• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-03 16:38
YakuzA schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

Denk het niet gezien de tekst van de post:

[...]

:)
Kan je mij dat uitleg geven hoe NSF als nieuwswebsite/forum aan deze launch windows komt?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:44

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Matomatisch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Kan je mij dat uitleg geven hoe NSF als nieuwswebsite/forum aan deze launch windows komt?
Nee, want ik ben niet de website van NSF ;)

NASA meld:
https://blogs.nasa.gov/ar...r-artemis-i-moon-mission/
NASA has requested back-up launch opportunities for Wednesday, Nov. 16, at 1:04 a.m. and Saturday, Nov. 19, at 1:45 a.m., which are both two-hour launch windows. A launch on Nov. 14 would result in a mission duration of about 25-and-a-half days with a splashdown in the Pacific Ocean Friday, Dec. 9.
de 3 launch windows op 14, 16 en 19 nov.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36
Matomatisch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Ik vermoed dat dit de momenten zijn waarop aarde en maan logisch ten opzicht van elkaar staan, waardoor een lancering vanaf de cape ook theoretisch de maan kan bereiken

• Matomatisch
rik86 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

Ik vermoed dat dit de momenten zijn waarop aarde en maan logisch ten opzicht van elkaar staan, waardoor een lancering vanaf de cape ook theoretisch de maan kan bereiken
Danku voor je uitleg.
YakuzA schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

NASA meld:

[...]

Ik kan het originele plaatje niet meer terugvinden op de website van NSF, ook niet met Google reverse image search. Nu weet ik dus de info van NSF niet als waarheidsgetrouw te nemen maar als speculatie.

• rik86
  • Laatst online: 22:36
Matomatisch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:19:
[...]

Danku voor je uitleg.

[...]

Ik kan het originele plaatje niet meer terugvinden op de website van NSF, ook niet met Google reverse image search. Nu weet ik dus de info van NSF niet als waarheidsgetrouw te nemen maar als speculatie.
Dat zou ik ook niet 1-2-3 zeggen, want de kop van die tabel zegt "lanceer periode 28". Dat impliceert wat mij betreft wat theoretisch mogelijke lanceermoment zijn op basis van de stand van de aarde/maan. Zo hebben we ze ook voor Mars.

De data die de NASA vaststelt/ uitkiets, moeten in ieder geval in dit window vallen, maar hoeven natuurlijk niet al deze moment te zijn.

• Matomatisch
rik86 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:23:
[...]

Dat zou ik ook niet 1-2-3 zeggen, want de kop van die tabel zegt "lanceer periode 28". Dat impliceert wat mij betreft wat theoretisch mogelijke lanceermoment zijn op basis van de stand van de aarde/maan. Zo hebben we ze ook voor Mars.

De data die de NASA vaststelt/ uitkiets, moeten in ieder geval in dit window vallen, maar hoeven natuurlijk niet al deze moment te zijn.
Oke, helder! Fijn dat je het zo duidelijk uitlegt.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:52
YakuzA schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:16:
Ik hoop dat je inmiddels door hebt dat dit niet het lijstje van NASA zelf was? ;)

Zowel in het plaatje als de begeleidende tekst van de post staat dat.
De info komt gewoon van NASA hoor, NSF publiceert het wat netter/overzichtelijker.
YakuzA schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:05:

NASA meld:

NASA berekent wat de potentiële launch windows zijn. Stand van de zon, stand van de maan, performance van SLS gekoppeld aan de payload, etc/etc/etc. Dat resulteert in die 12 data in november. Daarna selecteren ze een paar launch windows die ze realistisch vinden, dus voldoende tijd, geen feestdagen, etc. Die data worden afgestemd met de 'range' zodat er bijv. range safety personeel gereserveerd kan worden, omdat er meer gebruikers zijn van KSC/CCSFS. Dus ja, er zijn nu drie data vastgelegd uit 12 mogelijke data.

Vergelijk het met de lancering die gepland stond voor 29 augustus. In het overzicht zie je launch windows van 23-8 t/m 29-8, en daarna weer 2-9 t/m 6-9. Aanvankelijk communiceerde het persbericht 29-8 met 2-9 en 5-9 als backup. Na problemen op de eerste twee mogelijkheden werd er een poging gedaan in het launch window van 3-9, die dus niet in het eerste persbericht stond maar wél in het launch-window overzicht
Matomatisch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:19:
NSF kun je absoluut vertrouwen, ze halen hun data gewoon bij NASA. Alleen, NASA is niet altijd even gretig om zelf alle (technische) details te publiceren. Journalisten doen dan een FOIA verzoek (US versie van onze WOB), en zo komen ze alsnog aan deze data.

[Voor 15% gewijzigd door Tom Paris op 31-10-2022 17:00]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:08

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Matomatisch
Tom Paris schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

De info komt gewoon van NASA hoor, NSF publiceert het wat netter/overzichtelijker.

[...]

NASA berekent wat de potentiële launch windows zijn. Stand van de zon, stand van de maan, performance van SLS gekoppeld aan de payload, etc/etc/etc. Dat resulteert in die 12 data in november. Daarna selecteren ze een paar launch windows die ze realistisch vinden, dus voldoende tijd, geen feestdagen, etc. Die data worden afgestemd met de 'range' zodat er bijv. range safety personeel gereserveerd kan worden, omdat er meer gebruikers zijn van KSC/CCSFS. Dus ja, er zijn nu drie data vastgelegd uit 12 mogelijke data.

Vergelijk het met de lancering die gepland stond voor 29 augustus. In het overzicht zie je launch windows van 23-8 t/m 29-8, en daarna weer 2-9 t/m 6-9. Aanvankelijk communiceerde het persbericht 29-8 met 2-9 en 5-9 als backup. Na problemen op de eerste twee mogelijkheden werd er een poging gedaan in het launch window van 3-9, die dus niet in het eerste persbericht stond maar wél in het launch-window overzicht

[...]

NSF kun je absoluut vertrouwen, ze halen hun data gewoon bij NASA. Alleen, NASA is niet altijd even gretig om zelf alle (technische) details te publiceren. Journalisten doen dan een FOIA verzoek (US versie van onze WOB), en zo komen ze alsnog aan deze data.
Thx, dus toch officiële info :Y Vond het al vreemd dat NSF dit zelf zou uitgedokterd hebben.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Linkje voor de livestream van de Falcon Heavy lancering van vanmiddag:

Heb er zin in!!!
Boosters komen weer terug naar de launchsite om te landen. Center core gaat in zee vallen.

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35
Paling1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:09:

Boosters komen weer terug naar de launchsite om te landen. Center core gaat in zee vallen.
Niet op een droneship?

DeepRadio The best in house&dance!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@harmageddon ,

https://www.spacex.com/launches/ussf-44/
Hier laten ze niets zien van de core-stage, maar die gaat dus geen zachte landing maken...
Countdown
Hr/Min/Sec Event
00:53:00 SpaceX Launch Director verifies go for propellant load
00:50:00 1st stage and side boosters RP-1 (rocket grade kerosene) loading begins
00:45:00 1st stage and side boosters LOX (liquid oxygen) loading begins
00:35:00 2nd stage RP-1 (rocket grade kerosene) loading begins
00:18:30 2nd stage LOX loading begins
00:07:00 Falcon Heavy begins engine chill
00:00:59 Flight computer commanded to begin final pre-launch checks
00:00:45 SpaceX Launch Director verifies go for launch
00:00:20 Propellant tanks pressurize for flight
00:00:06 Engine controller commands engine ignition sequence to start
00:00:00 Falcon Heavy liftoff

Launch, Landing, and Deployment
All times are approximate

Hr/Min/Sec Event
00:01:11 Max Q (moment of peak mechanical stress on the rocket)
00:02:24 Side boosters engine cutoff (BECO)
00:02:28 Side boosters separate
00:02:45 Side boosters boostback burns start
00:03:53 Side boosters boostback burns end
00:03:54 1st stage main engine cutoff (MECO)
00:03:58 Center core 1st and 2nd stages separate
00:04:04 2nd stage engine starts
00:04:18 Fairing deployment
00:06:48 Side boosters entry burns start
00:07:03 Side boosters entry burns complete
00:08:00 Side boosters landing burns start
00:08:11 Side boosters landing

• harmageddon
  • Laatst online: 21:35
Blijkbaar hebben ze alle brandstof nodig om de USSF-44 in een zo hoog mogelijke baan te krijgen oid.

DeepRadio The best in house&dance!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-03 09:01

De missie is zo geheim dat ze een rookgordijn hebben opgegooid :+

Hopelijk klaart het in de komende anderhalf uur nog een beetje op

/post

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:52
harmageddon schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:55:
Blijkbaar hebben ze alle brandstof nodig om de USSF-44 in een zo hoog mogelijke baan te krijgen oid.
Dit is de eerste 'direct to GEO' missie voor SpaceX, andere GEO missies voor SpaceX gingen eerst in een transfer orbit (GTO). Daarvoor zijn nog een aantal extra aanpassingen gedaan:
The mission’s high-altitude target orbit means the Falcon Heavy’s upper stage will need to coast for some six hours through the Van Allen radiation belts before reigniting its engine and deploying the Space Force’s satellites.

The long-duration mission required SpaceX to make some changes to the Falcon Heavy rocket. The most visible modification is the addition of gray paint on the outside of the upper stage’s kerosene fuel tank, which will help ensure the fuel does not freeze as the rocket spends hours in the cold environment of space.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Stream van NasaSpaceflight is al begonnen:

Nog steeds een beetje mistig.
Voor de lancering waarschijnlijk geen probleem. De landing van de boosters is dan alleen wat minder goed te zien...

[Voor 33% gewijzigd door Paling1 op 01-11-2022 14:18]

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-03 09:01
De SpaceX stream is live:

/post

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

The business-end:

https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=47474.380

[Voor 22% gewijzigd door Paling1 op 01-11-2022 14:34]

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Leuk, propaganda van de U.S. Army :O

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-03 16:04
14:41 uur is de launch? Of zit ik het weer verkeerd om te rekenen? :P

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Danielson schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:34:
14:41 uur is de launch? Of zit ik het weer verkeerd om te rekenen? :P
Over een minuut of 6

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Alle propellants zitten erin....

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

lift-off

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Hoop mist :D

Verwarrend dat Tim met z'n eigen beelden vóór liep op de SpaceX-stream.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Die tracking cam!!!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

En ze staan!! Lekker dikke sonic booms!

[Voor 95% gewijzigd door Paling1 op 01-11-2022 14:51]

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-03 16:04
Kippenvel! :) Wat komen die dingen met donder en geweld uit de lucht vallen! Op 600 meter nog meer dan 1000Km/h en dan staan ze er ineens! Wow!

• Reinier

Wel cool hoor 8)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Prachtige beelden weer. Er 1tje zien landen is mooi, maar 2 tegelijk weer iets heel anders :)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

GAAF!

Toch wel een beetje jammer van de mist.
Maar ook wel weer bizar dat ze na een paar jaar, zonder problemen zo'n falcon heavy lanceren.

Voor Januari 2023 staan er nog 2 gepland!

[Voor 32% gewijzigd door Paling1 op 01-11-2022 15:01]

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-03 15:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

Blijft de upper stage (na afleveren payload) ook in orbit, of laten ze die nog een de-orbit burn uitvoeren?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• PilatuS
  • Niet online
Tourniquet schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:11:
Blijft de upper stage (na afleveren payload) ook in orbit, of laten ze die nog een de-orbit burn uitvoeren?
Tijdens de stream hadden ze het over crashen in de zee. Geen idee hoe lang dat gaat duren. Neem aan dat ie niet maanden lang rond blijft zweven, dus een de-orbit burn lijkt logisch om zeker te weten waar ie neer gaat komen.

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:50
Meestal gaan de upper stages van GEO launches naar de graveyard orbit. Volgens de mensen van NasaSpaceFlight zal de upperstage van vandaag daar ook heen gaan.

Om een de-orbit burn van GEO te maken zou heel veel brandstof nodig zijn. Zelfs Falcon Heavy heeft niet zoveel marge.

[Voor 27% gewijzigd door chevsticks op 01-11-2022 19:54. Reden: GEO, geen GTO.]

• chevsticks
PilatuS schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:24:
[...]

Tijdens de stream hadden ze het over crashen in de zee. Geen idee hoe lang dat gaat duren. Neem aan dat ie niet maanden lang rond blijft zweven, dus een de-orbit burn lijkt logisch om zeker te weten waar ie neer gaat komen.
De center core zal in de zee crashen, niet de upper stage

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-03 15:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

chevsticks schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:51:
Meestal gaan de upper stages van GEO launches naar de graveyard orbit. Volgens de mensen van NasaSpaceFlight zal de upperstage van vandaag daar ook heen gaan.

Om een de-orbit burn van GEO te maken zou heel veel brandstof nodig zijn. Zelfs Falcon Heavy heeft niet zoveel marge.
Op zich logisch, want ik lees dat deburnen vanuit GEO zo’n 1500 m/s delta-v kost, terwijl het maar 11 m/s kost om naar een graveyard-orbit op GEO+300km te verplaatsen.
A graveyard orbit is used when the change in velocity required to perform a de-orbit maneuver is too large. De-orbiting a geostationary satellite requires a delta-v of about 1,500 metres per second (4,900 ft/s), whereas re-orbiting it to a graveyard orbit only requires about 11 metres per second (36 ft/s).
Wel jammer van weer een stukje space-junk.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:42
Tourniquet schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:14:
[...]

Op zich logisch, want ik lees dat deburnen vanuit GEO zo’n 1500 m/s delta-v kost, terwijl het maar 11 m/s kost om naar een graveyard-orbit op GEO+300km te verplaatsen.

[...]

Wel jammer van weer een stukje space-junk.
Als ruimtevaart in de toekomst een stuk goedkoper is verwacht ik wel dat iemand een ruimte vuilniswagen die kant op stuurt om dit soort rotzooi op te ruimen.

TheS4ndm4n#1919

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Booster landings van dichtbij:

Mooie foto:

Nog een mooie foto:

En bij deze het geluid even hard aanzetten! _/-\o_

BOOOOOM *O*

[Voor 77% gewijzigd door Paling1 op 02-11-2022 10:05]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ander nieuws:
De 2e BE-4 flight engine (eigenlijk de eerste) is nu ook bij ULA aangekomen om op de nieuwe Vulcan gemonteerd te worden:

Deze was al eerder bij ULA bezorgd, maar vanwege een probleempje gelijk weer terug gestuurd naar Blue Origin. Nu dus weer terug.
De 2 geleverde motor was wel OK en is dus al op de 1st stage van de nieuwe Vulcan gemonteerd.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Nog meer nieuws:
Overmorgen (4 November) Gaat Rocket Lab weer een Electron lanceren. De booster gaat na de lancering door een helicopter opgevangen worden!!
Vorige keer hebben ze daar hele mooie beelden van laten zien.

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-03 15:11
Paling1 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:00:
<knip>
En bij deze het geluid even hard aanzetten! _/-\o_
[Twitter]
BOOOOOM *O*
Wat ik me afvraag... in de filmpjes hoor ik 3 sonic booms.
Hoe kan dat met twee boosters? Ik had in ieder geval een even aantal verwacht.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:47
@jmderonde

Misschien de 2e boom van #1 gelijk met de 1e boom van #2?

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Osiris
  • Niet online
Paling1 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:32:
Nog meer nieuws:
Overmorgen (4 November) Gaat Rocket Lab weer een Electron lanceren. De booster gaat na de lancering door een helicopter opgevangen worden!!
Vorige keer hebben ze daar hele mooie beelden van laten zien.
[Twitter]
Hebben ze nou de tijdzones verkeerd? CET is UTC+1, maar in de tweet is het 2 uur verschil.. Waren ze in de war met CEST wat afgelopen weekend afgelopen is?

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

jmderonde schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:22:
[...]

https://www.spaceflightin...reates-three-sonic-booms/
“[The] first boom is from the aft end (engines),” said John Taylor, SpaceX’s Communications Director. “[The] second boom is from the landing legs at the widest point going up the side of the rocket. [The] third boom is from the fins near the forward end.”
Bij de landing van 2 boosters dus 2x 3 sonic booms....
Ik denk dat het filmpje de eerste 3 Booms net heeft gemist. Of de 2e set werd overstemd door de herrie uit de Merlins...

Hier nog een leuk filmpje vanaf 1 van de landende boosters. Ook hier sonic booms! 8)

[Voor 20% gewijzigd door Paling1 op 02-11-2022 14:14]

• PilatuS
  • Niet online
Nog een video van het landen van de 2 boosters. Vind deze vooral mooi omdat je goed kan zien hoe enorm hard die dingen omlaag komen. Andere hoeken geven niet echt goed aan wat deze video wel aangeeft.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:09
PilatuS schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:44:
Nog een video van het landen van de 2 boosters. Vind deze vooral mooi omdat je goed kan zien hoe enorm hard die dingen omlaag komen. Andere hoeken geven niet echt goed aan wat deze video wel aangeeft.

[YouTube: Double booster landing - Falcon Heavy #spacex]
Moment van sonic boom is als ze afremmen tot onder 1080 km/u, toch?

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

DaCoTa schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:30:
[...]

Moment van sonic boom is als ze afremmen tot onder 1080 km/u, toch?
Zolang de boosters supersonisch vliegen creëren ze een schokgolf. Die schokgolf is de boom die je hoort. Maar je hoort de boom pas als de schokgolf jou bereikt. Ik dacht dat die schokgolf zich met de geluidssnelheid voortplant.
Omdat die boosters heel hard naar beneden komen bereikt de schokgolf jou als de boosters niet meer supersonisch vliegen.

Die schokgolf verplaatst zich tijdens het uitdijen overigens in de vliegrichting van het voorwerp dat ze creëert. Dus horizontaal bij een vliegtuig en verticaal bij een booster.

[Voor 14% gewijzigd door Paling1 op 02-11-2022 19:12]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
PilatuS schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:44:

[YouTube: Double booster landing - Falcon Heavy #spacex]
Doet mij weer denken aan de video uit 2018:

La Batterie des Hommes sans Peur

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-03 15:11
jmderonde schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:22:
[...]

YouTube: Double booster landing - Falcon Heavy #spacex
Jaja, het is opgelost.
Inderdaad: Beide boosters hebben 3 sonic booms en afhankelijk van de hoek en de afstand van de film zijn die te horen. Bovenstaand filmpje heeft heel duidelijk 6 sonic booms!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-03 17:24
Chinese raketonderdelen op weg naar aarde zie https://www.ad.nl/buitenl...alonie-gesloten~a361cca9/

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:37
Die chinezen moeten serieus stoppen met dit soort ongecontroleerde lanceringen. Nu zitten we weer met dichtgeknepen billen te wachten waar die rakettrap terecht gaat komen. En dat flikken ze elke keer als ze zo'n dikke raket afvuren.

Wij doen het vrij beschaafd. Of het landt terug, of het valt netjes in zee. En we weten waar het gaat neerstorten/landen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

Is dit nu gewoon pure lompheid? Zo geweldig lastig zal het toch niet zijn om een entry burn te geven, buiten dan dat je er wel wat extra brandstof voor nodig zult hebben? Of zie ik het te makkelijk?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:01
Yucon schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:33:
Is dit nu gewoon pure lompheid? Zo geweldig lastig zal het toch niet zijn om een entry burn te geven, buiten dan dat je er wel wat extra brandstof voor nodig zult hebben? Of zie ik het te makkelijk?
Iets te gemakkelijk.
Je hebt een motor nodig welke je kan herstarten.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

D-dark schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:05:
[...]

Iets te gemakkelijk.
Kan dit niet met de motoren die ook voor baancorrecties gebruikt worden?

edit: oh ik snap het, dit gaat specifiek over draagraketten en die doen dat dmv thrust vectoring?

[Voor 16% gewijzigd door Yucon op 04-11-2022 13:08]

• D-dark
Yucon schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:07:
[...]

Kan dit niet met de motoren die ook voor baancorrecties gebruikt worden?

edit: oh ik snap het, dit gaat specifiek over draagraketten en die doen dat dmv thrust vectoring?
Iets specifieker
Waar we in dit geval over praten zijn de 2e trap vacuum motoren.
Die kan je als je er 3 hebt bijsturen dmv trust vectoring (eentje wat harder of zachter laten draaien) of de motoren voor baancorrecties. (rotatie om de as of middelpunt).

Om de payload op de juiste plek te krijgen wil je de hoofdmotor stoppen zodat de snelheid (versnelling) niet meer toeneemt en je genoeg snelheid hebt om je payload veilig te ontkoppelen zodat die met een kleine marge zijn eindbestemming kan halen.

Maar ja, dan blijft je 2e trap over en de zwaartekracht doet de rest. Die trekt onherroepelijk eraan zodat je een terugkeer in de atmossfeer krijgt. Normale procedure is dan zoals je zegt met de baancorrectie motoren in de gewenste richting draaien en korte onsteking van de hoofdmotor om op een mooi punt te richten dat je in het middel van de oceaan uitkomt. Dan brand de trap gecontroleerd op.

Probleem met de Chinese vacuumraketmotor is alleen dat eenmaal uit ook echt uit is. Die kan niet opnieuw gestart worden. Vandaar de situatie zoals nu dat het afwachten is waar de trap crashed en statistisch gezien is het grootste gedeelte van de aarde water. Wat het punt van crashen lastiger te bepalen maakt is dat zo'n raket trap ook enigszins kan stuiteren bij het terugkeren van de atmossfeer. Vandaar de grote zone waarin teruggekeerd kan worden.

Met kleine satellieten speelt dit probleem minder, die branden toch wel op. Maar elk groot onderdeel wat niet per direct uit elkaar valt is groot genoeg om niet optebranden.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-03 14:07
D-dark schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:05:
[...]

Iets te gemakkelijk.
En een raketmotor herstarten zonder zwaartekracht... is niet bepaald "makkelijk".

• Maasluip
  • Laatst online: 22:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daar heb je ullagemotoren voor. Niet doen alsof dit iets totaal nieuws is, elke bemande missie moet een raketmotor (her)starten zonder zwaartekracht.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Osiris
  • Niet online
't Is idd niet zo makkelijk als gewoon ff op het aanknoppie te drukken, maar kom nou zeg, 't is ook geen rocket science ofzo. :?

Oh wacht.. :+

• chevsticks
Maasluip schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:16:
Daar heb je ullagemotoren voor. Niet doen alsof dit iets totaal nieuws is, elke bemande missie moet een raketmotor (her)starten zonder zwaartekracht.
En toch is het herstarten van een raketmotor niet iets dat zomaar kan. Kijk bijvoorbeeld naar de BE-4 die onder de nieuwe raket van ULA komt, die kan tot op heden ook niet herstarten. Ooit wel want voor de orbital raket van Blue Origin zal dit wel moeten, aangezien die ook moet kunnen landen. De meeste raket motoren gaan aan met rofi's of eenmalige torches in de pre-burners en soms ook nog in de verbrandingskamer.

Zit je ook nog mee dat als dit in de ruimte onder vacuum gebeurt dat je ervoor moet zorgen dat je vloeibare brandstof weer onderaan in de tanks komt, anders valt er niks op te slurpen voor de motoren.

De motoren van de Dragon capsule zijn pressure fed hypergolic motoren, dus die hebben het probleem met de brandstof en de ontsteking ervan niet. Die shit gaat aan zodra het de katalysator raakt in de motor.
Zelfde bij starliner.

De raket van China die nu steeds ongecontroleerd terug komt is nog een vrij oude raket die ook nog eens z'n 1st stage mee neemt de ruimte in (waar de meeste dit niet doen en het hele probleem sowieso niet speelt).
De oude Ariane 5's deden dit volgens mij ook. Die hebben het inmiddels beter voor elkaar.
Ook voor China zal dit straks niet meer spelen als hun nieuwe versie vliegt. Tot die tijd spelen we dus nog af en toe landings bingo. :+

• Osiris
  • Niet online
Ik vind 't zelf ook een beetje flauw om alles altijd maar met SpaceX te vergelijken, maar als SpaceX 't met hun Merlin-motoren kan (en wss ook hun Raptors in zero-G), dan zou 't toch ook weer niet zó moeilijk zijn, toch?

Ja, er zijn allemaal factoren om over na te denken, maar 't is verre van onmogelijk.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vangen van Electron is vandaag helaas mislukt.

De rest van de lancering is wel goed verlopen. Booster heeft een zachte landing aan de parachute gemaakt in de oceaan. Het recovery schip is onderweg om hem uit het water te vissen.

Volgende lancering weer een poging met de helikopter.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:30
Osiris schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:34:
Ik vind 't zelf ook een beetje flauw om alles altijd maar met SpaceX te vergelijken, maar als SpaceX 't met hun Merlin-motoren kan (en wss ook hun Raptors in zero-G), dan zou 't toch ook weer niet zó moeilijk zijn, toch?

Ja, er zijn allemaal factoren om over na te denken, maar 't is verre van onmogelijk.
Het is zeker mogelijk voor elke fabrikant van raketten/motoren. Het introduceert alleen een grotere vorm van complexiteit. En dan is het de vraag of je je raketten complexer wilt maken, met bijbehorende verlaagde succes rate, of dat je bijkomende schade voor lief neemt.

De Chinezen hebbben deze keuze overduidelijk door laten slaan naar de keuze voor betrouwbaarheid en schijt aan de rest van de wereld.

Nou....... Mooi. Gaan ze niet veranderen omdat wij er wat van vinden neem ik maar even aan.

• D-dark
chevsticks schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:19:
[...]

De raket van China die nu steeds ongecontroleerd terug komt is nog een vrij oude raket die ook nog eens z'n 1st stage mee neemt de ruimte in (waar de meeste dit niet doen en het hele probleem sowieso niet speelt).
De oude Ariane 5's deden dit volgens mij ook. Die hebben het inmiddels beter voor elkaar.
Ook voor China zal dit straks niet meer spelen als hun nieuwe versie vliegt. Tot die tijd spelen we dus nog af en toe landings bingo. :+
Jep, ze zullen er vast en zeker mee bezig zijn.
Herstel, ze hebben het al. Hun Spaceplane moet dezelfde techniek gebruiken om weer op aarde terugtekeren.

Maar zo'n generatie verandering doe je alleen als je een nieuwe raket ontwerpt.
En zelfs dan ga je het eerst testen met wat onbelangrijkere ladingen voordat je er laten we zeggen een ruimtestationsonderdeel aan toevertrouwd. Voor nu geen zin om een nieuwe motor in een bestaande trap intebouwen.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:37

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:28:
't Is idd niet zo makkelijk als gewoon ff op het aanknoppie te drukken
Nouja...uiteindelijk wel natuurlijk. De astronauten drukken op een knoppie en de motor start :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

mphilipp schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:40:
[...]

Nouja...uiteindelijk wel natuurlijk. De astronauten drukken op een knoppie en de motor start :+

Op deze manier toch? :+

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Artemis I is weer eens uitgesteld, dit keer met twee dagen vanwege een tropisch stormpje: nieuws: NASA stelt lancering Artemis I-raket uit naar 16 november

Daardoor wel een betere tijd, launch window opent om 7.04 uur onze tijd.

• Webgnome
  • Laatst online: 20:11
mphilipp schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:40:
[...]

Doen de astronauten dat of doen ze dat in flight control?

Strava, Twitter

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17
Evest schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:32:
Artemis I is weer eens uitgesteld, dit keer met twee dagen vanwege een tropisch stormpje: nieuws: NASA stelt lancering Artemis I-raket uit naar 16 november

Daardoor wel een betere tijd, launch window opent om 7.04 uur onze tijd.
Als je verhalen op Twitter moet geloven zit de windsnelheid boven de snelheid waartegen SLS bestand zou zijn. Daarom wordt een roll back om alles weer te checken ook mogelijk en misschien wel noodzakelijk geacht. En dan komt 2023 wel snel dichterbij...

Hoe moet ik een tweet embedden? Vroeger stond er toch een vogeltje bij in balk boven het reactieveld :?

edit: Gelukt dankzij @Evest

[Voor 8% gewijzigd door coelho op 10-11-2022 09:33]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
coelho schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:15:
[...]

Als je verhalen op Twitter moet geloven zit de windsnelheid boven de snelheid waartegen SLS bestand zou zijn. Daarom wordt een roll back om alles weer te checken ook mogelijk en misschien wel noodzakelijk geacht. En dan komt 2023 wel snel dichterbij...

Hoe moet ik een tweet embedden? Vroeger stond er toch een vogeltje bij in balk boven het reactieveld :?
Inderdaad, maar tegelijkertijd nemen ze nu het risico omdat in- en uitrollen te veel tijd kost? Logistiek is het allemaal niet best.

Tweets embedden doe je met [embed] :)

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-03 11:00
Een nieuwe static fire van de Super heavy Booster van SpaceX.
Een record met 14 motoren. !!!!
Indrukwekkend..

• Reinier
Hebben we allemaal de livestream aan staan? #artemis1 #sls #dureraket

• siggy
  • Laatst online: 19-02 19:54

siggy

Wait.... what?

Wanneer is de launch (mis ik bij nagenoeg elk nieuwsbericht) en is er een minder cringe-politieke stream dan de stream van NASA zelf?

Ze hebben het al over de 'how far we've come since Apollo'.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Pierre
  • Laatst online: 20:38

Pierre

Van nature lui!

Staat de countdown nu stil ? of is die nog niet begonnen.

[Voor 34% gewijzigd door Pierre op 16-11-2022 06:53]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Reinier
Everyday Astronaut zegt NU T - 10 minutes.

Edit: en die tijd klopt niet -O-

[Voor 30% gewijzigd door Reinier op 16-11-2022 06:56]

• siggy

siggy

Wait.... what?

Reinier schreef op woensdag 16 november 2022 @ 06:54:
Everyday Astronaut zegt NU T - 10 minutes.

Edit: en die tijd klopt niet -O-
Dat is het minimaal een half uur al. Op een andere stream hoor ik dat men geen idee heft hoeveel 'werk' men nog moet doen wanneer de countdown verder kan gaan. Dus op dit moment, no idea.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
"Currently no constraints for launch".
Zou het dan eindelijk gaan gebeuren zo?

Edit: Go for launch!!!

[Voor 14% gewijzigd door Jorizzz op 16-11-2022 07:37]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

go for launch :D

[Voor 3% gewijzigd door leejoow op 16-11-2022 07:37]

👨‍🚒 spuitgast in opleiding, ⛵ snelle zeilert | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

• siggy

siggy

Wait.... what?

Jorizzz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:34:
"Currently no constraints for launch".
Zou het dan eindelijk gaan gebeuren zo?
Resume count. In 10 min kan nog veel gebeuren.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Klok is kapot? -10 min gaat de klok wer tikken bij -10:59 ...
zal wel foutje op de stream zijn. Lol.

[Voor 24% gewijzigd door siggy op 16-11-2022 07:39]

• Osiris
  • Niet online
Hij telt nu af vanaf T-08:30.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Spannend hoor, blijf het gaaf vinden.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Lift off _/-\o_

• Osiris
  • Niet online
Geen boem @ lift-off :o I'm shocked :P

• Jorizzz
Whoaaaa!! Fantastisch!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Komen die boosters terug op aarde of verbranden die in de atmosfeer?

• siggy

siggy

Wait.... what?

Pierre schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:51:
Komen die boosters terug op aarde of verbranden die in de atmosfeer?
Dit is NASA, gen SpaceX. Die gooien veel weg.

Beetje magere beelden zeg. Boh. We zijn verwend door SpaceX.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ze zijn nog niet hoog genoeg om te verbranden dus ze komen terug op aarde. De NASA-way.

Open Source landkaart

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Woah, ze noemen dit "the future of human spaceflight".

Open Source landkaart

• aerofreak
  • Laatst online: 22:24

aerofreak

Steve Jobs

Gaaf zeg! Jammer dat het donker is

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Is dat een animatie of live? wat we nu zien? Zou dit te zien zijn vanuit het ISS?
Ben nog niet helemaal wakker :9 het is nep wat we zien inderdaad.

[Voor 60% gewijzigd door Pierre op 16-11-2022 07:57]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat het een animatie is dat zal toch wel duidelijk zijn? Dit is net zoals met Soyuz. Als dat ding nu opblaast dan gaat madam vrolijk door met praten dat alles ok is en de animatie zal ook gewoon doorgaan.

Open Source landkaart

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pierre schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:54:
Is dat een animatie of live? wat we nu zien? Zou dit te zien zijn vanuit het ISS?
ISS zit nu ergens tussen Rusland en de VS, met een beetje geluk hebben ze dat kunnen zien denk ik.

Open Source landkaart

• siggy

siggy

Wait.... what?

Ben benieuwd wat Zubrin hiervan vindt ;)

Ben benieuwd of ze wel beelden van de maan gaan hebben. Voor de miljarden die ze eraan uitgeven, hebben ze bespaard op wat hd camera's.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Everyday Astronaut heeft last van lasogen omdat ie direct naar de raketvlam heft gekeken....... daaaaamn....

• Webgnome
  • Laatst online: 20:11
Dan was EveryDayAstronaut niet heel slim. Dat zou hij toch moeten weten dat dat oerdom is..

In any case.. Mooi dat het eindelijk gelukt is om dit apparaat de lucht in te krijgen.

Strava, Twitter

• Jorizzz
Toch nog wel wat live beelden nu. Niet super smooth, maar wel gaaf om te zien!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:08
Jammer dat het een nachtlancering was, maar hey... na 1000 jaar vertraging dan toch eindelijk op pad. Het mocht ook wel eens zeg :D

Wel apart dat het hele ding zo knetterduur is, maar een fatsoenlijke camera met downlink capaciteit is te moeilijk. 't Is bij NASA uitzendingen net alsof het nog steeds 1980 is zeg :X

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Pagina: 1 ... 174 ... 177 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee