PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
Goed herkend: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (2005) - IMDb
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
Niet mee eens. Software is heel goed valideerbaar en het voorbeeld in het plaatje slaat nergens op. Lekker een strooien man neerzetten om te claimen dat stemcomputers niet werken omdat de software niet veilig is en zelfs de hele wetenschap van softwareontwikkeling klote is.JvS schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:14:
[...]
In software is het volgens mij trouwens all bets are off. IT zijn generiek gewoon een stel prutsers waar dingen gewoon lelijk, complex, gekopieerd, niet gedocumenteerd en weet ik wat zijn, dermate complex dat niemand het overziet en (op wat specifieke software na) niet echt betrouwbaar in stukjes te kwalificeren, waardoor het als geheel totaal niet echt valideerbaar is
.
[Afbeelding]
Signatures zijn voor boomers.
YouTube: Angara-A5 launchThe second Angara-5 lifts off
The Angara-5/Briz-M vehicle lifted off as scheduled on December 14, 2020, at 08:50:00.282 Moscow Time from Site 35 in Plesetsk. According to the Russian military, assets of the Titov Chief Test Center began tracking the vehicle at 08:53 Moscow Time. Shortly thereafter, Ministry of Defense announced that the orbital section of the rocket including the Briz-M upper stage and the mass simulator had separated from the third stage of the launch vehicle 12 minutes after liftoff. The military also confirmed that the further orbital insertion would follow a typical flight profile with three maneuvers and four firings of the upper stage. According to Roskosmos, the separation of the Briz-M upper stage took place 12 minutes and 28 seconds after the liftoff.
[ Voor 7% gewijzigd door Yakolev op 14-12-2020 11:27 ]
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
Wel apart dat de foto van de lancering die je op 0:56 in de video ziet van de eerste lancering in 2014 is. De eerste twee foto's die je in het filmpje ziet zijn wel van 2020.
Je kunt het verschil zien in de kleur van de lanceertoren, in 2014 was die nog groen en later is die blauw geschilderd wat de huidige kleur is.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
https://fireballs.imo.net/members/imo_view/event/2020/7168Wannial schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:56:
Net, 18.41, zie ik boven Zeeland in noordelijke richting met een baan van zuid naar noord, een enorm spoor door de lucht. Duurde ongeveer 10 seconden, was erg fel en viel vervolgens in meerdere stukken uiteen.
Iets groots terug naar aarde gekomen, of een komeet?
best nog een flinke geweest
Video staat ondertussen op privé
Steam: Grim
Van het Zvesda youtube kanaal.
Ministerie van Defensie.
[ Voor 28% gewijzigd door Yakolev op 14-12-2020 16:39 ]
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
Geen idee of die al gepost is, maar nice!
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
https://spaceflightnow.co...d-by-japanese-spacecraft/
Gaaf om te zien.
Binnenkort gaan ze nog 2 andere capsules openen.
A quick video recap of our 8.5-minute flight to space today! pic.twitter.com/gvElF4fbAZ
— Astra (@Astra) 16 december 2020
Deze paar Tweets van Eric Berger zijn wel interessant (met een kleine edit van mij vanwege een typo)
Just finished a call with @Astra. Rocket was 0.5 km/s short of orbit. With a better fuel mixture in the upper stage it would have orbited. Apogee of 390km. Rocket 3.3 will carry a payload, and there will be no hardware or software changes. 🚀
Also, and this is remarkable, they set up the Alaska launch site with five people, in a week, starting with four shipping containers and a concrete pad. That ... is really hard.
Om een wat beter beeld te krijgen van hoe zwart het is:Paling1 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:19:
Foto's van de samples die hayabusa 2 heeft meegenomen van ryugu.
https://spaceflightnow.co...d-by-japanese-spacecraft/
Gaaf om te zien.
Binnenkort gaan ze nog 2 andere capsules openen.
Here, I color-corrected the photo of the Hayabusa2 sample. Blackity black asteroid sample! @haya2e_jaxa @girlandkat pic.twitter.com/OSIOqeFaRU
— Emily Lakdawalla (@elakdawalla) 15 december 2020
Zal dat hele zwarte komen, doordat hij af en toe een dampkring of iets dergelijks is tegen gekomen waardoor hij een beetje wrijving krijgt en zwart wordt?Vihaio schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:10:
[...]
Om een wat beter beeld te krijgen van hoe zwart het is:
[Twitter]
[Afbeelding]
Crunchy Eloneron...
Ik vermoed van niet. Die asteroïde bevat veel koolstof dus dat verklaart de kleur denk ik.TrekDr0p schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:16:
[...]
Zal dat hele zwarte komen, doordat hij af en toe een dampkring of iets dergelijks is tegen gekomen waardoor hij een beetje wrijving krijgt en zwart wordt?
Overigens is het wel echt een vette tijd voor de ruimtevaart. Veel ontwikkelingen in de raketten maar ook gave missies! 'Even' naar een asteroïde vliegen, gruis meenemen én weer op de goede plek neerkomen....erg knap allemaal
Gewoon vliegen met een omgevallen en weer opgelapte raket zou natuurlijk ook wel een mooie stunt zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat dit geen structurele schade veroorzaakt eerlijk gezegd. Kijk naar wat er gebeurt met vliegtuigen of auto's die met relatief kleine schade ter reparatie gebracht worden...Maasluip schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:17:
Als de bevestigingspunten niet beschadigd zijn is dit snel gefixed.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
/armchairrocketcrashinvestigatorstaataanwal
En wat @phYzar zegt:
/armchairrocketcrashinvestigatorstaataanwal
[ Voor 9% gewijzigd door Who Am I? op 16-12-2020 15:25 ]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Ik heb nog een keer gevlogen in een Fokker waar een domme bagage handelaar met zo'n inlaad lopende band een diepe kras van 2 meter lang over heen had getrokken.Garyu schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:59:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat dit geen structurele schade veroorzaakt eerlijk gezegd. Kijk naar wat er gebeurt met vliegtuigen of auto's die met relatief kleine schade ter reparatie gebracht worden...
(Spoiler: die vloog dus nog prima
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://www.cameroncounty.us/spacex/
Ik denk dat SN9 sowieso ruimte moet maken voor SN10 en SN11 in de High Bay. Zie het nog wel gebeuren dat ze - zelfs als de intentie om SN9 te laten vliegen er niet meer is - ze alsnog wat testen met SN9 gaan uitvoeren. Ze kunnen dit ongeluk nog in hun voordeel gebruiken om te kijken hoe een beschadigde Starship nog presteert en/of nog eenvoudig op te lappen is.
Als ze er geen heil meer inzien kunnen ze 'm altijd nog scrappen en onderdelen hergebruiken.
edit: wegafsluitingen opgeschoven tot na kerst:
[ Voor 12% gewijzigd door Tourniquet op 16-12-2020 20:01 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Oh dat geloof ik best. Maar ik heb ook al eens een omgevallen satelliet gezien, die ze vrijwel compleet vervangen hebben ondanks dat er niet veel visuele schade was...YakuzA schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:01:
[...]
Ik heb nog een keer gevlogen in een Fokker waar een domme bagage handelaar met zo'n inlaad lopende band een diepe kras van 2 meter lang over heen had getrokken.
(Spoiler: die vloog dus nog prima)
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Scrappen is zonde, als ze dat van plan zijn verwacht ik eerder dat ze hem strippen en testen wanneer die klapt door druk aangezien dit de eerste is die volledig van dat nieuwe metaal gemaakt is.Tourniquet schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:20:
Er staan voor morgen en vrijdag wel weer wegafsluitingen gepland:
https://www.cameroncounty.us/spacex/
Ik denk dat SN9 sowieso ruimte moet maken voor SN10 en SN11 in de High Bay. Zie het nog wel gebeuren dat ze - zelfs als de intentie om SN9 te laten vliegen er niet meer is - ze alsnog wat testen met SN9 gaan uitvoeren. Ze kunnen dit ongeluk nog in hun voordeel gebruiken om te kijken hoe een beschadigde Starship nog presteert en/of nog eenvoudig op te lappen is.
Als ze er geen heil meer inzien kunnen ze 'm altijd nog scrappen en onderdelen hergebruiken.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Dat valt wmb nog onder "alsnog wat testen uitvoeren".MewBie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:57:
[...]
Scrappen is zonde, als ze dat van plan zijn verwacht ik eerder dat ze hem strippen en testen wanneer die klapt door druk aangezien dit de eerste is die volledig van dat nieuwe metaal gemaakt is.
Scrappen doen ze denk ik alleen als de integriteit zo is aangetast dat zelfs een paar nieuwe lasnaden geen zin meer hebben, of als het tijdschema zo onder druk staat dat het de moeite niet meer waard is er geld en tijd in te steken.
En de slowmo 4k supercut: Waarnaartoe word verwezen op het einde:Twixie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:30:
Dit is wel een leuke 'behind the scenes' van Everyday's Astronaut van zijn over-the-top SN8 coverage : YouTube: I lost my mind watching the launch and explosion of Starship SN8! .
[ Voor 3% gewijzigd door Illegal_Alien op 16-12-2020 21:54 ]
En als toevoeging hierop deze mini-docu. Mooi gemaakt!Twixie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:30:
Dit is wel een leuke 'behind the scenes' van Everyday's Astronaut van zijn over-the-top SN8 coverage : YouTube: I lost my mind watching the launch and explosion of Starship SN8! .
https://www.space.com/chi...n-samples-capsule-landing
Advanced sheep-counting strategies
[ Voor 93% gewijzigd door MewBie op 17-12-2020 12:19 ]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Een fantastische prestatie van Chinezen!. Zag er allemaal ook erg gaaf uit, het landen, boren, LOR waarbij de sample container werd overgedragen en nu de terugkeer op aarde. Beloofd veel moois te komen van de Chinezen.Grim schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:25:
Chang'e 5 is eerder vandaag ook weer terug op Aarde geland met verse grond van de maan. De eerste keer sinds 1976.
https://www.space.com/chi...n-samples-capsule-landing
NROL-108.
Booster gaat voor de 5de keer de lucht in.
En als ik het goed lees, gaat hij weer op land landen
/post
Dat was al voorbij toen je het postteTrekDr0p schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:35:
Vandaag weer een launch, tussen 2 en 5 UTC.
<>
Het is dus 14:00 - 17:00 UTC,
15:00 - 18:00 LT NL
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
ik hap wel evenfranssie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:20:
[...]
Dat was al voorbij toen je het postte
Het is dus 14:00 - 17:00 UTC,
15:00 - 18:00 LT NL
2 uur en 5 uur is toch 14:00 en 17:00
En een hold en reset naar T-45 minuten op T-1.30. reden niet bekend.TrekDr0p schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:35:
Vandaag weer een launch, tussen 2 en 5 UTC.
NROL-108.
Booster gaat voor de 5de keer de lucht in.
En als ik het goed lees, gaat hij weer op land landen
Het is inderdaad het idee dat er mensen mee vervoerd gaan worden. Het draaipunt lijkt bij de punt te liggen, dus ik kan me voorstellen dat het best te doen is als je een beetje in het midden zit, omdat je dan puur in een korte tijd van horizontaal naar verticaal (of andersom) gaat, beetje alsof je in een schommelstoel zit die heel ver naar achteren gaat. Maar dat is puur speculatie van iemand zonder al te veel kennis van natuurkunde.BrammeS schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:07:
Het uiteindelijke ultieme doel van Starship is toch dat ze dat ding ook weer laten landen met passagiers? (Ik snap dat dat nog jaren ver weg is). De belly flop lijkt me nou niet echt lekker voor je maag eerlijk gezegd, denk dat kotszakjes wel een must zijn.
Valt wel mee denk ik, passagiers zitten rond het draaipunt.BrammeS schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:07:
Het uiteindelijke ultieme doel van Starship is toch dat ze dat ding ook weer laten landen met passagiers? (Ik snap dat dat nog jaren ver weg is). De belly flop lijkt me nou niet echt lekker voor je maag eerlijk gezegd, denk dat kotszakjes wel een must zijn.
Als je erin ligt lijkt het me wel redelijk te doen bij de flip?
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 17-12-2020 22:07 ]
PSN
Zie het als de achtbaan....je maakt een kwart bocht...niemand die daarvan aan het kotsen komt...
https://wren.co/join/Devian
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt, vanaf het punt dat de eerste testvluchten met de volledige stack succesvol voltooid zijn, voordat er daadwerkelijk passagiers gaan vliegen. Kon wel eens even duren, best kans dat er eerst een tijd vracht gevlogen wordt. Dan kan er ervaring opgedaan worden, kan er nog eens een landing (of lancering) fout gaan en waar nodig wat redundancy ingebouwd worden.Devian schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:36:
Ach, het is slecht een eenmalige manoeuvre....
Zie het als de achtbaan....je maakt een kwart bocht...niemand die daarvan aan het kotsen komt...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Een vliegtuig kan je ook niet zo makkelijk uit.mcDavid schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:04:
Als je je als passagier geen zorgen maakt over het feit dat je zonder escape mogelijkheden de ruimte in gelanceerd wordt, een re-entry doet en moet landen op een raketmotor, dan lijkt die belly-flop me nou niet bepaald een struikelblok.
Is er al een rendering van de Starship's glideslope (op Mars of Aarde)?
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Volgens Wikipedia 72 voor de first stage (Super Heavy) en 50 voor de second (Starship), dus 122 in totaal. Iets hoger dan de Domtoren.Illegal_Alien schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:22:
[...]
Een vliegtuig kan je ook niet zo makkelijk uit.. Dus gewoon gana met die banaan.
Hoe hoog wordt die hele BFS/Starship BFB/Hyperbooster of hoe die ook mag heten combinatie? Euromast achtig? (185 meter?)
Ik vraag mij af in hoeverre dat met elkaar te vergelijken is, de Apollo CM zat nog heel hoog in de atmosfeer terwijl Starschip de belly flop zo laat mogelijk boven het aardoppervlak zal uitvoeren.Koenoe schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:45:
Weet niet of het hier al genoemd is, maar de Apollo Command Module ging niet in een keer door de dampkring. Toegegeven, het is niet zo'n extreme manoeuvre als de belly flop, maar gezien de g-krachten lijkt het me wel een redelijke achtbaan.
Nee, klopt. Maar tot ze een betrouwbaarheid bewezen hebben die ook maar enigszins in de buurt komt bij die van een vliegtuig, is echt nog een héle lange weg te gaan.Illegal_Alien schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:22:
[...]
Een vliegtuig kan je ook niet zo makkelijk uit.. Dus gewoon gana met die banaan.
Hoe hoog wordt die hele BFS/Starship BFB/Hyperbooster of hoe die ook mag heten combinatie? Euromast achtig? (185 meter?)
Als je bedenkt dat een 737-max grounded is op basis van 2 LOC's in 500.000 vluchten, kun je je voorstellen hoeveel (succesvolle) vluchten Starship op zijn naam mag hebben voordat er een lijndienst gemaakt kan worden.
Voor zover bekend is zijn de life support systems en cabins voor Starschip nog niet in ontwikkeling, daar gaat dan nog een poos overheen. En zolang het Starship design niet finaal is zal de binnenkant niet snel ontwikkeld worden; Musk hintte dat er misschien wel 100 prototypes komen alvorens er een definitief Starship ontwerp is.JeroenH schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:43:
[...]
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt, vanaf het punt dat de eerste testvluchten met de volledige stack succesvol voltooid zijn, voordat er daadwerkelijk passagiers gaan vliegen. Kon wel eens even duren, best kans dat er eerst een tijd vracht gevlogen wordt. Dan kan er ervaring opgedaan worden, kan er nog eens een landing (of lancering) fout gaan en waar nodig wat redundancy ingebouwd worden.
Verder geldt dat zo'n raket FAA goedkeuring moet krijgen, in elk geval voor het vervoeren van mensen. Zo'n certificeringsproces, daar gaat ook een flinke tijd overheen.
Als SpaceX het tempo van lanceringen flink kan opvoeren in 2021, en de eerste booster kan lanceren, dan kan in 2022 gestreefd worden naar meerdere lanceringen per maand. Dat zou de testcapaciteit flink uitbreidingen waardoor er nog sneller geïtereerd kan worden. Ik denk dat een onbemande landing in 2024 niet zo heel gek klinkt. Maar mensen op Mars laten landen zal pas enkele jaren daarna mogelijk zijn verwacht ik, dus misschien 2028 ofzo.
Het grote geld verdienen zit hem meer in de vrachtversie van starship.XWB schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:31:
[...]
Voor zover bekend is zijn de life support systems en cabins voor Starschip nog niet in ontwikkeling, daar gaat dan nog een poos overheen. En zolang het Starship design niet finaal is zal de binnenkant niet snel ontwikkeld worden; Musk hintte dat er misschien wel 100 prototypes komen alvorens er een definitief Starship ontwerp is.
Verder geldt dat zo'n raket FAA goedkeuring moet krijgen, in elk geval voor het vervoeren van mensen. Zo'n certificeringsproces, daar gaat ook een flinke tijd overheen.
Als SpaceX het tempo van lanceringen flink kan opvoeren in 2021, en de eerste booster kan lanceren, dan kan in 2022 gestreefd worden naar meerdere lanceringen per maand. Dat zou de testcapaciteit flink uitbreidingen waardoor er nog sneller geïtereerd kan worden. Ik denk dat een onbemande landing in 2024 niet zo heel gek klinkt. Maar mensen op Mars laten landen zal pas enkele jaren daarna mogelijk zijn verwacht ik, dus misschien 2028 ofzo.
Falcon Heavy is net te licht voor grote / zware satellieten.
Ga voor een eigen gebouwd ISS en verhuur daar ruimte in voor landen voor onderzoek.
Breid dat uit met een mooie maanbasis en als transportbedrijf kan je genoeg verdienen aan rijke mensen welke naar de maan op vakantie willen. Als publiciteitsstunt komt mars dan wel later.
Desnoods stoelen met een draaipunt halverwege waardoor de richting van de stoel hetzelfde blijft als de raket er omheen draait.YakuzA schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:02:
[...]
Valt wel mee denk ik, passagiers zitten rond het draaipunt.
Als je erin ligt lijkt het me wel redelijk te doen bij de flip?
Nu live:
Wat een verschrikkelijk promo filmpje..Vihaio schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:52:
Over ongeveer 8 minuten zou er weer een Falcon 9 gelanceerd moeten worden. De herkansing voor de NROL-108-missie.
Nu live:
[YouTube: NROL-108 Mission]
Ik snap dat SpaceX een amerikaans bedrijf is en geld nodig is voor ontwikkeling. Maar je zou toch eigenlijk dit soort zaken niet willen vervoeren. het is een ordinaire spionage tool met een lading patriotistische saus.
Ik vindt die national security launches altijd wel leuk om te zien. Aangezien de second stage nooit getoond wordt kan je mooi de first stage de hele tijd zien. En land-landingen zien er ook altijd mooi uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Vihaio op 19-12-2020 15:09 ]
Het viel ook wel op dat 1 van de pootjes langzamer uitklapte dan de rest.Osiris schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:09:
Staat 'ie niet een beetje diep in z'n pootjes?
Op T-4:46 zitten een aantal SpaceX shots in de promo.Vihaio schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:03:
Dat filmpje was inderdaad jammer. Ook jammer voor SpaceX dat dat promo filmpje alleen een Delta IV heavy en wat oude raketten laat zien en geen Falcon.
Klopt, vond ik ook interessant om te zien. Vooral dat die first stage echt rap naar beneden komt met snelheden van meer dan 1 kilometer per seconde. Pas ver ná de reentry burn zie je hem een keertje door de atmosfeer afremmen.. Daarvoor en vlak daarna is 't accelereren accelereren en accelererenDaCoTa schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:51:
En ook telemetry van de terugvlucht van first stage. Normaal zie je daar 2nd stage nummers, of niet?
Bij de start van de entry burn gaat 'ie 4757 km/h op z'n hardst, wat neerkomt op meer dan 1,3 km/s
Bij einde van de burn gaat 'ie nog steeds 2245 km/h op z'n zachst, waarna hij weer accelereert naar 2495 km/h op 21,7 km hoogte. Vanaf die hoogte is dus pas de luchtweerstand voldoende om de stage fatsoenlijk af te remmen.
Eens kijken of er een OCR-scriptje te bouwen valt die al die data uit de video kan extracten om er een grafiekje van te maken, inclusief de acceleratie enzo
[ Voor 31% gewijzigd door Osiris op 19-12-2020 17:16 ]
[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 19-12-2020 17:43 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Today, after a yearlong process that produced hundreds of submissions and research involving space professionals and members of the general public, we can finally share with you the name by which we will be known: Guardians. pic.twitter.com/Tmlff4LKW6
— United States Space Force (@SpaceForceDoD) 18 december 2020
Om over het logo enzo maar niks te zeggen :x.
[ Voor 46% gewijzigd door Illegal_Alien op 19-12-2020 17:50 ]
En Chris Pratt als mascotteIllegal_Alien schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:43:
Valt Space Force ook onder ruimtevaart? Ze hebben ene nogal orginele naam gekozen:
[Twitter]
[Afbeelding]
Om over het lgo enzo maar niks te zeggen :x.
PSN
[ Voor 9% gewijzigd door thijsco19 op 19-12-2020 17:47 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ongetwijfeld, maar dat zien we nooitJvS schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:41:
Gaan de first stages die geen boost back doen niet nog veel harder?
NROL-76 was ook een land-landing.
[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 19-12-2020 17:52 ]
Die bestaan al. Er zijn zelfs mensen die die data weer live via een API beschikbaar maken.Osiris schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:10:
[...]
Eens kijken of er een OCR-scriptje te bouwen valt die al die data uit de video kan extracten om er een grafiekje van te maken, inclusief de acceleratie enzoJe moet wat op een Corona-weekend
Als je ff zoekt op GitHub kom je ze wel tegen denk ik.
Wel minder leuk dan zelf een OCR-filter bouwen. Al doet Tesseract beetje moeilijk in m'n ffmpeg.mcDavid schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:55:
[...]
Die bestaan al. Er zijn zelfs mensen die die data weer live via een API beschikbaar maken.
Als je ff zoekt op GitHub kom je ze wel tegen denk ik.
ffprobe -show_entries frame_tags=lavfi.ocr.text -f lavfi -i "movie=NROL-108\ Mission-cut.mp4,split=3[in1][in2][in3];[in1]crop=80:28:70:642,pad=180:32[out1];[in2]crop=80:28:178:642,pad=180:32[out2];[in3]crop=180:32:550:654[out3];[out1][out2]hstack,[out3]hstack,colorlevels=0.5:0.5:0.5,ocr" 2>&1| grep lavfi.ocr.text
Nog niet helemaal lekker
Starship SN9 is slowly making its way out of the high bay. 🤩🚀@NASASpaceflight pic.twitter.com/gcUZZeWeCQ
— Mary (@BocaChicaGal) 22 december 2020
Niet dat ik weet. Dat de steun gefaald heeft is nooit officieel gemeld trouwens, dat was meer een aanname van de lokale twitteraars. Misschien is de vloer wel ingezakt of is hij met steun en al omgekiept?TrekDr0p schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:17:
Zijn er eigenlijk foto's van de gefaalde steun waar hij op stond?
Er zitten trouwens behoorlijk wat heat-tiles op SN9:
:strip_exif()/f/image/JieF0s6EtyV1ck8U7Zy814yC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Tourniquet op 22-12-2020 16:59 ]
Kinda see underneath, stand failed. pic.twitter.com/1ZEBgOUTOj
— SpacePadre (@SpacePadreIsle) 11 december 2020
Echt veel duidelijker is er niet inderdaad. "stand failed" is dan nogal een aanname imho.phYzar schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:21:
Duidelijke foto's zijn lastig. Deze geeft een klein doorkijkje:
[Twitter]
[Afbeelding]
Bijzonder om te zien dat er over een groot oppervlakte al bevestigingspunten aangebracht zijn voor die heat-tiles. Weet niet of dat bij eerdere prototypes ook al zo was.Tourniquet schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:58:
[...]
Niet dat ik weet. Dat de steun gefaald heeft is nooit officieel gemeld trouwens, dat was meer een aanname van de lokale twitteraars. Misschien is de vloer wel ingezakt of is hij met steun en al omgekiept?
Er zitten trouwens behoorlijk wat heat-tiles op SN9:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inderdaad ik zie niet direct een indicatie dat de stand gefailed zou hebben. Al is het wel 1 van de meest logische conclusies.Tourniquet schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:24:
[...]
Echt veel duidelijker is er niet inderdaad. "stand failed" is dan nogal een aanname imho.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Live cam:
Eens. Vraag mij meer af waarom er slangen aangesloten zitten op SN9 (die twee onderaan de stand) lijkt mij toch dat je niks op druk zet daar. Zitten direct op de onderzijde aangesloten dus.......Tourniquet schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:24:
[...]
Echt veel duidelijker is er niet inderdaad. "stand failed" is dan nogal een aanname imho.
Alle pottenkijkers waren er idd nog niet uit of 1 kant van de stand ingezakt was, of dat hij de andere kant, in het midden van de high bay, omhoog had getrokken.phYzar schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:21:
Duidelijke foto's zijn lastig. Deze geeft een klein doorkijkje:
[Twitter]
[Afbeelding]
PSN
Lockheed CEO James Taiclet said in a statement: “Acquiring Aerojet Rocketdyne will preserve and strengthen an essential component of the domestic defense industrial base and reduce costs for our customers and the American taxpayer.”
Aerojet’s CEO Eileen Drake said: “As part of Lockheed Martin, we will bring our advanced technologies together with their substantial expertise and resources to accelerate our shared purpose: enabling the defense of our nation and space exploration.”
Eens de detective uithangen...YakuzA schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:30:
[...]
Alle pottenkijkers waren er idd nog niet uit of 1 kant van de stand ingezakt was, of dat hij de andere kant, in het midden van de high bay, omhoog had getrokken.
Op onderstaande foto (ik geloof een dag voor dat ie omviel) valt me een paar dingen op. Met name de rollen staal links achter Elon vallen op. Ze lijken als een soort contragewicht aan de tegenovergestelde kant dat ie op viel te hangen. Ik neem aan dat die dingen er niet voor niets hingen, en dat het wellicht niet genoeg bleek
Of één van die zuilen aan de andere kant moet het begeven hebben. Dan kan het alsnog zo simpel zijn als iemand die er met zijn heftruck tegenaan zat. Die zijn nergens meer vastgelegd later geloof ik.
/f/image/9Zocq5nT4PFLqdkxbr8LM4Ne.png?f=fotoalbum_large)
Ook het gat in de ring in het midden is wat dat betreft opvallend, want na het incindentje is dit gat dichtgemaakt, waarbij er weer staalrollen aan te pas komen om er "aan te trekken".
(al bedenk ik me nu dat het waarschijnlijk een soort "poort" is om de raptors door naar binnen te karren.)
:fill(white):strip_exif()/f/image/pyUXW6bG2ZfPjhCXJSje6Dlk.png?f=user_large)
Op het plaatje dat ze hem naar buiten hesen om de stand te verwijderen nog beter te zien. Daar zie je ook wel dat de H balk net links daarnaast wel wat te lijden heeft gehad.
/f/image/gOPMo0vUKpTcIz5iemzinmQl.png?f=fotoalbum_large)
Maargoed, hij lijkt het overleeft te hebben
[ Voor 6% gewijzigd door Felyrion op 23-12-2020 00:46 ]
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Misschien horen we ooit nog wel wat er gebeurd is. Wellicht als Tim Dodd Elon nog een keer kan interviewen bijvoorbeeld.
[ Voor 43% gewijzigd door Tourniquet op 23-12-2020 01:06 ]
Er was toch sprake van dat dat in Oktober had moeten gebeuren? Elontime again?Tourniquet schreef op woensdag 23 december 2020 @ 01:04:
Die stalen rollen hingen er bij eerdere SN’s ook, dat was iig niet nieuw bij SN9.
Misschien horen we ooit nog wel wat er gebeurd is. Wellicht als Tim Dodd Elon nog een keer kan interviewen bijvoorbeeld.
Starship SN9!🚀
— RGV Aerial Photography (@RGVaerialphotos) 22 december 2020
Welcome to the launch site!#spacex #bocachica #starship
(12/22, 2100ft msl) pic.twitter.com/u675ewRdnx
:strip_exif()/f/image/qY1EdwIFcus2TFW8Qs5kUeuG.jpg?f=fotoalbum_large)
(klik voor hoge resolutie)
Kwam toevallig dit tegen over het Falcon 9 broertje:Yakolev schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:01:
Iemand trouwens enig idee wanneer de Long March 8 (CZ-8) raket gaat lanceren. In wat oudere artikelen lees ik 2020, maar gezien we nog maar een maandje hebben lijkt het me dat het uitgesteld is. Kan er ook niks van op spaceflightnow vinden.
Hetzelfde idee als de Falcon-9 van SpaceX, alleen zal het inclusief 2 boosters op de zijkant in 1 stuk landen. Tot gister had ik geen idee dat het bestond.
Grid Fins, landing legs en droneship
Staat ook een long match 8 lancering onder, maar dat ziet er niet uit als de re-usable variant
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 23-12-2020 18:59 ]
PSN
Dat is ook wat Elon Musk wilt. Hij wilt geen wereld dominantie met zijn bedrijven (misschien wel op Marsfranssie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:33:
technologie wordt snel over genomen (al dan niet legaal) en als groep is dat naar mijn mening beter dan een enkel monopolie. (Ik ben dan geen uitvinder - monopolist zoals u zult begrjipen).
Met SpaceX toont hij aan dat hergebruik bij ruimtevaart wel mogelijk is, waar ook weer iedereen beweerde dat het niet mogelijk/rendabel was. Ook hier zie je dat de meeste grote en kleine ruimtevaartboeren SpaceX achterna hollen om ook herbruikbaarheid in te bouwen.
Zonder Tesla & SpaceX had het nog vele extra jaren geduurd eer we op het huidige niveau van EV-acceptatie en (plannen voor) herbruikbaarheid bij ruimtevaart zaten.
Koning Musk toch! De SRBs van de Space Shuttle waren natuurlijk helemaal niet reusable? /sGrim schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:30:
[...]
Met SpaceX toont hij aan dat hergebruik bij ruimtevaart wel mogelijk is, waar ook weer iedereen beweerde dat het niet mogelijk/rendabel was.
Mwah, die schijnen ongeveer elke keer helemaal opnieuw in en uit elkaar gehaald te zijn, nu weet ik niet hoe waar dat is, maar SpaceX is herbruikbaar en betaalbaarSkyaero schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:16:
[...]
Koning Musk toch! De SRBs van de Space Shuttle waren natuurlijk helemaal niet reusable? /s
De SRB's bestonden, by design, uit segmenten. Elke keer werden segmenten weer aan elkaar gezet. Een aantal segmenten hebben maar liefst 12x gevlogen, een behoorlijke prestatie als je bedenkt dat het ontwerp uit de jaren 70 stamt. Het was economisch ook rendabel.rik86 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:27:
[...]
Mwah, die schijnen ongeveer elke keer helemaal opnieuw in en uit elkaar gehaald te zijn, nu weet ik niet hoe waar dat is, maar SpaceX is herbruikbaar en betaalbaar
Ik had natuurlijk ook de Space Shuttle kunnen noemen, maar dat was economisch niet zo'n succes. Wel een fantastische staaltje techniek en een ruimtevaartuig die we in de toekomst zullen missen.
En in 1965 was er nog de Gemini SC-2 capsule die twee keer gevlogen heeft, maar of dat als 'reusable' telt?
Niet bepaald ontopic, maar ik vind zo'n reactie wel een beetje jammer. Je kunt het met hem eens zijn of niet, maar hij is wel altijd duidelijk geweest in zijn motieven. En hij had de ballen en het geld om het te proberen. Hij heeft er alles voor op het spel gezet.Skyaero schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:16:
[...]
Koning Musk toch! De SRBs van de Space Shuttle waren natuurlijk helemaal niet reusable? /s
De kans dat het mislukte was vele malen groter dan dat het zou lukken. De reacties van de "gevestigde orde" waren niet mals destijds, zowel bij SpaceX als Tesla. Je kunt volgens mij niet ontkennen dat men inmiddels rekening moet houden met zijn bedrijven.
Dus ja, Koning Musk wat mij betreft.
Je voorbeeld is ook wat krom, want de reusability van de SRB's was heel anders dan van de SpaceX boosters.
De SRB's werden in segmenten uit elkaar gehaald en elk individueel segment kon deels herbruikt worden na grondige refurbishment (geschatte kosten 30 miljoen per segment). Een SRB telde 11 segmenten.
Voor zover bekend (want de data is niet openbaar te vinden) zijn er welgeteld twee segmenten van de 643 unieke segmenten die ooit gevlogen hebben die 12 keer zijn gebruikt, dat is het "record". Als je alles bij elkaar rekent is elk segment iets meer dan 4,5 keer (deels) herbruikt.
Ik snap de noodzaak niet zo om Musk te bashen.
En los daarvan, de huidige ontwikkelingen leveren heerlijk vermaak op omdat we gewoon live mee kunnen kijken, zeker met de iteratieve methodes die ze toepassen
[ Voor 5% gewijzigd door Felyrion op 23-12-2020 21:49 ]
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Groot nadeel bij de re-use van de SRB’s was iig dat ze in zout water landden.Skyaero schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:44:
[...]
De SRB's bestonden, by design, uit segmenten. Elke keer werden segmenten weer aan elkaar gezet. Een aantal segmenten hebben maar liefst 12x gevlogen, een behoorlijke prestatie als je bedenkt dat het ontwerp uit de jaren 70 stamt. Het was economisch ook rendabel.
PSN
Nou...niet echt in de zin van het woord. De Shuttle was refurbishable. Het hele ding ging uit elkaar, onderdelen werden vervangen of refurbished. Die SRB's werden hergebruikt...tsja, het is maar hoe je het bekijkt. Het waren in essentie brandstoftanks (stalen kokers om het oneerbiedig te zeggen) die weer afgevuld werden met die brij en de motor werd vervangen/refurbished (ben ik niet zeker van). Is dat hergebruik? De Shuttle was wat dat betreft een drama natuurlijk. Feitelijk niet economisch rendabel. Hij heeft wel dingen kunnen doen waar geen raketten voor waren, dus dat was winst. Ook de technologische spin-off was groot, dus dat is ook winst, ook al kan ik dat niet becijferen. Maar economisch kun je het nou niet een groot wonder van hergebruik noemen.Skyaero schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:16:
[...]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Hoeveel bespaarde NASA dan door deze SRB's te hergebruiken? 10 miljoen misschien op een bedrag van 450 miljoen per lancering? Volgens mij zijn er amper cijfers van, en dan nog is de kostbesparing minimaal.Skyaero schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:44:
[...]
De SRB's bestonden, by design, uit segmenten. Elke keer werden segmenten weer aan elkaar gezet. Een aantal segmenten hebben maar liefst 12x gevlogen, een behoorlijke prestatie als je bedenkt dat het ontwerp uit de jaren 70 stamt. Het was economisch ook rendabel.
Ik had natuurlijk ook de Space Shuttle kunnen noemen, maar dat was economisch niet zo'n succes. Wel een fantastische staaltje techniek en een ruimtevaartuig die we in de toekomst zullen missen.
En in 1965 was er nog de Gemini SC-2 capsule die twee keer gevlogen heeft, maar of dat als 'reusable' telt?
Gelukkig was het ook een verantwoorde keuze die ze toen maakten, want die SRB's hebben gelukkig ook nooit geleid tot het vernielen van een volledige space shuttle die minstens 1,7 miljard kost
En jij claimt dat ze toen, in de jaren 70, even ver stonden als SpaceX nu is... SpaceX bespaart nu misschien 30 miljoen op een bedrag van 100 miljoen door hergebruik...
jaja hoor. was echt geniaal van NASA door die SRB's en de Space Shuttle te hergebruiken en Elon is een nietsnut
Launch timer:
Geen launch.