• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:17
Spooksel schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Ik vind het wel bijzonder dat die raket dus een fairing heeft die niet meteen gewoon compleet wegvalt zodra die initiele klemmen losschieten. Waarom zou je eerst de boel op een kier zetten en even later pas proberen om het geheel weg te schieten. Makes no sense :(
Met een kier laat je de lucht het werk doen en vallen de beide helften netjes naar de zijkant weg. Veel meer controle
Probeer je de boel weg te schieten dan loop je de kans dat ze terug klappen en je 2e trap raken met schade als gevolg.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:33:
[...]

Met een kier laat je de lucht het werk doen en vallen de beide helften netjes naar de zijkant weg. Veel meer controle
Welke lucht? :P
Probeer je de boel weg te schieten dan loop je de kans dat ze terug klappen en je 2e trap raken met schade als gevolg.
Bekijk anders 't filmpje van Scott hierboven eens, dan zie je dat "wegschieten" precíes is wat ze doen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Osiris op 11-02-2022 21:46 ]

• D-dark
Mooie gedachte.
Op die hoogte is de luchtdruk een stuk minder en behoorlijk laag maar nog steeds aanwezig.
Er is geen punt waar de atmosfeer pardoes overgaat in het luchtledige van de ruimte maar een overgangsgebied. (Waar begint de zee en is de kust. De branding is van allebei)

En wat er is is net genoeg om de bovenkanten uit elkaar te duwen

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-04 20:11

• Osiris
  • Niet online
Ik betwijfel of die paar molecuultjes daar verantwoordelijk voor zijn.

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:12
[...]

Voor zover ik weet wordt de fairing van Astra door een pneumatische piston open geduwd. Als je de video van LV0007 bekijkt zie je die ook nog aan de fairing vast zitten terwijl deze weg vliegt.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-04 22:02

Maasluip

Kabbelend watertje

D-dark schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:49:
[...]

Mooie gedachte.
Op die hoogte is de luchtdruk een stuk minder en behoorlijk laag maar nog steeds aanwezig.
Er is geen punt waar de atmosfeer pardoes overgaat in het luchtledige van de ruimte maar een overgangsgebied. (Waar begint de zee en is de kust. De branding is van allebei)

En wat er is is net genoeg om de bovenkanten uit elkaar te duwen
Waarom zou luchtdruk de fairing uit elkaar duwen? Dan ga je er vanuit at de druk binnenin de fairing hoger is dan erbuiten, maar waarom zou dat zijn? Die fairing zal niet luchtdicht zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• D-dark
chevsticks schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:58:
[...]

Voor zover ik weet wordt de fairing van Astra door een pneumatische piston open geduwd. Als je de video van LV0007 bekijkt zie je die ook nog aan de fairing vast zitten terwijl deze weg vliegt.
Klopt. Eerst het losmaken van de veiligheidsklemmen waardoor ze al een beetje uit elkaar gaan en de drukcylinder die ze later met hoge snelheid naar buiten drukt.

• D-dark
Maasluip schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Waarom zou luchtdruk de fairing uit elkaar duwen? Dan ga je er vanuit at de druk binnenin de fairing hoger is dan erbuiten, maar waarom zou dat zijn? Die fairing zal niet luchtdicht zijn.
De fairing wil je zoveel mogelijk luchtdicht houden. Bij het opstijgen wil je juist dat de lucht ernaast glijd door de vorm om zo min mogelijk weerstand te hebben. Bij het openen wil je voorkomen dat de fairing heften lukraak ergens heen geschoten worden. Die wil je op een gecontroleerde manier van de raket verwijderen zonder dat deze schade aanrichten. Open je die aan de bovenkant een beetje dat ze lucht gaan vangen en schiet je ze dan weg naar de zijkanten worden ze door weerstand horizontaal gedwongen. Je 2e trap kan je dan veilig zonder schade ontsteken.

Pak voor de grap een velletje papier en laat die een beetje schuin vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door D-dark op 11-02-2022 22:15 ]

• Osiris
  • Niet online
Ja, want een velletje papier bij 1 G en 1 atmosfeer is echt een heel goede analogie voor een fairing op 100+ km hoogte 8)7

• D-dark
Osiris schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:20:
Ja, want een velletje papier bij 1 G en 1 atmosfeer is echt een heel goede analogie voor een fairing op 100+ km hoogte 8)7
Is de meest simpele manier waarop ik het kon uitleggen.

En hoe hebben de Wright broers leren vliegen? Gekeken naar hoe vogels vliegen en hun vorm.
Daarop een ontwerp maken en uitproberen.
De precieze berekeningen voor de perfecte vleugel vorm en bijbehorende motor kwamen pas later.

• Maasluip
  • Laatst online: 10-04 22:02

Maasluip

Kabbelend watertje

Alle discussie die ik er over lees is dat fairings niet luchtdicht zijn en dat druk van binnenuit geen factor is in het openen ervan.
Bijvoorbeeld
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31934.20
https://www.quora.com/Are...zed-when-going-into-space

Signatures zijn voor boomers.

• chevsticks
Maasluip schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:29:
Alle discussie die ik er over lees is dat fairings niet luchtdicht zijn en dat druk van binnenuit geen factor is in het openen ervan.
Bijvoorbeeld
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31934.20
https://www.quora.com/Are...zed-when-going-into-space
Even uit het geheugen, want kan zo snel geen bron vinden (en ben geen kenner op het gebied): Als de fairing luchtdicht is dan zal hij uiteindelijk zelfs beschadigen op de weg naar boven door de grote druk verschillen tussen zeeniveau en de hogere lagen van de atmosfeer.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Fairings hebben altijd kleppen/ventielen om ervoor te zorgen dat de luchtdruk in de fairing gelijk is aan die van de buitenkant.
Meestal zit er tijdens de eerste seconden van de lancering nog een afdekking over de ventilatie. Dat maakt het mogelijk om de lucht in de fairing te behandelen zolang de payload erin zit.
Die afdekkingen zie je wel eens wegvliegen in de eerste seconden van de lancering. Ze zijn vaak expres zo gemaakt dat ze loskomen als er wat luchtweerstand is.

De ventielen zitten er o.a om de payloads te beschermen tegen grote luchtdruk verschillen.
Hier een plaatje van een Ariane 5 fairing:
Afbeeldingslocatie: https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0273117707009015-gr3.jpg
De witte vierkantjes op deze foto van de Falcon 9 fairing: Ze vallen er dus af vlak na de lancering)
Afbeeldingslocatie: https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2020/06/Starlink-V1-L8-Falcon-9-B1059-LC40-061220-Richard-Angle-prelaunch-4-c.jpg
In deze video zie (op ±T+10s) wat dingetjes wegvallen van de fairing.

Hier nog een plaatje van de werking van een systeem om de fairing af te werpen. Waarschijnlijk vergelijkbaar met die van de Astra.
Afbeeldingslocatie: https://scx2.b-cdn.net/gfx/news/hires/2019/newrocketfai.jpg

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

D-dark schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:12:
[...]

De fairing wil je zoveel mogelijk luchtdicht houden.
Zoveel mogelijk luchtdicht klinkt wel erg als een beetje zwanger.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:01
OMG! De man achter Inspiration 4, Jared Isaacman, is begonnen met zijn eigen ruimtevaartprogramma, haha. Hij heeft nog eens 3 vluchten bij SpaceX besteld, waarvan 1 met Starship uiteindelijk!

De volgende missie, 'Polaris Dawn', staat voorlopig op de rol voor Q4 2022. De crew bestaat naast hem zelf uit 3 personen die bij SpaceX werken en die diep betrokken geweest zijn bij de Inspiration 4 missie. Dat is wel echt serieus cool :D

https://www.washingtonpos...cex-starship-inspiration4

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Spooksel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:44:
OMG! De man achter Inspiration 4, Jared Isaacman, is begonnen met zijn eigen ruimtevaartprogramma, haha. Hij heeft nog eens 3 vluchten bij SpaceX besteld, waarvan 1 met Starship uiteindelijk!

De volgende missie, 'Polaris Dawn', staat voorlopig op de rol voor Q4 2022. De crew bestaat naast hem zelf uit 3 personen die bij SpaceX werken en die diep betrokken geweest zijn bij de Inspiration 4 missie. Dat is wel echt serieus cool :D

https://www.washingtonpos...cex-starship-inspiration4
Super interessant dit, en ook heel gaaf dat ze een ruimtewandeling willen gaan doen met die eerste vlucht. Ook heel benieuwd hoe ze dit gaan doen, er is namelijk geen 'luchtsluis' op de Crew Dragon.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Spooksel
D'r is maar een manier. Alle crewleden zullen minimaal in hun IVA pakken moeten zitten, maar waarschijnlijker is dat ze allemaal een EVA pak aan zullen hebben. Dan pomp je gewoon alle lucht uit de capsule en daarna maak je het luik open om naar buiten te kunnen gaan.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-04 10:19
Vooral goed om bevestigd te zien dat SpaceX aan zijn eigen EVA pakken werkt. En dat die blijkbaar dit jaar nog klaar zijn.
NASA betaalt miljarden voor de ontwikkeling van de pakken voor hun maan missies. En ze weten nu al dat die niet op tijd (2024) af gaan zijn.

TheS4ndm4n#1919

• chevsticks
Spooksel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:18:
D'r is maar een manier. Alle crewleden zullen minimaal in hun IVA pakken moeten zitten, maar waarschijnlijker is dat ze allemaal een EVA pak aan zullen hebben. Dan pomp je gewoon alle lucht uit de capsule en daarna maak je het luik open om naar buiten te kunnen gaan.
Ik kan zo snel even niet vinden waar ik het gelezen heb, ik gok dat het op een discord server ergens was, maar de mensen in de capsule zullen in hun IVA pakken in hun stoel zitten (daar zijn tenslotte de aansluitingen en alle bedienpanelen) en diegene die naar buiten gaan zullen een nieuw op een het SpaceX IVA pak gebaseerd EVA pak aan doen.
Ik verwacht niet dat er genoeg ruimte in de Dragon is om 4 EVA pakken te bewaren. Zeker niet als ze 5 dagen in orbit willen blijven.

Wel tof dat Sarah Gillis mee gaat O+

• Spooksel
Ik vind het vooral echt 'mind boggling' hoe SpaceX dit jaar dus naast hun werk voor NASA mogelijk tot 3 (!!!) privé missies met crew gaat vliegen!

Axiom-1 -> 31 maart
Axiom-2 -> NET Q4 2022
Polaris Dawn -> NET Q4 2022

Just... wow :D

En dan naast deze 'upcoming' missies dus ook Demo-2, Crew-1, Crew-2, Inspiration-4 en Crew-3 in de pocket hebben. Met Crew-4 en Crew-5 ook nog op de rol dit jaar. En dat, mits dat allemaal lukt, allemaal binnen 2,5 a 3 jaar.

Zou de moed bij Boeing al in de schoenen gezakt zijn? :+ Maar gelukkig hebben die het Orbital Reef van Blue en partners nog, hihi.

• BadRespawn
  • Laatst online: 09-04 21:16
Uitgebreide informatie over Webb's wetenschappelijke instrumenten:

Trump II - Project 2025 tracker

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:04

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:44:
Dat is toch gewoon een kwestie van geld? U roept (en betaalt) en SpaceX draait? Ik vind die vluchten van die gast nou niet heel erg bijzonder. Ik ga niet zeuren over wel/niet astronaut, maar het zijn pleziervluchten, dus waarom zoveel ophef erover begrijp ik niet. Die Amerikanen maken dingen graag belangrijker dan ze al zijn. Ik zag ook niet echt het historische aan de eerste Inspiration vlucht. Ja, voor het eerst alleen maar burgers...nounou...alsof het allemaal zo ingewikkeld is... Ham kon het ook... :+

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:10
mphilipp schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:24:
[...]

Dat is toch gewoon een kwestie van geld? U roept (en betaalt) en SpaceX draait? Ik vind die vluchten van die gast nou niet heel erg bijzonder. Ik ga niet zeuren over wel/niet astronaut, maar het zijn pleziervluchten, dus waarom zoveel ophef erover begrijp ik niet. Die Amerikanen maken dingen graag belangrijker dan ze al zijn. Ik zag ook niet echt het historische aan de eerste Inspiration vlucht. Ja, voor het eerst alleen maar burgers...nounou...alsof het allemaal zo ingewikkeld is... Ham kon het ook... :+
op zich, 1 van z'n volgende vluchten wil mensen verder de ruimte in brengen dan ooit al is ook dat op zich geen wereldprestatie gezien de huidige rakettechnologie.

• Spooksel
Mjah op zo'n manier kun je alles wel weg redeneren als 'een kwestie van geld'. Alles is namelijk een kwestie van geld en de balans tussen of personen/organisaties het wel of niet ergens voor over hebben!

Tuurlijk zit er een grote 'joyride' factor achter deze vluchten, maar er zijn toch wel wat significante ontwikkelingen verbonden hieraan als je het mij vraagt.
  • SpaceX moet voor deze vlucht nu een EVA variant van hun vlucht pakken gaan ontwikkelen. Nu hebben ze wel al een goeie basis liggen met hun IVA pakken, maar d'r zit nogal een verschil tussen een pak wat bedoeld is om de crew in leven te houden in het geval van drukverlies tijdens een vlucht en een pak wat ook daadwerkelijk bedoeld is om mee naar buiten te gaan. Ik ben echt benieuwd hoever ze hier al mee zijn en of ze dat dit jaar nog kunnen ontwikkelen, testen en certificeren!
  • Polaris Dawn gaat de connectiviteit van een Crew Dragon met het Starlink netwerk testen! Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat werken en op welke hoogtes ze dit gaan doen. Want de missie zal waarschijnlijk een stuk hoger gaan dan waar de Starlinks vliegen en hun antenne's zijn over het algemeen toch echt naar beneden gericht en niet naar boven.
  • De derde en laatste vlucht heeft als doel om de eerste vlucht van Starship te zijn met crew aan boord! Hallo, als dat niet baanbrekend is dan weet ik het ook niet meer hoor :P
Dus ja, Isaacman gooit hier waarschijnlijk een flinke smak geld tegenaan, maar SpaceX is zeker ook wel een partner in deze vluchten omdat er een hoop doelen gesteld zijn welke SpaceX ook vooruit helpen. En dat is ook weer een deel van het doel van Isaacman!

[ Voor 8% gewijzigd door Spooksel op 15-02-2022 08:58 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Qua vergunningen voor SpaceX en Starship is er weer een maandje uitstel:

Verwachte einddatum van het proces bij de FAA is nu opgeschoven van 28 Februari naar 28 Maart.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:57:
SpaceX moet voor deze vlucht nu een EVA variant van hun vlucht pakken gaan ontwikkelen.
Ehhh...dat doen ze toch niet speciaal voor hem? Zijn ze niet al lang bezig met zo'n variant? Je ontwikkelt zoiets nl niet even in een paar maanden tijd, ook SpaceX niet.

Ik probeer het niet weg te redeneren, maar Isaacman gooit er gewoon een berg geld tegenaan en SpaceX zegt 'thanx' en slingert 'm de lucht in. Het is niet baanbrekende ruimtevaart. Ja, hij test wat dingen, maar dat moesten ze toch doen. Het is niet dat het allemaal ineens gebeurt omdat De Grote Isaacman er is ofzo. Het had misschien wat langer geduurd.

Ik zie Isaacman als een investeerder. Misschien krijgt ie wel wat aandelen voor zijn 'bijdragen' oid. Of hij wil graag als groot astronaut de geschiedenis in gaan. Wie wil er niet onsterfelijk worden?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 10:32
Spooksel schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:57:
Mjah op zo'n manier kun je alles wel weg redeneren als 'een kwestie van geld'.
Precies, ik vind het een fantastische ontwikkeling. Downplayen van ontwikkelingen komt echter continue voor. Waar had men in godsnaam een auto voor nodig? Ze hadden toch paard en wagen?
Waarom is een miljardair die dit doet bijzonder? Hij gaf zelf overigens al antwoord: Eerste vlucht met alleen maar burgers. Zo zullen nog wel meerdere "Firsts" volgen.

Isaacman gooit er gewoon een berg geld tegenaan en SpaceX zegt 'thanx' en slingert 'm de lucht in.
Zelfde als
US GOV gooit er gewoon een berg geld tegenaan en NASA zegt 'thanx' en slingert wat raketten de lucht in.

• Spooksel
Paling1 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:30:
Qua vergunningen voor SpaceX en Starship is er weer een maandje uitstel:
[Twitter]
Verwachte einddatum van het proces bij de FAA is nu opgeschoven van 28 Februari naar 28 Maart.
Het proces waar de FAA nu in zit is trouwens niet zo zeer een vergunning voor Starship, maar meer review om te kijken of de vergunning voor de lanceerbasis van Starbase als geheel nog wel voldoet aan hetgeen ze al die jaren geleden afgegeven hebben.

Destijds heeft de FAA een 'Environmental Impact Study' gedaan op basis van kennis van toen. De kennis van toen was dat SpaceX in Boca Chica hooguit een keer of 12 ofzo per jaar zou gaan lanceren met de Falcon 9 en Falcon Heavy. Dat plan is overduidelijk nooit van de grond gekomen en sindsdien is er een mega Starship/Super Heavy fabriek uit de grond gestampt en is de lanceerbasis ook vele malen groter dan initieel voorgesteld.

Waar het nu dus om gaat is dat de FAA moet bepalen of SpaceX verder kan onder de huidige vergunning of dat de FAA bijvoorbeeld een geheel nieuwe EIS moet doen, waarna het resultaat net zo goed alsnog zou kunnen zou dan SpaceX haar activiteiten daar moet staken voor wat lanceren betreft. Kunnen ze alles weer af gaan breken wat ze daar opgebouwd hebben en dan zou het enige voordeel nog zijn dat ze er een enorme berg kennis opgedaan hebben.

Anyway, stel dat de FAA volgende maand dus zegt dat SpaceX gewoon verder kan daar in Boca Chica, dan nog zullen de individuele lanceringen van Starship dus onderhevig zijn aan het verkrijgen van licenties van de FAA.

[ Voor 6% gewijzigd door Spooksel op 15-02-2022 13:38 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

th4k1ck3r schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:13:
[...]
Precies, ik vind het een fantastische ontwikkeling.
Wat is die ontwikkeling dan? Ik zie niets bijzonders.
Downplayen van ontwikkelingen komt echter continue voor. Waar had men in godsnaam een auto voor nodig? Ze hadden toch paard en wagen?
Dit is heel wat anders. Ik zeg nergens dat het nergens goed voor is. Het is alleen niet superbijzonder. Het is voor SpaceX een leuke betaalde testvlucht. Het is niet alsof ze het zonder Isaacman niet hadden kunnen doen.
Waarom is een miljardair die dit doet bijzonder? Hij gaf zelf overigens al antwoord: Eerste vlucht met alleen maar burgers. Zo zullen nog wel meerdere "Firsts" volgen.
Maar serieus: wat is nou de prestatie van een eerste vlucht met alleen maar burgers? Ham, de aap, is ook in de ruimte geweest. Net als een schildpad en wat honden. Hun training bestond voornamelijk uit hoe je moet overleven als een van de life support systemen faalt. Niet hoe ze het dingen moeten besturen, want er zijn geen handmatig gestuurde ruimtevaartuigen. De enige was de maanlander. De rest wordt allemaal automatisch gedaan. Dus, nee, ik zie nergens een geweldige ontwikkeling of superprestatie. Het is écht een kwestie van geld er tegenaan gooien en hij mag mee. Meer niet.

Zoals ik al zei zijn die Amerikanen erg goed in het overhypen van allerlei dingen die eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn. Iets met hun enorme grote bek en maar flink op de trommel slaan zodat iedereen kijkt.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 19:40

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Wie gooit er is speelveld er geen 'geld tegen aan'.
Als dat succesvol blijkt uit te pakken wordt dat naar de achtergrond geschoven.

Je kan ook de vraag stellen hoe komt het dat iemand er zoveel 'geld tegen aan' kan smijten.

Waarom moeten we zo nodig naar Mars? Is dat een behoefte kweken om er aan te verdienen?
Het zelfde met die ruimtehotels, toch?

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Spooksel
Als je het mij vraagt is het in deze vorm uitvoeren van prive vluchten de ontwikkeling al op zichzelf. Dit is namelijk exact hoe NASA het voor ogen had met het commercial crew programma. Dat NASA een paar bedrijven zou helpen bij de ontwikkeling van een systeem dat ze zelf af willen nemen en dat ze daarna 'slechts' een van de klanten zouden worden.

Met klanten zoals Axiom en Isaacman zie je nu precies dat gebeuren! En dat _is_ een toffe ontwikkeling ;)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:57

thijsco19

KTM 990 SMT

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:23:
Met klanten zoals Axiom en Isaacman zie je nu precies dat gebeuren! En dat _is_ een toffe ontwikkeling ;)
Tuurlijk. Er is an sich ook niets mis mee. Ik ben ook helemaal niet tegen. Maar ik ga absoluut niet mee staan juichen met die hysterische Amerikanen die doen alsof ze iets baanbrekends doen. Voorlopig is het nog steeds duurder dan een retourtje London-New York met de Concorde. En dat kon ik ook al niet betalen :+
Het is dus bij lange na nog niet 'for the masses'. Dat zal echt nog wel een poosje duren.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-04 20:57
Van
Bruno had previously said he expected the engines in late 2021 but on Friday he confirmed the BE-4s will not arrive until early 2022.
Blue Origin is unlikely to deliver two flight-ready versions of the BE-4 rocket engine to United Launch Alliance (ULA) before at least the second quarter of 2022
Naar:

Dus vermoedelijk geen echte vlucht van Vulcan in 2023, dus het ziet er naar uit dat ULA een sabbatjaar gaat moeten houden (aangezien ze van de Amerikaanse overheid geen Russische componenten meer mogen gebruiken vanaf 2022)

:+

[ Voor 17% gewijzigd door bottom line op 18-02-2022 14:46 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09
KroontjesPen schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:16:
Waarom moeten we zo nodig naar Mars? Is dat een behoefte kweken om er aan te verdienen?
Dat is waar maar: nou en?

Misten we McDrives toen ze er niet waren? Nee, maar toen ze verschenen creëerden ze een behoefte. Misten we de Efteling toen hij er nog niet was? Nee, maar toen het er was creëerde het een behoefte. Behoeften creëren is al zo oud als de eerste ondernemer, en in de ruimte zal het niet anders zijn. Ik zie het probleem daar niet mee, sterker nog, ik denk dat we daardoor heel coole dingen gaan zien. Als het goed gereguleerd wordt op gebieden als o.a. veiligheid, milieu-aspecten en werknemersrechten, ga je gang, vind ik.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• DaCoTa
  • Laatst online: 11-04 00:51
KroontjesPen schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:16:
[...]
https://lettersofnote.com/2012/08/06/why-explore-space/

• bottom line
Northrop Grumman lijkt ook een goede lancering achter de rug te hebben!

Cygnus NG-17, voor bevoorrading van het ISS
Wel niet veel te zien, buiten wat computeranimaties, en beelden vanaf de grond (in het begin) :)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
bottom line schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 18:47:
Northrop Grumman lijkt ook een goede lancering achter de rug te hebben!

Cygnus NG-17, voor bevoorrading van het ISS
Wel niet veel te zien, buiten wat computeranimaties,
Die 'animaties' is het live monitoringssysteem van wat de raket doet. Ik vond dat echt gaaf om al die data live te zien en hoe nauwkeurig die computer is om met de solid state tweede trap in de juiste baan de te komen.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

2e SpaceX booster met 11 vluchten:
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=55686.0;attach=2087732;image
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=55686.60

Dit was booster 1058. Booster 1051 had er al eerder 11 vluchten op zitten...
Er zijn nog 3 boosters met 10 vluchten.

[ Voor 16% gewijzigd door Paling1 op 21-02-2022 16:34 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vandaag een persco over de voortgang van SLS en de Artemis I missie:
February 22, 2022
MEDIA ADVISORY M22-026
NASA to Provide Media Update on Artemis I Moon Mission

NASA will host a media teleconference at 1:30 p.m. EST on Thursday, Feb. 24, to provide an update on progress toward the launch of the agency’s uncrewed Artemis I mission.
Artemis engineers are working through final closeout tasks for the launch, as well as integrated testing before the rocket rolls out to the pad at NASA’s Kennedy Space Center in Florida for the first time in mid-March.
Audio of the teleconference will stream live online at:

https://www.nasa.gov/live
Ben benieuwd!
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=49381.0;attach=2087115;image
_/-\o_

De oorzaak van het probleem met de engine controller is gelukkig gevonden en blijkbaar geen beperking voor de eerste vlucht.
Engineers took the problematic computer to an offsite location for testing. The investigation determined a faulty memory chip in the computer prevented it from starting up as designed, according to NASA.
https://spaceflightnow.co...to-first-sls-test-flight/
Afbeeldingslocatie: https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2022/02/slsrs25s-1.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Paling1 op 24-02-2022 10:01 ]

• Osiris
  • Niet online
Blijft een brute motor, die RS-25 :9

• Spooksel
Blijft toch ook jammer dat ze een perfect mooie herbruikbare motor hebben omgetoverd tot een disposable :'(

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

En dat ze er een paar miljard dollar aan hebben besteed om ze een paar honderd miljoen dollar goedkoper te kunnen maken....
https://spacenews.com/aer...ls-engine-contract-costs/

[ Voor 26% gewijzigd door Paling1 op 24-02-2022 13:53 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mooi voorbeeld van de verwachting van Webb tegenover Hubble.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAApJv1Bzy_IbKOOv2-0JZF70F4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFGwSOV3dSQMwEOILMJmlnZI.jpg?f=fotoalbum_medium

Ben benieuwd hoe de nieuwe Deep Field foto's er uit gaan zien. Blijft toch prachtig om 1000'en sterrenstelsels te zien die miljarden jaren terug gaan. Als deze simulatie klopt dan valt er straks een hoop meer te zien bij de
Deep Field foto's.

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:26
PilatuS schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:27:
Mooi voorbeeld van de verwachting van Webb tegenover Hubble.

[Afbeelding]

Ben benieuwd hoe de nieuwe Deep Field foto's er uit gaan zien. Blijft toch prachtig om 1000'en sterrenstelsels te zien die miljarden jaren terug gaan. Als deze simulatie klopt dan valt er straks een hoop meer te zien bij de
Deep Field foto's.
En uiteraard de bron blog:

https://blogs.nasa.gov/we...ion-to-detail-and-theory/

Vet hoor, die Webb :)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Om 21:05 begint de live coverage van de rocket labs lancering.

https://spaceflightnow.co...-b-mission-status-center/

[ Voor 22% gewijzigd door Paling1 op 28-02-2022 20:14 ]

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-04 11:57
Europe’s joint Mars mission with Russia postponed by war

By FRANK JORDANS
February 28, 2022 GMT

On Monday, Feb. 28, 2022, the ESA said the planned launch of a joint mission with Russia to Mars this year is now “very unlikely” due to sanctions linked to the war in Ukraine. (European Space Agency via AP)
This illustration made available by the European Space Agency shows the European-Russian ExoMars rover. On Monday, Feb. 28, 2022, the ESA said the planned launch of a joint mission with Russia to Mars this year is now “very unlikely” due to sanctions linked to the war in Ukraine. (European Space Agency via AP)
BERLIN (AP) — The launch of a joint Europe-Russian mission to Mars this year is now “very unlikely” due to sanctions linked to the war in Ukraine, the European Space Agency said Monday.

The agency said after a meeting of officials from its 22 member states that it was assessing the consequences of sanctions for its cooperation with Russia’s Roscosmos space agency.

“The sanctions and the wider context make a launch in 2022 very unlikely,” for the Europe-Russia ExoMars rover mission, the agency said in a statement.

The launch was already postponed from 2020 due to the coronavirus outbreak and technical problems. It was due to blast off from the Baikonur spaceport in Kazakhstan in September using a Russian Proton rocket. Postponing a launch often means waiting for months or years until another window opens when planets are in the right alignment.

The goal is to put Europe’s first rover on the red planet to help determine whether there has ever been life on Mars. A test rover launched in 2016 crash-landed at Mars, highlighting the difficulty of putting a spacecraft on the planet.

https://apnews.com/articl...2a5555b18ff9c6ff09a7a9f6a

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

SpaceX mag 3 extra crew dragons naar het ISS vliegen. Daar krijgen ze 3,5 miljard dollar voor!
Ze krijgen nu in totaal 3,5 miljard voor 9 vluchten. Van die 9 vluchten hebben ze er al 3 gedaan en de 4e gaat deze maand nog... (15 april)
NASA has awarded three additional missions to Space Exploration Technologies Corporation (SpaceX) of Hawthorne, California, for crew transportation services to the International Space Station as part of its Commercial Crew Transportation Capability (CCtCap) contract. The CCtCap modification, following the agency’s notice of intent to procure the flights in December 2021, brings the total missions for SpaceX to nine and allows NASA to maintain an uninterrupted U.S. capability for human access to the space station.

This is a firm fixed-price, indefinite-delivery/indefinite-quantity contract modification for the Crew-7, Crew-8, and Crew-9 missions, bringing the total contract value to $3,490,872,904. The period of performance runs through March 31, 2028. The current sole source modification does not preclude NASA from seeking additional contract modifications in the future for additional transportation services as needed.

In 2014, NASA awarded the CCtCap contracts to Boeing and SpaceX through a public-private partnership as part of the agency’s Commercial Crew Program. Under CCtCap, NASA certifies that a provider’s space transportation system meets the agency’s requirements prior to flying missions with astronauts.

SpaceX was certified by NASA for crew transportation in November 2020, and currently its third crew rotation mission for the agency is in orbit. As part of the missions, SpaceX’s Crew Dragon spacecraft and Falcon 9 rocket transport up to four astronauts along with critical cargo to the space station.
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=55940.0

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 01-03-2022 15:25 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 11:02
Ik ben benieuwd of het stoeltjeruilen op de 5e (en 6e) missie nog door zal gaan...

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-04 07:26

TrekDr0p

QR niet scannen

mcDavid schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:36:
Ik ben benieuwd of het stoeltjeruilen op de 5e (en 6e) missie nog door zal gaan...
Stoeltje ruilen?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 11:02
Ze zouden vanaf Crew-5 een crew-dragon stoeltje ruilen voor een Soyuz stoeltje. Anna Kikina zou als eerste Russin met Dragon meevliegen dit najaar, in ruil voor een NASA-astronaut op de Soyuz.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:25:
Ze zouden vanaf Crew-5 een crew-dragon stoeltje ruilen voor een Soyuz stoeltje. Anna Kikina zou als eerste Russin met Dragon meevliegen dit najaar, in ruil voor een NASA-astronaut op de Soyuz.
Dat zal wel niet doorgaan. Roskosmos deed ook meteen nogal onaardig mbt de boycot en het wegsturen van de Russische technici op Kourou en deed net alsof zonder Rusland ISS naar aarde zou storten.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dat zit er aan te komen natuurlijk. De samenwerking met Rusland voor de nieuwe Marsrover is ook al gepauzeerd.

Wordt nog gezellig daarboven in het ISS.

March of the Eagles

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:47:
...
Wordt nog gezellig daarboven in het ISS.
Denk dat het allemaal wel eens mee zou kunnen vallen. De Rus daar (Anton Shkaplerov is volgens Wikipedia op dit moment aan boord) is ook slachtoffer van de situatie, en ik geloof nooit dat ze doelbewust ISS in zee laten storten met een Rus aan boord.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

mphilipp schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Dat zal wel niet doorgaan. Roskosmos deed ook meteen nogal onaardig mbt de boycot en het wegsturen van de Russische technici op Kourou en deed net alsof zonder Rusland ISS naar aarde zou storten.
Hoe zit dat dan? Ik had begrepen dat voor elke koerscorrectie de russchische delen nodig zijn en voor elketra de amerikaanse.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JvS schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:53:
[...]

Hoe zit dat dan? Ik had begrepen dat voor elke koerscorrectie de russchische delen nodig zijn en voor elketra de amerikaanse.
Klopt. Maar Scott Manley noemde eergisteren al wat mogelijke alternatieven op zijn Youtube channel. Tenzij Rusland de boel echt bewust saboteert is er (waarschijnlijk) genoeg tijd om een alternatief te vinden.
En de Russische bemande ruimtevaart draait om ISS. Zonder ISS is het gewoon over en uit voor hun en kunnen ze alleen maar rondjes rond de aarde draaien. Dus ze hebben er wel belang bij om zich even rustig te houden.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vanavond een Atlas V lancering:

Live vanaf 22:00....

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

downtime schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:25:
[...]
Klopt. Maar Scott Manley noemde eergisteren al wat mogelijke alternatieven op zijn Youtube channel. Tenzij Rusland de boel echt bewust saboteert is er (waarschijnlijk) genoeg tijd om een alternatief te vinden.
Als ze gaan saboteren, zou ik het Russische deel gewoon loskoppelen. Pakka, tavarichi! :+

Maar dat zal niet gebeuren. De kosmonauten zijn geen politici, dus ik denk ook niet dat er aan boord spanningen zijn onderling. Kijk maar naar de vriendschap tussen Leonov en Stafford. Stafford sprak (in het Russisch) op de begravenis van Leonov en hij heeft twee Russische jongens geadopteerd. Die lui doen niet aan politiek.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mphilipp schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:50:
[...]

Maar dat zal niet gebeuren. De kosmonauten zijn geen politici, dus ik denk ook niet dat er aan boord spanningen zijn onderling.
Hebben ze daar uberhaupt radio/tv/internet of horen ze alleen wat de vluchtleiding vertelt?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09
downtime schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:00:
[...]

Hebben ze daar uberhaupt radio/tv/internet of horen ze alleen wat de vluchtleiding vertelt?
Google is your friend
mphilipp schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:50:
Die lui doen niet aan politiek.
Als je leven maandenlang 24/7 gezamenlijk in gevaar is schept dat een band die dit soort dingen wel overstijgt, denk ik zo.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 01-03-2022 21:02 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

downtime schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:00:
[...]
Ja hoor. Ze kunnen ook videobellen met het thuisfront.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JeroenH schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:00:
[...]
Google is your friend
[...]
Als je leven maandenlang 24/7 gezamenlijk in gevaar is schept dat een band die dit soort dingen wel overstijgt, denk ik zo.
En kosmonauten/astronauten krijgen over het algemeen een veel gezondere mix normaal vs propaganda nieuws te horen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-04 08:56
Quote uit het liveblog van het AD.
Dit heeft wel impact voor ULA vermoed ik?
In een reactie op de Amerikaanse sancties stopt het Russische ruimtevaartbureau Roscomos de levering van raketmotoren aan de VS. ,,Laat ze maar op hun bezemstelen de ruimte in vliegen", aldus Dmitri Rogozin, hoofd van Roscosmos.

Verder wil Rusland de overgebleven motoren niet meer onderhouden, zo citeert het staatspersbureau Sputnik News de topman van Roscosmos. Het gaat om 24 stuks. Sinds het midden van de jaren negentig heeft Moskou het Amerikaanse lanceerbedrijf ULA 122 RD-180 motoren voor de Atlas-draagraket geleverd. Daarvan zijn 98 reeds gebruikt, aldus Sputnik News.

• bottom line
jmderonde schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:52:
Quote uit het liveblog van het AD.
Dit heeft wel impact voor ULA vermoed ik?

[...]
Nee, want de laatste Atlas raketten van ULA, een vijftal?, hebben hun Russische motoren al in Amerika liggen.
Meer gingen ze er sowieso niet bouwen.
Impact is echt minimaal

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15
Tory heeft al gereageerd op Twitter dat ze ook helemaal geen Russische expertise nodig hebben voor integratie en lancering. Maar voor Antares is het waarschijnlijk wel exit, die gebruikt de RD-181.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Je kan nu ook je naam naar de maan sturen:
https://www.nasa.gov/send-your-name-with-artemis/
Gelijk maar even gedaan. Op Mars was ik al, maar de maan ontbrak nog... :9

17 Maart rijdt ie voor het eerst naar buiten (als er niet nog meer vertraging komt):
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=49381.0;attach=2089355;image

Lancering waarschijnlijk in Juni, maar heel misschien nog eind Mei.
Volgens de laatste cijfers kost een lancering ±$4,1 miljard waarvan $2,2 miljard voor de SLS. :X

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

De meest waarschijnlijke oorzaak van het mislukken van de Astra lancering op 10 februari is bekend.
Het mislukken van de fairing deployment had te maken met een verkeerd aangesloten stekker. Dat stond blijkbaar fout/onduidelijk op een tekening. Daardoor gingen de 5 sluitingen van de fairing niet in de juiste volgorde open.
Na het mislukken van de fairing deployment ging de 2e trap oncontroleerbaar rond tollen. Dit had te maken met een fout in de besturings software van de motor.

Zoals ik het lees is het 2e probleem een gevolg van het eerste probleem. Dankzij het mislukken van de fairing deployment hebben ze nu dus een fout in de software gevonden die op normale vluchten ook tot problemen had kunnen leiden.

https://astra.com/news/po...-we-found-and-next-steps/

Beide problemen zijn opgelost dus zouden en volgende vlucht niet in de weg staan. Die volgende vlucht stond voor 13 maart op het schema. Ik denk niet dat ze dat halen, maar het uitstel zou niet al te lang moeten zijn ...

Nog wat info:
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=55588.180

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 08-03-2022 07:54 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

SpaceX heeft wat mooie nieuwe foto's gepubliceerd op Flickr:
https://www.flickr.com/photos/spacex/
Onder andere een paar mooie plaatjes van Starship:
https://www.flickr.com/ph...leries/72157720535136025/

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51924607369_d8761fbd49_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51923296982_ea408e062f_b.jpg

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vanaf 14:30 de livestream voor weer een Falcon 9 lancering met deze keer 48 starlink satellieten aan boord:

Het weer is in ieder geval goed.

En maar weer eens een update van SLS:

Druk bezig om alle platformen weg te halen...
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNVWQyQWUAAAiKV?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNVWQyPXIAMFH5x?format=jpg&name=large

• Spooksel
Ondertussen in Florida begint de activiteit bij het 'Roberts Road' complex ook aardig toe te nemen!

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/275385585_524190655803156_7063439865396551886_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=IjtVWk1ul_wAX_ycvgg&tn=vZKu72JmdnVTYFMA&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT_XDMsIO_4KzdilXUtZItwXym8CAJ6ZsjFG6rmNmjuliw&oe=622FE618

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/275324842_524190659136489_6038652095346906917_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=HREWr6H9Bd4AX_AUMZt&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT_mPbRlbDtZuJ2kkt4j7z84g99pYnI9ffkkE3mUVlB6Qw&oe=62310CA5
SpaceX heeft maar liefst 5 van die 'prep spots' voor torensegmenten gemaakt en het eerste segment voor de toren die bij 39A gaat komen is al in aanbouw!

[ Voor 21% gewijzigd door Spooksel op 11-03-2022 17:13 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Kijk, een mooi statement van de Expedition 66 crew:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XRCIvzyNC27EIkDiXF--Vb64uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62WTdzvo5w7dIm1qM7Bfgqwo.jpg?f=fotoalbum_large

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
mphilipp schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:28:
Kijk, een mooi statement van de Expedition 66 crew:
[Afbeelding]
Maar ik ben benieuwd wat er gebeurd als Poetin zegt dat ze weg moeten, en alles wat van Rusland is meenemen en afkoppelen ?

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-04 07:26

TrekDr0p

QR niet scannen

Spooksel schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:12:
Ondertussen in Florida begint de activiteit bij het 'Roberts Road' complex ook aardig toe te nemen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
SpaceX heeft maar liefst 5 van die 'prep spots' voor torensegmenten gemaakt en het eerste segment voor de toren die bij 39A gaat komen is al in aanbouw!
Gaan ze deze toren op die 4 beton poeren zetten?
Of komt er net als BC Texas nog een hele betonnen ondersteunen bij?
Want die is nog niet eens in aanbouw.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47
@TrekDr0p die betonnen poeren/platformen zijn puur voor de bouw van de individuele toren-segmenten. Na assemblage worden ze naar de uiteindelijke locatie vervoerd, en ik neem aan dat daar een wat fatsoenlijkere betonnen basis wordt gemaakt. Hoe die er uit gaat zien is nog de vraag, Elon Musk was er zelf nog niet over uit of de manier in Boca Chica de juiste was:

Afbeeldingslocatie: https://dev.spacenews.com/wp-content/uploads/2019/08/lc39a-starship-map2.jpg

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

absrnd schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:04:
[...]
Maar ik ben benieuwd wat er gebeurd als Poetin zegt dat ze weg moeten, en alles wat van Rusland is meenemen en afkoppelen ?
Nou, ik denk niet dat ze dan ineens vijanden worden. Het zijn iets verstandiger mensen als Putin en Rogozin. dus ze zullen niet ineens rollend door het station gaan.

Dan het loskoppelen. Dat is een verhaal apart en is niet zo simpel als het klinkt. Er liggen nogal wat kabels door het station, en die zul je allemaal netjes moeten loskoppelen. Ik denk dat dat al op problemen gaat stuiten, want de Russen doen de besturing en de Amerikanen de electriciteit. Maar ook zonder de Russen kan het station bestuurd worden via een aangepaste Dragon en Cygnus kan dit ook al. Dat is meen ik in 2018 al een keer getest.

Uiteindelijk is het sowieso niet een actie die 'eventjes' in een paar maanden kan worden uitgevoerd volgens mij. En ISS is dan geenszins onbestuurbaar en zal ook niet ineens ter aarde storten. Het is weer typisch Russische spierballentaal om zich belangrijker voor te doen dan ze werkelijk zijn. Een beetje net als met de Oekraïne; ze balen ervan dat ze geen echte wereldmacht meer zijn. Alleen heeft Kameraad P. op een wel heel riskante wijze zijn spierballen laten zien.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47
Wikipedia: Cygnus (spacecraft)
It is launched by Northrop Grumman's Antares rocket or ULA's Atlas V
Wikipedia: Antares (rocket)
First stage (Antares 100-series): Powered by 2 × NK-33
First stage (Antares 200-series): Powered by 2 × RD-181
Wikipedia: NK-33
Country of origin: Soviet Union
Wikipedia: RD-191
Country of origin: Russia