Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Wel een hoop geld voor een rit van net geen 10 minuten (lancering tot landing). Ook wel apart dat ze dit zien als testen voor het grote werk terwijl SpaceX eigenlijk meteen op volledige schaal aan het testen is. Is het wel zo "makkelijk" om op te schalen van hun huidige raket naar een SpaceX concurrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:51
niekvandermeer schreef op zondag 19 juni 2016 @ 20:41:
Wel een hoop geld voor een rit van net geen 10 minuten (lancering tot landing).
Ik denk dat er wel markt voor is. Jonge (Russische?) ICT-miljardairs die van gekkigheid niet meer weten waarmee ze bij hun vrienden kunnen opscheppen zullen hierop afkomen.
Ook wel apart dat ze dit zien als testen voor het grote werk terwijl SpaceX eigenlijk meteen op volledige schaal aan het testen is. Is het wel zo "makkelijk" om op te schalen van hun huidige raket naar een SpaceX concurrent?
Apart? Het is een andere route dan SpaceX, dat wel. Opschalen is niet makkelijk, simpelweg omdat het belangrijkste verschil tussen suborbitaal en orbitaal meerdere ordes van grootte in energie is. Maar dat neemt niet weg dat als je een paar jaar suborbitale raketten gelanceerd hebt, je organisatie wel heel veel ervaring heeft met de logistiek van lanceringen en landingen, en die ervaring komt vast goed van pas. En als de suborbitale pretvluchten een winstgevende onderneming blijken, dan kan die cashflow mooi de ontwikkeling van de orbitale vluchten in. SpaceX begon/begint gelijk groot, en als dat lukt (waar het op lijkt) zijn ze sneller bij waar ze willen zijn (herbruikbare orbitale ruimtevaart). Maar het is ook een groter technisch en financieel risico.

Ik snap die Jeff wel. Kijk ook naar BO's motto: Gradatim Ferociter! (gradually ferocious) Voorzichtig en ambitieus tegelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2016 21:21 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Deze website, die ik verder niet ken en die er ook geen bronnen voor geeft, meldt dat de Blue Origin capsule gisteren flink harder landde dan de bedoeling was. Blue Origin zelf zegt er niets over, en na wat googlen vind ik ook geen bevestiging.

Speculatie op basis van de video, waarop de landing inderdaad hard *lijkt*?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:35:
Deze website, die ik verder niet ken en die er ook geen bronnen voor geeft, meldt dat de Blue Origin capsule gisteren flink harder landde dan de bedoeling was. Blue Origin zelf zegt er niets over, en na wat googlen vind ik ook geen bevestiging.

Speculatie op basis van de video, waarop de landing inderdaad hard *lijkt*?
Volgens mij werd tijdens de landing verteld dat er in de laatste seconde een vertraging plaatsvind door middel van raketten en die zorgen ook voor de grote stofwolk. Er is dan dus gewoon een erg zachte landing met een hoop stof er omheen. Volgens mij land de soyuz op eenzelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
niekvandermeer schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:45:
Volgens mij werd tijdens de landing verteld dat er in de laatste seconde een vertraging plaatsvind door middel van raketten en die zorgen ook voor de grote stofwolk. Er is dan dus gewoon een erg zachte landing met een hoop stof er omheen. Volgens mij land de soyuz op eenzelfde manier.
Het blijft (voor mij/ons) speculeren, maar als ik de video's van de capsulelanding van vlucht 1 (4m20s) (volgens mij geen landingsraketten) en vlucht 4 (2m50s) (als het goed is wel landingsraketten) vergelijk dan zien die er toch verdraaid hetzelfde uit.

Maar goed, BO laat er niet veel over los, dus harde feiten hebben we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:08:
[...]

Het blijft (voor mij/ons) speculeren, maar als ik de video's van de capsulelanding van vlucht 1 (4m20s) (volgens mij geen landingsraketten) en vlucht 4 (2m50s) (als het goed is wel landingsraketten) vergelijk dan zien die er toch verdraaid hetzelfde uit.

Maar goed, BO laat er niet veel over los, dus harde feiten hebben we niet.
Hier: https://www.blueorigin.com/technology staat het volgende:

A CLASSIC PARACHUTE LANDING
The crew capsule descends under parachutes for a smooth landing, in the same way as the earliest space pioneers. Three independent parachutes provide redundancy, while a retro-thrust system further cushions your landing.

Dus toch een systeem om op het laatste nog extra af te remmen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
niekvandermeer schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:45:
[...]

Dat klopt, Soyuz gebruikt ook retroraketjes voor een extra vertraging in de laatste meters. Maar een "erg zachte landing" schijnt dat toch bepaald niet te zijn, astro/kosmonauten schijnen geregeld enige tijd buiten westen te zijn van de klap.

De telemetrie bij de landing van vlucht 4 van New Shepard laat zien dat de capsule met 22 MPH (ofwel 35 km/h = ~10 m/s ) neerkomt. De soyuz vuurt zijn remraketjes 1m boven de grond af, en die zijn duidelijk zichtbaar. Zou de New Shepard capsule dat in dit geval ook gedaan hebben, was de klap alsnog 10 G (aangenomen dat die raketjes de capsule ideaal afremmen naar 0). Bepaald comfortabel kun je dat niet noemen. Zonder retroraketten zou de klap best eens fataal geweest kunnen zijn, afhankelijk van de kreukelzone van de capsule zelf.

edit: De Soyuz komt met 24 ft/s (7 m/s) aan. Dat geeft 'm in die laatste meter (op zijn best) een vertraging van grofweg 5 G.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 21-06-2016 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 17:27
In deze video beschrijft Paolo Nespoli zijn ervaring met de 'zachte landing' van de Soyuz als een aanrijding tussen een vrachtwagen en een klein autotje... en de Soyuz is het kleine autotje :P

http://www.esa.int/spacei...try_and_landing_explained

[ Voor 20% gewijzigd door Spooksel op 21-06-2016 12:46 ]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als ik weer goed reken met de tijdzones (altijd een probleem) dan wordt morgenochtend om 06:00 onze tijd een Indiase Polar Satellite Launch Vehicle gelanceerd met twintig satellieten aan boord (één grote en 19 kleintjes).

Als het goed is zendt dit kanaal de lancering live uit. Ik lig dan echter nog op één oor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En de lancering is gelukt:

Overmorgen (24 juni) staat er een lancering van een Atlas 5 op het programma, met aan boord een satelliet van de Amerikaanse marine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Over een kleine 50min opent het lanceerwindow voor de ULA Atlas V met de MUOS-5 payload voor de US Air Force :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is die Atlas snel op snelheid zeg. Ding schiet echt omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Mjah, dat lukt wel met 5 SRB's d'r aan in die 551 config :D Als je het vergelijkt met de 401 config waarmee ze bijvoorbeeld de Cygnus'jes lanceerden naar het ISS, die gingen veel minder snel van de pad af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 20:00

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Man man. Ik kreeg deze week via m'n werk een uitnodiging om te komen kijken bij de ontwikkeling van de SLS in het NASA Marshall Space Flight Center. Maar helaas gaat die vlieger voor mij niet op; je mag alleen binnen als je US Citizen bent :'(... Wat je noemt blij maken met een dood vogeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Ja, die ITAR regeltjes zijn een bitch :( Wel balen ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn oog viel er toevallig op in de ticker onder de launch video van de Atlas 5: over maar iets meer dan drie dagen arriveert Juno in een baan om Jupiter:

https://www.nasa.gov/mission_pages/juno/main/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Minder dan een halve dag nog voordat Juno (als alles goed gaat) zich met een 35 minuten durende burn in een baan om Jupiter zal nestelen. Ik ga het niet live meemaken, het is me te laat en visueel spectaculair zal het niet zijn. Ik zie het morgenochtend wel op Twitter of het gelukt is of niet ;)

Hier en hier wat achtergrondinformatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AbOKG6I.png

Het is serious business momenteel!

FYI: dit is het apparaat waarmee ze momenteel met JUNO communiceren:

[ Voor 55% gewijzigd door JackBol op 04-07-2016 22:16 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

live tracking van de antennas is hier http://eyes.nasa.gov/dsn/dsn.html
Inderdaad erg druk met JNO

edit:// nu alles is Madrid

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 04-07-2016 23:46 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEvio
  • Laatst online: 26-08 15:32
De magnetometer arm van Juno doet me denken aan de leeskop van een harde schijf. Wat zou hij gelezen hebben als ze 'm naar de ringen van saturnus hadden gestuurd :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Nou, het is gelukt. In de persco hebben ze ook nog een filmpje laten zien van de beweging van Junipers binnenste manen. Erg indrukwekkend.

[ Voor 23% gewijzigd door JackBol op 05-07-2016 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 12:26
Zal de komende 20 maanden veel raw-data binnen komen van Juno. Ben zeer benieuwd, vooral een ruimtevaartuig van 2011, hoop iets minder slechte kwaliteit beeldmateriaal te zien dit keer. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:07
slijkie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:10:
Zal de komende 20 maanden veel raw-data binnen komen van Juno. Ben zeer benieuwd, vooral een ruimtevaartuig van 2011, hoop iets minder slechte kwaliteit beeldmateriaal te zien dit keer. :-)
Huh? Minder slecht beeldmateriaal dan wat? En wat is er mis met lanceringen in 2011?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
zetje01 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:19:
[...]

Huh? Minder slecht beeldmateriaal dan wat? En wat is er mis met lanceringen in 2011?
Nee, de ouderdom van de verschillende ruimtesondes die grote afstanden moeten doen, bijvoorbeeld laatst bij Pluto, vond het gemiddelde beeldmateriaal matig, maar dat ding is dan heel wat eerder dan 2011 gemaakt en de ruimte ingeschoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
slijkie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:45:
[...]

Nee, de ouderdom van de verschillende ruimtesondes die grote afstanden moeten doen, bijvoorbeeld laatst bij Pluto, vond het gemiddelde beeldmateriaal matig, maar dat ding is dan heel wat eerder dan 2011 gemaakt en de ruimte ingeschoten.
"Gemiddelde beeldmateriaal van Pluto matig"?
Ik ben sprakeloos; ik vind het beeldmateriaal namelijk ronduit spectaculair.
Prettige dag nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zetje01 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:08:
[...]

"Gemiddelde beeldmateriaal van Pluto matig"?
Ik ben sprakeloos; ik vind het beeldmateriaal namelijk ronduit spectaculair.
Prettige dag nog!
Maar, maar, het is geen 4K 120FPS! (niet dat dat wetenschappelijk enige waarde zou hebben)

(het beeldmateriaal van Pluto 'matig' noemen is inderdaad wel een beetje de grootste WTF dat ik ooit hier op Tweakers gelezen heb... :/ )

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2016 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Afbeeldingslocatie: http://pluto.jhuapl.edu/Multimedia/Science-Photos/pics/nh-pluto-surface-scale.jpg

I'm just gonna leave this here...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Om nog maar te zwijgen over het versturen van HD/4K data over zo'n afstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:11:
Maar, maar, het is geen 4K 120FPS! (niet dat dat wetenschappelijk enige waarde zou hebben)

(het beeldmateriaal van Pluto 'matig' noemen is inderdaad wel een beetje de grootste WTF dat ik ooit hier op Tweakers gelezen heb... :/ )
Uit het Ars Technica artikel waarnaar ik hierboven linkte:
Also included is a camera, JunoCam, but that instrument is more for public outreach purposes than science.
Dit zal voor veel andere ruimtesondes in meer of mindere mate ook gelden.

Op hetzelfde Ars Technica een aardig artikel met mooie foto's van de bouw en het testen van Juno.

Machtig interessant vind ik de radiation vault, welke gemaakt is van 1 cm dik titanium en 180 kg weegt. Dat is 5% van het totaalgewicht van 3600 kg. En dan nog is de missieduur beperkt door stralingsschade aan de diverse componenten van het ruimtevaartuig. Ik las ergens dat de verwachting is dat de optische camera er na een paar banen als eerste mee op zou houden, waarschijnlijk omdat deze noodzakelijkerwijs niet in die vault zit. Dus ze zullen wel op willen schieten met het maken van de foto's denk ik, nu Juno in zijn baan om Jupiter zit tikt de klok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Wat leuk, er zijn drie lego-poppetjes aan boord van Juno: de Romeinde god Jupiter, zijn vrouw Juno en Galileo Galilei:

Afbeeldingslocatie: http://www.space.com/images/i/000/011/383/original/lego-juno-minifigures.jpg

Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

bijvoorbeeld laatst bij Pluto, vond het gemiddelde beeldmateriaal matig
Volgend keer een smiley plaatsen, ik dacht haast dat je dit meende.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:11:
[...]

Zo zo :X Durf bijna mijn mening niet meer te geven. Kijk, ik vind het ook allemaal mooi, ruimtevaart, de dingen die anno nu gebeuren. maar als wij een 4K, 8K en hogere camera kunnen bouwen en apparaten die enorme afstanden kunnen overbruggen, zou ik het heel fijn vinden om extreem hoge kwaliteit beeldmateriaal te ontvangen.

Vanzelfsprekend ben ik absoluut geen expert op wat er wel en niet kan in de ruimte, want er zullen bepaalde uitdagingen zijn mbt straling, filters in het algemeen en waarschijnlijk nog talloze uitdagingen. Maargoed, het is geen klacht, maar zie het als dat ik het graag zie. Verder heeft het uiteraard wetenschappelijk niet heel erg veel meerwaarde. Maar ik weet wel dat er wetenschappers zitten te gokken op blurry foto's van wat het nou precies is. Als er ultra resolutie beeldmateriaal is, dan zal dat al minder lastig worden.

Dus... binnenkort Google Streetview Jupiter. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Hier, reken zelf maar uit "hoeveel K"!
http://photojournal.jpl.nasa.gov/tiff/PIA20733.tif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
slijkie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 18:23:
Kijk, ik vind het ook allemaal mooi, ruimtevaart, de dingen die anno nu gebeuren. maar als wij een 4K, 8K en hogere camera kunnen bouwen en apparaten die enorme afstanden kunnen overbruggen, zou ik het heel fijn vinden om extreem hoge kwaliteit beeldmateriaal te ontvangen.
Er zijn meerder problemen met een 4K of 8K camera.

Ruimtesondes hebben doorgaans maar beperkte opslag capaciteit voor als ze iets niet meteen kunnen verzenden. Een 4K foto kan veel ruimte innemen afhankelijk van het formaat. Technisch is het lastige het verzenden van de beelden. Hoe verder een ruimtevaartuig is van de aarde hoe bandbreedte er is en hoe langer het duurt voordat data als een 4K foto verzonden en ontvangen is.

De apparatuur op een ruimtemissie is vaak ook beperkter omdat deze behoorlijk robuust moet zijn. De ruimte is geen fijne plek voor elektronica. Er is behoorlijk wat straling waartegen de elektronica bestand gemaakt moet worden. Verder is er ook nog het risico dat er iets botst met het ruimtevaartuig waardoor schade ontstaat. Ook dit wordt meegenomen in het ontwerp van de apparatuur. De Juno missie heeft een gewone camera aan boord, de JunoCam (JCM). Door de omstandigheden rondom Jupiter is de verwachting dat deze slechts zeven omwentelingen om Jupiter zal werken voordat de camera stuk gaat door de straling.

Wetenschappelijk valt hier ook natuurlijk iets over te zeggen. Normale foto's gemaakt in zichtbaar licht (voor menselijke ogen) hebben een beperkte wetenschappelijke waarde. Een foto van Mars, Jupiter of Pluto kan natuurlijk mooi zijn maar we kunnen er verder weinig mee. Een hoop zaken in ons universum bevinden zich buiten wat mensen kunnen zien. De JunoCam is dan alleen bedoeld om foto's te maken voor het publiek en educatieve doelen. Wetenschappelijk gezien is het geen belangrijk instrument voor deze missie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

CMD-Snake schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:02:
[...]

De Juno missie heeft een gewone camera aan boord, de JunoCam (JCM). Door de omstandigheden rondom Jupiter is de verwachting dat deze slechts zeven omwentelingen om Jupiter zal werken voordat de camera stuk gaat door de straling.
Helaas wel :( De CCD zal steeds meer dode pixels vertonen, totdat fotos niet meer om aan te zien zijn of er een kritisch onderdeel in het processing path faalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Scott Manley (met zijn leuke KSP Youtube kanaal) heeft n.a.v. van het feit dat Juno zonnepanelen heeft i.p.v. een RTG een interessante video gemaakt over het plutoniumtekort van NASA:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is ook weer gelukt:

Ik lees hier en daar dat dit een "upgraded" Soyuz is. Heeft iemand een idee wat deze upgrades zijn? (Ik heb nog niet gegoogled)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 14:48
Soyuz-MS upgrades: Wikipedia: Soyuz MS

Progress-MS, komt overeen met de Soyuz. Hier staat wat meer uitleg over de systemen: http://www.russianspaceweb.com/progress-ms.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
Hier heb je een highlights overzichtje van Anatoly Zak:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cmn40UrWAAQyRY7.jpg:orig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als ik de specs van de accu mag geloven op wikipedia (906V 155Ah) dan is het een accu van 140kWh. Lijkt me stug ;)

Verder lijken het me mooie upgrades, maar het blijft natuurlijk nog steeds een uiterst krap blikje om een paar uur tot enkele dagen met zijn driëen in opgesloten te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 21:06

Garyu

WW

Afgaande op het formaat hebben we het eerder over een factor 10 kleiner volgens mij...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Garyu schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:04:
Afgaande op het formaat hebben we het eerder over een factor 10 kleiner volgens mij...
Ja dat denk ik ook. Ik denk dat die spanning van 906V niet klopt. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je een systeemspanning van bijna 1000V zou gebruiken. 90,6V klinkt een stuk redelijker, en dan is de capaciteit inderdaad een factor tien kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

JeroenH schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:07:
[...]

Ja dat denk ik ook. Ik denk dat die spanning van 906V niet klopt. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je een systeemspanning van bijna 1000V zou gebruiken. 90,6V klinkt een stuk redelijker, en dan is de capaciteit inderdaad een factor tien kleiner.
Hah, dat is dus geen spanning maar het typenummer. We hebben het over een bus-spanning van 23.5 - 32V :). Reken maar uit.
Finally, the spacecraft was upgraded with an extra (fifth) power-storage battery, known as 906V, with a capacity of 155 ampere-hour. Like four existing batteries, the new one was installed in the aggregate compartment, in the aft section of the spacecraft.

[ Voor 23% gewijzigd door Garyu op 07-07-2016 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Haha, je hebt gelijk. Ik deed een aanname en dat moet ik niet doen., Zoals een collega van mij altijd zegt: "aannames moet je door personeelszaken laten doen". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

CMD-Snake schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:02:
[...]
De apparatuur op een ruimtemissie is vaak ook beperkter omdat deze behoorlijk robuust moet zijn. De ruimte is geen fijne plek voor elektronica. Er is behoorlijk wat straling waartegen de elektronica bestand gemaakt moet worden. Verder is er ook nog het risico dat er iets botst met het ruimtevaartuig waardoor schade ontstaat. Ook dit wordt meegenomen in het ontwerp van de apparatuur. De Juno missie heeft een gewone camera aan boord, de JunoCam (JCM). Door de omstandigheden rondom Jupiter is de verwachting dat deze slechts zeven omwentelingen om Jupiter zal werken voordat de camera stuk gaat door de straling.
Het verhaal gaat rond dat er "voor het grote publiek" nog even snel een camera aan boord is gefrommeld.dat ligt gelukkig iets genuanceerder.De junocam is geen "gewone" camera in die zin dat het gebouwd is voor een ruimtevaart missie, het is gebaseerd op een van de camera's aan boord van de Curiosity mars rover.Deze is nog extra afgeschermd tegen de vijandige omgeving rond Jupiter.Lees deze entry in de blog van Emily Lakwawalla voor meer informatie.
http://www.planetary.org/...-expect-from-junocam.html
Zo zo :X Durf bijna mijn mening niet meer te geven. Kijk, ik vind het ook allemaal mooi, ruimtevaart, de dingen die anno nu gebeuren. maar als wij een 4K, 8K en hogere camera kunnen bouwen en apparaten die enorme afstanden kunnen overbruggen, zou ik het heel fijn vinden om extreem hoge kwaliteit beeldmateriaal te ontvangen.
Een mening is prima, maar sommige dingen zijn niet mogelijk, niet nodig en niet haalbaar.Voor een 4k, 8k resolutie of hoger, moet je voor een ruimtemissie een enorme datastroom op gang brengen.Daarvoor heb je een joekel van een schotel en zender aan boord van je sonde nodig.Plus een enorme databuffer.Dat kost enorm veel geld en energie.New horizons was al een budget missie, er was gewoonweg geen geld meer beschikbaar voor meer.En wetenschappelijk gezien zijn deze beelden gewoon prima bruikbaar.Uit de new horizons missie is echt alles gehaald wat er inzat (en waarschijnlijk nog meer als het meezit).

[ Voor 29% gewijzigd door blobber op 07-07-2016 16:47 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

blobber schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 16:33:
[...]

Het verhaal gaat rond dat er "voor het grote publiek" nog even snel een camera aan boord is gefrommeld.dat ligt gelukkig iets genuanceerder.
Maar het is ook geen 'science instrument'. Dat is ook de reden waarom hij niet de shielding heeft om de gehele levensduur van de missie te overleven. Het is dus wel degelijk alleen een camera om 'mooie plaatjes voor het publiek' mee te schieten. Anders zou Slijkie helemaal teleurgesteld zijn dat hij helemaal geen camera zou hebben.

En dat is wel degelijk belangrijk hoor. Neem bijvoorbeeld de Herschel Space Telescope. Dat is een ESA telescoop waar Nederland een substantiele bijdrage aan heeft geleverd (oa. een heel instrument). Hij vloog in L2 (1,500,000 km vanaf Aarde) en had een 3.5 meter spiegel en cryogene instrumenten en alles erop en eraan. Ter vergelijking: De Hubble heeft een 2.4m spiegel en vliegt in Low Earth Orbit (paar 100km). Wat dat betreft is de Herschel dus een veel indrukwekkender telescoop.
Maar als je aan het publiek vraagt hebben ze nog nooit van Herschel gehoord... Omdat Herschel voornamelijk aan spectrografie doet (om de samenstelling van objecten te bepalen) en niet aan hoog-resolutie imaging zoals Hubble (om de 'mooie foto's' te maken die iedereen kent). Maar leg het publiek maar eens uit dat dat een camera met '1 pixel' die aan spectrografie doet wetenschappelijk eigenlijk veel interessanter is. Soms frustrerend...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2016 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe je het ook wendt of keert, de financiering van de ruimtevaart en de beleving van het publiek zijn onlosmakelijk verbonden. In je ivoren wetenschapstoren gaan zitten werkt niet, dan gaat de kraan dicht. Je hoeft er heus geen Idols the Solar System Edition van te maken, maar je snijdt jezelf in de vingers als je alleen harde wetenschap bedrijft die niet een beetje toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:13:
Je hoeft er heus geen Idols the Solar System Edition van te maken,
Zoals Mars One (iemand daar nog eens iets van gehoord?) van plan was zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 16:51:
[...]

Maar het is ook geen 'science instrument'. Dat is ook de reden waarom hij niet de shielding heeft om de gehele levensduur van de missie te overleven. Het is dus wel degelijk alleen een camera om 'mooie plaatjes voor het publiek' mee te schieten. Anders zou Slijkie helemaal teleurgesteld zijn dat hij helemaal geen camera zou hebben.
edit:
mh, eigenlijk ben ik het wel met je eens, lekker bezig Blob

Dat is de camera op de curiosity ook niet, maar zorgt wel voor veel publiciteit en mooie beelden.En dat is ook onderdeel van wetenschap.je moet de mensen laten zien wat er met hun belastingcenten gebeurt.Verder denk ik dat gedetailleerde beelden van de wolkenpatronen, cyclonen etc wel degelijk van wetenschapppelijke waarde zullen zijn.De camera is niet zo grondig afgeschermd als de rest, maar is gebouwd voor een ruimte missie.
Wat betreft de Herschel, Planck en vele andere Esa satellieten, dat is jammer ja, dat een telescoop die groter was dan Hubble, zo weinig publiciteit genoot.Aan de andere kant hadden we Rosetta, die dan wel weer goed scoorde.Door de mooie...plaatjes ;)

[ Voor 3% gewijzigd door blobber op 07-07-2016 20:01 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
maar zorgt wel voor veel publiciteit en mooie beelden
Natuurlijk, en NASA doet ook flink aan publiciteit. Ze gooien die foto's met alle plezier op Twitter en andere social media kanalen. Maar voor een beetje publiciteit heb je heus geen 8K camera nodig.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTrek2891
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-05 14:28
JeroenH schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:24:
[...]

Zoals Mars One (iemand daar nog eens iets van gehoord?) van plan was zeg maar :)
Het was gedoemd om te falen. En dat is het ook. Ik ben blij dat het is gebeurd voor dat er mensen naar Mars gingen.

Het hele concept gewoon niet over na gedacht. Die lui dachten echt dat ze even een paar mensen op Mars zetten en de boel met autonome robots gingen opzetten. In mijn ogen (nu nog) geen schijn van kans. Daarvoor is de technologie nog niet zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
JeroenH schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:24:
NinjaTrek2891 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:17:
Het was gedoemd om te falen. En dat is het ook. Ik ben blij dat het is gebeurd voor dat er mensen naar Mars gingen.

Het hele concept gewoon niet over na gedacht. Die lui dachten echt dat ze even een paar mensen op Mars zetten en de boel met autonome robots gingen opzetten. In mijn ogen (nu nog) geen schijn van kans. Daarvoor is de technologie nog niet zo ver.
Zelf blijven ze nog wel even erin geloven:

(recente press release)

Na het nalezen van de kritiek op MarsOne vraag ik me wel af in hoeverre die kritiek van toepassing is/opgelost wordt in de plannen van SpaceX/Musk. (En dan niet het technische deel over hoe er te komen (er zijn vast niet veel overstekende witte vrachtwagens in de ruimte :+ ), maar meer het niet-doodgaan-door-straling-etc deel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mars One is nog niet dood hoor.
Mars One reveals new details on Astronaut Selection Round Three (6 juni)
What are the mission costs? (29 juni)

En wat is het probleem dat de technologie nog niet zo ver is? Toen Kennedy zei "we choose to go to the moon" was de technologie net zo hard nog niet zo ver en 7 jaar later was de mens er toch.
Als de technologie nu al zo ver zou zijn, waarom zouden we nu dan niet al gaan? Er is juist een tijdpad opgesteld omdat het nu nog niet kan.

Ik vind het ook helemaal niet interessant om te roepen dat Mars One slecht opgezet is of niet gaat gebeuren. Of roepen dat 2026 (Mars One) niet gaat gebeuren maar 2035 (NASA) misschien wel.
Ik vind het veel interessanter om te kijken wat er dan wel van terecht komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 08-07-2016 11:18 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hun planning is in ieder geval relatief steeds minder ambitieus :P

Musk/SpaceX:
If things go according to plan, we should be able to launch people probably in 2024 with arrival in 2025
MarsOne
Crews will depart for their one-way journey to Mars starting in 2026.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTrek2891
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-05 14:28
Volgens mij gaat SpaceX alleen in orbit en komt dan terug. MarsOne is een oneway mission (wat technisch makkelijker lijkt but its not gezien je al je voorzieningen op de planeet moet bouwen)

Straling op mars valt mee. Het is een dosis hoger als hier op aarde vanwege het zwakkere magnetischveld maar volgens mij nog steeds niet dodelijk. (ja ok uit eindelijk is alles dodelijk) Daarnaast is omgevings straling vrij makkelijk te blokkeren voor interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NinjaTrek2891 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:15:
Volgens mij gaat SpaceX alleen in orbit en komt dan terug. MarsOne is een oneway mission (wat technisch makkelijker lijkt but its not gezien je al je voorzieningen op de planeet moet bouwen)
SpaceX wil een kolonie van een miljoen mensen op Mars bouwen. In September zullen ze het ontwerp van hun MCT (Mars Colonial Transporter) systeem presenteren op de International Aeronautical Congress (IAC).

Elon: "Goal is 100 metric tons of useful payload to the surface of Mars," (dat is wat een Saturn V in low earth orbit kon brengen)

Wacht maar tot September hoe absoluut insane het gaat worden. Ze zijn bijvoorbeeld een nieuwe launch site aan het bouwen in Texas, omdat Kennedy Space Center niet groot genoeg is :P De beste informatie over MCT is nu te vinden op NasaSpaceflight.com L2.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Mars heeft minder zwaartekracht, ze moeten nog uit vinden wat voor nadelige effecten dit heeft op het menselijk lichaam als je daar tientallen jaren blijft. Ze hebben weliswaar ervaring met astronauten, maar toch.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:41:
[...]

Wacht maar tot September hoe absoluut insane het gaat worden. Ze zijn bijvoorbeeld een nieuwe launch site aan het bouwen in Texas, omdat Kennedy Space Center niet groot genoeg is :P De beste informatie over MCT is nu te vinden op NasaSpaceflight.com L2.
Volgens mij wordt de Boca chica launch site vrij klein hoor. Er komt daar één launchpad + hangaar, en alles moet from scratch gebouwd worden. Zelfs de ondergrond waar alles op gebouwd moet worden is met vrachtwagens aangevoerd en ligt nu in te klinken.

Het officiële plan is hier F9 en eventueel FH's te gaan lanceren voor commerciële missies. Dit voornamelijk om meer platformcapaciteit te creëren en het transport over de weg te verminderen. Volgens mij hebben ze voorlopig iig geen toestemming om iets groters dan de FH te lanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:13:
Hoe je het ook wendt of keert, de financiering van de ruimtevaart en de beleving van het publiek zijn onlosmakelijk verbonden. In je ivoren wetenschapstoren gaan zitten werkt niet, dan gaat de kraan dicht.
NASA krijgt nauwelijks nog geld in de begroting van de VS. Prominente wetenschappers pleiten er al jaren voor om van elke opgehaalde belasting dollar 1 cent aan het NASA budget toe te kennen. Dat heeft nauwelijks invloed op de begroting van de VS, maar zal een verveelvoudiging zijn van het beschikbare geld bij NASA. Dan kunnen er meer missies en grotere missies gedaan worden. Missies als Juno, maar ook de recente missie rondom Pluto zijn allen budget missies.

Foto's zijn leuk voor het publiek, maar het is geen ivoren toren verhaal. Met beelden die gemaakt zijn bij voor mensen zichtbaar licht ga je weinig ontdekken. De interessante dingen liggen buiten het zichtbare spectrum. Jupiter is gehuld in dikke gaswolken, een gewone camera kan dus nooit meer doen dan foto's maken van de bovenkant van de wolken. Om door de wolken heen te kijken hebben we andere instrumenten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Salvatron schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:48:
Mars heeft minder zwaartekracht, ze moeten nog uit vinden wat voor nadelige effecten dit heeft op het menselijk lichaam als je daar tientallen jaren blijft.
Hoeft niet.

Het leven past zich altijd aan. Die eerste generatie mensen op Mars zullen misschien niet lang leven, maar de eerste baby's die geboren worden zullen al aangepaste genen hebben. Zodra je enkele generaties verder bent heb je mensen die aangepast zijn aan de zwaartekracht van de planeet.

Dat gezegd hebbende, mensen die op Mars geboren worden en daar opgroeien zullen nooit op aarde kunnen rondlopen omdat hun beenderen en spieren dus aangepast zijn aan de zwaartekracht van Mars.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
Voor aanpassing heb je selectie druk nodig meestal in de vorm van voortplanting of overleving. Dus wat jij beschrijft is niet echt van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:34
XWB schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:40:
[...]

Hoeft niet.

Het leven past zich altijd aan. Die eerste generatie mensen op Mars zullen misschien niet lang leven, maar de eerste baby's die geboren worden zullen al aangepaste genen hebben. Zodra je enkele generaties verder bent heb je mensen die aangepast zijn aan de zwaartekracht van de planeet.

Dat gezegd hebbende, mensen die op Mars geboren worden en daar opgroeien zullen nooit op aarde kunnen rondlopen omdat hun beenderen en spieren dus aangepast zijn aan de zwaartekracht van Mars.
Heb je daar een bron van?

Ik betwijfel sterk dat wij mensen zo snel aanpassen. Daar gaat naar mijn idee wel veel meer dan 'een paar generaties' overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Technisch gezien zei ik 'enkele generaties' en niet 'een paar' generaties :p

Voor specifiek Mars heb ik geen bron nee, maar mijn punt was dat het leven zich uiteindelijk aanpast. Natuurlijk willen we onze mensen zo goed mogelijk beschermen, maar uiteindelijk zullen we gewoon naar die planeet moeten gaan en al gaande ondervinden wat het met onze lichamen doet.

Als je op Mars gaat wonen zal je moeten aanvaarden dat je wellicht geen 80 jaar oud zal worden. En terugkeren is ook geen optie.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 22:54:
Technisch gezien zei ik 'enkele generaties' en niet 'een paar' generaties :p
"Technisch gezien" zei je ook:
XWB schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:40:
[...]

Hoeft niet.

(…) maar de eerste baby's die geboren worden zullen al aangepaste genen hebben. Zodra je enkele generaties verder bent heb je mensen die aangepast zijn aan de zwaartekracht van de planeet.
Derhalve denk ik dat je nog maar eens even een paar boekjes of Wikipedia-pagina's over evolutie moet lezen. Ja, gen-veranderingen zullen altijd optreden (want mutaties..), maar de selectie van de gunstige genen is natuurlijk niet d.m.v. de hand van god (tenzij je dat gelooft natuurlijk... ;)) bepaald o.i.d.. Daar is zoals DRaakje al zei selectie voor nodig..
Dus tenzij de 1e generatie z'n "onaangepaste" kiddo's gaat ombrengen of verbiedt voort te planten o.i.d. en alleen de "aangepaste" (hoe meet je dat überhaupt? Zijn de gunstige/ongunstige mutaties überhaupt al merkbaar?) laat overleven, zal er geen selectie plaatsvinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er kan toch gewoon natuurlijke selectie plaatsvinden?
DRaakje schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 22:02:
Voor aanpassing heb je selectie druk nodig meestal in de vorm van voortplanting of overleving. Dus wat jij beschrijft is niet echt van toepassing.
We hebben hier op aarde toch ook met natuurlijke selectie te maken? Waarom zou dat op Mars niet werken?

[ Voor 77% gewijzigd door XWB op 09-07-2016 00:05 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 00:01:

[...]

We hebben hier op aarde toch ook met natuurlijke selectie te maken? Waarom zou dat op Mars niet werken?
Minder keuzevrijheid en zelfs al is er selectie, dan pluk je daar één generatie later nog niet meteen de vruchten van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Niet één generatie verder nee, maar dat had ik al gecorrigeerd naar 'enkele generaties'.

Documentaires over de evolutie van het leven concluderen wel eens 'leven vindt uiteindelijk altijd op een oplossing'. Is er iemand die stellig durft zeggen dat mensen op Mars zich generatie na generatie nooit zullen aanpassen aan de zwaartekracht daar?

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 09-07-2016 00:12 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ligt eraan of die specifieke aanpassingen ook een overlevingswinst en/of voortplantingswinst opleveren..

Zolang die blonde chick geen nuttige genen krijgt, schiet het qua positieve aanpassingen niet op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Evolutie is nu eenmaal geen gestuurd proces volgens een vast plan, behalve dus dat voortplanting vrij essentieel is. Degene met de meeste offspring op lange termijn heeft gewonnen. Maar we hebben het dan nog niet over enkele generaties, maar over honderden zoniet duizenden generaties. En uiteraard boeit het uiteindelijk de natuur vrij weinig of het mensenras tussendoor erbij uitsterft en er per mutatie of wat dan ook iets heel anders uitkomt. Marsmannetjes of zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Je kan je af vragen of er op aarde nog evolutie is bij de mens. Door de gezondheid zorg en sociale hulp verlening kan eigenlijk iedereen kinderen krijgen en zijn genen dus doorgeven.

Op mars zaak dit niet veel anders zijn. Je wordt dan misschien geen 80 maar naar verwachting wel oud genoeg voor kinderen.

In eerste instantie zullen we het meer moeten hebben van het aanpassing vermogen van de mens. En het is dus niet ondenkbaar dat kinderen geboren op mars zich anders zullen ontwikkelen dan op aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

XWB schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 00:01:

[...]

Natuurlijke selectie is survival of the fittest. Om dit te laten werken moeten de minder geschikten dus minder overleven door beperktere voortplanting. Dit zal de eerste generaties niet echt nuttig zijn omdat je juist wil dat je zoveel mogelijk voortplanting hebt (ik ga er tenminste van uit dat je de groep wil vergroten).
Wat natuurlijk wel kan gebeuren is dat het lichaam zich aanpast aan de omgeving. Dat is niet noodzakelijk natuurlijke selectie.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
"The code that took America to the moon was just published to GitHub, and it's like a 1960s time capsule"

Geinig, niet al te zwaar, artikel over de computercode die gebruikt werd in de Apollo-ruimtevaartuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:07:
"The code that took America to the moon was just published to GitHub, and it's like a 1960s time capsule"

Geinig, niet al te zwaar, artikel over de computercode die gebruikt werd in de Apollo-ruimtevaartuigen
Oh hell yeah. Deze 3D-printen: http://www.thingiverse.com/thing:920067 Microcontroller er in, en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Van de frontpage: Virgin Galactic start volgende maand met testvluchten Unity-ruimtevoertuig

Ben benieuwd hoe snel ze weer op de rit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Degene die het lanceringsschema op spaceflightnow bijhoudt is op vakantie denk ik :) De Soyuz-lancering van vorige week staat er nog op.

(website is bijgewerkt)

Een interessante is de lancering van de Chinese Quantum Science Satellite. Die staat op spaceflightnow nog op "lanceerdatum in juli", maar in het artikel waar ik naar link heeft men het over een datum in midden-augustus. Dan hebben we als het goed komende zaterdag 16 juli een lancering van een Progress naar het ISS.

Ook interessant (vind ik althans): de amateur-ruimtevaarders van Copenhagen Suborbitals zijn van plan om 16 juli hun Nexø 1 raket te lanceren van hun drijvende lanceerplatform op een lokatie in de Baltisch zee. Hier een gedetailleerde beschrijving van de raket en wat ze gaan doen. Deze club is altijd erg goed met livestreams geweest, ik verwacht ook hiervan weer een mooie livestream. Over het algemeen is dat het kijken (lees: aanzetten en onderwijl wat anders gaan doen tot ze daadwerkelijk gaan lanceren) wel waard. Zoals bij alle soorten lanceringen is een scrub altijd mogelijk, een reservedag is de dag erna, en anders hebben ze voor het weekend er na ook nog een vergunning.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 12-07-2016 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het primaire lanceerweekend van Copenhagen Suborbitals is een week opgeschoven naar 23/24 juli. Ze hebben wat problemen met hun "HQ-boot" en de weersverwachting is niet gunstig.

Hier een video van hun acceptatie-test:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Holy cow, het is alweer een jaar (en een dag) geleden dat New Horizons zijn flyby van Pluto deed. Het lijkt vorige week!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 21-09 17:13

Tourniquet

Hiya, fellas!

Maandagochtend vroeg (6:45 NL tijd, als het meezit) weer een Falcon 9 lancering. Experimentele landing dit keer op Cape Canaveral.
SpaceX’s Falcon 9 rocket will launch the Dragon spacecraft to low Earth orbit to deliver critical cargo to the International Space Station (ISS) for NASA.

SpaceX is targeting a July 18 (EDT) launch of its ninth Commercial Resupply Services mission (CRS-9) from Space Launch Complex 40 at Cape Canaveral Air Force Station, Fla. The instantaneous launch window opens at 12:45am EDT (4:45am UTC) on July 18, and a backup launch window opens at 12:00am EDT on July 20. Dragon will be deployed about 10 minutes after liftoff and attach to the ISS about two days later.

Following stage separation, the first stage of the Falcon 9 will attempt an experimental landing on Landing Zone 1 at Cape Canaveral Air Force Station, Fla.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Op 17 juli 1969, met Apollo 11 bijna gearriveerd bij de maan, plaatste de New York Times deze fantastische droge "rectificatie": :D

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CnbtSXXW8AAsDzz.jpg

(voor alle zekerheid gechecked bij de NYT zelf, en hij is echt waar)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Bam! En weer een landing. Super!

-edit-

Voor wie het niet gezien heeft (of wel gezien heeft maar het nog een keer wil zien ;) ), de registratie van de livestream:

Liftoff: 17m00s
Begin landing: 24m47s

[ Voor 81% gewijzigd door JeroenH op 19-07-2016 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Leuk visueel overzicht van het lanceerverleden van Copenhagen Suborbitals, en (een beetje) een blik in de toekomst:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cnj_53nXEAAgWyL.jpg

Komend weekend lanceerweekend!

Als het gaat volgens planning is dit de vloot die naar het lanceergebied zal varen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CnTzFA-WcAAbpFO.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:29
JeroenH schreef op maandag 18 juli 2016 @ 06:55:
Bam! En weer een landing. Super!

-edit-

Voor wie het niet gezien heeft (of wel gezien heeft maar het nog een keer wil zien ;) ), de registratie van de livestream:

[video]

Liftoff: 28m00s
Begin landing: 35m51s
Bedankt :) blijft gaaf om te zien

de tijden kloppen alleen niet helemaal volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rik86 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:55:
de tijden kloppen alleen niet helemaal volgens mij
Helermaal niet zelfs! Volgens mij heb ik naar een andere video zitten kijken toen ik deze tijden noteerde. Ik heb ze aangepast. Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gisteren het ISS en de Dragon erachteraan weten vast te leggen:

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/8/7686/28326386492_d5a05fcc84_c.jpgISS & CRS-9 Dragon by Lars Veldscholte, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/8/7570/28398529766_cd87ce35ed_c.jpgISS & CRS-9 Dragon by Lars Veldscholte, on Flickr

De maan gooide wel roet in het eten, helaas.

Ook nog iets anders te pakken gekregen. Zou dit een tollende satelliet kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8570/27814615794_44a95ac852_c.jpgSome satellite by Lars Veldscholte, on Flickr

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Da's gaaf, cool gedaan zeg! Ik moet altijd nog eens zo'n ISS-spotting app installeren en zelfs ook eens kijken of ik het kan vastleggen. Flickr laat uit de Exif-info alleen je merk/type camera zien. Wat voor lens heb je gebruikt, en wat voor sluitertijd/diafragma?

@die laatste foto, geen idee wat het anders zou kunnen zijn dan wat jij zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

JeroenH schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 18:40:
Da's gaaf, cool gedaan zeg! Ik moet altijd nog eens zo'n ISS-spotting app installeren en zelfs ook eens kijken of ik het kan vastleggen. Flickr laat uit de Exif-info alleen je merk/type camera zien. Wat voor lens heb je gebruikt, en wat voor sluitertijd/diafragma?

@die laatste foto, geen idee wat het anders zou kunnen zijn dan wat jij zegt...
Thanks.

Ik heb geen idee waarom Flickr de EXIF-data niet laat zien. De EXIF-data is gewoon aanwezig in de bestanden die ik naar Flickr heb geüpload, maar Flickr toont de data niet. Misschien dat het even duurt voordat dat beschikbaar is?

Anyway, dit is gewoon geschoten met de kitlens op 18 mm, f/3.5. De eerste foto is iets van 100 seconden. De tweede is 10 seconden, de derde 60 seconden.

Bij nader inzien had een hogere ISO dan ISO100 betere kwaliteit opgeleverd.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 20-07-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Compizfox schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:49:

[afbeelding]ISS & CRS-9 Dragon by Lars Veldscholte, on Flickr

Ook nog iets anders te pakken gekregen. Zou dit een tollende satelliet kunnen zijn?

[afbeelding]Some satellite by Lars Veldscholte, on Flickr
Cool!
Was wel midden in de nacht ,hè?

Een paar weken geleden heb ik het ISS ook over zien gaan. Sjesus wat was 'ie helder toen.
Zo helder dat ik het later even op wilde zoeken of hij het wel echt was, en niet toevallig een drone of vliegtuig, of whatever.

Maar zo'n foto van ISS en een dragon samen is gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:38
Heel vet! En is dit een achtertuin in Nederland of ben je speciaal ergens heen gegaan? Ik krijg altijd van die gigantische gele bendes als ik in de achtertuin sta en dat demotiveert me nogal. Misschien toch maar 's nachts de duinen in of zo. Maar dat vind ik zielig voor de beestjes :+

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ample Energy schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:10:
[...]

Heel vet! En is dit een achtertuin in Nederland of ben je speciaal ergens heen gegaan? Ik krijg altijd van die gigantische gele bendes als ik in de achtertuin sta en dat demotiveert me nogal. Misschien toch maar 's nachts de duinen in of zo. Maar dat vind ik zielig voor de beestjes :+
Nee, gewoon vanuit de achtertuin.

Het was volle maan dus waar je ook naar toe gaat, donker had je het toch niet gekregen.

Maar ik herken me in wat je zegt. Ik doe ook wel eens aan 'echte' astrofotogratie (deep sky objects) en dan is lichtvervuiling echt een probleem. Ik zie vaak foto's van andere mensen die veel mooiere foto's maken met vergelijkbare belichtingstijd en equipment, en ik begin steeds meer te denken dat het aan lichtvervuiling ligt dat ik dat niet voor elkaar krijg.

Ik heb bijvoorbeeld meerdere malen een mooie wide shot van de Melkweg proberen te maken. Een shot als deze zeg maar. Maar hoeveel frames ik ook schiet, dat krijg ik gewoon niet voor elkaar. Ik heb ook nog nooit de Melkweg zo duidelijk met het blote oog gezien vanuit m'n achtertuin. En ik woon nog niet eens in een stad.

De helderste Melkweg die ik heb gezien (veel helderder dan thuis) was op een camping ergens in Duitsland of Oostenrijk (weet niet meer precies waar het was). Ik heb toen ook m'n camera opgezet en het resultaat was dit. Stelt weinig voor, want ik had niet zoveel tijd en ik was de dark frames vergeten. Maar het is wel m'n beste resultaat tot nu toe.

Ik veel andere landen die minder dichtbevolkt zijn kun je gewoon een halfuurtje rijden met de auto om in een gebied zonder lichtvervuiling te komen. Maar in Nederland (en andere delen van West-Europa) kan dat gewoon niet. Kijk maar naar onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/07/14/article-2014424-0D01499700000578-860_964x691.jpg

De enige plek die je hebt is eigenlijk de Afsluitdijk. Ik denk dat ook de duinen niet zoveel verschil gaan maken, daarvoor ligt het veel te dicht bij de bewoonde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Compizfox schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:24:
[...]
<> Maar in Nederland (en andere delen van West-Europa) kan dat gewoon niet. Kijk maar naar onderstaande foto:
<>
Licht buigt weinig af dus op een heldere en smog-vrije avond kan je vaak op een half uurtje in Nederland wel wat vinden. De strook Rotterdam- Amsterdam is inderdaad vergeven van licht 's nachts maar in de rest gaat het al beter. Wil je echt de Melkweg zien dan moet je inderdaad naar de Noordkust van Groningen en Friesland of naar Zeeland. Midden Veluwe heb ik nog niet geprobeerd, misschien deze zomer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

franssie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:34:
[...]

Licht buigt weinig af dus op een heldere en smog-vrije avond kan je vaak op een half uurtje in Nederland wel wat vinden. De strook Rotterdam- Amsterdam is inderdaad vergeven van licht 's nachts maar in de rest gaat het al beter. Wil je echt de Melkweg zien dan moet je inderdaad naar de Noordkust van Groningen en Friesland of naar Zeeland. Midden Veluwe heb ik nog niet geprobeerd, misschien deze zomer.
Ik woon in een dorp in Overijssel. Niet in de stad, en ook niet in de Randstad (dan is het helemaal erg, denk ik).

Misschien is het omdat ie niet zo high-res is, maar op bovenstaande foto is toch heel Nederland wit van het licht. Dat in combinatie met mijn ervaringen doet me toch vermoeden dat je in Nederland, ook buiten de Randstad, al veel te veel lichtvervuiling hebt.

Wat je "veel lichtvervuiling" vindt, is natuurlijk ook subjectief. Voor iemand die in de Randstad woont en bij wijze van spreken nog nooit meer dan een paar sterren aan de hemel heeft gezien, is een dorp in het oosten van het land een enorme verbetering. Maar ook hier kun je niet met het blote oog de Melkweg zien. Dat betekent dat, zeker vergeleken met andere landen die niet zo dichtbevolkt zijn, er hier toch een hoop lichtvervuiling is.

[ Voor 19% gewijzigd door Compizfox op 20-07-2016 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Compizfox schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:37:
[...]

Ik woon in een dorp in Overijssel. Niet in de stad, en ook niet in de Randstad (dan is het helemaal erg, denk ik).

Misschien is het omdat ie niet zo high-res is, maar op bovenstaande foto is toch heel Nederland wit van het licht. Dat in combinatie met mijn ervaringen doet me toch vermoeden dat je in Nederland, ook buiten de Randstad, al veel te veel lichtvervuiling hebt.
Die foto is gephtoshopped. Ook ten Noorden en Oosten van Londen is het wel erg licht in die foto en dat is raar want toch ook voornamelijk grasland.
Vergelijk deze bijvoorbeeld :
Afbeeldingslocatie: https://petapixel.com/assets/uploads/2012/12/europe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

franssie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:43:
[...]

Die foto is gephtoshopped. Ook ten Noorden en Oosten van Londen is het wel erg licht in die foto en dat is raar want toch ook voornamelijk grasland.
Vergelijk deze bijvoorbeeld :
[afbeelding]
Daarom hoeft hij toch niet meteen gephotoshopt te zijn? Het kan ook gewoon dat hij op een ander tijdstip van de dag is gemaakt en/of anders belicht is.

Wat ik ook wel grappig vind is dat je aan die foto kunt zien wat voor soort lampen (TL/metaalhalide vs natrium) er wordt gebruikt. In Nederland hebben we vooral dat eerste, vandaar dat het er wit uitziet. In andere landen gebruiken ze natriumlampen waardoor ze er oranje uitzien.

Op die foto die jij postte zie je dat dan weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Compizfox schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:53:
[...]

Daarom hoeft hij toch niet meteen gephotoshopt te zijn? Het kan ook gewoon dat hij op een ander tijdstip van de dag is gemaakt en/of anders belicht is.<>
mwah - laat ik het er op houden dat ik de Britse media standaard in de verdachtenhoek/strafbank heb zitten en zonder het bijbehorende artikel daar verder geen uitspraken over kan doen. Maar google zelf ook even op europe by night nasa en dan is deze toch wel 'uniek'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[afbeelding]Some satellite by Lars Veldscholte, on Flickr
Erg mooie foto. Vooral de tweede, waarop de Dragon het ISS nadert. Een docking ziet er vaak heel suf uit, maar het zijn wel twee stukken ijzer die allebei met 29.000 kmh door de ruimte zoeven.

En met betrekking tot lichtvervuiling, ikzelf heb 12 jaar geleden gebackpacked in Australie. Als je daar in de outback zit, kun je makkelijk de melkweg met het blote oog zien. Geweldig mooi! Maarja, daar fiets je niet zomaar even heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:53:
Wat ik ook wel grappig vind is dat je aan die foto kunt zien wat voor soort lampen (TL/metaalhalide vs natrium) er wordt gebruikt. In Nederland hebben we vooral dat eerste, vandaar dat het er wit uitziet. In andere landen gebruiken ze natriumlampen waardoor ze er oranje uitzien.

Op die foto die jij postte zie je dat dan weer niet...
Er is een iconische foto van Berlijn, genomen door Chris Hadfield vanaf het ISS, waarop dat pas écht goed zichtbaar is:

Afbeeldingslocatie: https://eattmag.com/wp-content/uploads/2015/07/ISS035-E-17210.jpg

De geschiedenis van de stad is zichtbaar vanuit de ruimte. Best tof. (foto is 90 graden gedraaid tov map, noorden is naar rechts)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Vandaag 47 jaar geleden zette Neil Armstrong en Buzz Aldrin als eersten voet op de maan. Hoewel ik soms een beetje treurig wordt als ik er aan denk (omdat het na die die eerste serie landingen stopte, en ook om dit soort dingen) maar het is natuurlijk het meest spectaculaire vreedzame technische project wat ooit is uitgevoerd.

De afgelopen paar dagen struikelde ik over deze twee websites:

Er loopt een cool kickstartproject waarmee je een reproductie van de Apollo 11 flight manuals in handen kunt krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://www.space.com/images/i/000/056/883/original/apollo11-flight-plan-reissue01.jpg

Ik ga het het niet doen, want ik heb niet zulke goede ervaringen met crowdfundingprojecten en ik ben juist zoveel mogelijk fysieke objecten uit mijn huis aan het lozen. Maar het lijkt me wel iets heel cools om doorheen te bladeren.

Het tweede wat ik ergens langs zag komen was deze website, welke op een heel mooie manier de air-to-ground loop en de flight director's loop combineert. Check ook onderaan de pagina de lokatie van het radiobericht wat je op dat moment hoort, en de hartslag van Neil Armstrong.

Zeer cool gedaan!

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 21-07-2016 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:18:
De afgelopen paar dagen struikelde ik over deze twee websites:

Er loopt een cool kickstartproject waarmee je een reproductie van de Apollo 11 flight manuals in handen kunt krijgen:
Ik heb alweer een tijdje de Saturn V Flight Manual liggen. Niet duur en erg leuk. Als ik het goed begrepen heb is dat het referentiemateriaal voor de astronauten zelf.

De Haynes-handleidingen voor diverse raketten en bijvoorbeeld de Spitfire blijven ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:38
Compizfox schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:24:
[...]
Ik heb bijvoorbeeld meerdere malen een mooie wide shot van de Melkweg proberen te maken. Een shot als deze zeg maar. Maar hoeveel frames ik ook schiet, dat krijg ik gewoon niet voor elkaar. Ik heb ook nog nooit de Melkweg zo duidelijk met het blote oog gezien vanuit m'n achtertuin. En ik woon nog niet eens in een stad.

De helderste Melkweg die ik heb gezien (veel helderder dan thuis) was op een camping ergens in Duitsland of Oostenrijk (weet niet meer precies waar het was). Ik heb toen ook m'n camera opgezet en het resultaat was dit. Stelt weinig voor, want ik had niet zoveel tijd en ik was de dark frames vergeten. Maar het is wel m'n beste resultaat tot nu toe.
Ja, wide shots gaan waarschijnlijk niet lukken. Die heb ik het meeste geprobeerd, maar dan kom ik in de knoop met lantaarnpalen of een ander dorp een paar km verderop. Ik woon wel aan de rand van het dorp, dus ik kan wel wat proberen door een weiland in te trekken en even te kijken of ik daar minder last heb van lantaarnpalen.

Ben je bekend met Exposure to the Right of ETTR? Hier is een voorbeeld:
YouTube: How to Photograph the Milky Way in Really Heavy Light Pollution Usin...

Ik heb alleen erg weinig kennis van Lightroom, dus ik heb er nooit echt goed voor gezeten. Maar zelfs mijn resultaten waren leuk genoeg om hiermee wat leuks uit astrofotografie in Nederland te halen. Al vind ik die van jou met de Dragon al zo speciaal dat een andere techniek waarschijnlijk weinig had uitgehaald :P
JeroenH schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:18:
Ik ga het het niet doen, want ik heb niet zulke goede ervaringen met crowdfundingprojecten en ik ben juist zoveel mogelijk fysieke objecten uit mijn huis aan het lozen. Maar het lijkt me wel iets heel cools om doorheen te bladeren.

Het tweede wat ik ergens langs zag komen was deze website, welke op een heel mooie manier de air-to-ground loop en de flight director's loop combineert. Check ook onderaan de pagina de lokatie van het radiobericht wat je op dat moment hoort, en de hartslag van Neil Armstrong.
Ik ga er over nadenken! Klinkt wel leuk en ik heb nog nooit wat gebackt, dus misschien is dit wel iets leuks om mee te beginnen.

Die link is ook zeer cool. Geeft een mooi beeld van hoe snel de informatie door al die mensen wel niet moet zijn verwerkt. En zelfs nu we al 47 jaar weten dat het goed is gegaan blijft het spannend :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Vandaag is het lanceerdag voor de amateurruimtevaarders van Copenhagen Suborbitals. Als alles meezit lanceren ze vandaag hun Nexø I raket vanaf een drijvend platform (Sputnik) in de Baltische zee.

Gisteren was er enorm veel voorbereidende activiteit: de vloot was compleet verzameld in de haven, Nexø I was verticaal gemonteerd op Sputnik, het observatievliegtuig was geland op het vliegeveld van het eiland Nexø, en de NOTAM was afgekondigd.

Vanochtend om 07:00 heeft Sputnik de haven verlaten richting het lanceergebied. Omdat dit het langzaamste vaartuig is moest deze als eerste weg, de andere vaartuigen volgen later,

Livestream hier, lancering verwacht rond 12:00:

-edit 11:35-

Lancering is uitgesteld tot ten minste 13:30 om niet nader genoemde redenen.

-edit 11:55-

Af en aan live video vanuit een helikopter van een Deens televisiestation.

-edit 12:30-

12:30 CEST: Estimated launch an 14:30 CEST

-edit 14:00-

Lancering staat nog steeds op 14:30. Livestream komt en gaat, videoservers op het vasteland oververhitten en crashen dan.

-edit 14:40-

Uit de chat bij de live video: Fuel is loaded and we're proceeding with the checklist. Launch within the hour.

Het lijkt wel SpaceX...

-edit 15:25-

Punt 4.14 uit het flight plan (aanmelden van de vlucht bij Malmø ATC) kwam zojuist langs. Dat betekent dat ze nu een slot van een uur hebben waarin het luchtruim wordt vrijgehouden. Geen idee of het mogelijk is om dat te verlengen als dat nodig is, maar het lijkt erop dat het binnen nu en een uur toch echt wel moet gebeuren. Ze zijn ook LOX aan het tanken, ook dat is een tijdsfactor.

Gelukkig is het geen vrachtlancering naar het ISS met een lanceervenster van één seconde ;)

-edit 15:35-

Van Twitter: Air space closed from 16:00 CEST. We plan to launch close to 16:00 CEST. LOX Loading begins.

Dus (wie weet, misschien, slag om de arm, je weet nooit) lancering met een half uurtje.

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 23-07-2016 15:37 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 202 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch