• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 16:03

TrekDr0p

QR niet scannen

Wel bijzonder dat de hop test zo snel al kwam, had ik niet verwacht.
Ben benieuwd wanneer de eerste silo met vleugels en nosecone de lucht in gaan.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 14:39
TrekDr0p schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:47:
Wel bijzonder dat de hop test zo snel al kwam, had ik niet verwacht.
Ben benieuwd wanneer de eerste silo met vleugels en nosecone de lucht in gaan.
Morgen of overmorgen SN7.1 opblazen. Volgens Musk willen ze eerst nog verder routine krijgen in dit proces, dus ik verwacht nog enkele vluchten met SN5 en SN6 alvorens SN8 los mag. Hopelijk wel voor het einde van het jaar...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11

Tourniquet

Hiya, fellas!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Jammer dat je nu niet goed kon zien hoe de poten uitklapte en hoe die er nu uitzien. Aangezien de eerste gebroken waren waardoor hij scheef stond

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-01 22:01

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

TrekDr0p schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:28:
[...]

Jammer dat je nu niet goed kon zien hoe de poten uitklapte en hoe die er nu uitzien. Aangezien de eerste gebroken waren waardoor hij scheef stond
Waren ze dan gebroken en hebben ze niet op de bedoelde manier gewerkt als schokabsorbers?
Degene die het eerste de grond raakte werden meer belast dus gingen wat meer naar binnen dan de overige.

De SN6 zal dat waarschijnlijk ook hebben en dus scheef staan.
Perfect rechtstandig landen zal voorlopig zeer moeilijk zijn.
Het echte landingsgestel wordt waarschijnlijk heel anders.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zolang er maar één Raptor onder zit en hij sowieso alleen maar schuin kan landen (aangezien de Raptor "uit het lood" staat), zal 'ie denk ik ook wel schuin blijven staan. Pas zodra er meerdere Raptors onder zitten in een symmetrische configuratie zal 'ie denk ik recht gaan staan.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
TrekDr0p schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:28:
[...]

Huh? Volgens mij had bocachicagal aardig scherpe foto's van de poten en waren die enkel wat verder doorgezakt aan de kant van de motor (wat natuurlijk te verwachten viel)?

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:17
Osiris schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:36:
aangezien de Raptor "uit het lood" staat
Waarom stopped ze die eigenlijk niet onder het zwaartepunt? Maken ze het zichzelf expres moeilijk om het gimballing beter onder de knie te krijgen, of is er een reden dat met één motor dit beter gaat?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-01 10:29
In other news:

er waren al fotos opgedoken van een Raptor met een test versie van die vacuum nozzle op de test stand in McGregor:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0prawyk.jpg

(bron: NasaSpaceFlight.com)

[ Voor 16% gewijzigd door loekf2 op 05-09-2020 11:27 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Osiris
  • Niet online
Semyon schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:17:
[...]

Waarom stopped ze die eigenlijk niet onder het zwaartepunt? Maken ze het zichzelf expres moeilijk om het gimballing beter onder de knie te krijgen, of is er een reden dat met één motor dit beter gaat?
Voor zover ik weet is het simpelweg niet mogelijk om 't onder het zwaartepunt te zetten vanwege de bouw van StarShip. Zie voor mooie plaatjes bijv. https://www.teslarati.com...first-raptor-static-fire/

En aangezien ze de motoren maar tot een bepaald niveau kunnen terugthrottelen, vliegen ze nog maar met één Raptor: meer Raptors monteren en hij kan alleen maar omhoog met de huidige test-voertuigen die een beperkte massa hebben.
ZeRoC00L schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:00:
[...]

De starlink lancering is afgelopen zondag niet doorgegaan, vandaag een herkansing.
Staat nu op de planning om 14:46

https://www.spacex.com/launches/
En sinds tijden weer eens daadwerkelijk de release van de satellieten gezien. Meestal zijn nét die ene paar seconden foetsie for some reason..

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 05-09-2020 12:02 ]

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 17:37
Semyon schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:17:
[...]

Omdat ze anders speciaal alleen voor deze prototypes een thrustpuck moeten ontwikkelen met een gecentreerde motor. Laat dat nu juist een van de moeilijkste onderdelen zijn😊
Op de manier waarop ze nu testen testen ze ook gelijk het scenario dat er maar 1 motor gebruikt kan worden en krijgen ze de thrust vectoring beter onder controle.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05

mphilipp

Romanes eunt domus

JeroenH schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:54:
Haha ja, het wordt zo gewoon, bizar. Ik weet nog dat ik voor de eerste paar landingen stiekem de conferentieruimte met de grote monitor boekte omdat het zo bijzonder was. Nu kijk ik het met een schuin oog op mijn telefoon, met de instelling "dat zal wel weer goed gaan".
Pas maar op, dat dacht ik ook toen ze 28 januari 1986 op het journaal een item begonnen met "..Space Shuttle Challenger is zojuist op Kennedy Space Center...". Ik maakt het al af "...met succes gelanceerd...blablabla". Niet interessant meer, ik bleef gewoon de afwas doen. Totdat je dan hoort dat ie geëxplodeerd is :X

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
KroontjesPen schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:18:
[...]

Ja, de uiteindelijke versie van het landingsgestel zal het mogelijk maken om Starschip op oneffen terrein te laten landen.

Wat voor Mars of de maan wel zo handig is :p

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 06-09-2020 00:58 ]

March of the Eagles

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:37

thijsco19

KTM 990 SMT

coelho schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:52:
[...]

Morgen of overmorgen SN7.1 opblazen.
Volgens mij gaan ze vandaag SN7.1 naar de test stand verplaatsen en mogelijk al onder druk brengen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:22
Heeft er hier iemand al meer info over dat Chineze onbemande ruimtevliegtuig, dat ergens in de woestijn geland moet zijn, of gaat landen. Het schijnt een soort X37b te zijn, maar er is geen plaatje of verdere info te vinden.

Twee dagen geleden is dat ding met een raket omhoog gegaan, daarna onbreekt elk spoor van dit geheime ding.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
mavaros schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:50:
Heeft er hier iemand al meer info over dat Chineze onbemande ruimtevliegtuig, dat ergens in de woestijn geland moet zijn, of gaat landen. Het schijnt een soort X37b te zijn, maar er is geen plaatje of verdere info te vinden.

Twee dagen geleden is dat ding met een raket omhoog gegaan, daarna onbreekt elk spoor van dit geheime ding.
Ik denk omdat dat ding geheim is :+

• coelho
mavaros schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:50:

https://sattrackcam.blogs...eusable-experimental.html

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:10
KroontjesPen schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:18:
[...]

Dat is al gezegd door Musk:

• mavaros
Dank voor het meedenken, maar ik heb deze site al in mijn geheime missie mapje staan, en Dr. Langbroek duikt bij dit soort geheime missies altijd op in mijn twitterlijn.

De baan van dat ding ken ik wel, maar ik wil weten wat het geheime ding nu precies is. Veel verder dan een deltavormig vliegapparaat kom ik niet en met een vage foto die ergens door een of andere Chinees is genomen kom ik ook niet veel verder. (Een vage foto waar dit mogelijke ruimtetuig ergens schuin op een vrachtwagen ligt. Het had ook een BUK-raketsysteem kunnen zijn.)

Zelfs bij geheime missies van de X37b kan je nog meer data zelf ontdekken. Die test met de ionenmotor was supergeheim, maar alle figuren die zich met dat geheime spul bezighouden, begonnen massaal die ionenmotortest door te twitteren. Uitendelijk gaf de toen nog luchtmacht toe, dat ze met een nieuw soort motor aan het testen waren.

Als je die website goed leest, dan lijkt het me een beetje op een soort verplasdingetje te zijn. De lancering bracht dit Chineze ding vrijwel naast de X37b. Ik vraag me serieus af, hoe ze daar in Amerika bij hebben lopen kijken. Vliegt ineens een soort kopie naast je, terwijl je supergeheim bezig bent.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:23

franssie

Save the albatross

@mavaros In Noordwijk staat er dacht ook een testversie van zo een onbemand ding ergens in een grote gang, kan je aanraken als je de tour boekt. China is wat minder transparant en dat is hun recht.

Zo heel veel is er ook weer niet bekend van de US versie. Het gaat uiteindelijk om welke scheepslading erin zit en wat dat doet lijkt me.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:32

Garyu

WW

franssie schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:53:
@mavaros In Noordwijk staat er dacht ook een testversie van zo een onbemand ding ergens in een grote gang, kan je aanraken als je de tour boekt. China is wat minder transparant en dat is hun recht.

Zo heel veel is er ook weer niet bekend van de US versie. Het gaat uiteindelijk om welke scheepslading erin zit en wat dat doet lijkt me.
Is dat niet de IXV van de ESA? Ben al tijden niet meer in Noordwijk geweest maar dat is een reentry vehicle waarmee ze aan het experimenteren waren/zijn?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• franssie

franssie

Save the albatross

Garyu schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:38:
[...]

Is dat niet de IXV van de ESA? Ben al tijden niet meer in Noordwijk geweest maar dat is een reentry vehicle waarmee ze aan het experimenteren waren/zijn?
Volgens mij wel, maar ik kan het niet nakijken want geen foto's en zo ;)

Waren of zijn weet ik niets van verder, maar het zijn wel dat soort vliegende sigarendozen waar je in de ruimte leuke dingen mee kan doen (niet die in Noordwijk, dat was een ding om inderdaad de landging te testen, met name chutes en drijvers dacht ik te herinneren).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• coelho
mavaros schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:22:
[...]

Dank voor het meedenken, maar ik heb deze site al in mijn geheime missie mapje staan, en Dr. Langbroek duikt bij dit soort geheime missies altijd op in mijn twitterlijn.

De baan van dat ding ken ik wel, maar ik wil weten wat het geheime ding nu precies is. Veel verder dan een deltavormig vliegapparaat kom ik niet en met een vage foto die ergens door een of andere Chinees is genomen kom ik ook niet veel verder. (Een vage foto waar dit mogelijke ruimtetuig ergens schuin op een vrachtwagen ligt. Het had ook een BUK-raketsysteem kunnen zijn.)

Zelfs bij geheime missies van de X37b kan je nog meer data zelf ontdekken. Die test met de ionenmotor was supergeheim, maar alle figuren die zich met dat geheime spul bezighouden, begonnen massaal die ionenmotortest door te twitteren. Uitendelijk gaf de toen nog luchtmacht toe, dat ze met een nieuw soort motor aan het testen waren.

Als je die website goed leest, dan lijkt het me een beetje op een soort verplasdingetje te zijn. De lancering bracht dit Chineze ding vrijwel naast de X37b. Ik vraag me serieus af, hoe ze daar in Amerika bij hebben lopen kijken. Vliegt ineens een soort kopie naast je, terwijl je supergeheim bezig bent.
Ik wist uiteraard niet dat je al zo goed ingelezen was in de materie en dacht dat het meer een algemene vraag was. Vandaar dat ik de bron deelde die ikzelf tegengekomen was. Inderdaad, als er ergens iets 'vreemds' gebeurt dan is Dr. Langbroek een van de eersten waar je informatie kunt vinden, via Twitter of zijn blog.

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Vandaag misschien SN7.1 explosie
SN11 is ook al in de maak.

SN5 & SN6 beide al een hop gemaakt
SN7.1 staat klaar voor druk test
SN8 fully stacked, wacht nog op nosecone en vleugels.
SN9, SN10, SN11 in de maak

SN8 binnen een maand gestacked, denk als high bay volledig klaar is hij daarheen word verhuisd om zijn nosecone op te laten zetten terwijl ze meteen beginnen met Super heavy bouwen.

Word echt mooi straks een super heavy die zo licht mogelijk de lucht in gaat met maar 2 raptors

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

TrekDr0p schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:36:
Vandaag misschien SN7.1 explosie
SN11 is ook al in de maak.

SN5 & SN6 beide al een hop gemaakt
SN7.1 staat klaar voor druk test
SN8 fully stacked, wacht nog op nosecone en vleugels.
SN9, SN10, SN11 in de maak

SN8 binnen een maand gestacked, denk als high bay volledig klaar is hij daarheen word verhuisd om zijn nosecone op te laten zetten terwijl ze meteen beginnen met Super heavy bouwen.

Word echt mooi straks een super heavy die zo licht mogelijk de lucht in gaat met maar 2 raptors
Het zou ook kunnen dat één van de nieuwe SN's eigenlijk al een SH is. Deze forward dome voor SN10 bijvoorbeeld heeft vier ringen, in plaats van drie zoals tot nu toe gebruikelijk was bij de Starships:

Afbeeldingslocatie: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=51332.0;attach=1970406;image

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
Gisteren was er een raketlancering van Astra. Astra is een bedrijf van een paar jaar oud dat met kleine raketjes kleine satellieten naar LEO wil brengen. Dit is wat ze over zichzelf zeggen.
Our goal is simple: to reshape how the space industry works by redefining how mankind uses space – starting with how we get there. By offering more accessible and more frequent launches, Astra is poised to enable a wave of innovation in low Earth orbit, profound new ideas and technologies that will improve life on our planet through greater connectivity and more regular observation.

[...]

Rather than return man to the moon or aspire to reach Mars, our vision is to make rocket launches to low Earth orbit so frequent, routine and automated, that they’re almost – dare we say it – boring. No need for the usual launch fanfare and great expense if we’re shipping satellites to space every day. We provide a launch you can plan your business around

The rocket itself sets us apart. Astra is building small rockets designed for mass production and for reliable performance. You don’t need the equivalent of a Ferrari to carry a small payload to orbit, so we’re not building one. Rather than rely on costly 3D printing or labor intensive composites, we make the rocket as inexpensively and as streamlined as possible, using lightweight aluminum. And we make it ourselves, combining elements of rocket and automotive manufacturing along with principles of software design to create a novel, economical, and rapidly innovating service.
Ze hebben al twee raketten gelanceerd (Rocket 1.0 en 2.0) en nu willen ze in een baan om de aarde komen. Omdat ze inschatten dat ze daar 3 pogingen voor nodig hebben, hebben ze 3 raketten gemaakt (Rocket 3.1, 3.2 en 3.3) gisteren was de lancering van 3.1.
De raket kwam van de grond af, maar daarna ging er wat mis.
As we’ve always said, we expect it to take three flights to make it to orbit. Tonight, we saw a beautiful launch! Preliminary data review indicates the rocket performed very well. Early in the flight, our guidance system appears to have introduced some slight oscillation into the flight, causing the vehicle to drift from its planned trajectory leading to a commanded shutdown of the engines by the flight safety system. We didn’t meet all of our objectives, but we did gain valuable experience, plus even more valuable flight data. This launch sets us well on our way to reaching orbit within two additional flights, so we’re happy with the result.
Ars Technica had eerder dit jaar een uitgebreid artikel over dit bedrijf, met onder andere foto's van al hun raketten en de prijs die ze voor een lancering willen vragen.
Almost every decision Astra makes comes down to cost, with the goal of offering customers the lowest price per kilogram to orbit. The smallsat launch industry leader, Rocket Lab, offers a capacity of about 225 kg to low-Earth orbit for $7.5 million. Astra is currently offering rides to space with about half that capacity for $2.5 million per launch. Eventually, however, Kemp wants to drive costs down to $1 million per launch. Such a price would put Astra's dedicated-mission offering on par with the cost of rideshare missions aboard the Falcon 9 rocket.
Dit is een filmpje van hoe 3.1 verticaal wordt gezet, met wat mensen er naast, zodat je goed kan zien hoe groot de raket is. Je kan op hun site al een lancering reserveren als je 2,5 miljoen in je zak voelt branden.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Altijd zeer mooi en gaaf om te zien dat er naast de grote jongens ook een aantal van deze kleine bedrijven actief zijn.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:23

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Artikel op HLN: https://www.hln.be/wetens...-moeten-vliegen~a96c763e/

Elon: SN8 Starship with flaps & nosecone should be done in about a week. Then static fire, checkouts, static fire, fly to 60,000 ft & back. Twitter source: https://twitter.com/elonmusk/status/1304836575075819520

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-01 10:29
Weet niet of het hier hoort, maar astronomen claimen phosphine te hebben geregistreerd op Venus:

YouTube: RAS Press Briefing

Phosphine is meestal organisch van oorsprong, maar volgens Wikipedia is het ook op Jupiter te vinden (?) - blijkt dat de hoeveelheiden hoger zijn dan via chemische processen, als ik de persco mag geloven. Dus speculatie is dat er bv. bacterieen rondzweven in de atmosfeer van Venus.

[ Voor 22% gewijzigd door loekf2 op 14-09-2020 17:38 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Who Am I?
loekf2 schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:10:
Weet niet of het hier hoort, maar astronomen claimen phosphine te hebben geregistreerd op Venus:

Phosphine is meestal organisch van oorsprong, maar volgens Wikipedia is het ook op Jupiter te vinden (?) - blijkt dat de hoeveelheiden hoger zijn dan via chemische processen, als ik de persco mag geloven. Dus speculatie is dat er bv. bacterieen rondzweven in de atmosfeer van Venus.
Dat zou echt een belangrijke ontdekking zijn! Het oppervlak van Venus is naar menselijk begrip van leven volstrekt ongeschikt voor leven vanwege de druk en de temperatuur. Hoger in de atmosfeer zou dat natuurlijk een stuk beter mogelijk moeten kunnen zijn. Heel erg interessant!!!

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• franssie

franssie

Save the albatross

loekf2 schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:10:

Ik denk dat je hier ook wel kan x- posten Astronomie - Studie van de sterren en planeten

Doet me een beetje denken aan het leven dat er is rond onderzee vulkanen, ook niet echt ideale omstandigheden voor leven. Ik zie een nieuwe missie aankomen.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:25

Felyrion

goodgoan!

Ik zie dat de (eerste?) SN7.1 tests succesvol lijken te zijn geweest. Hij is nog heel, dus wellicht nog een vervolg.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35
Ja, de eerste tests waren simpele tank tests op de productiering, daarna hebben ze hem op die nieuwe test stand gehesen waar ook de thrust ram op gemonteerd zit. Volgens mij gaan ze hem op die stand testen onder vluchtcondities en daarna is de verwachting dat ze hem terug op die productiering zetten en net zo lang laten gaan tot ie POP zegt.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Spooksel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:00:
Ja, de eerste tests waren simpele tank tests op de productiering, daarna hebben ze hem op die nieuwe test stand gehesen waar ook de thrust ram op gemonteerd zit. Volgens mij gaan ze hem op die stand testen onder vluchtcondities en daarna is de verwachting dat ze hem terug op die productiering zetten en net zo lang laten gaan tot ie POP zegt.
Ja, ik meen dat die tests op de stand met de thrust ram vandaag uitgevoerd zijn. (je kunt het staartje van de test nog net zien als je 12u terug gaat in de stream)
Geen idee of ze nog meer tests in de planning hebben voor ze hem tot het uiterste drijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Felyrion op 15-09-2020 22:47 ]

• mavaros
Hallo,

Even een opvolgend bericht van eerder, over geheim Chinees ruimtespul.

Dat geheime vliegtuig heeft een sattelliet losgelaten. Het is dus niet geland, maar vliegt nog altijd rond, min lading.

Voor de preciese details verwijs ik naar Dr. Broek. Ik ben maar een leek.

Ondertussen zijn er foto's van de X-37b vrijgekomen, die voor het eerst een blik op de open laaddeuren laat zien. Er zitten nog wat opgevouwen zonnepanelen in de weg, maar het geeft wel een idee, wat je in het laadruim kwijt kunt. Het is echt een mini Space Shuttle, maar dan top of the bill.

Dat brengt me terug tot de Chinezen. Er is werkelijkwaar geen plaatje of chinees statement te vinden over hun variant van de X37b.

Dus hulde aan amateurs die de ruimte afscannen.

X37b:

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:09

Pierre

Van nature lui!

Als er nog aspirant astronauten hier zijn https://nos.nl/artikel/23...-ruimtereis-naar-iss.html

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Inhakend op de Netflix docu serie over de Challenger, heeft Scott 'Fly Safe' Manley weer een hele goede video geproduceerd over de SRB's van de Shuttle. Hij weet altijd weer dingen te vinden die je nog niet wist. Erg interessant:

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Net even zitten kijken. Zeer interessant.

Verbaasd hoeveel techniek er nog in zo een booster kan zitten. :D

Inderdaad knap dat hij al die informatie heeft en er zo een video van kan maken.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

thijsco19 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:01:
Net even zitten kijken. Zeer interessant.

Verbaasd hoeveel techniek er nog in zo een booster kan zitten. :D

Inderdaad knap dat hij al die informatie heeft en er zo een video van kan maken.
Ja, een vriend van me had het er afgelopen weekend over dat Scott had rondgevraagd naar bronnen over de SRB's. Gelukkig kun je in deze tijd werkelijk alles vinden. Vooral van NASA, want dat is een overheidsinstantie, dus alle info is publiek en 'ergens' te vinden. Ik heb zelfs ooit een operations manual van de Shuttle zitten bekijken. Heel interessant (not eigenlijk).

En Scott is gewoon erg goed. Volgens mij doet hij nog alles uit het hoofd ook. Het ziet er niet uit alsof ie het ergens van opleest ofzo. Maar hij is natuurkundige meen ik. Van studie dan, hij schijnt iets in de ICT te doen. Briljante vent en hij maakt super interessante video's. Scott, Curious Droid en Tim Dodd zijn mijn favoriete space youtubers. CD heeft niet altijd iets over space, maar wel over wetenschap en techniek. Dat is de man met de overhemden.

• Who Am I?
mphilipp schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:20:
[...]

Ja, een vriend van me had het er afgelopen weekend over dat Scott had rondgevraagd naar bronnen over de SRB's. Gelukkig kun je in deze tijd werkelijk alles vinden. Vooral van NASA, want dat is een overheidsinstantie, dus alle info is publiek en 'ergens' te vinden. Ik heb zelfs ooit een operations manual van de Shuttle zitten bekijken. Heel interessant (not eigenlijk).

En Scott is gewoon erg goed. Volgens mij doet hij nog alles uit het hoofd ook. Het ziet er niet uit alsof ie het ergens van opleest ofzo. Maar hij is natuurkundige meen ik. Van studie dan, hij schijnt iets in de ICT te doen. Briljante vent en hij maakt super interessante video's. Scott, Curious Droid en Tim Dodd zijn mijn favoriete space youtubers. CD heeft niet altijd iets over space, maar wel over wetenschap en techniek. Dat is de man met de overhemden.
Ik volg exact de zelfde drie YouTubers. EA maakt minder video's tegenwoordig, maar wat hij maakt is echt bizar uitgebreid! En hij heeft op de een of andere manier een erg kort lijntje met Elon Musk weten te krijgen en dat levert vaak erg interessante informatie op! CD is ook erg goed altijd, al is de spam over brilliant.org of NordVPN soms een beetje irritant.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Who Am I? schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:42:
[...]
CD is ook erg goed altijd, al is de spam over brilliant.org of NordVPN soms een beetje irritant.
Tsjaa...zo kunnen ze blijven doen wat ze doen. Ik merk dat Scott tegenwoordig (de laatste 3 filmpjes geloof ik) ook reklame maakt voor een programma op Fox. Hun videos bevatten gelukkig geen YT reklame (hoewel ik die toch niet zie, want Premium), dus is dit de manier om een centje te verdienen. Dat gun ik ze wel, want het is bijzonder nuttige info en op een leuke manier gebracht.

• JvS
  • Laatst online: 22:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik neem aan dat die mannen meedelen in het yt premium geld? Ik vind het ook alledrie leuke kerels en gun ze zeker hun inkomen.

[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 22-09-2020 22:56 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:04
mphilipp schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:20:
[...]

En Scott is gewoon erg goed. Volgens mij doet hij nog alles uit het hoofd ook. Het ziet er niet uit alsof ie het ergens van opleest ofzo.
Je ziet hem tijdens het oplezen van lange riedels aan feitjes dat hij naar links gaat met zijn ogen (rechts voor ons thuis). Dus er zit weldegelijk een spiekbriefje ergens. Hij heeft wel een filmpje over reaction wheels en waarom die zo snel kapot gingen op een bepaalde generatie satellieten. Daar loopt hij door een park en dan gaat het helemaal uit het hoofd. Wel gaaf om te zien...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JvS schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:55:
Ik neem aan dat die mannen meedelen in het yt premium geld? Ik vind het ook alledrie leuke kerels en gun ze zeker hun inkomen.
Geen idee hoe dat werkt. Vaak verdienen ze meer aan de extra dingen die ze buiten YT om doen, zoals merchandise, Patreon enzo. Krijg je van YT niet alleen maar geld als ze reclame mogen tonen? Dus als je je video monetized?
Maar goed...we dwalen af...

[edit]
Van die 129 Rupees die ik per maand betaal aan Youtube Premium zullen ze ook niet echt rijk worden :+

[ Voor 10% gewijzigd door mphilipp op 23-09-2020 08:43 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Vandaag weer eens gekeken hoe het in Boca Chica gaat :)
SN8 heeft zijn eerst wings(flaps) aangemeten gekregen. Gaat dus snel nu allemaal.

Ze zijn nu SN.7.1 aan het testen, die gaat waarschijnlijk straks boom zeggen.

High Bay Bijna klaar, gaat ook niet lang meer duren.
En eerste stacks van de super heavy booster zijn al gezien :)

live verslag van pressure test

Tom Cruise naar de ruimte met Crew Dragon in oktober 2021.
https://www.nme.com/news/...or-his-next-movie-2758685

[ Voor 29% gewijzigd door TrekDr0p op 23-09-2020 11:07 ]

• Spooksel
7.1 destruction soon!

• Spooksel
POP!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Hah, nice, ik dacht even dat er al een lek was eerder. Lastig te zien. Maar dit was wel duidelijk :+

• Spooksel

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Ben je al bijna 3 uur aan het kijken, moet je even wat voor werk doen 10minuten mis je de pop live :+

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XN_Qd1VO2YUGNJOp7mtIrQgLOQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/WedkCmVsn7sdIBXRNFUnCSlx.gif?f=user_large

• Spooksel
Ok, die pin ik even :D Vet!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Blue Origin vandaag weer een test vlucht.

[YouTube: LIVE | Blue Origin New Shepard - NS-13 Rocket Launch & Landing]

Is 1:40 uur uitgesteld ivm wolken.

Zal BO eindelijk wat gaan laten zien in de snelle toekomst?
Of zal de Starship eerder in LEO zitten :+

Bijft wel een vliegende dildo als je het mij vraagt :) :+

[ Voor 9% gewijzigd door TrekDr0p op 24-09-2020 17:29 ]

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

TrekDr0p schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:27:
Blue Origin vandaag weer een test vlucht.

[YouTube: LIVE | Blue Origin New Shepard - NS-13 Rocket Launch & Landing]

Is 1:40 uur uitgesteld ivm wolken.

Zal BO eindelijk wat gaan laten zien in de snelle toekomst?
Of zal de Starship eerder in LEO zitten :+

Tja... Dan klik je op het filmpje en zie je een raket vliegen _/-\o_ . Dan zie je de post eronder dat de launch gescrubbed is...
Filmpje is dus een beetje flauw. Overal staat live, maar dat is het dus niet! |:(

Hier dus maar een linkje voor de stream van Blue Origin zelf:

En nog een mooi artikel op NASASpaceFlight:
https://www.nasaspaceflig...landing-system-test-nasa/

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

TrekDr0p schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:27:
Dan is de Britse Lipstick Rocket beter denk ik:

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-01 15:06
Paling1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:58:

Tja... Dan klik je op het filmpje en zie je een raket vliegen _/-\o_ . Dan zie je de post eronder dat de launch gescrubbed is...
Filmpje is dus een beetje flauw. Overal staat live, maar dat is het dus niet! |:(
Tja dat had je ook nadat SpaceX de Tesla de ruimte in schoot. Toen had je nog weken/maanden later op Youtube 'livestreams' van Starman terwijl dat altijd een loop was van de eerste paar uur toen er nog wel verbinding was.

/post

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Succesvolle Raptor Vacuum test:

Wat een geweld!!

[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 25-09-2020 09:34 ]

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

SN8 (mét de 'Elonerons') wordt nu verplaatst naar het lanceergedeelte, kijk hier live mee:
YouTube: Sentinel Cam - Starship Live At SpaceX Boca Chica Launch Facility

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW7XYs8HB-SBy9XGgMFoTBNmKu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hu93ieHe0gDH210HvXfOQ8ra.png?f=user_large

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Had dit eigenlijk nog niet verwacht, dacht dat ze nog een keer SN5/6 naar boven gingen hoppen.

Beestachtig, hopelijk snel een SF test en dan volgende maand de big jump omhoog.

Er komen echt mooie tijden aan, hopelijk gaan ze Super Heavy Booster ook snel stacken, dan wordt het helemaal een grote glimmende bende :+

• mcDavid
Ben nog wel benieuwd hoe ze die elonerons precies gaan bedienen zonder dat de tin-can compleet indeukt. Lijkt me dat daar wel wat verstijvers nodig zijn aan de binnenkant.
En het verbaast me ergens ook dat ze een test gaan doen mét elonerons maar zonder nosecone? Wat is daar het praktisch nut van?

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

mcDavid schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:11:
Ben nog wel benieuwd hoe ze die elonerons precies gaan bedienen zonder dat de tin-can compleet indeukt. Lijkt me dat daar wel wat verstijvers nodig zijn aan de binnenkant.
En het verbaast me ergens ook dat ze een test gaan doen mét elonerons maar zonder nosecone? Wat is daar het praktisch nut van?
Ik gok dat ze eerst een cryo- of pressuretest doen en wellicht een static fire van de main tanks en dat ze daarna de nosecone erop zetten voor nog een static fire (in de nosecone zit ook een headertank die ze nog moeten testen). Mocht er iets mis gaan dan wordt de nosecone tenminste niet vernietigd.

[ Voor 11% gewijzigd door Tourniquet op 26-09-2020 19:32 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:11:
Denk je niet dat de engineers van SpaceX aan dat soort dingen hebben gedacht? Ik snap dat je vragen hebt, maar om, terwijl je de vraag stelt, het nut van iets in twijfel te trekken vind ik bijzonder. Ik ben geen rocket scientist of engineer, dus ik ga zeker niet betwijfelen wat het nut is van een vinnetje hier of daar. Er zal best wel een doel zijn, denk ik zo. Ze doen niets voor de grap of voor de sier. Dat iedereen zit mee te kijken is leuk, maar niemand buiten de muren van SpaceX weet precies wat er waarom gebeurt. Wij kunnen er hooguit naar raden. Maar dat er een plan achter zit, lijkt mij wel duidelijk.

• mcDavid
Tourniquet schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:20:
[...]

Ik gok dat ze eerst een cryo- of pressuretest doen en wellicht een static fire van de main tanks en dat ze daarna de nosecone erop zetten voor nog een static fire (in de nosecone zit ook een headertank die ze nog moeten testen). Mocht er iets mis gaan dan wordt de nosecone tenminste niet vernietigd.
Ik dacht dat ze inmiddels meer dan genoeg nosecones hadden. Ze staan eerder in de weg dan dat ze er zuinig op moeten zijn.

@mphilipp ik twijfel niet aan de rationaliteit hoor, vraag me enkel af wat de beredenering is of wat ze er van willen leren. Maar jij hebt dus ook geen idee.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mcDavid schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:41:
[...]

Ik dacht dat ze inmiddels meer dan genoeg nosecones hadden. Ze staan eerder in de weg dan dat ze er zuinig op moeten zijn.

@mphilipp ik twijfel niet aan de rationaliteit hoor, vraag me enkel af wat de beredenering is of wat ze er van willen leren. Maar jij hebt dus ook geen idee.
En waarom zouden ze die op de launch locatie er niet op kunnen takelen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

YakuzA schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:15:
[...]

En waarom zouden ze die op de launch locatie er niet op kunnen takelen?
Ze moeten hem ook nog vastlassen, misschien fijner in een bay ipv openlucht.
Maar we gaan het zien :)

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ook wel interessant, ze zijn dus van de hydraulische flaps afgestapt en naar direct aangestuurd door een motor.

En gezien onderstaande tweet gaan ze inderdaad volgende week een nosecone en frontflaps plaatsen

En als we dan toch aan het twitteren zijn, de eerste vlucht zou naar 15km moeten gaan

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
TrekDr0p schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:50:
[...]

Ik gok dat ze eerst een druktest gaan uitvoeren. In geval van failure gaat de neuskegel dan niet verloren.

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tourniquet schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:29:
SN8 (mét de 'Elonerons') wordt nu verplaatst naar het lanceergedeelte, kijk hier live mee:
YouTube: Sentinel Cam - Starship Live At SpaceX Boca Chica Launch Facility

[Afbeelding]
Nogal een verschil met de originele flaps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35hER8ucoVC2gP0jSc_RJPdo8h0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OS34kI4SmVLtz36lMwiEeO9r.png?f=user_large

March of the Eagles

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

XWB schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:57:
[...]

Nogal een verschil met de originele flaps.

[Afbeelding]
Deze is het nog beter op te zien

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ei279UbUYAAHzlj.jpg

Gaat wel wat zijn denk ik. Als hij geheel compleet is straks.
Ik vond sn5/6 al redelijk groot, moet je nagaan als die nosexone er nog boven op komt.

Sweet, mooie tijd om in te leven.

@XWB dus jij denk dat ze hem er op dan launch stand gaan oplassen? Of denk je dat ze hem na de eerste tests terug rijden en dan in mid/high bay gaan stacken en aflassen?

8bar dus voor sn7.1
En 9 bar onderin?

[ Voor 17% gewijzigd door TrekDr0p op 27-09-2020 18:44 ]

• Who Am I?
TrekDr0p schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:50:
[...]

Hoeft niet perse in een bay denk ik. De druk in de neuskegel zal in dit geval niet hoger dan omgevingsdruk zijn. Zelfs in productie hoeft de neuskegel maar tot 1 bar gebracht te worden met passagiers. Veel minder stress voor de lasnaden dus. Uiteraard zal in productie alles in een gecontroleerde omgeving gedaan worden, maar voor nu is dat niet nodig.

• Osiris
  • Niet online
TrekDr0p schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:04:
[...]

8bar dus voor sn7.1
En 9 bar onderin?
Als je 't vergelijkt met water: per 10 meter onder water = 1 bar aan druk erbij. Nu is de dichtheid van vloeibaar stikstof natuurlijk wel anders (0,808 g·cm-3 @ 195,79 °C vergeleken met water: 0,997 g·cm-3 @ 25 °C), maar 't principe is hetzelfde: met genoeg hoogte komt er onderaan een bar extra aan druk bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 27-09-2020 19:53 ]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:01
Of 8 bar overdruk, dus 9 in totaal?

• Osiris
  • Niet online
Denk 't niet. Hij heeft 't specifiek over 8 bij de "ullage" (de ruimte boven de vloeistof in de tank) en 9 door de "head".

Dat de druk onderaan meer is dan bovenaan is letter geen rocket science maar regular science :+

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 27-09-2020 21:35 ]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:01
Ja, maar hij zegt we differential, dat lijkt mij verschil ?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

rik86 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:31:
Of 8 bar overdruk, dus 9 in totaal?
BarA BarG, bloedirritant |:(. Ik ben kamp BarA. Ik neem aan SpaceX ook. @Osiris legt het goed uit. Het is gewoon de vloeistofkolom die ook duwt, dat levert ook 1 bar op.

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 27-09-2020 21:43 ]

• Osiris
  • Niet online
rik86 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:36:
Ja, maar hij zegt we differential, dat lijkt mij verschil ?
Maakt dat 't anders dan? 8 bar verschil bovenin en 9 bar verschil onderin? Dus 9 bar absoluut bovenin en 10 bar absoluut onderin?
JvS schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:42:
[...]

BarA BarG, bloedirritant |:(. Ik ben kamp BarA.
Als duiker werk ik met barg's :$

[ Voor 25% gewijzigd door Osiris op 27-09-2020 21:44 ]

• Artwido
  • Laatst online: 19:59
Vraagje van een leek: Hoewel het behoorlijk bewolkt is, zie ik duidelijk een licht in de lucht.
Op ongeveer 75 graden Oost. Tijdstip 22.00 uur
Kan dit de spacestation zijn? Of welke planeet is dit?
Was zelfs vast te leggen met mijn telefoon :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owA0kQYSYHVuAvDYPM79wFz-3iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPfYcNyfO2ezDAyXHbW29biZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
Artwido schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:07:
Vraagje van een leek: Hoewel het behoorlijk bewolkt is, zie ik duidelijk een licht in de lucht.
Op ongeveer 75 graden Oost. Tijdstip 22.00 uur
Kan dit de spacestation zijn? Of welke planeet is dit?
Was zelfs vast te leggen met mijn telefoon :
[Afbeelding]
Dat kun vaak mooi hier zien, duidelijk aangegeven en met Streetview beelden. Aanrader.

• Artwido
Herax10NL schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:08:
[...]

Dat kun vaak mooi hier zien, duidelijk aangegeven en met Streetview beelden. Aanrader.
Ja dat moet hem dan zijn.
Het is mars

Tnx voor de tip.

[ Voor 7% gewijzigd door Artwido op 27-09-2020 22:55 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het ISS scheurt met een minuut of 3 ofzo over de hele hemel heen, die is niet te missen, als-ie licht vangt :).

Jupiter en Mars zijn enorm goed te zien, Venus ook, maar beetje rond zonsopgang/ondergang en met een beetje je best doen, kan je Mercurius en Saturnus ook wel zien (mijn nooit bewust gelukt).

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Artwido schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:12:
[...]

Ja dat moet hem dan zijn.
Het is mars

Tnx voor de tip.
Wil je het ISS echt een keertje goed zien dan kan ik je de app "ISS Detector" voor op je telefoon aanraden.
Die kan je zo instellen dat je 5 min voordat hij overkomt een notificatie krijgt en je weet gelijk in welke richting je moet kijken en op ongeveer welke hoogte. Op een heldere nacht met een goed verlichte overkomst is het soms zelfs mogelijk om de H vorm te zien. Dat ding gaat loeihard en soms kan je hem al zien vanaf zuid Engeland tot ie weer verdwijnt ergens in de buurt van Oekraïne.
(Ben verwend met een dakterras op 4 hoog met vrij zicht van WZW tot O)

• Artwido
@PalingDrone
Ik heb deze nu geïnstalleerd :
https://play.google.com/s...com.runar.issdetector.pro
Bedoel jij deze ook?

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
Ik was in juli in de Ardennen en kon daaar heel goed Mars en Jupiter zien, maar dat wist ik pas nadat ik SkyMaps en http://hemel.waarnemen.com/vannacht/ had geraadpleegd.

Toevallig zag ik ook die nacht een lampje van west naar oost over de hemel gaan, dit bleek toen inderdaad om het ISS te gaan :)

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Jup, al gebruik ik de non-pro versie ;)

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:48
Ik gebruik overigens zelf Star Walk 2, erg mooie app die ook waarschuwingen geeft op moment dat bvb Mars en Jupiter goed zichtbaar zijn...of als er weer een Starlink lancering is geweest.

Het ISS en de Starlink satellieten staan er dus ook in. Alleen niet met, zoals andere apps doen, hoe laat wat langskomt.

Wel staan er heel veel satellieten ingeplot, evenals andere fenomenen die langs kunnen komen.

https://wren.co/join/Devian

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

https://www.spacex.com/launches/
Gaat live om 16:20

Gaat over 18min live

Dacht dat deze launch voor morgen stond.
Zal wel een slecht weekend gehad hebben :+

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:51
Link van SpaceX zelf:

[EDIT]
Launch scrubbed, weather violation

[ Voor 18% gewijzigd door LongBowNL op 28-09-2020 16:22 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wel veel wolken, benieuwd of ie de lucht in gaat.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:51
YakuzA schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:20:
[...]

Niet dus. Weather violation.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
YakuzA schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:20:
[...]

Nope

• Spooksel
Wel leuk dat ze tot de laatste 40 seconden nog zo enthousiast en hoopvol waren :P

• Spooksel
Omg, ze zijn begonnen met het betonstorten van die enorme pilaren van de SuperHeavy lanceerinrichting...

Check hoe debiel klein die cementwagen ineens is naast die buizen :D Dat gaat wel wat ritjes kosten, haha.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EjAsGMuXgAkMdbN?format=jpg&name=large

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Die 'belly-flop' move lijkt me enorme dwarskrachten op de romp brengen. Lijkt me dat ie dan in elkaar knapt als een twijgje, want die rompdelen lijken me vooral voor lengte-krachten gemaakt te zijn....

Daar zullen de engineers ongetwijfeld beter over nagedacht hebben dan een random persoon op internet (wel met een aerospace diploma), maar ik moest daar iig meteen aan denken.

Ben erg benieuwd.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Vergeet ook niet dat het tank gedeelte onder druk staat, zal ook wel een hoop schelen.
Verder ben je zeker niet de enigste die kritisch is. Ik heb ook zo mijn twijfels.
Maarja, Elon zelf is al hoger geschoold dan mijzelf dus heb geen reden om te twijfelen dat hij wel weet wat ie doet :9 .

• Who Am I?
thijsco19 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:31:
Vergeet ook niet dat het tank gedeelte onder druk staat, zal ook wel een hoop schelen.
Verder ben je zeker niet de enigste die kritisch is. Ik heb ook zo mijn twijfels.
Maarja, Elon zelf is al hoger geschoold dan mijzelf dus hen geen reden om te twijfelen dat hij wel weet wat ie doet :9 .
Probeer eens een volle colafles dubbel te vouwen (dop er op laten!!!). Dat lukt niet. Met een lege colafles (dop er af) gaat dit een stuk gemakkelijker😉

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

thijsco19 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:31:
Maarja, Elon zelf is al hoger geschoold dan mijzelf dus heb geen reden om te twijfelen dat hij wel weet wat ie doet :9 .
Ze kunnen toch al die zaken simuleren op een computer? Misschien is er een versteviging binnenin aangebracht.

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03-2025
Toen Boeing de eerste testvlucht maakte stonden er ook bossen mensen te kijken naast de startbaan in Seattle, want zo'n ding kan toch nooit vliegen!

Qua stress in het frame is het allemaal nog tot daaraantoe, dat is tegenwoordig inderdaad prima te simuleren met FEM software. Maar de controls... Wat zijn je gains, hoe snel kun je je flaps laten bewegen, hoe snel is je gimbaling en hoe hard moeten de motoren op en neer... Fascinerend. Het is geen lineaire beweging, het is een compleet nieuwe maneuvre.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ybastiaans schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:04:
Qua stress in het frame is het allemaal nog tot daaraantoe, dat is tegenwoordig inderdaad prima te simuleren met FEM software. Maar de controls... Wat zijn je gains, hoe snel kun je je flaps laten bewegen, hoe snel is je gimbaling en hoe hard moeten de motoren op en neer... Fascinerend. Het is geen lineaire beweging, het is een compleet nieuwe maneuvre.
Bel gewoon Scott Manley en maak een KSP simulatie :+

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 22:10
Pagina: 1 ... 113 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.