Mwah, ligt er maar net waar je kijkt. Werkplaatsen zonder vaste looproutes en zonder harnas in een hoogwerker staan is hier in NL ook doodnormaal hoor. Ik heb echt gekkere dingen gezien (en meegemaakt) in werkplaatsen. En een mobiele kraan kan binnen bepaalde limieten gewoon zonder stempels opereren.
Dat het veelvuldig gedaan wordt, betekent niet dat het normaal is. Overigens als er dan een keer een ongeluk gebeurd ben je als werkgever op dat moment ook gewoon echt de pineut.mcDavid schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:38:
Werkplaatsen zonder vaste looproutes en zonder harnas in een hoogwerker staan is hier in NL ook doodnormaal hoor.
VCA vereist gewoon een harnas in een hoogwerker. Zelfs bij de brandweer is het verplicht.
Ik vind dat ze ook wel voor de zekerheid een in-flight abort test mogen doen, eerst was het software, nu is het hardware. Blaas maar een Atlas op en bewijs dat het werkt zoals het moet werken.Osiris schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:40:
Ik vind het toch weer schrikbarend bijzonder dat ze pas op het lanceerplatform er achter komen dat 13 kleppen het niet doen
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
In principe wel, maar ik weet dat er wel eens bedrijfsongevallen gebeuren waarbij er (uiteraard) geen melding gemaakt wordt en de werknemer naar huis mag en herstellen, maar mondje dicht. Je kunt als werkgever ook niet elk moment over iemands schouder meekijken. Je moet het goed regelen en de mensen ervan bewust maken, maar als ze vervolgens gewoon domme dingen doen, kun je daar niet altijd wat aan doen.Skyaero schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:30:
[...]
Dat het veelvuldig gedaan wordt, betekent niet dat het normaal is. Overigens als er dan een keer een ongeluk gebeurd ben je als werkgever op dat moment ook gewoon echt de pineut.
Maar goed, het gaat hier over raketten...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Personen die veel te dicht bij een raket staan tijdens lanceren klagen meestal niet meer.mphilipp schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:29:
[...]
In principe wel, maar ik weet dat er wel eens bedrijfsongevallen gebeuren waarbij er (uiteraard) geen melding gemaakt wordt en de werknemer naar huis mag en herstellen, maar mondje dicht. Je kunt als werkgever ook niet elk moment over iemands schouder meekijken. Je moet het goed regelen en de mensen ervan bewust maken, maar als ze vervolgens gewoon domme dingen doen, kun je daar niet altijd wat aan doen.
Maar goed, het gaat hier over raketten...
Zeker niet!Parody schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:32:
[...]
Personen die veel te dicht bij een raket staan tijdens lanceren klagen meestal niet meer.
Dat is overigens wel een aardig idee dat ik kreeg toen ik op Baikonour de flame trench van het Soyuz lanceerplatform bekeek: crematie van space nerds. Wat is er nou mooier om als je toch al gecremeerd wil worden, dat je laten doen door je favoriete raket? Volgens mij is het heet genoeg
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ben je met die snelheid van de vlammen ook gelijk uitgestrooid.... Neuh dan zou ik toch een bedrijfje opstarten om cubesats vol te laden met as. 50 porties van 50 overledenen erin proppen, restanten uitstrooien op een veldje, certificaat uitgeven aan familie en omdat het een speciale uitvaart is waar, natuurlijk, je niet moet nadenken over de kosten maar over de wens van de overledene, dik incasseren.mphilipp schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:38:
[...]
Zeker niet!
Dat is overigens wel een aardig idee dat ik kreeg toen ik op Baikonour de flame trench van het Soyuz lanceerplatform bekeek: crematie van space nerds. Wat is er nou mooier om als je toch al gecremeerd wil worden, dat je laten doen door je favoriete raket? Volgens mij is het heet genoeg
Dat is nog een dingetje in mijn plan dat ik moet op zien te lossen. Welk metaal smelt niet bij die temperaturen?__R__ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:08:
[...]
Ben je met die snelheid van de vlammen ook gelijk uitgestrooid....
Zoiets is er al. Gene Roddenberry is op die manier in orbit gebracht.Neuh dan zou ik toch een bedrijfje opstarten om cubesats vol te laden met as. 50 porties van 50 overledenen erin proppen, restanten uitstrooien op een veldje, certificaat uitgeven aan familie en omdat het een speciale uitvaart is waar, natuurlijk, je niet moet nadenken over de kosten maar over de wens van de overledene, dik incasseren
Zou het mogelijk zijn om ze uit te zetten nét buiten de dampkring in een metalen kokertje zodat ze vrij snel na het loslaten weer verbranden in de dampkring en zo een soort vallende ster worden? Waarschijnlijk is die massa te klein om een zichtbaar effect te hebben. En het weer moet meewerken.
Maar gewoon uitzetten in space is ook al een mooi ding. Er zijn volgens mij wel een paar kleinere ruimtevaartbedrijven die zich specifiek op die cubesats richten en helemaal niet zo duur zijn. Met SpaceX kom je er niet, want dan ben je altijd rideshare en weet je nooit waar je terecht gaat komen.
En deel 3 is uit:
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Die controle is normaal? Daarom dat de raket helemaal klaar stond op het lanceerplatform en terug naar binnen is gehaald, zonder enige duidelijkheid of het nog in deze komende 2 maanden terug gaat proberen te vliegen.Mirved schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:18:
[...]
Denk eerder dat je het moet opvatten bedankt voor het leveren van de aandrijving die nu ter controle ligt.
Waarbij die controle gewoon normaal is. Dus idd niks onder de gordel aan.
Normaal
Dan had je ook zo'n tweet kunnen zetten voor de lancering, waarin je hun bedankt voor de motor. Dit is de publieke opinie te proberen verplaatsen, zodat Boeing niet als faal wordt bekeken.
[ Voor 13% gewijzigd door bottom line op 11-08-2021 17:42 ]
Precies, als we op mijn werk deze faalrate hebben op apparatuur van een leverancier is het niet heel lang meer een leverancier van ons tenzij een klant het expliciet vereist voor een project.bottom line schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:17:
[...]
Die controle is normaal? Daarom dat de raket helemaal klaar stond op het lanceerplatform en terug naar binnen is gehaald, zonder enige duidelijkheid of het nog in deze komende 2 maanden terug gaat proberen te vliegen.
Normaalals je daardoor weer alles moet afblazen last minute
Dan had je ook zo'n tweet kunnen zetten voor de lancering, waarin je hun bedankt voor de motor. Dit is de publieke opinie te proberen verplaatsen, zodat Boeing niet als faal wordt bekeken.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Geweldig om te zien hoe hij omgaat met zijn medewerkers en hoe hard zij werken. Echt een giga operatie, groter dan dat ik dacht en het is onwijs gaaf om dit eens zo te zien.
Dat viel me inderdaad ook op. Maar we zien nu uiteraard niet hoe het gaat als planningen niet gehaald worden of zaken tegenzitten. Je wordt niet de bijna rijkste ondernemer op aarde door altijd vriendelijk te zijn.Bensimpel|IA schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:39:
[...]
Geweldig om te zien hoe hij omgaat met zijn medewerkers en hoe hard zij werken. Echt een giga operatie, groter dan dat ik dacht en het is onwijs gaaf om dit eens zo te zien.
Ik vind 1 quote heel technisch en opvallend. Als ze over het lassen van de orbital launch mount praten zeggen ze:
One weld pass on the inside and outside gives us roughly 40mph on the booster and the ship.
Ik weet niet hoe ik dat moet interpreteren.
Meest simpele is minder dikke las en daardoor minder aerodynamische weerstand waardoor een hogere snelheid bereikt kan worden.bakvis schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:32:
[...]
Ik vind 1 quote heel technisch en opvallend. Als ze over het lassen van de orbital launch mount praten zeggen ze:
One weld pass on the inside and outside gives us roughly 40mph on the booster and the ship.
Ik weet niet hoe ik dat moet interpreteren.
Aerodynamische weerstand en snelheid bij de stand? Die gaat de lucht niet in hoorD-dark schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:37:
[...]
Meest simpele is minder dikke las en daardoor minder aerodynamische weerstand waardoor een hogere snelheid bereikt kan worden.
Je kon, zeker bij dit deel, wel duidelijk zien dat Elon ongeveer omviel van de vermoeidheid, iets wat hij ook al op Twitter had gezegd in een reply van EveryDayAstronaut. Maar wel echt een hele toffe serie, en mooi om te zien dat Elon niet alleen de financier is ook maar ook tot in de detail weet hoe het werkt. Natuurlijk niet zo gek als engineer van het hele systeem.
/post
BlackMonkey schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:57:
[...]
Aerodynamische weerstand en snelheid bij de stand? Die gaat de lucht niet in hoor. Volgens mij bedoelen ze windsnelheid die de las aankan als de booster en ship er beiden op staan. Die zullen nogal als een vlag werken met die afmetingen.
Vooral het begin in de auto was wat ongemakkelijk, Elon leek wat geïrriteerd en kortaf bij sommige vragen (bijv. over de boorplatformen). Maar hij heeft later inderdaad aangegeven niet in beste doen te zijn geweest door slaapgebrek en rugpijn en heeft wil graag Tim weer uitnodigen over een paar maanden.Sand0rf schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:14:
[...]
Je kon, zeker bij dit deel, wel duidelijk zien dat Elon ongeveer omviel van de vermoeidheid, iets wat hij ook al op Twitter had gezegd in een reply van EveryDayAstronaut. Maar wel echt een hele toffe serie, en mooi om te zien dat Elon niet alleen de financier is ook maar ook tot in de detail weet hoe het werkt. Natuurlijk niet zo gek als engineer van het hele systeem.
Wat ik ook interessant vond in dit deel van het interview, is dat hij de contractors in dienst wil hebben van SpaceX. De mensen die er nu aan hebben gewerkt weten hoe alles in elkaar zit. Als er de volgende keer een andere contractor komt omdat de eerste weer een andere klussen heeft, moeten ze eerst helemaal opnieuw alles leren, wat weer een hoop tijd kost. Plus dat een andere contractor misschien op een andere manier werkt en ze zich aan moeten passen, wat de efficiëntie niet ten goede komt. Kortom, erg veel interessante dingen in dit deel! Wel heftig ook om te zien hoe uitgeput Elon was aan het einde, je zag hem af en toe ook aan zijn rug en nek wrijven tegen de rugpijn. Er was ook duidelijk iemand buiten beeld die hem op een gegeven moment opdroeg om naar de auto te gaan omdat hij moest uitrusten.
Ik ben erg benieuwd naar het vervolg interview over een maand of twee. Dan is misschien de eerste poging tot orbit geweest en zijn ze weer een stuk verder met het launch complex en is er weer een grote stap in de ontwikkeling gezet.
Ik ben erg benieuwd naar het vervolg interview over een maand of twee. Dan is misschien de eerste poging tot orbit geweest en zijn ze weer een stuk verder met het launch complex en is er weer een grote stap in de ontwikkeling gezet.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Die zullen inderdaad een flinke hefboom hebben als ze wind vangen.BlackMonkey schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:57:
[...]
Aerodynamische weerstand en snelheid bij de stand? Die gaat de lucht niet in hoor. Volgens mij bedoelen ze windsnelheid die de las aankan als de booster en ship er beiden op staan. Die zullen nogal als een vlag werken met die afmetingen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De Indiërs balen, een upper stage van een GSLV heeft het niet gedaan. Telescoop naar de getver…
https://spaceflightnow.co...-upper-stage-malfunction/
thomskipsp schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:59:
De Indiërs balen, een upper stage van een GSLV heeft het niet gedaan. Telescoop naar de getver…
Dat is geen beste track-record...Four of India’s 14 GSLV Mk.1 and Mk.2 missions have now failed to reach orbit. Another two GSLV flights deployed their payloads in lower-than-planned orbits.
Leuke video over Relativity Space en het 3d printen van hun raket.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Booster #4 vandaag terug naar Highbay.
Maar volgrns Elon maandag weer terug samen met Ship20
Maar volgrns Elon maandag weer terug samen met Ship20
Booster & Ship will return to orbital launch pad on Monday (winds allowing). Just finishing off some small plumbing & wiring, which is easier in high bay.
— Elon Musk (@elonmusk) 12 augustus 2021
Klopt ja. Heb het even opgezocht; de GSLV mkII heeft de eerste lancering in 2010 gehad. Nog niet zo heel lang geleden dus.Webgnome schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:42:
4 ouf ot 14? Is dat inderdaad aan de hoge kant voor een land dat, volgens mij relatief gezien, nog niet zo heel lang bezig is met dit spul?
Overigens is wel goed om te beseffen dat het budget van India in het niet valt bij een ESA of NASA…
Space is hard...thomskipsp schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:59:
Wel major bummer voor ze. Nou ben ik benieuwd...die GSLV Mk3 zou straks ook in hun bemande ruimtevaartproject moeten gaan dienen. Ik zou als aspirant Indiase astronaut (hoe noemen we die?) niet zo'n fijn gevoel hebben eerlijk gezegd.
Wat dat betreft verrichten ze echt goed werk met dat kleine budget. Het hielp alleen niet dat ze van de VS geen cryogenic raketmotortechnologie mochten kopen van Rusland. Dus moesten ze het zelf ontwikkelen. Misschien stiekem met engineers uit Rusland, maar het is wel weer een extra horde. Zal wel weer met het mogelijk fabriceren van atoomwapens te maken hebben, gezien de relatie met hun goede vrienden Pakistanthomskipsp schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:19:
[...]
Overigens is wel goed om te beseffen dat het budget van India in het niet valt bij een ESA of NASA…
Erg interessant, met commentaren van Scott Manley. Maar SpaceX gebruikt toch voor de motoren ook 3D printers? Of is dat, zoals zij in deze video beweren, alleen voor de injectoren?thijsco19 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:02:
Leuke video over Relativity Space en het 3d printen van hun raket.
Dit soort foto's zijn echt de reden dat ik gek ben op industrie/industriële automatisering. Alleen geeft zo'n geplakt typeplaatje mij echt de kriebels.Felyrion schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 02:46:
Toch ook een Nederlands tintje ontdekt bij SpaceX![]()
Al deze hydraulische onderdelen komen van Eaton NL / Hydrowa
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand neemt de moeite om dat netjes op te stellen, te laseren, de letters in te vullen/etsen en dan het vastplakken, en niet even 4 mini gaatjes boren en netjes te poppen! @#$%#@
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
Maar met 4 mini gaatjes erin werkt je hydraulische cylinder niet zo goed meerEJonk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:30:
[...]
Dit soort foto's zijn echt de reden dat ik gek ben op industrie/industriële automatisering. Alleen geeft zo'n geplakt typeplaatje mij echt de kriebels.
Iemand neemt de moeite om dat netjes op te stellen, te laseren, de letters in te vullen/etsen en dan het vastplakken, en niet even 4 mini gaatjes boren en netjes te poppen! @#$%#@
PSN
https://www.space.com/boe...launch-delay-stuck-valves
Starliner OFT loopt weer verdere vertragingen op. 4 kleppen doen het nog steeds niet, en ze weten ook niet waarom de overige kleppen het niet deden.
Wordt spannend of ze hun slot halen, want eind van de maand staat een cargo dragon launch op de planning die de docking port voor een paar maand gaat blokkeren, en ULA heeft ook nog meer te doen dan wachten op Boeing...
Starliner OFT loopt weer verdere vertragingen op. 4 kleppen doen het nog steeds niet, en ze weten ook niet waarom de overige kleppen het niet deden.
Wordt spannend of ze hun slot halen, want eind van de maand staat een cargo dragon launch op de planning die de docking port voor een paar maand gaat blokkeren, en ULA heeft ook nog meer te doen dan wachten op Boeing...
Bla bla bla...
Ik blijf het daarbij opvallend vinden dat er plots 13 kleppen het niet meer doen.
1 kan gebeuren, maar 13 geeft toch de indruk dat er iets in het proces nog niet helemaal op punt staat.
Lijkt dat inderdaad nodig dit goed te onderzoeken, misschien ligt de fout niet bij Boeing, maar bij de leverancier van die kleppen, toevallig een slechte batch, misschien tijdens transport, ....
En nu is het op aarde ontdekt, maar wat als de oorzaak zou zijn "X maanden in contact staan met hydrolische vloeistof", dan zit je in het ISS, mag/moet je na 6 maanden terug naar aarde en blijken al je kleppen vast te zitten.
Punt blijft 1 kan statistisch gezien worden als 'pech', 13 wijst op een probleem.
1 kan gebeuren, maar 13 geeft toch de indruk dat er iets in het proces nog niet helemaal op punt staat.
Lijkt dat inderdaad nodig dit goed te onderzoeken, misschien ligt de fout niet bij Boeing, maar bij de leverancier van die kleppen, toevallig een slechte batch, misschien tijdens transport, ....
En nu is het op aarde ontdekt, maar wat als de oorzaak zou zijn "X maanden in contact staan met hydrolische vloeistof", dan zit je in het ISS, mag/moet je na 6 maanden terug naar aarde en blijken al je kleppen vast te zitten.
Punt blijft 1 kan statistisch gezien worden als 'pech', 13 wijst op een probleem.
Lijkt inderdaad op een of meerdere structurele problemen. (nu ja, was al duidelijk dat er meerdere structurele problemen bij Boeing zijn). Van de 13 kleppen wisten ze er in de eerste instantie 7 vrij snel te fixen, daarna nog eens 2, en 4 doen het nog steeds niet. Het lijkt dan alsof er meer dan 1 technisch probleem is. Verkeerd aangesloten, rommel in de klep, softwarefout?
Bla bla bla...
Aangezien dit pas op de launch site werd ontdekt, is dit 100% Boeing zijn fout.Mschamp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:30:
Al waren de kleppen beschadigd of kapot geleverd dan had dit al lang ontdekt moeten worden bij het testen.
Nu lijkt het net of ze zonder te testen dat ding naar buiten hebben gerold nadat het laatste boutje of schroefje aangedraaid is.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Kijk, de Russen weten eindelijk hoe dat gat in Soyuz in 2018 kwam: het is geboord door een overspannen Amerikaanse astronaute. Zij boorde het gat omdat ze graag naar huis wilde. Gelukkig zullen alleen Russen die belachelijke verhaal geloven. Een half dronken medewerker die iets fout deed en het verhulde is iets waarschijnlijker.
Russia's state-owned news service, TASS, has published an extraordinarily defamatory article about NASA astronaut Serena Auñón-Chancellor. The publication claims that Auñón-Chancellor had an emotional breakdown in space, then damaged a Russian spacecraft in order to return early. This, of course, is a complete fabrication.
Also, there is a very reasonable explanation for the hole. The TASS article dismisses the possibility that the problem happened on Earth, before launch. But this is almost certainly what happened. Most likely a technician accidentally damaged the Soyuz spacecraft and sought to cover up this error by applying a makeshift patch, perhaps some form of super glue. Such a patch would have held up during a vacuum chamber test on Earth but eventually failed during prolonged exposure on orbit. And going through repeated thermal cycles in and out of Earth's shadow wouldn't have done the patch any favors. Russia's engineers must know this.
[ Voor 52% gewijzigd door mphilipp op 13-08-2021 09:30 ]
Ik zie nu pas deel 3 van YouTube: Starbase Launchpad Tour with Elon Musk [PART 3]
Maar zwaar onder de indruk. Bedrijf waar ik werk heeft ook een just-do-it mentaliteit, maar dit is next-level. Verklaard ook waarom SpaceX zulke stappen maakt.
Ook goed om te zien trouwens dat vrouwen ook gewoon project-leider / team-leider achtige functies daar hebben.
PS: wat me opviel is dat Musk geen hard-hat droeg, terwijl dat vanwege (ook in de US heb je strenge ARBO, soms strenger dan hier) regels wel moet.
Maar zwaar onder de indruk. Bedrijf waar ik werk heeft ook een just-do-it mentaliteit, maar dit is next-level. Verklaard ook waarom SpaceX zulke stappen maakt.
Ook goed om te zien trouwens dat vrouwen ook gewoon project-leider / team-leider achtige functies daar hebben.
PS: wat me opviel is dat Musk geen hard-hat droeg, terwijl dat vanwege (ook in de US heb je strenge ARBO, soms strenger dan hier) regels wel moet.
[ Voor 15% gewijzigd door loekf2 op 13-08-2021 10:41 ]
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Hoeft niet perse, alles kan bij het testen 100% hebben gewerkt en op moment suprême falen.thijsco19 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:02:
[...]
Aangezien dit pas op de launch site werd ontdekt, is dit 100% Boeing zijn fout.
Al waren de kleppen beschadigd of kapot geleverd dan had dit al lang ontdekt moeten worden bij het testen.
Nu lijkt het net of ze zonder te testen dat ding naar buiten hebben gerold nadat het laatste boutje of schroefje aangedraaid is.
Denk dat sommige vriendinnetjes dat kunnen beamen.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
SpaceX gebruikt veel zogenaamde Laser Powder Bed Fusion machines voor productie van onderdelen. Onder andere de SuperDraco motoren zijn middels die techniek gemaakt.mphilipp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 00:06:
[...]
Erg interessant, met commentaren van Scott Manley. Maar SpaceX gebruikt toch voor de motoren ook 3D printers? Of is dat, zoals zij in deze video beweren, alleen voor de injectoren?
Dat zou dan ongeveer werken zoals dit:Hogader schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:15:
[...]
SpaceX gebruikt veel zogenaamde Laser Powder Bed Fusion machines voor productie van onderdelen. Onder andere de SuperDraco motoren zijn middels die techniek gemaakt.
Machine in actie rond 6:05.
[ Voor 3% gewijzigd door Illegal_Alien op 13-08-2021 11:27 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Ohja, inderdaad, die SuperDraco's zijn als ik het goed heb, volledig 3D geprint. SpaceX print dus wel meer dan alleen de injectoren. Nouja, Relativity Space print de volledige raket, wat wel weer next level is. Hoewel de opmerking van Scott Manley dat als je er meerdere nodig hebt, het op traditionele wijze produceren weer zinvol is. Maar je weet uiteindelijk nooit waar de technologie heen gaat. Het is vrijwel onmogelijk om op dit moment voorspellingen te doen. Goed beschouwd staat de technologie nog in de kinderschoenen tov traditionele productiemethoden. Op dit moment is het erg mooi om te prototypen. Echter, omdat je met 3D printen dingen kunt maken op andere manieren die normaal gesproken niet mogelijk of heel onhandig zijn, is het ook weer niet zo dat je een 3D geprint prototype makkelijk op traditionele wijze kunt gaan maken.Hogader schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:15:
[...]
SpaceX gebruikt veel zogenaamde Laser Powder Bed Fusion machines voor productie van onderdelen. Onder andere de SuperDraco motoren zijn middels die techniek gemaakt.
Nog genoeg hordes te nemen, maar ik ben blij dat er bedrijven zijn als Relativity Space en SpaceX, die de handschoen oppakken en heel moedig aan de gang gaan met nieuwe manieren van dingen doen. En daar gelukkig ook het kapitaal en de wil voor hebben. Want ideëen zijn er genoeg, maar je moet wel in staat zijn om ze uit te voeren. Interessante tijden.
Tough guys don't need hard hats...loekf2 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:38:
met de dingen die daar op je hoofd kunnen vallen heeft een helm niet altijd zin denk ik
Een helm is dan ook meer voor het stoten van je hoofd dan tegen vallende dingen.mphilipp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:09:
[...]
Tough guys don't need hard hats...![]()
met de dingen die daar op je hoofd kunnen vallen heeft een helm niet altijd zin denk ik
Een vallende bout, moer, of klein gereedschap zal een helm wel aan kunnen, zodra het gaat om hijswerkzaamheden is een helm niet echt nuttig nee.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Jeff Who blijft maar op z'n pik getrapt hoor... Omg.
:strip_exif()/f/image/Awjc49PkE2wLEaTsxgFA2DiE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ow well... In ieder geval de grafische stagiair van BO heeft nog wat werk wat mensen te zien krijgen
:strip_exif()/f/image/Awjc49PkE2wLEaTsxgFA2DiE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ow well... In ieder geval de grafische stagiair van BO heeft nog wat werk wat mensen te zien krijgen
[ Voor 5% gewijzigd door Spooksel op 13-08-2021 13:30 ]
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Er is ook totaal geen reden om aan te nemen dat er tussen elke lancering twaalf dagen moet zitten. Als SpaceX nu binnen een paar maandjes er een lanceerplatform neerzet kunnen dat er binnen enkele jaren velen zijn.Spooksel schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:29:
[Afbeelding]
Je hoeft ook niet in de slangen te boren he!YakuzA schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:55:
[...]
Maar met 4 mini gaatjes erin werkt je hydraulische cylinder niet zo goed meer
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
Ik begrijp dat plaatje totaal niet. De maanlander komt toch aan de Lunar Gateway te hangen, en pendelt dan tussen het station en de maan?pagani schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:33:
[...]
Er is ook totaal geen reden om aan te nemen dat er tussen elke lancering twaalf dagen moet zitten. Als SpaceX nu binnen een paar maandjes er een lanceerplatform neerzet kunnen dat er binnen enkele jaren velen zijn.
Boca Chica bestaat niet?
Ach ja, Ars had er laatst een artikel over:Spooksel schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:29:
‘’
https://arstechnica.com/s...nasas-lunar-lander-award/
Die word in de toekomst idd renamed naar 'Star Base, Texas' ?
Wikipedia: Boca Chica Village, Texas
Kan alleen niet terug vinden of die rename nu al gedaan is
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 13-08-2021 14:00 ]
PSN
Ach,Spooksel schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:29:
[Afbeelding]
- Een experimentele raket die vermoedelijk eerder de ruimte haalt dan SLS of een crew missie van blue origin.
- Een experimentele raket welke vermoedelijk eerder crew gecertificeerd is dan SLS of Blue Origin
- Een experimentele raket welke theoretisch gezien geen overstap station bij de maan nodig heeft. Het ISS zou evt gebruikt kunnen worden.
- Een experimentele raket welke geen constructie tijd van een jaar heeft ala SLS
- Een experimentele raket waarvoor je in plaats van extra lanceringen ook vantevoren een tankstation ala ISS in de ruimte mee kan bouwen en vantevoren alvast alles in gereedheid kan brengen.
De hele discussie is op 4 Aug al gevoerd:Spooksel schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:29:
[Afbeelding]
bottom line in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"
Denk niet dat het nuttig is om dat nog een keer opnieuw te herkauwen
PSN
Het rekensommetje is heel simpel. Voor NG zullen ze max ~200 miljoen kunnen vragen, en weinig vraag hebben gezien de moordende concurrentie van F9 en FH. Het wordt waarschijnlijk moeilijk voor ze om break-even te draaien met dat soort prijzen.thomskipsp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:57:
[...]
Ach ja, Ars had er laatst een artikel over:
https://arstechnica.com/s...nasas-lunar-lander-award/
Als StarShip eerder vliegt dan NG (waar het inmiddels wel naar uit ziet) zullen ze wellicht meer richting de ~20 miljoen per vlucht moeten, en is iedere kans om uit de rode cijfers te komen als launch provider wel bekeken voor ze.
Dat HLS contract levert gegarandeerd een paar miljard op. Het is simpelweg het enige realistische pad voor ze om minder afhankelijk te worden van Bezos' kapitaal. Alle "jeff suborbital" memes ten spijt, focusen op NG is gewoon financieel niet de juiste keuze.
Alle,
Weer een goeie mop en bewijs dat Blue Origin niets in deze industrie te zoeken heeft, en beter een standje zet bij de plaatselijke kermissen
Interessant is trouwens dit interview met Jeff. Hij steekt bijvoorbeeld liever tijd in computermodellen meer realistischer te maken, dan daadwerkelijk tests te doen met motoren
en dan nog dit stukje
Kapotgaan als je weet wat Blue Origin nu doet met Blue Moon / HLS
Vandaag kunnen we waarschijnlijk nog wel een 2de keer lachen.
Om 19.00 geeft NASA een persconferentie over Starliner.
Weer een goeie mop en bewijs dat Blue Origin niets in deze industrie te zoeken heeft, en beter een standje zet bij de plaatselijke kermissen
Interessant is trouwens dit interview met Jeff. Hij steekt bijvoorbeeld liever tijd in computermodellen meer realistischer te maken, dan daadwerkelijk tests te doen met motoren
Kapotgaan als je weet wat Blue Origin nu doet met Blue Moon / HLS
(kijken vanaf minuut 28).
Vandaag kunnen we waarschijnlijk nog wel een 2de keer lachen.
Om 19.00 geeft NASA een persconferentie over Starliner.
[ Voor 49% gewijzigd door bottom line op 13-08-2021 16:11 ]
Klopt, de onderdelen worden opgebouwd uit dunne laagjes metaalpoeder die daarna door een laser aan elkaar gesmolten wordt. Herhaal dat een paar tig duizend keer en je hebt een bouwplaat vol met onderdelen.Illegal_Alien schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:26:
[...]
Dat zou dan ongeveer werken zoals dit:
[YouTube: Metal 3D Printing (Laser Powder Bed Fusion) 22 Hydraulic Parts in Steel with Powder Removal]
Machine in actie rond 6:05.
SpaceX heeft een vrij grote hoeveelheid 3D metaalprinters staan, die niet alleen maar SuperDraco motoren maken. Ik heb zo niet direct inzicht in wat nog allemaal meer, maar verwacht dat dit voornamelijk gaat om onderdelen waar koeling en snelle iteratie bij gewenst zijn.mphilipp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:05:
[...]
Ohja, inderdaad, die SuperDraco's zijn als ik het goed heb, volledig 3D geprint. SpaceX print dus wel meer dan alleen de injectoren. Nouja, Relativity Space print de volledige raket, wat wel weer next level is. Hoewel de opmerking van Scott Manley dat als je er meerdere nodig hebt, het op traditionele wijze produceren weer zinvol is. Maar je weet uiteindelijk nooit waar de technologie heen gaat. Het is vrijwel onmogelijk om op dit moment voorspellingen te doen. Goed beschouwd staat de technologie nog in de kinderschoenen tov traditionele productiemethoden. Op dit moment is het erg mooi om te prototypen. Echter, omdat je met 3D printen dingen kunt maken op andere manieren die normaal gesproken niet mogelijk of heel onhandig zijn, is het ook weer niet zo dat je een 3D geprint prototype makkelijk op traditionele wijze kunt gaan maken.
Nog genoeg hordes te nemen, maar ik ben blij dat er bedrijven zijn als Relativity Space en SpaceX, die de handschoen oppakken en heel moedig aan de gang gaan met nieuwe manieren van dingen doen. En daar gelukkig ook het kapitaal en de wil voor hebben. Want ideëen zijn er genoeg, maar je moet wel in staat zijn om ze uit te voeren. Interessante tijden.
De techniek (specifiek L-PBF) is overigens al een tijdje niet meer 'mooi om mee te prototypen', maar geschikt voor de meest high-end applicaties.
Het ISS als tussenstop gebruiken zou wel heel cool zijn. Dan kan die hele SLS in de prullenbak. Gewoon de ISS crew die een excursie van een weekje naar de maan doet.D-dark schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:55:
[...]
Ach,
- Een experimentele raket die vermoedelijk eerder de ruimte haalt dan SLS of een crew missie van blue origin.
- Een experimentele raket welke vermoedelijk eerder crew gecertificeerd is dan SLS of Blue Origin
- Een experimentele raket welke theoretisch gezien geen overstap station bij de maan nodig heeft. Het ISS zou evt gebruikt kunnen worden.
- Een experimentele raket welke geen constructie tijd van een jaar heeft ala SLS
- Een experimentele raket waarvoor je in plaats van extra lanceringen ook vantevoren een tankstation ala ISS in de ruimte mee kan bouwen en vantevoren alvast alles in gereedheid kan brengen.
Nu alleen nog even een ruimtepak ontwerpen dat niet jaren te laat is en een miljard kost.
De president / COO is ook een vrouw. SpaceX heeft een groot deel van zijn succes aan haar te danken.loekf2 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:38:
Is dat wel zinnig? ISS is maar 400km van de aarde. De maan 400.000km. Moet je een tussenstation niet iets meer in de buurt van de maan plaatsen? Ik weet zo even niet meer waar ze dat tussenstation gepland hadden, maar volgens mij was dat in een baan om de maan, of op een van de lagrange punten.RocketKoen schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:23:
[...]
Het ISS als tussenstop gebruiken zou wel heel cool zijn.
Het gaat er puur om dat de lunar starship niet op aarde kan landen. Je moet dus op een andere manier crew aan boord zien te krijgen.mphilipp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:45:
[...]
Is dat wel zinnig? ISS is maar 400km van de aarde. De maan 400.000km. Moet je een tussenstation niet iets meer in de buurt van de maan plaatsen? Ik weet zo even niet meer waar ze dat tussenstation gepland hadden, maar volgens mij was dat in een baan om de maan, of op een van de lagrange punten.
Het geplande tussenstation is inderdaad in een baan om de maan. Maar daar kan de crew dragon niet komen.
Doelde meer op techneuten vrouwen die ook gewoon in de modder staan daar.RocketKoen schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:28:
[...]
De president / COO is ook een vrouw. SpaceX heeft een groot deel van zijn succes aan haar te danken.
Bij mij op het werk zie je wel vrouwen op de design afdelingen, maar in productie of wat wij integratie (opbouwen van systemen) noemen zijn ze vaak minder te vinden.
Voor mensen (ook ik..) die nog niet helemaal begrepen hoe de SpaceX launch tower straks werkt:
https://twitter.com/ErcXs.../1426188761461841932?s=20
Petje af als dit gewoon werkt. De F9 boosters landen de laatste tijd redelijk op de "X" van het dek van de droneships.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Elon heeft hier al op gereageerd. Wat nieuw (voor mij althans) is, is dat Elon hier bevestigt dat ook het 'Ship' gevangen gaat worden.loekf2 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:01:
[...]
Doelde meer op techneuten vrouwen die ook gewoon in de modder staan daar.
Bij mij op het werk zie je wel vrouwen op de design afdelingen, maar in productie of wat wij integratie (opbouwen van systemen) noemen zijn ze vaak minder te vinden.
Voor mensen (ook ik..) die nog niet helemaal begrepen hoe de SpaceX launch tower straks werkt:
https://twitter.com/ErcXs.../1426188761461841932?s=20
Petje af als dit gewoon werkt. De F9 boosters landen de laatste tijd redelijk op de "X" van het dek van de droneships.
Pretty close. Booster & arms will move faster. QD arm will steady booster for ship mate.
— Elon Musk (@elonmusk) 13 augustus 2021
And ship will be caught by Mechazilla too. As with booster, no landing legs. Those are only needed for moon & Mars until there is local infrastructure.
— Elon Musk (@elonmusk) 13 augustus 2021
https://twitter.com/djsnm/status/1426219736686202886?s=21
Starliner wordt gedestacked en naar de fabriek teruggebracht. Geen lancering deze maand.
Wat een zooitje, en ook vervelend voor ULA. Zij moeten nu een halve raket ergens bewaren.
Starliner wordt gedestacked en naar de fabriek teruggebracht. Geen lancering deze maand.
Wat een zooitje, en ook vervelend voor ULA. Zij moeten nu een halve raket ergens bewaren.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
De maanlander zal simpelweg met Orion gekoppeld worden om vervolgens naar de Lunar Gateway te vliegen.RocketKoen schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:53:
[...]
Het gaat er puur om dat de lunar starship niet op aarde kan landen. Je moet dus op een andere manier crew aan boord zien te krijgen.
Het geplande tussenstation is inderdaad in een baan om de maan. Maar daar kan de crew dragon niet komen.
Deze verwacht ik niet, in ieder geval SLS niet. SLS is vanaf het begin aan human rated gebouwd, dus na de eerste test (zonder crew) zou de tweede voor zover ik weet met crew mogelijk zijn.D-dark schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:55:
[...]
Ach,
Spaceship gaat echt veel en veel later human rated worden. Zeker voor lancering en landing.
XWB schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:09:
[...]
De maanlander zal simpelweg met Orion gekoppeld worden om vervolgens naar de Lunar Gateway te vliegen.I
[Afbeelding]
Orion en de maanlander van spacex vliegen beide naar de gateway. Pas daar zal de crew overstappen. De maanlander zal er mogelijk al eerder zijn, omdat deze langzamer naar de maan zal gaan.
[ Voor 39% gewijzigd door ZeRoC00L op 13-08-2021 19:18 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Jij verwacht dat dit van de allereerste keer helemaal perfect zit.ZeRoC00L schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:11:
[...]
Deze verwacht ik niet, in ieder geval SLS niet. SLS is vanaf het begin aan human rated gebouwd, dus na de eerste test (zonder crew) zou de tweede voor zover ik weet met crew mogelijk zijn.
Spaceship gaat echt veel en veel later human rated worden. Zeker voor lancering en landing.
[...]
Orion en de maanlander van spacex vliegen beide naar de gateway. Pas daar zal de crew overstappen. De maanlander zal er mogelijk al eerder zijn, omdat deze langzamer naar de maan zal gaan.
Vergeet niet dat Boeing deze raket maakt voor NASA. Ze krijgen hun starliner zelfs in 2021 niet klaar, dus 2 jaar vertraging na SpaceX
Sebazzz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:01:
https://twitter.com/djsnm/status/1426219736686202886?s=21
Boeing VP John Vollmer says Starliner engineers are "seeing some permeating of the oxidizer ... through some of the seals in the valve itself," resulting in corrosion from nitric acid. $BA
— Michael Sheetz (@thesheetztweetz) 13 augustus 2021
Te vroeg om te zeggen of hij uberhaupt in 2022 gaat vliegen:
Boeing VP John Vollmer: "Too early to say whether" Starliner OFT-2 flies "this year or not." $BA
— Michael Sheetz (@thesheetztweetz) 13 augustus 2021
[ Voor 13% gewijzigd door Sebazzz op 13-08-2021 19:23 ]
2022 zal inderdaad nog krap worden.Sebazzz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:22:
[...]
[Twitter]
[Twitter]
Kans is groot dat er een heel redesign moet gebeuren, want het is niet de regen die heeft gezorgd voor de vochtigheid (dat probleem met een lek van de regen hadden ze trouwens ook, maar ondertussen kunnen oplossen).
Het hoofdprobleem is dat de gewone atmosfeer blijkbaar erg gemakkelijk de onderdelen van de Starliner kan aantasten.
5 weken voor rollout hebben ze alles getest, en zat alles goed.
Eenmaal buiten de fabriek liep het mis.
Gelukkig is op papier iets humanrated maken, de beste manier
[ Voor 12% gewijzigd door bottom line op 13-08-2021 19:34 ]
Grote kans dat ze dit jaar sowieso geen slot meer hebben om te kunnen docken aan het ISS.Sebazzz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:22:
[...]
[Twitter]
[Twitter]
De tweede SLS lancering, en daarmee de eerste bemande SLS lancering (Artemis II), staat gepland voor de 2e helft van 2023. Dus SpaceX heeft 2 jaar de tijd om 'man rated' te worden na de eerste orbital launch van Starship. dearMoon is nu ook gepland voor 2023... Nu is een privé-vlucht niet hetzelfde als 'man rated' volgens NASA, maar toch... met het huidige tempo niet onmogelijk.ZeRoC00L schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:11:
[...]
Deze verwacht ik niet, in ieder geval SLS niet. SLS is vanaf het begin aan human rated gebouwd, dus na de eerste test (zonder crew) zou de tweede voor zover ik weet met crew mogelijk zijn.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Have spoken with two Blue Origin employees today. They are mortified by the recent "infographic spam" that has come from the company regarding NASA, SpaceX, and HLS. Opinion was mixed earlier, but now internally it is turning very much against the scorched Earth approach.
— Eric Berger (@SciGuySpace) 13 augustus 2021
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
De ruimtepakken van NASA zullen niet voor 2025 af zijn volgens de laatste berichten. En 680 miljoen over budget gaan...Tom Paris schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:04:
[...]
De tweede SLS lancering, en daarmee de eerste bemande SLS lancering (Artemis II), staat gepland voor de 2e helft van 2023. Dus SpaceX heeft 2 jaar de tijd om 'man rated' te worden na de eerste orbital launch van Starship. dearMoon is nu ook gepland voor 2023... Nu is een privé-vlucht niet hetzelfde als 'man rated' volgens NASA, maar toch... met het huidige tempo niet onmogelijk.
Tegen de tijd dat NASA op de maan komt, heeft SpaceX daar al een basis met landing pad.
Het is toch ook bizar
Klopt, maar na de eerste SLS lancering is de raket in principe human rated, omdat deze vanaf het begin aan als zodanig opgebouwd en ontwikkeld is. SpaceX zal alles moeten 'certificeren' en de ontwikkeling op een gegeven moment moeten bevriezen. Dus ja, ik denk nog steeds dat SLS eerder human rated is.Tom Paris schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:04:
[...]
De tweede SLS lancering, en daarmee de eerste bemande SLS lancering (Artemis II), staat gepland voor de 2e helft van 2023. Dus SpaceX heeft 2 jaar de tijd om 'man rated' te worden na de eerste orbital launch van Starship. dearMoon is nu ook gepland voor 2023... Nu is een privé-vlucht niet hetzelfde als 'man rated' volgens NASA, maar toch... met het huidige tempo niet onmogelijk.
En SpaceX heeft volgens mij (op de Human lander na) geen/weinig interesse om naar de maan te gaan. Dus vraag mij echt af of SpaceX er eerder zal zijn dan 'samen' met NASA met de Moonlander versie van Starship.RocketKoen schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:33:
[...]
De ruimtepakken van NASA zullen niet voor 2025 af zijn volgens de laatste berichten. En 680 miljoen over budget gaan...
Tegen de tijd dat NASA op de maan komt, heeft SpaceX daar al een basis met landing pad.
[ Voor 22% gewijzigd door ZeRoC00L op 13-08-2021 20:59 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Als er iemand voor wil betalen. Ze doen nu ook rondvluchten in de crew dragon. En er staat al een bemande missie naar lunar orbit op het programma.ZeRoC00L schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:58:
[...]
Klopt, maar na de eerste SLS lancering is de raket in principe human rated, omdat deze vanaf het begin aan als zodanig opgebouwd en ontwikkeld is. SpaceX zal alles moeten 'certificeren' en de ontwikkeling op een gegeven moment moeten bevriezen. Dus ja, ik denk nog steeds dat SLS eerder human rated is.
[...]
En SpaceX heeft volgens mij (op de Human lander na) geen/weinig interesse om naar de maan te gaan. Dus vraag mij echt af of SpaceX er eerder zal zijn dan 'samen' met NASA met de Moonlander versie van Starship.
Kan ik ergens een duidelijke beschrijving (liefst visueel) vinden wat er nu de bedoeling is? Want die maanlander kan niet op aarde landen, dus ze moeten overstappen op de terugweg? En wat doet die lunar gateway er tussen dan?XWB schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:09:
[...]
De maanlander zal simpelweg met Orion gekoppeld worden om vervolgens naar de Lunar Gateway te vliegen.
[Afbeelding]
PSN: DutchTrickle PVoutput
In de oude opzet van een herbruikbare klassieke lander is de lunar gateway logisch. Overstappen op een plek zo dicht bij de maan als maar kan.mphilipp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:45:
[...]
Is dat wel zinnig? ISS is maar 400km van de aarde. De maan 400.000km. Moet je een tussenstation niet iets meer in de buurt van de maan plaatsen? Ik weet zo even niet meer waar ze dat tussenstation gepland hadden, maar volgens mij was dat in een baan om de maan, of op een van de lagrange punten.
Maar nu je Starship gebruikt welke lander en transportmiddel in 1 is wordt het ISS een optie.
Het is er toch al en voor bijtanken in de ruimte wil je ook een zo kort mogelijke afstand. Veel extra brandstof heb je niet nodig daar een groot deel voor verbruik is om in de atmosfeer te komen vanaf de aarde.
Als extra pluspunt heb je dan nog de optie om de astronauten welke op de maan gaan landen via een crew dragon daarheen te brengen waarna ze op de lander overstappen.
Human rated misschien. Maar dacht dat er nog altijd 2 succesvolle lanceringen benodigd zijn voor er een test crew van 2 personen de ruimte in mag gaan. Voordat dat klaar is zijn we al ruim een jaar of 1,5 verder.ZeRoC00L schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:11:
[...]
Het gaat erom spannen maar voor nu 50 -50
Was Crew Dragon dan ook ala Boeings Starliner vanaf het begin af aan human rated gebouwd? Of meer conform het quick iteratie-principe wat SpaceX nu voor Starship gebruikt? Want Crew Dragon was ook wat mij betreft redelijk rapido human rated..
Crew Dragon is eigenlijk Dragon 2. Dragon 1 was een puur vrachtvoertuig maar Dragon 2 is ontworpen voor zowel vracht als passagiers.Osiris schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:08:
Was Crew Dragon dan ook ala Boeings Starliner vanaf het begin af aan human rated gebouwd? Of meer conform het quick iteratie-principe wat SpaceX nu voor Starship gebruikt? Want Crew Dragon was ook wat mij betreft redelijk rapido human rated..
Prima, maar de initiële vraag wordt hiermee niet beantwoordt. Ik wil best "Crew Dragon" vervangen door "Dragon 2"; dan wordt m'n vraag:beantherio schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:12:
[...]
Crew Dragon is eigenlijk Dragon 2. Dragon 1 was een puur vrachtvoertuig maar Dragon 2 is ontworpen voor zowel vracht als passagiers.
Was Dragon 2 dan ook ala Boeings Starliner vanaf het begin af aan human rated gebouwd? Of meer conform het quick iteratie-principe wat SpaceX nu voor Starship gebruikt? Want Dragon 2 was ook wat mij betreft redelijk rapido human rated..
@Osiris Ja, in het 3-luik van Everyday Astronaut zegt Musk dat crew dragon heel anders is gebouwd dan hun andere voertuigen, met juist dikke marges en procedures.
De grap met het commercial crew programma is ook natuurlijk dat NASA de bijzondere werkwijze van SpaceX een reden vond om er strak bovenop te gaan zitten. Daarmee lag SpaceX onder de loep, maar eenmaal erdoorheen wist NASA van de hoed en de rand. Boeing kon op traditionele manier weinig vrezen van NASA, tot dat het echt mis ging en NASA er met terugwerkende kracht alsnog goed in moest duiken.
De grap met het commercial crew programma is ook natuurlijk dat NASA de bijzondere werkwijze van SpaceX een reden vond om er strak bovenop te gaan zitten. Daarmee lag SpaceX onder de loep, maar eenmaal erdoorheen wist NASA van de hoed en de rand. Boeing kon op traditionele manier weinig vrezen van NASA, tot dat het echt mis ging en NASA er met terugwerkende kracht alsnog goed in moest duiken.
Ja.Osiris schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:08:
Was Crew Dragon dan ook ala Boeings Starliner vanaf het begin af aan human rated gebouwd?
Met het verschil is wel dat SpaceX ervoor koos om meer proeven te doen, terwijl Boeing liever het meeste op papier / via computermodellen deed.
Het aantal draco / parachute / ... testen dat SpaceX heeft gedaan ligt enorm veel hoger dan Boeing.
Alleen al het feit dat SpaceX een volledige IN-FLIGHT test heeft gedaan van het escape system, en Starliner dit enkel deed vanuit het launch pad (met een gefaalde parachute trouwens), zegt genoeg.
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 13-08-2021 23:14 ]
Volgens mij wel.Osiris schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:16:
[...]
Prima, maar de initiële vraag wordt hiermee niet beantwoordt. Ik wil best "Crew Dragon" vervangen door "Dragon 2"; dan wordt m'n vraag:
Was Dragon 2 dan ook ala Boeings Starliner vanaf het begin af aan human rated gebouwd? Of meer conform het quick iteratie-principe wat SpaceX nu voor Starship gebruikt? Want Dragon 2 was ook wat mij betreft redelijk rapido human rated..
Grote voordeel is dat men al een raket had die betrouwbaar is om een soortgelijke capsule in de ruimte te brengen. Dat zorgt ervoor dat je alleen een nieuwe capsule moet bouwen en die testen.
Daar die nieuwe capsule ook geschikt is voor vracht kon je de testen mooi combineren met reguliere bevoorradingsmissies voor het ISS.
Ga je deze ontwikkeling vergelijken met Starship dan zie je inweze hetzelfde gebeuren.
Eerst een vrachtversie ontwikkelen en daarmee de ergste kinderziektes oplossen zodat je je later op een nieuwe iteratie kan richten welke geschikt is voor zowel vracht als personen. Werkt die zonder problemen dan is de volgende stap een versie met nog minder vracht en veel meer personeel.
Voordeel is dat je een platform creëert welke multifunctioneel inzetbaar is.
Zie het als een truckchassis waarop je een andere opbouw zet.
Crew Dragon? Het is de Orion capsule die de astronauten naar de maan moet brengen. Orion zal kunnen docken met de maanlander, en later met Lunar Gateway.D-dark schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:54:
[...]
Als extra pluspunt heb je dan nog de optie om de astronauten welke op de maan gaan landen via een crew dragon daarheen te brengen waarna ze op de lander overstappen.
SLS is sowieso nodig om Orion en de bijhorende service module te kunnen lanceren. En Orion is weer nodig om naar de maan te kunnen vliegen, de maanlander alleen kan dat niet.RocketKoen schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:23:
[...]
Het ISS als tussenstop gebruiken zou wel heel cool zijn. Dan kan die hele SLS in de prullenbak. Gewoon de ISS crew die een excursie van een weekje naar de maan doet.
Nu alleen nog even een ruimtepak ontwerpen dat niet jaren te laat is en een miljard kost.
Wat de terugreis betreft, zolang Lunar Gateway niet klaar is kan NASA de maanlander in de atmosfeer laten verbranden, zoals tijdens het Apollo-tijdperk.
Voor zover ik weet is de Gateway een beetje naar achter verplaatst (2028 in plaats van 2024), zodoende zullen de eerste Artemis landing-missies alleen maar bestaan uit Orion en de maanlander. En dan moeten ze toch echt met elkaar kunnen verbinden.ZeRoC00L schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:11:
[...]
[ Voor 67% gewijzigd door XWB op 14-08-2021 00:12 ]
Als je uitgaat van het huidige plan wel. Dat is geschreven om aantesluiten op Orion en de Lunar Gateway welke in ontwikkeling zijn. Niemand had voorzien dat SpaceX een speciale versie van zijn Starship als lander zou inzetten.XWB schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:52:
[...]
Crew Dragon? Het is de Orion capsule die de astronauten naar de maan moet brengen. Orion zal kunnen docken met de maanlander, en later met Lunar Gateway.
[...]
SLS is sowieso nodig om Orion en de bijhorende service module te kunnen lanceren. En Orion is weer nodig om naar de maan te kunnen vliegen, de maanlander alleen kan dat niet.
Zolang Lunar Gateway niet klaar is kan NASA de maanlander in de atmosfeer laten verbranden, zoals tijdens het Apollo-tijdperk.
Maar ga je van de grond af aan een Lunar lander versie van Starship doortrekken naar wat is logisch qua logistiek dan wordt Orion erg snel overbodig en de Lunar gateway een optioneel tussenstation wat evt pas benodigd wordt als de frequentie van maanlandingen erg omhoog gaat.
Dat is geen boodschap waarmee je bij het congress kan aankloppen want de enige rationele keuze wordt dan SLS schrappen wat politiek enigszins gevoelig is.
Logisch plan voor een missie wordt dan.
- Lunar Starship lanceren
- Lunar Starship bijtanken in de ruimte
- Lunar Starship koppelen aan ISS
- Bemanning lanceren via Crew Dragon en vlucht naar ISS
- Overstappen op Lunar Starship
- Vlucht naar de maan en landing op de maan
- Opstijgen en evt rond de maan bijtanken en retourvlucht naar ISS
- Overstappen naar Crew Dragon en terugkeer naar de maan.
Heb je een versie van Starship welke kan landen op de aarde dan wordt het weer een ander verhaal maar probeer de veiligheid van beproefde techniek even aantehouden.
Wel een heel andere methode dan nu is voorgesteld maar dit is wel wat op tafel komt als je vanaf het begin alles opnieuw schetst.
-
...en ze hebben bijna het dubbele gehad om dat ding te ontwikkelen dan wat SpaceX kreeg. $4.2mld vs $2.6mld. En dan hebben ze het nog steeds niet voor elkaar om een poppetje de lucht in te slingeren. Crew Dragon heeft er inmiddels al 3 bemande vluchten op zitten. Hoeveel jaar ervaring had Boeing ook alweer?bottom line schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:20:
[...]
Jij verwacht dat dit van de allereerste keer helemaal perfect zit.
Vergeet niet dat Boeing deze raket maakt voor NASA. Ze krijgen hun starliner zelfs in 2021 niet klaar, dus 2 jaar vertraging na SpaceX
En dan zijn er nog steeds mensen die Musk beschuldigen van luchtfietserij. Nou ben ik niet van de fanclub, maar voorlopig maakt ie wel waar wat ie zegt. Het tijdschema is niet altijd wat hij voorspelt (wat ie zelf ook altijd wat lacherig opmerkt), maar het komt er wel.
[ Voor 17% gewijzigd door mphilipp op 14-08-2021 01:26 ]
Je vergeet nog dat Boeing een 300 miljoen extra heeft gekregen, omdat ze anders de Starliner niet meer wilden konden afwerken.mphilipp schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 01:25:
[...]
...en ze hebben bijna het dubbele gehad om dat ding te ontwikkelen dan wat SpaceX kreeg. $4.2mld vs $2.6mld. En dan hebben ze het nog steeds niet voor elkaar om een poppetje de lucht in te slingeren. Crew Dragon heeft er inmiddels al 3 bemande vluchten op zitten. Hoeveel jaar ervaring had Boeing ook alweer?
Ik heb het gevoel dat er op Twitter vakkundig gehakt gemaakt wordt van de beschuldigingen van luchtfietserij. Iedereen die dat nu probeert maakt zichzelf vooral belachelijk, getuige Jeff Bezos😅mphilipp schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 01:25:
[...]
En dan zijn er nog steeds mensen die Musk beschuldigen van luchtfietserij. Nou ben ik niet van de fanclub, maar voorlopig maakt ie wel waar wat ie zegt. Het tijdschema is niet altijd wat hij voorspelt (wat ie zelf ook altijd wat lacherig opmerkt), maar het komt er wel.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
https://shop.wemartians.c...lex-high-risk-mens-unisexWho Am I? schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:27:
[...]
Ik heb het gevoel dat er op Twitter vakkundig gehakt gemaakt wordt van de beschuldigingen van luchtfietserij. Iedereen die dat nu probeert maakt zichzelf vooral belachelijk, getuige Jeff Bezos😅
Hmmm....somebody didn't get the memo...Who Am I? schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:27:
[...]
Ik heb het gevoel dat er op Twitter vakkundig gehakt gemaakt wordt van de beschuldigingen van luchtfietserij. Iedereen die dat nu probeert maakt zichzelf vooral belachelijk, getuige Jeff Bezos😅
Iemand die in mei 2021 een kritiek heeft op een animatie uit 2017. En dan ook nog eens met hetzelfde niveau argumenten als iemand die denkt dat je van een vaccin magnetisch wordt...mphilipp schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:37:
[...]
Hmmm....somebody didn't get the memo...
[YouTube: Elon Musk's Starship Earth to Earth: We Have Reached Peak Idiocy]
Bijvoorbeeld zijn "research" dat een vliegtuig 720kg CO2 uitstoot voor een transatlantische vlucht. En dit dan vergelijken met de uitstoot van een starship.
Kerosine is 2,46kg CO2 per liter. Dus dit passagiersvliegtuig heeft een tank van 292 liter.
Ik heb dat cijfer van 90kg/uur gevonden in het bovenste zoekresultaat van google als je zoekt naar CO2 airplanes.
Het is de uitstoot per passagier. En dan hebben we het er nog niet eens over dat hij de aanname doet dat een vlucht met een vliegtuig maar 8 uur duurt.
Die video lijkt het me niet eens waard om het een YouTube view te gunnen, dus ik heb 'em niet eens gekeken
Ik ook niet. Ik zag een andere video van hem en als je dat eenmaal gezien hebt, krijg je van YT automatisch meer videos van hem gepresenteerd. Hij maakt zo te zien alleen maar rant-videos en heeft het (naar eigen zeggen) heel vaak op Musk voorzien. De video die hij maakte over Dubai vond ik wel 'de moeite waard' in de zin dat ie daar gelijk in heeft. Maar dit verhaal is echt bij de wilde spinnen af.Osiris schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:55:
Die video lijkt het me niet eens waard om het een YouTube view te gunnen, dus ik heb 'em niet eens gekeken
Good luck with that, ik heb niet 't idee dat mensen BO nog serieus nemenTrekDr0p schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:13:
Ik mag hopen dat BO en de andere spelers in de race naar de maan en mars, meer gaan samen werken dan elkaar kapot proberen te maken op deze manier.
Dat is BO/Jeff zijn eigen schuld ook, maar toch kunnen ze elkaar beter beconcurreren dan elkaar zwart maken.Osiris schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:17:
[...]
Good luck with that, ik heb niet 't idee dat mensen BO nog serieus nemen
Als BO zo door gaat is het straks niets meer dan een herinnering..
Meer verdienen ze ook niet imoTrekDr0p schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:08:
[...]
Dat is BO/Jeff zijn eigen schuld ook, maar toch kunnen ze elkaar beter beconcurreren dan elkaar zwart maken.
Als BO zo door gaat is het straks niets meer dan een herinnering..
Let op:
Launch timer:
Geen launch.
Launch timer:
Geen launch.
/f/image/GShoy7TLv6DgD4QbDEgSprlK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7WPl6mxqg30xboUMbxAvckHw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XsB5KjqZE2Y3HnygkiccWm0d.jpg?f=fotoalbum_large)