Ik snap het ethische argument niet.
Is het: Er gaan mensen op aarde dood, we geven geld uit aan ruimte missies, we moeten mensen eerst perfect maken hier op aarde en we mogen geen cent aan iets anders uitgeven voordat we dat hebben bereikt, want er sterven hier mensen? (en als het niet perfect is, wanneer mogen we ophouden? 90%?)
Als we als grotbewoners eerst het voor iedereen perfect hadden gemaakt, woonde we nog steeds daar.
In de "age of discovery" was er veel ellende als we toen niet hadden ontdekt (zowel geografisch als de wetenschappelijke ontploffing) en
alleen maar voor mensen mochten zorgen, zaten we nog steeds in die ellende, proberend langzaam aan er uit te komen, en plaag wonden te verzorgen (nee dat bedoel ik niet denigrerend, die mensen deden goed werk!)
De hele geschiedenis laat juist precies het tegenovergestelde zien, je komt vooruit als je daar
ook aan werkt. Niet het een of het ander, maar allebei. Doen alsof je maar een mag kiezen is een false dichotomy.
Verder laat de hele geschiedenis zien dat je niet van te voren weet hoe je nieuwe ontdekkingen gaan helpen. Het forceren dat iemand moet vertellen hoe een ontdekking alles gaat oplossen anders kunnen we het beter geven aan iemand die hier op aarde leeft, is geen pad naar voren, dat is iemand hier tijdelijk helpen (en ja dat is ook belangrijk, maar niet alleen belangrijk).
Het hele punt is niet dat het een of of scenario is. Ja er zijn mensen bezig die goed werk leveren met problemen op te lossen die we nu op aarde hebben, en die daar goed in zijn, en dat moeten we zeker doen (ik zou zelfs zeggen voornamelijk en dat doen we ook!)
En er zijn mensen die de technologische vooruitgang dienen. Het is niet duidelijk dat deze mensen ook goed zijn in andere problemen, en sterker nog, deze technologisch weg maakt uiteindelijk ook het leven van mensen beter, zelfs als we niet weten hoe.
Het is wat mij betreft een beetje een drogreden dat we eerst "probleem A" moeten oplossen voordat we aan "uitdaging B" kunnen beginnen.
Ruimte is de nieuwe frontier (the final frontier?) daar ligt zoveel op ons te wachten. Het zou onethisch zijn daar niet aan te beginnen.
Het ligt in onze aart van de mensen om vooruit te willen, en niet vast te willen zitten hier op aarde op het punt waar we nu zitten. En die aart heeft ons ethisch geholpen om zoveel ellende weg te werken, laten we daar nu niet opeens mee stoppen, dat zou onethisch zijn.
Voor een betere uiteen zetting (maar in het Engels):
Why Exploring Space And Investing In Research Is Non-Negotiable
With all the suffering in the world — starvation, disease, persecution, and natural disasters — why should we spend public money on an enterprise like fundamental scientific research?
This is a line of thinking that's come up repeatedly throughout history. Yes, it's short-sighted, in that it fails to recognize that our greatest problems require long-term investment
...
You asked in your letter how I could suggest the expenditures of billions of dollars for a voyage to Mars, at a time when many children on this earth are starving to death
...
https://www.forbes.com/si...gotiable/?sh=bfd021e16470
[
Voor 7% gewijzigd door
Semyon op 19-02-2021 01:17
]