A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Werd in 1e instantie ook gezegd, maar al vrij snel werd er door Mission control aan de amerikaanse zijde al gezegd dat het toch automatisch was gegaan. Gok inderdaad een vertaalfout, met al die info die op de vertaler af kwam.mphilipp schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:02:
[...]
Oh, dat is apart. Ik schakelde te laat in en zag op de live stream alleen de laatste momenten en ik hoorde ze zeggen dat ie handmatig gedockt zou worden en toen ik er aan zat, dat het manuele dockingproces gestopt was. Ik dacht dat ze bedoelden dat de procedure voltooid was ofzo. Misschien ging die vertaler de mist in, want het leek soms wel of ze het niet kon bijbenen.
The hatches between the Nauka module and the ISS are open!
— РОСКОСМОС (@roscosmos) 30 juli 2021
The #Nauka Multipurpose Laboratory Module and the International @Space_Station became one. In any minute, our crew is to move to the habitable part of the instrument-pressurized compartment of the new Russian module pic.twitter.com/Yxp4uCCcK3
Het luik is open hoor
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ondertussen zijn ze druk bezig met de installatie van alle raptors onder BN4:
/f/image/x6Z7R7NevVYMThS6EeTVAdog.png?f=fotoalbum_large)
welke inmiddels volledige gestapeld is en een aantal gridfins heeft gekregen:
/f/image/YErzxVV65zJ8OJKwtUMzs8yz.png?f=fotoalbum_large)
En een leuk inkijkje voor het aanvoeren van de nodige brandstof voor de raptors:
/f/image/zGFBX2EOpLk12bbLRlh8taJI.png?f=fotoalbum_large)
Ook de orbital launch table is op de "pootjes" geplaatst naast de (inmiddels op volle hoogte) launch tower.
/f/image/wjywkJaV0XOSxoOvZFdQhxnV.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben zeer benieuwed naar de komende maanden
[ Voor 13% gewijzigd door Felyrion op 02-08-2021 18:48 ]
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Er was toch sprake van een mogelijke orbital vlucht op de 5e? Zou echt geweldig zijn als ze dat halen.
Volgens de heren en dames van NSF.com heeft booster 4 (te zien op bovenstaande foto's) alle 29 raptors onder zicht hangen.
Daarnaast is er een road closure vanmiddag waarbij mogelijk booster 4 al naar de launch site kan worden verplaatst.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Zolang 5 augustus nog niet voorbij is kunnen ze het theoretisch nog halen, maar men ziet dat nog niet zo gauw gebeuren. Ship 20 moet ook klaar zijn (gaat best hard, dat wel), maar vooral de orbital launch site moet het aankunnen. Dat ze nog hulp nodig hebben van een kraan ipv dat de toren zelf de integratie kan is tot daar aan toe, maar alles er omheen: de ground service equipment, tanks, brandstofaanvoer voor booster & ship terwijl gestacked, enige vlammenafweer dmv water of dijk, etc. Deze maand zou al snel zijn, bij nasaspaceflight lopen de weddenschappen uiteen van oktober tot ergens 2022 voor orbital. Eerst maar eens die twee op elkaar zien staan...thijsco19 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:27:
Echt bizar hoe snel ze nu gaan.
Er was toch sprake van een mogelijke orbital vlucht op de 5e? Zou echt geweldig zijn als ze dat halen.
Volgens de heren en dames van NSF.com heeft booster 4 (te zien op bovenstaande foto's) alle 29 raptors onder zicht hangen.
Daarnaast is er een road closure vanmiddag waarbij mogelijk booster 4 al naar de launch site kan worden verplaatst.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Volgens mij lijkt het me belangrijker dat je eerst de BN4 vol pompt voordat je de SN20 vol pompt.Osiris schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:57:
Kunnen ze BN4 en SN20 überhaupt stacken zonder dat ze geladen zijn met propellants? Ik dacht ooit eens begrepen te hebben dat de druk in de propellant tanks een essentieel onderdeel van de integriteit van het geheel was. En stacken met geladen tanks lijkt me nou ook weer niet een echt veilig idee voor de medewerkers die 't stacken doen
Zonder propellant weegt die SN20 natuurlijk ook vrijwel niets.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik krijg toch onwillekeurig visioenen van de N1 als ik zoveel motoren zie...
[ Voor 44% gewijzigd door mphilipp op 03-08-2021 08:22 ]
Ik vraag me af of dat in één keer zal gaan met 29 motoren. De drukgolven, hitte en energie die daarbij vrijkomt kan goed te veel zijn voor de pad-a/b stands, als deze booster daar al op komt te staan. Misschien dat ze de Raptors in etappes gaan testen?mphilipp schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:21:
Gaan ze dan ook nog een static fire doen met 29 van die dingen?
Ik krijg toch onwillekeurig visioenen van de N1 als ik zoveel motoren zie...
Verder opvallend aan deze foto, de booster lijkt gefixeerd te zijn met een groot aantal hydraulische klemmen (9 zichtbaar op de foto). Dit lijkt overeen te komen met de verwachtingen van de launch table, zie onderstaand:

Ook nog een leuk fototje van Space-x twitter:
Ik meen gelezen te hebben dat ze de 4e alles op de launch tower wilden hebben staan. Kan me haast niet voorstellen dat ie dan de 5e ook al de lucht in gaat.thijsco19 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:27:
Echt bizar hoe snel ze nu gaan.
PSN: DutchTrickle PVoutput
:strip_exif()/f/image/Z0P2crOsgQYNMb50bRfgkjfQ.jpg?f=fotoalbum_large)
bron:
29 Raptor engines and 4 grid fins have been installed on Super Heavy ahead of first orbital flight pic.twitter.com/XHkCZ9VYK4
— SpaceX (@SpaceX) 3 augustus 2021
Viel me ook op dat de 4 gridfins niet gelijkmatig over de booster verdeeld zijn. Dit was bij de Falcon 9 toch wel altijd het geval?Tourniquet schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:08:
De grid fins van BN4 zijn trouwens niet inklapbaar. En een beetje slordig dat iemand z'n handschoen is vergeten bovenop de dome.
[Afbeelding]
bron:
[Twitter]
Placing Tiles - @elonmusk @SpaceX #SN20 #StarBaseTexas #BocaChicaToMars
— Starbase Surfer (@cnunezimages) 2 augustus 2021
@SpaceIntellige3
Image Taken: August 2, 2021#iCANimagine LLChttps://t.co/rlWH1GIq28 pic.twitter.com/vqJ994fpYn
Moet nog een hoop geplakt worden ook. Dit ziet er nu niet echt stevig uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Maverick op 03-08-2021 11:11 ]
Klopt, ze zitten per 2 onder een hoek van ongeveer 60 graden van elkaar. Misschien vanwege het opvangmechanisme?Maverick schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:10:
[...]
Viel me ook op dat de 4 gridfins niet gelijkmatig over de booster verdeeld zijn. Dit was bij de Falcon 9 toch wel altijd het geval?
[Twitter]
[Afbeelding]
Moet nog een hoop geplakt worden ook. Dit ziet er nu niet echt stevig uit.
----
Message here is that SpaceX means business. Quite clearly they do, but still a lot of work to do before the orbital flight.
— Michael Baylor (@MichaelBaylor_) 3 augustus 2021
Some agenda items:
- FAA approval
- Full-stack integration testing
- Proof tests
- GSE completion and checkouts
- Static fires (likely several) https://t.co/fqUrdQ9Mae
‘ Hoe kon het zo misgaan bij de vliegtuigbouwer, die in dezelfde periode ook op aarde met het nodige software-malheur kampte? Honderden 737 Max-vliegtuigen werden aan de grond gehouden vanwege een fout in het vluchtcontrolesysteem.’
Enige reden dat ze hier een artikel aan wijden is omdat Boeing onder de loep ligt door de 737 Max. Ach, voor serieus space nieuws hebben we anderen bronnen
https://nos.nl/artikel/23...iner-opnieuw-richting-iss
Foreign object debris (FOD), dat zijn toch Boeing praktijken?Tourniquet schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:08:
En een beetje slordig dat iemand z'n handschoen is vergeten bovenop de dome.
Toch een prima artikel? Beetje flauw dat je nu enkel de 2 zinnen over de 737 eruit pikt. De rest gaat enkel over de Starliner.thomskipsp schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:19:
De NOS is weer lekker bezig:
‘ Hoe kon het zo misgaan bij de vliegtuigbouwer, die in dezelfde periode ook op aarde met het nodige software-malheur kampte? Honderden 737 Max-vliegtuigen werden aan de grond gehouden vanwege een fout in het vluchtcontrolesysteem.’
Enige reden dat ze hier een artikel aan wijden is omdat Boeing onder de loep ligt door de 737 Max. Ach, voor serieus space nieuws hebben we anderen bronnen
https://nos.nl/artikel/23...iner-opnieuw-richting-iss
Ja en nee, in feite heeft de vliegtuig-tak van Boeing niks te maken met de ruimtevaart-tak. Dus in die zin is het gewoon onzin om het te benoemen.Maverick schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:24:
[...]
Toch een prima artikel? Beetje flauw dat je nu enkel de 2 zinnen over de 737 eruit pikt. De rest gaat enkel over de Starliner.
Verder is het wel de naam Boeing die zowel op een vliegtuig staat als op starliner.
Ah, dat kan ook ja. Ik wist niet exact meer wat het was. Hoe dan ook is het zeer indrukwekkend als ze dat klaarspelen.Maverick schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:52:
[...]
Ik meen gelezen te hebben dat ze de 4e alles op de launch tower wilden hebben staan. Kan me haast niet voorstellen dat ie dan de 5e ook al de lucht in gaat.
Wel vreemd dat de gridfins niet kunnen inklappen, er is dan toch veel meer weerstand bij het naar boven gaan? Waar je juist zo min mogelijk weerstand wilt hebben.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Een gridfin op z'n kant is nou niet bepaald aerodynamisch: een blinde zijplaat tegenover een open raster. Daarnaast is het mechanisme ook een gewicht+complexiteit, en ook dat heeft een prijs. Deze is ook niet van titanium zoals op de Falcon 9 maar gewoon van staal. Grote kans dat de huidige vorm en werking dus een stap 1/test/pathfinder/alpha/<insert-hippe-term-voor-ff-snel-we-kijken-er-later-wel-beter-naar> is. Ben wel benieuwd hoe stabiel de hele stack stuurt met al die vleugels en vinnen erop.thijsco19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:59:
Wel vreemd dat de gridfins niet kunnen inklappen, er is dan toch veel meer weerstand bij het naar boven gaan? Waar je juist zo min mogelijk weerstand wilt hebben.
Er is een reden dat ze bij de Falcon 9 omhoog ingeklapt zijn en uitgeklapt worden als de booster naar beneden komt.phYzar schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:08:
[...]
Een gridfin op z'n kant is nou niet bepaald aerodynamisch: een blinde zijplaat tegenover een open raster.
Zal denk ik inderdaad meer zijn omdat dit nog een test is.
Het lijkt er vooral op dat Musk hier een Powerplay speelt. Er is nog geen duidelijkheid over de Environmental Approval, laat staan dat de FAA toestemming heeft gegeven voor orbital test.Maverick schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:52:
[...]
Ik meen gelezen te hebben dat ze de 4e alles op de launch tower wilden hebben staan. Kan me haast niet voorstellen dat ie dan de 5e ook al de lucht in gaat.
SpaceX wil vooral laten zien aan FAA/NASA/Congres hoe ver ze zijn en wat ze kunnen door de hele raket in al zijn glorie te tonen.
Als je op Twitter leest lijkt een eerst vlucht eerder nog maanden weg.
Klopt, maar men kan wel een complete mock-up tonen, raptors testen en het vullen en legen van de tank zelf.Keida schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:52:
[...]
Het lijkt er vooral op dat Musk hier een Powerplay speelt. Er is nog geen duidelijkheid over de Environmental Approval, laat staan dat de FAA toestemming heeft gegeven voor orbital test.
SpaceX wil vooral laten zien aan FAA/NASA/Congres hoe ver ze zijn en wat ze kunnen door de hele raket in al zijn glorie te tonen.
Als je op Twitter leest lijkt een eerst vlucht eerder nog maanden weg.
Als dat goed gaat probeer dan maar eens als FAA te zeggen dat je geen toestemming voor een lancering geeft en er ergens anders een compleet nieuwe lanceerbasis gebouwd moet worden.
Dan neem ik de maanmissie nog niet mee waarbij dit soort testen een milestone zijn waarbij financiëring kan loskomen.
Neem daarbij in je achterhoofd dat SLS ook nog niet een lancering achter de rug heeft en het enige andere werkende alternatief Falcon Heavy is.
Dan beter zo'n proof of concept om te demonstreren dat het een levensvatbaar project is.
Musk heeft volgens mij al eens aangegeven dat hij het inklapmechanisme te complex en te veel gewicht vond. Hij vroeg zich zelfs af of gridfins wel het juiste mechanisme waren uiteindelijjk.thijsco19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:59:
[...]
Kan niet alle berichten terugvinden, maar deze wel.
Klopt, maar zelfs in dit topic werd het genoemd toen het over de software problemen van de Starliner ging. Zo raar is het niet om die in één adem te noemen. En de (massa)media is er om het grote publiek te informeren, en die zitten ook met dat idee in het hoofd. Je moet het dan ook wel benoemen, maar het zou genuanceerder kunnen. Bijvoorbeeld door te zeggen dat ook de luchtvaarttak van Boeing recentelijk met softwareproblemen kampte.thijsco19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:59:
[...]
Ja en nee, in feite heeft de vliegtuig-tak van Boeing niks te maken met de ruimtevaart-tak. Dus in die zin is het gewoon onzin om het te benoemen.
Het geeft wel duiding aan dat er misschien iets op het vlak van bedrijfscultuur bij Boeing speelt, wat mogelijk bij verschillende takken kan spelen.thijsco19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:59:
[...]
Ja en nee, in feite heeft de vliegtuig-tak van Boeing niks te maken met de ruimtevaart-tak. Dus in die zin is het gewoon onzin om het te benoemen.
Verder is het wel de naam Boeing die zowel op een vliegtuig staat als op starliner.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En dat was ook precies waarom die anekdote in het artikel staat, want de alinea na degene die door @thomskipsp wordt aangehaald heeft het precies over dat onderliggende probleem:YakuzA schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:02:
[...]
Het geeft wel duiding aan dat er misschien iets op het vlak van bedrijfscultuur bij Boeing speelt, wat mogelijk bij verschillende takken kan spelen.
(emphasis mine)Hoe kon het zo misgaan bij de vliegtuigbouwer, die in dezelfde periode ook op aarde met het nodige software-malheur kampte? Honderden 737 Max-vliegtuigen werden aan de grond gehouden vanwege een fout in het vluchtcontrolesysteem.
De verschillende software-issues hadden niks met elkaar te maken, zegt Klompe, verbonden aan het Nationaal Ruimtevaart Museum in het Aviodrome. "Maar ze komen wel voort uit hetzelfde onderliggende probleem. Ze waren té overtuigd van hun eigen kennis en kunde. Er was beknibbeld op de kwaliteitscontrole."
Niks mis daar - zelfs logisch dat het benoemd wordt. Prima artikel.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Ongegeneerde zelf quote. Ik zie trouwens op de laatste nasaspaceflight video dat de 29 boosters in 1 nacht zijn geïnstalleerd… Damn!bakvis schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:54:
[...]
Ik vraag me af of dat in één keer zal gaan met 29 motoren. De drukgolven, hitte en energie die daarbij vrijkomt kan goed te veel zijn voor de pad-a/b stands, als deze booster daar al op komt te staan. Misschien dat ze de Raptors in etappes gaan testen?
Verder opvallend aan deze foto, de booster lijkt gefixeerd te zijn met een groot aantal hydraulische klemmen (9 zichtbaar op de foto). Dit lijkt overeen te komen met de verwachtingen van de launch table, zie onderstaand:
[Afbeelding]
Ook nog een leuk fototje van Space-x twitter:
[Afbeelding]
De vraag is of ze ook allemaal zijn geplummed natuurlijk…
Nee, er zitten er ook een aantal onder die waarschijnlijk helemaal niet gaan vliegen. Ze hebben ze er voor nu even onder gehangen voor een fit-check en voor de visuals voor een foto. Het is volgens mij ook nog niet zeker dat er 29 onder komen voor de orbital test.bakvis schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:53:
[...]
Ongegeneerde zelf quote. Ik zie trouwens op de laatste nasaspaceflight video dat de 29 boosters in 1 nacht zijn geïnstalleerd… Damn!
De vraag is of ze ook allemaal zijn geplummed natuurlijk…
Kwam deze nog tegen van de booster grid fins in vergelijking met die van een Falcon9:
We're confirming today's #Starliner Orbital Flight Test-2 launch is scrubbed. More details soon.
— Boeing Space (@BoeingSpace) 3 augustus 2021
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
[ Voor 20% gewijzigd door Migrator op 03-08-2021 16:55 ]
A5/Starliner: Sources said earlier today engineers were looking into a possible issue with reaction control system valve position indications in the Starliner's service module, but it's not yet known if that played any role in today's scrub
— William Harwood (@cbs_spacenews) 3 augustus 2021
Ik geloof niet dat je zo ver van tevoren al een 'weather scrub' zou doen, het laatste weerbericht komt vaak pas minuten van tevoren en tot op dat moment is een go/no-go nog mogelijk. Dus dat het een technische issue zou zijn is helemaal zo raar nog niet ineens.
We're standing down from today's #Starliner Orbital Flight Test-2 launch.
— Boeing Space (@BoeingSpace) 3 augustus 2021
During pre-launch preparations, our engineers detected unexpected valve position indications in the propulsion system.
Read the full statement: https://t.co/uQBjvq8ObU pic.twitter.com/4X2INbZj7Q
https://starlinerupdates....o-delay-starliner-launch/
During pre-launch preparations for the uncrewed test flight of the CST-100 Starliner spacecraft, Boeing engineers monitoring the health and status of the vehicle detected unexpected valve position indications in the propulsion system. The issue was initially detected during check outs following yesterday’s electrical storms in the region of Kennedy Space Center.
Consequently, the launch of the Starliner spacecraft to the International Space Station atop a United Launch Alliance Atlas V rocket will be postponed. The launch was scheduled for 1:20 p.m. ET on Tuesday, Aug. 3. Boeing and NASA teams are assessing the situation. The team will provide updates regarding a launch attempt on Wednesday, Aug. 4.
“We’re disappointed with today’s outcome and the need to reschedule our Starliner launch,” said John Vollmer, vice president and program manager, Boeing’s Commercial Crew Program. “Human spaceflight is a complex, precise and unforgiving endeavor, and Boeing and NASA teams will take the time they need to ensure the safety and integrity of the spacecraft and the achievement of our mission objectives.”
Updates will be provided by NASA and Boeing as information is analyzed and confirmed.
[ Voor 90% gewijzigd door Tourniquet op 03-08-2021 17:14 ]
[edit]
Zie je welunexpected valve position
[ Voor 24% gewijzigd door XWB op 03-08-2021 17:18 ]
YouTube: LIVE: Super Heavy Booster 4 rolls to pad with 29 Raptor engines
[ Voor 48% gewijzigd door Tourniquet op 03-08-2021 18:03 ]
Ja, zo gaat dat. En het zal wel niets fataals zijn, maar als zo'n klep op een onhandige plek zit, moet je scrubben. Anders blijft iedereen klaar zitten (countdown begint onderhand een dag voor lancering) en op enig moment (in de pre-launch checklist) moet die klep gewoon zitten zoals het mot. Met al die duizenden componenten is het eigenlijk elke keer weer een wonder als het goed gaat.mcDavid schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:29:
Wacht, het gaat dus om het propulsion system van Starliner zelf? Niet de Atlas? Dat is wel weer droevig hoor. Maargoed, zoiets gebeurt vaker zullen we maar zeggen. De sensoren zitten er niet voor niets.
Uh, nee. Ik ben eerder verbaasd over hoe vaak er problemen zijn met kleppen in de ruimtevaart.mphilipp schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:15:
[...]
Ja, zo gaat dat. En het zal wel niets fataals zijn, maar als zo'n klep op een onhandige plek zit, moet je scrubben. Anders blijft iedereen klaar zitten (countdown begint onderhand een dag voor lancering) en op enig moment (in de pre-launch checklist) moet die klep gewoon zitten zoals het mot. Met al die duizenden componenten is het eigenlijk elke keer weer een wonder als het goed gaat.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Wel...valves are hard...zou Musk zeggenMewBie schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:19:
[...]
Uh, nee. Ik ben eerder verbaasd over hoe vaak er problemen zijn met kleppen in de ruimtevaart.
Mechazilla Catching Super Heavy.#SpaceX #Starship @elonmusk pic.twitter.com/BR7zUuFkUA
— Erc X (@ErcXspace) 3 augustus 2021
Reactie van Elon:
Very close to real! Arms are able to move during descent to match exact booster position.
— Elon Musk (@elonmusk) 3 augustus 2021
Catch point is off to side, in case catch fails – don’t want to hit launch mount.
Booster is transferred back to launch mount for next flight.
Designed to have <1 hour turnaround.
Osiris schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:57:
Kunnen ze BN4 en SN20 überhaupt stacken zonder dat ze geladen zijn met propellants? Ik dacht ooit eens begrepen te hebben dat de druk in de propellant tanks een essentieel onderdeel van de integriteit van het geheel was. En stacken met geladen tanks lijkt me nou ook weer niet een echt veilig idee voor de medewerkers die 't stacken doen
Hier te zien dat de tanks waarschijnlijk ook nu wat onder druk gezet zijn:Tourniquet schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:36:
Misschien dat ze ‘m met lucht of stikstof wat op druk zetten, gebeurt bij het vervoer ook dacht ik.
/f/image/mhEE15r7fz0UBVS96bX6eLiZ.png?f=fotoalbum_large)
Wat mij wel verbaast is dat de COPV's nog aan de buitenkant zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Tourniquet op 03-08-2021 19:32 ]
Ben wel benieuwd wat erin zit. Hydraulische vloeistof? Volgens mij is er nog niet zoveel bekend over de avionica van SuperHeavy... Ik zou aannemen dat'ie ook "gewoon" een paar tesla accupacks op de forward dome zitten, en dan een kabel naar een paar hydropompen ergens onderin?
Na het Amos-6 ongeluk zijn de COPV's aangepast maar zitten afaik nog steeds aan de binnenkant in Falcon9.mcDavid schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:09:
@Tourniquet eh, volgens mij hebben ze een vrij goeie reden om die NIET aan de binnenkant te doen? *Mompelt iets over amos-6...
Ben wel benieuwd wat erin zit. Hydraulische vloeistof? Volgens mij is er nog niet zoveel bekend over de avionica van SuperHeavy... Ik zou aannemen dat'ie ook "gewoon" een paar tesla accupacks op de forward dome zitten, en dan een kabel naar een paar hydropompen ergens onderin?
Ik dacht dat ze vooral inerte gassen bevatten (stikstof en/of helium) en worden gebruikt om spool-up van de motoren te helpen en het op druk houden van de tanks om vacuum te voorkomen bij het verbranden van de brandstof.
Ik dacht eigenlijk dat Starship helemaal geen hydrauliek bevat, alles gaat met cold/hot gas en met elektromotoren.
Maar de details weet ik ook niet, dus misschien zit ik er helemaal naast.
edit: op NSF hebben ze het er net over, het doel is blijkbaar om uiteindelijk helemaal geen COPV's meer nodig te hebben, maar volledig gebruik te maken van autogenous pressurization.
[ Voor 10% gewijzigd door Tourniquet op 03-08-2021 21:20 ]
[Twitter: https://twitter.com/flcnhvy/status/1422610915216797703]Tourniquet schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:16:
[...]
Klopt, ze zitten per 2 onder een hoek van ongeveer 60 graden van elkaar. Misschien vanwege het opvangmechanisme?
Pitch control requires more force than yaw & much more force than roll. Also, grid fins closer to or in the wake of the booster are less effective.
— Elon Musk (@elonmusk) 3 augustus 2021
However, pretty good aero control can technically be achieved with only 2 grid fins, with some effect on accuracy.
Het antwoord van de man zelf. Blijkbaar is dit gewoonweg efficiënter.
Ben hem aan het kijken, erg leuk eerste deel van een 3 luik, Elon = 100 % Elon, geweldig....Felyrion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:21:
Ik zag hem toevallig net verschijnen, maar vermoedelijk wel interessant voor de mensen hier![]()
[YouTube: Starbase Factory Tour with Elon Musk [Part 1]]
Wel lastig om na te luisteren omdat je aan alles merkt dat hij sneller denkt dan praat
Cogitationis poenam nemo patitur
Eerder omdat wij niet zoveel kennis over rocketscience hebbenBullet NL schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 00:47:
[...]
Ben hem aan het kijken, erg leuk eerste deel van een 3 luik, Elon = 100 % Elon, geweldig....
Wel lastig om na te luisteren omdat je aan alles merkt dat hij sneller denkt dan praat
Hier voelt hij zich echt thuis, want die 'gedwongen' presentaties tonen altijd een minder vlotte Elon
Je voelt aan alles dat dit zijn persoonlijke industriële kindje is......bottom line schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 00:53:
[...]
Eerder omdat wij niet zoveel kennis over rocketscience hebben![]()
Hier voelt hij zich echt thuis, want die 'gedwongen' presentaties tonen altijd een minder vlotte Elon
Voor Starship geldt dat SpaceX deze inmiddels in een hoog tempo kan bouwen, en dat er ontzettend veel werk gestopt wordt in het productieproces.
En hij heeft een hekel aan de eenheden Newton en PascalXWB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 01:21:
Musk legde nog uit dat BN4 veel te zwaar is, dus de productie booster zal een flink dieet ondergaan.
Voor Starship geldt dat SpaceX deze inmiddels in een hoog tempo kan bouwen, en dat er ontzettend veel werk gestopt wordt in het productieproces.
All 6 engines mounted to first orbital Starship pic.twitter.com/l5QnQRSg3D
— Elon Musk (@elonmusk) 4 augustus 2021
(Ook grappig: terwijl Elon uitlegt over die thrusters vraagt Tim: "Maar dat geldt alleen voor de booster toch?" Elon Musk trekt een soort eureka gezicht: "Nu je het zegt, dat zouden we ook voor Ship moeten doen"
Het is bijna een engineering-/filosofieles:
"All designs are wrong, it's just a matter of how wrong."
"A common error of a smart engineer, is to optimize something that shouldn't exist."
"If you’re not adding things back in 10% of the time, you’re clearly not deleting enough from your design."
[ Voor 27% gewijzigd door phYzar op 04-08-2021 09:31 ]
Interdaad een erg interessant interview, zijn folosofie van de onderstaande 5 punten laat duidelijk zien waarom de ontwikkeling van deze raket zo anders gaat dan de industrie gewend is.phYzar schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:22:
Geweldig interview, hij praat licht chaotisch, maar het zit vol met interessante/opmerkelijke/nieuwe/grappige dingen. De gridfins die hij dinosaur/bear-traps noemt ("we could catch a t-rex"), en over het niet inklappen ervan: "waarom sowieso inklappen, zolang ze in de luchtstroomrichting staan hebben ze nul weerstand". Over de thrusters: Gisteren in de stream van Nasaspaceflight tijdens de booster-roll-out vroeg iemand: "kunnen ze niet gewoon met de vents van de tank sturen ipv thrusters?" Die gasten van de stream: "nee, dat kan niet". Elon nu: "we hebben na engine cut-off een tank vol met heet gas, waarom dat niet gewoon gebruiken als thruster door in de juiste richting te venten"
(Ook grappig: terwijl Elon uitlegt over die thrusters vraagt Tim: "Maar dat geldt alleen voor de booster toch?" Elon Musk trekt een soort eureka gezicht: "Nu je het zegt, dat zouden we ook voor Ship moeten doen")
Het is bijna een engineering-/filosofieles:
"All designs are wrong, it's just a matter of how wrong."
"A common error of a smart engineer, is to optimize something that shouldn't exist."
"If you’re not adding things back in 10% of the time, you’re clearly not deleting enough from your design."
1. make requirements less dumb, requirement comes with a name, not a department
2. delete part or process (add in 10% of the time)
3. simplify or optimize the part or process
4. accelerate cycle time (go faster)
5. automate process/part
Deze gedachtegang laat zien dat de gehele ontwikkeling van Startship in het teken staat van designed for manufacturing and automation. Wat we nu zien, hoe de prototype's nu gebouwd worden zal enkel de begin fase zijn, straks staat daar een fabriek die hoog geautomatiseerd raketten staat te produceren tegen een fractie van de kostprijs van een Atlas, Delta, Vulca, an hell, SLS.
In het begin van het interview maakt hij een aantal opmerkingen die daar op wijzen:
- Boosters and ships are easier to create than the launch site
- Design is overrated, manufacturing is underrated
- (automated) manufacturing takes 1000% more work than the design itself.
- Relative to manufacturing design rounds to 0% effort.
Fascinerend om te zien dat de om de lessen en filosofieën die Elon (en zijn team) geleerd hebben bij het productieproces van de Model 3 nu toegepast worden bij het productie proces van een f*cking raket waar ze zoeken naar iedere verbetering op hergebruik en kosten per 1000kg naar orbit. Ze spreken zelfs over 1 dollar per KG trust voor een raptoro engine. Die dingen doen ongeveer 230-300 ton trust (metric ton), dat zou betekenen dat een raptor engine straks 300k dollar gaat kosten
Geeft imo wel aan dat hij zeker kritisch naar zichzelf kan kijken en kan leren van zijn eigen fouten.
Verder weer een gave en unieke kijk achter de schermen.
Erg mooi om te zien dat Tim Dodd dat klaar heeft gespeeld.
[ Voor 23% gewijzigd door thijsco19 op 04-08-2021 12:39 ]
Samen met de video die Smarter Every Day maakte met Tory Bruno zijn dit inderdaad Gouden Video's. Echt geweldig spul. Super interessant, geen PR gelul. Bovendien erg leuk om te zien dat deze mannen écht goed weten waar ze het over hebben. Eerlijk gezegd weet ik niet of Bezos en Branson er ook zoveel van weten. Niet dat dat moet, maar het voegt een extra dimensie toe.Felyrion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:21:
Ik zag hem toevallig net verschijnen, maar vermoedelijk wel interessant voor de mensen hier
https://starlinerupdates....me-to-prepare-for-launch/
Starliner Team Will Take Additional Time To Prepare For Launch
August 3, 2021
Following today’s scrubbed launch of the CST-100 Starliner spacecraft, Boeing is working to understand the source of the unexpected valve position indications in the propulsion system. The issues were first detected during checkouts after electrical storms passed over Kennedy Space Center on Monday.
Engineering teams have now cycled the Service Module propulsion system valves with the Starliner and Atlas V on the launch pad and have ruled out a number of potential causes, including software. Additional time is needed to complete the assessment and, as a result, NASA and Boeing are not proceeding with tomorrow’s launch opportunity.
“We’re going to let the data lead our work,” said John Vollmer, vice president and program manager, Boeing’s Commercial Crew Program. “Our team has worked diligently to ensure the safety and success of this mission, and we will not launch until our vehicle is performing nominally and our teams are confident it is ready to fly.”
Teams will power down the spacecraft this evening, and roll the rocket and spacecraft back to the Vertical Integration Facility on Wednesday for further inspection and testing to inform the next steps.
Updates will be provided by NASA and Boeing as information is available.
Ja, het feit dat Tim Dodd duidelijk wel weet waar hij over praat zorgt er duidelijk voor dat Elon zich niet hoeft in te houden op technisch vlak. Dat zorgt voor een leuk interview waarin daadwerkelijk interessante nieuwe dingen besproken worden. Ik kijk uit naar de volgende delenmphilipp schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:35:
[...]
Samen met de video die Smarter Every Day maakte met Tory Bruno zijn dit inderdaad Gouden Video's. Echt geweldig spul. Super interessant, geen PR gelul. Bovendien erg leuk om te zien dat deze mannen écht goed weten waar ze het over hebben. Eerlijk gezegd weet ik niet of Bezos en Branson er ook zoveel van weten. Niet dat dat moet, maar het voegt een extra dimensie toe.

Blue Origin mag me dan wel eens uitleggen, waarom ze dan toch nog 10 miljard nodig hebben, als ze maar 3 lanceringen nodig hebben, allemaal met bewezen technologie.
Wat een eikels.
Te vinden op hun website
NASA heeft dat argument al afgeschoten in hun beslissing op de aanbesteding.bottom line schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:23:
[Afbeelding]
Blue Origin mag me dan wel eens uitleggen, waarom ze dan toch nog 10 miljard nodig hebben, als ze maar 3 lanceringen nodig hebben, allemaal met bewezen technologie.
Wat een eikels.
Te vinden op hun website
De Lunar starship is pas de laatste lancering. Waarna 1 docking nodig is voor refueling. Dit zijn dan ook de enige 2 maneuvers die de missie in gevaar kunnen brengen. Als er iets mis gaat bij een van de eerdere lanceringen levert dat hooguit een vertraging op, geen verlies van payload.
En SpaceX heeft als 1 van hun milestones in de ontwikkeling een missie zitten om te bewijzen dat ze in orbit kunnen refuelen.
BN4 wordt op OLP gehezen. Of zo lijkt het iig.
TrekDr0p schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:39:
[YouTube: LIVE: Super Heavy Booster 4 Lifted to Orbital Launch Table]
BN4 wordt op OLP gehezen. Of zo lijkt het iig.
Van iets eerder:
Niet tijdens onze levensfase, maar wie weet waar de mens over 1000 jaar staat qua ruimtevaartbottom line schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:52:
Een krachtigere raket, buiten Starship 2.0/3.0/..., gaan we volgens mij ook nooit meer zien.
Jeff is out of options... De GAO heeft zijn protest tegen de procurement van Starship afgeschoten, en het extra budget wat door het Huis werd toegevoegd voor een 2e leverancier komt niet door de Senaat.bottom line schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:23:
[Afbeelding]
Wat een eikels.
Te vinden op hun website
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ziet er ook lekker nep uit dit plaatje.
Gewoon niet normaal hoe gruwelijk groot deze raket gaat worden.
Wellicht zie ik het verkeerd, maar staat 'ie nou op z'n kop? Ik zie namelijk bovenaan de poot"jes" zitten.
Uh, nee.Herax10NL schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:27:
[...]
Wellicht zie ik het verkeerd, maar staat 'ie nou op z'n kop? Ik zie namelijk bovenaan de poot"jes" zitten.
Bedoel je de 4 zwarte grid fins?
Rendezvouses 🤣 Nooit eerder dit woord in meervoud gezien.bottom line schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:23:
[Afbeelding]
Wat een eikels.
Te vinden op hun website
Hij zou eens op z'n bankrekening kunnen kijken als hij denkt dat zijn oplossing beter is...
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Tourniquet in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"Erazzzer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:50:
Crap, heb ik de Starliner launch gemist of hadden we een scrub?
Hopelijk tegen die tijd geen raketten maar echte ruimteschepen zoals uit sci-fi.XWB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:55:
[...]
Niet tijdens onze levensfase, maar wie weet waar de mens over 1000 jaar staat qua ruimtevaart
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Denk voor nu nog even weggehaald voor snel onderhoud en controles.XWB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:01:
De leidingen rond die motoren zien er best wel kwetsbaar uit, ik ben benieuwd of dit in latere iteraties nog weggewerkt gaat worden. Zoals in de renders zeg maag:
Die kunnen ze er later nog op zetten en dan zijn de zwarte drukvaten ook mooi weggewerkt
Geen idee, maar voorlopig niet denk ik. De launch table die ze hebben gebouwd biedt ook niet veel ruimte. Die skirt zou dan niet breder moeten zijn dan dat de nozzles van de raptors uitsteken.XWB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:01:
De leidingen rond die motoren zien er best wel kwetsbaar uit, ik ben benieuwd of dit in latere iteraties nog weggewerkt gaat worden. Zoals in de renders zeg maag:
[Afbeelding]
Raptor V2.0 is a major improvement in simplication, while also increasing thrust from ~185 tons to ~230 tons. Long-term goal is engine cost below $1000/ton of thrust.
— Elon Musk (@elonmusk) 29 juli 2021
Moving rocket to orbital launch pad pic.twitter.com/zZLiXIPD6M
— Elon Musk (@elonmusk) 4 augustus 2021
Toffe foto's in tweet.
o.a.:
[ Voor 68% gewijzigd door Tourniquet op 05-08-2021 00:10 ]
R2B2D-dark schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:00:
En nummer 2 heet R2D2

Detail van:
:strip_exif()/f/image/xRijMNYgrEvheqdHBhh4gfXe.jpg?f=fotoalbum_large)
bron
[ Voor 54% gewijzigd door Tourniquet op 05-08-2021 00:56 ]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Een hoop van die raptors gaan er terug af, nadat ze alles even op elkaar hebben gezet.Who Am I? schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:02:
Opvallend dat er veel raptors ongetest lijken. Blijkbaar zijn ze zo zeker van zichzelf dat ze het aandurven om de eerste fire onder de booster te doen bij een static fire. Ook een van de Rvac's heeft nog een witte binnenkant.
Dit is even gedaan ter promotie.
MEest gehoorde mening is echter dat SpaceX gewoon haast heeft en een volledig gestacked Starship willen tonen aan de wereld en ervaring ermee opdoen.Who Am I? schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:02:
Opvallend dat er veel raptors ongetest lijken. Blijkbaar zijn ze zo zeker van zichzelf dat ze het aandurven om de eerste fire onder de booster te doen bij een static fire. Ook een van de Rvac's heeft nog een witte binnenkant.
vele Raptors zijn ook niet helemaal aangesloten. Dus grootste kans is dat ze nu Fit-checks doen op de OLP, daarna Starship (2nd stage) stacken, Foto/persmoment, en daarna alles weer de-stacken, raptors eruit, cryo-testen, dan weer raptors eronder, en Static Fire
Ik weet soms niet helemaal wat ik van Musk moet vinden. Maar je kan niet ontkennen dat ie technische kennis heeft van een enorm hoog niveau. Hij lijkt op een hele andere manier te kijken naar het oplossen van problemen en het project an sich. Voor hem is de uitdaging 'mass manufacturing', niet eens het designen van een raket zelf. En dat zie je.... het tempo waarin de raptors en de boosters gemaakt worden nu is immens.
En dan nog een mooi stukje.... er worden gewoon Tesla Model 3 elektro motors gebruikt voor de grid fins, want "we already have them... why not use them". Mooi.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Dat zijn natuurlijk ook gewoon de lessen die hij geleerd heeft bij Tesla. Het meest baanbrekende van Starship is dat hij de ballen heeft om een raket-ontwikkeltraject aan te vliegen alsof het een auto-ontwikkeltraject is. Vanaf het begin wordt er volle bak op gerekend dat er honderden zoniet duizenden van deze raketten gebouwd gaan worden, en dagelijks gebruikt zullen worden. Dat is de grootste breuk met "old space", waar iedere lancering en iedere raket als iets bijzonders en unieks gezien wordt.armageddon_2k1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:53:
Hij lijkt op een hele andere manier te kijken naar het oplossen van problemen en het project an sich. Voor hem is de uitdaging 'mass manufacturing', niet eens het designen van een raket zelf.
Het is nu ook duidelijk waar die armen aan de binnenkant toe dienen. Ik dacht dat het holddown-clamps waren, maar het zijn eerder hold-up clamps. De opening zelf is veel groter dan de diameter van de raket en zodra de motoren er doorheen zijn klappen die armen naar binnen zodat hij daarop kan rusten.Tourniquet schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 00:06:
[Twitter]
Toffe foto's in tweet.
o.a.:
[Afbeelding]
Delightfully counterintuitive zullen we maar zeggen. Net zoals de launch tower die geen launch tower maar een landing tower is.
Klopt. Maar dat is door schade en schande gekomen. Hij legt zelf uit dat ze op die productielijn zich (achteraf) op het verkeerde punt concentreerden. Hij sliep letterlijk bij de productielijn totdat ie op een gegeven moment zich af ging vragen wát ze nu precies probeerden te optimaliseren: something that shouldn't exist... Vandaar die wijsheid. Op zich is dat de basis van leren; dat doe je immers van mislukkingen. En zij zijn niet bang om te falen Uiteraard doe je je best om het meteen goed te doen, maar nadenken, niet een suggestie van een stagière wegwuiven, maar serieus nemen en als het een goed idee lijkt, gewoon implementeren.armageddon_2k1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:53:
Ik weet soms niet helemaal wat ik van Musk moet vinden. Maar je kan niet ontkennen dat ie technische kennis heeft van een enorm hoog niveau. Hij lijkt op een hele andere manier te kijken naar het oplossen van problemen en het project an sich. Voor hem is de uitdaging 'mass manufacturing', niet eens het designen van een raket zelf. En dat zie je.... het tempo waarin de raptors en de boosters gemaakt worden nu is immens.
Ja, hier zijn de armen in uitgeklapte positie te zien:mcDavid schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:26:
[...]
Het is nu ook duidelijk waar die armen aan de binnenkant toe dienen. Ik dacht dat het holddown-clamps waren, maar het zijn eerder hold-up clamps. De opening zelf is veel groter dan de diameter van de raket en zodra de motoren er doorheen zijn klappen die armen naar binnen zodat hij daarop kan rusten.
Delightfully counterintuitive zullen we maar zeggen. Net zoals de launch tower die geen launch tower maar een landing tower is.
:strip_exif()/f/image/dmiEKDXBCVa60SurJJhEmBI1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou de onderste rand van de booster gewoon op die armen rusten en verder niets? Hoe zou dat dan gaan bij een static fire? Lijkt me dat ze ‘m dan wel vastzetten met wat bouten.
Dit design maakt een eventuele skirt wel lastig, dus vraag me echt af of die er nog wel komt.
Launch timer:
Geen launch.
/f/image/2IfYNCBOJHXU0OJt7TG36y0K.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TtM56cW1BEvkQHYXLoogZEo6.png?f=fotoalbum_large)