"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Atmosfeer meting van Exoplanet Wasp 96-b
Edit: Southern Ring Nebula
Stephan's Quintet:
Carina Nebula:
[ Voor 127% gewijzigd door blobber op 12-07-2022 17:27 ]
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Wauw dat is het understatement van de week. Random cuts naar andere beelden, interviews of streams die niet beschikbaar zijn etc.
Ik vind het knap dat ze 5 foto’s hebben…
https://webbtelescope.org...Collection=First%20Images
tot nu toe beschikbaar:
- spectrum van de atmosfeer van exoplaneet WASP-96 b (near-IR)
- Southern Ring Nebula (mid-IR)
- Stephan’s Quintet (near- en mid-IR)
- Carina Nebula (near- en mid-IR)
Zo te zien zijn die afbeeldingen toch niet zo highres, Wel een mooie van Stephan’s Quintet in alleen mid-IR
[ Voor 45% gewijzigd door BadRespawn op 12-07-2022 17:44 ]
Slecht geland wellicht : https://www.standaard.be/cnt/dmf20220712_95129194Tourniquet schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:23:
Benieuwd hoe dit kon gebeuren. De schade zal wel aanzienlijk zijn.
Ongelooflijk hoe sommige journalisten er met de pet naar gooien.
Niet zo highres ?BadRespawn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:23:
Zo te zien zijn die afbeeldingen toch niet zo highres, Wel een mooie van Stephan’s Quintet in alleen mid-IR
[Afbeelding]
181MB: https://stsci-opo.org/STScI-01G7ND2W5V22D3Y6CCFGYQJX3J.png
Niet via de URL die ik poste, al zei NASA van wel en op die site hebben ze het ook over hoge resolutie. Maar ik kan het daar nier vinden.PilatuS schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:58:
[...]
Niet zo highres ?
181MB: https://stsci-opo.org/STScI-01G7ND2W5V22D3Y6CCFGYQJX3J.png
Ah, ok. Ik dacht dat je het op de een of andere manier had gemist.BadRespawn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:09:
[...]
Niet via de URL die ik poste, al zei NASA van wel en op die site hebben ze het ook over hoge resolutie. Maar ik kan het daar nier vinden.
Prachtig om in te zoomen op die foto's. Losse sterren zien in een stelsel ver weg van hier en dan de achtergrond nog, wow
Ik weet niet of we daar individuele sterren zien (zijn er denk ik te weinig; een paar miljoen), maar het detail is inderdaad bizar. Webb zal "transformatief" zijn, zoals ze dat noemen.PilatuS schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:14:
[...]
Ah, ok. Ik dacht dat je het op de een of andere manier had gemist.
Prachtig om in te zoomen op die foto's. Losse sterren zien in een stelsel ver weg van hier en dan de achtergrond nog, wow
Ter vergelijking, Stephan’s Quintet door Hubble
https://www.nasa.gov/miss.../ero_stephan_quintet.html (full size is ca 3000x3000px)
[ Voor 14% gewijzigd door BadRespawn op 12-07-2022 18:29 ]
Het zijn losse sterren bij het stelsel aan de linkerkant. Bij flink inzoomen op de highres versie is het prima te zien. Een sterrenstelsel kan een biljoen sterren hebben, of heel veel minder. Er zitten enorme verschillen in de hoeveelheid sterren. De melkweg is met een paar 100 miljard vrij gemiddeld.BadRespawn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:24:
[...]
Ik weet niet of we daar individuele sterren zien (zijn er denk ik te weinig; een paar miljoen), maar het detail is inderdaad bizar. Webb zal "transformatief" zijn, zoals ze dat noemen.
Oh dat is wel heel ergTwixie schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:54:
[...]
Slecht geland wellicht : https://www.standaard.be/cnt/dmf20220712_95129194![]()
![]()
![]()
Jawel, al zijn ze wat lastig te vinden.BadRespawn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:09:
[...]
Niet via de URL die ik poste, al zei NASA van wel en op die site hebben ze het ook over hoge resolutie. Maar ik kan het daar nier vinden.
Klik op het plaatje in het overzicht, klik dan vervolgens weer op het plaatje aan het begin van het artikel (klein met zo'n gele overlay met + al je er overheen hovert), dan krijg je een pagina met links een stel download opties (zoals de full res TIF of PNG
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

ff het spectrum van het gas rond een zwart gat in een ander sterrenstelsel: WOW
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Echt kansloos bericht, nu al offline.Twixie schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:54:
[...]
Slecht geland wellicht : https://www.standaard.be/cnt/dmf20220712_95129194![]()
![]()
![]()
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik zie het. Kennelijk behoort dat linker stelsel niet tot de cluster; 40miljoen lichtjaar vs ~250miljoen vd cluster. Op de Hubble's foto zie je ook duidelijk dat die veel minder rood is, en is meer ruis-achtig dan individuele sterren (ziet ook meer stof/gas).PilatuS schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:33:
[...]
Het zijn losse sterren bij het stelsel aan de linkerkant. Bij flink inzoomen op de highres versie is het prima te zien. Een sterrenstelsel kan een biljoen sterren hebben, of heel veel minder. Er zitten enorme verschillen in de hoeveelheid sterren. De melkweg is met een paar 100 miljard vrij gemiddeld.
:strip_exif()/f/image/U2i4gsVknFHiytQ2rY9MGZik.png?f=user_large)
Bedankt, ik zal nog eens kijken. edit: gevonden.Felyrion schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:27:
[...]
Jawel, al zijn ze wat lastig te vinden.
Klik op het plaatje in het overzicht, klik dan vervolgens weer op het plaatje aan het begin van het artikel (klein met zo'n gele overlay met + al je er overheen hovert), dan krijg je een pagina met links een stel download opties (zoals de full res TIF of PNG
Was just up in the booster propulsion section. Damage appears to be minor, but we need to inspect all the engines. Best to do this in the high bay.
— Elon Musk (@elonmusk) 13 juli 2022
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Big day for space science! From grand telescope views that #UnfoldTheUniverse, to extreme closeups of #SamplingMars, with rock cores barely the size of a pinky finger. I’ve now collected my 10th rock sample, seen here in the late afternoon Martian sun. pic.twitter.com/uOq5nABY8W
— NASA's Perseverance Mars Rover (@NASAPersevere) 13 juli 2022
(ik dacht even dat ik naar een bougie keek)
[ Voor 23% gewijzigd door torp op 13-07-2022 09:24 ]
onze robotarmSpooksel schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:16:
Wat mij betreft zouden NASA/ESA/JAXA/CSA gewoon zo snel mogelijk een manier moeten verzinnen om het Russische deel van het ISS d'r af te knikkeren. Dan zoeken ze het maar lekker uit met hun robotarm.
maar niet heel verrassend gezien de huidige geopolitieke situatie
Het lastige is dat hun deel hard nodig is voor life support en orbit control.Spooksel schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:16:
Wat mij betreft zouden NASA/ESA/JAXA/CSA gewoon zo snel mogelijk een manier moeten verzinnen om het Russische deel van het ISS d'r af te knikkeren. Dan zoeken ze het maar lekker uit met hun robotarm.
Anders was het een kwestie van luiken dicht en slotje erop. Laat ze het maar uitzoeken aan die kant.
Voor zover ik weet wordt de meeste science ook aan de internationale kant gedaan. Zelfs de Russen doen veel van hun onderzoek aan die kant.
Denk wel dat het zaak wordt dat ze haast gaan maken met de plannen voor de commerciële versies en dat ze het ISS niet tot in 2030 gaan verlengen.
Edit: nog even terugkomend op de hele thrust en chamber pressure discussie van raket motoren. Er komt binnenkort een video van EDA over raptor 1 vs raptor 2 uit (heb net de proef versie gezien dankzij z'n patreon) en daar komt het een en ander weer in terug. Aanrader om te kijken als hij op YouTube komt.
[ Voor 16% gewijzigd door chevsticks op 13-07-2022 10:46 ]
Eerst leek het er nog wel op dat de verstandhoudingen rondom het ISS nog wel enigszins normaal bleven, tegen de achtergrond van de invasie van Oekraïne. Maar met dit soort acties (net als die vlag van laatst) kan de samenwerking niet heel lang meer standhouden, toch? Ik snap dat er onderlinge afhankelijkheden zijn, maar als het vertrouwen van de astronauten/kosmonauten onderling beneden een bepaald punt daalt, is het op een gegeven moment ook gewoon niet meer veilig, denk ik zo.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Roscosmos' director @Rogozin may finally be on the way out, according to @ru_rbc, which says Deputy Prime Minister Yuri Borisov, who oversees Russia's space and defense industry, will be pushed to resign, in order to take over at @roscosmos. https://t.co/fhVqMNwTGl
— Mike Eckel (@Mike_Eckel) 13 juli 2022
Volgens deze berichten ziet het er niet al te best uit voor Rogozin.
Die is al uit inmiddels trouwens:chevsticks schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:44:
Edit: nog even terugkomend op de hele thrust en chamber pressure discussie van raket motoren. Er komt binnenkort een video van EDA over raptor 1 vs raptor 2 uit (heb net de proef versie gezien dankzij z'n patreon) en daar komt het een en ander weer in terug. Aanrader om te kijken als hij op YouTube komt.
Nee, komt nog een video van EDA zelf uit over de verschillen tussen v1 en v2.Spooksel schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:08:
[...]
Die is al uit inmiddels trouwens:
[YouTube: Elon Musk Explains SpaceX's Raptor Engine!]
[ Voor 93% gewijzigd door defiant op 13-07-2022 21:27 ]
@blobber
Lol die laatste had ik verdrongen
Volgens mijn Russische bronnen gaat Rogozin de Donbass leiden...chevsticks schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:48:
Volgens deze berichten ziet het er niet al te best uit voor Rogozin.
"Медуза": Дмитрий Рогозин, которого очень любит Путин, перейдет на работу в администрацию президента РФ — он станет ее главой или будет курировать Донбасс:https://t.co/iQc8uSPKFX pic.twitter.com/8zIpTtgpgO
— Рустем Адагамов (@adagamov) 13 juli 2022
Google Translate vertaling:
Meduza: Dmitry Rogozin, van wie Poetin heel veel houdt, zal gaan werken in de presidentiële administratie van de Russische Federatie - hij zal het hoofd worden of toezicht houden op de Donbass
[ Voor 25% gewijzigd door mphilipp op 14-07-2022 16:01 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
hoe download je de ruwe data van JWST. Die gast is een typische Mac gebruiker en snapt dus geen pepernoot van shell commando's. Daarom best vermakelijk en voor wie het wel snapt, al snel duidelijk wat er moet gebeuren. Fair warning: hij heeft één fotootje gedownload en die was dik 300Gb groot (ja, GIGABYTE)
[ Voor 12% gewijzigd door mphilipp op 14-07-2022 16:04 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Staat nu online:chevsticks schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:18:
[...]
Nee, komt nog een video van EDA zelf uit over de verschillen tussen v1 en v2.
Er gaat zo veel mooie wetenschap van James Webb komenmphilipp schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:03:
Ik kwam dit tegen op Youtube:
[YouTube: How to Download Raw Data from James Webb Space Telescope]
hoe download je de ruwe data van JWST. Die gast is een typische Mac gebruiker en snapt dus geen pepernoot van shell commando's. Daarom best vermakelijk en voor wie het wel snapt, al snel duidelijk wat er moet gebeuren. Fair warning: hij heeft één fotootje gedownload en die was dik 300Gb groot (ja, GIGABYTE)
Zat vanochtend dit artikel erover te lezen met veel informatie over de huidige beelden:
https://www.nasaspaceflight.com/2022/07/webb-first-images/
Ik ook
Gisteren de Patreon-versie gekeken. Toffe video.
The Kremlin now confirms that the former Deputy Prime Minister Yuri Borisov replaced Dmitry Rogozin as the head of @Roscosmos: https://t.co/GJaSaHNSKQ
— Anatoly Zak (@RussianSpaceWeb) 15 juli 2022
Geen idee hoe die nieuwe snijboon zich gaat gedragen daar natuurlijk, maar laten we wel wezen... schadelijker dan hoe Rogozin daar los ging kan het niet
Bron: Reuters
Ik begin toch te denken dat ze die Rogozin er gewoon uitgetrapt hebben. Zo'n deal sluit je niet in 1 dag namelijk. Die zal er al een tijdje hebben gelegen, maar Rogozin zal wel dwars hebben gelegen ofzo. Daar ga je dan aan denken.
Even samengevat: Russische sporters/teams/whatever die fk all met 'de oorlog'' te maken hebben worden subiet uit competities geknikkerd maar NAVO top dog US van A gaat samen met Den Vijant ruimtereisjes maken? Does not compute. Deze wereld...mphilipp schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:10:
In other news: NASA, Russian space agency sign deal to share space station flights - Roscosmos
Bron: Reuters
Ik begin toch te denken dat ze die Rogozin er gewoon uitgetrapt hebben. Zo'n deal sluit je niet in 1 dag namelijk. Die zal er al een tijdje hebben gelegen, maar Rogozin zal wel dwars hebben gelegen ofzo. Daar ga je dan aan denken.
[ Voor 9% gewijzigd door Rene44 op 15-07-2022 21:49 ]
We sturen met NAVO landen wapens om Russen om te brengen terwijl we tegelijk gas kopen van Rusland zodat ze geld hebben voor de oolog. Dan kan een ritje naar ruimte er ook nog wel bijRene44 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:46:
[...]
Even samengevat: Russische sporters/teams/whatever die fk all met 'de oorlog'' te maken hebben worden subiet uit competities geknikkerd maar NAVO top dog US van A gaat samen met Den Vijant ruimtereisjes maken? Does not compute. Deze wereld...
De hele space race in de koude oorlog had als voornaamste doel om raketwetenschappers bezig te houden met civiele toepassingen in plaats van nieuwe wapens.Rene44 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:46:
[...]
Even samengevat: Russische sporters/teams/whatever die fk all met 'de oorlog'' te maken hebben worden subiet uit competities geknikkerd maar NAVO top dog US van A gaat samen met Den Vijant ruimtereisjes maken? Does not compute. Deze wereld...
Deze deal kost Rusland alleen maar geld. De alternatieven waren een eigen ruimtestation, wat ze nu niet kunnen betalen of bouwen. Of helemaal stoppen met civiele ruimtevaart, en dat geld en research in de oorlog pompen.
Nouja....hoe je het wendt of keert: dat ruimtestation is van meerdere landen. En op de manier hoe het opgezet is, hebben we de Russen voorlopig toch nog min of meer nodig. Of liever gezegd: we hebben elkaar nodig.Rene44 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:46:
[...]
Een boycot geldt doorgaans alleen voor de landen die we kúnnen boycotten. Dus meestal de landen waar we toch niet zoveel handel mee hebben of geen politiek/economisch belang in hebben. Vandaar dat Turkije een heleboel kan flikken en er nooit een boycot komt (NAVO basis, strategische ligging). Rusland boycotten was relatief eenvoudig, behalve olie en gas. Dat is even een dingetje dat we moeten oplossen. Het klinkt heel stoer om het even snel te zeggen, maar je kunt gewoonweg niet van de ene op de andere dag stoppen met die shit. Dus het kost even tijd, en inderdaad: je sponsort de oorlog die je aan de andere kant bestrijdt. Heel tegenstrijdig.
En die sporters zat toch al in het verdomhoekje vanwege de doping ellende. Maar was het niet zo dat ze mee konden doen onder 'neutrale vlag'? Ik volg dat sportgedoe niet zo.
Maar goed...we dwalen weer af...
Ja, we dwalen af.mphilipp schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 01:20:
[...]
Nouja....hoe je het wendt of keert: dat ruimtestation is van meerdere landen. En op de manier hoe het opgezet is, hebben we de Russen voorlopig toch nog min of meer nodig. Of liever gezegd: we hebben elkaar nodig.
Een boycot geldt doorgaans alleen voor de landen die we kúnnen boycotten. Dus meestal de landen waar we toch niet zoveel handel mee hebben of geen politiek/economisch belang in hebben. Vandaar dat Turkije een heleboel kan flikken en er nooit een boycot komt (NAVO basis, strategische ligging). Rusland boycotten was relatief eenvoudig, behalve olie en gas. Dat is even een dingetje dat we moeten oplossen. Het klinkt heel stoer om het even snel te zeggen, maar je kunt gewoonweg niet van de ene op de andere dag stoppen met die shit. Dus het kost even tijd, en inderdaad: je sponsort de oorlog die je aan de andere kant bestrijdt. Heel tegenstrijdig.
En die sporters zat toch al in het verdomhoekje vanwege de doping ellende. Maar was het niet zo dat ze mee konden doen onder 'neutrale vlag'? Ik volg dat sportgedoe niet zo.
Maar goed...we dwalen weer af...
Direct Hit! A snake-like filament launched as a big #solarstorm while in the Earth-strike zone. NASA predicts impact early July 19. Strong #aurora shows possible with this one, deep into mid-latitudes. Amateur #radio & #GPS users expect signal disruptions on Earth's nightside. pic.twitter.com/7FHgS63xiU
— Dr. Tamitha Skov (@TamithaSkov) 16 juli 2022
Het gaat zonnestormen!
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
https://www.engadget.com/...-68-gb-ssd-095528169.htmlWith the James Webb Space Telescope (JWST) now powered up and snapping some spectacular images, you may wonder exactly how it's storing them. Surprisingly enough, it carries a relatively tiny 68GB SSD, according to IEEE Spectrum — enough to handle a day's worth of JWST images, but not a lot more.
While that might sound ludicrously small for a $10 billion satellite, there are multiple reasons NASA chose the system. To start with, the JWST is a million miles from Earth where it gets bombarded by radiation and operates at a temperature of less than 50 degrees above absolute zero (-370 degrees F). So the SSD, like all other parts, must be radiation hardened and survive a grueling certification process.
While not nearly as fast as consumer SSDs, it can still be nearly filled in as little as 120 minutes via the telescope's 48 Mbps command and data handling subsystem (ICDH). At the same time, the JWST can transmit data back to Earth at 28 Mbps via a 25.9 Ghz Ka-band connection to the Deep Space Network.
That means that while it collects far more data than Hubble ever did (57GB compared to 1-2GB per day), it can transfer all that data back to Earth in about 4.5 hours. It does so during two 4-hour contact windows each day, with each allowing the transmission of 28.6GB of science data. In other words, it only needs enough storage to collect a day's worth of images — there's no need to keep them on the telescope itself.
There is one puzzler, though. NASA estimates that only 60GB of storage will be available at the end of the JWST's 10-year lifespan due to wear and radiation — and 3 percent of the drive is used for engineering and telemetry data storage. That will leave the JWST very little margin, making us wonder if it will have anywhere near the longevity of Hubble — still going strong after 32 years.
Ja, want als je geen hele dag aan plaatjes meer kan opslaan is de missie voorbij natuurlijk.There is one puzzler, though. NASA estimates that only 60GB of storage will be available at the end of the JWST's 10-year lifespan due to wear and radiation — and 3 percent of the drive is used for engineering and telemetry data storage. That will leave the JWST very little margin, making us wonder if it will have anywhere near the longevity of Hubble — still going strong after 32 years.
Signatures zijn voor boomers.
Het hele mooie van deze deal is nou juist dat het een barter deal is. Met gesloten portemonnee dus. Er gaat geen cent naar Rusland die eventueel in de oorlogskas zou kunnen belanden.Rene44 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:46:
[...]
Vergeleken met allerlei andere deals is dit juist een hele "schone", die prima náást de huidige sancties kan bestaan zonder die ook maar een druppel af te zwakken. Tegelijkertijd is het wel een manier om de dialoog gaande te houden.
Los van al het politieke geneuzel is het natuurlijk ook gewoon goed voor de stabiliteit van de bezetting op het ISS, dus yay for science!
Dat is grappig... Die gast die op Youtube liet zien hoe hij ruwe data van JWST kon downloaden om zelf te bewerken had één foto gedownload en dat was dik 300Gb... Heeft NASA Stacker op die SSD geïnstalleerd ofzo?PilatuS schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 01:59:
Stukje over Webb met een 68GB SSD als opslag en het verzenden van de data.
[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 19-07-2022 11:35 ]
Die ruwe data is een mosaic opgebouwd uit meerdere observaties. De data wordt twee maal per dag naar Aarde gestuurd.mphilipp schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:35:
[...]
Dat is grappig... Die gast die op Youtube liet zien hoe hij ruwe data van JWST kon downloaden om zelf te bewerken had één foto gedownload en dat was dik 300Gb... Heeft NASA Stacker op die SSD geïnstalleerd ofzo?
NIRCAM is max ~32 miljoen pixels (2000x2000 * array van 8), met 16bits diepte.
Aha...duidelijk.BadRespawn schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:29:
[...]
Die ruwe data is een mosaic opgebouwd uit meerdere observaties. De data wordt twee maal per dag naar Aarde gestuurd.
Uh, nee... het ding staat gewoon al wat langer dan één (halve) dag plaatjes te schieten.mphilipp schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:35:
[...]
Dat is grappig... Die gast die op Youtube liet zien hoe hij ruwe data van JWST kon downloaden om zelf te bewerken had één foto gedownload en dat was dik 300Gb... Heeft NASA Stacker op die SSD geïnstalleerd ofzo?
https://webb.nasa.gov/index.html
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
De foto's die wij krijgen te zien, daar zit enorm veel tijd in om ze zo te krijgen. De foto's die Webb eigenlijk maakt zijn heel veel tinten rood en niets anders. We zullen ook veel observaties niet te zien krijgen omdat ze niet worden omgezet in afbeeldingen met kleur. Voor de wetenschappers is die kleur niet zo boeiend, maar wij willen mooie dingen zien. Er komen zeker nieuwe foto's aan, maar grote delen gaan we nooit zien en het kost dus veel manuren om de mooie plaatjes te maken.DJH schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:29:
Had eigenlijk wel wat meer foto's verwacht deze week. Aangezien alles veel sneller gaat met de Webb (foto's maken, sluitertijd en verzenden). Waar wachten ze op? Is er een soort van planning beschikbaar?
Er zijn lijstjes te vinden waar Webb allemaal naar kijkt. Dat is dan 2 uur kijken naar sterrenstelsel A en vervolgens 30 minunten naar planneet B. Webb is 24/7 bezig met constant naar dingen te kijken, maar we krijgen maar een deel te zien wat niet allemaal maar rood is.
Edit: Er is uren geleden nog een nieuwe foto uitgekomen, maar mooi voor ons is anders.
NGC 628 Webb:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v0kM42pP5TqZF9D9T2pdqfFb.jpg?f=user_large)
NGC 628 Hubble:
[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 20-07-2022 14:09 ]
Is er ook voor JWST. Kijk maar eens naar mijn post van gisteren en eergisteren. NASA publiceert volgens mij van alles wat ze de ruimte in slingeren de ruwe data. Niet altijd even makkelijk te vinden, maar het is een publieke organisatie en dat betekent in de VS dat heel vaak alle data openbaar verkrijgbaar is.Who Am I? schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:55:
Voor de mars rovers zijn er webpagina's waarop je gewoon door alle ruwe foto's heen kunt bladeren. Misschien dat dit op termijn voor JWST ook komt,
Je krijgt alle observaties te zien, maar van het gros moet je zelf de ruwe data omzetten naar iets dat wij snappen.PilatuS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:03:
[...]
We zullen ook veel observaties niet te zien krijgen omdat ze niet worden omgezet in afbeeldingen met kleur.
Sterker nog, het is voornamelijk zelfs infrarood, wat dus helemaal niet zichtbaar is. Alle "foto's" die we zien van JWST zijn faux-color plaatjes. En dat omzetten naar faux-color wordt niet alléén gedaan omdat het leuk staat in de krant, ook wetenschappelijk is het belangrijk dat we onze eigen zintuigen kunnen gebruiken om het materiaal te interpreteren.PilatuS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:03:
[...]
De foto's die wij krijgen te zien, daar zit enorm veel tijd in om ze zo te krijgen. De foto's die Webb eigenlijk maakt zijn heel veel tinten rood en niets anders. We zullen ook veel observaties niet te zien krijgen omdat ze niet worden omgezet in afbeeldingen met kleur. Voor de wetenschappers is die kleur niet zo boeiend, maar wij willen mooie dingen zien.
Uiteindelijk zit de meeste wetenschappelijke waarde overigens (waarschijnlijk) in de spectrogrammen, maar dat zijn niet de plaatjes die mensen als wallpaper op hun telefoon instellen zeg maar.
Naast dat de manier waarop in de astronomie afbeeldingen tot stand komen veel complexer is dan igvd Mars rovers, is nog het verschil dat mbt de Mars rovers er maar één science team is wat observaties doet (NASA), maar bij JWST zijn er vele teams die observaties doen, en is sommige gevallen hebben die een tijd alleenrecht op de data (wordt wel allemaal via dezelfde portal gepubliceerd).mphilipp schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:14:
Is er ook voor JWST. Kijk maar eens naar mijn post van gisteren en eergisteren. NASA publiceert volgens mij van alles wat ze de ruimte in slingeren de ruwe data. Niet altijd even makkelijk te vinden, maar het is een publieke organisatie en dat betekent in de VS dat heel vaak alle data openbaar verkrijgbaar is.
Hier zijn de geplande observaties voor de komende weken
https://www.stsci.edu/jws...ution/observing-schedules
En de "Director’s Discretionary Early Release Science Programs"
https://www.stsci.edu/jws...ion/approved-ers-programs
Voor de goede orde: bijna alle (professionele) astronomie foto's zijn 'false color'. Al zit het igv het zichtbare spectrum dichter in de buurt van de echte kleuren (maar meestal niet één op één), maar ook dan komt het in de meest gevallen niet in de buurt van hoe het er voor het blote oog uit zou zien (dat zou zwaar tegen vallen). Maar dat is dan ook niet waar het de wetenschap om te doen is.mcDavid schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:35:
Sterker nog, het is voornamelijk zelfs infrarood, wat dus helemaal niet zichtbaar is. Alle "foto's" die we zien van JWST zijn faux-color plaatjes. En dat omzetten naar faux-color wordt niet alléén gedaan omdat het leuk staat in de krant, ook wetenschappelijk is het belangrijk dat we onze eigen zintuigen kunnen gebruiken om het materiaal te interpreteren.
Het is eerder 50/50. Aan een spectrogram kan je bvb niet grootschalige dynamiek zien zoals clusters en gravitational lensing, maar zonder spectrogram weet je niet precies hoe ver weg die sterrenstelsels zijn en waaruit ze bestaan. Spectrografie is ahw DNA-analyse, maar anatomie is net zo belangrijk, en vaak trekken die samen op.Uiteindelijk zit de meeste wetenschappelijke waarde overigens (waarschijnlijk) in de spectrogrammen, maar dat zijn niet de plaatjes die mensen als wallpaper op hun telefoon instellen zeg maar.
Het is ook maar net hoe je daarbij kleuren toepast, dit is mijn versie (niet dat ik denk dat het heel bijzonder is):PilatuS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:03:
Edit: Er is uren geleden nog een nieuwe foto uitgekomen, maar mooi voor ons is anders.
NGC 628 Webb:
rood=21μm, groen=7.7μm, blauw 10μm (dus ahw groen en blauw verwisselt, want dat ziet er beter uit)
/f/image/XUu1qv3KGaGZ1fjTWvV39kGr.png?f=fotoalbum_large)
Interessant aan de praktijk van het verwerken van de ruwe data is dat verreweg de meeste informatie zeer lichtzwak is, en om die details zichtbaar te maken wordt de histogram extreem gerekt/gecurved en zwart- en wit niveaus heel precies ingesteld, waarvoor gespecialiseerde software wordt gebruikt. Ik heb simpelweg GIMP gebruikt dus het resultaat laat te wensen over.
Ik lees elders dit:PilatuS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:03:
[...]
NGC 628 Webb:
The image is a composite of three sets of data at different wavelengths taken by JWST’s mid-infrared instrument team.Gabriel Brammerat the University of Copenhagen in Denmark, who isn’t affiliated with the team, downloaded the data and translated each of the infrared wavelengths to red, green and blue before combining them to produce one image.
en iemand met een bijzonder slecht gevoel voor kleurbalans ;-)
Ik vraag me af wat "faux" in deze context nog betekent. Ja als het bij ons aan komt is het naar rood-verschoven door relatieve snelheden. Maar wat is echt en wat is faux? Als we het terug schuiven door de snelheid uit te rekenen en de echte kleur te achterhalen in zichtbaar licht, wat is faux en wat is echt? Volgens mij is die infrarood juist faux dat is ruwe sensor data, net als de electronen in chips in Webb, maar niet echt, gewoon een tussenstap.mcDavid schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:35:
Alle "foto's" die we zien van JWST zijn faux-color plaatjes.
De echte kleur voor spectrographie heeft best wetenschappelijk belang. Of een plaatje daarvan maken wetenschappelijk is, waarschijnlijk niet de spectrographie analyse is interessanter. Ik bedoel alleen een kanttekening te plaatsten bij de faux kleur en wat we zien is nep.
Het is nep, maar bedoelt om zo goed mogelijk in de buurt te komen van echt. Als je de plaatjes pakt van de deep field of de andere foto's voor het publiek, dan zijn die juist gemaakt om een zo goed mogelijk beeld te geven van wat onze ogen zouden zien als ze het konden zien. Er is ook weinig verschil tussen die afbeeldingen en de Hubble foto's waarbij Hubble geen infrarood ziet. De sterrenstelsels die Hubble niet kan zien zijn wel allemaal heel erg in het rood en dus niet zoals ze op 1 miljoen lichtjaar afstand voor onze ogen er uit zouden zien. Dus eigenlijk alles is dan misschien wel nep, maar wel nep om een zo goed mogelijk beeld te geven van hoe het er voor ons uit zou zien. Het hele doel van nep is juist om het te vertalen naar echt. Het hele nep verhaal is dan ook niet echt juist aangezien het wordt vertaald om het zo goed mogelijk weer te geven naar wat we zouden moeten zien met onze ogen.Semyon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 02:56:
[...]
Ik vraag me af wat "faux" in deze context nog betekent. Ja als het bij ons aan komt is het naar rood-verschoven door relatieve snelheden. Maar wat is echt en wat is faux? Als we het terug schuiven door de snelheid uit te rekenen en de echte kleur te achterhalen in zichtbaar licht, wat is faux en wat is echt? Volgens mij is die infrarood juist faux dat is ruwe sensor data, net als de electronen in chips in Webb, maar niet echt, gewoon een tussenstap.
De echte kleur voor spectrographie heeft best wetenschappelijk belang. Of een plaatje daarvan maken wetenschappelijk is, waarschijnlijk niet de spectrographie analyse is interessanter. Ik bedoel alleen een kanttekening te plaatsten bij de faux kleur en wat we zien is nep.
Het is faux niet vanwege roodverschuiving, maar omdat er dmv vele verschillende filters veel selectiever onderscheid wordt gemaakt tussen golflengtes, dan waartoe het menselijk oog in staat is. Dat geldt zowel voor telescopen die met zichtbaar licht werken, als voor IR telescopen.Semyon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 02:56:
[...]
Ik vraag me af wat "faux" in deze context nog betekent. Ja als het bij ons aan komt is het naar rood-verschoven door relatieve snelheden. Maar wat is echt en wat is faux? Als we het terug schuiven door de snelheid uit te rekenen en de echte kleur te achterhalen in zichtbaar licht, wat is faux en wat is echt?
Vaak worden golflengtes vastgelegd die zo dicht bij elkaar liggen dat het menselijk oog die niet kan onderscheiden (maw: voor het menselijk oog 'in het echt' niet zichtbaar), dus om dat zichtbaar te maken zou alleen maar 'opschuiven' niet voldoende zijn.
Om het verschil wel zichtbaar te maken worden er dmv kleur compositie in photoshop oid duidelijk van elkaar te onderscheiden kleuren aan toegekend. Zie https://hubblesite.org/co...eaning-of-light-and-color
Bijvoorbeeld - uitgegaan van zichtbaar licht maar hetzelfde geldt voor IR (alleen hebben we daarvoor geen kleurnamen): een diep rode tint (uitgestraald door waterstof) kan worden weergegeven als rood, een iets andere diep rode tint (uitgestraald door zwavel) weergegeven als groen, en een tint groen (uitgestraald door zuurstof) als blauw.
In deze thread ben ik het met je eens: yay for science. In een ander zou ik best verder willen uitwisselen van standpunten wat betreft ethiek en science.mcDavid schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:55:
[...]
Het hele mooie van deze deal is nou juist dat het een barter deal is. Met gesloten portemonnee dus. Er gaat geen cent naar Rusland die eventueel in de oorlogskas zou kunnen belanden.
Vergeleken met allerlei andere deals is dit juist een hele "schone", die prima náást de huidige sancties kan bestaan zonder die ook maar een druppel af te zwakken. Tegelijkertijd is het wel een manier om de dialoog gaande te houden.
Los van al het politieke geneuzel is het natuurlijk ook gewoon goed voor de stabiliteit van de bezetting op het ISS, dus yay for science!
https://twitter.com/SciGuySpace/status/1551908360278122496
Hoe dit ook afloopt, geen goede zaak....
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Staat nu ook op de FP idd: nieuws: Rusland 'stopt nu echt' met het ISS, maar wil en kan het land dat wel?JeroenH schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:34:
Rusland heeft nu min of meer officieel aangekondigd om na 2024 uit het ISS project te stappen:
https://twitter.com/SciGuySpace/status/1551908360278122496
Hoe dit ook afloopt, geen goede zaak....
Virussen? Scan ze hier!
Rusland wil na 2024 het internationale ruimtestation ISS verlaten. Het land zou van plan zijn een eigen ruimtestation te bouwen. Het ISS staat sinds de oprichting in 1998 bekend als een symbool voor de vrede tussen Oost en West.
Yury Borisov, het nieuwe hoofd van het Russische ruimtevaartagentschap Roskosmos, sprak dinsdag met president Poetin over het plan om de samenwerking op het ISS te beëindigen, zo melden meerdere persbureaus. Roskosmos en westerse tegenhangers als Nasa en Esa hebben nog niet officieel op het nieuws gereageerd.
‘We gaan ons focussen op de bouw van een eigen Russisch ruimtestation’, zei Borisov tijdens zijn ontmoeting met president Vladimir Poetin. ‘We blijven al onze toezeggingen aan onze partners uitvoeren, maar het besluit om het ISS na 2024 te verlaten is definitief. We zullen tegen die tijd al begonnen zijn met de bouw van het Russische ruimtestation.’
Ik betwijfel eigenlijk of het nou echt zo onverwachts was. Bovendien zal er nu wel onderhandeld worden over eventuele overname van de Russische modules, waarvan er een aantal sowieso door de Amerikanen zijn betaald. Als er nog iets bruikbaars in zit, kan men dat best gebruiken.
Maar ja, het zijn rare tijden en die rare Putin lijkt zich volledig te willen isoleren. China wilde hem ook niet in hun ruimtestation, dus ze staan er lekker alleen voor. Kijken waar het heen gaat...
Dan moeten ze heel slim zijn en heel snel Chinees gaan leren! Alles in het Chinese station is in het Chinees namelijk. Nu moeten alle niet Russische astronauten ook Russisch leren om in het ISS aan de slag te kunnen, maar Chinees lijkt mij toch wel echt een andere categorie van moeilijk.Webgnome schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:17:
Als de Russen 'slim' zijn gaan ze met de Chinesen in zee en met dat station verder spelen.. Of denk ik nou gek?
Ik ben vooral nieuwsgierig hoe snel 'het westen' een module weet te bouwen om de Russische taken over te nemen om het ISS letterlijk in de lucht(ruimte) te houden.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Nou, dat hebben ze geprobeerd. Maar het Chinese station zit in een vervelende baan voor de Russen....ze kunnen er niet komen! Tenzij ze vanaf Kourou lanceren geloof ik. Ik heb absoluut geen verstand van omloopbanen en orbital mechanics, en ik dacht ooit dat je gewoon kon lanceren en dan in elke baan die je wilt terecht komen, maar dat is niet zo. Nouja...alles kan natuurlijk, maar je moet er teveel brandstof voor meenemen. De Russen deden een soort open oproep om samen met de Chinezen te werken, maar toen het station eenmaal in zijn baan zat, kon men zien dat de Chinezen dat niet zien zitten.Webgnome schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:17:
Als de Russen 'slim' zijn gaan ze met de Chinesen in zee en met dat station verder spelen.. Of denk ik nou gek?
Ik meen dat Scot Manley (wie anders) er een keer wat over heeft gezegd.
Ik denk eerder dat ze die modules van de Russen overnemen. Zvezda en FGB zijn sowieso door de Amerikanen betaald, dus die kunnen blijven. De rest voor scrap waarde...Who Am I? schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:25:
[...]
Ik ben vooral nieuwsgierig hoe snel 'het westen' een module weet te bouwen om de Russische taken over te nemen om het ISS letterlijk in de lucht(ruimte) te houden.
Dat Chinese station is natuurlijk gebouwd van een Russische blueprint, dus van elk knopje weten ze exact wat het doet, ookal kun je de tekst ernaast niet lezenWho Am I? schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:25:
[...]
Dan moeten ze heel slim zijn en heel snel Chinees gaan leren! Alles in het Chinese station is in het Chinees namelijk. Nu moeten alle niet Russische astronauten ook Russisch leren om in het ISS aan de slag te kunnen, maar Chinees lijkt mij toch wel echt een andere categorie van moeilijk.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En dat is makkelijk op te lossen door gewoon wat velletjes met stickers mee te nemen.YakuzA schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:23:
[...]
Dat Chinese station is natuurlijk gebouwd van een Russische blueprint, dus van elk knopje weten ze exact wat het doet, ookal kun je de tekst ernaast niet lezen
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Zoiets als dit:MewBie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:28:
En dat is makkelijk op te lossen door gewoon wat velletjes met stickers mee te nemen.
Zoals afgebeeld in onderstaande afbeelding, is de inclinatie te laag en vliegt het station niet over lanceerbasissen van Rusland. Alle opties die er zijn om aan het station te geraken zijn dan zeer duur:
- Maneuver bij elke lancering
- Inclinatie van station wijzigen
- Lanceerbasis aanleggen/huren dichter bij de evenaar
Zoals ik al zei: ik betwijfel of ze wel zo snel een eigen station kunnen maken. Ik denk dat 2028 ook al een zeer optimistische schatting is. Zoiets als Elon-time. Ze hebben zoveel op de tekentafel liggen. Er ligt ook al heel lang een nieuwe moderne capsule om de Soyuz te vervangen. Maar ja...easy money met dat ouwe ding, dus waarom een nieuwe maken? Nu heeft SpaceX en straks (?) misschien Boeing een mooie, moderne en vooral ruime capsule, dus wie wil er nog in die Soyuz vliegen? Dat wordt straks rock, paper, scissors doen voor de Amerikaanse en Europese astronauten die moet de Soyuz mee moeten, terwijl hun collega's met de Crew Dragon vliegen. Mag je met een Lada naar ISS ipv een Cadillac
Als het om militaire ladingen gaat dan krijgen de fabrieken wel weer geld om een Soyuz te bouwen, maar verder is het maar schaars daar.
Voor nu nog met crew dragon.TrekDr0p schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:30:
Ik kan het even vanuit mijn strandstoel zo niet terug vinden, maar zal SpaceX straks ook met starship naar iss gaan of blijft dat met crew dragon?
Maar als Starship eenmaal goed werkt waarom niet. Moet kunnen daar de lander versie ook met de lunar gateway moet koppelen. ISS is dan identiek of een goede generale repetitie.
Het heeft geen zin om 2 raketten in bedrijf te houden als je het met eentje afkan.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Misschien een combi missie?Illegal_Alien schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:33:
Ja, maar om nu een Starship te gaan gebruiken voor bij wijze van spreke een pakketje van 1 kilo lijkt me wat overdreven.
Satellieten en wat voorraad naar iss.
Het ligt eraan.Illegal_Alien schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:33:
Ja, maar om nu een Starship te gaan gebruiken voor bij wijze van spreke een pakketje van 1 kilo lijkt me wat overdreven.
Voor ultra lichte pakketjes of kleine bevoorrading zou een kleine raket zoals firefly of electron een optie kunnen zijn. Kleine payload die naar het ISS gaat. Met robotarm luchtsluis wordt ingeleid en klaar.
Dan hebben we de combinatie van bevoorrading zoals nu.
Meerdere lichte pakketten en middelzware bij elkaar zodat je een volle dragon hebt en het economisch is om die te lanceren voor bevoorrading.
Dan hebben we in de toekomst Starship welke lagere operationele kosten heeft dan de Falcon raketten + Dragon capsule. En die operationele kosten tikken aan. Dan maakt het niet uit of je Starship maar half of voor een kwart gevuld lanceert want onder de streep ben je goedkoper uit.
En daar hebben we de innovatie van Space X te pakken.
Om de markt te beheersen moet je bereid zijn je melkkoe overbodig te maken.
Wat overblijft en rendabel te maken is de lichte tot licht - medium instant lanceermarkt en de gecombineerde medium tot zwaar markt.
[ Voor 12% gewijzigd door D-dark op 28-07-2022 20:30 ]
Ook voor NASA is bemanning van het ISS eindig. Er zijn nu nog Falcon + Dragon vluchten ingekocht, maar Starliner komt ook on-line en we krijgen DreamChaser nog in het Commercial Crew programma.TrekDr0p schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:30:
Ik kan het even vanuit mijn strandstoel zo niet terug vinden, maar zal SpaceX straks ook met starship naar iss gaan of blijft dat met crew dragon?
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Als het goed is wordt een Starship lanceren straks een stuk goedkoper dan een F9 of zelfs kleinere raketten.Illegal_Alien schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:33:
Hm, stukje caption in deze Nu.nl-video waar ik 't niet echt mee eens ben, wat vinden jullie? In de video stellen ze:
• "Normaal gesproken verbrandt het grootste gedeelte voordat het de aarde kan bereiken."
• "De resterende delen komen in de atmosfeer, wat lichtgevende taferelen veroorzaakt."
Ik kan abuis zijn, maar deze twee enigszins uit elkaar staande beweringen slaan toch op hetzelfde principe? Het opbranden van de raket zowel hoog in de atmosfeer als laag in de atmosfeer? Het is niet zo dat "het grootste gedeelte" buiten de atmosfeer opbrandt zonder zichtbaar te zijn, right?
Correct. Oorzaak en gevolg.Osiris schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:05:
Restanten raket zorgen voor bijzondere taferelen in atmosfeer
Hm, stukje caption in deze Nu.nl-video waar ik 't niet echt mee eens ben, wat vinden jullie? In de video stellen ze:
• "Normaal gesproken verbrandt het grootste gedeelte voordat het de aarde kan bereiken."
• "De resterende delen komen in de atmosfeer, wat lichtgevende taferelen veroorzaakt."
Ik kan abuis zijn, maar deze twee enigszins uit elkaar staande beweringen slaan toch op hetzelfde principe? Het opbranden van de raket zowel hoog in de atmosfeer als laag in de atmosfeer? Het is niet zo dat "het grootste gedeelte" buiten de atmosfeer opbrandt zonder zichtbaar te zijn, right?
Het grootste gedeelte verbrand in de atmosfeer waarbij door chemische reacties licht ontstaat welke zichtbaar zijn vanaf de grond.
De restanten welke niet verbranden (vaak de extra hittebestendige delen) vallen dan terug op de aarde.
dat komt met name voor bij grote raketonderdelen welke terugvallen in de atmosfeer. Vandaar dat de voorkeur is om die gecontroleerd boven de oceaan te laten terugkeren.
YouTube: This Video Caused An International Incident! 🇷🇺
Sommige mensen hier kennen deze Britse YouTuber wel. Deze keer bezoekt hij de "Boeran". Althans, wat daar nog van over is. Ook bekend als de Russische concurrent voor de Amerikaanse spaceshuttle die in verval raakte na het vallen van de Sovjet-Unie. Volgens Wikipedia is het ding uiteindelijk 206 minuten in de ruimte geweest.
Zolang ze geld besteden om dit soort locaties nog goed te bewaken zie ik het in de toekomst zonder ander politiek klimaat (om het netjes te houden) niet echt beter worden voor de nieuwe lichting.
Dat zit wel Schnorr.
Ook daar zie je de corruptie en incompetentie van het gehele apparaat. En alleen dat zit al een heel nieuw ruimtevaartprogramma in de weg.
[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 01-08-2022 08:49 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Verbaasd me dan ook weer niets. De enige busstop in de buurt heeft een vrij groot restaurant voor in letterlijk the middle of nowhere. Die zullen het echt van het toerisme moeten hebben.Tourniquet schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:57:
"Bald and Bankrupt" is trouwens lang niet de eerste die de Buran bezoekt, dit is al tientallen malen eerder gedaan door urbexers en Youtubers, bijvoorbeeld:
[YouTube: URBEX | Abandoned Soviet Space Shuttles (Buran) in Baikonur]
Het is wel echt eeuwig zonde dat ze er niet een fatsoenlijke attractie/museum van hebben gemaakt. Het is niet alsof die tech nu echt nog belangrijk/accuraat is.
Daarom hield ik het ook bij een focus op hoe de Russen met zulke dingen omgaan ipv hoe heldhaftig Bald isCaelorum schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:49:
Typische aan dat filmpje is:
spoiler:Rusland besteed 150 miljoen per jaar aan het beveiligen van dit object in Kazachstan. Youtuber zonder ervaring in dit soort zaken weet te voet 30 kilometer" door open "woestijn" en langs de beveiliging te lopen en dat ding van dichtbij te zien. Op de terugweg worden ze opgepakt door de MVD. Ze betalen 50 pond? voor elk van de bewakers en ze krijgen een privé tour door een gesloten naastgelegen "stad" en kunnen gaan, terwijl de officiële straf 3 dagen FSB gevangenis "no questions asked" is.
Ook daar zie je de corruptie en incompetentie van het gehele apparaat. En alleen dat zit al een heel nieuw ruimtevaartprogramma in de weg.
Het is bekend dat hij en Harald Baldr vaak dingen in scene zetten. Doen ze trouwens ook niet moeilijk over. Het spontaan tegenkomen van Alina ("Alinchik") en andere bekenden op de vreemdste locaties is inmiddels een running gag geworden
Maar ik vraag me nu wel af of dat van die 150 miljoen echt is.
Dat zit wel Schnorr.
Het meeste wat ik kom vinden was een leasecontract van Rusland voor dat gebied van 115 miljoen per jaar. Dus wie weet...Stukfruit schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:08:
[...]
Maar ik vraag me nu wel af of dat van die 150 miljoen echt is.
Leuk dat ze die monstertjes aan het boren zijn maar daar hebben we geen ruk aan tot ze terug op aarde zijn, hopelijk gaat die rover snel ook echt onderzoek doen / vinden we iets schokkends
Tsja. Zolang er geen baanbrekende hardware die kant op gaat hoef je geen baanbrekende ontdekkingen te verwachten. Het beste waar je met het huidige spul op kunt hopen is "hee vloeibaar water gespot" door een orbiter en "hee, deze laatste sample maakt opmerkelijk veel CO2 methaan als we het water geven en opwarmen, hoe zou dat komen?" door een rover. Pas met sample return missies / bemande missies kun je gaan hopen op meer.AMARONE schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:50:
Vanuit Mars lijkt het een beetje stil te zijn, ik had eigenlijk gehoopt dat we daar ook baanbrekende ontdekkingen zouden doen.
Leuk dat ze die monstertjes aan het boren zijn maar daar hebben we geen ruk aan tot ze terug op aarde zijn, hopelijk gaat die rover snel ook echt onderzoek doen / vinden we iets schokkends
Daarmee niet gezegd dat de huidige orbiters/landers/rovers (en dat zijn er op dit moment best wat, zie hier onder Active Missions) geen uiterst interessante inzichten kunnen opleveren, maar die zullen voornamelijk interessant zijn voor wetenschappers, niet voor het publiek wat alleen maar warm wordt voor "Leven Op Mars? Klik Hier Door Tien Pagina's Advertenties Om de Rechtenvrije NASA Foto's Te Zien!!!"
Als het goed is komt er niets schokkends uit en voldoet alles aan het verwachtingenpatroon.AMARONE schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:50:
Vanuit Mars lijkt het een beetje stil te zijn, ik had eigenlijk gehoopt dat we daar ook baanbrekende ontdekkingen zouden doen.
Met een paar satellieten heeft men al foto's genomen met een verwachting van wat de grond op mars is.
De rover is express op een goede locatie geland en kan lokaal dan betere foto's nemen.
Grondmonsters is meer om te bepalen of de chemische samenstelling overeenkomt met wat men verwacht.
Dan weet je dat je modellen kloppen.
Ps
Geef toe, zal wel leuk zijn als men een bacterie vind maar verwacht het niet.
Launch timer:
Geen launch.