Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ja leuke plaatjes allemaal. Volgens diezelfde link zijn al diverse segmenten van de eerst orbital booster (BN3) gespot:

It takes two fools to argue.

• Spooksel
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 13:33
Ow ja, klopt idd. Dat is al een poosje aan de gang dat ze die segmenten spotten :) Zeker omdat die common dome en thrust puck al 'gesleeved' zijn.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Spooksel
Hier zie je trouwens een paar van die torensegmenten die 'Frankencrane' binnenkort op de toren zal gaan hijsen:

Via NSF/@BocaChicaGal

Zoals te zien dus al minimaal 3 van die segmenten nog die bovenop de launch tower komen :)

[Voor 84% gewijzigd door Spooksel op 19-05-2021 10:49]

• TrekDr0p
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:50

TrekDr0p

QR niet scannen

Spooksel schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:42:
Hier zie je trouwens een paar van die torensegmenten die 'Frankencrane' binnenkort op de toren zal gaan hijsen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Via NSF/@BocaChicaGal

Zoals te zien dus al minimaal 3 van die segmenten nog die bovenop de launch tower komen :)
Werden er toch uiteindelijk 5 of 6 in totaal?

En toch wel bizar dat BN2 een test tank wordt en BN 3 al meteen gaat vliegen.

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:05
TrekDr0p schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:24:
En toch wel bizar dat BN2 een test tank wordt en BN 3 al meteen gaat vliegen.
Dat is de planning he, volgens mij is die bij SN's ook wel eens ingehaald door de werkelijkheid en werd er eentje gescrapped omdat de voortgang van een nieuwe SN sneller gingen.

Illusion is the ultimate weapon

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ja, zo was BN1 ook al geschrapt. Verder is het niet uitgesloten dat BN3 bij de eerste hop test al kan crashen, dus wie weet wordt BN4 wel de eerste oribtal test.

[Voor 6% gewijzigd door XWB op 19-05-2021 12:41]

• Spooksel
Waarom denk je dat SN 12, SN 13 en SN 14 niet (meer) bestaan :) Die waren inderdaad al achterhaald door SN15!

Het is dat ze destijds SN11 al zo ver in elkaar hadden zitten dat ze zoiets hadden van 'why not', maar SN12 t/m 14 waren nog niet meer dan wat ringen en misschien een common domes toen besloten werd die te skippen.

Hell, met het overleven van SN15 is het ontzettend goed mogelijk dat zelfs SN16 al niet eens meer vliegt, terwijl die al nagenoeg af in de high bay staat. SN17, 18 en 19 zullen volgens mij niet eens meer gebouwd worden. De volgende iteratie met grote upgrades is SN 20 en die zit alweer in de pijp.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SN16 was gewoon gebouwd met de gedachte dat SN15 zou crashen :p

Wat SN17 betreft, er was een sectie gespot dat voor een groot deel bekleed is met heat tiles:

Misschien wordt deze sectie doorgeschoven naar SN20?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01:55

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XWB schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:27:

Wat SN17 betreft, er was een sectie gespot dat voor een groot deel bekleed is met heat tiles:

[Afbeelding]

Als ze die scrappen is het idd wel zielig voor die medewerker die wekenlang overal die stalen pinnetjes met de hand heeft zitten lassen voor de ophangpunten :P

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4Henk 'm!

• torp
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 00:03
China has released the first pictures taken by its Zhurong rover on Mars.
The forward view shows the landscape ahead of the robot as it sits on its landing platform; the rear-looking image reveals Zhurong's solar panels.

[Voor 37% gewijzigd door torp op 19-05-2021 14:07]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nice, eindelijk :)

• bakvis
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-06 08:53

bakvis

Tweakers.Nerd

YakuzA schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:31:
[...]

Als ze die scrappen is het idd wel zielig voor die medewerker die wekenlang overal die stalen pinnetjes met de hand heeft zitten lassen voor de ophangpunten :P
Inderdaad, ik zie de robot al een traantje laten!

Mijn Specs

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:27:

[Afbeelding]

Of deze nu wel of niet gaat vliegen, spacex geeft er vast iets van geleerd. Volgens mij is dit de grootste sectie met hittetegels.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• torp
Plans are underway for NASA’s Ingenuity Mars Helicopter to make its sixth flight on the Red Planet in the next week. The flight is the first to be executed during the helicopter’s operations demonstration phase and includes scouting multiple surface features from the air and landing at a different airfield. In this new phase, data and images from the flight will be returned to Earth in the days following the flight. The Perseverance rover will not record images of the helicopter in flight, as it is preparing for the start of the mission’s science operations.

[Voor 81% gewijzigd door torp op 20-05-2021 09:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Ik weet niet of het hier al besproken was, maar de raptors op SN15 waren alle 3 al aan het roesten.
Zal dit nog een probleem worden met de herbuikbaarheid van de Raptors?

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:01
ZeRoC00L schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:46:
[...]

Of deze nu wel of niet gaat vliegen, spacex geeft er vast iets van geleerd. Volgens mij is dit de grootste sectie met hittetegels.
het is puur een barrel section voor een neuskegel, lijkt me dus dat die gemakkelijk gerepurposed kan worden voor welk ander serienummer dan ook, als ze dat willen.

• Parody
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
TrekDr0p schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:06:
Ik weet niet of het hier al besproken was, maar de raptors op SN15 waren alle 3 al aan het roesten.
[Afbeelding]
Lijkt me niet het duurste onderdeel van een Raptor. Mogelijk is roestbescherming bij extreme temperaturen nog een dingetje, en dan is vervangen goedkoper.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:44
Ziet er meer uit als oppervlakteroest.
Voordat dat zo erg wordt dat ze niet meer bruikbaar zijn is de motor al afgeschreven.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:18
Hoe cool is dit :)

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 19:37
Ik dacht altijd dat het luchtruim werd afgesloten tijdens een lancering🤔 Blijkbaar is die cirkel minder groot dan ik dacht😅 Ik ben er toevallig overheen gevlogen toen Falcon Heavy klaar stond. Helaas vlogen we echt recht over het lanceer platform en konden we precies helemaal niets zien😒

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• mcDavid
Parody schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:45:
[...]

Lijkt me niet het duurste onderdeel van een Raptor. Mogelijk is roestbescherming bij extreme temperaturen nog een dingetje, en dan is vervangen goedkoper.
Uhhh... de nozzle bedoel je? Dat kon wel eens vies tegenvallen... dat ding bestaat uit meerdere lagen staal en koper op elkaar gesmeed met koelkanalen er doorheen... ik vermoed dat het *het* duurste onderdeel van de hele motor is.

Maar idd beetje vliegroest zal geen kwaad kunnen, en zal denk ik ook niet echt tegen te houden zijn. Bedenk dat ijzeroxide ongeveer 10x het volume heeft van staal. De oxidelaag is al niet bijster dik (hondersten van een millimeter gok ik?) dus de diepte dat het staal is aangetast zit in de duizendsten van millimeters.
Who Am I? schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:57:
Ik dacht altijd dat het luchtruim werd afgesloten tijdens een lancering🤔 Blijkbaar is die cirkel minder groot dan ik dacht😅 Ik ben er toevallig overheen gevlogen toen Falcon Heavy klaar stond. Helaas vlogen we echt recht over het lanceer platform en konden we precies helemaal niets zien😒
Ik denk eerder dat het vertekend hoe dichtbij dat vliegtuig zit. Ik schat dat'ie nog een kilometertje of 100-200 van de lanceerbasis zit.

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:26:
[...]

Uhhh... de nozzle bedoel je? Dat kon wel eens vies tegenvallen... dat ding bestaat uit meerdere lagen staal en koper op elkaar gesmeed met koelkanalen er doorheen... ik vermoed dat het *het* duurste onderdeel van de hele motor is.
Kweenie, er zitten nog genoeg zeer hi-tec spullen in zo'n motor. Die turbines die gebruikt worden zijn niet niveautje wat je in je turbo-diesel hebt zitten.

Ja, die nozzle is óók hi-tec, maar of 'ie 't duurste is?

• mcDavid
Die turbines (vooral de rotoren) zullen per kilo denk ik een stuk duurder zijn ja, maar per onderdeel gerekend denk ik dat de nozzle (door zijn grote afmetingen) toch zal winnen. Waarschijnlijk gaan we er nooit achterkomen though.

• Osiris
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:16:
Die turbines (vooral de rotoren) zullen per kilo denk ik een stuk duurder zijn ja, maar per onderdeel gerekend denk ik dat de nozzle (door zijn grote afmetingen) toch zal winnen. Waarschijnlijk gaan we er nooit achterkomen though.
Denk ook niet dat we d'r achter komen, maar ik verwacht dat het fabrikage-proces van zo'n nozzle technisch gezien simpeler is en daarmee goedkoper.

Veel zaken kunnen ze bijv. 3D-printen, zoals de verbrandingskamer zelf. Omdat dit relatief simpele objecten zijn. Zo'n nozzle is ook relatief simpel, terwijl er in zo'n turbine zeer veel zeer hi-tec losse onderdeeltjes gaan. Zo is 'ie bijv. multi-stage:

[Voor 28% gewijzigd door Osiris op 20-05-2021 20:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

• TEMP. CLOSURE DATE | TIME OF CLOSURE | CURRENT BEACH STATUS | Primary Date Friday, May 21, 2021 9:30 a.m. to 12:00 p.m. Beach Open, Intermittent Road Closure
Gaan ze weer iets groots verplaatsen over de weg?
Toch niet SN16 naar Launch pad?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deurdouwer
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:08

Deurdouwer

XBL: Deurdouwer

TrekDr0p schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:25:
  • TEMP. CLOSURE DATE | TIME OF CLOSURE | CURRENT BEACH STATUS | Primary Date Friday, May 21, 2021 9:30 a.m. to 12:00 p.m. Beach Open, Intermittent Road Closure
Gaan ze weer iets groots verplaatsen over de weg?
Toch niet SN16 naar Launch pad?
Ik vermoed dat ze de GSE3 tank gaan verplaatsen. Ik betwijfel namelijk of we SN16 nog gaan zien, deze mist nog aerodynamische onderdelen aan de flaps en is aan de kant gezet in de high bay. Na het succes van SN15 stomen ze mogelijk meteen door naar SN20. Gezien de kranen die nu op het launch pad staan lijkt het er op dat SpaceX haast heeft om het OLP af te krijgen zodat ze orbital vluchten kunnen gaan testen.

edit: Lijkt erop dat ze een torensectie gaan verplaatsen :)

[Voor 3% gewijzigd door Deurdouwer op 21-05-2021 15:34]

Ik douw en kom er deur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

TrekDr0p schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:06:
[Afbeelding]
Als ze niet in de fik staan bij de landing, hoeft het ook niet met water geblust te worden.

Dus bij een 100% correcte landing zul je geen/veel minder roest krijgen denk ik.

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

YakuzA schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:15:
[...]

Als ze niet in de fik staan bij de landing, hoeft het ook niet met water geblust te worden.

Dus bij een 100% correcte landing zul je geen/veel minder roest krijgen denk ik.
Daar heb ik niet eens aan gedacht. Was ik helemaal vergeten dat ze dat gedaan hebben.
Maar ben toch benieuwd of na hoeveel vluchten ze straks de raptors moeten referbishen om ze goed te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 01:25

Tourniquet

Hiya, fellas!

YakuzA schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:15:
[...]

Die foto is genomen toen SN15 nog op z'n pootjes op het landingspad stond. Zo snel roest dat toch niet?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Torensectie on the move inderdaad!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18-06 17:54

jpiwf

licenced pepernootaddict

Tourniquet schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:44:
[...]

Die foto is genomen toen SN15 nog op z'n pootjes op het landingspad stond. Zo snel roest dat toch niet?
Oppervlakkige roest krijg je op onbeschermde stalen/ijzerhoudende oppervlakten (uigez. Rvs-legeringen) binnen enkele uren tot dagen afhankelijk van de legering. Dat versnelt bij alle legeringen als je de temperatuur opvoert of water/andere chemicaliën toevoegt. Reken maar dat het bij landing "warm" was onder die skirt. En nat.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
jpiwf schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:35:
[...]

Oppervlakkige roest krijg je op onbeschermde stalen/ijzerhoudende oppervlakten (uigez. Rvs-legeringen) binnen enkele uren tot dagen afhankelijk van de legering. Dat versnelt bij alle legeringen als je de temperatuur opvoert of water/andere chemicaliën toevoegt. Reken maar dat het bij landing "warm" was onder die skirt. En nat.
En dat ding staat in een subtropisch klimaat, direct aan zee. Dus aan vocht en zout geen gebrek waardoor elk onbeschermd staal direct gaat roesten.

Dat beetje vliegroest brand er wel weer van af bij de volgende lancering :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Tourniquet schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:44:
[...]
Op mijn remschijven op de auto is dat overdag 1 regenbuitje en 1 of 2 dagen later zie je prachtige roestvlekken op exact de plek waar wat water gespetterd heeft.
Dus vermoed dat het best wel zo snel gaat op blank staal :)

PSN

• Grim
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-06 16:01
Virgin Galactic gaat vandaag een nieuwe testvlucht uitvoeren. Back-up window, mocht het nodig zijn, is er op zondag dacht ik gelezen te hebben.

Hun launch/flight window opent over +-2 uur (16u BE/NL tijd). Ik kan zo direct geen eventuele livestream vinden. Iemand die wel iets kan vinden?

https://www.supercluster....orbital-test-flight-vf-03

Steam: Grim

Acties:
  • +1Henk 'm!

• torp
Grim schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:57:
Hun launch/flight window opent over +-2 uur (16u BE/NL tijd). Ik kan zo direct geen eventuele livestream vinden. Iemand die wel iets kan vinden?

• Grim
Dit Twitter account is op locatie en gaat livestreamen. Zo dicht mogelijk als een niet-werknemer kan komen in ieder geval. Bron: https://www.reddit.com/r/...side_spaceport_america_i/

@torp, via reddit heb ik ondertussen het volgende gevonden. 2k+ viewers ipv <15 zoals op uw stream.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=o_mfhX7kb14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• torp
Grim schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:54:
2k+ viewers ipv <15 zoals op uw stream.
Inmiddels 20 hoor! :')

• torp
Ik had niet goed gekeken en dacht naar een officieel kanaal te kijken. Dit is niet zo boeiend, ze surfen op Flightradar (https://www.flightradar24.com/VGX06/27cb3f6f) en Twitter (https://twitter.com/YoungLion333 en https://twitter.com/virgingalactic).

• Grim
NASASpaceFlight is ook al een tijdje live. Helaas is er geen officiële livestream

• torp
Hahaha, we kunnen dit ook zelf streamen. Ik ben alleen niet zo spraakzaam.

• Grim
torp schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:08:
Hahaha, we kunnen dit ook zelf streamen. Ik ben alleen niet zo spraakzaam.
NASASpaceflight heeft wel iemand ter plaatse die beelden gaat voorzien. Af en toe zie je daar al een stukje van als ze naar hem overschakelen.

[Voor 12% gewijzigd door Grim op 22-05-2021 17:17]

• torp
Ik kan melden aan mijn followers dat ze over 10 minuten gaan ontkoppelen.

• torp

• Grim
En ook alweer veilig geland. *O*

• torp
En na twee mislukte pogingen ("touch & go") is de White Knight Two ("Eve") nu ook terug, dus volgens mij kunnen wij ons live-verslag nu wel beëindigen. ;) Dank aan Jack Beyer voor het camerawerk!

[Voor 3% gewijzigd door torp op 22-05-2021 18:29]

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-06 15:03
Zo, dus na hoeveel jaar hebben ze exact hetzelfde truukje weer herhaald? Okee er is niemand doodgegaan, dat dan weer wel.

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit - avwie.github.io

• Osiris
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:26:
Okee er is niemand doodgegaan, dat dan weer wel.
Zat er dit keer iemand in dan?

• Ample Energy
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:17
Osiris schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:29:
[...]

Zat er dit keer iemand in dan?
Ja, twee man: Frederick Sturckow (2 keer piloot en 2 keer commander op de Space Shuttle geweest) en Dave MacKay (voormalig testpiloot RAF).

Sturckow was al astronaut, maar gezien de Unity boven de 80 km heeft gevlogen mag ook dhr. MackKay zich nu astronaut noemen :)
torp schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:23:
En na twee mislukte pogingen ("touch & go") is de White Knight Two ("Eve") nu ook terug, dus volgens mij kunnen wij ons live-verslag nu wel beëindigen. ;) Dank aan Jack Beyer voor het camerawerk!

[Afbeelding]
Enig idee waarom ze dat deden? Twee keer klinkt als een test, want 2 van de 3 serieuze landingspogingen niet halen zal zelfs een testpiloot een momentje "oh fuck" doen laten denken :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Osiris
  • Niet online
Ample Energy schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:55:
[...]

Ja, twee man: Frederick Sturckow (2 keer piloot en 2 keer commander op de Space Shuttle geweest) en Dave MacKay (voormalig testpiloot RAF).
Aha, dat had ik nog niet begrepen uit dit topic :P
Sturckow was al astronaut, maar gezien de Unity boven de 80 km heeft gevlogen mag ook dhr. MackKay zich nu astronaut noemen :)
Mjah, in de VS wellicht ja.. In de rest van de wereld volgens mij niet ;)

• mcDavid
Osiris schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:04:
[...]

Aha, dat had ik nog niet begrepen uit dit topic :P

[...]

Mjah, in de VS wellicht ja.. In de rest van de wereld volgens mij niet ;)
Er zijn ook niet bijster veel andere landen waarvandaan mensen zo ver omhoog vliegen.

• Osiris
  • Niet online
mcDavid schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:19:
[...]

Er zijn ook niet bijster veel andere landen waarvandaan mensen zo ver omhoog vliegen.
Dus? We hebben gewoon de Wikipedia: Kármán line. Dat de VS daar nou weer z'n eigen draai aan wil geven..........

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grim
Osiris schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:22:
[...]

Dus? We hebben gewoon de Wikipedia: Kármán line. Dat de VS daar nou weer z'n eigen draai aan wil geven..........
Zoals gewoonlijk moeten de Amerikanen hun eigen ding doen en daar koppig aan vasthouden. Uit het wikipedia artikel:
The U.S. Air Force definition of an astronaut is a person who has flown higher than 50 miles (80 km) above mean sea level, approximately the line between the mesosphere and the thermosphere. NASA formerly used the FAI's 100-kilometre (62-mile) figure, though this was changed in 2005, to eliminate any inconsistency between military personnel and civilians flying in the same vehicle

[...]

The US is resisting regulatory movement on this front.
Virgin Galactic video van de vlucht gisteren

Acties:
  • +2Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-06 15:03
Tja, ik kan er niet echt warm van worden. “The flight is a meaningful step towards the opening of commercial space travel”. Schei toch uit. Commercial space travel is al bereikt eventjes geleden. Het is een rijkelui kermisattractie en het gaat nooit meer worden dan dat. Ze zijn nu weer 6km hoger gekomen dan de vorige keer in 2018. Wauw.....met een schip dat alweer vijf jaar bestaat.

[Voor 33% gewijzigd door armageddon_2k1 op 23-05-2021 11:45]

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit - avwie.github.io

Acties:
  • 0Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:18
armageddon_2k1 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:40:
Tja, ik kan er niet echt warm van worden. “The flight is a meaningful step towards the opening of commercial space travel”. Schei toch uit. Commercial space travel is al bereikt eventjes geleden. Het is een rijkelui kermisattractie en het gaat nooit meer worden dan dat. Ze zijn nu weer 6km hoger gekomen dan de vorige keer in 2018. Wauw.....met een schip dat alweer vijf jaar bestaat.
Ik krijg hetzelfde idee, het gaat heel langzaam, met te lange tussenpozen en te kleine vooruitgang.
mijn idee is dat dit straks niet meer commercieel vatbaar is, investeerders zich ook achter de orden gaan krabben, en dit misschien een zachte dood sterft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
't Is natuurlijk enigszins vergelijkbaar met Blue Origin: zij gaan ook rete-traag en bieden ook alleen suborbitals aan.

Zometeen biedt SpaceX voor 100 mensen tegelijk een aantal orbits aan in hun StarShip aan et voila, Virgin en Blue Origin compleet nutteloos geworden :+

[Voor 38% gewijzigd door Osiris op 23-05-2021 13:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torp
Enig idee waarom ze dat deden? Twee keer klinkt als een test, want 2 van de 3 serieuze landingspogingen niet halen zal zelfs een testpiloot een momentje "oh fuck" doen laten denken :P
Touch & Go is kennelijk de term voor een landing die wordt afgebroken, in dit gevoel vanwege flinke wind. Dat is met een gewoon vliegtuig al lastig, en voor dit bijzondere vliegtuig dus nog meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

torp schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:49:
[...]

Touch & Go is kennelijk de term voor een landing die wordt afgebroken, in dit gevoel vanwege flinke wind. Dat is met een gewoon vliegtuig al lastig, en voor dit bijzondere vliegtuig dus nog meer.
Touch & Go is toch de term voor een (geplande) landingstraining? Op die manier kun je de moeilijkste delen van een landing meerdere keren trainen zonder meerdere vluchten te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
De term wordt simpelweg gebruikt voor een vliegtuig die wél met z'n wielen de landingsbaan raakt maar vervolgens ook weer opstijgt i.p.v. te stoppen. Of dit nou gepland is zoals bij trainingsdoeleinden of ad hoc ingezet wordt vanwege omstandigheden is om het even: de term geldt voor beide situaties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torp
downtime schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:05:
Touch & Go is toch de term voor een (geplande) landingstraining? Op die manier kun je de moeilijkste delen van een landing meerdere keren trainen zonder meerdere vluchten te maken.
Mogelijk, ik heb geen idee. Het vliegtuig was bijna aan de grond maar steeg toch weer op en de mannen van nasaspaceflight.com gebruikten toen deze term. Pas bij de derde poging lukte het. Na de landing zag ik ook iets wat op een soort klein wervelwindje leek. Je kunt dat moment hier terugkijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het is een noodzakelijke tussenstap. Commercial space travel doet mij ook weinig, als het alleen dient om miljonairs een dagje uit te bezorgen, maar commerciele luchtvaart is ook niet begonnen met de 747. Dat was daarvoor ook voorbehouden aan de allerrijksten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
torp schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:37:
[...]

Mogelijk, ik heb geen idee. Het vliegtuig was bijna aan de grond maar steeg toch weer op en de mannen van nasaspaceflight.com gebruikten toen deze term. Pas bij de derde poging lukte het. Na de landing zag ik ook iets wat op een soort klein wervelwindje leek. Je kunt dat moment hier terugkijken.
Oh, nou, als ze de grond niet geraakt hebben, dan is het strikt gezien geen touch & go, maar een go-around ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spooksel
Daar gaat ie dan... power boom in actie :D

https://twitter.com/BocaChicaGal/status/1396869993590054913

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ook live te volgen of terug te zien bij onze vrienden van NASASpaceflight:

[Voor 4% gewijzigd door Osiris op 24-05-2021 19:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 18-06 18:16

Lordy79

Fundamentalist

Als er een "spaceship" wordt ontwikkeld waar veel mensen tegelijk in kunnen plaatsnemen nemen de kosten navenant af. Tegelijk zullen de kosten langzaam afnemen en uiteindelijk kom je dan op een punt dat het voor een grote groep (zeg, 1pct van de wereldbevolking) haalbaar wordt.
Massaruimte toerisme ligt wel nog heel ver weg maar nog niet heel lang geleden was een vliegvakantie of stedentrip naar Milaan duur. Nu kun je voor een wip en een zucht heen en weer.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het toestel mag dan vijf jaar oud zijn, het onderging in 2019 een flinke modificatie. Onder andere de cabin werd toen geïnstalleerd en was pas in 2020 gereed. Dat moet dan ook weer allemaal getest worden, en certificatie is een proces wat jaren kan duren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Ik had acht ik ergens gelegen dat er in totaal 5/6 torendelen op elkaar kwamen te zitten, maar als ik vandaag kijk en me dan bedenk dat er nog minimaal 3 op moeten is dan deze hijskraan ook niet te klein??

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:51
TrekDr0p schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 01:29:
[...]

Ik had acht ik ergens gelegen dat er in totaal 5/6 torendelen op elkaar kwamen te zitten, maar als ik vandaag kijk en me dan bedenk dat er nog minimaal 3 op moeten is dan deze hijskraan ook niet te klein??
Die kan nog verlengd worden. Maar om nu nauwkeuriger en sneller te werken hebben ze de kraanarm 80m? hoog gemaakt.
Dus kan nog 140m hoger gemaakt worden, indien nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

bottom line schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:58:
[...]

Die kan nog verlengd worden. Maar om nu nauwkeuriger en sneller te werken hebben ze de kraanarm 80m? hoog gemaakt.
Dus kan nog 140m hoger gemaakt worden, indien nodig.
Dacht dat ze al op max zaten :+ stomme ik

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:16
TrekDr0p schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:25:
[...]

Dacht dat ze al op max zaten :+ stomme ik
Ze gebruiken momenteel de SLD of SD configuratie denk ik, de SDW configuratie gaat over de 200m in hoogte. :)

[Voor 6% gewijzigd door MewBie op 25-05-2021 12:19]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik denk dat S vs. SL de hoofd-boom is: schwer vs. schwer/leicht, waarbij de schwer dubbel uitgevoerd is en leicht enkelvoudig. En op dit moment gebruikt SpaceX een hoofdboom met een dubbel gevolgd door een enkel stuk: SL dus. D erachter voor de Derrickausleger en een B (of BW, geen idee) voor ballast/ballastwagen en je krijgt SLDB of SLDBW :P

[Voor 10% gewijzigd door Osiris op 25-05-2021 12:51]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Ik was deze YoutubeUser tegen gekomen paar weken geleden.

YouTube: YouTube

Zijn mooie renders wat er allemaal gebeurt mbt de ontwikkeling van StarBase.

SN15 is vastgemaakt aan de LR11000, dus die zal wel terug gestuurd worden en misschien gesloopt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deurdouwer
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:08

Deurdouwer

XBL: Deurdouwer

TrekDr0p schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:32:
SN15 is vastgemaakt aan de LR11000, dus die zal wel terug gestuurd worden en misschien gesloopt?
Dat is het vermoeden inderdaad. Denk dat we SN16 en 17 ook niet meer gaan zien. Het lijkt er op dat SpaceX vol inzet om orbital te gaan, startende met SN20 en BN3. Prioriteit lijkt nu om zo snel mogelijk hun OLP installatie gebouwd te krijgen. De komende maanden dus helaas geen lanceringen, wel veel constructiewerk.

Tevens vanavond weer een starlink lancering, te verwachten rond 21:00 onze tijd:
YouTube: Starlink Mission

Ik douw en kom er deur.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 01:41
Meanwhile, in Baikonour:

Onverlaten bekladden Buran :X |:(

Hier staat "Voordat iemand naar de sterren klimt, moet hij leren hoe hij op aarde moet leven!"

Wat hier staat weet ik niet. De eerste letter kan ik niet goed zien. Het lijkt op een D, maar die hebben ze niet (op die manier geschreven). In dat geval zou er dobro kunnen staan, ofwel 'is goed'. Maar dat slaat nergens op. Misschien vanavond even aan mijn KGB handler vragen (mijn vriendin).

De grote tekst is een woordspeling op wat Gagarin zei toen ie vertrok 'laten we gaan'. Hier staat 'We zijn aangekomen'. In het Russisch is dat 'лриехали' ipv 'поехали' (lriyekhali ipv poyekhali)

Blijkbaar gaat Roskosmos nu overwegen de Buran ergens in een museum te zetten. Goh, dat dit er voor nodig is. Die ingestorte loods was niet genoeg blijkbaar.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:21
Google translate pakt alleen een paar woorden van de eerste :p

//edit: jouw vertaling gemist :$

[Voor 5% gewijzigd door phYzar op 26-05-2021 14:19]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

In het Speyer Technik museum in Duitsland staat er ook een Buran on display.
Ik kan dat museum, samen met Sinsheim Technik Museum (Tu-144 & Concorde waar je in kan) wat er in de buurt ligt, ten zeerste aanbevelen !

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-06 15:11
Er is straks (om 20:59) weer een Starlink-lancering

Als deze lancering goed gaat, heeft SpaceX 100 succesvolle lanceringen achter elkaar gedaan.
The most notable aspect of today's mission is that it would be the 100th consecutive successful flight for the company. This record dates back to June 2015, when the Falcon 9 rocket's second stage failed during the launch of a cargo supply mission to the International Space Station. The Dragon capsule was lost after the second stage broke apart and sank into the Atlantic Ocean.

Since that time, the company's Falcon 9 and Falcon Heavy rockets have had an unblemished run of 99 successful launches, many of which have resulted in landings as well. SpaceX has lost one additional mission, but this didn't occur during a launch. Rather, the Amos-6 payload blew apart in September 2016 during a propellant loading that preceded a static fire test. The company has safely launched 90 rockets since the Amos-6 mishap.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• mphilipp
DatraxZ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:56:
In het Speyer Technik museum in Duitsland staat er ook een Buran on display.
Ik kan dat museum, samen met Sinsheim Technik Museum (Tu-144 & Concorde waar je in kan) wat er in de buurt ligt, ten zeerste aanbevelen !
Klopt, maar dat was een van de testmodellen. Als ik het goed heb, is dat die ene met de jet engines erop. Die is alleen gebruikt voor atmosferische testvluchten, en nooit bedoeld of geschikt geweest voor ruimtevluchten. Het is al doodzonde dat ze de Buran die in de ruimte is geweest gewoon in de hangar hebben laten staan, maar ja...zo zijn de Russen. Bovendien was de Buran, hoe succesvol de eerste vlucht ook was, ook een symbool voor het verval van de Sovjet Unie en het gebrek aan geld om het programma voort te zetten.

Maar heel Baikonour staat op instorten. Ze onderhouden precies het deel dat ze nog gebruiken. En zelfs dat moet je met een korrel zout nemen. De weg van het stadje naar de basis is er een die je beter met een Landrover Discovery aflegt, ipv met een touringcar. Je moet dan echt stapvoets door de kuilen heen. Ze moeten bepaalde spullen daar weghalen en desnoods naar Moskou, het grote ruimtevaartmuseum brengen. Of een speciale expositie in Sterrenstad. In Baikonour laten heeft weinig nut, want straks komt daar niemand meer. Je moet wel erg gedreven zijn wil je er nog heel reizen als er geen lanceringen meer te zien zijn.

Wie dat trouwens nog op zijn lijstje heeft staan, kan ik het van harte aanbevelen. De reisleider, Jaap Terweij, is inmiddels 74 maar komt al ruim 40 jaar in Rusland. Als je een trip maakt, probeer dan te regelen dat hij erbij is (alleen bij voldoende deelname), want zijn begeleiding maakt het een zeer memorabele trip. Hij is een wandelende encyclopedie en hij kent iedereen. Wij hebben drie jaar geleden met hem eerst nog de reis naar Moskou gemaakt, die nu ook te boeken is. Je krijgt dan dingen te zien die je nooit had durven dromen.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Het is blijkbaar ook niet echt lastig in die hangar te komen, Youtube staat vol met Urbex-ers die daar een kijkje nemen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mphilipp
Tourniquet schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:21:
Het is blijkbaar ook niet echt lastig in die hangar te komen, Youtube staat vol met Urbex-ers die daar een kijkje nemen.
Inderdaad niet heel lastig...je moet een stuukske door de steppe wandelen. Baikonour ligt op een enorme vlakte. Een auto kan je in de buurt brengen, maar om niet meteen gespot te worden, zal die je ergens op afstand eruit moeten laten. Bij voorkeur in de avond/nacht. Dan een stukje wandelen en als je weet dat het terrein echt enorm is en niet compleet ommuurd of voorzien is van een hoge prikkeldraad barrière die onder stroom staat, is het geen wonder dan je er redelijk makkelijk ongezien kunt komen. Er lopen echter wél gewapende militairen rond. Het ís militair terrein tenslotte, en Russisch grondgebied (of in ieder geval door de Russen geleased). De militairen zijn Russisch en tijdens een lancering in ieder geval rijdt er ook Spetznas rond. Met die mannen wil je helemaal niets te maken hebben... Het is denk ik een kwestie van de beschikbare info goed bestuderen vwb welke delen in gebruik zijn en welke niet. Dan kun je denk ik wel een paadje uitstippelen.

Ik heb al eens aan onze gids gevraagd of ie niet kan regelen om daar te kijken, maar als het vraagt krijg je altijd nee. We mochten toen kijken bij de Proton lanceerplaats, en ook al is er niets geheims te zien, mochten we in eerste instantie niet eens foto's maken. Heel vaag en typisch Russisch. Na wat protesten mocht het toch, maar inmiddels had iedereen al foto's gemaakt :+ We mochten toen ook voor het eerst naar de plek van de Nedelin ramp. Heel indrukwekkend, maar die plek was dus voorheen off-limits voor buitenlanders. Bijzonder vaag omdat het buitenland eerder wist wat er gebeurd was dan de gewone Rus. Ook weer zo'n geval van oude Sovjet cultuur om van alles geheim te houden ook al weet iedereen het al. Geen idee wat voor genetische storing dat is in de Russische breinen.

• Apiekool
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17-06 22:47
Vihaio schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:11:
Er is straks (om 20:59) weer een Starlink-lancering

[YouTube: Starlink Mission]

Als deze lancering goed gaat, heeft SpaceX 100 succesvolle lanceringen achter elkaar gedaan.

[...]
Wow....

Niet eerder zo'n mooi geluid en beeld gehad van het breken door de geluisbarriere.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Apiekool schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:03:
[...]

Wow....

Niet eerder zo'n mooi geluid en beeld gehad van het breken door de geluisbarriere.
Ja, dat zag er gaaf uit :)

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Apiekool schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:03:
[...]

Wow....

Ik dacht heel even "ojee" tot ik dacht "o ja, geluidsbarrière". Was inderdaad wel erg goed zichtbaar deze keer. _/-\o_

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Uitleg van Scott Manley:

[Voor 34% gewijzigd door Tourniquet op 26-05-2021 21:20]

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:44
Voor de liefhebbers

Het rapport van de Amerikaanse rekenkamer (beginnen in 2019) over de haalbaarheid van een maanlanding in 2019

Volledige rapport
https://www.gao.gov/assets/gao-21-330.pdf

De samenvatting van 1 pagina
https://www.gao.gov/products/gao-21-330

What GAO Found
The National Aeronautics and Space Administration (NASA) has initiated eight lunar programs since 2017 to help NASA achieve its goal of returning humans to the Moon. NASA plans to conduct this mission, known as Artemis III, in 2024. NASA has made progress by completing some early lunar program development activities including initial contract awards, but an ambitious schedule decreases the likelihood of NASA achieving its goal. For example, NASA's planned pace to develop a Human Landing System, shown below, is months faster than other spaceflight programs, and a lander is inherently more complex because it supports human spaceflight.

Notional Human Landing System

a name=

NASA also faces technical risks. For example, the Gateway—which NASA is developing to be an outpost orbiting the Moon—will rely on power and propulsion technology that has never before been used, and contractor efforts to develop the technology are behind schedule. NASA officials said they do not have a technology backup that would meet mission requirements. GAO best practices for technology assessments state that if a technology is not adequately mature, management should assess off-ramps at milestones. For this program, off-ramps would include potentially reducing the amount of power the system is required to provide to the Gateway or reassessing the schedule to allow for more time to develop the technology. NASA risks costly design changes or delays if the agency does not identify off-ramps before committing significant resources.

NASA has not fully addressed management challenges related to its lunar programs that were identified in a 2020 NASA-sponsored study. For example, GAO found that NASA assigned Artemis mission roles and responsibilities to specific divisions in response to a study finding; however, the agency has not clearly documented how it determined what key programmatic and technical tools it plans to use to guide mission decision-making. Without doing so, NASA cannot ensure that it has the appropriate processes in place to track how the missions will achieve objectives and address risks at the mission level.

Why GAO Did This Study
In March 2019, the White House directed NASA to accelerate its plans for a lunar landing by 4 years, to 2024. Accomplishing this goal will require extensive coordination across lunar programs and contractors to ensure systems operate together seamlessly and safely. In December 2019, GAO found that NASA had begun making decisions related to requirements, cost, and schedule for individual lunar programs but was behind in taking these steps for the Artemis III mission.

The House Committee on Appropriations included a provision in 2018 for GAO to review NASA's proposed lunar-focused programs. This is the second such report. This report assesses the extent to which NASA has (1) made progress on its lunar programs, including for the 2024 lunar landing goal, and (2) addressed challenges related to its management of lunar programs.

GAO analyzed lunar mission and program documents and assessed the results of a 2020 NASA-sponsored study on lunar program status. GAO interviewed NASA officials on lunar program progress and risks and on plans to address study findings.

[Voor 85% gewijzigd door D-dark op 27-05-2021 20:57]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Interessante nieuwe onderdelen gespot bij de in aanbouw zijnde Orbital Launch Table.

Lijkt erop dat de booster hierop komt te staan voor lancering. Vlak na het loskomen kunnen de klemmen worden ingetrokken voor betere vlamverdeling.

Speculatie van hoe dit zou kunnen werken:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Inginuity heeft een joyride gemaakt, maar het toch overleefd gelukkig:

https://www.nu.nl/tech/61...cht-na-navigatiefout.html

https://mars.nasa.gov/tec...-ingenuitys-sixth-flight/

Had hier nog niks van mee gekregen eerder?
Surviving an In-Flight Anomaly: What Happened on Ingenuity’s Sixth Flight
Written by Håvard Grip, Ingenuity Mars Helicopter Chief Pilot at NASA's Jet Propulsion Laboratory

[Voor 55% gewijzigd door YakuzA op 28-05-2021 08:54]

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Foutje baas, moet kunnen :7
Ingenuity’s dolle dronkemansvlucht

Dit gekke gedrag is terug te brengen tot een technische storing in het navigatiesysteem: één beeld van de camera’s waarop Ingenuity zijn vlucht afstemt werd niet geregistreerd. Dat verstoorde ook de tijdsaanduiding van alle volgende beelden, waardoor Ingenuity danig in de war raakte.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Spooksel
Dit vind ik toch wel een heel toffe ontwikkeling hoor!

https://www.axiomspace.com/press-release/axiom-spacex-deal

https://www.spacex.com/updates/axiom-announcement/index.html

SpaceX ontwikkeld (voor zichzelf in eerste instantie) in samenwerking met NASA een transportsysteem en nu dat up-and-running is komt de eerste serieuze commerciële klant om de hoek kijken! Dit is eigen hetgeen waarvan iedereen jarenlang dacht dat het Bigelow Aerospace zou worden, maar het is nu dus Axiom dat het flikt!

5 Crew Dragon missies zijn er nu geboekt de komende twee jaar, buiten NASA om! Dat is echt huge!

Ik hoop alleen maar dat Boeing hun Starliner op de rails kan krijgen en aanbieden voor aantrekkelijke prijzen, want dit is gewoon wat de commerciële ruimtevaart keihard nodig heeft! Het toont hopelijk voor Boeing ook in ieder geval aan dat er dus wel degelijk een markt is voor Starliner buiten NASA om. En voor NASA is dit indirect ook een enorm voordeel, want CrewDragon gaat op deze manier een flinke track record opbouwen (lees veiligheid vergroten) zonder dat het hun extra geld kost. Win win!

[Voor 11% gewijzigd door Spooksel op 02-06-2021 17:23]

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 12:43

coelho

VanTheManFan

Spooksel schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:19:
Dit vind ik toch wel een heel toffe ontwikkeling hoor!
[Twitter]
https://www.axiomspace.com/press-release/axiom-spacex-deal

[Twitter]
https://www.spacex.com/updates/axiom-announcement/index.html

SpaceX ontwikkeld (voor zichzelf in eerste instantie) in samenwerking met NASA een transportsysteem en nu dat up-and-running is komt de eerste serieuze commerciële klant om de hoek kijken! Dit is eigen hetgeen waarvan iedereen jarenlang dacht dat het Bigelow Aerospace zou worden, maar het is nu dus Axiom dat het flikt!

5 Crew Dragon missies zijn er nu geboekt de komende twee jaar, buiten NASA om! Dat is echt huge!

Ik hoop alleen maar dat Boeing hun Starliner op de rails kan krijgen en aanbieden voor aantrekkelijke prijzen, want dit is gewoon wat de commerciële ruimtevaart keihard nodig heeft! Het toont hopelijk voor Boeing ook in ieder geval aan dat er dus wel degelijk een markt is voor Starliner buiten NASA om. En voor NASA is dit indirect ook een enorm voordeel, want CrewDragon gaat op deze manier een flinke track record opbouwen (lees veiligheid vergroten) zonder dat het hun extra geld kost. Win win!
Moeten zij niet eerst aan alle veiligheidseisen voldoen, onbemande vluchten uitvoeren, autonoom docken, voor ze goedkeuring krijgen om met crew te vliegen?

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

coelho schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:45:
[...]

Moeten zij niet eerst aan alle veiligheidseisen voldoen, onbemande vluchten uitvoeren, autonoom docken, voor ze goedkeuring krijgen om met crew te vliegen?
Ze vliegen toch gewoon met de Crew Dragon van SpaceX?
Of lees ik erover heen dat ze een eigen vaartuig gebouwd hebben?

• IThom
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 20:16
TrekDr0p schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Ik denk dat @coelho het over de Boeing Starliner heeft. Axiom gebruikt inderdaad gewoon de CrewDragon capsule.

• Spooksel
Boeing moet voor vluchten naar het ISS nog gecertificeerd worden door NASA inderdaad. De onbemande OFT-2 (een herkansing van de in december 2019 gefaalde OFT-1) staat deze zomer op de rol. Vandaag gaat SpaceX CRS-22 naar het ISS, als die klaar is volgende maand dan is de docking poort vrij voor OFT-2 als het goed is.

Als OFT-2 goed verloopt kan er op z'n vroegst december 2021/januari 2022 gevlogen worden voor OFT-3, wat dan een testvlucht met crew is.

SpaceX heeft die certificering inderaad al. Al is het geinig dat SpaceX die certificering in principe _niet_ nodig heeft voor hun Inspiration4 missie later dit jaar, voor die missie hebben ze enkel toestemming van de FAA nodig om met crew te mogen vliegen. Die gaat tenslotte niet naar het ISS en heeft een kont met NASA te maken.

Het doel van Axiom is uiteindelijk om een compleet stand-alone ruimtestation te hebben, los van het ISS. Als dat eenmaal zover is dan kan in principe 'iedere boerenl*l' die een capsule bouwt gecontracteerd worden om daar naar toe te vliegen, zolang je de FAA maar kan overtuigen dat het veilig is.

[Voor 15% gewijzigd door Spooksel op 03-06-2021 14:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 12:43

coelho

VanTheManFan

TrekDr0p schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:54:
[...]

IThom schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:58:
[...]
Ik denk dat @coelho het over de Boeing Starliner heeft. Axiom gebruikt inderdaad gewoon de CrewDragon capsule.
Sorry, verkeerd begrepen. Ik dacht dat dit bedrijf Axiom zelf een capsule op de Falcon ging zetten. Maar wat is dit Axiom dan voor een bedrijf? Ze kopen een Falcon en een Dragon aan om daar een sticker met hun naam op te mogen plakken en zelf mensen te mogen selecteren om naar het ISS te sturen? Zoiets? En moeten alle deelnemende landen aan ISS ook goedkeuring verlenen voor zo'n private mission?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:19:
Wat voor markt dan? Buiten het ISS is er niet zoveel om heen te gaan. En het ISS zal ook een keer end of life gaan. Daarbij is het ISS nou niet echt een vakantiebestemming, het is gewoon een groot laboratorium waar een toerist niet zoveel kan beleven.

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 07:39
XWB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:49:
[...]

Wat voor markt dan? Buiten het ISS is er niet zoveel om heen te gaan. En het ISS zal ook een keer end of life gaan. Daarbij is het ISS nou niet echt een vakantiebestemming, het is gewoon een groot laboratorium waar een toerist niet zoveel kan beleven.
Het idee van Axiom is volgens mij om eerst eigen modules aan 't ISS te hangen en die later los te kunnen koppelen, zodat ze hun eigen ruimtestation hebben;

Zoals jij 't nu stelt lijkt 't inderdaad vooral een stoeltjes-verkoper ;)

• Spooksel
Axiom maakt nu inderdaad gebruik van een optie die NASA biedt voor het faciliteren van prive vluchten naar het ISS, het geld wat ze hiermee ophalen is natuurlijk grotendeels weer voor SpaceX wat de training en de vlucht verzorgt.

Maargoed, los van het feit dat Axiom natuurlijk investeerders heeft is het wel handig om nog wat meer omzet op te halen. En als je dan 6 stoeltjes per jaar naar het ISS kan verkopen, brengt toch weer wat in het laatje om de bouw van je eigen station mee te financieren.

Dat station is inderdaad, zoals @rik86 zegt, een verzameling van modules die initieel aan het ISS gekoppeld gaan worden. Als het later 'af' is, zal het ontkoppeld worden van het ISS en een losstaand ruimtestation worden waar Axiom de volledige controle over heeft.

• mphilipp
XWB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:49:
[...]
Misschien niet zoveel te beleven, maar menig miljonair/miljardair staat te trappelen om naar boven te gaan. Veel van die mensen (ik wil niet stigmatiseren, maar de praktijk wijst het uit) willen graag dingen doen die niemand kan doen omdat het gewoon teveel geld kost. Als je meer dan een miljard hebt, is 100 miljoen uitgeven helemaal niets. Dat voelen ze niet. Waarom denk je dat er whiskey is van $25.000 of auto's van $1.000.000? Niet omdat ze zoveel beter zijn dan een Mercedes 600 ofzo. Ik denk zelfs dat de Benz beter is; sportwagens zijn altijd best wel fragiel. Maar die lui hebben dan iets dat niemand heeft, of meer een zeer select clubje. Een statussymbool. Een vlucht naar ISS is wel een ultiem statussymbool.
Het is niet dat er 1000 man klaar staan, maar er zijn er genoeg om een capsule voor af te maken. Het plan was er toch al, dus het geld is al uitgegeven.

• Erazzzer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 02:05

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Wat waren dat gave beelden tijdens die 1st stage landing bij de CRM missie net. Hebben wij die shots eerder zo gezien?

So I was fucking my sister the other day and she was like: OMG, u are better than dad! And I was like: I know, mum already told me!

Pagina: 1 ... 146 147 148 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True