• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:06
En inmiddels is de vanmorgen gelanceerde Soyuz na ong 2 baantjes om de aarde alweer bij het ISS in de buurt aangekomen en nu bezig met aanvliegen :P

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EkRpp-zXcAEz1VV?format=jpg&name=4096x4096

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Spooksel
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EkR4DZhXcAARjM9?format=jpg&name=900x900
:9~ :9~ :9~

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:43

Pierre

Van nature lui!

Wat hebben de Russen eigenlijk gedaan om de raket zo snel bij het ISS te laten aankomen?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Spooksel
Gewoon goed timen :P

Edit: Het heeft volgens mij ook te maken met de hoogte van het station en nog wel een berg andere parameters. Bij de 6-uurs vluchten maakten ze ook vaak eerst met het ISS nog een hoogtecorrectie bijv om ervoor te zorgen dat ze in de goeie baan zaten hiervoor.

[ Voor 86% gewijzigd door Spooksel op 14-10-2020 11:54 ]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:41

thijsco19

KTM 990 SMT

Aardig veel leidingen en andere spullen in die skirt.
Is toch aardig veel werk om dat allemaal erin te maken. Best knap dus van hun om relatief snel die opeenvolgende sn's te maken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Spooksel
Hier merk je toch waarom Musk het telkens erover heeft dat het moeilijkste onderdeel gewoon het maken van de machine die de machine bouwt is.

Als je eenmaal een productielijn opgezet hebt om al die onderdelen gewoon routinematig te bouwen dan is het assembleren ervan daarna niet heel veel anders meer dan wanneer je iemand aan de lopende band IKEA pakketten zou laten maken lijkt me.

Je krijgt gewoon dozen met onderdelen en vervolgens ga je dat ding in elkaar zetten en hoe meer je er maakt hoe beter je er in wordt en dus sneller.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:08
Pierre schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:42:
Wat hebben de Russen eigenlijk gedaan om de raket zo snel bij het ISS te laten aankomen?
Toevallig staat er iets over op de frontpage: nieuws: Astronauten vliegen met Sojoez-capsule in recordtijd naar ISS

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-01 22:05

mphilipp

Romanes eunt domus

Wiskunde. Goed uitrekenen wanneer je die raket precies moet lanceren en waar ie dan heen moet sturen. Vroegâh waren ze 2 dagen bezig om achter ISS aan te jagen en nu gaan ze er in een paar uur heen. Scheelt weer een paar boterhammetjes...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:52
(jarig!)
Ik neem aan dat dit ook weer brandstof etc scheelt? Of is dat te verwaarlozen

[ Voor 20% gewijzigd door Webgnome op 14-10-2020 14:15 ]

Strava | AP | IP | AW

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 14:39
Webgnome schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:15:
Ik neem aan dat dit ook weer brandstof etc scheelt? Of is dat te verwaarlozen
Zal vast in gewicht schelen. Ze kunnen het inbouwtoilet thuislaten, die paar uur kun je best de boel ophouden ;)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
mphilipp schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:35:
[...]

...and it's gone... :+

Zoals gebruikelijk lanceren de Russen wél alles op tijd en zonder scrubs voor zoiets triviaals als het weer. Die old-tech werkt gewoon altijd.
Nou ja altijd... Twee jaar geleden moest het escape systeem gebruikt worden omdat de old-tech toch niet Helemaal werkte.

• coelho
JeroenH schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:25:
Een baan van 991 km hoogte is best hoog, als dat fout gaat zal het wel even duren voordat het puin terug in de atmosfeer is gevallen. Die Cosmos 2004 satelliet draait er immers ook alweer sinds 1989 zijn rondjes, en het andere object (een stuk raket, misschien een eerste of tweede trap?) ook al meer dan tien jaar ...
Als twee objecten in min of meer tegengestelde richting botsen dan krijg je m.i. een expanderende debriswolk alle kanten op en dus mag je het niet vergelijken met een defecte satelliet die in een baan zit/zat en vervolgens defect is geraakt.

De theoretische schade kan dus heel snel heel groot worden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vihaio schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:18:
[...]
Nou ja altijd... Twee jaar geleden moest het escape systeem gebruikt worden omdat de old-tech toch niet Helemaal werkte.
Nou...ze hebben wél gelanceerd in ieder geval :+
Maar inderdaad, ook het escape system werkte goed. Dat er tijdens de assemblage waarschijnlijk iets te ruw met de boosters is omgegaan is inderdaad jammer. Daardoor wilde één van de boosters niet zo lekker loskomen en dat bracht de hele boel in onbalans. Ook old-tech kan falen. Maar ik doelde meer op het lanceren. Naar mijn weten hebben zij nog nooit moeten scrubben vanwege het weer.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

coelho schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:17:
[...]
Zal vast in gewicht schelen. Ze kunnen het inbouwtoilet thuislaten, die paar uur kun je best de boel ophouden ;)
Luiers :X
Ze zitten even voor lancering al in dat ding. Ik denk een uur of 2 ofzo. Dan wordt het kritisch. Maar stel dat je die 2 dagen dat het vroeger duurde in die stoel moest blijven zitten. Dan loopt het er ook bij je navel weer uit denk ik :o
Goed dat ze, zodra ze in orbit zijn, naar de habitation module gaan.

• Vihaio
mphilipp schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:53:
[...]

Maar ja...het is duidelijk dat die Amerikaanse hysterie ook naar de rest van de wereld is overgeslagen. Die Amerikanen hebben nu 1x een tweetal mannetjes naar ISS gestuurd en meteen is het hele Russische programma waardeloos en hopeloos ouderwets. Maar ja, ze zijn zelf natuurlijk jarenlang de underdog geweest en afhankelijk van de Russen, en dat heeft duidelijk pijn gedaan. En volgens goed Amerikaans gebruik moet je dan zo lang en zo hard mogelijk natrappen.
Wat je ook vindt van de Russen, hun spullen werken tenminste altijd. Tegelijkertijd is het erg jammer dat ze door politiek en corruptie een beetje zijn blijven stil staan. Dat wil zeggen: plannen voor allerlei mooie ontwikkelingen waren er al, maar het is nooit verder gekomen als een stuk papier, een mock-up of een prototype. Een nieuwe capsule was al praktisch klaar en herbruikbare raketten zijn ze jaren geleden al mee bezig geweest. Maar zoals zo'n beetje elke raketgeleerde toendertijd dacht, werd het voorheen niet haalbaar/zinvol geacht. Musk heeft nu laten zien dat het wél kan. Ik denk dat het ook pas nu, met nieuwe technieken zoals 3d printen van onderdelen en nieuwe materialen ook echt economisch/technisch haalbaar is geworden.
[...]
Ik ben het zeker met je met je eens dat er meer gefocust mag worden op bedrijven en landen die geen SpaceX zijn, maar om te zeggen dat mensen niet enthousiast worden over het Russische ruimtevaartprogramma vanwege Amerikaans hysterie of fanboyism is kort door de bocht. Het Russische ruimtevaartprogramma is namelijk hard de richting van ouderwets en waardeloos aan 't gaan.

Het is heel erg mooi dat de Russen naar het ISS hebben kunnen blijven gaan terwijl de Amerikanen dat niet konden en echt knap dat ze bij elk weertype kunnen lanceren, maar dat doen ze de laatste jaren duidelijk minder betrouwbaar met de mislukte lancering waar ik het hierboven over had, vlak nadat ze per ongelijk een gaatje in hun spacecraft hadden gemaakt.

Ik denk dat zeggen dat ze "beetje zijn blijven stil staan" een behoorlijk understatement is. Ze hebben nu al geen geld en als ze inkomsten kwijtraken doordat ze minder ISS-stoeltjes verkopen en geen raketmotoren aan Amerikaanse bedrijven kwijt kunnen blijft er nog minder van over. De Russen zullen nog wel wat missies naar het ISS blijven vliegen plus een wat Russische satellieten blijven lanceren en misschien af en een science missie of iets voor de ESA. Maar ik denk niet dat we nog een nieuwe raket van ze te zien krijgen. Ze zullen wel raketten aan blijven kondigen en beginnen met het ontwikkelen ervan, maar ik verwacht niet dat er geld is om die raketten ook te bouwen nadat de vriendjes van meneer Rogozin hun aandeel hebben gehad.

Mensen zijn enthousiast over SpaceX omdat ze steeds meer dingen goed doen en het super interessant is om te zien wat ze in de komende jaren bereiken. Het is erg leuk om je voor te stellen waar SpaceX over 10 jaar toe in staat is. Hetzelfde geldt voor Blue Origin, Rocket Lab, China, India etc. Bij Rusland is het beste waar je op kan hopen dat ze over 10 jaar nog steeds met de zelfde raket vliegen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ze hebben de baan van het ISS zo gemaakt dat ze vanaf Baikonur een korte transfer naar het ISS kunnen doen. :)

https://spaceflight.nasa....s-112/09_04_12_54_17.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Spooksel
Dit dus, helemaal mee eens @Vihaio!

[ Voor 5% gewijzigd door Spooksel op 14-10-2020 15:21 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vihaio schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:15:
[...]
Mensen zijn enthousiast over SpaceX omdat ze steeds meer dingen goed doen en het super interessant is om te zien wat ze in de komende jaren bereiken. Het is erg leuk om je voor te stellen waar SpaceX over 10 jaar toe in staat is. Hetzelfde geldt voor Blue Origin, Rocket Lab, China, India etc. Bij Rusland is het beste waar je op kan hopen dat ze over 10 jaar nog steeds met de zelfde raket vliegen.
Eens, de Russen hebben het zelf verpest door te lang achterover te leunen, denkende dat die taxiritjes eeuwig zouden duren. Ook gebrek aan leiderschap binnen Roscosmos, de corruptie en gebrek aan centjes in Rusland in het algemeen spelen hen parten. Die nieuwe lanceerbasis blijft een soort Russische Noord-Zuid lijn. business as usual dus voor Russische begrippen :+
Aan hen nu de taak om catch-up te spelen. Alleen, en dat is het algemene deel van mijn rant, doen veel mensen ('op het internet') alsof de ruimtevaart begonnen is bij SpaceX. Typisch de Apple fanboy types die alleen maar een team steunen dat succesvol is. En uiteraard komt dat omdat zij nu spannende dingen doen. Maar (en het zijn voornamelijk de Yankees) het wordt in reacties zo gebracht alsof er maar één is en de rest wordt al dood verklaard. Ik denk dat zelfs de Russen nog lang niet dood zijn. Op zich is daar heel veel kennis in huis, en men zal best hier en daar wat spioneren. Zat raketgeleerden aanwezig. Geld is alleen een beetje een probleem. Maar ik ben ervan overtuigd dat zij het wel zouden moeten kunnen. Misschien duurt het 10 jaar ofzo.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:20:
[...]
Ze hebben de baan van het ISS zo gemaakt dat ze vanaf Baikonur een korte transfer naar het ISS kunnen doen. :)
Not so sure... Dat is een heel oud artikel namelijk, zo rond de tijd van STS-112. Hij spreekt ook over de Shuttle. De lancering die ik heb bijgewoond (MS-09) deed er gewoon 2 dagen over om ISS te bereiken.

Ik heb er even op gegoogled en ik zie dat ze deze techniek al langer konden gebruiken. Dan is mij onduidelijk waarom ze die MS-09 er twee dagen over lieten doen. Ik denk dat het te maken heeft met de positie van ISS. Ik heb van iemand wel eens begrepen dat het niet altijd op elk moment dat jij dat wil kan. Dus als de crew gelanceerd wordt op een moment dat de 'fast track' niet beschikbaar is, duurt het blijkbaar nog steeds zo lang.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01 14:25
mphilipp schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Alleen, en dat is het algemene deel van mijn rant, doen veel mensen ('op het internet') alsof de ruimtevaart begonnen is bij SpaceX.
Eventjes selectief quoten, maar het is niet onbegrijpelijk dat veel mensen zo denken.

Als je kijkt naar de mensen geboren na 1980.
- Te jong om het begin van de space shuttle bewust mee te krijgen.
- Op latere leeftijd niet veel informatie beschikbaar over space shuttle lanceringen, ik kan me niet herinneren ooit een lancering gezien te hebben op het 8 uur journaal.
- Sinds de opkomst van het internet en het makkelijker verkrijgen van informatie m.b.t. ruimtevaart is er eigenlijk weinig spannends gebeurd.
Voor deze mensen is SpaceX het bedrijf dat er voor zorgt dat er uberhaupt wat nieuws/interessants gebeurd in de ruimtevaart, en uberhaupt zo'n beetje de enige is die laat zien wat ze doen. De rest gooit er met veel geluk eens per maand een persbericht uit.

[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 14-10-2020 16:15 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MewBie schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:10:
[...]
- Sinds de opkomst van het internet en het makkelijker verkrijgen van informatie m.b.t. ruimtevaart is er eigenlijk weinig spannends gebeurd.
Voor deze mensen is SpaceX het bedrijf dat er voor zorgt dat er uberhaupt wat nieuws/interessants gebeurd in de ruimtevaart.
Dat dus...je kunt alles opzoeken. Soms zie je in de live casts van Tim vragen en opmerkingen voorbij komen waar je tenen van krommen. Natuurlijk is het leuk dat er meer aandacht is voor ruimtevaart, maar als je écht geïnteresseerd bent, zoek je toch ook info op zou je zeggen. Maar nee...het is klakkeloos consumeren en er eigenlijk niets mee doen. Best jammer. Er is zoveel interessants te leren.

Daarom vind ik het zo jammer dat mensen de Russen bashen, terwijl zij praktisch de ruimtevaart hebben uitgevonden en aan de basis staan van alles wat er nu is, en wat er geweest is. Zelfs de Amerikaanse landing op de maan is mede mogelijk gemaakt door Russische kennis. Vandaar dat ik denk dat ze nog lang niet uit te vlakken zijn.

Overigens geldt dat ook voor de Chinezen en zelfs de Indiërs. Ook al hebben sommige spullen van hen een hoog KSP gehalte, vlak vooral de Chinezen niet uit. Die komen er ook wel. Die hebben tenminste centen, dus wees niet verbaasd als die ineens met een Falcon copy komen, gevolgd door een (eigen) doorontwikkeling.

• Spooksel
Wat de Chinezen voornamelijk 'mee' hebben is hun overheidsstructuur. D'r is daar geen 4 of 8-jaarlijkse wissel van de wacht of een Congress dat geld moet toekennen aan een ruimtevaartprogramma.

De Chinese overheid heeft gewoon besloten dat ze iets willen, maken vervolgens een 30jaren plan daarvoor en voeren het vervolgens uit, no nonsense. Dat er soms wat mensen moeten verhuizen om iets te bouwen of dat er wat raketonderdelen in dorpjes vallen, boeiend.

In Amerika zitten partijen als ULA, Lockheed en Boeing alleen maar te fantaseren over hoe geweldig ze het wel niet zouden kunnen doen in de ruimte, op de Maan en op Mars, yada yada yada. Maar zolang Uncle Sam niet betaald blijft het bij mooie powerpointjes.

Dat is het voordeel van clubs als SpaceX en ook Blue Origin. Die hebben gewoon een visie, een leider en vooral geld! SpaceX veel minder als Blue uiteraard, maar die bouwen wel gewoon aan de weg. Een ULA zul je zoiets als Starhip echt NOOOOOOOOOOOIT zien doen. Daar gaan papa Boeing en mama Lockheed tenslotte nooit mee akkoord, hell... ze zaten in het begin van Vulcan op kwartaalbasis aan de lijn qua fondsen en goedkeuring.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

Not so sure... Dat is een heel oud artikel namelijk, zo rond de tijd van STS-112. Hij spreekt ook over de Shuttle. De lancering die ik heb bijgewoond (MS-09) deed er gewoon 2 dagen over om ISS te bereiken.

Ik heb er even op gegoogled en ik zie dat ze deze techniek al langer konden gebruiken. Dan is mij onduidelijk waarom ze die MS-09 er twee dagen over lieten doen. Ik denk dat het te maken heeft met de positie van ISS. Ik heb van iemand wel eens begrepen dat het niet altijd op elk moment dat jij dat wil kan. Dus als de crew gelanceerd wordt op een moment dat de 'fast track' niet beschikbaar is, duurt het blijkbaar nog steeds zo lang.
Het ligt idd iets genuanceerder:
https://www.quora.com/Why...at-angle-change-If-so-why

De orbital inclination is dus gebaseerd op een afweging tussen meerdere factoren, waarbij al bij het plannen van het ISS is gekozen is voor een inclination die gunstig is voor de Russen en een groter deel van de aarde beslaat.

PSN

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:05

matroosoft

Lone Christian

MewBie schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Eventjes selectief quoten, maar het is niet onbegrijpelijk dat veel mensen zo denken.

Als je kijkt naar de mensen geboren na 1980.
- Te jong om het begin van de space shuttle bewust mee te krijgen.
- Op latere leeftijd niet veel informatie beschikbaar over space shuttle lanceringen, ik kan me niet herinneren ooit een lancering gezien te hebben op het 8 uur journaal.
Voor deze mensen is SpaceX het bedrijf dat er voor zorgt dat er uberhaupt wat nieuws/interessants gebeurd in de ruimtevaart, en uberhaupt zo'n beetje de enige is die laat zien wat ze doen. De rest gooit er met veel geluk eens per maand een persbericht uit.
Denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Mijn perspectief als millennial heb je zo vrij aardig verwoord. Toen ik jong was een paar keer gelezen over de shuttle, super gaaf. Dan ga je er, als je volwassen bent geworden, wat meer in verdiepen en blijkt de shuttle al zo goed als afgeschreven.

Wat zijn de nieuwe plannen? Wat gaan we nu doen, de next big step? Ambitie nul. Uitvoering van nieuwe plannen duurt jaren, als het resultaat al ooit bereikt wordt. Tegenslag na tegenslag is zo'n beetje het enige nieuws wat je hoort (oja en er moet ook geld bij, heel veel geld). De ESA dan misschien? Of Roscosmos? Als millennial kwam het heel erg over dat ze leven van de legacy. Niet erg interessant om te volgen.

Dan komt SpaceX om de hoek. Zijn die perfect, gaan die het helemaal maken? Nee maar ze geven tenminste iets om naar uit te kijken. Gave livestreams; Roadster lanceren en zo publieke aandacht trekken; tweets en ontwikkelingen zijn dagelijks te volgen; presentaties die gaan over techniek en toekomst i.p.v. politiek en spreadsheets. Raketten laten landen en daar routine van maken. En ga zo maar door.

Om mij enthousiast te maken voor space heb je 3 dingen nodig:
- een ambitieus doel
- regelmatig updates
- resultaat boeken

Er zijn naast SpaceX maar weinig andere partijen die hieraan voldoen. Neem bijvoorbeeld Skylon. Ontzettend gaaf concept, krijgt funding en vervolgens hoor je er niks meer van. Terwijl ik regelmatig naar nieuws zoek en op de subreddit ben geabonneerd. Tja, dat is gewoon ontzettend jammer.

• Spooksel
Skylon als concept ligt volgens mij sowieso al een aantal jaar in de prullenbak omdat die club zich eigenlijk alleen nog maar focused op het ontwikkelen van die hybrid motor en koeltechniek waarmee ze de aangevoerde lucht koelen.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:40
Vannacht/ morgenochtend schijnt de static fire plaats te vinden van starship SN8;

https://mobile.twitter.co...tatus/1316432298569498624

• coelho
rik86 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:57:
Vannacht/ morgenochtend schijnt de static fire plaats te vinden van starship SN8;

https://mobile.twitter.co...tatus/1316432298569498624
Het zal eerst wel weer een aantal keer vullen/leegpompen zijn, met hooguit het aanslingeren van de startmotor of turbo of zoiets. Wat was de link ook weer naar de road closure site?

• Spooksel
Laatste keren hebben ze last moment aborts gehad, maar in principe gaan ze wel degelijk voor een static fire. Vullen en leegpompen hebben ze al meerdere malen gedaan inmiddels.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56

franssie

Save the albatross

Boca Village is nu NL LT - 6

dus 21 daar is 21+6=27. 27-24= 03 LT NL

Daar ga ik niet voor opblijven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-01 22:11

Tourniquet

Hiya, fellas!

coelho schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:08:
[...]

Het zal eerst wel weer een aantal keer vullen/leegpompen zijn, met hooguit het aanslingeren van de startmotor of turbo of zoiets. Wat was de link ook weer naar de road closure site?
https://www.cameroncounty.us/spacex/

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• coelho
Twee dagen lang 's nachts en een dag met daglicht. Misschien een aanwijzing dat dan de static fire gaat plaatsvinden zodat ze een visual hebben?

• Maasluip
  • Laatst online: 11:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De inclinatie heeft daar niets mee te maken. Het is gewoon een kwestie van goed mikken (eh, goede orbit berekeningen doen en de juiste orbitburns).
Je hebt minder marge voor fouten en je moet meer werk in een korte tijd doen.

Leesvoer: https://www.space.com/204...ceflight-infographic.html

Signatures zijn voor boomers.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Haha...de Russen kunnen tegenwoordig ook gewoon een raket laten landen. Op het ISS nota bene! Hebben ze toch SpaceX even mooi tuk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lo-gNxAAogfyqhssH_WZCpKh6fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxBNaFEbnp4ofj5cXLRyxMjN.jpg?f=fotoalbum_large

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 22:10
Wel gezellig in die capsule precies.
Ze zijn al lekker dicht bij elkaar gaan zitten :+

• Maasluip
  • Laatst online: 11:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bottom line schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:29:
Wel gezellig in die capsule precies.
Ze zijn al lekker dicht bij elkaar gaan zitten :+
Ja, dat is wel heel erg ouderwets. Vorige week op Discovery nog een documentaire over de maanlanding, met (nagespeelde) beelden van in de capsule. Daar stonden ze gewoon rechtop alle apparatuur te bedienen.
En die Russen hebben nog zo'n kleine capsule dat je moet bijlven zitten. :D

Signatures zijn voor boomers.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Maasluip schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:25:
[...]
Ja, dat is wel heel erg ouderwets. Vorige week op Discovery nog een documentaire over de maanlanding, met (nagespeelde) beelden van in de capsule. Daar stonden ze gewoon rechtop alle apparatuur te bedienen.
Dat klopt niet helemaal. Normaal gesproken gaan ze naar de habitation module en van daaruit kunnen ze docken. Ze hoeven niet terug naar die stoeltjes. Normaal deden ze er veel langer over. Net als de reis naar de maan, je laat iemand niet de hele dag in zo'n stoeltje zitten, want dan zit je luier op enig moment ook vol...

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03-2025
Maasluip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 07:36:
[...]

De inclinatie heeft daar niets mee te maken. Het is gewoon een kwestie van goed mikken (eh, goede orbit berekeningen doen en de juiste orbitburns).
Je hebt minder marge voor fouten en je moet meer werk in een korte tijd doen.

Leesvoer: https://www.space.com/204...ceflight-infographic.html
Dat is wel een héél beknopte samenvatting. Zover ik weet verdraaien ze het ISS om dit mogelijk te maken, zodat de Soyuz vanaf de goede kant het ISS kan 'inhalen'. Daardoor hoeven ze geen ingewikkelde manoevres te maken om de goede oriëntatie te krijgen en vanaf een andere kant het ISS te benaderen voor het docken, dat scheelt heel veel tijd.
[...]

Dat is niet helemaal waar, ze kunnen ook richting de Orbital Module voorop de Soyuz. Die gaat mee omhoog, maar niet mee naar beneden. Zie oa dit plaatje. Zover ik weet gaan ze wel de stoel uit, ze trekken namelijk ook hun pak uit voor ze bij het ISS aankomen.

Dat het krap is staat buiten kijf, maar dat is vooral ook omdat de Soyuz nog steeds met een R7 raket naar boven gaat. Dit is uiteindelijk gewoon een geupgrade versie van de raket waar Yuri Gagarin mee omhoog gegaan is. Zeker een stuk gemoderniseerd, maar beperkt in LEO massa.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:32
JeroenH schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:25:
Oeps? Laten we hopen van niet:

https://twitter.com/LeoLabs_Space/status/1316147305125490694

Een baan van 991 km hoogte is best hoog, als dat fout gaat zal het wel even duren voordat het puin terug in de atmosfeer is gevallen. Die Cosmos 2004 satelliet draait er immers ook alweer sinds 1989 zijn rondjes, en het andere object (een stuk raket, misschien een eerste of tweede trap?) ook al meer dan tien jaar ...

-edit-

Kijken hoe lang het duurt voordat Scott Manley hierover een video maakt. Kan nooit lang duren :P
Goed nieuws, de eerste keer dat een van de twee objecten langs kwam over een radarpost in Nieuw Zeeland was het één object en geen wolk. Dat zou er op wijzen dat er geen botsing is geweest.

https://twitter.com/LeoLabs_Space/status/1316919600160903168

/post

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Dat men in de lunar module moest staan is een gewichtkeuze geweest. Prachtig geenacteerd in 'From the earth to the moon' serie:

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ybastiaans schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:43:
[...]
Dat het krap is staat buiten kijf, maar dat is vooral ook omdat de Soyuz nog steeds met een R7 raket naar boven gaat. Dit is uiteindelijk gewoon een geupgrade versie van de raket waar Yuri Gagarin mee omhoog gegaan is. Zeker een stuk gemoderniseerd, maar beperkt in LEO massa.
Nou...een R7 derivaat. Het is te simpel om te zeggen dat het nog steeds een aangepaste R7 is. Het basisprincipe is grofweg heztelfde, en ze zien er nog wel hetzelfde uit, maar onderhuids is zo'n beetje alles aangepast (behalve die krappe capsule :+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkIMb1Uf-oRnM9cReHN3vuZF2r4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vz7kqj88mgBt6Mkd8SPCvSgG.png?f=fotoalbum_large
Inmiddels vliegen ze met de Soyuz 2.1a en die is aan alle kanten vernieuwd. Het meest in het oog springend is dat ze nu volledig digitale flight controls hebben (!). Jaja...Ruski goes digital. Nu kan de raket ook zelf draaien en zijn heading aanpassen. Dus kan ie gewoon vanaf een vast lanceerplatform gelanceerd worden. Ook dan ie een grotere/bredere payload fairing aan, wat met de analoge flight controls niet kon vanwege de grotere aerodynamische drag.

Dus ja, het lijkt nog steeds een grote R7, maar dat is het toch echt niet meer.

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:46
Er valt veel te zeggen over de Russen, maar ze hebben wel een onwijs betrouwbare raket. Daar denken ze waarschijnlijk: 'Don't change a winning team'...

• ybastiaans
mphilipp schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:58:
[...]
Dus ja, het lijkt nog steeds een grote R7, maar dat is het toch echt niet meer.
Dat is ook mijn punt niet, mijn punt is dat de performance van beide raketten mijlenver uit elkaar liggen. De huidige Soyuz raket tilt 8600 kg naar LEO (versus 4800 voor de originele R7 tijdens Vostok) en de Falcon 9 bijna het dubbele (dik 15.000 kg) bij hergebruik van de booster. Dan is het niet zo moeilijk om er een ruimere capsule voor meer mensen op te zetten.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ybastiaans schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:19:
[...]
Dan is het niet zo moeilijk om er een ruimere capsule voor meer mensen op te zetten.
Klopt. Maar ja...het leek zo makkelijk te gaan met de cashflow, dus die nieuwe capsule is er nooit gekomen. Nu komt ie er ineens wel. Dat zei ik al eerder: aan de ene kant geldgebrek, de andere kant juist weer de corruptie, waardoor geld verdwijnt, politiek en gebrek aan leiderschap hebben het Russische programma behoorlijk uitgehold. Hopelijk komt er een moment waar ze het weer kunnen oppakken.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Scott heeft er nu een mooi filmpje over gemaakt 8)

PSN

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Leuke infographic die ik tegenkwam op Reddit, nog van de SN6 hop:

https://i.redd.it/plovgpgw6qt51.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/plovgpgw6qt51.jpg

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

En een mooie render/animatie van Starship met 3x Raptor met vaste vacuüm nozzle en 3x beweegbare normale nozzle:

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Over 20 minuutjes weer een Starlink lancering:

SpaceX is targeting Sunday, October 18 at 8:25 a.m. EDT, 12:25 UTC, for its fourteenth Starlink mission, which will launch 60 Starlink satellites to orbit. Falcon 9 will lift off from Launch Complex 39A (LC-39A) at Kennedy Space Center in Florida, and a backup opportunity is available on Monday, October 19 at 8:06 a.m. EDT, 12:06 UTC.

Falcon 9’s first stage previously supported Crew Dragon’s first demonstration mission to the International Space Station, launch of the RADARSAT Constellation Mission, and three Starlink missions this year. Following stage separation, SpaceX will land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean. Falcon 9’s fairing halves each previously supported two missions.

• Spooksel
Haha, ziek weer hoor. *gaap* :P

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ja, ziet er echt makkelijk uit.
Denk ook dat ze met het landen van de boosters veel nuttige data hebben verzameld die ze goed kunnen gebruiken voor ontwikkelen van starship.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• summetje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 00:40
Beide fairing delen zijn deze keer opgevangen, alleen is bij ms tree het net stuk gegaan.
De crew is ok en ze gaan kijken of ze hem nog kunnen gebruiken,

https://streamable.com/ywla18

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:33

TrekDr0p

QR niet scannen

vanmorgen en net een pre burner test gehad voor de SN8, helaas geen SF test.
Anders had de nosecone erop gezet kunnen worden :)

• Spooksel

Zojuist is de Static Fire gedaan nadat ze eerder vanmorgen nog een pre-burner gedaan hebben!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Spooksel schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:18:
[Twitter]
Zojuist is de Static Fire gedaan nadat ze eerder vanmorgen nog een pre-burner gedaan hebben!
Even afwachten of alles goed is gegaan, en dan zullen we snel een nosecone naar platform zien gaan om hem op SN8 te zetten :)

Kan niet wachten op de SN8 vlucht en landing.

New time new rockets :)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Moet wel gek lopen als we niet dit jaar nog een "20km hop" zien. Ben echt benieuwd of die belly-flop manouvre in het echt net zo goed werkt als in de simulaties...

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-01 17:43
Iets minder spectaculair misschien, maar vanavond een leuke missie van de NASA.
Ze gaan proberen samples te verzamelen van asteroïde Bennu, tot maximaal 2 kilogram, en deze terugsturen voor een re-entry op aarde.
Er is mogelijkheid tot 3 pogingen, mocht het niet direct goed gaan. Voor meer info en afbeeldingen:
https://spaceflight101.com/osiris-rex/osiris-rex-tagsam/
Livestream vanavond 23:00: YouTube: Watch NASA's OSIRIS-REx Spacecraft Attempt to Capture a Sample of As...
@Skyaero Haha dat ben ik helemaal met je eens, maar dit topic gaat veel over SpaceX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdxAWi9NrP2mkbcKmPSE25LB658=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r9K3q5GR5rB5XF4JZIEJvXhF.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door yorkick op 20-10-2020 12:27 ]

kimi

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
yorkick schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:09:
Iets minder spectaculair misschien,
Minder spectaculair? pardon? Landen op een astroide is toch heel wat spectaculairder dan drie motoren onder een watertoren die voor vijf seconden aan gaan.

• DaCoTa
  • Laatst online: 21-01 00:41
yorkick schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:09:
Iets minder spectaculair misschien, maar vanavond een leuke missie van de NASA.
Ze gaan proberen samples te verzamelen van asteroïde Bennu, tot maximaal 2 kilogram, en deze terugsturen voor een re-entry op aarde.
Er is mogelijkheid tot 3 pogingen, mocht het niet direct goed gaan. Voor meer info en afbeeldingen:
https://spaceflight101.com/osiris-rex/osiris-rex-tagsam/
Livestream vanavond 23:00: YouTube: Watch NASA's OSIRIS-REx Spacecraft Attempt to Capture a Sample of As...

[Afbeelding]
Enig idee wat voor beelden ze hebben?

• yorkick
DaCoTa schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:26:
[...]

Ik weet het niet precies, voornamelijk Live feed vanuit Mission control denk ik. Maar als je deze pagina bekijkt lijkt het wel alsof ze gaan proberen "live" verbinding te krijgen tijdens de descent-fase.
https://www.nasa.gov/pres...ple-collection-activities
5 to 6:30 p.m. – Live broadcast from Lockheed Martin of OSIRIS-REx’s descent to the surface of Bennu and attempt at sample collection.

[ Voor 9% gewijzigd door yorkick op 20-10-2020 12:41 ]

kimi

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is dus vanaf 23.00 LT NL, hmm misschien wel leuk om even mee te kijken. Dank

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• coelho
DaCoTa schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:26:
[...]

Als je al twee jaar rondcirkelt, dan had je ook best een vaste camera kunnen installeren 8)

• franssie

franssie

Save the albatross

Het is wel old-skool (op de animaties na) zo zonder webcams - zo merk ik weer hoe verwend ik ben de laatste jaren.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

franssie schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:53:
Het is wel old-skool (op de animaties na) zo zonder webcams - zo merk ik weer hoe verwend ik ben de laatste jaren.
Ehhh...het ding is 332mln km van ons vandaan. Dat is iets lastiger dan beelden krijgen van de landing op een droneship op zee.

Check het Deep Space Network, dan kun je zien welke radiotelescoop in gebruik is voor deze missie. Ik zie dat de roundtrip tijd iets van een half uur is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHSFLjxCKbv1p3X_39ytMfvvM54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MLGRVF7el9FhVS31bkVON5uU.png?f=fotoalbum_large

• franssie

franssie

Save the albatross

mphilipp schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 00:13:
[...]

Ehhh...het ding is 332mln km van ons vandaan. <>
Het was geen kritiek :Z :>

Maar het :> op afstand is gelukt! :7 <3

Wat een gaaf project, ook mooi om te zien ook hier weer het team uit zijn/haar dak ging - terecht.

• yorkick
En elke gram telt zo zwaar met een missie als deze. Wel interessant om even te volgen, en top dat de 1e poging geslaagd is. 0.2mm horizontal velocity in micro-gravity (dat lukt mij op Minmus nog niet ;) )

kimi

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:16

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mphilipp schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 00:13:
[...]

Ehhh...het ding is 332mln km van ons vandaan. Dat is iets lastiger dan beelden krijgen van de landing op een droneship op zee.

Check het Deep Space Network, dan kun je zien welke radiotelescoop in gebruik is voor deze missie. Ik zie dat de roundtrip tijd iets van een half uur is.

[Afbeelding]
En dat dan met een whopping 39 bits/sec

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• franssie

franssie

Save the albatross

.oisyn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 00:22:
[...]

En dat dan met een whopping 39 bits/sec
precies - geniaal dus ook hoe ze die 'mug' zo hebben weten te bouwen dat ie bijna autonoom kon beslissen of ie zou afkappen voor een volgende poging of zou doorgaan. En dat de resolutie van de oppervlakte zo goed was dat het in één maal lukte. Groot respect!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

SN8 static fire is gelukt, ze gaan de nosecone monteren.

[ Voor 78% gewijzigd door Tourniquet op 21-10-2020 01:51 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 22:10
Waarschijnlijk gebeurd dit vandaag al, er zijn vandaag 3 wegafsluitingen gepland.

• mcDavid
franssie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 00:30:
[...]

precies - geniaal dus ook hoe ze die 'mug' zo hebben weten te bouwen dat ie bijna autonoom kon beslissen of ie zou afkappen voor een volgende poging of zou doorgaan. En dat de resolutie van de oppervlakte zo goed was dat het in één maal lukte. Groot respect!
Ik vind het ook wel mooi dat ze een "stofzuiger" ontworpen hebben die werkt in een vacuum! Slim bedacht.

• franssie

franssie

Save the albatross

mcDavid schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

Ik vind het ook wel mooi dat ze een "stofzuiger" ontworpen hebben die werkt in een vacuum! Slim bedacht.
Je daar had ik nog geeneens over nagedacht ...

• Webgnome
  • Laatst online: 11:52
(jarig!)
mcDavid schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

nu ben ik wel benieuwd. Hoe werkt dat ding?

Strava | AP | IP | AW

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ondertussen nadert de high bay voor de Super Heavy Booster zijn voltooing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQI9SYUvoyB886TrAoYFRNCsuEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MnC2L7IGjdMcezUkqFeTFydQ.png?f=user_large

March of the Eagles

• MewBie
  • Laatst online: 21-01 14:25
Webgnome schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:02:
[...]

nu ben ik wel benieuwd. Hoe werkt dat ding?
Er staat een filmpje over de werking in het artikel op de FP.
nieuws: NASA-sonde 'landt' kort op planetoïde op 334 miljoen km om gruis te v...

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Nosecone on the move.
Vandaag gaat hij erop.. vandaag plaatselijke tijd :+

Electron rovket launch helaas scrubbed vandaag..

[ Voor 17% gewijzigd door TrekDr0p op 21-10-2020 23:54 ]

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:25

Felyrion

goodgoan!

Daar gaat ie :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEJpcUiilbFUF95i67xtjuMJe88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CjIPf7qrbldTwytZIaFF7BXb.png?f=fotoalbum_large

Doet me een beetje aan Purple denken van Day of the Tentacle :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPOboPMC1dOxi5g5UmP2bEC4Upo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yJYlGKg3uhs3MDSfQrU9tdPH.png?f=user_large

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• franssie

franssie

Save the albatross

Felyrion schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:58:
<>

Doet me een beetje aan Purple denken van Day of the Tentacle :D
<>
offtopic:
<3 DotT

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rocket Lab heeft weer eens een scrub gehad gisteravond. De 'In Focus' missie is gescrubt vanwege vage sensor readings. Het wil maar niet zomaar in 1x lukken bij die mannen...

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Ach, falen hoort erbij. Zolang het geen mensenlevens kost, men ervan leert en snel de wijzingen kan implementeren betekent het gewoon vooruitgang.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Spooksel
Ach, SpaceX kon in het begin ook haast geen enkele keer lanceren op de initieel vastgestelde datum. Het was een en al scrub en uitstel om weer wat voor vage issue dan ook, hell het gebeurt ze heel soms nog steeds wel eens.

Dat RocketLab nu zo voorzichtig doet snap ik ergens wel, je moet ook niet vergeten dat ze nog geen 2 lanceringen geleden ofzo een raket verloren hebben he! Ze hebben nog geen 15 lanceringen erop zitten, dat komt heus wel goed hoor.

• coelho

Dit is wel briljant en maakt ook direct de omvang duidelijk. Nosecone is 23 meter hoog, het deel van de tank dat afgelopen week getest is 27 meter. Samen dus 50 meter en dan moet daar nog een booster onder die bijna 1.5x zo hoog is....

edit: Ik stond net bij mijn brievenbus buiten en besefte me toen dat mijn huis 11 meter hoog is en 9 meter breed. Ik ben steeds verbaasder over de omvang.

[ Voor 20% gewijzigd door coelho op 22-10-2020 13:57 ]

• mcDavid
@coelho dat had ik toen ik vanaf de 12e verdieping van een flat uitkeek over een voetbalveld. Destijds toen ze net de eerste succesvolle landing op een droneship deden. Dan kijk je naar beneden en denk je: ja, landt daar maar eens ff een aluminium buis op dat veldje, die net zo hoog is als waar ik nu sta...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:20:
Dat RocketLab nu zo voorzichtig doet snap ik ergens wel, je moet ook niet vergeten dat ze nog geen 2 lanceringen geleden ofzo een raket verloren hebben he! Ze hebben nog geen 15 lanceringen erop zitten, dat komt heus wel goed hoor.
Oh, daar twijfel ik niet aan. Van elk probleem leer je weer wat en kun je het aanpassen. Gelukkig zijn er goede controlesystemen die vroegtijdig eventuele problemen kunnen detecteren. Anders is het ook niet te doen. Hoe routine ruimtevaart ook genoemd wordt, het is dat nog steeds niet. Alles wat nu probleemloos lijkt te gaan is het resultaat van allerlei failures in het begin. En er zal best nog wel een keer wat mis gaan met een Falcon. Wat dat betreft moet niemand de illusie hebben dat het nu allemaal slapend lanceren is. Al die onderdelen moeten wél allemaal werken en niet alles kan met sensoren gemeten worden. Kijk naar Soyuz, tientallen jaren wordt dat ding bijna met ogen dicht de ruimte in geslingerd, en één keer gaat er iets mis met een ding waar geen sensor oid op zit. Dat weten ze nu ook, en zal er een extra controle worden ingebouwd (of die was er al, maar Boris keek niet goed). Gelukkig zijn de abort systemen wél betrouwbaar...

Auto's en fietsen zijn ook routine, en ook daar zit er wel eens een schroefje los.

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Starlink ook gescrubd vandaag.
Kijken of ze vandaag nog de nosecone erop gooien :+

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
TrekDr0p schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:35:
Starlink ook gescrubd vandaag.
Kijken of ze vandaag nog de nosecone erop gooien :+
Vanwege een kapotte camera op de tweede trap volgens Elon Musk. Maar, voor de zekerheid checken ze de rest van de raket ook.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:25

Felyrion

goodgoan!

Het lijkt erop dat de nosecone er binnenkort opgezet gaat worden. Kraan is in positie gezet en de neus is net onder de kraan gereden.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Hij gaat nu omhoog

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBgQWyl1RjoBkaPR7Nkd12Ce7zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHK46MkuamF37g8wYvMMtxvY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vemhzyGTEI5BF4BNA9AaSeFUBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWy1PEXEPJj1aZB3aDxJzdyT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Tourniquet op 23-10-2020 01:55 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJU5GjS0swHrkzah7CYQKynU9BU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpHOVAHoCS64Ob3s4UJgMbC2.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal compleet :)

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-01 21:03
coelho schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:37:
[Twitter]
Dit is wel briljant en maakt ook direct de omvang duidelijk. Nosecone is 23 meter hoog, het deel van de tank dat afgelopen week getest is 27 meter. Samen dus 50 meter en dan moet daar nog een booster onder die bijna 1.5x zo hoog is....

edit: Ik stond net bij mijn brievenbus buiten en besefte me toen dat mijn huis 11 meter hoog is en 9 meter breed. Ik ben steeds verbaasder over de omvang.
Ik heb een keer Long March raketten mogen bekijken in Beijing, dat was idd damn impressive. Ik meen mij te herinneren dat het er een uit de Long March 4 series was, rond de 50 meter ofzo.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Gelukkig heb ik er niet op zitten wachten. Ik keek even, heb de stream in de achtergrond laten draaien en toen na een half uur ofzo nog steeds geen beweging was, dacht ik 'ik ziet 'm morgen wel staan'. Het is net als wachten op zo'n static fire. Leuk als je aan slapeloosheid lijdt, maar dat wachten....niets voor mij.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

svenk91 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 02:40:
[...]
Ik heb een keer Long March raketten mogen bekijken in Beijing, dat was idd damn impressive. Ik meen mij te herinneren dat het er een uit de Long March 4 series was, rond de 50 meter ofzo.
Dat is gaaf! Was dat in een museum?

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-01 21:03
mphilipp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:35:
[...]

Dat is gaaf! Was dat in een museum?
Ja en nee, er zat een museum stukje bij, maar de raket zag ik op zijn kant in een grote fabriekshal van China Academy of Launch Vehicle Technology, in het museum kon je wel dikke engines zien :) . Die fabriekshal mag je normaal niet in, maar dit was voor een grote conferentie (https://www.iafastro.org/events/iac/iac-2013/).

Hier plaatje van het museum stuk dat ik zo snel online kon vinden (wij mochten geen foto's maken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oskjH6J_Kjv2p4jejv3SlwPLOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bF8DtndLLcHSipNZRJczJtq.jpg?f=fotoalbum_large

Zou wel mooi zijn als ze een afgekeurde Ariane of iets dergelijks voor Estec weten te strikken (eventueel met een vuurtoren payload :o ). Geeft mensen toch wat meer ontzag misschien voor wat daar in Noordwijk allemaal bereikt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door svenk91 op 23-10-2020 09:50 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
svenk91 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 02:40:
[...]

Ik vond de Saturn V in het rocket park in Houston ook indrukwekkend. Ruim 110 meter. Met name de Rocketdyne F-1 motoren zijn gigantisch als je er voor staat.

Afbeeldingslocatie: https://spacecenter.org/wp-content/uploads/2013/04/SaturnV-1.jpg

• Vihaio
Voor de beeldvorming: dat is ongeveeer even hoog als de Domtoren, zoals goed te zien was in 1986

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Domtoren_Utrecht_-_Apollo_raket_1986.jpg

• ybastiaans
PolarBear schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Ik vond de Saturn V in het rocket park in Houston ook indrukwekkend. Ruim 110 meter. Met name de Rocketdyne F-1 motoren zijn gigantisch als je er voor staat.

[Afbeelding]
Ik heb de mazzel gehad dat ik tijdens twee bezoekjes in Amerika naar Houston en LA geweest ben. De eerste keer dat je die Saturn V ziet liggen is bijzonder, hij lag schijnbaar vroeger buiten maar het gebouw is er omheen gebouwd. In Hawthorne zijn we langs het SpaceX gebouw geweest, daar staat de eerste Falcon 9 die geland is. Je ziet dat ding echt al van kilometers weg staan, en als je er onder staat besef je pas hoe knap het is dat zo'n ding doodleuk vanaf de rand van de ruimte naar beneden komt vallen en op een boot landt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgbm2oQ2Yaf5o_TukVpFLBwjRn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoV3vv0maZpFlnDlK6G7nZQB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpzEP9YYTamYDBv_OK7g6oSRrno=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAo6loNrrip8fjtYyKTSL4oM.jpg?f=fotoalbum_tile

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:50

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Het is al niet meer interessant hier te vermelden/over te praten dat nu een SpaceX launch is? :D

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:41

thijsco19

KTM 990 SMT

Erazzzer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:30:
Het is al niet meer interessant hier te vermelden/over te praten dat nu een SpaceX launch is? :D
Het is bijna net zo gewoon geworden als het landen van de booster :D .

En ook deze keer is de booster geland. :9

[ Voor 7% gewijzigd door thijsco19 op 24-10-2020 17:40 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@Erazzzer 't Is ook weer "gewoon" een Starlink.. Pas zodra er weer een commerciële payload de lucht in gaat of zo'n ding /me * zegt ofzo, wordt 't weer interessant :P

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 24-10-2020 17:36 ]

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:50

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Osiris schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:36:
@Erazzzer 't Is ook weer "gewoon" een Starlink.. Pas zodra er weer een commerciële payload de lucht in gaat of zo'n ding /me * zegt ofzo, wordt 't weer interessant :P
Alleen weet je niet van tevoren of hij boem zegt :D

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 19:10

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik vond de landing wel even spannend. Maar achteraf bleek dat de camera te zijn, die zo ongeveer omgevallen leek te zijn door al het geweld :+

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Pagina: 1 ... 115 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.