• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Ja, best tekenend voor de ontwikkeling van de laatste jaren: om kosten te besparen moest DART een secondary payload zijn, maar SpaceX kan een raket laten laten vliegen voor minder dan de concurrentie vraagt voor een ride-share missie. 69 miljoen usd in dit geval.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:46

mphilipp

Romanes eunt domus

Vihaio schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:21:
Ja, best tekenend voor de ontwikkeling van de laatste jaren: om kosten te besparen moest DART een secondary payload zijn, maar SpaceX kan een raket laten laten vliegen voor minder dan de concurrentie vraagt voor een ride-share missie. 69 miljoen usd in dit geval.
Is het niet altijd een 'juggling act' geweest om funding te krijgen, vooral voor de wat meer experimentele projecten? Dat ze voor Apollo praktisch carte blanche kregen was logisch, maar volgens mij moeten ze voor elk project echt wel goed uitkijken waar het geld aan besteed wordt. En als iets goedkoper kan, dan liever dat. Zolang het maar veilig en betrouwbaar blijft natuurlijk.
Ik vind het overigens wel een klein beetje tricky dat ze op zo'n experimentele missie ook nog eens een experimentele aandrijving gebruiken. Een nieuw soort ion drive. Stel dat die niet (goed) werkt, dan is het ook voorbij. Misschien ook weer een manier om extra budget te krijgen uit het potje 'veelbelovende experimentele technieken' oid :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-01 10:45
mphilipp schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:49:
[...]

Is het niet altijd een 'juggling act' geweest om funding te krijgen, vooral voor de wat meer experimentele projecten? Dat ze voor Apollo praktisch carte blanche kregen was logisch, maar volgens mij moeten ze voor elk project echt wel goed uitkijken waar het geld aan besteed wordt. En als iets goedkoper kan, dan liever dat. Zolang het maar veilig en betrouwbaar blijft natuurlijk.
Ik vind het overigens wel een klein beetje tricky dat ze op zo'n experimentele missie ook nog eens een experimentele aandrijving gebruiken. Een nieuw soort ion drive. Stel dat die niet (goed) werkt, dan is het ook voorbij. Misschien ook weer een manier om extra budget te krijgen uit het potje 'veelbelovende experimentele technieken' oid :+
Deze projecten zijn gestart lang voodat SpaceX een realistisch alternatief was.
Toekomstige missies zullen denk ik minder experimenteel zijn omdat alle experimentele technieken die nu gestart worden relatief goedkoop getest kunnen worden voor de daadwerkelijke missie.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Vihaio
mphilipp schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:49:
[...]

Het grappige van die aandrijving is dat die niet echt meer nodig is. In het oorspronkelijke plan zou DART in dezelfde geo-stationaire baan worden gelanceerd als de primaire payload en dan met die drvie in op de juiste koers worden gezet. Maar omdat het nu het enige is dat gelanceerd wordt kan het meteen in de goede baan gezet worden.

Naast de drive zijn ook de zonnepanelen en antenne redelijk experimenteel.

Zoals meestal het geval is, heeft Scott Manley er een video over gemaakt met veel info.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Leuk filmpje van EveryDayAstronaut:

Had ie al eerder aangekondigd omdat ie er al heel lang mee bezig was.
Ik heb hem nog niet helemaal gekeken, maar wat ik nu gezien heb is interessant!!!! Veeeeeeel info!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik heb het filmpje uitgekeken. :o
Superveel info. Soms een beetje verwarrend met alle type-nummers, maar een hoop interessante feitjes. Je kan zien dat hier heel veel tijd aan is besteed!
Hij is nu bezig met filmpjes over Buran en over nucleaire raket motoren.

Ik dacht nog een leuk T-shirt voor mijn zoon te bestellen op zijn website. Helaas zijn de verzendkosten naar NL dan net zoveel als een T-shirt... Beetje te veel.

Nog een leuk filmpje van Insight op Mars:
https://mars.nasa.gov/new...power-boost/?site=insight
Is lekker graafmachine aan het spelen.
Doet een poging om zijn zonnepanelen van wat stof te ontdoen door er een flinke schep grond naast te kiepen. De resulterende luchtverplaatsing (atmosfeerverplaatsing? :9 ) zorgt dat het stof van de panelen af waait.
Lijkt ook nog te werken... _/-\o_ Knap verzonnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 26-11-2021 16:34 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:56

Reinier

\o/

Paling1 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:59:
Leuk filmpje van EveryDayAstronaut:
[YouTube: The Entire Soviet Rocket Engine Family Tree]
Had ie al eerder aangekondigd omdat ie er al heel lang mee bezig was.
Ik heb hem nog niet helemaal gekeken, maar wat ik nu gezien heb is interessant!!!! Veeeeeeel info!
Ik had de niet-definitieve versie op Patreon gezien. Supercool. Ook leuk dat hij zijn supporters om input vraagt.
En de definitieve versie gisteren gekeken. Hoop aanvullingen en fixes in twee weken!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:08
En in tussentijd ook een extra module aan het Russische deel van het ISS:
https://blogs.nasa.gov/sp...odule-arrives-at-station/

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Blijkbaar is er een crisis gaande bij de productie van de SpaceX Raptor-motoren:

nieuws: Elon Musk: productie Raptor-motoren loopt zo ver achter dat faillisse...

March of the Eagles

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54
Details over het incident waardoor de lancering van JWST is uitgesteld

Trump II - Project 2025 tracker

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:21
Ik vraag me af hoe ernstig het probleem nou echt is. Het komt er volgens mij gewoon op neer dat Musk vindt dat er niet snel genoeg motoren gemaakt worden en vervolgens komt ie nogal zuur over en vindt dat iedereen door zou moeten werken door het Thanksgiving weekend heen.

Beetje rare ook aangezien ze in McGregor notabene een compleet nieuwe fabriekshal uit de grond aan het stampen en inrichten zijn nu, puur en alleen voor het produceren van Raptors!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

XWB schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:39:
Blijkbaar is er een crisis gaande bij de productie van de SpaceX Raptor-motoren:
Ik heb eigenlijk alleen maar wat reacties op dit bericht gelezen. In eerste instantie kwam het bericht maar van één kant, en ik vond het maar sterk klinken. Die Musk zit toch overal bovenop? Vooral productie, waarvan ie zei dat het het belangrijkste was. En dan zou nu ineens blijken dat zijn mannetjes hem in de maling hebben genomen met opgepoetste spreadsheets oid? Ik vond (en vind) dat nogal sterk eigenlijk. En nu de hele wereld het bericht heeft overgenomen vraag ik mij af of er al een soort bevestiging gekomen is vanuit SpaceX of verificatie van de 'gelekte' mail?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• BadRespawn
  • Laatst online: 21:54
mphilipp schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:17:
[...]

En nu de hele wereld het bericht heeft overgenomen vraag ik mij af of er al een soort bevestiging gekomen is vanuit SpaceX of verificatie van de 'gelekte' mail?
Musk heeft inmiddels inhoudelijk gereageerd:

"If a severe global recession were to dry up capital availability / liquidity while SpaceX was losing billions on Starlink & Starship, then bankruptcy, while still unlikely, is not impossible."
https://twitter.com/elonmusk/status/1465793233729069063

Trump II - Project 2025 tracker

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

BadRespawn schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:28:

"If a severe global recession were to dry up capital availability / liquidity while SpaceX was losing billions on Starlink & Starship, then bankruptcy, while still unlikely, is not impossible."
Nou, dat zegt genoeg dacht ik zo.

• Osiris
  • Niet online
Ach, dit is toch gewoon weer ty-pisch Musk die eigenlijk verbannen zou moeten worden van Twitter? Musk is echt zo'n kerel die het kan maken of kraken... Geniaal en gek... Ik verwacht dat Gwynne hier niet zo blij mee is allemaal..

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BadRespawn schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:28:
[...]

https://twitter.com/elonmusk/status/1465793233729069063
Dat is een beetje het ‘als bananen recht waren, waren ze niet krom’ nivo :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
YakuzA schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:43:
[...]

Dat is een beetje het ‘als bananen recht waren, waren ze niet krom’ nivo :)
Valt mee.
SpaceX geeft op het moment meer geld uit dan er binnen komt. En ze hebben blijkbaar nog genoeg geld op de bank staan om de uitgaven van 2022 te dekken. Een groot deel van die uitgaven moet worden gedekt door inkomsten uit Starlink. Maar als je die inkomsten niet hebt omdat er vertraging is met Starlink lanceringen (terwijl je wel alle hardware hebt gemaakt) dan zit je met een probleem.

Nu zou dat geen probleem zijn, want er zijn genoeg investeerders die aandelen in SpaceX willen. En anders kan Elon zelf aandelen Tesla verkopen om de boel draaiende te houden (zo houdt Bezos BO in de lucht). Maar als de beurs crasht dan verdwijnen beide opties.

TheS4ndm4n#1919

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-01 13:06

Sebazzz

3dp

Rocket Lab geeft meer details over Neutron en zijn motoren:

Tekstartikel:
https://www.cnbc.com/2021...ompeting-with-spacex.html

[ Voor 20% gewijzigd door Sebazzz op 02-12-2021 15:56 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Sebazzz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:55:
Rocket Lab geeft meer details over Neutron en zijn motoren
Slim idee met die nosecone die open gaat. Wel grappig dat ie steeds een steek uitdeelt aan SpaceX: wil geen uitvouwbare poten, payload cover niet weggooien, niet op een boot landen...Hij llijkt echt SpaceX 'aan te vallen' commercieel dan. Niet letterlijk.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

mphilipp schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:09:
[...]

Slim idee met die nosecone die open gaat.
Welke james bond film was dat ook al weer? :+
Grappig hoe fictie van tv op een gegeven moment tóch weer realiteit wordt. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
[...]

Slim idee met die nosecone die open gaat. Wel grappig dat ie steeds een steek uitdeelt aan SpaceX: wil geen uitvouwbare poten, payload cover niet weggooien, niet op een boot landen...Hij llijkt echt SpaceX 'aan te vallen' commercieel dan. Niet letterlijk.
Ik vind dat geen aanvallen. Hij wil gewoon duidelijk maken dat ze dingen anders doen, en niet een F9-kloon bouwen. Dat moet ook, anders heb je natuurlijk geen business case waarom jouw raket beter zou zijn.

Ik denk ook dat ze een aantal best wel goede ideeën hebben. Qua vorm heb je natuurlijk meer vrijheid als je vanaf dag 1 voor reusability ontwikkeld en daar maken ze handig gebruik van. Maar laten we wel wezen: er zijn natuurlijk ook nadelen. De fairing aan de eerste trap vastmaken is leuk maar erg beperkend in de trajectories. En die tapse vorm maakt de complete load structure en aerodynamische modellen een gigantisch stuk complexer... Zal me benieuwen of ze daar achteraf net zo enthousiast over zullen zijn...

Maar het is iig leuk om te zien dat de markt een stuk diverser kan worden.

• Vihaio
mcDavid schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:25:
[...]

De fairing aan de eerste trap vastmaken is leuk maar erg beperkend in de trajectories.
Dat lijkt me niet. Bij andere raketten heb je de volgende stappen: motoren eerste stage stoppen - fairings laten vallen - start tweede stage. Het enige wat Rocket Lab hieraan wil veranderen is dat de fairings niet vallen, maar open gaan.

Ik vraag me wel af of de raket altijd terug laten keren naar de launch site geld gaat besparen. Barges gebruiken zal best duur zijn, maar SpaceX gebruikt ze ook bij hun Starlink-lanceringen. Ik neem aan dat ze daarbij wel voor land-landingen zouden kunnen kiezen als dat goedkoper is. Dat ze ervoor kiezen om toch op een barge te landen geeft mij de indruk dat dat toch goedkoper is.

Maar ze zullen er bij Rocket Lab ongetwijfeld langer over nagedacht hebben dan ik en ze hebben duidelijk aangetoond dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Ik ben benieuwd wanneer we de eerste lancering kunnen zien.

• mcDavid
Vihaio schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:49:
[...]

Dat lijkt me niet. Bij andere raketten heb je de volgende stappen: motoren eerste stage stoppen - fairings laten vallen - start tweede stage. Het enige wat Rocket Lab hieraan wil veranderen is dat de fairings niet vallen, maar open gaan.
Nee, bij de meeste raketten wordt de fairing pas deployed ná stage separation. Iig bij de Electron en F9 waar we dit ding toch het meeste mee moeten vergelijken.

Als je die eerder wilt deployen (namelijk tíjdens staging) zul je ofwel een steilere, minder efficiënte trajectory moeten volgen, ofwel de staging later doen wat weer flink impact zal hebben op de snelheid en dus de benodigde boostback-brandstof van de eerste trap. Of je moet wellicht een hogere aerodynamische belasting opnemen in je payload requirements. In ieder geval, er zijn altijd tradeoffs.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Echt wel... :+ Hij noemt precies de dingen van SpaceX en zegt min of meer dat zijn manier beter zou zijn. Nou ja, dat moeten we nog maar eens zien. Geen voordeel zonder nadeel. Kan natuurlijk zomaar zijn dat het beter is, maar ik snap bijvoorbeeld niet waarom inklapbare poten ineens niet goed zou zijn bijvoorbeeld. Hij roept het allemaal wel, maar waarom is dat zo?

Het is natuurlijk logisch dat er op enig moment iemand komt die goed naar jou heeft gekeken en na is gaan denken over een andere manier. Zo is SpaceX ook begonnen, door dingen anders te doen. Dus er zal best wel iets beters uit kunnen komen.

Dat sneren richting SpaceX is natuurlijk expres. Hij hoeft dat niet te noemen, maar omdat er blijkbaar tegenwoordig een soort fanbase cultuur ontstaan is rondom de ruimtevaart ondernemers, wil hij gewoon even een graantje meepikken. Die sneren van hem zullen breed uitgemeten worden in de media en onder de fans van de een of de ander. En dat is weer extra publiciteit en aandacht. Net als dat wij het er al over hebben. Het valt gewoon op, en in marketing is niets per ongeluk.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vihaio schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:49:
Ik vraag me wel af of de raket altijd terug laten keren naar de launch site geld gaat besparen. Barges gebruiken zal best duur zijn, maar SpaceX gebruikt ze ook bij hun Starlink-lanceringen. Ik neem aan dat ze daarbij wel voor land-landingen zouden kunnen kiezen als dat goedkoper is. Dat ze ervoor kiezen om toch op een barge te landen geeft mij de indruk dat dat toch goedkoper is.
SpaceX gebruikt die schepen omdat de Falcon het anders niet redt, dat lijkt mij simpel. Om terug te keren heb je extra brandstof nodig en dat is extra gewicht. Nou hebben ze wel die truuk bedacht met dat superchillen, maar aan alles komt een eind. Die schepen zijn dus niet om het goedkoper te maken, maar om die lancering mogelijk te maken. Ik ben benieuwd hoe het rekensommetje bij Elektron uitpakt. Want soms heb je een zwaardere payload en verbruik je meer brandstof, en je moet ook nog precies op de landingplek aankomen. Zo'n schip geeft je meer flexibiliteit.

Dat is het leuke aan dat sneren....hij legt niets uit. Er zijn geen directe vergelijkingen met berekeningen waarom het een beter is dan het ander. Met die balk in een stalen plaat rammen ook...heeft totaal geen zin, want dat is niet de kracht die op een raket komt. Beetje als een Tell-Sell filmpje waar ze een tomaat doorsnijden met een wondermes om te laten zien dat ie erg scherp is.

• mcDavid
mphilipp schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:06:
[...]

Echt wel... :+ Hij noemt precies de dingen van SpaceX en zegt min of meer dat zijn manier beter zou zijn. Nou ja, dat moeten we nog maar eens zien. Geen voordeel zonder nadeel. Kan natuurlijk zomaar zijn dat het beter is, maar ik snap bijvoorbeeld niet waarom inklapbare poten ineens niet goed zou zijn bijvoorbeeld. Hij roept het allemaal wel, maar waarom is dat zo?
Ik kan wel wat verzinnen. Niets hoeven inklappen zorgt bijvoorbeeld voor snellere turnaround. Wellicht is de constructie ook lichter, zonder bewegende delen. Maar de stabiliteit is misschien weer minder? Misschien kunnen ze daarom niet op zee landen... je weet het niet maar iig is het anders, en ongetwijfeld in sommige use-cases beter (en in andere slechter).
Het is natuurlijk logisch dat er op enig moment iemand komt die goed naar jou heeft gekeken en na is gaan denken over een andere manier. Zo is SpaceX ook begonnen, door dingen anders te doen. Dus er zal best wel iets beters uit kunnen komen.

Dat sneren richting SpaceX is natuurlijk expres. Hij hoeft dat niet te noemen, maar omdat er blijkbaar tegenwoordig een soort fanbase cultuur ontstaan is rondom de ruimtevaart ondernemers, wil hij gewoon even een graantje meepikken. Die sneren van hem zullen breed uitgemeten worden in de media en onder de fans van de een of de ander. En dat is weer extra publiciteit en aandacht. Net als dat wij het er al over hebben. Het valt gewoon op, en in marketing is niets per ongeluk.
Natuurlijk is het expres. Maar hij moet wel. Ook als hij het zelf niet doet, zal iedereen zijn raket met die van SpaceX gaan vergelijken. Op deze manier maakt hij direct duidelijk dat ze niet iets proberen na te bouwen, maar eigen keuzes maken en ruimte voor verbetering (of misschien beter gezegd: aanvulling) zien. Als je investeerders (of fanboys) wilt aantrekken lijkt me dat essentieel.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Aan de andere kant, is dit wel een beschrijving van hoe StarShip het doet ;)

PSN

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Paar interessante ideeën

- Volledig gemaakt van massaal geproduceerd carbon fiber, scheelt weer gewicht maar veel extra complexiteit
- Fairing hergebruiken. Is een optie maar wel extra complexiteit. Leuk als latere optimalisatie maar niet per direct
- Brede basis en taps toelopende bovenkant. Andere benadering, kijken wat het brengt.
- Landen op de brede onderkant en geen poten gebruiken. Valt iets voor te zeggen maar zoals Space-X al ontdekt heeft moet je dan perfect landen om niet omtevallen of uitwijken naar een mechazilla achtige constructie
- Terug naar de landingsite gaan. Wel de ideale situatie maar kost of extra brandstof of behoorlijk complexe aerodynamica om in een glijvlucht terug te keren.

Een ambitieus plan maar vraag mij af om men niet in 1 keer teveel wil bereiken.

• Vihaio
mphilipp schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:13:
[...]

SpaceX gebruikt die schepen omdat de Falcon het anders niet redt, dat lijkt mij simpel. Om terug te keren heb je extra brandstof nodig en dat is extra gewicht. Nou hebben ze wel die truuk bedacht met dat superchillen, maar aan alles komt een eind. Die schepen zijn dus niet om het goedkoper te maken, maar om die lancering mogelijk te maken. Ik ben benieuwd hoe het rekensommetje bij Elektron uitpakt. Want soms heb je een zwaardere payload en verbruik je meer brandstof, en je moet ook nog precies op de landingplek aankomen. Zo'n schip geeft je meer flexibiliteit.
De Falcon 9 kan wel terug naar de lanceerplek vliegen om te landen en heeft dat ook een paar keer gedaan. Ze kunnen dat nu inderdaad niet met Starlink vanwege het gewicht, maar ze kunnen er wel voor kiezen om minder satellieten te lanceren, waardoor ze gewicht besparen en op land kunnen landen. Dat ze dat niet doen geeft aan dat een barge gebruiken goedkoper is dan terug te vliegen naar land en meer lanceringen te doen.
mcDavid schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:02:
[...]

Nee, bij de meeste raketten wordt de fairing pas deployed ná stage separation. Iig bij de Electron en F9 waar we dit ding toch het meeste mee moeten vergelijken.

Als je die eerder wilt deployen (namelijk tíjdens staging) zul je ofwel een steilere, minder efficiënte trajectory moeten volgen, ofwel de staging later doen wat weer flink impact zal hebben op de snelheid en dus de benodigde boostback-brandstof van de eerste trap. Of je moet wellicht een hogere aerodynamische belasting opnemen in je payload requirements. In ieder geval, er zijn altijd tradeoffs.
Ik heb de laatste SpaceX-lancering even teruggekeken en je hebt inderdaad gelijk. Op de een of andere manier had ik de volgorde verkeerd onthouden.

[ Voor 27% gewijzigd door Vihaio op 02-12-2021 17:31 ]

• mcDavid
YakuzA schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:21:
[...]

Neuh, bij SS zit de fairing geintegreerd in de 2e trap. Een trade-off die meer energie kost, maar het mogelijk maakt het zelfde ontwerp te gebruiken als kolonisatie-schip en om de 2e trap volledig the hergebruiken.

Wat betreft RTLS vs. Barge, dat is natuurlijk een prima optie om in een later stadium toe te voegen om de payload capaciteit te verhogen. Beginnen met RTLS scheelt een boel investeringskosten. Hooguit wat lastiger qua vergunningen e.d.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vihaio schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:27:
[...]
De Falcon 9 kan wel terug naar de lanceerplek vliegen om te landen en heeft dat ook een paar keer gedaan. Ze kunnen dat nu inderdaad niet met Starlink vanwege het gewicht, maar ze kunnen er wel voor kiezen om minder satellieten te lanceren, waardoor ze gewicht besparen en op land kunnen landen. Dat ze dat niet doen geeft aan dat een barge gebruiken goedkoper is dan terug te vliegen naar land en meer lanceringen te doen.
Uiteindelijk zal het voor de klant goedkoper zijn als de raket op zee land, want dan krijgt de satelliet een betere baan, of snelheid, of payload mee.
Voor de kosten als launch provider SpaceX zal op land goedkoper zijn. En voor landingen op land heb je minder kans op scrubs, aangezien je met landing op zee met het weer op 2 plekken rekening moet houden ipv 1 als je weer terug op land land.

(verder betekent minder satelieten in 1 ride, dat er meer raketten gelanceerd moeten worden om de starlink compleet te krijgen, wat dus duurder is voor de klant, in dit geval hun zelf)

PSN

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[...]

Niet alleen aan SpaceX. Zijn laatste zin "At Rocketlab, when we say we do it, we do it" lijkt mij ook een sneer naar Blue Origin en SLS die veel beloven maar tot nu toe niets waarmaken.

• Osiris
  • Niet online
Ach, ook eerst maar eens zien of Rocketlab 't gaat waarmaken. Ze gaan dus ook hun eigen raketmotor ontwikkelen. Da's geen kattepis.

• RocketKoen
Osiris schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:19:
Ach, ook eerst maar eens zien of Rocketlab 't gaat waarmaken. Ze gaan dus ook hun eigen raketmotor ontwikkelen. Da's geen kattepis.
Tsja. Er is ook weinig keuze. De motoren die de SLS gebruikt kosten $40 miljoen per stuk. De BE-4 is vaporware. Russische motoren zijn verboden. En SpaceX heeft al te weinig motoren voor hun eigen raketten.

TheS4ndm4n#1919

• Vihaio
YakuzA schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:36:
[...]

(verder betekent minder satelieten in 1 ride, dat er meer raketten gelanceerd moeten worden om de starlink compleet te krijgen, wat dus duurder is voor de klant, in dit geval hun zelf)
Maar als die kosten in totaal lager zijn, dan klopt de logica van Rocket Lab dat een barge te duur is toch niet?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vihaio schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:12:
[...]

Maar als die kosten in totaal lager zijn, dan klopt de logica van Rocket Lab dat een barge te duur is toch niet?
Voor rocket lab is de som heel anders. Die vangen hem met een helicopter en hebben daar voor een paar 1000 euro wat extra benzine tanks in gemikt en kunnen dan naar land terug vliegen zonder dat de raket meer brandstof nodig heeft voor een RTL.

Voor hun situatie is een barge idd duurder dan met de heli terug vliegen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 02-12-2021 20:17 ]

PSN

• Vihaio
Osiris schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:19:
Is het zeker niet, maar ze hebben natuurlijk al wel ervaring met maken van een raket + motor. Ik heb er wel vertrouwen in dat deze raket uiteindelijk de ruimte in gaat.

Wel opvallen dat ze bij de introductie een aantal maanden geleden hadden over een lancering in 2024. Bij deze update noemen ze dat jaar niet meer, alleen dat motoren in 2022 moeten werken

• Vihaio
YakuzA schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:16:
[...]

Voor rocket lab is de som heel anders. Die vangen hem met een helicopter en hebben daar voor een paar 1000 euro wat extra benzine tanks in gemikt en kunnen dan naar land terug vliegen zonder dat de raket meer brandstof nodig heeft voor een RTL.

Voor hun situatie is een barge idd duurder dan met de heli terug vliegen.
Dat is bij hun huidige Raket zo. Ik had het over de aankondiging van de Neutron, die niet opgevangen gaat worden met een helikopter, maar bij de launch site gaat landen.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:19
RocketKoen schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:10:
[...]
De motoren die de SLS gebruikt kosten $40 miljoen per stuk.
Dat was de prijs uit het Space Shuttle tijdperk, ze betalen nu $146 miljoen per stuk :o

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vihaio schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:27:
Dat ze dat niet doen geeft aan dat een barge gebruiken goedkoper is dan terug te vliegen naar land en meer lanceringen te doen.
Ja, zo kun je het ook zeggen. Maar het komt erop neer dat ie bij een payload van boven de x kilo het niet gaat, dus moet je kiezen: in zee laten storten of landen op een droneschip. Terug naar de basis betekent minder payload. Ik zeg dat het zonder droneschip niet mogelijk is om die missie te vliegen, jij dat het goedkoper is om het via het droneschip te doen. Same difference.
Ik weet dat ie ook terug naar de basis kan, dat hebben ze immers met die Falcon Heavy al een keer gedaan. Maar uiteindelijk doen ze het niet vaak, waardoor ik denk dat ie dat alleen maar kan met een lichte payload. Maakt niet uit eigenlijk. Ik vind die droneschepen eigenlijk wel slim. Ze hebben daardoor extra flexibiliteit. Elektron doen wel stoer, maar uiteindelijk hebben zij met dezelfde rekensommetjes te maken, en als de payload te zwaar wordt, moeten ook zij expendable worden, of er komt alsnog een keer een droneschip om de hoek kijken. Ik bedoel: hoe vaak hebben we al geen rocket men gezien die stoere verhalen vertellen over hoe het gaat worden, waarna ze later alsnog op hun woorden terug komen? Zolang die raket nog niet gevlogen heeft, kan er nog van alles veranderen.

Maar begrijp mij niet verkeerd: ik ben niet sceptisch over zijn raket. Integendeel, het is spannend om te zien dat er nu zoveel gebeurt en dat ze elkaar proberen te overtreffen. Dat is alleen maar goed voor de business.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:21:
[...]
Starship doet er nog een schepje bovenop volgens mij.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 14:39
mphilipp schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:43:
[...]

Ja, zo kun je het ook zeggen. Maar het komt erop neer dat ie bij een payload van boven de x kilo het niet gaat, dus moet je kiezen: in zee laten storten of landen op een droneschip. Terug naar de basis betekent minder payload. Ik zeg dat het zonder droneschip niet mogelijk is om die missie te vliegen, jij dat het goedkoper is om het via het droneschip te doen. Same difference.
Ik weet dat ie ook terug naar de basis kan, dat hebben ze immers met die Falcon Heavy al een keer gedaan. Maar uiteindelijk doen ze het niet vaak, waardoor ik denk dat ie dat alleen maar kan met een lichte payload. Maakt niet uit eigenlijk. Ik vind die droneschepen eigenlijk wel slim. Ze hebben daardoor extra flexibiliteit.
De vraag is wat de extra kosten van het droneship zijn. Je zou er volgens mij ook voor kunnen kiezen om in het meest zuidoostelijke puntje van Texas te gaan lanceren (Boca Chica :+), en dan op KSC weer landen. Je zit even dicht bij de evenaar, vertrekt ook boven zee om risico's uit te sluiten, alleen moet je net voor het landen nog even over Orlando.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vihaio schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:22:
[...]

Dat is bij hun huidige Raket zo. Ik had het over de aankondiging van de Neutron, die niet opgevangen gaat worden met een helikopter, maar bij de launch site gaat landen.
Uit die presentatie is het ook aardig duidelijk, een payload van 8.000 kg met RTL en 15.000 kg met een landing op zee.

PSN

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De Electron verbruikt al zijn brandstof, ook in recovery mode. Door de electric-pump fed engine kunnen ze de tank helemaal leeg maken. Dus ik zie niet waarom er minder payload mee zou kunnen. Mogelijk dat de massa van het (nieuwe) grafiet hitteschild, de manoeuvre trusters en de parachute nog invloed heeft. Maar massa van de booster stage heeft 1/3 invloed op de payload capaciteit.

Overigens, de rede dat Rocketlab de Electron wilt gaan hergebruiken is omdat de vraag naar lanceringen groter is dan dat ze raketten kunnen bouwen in de huidige fabriek. Peter Beck heeft eens in een interview gezegd dat ie keek naar zijn customers backlog en naar zijn fabriek en dacht, I need to build a bigger factory.

Ik kan me dus voorstellen dat het hergebruik niet eens goedkoper is voor Rocketlab maar dat het nodig is om de vraag te kunnen vervullen.

De Nuetron daarentegen is ontworpen met reuse als design criteria. Peter Beck heeft ook eens gezegd dat productiesnelheid van zo’n raket ook niet geoptimaliseerd hoeft te zijn. Je hebt er immers maar een paar nodig.

Ik was verrast dat ze voor de Archimedes met methaan gaan werken. Eerder heeft Peter Beck toch aangegeven dat kerosine echt de way to go is. Mogelijk dat bij een snel herbruikbare raket methaan zo’n groot voordeel heeft? Elon Musk had eens aangegeven dat doordat de verbranding op een hogere temperatuur is er vrijwel geen carbon resten in de motor blijven waardoor er geen refurbishment nodig is.

Toch mooie tijd waar we in leven met al die raket ontwikkelingen en de hoeveelheid informatie die tijdens de ontwikkeling wordt gedeeld :)

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:10
The_FrankO schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:54:

Toch mooie tijd waar we in leven met al die raket ontwikkelingen en de hoeveelheid informatie die tijdens de ontwikkeling wordt gedeeld :)
Belang niet door iedereen
Er is namelijk 1tje die uitblinkt in het compleet zwijgen

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Atlas V lancering in een paar minuten:
https://spaceflightnow.co...93-mission-status-center/
11:03 uur is nu de planning 11:19 is nu het doel...
Iets met upper level winds die nog te hard waaien...

edit:
Aanvulling

Een paar bijzondere zaken met deze lancering:
De upperstage (Centaur) gaat pas na 10 uur in orbit de satellieten loslaten in een circulaire geostationaire baan (22.400km mijl). Tijdens die 10 uur wordt de motor 3x gestart om een aantal minuten te branden.
Afbeeldingslocatie: https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2021/12/20211207061910_432818.jpeg

Tevens wordt er voor het eerst een nieuw systeem gebruikt dat de satellieten tijdens de vlucht (en coast) van elektriciteit voorziet. Dit zorgt ervoor dat de satellieten met een volle batterij worden losgelaten.
Ook zijn er wat nieuwigheden aan boord voor nauwkeuriger navigatie van upperstage en booster.

Er wordt ook voor het eerst met een nieuw type fairing gevlogen. Deze ziet er hetzelfde uit maar is met een ander fabricageproces gemaakt dan eerdere fairings. Deze manier van produceren gaan ze ook gebruiken voor de fairings van Vulcan. Fairings kunnen er goedkoper, lichter en sneller mee gebouwd worden.
De fairings zijn nu niet in Zwitserland gemaakt, maar in een fabriek in Decatur, Alabama naast de ULA fabriek.

Dit is slechts en korte samenvatting van dit artikel.

[ Voor 85% gewijzigd door Paling1 op 08-12-2021 14:38 ]

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:21
Miles ipv kilometers, die geostationaire baan is in km nog wat verder weg dan 22400 ;)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Weer een Falcon 9 en een Electron gelanceerd!
Nasa webcast van de Falcon lancering:
[Video: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=54974.0;attach=2073636;image]

Electron webcast met veel gedetailleerde beelden van onderdelen van o.a. de Photon kickstage en het satelliet deployment systeem!

Het is goed te zien dat dit allemaal erg klein spul is...

Dobberende booster van de vorige vlucht:
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=54974.0;attach=2073636;image

En nog een mooi plaatje van de Atlas van een paar dagen geleden:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FGHv2yIXsAA_PIO?format=jpg&name=4096x4096

[ Voor 42% gewijzigd door Paling1 op 09-12-2021 13:38 ]

• Osiris
  • Niet online
Die kan zo op de muur! Prachtige foto!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 23:01

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
8 dagen tot JWST launch, het komt nu echt heel dichtbij zeg. Hier is een mooi filmpje waarin ze uitleggen wat er allemaal goed moet gaan na de launch:

• user109731
  • Niet online

• torp
Aardig filmpje.

[ Voor 42% gewijzigd door torp op 15-12-2021 12:13 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 14:39
user109731 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:33:
8 dagen tot JWST launch, het komt nu echt heel dichtbij zeg. Hier is een mooi filmpje waarin ze uitleggen wat er allemaal goed moet gaan na de launch:
[YouTube: 29 Days on the Edge]
Het is gelukkig niet zo complex :X
Hopelijk hebben ze ook nog een paar camera's aan boord zodat we af en toe mee kunnen kijken of het allemaal lukt. Of zijn we afhankelijk van de feedback van sensoren?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• torp

• user109731
  • Niet online

Hopelijk was dat de laatste vertraging en blijft het op vrijdag staan...

• MewBie
user109731 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:34:
[Twitter]
Zal vast een scrub vanwege weersomstandigheden worden. :+

*beeeeep*

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-01 12:06

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

user109731 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:34:
[Twitter]
Ben de tel onderhand kwijtgeraakt, maar hopelijk was dat inderdaad de laatste vertraging :)

Het weer voor Frans-Guyana ziet er niet denderend uit, qua bewolking en regenkans. Maar goed, de wind zal de grootste factor zijn en dat zal (hopelijk) nog wel binnen de grenzen blijven.

Launch op 24 december kwam mij stiekem ook wel goed uit, want dan heb ik net genoeg tijd om volgende week, voorafgaand aan de lancering, nog drie artikelen over James Webb te publiceren O-)

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
Ongelooflijk gaaf om die Raptors te zien 'gimballen'. Bizar hoeveel power daarmee gestuurd kan worden.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• RocketKoen
Who Am I? schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:56:
Ongelooflijk gaaf om die Raptors te zien 'gimballen'. Bizar hoeveel power daarmee gestuurd kan worden.

[Embed]
Blijkbaar 185 ton per afgebeelde motor.
230 voor de nieuwe versie van raptor.
De RS-25 (spaceshuttle/SLS) zit op zo'n 1900 ton.

TheS4ndm4n#1919

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

RocketKoen schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:30:
[...]

Blijkbaar 185 ton per afgebeelde motor.
230 voor de nieuwe versie van raptor.
De RS-25 (spaceshuttle/SLS) zit op zo'n 1900 ton.
Nulletje teveel?
Mijn wiki skills zeggen 1,81MN voor Raptor en 1,86MN voor de RS-25. Op zeeniveau...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Raptor
https://en.m.wikipedia.org/wiki/RS-25

• RocketKoen
Paling1 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:35:
[...]

Nulletje teveel?
Mijn wiki skills zeggen 1,81MN voor Raptor en 1,86MN voor de RS-25. Op zeeniveau...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Raptor
https://en.m.wikipedia.org/wiki/RS-25
Ergens een rekenfoutje.... Maar als 1 raptor straks meer power heeft dan een RS-25...
De SLS heeft 4 van die dingen. Superheavy 33

[ Voor 12% gewijzigd door RocketKoen op 18-12-2021 17:41 ]

TheS4ndm4n#1919

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

RocketKoen schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:39:
[...]

Ergens een rekenfoutje.... Maar als 1 raptor straks meer power heeft dan een RS-25...
De SLS heeft 4 van die dingen. Superheavy 33
Vergeet de solid boosters van de SLS niet.... Die hebben best wat power.. >:)
14,6MN per stuk...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_System

[ Voor 11% gewijzigd door Paling1 op 18-12-2021 17:45 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een video over de techniek van Webb. Prachtig om te zien hoe extreem dit ding is.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

CRS-24 Missie livestream:

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

En de 100ste succesvolle landing van een booster is een feit!

• user109731
  • Niet online
Weer een stap verder:

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Oud nieuws! ;)
Uitgesteld tot 1e kerstdag. Upper level winds te sterk.
https://spacenews.com/wea...-launch-to-christmas-day/
En de weersvoorspelling voor de rest van de week is ook niet best... Dus ik verwacht nog wel wat uitstel.

• Webgnome
  • Laatst online: 21:35
Voor de mensen die het interessant vinden:

https://www.rietveldtheat...ace-telescope-livestream/

Strava | AP | IP | AW

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Paling1 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:14:
[...]

Oud nieuws! ;)
Uitgesteld tot 1e kerstdag. Upper level winds te sterk.
https://spacenews.com/wea...-launch-to-christmas-day/
En de weersvoorspelling voor de rest van de week is ook niet best... Dus ik verwacht nog wel wat uitstel.
Nog steeds gepland voor de 25e:

Hopen dat de wind een beetje mee werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 23-12-2021 23:25 ]

PSN

• Osiris
  • Niet online
Dit wordt wel echt zo'n lancering dat iedereen met samengeknepel billen gaat zitten kijken :X Een $random communicatie-satellietje is gewoon papierwerk voor de verzekering als 't misgaat.. Maar dít? :X

Gelukkig is de Ariane 5 redelijk betrouwbaar :)

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 23-12-2021 23:37 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De lancering heb ik wel vertrouwen in, het ontvouwen van de telescoop daarentegen wordt toch billenknijpen :X

March of the Eagles

• Osiris
  • Niet online
First things first, eerst maar eens in orbit krijgen, de volgende problemen lossen we daarna wel weer op :+

• mcDavid
XWB schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:52:
De lancering heb ik wel vertrouwen in, het ontvouwen van de telescoop daarentegen wordt toch billenknijpen :X
Jup, dit is pas de eerste van een gigantisch lange reeks SPOF's... De lancering zelf, sja is ook niet geheel zonder risico natuurlijk, maar je hebt mensen die voor de hobby zelf bovenop zo'n ding gaan zitten...

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Voor de fans:

Vandaag is de derde lancering van de Angara 5, en de eerste met de Persei spacetug configuratie. Zullen helaas geen live beelden zijn vermoed ik, dat wordt zelden gedaan voor lanceringen vanaf Plesetsk.

Links is met Briz-M, rechts met Persei.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3P30TAPbUiz1UI7UXQ8HwLRhyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qA4iMt9rPrXyjti6NPUTmkPO.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Yakolev op 24-12-2021 09:06 ]

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:03

Felyrion

goodgoan!

Ik had deze ook nog niet voorbij zien komen hier volgens mij, filmpje wat Musk heeft gedeeld: Starship Super Heavy booster engine gimbal/steering test

impressive om te zien wel.

[edit]
shit, toch wel, laaste pagina gemist blijkbaar 8)7

trouwens, weet iemand al een goeie plek om het gebeuren rond de james webb telescoop lancering een beetje te kunnen volgen?

[ Voor 29% gewijzigd door Felyrion op 24-12-2021 15:17 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Osiris
  • Niet online
Ik had graag nog wel een rotatie-gimballing willen zien :) Waarbij de Raptors dus allemaal beetje met de klok mee of tegen de klok in draaien.

Ennuh, ik neem aan dat alle gebruikelijke kanalen wel de JWT-lancering verslaan, NASA zelf op hun TV-kanaal/YT-kanaal gok ik, NASASpaceflight, Everyday Astronaut et cetera :)

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 11:43
Yakolev schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:05:
Voor de fans:

Vandaag is de derde lancering van de Angara 5, en de eerste met de Persei spacetug configuratie. Zullen helaas geen live beelden zijn vermoed ik, dat wordt zelden gedaan voor lanceringen vanaf Plesetsk.

Links is met Briz-M, rechts met Persei.
[Afbeelding]
Helaas een scrub op 1,5 minuut voor liftoff door ground service equipment. :'(

• chevsticks
Osiris schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:46:
Ik had graag nog wel een rotatie-gimballing willen zien :) Waarbij de Raptors dus allemaal beetje met de klok mee of tegen de klok in draaien.

Ennuh, ik neem aan dat alle gebruikelijke kanalen wel de JWT-lancering verslaan, NASA zelf op hun TV-kanaal/YT-kanaal gok ik, NASASpaceflight, Everyday Astronaut et cetera :)
NASA doet een webcast samen met Arianes, dus dat wordt waarschijnlijk het slechtste van 2 werelden (Ariane cast met alleen maar gepraat en geen raket beelden, en 720p van NASAtv omdat die nog geen 1080 of hoger ondersteunen). EDA heeft ook een stream, maar geen eigen camera's ter plaatse.
NSF zal vast ook wel een stream opzetten, heeft wel iemand daar lokaal maar ik betwijfel of er goed genoeg internet is om lokale beelden te streamen.

• RocketKoen
Osiris schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:53:
First things first, eerst maar eens in orbit krijgen, de volgende problemen lossen we daarna wel weer op :+
Het is geen Hubble he :P
Er is op het moment niemand met een ruimteschip dat een eigen airlock heeft. Dus even een reparatie crew sturen wordt lastig.

TheS4ndm4n#1919

• chevsticks
RocketKoen schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:17:
[...]

Het is geen Hubble he :P
Er is op het moment niemand met een ruimteschip dat een eigen airlock heeft. Dus even een reparatie crew sturen wordt lastig.
Sowieso iemand naar het L2 point sturen kan wel eens een uitdaging worden :P

• chevsticks

Keuze genoeg in ieder geval

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• user109731
  • Niet online

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:56

Reinier

\o/

chevsticks schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 06:30:
[...]

Sowieso iemand naar het L2 point sturen kan wel eens een uitdaging worden :P
Dat valt wel mee denk ik. Alleen kun je ter plekke niks...

Ik ben serieus nerveus nu :D

• chevsticks
Reinier schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:46:
[...]

Dat valt wel mee denk ik. Alleen kun je ter plekke niks...

Ik ben serieus nerveus nu :D
1,5 miljoen kilometer ver van aarde. Ik denk niet dat we daar heel snel weten te komen, wellicht ooit met Starship. Maar zelfs dan is het nog een hele opgave.

• MewBie
chevsticks schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:04:
[...]

1,5 miljoen kilometer ver van aarde. Ik denk niet dat we daar heel snel weten te komen, wellicht ooit met Starship. Maar zelfs dan is het nog een hele opgave.
Er komen is het probleem niet, iemand er heen sturen ook niet. Het wordt wat lastiger als diegene het moet overleven. :P

*beeeeep*

• Blitzdoctor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-01 15:59

Blitzdoctor

Al belt u met een banaan...

Ik schakel de stream in op precies t-13:37, dat moet toch een goed teken zijn :P

... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Nu wel spannend.. Jammer van die wolken

[ Voor 39% gewijzigd door m0nk op 25-12-2021 13:21 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• remco_k
  • Laatst online: 08:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Blitzdoctor schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:09:
Ik schakel de stream in op precies t-13:37, dat moet toch een goed teken zijn :P
Nou maar hopen dat Log4J in die raket up to date is dan. :+

Alles kan stuk.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:52
AntiClimax weer... wat zijn we ontzettend verwend door SpaceX.

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-01 21:24
Hebben ze geen plane boven de wolken met een camera?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hennie-M schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:22:
Wilde ik net zeggen. Er is een hoop veranderd in een aantal jaren :P

• chevsticks
Hennie-M schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:22:
Standaard Ariane stream dit :'(

• PilatuS
  • Niet online
Zo, da's al een hele opluchting. Je weet het maar nooit met raketten :P

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

PilatuS schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:30:
Zo, da's al een hele opluchting. Je weet het maar nooit met raketten :P
We zijn er nog niet :) Hij moet op het goede punt in de ruimte zitten, niet in een willekeurige baan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• PilatuS
  • Niet online
Sebazzz schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:33:
[...]

We zijn er nog niet :) Hij moet op het goede punt in de ruimte zitten, niet in een willekeurige baan.
Ik doel meer op het niet ontploffen van de raket. Nog 5 minuten en dan is ie helemaal los, maar ook dan zijn we er natuurlijk nog niet. Vooral die meer dan 300 stappen over de komende maanden worden intersessant.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er wordt gesproken over een 'perfect ride to orbit' :)

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zonnepanelen worden uitgeklapt :)

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 160 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.