De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Het zijn nog net geen ingame beelden van KSPSpooksel schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 00:04:
Wel tof straks bij die 2e burn dan zie je dat blauwe lijntje op kaart langzaam verdwijnen als indicatie dat de orbit verder weg gaat
Escape trajectory is alleen als je earth orbit wil verlaten. De satelliet zal zichzelf niet afremmen, dat gebeurt vanzelf door de aantrekkingskracht van de aarde. Op het hoogste punt zal de satelliet horizontaal 'gas geven' om het laagste punt omhoog te brengen. Volgens mij doen dergelijke satellieten vrij lang om van de elliptische GTO naar een cirkelvormige GEO te gaan (dus heel veel orbits, steeds een stukje ronder).
https://mobile.twitter.co...status/736320322996076548Rocket landing speed was close to design max & used up contingency crush core, hence back & forth motion. Prob ok, but some risk of tipping.
Ruige landing als ik het zo lees.
randje van de enveloppe maar er nog wel in gelukkig. En ook hier zullen ze van leren.jip_86 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 00:23:
[...]
https://mobile.twitter.co...status/736320322996076548
Ruige landing als ik het zo lees.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Jup maar grootste les zal toch worden om zo'n ding nog een keer omhoog te krijgen denk ik. Lijkt er op dat ze daar nog druk mee bezig zijn, al staan er nu straks al 4 in de hangar. Begint toch tijd te worden dat ze dat eens gaan proberenfranssie schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 00:26:
[...]
randje van de enveloppe maar er nog wel in gelukkig. En ook hier zullen ze van leren.
Te druk met redditten en livestreamen om ook nog hier te kijken, maar mooi dat hier op GoT deze thread ook ontploft als er weer een SpaceX avond gaande is!
Ik zag ergens vanavond voorbij komen dat ze van plan zijn om de gelande S1 van CRS-8 opnieuw te gaan gebruiken!jip_86 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 00:30:
[...]
Jup maar grootste les zal toch worden om zo'n ding nog een keer omhoog te krijgen denk ik. Lijkt er op dat ze daar nog druk mee bezig zijn, al staan er nu straks al 4 in de hangar. Begint toch tijd te worden dat ze dat eens gaan proberen
Dat en het duurt natuurlijk even voordat zo'n buis met onderdelen opnieuw nagemeten, getest en gecertificeerd is na zowel een lancering en landing.Spooksel schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 00:36:
<> Elon wil tenslotte nogals eens wat voor liggen qua verwachtingen op de realiteit
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik had dit verwacht:Duesenberg J schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 00:16:
Geen escape trajectory, maar gewoon Geostationary Transfer Orbit. Dat is een elliptische orbit waarvan het hoogste punt in de buurt van Geostationary orbit zit en het laagste punt nog rond low earth orbit.
Escape trajectory is alleen als je earth orbit wil verlaten. De satelliet zal zichzelf niet afremmen, dat gebeurt vanzelf door de aantrekkingskracht van de aarde. Op het hoogste punt zal de satelliet horizontaal 'gas geven' om het laagste punt omhoog te brengen. Volgens mij doen dergelijke satellieten vrij lang om van de elliptische GTO naar een cirkelvormige GEO te gaan (dus heel veel orbits, steeds een stukje ronder).
Maar het lijkt meer op deze:

Die eerste zou een flinke burn nodig hebben op het hoogste punt om de baan rond te krijgen.
http://space.stackexchang...-after-payload-separation
So far, this has been standard operating procedure for all 4 Falcon 9 upper stages that have delivered communications satellites to GTO. At this time, none remain in orbit, as the periapsis of each is so low (~200-300km) that they decay within 2-6 months. No deorbit profile has been attempted as it presents SpaceX with a liability if the stage decides to explode, scattering debris in GTO (additionally, if not enough fuel remains, they cannot safely deorbit either).
The standard apoapsis for GTO is about 35,000km, but for the first two GTO missions (SES-8 & Thaicom 6), they were injected into what is known as a "Supersynchronous Orbit" with an apoapsis beyond 35,000km. In the latter, it was in excess of 90,000km. It was launched on January 6 and decayed May 28.
You'd also expect the stage to disintegrate upon reentry, wouldn't you. Not always! The upper stage of AsiaSat 6 reentered over Brazil and parts of it were found scattered in an open field. It made quite the fireworks on reentry though. Some of the largest items found intact were the Composite Overwrapped Pressure Vessels (COPV's) which stored Helium.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ik kan het nog steeds amper geloven. Wat een gebeurtenis om mee te maken. Vanaf het eerste wolkje rook tot de woorden "Falcon 9 has landed". Iets mooiers is er gewoon niet. Het geluid had ook gewoon 20 seconden vertraging of zo en die raket ging maar door. En dan ineens is hij verdwenen, knipper je wat met je ogen en realiseer je je dat je nog op aarde staat...

Zoals je misschien ziet heb ik nog veel meer foto's. Ik had speciaal voor de lancering m'n snelste SD-kaart maar even leeg gemaakt
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
WOW! Net ksp
I am the great Cornholio!
Te volgen weer op NASA TV.

[ Voor 39% gewijzigd door Spooksel op 28-05-2016 15:50 ]
Edit:
Whoah, net hadden ze ineens ff 8 seconden de pomp openstaan ipv 1-2 seconden zoals iedere keer daarvoor, ging hard ineens met dat ding
Edit2:
WHOAH... nog eens 10 seconden nu! Ziek
[ Voor 25% gewijzigd door Spooksel op 28-05-2016 21:42 ]
Edit:
WHOP WHOP, nog eens 15 seconden dr in!
Edit:
NUUUUUUUUUUUUUUUTS, 30!!! seconden kraan open nu!
Start vanmiddag om 15u:

Nu:

Edit:
Lol en dan nu... 9 seconden

[ Voor 107% gewijzigd door Spooksel op 28-05-2016 22:02 ]
Astronaut Jeff mag verder met de procedure
Als alle controles op lekken ok zijn dan gaan waarschijnlijk volgende week de astro's ff naar binnen voor installatie van de sensoren
Of zijn er ergens noodschotten die dan dichtklappen oid?
http://www.dumpert.nl/med...bunkt_spacex_leugen_.html
Ik ben overtuigd hoor
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Thanks, interessant. Heb nog niet het hele interview gezien, maar in september komen ze dus met een roadmap voor kolonisatie van Mars? Ben benieuwd! Er is iig een "grote raket" bij betrokken.
Ik vind Elon Musk trouwens wel altijd een beetje moeizaam om naar te luisteren, hij lijkt vaak moeite te hebben met het vlot formuleren van zinnen.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ik geloof ook in Marsmannetjes, maar dan op een andere planeet dan die wij Mars noemenErazzzer schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:44:
Dan heb je ook nog Stanton Friedman. Hooggeleerde die in marsmannetjes geloofd. Ik moet echt altijd huilen als ik hem op tv zie..
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Ook dat ze ons continue bezoeken en dat de overheid dit verzwijgt?BtM909 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:29:
[...]
Ik geloof ook in Marsmannetjes, maar dan op een andere planeet dan die wij Mars noemen
Ik snap wat je bedoelt. Hij komt op mij soms zelfs over alsof hij "niet helemaal goed" is. Maar hij is natuurlijk gewoon superslim en er is een goede kans dat hij ergens op het autisme-spectrum zit.Tourniquet schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:30:
Ik vind Elon Musk trouwens wel altijd een beetje moeizaam om naar te luisteren, hij lijkt vaak moeite te hebben met het vlot formuleren van zinnen.
Verwijderd
9:11 en ik lig in een deuk hierSnoz Lombardo schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:39:
Hij heeft wel humor in ieder geval.
Ik heb vaak het idee dat hij heel nauwkeurig zijn woorden kiest en misschien ook wel dingen op een veel simplistischere manier verteld om het begrijpelijk te houden.JeroenH schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 14:41:
[...]
Ik snap wat je bedoelt. Hij komt op mij soms zelfs over alsof hij "niet helemaal goed" is. Maar hij is natuurlijk gewoon superslim en er is een goede kans dat hij ergens op het autisme-spectrum zit.
LIjkt me wel grappig dat iemand een autonome drone met fotocamera die kant op stuurt om de maanlading te ontkrachten of te bewijzen met kleurenfotos. Stel auto-tje 1kg, de raket 5kg, dan heeft die 60 kg aan brandstof nodig waardoor het totale concept rond de 66kg zou wegen, lijkt me nog wel te doen voor BLSA (buzz lightyear space aviation). Een paar wizkids op tweakers zouden een vaartuig als dit samen toch wel kunnen bouwen.
[ Voor 9% gewijzigd door govie op 05-06-2016 12:29 ]
Verwijderd
Aiai, ik denk dat je er een paar ordegroottes naast zit. De massa van de Saturn V was 2,970,000 kg. De massa van de LEM (maanlander) was 15,200 kg. Om een kg op de maan te krijgen heb je dus 195kg 'raket' nodig. Dat zal (veel) slechter worden als de raket kleiner wordt.govie schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:27:
Ik las ergens op het internet dat voor 1kg ruimtevaartuig je ongeveer 10kg brandstof nodig hebt om de maan te bereiken. Stel dat deze stelregel voor grote vaartuigen ook geldt voor kleinere vaartuigen en iemand zelf een raketje en drone bouwt, mag je die dan zomaar lanceren?
"Even een raketje bouwen". Heb je enig idee? Dat is rocket science... Een paar amateurs die iets in de ruimte proberen te krijgen (suborbital, 100km, wat not hééél ver van orbital laat staan landen op de maan is) zijn Copenhagen Suborbitals.
"maanlading te ontkrachten of te bewijzen" Really?LIjkt me wel grappig dat iemand een autonome drone met fotocamera die kant op stuurt om de maanlading te ontkrachten of te bewijzen met kleurenfotos. Stel auto-tje 1kg, de raket 5kg, dan heeft die 60 kg aan brandstof nodig waardoor het totale concept rond de 66kg zou wegen, lijkt me nog wel te doen voor BLSA (buzz lightyear space aviation). Een paar wizkids op tweakers zouden een vaartuig als dit samen toch wel kunnen bouwen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 13:18 ]
Oeh, dat zijn iets meer kilo's dan ik gelezen had, flink verschil: Launching a rocket to the Moon from a height of 35 km would take 10.73645 kg of fuel per 1 kg of rocket mass, vs 10.8623 kg if launched from the surface (assuming a direct to transfer orbit launch)Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:53:
[...]
Aiai, ik denk dat je er een paar ordegroottes naast zit. De massa van de Saturn V was 2,970,000 kg. De massa van de LEM (maanlander) was 15,200 kg. Om een kg op de maan te krijgen heb je dus 195kg 'raket' nodig. Dat zal (veel) slechter worden als de raket kleiner wordt.
"Even een raketje bouwen". Heb je enig idee? Dat is rocket science... Een paar amateurs die iets in de ruimte proberen te krijgen (suborbital, 100km, wat not hééél ver van orbital laat staan landen op de maan is) zijn Copenhagen Suborbitals.
Niet overdrijven, ik weet zeker dat een groepje tweakers al heel ver kan komen qua design en engineering. Arduin-otje hier... arduino-tje daar. Hopsakee. Serieus, als ze het tig jaar geleden konden met mensen dan moet een simpele autonome fotodrone droppen toch wel om te doen zijn "somehow", denk ik dan. Zo'n drone is in weze hetzelfde als die stofzuigerrobots uit de winkels dus dan houden we het raketje nog over. Misschien dat kerbalspacegame e.e.a. kan uitrekenen en dan zijn we er al bijna. Het komt nie op unne praaij, als die maar de maan bereikt, dan komt het goed
Een robotje die autonoom fotos blijft maken en de maan anno 2016 vanaf kikkerperspectief in kaart brengt ja. Dat ik dan ook de plek van de vlag kan bezoeken is mooi meegenomen, meten is weten.Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:53:
[...]
"maanlading te ontkrachten of te bewijzen" Really?
[ Voor 25% gewijzigd door govie op 05-06-2016 14:10 ]
Verwijderd
Dat is niet waar. De Saturn V zat dicht bij de limiet wat mogelijk is met chemische brandstof. De 'efficientie' (specifiek impuls) van de SpaceX Falcon 9 eerste trap is vergelijkbaar met die van de eerste trap van de Saturn V. De efficientie van de 2e trap van de S V was veel beter dan die van de Falcon 9, aangezien de S 5 op vleoibare waterstof werkte en de Falcon 9 op Kerosine.Christiaan676 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:32:
De Saturn V was natuurlijk niet zo efficent als een raket van nu.
Punt is, iets op de maan krijgen met een raket van 60kg is totaal onrealistisch. Je bent minimaal iets nodig in de orde-grootte als een ICBM raket, en dan met geavanceerde upper stage. Niet echt iets wat je in je achtertuin bouwt.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2016 09:18 ]
Je onderschat het. Zelfs suborbitale ruimtevaart (wat ordes van grootte makkelijker is dan een maanlanding) is nog niet zo makkelijk als je denkt. Het is nog maar een paar amateurs (net) gelukt de karman line aan te tikken, en dat zonder noemenswaardige payload. Zelfs de redelijk goed georganiseerde en behoorlijk goed gefunde mensen van Copenhagen Suborbitals zijn erachter gekomen dat het niet zo makkelijk is als ze eerst dachten. En dat gaat dus slechts om suborbitale ruimtevaart.
Het is grappig om er over te brainstormen, maar als je goed kijkt kom je er al gauw achter dat het daadwerkelijk rocket science is
We weten al lang dat de maanlandingen echt waren.meten is weten.
Ik ben blij dat het voor amateurs niet zo makkelijk is om met hun Ardurovertjes over de eerste voetstappen van Neil Armstrong heen te rijden. What's next - een "sample return mission" om wat leuke spulletjes terug halen?
Als je dat zo zeker weet zou ik eens solliciteren bij http://dare.tudelft.nl/govie schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:48:
[...]
Niet overdrijven, ik weet zeker dat een groepje tweakers al heel ver kan komen qua design en engineering. Arduin-otje hier... arduino-tje daar. Hopsakee. Serieus, als ze het tig jaar geleden konden met mensen dan moet een simpele autonome fotodrone droppen toch wel om te doen zijn "somehow", denk ik dan. Zo'n drone is in weze hetzelfde als die stofzuigerrobots uit de winkels dus dan houden we het raketje nog over. Misschien dat kerbalspacegame e.e.a. kan uitrekenen en dan zijn we er al bijna. Het komt nie op unne praaij, als die maar de maan bereikt, dan komt het goed
Ze zullen ongetwijfeld geïnteresseerd zijn in hoe je hun record dmv een aruinotje hier en daar met een factor 20.000 weet te verbeteren.
[ Voor 20% gewijzigd door govie op 06-06-2016 11:27 ]
From the morning DPC. MCC-H requests hatch opening video that requires Ku coverage occur no earlier than 0840Z. Ku coverage is being recovered after some sort of configuration/hardware problem on the ground. Successful recovery of Ku is required for an on-time opening.
First four bolts loosened. Noticed a release of air indicating BEAM at higher pressure. Ku back, enroute to open hatch.
Inside of BEAM looks "Pristine", temperature is on the cool side, and no condensation visible. Air samples in work.
EDIT - CAPCOM indicates 44F (6.6C - Spooksel) as temperature at bulkhead. CHILLY
Everyone on ground is grinning. Wrinkles in air barrier are expected as it is larger than needed. Everything appears as it should. Continuing with procedures.
Dat is op zich waar, maar één van hun geplande mijlpalen is het maken van onbemande suborbitale (test)vluchten met kleinere raketten. En zelfs dat lukt ze niet zo makkelijk als ze eerst dachten.govie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:19:
Dat copenhagen initiatief is wel mooi, het verschil is dat zei een mens de ruimte in willen krijgen. Hierdoor wordt een project een stuk omvangrijker.
Ik ken 'm, mooi figuurZit ook een nederlander bij, Jop, die een blogje heeft over wat die er doet.
Is wel een mooi initiatief.JeroenH schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:04:
[...]
Dat is op zich waar, maar één van hun geplande mijlpalen is het maken van onbemande suborbitale (test)vluchten met kleinere raketten. En zelfs dat lukt ze niet zo makkelijk als ze eerst dachten.
Ik vind het een prachtprojectgovie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:27:
Is wel een mooi initiatief.
Ik ben mijn vrouw nog aan het overhalen om eens een weekendje weg te gaan naar Kopenhagen, waarbij zij dan één middag compleet vrij is om lekker te winkelen zonder dat ik haar in de weg loop
Verwijderd
Intl. Space Station @Space_Station 4m4 minutes ago
#BEAM hatch opened for first time this morning at 4:47 a.m. EDT http://go.nasa.gov/25IExQD

Voor de komende zomer staan twee lanceringen van de Nexø-1 raketten gepland. Ze hebben juist afgelopen weekend hun mobiele lanceerplatform Sputnik overgevaren naar Kopenhagen voor onderhoud en aanpassingen voor deze lanceringen.Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:33:
Zeker een mooi project. Jammer dat ze al een tijdje niets meer gelanceerd hebben, en gestopt zijn met de ontwikkeling van hun turbopomp-aangedreven raketmotor etc. Als we een maanraket met tweakers gaan bouwen doe ik zeker mee!
Een paar jaar terug zijn de twee oprichters met flinke ruzie weggegaan, wat de organisatie flink teruggezet heeft in de tijd. Ze hebben daardoor een stap teruggedaan in schaal en tempo, dat is waar, maar naar mijn gevoel is er wel een professionaliteitsslag* gemaakt. Het probleem hiermee is wel dat het uiteindelijke doel (bemande suborbitale ruimtevaart) wel erg ver in de toekomst komt te liggen. Het is naar mijn idee nog maar de vraag of het project de aandacht van zowel donateurs als actieve leden wel zo lang vast kan houden.
Maar we gaan het zien. Hun livestreams en minidocumentaires van tests zijn altijd erg leuk om naar te kijken
* Voorbeeld: bij hun eerste lancering vroor een klep vast door de lage temperatuur van LOX. Stomme beginnersfout natuurlijk. Bij de daaropvolgende lancering McGyverden ze dat goed door een föhn op de klep te richten.
Nu doen ze dat anders; e.e.a. is nu veel beter geïsoleerd en ze hebben afgelopen weekend een cold flow test gedaan (met LN2), zodat ze zeker weten dat alle kleppen blijven functioneren bij lage temperaturen. Aan dat soort dingen kun je IMO zien dat ze degelijker bezig zijn dan ongeveer vijf jaar geleden.
[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 06-06-2016 15:56 ]
Als engine voor de maanrobot zouden we er eentje kunnen maken die rijdt op maanstof, nasa heb daar net de patenten voor vrijgegeven, misschien is het wel wat.Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:33:
Zeker een mooi project. Jammer dat ze al een tijdje niets meer gelanceerd hebben, en gestopt zijn met de ontwikkeling van hun turbopomp-aangedreven raketmotor etc. Als we een maanraket met tweakers gaan bouwen doe ik zeker mee!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Waar zit 'm dan de moeilijkheid? Kort door de bocht gingen de Saturns en Apollo's omhoog met minder rekenkracht dan dat we tegenwoordig in onze smartphone hebben zitten. Bovendien deden ze het met het kennisniveau en bouwstenen van 50 jaar geleden. Dat moet toch met gemak te overtreffen zijn?JeroenH schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:01:
[...]
Je onderschat het. Zelfs suborbitale ruimtevaart (wat ordes van grootte makkelijker is dan een maanlanding) is nog niet zo makkelijk als je denkt. Het is nog maar een paar amateurs (net) gelukt de karman line aan te tikken, en dat zonder noemenswaardige payload. Zelfs de redelijk goed georganiseerde en behoorlijk goed gefunde mensen van Copenhagen Suborbitals zijn erachter gekomen dat het niet zo makkelijk is als ze eerst dachten. En dat gaat dus slechts om suborbitale ruimtevaart.
Het is grappig om er over te brainstormen, maar als je goed kijkt kom je er al gauw achter dat het daadwerkelijk rocket science is
We weten al lang dat de maanlandingen echt waren.
Ik ben blij dat het voor amateurs niet zo makkelijk is om met hun Ardurovertjes over de eerste voetstappen van Neil Armstrong heen te rijden. What's next - een "sample return mission" om wat leuke spulletjes terug halen?
Natuurlijk werden er toen al miljarden dollars in gepompt, maar doordat eea gesimplificeerd is moet het toch al snel voor veel minder kunnen?
Verwijderd
Materialen zijn verbeterd, maar niet met ordes van groottes. Hoog een handvol procenten. Rekenkracht is ook het probleem niet; we kunnen ondertussen iets efficiëntere routes uitrekenen, maar die kosten doorgaans aanzienlijk meer tijd. Wil je met mensen de ruimte in of met een lading die niet tot-en-met beschermd is, dan zit je ruwweg aan de schema's die men decennia geleden uitrekende vast. Verder geeft vanaalten het belangrijkste al aan; de natuurkunde is niet veranderd. Zolang je daar niets aan kunt doen, blijft het een enorm gecompliceerde truc.coelho schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:49:
Waar zit 'm dan de moeilijkheid? Kort door de bocht gingen de Saturns en Apollo's omhoog met minder rekenkracht dan dat we tegenwoordig in onze smartphone hebben zitten. Bovendien deden ze het met het kennisniveau en bouwstenen van 50 jaar geleden. Dat moet toch met gemak te overtreffen zijn?
Natuurlijk werden er toen al miljarden dollars in gepompt, maar doordat eea gesimplificeerd is moet het toch al snel voor veel minder kunnen?
Nu is het begrijpelijk dat je zoiets niet zomaar aanneemt van een paar mensen op een forum, dus wellicht dat NASA je kan overtuigen
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2016 19:40 ]
Rocket science an sich is het probleem niet. De formules zijn bekend. Kun je allemaal "zo" uitrekenen. Hoe je een raketmotor maakt is ook "niet zo moeilijk". Maar met die basics ben je er simpelweg niet. Alles moet efficiënt zijn. Alles moet niet zomaar ontploffen. Alles moet niet zomaar bevriezen.
Er komen zoveel puntjes op de i bij kijken dat je óf met een beperkt budget alleen maar loopt te prutsen ala Copenhagen Suborbitals (hebben voor zover ik weet nog niets de ruimte in gekregen, laat staan een mens) óf je bent goed bezig, maar met een relatief enorm budget (zie SpaceX).
[ Voor 87% gewijzigd door Osiris op 08-06-2016 20:49 ]
Verwijderd
Daar komt nog bij dat men in de jaren 50 en 60 wat minder nauw omsprong met de veiligheid. Op hoop van zegen en gaan met die banaan. Tegenwoordig is een man-rated voertuig een stuk beter doortest dan waar men toentertijd de ruimte in ging, maar dat kost een hoop tijd en geld.Osiris schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:41:
Rocket science an sich is het probleem niet. De formules zijn bekend. Kun je allemaal "zo" uitrekenen. Hoe je een raketmotor maakt is ook "niet zo moeilijk". Maar met die basics ben je er simpelweg niet. Alles moet efficiënt zijn. Alles moet niet zomaar ontploffen. Alles moet niet zomaar bevriezen.
Dat vind ik zelf wel het minst belangrijke aan persoon..de man is geniaal, heeft een goede visie op de wereld, concurrentie, economie, doet goede zaken, heeft humor. Who cares dat het geen showmaster is, het zijn de amerikaanse verkiezingen nietTourniquet schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:30:
[...]
Ik ken het misschien ook wel, zoveel tegelijk in je hoofd, kiezen hoe en wat je eruit pikt, niveau aanpassen en het dan formuleren, lastig.
Het had nog iets dieper gemogen, maar de interviewers vochten onderling om de vragen (zij vroeg wel eens door, hij beukt zn andere vraag erover heen) en een onderwerp werd daardoor wel eens veranderd ipv verder op ingegaan.
Maar..haar voet!!!!! Hij kan nooit heel erg op zn gemak zijn geweest

Ja echt he, space camp! Het ziet er wel freaky uit binnen, lijkt zo fragiel, nothing but death surrounds you.
Dat gevoel zou ik stukken minder hebben in een solide koker.
[ Voor 15% gewijzigd door Mutatie op 09-06-2016 01:02 ]
Verwijderd
In die 'solide koker' trap je met wat wil zo een gat. Dat lukt je hier waarschijnlijk niet, gezien het om behoorlijk taai materiaal gaat. Nog even los van dat een micrometeoriet door allebei zonder pardon gaat, inclusief eventueel ongelukkige astronautenMutatie schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 00:47:
Ja echt he, space camp! Het ziet er wel freaky uit binnen, lijkt zo fragiel, nothing but death surrounds you.
Dat gevoel zou ik stukken minder hebben in een solide koker.
Dat weet ik, maar het gevoel/idee. Het is nieuw.Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 01:20:
[...]
In die 'solide koker' trap je met wat wil zo een gat. Dat lukt je hier waarschijnlijk niet, gezien het om behoorlijk taai materiaal gaat. Nog even los van dat een micrometeoriet door allebei zonder pardon gaat, inclusief eventueel ongelukkige astronauten
Straks vliegen we in ballonnen door de ruimte, dat zagen we dan niet aankomen
member of Los Alcoholicos ban dhmo
Helaas on hold en scrubbed vanwege slecht weer
[ Voor 26% gewijzigd door blobber op 10-06-2016 00:02 ]
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd
Ha, zal wel wat gaan kosten die set...Snoz Lombardo schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 00:52:
Er zijn twee nieuwe LEGO Ideas sets aangekondigd waaronder een 1 meter hoge (!) Apollo 11 Saturn V raket.
[video]
In de tussentijd ben ik m'n nieuwe 3D printer aan het af bouwen met als speciaal doel om deze te gaan printen.

Hij is zo gaaf dat dit m'n nieuwe 'levensdoel' gaat worden:
and an estimated 2000 hours to print.

Verwijderd
Maar dan heb je ook wat!Spooksel schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:51:
What... een kleine 3 maanden printen en je bent er
(ohja, het kost ook zo'n 800 euro aan plastic)
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2016 16:01 ]
Verwijderd
Verwijderd
[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:03:
Ik gok dat de WAF van dat ding niet fantastisch is
[/quote]
Ach, levensdoelstellingen voor over 3 jaar
* PhD halen
* Blues lead gitaar leren spelen
* Saturn V printen
* Vriendin Nah, gaat niet lukken icm bovenstaande

Er zou gister ook een Delta IV-heavy lancering zijn, maar die is uitgesteld tot morgen.
https://www.nasaspaceflig...-iv-heavy-launch-nrol-37/
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2016 17:08 ]
http://spaceflightnow.com/2016/06/08/d374_journal/
Edit:
Nou dat ging vlekkeloos, machtig mooi om te zien
[ Voor 17% gewijzigd door blobber op 11-06-2016 20:00 ]
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Zag er inderdaad gaaf uit maar merkte wel dat ik enigszins ben verpest door de lanceringen van SpaceX qua info en toch ook wel entertainment.blobber schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:39:
Men gaat weer een poging wagen met de heavy delta 4 lancering om 19:51 nl tijd (hopelijk)
http://spaceflightnow.com/2016/06/08/d374_journal/
Edit:
Nou dat ging vlekkeloos, machtig mooi om te zien
[ Voor 9% gewijzigd door govie op 12-06-2016 13:16 ]
Ik vind de delta 4 heavy echt een stuk bruter:niekvandermeer schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:14:
[...]
Zag er inderdaad gaaf uit maar merkte wel dat ik enigszins ben verpest door de lanceringen van SpaceX qua info en toch ook wel entertainment.

Qua brute kracht tijdens de lancering wel inderdaad. Maar SpaceX heeft er echt een uitzending van gemaakt wat het een stuk leuker maakt en die landingen gaan voorlopig nog niet vervelen.blobber schreef op zondag 12 juni 2016 @ 20:26:
[...]
Ik vind de delta 4 heavy echt een stuk bruter:
[afbeelding]
[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 13-06-2016 06:31 ]
Mooie foto's van deze lancering op Ars Technica. Ik ben toen n.a.v. dat artikel gaan googlen naar de satelliet die gelanceerd is. Ten eerste is er bizar weinig over te vinden, niet eens wel bedrijf het ding gemaakt heeftSpooksel schreef op zondag 12 juni 2016 @ 20:36:
Ik vind het maar een lelijk ding, bleh. En duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuur, niet normaal. Niet zo gek ook dat ULA gaat stoppen met dat ding, t is economisch echt gewoon niet meer te verantwoorden tegenwoordig.

Maar over de vorm en het formaat is wel e.e.a. bekend, waarschijnlijk heeft de satelliet een schotelantenne van meer dan honderd meter doorsnee:

Holy cow, da's origami voor gevorderden om zo'n enorm ding zo klein op te vouwen.
(Ik ben eigenlijk veel te veel SpaceX fanboy, maar live kijken naar een sub-orbital flight is natuurlijk altijd leuk).
Edit: verkeerde link gepakt
[ Voor 7% gewijzigd door Willempie24 op 13-06-2016 16:14 ]
Oeh, da's cool!Willempie24 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:13:
Vrijdag lanceert Blue Origin voor de vierde keer dezelfde raket, en deze keer is het voor het eerst live kijken. Zie tweet van Jeff Bezos: https://twitter.com/JeffBezos/status/742348210266509312
Ik snap nooit zo goed waarom het één het ander uitsluit... Voorlopig bewandelen beide bedrijven compleet andere wegen. Waarom niet gewoon genieten van al die coole shit die ze gratis en speciaal voor ons uitvoeren?(Ik ben eigenlijk veel te veel SpaceX fanboy, maar live kijken naar een sub-orbital flight is natuurlijk altijd leuk).
Of heb je SpaceX aandelen, want dan snap ik het helemaal
Denk dat dat nog niet verstandig is, waarschijnlijk zal de tijd tussen lanceringen steeds korter worden en zal het dan uiteindelijk (in een vrij ideale situatie) wel mogelijk zijn om zo snel opnieuw te lanceren.Vihaio schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:21:
Ik hoop dat ze een keer dat ding naar de ruimte schieten, laten landen en een paar uur later hetzelfde nog een keer doen. Is het te verwachten dat ze dat binnenkort een keer doen, of moet er te veel aan getest of vervangen worden?
Subtiel is het idd allemaal niet die delta's en na een paar minuten is het feest voorbij, de landingen van Space-x zijn natuurlijk ongelooflijk knap, met mooie beelden idd, dus misschien ben ik het stiekem nog wel met je eens dat die leuker zijn om live te zienniekvandermeer schreef op maandag 13 juni 2016 @ 00:32:
[...]
Qua brute kracht tijdens de lancering wel inderdaad. Maar SpaceX heeft er echt een uitzending van gemaakt wat het een stuk leuker maakt en die landingen gaan voorlopig nog niet vervelen.
Ik vind het wel wat hebbenSpooksel schreef op zondag 12 juni 2016 @ 20:36:
Ik vind het maar een lelijk ding, bleh. En duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuur, niet normaal. Niet zo gek ook dat ULA gaat stoppen met dat ding, t is economisch echt gewoon niet meer te verantwoorden tegenwoordig.
Wow, ik vind die tekening al heel tof, laat staan als je dat ding in het echt zou kunnen zienJeroenH schreef op maandag 13 juni 2016 @ 09:13:
[...]
Maar over de vorm en het formaat is wel e.e.a. bekend, waarschijnlijk heeft de satelliet een schotelantenne van meer dan honderd meter doorsnee:
[afbeelding]
Holy cow, da's origami voor gevorderden om zo'n enorm ding zo klein op te vouwen.
[ Voor 48% gewijzigd door blobber op 13-06-2016 19:24 ]
Wat zal het een feest gaan worden als de Falcon Heavy de lucht in gaat!niekvandermeer schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:14:
[...]
Zag er inderdaad gaaf uit maar merkte wel dat ik enigszins ben verpest door de lanceringen van SpaceX qua info en toch ook wel entertainment.
Launch timer:
Geen launch