Ticking away, the moments that make up a dull day
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Zie je niet vaak zo'n launch abort, wel goed om te zien dat het allemaal prima werkt.
Lijkt wel of de engine van de boosters wat engine rich ging lopen voor de anomoly, met die oranje pufjes tussendoor.
It does look to me like the engine exhaust flashed a couple of times prior to failure, which could indicate engine rich exhaust prior to engine failure. Great demo of the crew escape system. pic.twitter.com/bmhRf2FUFb
— Scott Manley (@DJSnM) 12 september 2022
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Payload mission with 36 commercial payloads on board, including two on the exterior of the booster.
Klonk ook wel een beetje alsof de auto-cue nog ingetypt moest worden.Wormaap schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:38:
[...]
Waarschijnlijk duurde het vooral lang voordat het commentaar de go-ahead kreeg om te zeggen dat er een anomaly was
Beetje PR afdeling heeft een aantal voorgeschreven scripts klaarliggen natuurlijk. Is een kwestie van eerst beseffen dat er iets gebeurd is. Dan een oordeel wat er gebeurd is. Bevestiging van een tweede erover en dan nog even graven in de calamiteiten lade.Osiris schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:27:
[...]
Klonk ook wel een beetje alsof de auto-cue nog ingetypt moest worden.
Ik vindt het nog wel goed gaan zo. Vroagah, toen zappen een kwestie was van je jongere broertje zo gek te krijgen dat hij naast de tv bleef staan en de zenders voor je veranderde, kreeg je gewoon een testbeeld te zien en werd de uitzending gestopt. Of ben ik nou zo oud en jullie zo jong?

During today’s flight, the capsule escape system successfully separated the capsule from the booster. The booster impacted the ground. There are no reported injuries; all personnel have been accounted for.
— Blue Origin (@blueorigin) 12 september 2022
Duidelijk dat ze bij BO gewoon een presentatrice hebben zitten en niet iemand met echt verstand van zaken. Bij SpaceX zitten er mensen die zelf aan de raket of capsule gewerkt hebben. Daar zou je direct horen dat er een anomaly is en dat de launch abort naar behoren lijkt te werken. Niet eerst een minuut stilte en dan iets op een manier voorlezen waaruit blijkt dat je niet snapt wat er staat...Spooksel schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:03:
Die hele presentatie was sowieso echt tenenkrommend slecht, maar ja... daar hebben ze bij Blue wel meer last van.
Scott Manley heeft al snel een filmpje op YouTube gezet:
YouTube: MaxQ ABORT! - Blue Origin's New Shepard Has Fiery Engine Failure In ...
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Zouden ze met "plotseling harder te draaien" de throttle up na max Q mee bedoelen? Want een andere verklaring voor die rare zin heb ik niet. Voor zover ik weet kwamen er wat pufjes rijke exhaust uit, maar was 't niet zo dat de motor onbedoeld harder ging draaien ofzo..(…)
Maar een minuut na de lancering en zo'n 8 kilometer boven het oppervlak van de aarde begonnen de motoren van de raket plotseling harder te draaien.
Daarmee werd automatisch een back-upsysteem ingeschakeld, waardoor de capsule werd losgemaakt van de falende raketmotoren.
(…)
Verder zit er maar één BE-3 onder New Shepard, dus waarom ze 't over motoren (meervoud) hebben is me ook niet geheel duidelijk

Volgens mij heeft Nu.nl geen tech-redactie meer ofzo... Of op z'n minst geen redactie die ook maar enig verstand heeft van raketten. Al is dit natuurlijk allemaal simpel met wat Google en Wikipedia te vinden..
Het schijnt dat Erika Wagner (https://www.linkedin.com/in/erikawagner) de webcast zou hebben gepresenteerd. Nu weet ik niet wat "Sr. Director for Emerging Space Markets" precies inhoudt, maar waarschijnlijk ook niet geheel onwetend.Who Am I? schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:06:
[...]
Duidelijk dat ze bij BO gewoon een presentatrice hebben zitten en niet iemand met echt verstand van zaken.
Misschien moest ze een groen licht krijgen van bovenaf ofzo, who knows. 't Viel me wel op dat ze al iets zei over de drogues nog voordat ze zichtbaar waren op de webcast. Had ook op een teleprompter gekund, maar zou raar zijn.
[Voor 27% gewijzigd door Osiris op 13-09-2022 08:21]
Maar ik krijg inderdaad niet de indruk dat er bijvoorbeeld een redacteur daar ergens zit die ook daadwerkelijk de uitzending (terug) gekeken heeft om te zien wat er nu precies gebeurt en op basis daarvan een een stukje verslag typt.
Bij de NOS hebben ze wel beter op zitten letten en waarschijnlijk wel even het stukje video terug laten kijken door iemand!
Deze uitleg is namelijk helemaal accuraat met wat er op dat moment ook gebeurde.Het ging mis toen de raket met ruim 1100 kilometer per uur extra gas bijgaf om hoogte te winnen. De commentator van de livestream uit West-Texas had net gezegd dat dit het punt is waarop de grootste krachten inwerken de machine.
"Het lijkt erop dat er iets is misgegaan", constateerde de presentatrice toen er vlammen uit de raket sloegen en het bovenste stuk losschoot. "Dit gaat niet volgens plan."
https://nos.nl/artikel/24...ing-geen-mensen-aan-boord
Hoe lang bestaat nu.nl? Dik 20 jaar of zo? In die tijd heb nog nooit gezien dat ze uit zichzelf de technische details van een nieuws event (of het nu over ruimtevaart, ICT, of wat dan ook gaat) goed hadden, als dat niet duidelijk in de bron waarvan ze het gekopieerd hebben stondOsiris schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:15:
Nu.nl lijkt de plank weer eens mis te slaan:

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling
[Voor 22% gewijzigd door picardo op 19-09-2022 21:30]
Weinig spannends aan, er zal hoogstwaarschijnlijk weer een foutje hier of daar optreden

NASASpaceflight heeft wat meer commentaar:
[Voor 17% gewijzigd door Osiris op 21-09-2022 19:02]
Heb het vernomen.Osiris schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:02:
@bottom line Ze zijn al heel lang bezig. Was wéér een LH2-lek op dezelfde plek op hetzelfde moment, ongeveer zo'n 7 % H2-concentratie binnenin dat toevoer-geheel (max. toegelaten concentratie is 4 % geloof ik). Ze hebben 't even weer opgewarmd en zijn vervolgens heeeeeel langzaam weer bezig gegaan met vullen. En daarmee was de H2-concentratie binnen de limieten gebleven.
NASASpaceflight heeft wat meer commentaar:
[YouTube: NASA Conducts Tanking Test of SLS Rocket Ahead of Artemis I Mission]
De ingenieurs hadden blijkbaar zelfs geen enkel idee hoe dat ze het klaar gespeeld hadden om het lek te verminderen (door traag opnieuw te beginnen met vullen)
https://www.volkskrant.nl/a-ba2d58da
Met een dikke error in het artikel

Moet 11 miljoen zijn. Scheelt nogaleen stuk steen raken dat op het moment van de inslag zo’n 11 miljard kilometer van de aarde verwijderd is.

Was mij iig niet opgevallen, want ik wist de afstand sowieso niet

[Voor 4% gewijzigd door Osiris op 25-09-2022 19:04]
Toch altijd mooi en interessant om te zien al die 'achter de schermen' beelden.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik moest ook even rekenenOsiris schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:04:
Ah ja, 11 miljard meter zou nog correct zijn, maar nu zitten ze er een factortje 1000 naast idd.
Was mij iig niet opgevallen, want ik wist de afstand sowieso nietEn heb ook niet echt een idee van de schalen in (kilo)meters in ons zonnestelsel to be honest
1 AU lukt me nog nét

Maar het ding is 10 maanden onderweg ofzo, en dan is 70 AU afleggen wel heel knap.
Hier zie je goed hoe dichtbij het is (zelfde orde van grootte als JWST):
Blauw = Aarde
Groen = Didymos
Roze = DART
Deze is iets minder postzegel-formaat

En nog ter extra info: cyaan en geel zijn twee andere astroïden en kun je negeren

Deze?mavaros schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:32:
NASA heeft een fantastische uitzending, inclusief live beeld vanuit de DART.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
ATLAS observations of the DART spacecraft impact at Didymos! pic.twitter.com/26IKwB9VSo
— ATLAS Project (@fallingstarIfA) 27 september 2022
https://www.stsci.edu/fil...08f02_report_20220926.txt
Over een paar dagen weten we meer.coelho schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:20:
Weten ze al of de botsing ook inderdaad iets met de baan van dat stuk steen gedaan heeft?
Dat systeempje draait in iets van 11 uur rond elkaar. Dat is dus niet hetzelfde als een hele planeet wegtikken in de flipperkast.
Scott Manley heeft een video geplaatst met wat meer foto's van diverse telescopen en JWST.mavaros schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:08:
[...]
Over een paar dagen weten we meer.
Dat systeempje draait in iets van 11 uur rond elkaar. Dat is dus niet hetzelfde als een hele planeet wegtikken in de flipperkast.

[Voor 3% gewijzigd door MewBie op 27-09-2022 20:47]
*beeeeep*
Ik bedoel, afgezien van 't feit dat Hubble inderdaad wel aan z'n periodieke servicebeurt toe zal zijn, hoeveel spul moet je dan wel niet mee nemen? Paar sets met gyroscopen, handje nieuwe (beeld)sensoren?
En eigenlijk ook de tank voor RCS-brandstof bijvullen?
So, this media call will feature @rookisaacman who's going to do an EVA from a Dragon capsule and the manager of the HST, a device which was serviced by astronauts on EVA. If I were to make a guess this is a Commercial opportunity to service HST.https://t.co/AqYexpklLA pic.twitter.com/yFBq7qcO5l
— Scott Manley (@DJSnM) 29 september 2022
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
NASA, SpaceX to Study Hubble Telescope Reboost PossibilityAPClll schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:06:
Hoe serieus moeten we zoiets nu nemen?
Ik bedoel, afgezien van 't feit dat Hubble inderdaad wel aan z'n periodieke servicebeurt toe zal zijn, hoeveel spul moet je dan wel niet mee nemen? Paar sets met gyroscopen, handje nieuwe (beeld)sensoren?
En eigenlijk ook de tank voor RCS-brandstof bijvullen?
[Twitter]
[Afbeelding]
Voorlopig gaat er nog niets gebeuren:
NASA and SpaceX signed an unfunded Space Act Agreement Thursday, Sept. 22, to study the feasibility of a SpaceX and Polaris Program idea to boost the agency’s Hubble Space Telescope into a higher orbit with the Dragon spacecraft, at no cost to the government.
There are no plans for NASA to conduct or fund a servicing mission or compete this opportunity; the study is designed to help the agency understand the commercial possibilities.
SpaceX – in partnership with the Polaris Program – proposed this study to better understand the technical challenges associated with servicing missions. This study is non-exclusive, and other companies may propose similar studies with different rockets or spacecraft as their model.
Teams expect the study to take up to six months, collecting technical data from both Hubble and the SpaceX Dragon spacecraft. This data will help determine whether it would be possible to safely rendezvous, dock, and move the telescope into a more stable orbit.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Er moeten toch ook poppetjes mee? Dat lijkt mij weer lastig combineren met Starlink. En ik weet eigenlijk ook niet óf het wel te combineren is qua baan/traject dat ie moet volgen. Die Starlinks worden niet lukraak ergens in LEO gedumpt, dus dat moet allemaal maar net op het juiste traject liggen.Maasluip schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:44:
Ik vraag me af he, is zoiets te combineren? Ik bedoel, een raket die 60 starlinks launcht en daarna doorgaat naar Hubble voor een boost? Me dunkt dat dat goedkoper is dan twee losse missies.
Als er Starlink satellieten gelanceerd worden is dit nooit met een Dragon capsule. Dit zullen ze dus niet kunnen combineren.Maasluip schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:44:
Ik vraag me af he, is zoiets te combineren? Ik bedoel, een raket die 60 starlinks launcht en daarna doorgaat naar Hubble voor een boost? Me dunkt dat dat goedkoper is dan twee losse missies.
Deze studie zit verwikkeld in het Polaris programma, dit zijn enkel bemenste missies waarvan 2 met Dragon capsule en 1 met Starship. Nu dit erbij komt is het nog de vraag of de service aan Hubble zal gebeuren binnen die drie missies, of dat er een extra missie gepland zal worden.
Edit: eerste post in dit topic

[Voor 13% gewijzigd door Matomatisch op 30-09-2022 08:53]
Oh ja. Ik zat te denken aan een unmanned boost. Maar als dat niet kan (of als dat gecombineerd moet worden met een servicebeurt) dan gaat dat natuurlijk niet.mphilipp schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:37:
[...]
Er moeten toch ook poppetjes mee? Dat lijkt mij weer lastig combineren met Starlink. En ik weet eigenlijk ook niet óf het wel te combineren is qua baan/traject dat ie moet volgen. Die Starlinks worden niet lukraak ergens in LEO gedumpt, dus dat moet allemaal maar net op het juiste traject liggen.
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Zowiezo moet SpaceX eerst met Dragon een ruimte wandeling uit proberen in 2023 (planning nu). Geloof dat ze met Inspiration 4 als in een baan hoger dan Hubble gingen, dus Dragon moet het technisch kunnen incl. een boost.Tom Paris schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 02:15:
[...]
NASA, SpaceX to Study Hubble Telescope Reboost Possibility
Voorlopig gaat er nog niets gebeuren:
[...]
iMac 24" 2021 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 14 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 8 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 AX (XS4ALL)
Er is nog helemaal geen missie. Enkel een studie om te kijken of het mogelijk is.Matomatisch schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:51:
[...]
Als er Starlink satellieten gelanceerd worden is dit nooit met een Dragon capsule. Dit zullen ze dus niet kunnen combineren.
Deze studie zit verwikkeld in het Polaris programma, dit zijn enkel bemenste missies waarvan 2 met Dragon capsule en 1 met Starship. Nu dit erbij komt is het nog de vraag of de service aan Hubble zal gebeuren binnen die drie missies, of dat er een extra missie gepland zal worden.
Edit: eerste post in dit topicIk volg al een lange tijd mee en kan nu hier ook posten. Net als jullie volg ik alles mee wat met ruimtevaart te maken heeft. Leuk dat ik er nu ook met jullie over kan praten!
En als een missie mogelijk is wordt het waarschijnlijk een Polaris missie.
[Voor 4% gewijzigd door MewBie op 30-09-2022 14:00]
*beeeeep*
No way. De Starlink missies zijn de qua payload de zwaarste ladingen die door SpaceX worden gelanceerd. De Starlink satellieten worden meen ik ongeveer op 230km (correct me if I'm wrong) hoogte losgelaten door de tweede trap, waarna ze zichzelf naar 550km boosten. Na deployment heeft de tweede trap volgens mij geen puf meer om even van 230km hoogte naar Hubble op 530km hoogte door te vliegen en die ook nog een zetje te geven.Maasluip schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:44:
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Enige puntje van kritiek is dat hij steeds door de MCC heen praat, daardoor was het lastig te volgen wat de status was.Reinier schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:20:
Leuk! Ik heb me weer kostelijk geamuseerd met de livestream van Everyday Astronaut. Die Tim is zo mooi enthousiast
Ook jammer dat z'n stream op T-0 even hikte.

Beide punten heeft hij op twitter ook aangehaald:chevsticks schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:41:
[...]
Enige puntje van kritiek is dat hij steeds door de MCC heen praat, daardoor was het lastig te volgen wat de status was.
- Het door de MCC heen praten had meer te maken met het feit dat ze niet alle communicatie mochten uitzenden. Hij hoorde meer dan hij mocht uitzenden.
- De schuld van de hik in de stream wordt bij de encoder en het netwerk van Terradeck gelegd. Ze hebben al sinds de eerste uitzending die ze deden met hun nieuwe OB voertuig problemen met hun encoder.
[Voor 0% gewijzigd door Intheweb op 02-10-2022 11:25. Reden: fix]
Doe maar een onsje meer...

Het leek een beetje op een Hans Klok show. Beetje rook, en wég is de raket!chevsticks schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Fysiek kun je momenteel geen Dragon + starlink satellieten payload op een F9 monteren?Maasluip schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:44:
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Starlinks worden volgens mij rond de 350km ergens losgelaten en Hubble vliegt rond de 550km. Tevens zit Hubble in een baan van 28 graden ong tenopzichte van de evenaar en zijn alle Starlinks tot nu toe minimaal aan 53 graden gelanceerd.
Dus bottomline is... Eerst een bult Starlinks in 350km a 53graden lanceren en dan je 2e trap naar 550km a 28 graden sturen. Dat is niet echt haalbaar zeg maar met de beschikbare brandstof

Of je moet het doen zonder Starlinks aan boord, maar ja...

[Voor 4% gewijzigd door Spooksel op 03-10-2022 12:21]
Je kan voor ongeveer 6000kg aan extra lading meenemen en dan is het wel klaar. En dat is volgens mij voor een rit naar het ISS dat op 350km? hangt. Dus naar Hubble zal het al een stuk minder zijn.
Nu is SpaceX op het moment wel bezig om een extra beetje stuwkracht uit F9 te krijgen door nog koudere brandstof te tanken en nog strakker op T-0 vol te zijn (waardoor dus iets kouder en nog denser (nederlandse woord even kwijt ). Zal niet genoeg zijn voor een hele stapel starlinks, maar mogelijk wel een extra zetje voor Dragon om naar het ISS te komen.
Overigens krijg ik een beetje het gevoel (gebaseerd op niks) dat ze met een Dragon Polaris missie een kijkje gaan nemen en verder niks om dan later met Starship nog een keer langs te gaan met service spul en een reboost met Starship doen.
https://www.nasa.gov/feat...scope-reboost-possibility
Er is nog een derde optie.chevsticks schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:29:
Bovendien, vergis je niet in hoe zwaar een Dragon capsule weegt: Mass: 12055 kg
Je kan voor ongeveer 6000kg aan extra lading meenemen en dan is het wel klaar. En dat is volgens mij voor een rit naar het ISS dat op 350km? hangt. Dus naar Hubble zal het al een stuk minder zijn.
Nu is SpaceX op het moment wel bezig om een extra beetje stuwkracht uit F9 te krijgen door nog koudere brandstof te tanken en nog strakker op T-0 vol te zijn (waardoor dus iets kouder en nog denser (nederlandse woord even kwijt ). Zal niet genoeg zijn voor een hele stapel starlinks, maar mogelijk wel een extra zetje voor Dragon om naar het ISS te komen.
Overigens krijg ik een beetje het gevoel (gebaseerd op niks) dat ze met een Dragon Polaris missie een kijkje gaan nemen en verder niks om dan later met Starship nog een keer langs te gaan met service spul en een reboost met Starship doen.
Je gebruikt een Falcon Heavy voor de lancering.
Dat zou de te bereiken baan al een stuk gemakkelijker maken.
Kan, maar dan gaat de capsule wel zonder bemanning. FH is niet crewrated namelijk.D-dark schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:54:
[...]
Er is nog een derde optie.
Je gebruikt een Falcon Heavy voor de lancering.
Dat zou de te bereiken baan al een stuk gemakkelijker maken.
Dat alsnog laten doen kost ontzettend veel tijd en geld, zal om die reden dus ook niet snel gedaan worden.
Correct.chevsticks schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:01:
[...]
Kan, maar dan gaat de capsule wel zonder bemanning. FH is niet crewrated namelijk.
Dat alsnog laten doen kost ontzettend veel tijd en geld, zal om die reden dus ook niet snel gedaan worden.
Maar dat is meer afhankelijk van het aantal lanceringen wat heeft plaatsgevonden.
Er komen er binnenkort weer een paar aan en gaan die goed dan is het meer de vraag of men FH durft te crewraten.
ISS zit op ~400km, Hubble op ~540km, maar Dragon haalde tijdens de Inspiration4 missie 585km. Hoewel de baan natuurlijk van groot belang is voor je propellant budget (en dus altitude).chevsticks schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:29:
Nu is SpaceX op het moment wel bezig om een extra beetje stuwkracht uit F9 te krijgen door nog koudere brandstof te tanken en nog strakker op T-0 vol te zijn (waardoor dus iets kouder en nog denser (nederlandse woord even kwijt ).
Zeker als er ook nog sprake moet zijn van een reboost, waar de nodige brandstof voor nodig is. Er komen zal inderdaad niet zo'n probleem zijn voor Dragon. En met die 6000kg laadruimte moet er toch ook voldoende brandstof meegenomen kunnen worden (ik ga er hierbij even vanuit dat een docking mechanisme in de trunk geen 6000 kilo hoeft te wegen. Vraag is alleen of er nog wel ruimte is voor extra brandstof in Dragon, even wat extra hypergolic tanks toevoegen doe je niet zomaar. En in de trunk heeft het geen zin, gezien er geen opening in het hitteschild is waar de leidingen doorheen kunnen.Tom Paris schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:34:
[...]
ISS zit op ~400km, Hubble op ~540km, maar Dragon haalde tijdens de Inspiration4 missie 585km. Hoewel de baan natuurlijk van groot belang is voor je propellant budget (en dus altitude).
Polaris Dragon docked to Hubble pic.twitter.com/vm6APeyYb6
— Truthful🛰 (@Truthful_ast) 30 september 2022
Looking good.. may want to flip Dragon 180 degrees though. Just a guess 😉
— Jared Isaacman (@rookisaacman) 1 oktober 2022
Een van de plaatjes uit de tweet:
Waarschijnlijk is er dan vanuit NASA dezelfde vereiste als bij eerdere crew ratings, eerst een demo missie zonder crew en daarna een demo missie met gedeeltelijke crew. In het geval van FH (zeker met beperkte usecase voor Crew flight) een duurdere grap. Vraag is een beetje of NASA dan net zoals in het begin van F9 ook weer om nieuwe boosters vraagt of het al gelijk aandurft met gebruikte boosters.D-dark schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:06:
[...]
Correct.
Maar dat is meer afhankelijk van het aantal lanceringen wat heeft plaatsgevonden.
Er komen er binnenkort weer een paar aan en gaan die goed dan is het meer de vraag of men FH durft te crewraten.
Volgens mij is er voor commerciële lanceringen (zoals de Polaris missies) geen crew rating nodig. Dit is puur iets voor NASA lanceringen of lanceringen naar het ISS (zoals de Axiom missies). Dus dan zou het gebruiken van een FH mogelijk een optie zijn (tenzij NASA zegt dat het voor een missie naar Hubble wel vereist is).
NasaSpaceFlight stream:
SpaceX stream (helaas in 720p, want NASA is nog steeds niet over op 4K...... )
8e lancering met crew inmiddels voor SpaceX en dat in net geen 2,5 jaar tijd! Best netjes zeg maar \o/
You will always have a special place in our 💙s, @AstroDuke and @astro_josh! Godspeed and good luck to you, the @SpaceX #Crew5 team and the entire NASA @Commercial_Crew family. pic.twitter.com/PhbPxvui9h
— Boeing Space (@BoeingSpace) 5 oktober 2022
Ah ja... wanneer je zo lang over je eigen capsule doet dat de beoogde crew in de tussentijd maar een SpaceX missie gekregen heeft omdat het anders wel een beetje zielig werd voor ze

[Voor 52% gewijzigd door Spooksel op 05-10-2022 18:23]
Ja... Als je op starliner wacht is de crew met pensioen tegen de tijd dat ze kunnen lanceren.Spooksel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:16:
Blijft een mooi showtje!
8e lancering met crew inmiddels voor SpaceX en dat in net geen 2,5 jaar tijd! Best netjes zeg maar \o/
[Twitter]
Ah ja... wanneer je zo lang over je eigen capsule doet dat de beoogde crew in de tussentijd maar een SpaceX missie gekregen heeft omdat het anders wel een beetje zielig werd voor ze
Vannacht is Starship 24 gestacked op Booster 7. Benieuwd naar de static fire, als die er komt.
ESA is saddened by the passing of Lodewijk van den Berg, a Dutch-born American chemical engineer who flew on a 1985 Space Shuttle Challenger mission as a Payload Specialist.
nieuws: Europese Unie onderzoekt mogelijke financiering van Starlink in Oekraïne
Ik ben zeker geen fan van Musk als persoon, want die hoewel die kerel geniaal is met wat ie bereikt is ie tegelijkertijd ook zo gek als een deur met wat ie doet! Maar als mensen die thunderf00t video's aan gaan halen als bewijs dan weet je alweer genoeg hoor, ugh.
Hoorde het toevallig langskomen in deze:
@8:30
PSN
Het lijkt mij toch dat ze daar zelf voor kunnen zorgen? Het is strategisch knap stom om daarvoor afhankelijk te zijn van anderen zou je zeggen🤔 Mocht het echt waar zijn, dan werken de sancties goed👍YakuzA schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:39:
Hmm bijzondere sidenote van Scott Manley, kan Rusland niet meer handen krijgen op genoeg RP1 om daarmee te lanceren? en daarom gebruiken ze niet een alternatieve brandstof?
Hoorde het toevallig langskomen in deze:
[YouTube: Russia Launches All Its Space Rockets - Deep Space Updates - October 26th]
@8:30
Iets anders over de Russen. Bij de oefening met een nucleaire aanval gisteren lieten ze beelden zien van de lancering van een ballistische raket en dat zag er best indrukwekkend uit.
Ik vraag mij altijd af, de raket die als test is gebruikt werkte goed. Maar wie zegt dat de raket die gebruikt zal worden in een reëel scenario het goed doet? Misschien faalt die en explodeert dat ding op eigen grondgebiedWho Am I? schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:23:
[...]
Iets anders over de Russen. Bij de oefening met een nucleaire aanval gisteren lieten ze beelden zien van de lancering van een ballistische raket en dat zag er best indrukwekkend uit.

Maar dat is een discussie voor een ander topic

--
Vandaag de eerste tank test van Starship 24 bovenop Booster 7:
[Voor 3% gewijzigd door Matomatisch op 27-10-2022 14:26]
Dat vraag ik mij ook af bij die antieke Minuteman III raketten van de VS. Daar testen ze er elk jaar eentje van, maar die zijn ook best oud. Ze zijn overigens bezig met de ontwikkeling van een opvolger.Matomatisch schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
Ik vraag mij altijd af, de raket die als test is gebruikt werkte goed. Maar wie zegt dat de raket die gebruikt zal worden in een reëel scenario het goed doet? Misschien faalt die en explodeert dat ding op eigen grondgebied![]()
Maar dat is een discussie voor een ander topic![]()
--
Vandaag de eerste tank test van Starship 24 bovenop Booster 7:
[YouTube: Full Stack Cryo Testing | SpaceX Boca Chica]
Ik ben benieuwd naar Starship/Super heavy. Zou hij eerder vliegen dan SLS?
Hypergolic brandstof, bedoeld en geschikt om langdurig opgeslagen te worden. En verder zullen ze wel ontworpen zijn om niet lukraak weg te roestenWho Am I? schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:49:
[...]
Dat vraag ik mij ook af bij die antieke Minuteman III raketten van de VS. Daar testen ze er elk jaar eentje van, maar die zijn ook best oud.

Rusland dreigt Amerikaanse commerciële satellieten te vernietigen
Dat is alleen maar dreigen.Real schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:51:
De oorlog zou zich kunnen verplaatsen naar de ruimte:
Rusland dreigt Amerikaanse commerciële satellieten te vernietigen
Vroeger waren satellieten zeldzaam en had het zin om laten we zeggen een spionage satelliet uitteschakelen.
Met de zwermen zoals Space-X zijn het erteveel.
Dan neem ik nog niet mee de hoeveelheid ruimtepuin die dat opleverd.
Dat is een even groot gevaar voor Rusland ook.
Dat niet alleen, commerciële aarde observatie satellieten hebben ook al lang het punt bereikt dat spionage satellieten bijna overbodig zijn, en zoals je zegt er zijn er een hele boel van.D-dark schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:17:
[...]
Dat is alleen maar dreigen.
Vroeger waren satellieten zeldzaam en had het zin om laten we zeggen een spionage satelliet uitteschakelen.
Met de zwermen zoals Space-X zijn het erteveel.
Dan neem ik nog niet mee de hoeveelheid ruimtepuin die dat opleverd.
Dat is een even groot gevaar voor Rusland ook.

Een paar er van kapot schieten schiet je militair gezien niets mee op, en het kleine beetje "steun" wat ze nu nog hebben van sommige landen (China) zal dan ook heel snel verdwijnen. Een beetje een loze dreiging dus.
*beeeeep*
Stiekem hoop ik dat SLS nog een keertje uitgesteld wordt. De huidige launch window midden november is 's nachts(voor ons 18u 's avonds dacht ik), en ik wil hem wel zien vliegen eigenlijk!Who Am I? schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:49:
[...]
Dat vraag ik mij ook af bij die antieke Minuteman III raketten van de VS. Daar testen ze er elk jaar eentje van, maar die zijn ook best oud. Ze zijn overigens bezig met de ontwikkeling van een opvolger.
Ik ben benieuwd naar Starship/Super heavy. Zou hij eerder vliegen dan SLS?
Ik denk dat Starship ook nog wel even gaat duren. Laat het ze maar in één keer goed doen, net als SLS.

If you choose not to decide, you still have made a choice.
Ooh dan heb ik me vergistEvest schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:48:
Midden in de nacht in Florida, dus voor ons 6.00 uur 's ochtends

Als het dan doorgaat hoop ik dat hij voor het werk nog de lucht in is

Je was niet de enige, in het Tweakers-artikel stond ook eerst de verkeerde tijd genoemd namelijk.

Die verwarring kwam ook deels uit het persbericht. In plaats van een fatsoenlijke tijdsnotatie stond er 12:07 a.m. geloof ik, en 12:00 a.m. volgt niet op 11:59 a.m. maar is juist middernacht

Overigens met je eens dat het leuker zou zijn als de lancering overdag is, maar met de hoeveelheid vertragingen snap ik dat ze het elke mogelijkheid willen proberen, en niet alleen degenen overdag om ons willekeurige rakettenfans tevreden te stellen
Wat 12.00 a.m. precies inhoudt is onderwerp van discussieEvest schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:15:
[...]
Die verwarring kwam ook deels uit het persbericht. In plaats van een fatsoenlijke tijdsnotatie stond er 12:07 a.m. geloof ik, en 12:00 a.m. volgt niet op 11:59 a.m. maar is juist middernacht

In dit geval ging ik uit van de Amerikaanse standaard. Maar ja, het klopt dat het niet eenduidig is en dat maakt het alleen nog maar erger dat er geen 24-uurs klok wordt gebruikt.

nieuws: SpaceX voltooit 'static fire'-test om Falcon Heavy na drie jaar weer ...
[Voor 63% gewijzigd door Who Am I? op 28-10-2022 15:05]
Zou rond 14:30 moeten gebeuren volgens m'n rocket agenda

Falcon Heavy | USSF-44 dinsdag 1 nov. 14:40–15:10
De rest van de FH lanceringen die dit jaar zouden moeten gebeuren zijn door vertraging bij de payloads naar volgend jaar geschoven (pas de 2e of 3e keer dat ze verschoven zijn, de USSF heeft niet echt haast geloof ik

Hehe, op 27 november een launch window van 4 minuten. Vindt NASA dat zelf realistisch?Tom Paris schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:24:
Er zijn meer launch windows voor period 28 (november) dan de drie data die NASA in het persbericht heeft aangekondigd. Als er opnieuw problemen zijn is een daglicht launch richting eind november wel mogelijk:
[Afbeelding]
Is lang geleden dat NASA realistisch wasMatomatisch schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:24:
[...]
Hehe, op 27 november een launch window van 4 minuten. Vindt NASA dat zelf realistisch?

Inderdaad, vooral met al die Mars rovers en telescopen van NASA in de afgelopen decennia, die de verwachtingen overtroffen...chevsticks schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Is lang geleden dat NASA realistisch was
Ik hoop dat je inmiddels door hebt dat dit niet het lijstje van NASA zelf was?Matomatisch schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:24:
[...]
Hehe, op 27 november een launch window van 4 minuten. Vindt NASA dat zelf realistisch?

Zowel in het plaatje als de begeleidende tekst van de post staat dat.
[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 31-10-2022 15:17]
PSN
Ja, dat weet ikYakuzA schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:16:
[...]
Ik hoop dat je inmiddels door hebt dat dit niet het lijstje van NASA zelf was?
Zowel in het plaatje als de begeleidende tekst van de post staat dat.

Denk het niet gezien de tekst van de post:Matomatisch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:53:
[...]
Ja, dat weet ikMaar ik ga ervan uit dat NASASpaceflight deze info van NASA zelf heeft?
Er zijn meer launch windows voor period 28 (november) dan de drie data die NASA in het persbericht heeft aangekondigd.

PSN
Launch timer:
Geen launch