Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Er zitten erg veel mooie details in. Zoals hoe Raptor 42 uit de weg gimballed voor de bellyflop zodat de andere twee Raptors voldoende ruimte hebben om de grote correcties te kunnen doen.
@Illegal_Alien Dit was echt secondewerk
[ Voor 35% gewijzigd door Who Am I? op 10-12-2020 09:38 ]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Loopback van gassen bij de motoren vandaan.Skyaero schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:08:
Iemand een idee hoe de header tank normaal op druk gehouden wordt in Starship? Met helium?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ook bij de ascent zie je dat, zodra een motor uitgaat, gimballed die helemaal opzij om de andere motoren de ruimte te geven.Who Am I? schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:35:
Wie anders dan Scott Manley heeft als eerste een goede analyse gemaakt van de testvlucht:
[YouTube: SpaceX's Biggest Starship Flight Is A Spectacular Success Even After Crash Landing]
Er zitten erg veel mooie details in. Zoals hoe Raptor 42 uit de weg gimballed voor de bellyflop zodat de andere twee Raptors voldoende ruimte hebben om de grote correcties te kunnen doen.
@Illegal_Alien Dit was echt secondewerk
PSN
Ze hadden de moeite kunnen nemen om te begrijpen wat er getest werd en wat de bedoeling is, maar nee....het is een spectacuaire tegenslag...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Sky News AU is gewoon drek, dus wat had je anders verwacht?
[ Voor 55% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-12-2020 11:06 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Was dat een bewustje, dus f*ck we gaan te hard poten helpen toch niet.
Of zullen de poten bij een bepaalde snelheid pas automatisch uitgeklapt worden?
Allemaal goede vragenTrekDr0p schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:09:
De poten werden niet uitgeklapt.
Was dat een bewustje, dus f*ck we gaan te hard poten helpen toch niet.
Of zullen de poten bij een bepaalde snelheid pas automatisch uitgeklapt worden?
PSN: DutchTrickle PVoutput
Niet dat het uit had gemaakt, haha
't is alsof je weet dat je in je auto normaliter nog exact 10 seconden er over doet om te stoppen, dus voer je die ene handeling uit op exact 8 seconden. Maar omdat het misgaat en je nu al na 7 seconden abrupt stopt heb je gewoon geen tijd meer om die handeling te starten die je wou doen.
[ Voor 33% gewijzigd door Spooksel op 10-12-2020 11:14 ]
Ook 10x zoveel dislikes als likes voor die videomphilipp schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:49:
Over sensatiejournalistiek gesproken...
[YouTube: SpaceX experiences spectacular setback after prototype crashes on landing]
Ze hadden de moeite kunnen nemen om te begrijpen wat er getest werd en wat de bedoeling is, maar nee....het is een spectacuaire tegenslag...
Hoe die nieuwslezer ook R U D uitspreekt. Eerste keer dat hij die term tegenkomt of zo.
Signatures zijn voor boomers.
Ik bedoel, als jij een totale leek geweest was wat dit betreft. Had jij dat zomaar geweten wat RUD betekent?
Het had in ieder geval wel geholpen als zijn redactie het even opgezocht had voor hem, dan had ie mogelijk wat minder moeilijk erbij gekeken
Wat betekent RUD?Spooksel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:18:
Tja, het is overduidelijk dat die kerel gewoon totaal geen besef heeft van wat hij nou eigenlijk ziet gebeuren. Dan krijg je dit soort dingen
Ik bedoel, als jij een totale leek geweest was wat dit betreft. Had jij dat zomaar geweten wat RUD betekent?
Het had in ieder geval wel geholpen als zijn redactie het even opgezocht had voor hem, dan had ie mogelijk wat minder moeilijk erbij gekeken
Rapid unscheduled disassembly
Nee, maar als journalist mag je toch verwachten dat ze wat onderzoek doen.Spooksel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:18:
[ Voor 45% gewijzigd door xzaz op 10-12-2020 12:02 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Bensimpel
Positieve meneer
Hij leest alleen maar een autocue he, hele nieuwszender snapt er niks van.Spooksel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:18:
Tja, het is overduidelijk dat die kerel gewoon totaal geen besef heeft van wat hij nou eigenlijk ziet gebeuren. Dan krijg je dit soort dingen
😆 - Denk ook eens om ;)
Dit heeft niets met journalistiek te maken. De man is een niewslezer.. niet meer niet minderOsiris schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:14:
Diploma journalistiek krijg je tegenwoordig al bij een pakje boter
Je bent niet 'gewoon' nieuwslezer.Webgnome schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:39:
[...]
Dit heeft niets met journalistiek te maken. De man is een niewslezer.. niet meer niet minder
Schiet tussen de palen en je scoort!
RUD is een beetje als Gorinchem. Je schrijft Gorinchem maar je spreekt het uit als crash.
Signatures zijn voor boomers.
Maasluip schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:16:
[...]
RUD is een beetje als Gorinchem. Je schrijft Gorinchem maar je spreekt het uit als crash.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ah hetzelfde als het Rotterdamse Charlois. (Uitspraak: Sharloos) en niet de Franse variant.
Het komt uit deze video:
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Duty calls! De term RUD is al veel ouder.Who Am I? schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:27:
[...]
Het komt uit deze video:
[YouTube: How Not to Land an Orbital Rocket Booster]
Is die road closure niet gewoon om alle brokstukken te vervoeren vanaf de launchpad?coelho schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:06:
Gezien de locatie van SN8 brokstukken en het feit dat er vandaag en morgen nog een road closure gepland staat, zou het mogelijk kunnen zijn dat SN9 al heel snel richting launchpad verplaatst wordt.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Hangt er wel vanaf waar ze scrap opslaan.Maverick schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:33:
[...]
Is die road closure niet gewoon om alle brokstukken te vervoeren vanaf de launchpad?
PSN
Waarschijnlijk willen ze natuurlijk ook enkele punten aanpassen die nu aan het licht zijn gekomen.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ja, omdat NROL-44 al 2x gescrubbed is eerder volgens mijTheByteBoy schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:26:
Dat is ook alweer even geleden en altijd spectaculair om te zien.
https://www.cameroncounty...OAD-CLOSURE.-12.14.20.pdf
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Gelukkig deze keer nietOsiris schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:38:
[...]
Ja, omdat NROL-44 al 2x gescrubbed is eerder volgens mij
SpaceX now plans to roll SN9 to its second Boca Chica launch pad on Monday. This is what it means to be "hardware rich."https://t.co/XutbPFYlj1
— Eric Berger (@SciGuySpace) 11 december 2020
Maandag dus weer een SN op de launch pad
zoals @Tourniquet ook al aangaf
En vanmiddag 16:00 beginnen ze met de uitzending voor de SXM-7die om 16:30 de lucht in gaat, wel de juiste manier
[ Voor 30% gewijzigd door TrekDr0p op 11-12-2020 09:56 ]
Gaaf om die nozzle extension van de RL-10 motor te zien op de first stage... (op 36:15)TheByteBoy schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:26:
Vannacht om 02:00u gaat er (als het een keer meezit bij ULA) een Delta IV Heavy met een spy sat als payload. Dat is ook alweer even geleden en altijd spectaculair om te zien.
[YouTube: Dec. 10 Live Broadcast: Delta IV Heavy NROL-44]
Misschien denk ik te moeilijk maar ze kunnen in amper een week tijd toch het probleem van sn 8 niet hebben opgelost? Of doen ze dit omdat in sn9 nog andere aanpassingen zitten die ze ook willen hebben getest?TrekDr0p schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:50:
[...]
Gelukkig deze keer niet
[Twitter]
Maandag dus weer een SN op de launch pad
zoals @Tourniquet ook al aangaf![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[YouTube: LIVE: SpaceX Launches SXM-7 Mission on Falcon 9]
En vanmiddag 16:00 beginnen ze met de uitzending voor de SXM-7die om 16:30 de lucht in gaat, wel de juiste manier![]()
Zolang er geen melding komt wat de oorzak van te weinig pressure, kunnen wij er weinig over zeggen.Webgnome schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:45:
[...]
Misschien denk ik te moeilijk maar ze kunnen in amper een week tijd toch het probleem van sn 8 niet hebben opgelost? Of doen ze dit omdat in sn9 nog andere aanpassingen zitten die ze ook willen hebben getest?
Misschien was het wel een lekkende klep, of een klein gaatje. Of hadden ze gewoon te weinig fuel mee.
Als het iets kleins is, makkelijk op te lossen, dan is dat gisteren al gedaan. Ze hebben namelijk gisteren nog in de high bay aan de SN9 gewerkt.
En ze kunnen altijd nog aanpassingen doen op de launchpad.
Komt helemaal goed denk ik
SN9 gaat dus wel naar launch platform "B", die nog niet gebruikt is.Tourniquet schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:40:
Ze willen maandagmiddag (CST) SN9 en de kraan naar de lanceerplek rijden.
https://www.cameroncounty...OAD-CLOSURE.-12.14.20.pdf
Gisteren liepen Musk en Shotwell tussen de brokstukken:
https://twitter.com/theja.../1337253712260108289?s=20
Inclusief de mini-hond van Musk (nee was niet Zeus).
Dat geeft ze dus 3 dagen om die zooi op te ruimen.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Las wat over te weinig druk door de swing (90-120 graden draai) voor de daling. Dacht dat juist bij de daling overschakelen naar die header tank, dus de plumbing moet er voor gebouwd zijn... en je pompt geen raket brandstof uit tanks, dat gaat via overdruk.TrekDr0p schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:49:
[...]
Zolang er geen melding komt wat de oorzak van te weinig pressure, kunnen wij er weinig over zeggen.
Misschien was het wel een lekkende klep, of een klein gaatje. Of hadden ze gewoon te weinig fuel mee.
Als het iets kleins is, makkelijk op te lossen, dan is dat gisteren al gedaan. Ze hebben namelijk gisteren nog in de high bay aan de SN9 gewerkt.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Dat had ik nog niet gevonden over die swing.loekf2 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:57:
[...]
Las wat over te weinig druk door de swing (90-120 graden draai) voor de daling. Dacht dat juist bij de daling overschakelen naar die header tank, dus de plumbing moet er voor gebouwd zijn... en je pompt geen raket brandstof uit tanks, dat gaat via overdruk.
En ik geef ook nergens aan dat de brandstof word gepompt
No worries, stond (dacht ik) ergens op Twitter of NSF.TrekDr0p schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:09:
[...]
Dat had ik nog niet gevonden over die swing.
En ik geef ook nergens aan dat de brandstof word gepompt
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de roll out van SN9, omdat ze wat hebben lopen te knutselen aan die transport dingen om ze meer op een soort MLP te laten lijken. Zal waarschijnlijk wel met Heavy te maken hebben.
Zowiezo idioot dat die raket over een soort N-weg gereden moet worden, inclusief kuilen,
Is die zeecontainer op de achtergrond nou ook vervormd?
Ze kunnen nog dik geld verdienen door het scrap staal op te knippen en te verkopen. Genoeg nerds die er een stukje van willen.XWB schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:03:
Lijkt wel een junkyard uit Star Wars.
Bijvoorbeeld Werenbach, die maken horloges van Soyuz boostermateriaal. Ik zie ze nu niet op de site staan, maar via crowdfunding heeft ie nu ook een nieuwe serie met een (mooier vind ik) ontwerp en betere Zwitserse uurwerken. Musk kan dat ook laten doen met mooie SS wijzerplaten.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
TrekDr0p schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:31:
[...]
Is die zeecontainer op de achtergrond nou ook vervormd?
:strip_exif()/f/image/qBYGx5UToIio8k5U7kBJIEL8.jpg?f=fotoalbum_large)
De tent naast de nieuwe Superheavy launch mount is ook aan vervanging toe:
:strip_exif()/f/image/NfpqeMSb5MrJS8wYWQHrNPsE.jpg?f=fotoalbum_large)
Gave pano:
[ Voor 38% gewijzigd door Tourniquet op 11-12-2020 12:39 ]
Wow, toch nog meer schade aangebracht dan ik dacht.Tourniquet schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:36:
[...]
![]()
[Afbeelding]
De tent naast de nieuwe Superheavy launch mount is ook aan vervanging toe:
[Afbeelding]
Gave pano:
[Afbeelding]
Je vergeet al snel hoeveel schade zo een drukgolf kan maken.
bizar om ook te zien dat sommige buizen gewoon platgedrukt of gebogen zijn
[ Voor 3% gewijzigd door TrekDr0p op 11-12-2020 13:05 ]
zal vast een stuk puin geweest zijn, zo ver weg staat die tent nu ook weer niet van de LZ.TrekDr0p schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:03:
[...]
Wow, toch nog meer schade aangebracht dan ik dacht.
Je vergeet al snel hoeveel schade zo een drukgolf kan maken.
bizar om ook te zien dat sommige buizen gewoon platgedrukt of gebogen zijn
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Je kan in het beton precies de cirkelvormige afdruk zien waar SN8 is neergekomen(9:33min). Toch wel behoorlijk aan de rand van de landingpad.
[ Voor 23% gewijzigd door Who Am I? op 11-12-2020 16:14 ]
Seems like the stand SN9 was on COLLAPSED and the only thing that saved StarShip from falling over was the highbay, hopefully no one was hurt or injured!😰🚀
— Austin Barnard🚀 (@austinbarnard45) 11 december 2020
(Video credit: @LabPadre) pic.twitter.com/qXUPUaUBEr
https://twitter.com/Erday...tatus/1336829260544270339
Op full screen zie je het net wat beter.
Ik denk niet dat 'Horloge met SS wijzerplaten' bij iedereen hetzelfde geïnterpreteerd gaat worden.mphilipp schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:33:
[...]
Musk kan dat ook laten doen met mooie SS wijzerplaten.
[ Voor 3% gewijzigd door Grim op 11-12-2020 16:36 ]
Steam: Grim
Who Am I? schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:30:
Ik denk dat het een paar dagen langer duurt voordat SN9 op een launchpad staat. Hij is net omgevallen en leunt nu tegen de highbay aan. Ik hoop in de eerste plaats dat er niemand gewond is geraakt en in de tweede plaats dat er geen onherstelbare schade aan SN9 is. Zo niet, dan bewijst dat wel dat het zeer robuuste raketten zijn😅
[Embed]
Hopelijk niet te veel schade inderdaad!
Omg. Only image I had in my mind for SN8 & it worked perfectly!
— 📸Trevor Mahlmann🚀 (@TrevorMahlmann) 11 december 2020
Big thx to @Erdayastronaut, @SpacePadreIsle @considercosmos & @thejackbeyer for helping me make the trip to TX/a huge success🚀
⚙️/⬇️/🖼: https://t.co/VvOyEejkx0
2021 starship calendar: https://t.co/DTkCXERMvo pic.twitter.com/wMa9v0yYpq
Geen stofwolken, geen spektakel, gewoon "tok"
Even scrollen naar 9:07:07 lokale tijd.
YouTube: Sentinel Cam - Starship SN8 Live At SpaceX Boca Chica Launch Facility
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Filmpje staat ook al kant-en-klaar in de tweet van Austin Barnard.APClll schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:48:
Dat "omvallen" van SN9 zag er trouwens best maf uit
Geen stofwolken, geen spektakel, gewoon "tok"![]()
Even scrollen naar 9:07:07 lokale tijd.
YouTube: Sentinel Cam - Starship SN8 Live At SpaceX Boca Chica Launch Facility
Who Am I? in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"
Ja, dat is een uitsnede uit deze stream, ik was vooral benieuwd naar de potentiele "ervoor en erna" chaos (of zichtbare werkzaamheden).Tourniquet schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:51:
[...]
Filmpje staat ook al kant-en-klaar in de tweet van Austin Barnard.![]()
Who Am I? in "Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II"
Het enige noemenswaardige is dat iemand vlak daarvoor een mobiele WC wist te evacureren
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
Erazzzer schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:43:
Niet dat het nog interessant is, maar, een Falcon wordt zo weer aangestoken.
[YouTube: SXM-7 Mission]
(
Hold op 30 seconden. Timer staat ondertussen al 2 minuten terug op T-15 minuten en holdingErazzzer schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:43:
Niet dat het nog interessant is, maar, een Falcon wordt zo weer aangestoken.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Ja, live raketlanceringen kijken met kinderen (die van mijn zijn 6) is soms een mooie les in geduld. En altijd weer de dezelfde vraag "gaat hij ontploffen?"TripleQ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:58:
Zit je met je 2 jarige zoontje de lancering te kijken...en hem uit te leggen wat er gaat gebeuren. Is er een hold op 30 seconden... En staat de klok nu stil op 15 minuten
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Thanks!
Die komt op de muur.
Dát was 2020. Niet pech, maar doorzettingsvermogen en samenwerking.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Hey, da's dezelfde vraag die ik ook altijd stelJeroenH schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:02:
[...]
En altijd weer de dezelfde vraag "gaat hij ontploffen?"
Zegt dat iets over mij of over de kinderen?
:strip_exif()/f/image/sxxJ04llTkvAWUMQ7myQXRlj.jpg?f=fotoalbum_large)
Originele foto van Bocachicagal
En zelfs als SN9 nog op te lappen is, is er een grote kans dat de arbeidsinspectie hier ook wel even naar wil kijken, want ook aan SN10 wordt gewerkt op zo'n zelfde standaard. Zou me niets verbazen als ze hiermee een paar maanden vertraging oplopen.
Heeft de VS een arbeidsinspectie?Tourniquet schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:26:
Volgens mij zit er hier toch wel een knik in de tank:
[Afbeelding]
Originele foto van Bocachicagal
En zelfs als SN9 nog op te lappen is, is er een grote kans dat de arbeidsinspectie hier ook wel even naar wil kijken, want ook aan SN10 wordt gewerkt op zo'n zelfde standaard. Zou me niets verbazen als ze hiermee een paar maanden vertraging oplopen.
PSN
Jazeker: https://www.osha.gov/
- Lancering van de ULA Delta IV succesvol verlopen. Blijven toch echt de tofste raketten in Amerikaanse dienst.
https://www.space.com/delta-iv-heavy-nrol-44-launch.html - Verder gaan Boeing en NASA proberen om op 29 Maart de volgende test te doen met de Starliner.
https://starlinerupdates....xt-starliner-flight-test/ - Over 2 dagen zal vanaf Plesetsk de Angara-5 lanceren. De opvolger van de Proton raket. Helaas zal er geen live feed zijn omdat lanceringen vanaf Plesetsk door de Russische strijdkrachten worden geregeld.
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
Yakolev schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:08:
Even wat non SpaceX nieuws, dat kan geloof ik ook geen kwaad.
- Lancering van de ULA Delta IV succesvol verlopen. Blijven toch echt de tofste raketten in Amerikaanse dienst.
https://www.space.com/delta-iv-heavy-nrol-44-launch.html- Verder gaan Boeing en NASA proberen om op 29 Maart de volgende test te doen met de Starliner.
https://starlinerupdates....xt-starliner-flight-test/- Over 2 dagen zal vanaf Plesetsk de Angara-5 lanceren. De opvolger van de Proton raket. Helaas zal er geen live feed zijn omdat lanceringen vanaf Plesetsk door de Russische strijdkrachten worden geregeld.

De Angara-5

Nevertheless, the study argued that the retrievable Angara would make economic sense, cutting the cost of the rocket by as much as 55 percent and the cost of delivery to orbit between 33 and 37.5 percent, after 15 or 20 re-flights.
The calculations took into the account a 10-percent increase in operating costs associated with a reusable launcher, but did not factor in possible savings from avoiding the clean-up operations at drop zones performed in Russia after expendable rocket launches, as well as the cost of delivery of new expendable boosters from production factories to the launch site.
The study made it clear that the reusability of the rocket would pay for itself only with a high frequency of launches and attempted to make the case that the Angara-5V could become the workhorse of the Russian space fleet.

Ondertussen is er ook een kleinere Soyuz opvolger (Amur) in ontwikkeling. Deze zou ook herbruikbaar moeten worden. Het enige probleem van de Russische ruimte industrie is dat ze hoog van de toren blazen, maar in werkelijkheid is er vrijwel nooit budget om ook maar iets te regelen.
Bron:
http://www.russianspaceweb.com/protected/angara-reuse.html
Mocht het ze lukken dan is natuurlijk de vraag hoe competitief wordt deze raket t.o.v. de spacex varianten?Nevertheless, the study argued that the retrievable Angara would make economic sense, cutting the cost of the rocket by as much as 55 percent and the cost of delivery to orbit between 33 and 37.5 percent, after 15 or 20 re-flights.
Onmogelijk te zeggen denk ik. De verwachtingen zijn dat de herbruikbare Amur en Angara raketten nog wel een decennium op zich kunnen laten wachten. Tenzij Rogozin ingrijpende veranderingen teweeg kan brengen bij Roscosmos natuurlijk, maar hij laat tot dusver geen bestuurlijke competentie zien. Bij SpaceX zitten ze dan natuurlijk ook niet stil.Webgnome schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:50:
[...]
Mocht het ze lukken dan is natuurlijk de vraag hoe competitief wordt deze raket t.o.v. de spacex varianten?
Ik denk dat er op korte termijn (buiten de VS) meer gekeken moet gaan worden naar de Chinese Long March 8 als concurrent voor Falcon. De eerste expendable lancering staat voor deze maand geplanned, de eerste herbruikbare lancering moet meen ik voor 2025 gebeuren.
Het verschil tussen Falcon 1 vlucht 3 (failure) en vlucht 4 (succes), was de staging 1 seconde verlengen. Soms zit het idd in kleine dingen.TrekDr0p schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:49:
[...]
Zolang er geen melding komt wat de oorzak van te weinig pressure, kunnen wij er weinig over zeggen.
Als het een van de poten van de bok is, dan snap ik het al helemaal niet. Als je ziet wat de diameter van die H-balken is, dan is het niet voor te stellen. Bovendien, met loodrechte krachten, hoe gaat zo'n poot ooit afbreken?Twixie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:09:
Is er eigenlijk al wat geweten rond dat SN9 incident ? Ik heb hier echt zo'n facepalm-gevoel bij. Ze kunnen wel een prototype 12km omhoog schieten, laten belly floppen, en zelfs bijna laten landen. Maar gewoon een prototype stevig in zijn loods laten staan, lukt blijkbaar niet.
Zou het niet een betere verklaring zijn dat er bijvoorbeeld een heftruck tegenaan gereden is, zodat er een kracht uit de andere richting kwam?
Al met al een serieuze kans op vertraging, zeker als de autoriteiten een onderzoek starten.
Zolang er geen officiële mededelingen komen zullen we 't nooit weten.
De kraan staat nu boven SN9 opgesteld.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Onhandige constructiemedewerkers heb je overal. Denk eraan dat die raket niet in elkaar wordt gezet door louter raketgeleerden. Er lopen ook gewoon gasten rond die steigers bouwen enzo. Er hoeft er maar één te zijn die iets niet lekker vastzet oid en de boel stort in.Twixie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:09:
Maar gewoon een prototype stevig in zijn loods laten staan, lukt blijkbaar niet.
Dit beroemde incident bv...
Hmm, slecht voorbeeld wat je aanhaalt IMO. Je tekst doet overkomen alsof alles pico bello in orde is, maar dat soms één iemand 't kan verpesten. In het rapport die je vervolgens linkt staat echter een compleeeeeete shitload aan wat er allemaal wel niet mis was bij Lockheed Martin Space Systems Company. Niet alleen degene die de boutjes vergeten is, is schuldig, maar controle, inspecties, oversight, management, als ik dat zo in een paar minuutjes doorlees was er echt van-al-les mis. Mijns inziens niet echt congruent met je "er hoeft er maar één te zijn" statementmphilipp schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:56:
[...]
Onhandige constructiemedewerkers heb je overal. Denk eraan dat die raket niet in elkaar wordt gezet door louter raketgeleerden. Er lopen ook gewoon gasten rond die steigers bouwen enzo. Er hoeft er maar één te zijn die iets niet lekker vastzet oid en de boel stort in.
Dit beroemde incident bv...
[Afbeelding]
Typisch Tweakers om het dan weer letterlijk te nemen. Het gaat om het idee. Een persoon kan het verklopten en dat plaatje van die omgevallen satelliet was er zo leuk bij. Misschien had ik beter het verhaal er niet bij kunnen zetten.Osiris schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:22:
[...]
Hmm, slecht voorbeeld wat je aanhaalt IMO.
Denk dat de stand gewoon niet geschikt zijn voor dit gewicht.Twixie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:09:
Is er eigenlijk al wat geweten rond dat SN9 incident ? Ik heb hier echt zo'n facepalm-gevoel bij. Ze kunnen wel een prototype 12km omhoog schieten, laten belly floppen, en zelfs bijna laten landen. Maar gewoon een prototype stevig in zijn loods laten staan, lukt blijkbaar niet.
SN8 was pas op de pad op de lanceerstand vastgelast.
Het is dus de 1e keer dat er zo’n complete load op een ‘bouw’ stand staat.
Hoop/neem aan dat ze de stand van de booster ook een keertje extra door rekenen.
PSN
Punt is: grote kans dat er op grotere schaal ook iets bij SpaceX mis is.mphilipp schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:36:
[...]
Typisch Tweakers om het dan weer letterlijk te nemen. Het gaat om het idee. Een persoon kan het verklopten en dat plaatje van die omgevallen satelliet was er zo leuk bij. Misschien had ik beter het verhaal er niet bij kunnen zetten.
Toch kan ik me bijna niet voorstellen dat ze dat niet goed hebben doorgerekend. Lijkt me dan eerder een slechte las o.i.d. bij deze standaard.YakuzA schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:15:
[...]
Denk dat de stand gewoon niet geschikt zijn voor dit gewicht.
SN8 was pas op de pad op de lanceerstand vastgelast.
Het is dus de 1e keer dat er zo’n complete load op een ‘bouw’ stand staat.
Hoop/neem aan dat ze de stand van de booster ook een keertje extra door rekenen.
Maar goed, het is allemaal speculeren totdat we een keer een tweet van Elon o.i.d. te zien krijgen.
Als het goed is, zijn processen zo ingericht dat 1 persoon het niet zo kan verkloten. Daarom wil je bij dit soort gevallen wel goed duidelijk weten wat er aan de hand was en waarom (als 1 persoon een fout heeft gemaakt), waarom hij dit heeft kunnen doen en waarom dit niet opgevangen is door 'het proces' van kwaliteit en veiligheidscontroles.mphilipp schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:36:
[...]
Typisch Tweakers om het dan weer letterlijk te nemen. Het gaat om het idee. Een persoon kan het verklopten en dat plaatje van die omgevallen satelliet was er zo leuk bij. Misschien had ik beter het verhaal er niet bij kunnen zetten.
Ik geloof niet direct dat het maanden vertraging op moet leveren en dat het direct bewijst dat er iets grondigs mis is in de bedrijfsvoering, maar je kan het zeker niet beschouwen als een "eenspersoons oepsje"
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dat klinkt op papier allemaal erg leuk, maar procedures werken alleen als iedereen zich er braaf aan houdt. We zien in de luchtvaart dat het soms tóch blijkt dat mensen zich er niet aan houden en dat dat dan niet wordt gedetecteerd. Bij een ramp is het trouwens vaak niet één ding, maar meerdere fouten (soms ongeralateerd) die samenkomen in een 'perfect storm'. Maar het kan evengoed toch nog één persoon zijn die iets niet doorgeeft aan de volgende ploeg, waardoor iedereen denkt dat die persoon zijn werk heeft gedaan. Niet elke stap wordt gecontroleerd door een andere persoon, en soms ontstaat er ook een bepaalde laksheid of door haastwerk/werkdruk worden bepaalde stappen overgeslagen.JvS schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:45:
[...]
Als het goed is, zijn processen zo ingericht dat 1 persoon het niet zo kan verkloten.
Ik heb wel eens project gehad waarbij een nogal groot en kritiek deel van het project gewoon niet meegenomen was in het ontwerp, productie, etc. En al die tijd hadden de klant en externe instanties alles gewoon goed gekeurd. Pas bij in gebruikname kwam iemand er achter van: Missen we niet iets?mphilipp schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:58:
[...]
Dat klinkt op papier allemaal erg leuk, maar procedures werken alleen als iedereen zich er braaf aan houdt. We zien in de luchtvaart dat het soms tóch blijkt dat mensen zich er niet aan houden en dat dat dan niet wordt gedetecteerd. Bij een ramp is het trouwens vaak niet één ding, maar meerdere fouten (soms ongeralateerd) die samenkomen in een 'perfect storm'. Maar het kan evengoed toch nog één persoon zijn die iets niet doorgeeft aan de volgende ploeg, waardoor iedereen denkt dat die persoon zijn werk heeft gedaan. Niet elke stap wordt gecontroleerd door een andere persoon, en soms ontstaat er ook een bepaalde laksheid of door haastwerk/werkdruk worden bepaalde stappen overgeslagen.
Meer als een dozijn mensen alles goedgekeurd en toch zo iets over het hoofd gezien terwijl alle specificaties duidelijk het gemiste er gewoon in hadden staan.
Alsof een auto fabikant een auto ontwerpt zonder wielen/ophanging/remmen en gewoon type goedkeuring krijgt, in productie gaat en auto's aan klanten levert zonder dat iemand merkt dat er wat mist.
Uiteindelijk is er nooit een reden gevonden waarom niemand het opgemerkt had.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Dat dus. Ik werk nu zo'n 35 jaar in de IT en moet iedere keer weer een beetje gniffelen als er weer een of andere slimmerik met de nieuwste wondermethodiek aankomt die het bouwen van software en infra revolutionair gaat veranderen. Nou...ik kan je een geheimpje vertellen...er is niet heel erg veel verandert. De spullen en de software zijn nog steeds te duur, te projecten lopen bijna altijd over tijd en budget en de bugs zijn ook nog lang niet geëlimineerd, hoeveel AI en automatisch testen er ook wordt toegepast.MewBie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:08:
[...]
Uiteindelijk is er nooit een reden gevonden waarom niemand het opgemerkt had.
Het enige dat 'revolutionized' wordt, is de snelheid waarmee de bedenkers hun zakken vullen. En natuurlijk de coaches, instructeurs, gasten die op congressen hun verhaaltje mogen doen, de implementatiespecialisten, architecten en projectmanagers.
Zo grappig dat er nog steeds mensen zijn die constant weer in die nieuwigheden trappen en ermee aan de haal gaan alsof het allemaal geweldig wordt. Het is één grote bezigheidstherapie.
Ok, dit had helemaal niets met ruimtevaart te maken...
[ Voor 21% gewijzigd door Tourniquet op 13-12-2020 11:32 ]
Klopt. Ik zeg niet dat het alle fouten tegen houdt. Het zorgt ervoor dat je in principe niet door een oepsje kritische dingen fout kan doen. Ik werk al 10+ jaar in farmaceutische productie en zie uiteraard ook dingen mis gaan. Maar onze systemen zijn ingericht op het kennen van kritische aspecten en welke stappen risicovol zijn en daar de juiste maatregelen hebben om zeker te zijn van kwaliteit en veiligheid.mphilipp schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:58:
[...]
Dat klinkt op papier allemaal erg leuk, maar procedures werken alleen als iedereen zich er braaf aan houdt. We zien in de luchtvaart dat het soms tóch blijkt dat mensen zich er niet aan houden en dat dat dan niet wordt gedetecteerd.
De denkwijze in alle plekken waar met kritische kwaliteit wordt gewerkt is: Als er zoiets heftigs fout gaat door een menselijk falen, dan is dat niet "een onhandige constructiewerker" als root cause. De denkwijze is: De onhandige constructiewerker die de directe oorzaak is, is degene die het echte probleem zichtbaar heeft gemaakt. Wat het echte probleem is, is iets complexer (niet de juiste inschattingen van criticalities, niet de juiste zekerheden, etc).
Niemand pretendeert dat dit "de heilige graal" is die alle fouten voorkomt overigens. Maar deze denkwijze zorgt wel voor de kleinste kans erop.
In software is het volgens mij trouwens all bets are offmphilipp schreef op zondag 13 december 2020 @ 01:13:
[...]
Dat dus. Ik werk nu zo'n 35 jaar in de IT en moet iedere keer weer een beetje gniffelen als er weer een of andere slimmerik met de nieuwste wondermethodiek aankomt die het bouwen van software en infra revolutionair gaat veranderen.
[...]
Of het nou IT is of een raket bouwen.
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 13-12-2020 12:42 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dat ligt eraan hoor. Bij software is het gewoon ontzettend goedkoop om fouten te maken en weer op te lossen. Dus vaak is kwaliteitscontrole duurder dan gewoon wat proberen.JvS schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:14:
[...]
In software is het volgens mij trouwens all bets are off. IT zijn generiek gewoon een stel prutsers waar dingen gewoon lelijk, complex, gekopieerd, niet gedocumenteerd en weet ik wat zijn, dermate complex dat niemand het overziet en (op wat specifieke software na) niet echt betrouwbaar in stukjes te kwalificeren, waardoor het als geheel totaal niet echt valideerbaar is
.
[Afbeelding]
Maar als je het hebt over frameworks, kritische zaken zoals encryptie etc, (kortom de onderdelen waarin fouten maken wél "duur" is) zijn er vaak ontzettend uitgebreide automatische tests, peer reviews, feedback loops, etc. Het kan dus twee kanten op.
Wat is dit dan?
[edit]
Dubbel met hierboven.
[ Voor 52% gewijzigd door Tristan op 13-12-2020 17:10 ]
Verlaat naar 18:30 zodat ze betere weersomstandigheden hebben voor launch & recovery.Grim schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:54:
Nieuwe poging voor de SXM-7 lancering. SpaceX gaat live in 26 minuten.
Dat is die Rusische toch? Van wat ik begrepen wordt deze door het leger gelanceerd dus geen beeld.mphilipp schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:44:
Voor wie vroeg opstaat is er morgenochtend een Angara 5 met een dummy die het gaat proberen vanaf Pletesk ofzoiets... Geen idee of er een stream van is.
Door de Russian Space Forces, onderdeel van de Russische strijdkrachten. Die doen helaas niet aan live streams, maar we kunnen morgen waarschijnlijk wel een filmpje en een paar foto's verwachten.Illegal_Alien schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:48:
[...]
Dat is die Rusische toch? Van wat ik begrepen wordt deze door het leger gelanceerd dus geen beeld.
Geruchten gaan wel dat de lancering alweer uitgesteld gaat worden.
Launch timer:
Geen launch.
:strip_exif()/f/image/rwklS6mXTWW5tYqnmxH9pUdw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GGAMjHYkz7FfDuUeLUaoZEzD.jpg?f=fotoalbum_large)