• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:07

Killjoy

Klingon lawn products

Erazzzer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:30:
Het is al niet meer interessant hier te vermelden/over te praten dat nu een SpaceX launch is? :D
Dat is inmiddels net zoiets als in het grote treinen topic melden dat er een Thalys is vertrokken ;)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Het topic heet dan ook "ontwikkelingen in de ruimtevaart", niet "routineklusjes in de ruimtevaart

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 24-10-2020 19:28 . Reden: CanIhazMarkDownPLS :'( ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
mcDavid schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:27:
Het topic heet dan ook "ontwikkelingen in de ruimtevaart", niet "routineklusjes in de ruimtevaart
Het is wel weer een ontwikkeling dat SpaceX F9 lanceringen en landingen tegenwoordig routineklusjes zijn

TheS4ndm4n#1919

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Scott Manley's video over OSIRIS REx. Weer zeer interessant zoals we gewend zijn.

Steam: Grim

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 21:23
Ik weet niet of dit al eens gepost is, maar dit is een verdomd mooie video uit 2018 die de lancering van een Sojoez-raket laat zien, gezien vanuit het ISS:

Uitleg bij video

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
@JeroenH is dit echt? Het lijkt nogal fake,, althans de aarde dan. Verder ziet het er wel gaaf uit

Strava | AP | IP | AW

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:40

mphilipp

Romanes eunt domus

Webgnome schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:41:
@JeroenH is dit echt? Het lijkt nogal fake,, althans de aarde dan. Verder ziet het er wel gaaf uit
Volgens Flat Earthers wel... :+

Nee, het is gewoon echt gefilmd vanaf ISS. Toevallig de juiste baan, dus dan moet je die kans grijpen. Gelukkig goed weer.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Webgnome
  • Nu online
Nou ja wat ik eerder bedoelde is dat het licht van steden etc er nogal raar uit ziet. Dat de aarde plat is dat weten we natuurlijk allemaal anders zouden we niet in dit topic bezig zijn toch? :P

Strava | AP | IP | AW

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-01 11:18
Kraan ontkoppeld en hij staat vrij ...Nu wachten op de eerste tests en static fire . En de lift off zal echt magistraal zijn ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fSuC8MyXYOxLq0fkf-MgsYPGHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txMKO80fq8ztgOIyVcin8Hih.jpg?f=fotoalbum_large

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
picardo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:43:
En de lift off zal echt magistraal zijn ...
Dat, of een flinke knal :+

March of the Eagles

• mcDavid
XWB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Same thing, right?

Tevens: Ze moeten voor SN#9 echt gewoon een inklapbaar bordesje voor dat luik maken. En een bouwlift o.i.d. ernaartoe.

• JeroenH
Webgnome schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:41:
Het YT-kanaal is APOD videos; Astronomy Picture Of the Day, iets van een spin-off van NASA. De uitleg-link verwijst naar nasa.gov.

Dit is wel echt hoor. en of het er fake uitziet... ik weet niet precies hoe de aarde er vanuit de ruimte uitziet. Jij wel? ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XWB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

De liftoff bevat niet meer zoveel nieuwe elementen.
Een krater bij de landing zie ik eerder gebeuren :)

Omschakeling naar de headertank, pressurize van de headertank etc.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 27-10-2020 20:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:03
Electron Flight 15 was eerder vanavond trouwens, ging ook weer helemaal perfect. Als het goed is komt er nu nog 1 vlucht voordat RocketLab gaat beginnen met het terughalen van de eerste trap!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Nee, het is gewoon echt gefilmd vanaf ISS. Toevallig de juiste baan, dus dan moet je die kans grijpen. Gelukkig goed weer.
Toevallig? :? Ik neem aan dat die Soyuz ook op weg was na het ISS.. Dan zou ik 't gekozen launch window om lekker rapido naar het ISS te gaan niet "toevallig" noemen ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:01:
[...]
Toevallig? :? Ik neem aan dat die Soyuz ook op weg was na het ISS.. Dan zou ik 't gekozen launch window om lekker rapido naar het ISS te gaan niet "toevallig" noemen ;)
Dat duurde best lang voordat iemand hapte... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Webgnome
  • Nu online
@mphilipp ik zag gisteren een filmpje van scott manley waar exact dezelfde video werd gebruikt maar ik dacht dat hij zei dat we zoveel foto's hadden van de aarde dat.. Ik concludeerde dan ook het een aankoppeling is van foto's?

p.s. Scott manley had het in dat filmpje over wat die gele ring rondom de aarde is.

Strava | AP | IP | AW

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Webgnome schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:41:
@mphilipp ik zag gisteren een filmpje van scott manley waar exact dezelfde video werd gebruikt maar ik dacht dat hij zei dat we zoveel foto's hadden van de aarde dat.. Ik concludeerde dan ook het een aankoppeling is van foto's?
Ja, volgens mij was het ook een timelapse.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Ik verheug me eigenlijk nog het meeste op de lancering van de Angara-A5 op 21 November. Vergeleken met Starship technisch niet zo heel interessant, maar gezien het de vervanging van de Proton raket is, is het wel vrij sjiek om te volgen. De eerste paar lanceringen waren allemaal successen, maar het is alweer een paar jaar terug dat die zijn gelanceerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h7d0eOD.png

Helaas net op het verkeerde moment ontwikkeld, want herbruikbaar is het totaal niet.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:42

Pierre

Van nature lui!

Er is toch in November ook weer een SpaceX lancering met een bemanning?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Pierre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:10:
Er is toch in November ook weer een SpaceX lancering met een bemanning?
De 14de gaan er 4 poppetjes omhoog.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

De 14de gaan er 4 poppetjes omhoog.
Als de eerdere lancering van SpaceX in november goed gaat idd.

De volgende lancering is de 1e nadat ze nu iets in de engine hebben gefixt, de outlet van de turbopomp kon verstopt raken blijkbaar (waar de scrub op T-2 seconds was een tijdje geleden)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2020 15:27 ]

PSN

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Als de eerdere lancering van SpaceX in november goed gaat idd.

De volgende lancering is de 1e nadat ze nu iets in de engine hebben gefixt, de outlet van de turbopomp kon verstopt raken blijkbaar (waar de scrub op T-2 seconds was een tijdje geleden)
Klopt. Maar ik ga ervan uit dat het onder controle is. De motoren waar het probleem speelde zijn geïdentificeerd en vervangen. Dus als de GPS satellieten niet in duizend stukken uiteen spatten, mogen ze het weer met mensen proberen.

• mcDavid
mphilipp schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Klopt. Maar ik ga ervan uit dat het onder controle is. De motoren waar het probleem speelde zijn geïdentificeerd en vervangen. Dus als de GPS satellieten niet in duizend stukken uiteen spatten, mogen ze het weer met mensen proberen.
Idd. Als er bij de volgende lancering wat mis gaat, is het vrijwel zeker iets anders dan dit probleem met de preburner valve.

• Osiris
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Persoonlijk vind ik dit wel erg bijzonder. Er is blijkbaar een issue geweest met een leverancier die onontdekt is gebleven. Misschien zijn er wel meer dingen gefixt dan alleen "we hebben dit ene issue opgelost". Want ik zou toch wel betere controles willen zien van de leveranciers: wie zegt immers dat het bij dit ene probleem blijft? Dit kon er doorheen glippen, dus blijkbaar zijn de controles niet afdoende? En als dit wel aangescherpt is, hoeveel andere zaken kunnen er potentieel alsnog doorheen glippen?

Ik zou wel wat meer garanties willen voordat ik 4 mensen bovenop zo'n ding zet :P

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 30-10-2020 19:37 ]

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:15

matroosoft

Lone Christian

SpaceX Starlink: user terms of service declare mars as 'free planet'
For Services provided on Mars, or in transit to Mars via Starship or other colonization spacecraft, the parties recognize Mars as a free planet and that no Earth-based government has authority or sovereignty over Martian activities. Accordingly, Disputes will be settled through self-governing principles, established in good faith, at the time of Martian settlement.
En qua snelheid zit het wel goed:

[ Voor 9% gewijzigd door matroosoft op 31-10-2020 08:48 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gezien de max speed van starlink op 100mbit en de YouTube compressie 4K bitrate van 45mbit ongeveer, moet dat inderdaad kunnen :)

Het word tijd voor om een MCJ op te richten voor op Mars :P

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 31-10-2020 09:58 ]

PSN

• Osiris
  • Niet online
Nu misschien, maar is natuurlijk koffiedik-kijken hoe de ratio "meer satellieten vs. meer gebruikers" in de toekomst uit gaat vallen :)
YakuzA schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Het word tijd voor om een MCJ op te richten voor op Mars :P
Niet de MCRN? :+ (Geen idee wat MCJ is b.t.w. :P)

[ Voor 29% gewijzigd door Osiris op 31-10-2020 10:03 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Osiris schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:02:
[...]

Niet de MCRN? :+ (Geen idee wat MCJ is b.t.w. :P)
Mars Court of Justice.
Is nog wel op te richten. ;)

PSN

• JeroenH
Zoals het artikel ook zegt moeten we nog maar zien of dit soort dingen ook in de EULA van het uiteindelijke product opduiken. Kun je als commercieel bedrijfje wel leuk zeggen, maar er zijn al internationale wetten die in de ruimte gelden, en als de commerciële activiteiten in de ruimte toenemen, zullen daar ook nieuwe wetten voor gebouwd worden. Dit geintje is denk ik wel een teken van de grootheidswaanzin van Elon Musk.
En qua snelheid zit het wel goed:
[Embed]
Starlink gaat een wereld van verschil maken voor afgelegen dorpjes. Eén zo'n unit op het dak van de lokale kerk/kroeg/buurthuis met een goede wifi router, en een heel dorpje kan meedoen met de wereld ipv aan een 56k dial-up rietje te moeten zuigen. En dan nog alle nog niet ontdekte toepassingen, zeker als de units kleiner en energiezuiniger worden, en mobiel gebruikt kunnen worden.

• Osiris
  • Niet online
@JeroenH Een mobiele phased array antenne? :?

• JeroenH
Osiris schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:42:
@JeroenH Een mobiele phased array antenne? :?
Ik heb er geen verstand van, maar waarom niet? Met phased arrays kun je de "richting" waarin de antenne luistert bliksemsnel aanpassen, in theorie juist ideaal voor mobiele toepassingen - denk aan auto's, schepen, treinen, vliegtuigen, enz

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Een active electronically scanned array (AESA) radar voor gevechtsvliegtuigen is nog wel wat anders dan zo'n antenne. De grootste verschillen zijn het vermogen en de snelheid. Zo'n vliegtuigradar zend veel meer vermogen uit, naar tientallen doelen tegelijkertijd. De benodigde transistors zijn echt lang een groot probleem geweest.

Dat wil niet zeggen dat het geen hele vette antenne is, die zichzelf gericht kan houden op meerdere satellieten tegelijkertijd, indien nodig. En heel goedkoop.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-01 22:57
JeroenH schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:33:
er zijn al internationale wetten die in de ruimte gelden.
Zegt wie? Bepaalde landen? Geen enkele land heeft jurisdictie in de ruimte. Bepaalde landen hebben getekent zich aan bepaalde verdragen te houden, maar dat hebben bedrijven niet ondertekend.

Of de VS prive bedrijven moet forceren zich te houden aan verdragen door de VS ondertekend is twijfelachtig. Toen de treaty opgesteld werd sprak deze duidelijk over overheden en landen. En wie jurisdictie heeft als een prive bedrijf in land A een internationale ngo missie lanceert is nog onduidelijker.

Het lijkt er sterk op dat Mars kolonositie niet onder huidige wetgeving valt.. noch dat er een internationaal hof is dat zowel recht als daadkracht heeft te kunnen handhaven.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Osiris
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Ik heb er geen verstand van, maar waarom niet? Met phased arrays kun je de "richting" waarin de antenne luistert bliksemsnel aanpassen, in theorie juist ideaal voor mobiele toepassingen - denk aan auto's, schepen, treinen, vliegtuigen, enz
Aangezien de antenne nu al een pizza-doos (ongeveer) qua grootte is, zijn die mobiele toepassingen ongetwijfeld al mogelijk. E.e.a. afhankelijk van de software natuurlijk, want nu moet die rekening houden met bewegende satellieten t.o.v. een statische antenne, maar als beide elementen bewegen, dan is dat wel weer lastiger.

Maar ik dacht dat je met mobiele toepassingen meer aan sat-telefoon-sized apparaten dacht. Dat lijkt me wat te klein voor een complete phased array.

• SymbolicFrank
Osiris schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:22:
Aangezien de antenne nu al een pizza-doos (ongeveer) qua grootte is, zijn die mobiele toepassingen ongetwijfeld al mogelijk. E.e.a. afhankelijk van de software natuurlijk, want nu moet die rekening houden met bewegende satellieten t.o.v. een statische antenne, maar als beide elementen bewegen, dan is dat wel weer lastiger.

Maar ik dacht dat je met mobiele toepassingen meer aan sat-telefoon-sized apparaten dacht. Dat lijkt me wat te klein voor een complete phased array.
Voor het richten wordt ook feedback van het signaal gebruikt. En het hangt af van de snelheid van de elektronica in hoeveel "stapjes" je de straal kunt richten. Maar de antenne hoeft dus niet op dezelfde plaats te blijven staan. Op een vliegtuig werkt het ook.

• Osiris
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Voor het richten wordt ook feedback van het signaal gebruikt. En het hangt af van de snelheid van de elektronica in hoeveel "stapjes" je de straal kunt richten. Maar de antenne hoeft dus niet op dezelfde plaats te blijven staan. Op een vliegtuig werkt het ook.
Cool. Al is een vliegtuig wellicht wel één van de makkelijkste bewegende objecten: een lijnvliegtuig maakt in principe nooit snelle en abrupte bewegingen :P

Trein zou wellicht ook nog kunnen, ook primair lineaire beweging. Een auto daarentegen, hmm, I dunno. Wellicht werkt het nu al, wellicht gaat 't ooit werken in de toekomst. :)

• mcDavid
Als ik het goed begrepen heb is voorlopig de zendvergunning de limiterende factor, daar zou een (vaste) locatie in opgenomen zijn.

@JeroenH internationale wetten? Bestaat zoiets überhaupt? Waarschijnlijk doel je op het ruimteverdrag van 1966 dat op vrijwillige basis door de meeste landen geratificeerd wordt.
Hier sluiten de statements van SpaceX trouwens keurig op aan. Natuurlijk lopen ze nogal op de feiten vooruit (dat zal voornamelijk anekdotisch bedoeld zijn), maar het zou veel schokkender zijn als ze verklaard zouden hebben bepaalde bestaande aardse regelgeving te willen gaan toepassen op Mars.

@Osiris oef, nog nooit turbulentie meegemaakt? De bewegingen van een lijnvlucht zijn echt niet dusdanig vastgesteld dat je daar je antenne op kunt inprogrammeren. Een intercontinentale vlucht kan zomaar een paar 100 km van zijn route afwijken om een straalstroom mee te pakken bijvoorbeeld. Een auto is wat dat betreft juist véél meer stationair. Als die in een uur tijd 100km van zijn verwachtte positie afwijkt is er echt iets raars aan de hand.

[ Voor 25% gewijzigd door mcDavid op 31-10-2020 11:57 ]

• SymbolicFrank
Osiris schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:38:
Cool. Al is een vliegtuig wellicht wel één van de makkelijkste bewegende objecten: een lijnvliegtuig maakt in principe nooit snelle en abrupte bewegingen :P

Trein zou wellicht ook nog kunnen, ook primair lineaire beweging. Een auto daarentegen, hmm, I dunno. Wellicht werkt het nu al, wellicht gaat 't ooit werken in de toekomst. :)
De richting van de antenne wordt continu gecorrigeerd aan de hand van de sterkte van het signaal. Afhankelijk van de elektronica kun je de richting van de virtuele schotel steeds een beetje variëren om te kijken waar het signaal het sterkste is, of je kunt de vorm van de virtuele schotel wijzigen, wat hetzelfde effect heeft.

Ook kun je de straal niet lineair van richting veranderen. De transistors hebben schakeltijden en het gaat dus in kleine stapjes. De straal is dus nooit precies op het doel gericht.

En de antenne in een satelliet schakelt vele malen per seconde tussen al de grondstations. Richten op laatste locatie, communicatie terug aanzwengelen, richting van de straal finetunen, een paar pakketjes versturen en ontvangen, volgende. En dat dan ook nog over verschillende frequenties.

Dus of dat grondstation de hele tijd in allerlei richtingen beweegt maakt niets uit.

Aanvulling: met paraboolantennes is je signaal sterker, maar bestrijk je altijd hetzelfde stukje grond of lucht. Je kunt dus alleen communiceren op het moment dat de satelliet en het grondstation precies op elkaar gericht zijn. Dat betekent ook, dat een satelliet boven een drukke locatie niet voldoende bandbreedte heeft, terwijl die boven een onbewoond gebied niets te doen heeft.

Met actieve array's kun je een veel groter stuk van de grond en de lucht bereiken. Je kunt de bandbreedte dus veel beter over de beschikbare satellieten verdelen.

[ Voor 17% gewijzigd door SymbolicFrank op 31-10-2020 12:10 ]

• Osiris
  • Niet online
mcDavid schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:51:
@Osiris oef, nog nooit turbulentie meegemaakt? De bewegingen van een lijnvlucht zijn echt niet dusdanig vastgesteld dat je daar je antenne op kunt inprogrammeren. Een intercontinentale vlucht kan zomaar een paar 100 km van zijn route afwijken om een straalstroom mee te pakken bijvoorbeeld. Een auto is wat dat betreft juist véél meer stationair. Als die in een uur tijd 100km van zijn verwachtte positie afwijkt is er echt iets raars aan de hand.
Die antennes zijn heus wel in staat om on the fly aanpassingen te doen: de vlucht hoeft niet er in geprogrammeerd te worden ofzo. Zie ook @SymbolicFrank reactie hierboven :) En OK, bij turbulentie valt je internet even uit, dat maakt natuurlijk ook niet zo heel erg veel uit ;)
SymbolicFrank schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Ook kun je de straal niet lineair van richting veranderen. De transistors hebben schakeltijden en het gaat dus in kleine stapjes. De straal is dus nooit precies op het doel gericht.
Dat kun je natuurlijk wel anticiperen, beetje net als een kleiduif-schutter vóór de kleiduif mikt om hem te raken: de software kan de baan van de satelliet ongetwijfeld wel berekenen en anticiperen om hem zo goed mogelijk uitgelijnd te houden.
SymbolicFrank schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:58:
En de antenne in een satelliet schakelt vele malen per seconde tussen al de grondstations. Richten op laatste locatie, communicatie terug aanzwengelen, richting van de straal finetunen, een paar pakketjes versturen en ontvangen, volgende. En dat dan ook nog over verschillende frequenties.

Dus als dat grondstation de hele tijd in allerlei richtingen beweegt maakt niets uit.
Ik snap niet zo goed hoe je van de 1e paragraaf (het switchen tussen de diverse grondstations, althans, die boodschap haal ik daaruit) hier opeens tot de conclusie komt dat de bewegingen van het grondstation er opeens niet meer toe doen?

Wat langer hierover nadenkende denk ik eerder dat de breedte van de beam als hij bij het doelwit dermate breed is, dat de beam er niet opeens "naast" zal zitten. Vooral de beam van de satelliet: die is altijd wel in staat om de radiogolven enigszins de juiste kant op te mikken.
Al is het voor een grondstation wat opeens een 90°-hoek maakt wellicht wel wat lastig: stel je een auto voor met zo'n antenne op 't dak die pal noord rijdt en onder een hoek van 45° omhoog recht vooruit met een satelliet contact maakt. En stel je voor dat die auto opééns afslaat naar rechts: dan straalt die antenne opeens naar het oosten i.p.v. het noorden! Hij zal nog wel pakketjes vanaf de satelliet krijgen, maar die satelliet ontvangt opeens niets meer terug.
Is natuurlijk op te lossen op meerdere manieren: wellicht kan het StarLink-netwerk heel snel schakelen doordat een satelliet die in het oosten hangt "toevallig" doorheeft dat hij opeens aangestraald wordt. Of wellicht zit er een gyroscoopje (zo'n unit die ook in alle moderne GSMs zit ;)) in de antenne, waardoor de antenne zelf doorheeft dat hij draait en past hij z'n beam daar mee op aan.

• SymbolicFrank
@Osiris , je moet zo'n active array antenne zien als een vlakke plaat, waar je een paraboolantenne op materialiseert voor een fractie van een seconde, die op een bepaalde locatie gericht is. Je verstuurt en ontvangt haastig een paar pakketjes en dematerialiseert hem weer. De hoek van de schotel kun je in beide richtingen dan wel alleen instellen in stapjes, maar het richten gaat effectief meteen. Het kost geen extra tijd.

Het is dus eigenlijk een verzameling van duizenden verschillende paraboolantennes tegelijkertijd, die allemaal op een andere locatie gericht zijn.

En de breedte van de straal is net een stuk kleiner dan bij een vaste antenne, omdat je die vaste antenne niet kunt richten. Je moet dan dus een veel groter oppervlakte belichten. Zo'n active array kost veel energie om de schotel te vormen, maar je hebt veel minder energie nodig omdat je straal veel smaller is.

[ Voor 8% gewijzigd door SymbolicFrank op 31-10-2020 12:22 ]

• Osiris
  • Niet online
@SymbolicFrank Ik snap het concept van een phased array antenne, thank you very much :)

• SymbolicFrank
Osiris schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:29:
@SymbolicFrank Ik snap het concept van een phased array antenne, thank you very much :)
Sorry. Als je toevallig net op het verkeerde moment een scherpe bocht maakt of ergens onderdoor rijd, dan raak je je tijdslot kwijt. Net zoals bij tcp/ip moet je een terugkoppeling krijgen dat je pakketje goed ontvangen is.

De richting en oriëntatie van de antenne moeten inderdaad wel meegenomen worden. Er zal in de antenne waarschijnlijk wel een tiltsensor (inclinometer) zitten die kijkt of en hoeveel hij naar boven wijst. Het richten kun je doen met dingen zoals GPS, maar als je genoeg satellieten hebt, kan het grondstation gewoon recht omhoog zenden en kijken welke satelliet(en) reageert/reageren. En die weten waar ze zijn.

• Osiris
  • Niet online
@SymbolicFrank Als je alleen maar recht omhoog hoeft te mikken, is een simpele parabolische antenne ook voldoende :+ Nadeel van een parabolische antenne met een smalle beam is natuurlijk dat 'ie wel redelijk log/groot/zwaar zal worden, dus een active phased array zal z'n voordelen wel behouden lijkt me.

[ Voor 44% gewijzigd door Osiris op 31-10-2020 12:47 ]

• SymbolicFrank
Om de positie te bepalen, kun je bijvoorbeeld GPS gebruiken. Je doet dan driehoeksmetingen tussen jouw locatie en die van drie of meer satellieten. Maar waarom zou je een extra GPS ontvanger inbouwen als je alles al hebt om contact te maken met verschillende satellieten die precies weten waar ze zijn?

Ik heb even zitten zoeken, maar ik kan geen cijfers vinden hoeveel de overhead is voor het bijhouden van de positie en het gericht houden van de bundels, maar dat zal al snel meer dan 10% zijn. Dat hoort er nu eenmaal bij.

[ Voor 88% gewijzigd door SymbolicFrank op 31-10-2020 13:02 ]

• Osiris
  • Niet online
@SymbolicFrank Zit je nou je eigen post (m.b.t. GPS) te bekritiseren? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 31-10-2020 12:58 ]

• SymbolicFrank
Osiris schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:46:
@SymbolicFrank Als je alleen maar recht omhoog hoeft te mikken, is een simpele parabolische antenne ook voldoende :+ Nadeel van een parabolische antenne met een smalle beam is natuurlijk dat 'ie wel redelijk log/groot/zwaar zal worden, dus een active phased array zal z'n voordelen wel behouden lijkt me.
Het voordeel is net, dat je niet alleen recht omhoog kunt mikken. Je kunt alle satellieten in een veel groter gebied gebruiken voor de verbindingen. Je kunt bijvoorbeeld satelliet 15 gebruiken voor een verbinding met youtube, terwijl je tegelijkertijd via satelliet 28 een verbinding hebt met je werk. En zodra de satellieten ook allemaal via lasers met hun buren kunnen praten, kun je daardoor de belasting mooi uitsmeren.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:37:
[...]
Persoonlijk vind ik dit wel erg bijzonder. Er is blijkbaar een issue geweest met een leverancier die onontdekt is gebleven. Misschien zijn er wel meer dingen gefixt dan alleen "we hebben dit ene issue opgelost".
Ik heb geen idee of de complete lijst met 'bugfixes' openbaar wordt gemaakt. Zou zomaar kunnen, maar dit verhaal kwam volgens mij ergens van Musk zelf vandaan. Kan best zijn dat er meer zaken zijn aangepakt, en dat zal men dan uiteraard aan NASA meedelen. Zelfs in de luchtvaart wordt elk gewisseld schroefje gedocumenteerd. Denk niet dat als Musk het niet tweet, het niet gebeurt... :+

En uiteraard kunnen er nog issues 'in zitten' die nog niet ontdekt zijn. Dat weet je pas als het mis gaat. Je bedenkt, berekent en probeert te bewijzen met praktijktests dat dingen werken zoals je het hebt ontworpen. En volgens mij hebben ze ook de eerste zoveel lanceringen de motoren uit elkaar gehaald (hoe ver?) om te inspecteren of alles er uitziet zoals ze het bedacht hadden. Ik kan mij voorstellen dat ze niet alles tot het laatste schroefje uit elkaar hebben gehaald. Nu zien ze dat er tóch nog een onderdeeltje is dat zich niet gedraagt als verwacht. Dat zijn leerpunten. Geen idee of de boel had kunnen ontploffen. Ik denk het niet. De motor zou er volgens mij hooguit mee kunnen kappen na liftoff. Maar daar hebben ze het ontsnappingssysteem voor.

En uiteindelijk blijft er een (kleine) marge over voor dingen die je niet onder controle hebt. Hopelijk vervalt men niet in de gewoontes die NASA al twee keer eerder parten hebben gespeeld...

• Osiris
  • Niet online
@mphilipp Het gaat me ook niet zozeer om de daadwerkelijke onderdelen die wellicht kunnen falen, maar meer het "quality controle" deel van het systeem. Hoezo kan een leverancier er mee wegkomen (tot de huidige failure) met zulke defecten? Is er dan niet iets *principeels* mis in het systeem? Hadden deze foutieve buisjes niet door QC eruit gehaald moeten worden?

• mcDavid
SymbolicFrank schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:53:
Om de positie te bepalen, kun je bijvoorbeeld GPS gebruiken. Je doet dan driehoeksmetingen tussen jouw locatie en die van drie of meer satellieten. Maar waarom zou je een extra GPS ontvanger inbouwen als je alles al hebt om contact te maken met verschillende satellieten die precies weten waar ze zijn?
Op zich een leuk idee maar het zou natuurlijk van de zotte zijn om zoveel satellieten met GNSS hardware uit te rusten terwijl er al 4 bruikbare GNSS netwerken bestaan.

Bedenk dat 1 GPS satelliet net zoveel lanceercapaciteit kost als 60 starlinks. En waarschijnlijk ook een ordergrootte duurder is dan die 60 starlinks.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:32

franssie

Save the albatross

mcDavid schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:15:
[...]

Op zich een leuk idee maar het zou natuurlijk van de zotte zijn om zoveel satellieten met GNSS hardware uit te rusten terwijl er al 4 bruikbare GNSS netwerken bestaan.

Bedenk dat 1 GPS satelliet net zoveel lanceercapaciteit kost als 60 starlinks. En waarschijnlijk ook een ordergrootte duurder is dan die 60 starlinks.
Het hoeft toch ook geen GNSS te zijn? Die satjes hebben neem ik aan een voldoende nauwkeurige klok aan boord om het zenden/ontvangen te timen. Dan kunnen ze onderling vast ook wel uitrekenen waar ze zitten en dat via een Kepler alamanak doorsturen aan de grond stations? De grondstations kunnen dan dat combineren met GNSS.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:01:
@mphilipp Het gaat me ook niet zozeer om de daadwerkelijke onderdelen die wellicht kunnen falen, maar meer het "quality controle" deel van het systeem. Hoezo kan een leverancier er mee wegkomen (tot de huidige failure) met zulke defecten? Is er dan niet iets *principeels* mis in het systeem? Hadden deze foutieve buisjes niet door QC eruit gehaald moeten worden?
Daar zal ook best wel over gesproken worden met de leverancier, denk je niet? Wij hebben niet alle informatie over hoe die processen verlopen, maar het lijkt mij logisch dat men uitzoekt samen met de leverancier hoe dit kon gebeuren en of hun QC/QA procedures gevolgd zijn. NASA zal dat ook zeer zeker willen weten.

Ik weet niet waarom jij denkt dat een leverancier er zomaar mee wegkomt. Omdat wij het niet weten? Ga ervan uit dat ze dit tot de bodem uitzoeken. En die leverancier zal er ook niet blij mee zijn.

• mcDavid
franssie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:57:
[...]

Het hoeft toch ook geen GNSS te zijn? Die satjes hebben neem ik aan een voldoende nauwkeurige klok aan boord om het zenden/ontvangen te timen. Dan kunnen ze onderling vast ook wel uitrekenen waar ze zitten en dat via een Kepler alamanak doorsturen aan de grond stations? De grondstations kunnen dan dat combineren met GNSS.
Nee, dat hebben ze niet. Gnss satellieten hebben over het algemeen (meerdere) atoomklokken aan boord. En NTP lijkt me toch echt een veel te hoge jitter hebben.

Bovendien is het geen sinecure om een range te bepalen uit een radiotransmissie. Daar worden speciale modulatie technieken voor gebruikt die niet perse geschikt zijn voor grote databandbreedte.

Het zou echt een heleboel extra kosten met zich mee brengen en een groot compromis doen aan de bruikbaarheid als data-relay om zoiets mogelijk te maken. Terwijl, nogmaals, er al 4 (gratis!) Gnss netwerken beschikbaar zijn. Waarom zou je die níét gebruiken?

• SymbolicFrank
mcDavid schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:15:

Nu gaat de communicatie van jouw antenne naar 1 Starlink satelliet en dan meteen terug naar een basisstation. Je moet dan veel basisstations hebben en de latency is nog steeds hoog. Zodra alle satellieten onderling kunnen communiceren met lasers, kun je de gehele communicatie tussen twee antennes via de satellieten laten lopen. Maar dan moeten ze elkaar wel kunnen raken met die lasers, en de straal daarvan is natuurlijk vele malen smaller dan van een antenne. Ze moeten dus precies weten waar hun buren zijn.

Als je via tcp/ip een verbinding op wilt zetten, begin je ook met een omroep op het lokale netwerk: wie heeft dit ip adres? En dan krijg je als het goed is een antwoord: ik, en mijn mac adres is dit.

Met Starlink doe je hetzelfde, maar dan naar minstens 2 verschillende lokaties. Bijvoorbeeld eerst recht omhoog en daarna 10 graden naar de zijkant. Hallo, wie is daar? En dan krijg je als het goed is antwoord: Hier satelliet 21, ik zit nu op deze locatie. Met twee antwoorden kun je de locatie en oriëntatie ten opzichte van het Starlink netwerk voldoende nauwkeurig uitrekenen. En dat doe je gewoon iedere keer als de verbinding (om wat voor reden dan ook) wegvalt.

En je download natuurlijk regelmatig een overzicht van alle actieve satellieten, hun huidige locatie en hun baan naar alle antennes op de grond.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/rpe32wa49kw51.jpg

SN8 test flight infographic, plaatje van Reddit.

• mcDavid
SymbolicFrank schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:28:
[...]

Nu gaat de communicatie van jouw antenne naar 1 Starlink satelliet en dan meteen terug naar een basisstation. Je moet dan veel basisstations hebben en de latency is nog steeds hoog. Zodra alle satellieten onderling kunnen communiceren met lasers, kun je de gehele communicatie tussen twee antennes via de satellieten laten lopen. Maar dan moeten ze elkaar wel kunnen raken met die lasers, en de straal daarvan is natuurlijk vele malen smaller dan van een antenne. Ze moeten dus precies weten waar hun buren zijn.

Als je via tcp/ip een verbinding op wilt zetten, begin je ook met een omroep op het lokale netwerk: wie heeft dit ip adres? En dan krijg je als het goed is een antwoord: ik, en mijn mac adres is dit.

Met Starlink doe je hetzelfde, maar dan naar minstens 2 verschillende lokaties. Bijvoorbeeld eerst recht omhoog en daarna 10 graden naar de zijkant. Hallo, wie is daar? En dan krijg je als het goed is antwoord: Hier satelliet 21, ik zit nu op deze locatie. Met twee antwoorden kun je de locatie en oriëntatie ten opzichte van het Starlink netwerk voldoende nauwkeurig uitrekenen. En dat doe je gewoon iedere keer als de verbinding (om wat voor reden dan ook) wegvalt.

En je download natuurlijk regelmatig een overzicht van alle actieve satellieten, hun huidige locatie en hun baan naar alle antennes op de grond.
Ik denk dat je de verkeerde post quote?

Maar om hier toch ff op door te gaan (:P): Laser interlinks zijn leuk voor voor afgelegen locaties (waar een relay onmogelijk is) of voor intercontinentaal verkeer (voor een lagere latency dan door glas). Maar 90% van het internetverkeer is al relatief "lokaal" dus dan is een directe relay naar een grondstation sowieso de beste optie. Ze zullen er voorlopig iig weinig aan missen.

Als je op basis van "welke starlink satelliet zit waar" vanaf de grond je positie zou willen bepalen kom je echt niet verder dan een kilometertje of 100 nauwkeurigheid. Lijkt me dus ook vrij nutteloos.

• Spooksel
matroosoft schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:35:
[Afbeelding]

SN8 test flight infographic, plaatje van Reddit.
Jammer dat die Redditor niet even zelf de credit voor de afbeelding vermeld, maar het is dus werk van Tony Bela -> http://www.tonybela.com/

• SymbolicFrank
mcDavid schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:19:
Als je op basis van "welke starlink satelliet zit waar" vanaf de grond je positie zou willen bepalen kom je echt niet verder dan een kilometertje of 100 nauwkeurigheid. Lijkt me dus ook vrij nutteloos.
Ik heb zitten zoeken, maar kan er verder niets over vinden, dus het blijft speculatie. Maar de straal van zo'n antenne is is toch al snel een paar kilometer groot aan de andere kant, het tracken gaat vliegensvlug en als je eenmaal verbinding hebt kun je heel snel kijken waar het signaal het sterkste is.

Afhankelijk van het vermogen dat je uit kunt zenden, kun je beginnen met een hele brede bundel en zodra je elkaar gevonden hebt kun je inzoomen. Maar dan zouden we ook weer moeten weten wat de wijdste en smalste bundel zijn en wat voor vermogen er uit komt.

Als je deze info ergens kunt vinden houd ik me aanbevolen.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Starship animatie van een Starlink lancering:

Volgens Elon zou het redelijk realistisch moeten zijn, iig het bekijken waard IMO.

[ Voor 20% gewijzigd door matroosoft op 02-11-2020 20:42 ]

• Osiris
  • Niet online
Laat vrij weinig nieuws zien toch? Behalve dat ze blijkbaar StarShip ook voor StarLink-deployments willen gaan gebruiken.. :+

Wel fancy geanimeerd verder enzo hoor, klap klap :P

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 02-11-2020 21:34 ]

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:56

Tourniquet

Hiya, fellas!

SpaceX is targeting Thursday, November 5 for a Falcon 9 launch of the United States Space Force’s GPS III Space Vehicle 04 from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station in Florida. The 15-minute launch window opens at 6:24 p.m. EST, 23:24 UTC, and a backup opportunity is available on Friday, November 6 with a 15-minute backup window opening at 6:20 p.m. EST, 23:20 UTC.

Following stage separation, SpaceX will land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean. The spacecraft will deploy approximately 1 hour and 29 minutes after liftoff.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

SpaceX

Morgen weer een road closure, en bijna volgende week helemaal volgeboekt met road closures en back ups.
Zal hij aankomende week dan eindelijk het luchtruim gaan bekijken.

Morgen mosschien een laatste SF test en dan maandag de lucht in :+

Owja en ze hebben een nose cone een nasa kleurtje gegeven :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiMb_xd8xhKYmHe04Ty4_z18UKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1U31JLosU0nPrNLf0YaxHUW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door TrekDr0p op 07-11-2020 20:21 ]

• Osiris
  • Niet online
Geen idee of die "Lunar Starship" ook bedoeld is om weer terug te komen op aarde, maar was het idee van het gebruik van het gepolijste staal ook niet dat het daardoor veel warmtestraling weerkaatst? Geen idee hoe groot het aandeel van infrarood is daarbij, maar een wit kleurtje maakt dat 't denk ik wel wat warmer wordt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Osiris schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:45:
Geen idee of die "Lunar Starship" ook bedoeld is om weer terug te komen op aarde, maar was het idee van het gebruik van het gepolijste staal ook niet dat het daardoor veel warmtestraling weerkaatst? Geen idee hoe groot het aandeel van infrarood is daarbij, maar een wit kleurtje maakt dat 't denk ik wel wat warmer wordt.
Nope, hij krijgt geen flaps omdat die op de maan toch niet werken.
Dat betekent ook dat de lunar starship geen re-entry naar aarde kan uitvoeren.

Vermoed dat ze gewoon gaan pendelen tussen de lunar base en lunar gateway oid.

PSN

• Osiris
  • Niet online
Aha, verklaart een boel. Thanks :)

• Grim
Even wat niet SpaceX nieuws. Indië heeft ook nog eens een raketje de ruimte in gestuurd. Uiteraard lang niet zo fancy als de SpaceX stream maar voor degene die geinteresseerd zijn wel leuk kijkvoer.

Lancering op 40:28

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

Gisteren avond een abort voor de sf van SN8.
Toen maar naar bed, gelukkig daarna nog een keer geprobeerd en zie hier @1:45

SF voor de SN8
Morgen nog een road closure, dus wie weet misschien morgen 15km hop of was het 20km?

• Osiris
  • Niet online
Is er al een bijnaam voor SN8 eigenlijk? Want vliegende graansilo is 't nou ook niet meer natuurlijk.. Ik vind 'em wel wat van een squid weghebben, zo met die vleugeltjes aan de taps toelopende bovenkant :P

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Osiris schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:43:
Is er al een bijnaam voor SN8 eigenlijk? Want vliegende graansilo is 't nou ook niet meer natuurlijk.. Ik vind 'em wel wat van een squid weghebben, zo met die vleugeltjes aan de taps toelopende bovenkant :P
Squid is idd beter dan waar ik aan dacht bij het venten van de header tank 8)
[YouTube: Starship SN8 Nose Cone Venting after Successful Test Of Header Tank]

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 11-11-2020 08:51 ]

PSN

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

TrekDr0p schreef op woensdag 11 november 2020 @ 06:46:
Gisteren avond een abort voor de sf van SN8.
Toen maar naar bed, gelukkig daarna nog een keer geprobeerd en zie hier @1:45

[YouTube: SN8 Static Fire #2]

SF voor de SN8
Morgen nog een road closure, dus wie weet misschien morgen 15km hop of was het 20km?
15 km.

Ik denk eerst even afwachten of die vonkenregen en het *klonk* geluid na afloop wel of niet nominal waren. En ik denk dat ze sowieso even wachten to na Crew-1 (komend weekend nacht van zaterdag op zondag). De kans op een failure is natuurlijk best aanwezig en dat geeft niet zo'n goede pers vlak voor een lancering met mensen aan boord. :+

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 14:39
Tourniquet schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:13:
[...]

15 km.

Ik denk eerst even afwachten of die vonkenregen en het *klonk* geluid na afloop wel of niet nominal waren. En ik denk dat ze sowieso even wachten to na Crew-1 (komend weekend nacht van zaterdag op zondag). De kans op een failure is natuurlijk best aanwezig en dat geeft niet zo'n goede pers vlak voor een lancering met mensen aan boord. :+
Er zal ook nog wel minimaal een tweede Static Fire moeten plaatsvinden. Die van vannacht was vanuit de header tank met 1 Raptor, volgens de diverse fora moet er nog een komen vanuit de reguliere tank met alle 3 de Raptors.

Wat je terecht aangeeft, er was weer dat metaal op metaal geluid aan het einde, dat was vorige keer een reden voor het vervangen van de motor. Toch benieuwd of ze weten wat het is en of ze dat ook kunnen verbeteren in toekomstige Raptors.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 01:25

Felyrion

goodgoan!

Gisteravond was er weer een static fire, maar deze is niet 100% goed gegaan. In onderstaand filmpje is vanaf ongeveer 1:00 goed te zien dat er gesmolten metaal naar beneden drupt.

Het was blijkbaar nog wel even spannend of SN8 zou overleven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxcqrfwtYhoe_LIKMH4ZJc6GogQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xU4K5ie3gZkjKHrzVeIeDrGv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHCCMZm1EcXCncddjG7GAclXSbI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zUpAnNo0WlltzFQfNLEj39M8.png?f=user_large

Maar SN8 lives to fight another day 8)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Grim
ULA livestream is bezig. Huidige lanceertijd is 23:32 onze tijd. Vracht is een supergeheime satelliet. 8)

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:00

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Is de crew-dragon al zo normaal geworden dat de hele hype van de vorige lancering nu al niet meer leeft?

Vannacht gaat 'ie omhoog, als de weersomstandigheden het toelaten.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• franssie

franssie

Save the albatross

Coverage of Crew-1 Mission begins at 3:15 p.m. EST (Launch at 7:27 p.m. EST)

7:27 PM EST lijkt half twee in onze nacht te zijn?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Binnetie
  • Laatst online: 11:47
De timer onderaan de pagina is ook niet ingesteld :)

Is deze missie met 4 mensen?

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:51
Binnetie schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:27:
De timer onderaan de pagina is ook niet ingesteld :)

Is deze missie met 4 mensen?
Ja, steam is al live. Ze zijn de pakken aan het aantrekken.

• Grim
franssie schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:37:
Coverage of Crew-1 Mission begins at 3:15 p.m. EST (Launch at 7:27 p.m. EST)

7:27 PM EST lijkt half twee in onze nacht te zijn?
Correct. 6 uur verschil tussen ons en oostkust USA.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-01 19:16
BlackMonkey schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:33:
[...]

Ja, steam is al live. Ze zijn de pakken aan het aantrekken.
Waar is de 4e? Zie er nu 3 staan.

edit: ah, komt nu net binnen gelopen. :P

[ Voor 9% gewijzigd door MewBie op 15-11-2020 21:54 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Binnetie
  • Laatst online: 11:47
Zie ik weer die ninja met die zwaarden op de rug. Wat is dat eigenlijk?

• MewBie
Binnetie schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:05:
Zie ik weer die ninja met die zwaarden op de rug. Wat is dat eigenlijk?
Kennelijk zijn dat paraplu's. :+

*beeeeep*

• Osiris
  • Niet online
Hmm, waarom heeft de YouTube-stream max. 720p?

• franssie

franssie

Save the albatross

Osiris schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:31:
Hmm, waarom heeft de YouTube-stream max. 720p?
Ik zou zeggen bel ze?
Sowieso valt er niets over te zeggen als je niet meldt welke stream je volgt?

edit: Misschien moeten we een topic als dit aanmaken voor dit soort non-vragen [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 15-11-2020 22:46 ]

• Osiris
  • Niet online
franssie schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:37:
[...]

Sowieso valt er niets over te zeggen als je niet meldt welke stream je volgt?
De meest logische: de officiële SpaceX stream die hierboven staat. Anders had ik wel gezegd welke alternatieve stream ik aan 't kijken was. Strikt gezien heb je wellicht heeeeeeeeelemaal gelijk en heb ik verzuimd te melden wélke stream, maar kommop, dit was wel enigszins 1 + 1 = 2. Geen rocketscience ofzo.

• mcDavid
Nou, Seats geroteerd, ik vind het mooi voor vanavond en wens ze veel geluk! Morgen weer verder kijken.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:50
T-43
Access arm is weg

• franssie

franssie

Save the albatross

Kon de slaap niet echt vatten dus YouTube: Crew-1 Mission staat nu op de TV.

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat ik mij wel steeds meer begin af te vragen is waarom de astronauten al zo vroeg plaats nemen in de capsule.
Vroeger met de analoge en semi-digitale instrumenten en boordcomputers was dat logisch en begrijpelijk.
Maar nu met alle digitaliteit en telemetrie kan je toch een uur voor vertrek instappen en je checks and balances eerder gedaan hebben? Ook minder risico als er een tank of leiding scheurt.

Ik zal vast iets missen maar zie niet wat.

• MewBie
franssie schreef op maandag 16 november 2020 @ 01:19:
Wat ik mij wel steeds meer begin af te vragen is waarom de astronauten al zo vroeg plaats nemen in de capsule.
Vroeger met de analoge en semi-digitale instrumenten en boordcomputers was dat logisch en begrijpelijk.
Maar nu met alle digitaliteit en telemetrie kan je toch een uur voor vertrek instappen en je checks and balances eerder gedaan hebben? Ook minder risico als er een tank of leiding scheurt.

Astronauten aan boord voordat het tanken begint is veiliger, en er is een bepaalde overhead in tijd om eventuele dingen te fixen/controleren. Vandaag hebben ze bijvoorbeeld het hatch weer open gemaakt om iets te controleren. Met een launch window van 1 seconde moet je tijd inplannen om dat soort dingen op te vangen.

*beeeeep*

• Semyon
Jammer dat ze niet meer die "klok" hadden met alle "events" die er aan komen.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 08:36
Semyon schreef op maandag 16 november 2020 @ 01:29:
Daarom had ik de YT stream van nasaspaceflight.com aan staan.

Coole beelden, kan me niet herinneren dat ze bij Crew-1 een camera in de 2nd stage hadden zodat je Dragon ziet weg vliegen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Semyon schreef op maandag 16 november 2020 @ 01:29:
Dat zijn graphics die SpaceX verzorgt bij hun eigen launches. Bij deze is NASA "in control" over de uitzending, dus ook over de graphics.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MewBie schreef op maandag 16 november 2020 @ 01:26:
[...]
Astronauten aan boord voordat het tanken begint is veiliger, en er is een bepaalde overhead in tijd om eventuele dingen te fixen/controleren.
Maar dat tanken begint 35min voor liftoff. Dat de poppetjes aan boord moeten vòòr het tanken is nodig omdat de brandstof superchilled is en je dus liever niet een uur dat ding wil laten staan vol met peut.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dan moet je even kijken naar de timeline. Ze stappen 2:30u voor liftoff in. Dan krijg je comm-check. Op zich duurt dat niet lang, maar je planned tijd in om eventuele problemen op te lossen. Dan moeten ze de pakken testen (en eventueel een probleem oplossen), de stoelen checken, controleren of alles klaar is om te gaan tanken, en dan gaan ze de boel volgooien met brandstof. Het laatste wat je wilt is de crew eruit moeten halen als dat ding vol zit. Dus daarom de laatste controles als de astronauten aan boord zijn, met voldoende tijd om eventuele problemen op te lossen. Dan is 2:30u niet echt overdreven.
Het tanken op zich duurt niet heel lang en doen ze op het laatste moment, maar je wilt op dat moment zeker zijn van de lancering, dus geen verrassingen in het laatste uur zeg maar.

• Spooksel

Op zich hadden ze nu bij het sluiten van de deur van Dragon een kleine issue met wat drukverschillen! Hierdoor moesten ze de deur opnieuw openen, het probleem even opsporen, verhelpen en weer opnieuw afsluiten. Dit heeft niet megaveel tijd gekost, maar stel dat jij je timeline dusdanig strak hebt staan dat je geen rekening houdt met dit soort dingen dan kan het je mooi je lancering kosten! Dat ISS wacht niet en je MOET op tijd lanceren anders kom je er niet meer bij!

En zoals ook al gezegd, alleen al het hele proces na het afsluiten van de Dragon voor het terughalen van de crew access arm, het evacueren van de 'ingress ninjas', het activeren van de abort mode en daarna het tanken van de raket kost ook al meer dan een uur.

[ Voor 11% gewijzigd door Spooksel op 16-11-2020 11:20 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:18:
[...]
En zoals ook al gezegd, alleen al het hele proces na het afsluiten van de Dragon voor het terughalen van de crew access arm, het evacueren van de 'ingress ninjas', het activeren van de abort mode en daarna het tanken van de raket kost ook al meer dan een uur.
Precies. Ze nemen overal de tijd voor omdat het allemaal goed moet gaan. En haast is een recept voor drama. Dus plannen ze het ruim in. Astronaut zijn klinkt leuk, maar het bestaat voornamelijk uit wachten... Uiteraard is het eenmaal op het station aangekomen best hard werken heb ik begrepen, maar de spannende dagen waarop je in de raket de ruimte in wordt geslingerd of weer in de capsule naar de aarde terugvalt, is voornamelijk een exercitie in geduld.

• mcDavid
Spooksel schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:18:
[...]

Op zich hadden ze nu bij het sluiten van de deur van Dragon een kleine issue met wat drukverschillen! Hierdoor moesten ze de deur opnieuw openen, het probleem even opsporen, verhelpen en weer opnieuw afsluiten. Dit heeft niet megaveel tijd gekost, maar stel dat jij je timeline dusdanig strak hebt staan dat je geen rekening houdt met dit soort dingen dan kan het je mooi je lancering kosten! Dat ISS wacht niet en je MOET op tijd lanceren anders kom je er niet meer bij!
Dit idd, je kan wel op de minuut gaan plannen, dan kan alles 2x zo snel. Maar dan hoeft maar één keer iemands veter los te zitten en gaat de lancering niet door.

@mphilipp Ik zou het vooral een exercitie "stalen zenuwen hebben" noemen, maar geduld is zeker ook een groot onderdeel daarvan :P

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:15:
[...]
@mphilipp Ik zou het vooral een exercitie "stalen zenuwen hebben" noemen, maar geduld is zeker ook een groot onderdeel daarvan :P
Kweenie of die lui het zo vreselijk spannend vinden. Er zal uiteraard opwinding zijn, maar stalen zenuwen zou betekenen dat er angst bij komt kijken. Ik denk dat ze gewoon 100% erop vertrouwen dat alles goed werkt. En ze zijn (oa) geselecteerd op stressbestendigheid, zodat ze niet (zoals in een film) helemaal in paniek raken en irrationele dingen gaan doen als er iets gebeurt. Hoe bv die astronauten in Apollo 13 zo rustig bleven is daar een voorbeeld van. Maar misschien is dat meer een semantische discussie.

• Semyon
Ondertussen hebben de Europeanen wat minder geluk:
European Vega rocket suffers major launch failure, satellites for Spain and France lost
Just after Vega ignited its upper stage, called Avum, it veered off course on a degraded trajectory, according to Arianespace. The rocket never made its next expected contact with ground stations.
[YouTube: Failure: Vega launches SEOSAT-Ingenio & Taranis]

Vooral die laatste zin "never made contact" klinkt heel erg alsof ze niet van moment tot moment weten hoe het gaat. De launch video zelf heeft ook een geänimeerde raket ipv de SpaceX gopro-achtige beelden. Samen met niet herbruikebare stages, hebben de Europeanen toch wel een enorme technologische achterstand nu lijkt me.

[ Voor 34% gewijzigd door Semyon op 17-11-2020 09:21 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
Ook bij SpaceX zijn ze in de communicatie afhankelijk van ground stations. Je hoort ze continu in de callout ("Acquisition of signal Bermuda"). Je hebt nou eenmaal niet een line of sight de hele wereld rond. Ik lees die zin "never made contact" dus ook niet alsof ze ouderwetse techniek gebruiken, maar puur dat het deze keer inderdaad een major launch failure was.
Pagina: 1 ... 116 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.