Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
ULA is er zelf ook niet happy mee. Artikeltje van Ars Technica.YakuzA schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:30:
De NROL-44 lancering door ULA was weer gescrubbed vannacht zag ik.
Die is ondertussen wel voor een aardige lanceer queue aan het zorgen op KSC?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Als ik het zo lees is het meer een gevalletje achterstallig onderhoud. En geen goede tests van de grondinstallaties die ene keer per jaar dat het gebruikt wordt.JeroenH schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:26:
[...]
ULA is er zelf ook niet happy mee. Artikeltje van Ars Technica.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
En met nog maar vier lanceringen te gaan (na deze lancering), hoeveel geld ga je nu nog in onderhoud steken?MewBie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:46:
Als ik het zo lees is het meer een gevalletje achterstallig onderhoud. En geen goede tests van de grondinstallaties die ene keer per jaar dat het gebruikt wordt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat hangt natuurlijk af van eventuele boete clausules voor het niet (op tijd) lanceren.JeroenH schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:14:
[...]
En met nog maar vier lanceringen te gaan (na deze lancering), hoeveel geld ga je nu nog in onderhoud steken?
*beeeeep*
Kijken of deze wel door gaat
Weather is go, 70% chance of launche
Ground sensor error.. Niet weer een scrub
[ Voor 60% gewijzigd door TrekDr0p op 01-10-2020 15:19 ]
Helaas veel scrubs laatste tijd, maar niets aan te doen, veiligheid gaat voor.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
PSN
Helaas, scrubbed na een abort op T-2 seconden.IThom schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 03:21:
Antares raket met supplies voor ISS nu wel gelanceerd, fingers crossed voor de SpaceX GPS III-4 lancering over ongeveer 35 minuten.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Gevonden
[ Voor 53% gewijzigd door Osiris op 03-10-2020 11:10 ]
Wat je ook wel heel erg merkt hierbij is dat ULA dus niet meer dat 'launch readyness' contract heeft! Met dit contract kregen ze in het verleden min of meer $1 Miljard per jaar van de overheid alleen maar om te zorgen dat hun lanceerinfrastructuur en fabriek operationeel kon blijven, of er nou lanceringen (waar ze ook nog voor betaald kregen uiteraard) waren of niet.JeroenH schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:26:
[...]
ULA is er zelf ook niet happy mee. Artikeltje van Ars Technica.
SpaceX is ooit begonnen met klagen hierover dat het eigenlijk gewoon een oneerlijke 'subsidie' was. Genoeg mensen in het congres gingen er echter in mee dat het gewoon een hoop geld was voor iets wat bijv SpaceX en anderen eventueel gewoon uit eigen zak moesten betalen. Dus die $1 miljard per jaar verdween en nu moet ULA dus zelf de boel onderhouden, iets wat ze eerder nog wel hadden kunnen opvangen met de idioot hoge prijzen van de Delta IV. Maar zeker nu er competitie aan hun broekspijpen komt knabbelen en ze mee moeten in lagere prijzen begin je dus dit soort dingen te merken.
Maar ja, als je bedankt dat (inclusief deze) nog 3 Delta's vanaf de Cape gaan en 2 vanaf Vandenberg. Ze moeten al die tijd wel de boel up-and-running houden op 2 lanceerplatforms voor dat handjevol raketten dus nog. En dat doet pijn en dat zien we nu terug door dit soort suffe technische problemen overal.
ULA heeft nu dus 5 lanceerplatformen! 2 op de Cape (Atlas/Vulcan en Delta IV) en 3 op Vandenberg (Atlas, Delta II en Delta IV). Die voor Delta II op Vandy is al een tijdje buiten gebruik. Ik kan me echt heel goed voorstellen dat ULA heel graag van die 3 lanceerplatformen af wil zodat ze zich dadelijk alleen nog maar hoeven te focusen op [2 platformen voor Atlas V/Vulcan. Voor Atlas V en straks Vulcan hebben ze tenslotte veel meer vluchten in de boeken staan, dus daar gaat ook veel meer aandacht uit naar de lanceerinrichting.
[ Voor 14% gewijzigd door Spooksel op 03-10-2020 12:28 ]
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Elon heeft de reden inmiddels getweet:Osiris schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:02:
Die scrubbed webcasts komen niet op SpaceX' YouTube video-pagina te staan, maar ik kan me herinneren dat je m.b.v. de video-link zelf hem wél terug kon kijken? Heb de link alleen niet en aangezien @Tourniquet niet aangeeft wat de reden van de abort was, wilde ik dat zelf even terugbekijken..
[YouTube: GPS III Space Vehicle 04 Mission]
GevondenAlleen geeft de webcast ook helemaal niet aan waaróm er gescrubd is..
Unexpected pressure rise in the turbomachinery gas generator
— Elon Musk (@elonmusk) 3 oktober 2020
SpaceX is targeting Monday, October 5 at 7:51 a.m. EDT, 11:51 UTC, for its thirteenth Starlink mission, which will launch 60 Starlink satellites to orbit. Falcon 9 will lift off from Launch Complex 39A (LC-39A) at Kennedy Space Center in Florida.
Falcon 9’s first stage previously supported launch of Crew Dragon’s first flight to the International Space Station with NASA astronauts onboard and the ANASIS-II mission. Following stage separation, SpaceX will land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean. One of Falcon 9’s fairing halves supported two previous Starlink launches.
We are standing down from today's Starlink mission due to weather violations on the Range. The team is setting up for a launch opportunity tomorrow at 7:29 a.m. EDT; weather forecast is 70% favorable for liftoff
[ Voor 79% gewijzigd door TripleQ op 05-10-2020 13:40 ]
#scrubtober
We are standing down from today's Starlink mission due to weather violations on the Range. The team is setting up for a launch opportunity tomorrow at 7:29 a.m. EDT; weather forecast is 70% favorable for liftoff
— SpaceX (@SpaceX) 5 oktober 2020
Ik schakelde wat laat in en zag video begint over 23 uur - dus ik dacht al ...
Nou ja morgen weer een kans.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Starlink weather is green.
Misschien dan nu toch de launch
[ Voor 43% gewijzigd door TrekDr0p op 06-10-2020 12:58 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Owja, de 2e ligt er natuurlijk al ivm die andere F9 die klaar staatDaCoTa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:16:
Fraai shot. Kan moeilijk inschatten hoe ver weg dit is. [Afbeelding]
PSN
Je kan de romp van het droneship nog zien. Die verdwijnen vanaf dek vanaf een mijl of 12 (18-20ish km) onder de horizon. Dichterbij dan dat dus, al zit de camera een beetje boven dek niveau, dus zou ietsje verder kunnen zijn.DaCoTa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:16:
Fraai shot. Kan moeilijk inschatten hoe ver weg dit is. [Afbeelding]
member of Los Alcoholicos ban dhmo
Kan het alleen zo 1 2 3 niet terug vinden.

Bron (ook meer artist's impressions daar)
Moet $22M per lancering gaan kosten, tien keer herbruikbaar zijn (eerste trap dan), klaar zijn in 2026 en voor minder dan $ 1 miljard ontwikkeld worden. We geloven natuurlijk allemaal dat dat gaat lukken, toch?
Maar zelfs ALS het ze lukt om er in 2026 te staan met een raket die kan landen zoals de Falcon 9... dan is het wel 11 jaar (ELF JAAR!!!) nadat Falcon 9 het deed. Sorry hoor... maar als je van SpaceX wil gaan winnen dan moet je een wedstrijd aan kunnen en _wiillen_ gaan met wat zij nu aan het ontwikkelen zijn!
Dus dan heb je over 6 jaar een mini Falcon 9... StarShip says 'Out of my way kid... I got places to be!'
Dit is een prima samenvatting van het artikel waar ik naar linkSpooksel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:26:
Roscosmos heeft de afgelopen jaren wel vaker ambitieuze en/of leuke projecten aangekondigd, maar puntje bij paaltje krijgen ze er uiteindelijk 0,0 geld voor waardoor er toch niks gebeurt.
Maar zelfs ALS het ze lukt om er in 2026 te staan met een raket die kan landen zoals de Falcon 9... dan is het wel 11 jaar (ELF JAAR!!!) nadat Falcon 9 het deed. Sorry hoor... maar als je van SpaceX wil gaan winnen dan moet je een wedstrijd aan kunnen en _wiillen_ gaan met wat zij nu aan het ontwikkelen zijn!
Dus dan heb je over 6 jaar een mini Falcon 9... StarShip says 'Out of my way kid... I got places to be!'
ze hebben het erover dat de frost meer ringen heeft dan vorige ofzo..
Haha, klopt. Die had ik nog niet eens gelezen, lol. Eric heeft altijd wel goeie artikelen als het op dit soort dingen aankomtJeroenH schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:34:
[...]
Dit is een prima samenvatting van het artikel waar ik naar link![]()
Starship heeft niets te maken met Falcon, dus wat de Russen nu maken mag dan wel een Falcon kloon zijn, maar dat betekent niet dat Starship een concurrent is daarvan. Totaal verschillende doeleinden.Spooksel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:26:
Bovendien is het logisch dat ze voor een herbruikbaren raket kijken naar de Falcon. Het is een goed ontwerp, dus waarom zou je het wiel opnieuw gaan uitvinden? Eerder riepen ze trouwens dat ze een oud plan weer nieuw leven in hadden geblazen voor een herbruikbare raket (was dat niet op basis van een Proton?). Ze zijn er zeker achter gekomen waarom ze dat voorheen ook al hadden afgeblazen...
Maar een Falkonski is toch een prima startpunt? De Russen hebben hun eigen markt, dus het is maar voor een deel een concurrent. Het is niet dat Amerikaanse klanten in de rij staan om iets door de Russen te laten lanceren. Maar in Azië hebben ze zat klanten en in eigen land zijn er ook genoeg klanten.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Wie zegt dat het een wedstrijd is? Misschien wil Roscosmos gewoon onafhankelijk zijn van de USSpooksel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:26:
Roscosmos heeft de afgelopen jaren wel vaker ambitieuze en/of leuke projecten aangekondigd, maar puntje bij paaltje krijgen ze er uiteindelijk 0,0 geld voor waardoor er toch niks gebeurt.
Als ze onafhankelijk willen blijven kunnen ze dat ook bereiken door gewoon lekker de Soyuz te blijven bouwen voor zichzelf, dat is op zich al niet zo'n dure raket tenslotte. Om onafhankelijk te blijven hebben ze dit ding echt niet nodig hoor, dit is overduidelijk gericht op het binnenhalen van commerciële contracten.XWB schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:55:
[...]
Wie zegt dat het een wedstrijd is? Misschien wil Roscosmos gewoon onafhankelijk zijn van de US
Een extra inkomstenbron, da's toch prima? Ze willen gewoon geen US raket daarvoor gebruiken, wat ik prima kan begrijpen. In die zin dus onafhankelijk van de US/SpaceX.Spooksel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:00:
[...]
dit is overduidelijk gericht op het binnenhalen van commerciële contracten.
Daarbij zijn zij nooit afhankelijk geweest van de US. Ze hebben zat raketten. Buiten SpaceX is er niemand die herbruikbare raketten heeft en toch zijn ze 'concurrent'. Er is markt genoeg voor niet-herbruikbare raketten. De Falcon is niet geschikt voor alle payloads.XWB schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:08:
[...]
Een extra inkomstenbron, da's toch prima? Ze willen gewoon geen US raket daarvoor gebruiken, wat ik prima kan begrijpen. In die zin dus onafhankelijk van de US/SpaceX.
Waarom is het toch dat men denkt dat de ruimtevaart stopt bij SpaceX? Dat zij een leuk truukje beheersen wil niet zeggen dat de rest nu overbodig is geworden.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Zo klinkt het ook inderdaad. Geen idee wat die turbopump hot sections precies voorstellen qua kosten en complexiteit. Misschien is een redesign of kleine aanpassing ook voldoende. Dat zullen ze wel aan het uitzoeken zijn denk ik. Tenzij je al weet dat redesign alleen maar extra geld kost en dat het vervangen van die onderdelen goedkoper en makkelijker is.Osiris schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:48:
"Maybe turbopump hot sections". Dat impliceert dat ze dat nu nog helemaal niet hoeven te refurbishen. Volgens mij krijgen die turbopompen wel zo'n beetje de meest nasty omstandigheden voor de kiezen tijdens de hele vlucht van alle onderdelen, op z'n minst van de motoren. Vraag je je toch af wat ze dan wél moeten refurbishen?
Ik vraag me dit toch wel af hoor. SpaceX lijkt momenteel de enige commerciële provider te zijn in de luxepositie dat ze écht geld binnen kunnen harken. Dat geld gaat allemaal in R&D voor een nieuwe raket die wél geschikt is voor alle payloads. Als Starship straks vliegt en zijn beloftes waarmaakt (wat we eerst nog maar moeten zien natuurlijk, maar stel...), wat blijft er dan voor andere commerciële providers nog over? Ik geef het ze te doen.mphilipp schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:46:
[...]
Daarbij zijn zij nooit afhankelijk geweest van de US. Ze hebben zat raketten. Buiten SpaceX is er niemand die herbruikbare raketten heeft en toch zijn ze 'concurrent'. Er is markt genoeg voor niet-herbruikbare raketten. De Falcon is niet geschikt voor alle payloads.
Waarom is het toch dat men denkt dat de ruimtevaart stopt bij SpaceX? Dat zij een leuk truukje beheersen wil niet zeggen dat de rest nu overbodig is geworden.
Natuurlijk houd je altijd verschillende landen die om politieke redenen hun eigen lanceerplatform onderhouden en daar ook payloads voor binnenhalen. Maar qua commerciële markt lijkt het toch dat SpaceX over een paar jaar de enige serieuze speler zal zijn. Misschien dat Rocketlab nog een niche kan bedienen als ze de kosten flink kunnen drukken met re-use. En wie weet komt BO ooit uit de vaporware-fase. Voor de rest? De tijd zal het leren...
Dat is leuk nieuws idd. Never mind de turbopumps, wat gebeurt er met die COPV's? Hoezo slijten die van gebruik? Of zou dat puur preventief zijn onder het motto #niewieder?mphilipp schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:40:
Kijk, dit is wat concreter mbt het hergebruik van de Falcon boosters. Ik was eigenlijk al benieuwd naar die cijfers en wat hun bevindingen zijn. Want ik neem aan dat ze nog steeds na elke vlucht de boel helemaal inspecteren om zo concrete ervaring op te bouwen over welk onderdeel het nou wel of niet redt.
[Afbeelding]
Is dat zo? Is SpaceX bezig met iets voor alle payloads? Dat lijkt mij sterk, want volgens mij bestaat zoiets niet. Er zijn veel verschillende eisen en wensen: je hebt bv de sterk groeiende markt voor cubesats en ander klein spul. Niet de grootste markt, maar toch; de grote jongens laten het vaak liggen. En zoals Tory Bruno van ULA aangaf, heb je soms ook maatwerk nodig. Sommige payloads passen nu eenmaal niet in een klein doosje, of zijn zwaar. Je kunt wel een paar Falcons aan elkaar strappen, maar dat wil nog niet zeggen dat je grote, zware dingen kunt lanceren.mcDavid schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:07:
[...]
Ik vraag me dit toch wel af hoor. SpaceX lijkt momenteel de enige commerciële provider te zijn in de luxepositie dat ze écht geld binnen kunnen harken. Dat geld gaat allemaal in R&D voor een nieuwe raket die wél geschikt is voor alle payloads.
Nee, ik geloof niet in een silver bullet. Scott Manley of Tim Dodd heeft er ook een keer een video over gemaakt, waarin al die verschillen worden uitgelegd en verschillende platforms worden vergeleken. Sowieso zijn er meerdere partijen nodig om een vorm van concurrentie te houden. Dat is alleen maar gezond.
De Russen hebben sowieso hun eigen markt. Eigen satellieten en die van bevriende naties. Vergeet ook defensie niet. Er is echt meer in de markt dan SpaceX. En dat zal echt wel zo blijven.
Daar ben ik het op zich mee eens, maar als Starship goedkoper is om te lanceren dan Electron... wat zou je dan met Electron kunnen wat met Starship niet kan? Helemaal als er straks een vloot van tig starships klaar staat die je tot een weekje vooruit kunt boeken.mphilipp schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:34:
[...]
Nee, ik geloof niet in een silver bullet. Scott Manley of Tim Dodd heeft er ook een keer een video over gemaakt, waarin al die verschillen worden uitgelegd en verschillende platforms worden vergeleken. Sowieso zijn er meerdere partijen nodig om een vorm van concurrentie te houden. Dat is alleen maar gezond.
Sure, het is geen elegante oplossing, het is gewoon keihard "bruteforcen". Maar ik zie geen alternatief wat concurrerend zou zijn. En spelers waarvan je zou hopen dat ze zoiets ontwikkelen hebben al moeite genoeg hun huidige platform vliegend te houden, laat staan revolutionaire vernieuwingen door te voeren...
Ik zou het jammer vinden als commerciële ruimtevaart eindigt met eenheidsworst van SpaceX, maar het lijkt er wel op.
Die mening deel ik totaal niet. De business is écht groter dan SpaceX.mcDavid schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:44:
[...]
Ik zou het jammer vinden als commerciële ruimtevaart eindigt met eenheidsworst van SpaceX, maar het lijkt er wel op.
Bekijk deze video maar eens:
[ Voor 18% gewijzigd door mphilipp op 07-10-2020 14:59 ]
En met die turbopumps is het volgens mij ook dat ze nogal fuel-rich draaien, veel aanslag op die dingen dus.
Uiteraard roept Musk van alles, maar in the end verwacht ik dat Starship voornamelijk voor Mars gebruikt gaat worden. Aangezien de vergelijking met vliegtuigen zo vaak gemaakt wordt: je gebruikt toch ook geen vliegtuig waar 500 man in kan om 10 mensen van A naar B te brengen. Ik verwacht dan ook niet dat Starship met zijn grote payload capabilities gebruikt gaat worden om een kleine satelliet van een paar ton te lanceren. Zo'n groot ruimteschip zal altijd vaste lanceerkosten hebben, en dan is een herbruikbare Falcon 9 wellicht alsnog goedkoper om te lanceren.mcDavid schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:07:
[...]
Ik vraag me dit toch wel af hoor. SpaceX lijkt momenteel de enige commerciële provider te zijn in de luxepositie dat ze écht geld binnen kunnen harken. Dat geld gaat allemaal in R&D voor een nieuwe raket die wél geschikt is voor alle payloads. Als Starship straks vliegt en zijn beloftes waarmaakt (wat we eerst nog maar moeten zien natuurlijk, maar stel...), wat blijft er dan voor andere commerciële providers nog over? Ik geef het ze te doen.
Je hoeft in principe alleen maar te tanken en lanceren, that is it. Je hebt geen 2e trappen meer nodig die verloren gaan bij iedere lancering, StarShip is tenslotte de 2e trap en die komt (als het allemaal goed en wel gaat
Musk heeft zelf ook gezegd dat het doel is om op den duur Falcon 9 gewoon weer uit te faseren en volledig over te stappen op StarShip voor welke lading en bestemming dan ook!
[ Voor 16% gewijzigd door Spooksel op 07-10-2020 15:01 ]
SpaceX kan de beschikbare ruimte/gewicht altijd nog voor weinig geld vermarkten aan cubesats van universiteiten enz. Als de prijs laag genoeg is weet ik zeker dat er partijen zat zijn die voor een habbekrats hun cubesat gelanceerd willen hebben waarvan de baan en exact tijdstip van lancering niet uitmaakt.Spooksel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:59:
Ik verwacht eigenlijk dat StarShip wel degelijk voor kleinere ladingen naar LEO gebruikt gaat worden, ook al is het geen volle bak! Waarom is simpel, 100% herbruikbaar!
Hier zijn ze inderdaad goed vergelijkbaar, en bij vliegtuigen gebeurd dit juist wel: als je een vlucht met weinig passagiers hebt dan ga je niet speciaal daarvoor een ander vliegtuig inzetten, dan regel je gewoon voor bodemprijzen extra passagiers. Want hoe meer dezelfde toestellen hoe meer kostenvoordeel met aanschaf, onderhoud, kennis en ervaring van piloten en monteurs. En dan is het balen als je een keer niet vol zit met de-volle-mep-betalende passagiers, dus dan compenseer je dat met je prijzen (en in Coronatijd zelfs vracht op lijnvluchten!). Voor Starship zou dat middels ride-share en ruimte-toeristen ook nog een leuke cent kunnen opbrengen.XWB schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:55:
Aangezien de vergelijking met vliegtuigen zo vaak gemaakt wordt: je gebruikt toch ook geen vliegtuig waar 500 man in kan om 10 mensen van A naar B te brengen.
Die video ken ik, maar die gaat over F9/FH en niet over starship. Natuurlijk zijn er een hoop ifs en buts voordat Starship alle beloftes waarmaakt, maar ook met de helft daarvan zie ik weinig nut meer voor andere (huidige generatie) lanceerplatforms.mphilipp schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:45:
[...]
Die mening deel ik totaal niet. De business is écht groter dan SpaceX.
[YouTube: What SpaceX & Falcon 9 Can't Do Better Than Alternatives]
Maar deze video gaat over de falcon 9; Met de starship is 't verhaal wel anders, de Saturn V had de hoogste payload-capability ooit; 140 ton naar LEO; Starship zegt voor de 100+ ton te gaan voor LEO;mphilipp schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:45:
[...]
Die mening deel ik totaal niet. De business is écht groter dan SpaceX.
[YouTube: What SpaceX & Falcon 9 Can't Do Better Than Alternatives]
Daarmee kan dus praktisch alles gelanceerd worden wat nu ook kan; Dat gecombineerd met de lage kosten die ze zelf beweren, zorgt dat op basis van kosten, payload en beschikbaarheid dit eigenlijk altijd de meest logische optie lijkt te worden; Geo-politieke keuzes nagelaten.
Maar ze moeten 't wel eerst waar maken uiteraard
Denk dat een redesign aan (cruciale onderdelen van) de Falcon 9 problemen oplevert met de human rating van NASA. Wellicht dat ze 2 designs naast elkaar kunnen laten vliegen, maar dat lijkt me ook onhandig.mphilipp schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:50:
[...]
Zo klinkt het ook inderdaad. Geen idee wat die turbopump hot sections precies voorstellen qua kosten en complexiteit. Misschien is een redesign of kleine aanpassing ook voldoende. Dat zullen ze wel aan het uitzoeken zijn denk ik. Tenzij je al weet dat redesign alleen maar extra geld kost en dat het vervangen van die onderdelen goedkoper en makkelijker is.
Dat sowieso. Maar moest ie ook niet certified worden voor normale payloads? Ik kan mij zoiets herinneren dat ze moesten stoppen met steeds maar nieuwe onderdelen te plaatsen bij elke vlucht, omdat NASA het ontwerp wil 'bevriezen' om ze zo te certificeren. Voor human rating gelden dan nog strengere eisen, maar ze geven niet zomaar een satelliet aan iedereen die roept dat ie een raket heeft...Osiris schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:12:
[...]
Denk dat een redesign aan (cruciale onderdelen van) de Falcon 9 problemen oplevert met de human rating van NASA.
Ik weet niet of ze Starship daarvoor willen inzetten. Ik dacht dat die meer bedoeld was voor vluchten naar de maan enzo. En voorlopig vliegt ie nog niet. Met Saturn V ga je ook geen gewone satelliet uitzetten. Had natuurlijk te maken met de kosten enzo. Maar laten we wat dat betreft eerst maar eens afwachten wat dat brengt dan. En op welke termijn. Want de Falcon 9 begint volgens mij nu pas de echte belofte waar te maken qua herbruikbaarheid. Dat is geen kritiek, maar gewoon een normale gang van zaken. Voordat je dat hele platform zover hebt dat alles gaat zoals je wilt en je echt aan het herbruiken toekomt gaat er (zo te zien) wat tijd overheen. En dán pas gaan die rekensommetjes iets betekenen. Dat zal met Starship ook wel zo zijn. Falcon Heavy is ook maar 2x gelanceerd, waarvan 1 een demo was en de tweede iets wat ook met een Falcon 9 gelanceerd kon worden.rik86 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:12:
[...]
Maar deze video gaat over de falcon 9; Met de starship is 't verhaal wel anders, de Saturn V had de hoogste payload-capability ooit; 140 ton naar LEO; Starship zegt voor de 100+ ton te gaan voor LEO;
Daarmee kan dus praktisch alles gelanceerd worden wat nu ook kan; Dat gecombineerd met de lage kosten die ze zelf beweren, zorgt dat op basis van kosten, payload en beschikbaarheid dit eigenlijk altijd de meest logische optie lijkt te worden; Geo-politieke keuzes nagelaten.
Maar ze moeten 't wel eerst waar maken uiteraard
En tot het moment dat Starship zover is dat ie alles kan, zijn de concurrenten ook zover moet je maar rekenen. Nogmaals: het houdt niet op bij SpaceX. De markt is groot genoeg. Voorlopig richten zij zich op een lukratief deel van de markt. ULA pakt veel van het maatwerk en een brok defensie. En ULA heeft ook een paar interessante USP's. En zo heeft elke carrier zijn eigen specialisme.
Hoop nog steeds op de starship lijnvlucht Amsterdam naar Tokio in 30 minz.Spooksel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:59:
Ik verwacht eigenlijk dat StarShip wel degelijk voor kleinere ladingen naar LEO gebruikt gaat worden, ook al is het geen volle bak! Waarom is simpel, 100% herbruikbaar!
Je hoeft in principe alleen maar te tanken en lanceren, that is it. Je hebt geen 2e trappen meer nodig die verloren gaan bij iedere lancering, StarShip is tenslotte de 2e trap en die komt (als het allemaal goed en wel gaat) weer gewoon terug voor de volgende lading.
Musk heeft zelf ook gezegd dat het doel is om op den duur Falcon 9 gewoon weer uit te faseren en volledig over te stappen op StarShip voor welke lading en bestemming dan ook!
PSN
Nu zullen ze snel 1 of 3 raptors onder de sn8 gaan bouwen.
Of gaan ze nog een cryo test doen met de nosecone erop voor de headertank?
Zal wel vet zijn als ze deze maand gewoon nog naar 20k springen en weer netjes landen.
Cryo pressure test succeeded, but a small leak opened up near the engine mounts, possibly due to differential shrinking
— Elon Musk (@elonmusk) 7 oktober 2020
Was dus een succes, maar ook niet helemaal.
Dus snel een nieuwe cryotest.
[ Voor 22% gewijzigd door TrekDr0p op 07-10-2020 20:09 ]
Vliegtijd dat is.YakuzA schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:08:
[...]
Hoop nog steeds op de starship lijnvlucht Amsterdam naar Tokio in 30 minz.
Hoelang in en uitchecken?
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Zodra iemand begint te roepen "Intercontinental balistic passenger missile" zal dat inchecken met een uurtje gedaan zijn. Maar die safety check per passagier....KroontjesPen schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:21:
[...]
Vliegtijd dat is.
Mwoahh.. Niet echt prettig voor Musk, maar als rasechte ramptoerist zie ik 'em liever iets harder omlaag komen dan dat 'ie omhoog gingTrekDr0p schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:03:
Zal wel vet zijn als ze deze maand gewoon nog naar 20k springen en weer netjes landen.
Zijn alweer bijna klaar. Maar lek snel gedicht en alweer aan het testen.
Gisteren volgens mij 7 bar gehaald, genoeg voor een vlucht, misschien vandaag 8bar.
Snel ombouwen na de test en vliegen met die graansilo
En vergeet niet de reistijd van/naar het lanceerplatform, enkele tientallen (honderden?) kilometers uit de kust.KroontjesPen schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:21:
[...]
Vliegtijd dat is.
Althans ik denk dat weinig steden zitten te wachten op Sonic Booms om het half uur.
In other news:
Boeing astronaut Chris Ferguson say he has made the "difficult and personal decision ... to step aside as the commander" of Boeing's first Starliner crewed flight test scheduled for next year. pic.twitter.com/i0PwoxTW4H
— Michael Sheetz (@thesheetztweetz) 7 oktober 2020
Boeing heeft een nieuwe commandant voor de demo missie aangesteld. Ben benieuwd wat de precieze beweegredenen zijn van Ferguson. We kunnen natuurlijk speculeren dat'ie niet meer durft
Don't stay up waiting for it...YakuzA schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:08:
[...]
Hoop nog steeds op de starship lijnvlucht Amsterdam naar Tokio in 30 minz.
Hij kon een stoeltje krijgen in een crewdragonmcDavid schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:13:
[...]
In other news:
[Twitter]
Boeing heeft een nieuwe commandant voor de demo missie aangesteld. Ben benieuwd wat de precieze beweegredenen zijn van Ferguson. We kunnen natuurlijk speculeren dat'ie niet meer durftmaar kan me goed voorstellen dat het m gewoon te lang duurt. Ik moet nog maar zien of het überhaupt 2021 wordt dat die missie omhoog gaat.
Nou in 1969 al ging mariner 7 in 128 dagen langs Mars. Maar de Tesla was in Februari 2018 gelancheerd en dus 2.5+ jaar. Waarom duurde het zoveel langer? Was het geen goede Hohmann? Hebben ze bewust anders gemikt? Is de FalconHeavy niet powerful genoeg?
Hij was nooit op weg naar Mars. Dat ze nu een "flyby" (nogal een overstatement als je het mij vraagt, 5 miljoen mile is dik 20x de afstand van hier naar de maan) doen is puur toeval.Semyon schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:38:
SpaceX's Starman and Elon Musk's Tesla just made their 1st Mars flyby
Nou in 1969 al ging mariner 7 in 128 dagen langs Mars. Maar de Tesla was in Februari 2018 gelancheerd en dus 2.5+ jaar. Waarom duurde het zoveel langer? Was het geen goede Hohmann? Hebben ze bewust anders gemikt? Is de FalconHeavy niet powerful genoeg?
Het was nooit de bedoeling om in een goede baan om wat dan ook te komen. Ze hebben die Tesla gewoon min of meer de ruimte in geslingerd en gekeken hoe ver die kwam.Semyon schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:38:
SpaceX's Starman and Elon Musk's Tesla just made their 1st Mars flyby
*beeeeep*
SpaceX's Starship SN8 now has all three Raptors mounted into the aft compartment. We are only a mere few days away from the Static Fire test campaign, as the 15km flight inches closer by each passing day. pic.twitter.com/pGsrQpTuk3
— Austin Barnard🚀 (@austinbarnard45) 12 oktober 2020
Sindsdien al die prototypes, de hops... en ondertussen zitten met met SN5 en SN6 die maar wat ruimte innemen, SN8 die binnenkort wat vuur gaat spugen, SN 9 die rap in elkaar gezet wordt in de midbay en onderdelen tot en met SN14 (I shit you not) zijn al gespot in Boca Chica... like, omg... the speed, the speed!
Speed Wikipedia: AmfetamineSpooksel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 00:10:
Echt zo cool, niet normaal wat een verschil dit is is met die silly Mk1 die Musk een jaar (Yes folks... 1 jaar geleden!!!) presenteerde
Sindsdien al die prototypes, de hops... en ondertussen zitten met met SN5 en SN6 die maar wat ruimte innemen, SN8 die binnenkort wat vuur gaat spugen, SN 9 die rap in elkaar gezet wordt in de midbay en onderdelen tot en met SN14 (I shit you not) zijn al gespot in Boca Chica.. like, omg... the speed, the speed!
Ze lijken er wel op te werken
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
SN9 is ook al ver gevorderd inderdaad:Spooksel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 00:10:
Echt zo cool, niet normaal wat een verschil dit is is met die silly Mk1 die Musk een jaar (Yes folks... 1 jaar geleden!!!) presenteerde
Sindsdien al die prototypes, de hops... en ondertussen zitten met met SN5 en SN6 die maar wat ruimte innemen, SN8 die binnenkort wat vuur gaat spugen, SN 9 die rap in elkaar gezet wordt in de midbay en onderdelen tot en met SN14 (I shit you not) zijn al gespot in Boca Chica... like, omg... the speed, the speed!
https://twitter.com/RGVae...tatus/1315315718821498880
In ieder geval gaat zijn dochter volgend jaar trouwen. Er zijn vast nog wel wat vertragingen te verwachten, en ik kan me voorstellen dat hij het na al deze tijd niet ziet zitten om dat te missen terwijl hij op zijn rug in een testcapsule schakelaartjes ligt om te halen. Er zal vast nog meer aan de hand zijn, maar tenzij hij zelf uit de school klapt (wat ik niet verwacht) gaan we daa niet achter komen.mcDavid schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:13:
Boeing heeft een nieuwe commandant voor de demo missie aangesteld. Ben benieuwd wat de precieze beweegredenen zijn van Ferguson.
Zoals bijna met ieder onderwerp heeft Scott Manley hier ook een aflevering over gemaakt.JeroenH schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:52:
[...]
In ieder geval gaat zijn dochter volgend jaar trouwen. Er zijn vast nog wel wat vertragingen te verwachten, en ik kan me voorstellen dat hij het na al deze tijd niet ziet zitten om dat te missen terwijl hij op zijn rug in een testcapsule schakelaartjes ligt om te halen. Er zal vast nog meer aan de hand zijn, maar tenzij hij zelf uit de school klapt (wat ik niet verwacht) gaan we daa niet achter komen.
YouTube: Boeing Astronaut Christopher Ferguson Leaves Boeing Spacecraft Test ...
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Meer info: https://nextspaceflight.com/launches/details/2408
Ik vraag me af wanneer ze stoppen met die graansilo's en een fatsoenlijke starship bouwen. Ja ik weet het, ik ben verwend geraakt...XWB schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 01:29:
[...]
SN9 is ook al ver gevorderd inderdaad:
[Afbeelding]
https://twitter.com/RGVae...tatus/1315315718821498880
Blue doet weer eens een poging om hun raketje te lanceren. Liftoff @ 15:35 (holds pending)
"lunar landing tech onboard"Spooksel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:16:
[YouTube: New Shepard Mission NS-13 Live Webcast]
Blue doet weer eens een poging om hun raketje te lanceren. Liftoff @ 15:35 (holds pending)
Wat testen ze precies? Hebben zie iets van hun moon lander mee genomen?
/edit: wel weer jammer dat ze hoogte in Km niet laten zien.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 13-10-2020 15:40 ]
PSN
Ondertussen kunnen we er stiekem wel vanuit gaan dat een vlucht met crew hem dit jaar waarschijnlijk ook niet gaat worden, er zijn zelfs nog geen prijzen bekend gemaakt voor zover ik weet ook.
Deze simpele tweet zegt wat mij betreft wel genoeg:
Blue Origin has completed 12 consecutive, successful suborbital flights of the New Shepard launch system over the last five years.
— Eric Berger (@SciGuySpace) 13 oktober 2020
5 jaar... 12 vluchten... like, what?
[ Voor 14% gewijzigd door Spooksel op 13-10-2020 15:56 ]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Beetje flauw niet? Hebben ze nu gewoon dat ding in de capsule gelegd dan?Spooksel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:40:
Een lidar systeem welke de lander moet gaan gebruiken om het terrein in kaart te brengen tijdens de landing zodat ze grote obstakels kunnen vermijden.
Zonder nu als complete SpaceX fanboy over te komen. Ik vind het allemaal wat magertjes van Blue Origin. Toen ze dit ding voor het eerst lieten hoppen waren ze vol trots dat ze als eerste een raket lieten landen. Terwijl een Falcon 9 en dit ding totaal niet te vergelijken zijn. Als ik nu dan weer hoor dat ze naar "space" gaan (vrij discutabel), lunar tech aan boord hebben (...) en ze helemaal uit hun plaat hoor gaan als hij weer op de grond staat ("look at that stability!"). Dan vind ik het een beetje cringy (schijf je dat zo?) allemaal. Ze mogen wel eens rap aan die raket beginnen die ook naar de maan kan, want ze hebben oneindig diepe zakken maar laten nog weinig zien de laatste jaren.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Ook wel bijzonder dat hun BE-4 überhaupt nog moet vliegen. Volgens Wikipedia (ook) issues met de turbopompen.
Intussen is SpaceX ondertussen met graansilo's aan het rondhoppen met werkende raptors dus tja
De thrust to weight ratio is een stuk anders dan bij de spacex landingen inderdaad. Die van BO kan gewoon even rustig hoveren.mcDavid schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:28:
@Maverick ik dacht 2 seconden dat de landing compleet mis ging, voor ik me weer realiseerde dat een paar seconden brandstofverspilling gewoon procedure is.
Net ‘iets’ ander ontwerpje idd
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 13-10-2020 22:42 ]
PSN
Dat gaat nog even duren, volgens Musk komen er veel prototypes alvorens het ontwerp definitief is.th4k1ck3r schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:10:
[...]
Ik vraag me af wanneer ze stoppen met die graansilo's en een fatsoenlijke starship bouwen. Ja ik weet het, ik ben verwend geraakt...
YouTube: NASA Live: Official Stream of NASA TV
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Dat is denk ik een herhaling van afgelopen zondag en volgens mij ook al eerder getoond. Het eindigt met de eerste Falcon heavy launch.Who Am I? schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:24:
Vanavond om 22:30 op Discovery een docu over SpaceX.
Signatures zijn voor boomers.
...and it's gone...Pierre schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:30:
Over een paar minuten de lancering van missie 64 naar het ISS
Zoals gebruikelijk lanceren de Russen wél alles op tijd en zonder scrubs voor zoiets triviaals als het weer. Die old-tech werkt gewoon altijd.
Ik vind dat ook erg jammer. Alsof er niets anders is als SpaceX. Ja, wat zij doen is prachtig en belangrijk, maar er zijn meer soorten payloads dan een Falcon kan verwerken, en de markt is groot genoeg voor meerdere aanbieders.franssie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:20:
Er wordt hier wat lacherig gedaan over Blue Origin en deels is dat wel terecht, maar hoe meer partijen dit soort technologie hebben, hoe eerder we snel kunnen vliegen naar Australië etc. Dat hele kolonisatie gelul buiten de aarde is gewoon om van 'einde der tijden' gekkies geld los te kunnen peuteren om het te verbranden in raketmotoren
Ik denk altijd maar dat de lachers en figuren die de anderen weghonen als 'te laat' en 'niet herbruikbaar' een beetje als de Apple fanboys zijn. Echt serieus neem ik ze niet in ieder geval.
Je merkt ook dat mannen als Tim Dodd en Scott Manley altijd wat moeite doen om duidelijk te maken dat alle ruimtevaartinspanningen de moeite waard zijn en hun eigen bestaansrecht hebben. Maar ja...het is duidelijk dat die Amerikaanse hysterie ook naar de rest van de wereld is overgeslagen. Die Amerikanen hebben nu 1x een tweetal mannetjes naar ISS gestuurd en meteen is het hele Russische programma waardeloos en hopeloos ouderwets. Maar ja, ze zijn zelf natuurlijk jarenlang de underdog geweest en afhankelijk van de Russen, en dat heeft duidelijk pijn gedaan. En volgens goed Amerikaans gebruik moet je dan zo lang en zo hard mogelijk natrappen.
Wat je ook vindt van de Russen, hun spullen werken tenminste altijd. Tegelijkertijd is het erg jammer dat ze door politiek en corruptie een beetje zijn blijven stil staan. Dat wil zeggen: plannen voor allerlei mooie ontwikkelingen waren er al, maar het is nooit verder gekomen als een stuk papier, een mock-up of een prototype. Een nieuwe capsule was al praktisch klaar en herbruikbare raketten zijn ze jaren geleden al mee bezig geweest. Maar zoals zo'n beetje elke raketgeleerde toendertijd dacht, werd het voorheen niet haalbaar/zinvol geacht. Musk heeft nu laten zien dat het wél kan. Ik denk dat het ook pas nu, met nieuwe technieken zoals 3d printen van onderdelen en nieuwe materialen ook echt economisch/technisch haalbaar is geworden.
Musk is echt een pionier en hij heeft veel risico genomen, maar het resultaat is fantastich. Het heeft de hele industrie opgeschud en een nieuwe impuls gegeven. Dat is een prestatie van formaat. In feite net als Tesla. Maar tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat de industrie groter is dan Musk/SpaceX en dat er ruimte genoeg is voor andere platformen, herbruikbaar of niet. Het kost misschien een paar jaar, maar dan hebben de anderen ook een herbruikbaar platform. Uiteraard gaat iedereen dan roepen dat het SpaceX kopieën zijn, ja...en alle raketten zijn kopieën van de V2...
Zou dat er ook iets mee te maken hebben dat baikonur iets minder in het typhoon-gebied ligt misschien?mphilipp schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:35:
[...]
...and it's gone...![]()
Zoals gebruikelijk lanceren de Russen wél alles op tijd en zonder scrubs voor zoiets triviaals als het weer. Die old-tech werkt gewoon altijd.
Edit: over de rest van je rant: Dat soyuz achterhaalde meuk zou zijn typ je zelf, zie ik niet in de quote
[ Voor 36% gewijzigd door mcDavid op 14-10-2020 09:54 ]
https://twitter.com/LeoLabs_Space/status/1316147305125490694
Een baan van 991 km hoogte is best hoog, als dat fout gaat zal het wel even duren voordat het puin terug in de atmosfeer is gevallen. Die Cosmos 2004 satelliet draait er immers ook alweer sinds 1989 zijn rondjes, en het andere object (een stuk raket, misschien een eerste of tweede trap?) ook al meer dan tien jaar ...
-edit-
Kijken hoe lang het duurt voordat Scott Manley hierover een video maakt. Kan nooit lang duren
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 14-10-2020 09:33 ]
Ik denk dat hij daarvoor wacht tot na de gebeurtenis. Een video maken dat er een kans is op blabla is paniekzaaierij en daar doet Scott Manley niet aan mee.JeroenH schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:25:
Kijken hoe lang het duurt voordat Scott Manley hierover een video maakt. Kan nooit lang duren
Steam: Grim
Nou , dat niet alleen. Zij hebben gewoon minder last van de gevolgen van weersomstandigheden. Sowieso is het klimaat daar redelijk voorspelbaar en constant. Het probleem met lanceren vanaf de Cape is dat ze ook rekening moeten houden met het weer op de oceaan in geval van een abort. Als het stomt, kunnen ze een bemande capsule niet oppikken bv en als het te hard landinwaarts waait, kan ie op land terecht komen bv. Ook hebben ze te maken met bewoond gebied etc. Het is eigenlijk een kloteplek om vanaf te lanceren wat dat betreft.mcDavid schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:16:
[...]
Zou dat er ook iets mee te maken hebben dat baikonur iets minder in het typhoon-gebied ligt misschien?
Baikonour ligt van God en iedereen verlaten middenin de steppe. Wij zijn van Astana naar Kyzlorda gevlogen en daarna kan je nog een uur of 5 in een bus zitten om in het stadje Baikonour te komen. Van daaruit is het nog een uur over bijzonder slechte wegen naar de lanceerplaats. Dus wat er ook gebeurt...de kans dat iets op iemands hoofd valt is klein. Ja, een paar honderd km verderop komen de stages soms we eens te dicht bij een dorp terecht, maar dat boeit die Russen niet...
Het was niet rechtstreeks aan jou gericht hoor. Het is meer dat ik een beetje ziek wordt dat geneuzel van de Yankees voornamelijk. Die blijven steeds maar roepen dat die Russen slecht zijn en dat het allemaal niets voorstelt enz, enz. Het zit ze blijkbaar nog steeds dwars dat de Russen ze op zo'n beetje alles hebben verslagen, behalve de maanlanding. En dat de (inderdaad gekopieerde) Buran een beter ontwerp was dan hun Shuttle negeren ze ook maar. Als Korolov niet vroegtijdig was gestorven, had de kans groot geweest dat Leonov inderdaad de eerste man op de maan was geworden. Maar goed...it didn't happen.Edit: over de rest van je rant
Blame it on Mccarthyisme, wat nog steeds een ding is in de VS. Ik vind het een beetje zielig aandoen allemaal. Het is ook typisch Amerikaans om iemand te schoppen als ie al ligt. Ik ben meer van de Japanse houding: respect voor elkaars prestaties, ook al is het een concurrent. Maakt niet uit wie wie 'verslaat'.
Voorlopig zijn we nog mijlenver van het koloniseren van Mars of welke andere planeer of maan dan ook. Dus we hebben elke inspanning op dit terrein nodig om de kennis te vergroten. Alleen zo komt het doel dichterbij. Het hangt echt niet allemaal van één persoon af.
Launch timer:
Geen launch.
/f/image/tkGA9C9Bwe5gEs9bQtL0rHQF.png?f=fotoalbum_large)