASA:
Wikipedia: Space Launch System
Het is en blijft een job-program dat NASA. Te bureaucratisch en ze willen en doen veel te veel in de breedte. Ze zouden zich totaal niet moeten bezig houden met raketten, alleen met cutting edge satelietten en technologien. Daar is een organisatie als NASA geschikt voor. Stel je voor 2.500 miljard usd aan een organisatie als SpaceX. Daar kun je maar liefst 250 Falcon Heavy's voor sponsoren. Dan denk ik dat Space Assembly een stukje interessanter wordt dan wéér een nieuwe raket ontwikkelen.
Zoals Zubrin ooit ergens zei of schreef (parafrase): Als NASA in de vliegtuig business zou zitten zou er maar 1 vliegmaatschappij met maar 1 model vliegtuig: C-5M Super Galaxy.
Heeft iemand enig idee van de status van Bigelow Aerospace? Is iemand anders nog bezig met de transhub IP of heeft BA dat compleet opgekocht?
Het is en blijft een job-program dat NASA. Te bureaucratisch en ze willen en doen veel te veel in de breedte. Ze zouden zich totaal niet moeten bezig houden met raketten, alleen met cutting edge satelietten en technologien. Daar is een organisatie als NASA geschikt voor. Stel je voor 2.500 miljard usd aan een organisatie als SpaceX. Daar kun je maar liefst 250 Falcon Heavy's voor sponsoren. Dan denk ik dat Space Assembly een stukje interessanter wordt dan wéér een nieuwe raket ontwikkelen.
Zoals Zubrin ooit ergens zei of schreef (parafrase): Als NASA in de vliegtuig business zou zitten zou er maar 1 vliegmaatschappij met maar 1 model vliegtuig: C-5M Super Galaxy.
Heeft iemand enig idee van de status van Bigelow Aerospace? Is iemand anders nog bezig met de transhub IP of heeft BA dat compleet opgekocht?
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
De financiële poppenkast terzijde - het is immers niet mijn belastinggeld
- wat een machtig mooi apparaat als je hem eenmaal de lucht in ziet gaan. De rauwe kracht spat ervan af, ik kan daar echt van genieten.

If you choose not to decide, you still have made a choice.
Bigelow is dood en begraven inmiddels, geen idee of ze de IP nog verkocht hebben aan iemand. Maar d'r zijn sowieso ook al andere partijen bezig met expandable habs 
Sierra Space bijv, met hun LIFE hab. Een poosje geleden kwamen ze nog met een 'test to burst' op de proppen:
Anyway, het is niet dat NASA per se die raket wil. Het is meer dat NASA die raket vanuit de overheid door de strot geduwd krijgt. Het is niet magisch zo dat als ze ineens niet meer aan SLS zouden hoeven werken dat ze al dat geld dan ineens aan andere dingen uit mogen geven ofzo, dat geld zouden ze dan helemaal niet meer krijgen.

Sierra Space bijv, met hun LIFE hab. Een poosje geleden kwamen ze nog met een 'test to burst' op de proppen:
LIFE Habitat has successfully completed its first Ultimate Burst Pressure test. The test was performed at @NASA_Johnson and is the first of two sub-scale burst tests scheduled for 2022.
— Sierra Space (@SierraSpaceCo) 13 september 2022
Video: https://t.co/NB80o45wNp
Press Release: https://t.co/5nAMokTCh1#LIFEHabitat #NASA pic.twitter.com/YMhCPXqYB6
Anyway, het is niet dat NASA per se die raket wil. Het is meer dat NASA die raket vanuit de overheid door de strot geduwd krijgt. Het is niet magisch zo dat als ze ineens niet meer aan SLS zouden hoeven werken dat ze al dat geld dan ineens aan andere dingen uit mogen geven ofzo, dat geld zouden ze dan helemaal niet meer krijgen.
[Voor 17% gewijzigd door Spooksel op 16-11-2022 09:02]
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Oh cool, die kende ik nog niet. Wel extreem zonde van Bigelow. Die hebben nog hun testmodule(s) daarboven vliegen. Zou die nog terug willen komen of is Bigelow compleet 'gek' geworden? Compleet zonde om functionele tech gewoon te vergeten (net als bij de TransHab trouwens)...Spooksel schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:57:
Bigelow is dood en begraven inmiddels, geen idee of ze de IP nog verkocht hebben aan iemand. Maar d'r zijn sowieso ook al andere partijen bezig met expandable habs
[Twitter]
Nee snap ik, maar daarom zeg ik dat NASA ook niet echt een ruimtevaartsorganisatie is, maar meer een banenmotor voor de Amerikaanse economie. Voor het budget wat ze hebben, hebben ze (al decennia) extreem weinig om te laten zien.Anyway, het is niet dat NASA per se die raket wil. Het is meer dat NASA die raket vanuit de overheid door de strot geduwd krijgt. Het is niet magisch zo dat als ze ineens niet meer aan SLS zouden hoeven werken dat ze al dat geld dan ineens aan andere dingen uit mogen geen ofzo, dat geld zouden ze dan helemaal niet meer krijgen.
[Voor 3% gewijzigd door siggy op 16-11-2022 09:03]
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Mjah, als je de verhalen omtrent Bigelow een beetje opzoekt en leest dan komt het er in een notendop op neer dat het bedrijf vooral ten onder gegaan is aan mis- en micromanagement eigenlijk. Teveel wantrouwen van de top in de medewerkers, geen kritiek accepteren, niet kunnen innoveren, etc. En op die manier is Bigelow volgens mij uiteindelijk wel redelijk hard door zijn cash gebrand.
Maar inderdaad extreem jammer, want met 2 van die Genesis test modules in een baan om de aarde en de BEAM aan het ISS gekoppeld waren ze toch best lekker op weg.
Maar inderdaad extreem jammer, want met 2 van die Genesis test modules in een baan om de aarde en de BEAM aan het ISS gekoppeld waren ze toch best lekker op weg.
Kijken of er uit de "as" van dit bedrijf een ander bedrijf op kan staan wat het werk voortzet. Misschien een groep medewerkers die onder een andere naam verder gaat nadat ze het IP voor een habbekrats uit de faillissementsboedel gekocht hebben, dat zie je nog wel eens gebeuren.
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Beetje wel... European Service ModuleEvest schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:57:
De financiële poppenkast terzijde - het is immers niet mijn belastinggeld
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Klopt. Dit zijn de laatst overgebleven SRB's (-segmenten) van de Space Shuttle. Er wordt één segment meer per booster gebruikt, misschien dat dat extra gewicht problemen geeft met terug parachuteren?Reinier schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:53:
[...]
Maar deze worden niet hergebruikt geloof ik? Wat natuurlijk weer bizar is, want dan konden ze in de jaren 80 al wél met vrijwel exact dezelfde SRB's.
Er komt een vervanger hiervoor. Misschien dat die wel reusable wordt.
Ook om even in perspectief te zetten, waarom niet even een SpaceX booster die terug kan vliegen? Een SLS SRB heeft 18.750 kN thrust. Een Falcon 9 doet maar 7.600 kN.
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Ach joh, gewoon ULA stijl 6 Falcon9 1e trappen om die tank heen snoeren en gaan met die banaan 
Dat zou er wel extreem Kerbal Space uitzien trouwens, haha.

Dat zou er wel extreem Kerbal Space uitzien trouwens, haha.
[Voor 25% gewijzigd door Spooksel op 16-11-2022 10:11]
Het hergebruik van de Shuttle SRB's was de makkelijkste optie die binnen de performance requirements van Block 1 viel. Voor SLS Block 2 worden nieuwe SRB's ontwikkeld met meer thrust, dus het opvangen van de SRB's van SLS Block 1 launches heeft geen zinMaasluip schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:03:
[...]
Klopt. Dit zijn de laatst overgebleven SRB's (-segmenten) van de Space Shuttle. Er wordt één segment meer per booster gebruikt, misschien dat dat extra gewicht problemen geeft met terug parachuteren?
Er komt een vervanger hiervoor. Misschien dat die wel reusable wordt.

Daar zijn niet miljarden dollars/euro's in gepompt voor zover ik weet, in tegenstelling tot SLS

Kosten rondom SLS zijn zeer diffuus, maar NASA's laatste rapport over de kosten van het Artemis programma spreekt over $300 miljoen per launch voor de European Service Module. De ESM is niet reusable, dus na 3 launches ga je al over het miljard met R&D erbij.Evest schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:26:
[...]
Daar zijn niet miljarden dollars/euro's in gepompt voor zover ik weet, in tegenstelling tot SLS
Sure, maar het is geen zwart gat zoals SLS, deze kosten per lancering zijn bekend en afgesproken, en hebben weinig last van de vertragingen.
Het zijn solid fuel boosters, die branden totdat het op is dus dan is er geen brandstof meer om te landen. De Space Shuttle gebruikte die ook en die werden aan parachutes in de oceaan geland en hergebruikt, maar ik weet niet of dat met Artemis ook de procedure is.Pierre schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:51:
Komen die boosters terug op aarde of verbranden die in de atmosfeer?
Met een veel te nauwe blik op NASA en de invloed van het hele politieke systeem weg gelaten uit je beschouwing kan dat inderdaad zo lijken.siggy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:54:
Poeh, SLS heeft wel erg veel gekost, zoals we gewend zijn van NASA:

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Krijg gewoon kippenvel als ik live zo'n monster de lucht in zie gaan
.
OLED tv's, telefoons, datacenters, allemaal leuk, maar een raket de ruimte insturen is wat mij betreft écht de crème de la crème wat betreft technologie. Ben ook benieuwd naar de foto's van de aarde! Had ergens gelezen dat men dit bevestigd had dat ze die gingen maken.
Heeft iemand toevallig een link naar de meest recente ontwikkelingen rondom deze missie?

OLED tv's, telefoons, datacenters, allemaal leuk, maar een raket de ruimte insturen is wat mij betreft écht de crème de la crème wat betreft technologie. Ben ook benieuwd naar de foto's van de aarde! Had ergens gelezen dat men dit bevestigd had dat ze die gingen maken.
Heeft iemand toevallig een link naar de meest recente ontwikkelingen rondom deze missie?
Artemis 1 live tracker.
Vind het zelf een beetje dom, wel een grote bol waar Orion zou zijn en veel kleine bolletjes waar hij ooit een keer zal moeten zin, maar geen klein bolletje waar hij nu is.
Vind het zelf een beetje dom, wel een grote bol waar Orion zou zijn en veel kleine bolletjes waar hij ooit een keer zal moeten zin, maar geen klein bolletje waar hij nu is.
Open Source landkaart
Vooral de snelheid valt me tegen: 1100 m/h. Als ik zie dat satellieten in orbit een snelheid van vele tienduizenden km/h meekrijgen, dan had je Orion toch ook wel een extra duwtje kunnen geven? Of heeft het met de beperkte brandstof te maken waardoor je niet kunt remmen bij de maan?Maasluip schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:15:
Artemis 1 live tracker.
[YouTube: Artemis 1 Live Tracker]
Wat jij "zou zijn" noemt is waar Orion is.Maasluip schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:15:
Artemis 1 live tracker.
[YouTube: Artemis 1 Live Tracker]
Aanvulling: de 'publiek' weergegeven positie van een ruimtetuig tijdens een missie is altijd de gesimuleerde positie. Ook intern gebruiken ze een tracker met gesimuleerde positie, behalve tbv koerscorrectie. De werkelijke positie wordt niet voortdurend geupdate omdat die is gebaseerd op metingen die enigszins tijdrovend zijn, en voor PR doeleinden is het niet nodig die te publiceren via een 'public facing' tracker. Het verschil tussen gesimuleerde en werkelijke positie is over het algemeen heel klein.
Als SpaceX de positie van z'n raket of Starlink sat weergeeft is dat ook de gesimuleerde positie. De werkelijke positie tijdens docken met ISS is een ander verhaal, dat is simpelweg de positie tov ISS en kan dmv radar makkelijk realtime worden geupdate en dat is dan ook nodig voor die missie.
In die youtube live tracker staat niet m/h maar MP/H (hoofdletter), dat zal dus wel niet "m" (meter) zijn, maar Miles. Wel vaag dat daar dus eigenlijk Miles-per-per-hour staat.coelho schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:19:
Vooral de snelheid valt me tegen: 1100 m/h.
In de tracker op de website van NASA staat het duidelijker: MPH, oftewel miles-per-hour. 1100 MPH is 1770km/u, dat is ongeveer de helft van LEO orbital velocity, geheel volgens verwachting aangezien hij bijna bij de Maan is.
https://www.nasa.gov/specials/trackartemis/
[Voor 27% gewijzigd door BadRespawn op 19-11-2022 15:26]
Ja, als hij te snel gaat dan ontsnapt hij aan de zwaartekracht van de maan. Mocht je een grotere brandstof voorraad meenemen dan kan je wat harder/langer remmen.coelho schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:19:
[...]
Vooral de snelheid valt me tegen: 1100 m/h. Als ik zie dat satellieten in orbit een snelheid van vele tienduizenden km/h meekrijgen, dan had je Orion toch ook wel een extra duwtje kunnen geven? Of heeft het met de beperkte brandstof te maken waardoor je niet kunt remmen bij de maan?
Ik had beter op mijn eenheden moeten letten, want ik ging inderdaad uit van zo'n 1800km/h.BadRespawn schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:47:
In die youtube live tracker staat niet m/h maar MP/H (hoofdletter), dat zal dus wel niet "m" (meter) zijn, maar Miles. Wel vaag dat daar dus eigenlijk Miles-per-per-hour staat.
In de tracker op de website van NASA staat het duidelijker: MPH, oftewel miles-per-hour. 1100 MPH is 1770km/u, dat is ongeveer de helft van LEO orbital velocity, geheel volgens verwachting aangezien hij bijna bij de Maan is.
https://www.nasa.gov/specials/trackartemis/
Mooie "drive by" straks: YouTube: Artemis I Close Flyby of the Moon
720P? Kom op NASA!
720P? Kom op NASA!
[Voor 10% gewijzigd door Danielson op 21-11-2022 11:41]

@Danielson Hoeveel bandbreedte wil je voor zo'n "nutteloze" stream verspillen?

[Voor 57% gewijzigd door Maasluip op 21-11-2022 11:43]
Open Source landkaart
Nou ja, deze camera levert zo te zien zelf niet betere beelden dan dat

Alle bandbreedte die maar beschikbaar is...en daarom werk ik niet bij NASAMaasluip schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:42:
met live beelden van Orion.
@Danielson Hoeveel bandbreedte wil je voor zo'n "nutteloze" stream verspillen?
Ik blijk niet helemaal gelijk te hebben; de huidige NASA livestream laat een "telemetry driven" animatie zien afgewisseld met live beelden vanaf Orion. YouTube: NASA Live: Official Stream of NASA TVBadRespawn schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:47:
[...]
Wat jij "zou zijn" noemt is waar Orion is.
Aanvulling: de 'publiek' weergegeven positie van een ruimtetuig tijdens een missie is altijd de gesimuleerde positie.
Afstand is hierbij wel een factor. Wat was de resolutie van de stream van de SpaceX 'Tesla payload test vlucht' toen die eenmaal voorbij de Maan was?Danielson schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:26:
720P? Kom op NASA!
[Voor 6% gewijzigd door BadRespawn op 21-11-2022 13:47]
Tot 13:59 LOS
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021
Ehm, is dat animatie of is dat echt?
[edit]
Dat beeld van de aarde dus.
Nu weer animatie.
[edit]
Nu weer animatie.
[Voor 95% gewijzigd door Maasluip op 21-11-2022 14:05]
Open Source landkaart
Als er niet bij staat dat het telemetry driven animation is, dan is het live vanaf Orion.Maasluip schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:03:
Ehm, is dat animatie of is dat echt?
[edit]
Nu weer animatie.
Niet altijd. Net was er een beeld van Orion wat toch echt niet live kon zijn. Veel te veel van het ruimteschip in beeld vanuit een onmogelijke hoek.BadRespawn schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:06:
[...]
Als er niet bij staat dat het telemetry driven animation is, dan is het live vanaf Orion.
Ja, zelfde beeld nu, staat er wel "telemetry driven animation" bij.
En nu weer niet.

[Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 21-11-2022 14:10]
Open Source landkaart
Ja, het is niet zo moeilijk om te zien wat echt is en wat animatie is.
Nee, van die beelden als Orion in beeld is is dat wel te zien. Maar als ze met een blauwe bol aan komen zetten dan is het toch wel even nadenken of dat echt is.
Open Source landkaart
Waarom zou je daaraan twijfelen?Maasluip schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:18:
Nee, van die beelden als Orion in beeld is is dat wel te zien. Maar als ze met een blauwe bol aan komen zetten dan is het toch wel even nadenken of dat echt is.
Er werd zelfs bij verteld dat het de Aarde is, gezien dmv een bepaalde camera op Orion.
[Voor 12% gewijzigd door BadRespawn op 21-11-2022 14:28]
Dit beeld van een uur geleden ongeveer was wel erg mooi
Ook mooi om te zien hoe de capsule zich navigeerde rond de maan.(Dat moment kan je nog terugvinden in de livestream.)
EDIT: Twitter linkje naar dat exact moment: https://twitter.com/thesh...&t=ZSq4RCO2U9ERpJBUoyYpnw

EDIT: Twitter linkje naar dat exact moment: https://twitter.com/thesh...&t=ZSq4RCO2U9ERpJBUoyYpnw
[Voor 11% gewijzigd door Matomatisch op 21-11-2022 14:40]
Een long duration static fire van de super heavy booster met 11 motoren.
Ook was hij voor het eerst helemaal afgevuld om meerdere systemen te testen.
Heel gaaf om te zien.
Heel gaaf om te zien.
Dat geluid... kippenvelpicardo schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:08:
Een long duration static fire van de super heavy booster met 11 motoren.
Heel gaaf om te zien.
[YouTube: Booster 7 - 13 Second Static Fire Test | SpaceX Boca Chica]

DeepRadio The best in house&dance!
Wow, Tim Dodd (Everyday Astronaut) gaat mee met Dear Moon.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ja geweldige keus, het was MZ doel min of meer om dit te delen met de rest van de wereld, als een cadeau voor mensheid, nou dat gaat zo wel lukken :-)
Hier trouwens wat andere kandidaten:
https://www.youtube.com/@dearmoon2023
naar ik begrijp:
Een Filmmaker, Actor, Photographer, photographic artist, youtuber, multi-disciplinary creative, musician, DJ
[Voor 25% gewijzigd door Semyon op 09-12-2022 06:27]
Mooie foto van de Falcon 9 launch met OneWeb sats:
Erg gaaf om te zien hoe die booster terug komt naar LZ1.
Foto's van Orion:
Die sikkel? Dat zijn wij...
https://forum.nasaspacefl...782.msg2437769#msg2437769
Busy skies in Florida #OneWebLaunch15
— Jared Locke (@baserunner0723) 8 december 2022
📸 me for @Space_Explored pic.twitter.com/DfyfPMJuOt
Erg gaaf om te zien hoe die booster terug komt naar LZ1.
Foto's van Orion:
Die sikkel? Dat zijn wij...

https://forum.nasaspacefl...782.msg2437769#msg2437769
[Voor 40% gewijzigd door Paling1 op 09-12-2022 10:16]
Weer nieuwe missie naar de Maan gelanceerd, een commerciele missie dit keer: nieuws: SpaceX en ispace lanceren Japanse maanlander in eerste commerciële ma...
Virussen? Scan ze hier!
Over een kleine twee uur (18:39) staat ook de splashdown voor Orion gepland. Stream begint rond 17u
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Nog steeds oude mannen achter de desks, net als 50 jaar geleden. Alleen waren deze mannen toen nog jong.
Gelukkige hebben wij maar één maat voor de kilometer dan die USA mile. 

May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Een interessante observatie. Maar muv de presentator en NASA administrator Bill Nelson, zien die mannen (en een paar vrouwen) er toch echt niet uit alsof ze zo'n 70 tot 80 jaar oud zijn.torp schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:02:
Nog steeds oude mannen achter de desks, net als 50 jaar geleden. Alleen waren deze mannen toen nog jong.
Maar ik kan het weten, want ik zat destijds ook voor het schermBadRespawn schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:54:
Een interessante observatie. Maar muv de presentator en NASA administrator Bill Nelson, zien die mannen (en een paar vrouwen) er toch echt niet uit alsof ze zo'n 70 tot 80 jaar oud zijn.

Ik schreef dat toen ik Bill Nelson zag praten met een politicus en op de achtergrond vooral mannen van middelbare leeftijd bezig waren. Weinig jonge nerds in elk geval, zoals je bij SpaceX etc. veel meer ziet.
Voor de zekerheid: Bill Nelson is niet de presentator, en is voormalig senator en voormalig congres man; hij werd als zodanig aangesproken door de presentator. Nelson is toen hij jong was als payload specialist mee geweest met een shuttle missie, inmiddels is hij 80, en NASA administrator.torp schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:03:
[...]
Maar ik kan het weten, want ik zat destijds ook voor het scherm
Ik schreef dat toen ik Bill Nelson zag praten met een politicus en op de achtergrond vooral mannen van middelbare leeftijd bezig waren. Weinig jonge nerds in elk geval, zoals je bij SpaceX etc. veel meer ziet.
Verder twijfel ik nu aan wat je precies bedoelt; waren het volgens jou 50 jaar geleden ook vooral oude mannen bij NASA? Ik heb er veel beelden van gezien en die indruk heb ik niet, integendeel.
Of bedoel je dat de NASA mensen die toen jong waren er nu nog rondlopen? De meesten daarvan zijn nu bejaard, niet van middelbare leeftijd (45 tot 60), en mensen die nu 45 tot 60 zijn werkten 50 jaar geleden niet bij NASA.
https://nos.nl/artikel/24...niet-wat-druk-bij-de-maan
Met dan dit plaatje erbij:
Nooit geweten dat Orion een lander is. Dat maakt Artemis een stuk minder ingewikkeld.
Met dan dit plaatje erbij:
Nooit geweten dat Orion een lander is. Dat maakt Artemis een stuk minder ingewikkeld.
Ja, jammer weer van de NOS. Orion is geen lander. Daarvoor gaat Starship gebruikt worden, maar dat past waarschijnlijk niet in het plaatje. Die is veel te groot🙈
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Nos denkt waarschijnlijk dat Orion daar de "surface"-module voor gebruikt 

[Voor 3% gewijzigd door Elfjes op 12-12-2022 10:11]
Bla bla bla...
Klopt. Ik meende ook dat de presentator de gast voorstelde als Bill Nelson, maar door slordig lezen van jouw post ("muv de presentator en NASA administrator Bill Nelson") dacht ik: "zeker niet goed opgelet".BadRespawn schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:42:
Voor de zekerheid: Bill Nelson is niet de presentator...
Ik bedoelde niet zoveel, het viel me op dat het erg veel leek op de z/w beelden die ik vroeger zag bij bijv. de maanvluchten. De nette mannen achter hun consoles (uiteraard vond ik toen als tiener alle volwassenen oud).BadRespawn schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:42:
Verder twijfel ik nu aan wat je precies bedoelt; waren het volgens jou 50 jaar geleden ook vooral oude mannen bij NASA? Ik heb er veel beelden van gezien en die indruk heb ik niet, integendeel.
Of bedoel je dat de NASA mensen die toen jong waren er nu nog rondlopen? De meesten daarvan zijn nu bejaard, niet van middelbare leeftijd (45 tot 60), en mensen die nu 45 tot 60 zijn werkten 50 jaar geleden niet bij NASA.
Daarop voortbordurend voelt het als een vreemde deja-vu omdat we 50 jaar later naar practisch dezelfde beelden kijken. De techniek is gevorderd maar nog steeds zo'n Apollo-achtig kegeltje, aan drie parachutes neerdalend naar zee, de rondhangende helicopter, etc... Alleen Henk Terlingen ontbreekt.
Er is ooit wel eens wat onderzoek naar gedaan, maar mensen op oude beelden lijken ouder omdat mensen na hun 30ste relatief weinig van kleding stijl veranderen.torp schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:54:
[...]
Klopt. Ik meende ook dat de presentator de gast voorstelde als Bill Nelson, maar door slordig lezen van jouw post ("muv de presentator en NASA administrator Bill Nelson") dacht ik: "zeker niet goed opgelet".
[...]
Ik bedoelde niet zoveel, het viel me op dat het erg veel leek op de z/w beelden die ik vroeger zag bij bijv. de maanvluchten. De nette mannen achter hun consoles (uiteraard vond ik toen als tiener alle volwassenen oud).
Daarop voortbordurend voelt het als een vreemde deja-vu omdat we 50 jaar later naar practisch dezelfde beelden kijken. De techniek is gevorderd maar nog steeds zo'n Apollo-achtig kegeltje, aan drie parachutes neerdalend naar zee, de rondhangende helicopter, etc... Alleen Henk Terlingen ontbreekt.
Mensen op leeftijd dragen nu nog steeds de zelfde stijl, of soms een modernere variant daarvan, van kleding die modern was in hun 20-er jaren. Iemand van 70 draagt dus vaak een kleding stijl van 40 jaar geleden. Als je dan beelden van 40 jaar geleden ziet, associeer je dat automatisch met mensen van 70 jaar oud.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Maar eerst had je het over 'oude' mannentorp schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:54:
[...]
Ik bedoelde niet zoveel, het viel me op dat het erg veel leek op de z/w beelden die ik vroeger zag bij bijv. de maanvluchten. De nette mannen achter hun consoles (uiteraard vond ik toen als tiener alle volwassenen oud).

Echter, als ik beeldmateriaal van vroeger opzoek zie ik maar weinig oude mannen?torp schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:02:
Leuk, die fashion discussie hier
Maar hebben jullie ook al gelezen dat Tim Dodd, also known as The Everyday Astronaut daadwerkelijk naar de maan gaat?
nieuws: Japanse miljardair maakt passagiers eerste commerciële SpaceX-maanrei...
In 2023 (
) ... in een Starship.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen hier zijn die hem niet kennen, maar ga anders zeker zijn Youtube kanaal volgen!

Maar hebben jullie ook al gelezen dat Tim Dodd, also known as The Everyday Astronaut daadwerkelijk naar de maan gaat?
nieuws: Japanse miljardair maakt passagiers eerste commerciële SpaceX-maanrei...
In 2023 (

Ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen hier zijn die hem niet kennen, maar ga anders zeker zijn Youtube kanaal volgen!
Ik kan me vooral 2023 niet echt voorstellenjmderonde schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:53:
Leuk, die fashion discussie hier![]()
In 2023 () ... in een Starship.

Ik kan me voorstellen dat we volgend jaar wel een stuk of 5/6 lanceringen en ook meerdere succesvolle landingen zien. Maar volgens mij moeten ze hiervoor ook kunnen tanken terwijl ze in een baan om de aarde vliegen én de lifesupport allemaal af hebben én getest hebben.
Idem hier. Sinds de eerste succesvolle landing van Starship met SN15, heb ik daar eigenlijk niets meer over gehoord, al geef ik toe dat ik het ook niet zo nauw gevolgd heb. Maar als ik nu eens google, denk ik ook niet dat er na SN15 nog testvluchten geweest zijn, dus voor zover ik weet heeft Starship nog altijd maar 1 succesvolle landing op zijn palmares.rik86 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:13:
[...]
Ik kan me vooral 2023 niet echt voorstellen
Dan lijkt het me wel zeer optimistisch van in 2023 al een bemande vlucht te doen. Tim Dodd geeft trouwens zelf wel toe dat hij op dit moment toch wel schrik heeft.
Die 2023 is natuurlijk Elon tijd. Zo werd 10 jaar terug gezegt dat binnen 10 jaar er mensen op Mars zouden rondlopen. Misschien heb ik iets gemist ? 

Nog een paar plaatjes van Orion:

https://twitter.com/NASA_Orion/status/1602089769604882432

https://twitter.com/Adria...tatus/1602160605082836993
https://twitter.com/NASA_Orion/status/1602089769604882432
https://twitter.com/Adria...tatus/1602160605082836993
@XWB Mooie plaatjes, ik kan me de deja-vu van @torp wel voorstellen.
Voorlopig zijn voor Starship alleen een paar missies ivm Artemis geplanned, en die ene toeristen missie. SpaceX zal voor de eerste bemande missie naar Mars redelijkerwijs afhankelijk zijn van anderen, met name van NASA, en volgens de huidige (optimistische) planning zijn we dan zo een paar decennia verder. Alleen al het testen van Starship landen op Mars zal behoorlijk kostbaar zijn en dus minder aantrekkelijk om dat 'agile' te yolo-en.
Volgend jaar een paar test missies ivm ontwikkelen van die systemen lijkt me wel mogelijk, maar Falcon Heavy wordt al zo weinig gebruikt, ik verwacht niet dat er méér vraag zal zijn naar een superheavy lifter.rik86 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:13:
[...]
Ik kan me vooral 2023 niet echt voorstellen
Ik kan me voorstellen dat we volgend jaar wel een stuk of 5/6 lanceringen en ook meerdere succesvolle landingen zien. Maar volgens mij moeten ze hiervoor ook kunnen tanken terwijl ze in een baan om de aarde vliegen én de lifesupport allemaal af hebben én getest hebben.
Voorlopig zijn voor Starship alleen een paar missies ivm Artemis geplanned, en die ene toeristen missie. SpaceX zal voor de eerste bemande missie naar Mars redelijkerwijs afhankelijk zijn van anderen, met name van NASA, en volgens de huidige (optimistische) planning zijn we dan zo een paar decennia verder. Alleen al het testen van Starship landen op Mars zal behoorlijk kostbaar zijn en dus minder aantrekkelijk om dat 'agile' te yolo-en.
En de nieuwe versie Starlink satellieten waren ook gepland met Starship toch?BadRespawn schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:34:
@XWB Mooie plaatjes, ik kan me de deja-vu van @torp wel voorstellen.
[...]
Volgend jaar een paar test missies ivm ontwikkelen van die systemen lijkt me wel mogelijk, maar Falcon Heavy wordt al zo weinig gebruikt, ik verwacht niet dat er méér vraag zal zijn naar een superheavy lifter.
Als dat ding eindelijk eens gaat vliegen, hebben we tenminste de capaciteit als er iemand op een geniaal idee komt voor een manier om het in te zetten

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2022 16:46]
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
SnowDude schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:33:
[...]
Er is ooit wel eens wat onderzoek naar gedaan, maar mensen op oude beelden lijken ouder omdat mensen na hun 30ste relatief weinig van kleding stijl veranderen.
Mensen op leeftijd dragen nu nog steeds de zelfde stijl, of soms een modernere variant daarvan, van kleding die modern was in hun 20-er jaren. Iemand van 70 draagt dus vaak een kleding stijl van 40 jaar geleden. Als je dan beelden van 40 jaar geleden ziet, associeer je dat automatisch met mensen van 70 jaar oud.

Stem blanco!
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
@thijsco19
Klik eens op mijn nick.
Het is dat ik mij er in schik.
Men vergeet een letter bij "oud",
Het is de letter "G" en dat is fout.

Klik eens op mijn nick.
Het is dat ik mij er in schik.
Men vergeet een letter bij "oud",
Het is de letter "G" en dat is fout.

Stem blanco!
Ondertussen is Sierra Space lekker bezig met de ontwikkeling van hun LIFE habitat. Deze wordt oa in samenwerking met/voor NASA ontwikkeld en zal ook gebruikt worden voor het 'Orbital Reef' station waarin ze partners zijn van Blue Origin!
https://www.sierraspace.c...commercial-space-station/
Volgend jaar gaan ze opschalen naar full size testing to burst

Het leuke van generieke uitspraken is dat ze vaak niet kloppen. Ik weet niet waar dat onderzoek is gedaan, maar als dat in de VS is geweest, kan dat een boel verklaren. Er is een grote groep mensen (jong & oud) die a-modieus is. Die blijven misschien wel heel hun leven dezelfde kleding dragen (soms letterlijkSnowDude schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:33:
[...]
Er is ooit wel eens wat onderzoek naar gedaan, maar mensen op oude beelden lijken ouder omdat mensen na hun 30ste relatief weinig van kleding stijl veranderen.

Maar goed...we dwalen af....

ohwacht, we maken het een relevante post door een foto:
Dit is toch een heel modieus oudje? 90 jaar, ziet er nog fit uit.
[Voor 11% gewijzigd door mphilipp op 13-12-2022 17:03]
Primeur: Perseverance neemt geluid op van stofstorm op Mars
George van Hal, 13 december 2022, 17:00
Voor het eerst in de geschiedenis kunnen mensen luisteren naar het weer op een andere planeet. De Amerikaanse marsrover Perseverance nam geluid op van een overvliegende stofhoos.
Alsof je probeert te bellen terwijl je door de wind fietst. Zo ongeveer klinkt de eerste opname van een buitenaardse storm. Wat op het eerste gehoor echter alledaags klinkt, is dat in werkelijkheid zeker niet. Het gekraak en geritsel in het audiofragment is immers afkomstig van ongeveer 200 miljoen kilometer verderop, van een andere planeet dan de aarde.
Net zoals de haarscherpe hd-beelden van verschillende generaties marsrovers de mensheid visueel wisten te vervoeren naar de okerrode woestijnvlaktes van Mars, hebben aardbewoners nu de beschikking over een van de spaarzame geluiden die de Martiaanse stilte doorbreken.
Dat levert een primeur op. Want hoewel de microfoons van Perseverance al eerder wat wind op onze buurplaneet vastlegden, werd nog nooit zo’n ‘storm’ gehoord. Tegelijk heeft de opname ook wetenschappelijke waarde, zo schrijven de onderzoekers dinsdag in een analyse in het vakblad Nature Communications.
Verder lezen: https://www.volkskrant.nl/cs-ba27dca2
George van Hal, 13 december 2022, 17:00
Voor het eerst in de geschiedenis kunnen mensen luisteren naar het weer op een andere planeet. De Amerikaanse marsrover Perseverance nam geluid op van een overvliegende stofhoos.
Alsof je probeert te bellen terwijl je door de wind fietst. Zo ongeveer klinkt de eerste opname van een buitenaardse storm. Wat op het eerste gehoor echter alledaags klinkt, is dat in werkelijkheid zeker niet. Het gekraak en geritsel in het audiofragment is immers afkomstig van ongeveer 200 miljoen kilometer verderop, van een andere planeet dan de aarde.
Net zoals de haarscherpe hd-beelden van verschillende generaties marsrovers de mensheid visueel wisten te vervoeren naar de okerrode woestijnvlaktes van Mars, hebben aardbewoners nu de beschikking over een van de spaarzame geluiden die de Martiaanse stilte doorbreken.
Dat levert een primeur op. Want hoewel de microfoons van Perseverance al eerder wat wind op onze buurplaneet vastlegden, werd nog nooit zo’n ‘storm’ gehoord. Tegelijk heeft de opname ook wetenschappelijke waarde, zo schrijven de onderzoekers dinsdag in een analyse in het vakblad Nature Communications.
Verder lezen: https://www.volkskrant.nl/cs-ba27dca2
Geinig filmpje van Mentour Now! over de Shuttle Carrier Aircraft:
Wij weten er natuurlijk al alles van, maar het is altijd leuk om zoiets weer eens langs te zien komen. Mentour maakt eigenlijk filmpjes over de luchtvaart (check zijn serie over vliegtuigongevallen, veel beter als 'Aircrash Investigation') maar aangezien de 747 met pensioen gaat en hij 747 piloot/instructeur is, maakt hij een serie over bijzondere 747's. En na Sofia is SCA aan de beurt.
Wij weten er natuurlijk al alles van, maar het is altijd leuk om zoiets weer eens langs te zien komen. Mentour maakt eigenlijk filmpjes over de luchtvaart (check zijn serie over vliegtuigongevallen, veel beter als 'Aircrash Investigation') maar aangezien de 747 met pensioen gaat en hij 747 piloot/instructeur is, maakt hij een serie over bijzondere 747's. En na Sofia is SCA aan de beurt.
Per definitie is alles een lander tochReinier schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:38:

Schiet tussen de palen en je scoort!
Aha... Lockheed kon natuurlijk niet achterblijven en heeft ook een mooie sub-scale BOEM gemaakt met hun inflatable:Spooksel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:43:
Ondertussen is Sierra Space lekker bezig met de ontwikkeling van hun LIFE habitat. Deze wordt oa in samenwerking met/voor NASA ontwikkeld en zal ook gebruikt worden voor het 'Orbital Reef' station waarin ze partners zijn van Blue Origin!
[YouTube: Sierra Space’s LIFE Habitat Successfully Completes Second Ultimate Burst Pressure Test]
https://lockheedmartin.com/inflatable-burst-test
Mooi showtje hoor, haha.
Bigelow is zo dood als een pier, maar toch mooi om te zien dat er nu twee opvolgers zijn die toch serieus bezig zijn met deze technologie ook!
[Voor 6% gewijzigd door Spooksel op 14-12-2022 16:49]
De eerste poging om met een methaan raketmotor in een baan om de aarde te komen is helaas mislukt.
https://spacenews.com/his...d-rocket-ends-in-failure/
Er zijn momenteel meerdere bedrijven bezig om raketten met die brandstof in een baan om de aarde te krijgen.
SpaceX (Starship) natuurlijk, maar ook ULA (Vulcan), Relativity (Terran 1) en Rocket Lab (Neutron).
Voor de eerste 3 de raketten die ik noemde is de planning dat ze in het eerste kwartaal van 2023 gaan lanceren.
Terran 1 staat voor 16 januari al op de planning. Dus als alles goed gaat kunnen zij de eerste zijn.
https://spacenews.com/his...d-rocket-ends-in-failure/
Er zijn momenteel meerdere bedrijven bezig om raketten met die brandstof in een baan om de aarde te krijgen.
SpaceX (Starship) natuurlijk, maar ook ULA (Vulcan), Relativity (Terran 1) en Rocket Lab (Neutron).
Voor de eerste 3 de raketten die ik noemde is de planning dat ze in het eerste kwartaal van 2023 gaan lanceren.
Terran 1 staat voor 16 januari al op de planning. Dus als alles goed gaat kunnen zij de eerste zijn.
[Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 15-12-2022 09:06]
Leuk filmpje van de static fire van Starship 24:
Nog een mooie foto. Gemaakt door het 'Canadensys1 lunar imaging system' :
https://ispace-inc.com/news-en/?p=4161
Deze is van de week met de HAKUTO-R missie gelanceerd op een Falcon 9.
Ook aan boord is een vrij bizarre rover (SORA-Q):
Bizar hoe klein dat dingetje is...
Ship 24 completes a single-engine static fire test at Starbase in Texas pic.twitter.com/gF9beLcarX
— SpaceX (@SpaceX) 15 december 2022
Highway 4 really has the best views in Texas!
— Nic Ansuini (@NicAnsuini) 15 december 2022
-@NASASpaceflight pic.twitter.com/UxgXfN5DvB
Nog een mooie foto. Gemaakt door het 'Canadensys1 lunar imaging system' :
https://ispace-inc.com/news-en/?p=4161
Deze is van de week met de HAKUTO-R missie gelanceerd op een Falcon 9.
Ook aan boord is een vrij bizarre rover (SORA-Q):
Bizar hoe klein dat dingetje is...
[Voor 33% gewijzigd door Paling1 op 16-12-2022 09:38]
Toch weer een paar heat shield tegels die eraf vlogenPaling1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:26:
Leuk filmpje van de static fire van Starship 24:
[Twitter]
[Afbeelding]
[Twitter]

Ja dat blijf ik ook wel apart vinden.Matomatisch schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:37:
[...]
Toch weer een paar heat shield tegels die eraf vlogenVraag mij af of ze dat ooit goed krijgen...
Het zijn er niet meer zoveel als in het begin, maar op een gegeven moment moeten ze toch wel blijven zitten wil je de raket ook echt gaan gebruiken
Ehm, kan iemand die topicwarning een beetje aanpassen?
De timer staat sinds Crew-1 (?) al op "niets te doen de komende tijd"
Mission Control Audio: YouTube: Surface Water and Ocean Topography (SWOT) Mission Control Audio

De timer staat sinds Crew-1 (?) al op "niets te doen de komende tijd"

Mission Control Audio: YouTube: Surface Water and Ocean Topography (SWOT) Mission Control Audio
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Was net op tijd voor het aftellen. 

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Ik vind 't jammer dat Nasa deze steam host...
De animaties in de "audio stream" zijn duidelijker dan 't commentaar van de nasa-stream
De animaties in de "audio stream" zijn duidelijker dan 't commentaar van de nasa-stream

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Het is toch bijna nieuw jaar dus grote vuurpijl uittestenthomskipsp schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:48:
Alweer een Vega failure….
https://spaceflightnow.co...of-europes-vega-c-rocket/

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Je zou toch denken dat Arianespace het wel onder controle zou hebben (kijkende naar de betrouwbaarheid van de Ariane 5)….
Ik kan me ook voorstellen dat de krachten nu anders zijn dan wanneer starship echt de lucht in gaat. Sowieso starten de motoren niet in de dampkring (bij opstijgen) want de booster zal starship eerst een flink stuk omhoog brengen.TrekDr0p schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:24:
[...]
Ja dat blijf ik ook wel apart vinden.
Het zijn er niet meer zoveel als in het begin, maar op een gegeven moment moeten ze toch wel blijven zitten wil je de raket ook echt gaan gebruiken
Bij het landen uiteraard wel, maar dat zullen minder motoren en met minder kracht zijn.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik denk dat bij een lancering, waar Starship dan op de booster staat, er steeds wel veel vibraties gaan plaatsvinden aan Starship zelf. De afstand tussen Starship en onderkant booster is wel groter, maar wat zal het geven als alle 36 motoren ontsteken? Even afwachten of er nog een static fire zal volgen met een full stack.ZeRoC00L schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:18:
[...]
Ik kan me ook voorstellen dat de krachten nu anders zijn dan wanneer starship echt de lucht in gaat. Sowieso starten de motoren niet in de dampkring (bij opstijgen) want de booster zal starship eerst een flink stuk omhoog brengen.
Bij het landen uiteraard wel, maar dat zullen minder motoren en met minder kracht zijn.
Maar ik zag ook op NSF dat de productie van een 'expendable' Starship zonder heat shields in volle gang is.
Belangrijk verschil idd 
Maar het klopt wel dat de krachten anders zijn tussen een static fire en een echte vlucht. Het is echter onmogelijk te zeggen of de trillingen (en dan de specifieke frequentie die de tegels los laten gaan) minder worden tijdens een echte vlucht. Wat wel zeker is: hoe beter ze vast zitten hoe minder ze los raken (
) maar goed, gewicht is ook een ding.

Maar het klopt wel dat de krachten anders zijn tussen een static fire en een echte vlucht. Het is echter onmogelijk te zeggen of de trillingen (en dan de specifieke frequentie die de tegels los laten gaan) minder worden tijdens een echte vlucht. Wat wel zeker is: hoe beter ze vast zitten hoe minder ze los raken (

Het scheelt natuurlijk enorm dat de skirt van Starship niet meer vast zit als hij tijdens de vlucht z'n motoren aan zet. En dat vast zitten aan de launch mount zorgt tijdens een static fire voor heftige vibraties.
De luchtdruk zal ook vele malen anders zijn, dus het is nog even afwachten wat dit van gevolgen heeft.
De luchtdruk zal ook vele malen anders zijn, dus het is nog even afwachten wat dit van gevolgen heeft.
Expendable dus, bedankt voor het opmerkenJeroenH schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:17:
Expandable of expendable?

Mooie time-lapse van de Orion re-entry.
De skip in de re-entry is heel goed te zien van binnenuit!
I made a timelapse of the #Artemis1 #Orion approach end reentry after its return from the moon last week.
— Simeon Schmauß (@stim3on) 18 december 2022
The views from the GoPro cameras on the Solar Arrays and inside the capsule were just spectacular!
Full Quality: https://t.co/kMx6PLGWxQ pic.twitter.com/CBwrAnSp8p
De skip in de re-entry is heel goed te zien van binnenuit!
YouTube kanaal smartereveryday heeft weer een toffe video gemaakt over het Apollo ruimte programma. In een video van een uurtje loopt hij met een originele Apollo engineer onder de saturn 5 door met de nodige mooie inzichten!
[Voor 18% gewijzigd door bakvis op 28-12-2022 10:14]
Dit is de tweede video in de serie over de maanvluchten. Check ook vooral de eerste, waar hij ook al met deze engineer praat over de flight computer van de Saturn V. Dat is namelijk de expertise van deze man, die een opmerkelijke carrière achter de rug heeft. Zonder te spoilen: hij heeft Electrical Engineering gestudeerd en kwam van de analoge computers bij IBM terecht, waar ze voor Apollo digitale systemen moesten uitvinden. Daarna is ie uiteindelijk in de eerste stappen richting machine learning terecht gekomen. Deze man is dus echt een van de pioniers. Niet dat ie het allemaal zelf heeft uitgevonden, maar hij was onderdeel van de teams die dat samen deden. Lijkt mij heel bijzonder om daar alleen al getuige van geweest te zijn.bakvis schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:11:
YouTube kanaal smartereveryday heeft weer een toffe video gemaakt over het Apollo ruimte programma. In een video van een uurtje loopt hij met een originele Apollo engineer onder de saturn 5 door met de nodige mooie inzichten!
BTW: Smarter Everyday heeft ook een tweede kanaal. Daar kun je de lange versie van die interview zien voor wie er geen genoeg van kan krijgen.
For all ya lazy folks:
En de long version:
Lange versie van de tweede video:
[Voor 16% gewijzigd door mphilipp op 28-12-2022 11:17]
Let op:
Launch timer:
Geen launch
Launch timer:
Geen launch