Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2016 16:38 ]

Verwijderd
Ethanol en LOX.Osiris schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:45:
Ja het lijkt me ook enorm veilig om met je speedbootje richting een zojuist gecrashte raket te varen die mogelijk nog vol zit met LH2 en LOX
We horen het in de komende dagen en weken wel.
-edit-
De raket heeft een hoogte van zo'n 1,5km gehaald, nogal wat minder dan de geplande/gehoopte 8km.
Wel een coole foto:

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 23-07-2016 19:59 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
http://copenhagensuborbit...ssions-nexo-flight-event/
Mogelijk dus teveel LOX geladen, waardoor er tijdens de vlucht juist te weinig LOX de motor in werd geduwd door de gasdruk. Later ongetwijfeld meer.
Check 1m25s: vallend vastgevroren condensatiesneeuw en schokdiamanten. Net echt
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 25-07-2016 16:58 ]
Copenhagen Suborbitals plaatste deze fotomozaïek op FB, van de.... splashdown

Dat ging best hard.
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 27-07-2016 14:05 ]
Helaas, 12:37 uur GMT is 14:37 uur CEST. Geen 1337 lancering dus...JeroenH schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:27:
Morgen om 13:37 NL tijd (als ik 12:37 GMT goed omreken) wordt een Atlas 5 gelanceerd met een geheime satelliet voor het NRO. Als het goed is komt er een live webcast.
[...]
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
Grrr, om de één of andere reden heb ik de grootste moeite om goed te rekenen met tijdzones. Bedankt voor de vorrectie, aangepast in de post.Flotter schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:55:
[...]
Helaas, 12:37 uur GMT is 14:37 uur CEST. Geen 1337 lancering dus...
Verwijderd
Tijdszones zijn dan ook belabberd. Er is geen enkele houvast, behalve dat je het opzoekt en dat het dan maar moet kloppenJeroenH schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:06:
Grrr, om de één of andere reden heb ik de grootste moeite om goed te rekenen met tijdzones.
Verwijderd
Meestal is het gewoon +6 om vanaf de oostkust van de VS (New York, Florida) naar 'onze' tijd om te rekenen. Behalve een week in Maart en een week in Oktober/November omdat wij op een andere dag van zomer/wintertijd wisselen...Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:08:
[...]
Tijdszones zijn dan ook belabberd. Er is geen enkele houvast, behalve dat je het opzoekt en dat het dan maar moet kloppen

Maar goed. Morgen rond half drie die Atlas-lancering kijken dus
Verwijderd
Gewoon... behalve dat je in de VS ook nog weer zeker zes tijdszones hebt.Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:24:
Meestal is het gewoon +6 om vanaf de oostkust van de VS (New York, Florida) naar 'onze' tijd om te rekenen. Behalve een week in Maart en een week in Oktober/November omdat wij op een andere dag van zomer/wintertijd wisselen...
Verwijderd
Ja ok, maar die het meest relevant voor rocket launches is die in Florida natuurlijkVerwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:42:
[...]
Gewoon... behalve dat je in de VS ook nog weer zeker zes tijdszones hebt.
Edit: en alles wat ik wou zeggen: omrekenen vanaf ET (eastern time) direct naar onze tijd met +6 gaat meestal goed en is veel makkelijker dan via GMT/UTC rekenen. Dan hoef je nooit iets op te zoeken behalve als je in de periode tussen zomer/wintertijd zit en dat is iets wat ik nog wel kan onthouden
-> Half 3 dusLaunch is scheduled for Thursday at 8:37 a.m. EDT
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 18:19 ]
Verwijderd
http://spacenews.com/spac...on-on-red-dragon-mission/
Die snotvervelende chauvinistisch Amerikanen moeten gewoon UTC-tijden aanleveren. De offset met UTC weet iedereen eigenlijk altijd wel van z'n eigen regio (degene die 't interessant vinden iig probably wel). Bok op met je 'Murica tijdzones!Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:54:
[...]
Ja ok, maar die het meest relevant voor rocket launches is die in Florida natuurlijk
Edit: en alles wat ik wou zeggen: omrekenen vanaf ET (eastern time) direct naar onze tijd met +6 gaat meestal goed en is veel makkelijker dan via GMT/UTC rekenen.
Lancering een stukje na 47 minuten.
Verwijderd
http://io9.gizmodo.com/hu...owards-new-hal-1784475468
Lijkt op de eerste SpaceX missie
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2016 22:50 ]
En hoezo "lijkt", weten we al hoe de eerste SpaceX Mars missie eruit gaat zien?
Verwijderd
Er zijn wat speculaties van de kenners van het NasaSpaceflight forum... En de serie heeft wat 'input' van Elon, dus misschien hebben we net de eerste sneak preview van de MCT gekregen (met wat artistieke vrijheid natuurlijk).XWB schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:01:
Met de nodige drama, maar natuurlijk.
En hoezo "lijkt", weten we al hoe de eerste SpaceX Mars missie eruit gaat zien?
http://news.xinhuanet.com/english/2016-08/03/c_135560995.htmChina's lunar rover Jade Rabbit, launched as part of the Chang'e-3 lunar mission in 2013, has stopped operations, according to an official announcement.
The State Administration for Science, Technology and Industry for National Defense (SASTIND) said on Wednesday that Chang'e-3, China's first lunar lander, has operated on the moon for 31 months, exceeding its design life by 19 months.
Chang'e-3 entered its 33th lunar night on July 28. A lunar night lasts approximately 14 earth days.
According to SASTIND, the Chang'e-3 has collected a large amount of scientific data, and the Jade Rabbit, far exceeding its design life of three months, completed many challenging missions for Chang'e-3, such as obtaining images of the moon's geological layers for the first time.
Het doel voor nu is om in 2017 een stuk hardware te laten landen, later wil het bedrijf ook grondstoffen ophalen.Spaceflight venture Moon Express wants to be the first private company ever to land on the Moon in 2017 — and now the company has been granted approval by the United States government to launch to the lunar surface. It's the first time the government has granted regulatory approval for a private mission beyond Earth orbit. And Moon Express came very close to being denied permission to go.
http://www.theverge.com/2...ht-us-government-approved
Verwijderd
Volgens mij was het ding inderdaad al vrijwel direct kapot. Het klinkt mij een beetje in de oren alsof ze systemen minimaal draaiende hebben gehouden, zodat men een MER-rover-achtig succes kon claimen.JeroenH schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:57:
Ik kan er bijna niets over vinden, maar volgens mij heeft dat ding geen grote afstand afgelegd. Informatie is schaars, maar het lijkt er op dat de rover niet meer gereden heeft dan de enkele tientallen meters die hij tijdens de eerste maandag aflegde. Jammer dat de Chinezen er zo geheimzinnig over doen.
Eigenlijk heel raar dat de FAA daar iets over te zeggen heeft. Dat men een hand heeft in de lancering op Amerikaans grondgebied is logisch, maar je zou zeggen dat men daarna in 'internationale wateren' zit.XWB schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 17:22:
De FAA heeft Moon Express toestemming gegeven om op de maan te landen.
Overigens krijgt men deze rechten via het Outer Space Treaty, dat staten zeggenschap geeft over - en verantwoordelijkheid voor - alles dat vanaf hun grondgebied gelanceerd wordt. Je moet je afvragen of dit nog helemaal van deze tijd is, waarbij privébedrijven het stokje overnemen van staatsorganen.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Bijna niet te geloven dat ze met minder rekenkracht dan een Arduino op de maan geland zijn.
In het wikipedia artikel waar ik naar staat nog wel iets bijzonders:
In het Nederlands kennen we de uitdrukkingen niet (en in het Engels volgens mij ook niet meer), maar de AGC werd dus in inner space en in outer space gebruikt!The AGC was also used for the United States Navy's Deep Submergence Rescue Vehicle.
Het gaat natuurlijk nergens over, maar ik vond het toch een geinige verrassing toen ze dit postten:

Ik heb mijn perk dus daarwerkelijk gehadSpooksel schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:36:
Meh, ik heb echt niks met die Indiegogo 'scampaigns'. Zeker niet met dit soort acties waar bij flexible funding aanstaat, dus als zij hun target niet halen dan krijgen ze als nog het wel al opgehaalde geld... maar de bezoekers niet hun perks. Lekker dan.
Doe mij maar Kickstarter, geen goal gehaald? Dan ook geen geld kwijt
[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 08-08-2016 11:43 ]
Bij Mars One's campagne (waar bovenstaande post die je quote over gaat) was het dus zo ingesteld dat er flexible funding is. MO probeerde iets van 400.000 dollar op te halen ofzo, kwam daar bij lange na niet aan maar al het geld van mensen die meededen kregen ze alsnog zonder ooit de rewards uit te voeren, want... doelstelling niet gehaald! Zo lame, blij dat ik daar niks mee gedaan heb toen.
CS zocht vertalers/proofreaders en ik heb me aangemeld. Het lijkt me wel leuk er echt (in het klein) deel van uit te maken.
http://www.citizensdebate.space/nl_NL/home
Leuk initiatief, lijkt me best wat.
http://arstechnica.com/sc...ngine-to-texas-for-tests/SpaceX appears to have taken a significant step forward with the development of a key component of its Mars mission architecture. According to multiple reports, during the Small Satellite Conference Tuesday in Logan, Utah, SpaceX President Gwynne Shotwell said the company has shipped a Raptor engine to its test site in MacGregor, Texas. A spokesman confirmed to Ars that the engine has indeed been moved to Texas for developmental tests.
FURTHER READING
Why landing a flying, fire-breathing Red Dragon on Mars is huge
The Raptor is SpaceX's next generation of rocket engine. It may be as much as three times more powerful than the Merlin engines that power its Falcon 9 rocket and will also be used in the Falcon Heavy rocket that may fly in late 2016 or early 2017. The Raptor will power SpaceX's next generation of rocket after the Falcon Heavy, the so-called Mars Colonial Transporter.

De locatie van SpaceX's Spaceport Texas.Spooksel schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:04:
Also, +je voor degene die weet waar we hier naar kijken en waarom het boeiend is
[afbeelding]
En waarom het boeiend is? Het is SpacexOMGWTFBBQ!!!1!

1) Boca Chica Village
2) Het stuk SpaceX grond (kaalgeschraapt) waar het command center komt
3) de zandberg vlakbij de kust waar de hangaar van de lanceerbasis straks gaat komen

[ Voor 15% gewijzigd door Spooksel op 10-08-2016 11:52 ]
Om hier even op terug te komen: ik was afgelopen week in Zweden, waar al een stuk minder lichtvervuiling was dan thuis, ook al zat ik zeker niet erg diep/noordelijk in Zweden.Compizfox schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:24:
[...]
Nee, gewoon vanuit de achtertuin.
Het was volle maan dus waar je ook naar toe gaat, donker had je het toch niet gekregen.
Maar ik herken me in wat je zegt. Ik doe ook wel eens aan 'echte' astrofotogratie (deep sky objects) en dan is lichtvervuiling echt een probleem. Ik zie vaak foto's van andere mensen die veel mooiere foto's maken met vergelijkbare belichtingstijd en equipment, en ik begin steeds meer te denken dat het aan lichtvervuiling ligt dat ik dat niet voor elkaar krijg.
Ik heb bijvoorbeeld meerdere malen een mooie wide shot van de Melkweg proberen te maken. Een shot als deze zeg maar. Maar hoeveel frames ik ook schiet, dat krijg ik gewoon niet voor elkaar. Ik heb ook nog nooit de Melkweg zo duidelijk met het blote oog gezien vanuit m'n achtertuin. En ik woon nog niet eens in een stad.
De helderste Melkweg die ik heb gezien (veel helderder dan thuis) was op een camping ergens in Duitsland of Oostenrijk (weet niet meer precies waar het was). Ik heb toen ook m'n camera opgezet en het resultaat was dit. Stelt weinig voor, want ik had niet zoveel tijd en ik was de dark frames vergeten. Maar het is wel m'n beste resultaat tot nu toe.
Ik veel andere landen die minder dichtbevolkt zijn kun je gewoon een halfuurtje rijden met de auto om in een gebied zonder lichtvervuiling te komen. Maar in Nederland (en andere delen van West-Europa) kan dat gewoon niet. Kijk maar naar onderstaande foto:
[afbeelding]
De enige plek die je hebt is eigenlijk de Afsluitdijk. Ik denk dat ook de duinen niet zoveel verschil gaan maken, daarvoor ligt het veel te dicht bij de bewoonde wereld.
Dit is een shot van daar (m'n beste tot nu toe):

Zoiets hoef ik thuis in Nederland niet eens te proberen
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Sja zo werkt crowdfunding nou eenmaal. Mensen zien het soms als een soort webshop maar in principe doe je een (micro-) investering in een product of bedrijf. En zoals altijd met investeringen kleeft daar ook een risico aan. If it sounds too good to be true, it usually is.Spooksel schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:51:
Ik weet niet wat de exacte details waren van hun campagne, maar ik heb het vermoeden dat ze die raket uiteindelijk toch wel zouden gaan lanceren en dat het geld van Indigogo een leuke bijkomstigheid was om de kosten wat draaglijker te maken dan. Dan is het leuk als ze je perk idd uitvoeren bij de lancering.
Bij Mars One's campagne (waar bovenstaande post die je quote over gaat) was het dus zo ingesteld dat er flexible funding is. MO probeerde iets van 400.000 dollar op te halen ofzo, kwam daar bij lange na niet aan maar al het geld van mensen die meededen kregen ze alsnog zonder ooit de rewards uit te voeren, want... doelstelling niet gehaald! Zo lame, blij dat ik daar niks mee gedaan heb toen.
Ok, dan heb je bijvoorbeeld nog die stunt van Planetery Resources, maar die waren dan wel weer zo fair om alles terug te geven!
Uiteindelijk hebben ze ruim $1.5M opgehaald, een massaal succes dus. En toen werd het grotendeels stil rondom het project, enkele targets vanuit de stretch goals (een soort van game) werden nog wel geleverd en heel soms kwam er een filmpje naar buiten met wat engineers dr in die dan over de ontwikkeling vertelden.
Uiteindelijk hadden ze Arkyd-3 ontwikkeld, een 3u cubesat tech demonstrator die als testplatform moest dienen voor een Arkyd-100. De Arkyd-3 ging echter verloren tijdens een ontfortuinlijke lancering
Fast forward naar een maand of 2 geleden en ineens krijgen alle backers een update, de laatste update zo blijkt, Planetary Resources heeft het complete project gecancelled en iedereen krijgt zijn geld terug (mits ze op tijd reageren binnen een window van 45 dagen). Op hetzelfde moment komt er echter ook nieuws naar buiten van een fundingsronde van $20M+ en lanceren ze een nieuwe idee, het Ceres netwerk.
Een hoop mensen verdenken ze er nu van dat ze die Kickstarter gelden als een soort van goedkope, renteloze 'lening' gebruikt hebben (op wat promokosten na) om voor hun ontwikkeling van Ceres te gebruiken. En dan moeten ineens bijna 18.000 mensen hun geld gaan terugvragen binnen 45 dagen... je kan natuurlijk nog wel verwachten ook dat een fors deel daarvan die communicatie gemist heeft danwel te laat reageert.
Anyway, een aardige koude kermis dus

Met dat in het achterhoofd steun ik projecten als Mars One en Arkyd niet. Van beide schatte ik de kans op behalen van het doel erg laag in, plus dat het allemaal nogal ver van mijn bed aanvoelde (zeker MO). CS vind ik anders; niet alleen is het veel dichterbij (ik ga er nog wel een keertje kijken) maar ik vind het volgen van het proces al een beetje van mijn geld waard. Als ze hun einddoel halen, des te mooier, indien niet, dan niet.
Niet vergeten, komende zondagochtend SpaceX-lancering. Landing op zee?
De lancering van de Falcon Heavy wordt ook steeds verder naar achteren gezet heb ik het idee. Zou het nog wel 2016 worden?
Wist alleen niet van hun "doorstart" met 20mil. Beetje vreemd allemaal.
Lightsails van Bill Nye heb ik ook nog
Webcasts:
Ze hebben het landen nu echt goed onder controle
"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.
Dr loopt al een feedback topic voor wat correcties.
Voor ruimtevaartfans, deze film is in aantocht:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BuRN-V5mCFM]
De grap is dat ze, met ingang van deze uitzending eigenlijk, het al aangepast hebbenJeroenH schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 12:43:
Ik ben benieuwd wanneer SpaceX het woordje "attempt" weg gaat halen bij de volgende landingen.
• Wanneer is de eerste lancering van de Falcon Heavy?
• Wanneer is de eerste lancering met de nieuwe Raptor motor?
• Wanneer krijgen we het ontwerp van de Colonial Transporter te zien?
Staat momenteel gepland voor november 2016, maar eerlijk gezegd zou het me verbazen als het daadwerkelijk nog in 2016 ging gebeuren.DCFreak schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:44:
Voor mijn gevoel brengt SpaceX meer snelheid (en spektakel) in de ontwikkeling van de ruimtevaart dan de afgelopen paar decennia bij elkaar. Aantal zaken die ik mij toch nog afvroeg;
Voorzover ik weet (heb je net zo lang gegoogled als ik?) is daar nog niets over bekend. De motor is nog niet eens als geheel getest, alleen deelcomponenten zoals de injectors. Kon nog wel eens even duren.• Wanneer is de eerste lancering met de nieuwe Raptor motor?
Wat zei Elon Musk toen je hem dit vroeg op Twitter?• Wanneer krijgen we het ontwerp van de Colonial Transporter te zien?
Verwijderd
Staat geplanned voor komende December.DCFreak schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:44:
Voor mijn gevoel brengt SpaceX meer snelheid (en spektakel) in de ontwikkeling van de ruimtevaart dan de afgelopen paar decennia bij elkaar. Aantal zaken die ik mij toch nog afvroeg;
De eerste complete Raptor is vorige week naar McGregor verscheept• Wanneer is de eerste lancering met de nieuwe Raptor motor?
http://arstechnica.com/sc...ngine-to-texas-for-tests/
27 September 12:30 Mexicaanse tijd. (IAC speech van Elon)• Wanneer krijgen we het ontwerp van de Colonial Transporter te zien?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2016 23:08 ]
Gaan alweer geruchten de ronde dat dit weer is uitgesteld naar Q1 2017Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:57:
[...]
Staat geplanned voor komende December.
Ook hier worden op internet alweer vraagtekens bij gezet. zou ook om een "schaalmodel" kunnen gaan zijn nu de geruchten op internet.[...]
De eerste complete Raptor is vorige week naar McGregor verscheept
http://arstechnica.com/sc...ngine-to-texas-for-tests/
Je hoort er iig nog verrekt weinig over. Volgens mij was het plan om in September of Oktober dat ding al omhoog te sturen, dan verwacht je toch dat er inmiddels wel iemand ergens wat gezien of gehoord heeft.Elve1984 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:35:
[...]
Gaan alweer geruchten de ronde dat dit weer is uitgesteld naar Q1 2017
Hoe dan ook - Q4 2016 of Q1 2017 - heel lang hoeven we niet meer te wachten.Elve1984 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:35:
[...]
Gaan alweer geruchten de ronde dat dit weer is uitgesteld naar Q1 2017
Waarom zou het geen volwaardige motor kunnen zijn? Waarop is de aanname dat het om een schaalmodel zou gaan gebaseerd?Ook hier worden op internet alweer vraagtekens bij gezet. zou ook om een "schaalmodel" kunnen gaan zijn nu de geruchten op internet.
Als Falcon Heavy in Q1 2017 moet vliegen dan is nu zo'n beetje het moment om een volwaardige motor te hebben. Zo niet dan gaat Q1 heel krap worden qua planning.
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 16-08-2016 11:24 ]
Verwijderd
Raptor is voor MCT/BFR. We hebben geen idee hoe Raptor er uitziet, vandaar ook de speculatie dat Raptor 'schaalbaar' is en er 2 motoren komen, een kleine en een grote. Persoonlijk geloof ik dat niet, en denk ik dat SpaceX net zoals bij de Marlin voor de Falcon slechts 1 motor voor zowel de MCT als de BFR zal gaan gebruiken (en dat die dus nu in McGregor staat
We zullen het pas allemaal op 27 September weten..
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2016 11:44 ]
Oh film, ik dacht serie. Ik ben stiekem ook benieuwd naar IMDB: Voyage of Time (2016) (maar dit valt een beetje buiten scope van dit topic
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Thanks. Er zijn/waren geruchten uit 2015 dat Falcon Heavy misschien met een Raptor motor zou vliegen. Maar ik snapte al niet hoe ze dat in zo'n korte periode voor elkaar zouden kunnen krijgen.Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:36:
Raptor en Falcon Heavy zijn ongerelateerd. Het zou kunnen en misschien logisch zijn om Raptor ooit voor een nieuwe grotere upper stage voor FH te gebruiken, aangezien de performance van FH door de huidige upper stage van de Falcon 9 beperkt zou worden, maar dit is nooit door Elon of SpaceX bevestigd. Sterker nog, Elon heeft gezegd dat er momenteel geen herbuikbare 2e trap voor de Falcon in ontwikkeling is, ondanks dat dat aantrekkelijk is, maar dat de prioiteiten bij de Marsraket liggen.
In dat geval is er nog tijd, MCT/BFR gaan we pas na 2020 zien.Raptor is voor MCT/BFR. We hebben geen idee hoe Raptor er uitziet, vandaar ook de speculatie dat Raptor 'schaalbaar' is en er 2 motoren komen, een kleine en een grote. Persoonlijk geloof ik dat niet, en denk ik dat SpaceX net zoals bij de Marlin voor de Falcon slechts 1 motor voor zowel de MCT als de BFR zal gaan gebruiken (en dat die dus nu in McGregor staat)
1 voor de BFR
1 voor gebruik als een upper-stage motor (voor Falcon Heavy en/of F9)
Het Amerikaanse leger heeft een contract afgesloten met SpaceX waarin ze vragen om een Raptor-gebaseerde upper-stage motor te maken (http://www.parabolicarc.c...g-infusion-raptor-engine/).
De Raptor voor de upper-stage is echter te klein om met kleine aanpassingen onder de BFR te schroeven, dus ga ik ervanuit dat er 2 varianten komen. Het zou goed kunnen dat de variant die nu naar McGregor verstuurd is de upper-stage variant is (ook omdat dit af moet zijn voor eind 2018, en de BFR is pas later gepland)
What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)
Vergeet dat maar. Hij wordt al 1,5 jaar steeds een paar maandjes opgeschoven. Ik denk dat hij Q4-17 of Q1-18 de lucht pas in gaat...XWB schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:23:
[...]
Hoe dan ook - Q4 2016 of Q1 2017 - heel lang hoeven we niet meer te wachten.
Hierover ging het op Reddit. hier een linkje naar het topic. er word ook verwezen naar een artikel op nasaspaceflight.com maar dit krijg ik zo niet gevonden.XWB schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:23:
Waarom zou het geen volwaardige motor kunnen zijn? Waarop is de aanname dat het om een schaalmodel zou gaan gebaseerd?
De FH maakt geen gebruik van de Raptor motor. heel genuanceerd bestaat de FH gewoon uit 3 aan elkaar geknoopte F9 first stages. met een upperstage.Als Falcon Heavy in Q1 2017 moet vliegen dan is nu zo'n beetje het moment om een volwaardige motor te hebben. Zo niet dan gaat Q1 heel krap worden qua planning.
Verwijderd
Het grootste probleem voor Raptor voor een Falcon upper stage is het formaat. Het Formaat van de nozzle van de Merlin-Vacuum is het maximale wat in de fairing past:Nvidiot schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:58:
Het zou me niets verbazen als er 2 versies van de Raptor gaan komen:
1 voor de BFR
1 voor gebruik als een upper-stage motor (voor Falcon Heavy en/of F9)
Het Amerikaanse leger heeft een contract afgesloten met SpaceX waarin ze vragen om een Raptor-gebaseerde upper-stage motor te maken (http://www.parabolicarc.c...g-infusion-raptor-engine/).
De Raptor voor de upper-stage is echter te klein om met kleine aanpassingen onder de BFR te schroeven, dus ga ik ervanuit dat er 2 varianten komen. Het zou goed kunnen dat de variant die nu naar McGregor verstuurd is de upper-stage variant is (ook omdat dit af moet zijn voor eind 2018, en de BFR is pas later gepland)

Ter vergelijking: Merlin vacuum vs de Merlin van de eerste trap:

Een vacuum-raptor met 3x zoveel thrust zou dus betekenen dat de diameter van de 2e trap groter moet worden. Dat moet toch al, aangezien een Raptor met 3x zoveel thrust ook 3x zoveel brandstof verbruikt, de 2e trap niet heel veel langer kan worden om meer brandstof kwijt te kunnen (Falcon is al heel erg lang en skinny), én Raptor gebruikt brandstof met een lagere dichtheid (Methaan) wat ook al meer ruimte in neemt.
De huidige diameter van de Falcon 9 (1e+2e trap), 3.7 meter, is precies het maximale wat per truck getransporteerd kan worden over het US highway system (het lijkt wel of ze er over nagedacht hebben
Een Raptor upper stage móet dus wel een grotere diameter krijgen, is niet meer per truck transporteerbaar wat de kosten erg zal opdrijven. De enige manier waarop een Raptop voor Falcon 9 'sense' maakt is als de upper stage dan ook herbruikbaar is, waardoor hij gewoon dicht bij de launch site kan landen. Dit gaat niet 1,2,3 gebeuren, aangezien SpaceX niet met een herbruikbare 2e trap bezig is.
Daarnaast denk ik dat SpaceX nu echt wel bijna 'klaar' is met het upgraden van de Falcon familie, en dat ze zich nu eerst zullen richten op het snel herbuikbaar maken van het huidige systeem en de launch-rate opschroeven in plaats van dingen ingewikkelder te maken. De engineers en ontwerpen werken waarschijnlijk al een tijdje niet meer aan Falcon maar aan Mars. Dat moet ook wel als Elon in 2026 BFR+MCT operationeel wil hebben. Raptor is dus puur voor BFR/MCT, dat kan bijna niet anders.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2016 23:58 ]
Anyway, bits and bytes:
Gisteren is de ASDS teruggekeerd met de JCSAT-16 1e trap aan boord, binnen 4uur na aankomst was deze al verwijderd van het schip en op de kade gezet ter voorbereiding van het verwijderen van de poten en het vervoer terug naar de hangaar van LC-39A.

Tevens is gisteren de IDA-2 uit de kofferbak van Dragon gehaald bij het ISS en morgen zullen er twee astronauten op uit gaan om hem te installeren
De Dragon in kwestie zal volgende week vrijdag (de 26e) overigens weer terugkeren voor een duik in de Grote Oceaan.
[ Voor 1% gewijzigd door mcDavid op 18-08-2016 10:49 . Reden: thnx voor de correctie @ hieronder ]
De Falcon9 heeft 9 Merlins. Dragon is de naam van de payload capsulemcDavid schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:10:
Als die Raptor efficiënter is, kan ik me ergens nog voorstellen dat ze een Falcon met bijv. 4 Raptors maken in plaats van 9 Dragons. Al zou dat landen wel een héél stuk lastiger (zo niet onmogelijk) maken.
En het is inderdaad de bedoeling om ook een 1st stage te maken op basis van de Raptor. Maar de vacuüm variant krijgt voorrang. Ze kunnen namelijk wel 3 falcon9's aan elkaar knopen voor meer vermogen in de atmosfeer. Maar om een zwaardere 2e stage te gebruiken (DoD) of verder te komen (Mars) moeten ze ook meer vermogen in de vacuüm motor hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door RocketKoen op 18-08-2016 10:40 ]
http://www.wonderdiscover...ng-nasa-nearly-two-years/After nearly two years of searching NASA has reestablished contact with its sun studying satellite, STEREO-B spacecraft. Which went missing on October 1, 2014 after losing contact with the team back on Earth. At 6:27 p.m. ET, NASA received a downlink signal from the spacecraft using the ground-based communication antennas in the Deep Space Network.
The STEREO Missions Operations team still need to figure out if the spacecraft is healthy and capable of carrying on with its solar research after being unable to communicate with its home planet for such a long time, but the fact that it’s in touch at all is promising.
This signal from STEREO-B provided NASA with valuable information about the spacecraft’s position.
Da's nog redelijk dichtbij, zeg, 4200km! (ter vergelijk, de diameter 139822km).Probe set for science pass of Jupiter
A probe flown by the US space agency Nasa is about to make its first close approach to the planet Jupiter since going into orbit in July.
Juno will pass just 4,200km above the cloud tops of the gas giant on Saturday.
No previous spacecraft has got so close to the world during the main phase of its mission.
Juno will have all its instruments - and its camera - switched on for the encounter.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Verwijderd
Of misschien nog dichter bij huis - een ~derde van de diameter van de Aarde. Dat is vrij krap en daarmee ook vrij knap!anandus schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:18:
Cool:
[...]
Da's nog redelijk dichtbij, zeg, 4200km! (ter vergelijk, de diameter 139822km).

http://www.pldspace.com/
Wikipedia weet er ook nog het een en ander over te vertellen: Wikipedia: PLD Space, maar ik had er tot vandaag nog nooit van gehoord..PLD Space is a European startup that is developing space technologies to provide suborbital and orbital commercial launch services, dedicated to small payloads and nanosatellites.
[ Voor 27% gewijzigd door Garyu op 29-08-2016 09:58 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
In oktober staat SES-10 op de rol en deze zal gebruik gaan maken van deze booster, het is vandaag bevestigd door SES
Verwijderd
Wat mij betreft is het verhaal inderdaad pas een succes als ze een trap daadwerklijk opnieuw gebruikt hebben. Voor die tijd is het een knap kunststukje zonder praktische inslag.Spooksel schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:04:
De SpaceX CRS-8 booster gaat weer vliegen! \o/
In oktober staat SES-10 op de rol en deze zal gebruik gaan maken van deze booster, het is vandaag bevestigd door SES
The @SpaceX Falcon 9 just exploded at their Launch Complex at Cape Canaveral.
I am being told the explosion shook the entire facility.
The rocket is currently in flames. Staffers at the facility are telling me. Plumes of smoke rising from Launch Complex.
[ Voor 16% gewijzigd door XWB op 01-09-2016 15:18 ]
Verwijderd
Hotfire (test) van de Falcon 9 voor AMOS-6. Hoop dat er niet teveel schade aan de launchpad is...XWB schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:21:
Was er vandaag een lancering gepland dan?
[afbeelding]
I am the great Cornholio!
Verwijderd
Live stream: http://kscwmserv1.ksc.nasa.gov/channel4
(openen met VLC)
Reddit livefeed door r/SpaceX mods.
Er wordt gezegd dat de pad vernietigd is.
Verwijderd
Jawel, het is een full-up test, die eigenlijk precies hetzelfde is als de lancering, behalve dat ze hem op de launchpad houden. Het zou gebeurd zijn nog voor de hotfire, ongeveer ten tijde van het aftanken van de LOX van de 2e trap. Misschien dus alwéér een gescheurde 2e trap LOX tank?MetaFrame schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:50:
Wat ook niet gek is met zo een klap natuurlijk. Vraag ik me af, bij zo een testfire: neem aan dat ze de raket niet helemaal aftanken toch?
Edit: De payload zou er misschien niet opzitten.
Edit2: Of niet.
en:Hold down tests are just 1st stage usually.
Geen payload dus.Tricky to tell - certainly no fairing on top.
https://twitter.com/doug_ellison/
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2016 16:00 ]
Verwijderd
Het is een integraal onderdeel van de raket. Als er bijvoorbeeld een probleem is met de LOX tank van de 2e trap, heb je liever dat die niet ontploft als de payload er op zitMetaFrame schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:53:
Okay... Blijf het vreemd vinden dat ze bijv. die 2e trap ook aftanken.
Enige waar je nu op kunt hopen is dat de pad niet compleet aan gort is geblazen.
[ Voor 15% gewijzigd door Ample Energy op 01-09-2016 16:25 ]
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
https://twitter.com/Reuters/status/771352966209167361SpaceX says no injuries in blast; says 'anomaly' on launch pad during test firing resulted in loss of vehicle and payload
[ Voor 34% gewijzigd door HaterFrame op 01-09-2016 16:30 ]
Launch timer:
Geen launch