Verwijderd

Nouja, we hebben natuurlijk wel de Viking missies gehad. Er is nog discussie over wat deze landers nu daadwerkelijk gevonden hebben met hun experimenten. Erg jammer dat NASA geen vervolg missie heeft.

Hier wat meer informatie:
https://www.space.com/416...ife-search-gil-levin.html

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vihaio schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:51:
Ook wat minder goed nieuws: er is iets niet helemaal goed gegaan met de zonnepanelen van Lucy. Ze zijn wel uitgevouwen en leveren energie, maar een van de twee "failed to latch properly"
Update: nieuws: NASA laat vastgelopen vleugel van Lucy-ruimtetuig alsnog ontvouwen

Virussen? Scan ze hier!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Nieuws omtrent ANTARES en Cygnus:
https://spacenews.com/nor...tner-on-upgraded-antares/

Antares maakte gebruikt van een first stage (en de russische motoren daarvoor) uit Oekraïne. Sinds de oorlog daar is het niet meer mogelijk om nieuwe raketten de laten bouwen.
Er zijn er nog 2 in de USA die gelanceerd kunnen worden, maar na die tijd is er een vervanger nodig om Cygnus te kunnen lanceren.

Nu heeft Northop Grumann (de bouwer van Cygnus) dus een overeenkomst gesloten met FireFly (van de ALPHA raket) om samen een nieuwe first stage voor Antares te ontwikkelen.
Ze gaan dan motoren gebruiken die FireFly aan het ontwikkelen is.
Het plan is om deze raket in 2025 klaar te hebben.

Tot die tijd moeten er volgens het contract met NASA nog een aantal Cygnussen gelanceerd worden. 2 ervan gaan ze zelf doen en ze hebben nu 3 lanceringen met Falcon 9's aangekocht bij SpaceX.

Cygnus was al eens op een ATLAS V gelanceerd. Maar alle resterende ATLAS V's zijn al gereserveerd.
VULCAN is nog niet af en waarschijnlijk duurder dan Falcon 9.

Maar als alles dus goed gaat is Cygnus straks gelanceerd op een ATLAS, ANTARES, FALCON 9 en de nieuwe ANTARES 330.
Best wel cool!

ANTARES 330
Afbeeldingslocatie: https://aviationweek.com/sites/default/files/styles/crop_freeform/public/2022-08/antnew.jpg

Handig info filmpje over de oude ANTARES van Scott Manley:

[ Voor 6% gewijzigd door Paling1 op 09-08-2022 09:56 ]

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:42

Felyrion

goodgoan!

In Boca Chica ook weer eens wat actie, zojuist de eerste (gelukte) static fire sinds de launch mount

Zou mooi zijn als daar weer een beetje vaart in komt :P

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-01 11:38

mphilipp

Romanes eunt domus

Felyrion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 01:22:
In Boca Chica ook weer eens wat actie, zojuist de eerste (gelukte) static fire sinds de launch mount
Was het niet zo dat ze na een static fire binnen een week (moeten) lanceren oid? Tenzij er natuurlijk problemen zijn. Ik had al gezien dat ze een paar keer zo'n spintest hadden gedaan van Ship 24 en Booster 7, dus het lijkt erop dat we binnenkort misschien wel actie gaan zien.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-01 14:35

TrekDr0p

QR niet scannen

mphilipp schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:30:
[...]

Was het niet zo dat ze na een static fire binnen een week (moeten) lanceren oid? Tenzij er natuurlijk problemen zijn. Ik had al gezien dat ze een paar keer zo'n spintest hadden gedaan van Ship 24 en Booster 7, dus het lijkt erop dat we binnenkort misschien wel actie gaan zien.
Volgens mij zit daar geen verplichting aan vast.
Ze kunnen Ship24 niet lanceren binnen een week.

Ze hebben nu pas 1 raptor getest van de 33 onder de Booster, dus volgend mij zijn ze nog wel een tijdje bezig.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:09

bakvis

Tweakers.Nerd

TrekDr0p schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Volgens mij zit daar geen verplichting aan vast.
Ze kunnen Ship24 niet lanceren binnen een week.

Ze hebben nu pas 1 raptor getest van de 33 onder de Booster, dus volgend mij zijn ze nog wel een tijdje bezig.
Ik vraag me af of ze inderdaad nu 33 raptors 1 voor 1 gaan testen op een static fire en of ze daarna ook nog een complete 33-raptor static-fire gaan doen (wat een geweld zal dat zijn!)?

Launch ergens in Aug-Sept lijkt steeds aannemelijker (persoonlijke mening, geen direct bewijs) dus de aloude weddenschap wie is eerder: Artimis of Startship kan weer uit de kast!

Mijn Specs

• phYzar
  • Laatst online: 21:46
TrekDr0p schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:54:
pas 1 raptor getest van de 33 onder de Booster
Volgens mij hebben ze er zelfs pas 20 gemonteerd (alleen de buitenste ring) en missen alle binnenste (gimballing) raptors nog.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-01 15:19
Ze zitten er allemaal al geruime tijd onder: https://twitter.com/elonmusk/status/1535478522550136834

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUJYDyC79PiT-DjebcgfN1hJczA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P9RR0YNZL1mxrfWfnyPwQNdB.png?f=user_large

/post

• phYzar
  • Laatst online: 21:46
Ja, totdat hij BOEM deed, toen is een groot deel eronderuit geschroeft. Hij ging onlangs terug op de orbital mount met maar 20:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZf6HrGVQAAq9Xq?format=jpg&name=4096x4096

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
De center engines zitten er inderdaad nog niet onder. En ook de engine shielding nog niet. Dus ik verwacht dat hij nog wel een keer terug gaat naar de bouwplaats. Daarna wordt het even afwachten of ze niet toch liever Booster 8 gaan gebruiken.

Verder is er bij de ship ook maar een 2 engine static fire geweest, dus die moet ook nog verder getest worden.

Als ze ooit een 33 engine static fire willen doen van de booster, zal eerst het Ship erop gezet moeten worden. Beide moeten dan volgetankt worden om als balast te dienen, anders dan zal de SF de launch mount kapot trekken.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

chevsticks schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:40:
Verder is er bij de ship ook maar een 2 engine static fire geweest, dus die moet ook nog verder getest worden.
Ze doen het heel voorzichtig. Musk zei in die interviewreeks met de EDA Tim dat de opstartsequence van de raptor gruwelijk complex is. Dat is dus echt iets waar ze heel voorzichtig mee te werk gaan want je krijgt zomaar een hele grote boem van N1 proporties als er ergens een fractie naast zit.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-01 15:19
phYzar schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Ja, totdat hij BOEM deed, toen is een groot deel eronderuit geschroeft. Hij ging onlangs terug op de orbital mount met maar 20:

[Twitter]

[Afbeelding]
Ah ik was niet op de hoogte dat ze die er af hadden gehaald na de boem. Bedankt voor de info :)

/post

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39

Binnen 10 minuten van nu zal de static fire van booster 7 plaatsvinden.

Test was succesvol. 21 seconden lange static fire van naar inschatting 1 raptor.

[ Voor 17% gewijzigd door Maverick op 11-08-2022 21:50 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• chevsticks

En alles staat er nog. Ben benieuwd of de autogenous pressurization gewerkt heeft, maar dat zullen we vast niet zomaar te horen krijgen.

Was inderdaad 1 raptor.

[ Voor 3% gewijzigd door chevsticks op 11-08-2022 22:38 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ze doen het nu volgens mij aanzienlijk voorzichtiger, wat goed is. Stap voor stap, maar er is vooruitgang. Er blijft niets branden, geen aborts, geen explosies, dus de voorgaande mishaps zijn goed geweest zo te zien.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55
So much voor de Jacklyn... au revoir Blue Origin's landingsschip.

Wel ironisch dat ie juist uitgerekend in Brownsville eindigd om ontmanteld te worden, op een steenworp afstand van Starbase :P

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fahn2JIWQAAoPhX?format=jpg&name=large

Ondertussen schijnt Blue het bedrijf dat ook de ASDS' voor SpaceX gemaakt heeft de opdracht gegeven te hebben om ook voor Blue een soortgelijk platform te bouwen.

Hoe ironisch is het ook dat het uitgerekend Blue was die SpaceX probeerde te blokkeren om op die manier raketten op te vangen met dat suffe 'patent' dat ze erop hadden. En dan gaan ze nu alsnog hetzelfde doen.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• The_FrankO
  • Niet online
Spooksel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:01:
So much voor de Jacklyn... au revoir Blue Origin's landingsschip.

Wel ironisch dat ie juist uitgerekend in Brownsville eindigd om ontmanteld te worden, op een steenworp afstand van Starbase :P

[Afbeelding]
[Twitter]

Ondertussen schijnt Blue het bedrijf dat ook de ASDS' voor SpaceX gemaakt heeft de opdracht gegeven te hebben om ook voor Blue een soortgelijk platform te bouwen.

Hoe ironisch is het ook dat het uitgerekend Blue was die SpaceX probeerde te blokkeren om op die manier raketten op te vangen met dat suffe 'patent' dat ze erop hadden. En dan gaan ze nu alsnog hetzelfde doen.
Over kapitaalvernietiging gesproken :F
Gaan ze nu voor een hele andere aanpak met een catching tower? Of hebben ze die New Glen maar helemaal opgegeven.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• wildhagen
  • Niet online
Mooi jubileum. Voyager 2 is vandaag 45 jaar oud: geek: Onbemande ruimtesonde Voyager 2 viert vandaag 45e verjaardag

Over 16 dagen bereikt Voyager 1 ook die leeftijd.

- Wikipedia: Voyager 2
- Wikipedia: Voyager 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/i/2005297936.jpeg

En er is dus nog altijd contact mee. Hoewel het op zich weinig nuttig meer is, de meeste wetenschappelijke apparatuur is immers al óf tijdenlang defect óf al tijden uitgeschakeld om stroom te besparen.

En binnen een paar jaar is het definitief over omdat de RTG dan onvoldoende stroom meer kan leveren om de Voyager 2 te laten functioneren. De verwachting is dat dit in 2025, of kort daarna, zal zijn, voor zowel Voyager 1 als 2.

Eigenlijk best wel bizar dat zo'n sonde het na 45 jaar nog altijd doet....

Ach, over 40.000 jaar bereikt Voyager 2 iig Ross 248, de dichtstbijzijnde ster op zijn route. Kunnen de aliens die daar wonen hem terug komen brengen, met een rekening voor het ongewenst dumpen van onze spullen op hun planeet >:)

Virussen? Scan ze hier!

• Spooksel
The_FrankO schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Over kapitaalvernietiging gesproken :F
Gaan ze nu voor een hele andere aanpak met een catching tower? Of hebben ze die New Glen maar helemaal opgegeven.
Nee, ze gaan hetzelfde doen als SpaceX met de Falcon 9 zo'n beetje. Een grotere variant van de ASDS bouwen en daarmee New Glenn opvangen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-01 09:25
Spooksel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:01:

Eerder voortschrijdend inzicht.
Een schip heeft wel voordelen ten opzichte van een barge maar ook nadelen.

Gaat een raketlanding mis dan wil je niet dat die op de brug van een schip land of op het dek explodeert.
Een barge is wat dat betreft simpeler als je die autonoom maakt. Een plat dek en een kleine ruimte voor vastmaak materialen, sensoren en een robot wagentje. Gaat daar iets mee mis dan heb je veel minder materiële schade of in het ergste geval menselijke levens.

Dan neem ik stabilisatie systemen tegen het rollen nog niet eens mee wat door de lagere hoogte en grotere oppervlakte op een Barge ook beter te regelen is.

• The_FrankO
  • Niet online
SpaceX en T-Mobile lijken een samenwerking aan te gaan, https://www.theverge.com/...ty-5g-satellite-elon-musk

Ik ben heel benieuwd, er staat ook een event gepland voor ons vannacht om 02:00:

AST SpaceMobile is een bedrijf dat ergens in September dit jaar met een Falcon 9 al een demonstratie satelliet lanceren. Daarmee zou met een normale mobiele telefoon communicatie mogelijk zijn via de satelliet.

Hoe zou dat gaan met latency en frequentie veilingen?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• chevsticks
The_FrankO schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:08:
SpaceX en T-Mobile lijken een samenwerking aan te gaan, https://www.theverge.com/...ty-5g-satellite-elon-musk

Ik ben heel benieuwd, er staat ook een event gepland voor ons vannacht om 02:00:
[YouTube: SpaceX + T-Mobile Update]

AST SpaceMobile is een bedrijf dat ergens in September dit jaar met een Falcon 9 al een demonstratie satelliet lanceren. Daarmee zou met een normale mobiele telefoon communicatie mogelijk zijn via de satelliet.

Hoe zou dat gaan met latency en frequentie veilingen?
Wat ik er van gehoord heb valt het een beetje tegen qua groot nieuws.
Ik dacht eerst ook dat het om Starlink zou gaan die samen met T-mobile extra dekking gaat verzorgen, of andersom, maar dat is ook al weer ontkend door sommige mensen binnen Starlink (al moet ik nog maar zien of het klopt, zou niet voor het eerst zijn dat de mensen binnen een afdeling van SpaceX tegenstrijdige informatie hebben t.o.v. andere afdelingen :D ).

Ben benieuwd of ze B7 en Ship24 nog durven testen vanavond voor de presentatie (met kans op schade van het presentatie terrein), maar als Musk nog voor Artemis 1 een 33 engine static fire wil doen om de aandacht weer op SpaceX te vestigen ipv op NASA dan mogen ze wel opschieten.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39
Static fire tijd. :)
Geen idee hoelang het nog precies gaat duren. Er lijken minstens 3 motoren eerder opgespind te zijn. Dus wellicht 3 moteren die zullen ontbranden:

PSN: DutchTrickle PVoutput

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Nog maar een paar dagen en Artemis I gaat los :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nu.nl die een Engelse term door Google Translate haalt en dat lukraak publiceert:
De laatste test verliep nog niet geheel probleemloos. Starliner had problemen met de zogeheten boegschroef, die voor de voortstuwing in de ruimte zorgt.
:')

Heb de redactie maar even een mail gestuurd..

edit:
Ah, 't is aangepast. Ze hebben er "stuwraket" van gemaakt. Dat was ook mijn eerste ingeving, maar had "stuurraket" gesuggereerd, wat denk ik bij een thruster meer op z'n recht is. Maar kan zeker met stuwraket leven vergeleken met boegschroef _O-

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 26-08-2022 21:10 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een video van Real Engineering over waarom SLS is zoals het is.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-01 15:02
Ik denk dat de launch timer onderaan wel in gebruik mag worden genomen!

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Spooksel
Ergens hoop ik stiekem dat ie gewoon totaal uit elkaar klapt vanmiddag :Y)

Let's get some popcorn :D

• Webgnome
  • Laatst online: 21:05
@Spooksel en dat dan als duveltje uit een hoge hoed Elon even een paar weken later zijn raket richting de maan stuurt..

Strava | AP | IP | AW

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:47

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hoe laat staat de launch eigenlijk gepland?

I am the great Cornholio!

• Spooksel
Haha, dat zou wel een stunt zijn ja. Eerlijk gezegd denk ik denk ik dat Starship ook wel een spectaculaire knal gaat geven, hoop het niet natuurlijk.

Maar die SLS, tja. Ik denk dat het gewoon een nagel in de doodskist voor NASA is dat ding. NASA zou zoveel beter af zijn als ze gewoon de klant kunnen zijn voor lanceringen en andere diensten en zich dan lekker op research en development kunnen focusen.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
HaterFrame schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:59:
Hoe laat staat de launch eigenlijk gepland?
Rond 2 uur vanmiddag als alles goed gaat.

@Spooksel Sorry hoor, maar wat een zielig vertoon als je hoopt dat een raket ontploft. Ongeacht wat je vindt van het SLS programma of de raket zelf, is deze lancering gewoon een belangrijke mijlpaal in ruimtevaart.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:37

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ik ben benieuwd. Stream alvast maar aangezet.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Webgnome schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:45:
@Spooksel en dat dan als duveltje uit een hoge hoed Elon even een paar weken later zijn raket richting de maan stuurt..
Dat zou wel heel knap zijn daar Starship slechts een prototype is :p

March of the Eagles

• Webgnome
XWB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Daarom dat ik het ook noemde. Net als dat ik niet hoop dat de SLS uit elkaar klapt want dat geeft mij nogal een hoop rotzooi..

Strava | AP | IP | AW

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-01 09:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

XWB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Dragon met een Falcon Heavy kan ook naar de maan. Is er nu niet geschikt voor, maar technisch gezien kan het.

Signatures zijn voor boomers.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:18
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik zit met het volgende. Als ik 's avonds de hond uitlaat, zie ik bij een helderde hemel uiteraard diverse sterren. Maar, ik zie soms ook iets wat ik niet kan verklaren.
Het betreft een object met helder licht dat soms lijkt te knipperen of af te wisselen met groen licht. Het hangt lager dan de sterren en beweegt verder niet. Een vliegtuig lijkt me dus uitgesloten.
Het vreemde is wel dat de positie elke avond anders lijkt te zijn.
Ik vraag me af wat het dan kan zijn en of het kunstmatig of natuurlijk is. Misschien een drone, of misschien wordt ik wel gek?
Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken, maar dan zie ik alleen een licht stipje op een donkere achtergrond.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:54

3raser

⚜️ Premium member

ruftman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:32:
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik zit met het volgende. Als ik 's avonds de hond uitlaat, zie ik bij een helderde hemel uiteraard diverse sterren. Maar, ik zie soms ook iets wat ik niet kan verklaren.
Het betreft een object met helder licht dat soms lijkt te knipperen of af te wisselen met groen licht. Het hangt lager dan de sterren en beweegt verder niet. Een vliegtuig lijkt me dus uitgesloten.
Het vreemde is wel dat de positie elke avond anders lijkt te zijn.
Ik vraag me af wat het dan kan zijn en of het kunstmatig of natuurlijk is. Misschien een drone, of misschien wordt ik wel gek?
Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken, maar dan zie ik alleen een licht stipje op een donkere achtergrond.
Heldere sterren kunnen soms "knipperen" door verstoringen in de atmosfeer. Misschien is dat wat je ziet? Ik weet echter niet of er daardoor ook kleurvariaties kunnen ontstaan. Maar misschien is die groene kleur ook wel gezichtsbedrog.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

Reinier

\o/

Groen is een zeer onlogische kleur om aan de sterrenhemel te zien. Alleen vliegtuigen (en die bewegen) en heel soms koperhoudende meteoren kunnen groenig zijn (en ook die bewegen).
Ik gok ook op knipperende sterren door slechte seeing en beweging in de atmosfeer i.c.m. gezichtsbedrog.

Dit onderwerp past misschien beter in het astronomie-topic, tenzij blijkt dat we toch met een ruimtesonde o.i.d. te maken hebben :)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-01 20:05
Zal niet voor vandaag (en de komende weken zijn).
Scheur in de tank.

Nou ja. Ga er niet teveel woorden aan vuil maken

• franssie
  • Laatst online: 23:21

franssie

Save the albatross

Als het al lukt (schijnt ook een rare bevroren naad op een tank te zitten) zal het langer duren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:18

defiant

Moderator General Chat
Timer aangezet op 12:33 UTC :)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Spooksel
Er gaat vrijwel zeker een uitstel komen echter.

[ Voor 51% gewijzigd door Spooksel op 29-08-2022 13:03 ]

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
NVM.

[ Voor 100% gewijzigd door Subz op 29-08-2022 13:12 ]

• franssie
  • Laatst online: 23:21

franssie

Save the albatross

https://twitter.com/NASA

ah ninja edit, je was snel! :+

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 29-08-2022 13:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bedankt, merk nu pas dat Twitter voor dit soort zaken goed werkt. :z

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Inmiddels ook regen in de buurt, zit er dik in dat het feest vandaag niet door gaat. Van wat ik zo snel kan vinden zijn de volgende lanceervensters a.s. vrijdag (2 uur, kortere missie) en volgende week maandag (1,5 uur, even lange missie).

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Scrubbed

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
-O-

• Spooksel
Wel mooi dat ze uitgerekend de scrub aankondigen ongeveer op het moment dat de vice-president aankwam op KSC :P

Sorry ma'am, you can get back in and go home.

• mavaros
Ik loop al weken te roepen dat de lancering van Artemis 1 afgebroken wordt, doordat er basale zaken nog niet op orde zijn.

Bij de oefening de vorige keer ging precies hetzelfde mis, en de keer daarvoor ging ook hetzelfde mis. NASA heeft de boel gewoon niet op orde, zoals ESA en Roskosmos de exomarsmissie niet goed onder controle hadden, waardoor ze de window misten om de rover op mars te krijgen. En nu is het oorlog en vliegt die rover nooit meer naar Mars.

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik vind ook dat deze scrub geheel binnen het verwachtingspatroon is gevallen. Ik vraag me zelfs af Artemis überhaupt gelanceerd gaat worden. Het lijkt te complex voor Nasa en hun manier van aanpak. Ik blijf er niet voor thuis. ;)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• Osiris
  • Niet online
Ik blijf enorme vuurballen toch het mooiste aspect van een lancering vinden (zolang er geen menselijk leed mee gepaard gaat), dus in dat opzichte is dit wel een heel grote teleurstelling :+

@defiant De timer mag weer uit _O-

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 29-08-2022 19:14 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-01 06:17

Sebazzz

3dp

Artemis heeft zijn functie al gehad: banen bezorgen en senators blij maken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Osiris
  • Niet online
Poll: Gaat Artemis 1 vrijdag 2-8 de lucht in?
Ja, vreemd genoeg wel.
Nee, natuurlijk niet!
Werkelijk geen idee..
Kan me nix bommen
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404776&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: De lucht in?
Gewoon zo netjes, huppa, recht omhoog enzo
BOEM = HO!
Werkelijk geen idee..
Kan me nix bommen
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404777&layout=6&sort=prc

:+

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-01 09:25
Tsja, het einde van het dinosaurus tijdperk was een meteoriet inslag.
Een spontane rud van de SLS komt daar het dichts bij in de buurt.
Daar heb ik dan maar op gestemd.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik denk dat wanneer het eenmaal bij T=0 komt het wel nominaal zal verlopen, maar om daar te komen, voorlopig niet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• MewBie
  • Laatst online: 00:04
Osiris schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:27:
Poll: Gaat Artemis 1 vrijdag 2-8 de lucht in?
Ja, vreemd genoeg wel.
Nee, natuurlijk niet!
Werkelijk geen idee..
Kan me nix bommen
Tussenstand:
[Afbeelding]

Poll: De lucht in?
Gewoon zo netjes, huppa, recht omhoog enzo
BOEM = HO!
Werkelijk geen idee..
Kan me nix bommen
Tussenstand:
[Afbeelding]

2-9? ;)

En ik verwacht dat ie weer terug gaat naar de hal en daar weer een paar maanden blijft.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Het wordt een dag later, blijkbaar is er zaterdag ook een lanceervenster. 18:17 UTC oftewel 20.17 uur hier.

• bottom line
Migrator schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 06:51:
Het wordt een dag later, blijkbaar is er zaterdag ook een lanceervenster. 18:17 UTC oftewel 20.17 uur hier.

[Twitter]
Ze vermoeden dat het probleem zit bij een foutieve temperatuursensor.
Aangezien ze geen tijd (+zin) hebben om de raket naar de clean room te brengen, gaan ze de sensor gewoon negeren (wat ignore softwareregels inbouwen :+ ).
Jammer voor Boeing want anders konden ze weer extra miljoenen krijgen voor de sensor te vervangen

Damn, NASA is echt het veiligheidspadje kwijt. Precies een deadline gekregen van congress?

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 08:04

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Moeten ze die software dan niet helemaal weer testen.

Stel je voor dat ze de verkeerde hebben gepakt. :+

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

bottom line schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Damn, NASA is echt het veiligheidspadje kwijt. Precies een deadline gekregen van congress?
Als het straks misgaat ligt het aan NASA, en als het goed gaat is het dankzij de contractors.

Socialize the failure, privatize the success :+

• bottom line
Sebazzz schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:37:
[...]

Als het straks misgaat ligt het aan NASA, en als het goed gaat is het dankzij de contractors.

Socialize the failure, privatize the success :+
Het zou enorm laf / schijnheilig zijn als Boeing een eventueel succes van SLS op hun conto zou schrijven.
Allemaal reservestukken + oude technologie gebruiken van NASA en uiteindelijk zo'n zwakke, exuberant dure raket kunnen maken over een periode van 11 jaar 8)7

Zonder Boeing zat er ook geen kapotte temperatuursensor op.
En nu moet NASA deze keuze maken.
Zal zaterdag dus absoluut niet het enige zijn, dat fout zal gaan O+

• bottom line
KroontjesPen schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:35:
Moeten ze die software dan niet helemaal weer testen.

Stel je voor dat ze de verkeerde hebben gepakt. :+
En het is Boeing die dat weer moet doen :+
Nu is er wel geen piloot in de raket, die de neus naar omhoog zou moeten sleuren wanneer de computer zegt dat dit niet mag :F

• Webgnome
bottom line schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

En het is Boeing die dat weer moet doen :+
Nu is er wel geen piloot in de raket, die de neus naar omhoog zou moeten sleuren wanneer de computer zegt dat dit niet mag :F
Als je pech hebt zegt de boord computer straks dat de maan 180 graden de andere kant op is..

Strava | AP | IP | AW

• chevsticks
Ach, het is niet de 1e waiver die getekend is voor SLS. Kan er nog wel eentje bij.
Man man man wat een zooitje bij NASA.

• Webgnome
chevsticks schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:35:
Ach, het is niet de 1e waiver die getekend is voor SLS. Kan er nog wel eentje bij.
Man man man wat een zooitje bij NASA.
Boeing..

Strava | AP | IP | AW

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter

• chevsticks
If it's Boein, it aint going.

NASA is echter diegene die de waivers voor een te lange stack life van de SRB's getekend heeft, of getekend heeft voor het lanceren terwijl er geen fatsoenlijke WDR gedaan is, of nu getekend heeft het lanceren zonder goede sensoren, of getekend heeft voor het lanceren van Orion terwijl een (backup) elektronische unit stuk is.

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 16:30
NASA’s toaster-sized device can make oxygen on Mars

By Pranshu Verma, September 1, 2022 at 3:13 p.m. EDT

If humans want to explore Mars in the future, they’ll need to create oxygen. Now, a small device the size of a toaster is on the planet doing just that.

In a study released this week in the journal Science Advances, researchers from the Massachusetts Institute of Technology showed that the Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment — known as MOXIE — can make oxygen from carbon dioxide, abundant in Mars’ atmosphere.

The experiment, part of NASA’s Perseverance Rover Mission that landed on Mars in February of 2021, is the first time resources from another planet have been transformed into something useful for human missions, researchers said. The small box, created by NASA’s Jet Propulsion Laboratory and MIT, makes enough oxygen to match the output of a small tree on Earth, and can do it during the day and night during multiple Martian seasons.

[...]

To test their ability to convert carbon dioxide to oxygen, NASA brought a small, golden box on its Perseverance Rover mission last year. Since April of 2021, MOXIE has run several tests in which it produced oxygen during various times of the Martian day and during different seasonal conditions. During each experiment, the box created roughly 6 grams of oxygen per hour, equal to the output of a modest tree on Earth. (In its most recent test, which will be published in a future paper, Hoffman said the machine’s output increased to 10 grams per hour.)

Verder lezen: https://www.washingtonpos.../01/mars-oxygen-nasa-mit/

[ Voor 33% gewijzigd door torp op 02-09-2022 10:32 ]

• chevsticks

Iedereen weer klaar voor poging 2?

Vanavond tussen 20:17 en 22:17 zou poging 2 de lucht in moeten gaan. Of het deze keer gaat lukken is nog maar de vraag. NASA heeft al een bericht naar de media gestuurd om de verwachtingen wat te temperen, ze verwachten zelf dus ook dat het vandaag nog tegen kan zitten. Er is dan ook in alle WDR's geen moment geweest dat ze zonder issues bij T-30 gekomen zijn, de kans dat het vandaag zonder issues gaat is dus ook niet heel groot.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Artemis 1: Storing in de toevoerleiding van vloeibare waterstof lijkt opgelost te zijn. Ze kunnen verder met voltanken. Vloeibare zuurstof zit al praktisch vol.

Aanvulling 16.59 uur: Het tanken van vloeibare waterstof is wederom (voor de derde keer) gestopt, weer problemen met een klep in de toevoerleiding, deze lekt zodra ze de toevoer weer starten.

[ Voor 37% gewijzigd door Yaksa op 03-09-2022 17:00 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• chevsticks
Wederom een scrub door een lekkage in de QD seal.

Ze gaan kijken of ze het op de pad kunnen fixen en dan mogelijk maandag een nieuwe poging (ze schatten de kans 50/50 in).

• MewBie
Ik heb begrepen dat als het launch window van maandag ook niet lukt, SLS terug moet naar de hal en de volgende mogelijkheid volgende maand is.

*beeeeep*

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hebben ze geen ducktape meer?

• KroontjesPen

KroontjesPen

@MewBie

Dit jaar volgende maand?

Stem blanco!

• MewBie
Ja, dan is de maan weer in de juiste positie. Of SLS dan klaar is laat ik in het midden. :+

*beeeeep*

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Als SpaceX zonder al te veel gezeik Starship lanceert is dat alleen maar een bevestiging dat de contractors van NASA incompetente geldwolven zijn. Als Starship ook maar met de hakken over de sloot weet te lanceren dan hoor je niets :+

• Osiris
  • Niet online
Wat NOS nu weer bazelt, iemand enig idee wat ze bedoelen met het volgende in vet?:
Het lek werd ontdekt tijdens het vullen van een tank met vloeibare waterstof, die dient als koelvloeistof voor de motoren.
Nu worden de motoren wel ge-prechilled enzo, maar v.z.i.w. was het een lek van de aanvoerleiding naar de main LH2-tank?

• mavaros
Osiris schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:00:
Wat NOS nu weer bazelt, iemand enig idee wat ze bedoelen met het volgende in vet?:

[...]

Nu worden de motoren wel ge-prechilled enzo, maar v.z.i.w. was het een lek van de aanvoerleiding naar de main LH2-tank?
Het is hetzelfde probleem als een paar dagen geleden en eerder ook al een probleem was, voor zover ik weet.

Dat ding gaat de volgende keer ook niet omhoog, of ie ontploft ofzo.Ergens zit er iets niet goed in die raket. En dat was al toen dat ding nog in onderdelen getest werd.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:23
Osiris schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:00:

[...]

De RS-25 maakt gebruik van regenerative cooling, waarbij de brandstof door de nozzle loopt om die te koelen. Je zou kunnen zeggen dat de brandstof dus ook wel als koelvloeistof fungeert, maar dat is niet hoe de NOS het hier opschrijft...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:47

HaterFrame

Well... Poo came out!

Als ik het me goed herinner blijft de brandstof door de enginebell lopen om die gekoeld te houden.

En ergens was een lek, maar heb me er nog niet toe kunnen zetten om uit te zoeken waar :+

I am the great Cornholio!

• Osiris
  • Niet online
Tom Paris schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:09:
[...]

De RS-25 maakt gebruik van regenerative cooling, waarbij de brandstof door de nozzle loopt om die te koelen. Je zou kunnen zeggen dat de brandstof dus ook wel als koelvloeistof fungeert, maar dat is niet hoe de NOS het hier opschrijft...
Ja ik heb een gigantisch "klok, klepel" gevoel bij die zin :')

• chevsticks
HaterFrame schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:11:
Als ik het me goed herinner blijft de brandstof door de enginebell lopen om die gekoeld te houden.

En ergens was een lek, maar heb me er nog niet toe kunnen zetten om uit te zoeken waar :+
Maandag was het probleem dat de sensor die de engine bleed line (die inderdaad voor de koeling van de engine zorgt - pre launch) kapot was. De sensor is niet 1 van de sensoren die nodig zijn voor de lancering en kon dus voor vandaag veilig genegeerd worden.

Het lek zat vandaag in de QD van de TailServiceMast. Dus eigenlijk meer een GSE probleem en niet echt een probleem in de core stage. Nu zijn ze maandag ook wel bezig geweest om een afdichting ergens opnieuw te laten zetten door hem op te warmen en daarna weer met waterstof te koelen (wat vandaag ook een aantal keer geprobeerd is), maar heb even niet als parate kennis of dat ook in de TSM was of dat die elders zat.

Wat ik er tot nu toe over hoor is dat de kans dat ze terug naar de VAB gaan om alles goed te repareren vrij groot is. Dus dan is halverwege oktober de 1e volgende mogelijkheid. Of ze dat gaan halen is nog maar de vraag.

• Spooksel
Dit somt de hele poging voor vlucht 2 van de Alpha vannacht wel op:

Om middennacht weer een poging, maar ik denk dat ik de tweets morgen wel teruglees :P

• Spooksel
Blue Origin heeft weer een vlucht vandaag, geen meat bags aan boord echter:

https://www.blueorigin.com/

Edit 1: Pff, zou Blue het ooit nog eens voor elkaar gaan krijgen om een NS gewoon te lanceren op de van de voren gecommuniceerde tijd, zonder al die debiele holds de hele tijd :X Hoe lang werken ze nou al met dit ding, ze zou toch denken dat ze dat inmiddels wel onder de knie hebben.

Edit 2: Ow hey, daar gaan we weer. Ruim 30min hold op een T-minus die uberhaupt nog maar 15min was :P

Edit 3: En weer hold =/

Edit 4: Lol, ze hebben zoveel hold time dat de talking heads nagenoeg geen nieuwe dingen meer over hebben om te vertellen :P

Edit 5: Hey, daar is ie weer!

[ Voor 62% gewijzigd door Spooksel op 12-09-2022 16:23 ]

• KroontjesPen

KroontjesPen

Hoe zou een hold er uit zien na T+ 0:03:30

Stem blanco!

• Spooksel
Ow ffs... Dit is nog erger dan de vroege dagen van Falcon 9 :X

Edit: Yay, finally!

[ Voor 89% gewijzigd door Spooksel op 12-09-2022 16:27 ]

• Spooksel
LOL BOEM!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
wow abort,

je zag een seconde of 10 eerder al een keer een afwijking in de vlam.

[ Voor 80% gewijzigd door menzo op 12-09-2022 16:28 ]

• Spooksel
Zero-G indicator aan, haha. Dat dan weer wel.

• Spooksel
Wel goeie validatie van het escape systeem! :)

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:11
't duurde wel lang voordat het commentaar door had dat er een anomaly was ;)

• Spooksel
Je zag bij de landing in de hoek van het beeld een brandend hoopje raket.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:11
ging die thrusters wel aan bij de landing?

• Spooksel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aonom3U4dcqGu2z-WB-1aPY0vXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sGFpQ1QO4UGthIscu8WIUzg.jpg?f=fotoalbum_large

• Spooksel
rik86 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:33:
ging die thrusters wel aan bij de landing?
Zo te zien wel, die enorme pluim komt die door retro's anders was het veel meer gewoon een plof.

Pagina: 1 ... 172 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.