• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
JohnnieWbl schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:53:
[...]

Waarom zou het een het ander uit moeten sluiten? Is het te veel gevraagd om verantwoordelijk te eisen van degenen die deze prestigieuze projecten aangaan?
Dat het nogal hypocriet is om te klagen over die paar meter ruimtepuin, maar we wel vrolijk wegkijken bij het storten van dagelijks (!) vele tonnen aan plastic en andere troep in diezelfde oceanen.

Als je de oceanen wil schoonmaken win je veel meer met aanpakken van het laatste dan van het eerste.

Virussen? Scan ze hier!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:11
@wildhagen dus ik mag mij niet druk maken over 'die paar meter ruimtepuin' omdat we al andere problemen hebben? Wie zegt dat ik niet gewoon beide doe? Mensen moeten gewoon meer verantwoordelijkheid tonen. En bij dit soort projecten moet dat, vind ik persoonlijk, gewoon mee genomen worden in het proces. Dat we andere problemen hebben zoals het plasticsoup probleem doet daar niets aan af.

Veel mensen doen nu net, omdat het ergens in de indische oceaan is gestort, alsof het geen probleem meer is maar dat is het natuurlijk wel.

Strava | AP | IP | AW

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Webgnome schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:47:
En toch vraag ik mij af wat dit doet voor dat stukje water waar dat spul is neer gekomen. Want buiten dat er mensen op aarde wonen, wonen er ook gewoon belachelijk veel andere organismen. Daar lijken we nu gewoon even geen rekening mee te houden (as usual)? Gaat iemand dat spul proberen te bergen? Zaten er nog schadelijke stoffen in dat ruimtepuin? Dat soort dingen daar heeft bijna niemand het over..
In principe worden raket-onderdelen geleegd van energiehoudende spullen (zoals brandstof) zodra ze hun functie hebben volbracht. Dit heet passivation in goed Engels. Dus veel chemische meuk hoeven we niet te verwachten. (Tenzij de Chinezen daar ook niet aan doen, maar dan moet je de schuld dus eerder bij de Chinezen leggen dan bij het aspect "terugkerend ruimtepuin" in het algemeen.)

Daarnaast maken die paar brokstukken echt niet uit in die huge-ass oceaan: we dumpen soms zelfs bewust zaken in de oceaan om een kunstmatig rif te veroorzaken. Zo heeft Curacao geprobeerd een kunstmatig rif te maken door een sloot auto's en vrachtwagens te dumpen :P
Webgnome schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:00:
@wildhagen dus ik mag mij niet druk maken over 'die paar meter ruimtepuin' omdat we al andere problemen hebben? Wie zegt dat ik niet gewoon beide doe? Mensen moeten gewoon meer verantwoordelijkheid tonen. En bij dit soort projecten moet dat, vind ik persoonlijk, gewoon mee genomen worden in het proces. Dat we andere problemen hebben zoals het plasticsoup probleem doet daar niets aan af.

Veel mensen doen nu net, omdat het ergens in de indische oceaan is gestort, alsof het geen probleem meer is maar dat is het natuurlijk wel.
Dus nee, je hoeft je echt niet druk te maken over een paar ton staal wat midden in een oceaan terecht komt.

Dan kun je je bloeddrukstijging beter gebruiken door je zorgen te maken van klimaatverandering door gebruik van fossiele brandstoffen of micro-plastics zoals @wildhagen ook al aangaf. Of rij jij al 100 % groen in een Tesla (voor zover die groen is) op 100 % groene stroom? En koop je alleen duurzame kleding zonder kunststof-vezelfs erin verwerkt (want bij elke wasbeurt komen daar micro-plastics bij vrij, die niet uit het riool gefilterd worden) ;)
Webgnome schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:00:
Nee, dat is het niet. Je schrijft "natuurlijk", maar zo natuurlijk is dat helemaal niet. Je moet het in perspectief zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 09-05-2021 12:08 ]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik kreeg de indruk vooraf dat de evt. brokstukken verspreid neer zouden komen over een gebied van tientallen km2. Dan is 50km niet zo ver weg, maar dan is een vast punt ook wat vreemd ;)

• wildhagen
  • Niet online
rik86 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:09:
Ik kreeg de indruk vooraf dat de evt. brokstukken verspreid neer zouden komen over een gebied van tientallen km2. Dan is 50km niet zo ver weg, maar dan is een vast punt ook wat vreemd ;)
Tracken van alle losse onderdelen (want zo'n stuk ruimtepuin valt uit elkaar bij re-entry) lijkt me dan ook vrij lastig, zeker in zo'n afgelegen en nauwelijks bewoond gebied.

Virussen? Scan ze hier!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-01 16:43
Osiris schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:04:
Nee, dat is het niet. Je schrijft "natuurlijk", maar zo natuurlijk is dat helemaal niet. Je moet het in perspectief zien.
Dat perspectief is natuurlijk subjectief, waarschijnlijk heb je gelijk dat de gevolgen in dit geval beperkt/nihil zijn als je in het perspectief van "het milieu" plaatst. Plaats je deze situatie in het perspectief van de huidige ontwikkelingen in spaceflight (meer/groter/verder/sneller) dan vind ik het raar als je slechts je schouders ervoor ophaalt en met het argument komt dat er ergere dingen zijn om je druk over te maken (dat doet namelijk niet ter zake). Het gemak waarmee soms de schouders wordt opgehaald baart me zorgen.

Ik vergelijk het met de lanceringen van SpacX in Boca Chica, daar lanceren ze in een gebied met veel vogels (en andere flora/fauna). Vind de vraag "welke gevolgen accepteren we als aanvaardbaar risico" meer dan terecht, en in het geval van deze Long March gaat het de gehele wereldbevolking zowat aan. Als de gevolgen mondiaal zijn, waarom is het raar om te eisen dat de verantwoordelijken aan mondiale regels moeten voldoen die iedereen beschermen?
Osiris schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:04:Daarnaast maken die paar brokstukken echt niet uit in die huge-ass oceaan: we dumpen soms zelfs bewust zaken in de oceaan om een kunstmatig rif te veroorzaken. Zo heeft Curacao geprobeerd een kunstmatig rif te maken door een sloot auto's en vrachtwagens te dumpen :P
Een virus spuiten we soms zelf ook in omdat de wijze waarop, het doel en de gevolgen anders zijn.

• thijsco19
  • Laatst online: 22:10

thijsco19

KTM 990 SMT

Hoe makkelijk er nu gesproken word door sommigen dat het geen probleem is om afval te dumpen vind ik toch wel jammer.

Tuurlijk zijn die paar brokstukjes niet direct een heel groot probleem. Maar als we zo blijven denken worden de paar brokstukjes steeds groter en meer en word het wel een probleem.

Dus imo heeft Webgnome zeker een punt.
Ook typerend is de reactie van wildhagen; "Op 3.5 tot 7 kilometer diepte (want zo diep is de Indische Oceaan) leeft relatief weinig meer."
Juist op die dieptes, en dieper, leven bijzondere levende wezens die we juist moeten beschermen en moeten onderzoeken hoe ze daar kunnen leven.

Er zijn verschillende documentaires / programma's over het diepzee leven. Ook met een simpele google zoektocht zie je dat die diepte geen eens zo diep is dat er geen levensvormen meer kunnen leven.

Dat gezegd hebbende is het inderdaad een lastig onderwerp, juist omdat dit relatief gezien een zeer kleine vervuiling is. En voor het meeste effect onze energie moeten richten op bijvoorbeeld al het plastic afval, dat wel zelf creëren.

Maar zeg alsjeblieft niet dat dit afval geen probleem is!

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Osiris
  • Niet online
JohnnieWbl schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:32:
[...]

Dat perspectief is natuurlijk subjectief, waarschijnlijk heb je gelijk dat de gevolgen in dit geval beperkt/nihil zijn als je in het perspectief van "het milieu" plaatst. Plaats je deze situatie in het perspectief van de huidige ontwikkelingen in spaceflight (meer/groter/verder/sneller) dan vind ik het raar als je slechts je schouders ervoor ophaalt en met het argument komt dat er ergere dingen zijn om je druk over te maken (dat doet namelijk niet ter zake). Het gemak waarmee soms de schouders wordt opgehaald baart me zorgen.
En ook dat moet je uiteraard in perspectief zien. Als er in de toekomst dagelijks tientallen stukken ruimtepuin neerkomen in de oceaan op een specifiek plekje, dan is dat natuurlijk een andere situatie dan hoe het nu is. Het is natuurlijk prima om vooruit te denken ten op zichte van hoe dit zich gaat ontwikkelen, maar om nou al op dit moment moord en brand te schreeuwen, nee, dat vind ik wat excessief.
JohnnieWbl schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:32:
[...]

Een virus spuiten we soms zelf ook in omdat de wijze waarop, het doel en de gevolgen anders zijn.
Beetje bijzondere vergelijking, maar of de gevolgen ook anders zijn weet je helemaal niet. Het is immers helemaal niet bewezen of die stukken ruimtepuin ook daadwerkelijk schadelijk voor het milieu zijn, tot nog toe heb ik alleen maar aannames gehoord waar ik zelf mijn twijfels bij heb.
thijsco19 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:49:
Maar zeg alsjeblieft niet dat dit afval geen probleem is!
Dit afval is geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 09-05-2021 13:09 ]

• JohnnieWbl
  • Laatst online: 26-01 16:43
Osiris schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:08:
Beetje bijzondere vergelijking, maar of de gevolgen ook anders zijn weet je helemaal niet. Het is immers helemaal niet bewezen of die stukken ruimtepuin ook daadwerkelijk schadelijk voor het milieu zijn, tot nog toe heb ik alleen maar aannames gehoord waar ik zelf mijn twijfels bij heb.
Niet perfect nee maar wel treffend, ook al weet ik inderdaad niet wat de precieze gevolgen zijn (en mijn conclusie is daarom dat je beter voorzichtig kunt zijn ipv dit klakkeloos te accepteren).
Bij de andere 2 lijkt het verschil mij evident:
methode: gecontroleerd, zonder angst dat er elders op de wereld auto's kunnen terechtkomen versus ongecontroleerd "op hoop van zege" met risico op ruimtepuin voor een redelijk deel van de aarbol;
doel: geld verdienen door lokale toeristen/duikers te plezieren (daarbij ze bewust te maken van de werking van riffen/het belang van een scone oceaan) versus.. geen doel. Het is immers een (onbedoeld als ik de info tot nu toe correct heb) gevolg van een prestigestrijd tussen 2 aardse grootmachten.

Ik vind ruimteprojecten harstikke interessant, ook met mijn gebrekkige kennis op veel terreinen, maar hoop wel dat Verantwoordelijkheid een paar plekken naar voren wordt geschoven op de prioriteitenlijst van de deelnemers. Waarschijnlijk (leert de geschiedenis ons) zal dit moeten worden afgedwongen dus het lijkt mij goed dit soort lessen te gebruiken om wetgeving op te stellen ipv onze schouders op te halen.

• BadRespawn
  • Laatst online: 06:39
Osiris schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:08:
[...]

Als er in de toekomst dagelijks tientallen stukken ruimtepuin neerkomen in de oceaan op een specifiek plekje
Niet dagelijks, maar als routine wordt al decennia lang dergelijk puin (raket onderdelen die nodig waren om een satelliet in orbit te brengen) gedumpt op een specifiek plekje in de oceaan: Wikipedia: Spacecraft cemetery
Mogelijk niet uitsluitend maar wel hoofdzakelijk daar, en tegenwoordig zo'n beetje wekelijks, dwz bij bijna iedere lancering. Uitzondering zijn de stages die ruimtesondes die naar elders in het zonnestelsel worden gestuurd, op ontsnappingssnelheid brengen.
Dan nog valt de milieuschade daarvan in het niet bij alle andere vervuiling die we produceren.

[ Voor 5% gewijzigd door BadRespawn op 09-05-2021 13:47 ]

Trump II - Project 2025 tracker

• Osiris
  • Niet online
JohnnieWbl schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Niet perfect nee maar wel treffend, ook al weet ik inderdaad niet wat de precieze gevolgen zijn (en mijn conclusie is daarom dat je beter voorzichtig kunt zijn ipv dit klakkeloos te accepteren).
Bij de andere 2 lijkt het verschil mij evident:
methode: gecontroleerd, zonder angst dat er elders op de wereld auto's kunnen terechtkomen versus ongecontroleerd "op hoop van zege" met risico op ruimtepuin voor een redelijk deel van de aarbol;
doel: geld verdienen door lokale toeristen/duikers te plezieren (daarbij ze bewust te maken van de werking van riffen/het belang van een scone oceaan) versus.. geen doel. Het is immers een (onbedoeld als ik de info tot nu toe correct heb) gevolg van een prestigestrijd tussen 2 aardse grootmachten.
Het voorbeeld van de autowrakken was met name bedoeld om aan te geven dat man-made objecten in de oceaan niet per se schadelijk zijn voor het waterleven. En dan hebben we het nog over oceaan dicht bij de kust (=veel leven) versus midden in de oceaan (weldegelijk leven natuurlijk, maar volstrekt niet te vergelijken met een rif).

Overigens kun je je denk ik beter druk maken over alle SpaceX-raketten. Denk maar eens na, wat heeft meer impact, een handjevol stages van een Long March voor een ruimtestation of de tientallen 2e stages van SpaceX waar je nooit iemand over hoort vanwege de StarLink-missies? Daar hoor je ook nooit iemand over ;)

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Osiris schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:46:
[...]
de tientallen 2e stages van SpaceX waar je nooit iemand over hoort vanwege de StarLink-missies? Daar hoor je ook nooit iemand over ;)
Naar mijn weten worden die allemaal in een de-orbit baan gestuurd en branden ze op in de atmosfeer.
Mogelijk dat niet alles 100% opbrand, en dan is dat uiteraard ook een probleem.

Dus wat wil je nu zeggen met die opmerking?

Begrijp mij niet verkeerd, ben geen 'milieu gekkie', maar we moeten echt niet doen alsof dat afval geen probleem is.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Osiris
  • Niet online
thijsco19 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Naar mijn weten worden die allemaal in een de-orbit baan gestuurd en branden ze op in de atmosfeer.
Er komen inderdaad weldegelijk zaken daarvan retour op aarde. Zie bijvoorbeeld toen op 26 maart j.l. een SpaceX second stage niet fatsoenlijk werd gedeorbit, maar boven land de atmosfeer binnenkwam:

Debris from SpaceX rocket launch falls on farm in central Washington
Dat alles, zoals de hele tijd, in perspectief gezien moet worden. En je je waarschijnlijk drukker zou moeten maken over alle SpaceX-lanceringen dan die paar Long Marches.
Begrijp mij niet verkeerd, ben geen 'milieu gekkie', maar we moeten echt niet doen alsof dat afval geen probleem is.
Ik denk dat we vooral moeten waken voor excessen. Ik lees hier nu voornamelijk paniekerige reacties die niet gestaafd zijn op feiten, maar met name op onderbuikgevoelens en aannames. Ik denk dat we daar ook voor moeten waken. De onderbuik is, naast angst, ook een slechte raadgever.

Dat gezegd hebbende zijn al mijn posts ook niet gestaafd op feiten, maar ook op aannames dat het allemaal wel mee valt met de impact op 't milieu. Dus in dat opzichte kunnen we 't hier ook maar beter bij laten en gedegen onderzoek afwachten B)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 19:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Juist omdat China goed is in opschalen, moeten ze hier geen gewoonte van maken en heeft de ophef een functie :)
Of het doelmatig is weet ik niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-01 19:49
[...]

Eens, maar er is wel een verschil tussen een gecontroleerde de-orbit baan waar bij je op neerstorten in de oceaan mikt dan maar zien waar iets neerkomt.

• wildhagen
  • Niet online
Een Amerikaanse ruimtesonde begint aan zijn twee jaar durende terugreis naar aarde. De OSIRIS-REx verlaat maandag de ruimterots Bennu, waar het materiaal van de planetoïde heeft verzameld.

Het onbemande ruimtevaartuig heeft een lange vlucht voor de boeg: naar verwachting landt hij pas in september 2023 op aarde. Daarna gaan wetenschappers het gruis bestuderen.

De OSIRIS-REx had in oktober ongeveer 60 gram steentjes en stof opgezogen van de planetoïde Bennu. Dat gebeurde op bijna 333 miljoen kilometer afstand van de aarde. De planetoïdemonsters zijn verzameld in een bakje aan boord van de ruimtesonde.

Wetenschappers willen het gruis bestuderen om een beter beeld te krijgen van het ontstaan van ons zonnestelsel. Ook hopen ze aanwijzingen te vinden over het ontstaan van het leven op aarde. Voor de Amerikanen is het de eerste keer dat ze materiaal van een planetoïde ophalen. Japan ging ze voor met de missies Hayabusa en Hayabusa2.

De motoren van de OSIRIS-REx moeten maandag rond 22.00 uur (Nederlandse tijd) ervoor zorgen dat de sonde wegvliegt van de planetoïde. De terugvlucht duurt ruim twee jaar.

Dat betekent dat het vaartuig niet naar de aarde moet vliegen, maar naar de plek waar de aarde in 2023 staat. Om daar te komen, zal hij twee keer rond de zon vliegen en een afstand van 2,3 miljard kilometer afleggen. Op 24 september 2023 moet de capsule landen in de Amerikaanse staat Utah.

De OSIRIS-REx werd in 2016 gelanceerd. De missie kost ongeveer 1 miljard dollar (ruim 822 miljoen euro).
Bron: Ruimtesonde VS begint aan twee jaar durende terugreis naar aarde

Wikipedia: OSIRIS-REx

Wikipedia: 101955 Bennu

Virussen? Scan ze hier!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:49
De nieuwe ASDS 'A Shortfall of Gravitas' van SpaceX is eindelijk onder constructie!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E0-OJzeWUAEtmhm?format=jpg&name=large

Meer foto's:
https://twitter.com/Sauss.../1391487119936397321?s=20

Meer info:
https://spacexfleet.com/w...all-of-gravitas-droneship via https://twitter.com/SpaceXFleet

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-01 14:20
Dat wordt het derde droneship. Ik las ook iets over weer een octograbbber, maar daar ging Spacex toch mee stoppen (het opvangen van nosecones)?

• Spooksel
Octrograbber is een robot die de eerste trap verankert nadat die geland is op een droneschip, daar is inmiddels ook een 3e van in aanbouw welke dus op 'A Shortfall of Gravitas' gaat dienen.

Waar jij op doelt is dat SpaceX de schepen Ms. Tree en Ms. Chief niet langer leased en inderdaad gestopt is met het proberen actief te vangen van fairing helften in een groot net. Wat ze nu doen is gewoon 1 schip erop uit sturen welke een grote kraan aan boord heeft, dit schip vist dan gewoon 1 of beide helften van de fairing uit het water en brengt die aan wal voor hergebruik.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-01 14:20
Dank voor je verhelderende antwoord. Ik was dus in de bonen.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
thijsco19 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:49:
Hoe makkelijk er nu gesproken word door sommigen dat het geen probleem is om afval te dumpen vind ik toch wel jammer.

Juist op die dieptes, en dieper, leven bijzondere levende wezens die we juist moeten beschermen en moeten onderzoeken hoe ze daar kunnen leven.

Er zijn verschillende documentaires / programma's over het diepzee leven. Ook met een simpele google zoektocht zie je dat die diepte geen eens zo diep is dat er geen levensvormen meer kunnen leven.
Dus wacht.
De ruimte mogen we niet onderzoeken, maar de wezens die in de diepzee leven mogen we wel ten volle analyseren?
En wat is dan het verschil met de walgelijke praktijken van wetenschappelijke walvisjacht? Want die wezens op 7km diepte worden ook gewoon weggehaald uit hun omgeving, om fatsoenlijk onderzocht te worden. En niet 1 exemplaar maar massaal. Om nog maar te zwijgen van welk afval we dan achter zullen laten tijdens deze expedities.

En wat is het verschil met een stuk ruimtepuin of een schip dat op dezelfde plaats zinkt? Met het grote verschil dat er in die boot nog honderd ton meer schadelijk materiaal kan / zal zitten. Misschien verbieden we dan ook ineens beter de scheepvaart. En doe dan ineens de luchtvaart ook. Want wie weet waar MH370 is neergestort. Zou wel eens in de nest kunnen zijn van de Loch Ness nakomelingen.

Nee, ofwel is het stil blijven staan, en elk wezen zijn eigen ding te laten doen,
Ofwel is het ontdekkingsreizen.
Maar diepzee is net hetzelfde als ruimtevaart. Dus kom niet schijnheilig doen dat het een wel mag, het ander niet.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

bottom line schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:07:
Dus kom niet schijnheilig doen dat het een wel mag, het ander niet.
Joh, dat zeg ik ook nergens.?! 8)7

Het ging om afval die we in de oceaan neer pleuren. Sommigen praatte er wel erg makkelijk over dat het geen kwaad kan.

Dus ik geef aan dat er op die dieptes weldegelijk wezens leven die zeer waarschijnlijk net zo Interessant zijn als de ruimtevaart.

Ik juich verder de ruimtevaart ook toe.

Waar jij die 'walgelijke wetenschappelijke walvisjacht' opeens vandaan haalt vraag ik mij af.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 23:01
thijsco19 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:25:
Waar jij die 'walgelijke wetenschappelijke walvisjacht' opeens vandaan haalt vraag ik mij af.
Hij doelt op de Japanners die walvissen vangen voor consumptie, maar volgens eigen zeggen "voor wetenschappelijk onderzoek".

Verder snap ik zijn logica ook niet zo. En volgens mij zwemmen walvissen niet op 7km diepte.

[ Voor 8% gewijzigd door torp op 10-05-2021 16:47 ]

• torp

NASA JPL geeft wat technische uitleg over Ingenuity.
First of all, the four feet keep the helicopter stable and upright, even when it’s not flying! Any tip-over of the aircraft would almost certainly leave the blades damaged and unable to fly. A common question, especially for those who have seen the movie The Martian, is whether Ingenuity would get blown over by the strong Martian winds or flung aloft by one of the dust devils that commonly pass through the area. Thanks to the thin atmosphere (1% of Earth’s), wide landing gear stance (45° tip-over angle), and low center of gravity (40% of the mass is in the fuselage), the parked helicopter can easily withstand winds in excess of 135 mph, far beyond what we expect to encounter.
Lees verder over de veerkrachtige poten die werken als antikreukelzone: https://mars.nasa.gov/tec...eet-firmly-on-the-ground/

[ Voor 4% gewijzigd door torp op 10-05-2021 23:36 ]

• Osiris
  • Niet online
Misschien kunnen ze ook leren wat zachter te landen :+

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 01:25

Felyrion

goodgoan!

Nog wat mooiere/betere beelden van de SN15 test van Cosmic Perspective :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:45

bakvis

Tweakers.Nerd

bakvis schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Ze hebben de landing legs verwijderd van SN15. Bovenstaande bericht zou dus betekenen: nieuwe landing legs monteren en vliegen met die graan silo!
As we speak wordt SN15 weer op het launch pad getakeld. Ik denk dat we daarmee het antwoord hebben op bovenstaande vraag. Zie de stream van nasaspaceflight.
YouTube: [LIVE] Starship SN15 Lift onto Pad B [No Commentary]

Mijn Specs

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

bakvis schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:18:
[...]

As we speak wordt SN15 weer op het launch pad getakeld. Ik denk dat we daarmee het antwoord hebben op bovenstaande vraag. Zie de stream van nasaspaceflight.
YouTube: [LIVE] Starship SN15 Lift onto Pad B [No Commentary]
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze dat doen om bij de raptors te kunnen komen om ze eronderuit te halen. Ze zetten ze er ook vaak pas onder op de launch mount. Maar wie weet :9

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ook voor vervoer is het toch logisch om sn15 op de launch mount te plaatsen?
bakvis schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:44:
[...]

Hij stond al op de transporters, dus als ze hem naar de high bay wouden sturen voor onderzoek hadden ze dat meteen kunnen doen.
Ah, dat had ik effe gemist.

[ Voor 64% gewijzigd door thijsco19 op 12-05-2021 11:28 ]

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

thijsco19 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:37:
Hij stond al op de transporters, dus als ze hem naar de high bay wouden sturen voor onderzoek hadden ze dat meteen kunnen doen.

Mijn Specs

• Spooksel
En wat dan nog al zetten ze er 3 nieuwe Raptors onder, boeiend. Die swap kan in een dag, maybe twee, gedaan worden. Static fire d'r op en vliegen maar weer :)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

thijsco19 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:37:
Zit de echte launch mount niet vast met alle buizen etc? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-01 17:23
Sinds de launch mount een keer een stukje mee de lucht in ging bij een static fire hebben ze een meer permanente oplossing gebouwd😅

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Oh ja... NVM. |:( O-) :9

• torp

Helaas werkt het niet met mijn rood-groene Philips 3D-brilletje (jaren 80), want je hebt een rood-blauw brilletje nodig :(

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SN15 flight recap stream met de details zonder hapering.

Bij het uitklappen van de poten hebben ze duidelijk iets van een veer mechanisme toegevoegd oid om te zorgen dat ze netjes uitklappen.

PSN

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 15:06

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op de FCC website staat een document voor de plannen voor de eerste orbital vlucht van Starship:
https://apps.fcc.gov/els/GetAtt.html?id=273481&x=

Het plan is dus dat de booster offshore landt in de Golf van Mexico. De second stage krijgt een (zachte) splashdown in de buurt van Hawaï. Als alles goed gaat bij reentry natuurlijk. :+
The Starship Orbital test flight will originate from Starbase, TX. The Booster stage will separate approximately 170 seconds into flight. The Booster will then perform a partial return and land in the Gulf of Mexico approximately 20 miles from the shore. The Orbital Starship will continue on flying between the Florida Straits. It will achieve orbit until performing a powered, targeted landing approximately 100km (~62 miles) off the northwest coast of Kauai in a soft ocean landing.

[ Voor 50% gewijzigd door Tourniquet op 14-05-2021 00:46 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Lijkt mij een goede keuze om Starship vanaf die hoogte in het water terecht te laten komen zolang SpaceX het landen nog niet onder controle heeft.

March of the Eagles

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 11:43
Het landen is het probleem niet meer.
Maar ze verwachten dat hij bij re-entry uit elkaar zal klappen. En dat kan dan maar beter boven de oceaan.

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Als deze landing van de Super Heavy eind dit jaar moet gaan plaats vinden, dan moet platform Phobos wel klaar zijn, de toren en accomodaties zijn al verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E1Na4GQXoAAZGMJ?format=jpg&name=medium

https://twitter.com/Herbo/status/1392556639434256390

[ Voor 22% gewijzigd door Intheweb op 14-05-2021 10:24 ]

Doe maar een onsje meer...

• wildhagen
  • Niet online
China staat op het punt een onbemande verkenner op Mars te laten landen. Het karretje moet ergens in de komende dagen voorzichtig neerkomen op het oppervlak van de rode planeet, maakte de China National Space Administration vrijdag bekend.

Het karretje heeft de naam Zhurong gekregen en is vernoemd naar een god van vuur in Chinese mythes. Met de Zhurong wil China sporen van leven vinden en het oppervlak en de bodem van Mars in kaart brengen. China kan het derde land worden dat erin slaagt een 'rover' gecontroleerd op Mars te laten landen, na de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten.

Het karretje vloog naar Mars aan boord van de ruimtesonde Tianwen-1, die in juli gelanceerd werd. In februari kwam het vaartuig aan bij Mars, na een moeilijke oversteek van 470 miljoen kilometer in ongeveer tweehonderd dagen tijd. Vanuit een baan rond Mars zocht de Tianwen-1 een geschikte plek voor de Zhurong om te landen. Dat is Utopia Planitia geworden, een hoogvlakte op het noordelijk halfrond van Mars.
Bron: China wil komende dagen verkenner op Mars laten landen

Info is te lezen op Wikipedia: Tianwen-1, voor zowel het ruimtevaartuig als de lander/rover zelf :)

Virussen? Scan ze hier!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Huh, gecontroleerd en zacht op het oppervlak laten landen is toch niet helemaal de stijl van China?! ;)

• wildhagen
  • Niet online
vanaalten schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:02:
Huh, gecontroleerd en zacht op het oppervlak laten landen is toch niet helemaal de stijl van China?! ;)
Waarom niet? Ze hebben al vaker een landing uitgevoerd. De Chang'e 5 is bijvoorbeeld succesvol geland op de maan, net zoals zijn voorganger Chang'e 4, die de Yutu-2 rover afgezet heeft, en die nog steeds zijn rondjes maakt op de maan. Als eerste rover op de achterkant van de maan zelfs.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 14-05-2021 13:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:23
ik denk dat er hier gerefereerd wordt naar de Lange val 5B van vorige week. ;)

• wildhagen
  • Niet online
__R__ schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:50:
[...]

ik denk dat er hier gerefereerd wordt naar de Lange val 5B van vorige week. ;)
Ah, dat verklaar het, ik doe niet aan dat soort kinderachtig gedoe. Ik houd het liever inhoudelijk :)

Virussen? Scan ze hier!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Intheweb schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:13:
Als deze landing van de Super Heavy eind dit jaar moet gaan plaats vinden, dan moet platform Phobos wel klaar zijn, de toren en accomodaties zijn al verwijderd.

[Afbeelding]

https://twitter.com/Herbo/status/1392556639434256390
Behalve als het om een landing in zee gaat, dat is niet heel erg duidelijk op te maken uit het document.

March of the Eagles

• chevsticks
Wordt ook een water landing, voor zover ik weet gaan ze de boosters vangen met de launch tower en die is tegen die tijd nog verre van klaar.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

chevsticks schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:34:
Wordt ook een water landing, voor zover ik weet gaan ze de boosters vangen met de launch tower en die is tegen die tijd nog verre van klaar.
Het lijkt me juist duidelijk uit het document dat de bedoeling is dat de booster echt zal landen. Waarom zouden ze anders onderscheid maken tussen “booster landing” en “ship splashdown”?

Bij het flight profile staat ook “soft ocean landing” bij Starship en “land” bij de booster.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-01 19:49
chevsticks schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:34:
Zelfde als met Falcon. Bij zware payloads kan de booster niet meer terugkeren naar de lanceer locatie.
Vandaar de landingen op het water.

Voor nu is het belangrijkste om te zien kan er in de ruimte komen en hoe gedraagd alles zich.
Zal wel een poging gedaan worden om op het water te landen om te kijken of de procedure werkt maar zonder platform wordt het plons.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
chevsticks schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 06:26:
Maar ze verwachten dat hij bij re-entry uit elkaar zal klappen. En dat kan dan maar beter boven de oceaan.
Dat betekent dat er nog een design update aankomt, indien SN20 niet sterk genoeg is om re-entry te overleven. Benieuwd wanneer Musk weer eens met een algemene Starschip update komt.

March of the Eagles

• Osiris
  • Niet online
chevsticks schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 06:26:
Nou, we hebben één succesvolle landing gezien. Ik zou daardoor écht niet durven te beweren dat landen geen enkel probleem meer is.

Eén zwaluw maakt nog geen zomer ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Daarbij, landen uit orbit is een totaal ander kaliber dan van 10 km hoogte. Starschip heeft nog nooit een re-entry burn uitgeprobeerd, er kan nog zoveel misgaan voor dit allemaal onder de knie is :p

March of the Eagles

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

XWB schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:36:
Daarbij, landen uit orbit is een totaal ander kaliber dan van 10 km hoogte. Starschip heeft nog nooit een re-entry burn uitgeprobeerd, er kan nog zoveel misgaan voor dit allemaal onder de knie is :p
Voor zover ik het begrijp is het de bedoeling dat starship géén re-entry burn gaat doen maar dat alle snelheid door wrijving verloren moet gaan. Vandaar ook de heat tiles aan één kant. Oftewel, belly first de atmosfeer in.
Niet dat dat alles nou ineens veel éénvoudiger maakt natuurlijk :+

• wildhagen
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:43:
[...]

Bron: China wil komende dagen verkenner op Mars laten landen

Info is te lezen op Wikipedia: Tianwen-1, voor zowel het ruimtevaartuig als de lander/rover zelf :)
Zhurong has landed :)
Een onbemande Chinese verkenner is zaterdagochtend succesvol geland op de planeet Mars. Dat melden Chinese staatsmedia, verwijzend naar de China National Space Administration. De landing van Zhurong, zoals de verkenner heet, is een triomf voor Peking, dat steeds meer ambities heeft op het gebied van ruimtevaart.

Zhurong moest om een goede landing te maken eerst de 'zeven minuten van doodsangst' doormaken. De daling door de atmosfeer van Mars geldt als verraderlijk en is voor een aantal missies een brug te ver gebleken.

Als alles volgens plan gaat, zal de verkenner nog enkele dagen in het ruimtevaartuig blijven voor tests. Daarna zal het zich aansluiten bij een Amerikaanse verkenner die in februari landde op de rode planeet. Het doel is een ijzig deel van Mars, bekend als Utopia Planitia, te onderzoeken.

Als het China daadwerkelijk is gelukt om een 'rover' gecontroleerd op Mars te laten landen, is het het derde land na de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten dat daarin is geslaagd.
Aldus Onbemande Chinese verkenner geland op Mars

Virussen? Scan ze hier!

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Kom op China, pictures or it didn't happen |:(

Steam: Grim

• chevsticks
Tourniquet schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:42:
[...]

Het lijkt me juist duidelijk uit het document dat de bedoeling is dat de booster echt zal landen. Waarom zouden ze anders onderscheid maken tussen “booster landing” en “ship splashdown”?

Bij het flight profile staat ook “soft ocean landing” bij Starship en “land” bij de booster.
De booster krijgt geen landing legs, dus hij kan alleen maar door het de tower gevangen worden. Beide platformen die nu omgebouwd worden zullen rond juni/juli echt nog geen functionerende toren hebben.

De toren bij het OLP zal nog niet eens een catch mechanisme hebben. Dus veel meer dan een water landing zal er niet in zitten.
XWB schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:55:
[...]

Dat betekent dat er nog een design update aankomt, indien SN20 niet sterk genoeg is om re-entry te overleven. Benieuwd wanneer Musk weer eens met een algemene Starschip update komt.
Als ze het huidige ritme aanhouden dan zal SN24/25 een design update krijgen. Tot nu toe zitten er steeds 4 a5 prototypes tussen de grotere updates.
Osiris schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:30:
[...]

Nou, we hebben één succesvolle landing gezien. Ik zou daardoor écht niet durven te beweren dat landen geen enkel probleem meer is.

Eén zwaluw maakt nog geen zomer ;)
SpaceX lijkt er anders over de denken ;)
Felyrion schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 00:21:
[...]

Voor zover ik het begrijp is het de bedoeling dat starship géén re-entry burn gaat doen maar dat alle snelheid door wrijving verloren moet gaan. Vandaar ook de heat tiles aan één kant. Oftewel, belly first de atmosfeer in.
Niet dat dat alles nou ineens veel éénvoudiger maakt natuurlijk :+
Je krijgt een re-entry burn om hem uit orbit te krijgen en daarna zal door wrijving inderdaad de snelheid eruit gehaald worden. Volgens Elon Musk (een tweet van een aantal weken geleden) is er weinig kans dat ze het in 1 keer voor elkaar krijgen, vandaar de landing in zee boven een onbewoond stuk oceaan/ eilanden gebied in de buurt van kwajalein (waar hun 1e lanceringen vandaan gebeurden). Dus het cirkeltje is weer rond.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:58

Yucon

*broem*

Rocket lab gaat over 10 minuten 'running out of toes' lanceren

https://www.rocketlabusa....ions/running-out-of-toes/

Live stream
https://www.rocketlabusa.com/live-stream

zie ook https://everydayastronaut.com/running-out-of-toes-electron/

[ Voor 15% gewijzigd door Yucon op 15-05-2021 12:46 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

chevsticks schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:36:
[...]
Je krijgt een re-entry burn om hem uit orbit te krijgen en daarna zal door wrijving inderdaad de snelheid eruit gehaald worden. Volgens Elon Musk (een tweet van een aantal weken geleden) is er weinig kans dat ze het in 1 keer voor elkaar krijgen, vandaar de landing in zee boven een onbewoond stuk oceaan/ eilanden gebied in de buurt van kwajalein (waar hun 1e lanceringen vandaan gebeurden). Dus het cirkeltje is weer rond.
Meer een de-orbit burn dus.
Bij een re-entry burn heb je meer de F9 re-entry burn visualisatie :)

PSN

• Yucon

Yucon

*broem*

Mislukt. Tweede trap ging niet aan, hij is nu neer aan het storten.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
[...]

De booster krijgt geen landing legs, dus hij kan alleen maar door het de tower gevangen worden. Beide platformen die nu omgebouwd worden zullen rond juni/juli echt nog geen functionerende toren hebben.

De toren bij het OLP zal nog niet eens een catch mechanisme hebben. Dus veel meer dan een water landing zal er niet in zitten.

[...]

Als ze het huidige ritme aanhouden dan zal SN24/25 een design update krijgen. Tot nu toe zitten er steeds 4 a5 prototypes tussen de grotere updates.

[...]

SpaceX lijkt er anders over de denken ;)

[...]

Nou ja, als 15 een update was van de vorige serie en 16, 17 en 20 zo goed als t zelfde zijn, dan zal 22/23 misschien al wel de volgende variant zijn

• Osiris
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:19:
[...]

Mislukt. Tweede trap ging niet aan, hij is nu neer aan het storten.
Hm, maar de nozzle gloeide wel heel even rood, mss ging 'ie wel aan, maar vervolgens ook snel weer uit?

• Yucon

Yucon

*broem*

Osiris schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:28:
[...]

Hm, maar de nozzle gloeide wel heel even rood, mss ging 'ie wel aan, maar vervolgens ook snel weer uit?
Moeilijk te zeggen, de stream van de bovenste trap bevroor ook al voor scheiding.

Je zag op de telemetrie nadat de motor niet goed aan ging de snelheid nog een tijdje teruglopen totdat er geen snelheid en hoogte meer terug kwam. Wat ik net meegekregen had was dat het lot van de bovenste trap nog niet helemaal duidelijk was. Maar goed, de telemetrie zal wel niet voor niets weggevallen zijn dus waarschijnlijk heeft hij zichzelf toen opgeblazen.

edit:
Update for 7:24 a.m. EDT: Rocket Lab reported a loss of telemetry from its Electron booster upper stage about 3 minutes into today's launch. Live video from the rocketshowed its upper stage igniting its engine briefly then shutting down, along with a sharp sideways motion. Rocket Lab will post updates on the mission via social media.
https://www.space.com/roc...-booster-recovery-webcast

[ Voor 36% gewijzigd door Yucon op 15-05-2021 13:47 ]

• chevsticks
YakuzA schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:04:
[...]

Meer een de-orbit burn dus.
Bij een re-entry burn heb je meer de F9 re-entry burn visualisatie :)
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik had nog niet genoeg koffie op geloof ik.
rik86 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:20:
[...]

Nou ja, als 15 een update was van de vorige serie en 16, 17 en 20 zo goed als t zelfde zijn, dan zal 22/23 misschien al wel de volgende variant zijn
SN20 is weer een update tov SN15. Wat er met 16 t/m19 gaat gebeuren is nog wat onduidelijk. De berichten verschillen nog enigzins hierover, maar het lijkt erop dat deze allemaal geschrapt worden en de volgende vlucht BN3 + SN20 gaat worden.
Al is er nog de mogelijkheid dat SN15 een 2e vlucht krijgt, maar ook daar is nog geen officiële bevestiging van. Zodra we zien dat er weer nieuwe legs onder gemonteerd worden weten we genoeg, tot die tijd denk ik dat ze hem op de stand hebben gezet zodat ze hem onderzoeken en hij veiliger is voor de harde winden in de regio.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

chevsticks schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:59:
[...]
SN20 is weer een update tov SN15. Wat er met 16 t/m19 gaat gebeuren is nog wat onduidelijk. De berichten verschillen nog enigzins hierover, maar het lijkt erop dat deze allemaal geschrapt worden en de volgende vlucht BN3 + SN20 gaat worden.
Al is er nog de mogelijkheid dat SN15 een 2e vlucht krijgt, maar ook daar is nog geen officiële bevestiging van. Zodra we zien dat er weer nieuwe legs onder gemonteerd worden weten we genoeg, tot die tijd denk ik dat ze hem op de stand hebben gezet zodat ze hem onderzoeken en hij veiliger is voor de harde winden in de regio.
Ja, ben idd wel benieuwd wat de volgende actie wordt.
- SN15 re-fly
- SN16 vlucht
- BN3 losse vlucht
- BN3 met SN20 duo vlucht
lijken me de 4 mogelijke opties.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 15-05-2021 15:10 ]

PSN

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

[...]

[...]
Een waterlanding voor de booster zou ik zeker begrijpelijk vinden in deze fase.

Maar ondanks dat het PDF-document is bedoeld voor de FCC (en dus primair gaat over details van de telemetrische communicatiemiddelen), zou ik gezien de gebruikte terminologie een landing op bijv. Phobos of een droneship op voorhand niet geheel uitsluiten.

Bij de Booster wordt er gesproken over "land" en "touchdown" en bij de orbital Starship over "soft ocean landing" en "Splashdown". Waarom anders hier verschil in aangeven? Slordigheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rq_hPwR4uRInwMdiIXO5M_oKSvM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oD434tdzX2r7kDa9nTWxNmSR.png?f=user_large

Ik verwacht deze vlucht ook nog niet in juni of juli eerlijk gezegd en in een maand of 4/5 zou Phobos misschien al wel een simpel landingsplatform kunnen hebben.

Dat de booster ook in eerste instantie geen landing legs krijgt is ook nog niet geheel zeker, al zijn er nog geen onderdelen voor gespot. Een recent plaatje op een booster-onderdeel laat nog steeds wel landingspoten zien, for what it's worth:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD6u10eTD-88C7wpEHPxXi3cxX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5g7NI08OlFZ671xQVSd84IND.png?f=user_large

Het blijft dus nog een beetje onzeker welke kant ze op willen, misschien heeft SpaceX het ook nog geen eens definitief bepaald. Ook op het NSF-forum is hier discussie over. We zullen het gaan zien de komende maanden. _/-\o_

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
T zou me niets verbazen als ze gewoon Starship-landingspoten eronder zetten voor de testvluchten als de toren nog niet af is. Kost (bijna) niets en je maakt kans om tig raptors te recoveren.

• chevsticks
mcDavid schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:29:
T zou me niets verbazen als ze gewoon Starship-landingspoten eronder zetten voor de testvluchten als de toren nog niet af is. Kost (bijna) niets en je maakt kans om tig raptors te recoveren.
Die starship poten passen niet tussen al die motoren. Volgens mij komt er ook niet zo'n skirt om de engines als bij starship, dus er is niet echt plek om die poten erop te zetten.
Eventueel zouden een soort Falcon 9 achtige poten nog wel kunnen, maar het zou me hoogst verbazen.

Wat 1 woord in zo'n FCC document al niet voor een discussie oplevert. Daar moeten ze bij SpaceX toch een hoop lol om hebben :D

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

chevsticks schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:01:
[...]

Die starship poten passen niet tussen al die motoren. Volgens mij komt er ook niet zo'n skirt om de engines als bij starship, dus er is niet echt plek om die poten erop te zetten.
Eventueel zouden een soort Falcon 9 achtige poten nog wel kunnen, maar het zou me hoogst verbazen.

Wat 1 woord in zo'n FCC document al niet voor een discussie oplevert. Daar moeten ze bij SpaceX toch een hoop lol om hebben :D
Als ze niet alle 31 Raptors monteren (wat aannemelijk is), zou er wel ruimte voor zijn. Op de SpaceX website lijken het vaste poten te zijn: https://www.spacex.com/vehicles/starship/

We houden het in de gaten. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Tourniquet op 15-05-2021 18:57 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:53
Scott Manley denkt dat de gimbal op de 2de stage een probleem had.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tourniquet schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:38:
[...]

Ik verwacht deze vlucht ook nog niet in juni of juli eerlijk gezegd en in een maand of 4/5 zou Phobos misschien al wel een simpel landingsplatform kunnen hebben.
Juni/juli sowieso niet, Super Heavy BN3 is verre van klaar en er zullen eerst wat hop-tests gedaan worden.

March of the Eagles

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Over 20 minuten:

SpaceX is targeting Saturday, May 15 for its next Starlink mission launching aboard Falcon 9 from Launch Complex 39A (LC-39A) at Kennedy Space Center in Florida. The instantaneous window is at 6:56 p.m. EDT, or 22:56 UTC, and a backup opportunity is available on Sunday, May 16 at 6:33 p.m. EDT, or 22:33 UTC. On board this mission are 52 Starlink satellites, a Capella Synthetic Aperture Radar (SAR) satellite, and Tyvak-0130.

The Falcon 9 first stage booster that supported this mission previously launched NASA astronauts Bob Behnken and Doug Hurley to the International Space Station, ANASIS-II, CRS-21, Transporter-1, and three Starlink missions. Following stage separation, SpaceX will land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be located in the Atlantic Ocean. One half of Falcon 9’s fairing previously supported the SXM-7 mission, and the other previously supported the NROL-108 mission.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Is trouwens al bekend hoe SN20 op de booster geplaatst zal worden? Aangezien de toren nog niet klaar is, moet SpaceX wel een flinke hijskraan laten komen :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wyg7f8bAGgzra5lcISCyQicxm0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0sqUsJ5sor1xVVWvZ9mQHAoV.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

XWB schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:42:
[...]

Is trouwens al bekend hoe SN20 op de booster geplaatst zal worden? Aangezien de toren nog niet klaar is, moet SpaceX wel een flinke hijskraan laten komen :p

[Afbeelding]
Ze zijn al een tijdje bezig met het opbouwen van een Liebherr LR 11350, die gaat tot 220 meter. :P

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Mooie beelden weer van de landing. Bulls eye! _/-\o_

[ Voor 86% gewijzigd door Tourniquet op 16-05-2021 01:08 ]

• Beatz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 12:30
Tourniquet schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:05:
Mooie beelden weer van de landing. Bulls eye! _/-\o_
Kunnen wij deze nu boven Nederland gaan zien? Het komt er wel overheen zie ik...over 2 minuten ongeveer??

Of te hoog? En met een kijker alleen?

[ Voor 7% gewijzigd door Beatz op 16-05-2021 01:17 ]

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Beatz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:16:
[...]

Kunnen wij deze nu boven Nederland gaan zien? Het komt er wel overheen zie ik...over 2 minuten ongeveer??

Hij kwam net over Nederland ja. Ik zag wel iets over komen van west naar oost wat het zou kunnen zijn, maar kwam net iets te laat dus denk dat het wat anders was. Kon maar een klein stukje zien ivm bewolking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS6PBisHImer9VaiBzTxGqkmrpQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ceBiyg6zAGGWgxMpsZUg2YG2.png?f=user_large

• Beatz
Tourniquet schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:22:
[...]

Hij kwam net over Nederland ja. Ik zag wel iets over komen van west naar oost wat het zou kunnen zijn, maar kwam net iets te laat dus denk dat het wat anders was. Kon maar een klein stukje zien ivm bewolking.

[Afbeelding]
Een keer zo'n trein aan satellites voorbij zien komen wat je op YouTube weleens ziet hoop ik ook nog een keer mee te maken...echt wel heel gaaf!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Beatz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:26:
[...]

Een keer zo'n trein aan satellites voorbij zien komen wat je op YouTube weleens ziet hoop ik ook nog een keer mee te maken...echt wel heel gaaf!
Wat ik zag overkomen had wel alle kenmerken (richting, snelheid) van wat ik ook van de ISS-passages ken, alleen was het iets later dan het volgens de Youtube-visual zou moeten zijn. Maar het kan ook dat die niet daadwerkelijk realtime zijn maar meer een soort simulatie. :?

• Beatz
Tourniquet schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:29:
[...]

Wat ik zag overkomen had wel alle kenmerken (richting, snelheid) van wat ik ook van de ISS-passages ken, alleen was het iets later dan het volgens de Youtube-visual zou moeten zijn. Maar het kan ook dat die niet daadwerkelijk realtime zijn maar meer een soort simulatie. :?
Ja denk ik ook...volgens mij moet je eigenlijk al een dikke 10-15 min buiten wezen (of zolderraam die al zicht heeft op het hemellichaam ;p) en naar boven kijken en daarna nog eens 10-15 blijven hangen dan zit je een beetje in die range...gok ik...

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Beatz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:33:
[...]

Ja denk ik ook...volgens mij moet je eigenlijk al een dikke 10-15 min buiten wezen (of zolderraam die al zicht heeft op het hemellichaam ;p) en naar boven kijken en daarna nog eens 10-15 blijven hangen dan zit je een beetje in die range...gok ik...
Ik denk dat het 'm wel was hoor, net nadat ik 'm over zag gaan en weer naar binnen liep en op m'n scherm keek was hij op Youtube ongeveer midden boven Duitsland maar heb even teruggespoeld en dat duurt maar een seconde of 40 in de stream. Lijkt me een aanvaardbare marge. :P

Zie ook meerdere tweets dat hij goed zichtbaar was.
https://twitter.com/FranklinNL/status/1393708990346014723
https://twitter.com/RaySa...tatus/1393710075408261126

[ Voor 12% gewijzigd door Tourniquet op 16-05-2021 01:46 ]

• Beatz
Tourniquet schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:44:
[...]

Ik denk dat het 'm wel was hoor, net nadat ik 'm over zag gaan en weer naar binnen liep en op m'n scherm keek was hij op Youtube ongeveer midden boven Duitsland maar heb even teruggespoeld en dat duurt maar een seconde of 40 in de stream. Lijkt me een aanvaardbare marge. :P

Zie ook meerdere tweets dat hij goed zichtbaar was.
https://twitter.com/FranklinNL/status/1393708990346014723
https://twitter.com/RaySa...tatus/1393710075408261126
Ah jammer dan heb ik het niet gezien...(Zwolle) en dan hoop ik op een volgende launch en dan maar even een kijkertje aanschaffen ook voor wat extra goed beeld (bij helder weer) Thanks!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:44
YouTube: Fungi and Puffballs on Mars (evidence of growth and behavior)

Is dit nou puur sensatie of is er al wat zichtbaar waar pas over maanden een daadwerkelijk artikel/uitsluitsel over komt?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AMARONE schreef op zondag 16 mei 2021 @ 02:37:

Is dit nou puur sensatie of is er al wat zichtbaar waar pas over maanden een daadwerkelijk artikel/uitsluitsel over komt?
Gezien de normale media er meestal bovenop zit om iets als sensatie nieuws over buitenaards leven te verspreiden en het daar nog helemaal stil is, ga ik er vanuit dat dat het een video is met ‘wat’ meer speculaties.

/edit:
het filmpje is meer iemand die wiet heeft gerookt en stenen voor paddestoelen aan ziet :?
We zullen het wel zien later of er echt iets is op te maken is via ‘analysis of sequential images’
Linkt door naar: https://www.researchgate....or_From_Sequential_Images

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 16-05-2021 08:37 ]

PSN

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Beatz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:16:
[...]

Nee, te donker.

Het beste moment om satellieten te spotten is ~15 tot 45 minuten na zonsondergang of voor zonsopkomst. Dan is het op de grond donker genoeg maar vliegen satellieten in LEO wel nog in de zon.

• Webgnome
  • Laatst online: 08:11
AMARONE schreef op zondag 16 mei 2021 @ 02:37:

iGadgetPro.. :X nuff said. Dat mensen dat kanaal nog volgen begrijp ik niet. Er worden foto's die je op de officiele nasa sites kan vinden achter elkaar geplakt, stom muziekje er onder en hopla weer een nieuwe video.

Strava | AP | IP | AW

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Tourniquet schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:03:
[...]

Ze zijn al een tijdje bezig met het opbouwen van een Liebherr LR 11350, die gaat tot 220 meter. :P
Dat zal in eerste instantie inderdaad de kraan zijn. Volgens mij is het de bedoeling als je naar de space x renders kijkt dat de launch tower straks ook een ingebouwde kraan krijgt om deze taak uit te voeren.

Mijn Specs

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:28

jpiwf

licenced pepernootaddict

[...]

Ik denk dat die primair voor het opbouwen van de launch tower gebruikt gaat worden. Daar zijn ze subassemblies van aan het in elkaar zetten op de lox-productie site. Dit ding kan die hele stukken als een blokkentoren opstapelen.
Ik verwacht de komende maanden geen lanceringen, dit ding is niet zo mobiel als die LR1600/2 die ze tot nu toe altijd gebruikten en voor lanceringen even van de site afreden op van die spmt's. Eerst de tank farm en launchtable/tower af.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-01 18:09
[...]

Easy to transport
Alles is relatief. :9

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ze zijn trouwens (naast de 11350) ook een iets lichter, maar alsnog indrukwekkend broertje van de 11350 aan het opbouwen. Een Liebherr LR 11000.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ze hebben ondertussen meer kranen staan dan een gemiddeld kraanbedrijf.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Mogelijke oorzaak van de mislukte lancering van Electron is dat de motor van de 2nd stage werd uitgeschakeld door de flight computer vanwege een probleem met de motor.
https://spacenews.com/roc...-caused-electron-failure/
The company said initial reviews of the data “suggest an engine computer detected an issue shortly after stage 2 engine ignition, causing the computer to command a safe shutdown as it is designed to do.”
Rocket Lab said that the first stage appeared to perform as expected and did not contribute to the failure. The stage splashed down under parachute and a recovery team placed it on a boat to return to the factory. The heat shield at the base of the first stage, upgraded for this launch, worked well, and the engines will later undergo hot-fire testing.
Booster stage is dus wel netjes op zee geland en gerecovered:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E1m4f5gVIAI0zsD?format=jpg&name=4096x4096

[ Voor 65% gewijzigd door Paling1 op 18-05-2021 13:58 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Grim schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:52:
Kom op China, pictures or it didn't happen |:(
Inmiddels zijn we drie dagen verder, en er zijn nog steeds geen foto's :O

March of the Eagles

• Spooksel
Over die kraan in Boca Chica gesproken...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E1rr0JBWYAARMAR?format=jpg&name=4096x4096

OMFG wat een monster :D

Source: https://twitter.com/RGVae...tatus/1394688227320152066

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En waar wordt deze kraan voor gebruikt?

March of the Eagles

• Spooksel
Zie je die toren daar rechts? Bij de productielocatie hebben ze nog 3 of 4 van die metalen secties klaar staan voor installatie. Die kraan is om ze toe te voegen aan de lanceertoren!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Spooksel schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:02:
Over die kraan in Boca Chica gesproken...

[Afbeelding]

OMFG wat een monster :D

Source: https://twitter.com/RGVae...tatus/1394688227320152066
-1 voor geen ‘Elon for scale’ 8)

PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:03:
Zie je die toren daar rechts? Bij de productielocatie hebben ze nog 3 of 4 van die metalen secties klaar staan voor installatie. Die kraan is om ze toe te voegen aan de lanceertoren!
Ah, dat wordt dan de Super Heavy lanceertoren?

March of the Eagles

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
XWB schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:56:
[...]

Ah, dat wordt dan de Super Heavy lanceertoren?
Nee de volledige starship lanceertoren.
Zal wel in totaal een 140m hoog worden, dus heeft sowieso iets groot nodig om dat te kunnen zetten.

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
+ hij wordt mogelijk ook gebruikt voor het takelen van starship op super heavy voor de eerste a paar orbital flight pogingen

Bla bla bla...

• Spooksel
Heel cool overzicht (timeline) van alle Starship tests in 2020:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E1u9rPZWEAA6api?format=jpg&name=4096x4096

Via: https://twitter.com/BocaC.../1394917558730514433?s=20

Pagina: 1 ... 146 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.