• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 23:27
SymbolicFrank schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Inderdaad. Dus in zijn geheel verpakken in reflecterende folie en/of schuim. Je moet de leefomgeving ook geïsoleerd houden van de rest. Maar water is zo'n beetje het waardevolste spul in de ruimte.

Een gouden asteroïde lijkt leuker, maar daar kun je niet in wonen, je kunt het niet drinken of ademen en je kunt er geen brandstof van maken.
Lijkt me praktisch wel zeer moeilijk. Het is alvast nog niet voor nu, want eerst moeten we dan al een raket maken die even snel gaat als zo'n komeet. Raketten moeten dus 25% sneller kunnen gaan, op zijn minst, dan dat ze nu kunnen.

Dan nog niet te spreken over de benadering bij de zon (temperatuur) en wellicht andere fysische moeilijkheden die mijn petje te boven gaat :*)

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Flipking94 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:39:
Lijkt me praktisch wel zeer moeilijk. Het is alvast nog niet voor nu, want eerst moeten we dan al een raket maken die even snel gaat als zo'n komeet. Raketten moeten dus 25% sneller kunnen gaan, op zijn minst, dan dat ze nu kunnen.
Als we kometen kunnen beschieten en er op kunnen landen, want we de laatste paar jaar meerdere keren hebben gedaan, kunnen we er ook reflecterende folie op vastmaken.

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:49
SymbolicFrank schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:56:
[...]

Als we kometen kunnen beschieten en er op kunnen landen, want we de laatste paar jaar meerdere keren hebben gedaan, kunnen we er ook reflecterende folie op vastmaken.
Dan wel "kunnen" in een zeer abstracte betekenis van het woord. Het gaat om een hoeveelheid folie vele ordes van grootte meer dan ooit toegepast, en dus om een missie die vele ordes van grootte kostbaarder is dan welke andere missie dan ook. Het "kan" alleen als geld niet een issue zou zijn, maar in realiteit is geld wel een issue. Het is zeker niet een ontwikkeling die we in de nabije toekomst kunnen verwachten.

Trump II - Project 2025 tracker

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:12
Raketten moeten dus 25% sneller kunnen gaan, op zijn minst, dan dat ze nu kunnen.
Klinkt niet onhaalbaar. Snelheid van een asteroïde: 48000km/h ( https://www.businessinsid.../articleshow/77052200.cms ), snelheid van een Falcon: 39600km/h (met bijna geen payload, slechts een roadster) ( https://www.google.com/search?q=falcon+9+max+speed ) (Apollo 10 ging nog wat harder, 39,897 kph: ( https://www.space.com/113...rds-50th-anniversary.html )

Daar moet inderdaad nog wel wat bij, maar snelheid betekend niet persé krachtiger maar vooral langer de motor laten branden, dus meer brandstof. Nou helpt meer brandstof meenemen niet echt (want lanceergewicht enz) maar als dat in-orbit bijtanken nou gaat werken dan zou een Starship met volle tank toch best een leuke snelheid moeten kunnen bereiken zou je zeggen (maar daar kan ik dan niet echt wat over vinden).

Maar goed, snelheid is relatief, misschien komt er ooit een langs in een gunstigere baan tov de aarde en hoeft er minder snelheidsverschil te worden overbrugd.

//edit: of je gaat er niet achteraan vliegen maar je speelt er chicken mee, dan hoef je "alleen maar" af te remmen :P

[ Voor 4% gewijzigd door phYzar op 01-03-2021 11:11 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:23

mphilipp

Romanes eunt domus

Elfjes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:29:
[...]
1.2 rpm. hmm is misschien nog wel te doen, maar maakt het docken wel een stuk complexer lijkt me
Ach...ik denk dat als je een Soyuz capsule aan een ongecontroleerd rondraaiende Salyut 7 kunt koppelen, zo'n langzaam roterend ruimtestation een eitje is...
[YouTube: Docking of Salyut-7 Clip]
(voor ongeduldigen: rond de 5 minuten begint de docking scene; automatische vertaling is beschikbaar)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Dan nog niet te spreken over de benadering bij de zon (temperatuur) en wellicht andere fysische moeilijkheden die mijn petje te boven gaat :*)
Je gaat waarschijnlijk geen enorme raket bouwen om die snelheden te bereiken maar je gaat gravity assists gebruiken om dat te halen. Daarnaast: Snelheid in de ruimtevaart is inherent aan je baan, raketten kúnnen veel harder (dat is nieteens zo heel moeilijk) maar dan schiet je je doel voorbij (wat nu het ISS of de maan is, of mars). Ook is de massa van het geheel belangrijk (voor het opbouwen van die snelheid, hoeveel delta-v je hebt bij aanvang), een onbemande missie is véél lichter dan een bemande.

Om een idee te geven wat je met gravity assists kan bereiken, de Voyager 1 heeft nu (ten opzichte van de zon) een snelheid van ruim 61k km/u. De Parker Solar Probe moet zo'n 692k km/u halen.
mphilipp schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:13:
[...]

Ach...ik denk dat als je een Soyuz capsule aan een ongecontroleerd rondraaiende Salyut 7 kunt koppelen, zo'n langzaam roterend ruimtestation een eitje is...
[YouTube: Docking of Salyut-7 Clip]
(voor ongeduldigen: rond de 5 minuten begint de docking scene; automatische vertaling is beschikbaar)
Plus dat rotatie om de lengteas (tenzij het zo hard is dat G-krachten gaan meespelen) in de ruimte eigenlijk geen probleem is, je compenseert ervoor en vervolgens is tussen de te docken schepen het niet meer merkbaar (er is geen turbulentie ofzo die roet in het eten gooit)

[ Voor 33% gewijzigd door pagani op 01-03-2021 11:28 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
phYzar schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:10:
//edit: of je gaat er niet achteraan vliegen maar je speelt er chicken mee, dan hoef je "alleen maar" af te remmen :P
Dat afremmen is natuurlijk ook niets anders dan snelheid matchen met het object. Dus je wint op die manier maar weinig.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
YouTube: Introducing Neutron

Rocket lab heeft een nieuwe raket aangekondigd de Neutron.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Cool. Ben benieuwd of ze 2024 gaan halen.

Vraag me ook wel af wat er als eerst omhoog gaat van de nieuwe grote nieuwe raketten die niet van SpaceX zijn :+

Poll: Welke raket gaat als eerst gelanceerd worden?
Neutron
New Glenn
SLS
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403397&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Edit: Vulcan Centaur vergeten, maar als die niet eerder dan de Neutron of New Glenn gelanceerd wordt gaat er wel iets ernstig mis.

[ Voor 8% gewijzigd door Vihaio op 01-03-2021 14:58 ]

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10-2025
SPX420 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:11:

Als iemand een stukje Rocket Lab wil hebben, je kunt aandelen VACQ kopen, betreft een zogeheten SPAC en via die SPAC zal Rocket Lab op de beurs komen.
https://finance.yahoo.com...ACQ?p=VACQ&.tsrc=fin-srch

Nieuwsbericht:
https://www.businesswire.com/news/home/20210301005403/en/

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:01
Ik vind het wel een grappig stukje dat ie een pet in de blender propt en er een hapje van opeet :9

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 23:27
pagani schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Je gaat waarschijnlijk geen enorme raket bouwen om die snelheden te bereiken maar je gaat gravity assists gebruiken om dat te halen. Daarnaast: Snelheid in de ruimtevaart is inherent aan je baan, raketten kúnnen veel harder (dat is nieteens zo heel moeilijk) maar dan schiet je je doel voorbij (wat nu het ISS of de maan is, of mars). Ook is de massa van het geheel belangrijk (voor het opbouwen van die snelheid, hoeveel delta-v je hebt bij aanvang), een onbemande missie is véél lichter dan een bemande.
Mee eens, maar snelheid blijft wel belangrijk. Als je je snelheid zo kan afstellen dat deze gelijkloopt met die van een komeet is de kracht van impact kleiner en dat is altijd beter/interessanter.

spelen met gravitaire kracht is daarnaast niet zo eenvoudig, je moet immers een voorwerp met een grotere massa hebben. Je hebt nu als voorbeeld wel een extreem genomen, want de massa van de zon is natuurlijk het grootste van het zonnestelsel.

Maargoed, kan natuurlijk allemaal, maar niet voor nabije toekomst denk ik. Te laag succesratio lijkt me.

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Flipking94 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:25:
Maargoed, kan natuurlijk allemaal, maar niet voor nabije toekomst denk ik. Te laag succesratio lijkt me.
Zoals @BadRespawn al zei: het gaat er maar om hoe graag we het willen.

• BadRespawn
  • Laatst online: 23:49
Flipking94 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:25:
[...]

Mee eens, maar snelheid blijft wel belangrijk. Als je je snelheid zo kan afstellen dat deze gelijkloopt met die van een komeet is de kracht van impact kleiner en dat is altijd beter/interessanter.

spelen met gravitaire kracht is daarnaast niet zo eenvoudig, je moet immers een voorwerp met een grotere massa hebben.
Gravity assists zijn min of meer standaard procedure. Snelheid op zich is niet het probleem.
De vraag is wat je gaat doen als je eenmaal bij die komeet bent. Een idee is blijkbaar om er een zonnezeil aan te hangen, maar om op die manier een grote komeet af te remmen is wel een heel erg groot zeil nodig plus heel erg veel geduld.
Nu doen zou nul kans van slagen hebben. Het is meer een kwestie van heel veel werk om de middelen te ontwikkelen, wat idd niet in de nabije toekomst gaat lukken. Het is niet eens zeker of het überhaubt praktisch haalbaar is, het is niet alleen maar een kwestie van graag willen.

Trump II - Project 2025 tracker

• Spooksel
Hier trouwens weer een erg goed artikel door Eric Berger over Blue Origin, de New Glenn en de recente aankondiging dat het inmiddels minimaal Q4 2022 gaat worden eer die vliegt. Ow... en die vertraging die ze voor het gemak nog even op de 'Department of Defense' van de USA afschuiven ook omdat die kozen voor ULA en SpaceX ipv Blue... pijnlijk.

https://arstechnica.com/s...origins-new-glenn-rocket/

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Oorzaak failure starlink L19 is nu bekend.

Er zat een gat in 1 van de 'engine boots' (thermische deken om de basis van een motor) waardoor er hete gassen op een plek kwamen waar ze niet gewenst waren. De motor waar dit gebeurde moest dus worden uitgeschakeld. Als ik het allemaal goed begrijp is dit dus al gebeurd voor MECO. Dus het laatste deel van de lancering is met 1 motor minder voltooid.
Met die ene motor minder was er helaas niet genoeg thrust om de re-entry burn juist uit te voeren. Met als gevolg dat de booster niet meer (in 1 stuk) kon landen.

Zo te zien worden die boots dus af en toe verwisseld tijdens het refurbishen van een booster. Deze specifieke boot had dus al meer gevlogen dan die op andere boosters en motoren.
Als ik de twitter dingesen een beetje lees, dan lijkt het alsof er meerdere versies van de boots in gebruik zijn. Voor dit specifieke type was dit dus de life-leader (meeste vlieguren/lanceringen) ondanks dat deze booster 'maar' 6 lanceringen had. :9

Nog wat meer leesvoer:
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=52895.180

En een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Evagr6cUcAASU8P?format=jpg&name=4096x4096

[ Voor 24% gewijzigd door Paling1 op 02-03-2021 09:59 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Paling1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:46:

Als ik het allemaal goed begrijp is dit dus al gebeurd voor MECO. Dus het laatste deel van de lancering is met 1 motor minder voltooid.
Huh? Waar heb je dat uit opgemaakt? Telemetrie? Ik dacht dat daar geen afwijkingen in zaten tot de reentry-burn?

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

mcDavid schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Huh? Waar heb je dat uit opgemaakt? Telemetrie? Ik dacht dat daar geen afwijkingen in zaten tot de reentry-burn?
In de link uit mijn post staat ergens dat de failure ongeveer 25s voor MECO optrad. De motor is toen op een normale manier uitgeschakeld en de andere motoren hebben iets meer gas gegeven voor de rest van de vlucht.
Staat overigens ook in een tweet van Benji Reed van SpaceX Michael Baylor dat het tijdens ascent gebeurde.

Hier nog een linkje:
https://spacenews.com/eng...falcon-9-booster-landing/

[ Voor 16% gewijzigd door Paling1 op 02-03-2021 10:46 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Paling1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:27:
[...]

In de link uit mijn post staat ergens dat de failure ongeveer 25s voor MECO optrad. De motor is toen op een normale manier uitgeschakeld en de andere motoren hebben iets meer gas gegeven voor de rest van de vlucht.
Staat overigens ook in een tweet van Benji Reed van SpaceX dat het tijdens ascent gebeurde.
Was het niet Scott Manley die ook een trace had gemaakt van de speed/altitude in vergelijking met een andere lancering?
(is alweer te lang geleden om me de exacte details voor de geest te halen)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Spooksel
Bottomline is dat het wel gewoon vrij snel al duidelijk is wat er mis is gegaan. Dus stel dat je zou zeggen dat je die kappen iedere keer naar een vlucht of 4 vervangt, lijkt me ook de wereld niet qua complexiteit.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Spooksel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:30:
Bottomline is dat het wel gewoon vrij snel al duidelijk is wat er mis is gegaan. Dus stel dat je zou zeggen dat je die kappen iedere keer naar een vlucht of 4 vervangt, lijkt me ook de wereld niet qua complexiteit.
Alhoewel de tweets (expres) een beetje vaag zijn lijkt het er voor mij op dat ze hier gewoon bezig zijn met kijken hoever ze kunnen gaan.
Er zijn blijkbaar meerdere versies van die boots in omloop en ze worden ook wel eens vervangen blijkbaar anders waren de boots op de boosters met meer lanceringen wel life-leaders voor dit type boots. Of er zitten daar andere types op, dat kan natuurlijk ook.

• Spooksel
Ja, precies. Ze zullen toch moeten kijken wat werkt en wat niet werkt op den duur. Initieel is het streven volgens mij voor een eerste trap om 10x mee te gaan, maar onlangs heeft (volgens mij) Hans Koenigsmann gezegd dat 10x niet een harde limiet is.

Nu ze met boosters zitten die dus al met 7, 8 vluchten onder de gordel zitten kun je pas echt goed gaan bepalen welke onderdelen 'ready to go again' zijn en welke onderdelen je zal moeten gaan vervangen.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Spooksel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:37:
Ja, precies. Ze zullen toch moeten kijken wat werkt en wat niet werkt op den duur. Initieel is het streven volgens mij voor een eerste trap om 10x mee te gaan, maar onlangs heeft (volgens mij) Hans Koenigsmann gezegd dat 10x niet een harde limiet is.

[...]
Dit is een hele tijd geleden ook al door Elon Musk gezegd. 10x is geen harde limiet. De booster zelf zou richting de 100 vluchten kunnen maar dan zijn er tussentijds wel flinke reparaties en vervanging van hardware nodig.

Dit is de tweet:

Augustus 2020 dus... superlang geleden... 8)

Het blijft natuurlijk wel Elon. Maar het grootste probleem is vaak vermoeiing van het aluminium ten gevolge van het telkens op druk brengen van de raket voor een lancering.
Bij vliegtuigen is dat uiteindelijk ook een limiet in de levensduur.

Het mislukken van de green run test van de SLS heeft ook gevolgen in die richting overigens.
Die main fuel tank is ook maar gecertificeerd voor een bepaald aantal keren tanken (op druk brengen).
Dus een aantal static fires, green runs, meer static fires en een aantal ingecalculeerde scrubs vlak voor een lancering en dan komt die limiet snel dichterbij.
Die limiet schijnt overigens voor de SLS 9x tanken te zijn... (klik)

[ Voor 44% gewijzigd door Paling1 op 02-03-2021 12:00 ]

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:17
SPX420 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:11:

Mooi, maar ergens voelt het zo ouderwets dat ze niets hergebruiken. SpaceX heeft zo'n enorme voorsprong...

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Het idee is dat de Neutron kan landen en hergebruikt kan worden. Bij de Electron is Rocket Lab ook al een tijdje bezig te proberen de raket op te vangen zodat die opnieuw gebruikt kan worden

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
AMARONE schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:13:
[...]

Mooi, maar ergens voelt het zo ouderwets dat ze niets hergebruiken. SpaceX heeft zo'n enorme voorsprong...
First stage moet hergebruikt gaan worden.

• Osiris
  • Niet online
AMARONE schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:13:
[...]

Even de "It's reusable" gemist? :? |:(

• Spooksel
Of de Falcon 9 clone landingspoten in de render :P

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

De 2e Orbital Flight Test van de StarLiner is wederom vertraagd. Klik, klik.
Na een eerdere vertraging vanwege het vervangen van wat gefrituurde elektronica is er nu nog meer uitstel vanwege het weer in Texas en drukte bij het ISS.
Dit heeft natuurlijk consequenties voor de eerste bemande vlucht met StarLiner. Starliner kan pas gecertificeerd worden na een succesvol verlopen OFT. Dat certificeren duurt een aantal maanden. Boeing heeft een slot voor de eerste bemande vlucht gereserveerd in September. Maar vanwege allerlei andere geplande lanceringen (Soyuz, Dragon, Atlas 5) naar het ISS later dit jaar denk ik dat de eerste bemande starliner vlucht pas ergens in 2022 komt. Zelfs een klein beetje uitstel kunnen ze zich niet permiteren...

[ Voor 6% gewijzigd door Paling1 op 03-03-2021 09:06 ]

• Spooksel
Ondertussen nog een relletje bij Boca Chica waar het lokale SpaceX team blijkbaar de grondeigenaar van het stukje grond waar de mast met camera's van LabPadre zich bevind onder druk gezet heeft om zijn huur ervan op te zeggen, om vervolgens met de ladder naar boven te klimmen en de stekkers uit alle camera's te trekken 8)7

[Twitter: https://twitter.com/Larry_in_Canada/status/1366939342971809800?s=20]

Iedereen gelijk mega verontwaardigd natuurlijk, maar....

En dus even later :D

Iemand in Boca heeft op z'n flikker gekregen, haha 8)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nou ja, "Forever in debt to you" omdat hij heeft teruggedraaid wat zijn medewerkers hadden verkloot noem ik ook wel weer overdreven.

• phYzar
Nouja, overdreven, combinatie van "don't bite the hand that feeds you" dus lief zijn voor de eigenaar van het bedrijf wat je de hele dag filmt, en een eind goed al goed met compliment van de grote baas zelf waardoor het kanaal weer wat promotie krijgt. (Dát, en een vleugje murica waar overdrijven niet overdreven genoeg kan zijn wat dit weer heel normaal maakt :P )

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Iemand intresse? https://nos.nl/artikel/23...e-reiskosten-betaald.html

Japanse miljardair zoekt medereizigers voor maanmissie, reiskosten betaald

"Acht bemanningsleden gevraagd! Voor de maanmissie in 2023!", staat in grote letters op een website van de Japanse miljardair Yusaku Maezawa. Hij wil zijn reisgezelschap meenemen op de eerste bemenste vlucht van SpaceX rond de maan. "Mensen met allerlei verschillende achtergronden zijn welkom", zegt Maezawa in een video op de site. Hij belooft alle kosten voor zijn rekening te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://dearmoon.earth/img/index/copy_pc_langEN.jpg

Hier inschrijven: https://dearmoon.earth/

[ Voor 16% gewijzigd door Illegal_Alien op 03-03-2021 11:39 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:23
Pas wel op, vorig jaar zocht hij nog specifiek een vriendin om mee te gaan: Japanese billionaire seeks girlfriend for Moon voyage on SpaceX rocket :P
“[Maezawa] has a long-held dream of going into space,” the website states. “He wants to visit such a special place together with a special someone.” The website promotes the contest as a serious matchmaking event that will be documented in a reality show called “Full Moon Lovers,” set to air on the Japanese streaming service AbemaTV. The contest is open to single women over the age of 20, who have “bright” personalities, want to enjoy life to the fullest, and want world peace. They also have to be interested in going to space.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Tom Paris schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Pas wel op, vorig jaar zocht hij nog specifiek een vriendin om mee te gaan: Japanese billionaire seeks girlfriend for Moon voyage on SpaceX rocket :P

[...]
Alsof ik een Tom Paris moet geloven :P.

Ach ja nee hebbie en ja kan je krijgen. :P

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024

Steam: Grim

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:51
Die Yusaka Maezawa heeft wel een interessante Twitter handle:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3g8nFBdCwwewJg5OOfnL36fQpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xLpb0UigqLRhv0YENHhHnUAH.png?f=user_large

Ik geloof nooit dat dit in 2023 al zover is dat er een rondje om de maan kan worden gevlogen

/post

• th4k1ck3r
En dan opeens dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMk0WUOgXnAo5BtxNbAsSSCyDoA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZFIUW4FwuB9dmgYdYt1UXEKw.png?f=user_large

• phYzar
Er vanuit gaande dat hij in Californië zit is het nu 04:44h, dus window open op 18:00 nederlandse tijd? Of is het lokale Texas tijd? dan is het nu al 2 uur later, en dus window open om 16:00 in nl?

https://www.google.com/search?q=current+time+california
https://www.google.com/search?q=current+time+boca+chica

Tijdzones :? :P

• th4k1ck3r
phYzar schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:46:
Er vanuit gaande dat hij in Californië zit is het nu 04:44h, dus window open op 18:00 nederlandse tijd? Of is het lokale Texas tijd? dan is het nu al 2 uur later, en dus window open om 16:00 in nl?

Neem aan texas tijd 9AM. Maar window opens, betekent vanaf dan kan het nog een hele lange tijd duren voordat er iets gebeurd. Ik ga er niet op wachten :)

• Grim
Launch window opent over 2 uur, 16:00 onze tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Grim op 03-03-2021 14:21 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 12:03
Tom Paris schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:43:
[...]

[...]
Joining the mile high club krijgt zowel een hele andere betekenis

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

coelho schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Joining the mile high club krijgt zowel een hele andere betekenis
What happens on the dark side of the moon, stays on the dark side of the moon?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:38
Spooksel schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:22:
Ondertussen nog een relletje bij Boca Chica waar het lokale SpaceX team blijkbaar de grondeigenaar van het stukje grond waar de mast met camera's van LabPadre zich bevind onder druk gezet heeft om zijn huur ervan op te zeggen, om vervolgens met de ladder naar boven te klimmen en de stekkers uit alle camera's te trekken 8)7

[Twitter]
[Twitter]

Iedereen gelijk mega verontwaardigd natuurlijk, maar....

[Twitter]

En dus even later :D

[Twitter]
[Twitter]

Iemand in Boca heeft op z'n flikker gekregen, haha 8)
Heb je een linkje naar die cams?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 12:03
YouTube: Nerdle Cam 4K- SpaceX SN10 At Boca Chica Starship Launch Facility

In de tekst onder het venster staan zijn andere cams. De Live Launch Pad Cam (6) is weggehaald.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Mel33
phYzar schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:46:

Ik zit daar ook altijd mee, Ik ga net als de meesten uit van standaard de UTC zone, maar je hebt er meer, PDT, DST, EST,GMT haha. En bedoelt die persoon dan zijn locatie UTC, of de lanceer locatie. En dan nog het fenomeen dat als de persoon in Japan zit met vakantie, bedoelt hij dan die tijd ;w
Dan nog deze, dan heb je UTC wat de standaard is, maar weet die persoon wel of hij UTC tijd neemt, vragen vragen.

Gelukkig staan er bij de cams die ik hierboven zie(thanks daarvoor)de tijden.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online

Deze tweet had ik even gemist, maar is dus echt een verzoek ingediend voor het 'maken' van Starbase, Texas en Boca Chica zou daar ook toe moeten behoren aldus Musk en SpaceX:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkcvUzZc5FbIsH4kb364BNMFTXY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jBTo68YlVo3Q3GK0BXiFi5NY.png?f=fotoalbum_large

per aspera ad astra

• Mel33
Er staat wel wat te gebeuren, kreeg een ping te horen, en de chat gaat los, en er wordt gesproken

YouTube: Launch Pad Cam - Starship SN10 Launch At SpaceX Boca Chica Launch F...

Bensimpel

Positieve meneer

Zit er weer klaar voor hoor!

Poll: Wat gaat SN10 doen?
Scrub
Boem bij opstijgen
Boem bij landing
Landt netjes! (1!!!11)
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403411&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

😆 - Denk ook eens om ;)

• Mel33
@Bensimpel Hij landt netjes!, haha leuk bedacht

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Ik mis: Doet boem na landing; dus staat netjes en 2 seconden later kaboemski!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Multistream om de boel goed te volgen:
https://multistream.co/p/iAIhjKVJ1WZ/SN10_10km_Flight

±30 minuten een uur nog... :9~ denken ze...

[ Voor 19% gewijzigd door Paling1 op 03-03-2021 16:32 ]

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:44
Als condenser aan gaat dan is het nog ongeveer 35 min. en de condenser is het eerste wat aangaat wat een voorspelling van starttijd is.

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

Paling1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:29:
Multistream om de boel goed te volgen:
https://multistream.co/p/iAIhjKVJ1WZ/SN10_10km_Flight

±30 minuten een uur nog... :9~ denken ze...
Daar was ik net naar op zoek, thanks _/-\o_

Bensimpel

Positieve meneer

Volgens everyday austronaut ongeveer 21 minuten te gaan

😆 - Denk ook eens om ;)

• Catmandos
mijn source twitter: Adrian Beil. zegt dat het nog +/- 30 min is.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik zie geen tank farm activity meer.

• Catmandos
Waaj schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:14:
Ik zie geen tank farm activity meer.
ja lijkt op een hold.. op dit moment.

• pagani
  • Niet online
Er is een voertuig geweest wat de exclusion zone is ingereden, dat lijkt de reden te zijn.

• Catmandos
pagani schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:45:
Er is een voertuig geweest wat de exclusion zone is ingereden, dat lijkt de reden te zijn.
Dat waren spacex medewerkers, het probleem wat ze moesten oplossen was een valve die open bleef staan.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-01 17:21
En men gaat weer verder zo te zien.
Laatste controles nogmaals

• Catmandos
30 min tot lift off
21.14 is nu het gerucht

[ Voor 39% gewijzigd door Catmandos op 03-03-2021 20:53 ]

Bensimpel

Positieve meneer

Rocket venting! :D

😆 - Denk ook eens om ;)

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Nog een stief kwartiertje (hopelijk)

• Grim

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 10:59
Iemand een 4 scherm beschikbaar met Space-X stream er in?

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
https://multistream.co/p/R8rupdeWSOP/Sn10

[ Voor 14% gewijzigd door bottom line op 03-03-2021 21:15 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Is dit de eerste test met heat tiles?

March of the Eagles

Bensimpel

Positieve meneer

abort...

😆 - Denk ook eens om ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Abort :(

March of the Eagles

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:51
Hoeveel tijd hebben ze nog? Ze kijken of het nog gaat lukken vandaag.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 17:45
Helaas. Morgen nieuwe poging?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• D-dark
Computer zij nee.
Enfin datanalyse wat er is misgegaan en mogelijk later nog een poging als men de tanks geleegd en opnieuw gevuld heeft

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:27
Heb voor m’n gevoel niet vaak een abort met ontsteking gezien, of wel?

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-01 20:51
Jammer, maar liever om 21u dan om 23u of zo :)

• APClll
  • Laatst online: 22:28

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

rik86 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:18:
Heb voor m’n gevoel niet vaak een abort met ontsteking gezien, of wel?
Delta 4 Heavy een tijdje terug :9

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-01 16:53
Hoort dit? Een horizontale ring met afgevroren ijs/condens, waarom zit er zoveel op die plek? Raakt een tank daar de behuizing?

Toen ik live keek dacht ik dat er een sloot fuel (oxidizer) uit SN10 kwam zetten, maar dat was het gelukkig niet (anders boem :P).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iclO3TMofIemoxKp83jHOeHF6yQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jj5zg3jnCunfRIR6Ajpv6BPc.png?f=fotoalbum_large

• Maverick
Balance schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:22:
Hoort dit? Een horizontale ring met afgevroren ijs/condens, waarom zit er zoveel op die plek? Raakt een tank daar de behuizing?
De tank ís de behuizing :P

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 20:53

Toen ik live keek dacht ik dat er een sloot fuel (oxidizer) uit SN10 kwam zetten, maar dat was het gelukkig niet (anders boem :P).

[Afbeelding]
Op die plek zit het onderste bulkhead. Eronder zit dus de skirt met de Raptors.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-01 16:53
Ah dus metaal van de bulkhead staat overal in contact met de koude brandstof, maar kan zijn kou (negatieve hitte) nergens kwijt, dus geleid het naar die rand van de behuizing. Die plek blijft dus extra koud en daarmee vriest extra veel condens aan.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:19

matroosoft

Lone Christian

Over 2 uur mogelijk een nieuwe poging!

• D-dark
Men verwacht binnen 2 uur een nieuwe poging te kunnen wagen

• Maverick
Mooi, even rustig voetbal kijken dan maar en dan weer inschakelen. :)

• Erazzzer
  • Nu online

Erazzzer

Fear me, I'm German!

T-4 minutes!

Of loopt mijn stream achter? :D

[ Voor 59% gewijzigd door Erazzzer op 03-03-2021 21:38 ]

• D-dark
Erazzzer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:37:
T-4 minutes!

Of loopt mijn stream achter? :D
Nope, had ook nog spacex openstaan en kwam erachter dat men SN8 afspeeld

• Erazzzer
  • Nu online

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Abort :')

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Beter abort dan een boem.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Countdown loopt weer.

Oh wacht, 1 uur en 43 minuten...

[ Voor 46% gewijzigd door Maasluip op 03-03-2021 21:47 ]

Signatures zijn voor boomers.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:55

HaterFrame

Well... Poo came out!

Was eigenlijk gewoon een static fire. Over een uurtje maar weer inschakelen :)

I am the great Cornholio!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:37

[Afbeelding]
Er zit niet zo veel daar, dat is het niveau tot waar hij afgetankt word. Ze vliegen nu alleen de neus als payload, verder niets dus meer brandstof is er niet nodig. Je kan ook rond de neus een witte ring zien waar de header tank zit.

• Osiris
  • Niet online
Raakt een tank daar de behuizing?
De behuizing is de tank.

• Grim
Handige afbeelding die nu op de NASAspaceflight stream staat

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LopT6XP.png

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:57

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Pinned tweet van https://twitter.com/BCCarCounters

Ik hoor ook hier en daar 5:15-ish genoemd worden. Dat zou dus 00:15 onze tijd zijn.

Oh wacht, ik heb de topic-warning nog niet gelezen:
Let op:
Launch timer:
Geen launch gepland
Wat weten de mods dat wij nog niet weten?

@Bensimpel hieronder: thanks. Had ik niet in de gaten.

[ Voor 9% gewijzigd door TwOkkie op 03-03-2021 23:32 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Bensimpel

Positieve meneer

TwOkkie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:29:
Pinned tweet van https://twitter.com/BCCarCounters

Ik hoor ook hier en daar 5:15-ish genoemd worden. Dat zou dus 00:15 onze tijd zijn.

Oh wacht, ik heb de topic-warning nog niet gelezen:

[...]

Wat weten de mods dat wij nog niet weten?
Dat gaat over officiële launches, we kijken naar een prototype. Launches zijn anders niet bij te houden omdat dit zo vaak veranderd.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Maverick
tri-vent gestart :)

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:57

TwOkkie

Tweakin' Okkie

[J|O|R] <- .signature.gz

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Limieten opgeschroefd. Let's go!

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50

• Mel33
T -1

Bensimpel

Positieve meneer

Lift off!

😆 - Denk ook eens om ;)

Pagina: 1 ... 135 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.