• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Nog een trap na voor Bezos.
https://markets.businessi...-moon-lander-fight-2021-8
Een van de lead engineers op de BO lunar lander is gisteren begonnen bij SpaceX.

TheS4ndm4n#1919

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik was gisteren in het Aviodrome. Daar staat een replica van de ESA module van het ISS. Een deel is in NL gemaakt. Dat ding is in 1993 gebouwd, waaronder het biolab en de bijbehorende apparatuur
Ik zat eens te kijken, dr zit wat PC achtig spul in. Een zwarte 3,5" floppydrive en dito HDD die rechtstreeks uit een IBM AT oid leken te komen. En netwerk, duidelijk aangegeven met LAN. Maar die stekkers...sub D. Moest even denken hoe dat ook alweer heette, maar dat was dus nog AUI :D
Kun je nagaan, spul is bijna 30 jaar oud en nog dagelijks in gebruik. Ok, upgraden is natuurlijk wat lastig :P Maar het draait :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-01 15:06
In de aerospace industrie is het vrij normaal om 'oude' techniek te gebruiken. Gedeeltelijk door de doorlooptijd van ontwerp tot productie, gedeeltelijk vanwege het credo 'If it ain't broken, don't fix it'. Zo gebruiken Boeing 747 vliegtuigen nog altijd floppy's om de navigatie databases te updaten elke 28 dagen (8 floppy's om precies te zijn, vanwege de beperkte ruimte op een Floppy).

Zie ook:

/post

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 23:01

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E898mRgVIAQMJ1e?format=jpg&name=medium

Dat van die "newly enabled" AutoNav had ik gemist. Hier een filmpje:

[ Voor 29% gewijzigd door torp op 18-08-2021 16:47 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sand0rf schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:46:
In de aerospace industrie is het vrij normaal om 'oude' techniek te gebruiken. Gedeeltelijk door de doorlooptijd van ontwerp tot productie, gedeeltelijk vanwege het credo 'If it ain't broken, don't fix it'. Zo gebruiken Boeing 747 vliegtuigen nog altijd floppy's om de navigatie databases te updaten elke 28 dagen (8 floppy's om precies te zijn, vanwege de beperkte ruimte op een Floppy).

Zie ook:
[YouTube: DEF CON 28 Aerospace Village: 747-400 Walk through From a Hacker’s Perspective]
Daar is ook al lang een emulator voor beschikbaar. Formaatje 3,5" floppy disk, aangesloten op de floppy flatcable, met een USB connector voor een USB stick waar je tot 100 floppies op kunt emuleren. Keuze van de floppy op de USB stick gaat met knopjes op de emulator, dus hardwarematig en volledig transparant voor de computer die erachter hangt.

Signatures zijn voor boomers.

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:24
De volgende stap omdat iemand zijn zin niet krijgt...

https://twitter.com/SciGuySpace/status/1428446597080395777

"After filing suit in the US Court of Federal Claims, Blue Origin wins a "stay" on NASA's efforts to proceed with development of a Human Landing System. The "stay" remains in effect until November 1, two weeks after oral arguments in the case. A word about this ..."

[ Voor 59% gewijzigd door Theebag op 19-08-2021 22:08 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Echt hè, wat een klein kind die Bezos. Stampvoetend.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05

mphilipp

Romanes eunt domus

Sand0rf schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:46:
Zo gebruiken Boeing 747 vliegtuigen nog altijd floppy's om de navigatie databases te updaten elke 28 dagen (8 floppy's om precies te zijn, vanwege de beperkte ruimte op een Floppy).
Maar een 747-400 is ook een vliegtuig uit het jaar kruik:
De eerste testvlucht vond plaats op 29 april 1988, de eerste commerciële vlucht was op 9 februari 1989, uitgevoerd door Northwest Airlines.
Er was toen niet heel veel beters. Een USB stick komt uit 2000.

[edit]
ok, ze hadden een CD-ROM kunnen gebruiken :+

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 19-08-2021 23:56 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Theebag schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:06:
De volgende stap omdat iemand zijn zin niet krijgt...

https://twitter.com/SciGuySpace/status/1428446597080395777

"After filing suit in the US Court of Federal Claims, Blue Origin wins a "stay" on NASA's efforts to proceed with development of a Human Landing System. The "stay" remains in effect until November 1, two weeks after oral arguments in the case. A word about this ..."
En wat is een "stay" ?

Ik zou gokken dat dat een block is op progress in het project?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:24
YakuzA schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

En wat is een "stay" ?

NASA heeft proactief een "Stay" onderhandeld om het verlies aan tijd te beperken. Al het werk wordt nu vrijwillig stilgelegd in ruil voor vastgesteld (tijd)straject wat veel korter gaat duren.

Meer uitleg hier:

https://www.reuters.com/l...ng-court-case-2021-08-19/

Impact zal beperkt zijn vermoed ik zo, SpaceX kan gewoon door met de ontwikkeling van de basis - al was het maar voor DearMoon of hun eigen gebruik. Aan alles wat voor Nasa specifiek is mag uiteraard niet gewerkt worden.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:26
YakuzA schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

En wat is een "stay" ?

Meer op de uitbetalingen en kennisoverdracht.
Maar dat betekend in deze fase erg weinig.

Voor SpaceX is het nu eerst de testlanceringen van Heavy Booster en Starship en Megazilla

Pas als daar een definitieve versie uit komt rollen heeft het zin om te beginnen met de definitieve iteraties van de lander en tanker versies + definitieve infrastructuur voor lanceringen.

Dat is het voordeel als je een multifunctioneel ontwerp hebt dat ook voor andere zaken gebruikt wordt.

• torp

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:09

Pierre

Van nature lui!

Als iemand nog iets leuks voor aan de muur willen hebben Apollo CM

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07-2025
https://www.wi-fi.org/ja/...ounted-wi-fi-access-point

Toen ik dit artikel tegen kwam dacht ik direct dat ik die hier even moest delen. :P. Dit is wat menig Tweaker zou moeten interesseren.

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07-2025
YouTube: WATCH LIVE: Blue Origin New Shepard NS-17 Launch & Landing
NS-17 will fly NASA Lunar Landing Experiment and Art Installation among other payloads.

Also, thousands of postcards from Jeff Bezos education nonprofit Club for the Future will be sent to space and back.
Een kunstwerk en ansichtkaarten??? 8)7
Eerlijk gezegd is dat toch wel echt om te huilen.

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 26-08-2021 16:06 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Dat is dan ook wel een hele korte samenvatting van wat er meegaat

Van https://www.blueorigin.co...sion-ns-17-launch-updates
New Shepard’s next mission will fly a NASA lunar landing technology demonstration a second time on the exterior of the booster, 18 commercial payloads inside the crew capsule, 11 of which are NASA-supported, and an art installation on the exterior of the capsule.
Er staat op die pagina van een aantal van die experimenten ook een wat uitgebreidere beschrijving. Het is dus zeker niet zo dat die capsule vol zit met ansichtkaarten.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vihaio schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:40:
Er staat op die pagina van een aantal van die experimenten ook een wat uitgebreidere beschrijving op die pagina. Het is dus zeker niet zo dat die capsule vol zit met ansichtkaarten.
Dat dus. Er is plek genoeg aan boord, dus als je dan nog wat leuks mee kan sturen... Maar ja, het is momenteel hip om Bezos te bashen. Het is niet alsof een niet nader te noemen persoon een keer volkomen zinloos een Tesla in een baan om de zon heeft geslingerd :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DaCoTa
  • Laatst online: 21-01 00:41
mphilipp schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:45:
[...]

Dat dus. Er is plek genoeg aan boord, dus als je dan nog wat leuks mee kan sturen... Maar ja, het is momenteel hip om Bezos te bashen. Het is niet alsof een niet nader te noemen persoon een keer volkomen zinloos een Tesla in een baan om de zon heeft geslingerd :+
Een auto of een blok beton, wat is nu leuker :+

• RocketKoen
DaCoTa schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:32:
[...]

Een auto of een blok beton, wat is nu leuker :+
Een wiel kaas!

TheS4ndm4n#1919

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:45:
[...]

Zit nogal een verschil tussen een tech-demo die in een baan rond de zon terecht komt (of net zo goed snoeihard aan diggelen kon vliegen) vs. wat ansichtkaartjes op een suborbital die dat ritje al een paar keer heeft gedaan. Dat 1e had heel veel nut (voor SpaceX) en nog een leuke marketing-stunt op de koop toe nu 't ook goed is gegaan. Dat 2e is gewoon compleet nutteloos.

edit:
Lees overigens dat 't ansichtkaartjes getekend door kinderen zijn, blijkbaar een BO-stichting die probeert kinderen te interesseren voor space engineering. Voor kinderen is 't natuurlijk wel leuk dat hún kaartje in de ruimte is geweest. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Osiris op 27-08-2021 08:04 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:30:
[...]
Zit nogal een verschil tussen een tech-demo die in een baan rond de zon terecht komt (of net zo goed snoeihard aan diggelen kon vliegen) vs. wat ansichtkaartjes op een suborbital die dat ritje al een paar keer heeft gedaan. Dat 1e had heel veel nut (voor SpaceX) en nog een leuke marketing-stunt op de koop toe nu 't ook goed is gegaan. Dat 2e is gewoon compleet nutteloos.
Nee, die Tesla had alléén marketing nut. Een blok beton was veel goedkoper en net zo effectief geweest.

Kijk, mij maakt het allemaal geen reet uit, ook al schiet ie een olifant de ruimte in. Maar nu zit Bezos in de hoek waar de klappen vallen, en ineens is niets meer goed en krijgt ie overal commentaar op. En ik vind het een beetje flauw om ook hier weer commentaar op te hebben. Bezos doet echt niet alleen maar slechte dingen voor populariteit en/of geld. Hij heeft bijvoorbeeld ook uit eigen zak de recovery van een F1 motor betaald.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Amazon calls on FCC to reject SpaceX’s revised second-gen Starlink plan

Jeff Bezos is een slechte verliezer :')

[ Voor 17% gewijzigd door ImNotnoa op 27-08-2021 10:54 ]

Try SCE to Aux

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Crs23 staat klaar voor de start (nog even geduld)

PSN

• Osiris
  • Niet online
Anders zetten die *#@*&#*@# Amerikanen er ook gewoon ff de tijd in UTC erbij :/

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:15
Het is ondertussen al een scrub door het weer. Morgen een nieuwe kans 9u14 Nederlandse tijd.

• BadRespawn
  • Laatst online: 17:28
Japan’s space agency JAXA has announced that is has successfully demonstrated the operation of a “rotary detonation engine” in space, a world’s first.
Such an engine uses a series of controlled explosions that travel around a circular channel at its base. The result is a massive amount of thrust coming from a much smaller engine using significantly less fuel — a potential game changer for deep space exploration, according to JAXA.
https://futurism.com/the-...t-engine-first-time-space
YouTube: What Is A Rotating Detonation Engine - And Why Are They Better Than ... (Scott Manley)

Trump II - Project 2025 tracker

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-01 12:00
Astra heeft net een poging gedaan om voor hun eerste keer orbit te bereiken, zie deze Nasaspaceflight stream.
YouTube: LIVE: Astra Test Flight (Launch Vehicle 0006)
Heel bizarre lancering, absoluut de moeite waard om even te kijken vanaf t-10 seconden!

[ Voor 3% gewijzigd door IThom op 29-08-2021 00:47 ]

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11

Tourniquet

Hiya, fellas!

IThom schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 00:42:
Astra heeft net een poging gedaan om orbit te bereiken, zie deze Nasaspaceflight stream.
YouTube: LIVE: Astra Test Flight (Launch Vehicle 0006)
Heel bizarre lancering, absoluut de moeite waard om even te kijken vanaf t-10 seconden!
Ik was verbaasd dat hij na bijna omvallen alsnog een soort van wegkwam! :D

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-01 12:00
Tourniquet schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 00:46:
[...]

Ik was verbaasd dat hij na bijna omvallen alsnog een soort van wegkwam! :D
Ja ik dacht op T+ 2 seconden dat tie om zou vallen en zou ontploffen op de pad, kon mijn ogen niet geloven toen die van achter die bomen schuin omhoog ging.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

IThom schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 00:42:
Ze zeiden er ook helemaal niets over, alsof het een heel normale lancering was. Hoort die 'Harlem Shuffle' bij het type raket dat zij gebruiken ofzo?

• Tom Paris
  • Laatst online: 00:45
Het zag er heel raar uit inderdaad, de vorige ging wel 'normaal' omhoog:

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

mphilipp schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 01:05:
[...]

Ze zeiden er ook helemaal niets over, alsof het een heel normale lancering was. Hoort die 'Harlem Shuffle' bij het type raket dat zij gebruiken ofzo?
Haha nee, was zeker niet nominal. Ik gok dat door het trage loskomen het MECO-punt veel lager was dan gepland (veel brandstof verbruikt) en er nog te veel atmosferische krachten op de raket werkten waardoor hij ging spinnen.

• Osiris
  • Niet online
Volgens NasaSpaceflight stopte één van de vijf Delphin-motoren vlak na de start met werken, waardoor je die bizarre slide-off-the-pad kreeg. Ik was niet graag de range safety officer op die lancering! Ik zou echt met m'n vinger boven de "terminate" knop hangen en twijfelen "Ga ik nou drukken of niet"... Die zal wel peentjes hebben gezweet daaro.

Wel cool dat de overige 4 Delphin's dit hebben kunnen corrigeren, maarja, daarmee haal je orbit zeer waarschijnlijk niet. Ik gok dat 5 Delphin's niet dezelfde mogelijkheid hebben als 9 Merlin-motoren. Falcon9 haalt orbit volgens mij op 8 Merlin's ook nog wel, maar vanaf welk punt dat is weet ik niet. Ook al vanaf 't begin?

Nog wat interessante aanvullende Tweets van de CEO van Astra:

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 29-08-2021 11:08 ]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:37

thijsco19

KTM 990 SMT

De raket ging ook zeer langzaam omhoog. Bizar om te zien.

En zoals gewoonlijk:

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• DaCoTa
  • Laatst online: 21-01 00:41
thijsco19 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:19:
De raket ging ook zeer langzaam omhoog. Bizar om te zien.

En zoals gewoonlijk:
[YouTube: Why This Rocket Went Sideways Off The Launch Pad]
Oh. “It's good they left the gates open.” _/-\o_

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:25

Felyrion

goodgoan!

Inmiddels wel gelukt:

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-01 13:06

Sebazzz

3dp

Astra schijnt raketten te komen van Firefly.

Blue Origin heeft weer wat, laat maar komen :')

[ Voor 63% gewijzigd door Sebazzz op 31-08-2021 21:29 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• torp

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 16:03

TrekDr0p

QR niet scannen

QUICK disconnect Arm van OLT zit ook alweer een paar dagen vast.
Gaat nu wel lekker snel die toren bij SpaceX.

Ook nog even een plaatje van alle raketten.
Afbeeldingslocatie: https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2021/08/Comparing-the-Size-of-The-Worlds-Rockets-Full.jpg

• Osiris
  • Niet online
Zie ik 'em over 't hoofd of staat de New Glenn er niet op?

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:38
Osiris schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:58:
Zie ik 'em over 't hoofd of staat de New Glenn er niet op?
Die bestaat alleen nog maar op papier ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Osiris
  • Niet online
Maverick schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:04:
[...]

Die bestaat alleen nog maar op papier ;)
Mja, maar Starship heeft ook nog niet echt functioneel gevlogen. Die mag wellicht fysiek wel een streepje voor hebben, qua daadwerkelijk en uiteindelijk product is het nog lang niet af.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 22:10
Osiris schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:07:
[...]

Mja, maar Starship heeft ook nog niet echt functioneel gevlogen. Die mag wellicht fysiek wel een streepje voor hebben, qua daadwerkelijk en uiteindelijk product is het nog lang niet af.
Wie zegt dat New Glenn uberhaupt ooit gaat kunnen bestaan?
Van Starship heeft iedereen al de delen van gezien, en weet je perfect hoe ze het gaan proberen te laten vliegen. Laat jij maar eens zien hoe dat New Glenn zou zijn

Er zouden 100x meer raketten op kunnen staan, als ze elke tekening / model zouden meenemen in deze chart

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Osiris schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:07:
[...]

Ach, zo staan er wel meer tussen die ook nog nooit ‘functioneel’ hebben gevlogen :P
(Alle 0/x’jes)

PSN

• RocketKoen
YakuzA schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:23:
[...]

Ach, zo staan er wel meer tussen die ook nog nooit ‘functioneel’ hebben gevlogen :P
(Alle 0/x’jes)
Maar er is iig wat van gebouwd.
SLS staat er ook op.

TheS4ndm4n#1919

• Osiris
  • Niet online
bottom line schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:18:
[...]

Wie zegt dat New Glenn uberhaupt ooit gaat kunnen bestaan?
Niemand, obviously.
Van Starship heeft iedereen al de delen van gezien, en weet je perfect hoe ze het gaan proberen te laten vliegen. Laat jij maar eens zien hoe dat New Glenn zou zijn
De een is net iets hypothetischer dan de andere ja ;)
Er zouden 100x meer raketten op kunnen staan, als ze elke tekening / model zouden meenemen in deze chart
Niets mis met de chart ook daadwerkelijk in de tijdsgeest van nu te maken denk ik dan. New Glenn gaat, als 't ooit werkelijkheid wordt, mogelijk de competitie aan met andere contemporary raketten.
YakuzA schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:23:
[...]

(Alle 0/x’jes)
Mwoah, de 0/x-jes hebben op z'n minst een poging gedaan in de uiteindelijke configuratie. Ik doelde meer op de 0/0-etjes ;)

Natuurlijk gaat de designer uiteindelijk over de "regels" van z'n eigen chart, maar het enige wat ik wilde zeggen is dat ik 't interessant zou vinden hoe New Glenn er tussen zou staan.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Osiris schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:54:
[...]
Mwoah, de 0/x-jes hebben op z'n minst een poging gedaan in de uiteindelijke configuratie. Ik doelde meer op de 0/0-etjes ;)

Natuurlijk gaat de designer uiteindelijk over de "regels" van z'n eigen chart, maar het enige wat ik wilde zeggen is dat ik 't interessant zou vinden hoe New Glenn er tussen zou staan.
Ze zwerven wel ergens op het internet.
Heb er ook we eens een met de sea dragon erbij op gezien :)

PSN

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) gaat onderzoek doen naar de ruimtevlucht van Richard Branson. Het vaartuig zou zijn afgeweken van zijn koers en piloten zouden waarschuwingslampjes hebben genegeerd, meldt The New Yorker.

Branson maakte in juli een vlucht naar de ruimte met zijn ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic. Hij vloog in een raket naar de rand van de ruimte om vervolgens weer op aarde te landen. Het rakettoestel werd bestuurd door twee piloten, Branson en drie van zijn naaste medewerkers waren de passagiers.

Het ruimtevaartuig zou tijdens het opstijgen echter zijn afgeweken van het oorspronkelijke plan en minder steil hebben gevlogen dan de bedoeling was. De piloten zouden daarvoor gele waarschuwingslampjes te zien hebben gekregen, maar daar niets mee hebben gedaan.

Virgin Galactic meldt in een verklaring dat de crew nooit in gevaar is geweest. Volgens het bedrijf is de "verandering in traject" te wijden aan hevige wind. "Onze piloten hebben adequaat gereageerd op veranderende vluchtomstandigheden, precies zoals ze zijn opgeleid en in strikte overeenstemming met onze vastgestelde procedures", aldus Virgin Galactic.
Bron: Amerikaanse luchtvaartwaakhond onderzoekt ruimtevlucht Richard Branson

Virussen? Scan ze hier!

• Vihaio
Inmiddels heeft Virgin Galactic gezegd dat het allemaal wel meevalt
[...]

Unity 22 was a safe and successful test flight that adhered to our flight procedures and training protocols. When the vehicle encountered high altitude winds which changed the trajectory, the pilots and systems monitored the trajectory to ensure it remained within mission parameters. Our pilots responded appropriately to these changing flight conditions exactly as they have been trained and in strict accordance with our established procedures. Although the flight’s ultimate trajectory deviated from our initial plan, it was a controlled and intentional flight path that allowed Unity 22 to successfully reach space and land safely at our Spaceport in New Mexico. At no time were passengers and crew put in any danger as a result of this change in trajector
[...]
Van de FAA mogen ze nu alleen niet meer vliegen tot een onderzoek naar de oorzaak is afgerond.
(Ik kon het originele statement niet vinden. Onderstaand plaatje komt van deze Tweet van de auteur van het artikel dat de bron van nu.nl is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMdEJ5P6QqQblKfNYIkaWmsjRQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oGGDFCR3Ihj99Jzy7omcJtKM.jpg?f=user_large

Er stond een nieuwe vlucht gepland met medewerkers van de Italiaanse luchtmacht voor eind september/begin november. Ben benieuwd of dat door gaat.

• bottom line
  • Laatst online: 20-01 22:10
Firefly heeft deze morgend een poging gedaan om orbital te geraken.. aller eerste raket
Jammer genoeg mislukt :(
Maar wel spectaculair beeld.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 03-09-2021 07:32 ]

• torp
Zie ook het Tweakers artikel: nieuws: Perseverance-rover verzamelt succesvol eerste rotsmonster op Mars

• EJonk
  • Laatst online: 16-01 11:47
bottom line schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 07:31:
Firefly heeft deze morgend een poging gedaan om orbital te geraken.. aller eerste raket
Jammer genoeg mislukt :(
Maar wel spectaculair beeld.
[Twitter]

[YouTube: Watch Firefly launch their FIRST EVER orbital rocket, Alpha!]
Toch wel een minpuntje van 'op het randje' engineering. Blijkbaar hebben de 3 overgebleven motoren niet de capaciteit om de vermindering op te pakken. Het bijsturen is wel bijzonder, gezien dat de oriëntatie van de motoren niet geheel flexibel. In plaats van 2 degrees of freedom hebben deze er maar 1.

Maargoed, aan de andere kant, is het 'logge' alles met dubbel of meer juist de reden dat ruimtevaart zo langzaam is.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 01:27
Is er eigenlijk een Nederlandstalig filmpje / YouTube kanaal die updates over bijvoorbeeld Starship en de booster toont? Dus een samenvatting (ipv filmpjes van 3 uren) met NL commentaar?

Ik vind TechFans wel goed maar zoek eigenlijk voor mijn vader een NL versie daarvan: YouTube: SpaceX Super Heavy Booster 4 Rolled out to Launchpad Rejoin Starship...

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10-2025
Jazco2nd schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:04:
Is er eigenlijk een Nederlandstalig filmpje / YouTube kanaal die updates over bijvoorbeeld Starship en de booster toont? Dus een samenvatting (ipv filmpjes van 3 uren) met NL commentaar?

Ik vind TechFans wel goed maar zoek eigenlijk voor mijn vader een NL versie daarvan: YouTube: SpaceX Super Heavy Booster 4 Rolled out to Launchpad Rejoin Starship...
Niet dat ik weet maar.... hoe stoer zou het zijn als je de video zelf inspreekt en dan aan je vader laat zien?

• Mschamp
Blijkbaar deze nacht een probleempje geweest in het ISS:
https://www.hln.be/wetens...imtestation-iss~a2e73350/

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Booster 4 staat weer op de orbital launch pad. Opnieuw met alle motoren gemonteerd, vermoedelijk deze keer daadwerkelijk allemaal aangesloten.

Ik vind het wel een bruut gezicht hoor :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAP1EQcBhBJHJb04V2t7lQrPIEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lAiyVKrsrWOzcx3UjCPfd3Ql.png?f=fotoalbum_large

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-01 10:29
Iemand de docu over Inspiration4 al gezien ? Ik blijf moeite hebben met het America heroes" gedoe, maar Amerikanen lijken daar behoefte aan te hebben. Ik haakte af na het begin van EP1.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• loekf2
Felyrion schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 00:20:
Booster 4 staat weer op de orbital launch pad. Opnieuw met alle motoren gemonteerd, vermoedelijk deze keer daadwerkelijk allemaal aangesloten.

Ik vind het wel een bruut gezicht hoor :P

[Afbeelding]
Ik blijf het bizar vinden dat die buitenste Raptor letterlijk op de rand van de booster gemonteerd zijn. Zo kun je landen en terug de atmospheer in gaan. Er zal nog iets om de "plumbing" heen moeten, voor aerodynamica en hitte.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:32
loekf2 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:02:
Iemand de docu over Inspiration4 al gezien ? Ik blijf moeite hebben met het America heroes" gedoe, maar Amerikanen lijken daar behoefte aan te hebben. Ik haakte af na het begin van EP1.
Ik stond op het moment om mijn Netflix account nieuw leven in te blazen, maar niet gedaan omdat ik bang was dat het inderdaad een op hemel verhaal zou gaan worden. En dat blijkt dus...

Benieuwd hoe de 'launch coverage' gaat worden nu NASA er zelf niet bij zit.
Vertrekken ze uit hetzelfde gebouw als het een NASA vlucht zou zijn?

Doe maar een onsje meer...

• loekf2
Intheweb schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:44:
[...]

Ik stond op het moment om mijn Netflix account nieuw leven in te blazen, maar niet gedaan omdat ik bang was dat het inderdaad een op hemel verhaal zou gaan worden. En dat blijkt dus...

Benieuwd hoe de 'launch coverage' gaat worden nu NASA er zelf niet bij zit.
Vertrekken ze uit hetzelfde gebouw als het een NASA vlucht zou zijn?
Ik denk het wel ja. Die serie is een soort real life soap met "real American heroes". Een van de 2 vrouwen had botkanker geloof ik. Het is vooral het social media en marketing verhaal dat mij jeuk geeft.

Ik kijk ook wel uit naar de Axiom vlucht naar het ISS, januari 2022. Dat is de eerste keer dat er een crew niet namens een land naar het ISS gaat (2 amerikanen, canadees en een Israelier).

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

loekf2 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:02:
Ik heb wel gekeken ja, het Amerikaanse sausje is inderdaad wel even doorbijten voor ons nuchtere Nederlanders. :P Maar ik vond het toch wel leuk om de achtergrond van de crewleden te leren kennen en ben benieuwd naar de volgende afleveringen waar het gaat over de trainingen die ze hebben gehad.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

loekf2 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:04:
[...]
Ik blijf het bizar vinden dat die buitenste Raptor letterlijk op de rand van de booster gemonteerd zijn. Zo kun je landen en terug de atmospheer in gaan. Er zal nog iets om de "plumbing" heen moeten, voor aerodynamica en hitte.
Ben idd benieuwd wat ze daar later in volgende revisies nog mee gaan doen, of ze net zoals de F9 booster daar nog thermal blankets overheen komen oid.

PSN

• RocketKoen
loekf2 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:04:
[...]

Dat scheelt weer. De structuur van de raket zit in de buitenste schil. Dus de krachten moeten daar op worden overgebracht.
En de makkelijkste manier is als de motor direct onder de schil zit.

TheS4ndm4n#1919

• Tom Paris
Het is inmiddels een jaar oud, maar kon deze nog niet vinden in het topic. ULA factory tour met Tory Bruno van SmarterEveryDay:

Veel technische achtergrond en interessant commentaar van Tory B)

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-01 10:59
Even een vraagje m.b.t. de Hyperloop: ik vraag me zomaar af of het mogelijk zou zijn om een Hyperloop naar bijv. de maan of Mars te bouwen. Natuurlijk zit je wel met het feit dat de buis vacuüm moet blijven in de ruimte, maar zou je dat niet kunnen opvangen door aan het einde van de buis een soort bol te plaatsen? Dus dan kom je uit in die bol, de ‘deur’ van de buis sluit en vervolgens kun je uit de bol. Daarmee blijft de buis vacuüm. Zeg maar net zoals gebouwen met twee paar automatische deuren waarbij de ene deur pas opengaat als de andere gesloten is. (klinkt misschien een beetje stom, maar even om duidelijk te maken wat ik bedoel)

En dan bedoel ik echt puur theoretisch, dus even de kosten en weet-ik-wat daargelaten. Zou het in theorie mogelijk zijn om dat te kunnen doen?

[ Voor 14% gewijzigd door TheVivaldi op 12-09-2021 19:36 ]

• Mschamp
TheVivaldi schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:31:
Even een vraagje m.b.t. de Hyperloop: ik vraag me zomaar af of het mogelijk zou zijn om een Hyperloop naar bijv. de maan of Mars te bouwen. Natuurlijk zit je wel met het feit dat de buis vacuüm moet blijven, maar zou je dat niet kunnen opvangen door aan het einde van de buis een soort bol te plaatsen? Dus dan kom je uit in die bol, de ‘deur’ van de buis sluit en vervolgens kun je uit de bol. Daarmee blijft de buis vacuüm.

En dan bedoel ik echt puur theoretisch, dus even de kosten en weet-ik-wat daargelaten. Zou het in theorie mogelijk zijn om dat te kunnen doen?
Ik denk niet dat het mogelijk is: de maan hangt ook niet 'stil' boven een vaste locatie op aarde. Het einde buis zou dus bewegen over de aarde.
Bij Mars is het zelf nog erger, want de afstand tussen Aarde en Mars wisselt.

• TheVivaldi
Mschamp schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:36:
[...]

Ik denk niet dat het mogelijk is: de maan hangt ook niet 'stil' boven een vaste locatie op aarde. Het einde buis zou dus bewegen over de aarde.
Bij Mars is het zelf nog erger, want de afstand tussen Aarde en Mars wisselt.
O ja, daar had ik even niet aan gedacht. Stom van me |:(

Maar ik heb het puur over de theorie. Stel dát we een planeet zouden kiezen die niet zo beweeglijk is, zou het dan in theorie kunnen (al dan niet met inachtneming van mijn idee om de buis vacuüm te houden)?

En als een planeet niet mogelijk is, wellicht naar het ISS (al dan niet met inachtneming van mijn idee om de buis vacuüm te houden)? Natuurlijk hangt het ISS ook niet stil, maar die beweegt zó langzaam dat dat geen probleem is.

[ Voor 31% gewijzigd door TheVivaldi op 12-09-2021 19:48 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

TheVivaldi schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:38:
[...]

Maar ik heb het puur over de theorie. Stel dát we een planeet zouden kiezen die niet zo beweeglijk is, zou het dan in theorie kunnen (al dan niet met inachtneming van mijn idee om de buis vacuüm te houden)?

En als een planeet niet mogelijk is, wellicht naar het ISS (al dan niet met inachtneming van mijn idee om de buis vacuüm te houden)?
Hyperloop 1000km/h raket 30.000km/h

• TheVivaldi
TrekDr0p schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:47:
[...]

Hyperloop 1000km/h raket 30.000km/h
Het gaat niet alleen om de snelheid, maar ook om andere zaken. Een Hyperloop is bijv. veel schoner dan een raket, maar ook makkelijker (je hoeft geen astronautenopleiding te hebben gedaan om in een hyperloop te stappen en je kunt er ook goederen door vervoeren zonder daarvoor weer een raket te moeten sturen).

• Osiris
  • Niet online
Lijkt me niet heel veel anders dan alle problemen die komen kijken bij een ruimtelift: Wikipedia: Space elevator

Overigens is de baan van de maan om de aarde ook niet perfect circulair ;)

Trouwens, een space elevator gaat uit van een licht materiaal, een complete hyperloop zal natuurlijk onmidellijk door de zwaartekracht van de aarde neerstorten. Tenzij een giga counter-gewicht. Et voila, weer dezelfde problemen als bij de space elevator.

[ Voor 52% gewijzigd door Osiris op 12-09-2021 19:54 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

TheVivaldi schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:50:
[...]

Het gaat niet alleen om de snelheid, maar ook om andere zaken. Een Hyperloop is bijv. veel schoner dan een raket, maar ook makkelijker (je hoeft geen astronautenopleiding te hebben gedaan om in een hyperloop te stappen en je kunt er ook goederen door vervoeren zonder daarvoor weer een raket te moeten sturen).
Ik weet niet wat een hyperloop in verticale positie kan, horizontaal is wel een stuk makkelijker.
Want ook al vallen objecten even snel in vacuum, denk dat je nog steeds flink kracht nodig hebt om omhoog te komen.

• TheVivaldi
TrekDr0p schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet wat een hyperloop in verticale positie kan, horizontaal is wel een stuk makkelijker.
Want ook al vallen objecten even snel in vacuum, denk dat je nog steeds flink kracht nodig hebt om omhoog te komen.
Verticale ervaring hebben we al in de vorm van goede oude buizenpost, wat voor zover ik weet precies de voorloper is van een verticale Hyperloop.

• D-dark
TheVivaldi schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:31:
Even een vraagje m.b.t. de Hyperloop: ik vraag me zomaar af of het mogelijk zou zijn om een Hyperloop naar bijv. de maan of Mars te bouwen. Natuurlijk zit je wel met het feit dat de buis vacuüm moet blijven in de ruimte, maar zou je dat niet kunnen opvangen door aan het einde van de buis een soort bol te plaatsen? Dus dan kom je uit in die bol, de ‘deur’ van de buis sluit en vervolgens kun je uit de bol. Daarmee blijft de buis vacuüm. Zeg maar net zoals gebouwen met twee paar automatische deuren waarbij de ene deur pas opengaat als de andere gesloten is. (klinkt misschien een beetje stom, maar even om duidelijk te maken wat ik bedoel)

Hmm, in de ruimte heb je bijna per definitie een vacuum.
In ieder geval een perfectere situatie dan er op aarde bereikt kan worden.

Waar je denk ik eerder aan moet denken is het lanceren van voertuigen / ladingen naar / in de ruimte met zware coilguns of railguns. Rond de aarde kan je prima een ruimtestation bouwen met een paar kilometer lange lanceereenheid voor naar mars bijvoorbeeld.
Op aarde genoeg lange bergen om tegenaan te bouwen.

De maan is nog beter vanwege de lagere zwaartekracht.

Principe qua aandrijving blijft dan gelijk aan je hyperloop idee.
Het is alleen niet de volledige lengte.

[ Voor 14% gewijzigd door D-dark op 12-09-2021 21:26 ]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Een hyperloop achtig systeem is vrij zinloos in de ruimte. Daar is al vacuum, en geen luchtweerstand. Dat is de hele reden om een vacuuumbuis te moeten hebben hier op aarde.

Iets vergelijkbaars in de ruimte zou "simpelweg" het wegschieten en ergens anders weer opvangen van pods of iets dergelijks zijn. Je moet alleen even goed mikken :+

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-01 13:06

Sebazzz

3dp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF4p35kqd1RT8t7s9bQAXNGG5-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kul3MUfEhxzJeMCu0vAHSZ8f.png?f=fotoalbum_large

Achterkant van het Dragon displayassembly - opslagvakken met belangrijke dingen zoals ducttape :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:14
[...]

En als een planeet niet mogelijk is, wellicht naar het ISS (al dan niet met inachtneming van mijn idee om de buis vacuüm te houden)? Natuurlijk hangt het ISS ook niet stil, maar die beweegt zó langzaam dat dat geen probleem is.
Grondstoffen zullen een tekort zijn, het is nogal een afstand.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
Sebazzz schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:56:
[Afbeelding]

Achterkant van het Dragon displayassembly - opslagvakken met belangrijke dingen zoals ducttape :)
De geschiedenis heeft aangetoond dat ductape levens kan redden bij een ruimtereis🤷‍♂️ Best logisch dus dat het aanwezig is.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• phYzar
  • Laatst online: 23:15
[...]

Het ISS gaat elke 90 minuten een rondje rond de aarde. Als je iets wilt wat 'stil' hangt kom je bij geostationair uit, en dat is op 35duizend km.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

phYzar schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:54:
[...]

Het ISS gaat elke 90 minuten een rondje rond de aarde. Als je iets wilt wat 'stil' hangt kom je bij geostationair uit, en dat is op 35duizend km.
Elon is al niet erg enthousiast :P
[YouTube: Elon Musk on Why Space Elevators Won't Work]

Iets meer uitleg:

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35
Er was vanmorgen zowaar weer eens een Falcon 9 lancering vanaf Vandy in Californie. SpaceX is begonnen met het lanceren van de 2e fase van het Starlink netwerk, deze v1.5 sats hebben de nieuwe 'laser interlink' feature en zijn ook iets groter dan hun voorgangers. Hierdoor passen er nog maar 51 in een F9 fairing vs 60 van de 1.0 versies.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E_OAFNFXoAA-f1v?format=jpg&name=4096x4096

Lancering en landing (2e booster met 10 lanceringen nu!) was weer perfect en na 26 minuutjes waren de Starlinks los van de 2e trap.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
D-dark schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:10:
[...]

Hmm, in de ruimte heb je bijna per definitie een vacuum.
In ieder geval een perfectere situatie dan er op aarde bereikt kan worden.

Waar je denk ik eerder aan moet denken is het lanceren van voertuigen / ladingen naar / in de ruimte met zware coilguns of railguns. Rond de aarde kan je prima een ruimtestation bouwen met een paar kilometer lange lanceereenheid voor naar mars bijvoorbeeld.
Op aarde genoeg lange bergen om tegenaan te bouwen.

De maan is nog beter vanwege de lagere zwaartekracht.

Principe qua aandrijving blijft dan gelijk aan je hyperloop idee.
Het is alleen niet de volledige lengte.
Doet met denken aan de launch tubes bij Buck Rogers. Soort van catapult dus:

Afbeeldingslocatie: https://www.woolamaloo.org.uk/wp-content/uploads/2019/04/buck-rogers-fighter-launch-tubes.jpg

Als je zoiets werkend krijgt scheelt het natuurlijk wel brandstof die je mee moet nemen. Maar het zal niet simpel te implementeren zijn, want anders was het er allang!

• phYzar
  • Laatst online: 23:15
Als het uiteinde van je kanon uitmondt in de dikkere onderlaag van de atmosfeer en je mondingssnelheid is gelijk of groter dan escape velocity (dus geen extra aandrijving ná "afschieten") dan ram je met een enorme snelheid de dikke atmosfeersoep in. Max-Q (max dynamic pressure) zal dan ook enorm zijn, je payload zal met huidige raketontwerpen als een pannenkoek worden platgedrukt danwel opfikken gok ik. De huidige methode van lanceren heeft een redelijke omgekeerde evenredigheid tussen snelheid en weerstand (langzaam in dikke atmosfeer, sneller in ijlere luchtlagen)

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
phYzar schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:26:
Als het uiteinde van je kanon uitmondt in de dikkere onderlaag van de atmosfeer en je mondingssnelheid is gelijk of groter dan escape velocity (dus geen extra aandrijving ná "afschieten") dan ram je met een enorme snelheid de dikke atmosfeersoep in. Max-Q (max dynamic pressure) zal dan ook enorm zijn, je payload zal met huidige raketontwerpen als een pannenkoek worden platgedrukt danwel opfikken gok ik. De huidige methode van lanceren heeft een redelijke omgekeerde evenredigheid tussen snelheid en weerstand (langzaam in dikke atmosfeer, sneller in ijlere luchtlagen)
Da's inderdaad wel een dingetje... Een catapult hoeft strikt genomen niet in een vacuum, dus dan heb niet het probleem dat je raket pancaket zodra hij de mond verlaat. Is wel veel minder efficient dan een vacuumbuis, uiteraard. Vraag is natuurlijk of dat erg is, gezien je vantevoren energie op kunt bouwen in een "condensator" en die in korte tijd weer los kan laten. Je kunt natuurlijk wel de kennis die opgebouwd is met Hyperloop gebruiken om een catapunt te bouwen.

• D-dark
Parody schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:56:
[...]

Doet met denken aan de launch tubes bij Buck Rogers. Soort van catapult dus:

[Afbeelding]

Als je zoiets werkend krijgt scheelt het natuurlijk wel brandstof die je mee moet nemen. Maar het zal niet simpel te implementeren zijn, want anders was het er allang!
Daar zeg je het.
Gedeeltelijk is de techniek er al of in ontwikkeling.
- Amerikaans onderzoek naar Railguns op marineschepen.
- Deeltjesversnellers en supergeleiding Cern
- Kernfusie Iter
- Hyperloop

Belangrijkste is wat je al opnoemt dat het brandstof bespaard daar je een gedeelte van de versnelling extern opwekt en niet in de capsule of raket zelf.

Een mooie analogie is het vliegdekschip waar men een katapult gebruikt zodat de vliegtuigen genoeg snelheid kunnen bereiken met een kortere startbaan.

Ander goed voorbeeld is het opstijgen van een vliegtuig en het bereiken van de kruishoogte. Een substantiëel deel van de brandstof is daarvoor nodig.

• D-dark
phYzar schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:26:
Dat speelt ook mee.
Dan is het zaak om het compromis te vinden tussen snelheid, druk en benodigde aandrijving om alsnog de ruimte te bereiken.

• Vihaio
Als het je gaat om lanceringen vanaf de aarde is dit wel interessant om te lezen: Wikipedia: Space gun

Of als je liever video's kijkt:

Ik dacht dat Blue Origin bij hun oprichting ook eerst een tijdje had gekeken naar alternatieve lanceermethodes, maar tot de conclusie waren gekomen dat een raket de enige werkbare oplossing was. Het lukt me nu alleen niet om daarover iets terug te vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Vihaio op 14-09-2021 13:55 ]

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Is er nog niets gezegd over de Inspiration 4 missie?
Morgen doet Elon wat Jeff en Richard deden, maar dan goed :+

• ZeRoC00L
  • Niet online
Erazzzer schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:50:
Nee hoor, Elon gaat niet mee, dus niet helemaal vergelijkbaar.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

ZeRoC00L schreef op woensdag 15 september 2021 @ 03:11:
[...]

Nee hoor, Elon gaat niet mee, dus niet helemaal vergelijkbaar.
Dat Elon niet mee gaat maakt niet uit. Gewone burgers gaan de ruimte in, maar dan ook echt de ruimte in.

• Mschamp
Erazzzer schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:50:
Het laatste wat ik tegen kwam was onderstaande Q&A:

Zelf nog niet volledig bekeken, dus geen idee of er echt nieuwe dingen in zaten

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De Netflix docu over die missie is echt niet te kijken, zo over de top Amerikaans, niet doorheen te komen.

Op zich wel benieuwd naar hoe ze zich al die tijd gaan vermaken, het blijft toch een enorm kleine ruimte waar je met z'n 4en in zal zitten.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 14:39
Homeland schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:48:
De Netflix docu over die missie is echt niet te kijken, zo over de top Amerikaans, niet doorheen te komen.

Op zich wel benieuwd naar hoe ze zich al die tijd gaan vermaken, het blijft toch een enorm kleine ruimte waar je met z'n 4en in zal zitten.
Hebben ze die Dragon ook aangepast aan een verblijf van 3 dagen, buiten de koepel? Ik bedoel, als je 72 uur in die stoelen moet hangen, moet je hopen dat Netflix het doet daar. En praktisch, wat eten ze, hoe bereiden ze dat, zit er een toilet in, kunnen ze liggen om te slapen enz.? Normaal gesproken is het een transportmiddel naar ISS, net zoals je met een bus van A naar B kunt. Als je echter diezelfde bus naar Zuid Europa pakt, dan blijkt ineens dat het een zeer beperkt ding is (been there, done that).

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:51
coelho schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:24:
[...]

Hebben ze die Dragon ook aangepast aan een verblijf van 3 dagen, buiten de koepel? Ik bedoel, als je 72 uur in die stoelen moet hangen, moet je hopen dat Netflix het doet daar. En praktisch, wat eten ze, hoe bereiden ze dat, zit er een toilet in, kunnen ze liggen om te slapen enz.? Normaal gesproken is het een transportmiddel naar ISS, net zoals je met een bus van A naar B kunt. Als je echter diezelfde bus naar Zuid Europa pakt, dan blijkt ineens dat het een zeer beperkt ding is (been there, done that).
Hmm, 3 dagen met een vol gepoepte luier, dat maakt het al een stuk minder romantisch :)

• Mschamp
coelho schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:24:
[...]

Hebben ze die Dragon ook aangepast aan een verblijf van 3 dagen, buiten de koepel? Ik bedoel, als je 72 uur in die stoelen moet hangen, moet je hopen dat Netflix het doet daar.
In de stoel hangen hoeft zeker niet. Dat is ook niet tijdens de vluchten naar het ISS, dat moet enkel tijdens de 'actieve' fases van de vlucht: opstijgen, koerswijzigingen, landing, ... Netflix aan boort zou ik zelf juist vervelend vinden, je hebt de kans op een uniek uitzicht. Ik zou de beste documentaire vinden door continu uit de raampjes te kijken. Ze draaien ook een toertje elke +- 90 minuten. Op die tijd draait de aarde ook een stukje onder hen door, waardoor ze elk rondje een ander stuk land onder hen zien, bij andere omstandigheden (dag/nacht, wolken, ...)
En praktisch, wat eten ze, hoe bereiden ze dat, zit er een toilet in,
Ja, toilet zit er in, ook tijdens de vluchten naar het ISS. Waarschijnlijk niet zo comfortabel/afgeschermd als wat in het ISS zit, maar bruikbaar.
kunnen ze liggen om te slapen enz.?
Zelf geen ervaring, maar wat ik in video's in het ISS al gehoord heb: op zich hoeft het liggen niet, je hebt toch geen last van zwaartekracht, je moet/wil gewoon in een soort slaapzak vastgemaakt zijn aan de capsule zodat je niet begint rond te zweven.
Normaal gesproken is het een transportmiddel naar ISS, net zoals je met een bus van A naar B kunt. Als je echter diezelfde bus naar Zuid Europa pakt, dan blijkt ineens dat het een zeer beperkt ding is (been there, done that).

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
"liggen" is fysiek onmogelijk in 0G, dus nee dat kan niet :P

Dat ritje naar het ISS duurt ook zo'n 24 uur dus zo'n stretch is die 3 dagen ook weer niet. Maar er zullen idd wat andere normen voor privacy en persoonlijke hygiëne gelden tijdens zo'n vlucht. De toilet heeft enkel een gordijntje bijvoorbeeld, en douchen is er natuurlijk niet bij.

• Tom Paris
absrnd schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:35:
[...]
Hmm, 3 dagen met een vol gepoepte luier, dat maakt het al een stuk minder romantisch :)
Ah joh 3 dagen, is niks :P
Lovell made peace with the fact that he would have to make use of the awful NASA fecal bags; for him it was a small price to pay for the privilege of flying in space. Borman had his own solution to the problem: he simply wouldn't confront it.

In his view, if a man couldn’t control his own bowels, he couldn’t control anything at all, and if that meant controlling them for 14 straight days, that’s what he would do. Through sheer will and orneriness, Borman made it through the first week and and then through an 8th day. Partly out of self-interest, even Lovell was beginning to root for him. But no man can hold out forever.

“Jim”, Borman said on day 9, “I think this is it.”

“Frank, you have only 5 more days left to go here,” Lovell joked. But 5 days was 5 too many, and Borman, who believed that any obstacle could be overcome, learned in a new and very primal way that no, not all of them can be.

• EJonk
  • Laatst online: 16-01 11:47
Tom Paris schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:42:
[...]

Ah joh 3 dagen, is niks :P

[...]
Mind over matter zeggen ze wel eens. Maar blijkbaar niet over brown matter :+ :+

Maar naast alle gekheid. Die 3 dagen zijn zo voorbij. Ik hoop dat ze oogdruppels meehebben, want ik denk dat knipperen vergeten gaat worden.

Ze zullen vast ook wel een praatje doen vanuit de capsule, USA kennende zal dit aan alle kanten gerekt worden.

[ Voor 33% gewijzigd door EJonk op 15-09-2021 14:45 ]

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• BlackMonkey
  • Laatst online: 22:24
Mschamp schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:36:
Ja, toilet zit er in, ook tijdens de vluchten naar het ISS. Waarschijnlijk niet zo comfortabel/afgeschermd als wat in het ISS zit, maar bruikbaar.
Als toevoeging kwam ik toevallig van de week deze reddit post tegen over de WC: https://www.reddit.com/r/..._bathroom_waste_disposal/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/85XZx1f.png

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 11:43
https://multistream.co/p/iAMb1xG2jwr/INSP4

Voor de mensen die ook de hele avond vanuit alle hoeken willen kunnen mee maken :D

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Die docu is over de top Amerikaans, maar toch vond ik hem vermakelijk. Helaas ben ik niet meer wakker voor de launch, maar ga zo wel de stream tot bedtijd kijken. Ach, SpaceX kennende zit er wel een scrub in. Laat ze dan maar zaterdag gaan :+
Pagina: 1 ... 156 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.