Webgnome schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:47:
En toch vraag ik mij af wat dit doet voor dat stukje water waar dat spul is neer gekomen. Want buiten dat er mensen op aarde wonen, wonen er ook gewoon belachelijk veel andere organismen. Daar lijken we nu gewoon even geen rekening mee te houden (as usual)? Gaat iemand dat spul proberen te bergen? Zaten er nog schadelijke stoffen in dat ruimtepuin? Dat soort dingen daar heeft bijna niemand het over..
In principe worden raket-onderdelen geleegd van energiehoudende spullen (zoals brandstof) zodra ze hun functie hebben volbracht. Dit heet
passivation in goed Engels. Dus veel chemische meuk hoeven we niet te verwachten. (Tenzij de Chinezen daar ook niet aan doen, maar dan moet je de schuld dus eerder bij de Chinezen leggen dan bij het aspect "terugkerend ruimtepuin" in het algemeen.)
Daarnaast maken die paar brokstukken echt niet uit in die huge-ass oceaan: we dumpen soms zelfs bewust zaken in de oceaan om een kunstmatig rif te veroorzaken. Zo heeft Curacao geprobeerd een kunstmatig rif te maken door
een sloot auto's en vrachtwagens te dumpen 
Webgnome schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:00:
@
wildhagen dus ik mag mij niet druk maken over 'die paar meter ruimtepuin' omdat we al andere problemen hebben? Wie zegt dat ik niet gewoon beide doe? Mensen moeten gewoon meer verantwoordelijkheid tonen. En bij dit soort projecten moet dat, vind ik persoonlijk, gewoon mee genomen worden in het proces. Dat we andere problemen hebben zoals het plasticsoup probleem doet daar niets aan af.
Veel mensen doen nu net, omdat het ergens in de indische oceaan is gestort, alsof het geen probleem meer is maar dat is het natuurlijk wel.
Dus nee, je hoeft je echt niet druk te maken over een paar ton staal wat midden in een oceaan terecht komt.
Dan kun je je bloeddrukstijging beter gebruiken door je zorgen te maken van klimaatverandering door gebruik van fossiele brandstoffen of micro-plastics zoals @
wildhagen ook al aangaf. Of rij jij al 100 % groen in een Tesla (voor zover die groen is) op 100 % groene stroom? En koop je alleen duurzame kleding zonder kunststof-vezelfs erin verwerkt (want bij elke wasbeurt komen daar micro-plastics bij vrij, die niet uit het riool gefilterd worden)

Nee, dat is het niet. Je schrijft "natuurlijk", maar zo natuurlijk is dat helemaal niet. Je moet het in perspectief zien.
[
Voor 24% gewijzigd door
Osiris op 09-05-2021 12:08
]