• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:29
Die skirt gaat er niet komen: bare naked raptors.
De raptors steken nu al uit buiten de gehele breedte van de raket.

Tevens, de Falcon 9 heeft ook geen skirt.

Doe maar een onsje meer...

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:45

Felyrion

goodgoan!

En inderdaad, Ship20 is onderweg naar de pad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLP6TYuqm6tuw35rpThw0jUFGNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g3iyqn33u5rnukYVZTOkfeOp.png?f=fotoalbum_large

Al zou ik toch hopen dat ze voor het foto moment de tegeltjes even min of meer afmaken :P

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
@mphilipp je mantra's kennen is ook nog niet het zelfde als je eraan houden. Hij gaf ook aan dat er (nog steeds) fouten worden gemaakt in de volgorde. Die glasdoek van de M3 was slechts een anekdotisch voorbeeld.

@Tourniquet yes die armen bedoel ik :) Er zullen wel (ook) holddown clamps zijn, geen idee hoe. Zo te zien zit er een overcenter mechanisme in dus het kan zijn dat ze kracht in 2 richtingen kunnen opnemen. Het lijkt ook dat er tussen de grote armen nog kleinere armen zitten, misschien is dat ook wat?

Een skirt lijkt me verder niet uitgesloten. Ook de skirt kun je erdoorheen laten zakken, daar hoeven dan enkel wat uitsparingen voor strongpoints in die op de clamps rusten.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-01 22:11

Tourniquet

Hiya, fellas!

mcDavid schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:05:

@Tourniquet yes die armen bedoel ik :) Er zullen wel (ook) holddown clamps zijn, geen idee hoe. Zo te zien zit er een overcenter mechanisme in dus het kan zijn dat ze kracht in 2 richtingen kunnen opnemen. Het lijkt ook dat er tussen de grote armen nog kleinere armen zitten, misschien is dat ook wat?

Een skirt lijkt me verder niet uitgesloten. Ook de skirt kun je erdoorheen laten zakken, daar hoeven dan enkel wat uitsparingen voor strongpoints in die op de clamps rusten.
Er zitten op de armen per "plateau" 3 gaten, dus misschien gewoon even vastschroeven? :P

Een eventuele skirt zou dan 20 uitsparingen moeten hebben zo breed als zo'n plateau, dan ben je de helft al kwijt, dus nee in het huidig ontwerp van de booster en launch table zie ik er niet een komen.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
armageddon_2k1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:53:
Interview met Everyday Astronaut is wel erg goed zeg.

En dan nog een mooi stukje.... er worden gewoon Tesla Model 3 elektro motors gebruikt voor de grid fins, want "we already have them... why not use them". Mooi.
Ja, maar hij vertelde ook dat zo'n beetje alles aan BN4 te zwaar is. Dus uiteindelijk zullen er toch nieuwe elektromotors komen.

March of the Eagles

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:54

jpiwf

licenced pepernootaddict

XWB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Ja, maar hij vertelde ook dat zo'n beetje alles aan BN4 te zwaar is. Dus uiteindelijk zullen er toch nieuwe elektromotors komen.
Die we dan vast terug gaan zien in de volgende generatie Tesla voertuigen

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:27
mcDavid schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Dat zijn natuurlijk ook gewoon de lessen die hij geleerd heeft bij Tesla. Het meest baanbrekende van Starship is dat hij de ballen heeft om een raket-ontwikkeltraject aan te vliegen alsof het een auto-ontwikkeltraject is. Vanaf het begin wordt er volle bak op gerekend dat er honderden zoniet duizenden van deze raketten gebouwd gaan worden, en dagelijks gebruikt zullen worden. Dat is de grootste breuk met "old space", waar iedere lancering en iedere raket als iets bijzonders en unieks gezien wordt.
Meer het verschil tussen Agile en Waterfall qua proces.

Bij Agile gaat het erom dat je regelmatig een product hebt met een stuk wat af is en dat test.
Die resultaten en de Lessen gebruik je dan voor de volgende iteratie.

Daarvoor heb je veel meer prototypes nodig. Hoe sneller je die kan bouwen of standaard onderdelen gebruiken des te sneller je proces gaat. Vandaar dat massaproductie, kostenaspect en simpele constructie belangrijk zijn in je proces.

Voor een eenmalige raket of lange periode tussen lanceringen kan je het permitteren om een duur, lastig te produceren en ingewikkeld onderdeel te maken. Voor Agile scheelt herbruikbaarheid en simpel aantepassen veel moeite later in het proces.

• D-dark
armageddon_2k1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:53:
En dan nog een mooi stukje.... er worden gewoon Tesla Model 3 elektro motors gebruikt voor de grid fins, want "we already have them... why not use them". Mooi.
Ook weer zo'n voorbeeld.
Wat hebben we op de plank liggen om de gridfins te bedienen. Dat is dan een Tesla 3 motor

Wel veels te zwaar of teveel kracht maar voor de test maakt het niet uit.
Pas als het goed werkt of er een definitieve iteratie van de grid-fins komt heeft het zin om daarvoor naar optimalisatie te kijken.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:06

mphilipp

Romanes eunt domus

XWB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:15:
[...]
Ze willen dat ding eerst de lucht in hebben inderdaad. Optimaliseren komt dan later wel, anders duurt het weer veel te lang. Zolang ze maar niet het verkeerde optimaliseren, hoewel dat vaak pas achteraf blijkt...of als je druk bezig bent met optimaliseren. Maar nu is het belangrijk om dat ding de lucht in te slingeren en kijken hoe het concept zich houdt. Alleen maar goed, want het levert voor ons weer mega-vuurballen op :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19
mcDavid schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:05:
@mphilipp je mantra's kennen is ook nog niet het zelfde als je eraan houden. Hij gaf ook aan dat er (nog steeds) fouten worden gemaakt in de volgorde. Die glasdoek van de M3 was slechts een anekdotisch voorbeeld.

Waarvoor dient de skirt bij Starship? En heeft de Booster behoefte aan dezelfde functionaliteit?

Wat ik me zo voor kan stellen:
- Bevestigingspunten voor de poten.
- Bescherming van de raptors gedurende de vrije val en reentry.

Deze zijn in ieder geval niet van toepassing op de boosters, dus tenzij de skirt nog andere functies vervult heeft de booster geen skirt nodig.

Dus de afweging zal dan zijn: Wat is erger, het extra gewicht van de skirt, of het kleine beetje extra drag van wat uitstekende leidingen van de raptors?

[ Voor 7% gewijzigd door MewBie op 05-08-2021 16:15 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• mcDavid
Eh, de booster doet geen re-entry of vrije val wou je zeggen? Misschien kunnen de motoren er gewoon tegen hoor, maar ik zou toch iig iets van een skirt totaan de throat verwachten.

Aan de andere kant leert de ervaring dat je vooral niet teveel verwachtingen moet hebben op basis van wat je gewend bent bij andere raketten... Dus we zullen zien :+

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
MewBie schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:12:
[...]

Waarvoor dient de skirt bij Starship? En heeft de Booster behoefte aan dezelfde functionaliteit?

Wat ik me zo voor kan stellen:
- Bevestigingspunten voor de poten.
- Bescherming van de raptors gedurende de vrije val en reentry.

Deze zijn in ieder geval niet van toepassing op de boosters, dus tenzij de skirt nog andere functies vervult heeft de booster geen skirt nodig.

Dus de afweging zal dan zijn: Wat is erger, het extra gewicht van de skirt, of het kleine beetje extra drag van wat uitstekende leidingen van de raptors?
De booster zoals we die nu zien gaat in deze staat ook niet vliegen, dus misschien is er geen skirt gemonteerd omdat de motoren toch verwijderd gaan worden.

Dus wie weet, misschien dat er voor de daadwerkelijke vlucht alsnog een skirt toegevoegd wordt.

March of the Eagles

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 11:43
Wellicht dat er net als bij de Falcon 9 een soort hitteschild om de turbopomp en avionics delen van de raptors komen, en dat de bell er dan nog uit steekt.

• phYzar
  • Laatst online: 06:54
MewBie schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:12:
[...]

Landingspoten en interstage voor koppeling met booster, beide heeft de booster zelf niet.
mcDavid schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:52:
Eh, de booster doet geen re-entry of vrije val wou je zeggen?
Een booster doet wel re-entry in de atmosfeer maar niet met orbital snelheid maar veel langzamer dan de tweede trap.

De huidige booster hoeft ook niet te overleven, hij moet vooral een Starship op orbital snelheid krijgen en dan ergens in zee duiken. Dan is de test al geslaagd denk ik.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

XWB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:57:
[...]

De booster zoals we die nu zien gaat in deze staat ook niet vliegen, dus misschien is er geen skirt gemonteerd omdat de motoren toch verwijderd gaan worden.

Dus wie weet, misschien dat er voor de daadwerkelijke vlucht alsnog een skirt toegevoegd wordt.
Ik zie niet weten hoe je een skirt kan aanbrengen op zo'n manier dat hij in de huidige launchtable past. De 20 uitklapbare steunen aan de binnenkant van de table gaan dan al heel snel in de weg zitten. Of het moet een hele wijde zijn die in z'n geheel om de table heen gaat, maar dat verwacht ik niet. :+

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

Voor de nachtbrakers onder ons.

Ze zijn begonnen met het compleet maken van Startship met Heavy booster...

Helaas teveel wind dus wordt morgen..

[ Voor 31% gewijzigd door TrekDr0p op 05-08-2021 23:17 ]

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
TrekDr0p schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:13:
Voor de nachtbrakers onder ons.

[YouTube: LIVE: Starship Prototype Ship 20 Stacking on Super Heavy]

Ze zijn begonnen met het compleet maken van Startship met Heavy booster...
Helaas, teveel vind voor nu. Morgen gaan ze ermee door hoor ik net in de eerste 10 seconden dat ik de stream aanzet ;(

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:41

bakvis

Tweakers.Nerd

We zeggen best vaak dat Tim (everyday astronaut) een slimme vent is en goed snapt waar hij over praat.

Dit laat hij in onderstaande video wel zien!

YouTube: Space Collection Part 3: Everyday Astronaut figures out the RL-10 Ro...

Mijn Specs

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46

Hij gaat op dit moment omhoog.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ze hebben vannacht ook nog flink wat tegeltjes op Ship 20 geplakt. :)

Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/assets/52398.0/2051067.jpg

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik krijg er spontaan zweethanden van :X
Tourniquet schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:02:
Ze hebben vannacht ook nog flink wat tegeltjes op Ship 20 geplakt. :)

[Afbeelding]
Snap ik wel, het moet er allemaal keurig uitzien voor de fotoshoot :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4wwW93UX5eDkeODEyWYw3a4OkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ssStA5Ss2dfbv0oNxrsLJ15X.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
bakvis schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:16:
We zeggen best vaak dat Tim (everyday astronaut) een slimme vent is en goed snapt waar hij over praat.

Dit laat hij in onderstaande video wel zien!

YouTube: Space Collection Part 3: Everyday Astronaut figures out the RL-10 Ro...
En hij heeft het allemaal zichzelf aangeleerd. Hij is namelijk eigenlijk een bruidsfotograaf😅 Door zelfstudie heeft hij zichzelf heel erg veel eigen gemaakt en kan nu op niveau meepraten met mensen die er voor gestudeerd hebben. Dat is wel echt klasse.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik krijg spontaan hoogtevrees als ik naar die bakjes met mensen kijk die naast de booster hangen.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Waaj schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:24:
Ik krijg spontaan hoogtevrees als ik naar die bakjes met mensen kijk die naast de booster hangen.
Dat zijn ook echt wel belachelijk hoge hoogwerkers zeg... ik krijg al kriebels als ik op een meter of 10 in die dingen sta te wiebelen :X

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Prachtige beelden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlXkzCppm2j-9TdVtkiuueYc0SI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ddmJN4KZP49SEQ2Wez2YpWWt.png?f=fotoalbum_large

Die kraantjes daar rechts beneden zien er best schattig uit :p

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 06-08-2021 14:30 ]

March of the Eagles

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Felyrion schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:28:
[...]

Dat zijn ook echt wel belachelijk hoge hoogwerkers zeg... ik krijg al kriebels als ik op een meter of 10 in die dingen sta te wiebelen :X
Die staan daar op iets van 90 meter. :X

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNY1tnbF5jNZBrD6Kt6KGlsEe4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/if4n7JHORuZPbie8zVakULpf.png?f=fotoalbum_large

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Felyrion schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:28:
Ja, en met de gedachte dat hijskraan-ongelukken echt griezelig vaak gebeuren, zou ik daar om meerdere redenen echt niet lekker staan. En zelfs als in dat opzicht alles goed gaat, maar de booster blijkt het gewicht van SN20 toch niet te kunnen dragen..... Oef :/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ze moeten straks ook de kabels aan de neus nog op een of andere manier losmaken. Kunnen de hoogwerkers nog hoger? :D

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:32
Nope, de hoogwerkers die ze gebruiken zitten ongeveer op hun allerhoogste (90 meter): https://www.alphaplatform...rial-work-platform-a-300/

Geen idee hoe ze dat willen doen met die kabels maar daar zullen ze vast over hebben nagedacht.

/post

• JeroenH
Misschien een paar mensen in een bakje omhoog hijsen? Die hijskraan staat er toch.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• phYzar
Die kraan losmaken om een bakje op te hijsen om de kraan los te maken is een mooi kip-ei probleem :p

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

JeroenH schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:02:
Misschien een paar mensen in een bakje omhoog hijsen? Die hijskraan staat er toch.
Ja, maar daar dacht ik ook aan, maar de hijskraan is nu in gebruik. _O-

Misschien kunnen ze het gedeelte onder de haak remote loskoppelen. :?

Ben benieuwd!

edit: of ze laten de kraan gewoon aangekoppeld, maar dat zou toch wat minder zijn voor de foto.

[ Voor 11% gewijzigd door Tourniquet op 06-08-2021 15:09 ]

• Danielson
  • Laatst online: 16:38
Geweldig om te zien! Is er al een indicatie wanneer hij de lucht in gaat?

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

JeroenH schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:02:
Daar dacht ik ook aan, maar het is juist die hijskraan die ze los zouden moeten maken :+

Misschien hebben ze een soort release mechanisme?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er staat gewoon een mannetje bovenaan de toren :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Oq0QAbuAkK-AEJ4Sqi3aqt11JI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sYiH8GA8gPZRJ4s6RuVGn91l.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:52

Killjoy

Klingon lawn products

XWB schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:05:
Er staat gewoon een mannetje bovenaan de toren :p

[Afbeelding]
De stagiair, eerste dag, eerste rotklusje :)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
Wat een beeld dit! Over 2 jaar is dit niet meer bijzonder😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCSydumC2HmnZbtDNXMPF8Kuotw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lB6LLlnwTvzjvdUsuN0t5SaX.png?f=fotoalbum_large

Om te kijken of Super Heavy het allemaal kan dragen hoef je alleen de bovenste kabels te laten vieren, dan ben je er al. Als het dan toch begint om te vallen trek je snel de kabels strak en flikker ook die kraan om en heb je een Alphen aan den Rijn 2.0😃

[ Voor 24% gewijzigd door Who Am I? op 06-08-2021 15:16 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 22:10
De toren staat toch veel te ver van het lanceerplatform?
Dan gaat die nog een arm nodig hebben van een 15m ofzo..

Of is die echt niet zoveel hoger als de raket? Want dan hebben ze een 'probleem' met het stacken

• phYzar
bottom line schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:29:
De toren staat toch veel te ver van het lanceerplatform?
Dan gaat die nog een arm nodig hebben van een 15m ofzo..

Of is die echt niet zoveel hoger als de raket? Want dan hebben ze een 'probleem' met het stacken
Die arm gaat ook komen. Hier een render van een fan, waarop Elon ook heeft gereageerd dat deze dicht bij de realiteit zit:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E7na5oiXIAIRzvY?format=jpg&name=4096x4096

//edit:

[ Voor 6% gewijzigd door phYzar op 06-08-2021 15:50 ]

• JeroenH
phYzar schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:04:
Die kraan losmaken om een bakje op te hijsen om de kraan los te maken is een mooi kip-ei probleem :p
Oef, ik ben toe aan weekend. Wat een stomme opmerking van mij was dat zeg :/

• bottom line
phYzar schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:36:
[...]

Die arm gaat ook komen. Hier een render van een fan, waarop Elon ook heeft gereageerd dat deze dicht bij de realiteit zit:

[Twitter]

[Afbeelding]

//edit:

[Twitter]
Maar die armen zijn dan zelf een 25m lang ofzo, als ik naar foto's kijk.
Moeten dan ook massief veel kracht aankunnen..

• phYzar
bottom line schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:52:
[...]

Jup, ze zijn al in aanbouw en echt huge:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E7fIXG_XsAQyrmY?format=jpg&name=4096x4096

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Kraan losmaken is dus inderdaad niet van toepassing, ze takelen 'm nu alweer eraf. ;)

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:32
Voordeel is wel dat de Booster dan nagenoeg leeg is omdat de brandstof op is. In het interview met Everyday Astronaut had Elon het er over dat de Booster nu ongeveer 200 ton weegt maar dat daar nog veel gewicht af moet. De kraan die ze gebruiken (https://www.liebherr.com/...wler-cranes/lr-11000.html) kan 1000 ton aan dus daar moet wel een constructie voor te maken zijn

[ Voor 1% gewijzigd door Sand0rf op 06-08-2021 16:53 . Reden: Spelling ]

/post

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tourniquet schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:02:
Kraan losmaken is dus inderdaad niet van toepassing, ze takelen 'm nu alweer eraf. ;)
Misschien kwamen ze net achter ditzelfde probleem ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Waaj
  • Niet online
bottom line schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:52:
[...]

Ik denk dat die krachten nog mee vallen. Het is de bedoeling dat de lege booster zachtjes land in de armen dus de impact van de landing zou niet al te groot moeten zijn. Daarnaast zijn er wel de krachten van het draaien van de landingspositie naar het lanceerplatform maar als dat niet te snel gaat blijven die krachten ook beheersbaar.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Sand0rf schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:03:
Voordeel is wel dat de Booster dan nagenoeg leeg is omdat de brandstof op is. In het interview met Everyday Astronaut had Elon het er over dat de Booster nu ongeveer 200 ton is maar dat daar nog veel gewicht af moet maar de kraan die ze gebruiken (https://www.liebherr.com/...wler-cranes/lr-11000.html) kan 1000 ton aan dus daar moet wel een constructie voor te maken zijn
Als ik me niet vergis is het de LR11350 die er nu nog staat. De LR11000 heeft er ook gestaan, maar is al weg (was de witte grote kraan). Maar de gewichten die gehesen moeten worden zijn inderdaad peanuts met deze kranen. Het gaat meer om de hoogte momenteel.
YakuzA schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:03:
[...]

Misschien kwamen ze net achter ditzelfde probleem ;)
"Hey Henk, hoe koppelen we die kabels nu eigenlijk los van de neus?"

"Oh ja, oeps. Nou, haal 'm dan maar weer eraf"

:+

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tourniquet schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:16:
"Hey Henk, hoe koppelen we die kabels nu eigenlijk los van de neus?"

"Oh ja, oeps. Nou, haal 'm dan maar weer eraf"

:+
Ze zitten in Texas, er heeft vast iemand geopperd om 'm los te schieten met een geweer. :+

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Met dank aan een mede Tweaker voor de tip, misschien was het Elon zelf die bovenop de toren stond:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E8HaippUYAUqcHA?format=jpg&name=large
https://twitter.com/elonmusk/status/1423659261452709893

March of the Eagles

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

• Waaj
  • Niet online
Kan dat "thermal protection of booster engines" er op duiden dat er toch iets van een skirt om de motoren komt?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Waaj schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:22:
Kan dat "thermal protection of booster engines" er op duiden dat er toch iets van een skirt om de motoren komt?
Zou zelf eerder verwachten dat dat de thermal protection om de leidingen heen is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:10
Nu ben ik een noob op dit gebied, maar na slechts 1 succesvolle vlucht met Starship ziet dit er uit als iets wat sowieso gaat falen de 1e keer of 1e paar keren? Gaan ze niet eerst nog een paar keer met Starship een 10 km vlucht doen om data te verzamelen?

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:11

thijsco19

KTM 990 SMT

Ze hebben al meerdere succesvolle vluchten met starship. Ze hebben alleen maar 1x een succesvolle landing gehad.

De vluchten hebben genoeg data geleverd om verder te gaan. Als voorbeeld; volgens de data konden de flaps ook een stukje kleiner worden.

Dit is verder wel de eerste keer dat een booster zal gaan vliegen, in dat opzicht is het wel vreemd om het gelijk met een starship erbovenop te doen.
Waaj schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:22:
Ik denk niet een skirt maar meer een soort bekleding om de bovenkant van de motoren.
Alleen, zoals op de foto's te zien, zitten de motoren wel erg op het randje. Het leidingwerk steekt buiten de diameter van de booster zelf. Dat vind ik nog wel apart.

[ Voor 37% gewijzigd door thijsco19 op 06-08-2021 20:27 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• D-dark
technoaddict schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:10:
Nu ben ik een noob op dit gebied, maar na slechts 1 succesvolle vlucht met Starship ziet dit er uit als iets wat sowieso gaat falen de 1e keer of 1e paar keren? Gaan ze niet eerst nog een paar keer met Starship een 10 km vlucht doen om data te verzamelen?
De meeste data hebben ze al van de eerdere testvluchten van starship (ook degene waarbij het landen niet is gelukt)

Om nu een stap verder te komen kom je uit op wat ze nu doen een volledige integratietest met de booster en een test vlucht naar grotere hoogte om te zien hoe starship zich houd bij een terugkeer van grotere hoogte met meer luchtweerstand en hitte.

Voor de booster wil je voor nu alleen zien dat die gecontroleerd naar een bepaald punt kan komen en een landing ala Falcon kan uitvoeren. Daar er nog geen opvangmechanisme is wordt het een waterlanding waarbij de booster wordt afgeschreven.

Dat klinkt verkwistend maar zelfs met een volledig afgeschreven booster is het nog wel een werkende superzware raket. (die kan concurreren met SLS)

Voor toekomstige missies moet je dan eerder denken aan docken bij het ISS als bevoorradingsmissie en terugkeer naar de aarde of een paar rondjes om de aarde. Daarbij kan dan ook geprobeerd worden om de heavy booster op te vangen.

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 06-08-2021 20:32 ]

• pagani
  • Niet online
thijsco19 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:18:
Ze hebben al meerdere succesvolle vluchten met starship. Ze hebben alleen maar 1x een succesvolle landing gehad.

De vluchten hebben genoeg data geleverd om verder te gaan. Als voorbeeld; volgens de data konden de flaps ook een stukje kleiner worden.

Dit is verder wel de eerste keer dat een booster zal gaan vliegen, in dat opzicht is het wel vreemd om het gelijk met een starship erbovenop te doen.

[...]

Ik denk niet een skirt maar meer een soort bekleding om de bovenkant van de motoren.
Alleen, zoals op de foto's te zien, zitten de motoren wel erg op het randje. Het leidingwerk steekt buiten de diameter van de booster zelf. Dat vind ik nog wel apart.
Maar zonder Starship op de booster heb je een compleet andere massa en zwaartepunt, plus dan moet je nog iets van een nosecone gaan engineeren voor de aerodynamica. Met de relatief geringe kosten voor een Starship snap ik de keuze wel.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
pagani schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:38:
[...]

Maar zonder Starship op de booster heb je een compleet andere massa en zwaartepunt, plus dan moet je nog iets van een nosecone gaan engineeren voor de aerodynamica. Met de relatief geringe kosten voor een Starship snap ik de keuze wel.
Maar als je Super Heavy /me * zegt, dan is dat tóch wel heel erg zonde, ook al kost een Starship wellicht relatief weinig ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

D-dark schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:20:
[...]
De meeste data hebben ze al van de eerdere testvluchten van starship (ook degene waarbij het landen niet is gelukt)

Om nu een stap verder te komen kom je uit op wat ze nu doen een volledige integratietest met de booster en een test vlucht naar grotere hoogte om te zien hoe starship zich houd bij een terugkeer van grotere hoogte met meer luchtweerstand en hitte.
Inderdaad. En let op wat hij zei tijdens dat interview met Tim Dodd: de dingen die mis gingen met de eerdere testvluchten, stonden bij niemand op het lijstje van mogelijke dingen die mis konden gaan. Dus het is juist nu de juiste tijd om dat ding een schop de lucht in te geven. Er zal dan wéér van alles mis gaan (ook dingen die wij niet zien) en dan kunnen ze nog van alles aanpassen. Wat ze nu hebben is echt een minimaal ding dat ongeveer lijkt op wat er uiteindelijk de missies moet gaan vliegen, dus nu is de tijd om te zien of er ernstige design flaws in zitten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:43:
[...]
Maar als je Super Heavy /me * zegt, dan is dat tóch wel heel erg zonde, ook al kost een Starship wellicht relatief weinig ;)
Maar je weet dan in ieder geval dat je iets niet goed hebt gedaan. En dit ding is eigenlijk nu al scrap. Ze weten nu al dat ze een hoop dingen anders gaan doen op de opvolgers.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPta0kR9jobYxbA2AOngSe8Z-Ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3L65YFGGEmqk8OEfuNHhHaDv.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is te zien hoe de booster nu op de armen in de launch table rust:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/II4bNgMDAbB0okzeIGNQ8NJtDVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EuZAY17htkp4HRaA9C6vSLoQ.png?f=fotoalbum_large

In dwarsdoorsnede ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QU_a_f2ZCR3BqeVkiydoeHJ_HwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxJuAO7Vp2Is8TwcXiAMKTzD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Tourniquet op 06-08-2021 22:18 ]

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

Maar wel raar want er komen toch nog eventueel 3 rapors bij? 32 ipv de nu 29?
Of had ik dat verkeer begrepen?
En komen die dan aan de binnen kant of gaan ze aan de buitenkant komen.
Want dan wordt de launch table weer aangepast worden toch?

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:26

WhySoSerious

Be the change.

Danielson schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:05:
Geweldig om te zien! Is er al een indicatie wanneer hij de lucht in gaat?
Ik lees hier en daar mogelijk 30 augustus (unconfirmed).

• chevsticks
TrekDr0p schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Maar wel raar want er komen toch nog eventueel 3 rapors bij? 32 ipv de nu 29?
Die komen aan de binnenkant.
Pas vanaf raptor v2 gaat dat passen, want die zijn een stukje slanker dan de huidige versie.

• chevsticks
WhySoSerious schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

Ik lees hier en daar mogelijk 30 augustus (unconfirmed).
Er is nog niet eens goedkeuring van de FAA.
eind augustus is Elon time.
Bij Nasaspaceflight gokken ze ergens rond oktober op z'n vroegst

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

TrekDr0p schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Maar wel raar want er komen toch nog eventueel 3 raptors bij? 32 ipv de nu 29?
Als ik het goed herinner, ja klopt.
Die zouden dan aan de binnenkant komen. Zoals op enkele foto's is te zien is de buitenste rand al helemaal volgepropt met Raptors. :o
Interessant.
Die "QD arm for ship", zou dat 'quick detachable' arm zijn?
Alle huidige renders en ideeën van fans zijn eigenlijk alleen om de booster te vangen en op de launch mount te plaatsen.
Ik heb nog geen ideeën gezien om Starship zelf te stacken. (behalve de enkele ideeën met een torenkraan giek bovenop de tower die eigenlijk niet realistisch zullen zijn verwacht ik)
Ben dus benieuwd hoe ze dat gaan oplossen, er is immers niet veel speling in de hoogte als je naar de foto's kijkt. En je moet Starship natuurlijk wel perfect uitgelijnd op de booster plaatsen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Osiris
  • Niet online
thijsco19 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

En je moet Starship natuurlijk wel perfect uitgelijnd op de booster plaatsen.
Dit is denk ik technisch gezien niet onoverkomelijk. Geen idee hoeveel bevestigings-mechanismen ze hebben, maar een systeem ala ze ook gebruiken bij docking zou natuurlijk mogelijk moeten zijn: een "target" met een camera die checkt of ship "on target" is met referenties zodat het mechanisme weet hoe 'ie moet sturen. In principe zou je met 2 van zulke apparaatjes uit moeten kunnen, wellicht 3 voor redundancy. Strikt gezien misschien zelfs met één, aangezien je ook rotatie wel zou moeten kunnen detecteren als je target slim genoeg opgebouwd is, maar dat lijkt me wat krapjes voor iets wat relatief nauw komt.

Daarentegen kun je de bevestigingen natuurlijk ook "taps toe"-achtig laten lopen dat initieel enige variatie prima opgevangen wordt naar mate Ship en Booster dichter bij elkaar komen. Een soft-capture bij docking hoeft immers ook niet perfect te zijn: zodra de soft-capture eenmaal gelukt is, wordt verdere variatie vervolgens opgeheven doordat er langzaam richting hard-capture gewerkt wordt.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Inderdaad niet onoverkomelijk en zeer waarschijnlijk heeft Elon daar al een idee voor.
Ik vermoed eerder een hardware achtige oplossing door inderdaad een soort conisch 'vang'-mechanisme.

De vraag is dan, hoe word Starship opgetakeld? Is dat op dezelfde manier als het nu gedaan is? Dan heb je al veel meer beweging vanwege de stroppen die er gebruikt worden.
Of komt er een systeem waarbij Starship veel meer direct met het hijssysteem word bevestigd? Een gewicht van ongeveer 150 ton (??) 85 - 100 mt wil je niet teveel ongecontroleerd heen en weer laten bewegen zo vlak boven de booster.

De booster hangt dadelijk (mochten de fan-made-renders kloppen) in 2 armen dus die is dan redelijk star opgevangen. Ook daar blijft het trouwens de vraag hoe ze de booster zullen uitlijnen naar de support arms van de launch mount.

@RocketKoen Die pulley's zijn inderdaad, zeer waarschijnlijk, er voor de armen zoals te zien in deze post.
De booster word hiermee opgevangen en op zijn plek gezet.
Dat is dan nog zonder Starship er bovenop.

Ik zag in een oude presentatie dat de verwachte dry mass voor Starship 85 mt zou zijn. Laten we dat opschroeven tot 100 mt, dan valt dat eigenlijk nog wel best mee.

De vraag is dus worden deze armen ook gebruikt voor Starship zelf? De enige mogelijkheid die ik nu zien is dat Starship word opgetakeld met de armen onder de fwd flaps.

@XWB Daar heeft Elon het over de booster, niet over Starship zelf.
Kan zo snel geen animatie vinden waarbij Starship zelf bovenop de booster word gestacked door de tower.

[ Voor 34% gewijzigd door thijsco19 op 07-08-2021 12:53 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
thijsco19 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:22:
Inderdaad niet onoverkomelijk en zeer waarschijnlijk heeft Elon daar al een idee voor.
Ik vermoed eerder een hardware achtige oplossing door inderdaad een soort conisch 'vang'-mechanisme.

De vraag is dan, hoe word Starship opgetakeld? Is dat op dezelfde manier als het nu gedaan is? Dan heb je al veel meer beweging vanwege de stroppen die er gebruikt worden.
Of komt er een systeem waarbij Starship veel meer direct met het hijssysteem word bevestigd? Een gewicht van ongeveer 150 ton (??) wil je niet teveel ongecontroleerd heen en weer laten bewegen zo vlak boven de booster.

De booster hangt dadelijk (mochten de fan-made-renders kloppen) in 2 armen dus die is dan redelijk star opgevangen. Ook daar blijft het trouwens de vraag hoe ze de booster zullen uitlijnen naar de support arms.
Er komt een kraan bovenop de launch tower. Je kan de sheaves al zien zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Oq0QAbuAkK-AEJ4Sqi3aqt11JI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sYiH8GA8gPZRJ4s6RuVGn91l.png?f=fotoalbum_large

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De launch toren moet Starschip omhoog heisen, maar zover zijn ze nog niet. Heeft SpaceX ooit in een presentatie laten zien.

[edit]
Wat Koen zegt dus.

Er is op YouTube wel het één en ander qua animatie te vinden.

[edit]

En Musk heeft dit nogmaals bevestigd:

[ Voor 74% gewijzigd door XWB op 07-08-2021 12:35 ]

March of the Eagles

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

thijsco19 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:57:

[...]

Interessant.
Die "QD arm for ship", zou dat 'quick detachable' arm zijn?
Alle huidige renders en ideeën van fans zijn eigenlijk alleen om de booster te vangen en op de launch mount te plaatsen.
Ik heb nog geen ideeën gezien om Starship zelf te stacken. (behalve de enkele ideeën met een torenkraan giek bovenop de tower die eigenlijk niet realistisch zullen zijn verwacht ik)
Ben dus benieuwd hoe ze dat gaan oplossen, er is immers niet veel speling in de hoogte als je naar de foto's kijkt. En je moet Starship natuurlijk wel perfect uitgelijnd op de booster plaatsen.
QD staat voor Quick Disconnect denk ik, oftewel een arm voor o.a. het tanken van de brandstof.

Verder denk ik niet dat er nog een kraan op de launch tower komt, maar dat zowel de booster als de ship met dezelfde “chopstick”-armen (zoals Elon ze noemde in het interview met Tim Dodd) op de mount worden geplaatst.

Die armen moeten inderdaad dan wel in staat zijn om de booster en ship perfect uitgelijnd te plaatsen, benieuwd wat ze daarvoor hebben bedacht.

Met een aantal scharnieren in de arm kun je ook nog wat roteren (zoals je eigen hand en pols dat kunnen zeg maar :P )

Het uitsteeksel bovenop de toren bevat katrollen om het mechanisme omhoog en omlaag te kunnen bewegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tourniquet op 07-08-2021 13:09 ]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:41

bakvis

Tweakers.Nerd

Tourniquet schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:56:
[...]

QD staat voor Quick Disconnect denk ik, oftewel een arm voor o.a. het tanken van de brandstof.

Verder denk ik niet dat er nog een kraan op de launch tower komt, maar dat zowel de booster als de ship met dezelfde “chopstick”-armen (zoals Elon ze noemde in het interview met Tim Dodd) op de mount worden geplaatst.

Die armen moeten inderdaad dan wel in staat zijn om de booster en ship perfect uitgelijnd te plaatsen, benieuwd wat ze daarvoor hebben bedacht.

Met een aantal scharnieren in de arm kun je ook nog wat roteren (zoals je eigen hand en pols dat kunnen zeg maar :P )

Het uitsteeksel bovenop de toren bevat katrollen om het mechanisme omhoog en omlaag te kunnen bewegen.

[YouTube: SpaceX Launch tower section 9/ 8b stacked. More pulleys are needed. Boca Chica July 28 2021]

[YouTube: SpaceX crane lift principle of functionality. Pulleys and pulley blocks. Boca Chica July 29 2021]
Jep, dat lijkt wel te kloppen inderdaad. Aan de achterkant van de launc tower zit een lier blok wat gebruikt wordt op olieplatformen (wederom, hergebruik van bestaande spullen). Dit lierenblok kan met 16 staalkabels 1200+mt tillen. Ik denk dat starship peanuts zal zijn met +- 300mt droog gewicht.

Zie een foto van dit bakbeest:
Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=50660.0;attach=2017817;image

Mijn Specs

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Deel 2 van de tour van Tim Dodd bij Starbase:

• BadRespawn
  • Laatst online: 18:39
nog geen plaatje van de gridfin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiDLh4pwlDTT76sVDI6b120Dxyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwlwFbaJXl8K3b5HwtGjmxbj.jpg?f=fotoalbum_large

Trump II - Project 2025 tracker

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Live interview / discussie met Jack Beyer, Stephen Marr (beide van NSF) en Tim Dodd.

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:47
In tussentijd ook nog een update van boeing over starliner:
https://starlinerupdates....cal-integration-facility/

Blijkbaar was het niet '1 valve' die niet deed wat ze verwachtten.

• Osiris
  • Niet online
Ik vind het toch weer schrikbarend bijzonder dat ze pas op het lanceerplatform er achter komen dat 13 kleppen het niet doen :X

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Osiris schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:40:
Ik vind het toch weer schrikbarend bijzonder dat ze pas op het lanceerplatform er achter komen dat 13 kleppen het niet doen :X
Tja what else is new? Dat hele starliner gedoe gaat echt als een slak vooruit. Terwijl Spacex een volledige raket met booster klaar heeft om getest te worden. Dat agile werken werkt dus ontzettend goed om een compleet nieuwe raket te bouwen/ontwerpen.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:40:
Het duurde zolang tot de lancering dat ze zijn vastgeroest. >:)

Maar goed, dat krijg je als je je engineers outsourced en van je bedrijf een managementbedrijf maakt. Daar zijn meer bedrijven (hallo Philips) die daar last van hebben. Maargoed, dat heb ik al eerder geschreven geloof ik.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bensimpel|IA schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:44:
[...]

Tja what else is new? Dat hele starliner gedoe gaat echt als een slak vooruit. Terwijl Spacex een volledige raket met booster klaar heeft om getest te worden. Dat agile werken werkt dus ontzettend goed om een compleet nieuwe raket te bouwen/ontwerpen.
Ik denk dat Starliner beter met Crew Dragon vergeleken kan worden, en die laatste is toch ook op de "ouderwetse" manier ontworpen. Het verschil is alleen dat SpaceX niet geplaagd werd door bureaucratie.

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
thijsco19 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:22:
Kan zo snel geen animatie vinden waarbij Starship zelf bovenop de booster word gestacked door de tower.
Deze bedoelde ik:

Dat is nog het oude design, maar het concept is voor zover ik weet nog altijd hetzelfde.

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Blijft wel bijzonder hoe hard SpaceX gegroeid is in Texas. Dit was Starbase in 2018:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFIGwUNYWz9B-a23Sr5f72wd6GU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EFm9gTaDXEA5QyXKbvqfeE1z.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

XWB schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:26:
[...]

Ik denk dat Starliner beter met Crew Dragon vergeleken kan worden, en die laatste is toch ook op de "ouderwetse" manier ontworpen. Het verschil is alleen dat SpaceX niet geplaagd werd door bureaucratie.
Klopt ook, echter de Falcon weer zelf is ook ooit zo als Starship ontworpen. Testen en veel boems. Ze hebben nog een lange weg te gaan voordat Starship ook mensen kan en mag vervoeren. Toch erg spannend nu we eindelijk de booster en starship op elkaar gestacked zien :D

En wow inderdaad, Starbase is echt enorm gegroeid en ze blijven maar gebouwen toevoegen.

• bottom line
Mschamp schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:59:
In tussentijd ook nog een update van boeing over starliner:
https://starlinerupdates....cal-integration-facility/

Blijkbaar was het niet '1 valve' die niet deed wat ze verwachtten.
En hiervoor was er nog een tweet van Boeing..
Echt ver onder de gordel van een bedrijf. Boeing en Blue Origin zijn echt wanhopig blijkbaar.

Misschien wat minder papierwerk doen, en meer zelf ondernemen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 10-08-2021 09:46 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bensimpel|IA schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:31:
[...]
Klopt ook, echter de Falcon weer zelf is ook ooit zo als Starship ontworpen. Testen en veel boems. Ze hebben nog een lange weg te gaan voordat Starship ook mensen kan en mag vervoeren.
Elon zei volgens mij dat ze iets van 100 vluchten zouden moeten doen voordat je eraan gaat denken poppetjes in te zetten. Je wilt allerlei mogelijkheden hebben getest. De marge bij een ruimteschip dat voor mensen gemaakt is, is vele malen kleiner. Bij Falcon was het niet catastrofaal als daar een keer een van faalde. Niet leuk voor de payload, maar geen mensenlevens. Maar de instanties hebben sowieso ook nog eisen voordat je raket human rating krijgt. Je ontwerp moet bevroren worden en zoveel vluchten hebben uitgevoerd zonder problemen, alle veiligheidssytemen moeten worden getest etc.

Wat dat betreft ben ik benieuwd. Musk had een mooie case voor het niet hebben van een launch escape tower. Het is zwaar, beschermd alleen voor een klein deel van de vlucht en moet weer afgeworpen worden (wat op zich ook weer een risico is). Ik ben benieuwd wat NASA daarvan vindt. Hoewel ze ook niet zo'n systeem op de Shuttle hadden, dus echt erop staan zou ook weer raar zijn.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bensimpel|IA schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:44:
[...]
Tja what else is new? Dat hele starliner gedoe gaat echt als een slak vooruit. Terwijl Spacex een volledige raket met booster klaar heeft om getest te worden.
Nouja...klaar....dat is ook een groot woord. Voorlopig is ie alweer van de pad, de motoren zijn eruit gehaald om getest te worden...duurt nog wel een paar weken voordat ie klaar is om getest te worden.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:38:
[...]

Echt ver onder de gordel van een bedrijf. Boeing en Blue Origin zijn echt wanhopig blijkbaar.

[Twitter]

Wat is er mis met die Tweet?

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51

Erazzzer

Fear me, I'm German!

bottom line schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:38:
[...]

[Twitter]

Wat precies is onder de gordel?

• phYzar
"Bedankt hè, AerojetRocketDyne, dat jullie een aandrijving hebben geleverd die nu getest moet worden"

Zoiets?

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51

Erazzzer

Fear me, I'm German!

phYzar schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:19:
"Bedankt hè, AerojetRocketDyne, dat jullie een aandrijving hebben geleverd die nu getest moet worden"

Zoiets?
Ah, zo had ik er nog niet naar gekeken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ook wel behoorlijk ver gezocht imo.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19
mphilipp schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:13:
[...]

Elon zei volgens mij dat ze iets van 100 vluchten zouden moeten doen voordat je eraan gaat denken poppetjes in te zetten. Je wilt allerlei mogelijkheden hebben getest. De marge bij een ruimteschip dat voor mensen gemaakt is, is vele malen kleiner. Bij Falcon was het niet catastrofaal als daar een keer een van faalde. Niet leuk voor de payload, maar geen mensenlevens. Maar de instanties hebben sowieso ook nog eisen voordat je raket human rating krijgt. Je ontwerp moet bevroren worden en zoveel vluchten hebben uitgevoerd zonder problemen, alle veiligheidssytemen moeten worden getest etc.

Wat dat betreft ben ik benieuwd. Musk had een mooie case voor het niet hebben van een launch escape tower. Het is zwaar, beschermd alleen voor een klein deel van de vlucht en moet weer afgeworpen worden (wat op zich ook weer een risico is). Ik ben benieuwd wat NASA daarvan vindt. Hoewel ze ook niet zo'n systeem op de Shuttle hadden, dus echt erop staan zou ook weer raar zijn.
Elon's punt was meer dat Starship veilig genoeg moet worden om geen launch escape system nodig te hebben.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MewBie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:31:
[...]
Elon's punt was meer dat Starship veilig genoeg moet worden om geen launch escape system nodig te hebben.
Ook dat, maar dat zegt ie omdat ie zo'n LES niet handig vindt, zelfs gevaarlijk omdat het afgeworpen moet worden (wat weer een ding is dat mis kan gaan). Dus dan wil je van een LES af, maar dan is de consequentie dat je je raket zo veilig maakt dat het niet nodig is.

Op zich een flinke klus, want Soyuz heeft laten zien dat ook al lanceer je al 60 jaar min of meer hetzelfde ding, er altijd een moment kan zijn waarop je het alsnog een keer nodig hebt. De laatste keer dat een Soyuz niet goed ging, was de oorzaak een constructiefout. Kijk, dát soort dingen is op papier perfect te mitigeren, maar in de praktijk kan het zomaar toch een keer gebeuren. Kijk maar naar de luchtvaart. Alles wordt geregistreerd en elke onderhoudshandeling staat uitvoerig beschreven, en toch gebeurt het dat iemand bewust of onbewust een fout maakt of een procedure niet goed volgt.

Ergo, ze krijgen dat ding vast wel heel erg veilig. Ik zou er op enig moment ook wel in durven stappen. Net als in een vliegtuig. Maar je wéét gewoon dat het een keer fout kan gaan. Dat is met alles zo. Alleen weet je ook dat als er met een vliegtuig of raket/ruimtevaartuig iets mis gaat, de kansen op overleven erg klein zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik snap het punt van Elon wel, op de maan en Mars is er ook geen escape mogelijkheid dus waarom zou je dat voor de lancering wel willen hebben?

Een vliegtuig heeft ook geen escape mogelijkheid en risico's zijn ingecalculeerd.

En een capsule met drie mensen wegschieten is nog wat anders dan een ruimteschip met 100 mensen :D

March of the Eagles

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:06:
Ik snap het punt van Elon wel, op de maan en Mars is er ook geen escape mogelijkheid dus waarom zou je dat voor de lancering wel willen hebben?

Een vliegtuig heeft ook geen escape mogelijkheid en risico's zijn ingecalculeerd.

En een capsule met drie mensen wegschieten is nog wat anders dan een ruimteschip met 100 mensen :D
Gelukkig is niet zo flexibel als een Elon Musk. Starship zal in de eerste jaren toch vooral bemand worden door kleine groepen astronauten. Dan is een escape system nog niet zo'n gek idee; gewoon een kleine pod die uit de zijkant schiet.

Het duurt nog wel een decennia of twee voordat er 100 mensen in starship zitten.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:14
phYzar schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:19:

Zoiets?
Denk eerder dat je het moet opvatten bedankt voor het leveren van de aandrijving die nu ter controle ligt.

Waarbij die controle gewoon normaal is. Dus idd niks onder de gordel aan.

• mcDavid
XWB schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:06:

Een verschilletje is wel dat een vliegtuig nog altijd relatief veilig kan landen als de motoren uitvallen. Terwijl starship volledig afhankelijk is van het succesvol opstarten van de motoren tijdens de vlucht (wat op zich al risicovoller is dan een draaiende motor draaiende houden), om een veilige landing te kunnen maken. Je kunt je dus afvragen of zo'n procedure überhaupt ooit kan tippen aan het veiligheidsniveau van een lijnvlucht. Ik denk het niet.

Misschien kunnen ze de raptor startup-procedure wel dusdanig betrouwbaar maken dat de statistiek toch in de buurt komt, maar ik vrees dat we die hele landingsprocedure voorlopig toch maar moeten beschouwen als één van de intrinsieke risico's van ruimtevaart. Voorlopig is de concurrentie nog andere (LEO) capsules, concurreren met de veiligheid van een lijnvliegtuig hoeft pas als ze daadwerkelijk point-to-point vluchten uitvoeren (wat ik ook nog niet zo snel voor me zie)

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:56
Leuke video S20 wordt even gepast op SH B4
https://www.instagram.com...9Nk/?utm_medium=copy_link

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat mij met name opvalt is het gebrek aan een goede veiligheidscultuur. Musk, maar ook anderen, dragen geen helm en geen veiligheidsschoenen, een kraan die niet afgestempeld is, mensen in hoogwerkers zonder valharnas en geen vaste loop en rijroutes.

Misschien is het niet SpaceX specifiek en gewoon Amerikaans, maar het valt mij wel op. In Nederland (en andere Europese landen) zou je (terecht) gezeik hebben met arbeidsinspectie.

• Webgnome
  • Laatst online: 17:40
(jarig!)
Waarschijnlijk amerikaans. Aan de andere kant, misschien hebben we in Nederland / Europa iets teveel dicht getimmerd?

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1 ... 154 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.