• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:02:
[...]

Haha nee :P
[YouTube: ULA Innovation: SMART Reusability]

Reusing engine block results in significant cost benefits over booster reuse :') :')
Die brandstof ook in dat filmpje, alsof de helft van de booster nodig is voor de terugkeer/landing.....

Als ik het goed heb gebeurt stage separation op ongeveer 2,5 minuten. Daarna een entry burn (maar 3 van de 9 merlin engines) van 20/30 seconden. En daarna een landing burn van 10 seconden ofzo ?
Spooksel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:44:
Klopt. 1e trappen met soot, fairings met burn marks... het enige wat nog hagelwit blijft is die nieuwe 2e trap iedere keer :P
2nd stage is een stuk lastiger ivm de snelheid die deze heeft. Zal een stuk meer 'heat-protection' nodig hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door ZeRoC00L op 19-08-2020 16:44 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:53
Elon heeft onlangs (vannacht :P) ook nog wat gezegd over het die break even situatie!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Spooksel Die tweede tweet, daarvan weet ik niet hoe ik die moet lezen. Het laadvermogen daalt met max dan 50% dus kan het na twee en zeker drie lanceringen uit. Maar 'wat' is 'het'?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

franssie schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:06:
@Spooksel Die tweede tweet, daarvan weet ik niet hoe ik die moet lezen. Het laadvermogen daalt met max dan 50% dus kan het na twee en zeker drie lanceringen uit. Maar 'wat' is 'het'?
De economicus van re-usability.

Je verliest (minder dan) 40% van de payload capaciteit tov 1 nieuwe, maar re-use met refurb kost maar 10% van de kosten om een nieuwe raket te bouwen.

Met een re-use zit je met de 2e vlucht dus weer op 60% capaciteit, tegen slechts 10% van de kosten van de 1e vlucht.
Hierdoor zit je met de 1e re-use al boven de ratio van 1 (120/110) terwijl je met continu nieuw bouwen nooit boven de ratio van 1 uit komt.
(Door hogere kosten van de initiële booster als je die wil hergebruiken zal het sommetje wel iets afwijken, bij 2e re-use zou je al op 180/120 zitten, dus dan ben je vrij zeker goedkoper uit)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:01
Ik vermoed dat t niet helemaal waar is wat Elon Musk tweet, ontwikkelkosten zullen vast wat hoger zijn en bijkomende lanceerkosten/ landingskosten zullen ook wel wat hoger zijn; maar dan is t bij 3/4 lanceringen t geval, dat halen ze ook probleemloos inmiddels

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 22:10
Of je nu 1 gedeelte recupereert of een volledige booster, ik vermoed dat de kosten hiervan vrijwel gelijk zijn in verband met ontwikkeling / landingsvoorzieningen.
De ontwikkeling van een F9 die kan landen duurde 10 jaar. De S.M.A.R.T. recuperatie van ULA gaat er pas eventueel vanaf 2025 komen (als alles meezit) en is 4 jaar geleden aangekondigd. Dus daar doen ze ook belachelijk lang over

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

rik86 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:23:
Ik vermoed dat t niet helemaal waar is wat Elon Musk tweet, ontwikkelkosten zullen vast wat hoger zijn en bijkomende lanceerkosten/ landingskosten zullen ook wel wat hoger zijn; maar dan is t bij 3/4 lanceringen t geval, dat halen ze ook probleemloos inmiddels
Daarom snapte ik die die procent ook niet gelijk (wat Elon ermee bedoelde) - als je tot 40% minder lading mee kan nemen, blijft je brandstof per kilo raket gelijk. Dus dan zijn je brandstofkosten per kilo lading tot 40% hoger.
Maar nu heb ik totaal geen idee wat de brandstofkosten uitmaken van de totale directe bouw/lanceerkosten (bouw/#lanceringen zonder R&D).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
franssie schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Daarom snapte ik die die procent ook niet gelijk (wat Elon ermee bedoelde) - als je tot 40% minder lading mee kan nemen, blijft je brandstof per kilo raket gelijk. Dus dan zijn je brandstofkosten per kilo lading tot 40% hoger.
Maar nu heb ik totaal geen idee wat de brandstofkosten uitmaken van de totale directe bouw/lanceerkosten (bouw/#lanceringen zonder R&D).
De brandstofkosten zijn tienduizenden dollars. De kosten voor de raket tientallen miljoenen.

Vergelijk het met je auto. Waarbij de ene bij 1 streepje op de brandstofmeter naar een tankstation rijdt en de tank vol gooit. En de ander rijdt door tot zijn auto stilvalt. En dan een nieuwe koopt

TheS4ndm4n#1919

• bottom line
RocketKoen schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:07:
[...]

De brandstofkosten zijn tienduizenden dollars. De kosten voor de raket tientallen miljoenen.

Vergelijk het met je auto. Waarbij de ene bij 1 streepje op de brandstofmeter naar een tankstation rijdt en de tank vol gooit. En de ander rijdt door tot zijn auto stilvalt. En dan een nieuwe koopt
Zeker een goede vergelijking een auto.
Een auto kan ook tot 200km per uur en kan misschien zelfs 1000kg aan gewicht meenemen.
Maar niemand gebruikt beide mogelijkheden ten volle, is echt helemaal nooit nodig. Dus een raket gebruiken op 60% van zijn kunnen, waarmee je toch perfect kan zorgen dat je er geraakt, is de ideale usecase.

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Op het einde zal de herbruikbaarheid wel winstgevend zijn. Of dat zou het toch moeten. Het is nu éénmaal een commercieel bedrijf.

Steam: Grim

• Spooksel
Joh, zelfs al zou ooit in de toekomst blijken dat het kostentechnisch voor de Falcon 9 helemaal niet zo rooskleurig bleek te zijn als gehoopt. Boeiend. Dan zou je mogelijk nog kunnen stellen dat alle kennis en ervaring die ze ermee opgedaan hebben echt super handig is om mee te nemen naar het SuperHeavy traject.

Het blijft nou eenmaal een dingetje met Falcon 9 dat die 2e trap maar niet herbruikbaar gemaakt kan worden, maar bij SuperHeavy/Starship over een jaar of wat zou dat niet meer aan de orde moeten zijn. Als dat eenmaal werkt dan hebben ze een lanceersysteem in handen wat 100% herbruikbaar is! Zelfs al zou na iedere vlucht de refurbkosten oplopen tot 90% van een nieuwe SH/SS dan nog is het winst! Maar als die kosten bij F9 al <10% zijn, lijkt me stug dat het voor SH/SS veel meer gaat worden.

Het is dat bijv overheden zoals die van de VS toch wel meerdere lanceersystemen (redundancy) beschikbaar willen hebben en daarvoor willen betalen ook om ze in de lucht te houden. Of een Europa dat ook graag onafhankelijk wil zijn/blijven (Ariane 5/6, Vega), Rusland, China, etc. Dus al die raketten blijven toch wel bestaan.

Maar je zou eigenlijk wel kunnen stellen dat ALS SH/SS straks eenmaal werkt en je lancering kost je nagenoeg alleen maar de refurbkosten + een x% en de brandstof. Dan is het gewoon game over voor de competitie :P

• Webgnome
  • Laatst online: 19:46
waarom is de tweede trap eigenlijk niet herbruikbaar?

Strava | AP | IP | AW

• Spooksel
Omdat die met 28000km/u buiten de dampkring vliegt meestal. Als je dat terug wil halen dan moet je dus door die dampkring heen dan dat kan maar op 1 manier, met een hitteschild.

Dat hitteschild betekent enorm veel extra gewicht, gewicht waarvoor je ook weer brandstof mee moet nemen om het naar boven te krijgen. Dan is er nog verdere recovery hardware, ook weer gewicht en dus weer brandstof.

Uiteindelijk is de som gewoon dat je dusdanig veel extra gewicht mee naar boven moet nemen voor het terughalen van die 2e trap dat je nagenoeg al je marge voor nuttige lading verliest.

Wat dat betreft is Starship meer met een SpaceShuttle te vergelijken (even heeeeeeeeel kort door de bocht genomen overigens), met als cruciale verschil dat de booster onder Starship in feite dus die grote oranje externe brandstoftank + 2 solids van de shuttle vervangt en herbruikbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door Spooksel op 20-08-2020 11:21 ]

• Webgnome
  • Laatst online: 19:46
@Spooksel thanks voor de uitleg. Ik had al zo'n idee dat het iets met het hitteschild te maken had en aanverwante artikelen. Het kan dus niet zo zijn dat iets naar beneden gaat op een lagere snelheid waardoor een hitteschild niet / minder nodig is.

Strava | AP | IP | AW

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:04
Webgnome schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:35:
@Spooksel thanks voor de uitleg. Ik had al zo'n idee dat het iets met het hitteschild te maken had en aanverwante artikelen. Het kan dus niet zo zijn dat iets naar beneden gaat op een lagere snelheid waardoor een hitteschild niet / minder nodig is.
Dat kan zeker. Alleen kost dat weer dusdanig veel extra brandstof (want er moet dan natuurlijk een significant deel van die 28.000km/h af) dat het ook niet uit kan.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Spooksel
Nee eigenlijk niet, je merkt het zelfs al met de 1e trap van de Falcon 9. Die gaat meestal 'slechts' tussen de 6000 en 8000 km/u op het moment dat hij aan de weg terug naar beneden gaat. En dan nog is er een ontbranding nodig om eerst te remmen (= brandstof = gewicht) voordat het ding de dampkring raakt. En ook dan nog zie je soms de stuurvinnen echt roodgloeiend van de hitte staan :P

Maar het komt er dus op neer, ja ze zouden in principe tot 0 af kunnen remmen met de 2e trap, maar dat kost je gewoon GIGANTISCH veel brandstof, wat je dus niet mee kan nemen wat het weegt teveel en het past niet.

• Spooksel
Bekijk bijvoorbeeld dit plaatje van een Cargo Dragon welke vanaf het ISS (28000km/u) terug gaat door de dampkring heen, best crispy ondanks het knetterdikke hitteschild wat ie heeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/c2/bc/24/c2bc24e88156af2cf757145fe47a7927.jpg

Dan kun je je wel voorstellen wat er met een flinterdun aluminium brandstoftankje met een motor (zonder hitteschild) gebeurt als die met dezelfde snelheid naar beneden komt.

Ong dit dus :P
Afbeeldingslocatie: https://www.nasa.gov/centers/dryden/images/content/280208main_Jules_Verne_640_516-387.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Spooksel op 20-08-2020 11:50 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:04
Spooksel schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:41:
Nee eigenlijk niet, je merkt het zelfs al met de 1e trap van de Falcon 9. Die gaat meestal 'slechts' tussen de 6000 en 8000 km/u op het moment dat hij aan de weg terug naar beneden gaat. En dan nog is er een ontbranding nodig om eerst te remmen (= brandstof = gewicht) voordat het ding de dampkring raakt. En ook dan nog zie je soms de stuurvinnen echt roodgloeiend van de hitte staan :P

Maar het komt er dus op neer, ja ze zouden in principe tot 0 af kunnen remmen met de 2e trap, maar dat kost je gewoon GIGANTISCH veel brandstof, wat je dus niet mee kan nemen wat het weegt teveel en het past niet.
Volgens mij zijn we het helemaal niet oneens hoor. Ik zeg alleen dat't in principe prima mogelijk is. Dat het in de praktijk niet haalbaar is om de second stage rendabel te recoveren bestrijd ik ook niet. Je moet meer brandstof meenemen, wat weer meer gewicht is (zowel qua brandstof als qua second stage zelf), waardoor je weer meer brandstof nodig hebt en uiteindelijk kan het allemaal wel maar is het duurder dan't ding gewoon laten opfikken :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Spooksel
Ja klopt, helemaal met je eens wat dat betreft hoor :)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Spooksel schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:19:
Omdat die met 28000km/u buiten de dampkring vliegt meestal. Als je dat terug wil halen dan moet je dus door die dampkring heen dan dat kan maar op 1 manier, met een hitteschild.

Dat hitteschild betekent enorm veel extra gewicht, gewicht waarvoor je ook weer brandstof mee moet nemen om het naar boven te krijgen. Dan is er nog verdere recovery hardware, ook weer gewicht en dus weer brandstof.

Uiteindelijk is de som gewoon dat je dusdanig veel extra gewicht mee naar boven moet nemen voor het terughalen van die 2e trap dat je nagenoeg al je marge voor nuttige lading verliest.
AFAIK had SpaceX gekeken naar een variant zonder hitteschild door de tweede trap voldoende af te remmen alvorens het de dampkring in te sturen. Maar er moet dan zoveel brandstof mee om de snelheid terug te brengen van 28.000 naar 6.000 km/h dat het gewoon niet rendabel is.

March of the Eagles

• Spooksel
SpaceX heeft wel een oude concept video waarin 2e trap recovery zit :)

Wat je hier in feite ziet gebeuren is dat ze na het afleveren van de lading dus eerst afremmen (2e trap draait om en ontsteekt motor => extra brandstof + gewicht), daarna draait hij weer om en gaat 'head first' de dampkring door (hitteschild => extra gewicht) om vervolgens weer om te draaien en uiteindelijk weer een ontsteking te doen ( extra brandstof + gewicht) en daarna op z'n pootjes te landen (extra gewicht).

Dat is dus inderdaad gewoon gecancelled omdat er dus teveel extra gewicht bij komt kijken en dus weer extra brandstof en dus weer extra gewicht enz enz :P

[ Voor 3% gewijzigd door Spooksel op 20-08-2020 12:23 ]

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03-2025
Volgens mij is het zo dat de entry burn van een Falcon 9 maar secundair is om daadwerkelijk snelheid kwijt te raken. Met de motor(en) aan vliegt de booster door zijn eigen uitlaatgaswolk heen en dat is beter dan in direct contact komen met de atmosfeer bij die snelheid. Ze maken zeg maar een soort boeggolf waar de schokgolven van de atmosfeer op afketsen. Die schokgolven gaan gepaard met ioniserende gassen die vergeleken worden met snijbranders. Als die de body van de raket raken zouden ze significante schade aanrichten en die schokgolven druk je van je af met die uitlaatgaswolk.

• Spooksel
Sinds ULA (Vulcan )en SpaceX (F9/FH) recentelijk de USSF/DOD lanceringen voor de periode 2022-2027 hebben gewonnen vallen er elders wat bijltjes....

OmegA is/was een raket onder ontwikkeling door Northrop Grumman waarmee ze poogden een deel van dat enorme overheidscontract dus binnen te halen. Maar nu dat dus niet doorgaat is het blijkbaar einde oefening voor het hele concept. Er waren volgens mij wel al wat commerciële contracten gewonnen voor lanceringen, maar daar zullen vast wel clausules in gezeten hebben die het ontbinden mogelijk maken indien deze funding niet binnen zou komen. Ow well... another old-space-rocket-bites-the-dust.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

In other news: Op Baikonour is een nieuwe ISS module gearriveerd, de Nauka. Die is maar 13 jaar onderweg geweest :+
check dit

Ergens in april gaat ie met een Proton-M de lucht in. Er staat ook een nieuwe dockingport module klaar, de Prichal, met 6 poorten. Dus het kan nog gezellig worden daarboven.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 16:03

TrekDr0p

QR niet scannen

Tijd voor Static Fire :)
Hopelijk gaat het deze keer wat sneller dan bij SN5 :)
TEMP. CLOSURE DATE
TIME OF CLOSURE
CURRENT BEACH STATUS
Primary Date August 23, 2020 8:00 a.m. – 8:00 p.m. Closure Scheduled
Backup Date August 24, 2020 8:00 a.m. – 8:00 p.m. Closure Scheduled
Backup Date August 25, 2020 8:00 a.m. – 8:00 p.m. Closure Scheduled

[ Voor 12% gewijzigd door TrekDr0p op 21-08-2020 10:38 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

SF is goed gegaan.
Volgende week een hop? Of is dat te snel?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:44:
In other news: Op Baikonour is een nieuwe ISS module gearriveerd, de Nauka. Die is maar 13 jaar onderweg geweest :+
check dit

Ergens in april gaat ie met een Proton-M de lucht in. Er staat ook een nieuwe dockingport module klaar, de Prichal, met 6 poorten. Dus het kan nog gezellig worden daarboven.
En dat voor een station wat over 4 jaar afgedankt wordt? :P

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Osiris schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:57:
[...]
En dat voor een station wat over 4 jaar afgedankt wordt? :P
Dat is nog allerminst zeker. Het kan nog voor andere doeleinden gebruikt worden. Ze gaan 'm dan niet meteen de-orbiten ofzo.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 02:52
TrekDr0p schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:00:
SF is goed gegaan.
De static fire van SN5 was op 30 juli en de hop op 5 augustus. Dus waarschijnlijk duurt het nu ook niet al te lang voordat SN6 gaat proberen te hoppen.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:48

thijsco19

KTM 990 SMT

TrekDr0p schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:00:
SF is goed gegaan.
Is de SF toch nog doorgegaan? Had wel paar keer zitten kijken maar leek toen nog op een scrub.

Vanmiddag dus maar effe terug kijken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Vihaio schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

De static fire van SN5 was op 30 juli en de hop op 5 augustus. Dus waarschijnlijk duurt het nu ook niet al te lang voordat SN6 gaat proberen te hoppen.
Wow had echt het idee met al die aborts dat het langer duurde :+

https://www.cameroncounty.us/spacex/

28 augustus is er weer een road closure, dus denk dat ze dan weer een hop gaan proberen.

@thijsco19
Volgens mij 2 aborts geweest en uiteindelijk de 3de keer ging hij door.
Mooie vuurwolk jonguh

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-01 13:06

Sebazzz

3dp

Men gaat volgend jaar een lanceerbasis voor raketten bouwen:

Die raketten kunnen we dan, als het weer goed is, vanuit Nederland zien, of niet? :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25
TrekDr0p schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Wow had echt het idee met al die aborts dat het langer duurde :+

https://www.cameroncounty.us/spacex/

28 augustus is er weer een road closure, dus denk dat ze dan weer een hop gaan proberen.

@thijsco19
Volgens mij 2 aborts geweest en uiteindelijk de 3de keer ging hij door.
Mooie vuurwolk jonguh
Hoeft niet perse een abort te zijn kan ook gewoon zijn dat ze wat testen uitvoeren voor de daadwerkelijke SF juist vanwege voorgaande fouten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

MewBie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Hoeft niet perse een abort te zijn kan ook gewoon zijn dat ze wat testen uitvoeren voor de daadwerkelijke SF juist vanwege voorgaande fouten.
True, laat ik het dan anders zeggen.
Na 2 waarschijnlijke aborts door de verschillende livestreamers medegedeeld :+

Zal wat zijn als SpaceX straks zelf wat op touw gaat zetten met een livestream of wat realtime updates.

Maar wat denken jullir gaat SN5 hierna weer een Hop maken of zullen ze SN6 snel controleren en weer opnieuw omhoog hijsen?
Want SN8 of 7.1 zijn nog lang niet gereed voor gebruik.

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01
Sebazzz schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:00:
Men gaat volgend jaar een lanceerbasis voor raketten bouwen:
[YouTube: Can The New Scottish Rocket Companies Make It To Space?]

Die raketten kunnen we dan, als het weer goed is, vanuit Nederland zien, of niet? :)
Ben benieuwd. Grote kans dat ze te zien ja, als de lanceerbasis gebouwd wordt en online gaat.

• Spooksel
Hmm, gezien de lanceringen richting het noorden lijkt het me sterk dat je veel gaat merken/zien van die raketten eigenlijk. Eer dat de raket hoog genoeg boven de horizon uit komt zal het al niets meer zijn dan een nietszeggend stipje ergens bizar ver weg.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
thijsco19 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:01:
[...]

Is de SF toch nog doorgegaan? Had wel paar keer zitten kijken maar leek toen nog op een scrub.

Vanmiddag dus maar effe terug kijken.
https://www.nasaspaceflig...starship-sn6-raptor-sn29/

March of the Eagles

• Spooksel
Lol, die Delta IVH heeft dr geen zin in zeg...

Ow the irony, ik weet nog hoe jaren geleden ULA wel eens wat steekjes gaf naar SpaceX en dat ze zoveel van die last minute aborts en tech problemen hadden.

Gelukkig kunnen ze er zelf ook wat van :P

• Osiris
  • Niet online
En hier ook de video zelf voor degene die net als ik het schurftirritant vonden dat @Spooksel een boel "prikkelende" tekst plaatst zonder dat je enig idee hebt waar het in godesnaam over gaat:

[YouTube: Aug. 29 Live Broadcast: Delta IV Heavy NROL-44]

Vind de ULA-manier van countdown ook erg irritant trouwens. T-minus and holding? Kunnen ze niet gewoon net als SpaceX een continue countdown maken?

• Spooksel
Sorry :P

Die bijzondere manier van hun countdowns zijn idd wel apart ja, helemaal die 4min and counting hold. Dat kan gewoon gerust ergens tussen een paar minuten en uren duren volgens mij, tel dan gewoon niet ofzo :X

[ Voor 92% gewijzigd door Spooksel op 29-08-2020 11:24 ]

• Osiris
  • Niet online
Heeft ULA dan nooit een instantaneous launch "window"? :?

• Spooksel
Jawel, maar stel dat hun window op 12:00 is, dan kan het volgens de klok om 11:24 al rustig lijken of er nog 5 minuten te gaan zijn.

Vervolgens gaan ze dan om 11:25 in een 'planned hold' op T-4min en gaat de klok om 11:56 verder voor de laatste 4min van de countdown.

In die hold doen ze dan last minute troubleshooting en validaties enzo.

• Osiris
  • Niet online
Da's ja toch van de pot gerukt? Als je een instantaneous launch window van 12:00 hebt, dan kun je toch om 11:24 ook terugtellen vanaf T-minus 36? Wat is het nut van die hold dan?

Ik snap dat als je launch window niet instantaneous is, je tijdens de hold-periode lekker rustig aan kunt doen ofzo :+ Maar bij instantaneous is dat compleet nutteloos..

• ZeRoC00L
  • Niet online
Mogelijk een drukke dag voor Spacex.
Er staan 2 lanceringen gepland:

Starlink lancering om 16:12
https://www.spacex.com/launches/

en Saocom 1b om 01:18 (maandag, in US is het dan nog zondag)
https://www.spacex.com/launches/#saocom1b_update

En mogelijk een starship 150m hop met SN6.

Volg je bankbiljetten

• summetje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 00:40
En voor wie nog wat langer op wil blijven of vroeg wil opstaan is er nog Rocket lab die weer een Electron klaar hebben staan.

https://www.rocketlabusa.com/missions/next-mission/

Mission Name: I Can't Believe It's Not Optical
Een 4 uur launch window van 5:05 tot 9:05

• Tourniquet
  • Laatst online: 18:01

Tourniquet

Hiya, fellas!

Starlink gaat al niet door iig:

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:37
Maar SN6 begint te ventileren. Dus ik pak mijn biertje erbij en ga klaar zitten.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

SN6 wordt nu getankt voor een 150m hop. Ben benieuwd of het deze keer bij de eerste poging doorgaat.

YouTube: LIVE! 24/7 4K SpaceX Boca Chica Launch Facility
YouTube: LIVE: SpaceX Hops Starship SN6 to 150 Meters

• Osiris
  • Niet online
Depressurising.. Kan nog gerecycled worden, maar daar ga ik niet (actief) op wachten :P

edit:
En SpaceX-autootjes er naar toe.

[ Voor 20% gewijzigd door Osiris op 30-08-2020 20:38 ]

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:13

World Citizen

FreeReef.nl

Ze zijn hem nu weer flink aan het opladen. Wellicht toch eens een keer niet om 02:00 :D

YouTube: LIVE! 24/7 4K SpaceX Boca Chica Launch Facility

FreeReef.nl

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Sirene heeft geklonken, in principe nu binnen 10 minuten de hop! :D

edit: hmm, weer een abort waarschijnlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Tourniquet op 30-08-2020 22:13 ]

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Kom op!

Edit: beetje trippy gif... dus verwijderd.

[ Voor 84% gewijzigd door World Citizen op 30-08-2020 22:23 ]

FreeReef.nl

• Osiris
  • Niet online
NSF had 't over een abort. Je zag inderdaad in de center-line twee pluimpjes condensatie, wat aangeeft dat ze aan het venten/depressurizen zijn.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb best wel een paar wijntjes op maar op die tweede YT link wordt ik echt misselijk van hoe dat ding staat te trillen

• Osiris
  • Niet online
Ik begreep dat die camera van LabPadre op een flinke paal staat... Dus ja, dat wiebelt wel 't e.e.a., vooral als het dermate hard waait om de hop uit te stellen :+

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Volgens de warmtecamera is alles nog gewoon hetzelfde.

Meestal gooien ze er meteen de brandstoffen uit.

YouTube: Predator Cam SpaceX Boca Chica Launch Facility

FreeReef.nl

• Osiris
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:43:
Volgens de warmtecamera is alles nog gewoon hetzelfde.

Meestal gooien ze er meteen de brandstoffen uit.
Volgens mij gooien ze de brandstof er alleen uit als ze echt niet meer gaan hoppen. Daarnaast zijn er ook nog 2 recycle-opties, een korte en een lange (zeiden ze @ NFS stream eerder vanavond). Maar dan depressurizen ze wel (wat niet meteen betekent dat alle brandstof er uit hoeft), om het vervolgens weer op druk te brengen voor een volgende hop-attempt.

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 30-08-2020 22:46 ]

• bottom line
We gaan live *O*

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
* PalingDrone kijkt ook mee :)

• bottom line
T-4

• bottom line
T-1 _/-\o_ _/-\o_

• PalingDrone
  • Niet online
Zonder het hele topic door te moeten lezen: Zijn die 4 palen bliksemafleiders o.i.d.?

• PalingDrone
  • Niet online
Liftoff :)

• bottom line
PalingDrone schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 01:18:
Zonder het hele topic door te moeten lezen: Zijn die 4 palen bliksemafleiders o.i.d.?
Jup

Hij is vertrokken!!

• PalingDrone
  • Niet online
Gaaf die beelden vanaf de grond, eerst die eerste separatie en nu die fairining.
Heb nog nooit die 2 helften zo duidelijk zien loskomen, maar volg dan ook niet iedere launch.

[ Voor 37% gewijzigd door PalingDrone op 31-08-2020 01:25 ]

• bottom line
Subiet de landing op LZ1!

• bottom line
Feeestje *O* *O*

• PalingDrone
  • Niet online
Wauw, impressive, scheelt een stuk slepen over water.

• PalingDrone
  • Niet online
En een mooie deploy, straks nog 2, misschien over een klein uurtje nog even kijken mocht de insomnia dat toelaten ;)

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:58
Mooie landing. 8) Ik vind die op land toch altijd een stukje mooier dan op OISLY.

Wat vliegt daar op T+ 4:00 nou linksboven door het beeld heen?
Dacht even dat ie z'n krukas was verloren. :+

Edit:
Bij mij zag 't er anders/gedetailleerder uit :? }:O

Edit2:
Ik bedoelde 20 sec eerder dan jouw gifje hieronder :P

[ Voor 61% gewijzigd door SmiGueL op 31-08-2020 01:44 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• bottom line
SmiGueL schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 01:35:
Wat vliegt daar op T+ 4 nou linksboven door het beeld heen?

Dacht even dat ie z'n krukas was verloren. :+
Dit?
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/5f96d006e5b58f06571325d935adf475.gif

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Dat zijn stukken ijs. :+

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/8187d4ddc1bf71f27386c127f5863439.gif

[ Voor 186% gewijzigd door Tourniquet op 31-08-2020 01:51 ]

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik vraag het me toch nog af wat het is. Ik zou eerder verwachten dat het afvalstukken zijn zoals folie, koppelingen, beugels die tijdens de stage separaties vrij komen.

De vorm lijkt niet op ijs, en het lijkt me toch dat ijs zou breken?

FreeReef.nl

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-01 11:47
World Citizen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:28:
Ik vraag het me toch nog af wat het is. Ik zou eerder verwachten dat het afvalstukken zijn zoals folie, koppelingen, beugels die tijdens de stage separaties vrij komen.

Het is over het algemeen vast zuurstof, vrij grote stukken ook nog!

Alles wat er tijdens de seperatie loskomt blijft of in de first stage vasthangen, of komt bij het ontsteken van de 2nd stage los - ring om de engine bell -. Alles is accounted for, losse dingen tijdens een lancering is een dikke nogo!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

World Citizen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:28:
Welke vorm heeft ijs dan? :+
Hangt er toch helemaal vanaf waar dat ijs op zat? Kan toch in die vorm in zijn geheel zijn afgebroken?

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Misschien een domme vraag: de laatste paar launches hebben ze de booster op het droneschip laten landen. Aangezien het nu ook lukte om op land te landen, konden ze dat toen ook niet doen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Sebazzz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:47:
Misschien een domme vraag: de laatste paar launches hebben ze de booster op het droneschip laten landen. Aangezien het nu ook lukte om op land te landen, konden ze dat toen ook niet doen?
Waarschijnlijk een zware lading, dus te weinig brandstof om te landen op het droneship.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Is afhankelijk van de richting waar ze naar toe lanceren (die afhankelijk is van de uiteindelijke baan om de aarde) en mogelijk de hoeveelheid brandstof die ze nog overhouden na lancering om terug te keren.

Zo kunnen ze ook de volle capaciteit van de Falcon 9 gebruiken alleen kunnen ze dan niet meer landen aangezien dat natuurlijk brandstof kost.
slijkie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Waarschijnlijk een zware lading, dus te weinig brandstof om te landen op het droneship.
Zal juist andersom zijn. Lanceringen gebeuren altijd over water. De kortste weg is dan natuurlijk een droneship, met meer brandstof kunnen ze dan nog land bereiken en daar landen.

[ Voor 36% gewijzigd door thijsco19 op 31-08-2020 12:53 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• MewBie
slijkie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Is het niet andersom? Meer brandstof nodig om terug te keren en op land te landen?

*beeeeep*

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
MewBie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Is het niet andersom? Meer brandstof nodig om terug te keren en op land te landen?
Goed punt, nu weet ik het even niet zeker meer... :+

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-01 19:57
Sebazzz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:47:
Voor het landen op land is meer brandstof nodig (hij moet immers omkeren en terugvliegen naar land). Dit kan dus alleen bij lanceringen waar minder brandstof nodig is voor de payload zelf (wat vaak een lichte satelliet of een lagere baan om de aarde betekent). Starlink lanceringen zitten precies op het randje waar ze hem nog op het droneship kunnen landen, maar wel zo veel mogelijk satellieten mee kunnen nemen per keer. Voordeel van zowel je raket als payload ontwerpen, dan kan je ze precies op elkaar afstemmen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door hostname op 31-08-2020 12:53 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Dus ze zijn de Falcon steeds meer gaan belasten? Ik kan mij namelijk geen recente landing op het land meer herinneren.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Niet zozeer 'meer gaan belasten', sommige payloads zijn wat minder zwaar waardoor je dus brandstof over kan houden om op land te landen.

Laatste aantal lanceringen was de payload van SpaceX zelf, de starlink satallieten, plus een paar andere satallieten. Met starlink kunnen ze de payload (aantal satallieten) maximaliseren en toch nog landen. Alleen kan je dan niet meer op land landen maar alleen nog op zee.

1 van de mooiste landingen op land vond ik die van Falcon heavy, 2 boosters die tegelijk op land landen.

[ Voor 20% gewijzigd door thijsco19 op 31-08-2020 15:02 ]

• MewBie
SLS Booster test over een paar minuten.

[ Voor 8% gewijzigd door MewBie op 02-09-2020 20:59 ]

*beeeeep*

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Daar had je heel wat warme Graved Lachs mee kunnen bereide, Lalo stijl :+

• ZeRoC00L
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:38:
Mogelijk een drukke dag voor Spacex.
Er staan 2 lanceringen gepland:

Starlink lancering om 16:12

en Saocom 1b om 01:18 (maandag, in US is het dan nog zondag)
https://www.spacex.com/launches/#saocom1b_update

En mogelijk een starship 150m hop met SN6.
De starlink lancering is afgelopen zondag niet doorgegaan, vandaag een herkansing.
Staat nu op de planning om 14:46

Volg je bankbiljetten

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

ZeRoC00L schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:00:
[...]

De starlink lancering is afgelopen zondag niet doorgegaan, vandaag een herkansing.

En vanmiddag vanaf 15:00 uur ook weer kans op een hop met SN6. :)

• bottom line
Tourniquet schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:13:
[...]

En vanmiddag vanaf 15:00 uur ook weer kans op een hop met SN6. :)
Vergeet er wel niet bij te zeggen dat ze een windown hebben van 14 uur ;)

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

bottom line schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:27:
[...]

Vergeet er wel niet bij te zeggen dat ze een windown hebben van 14 uur ;)
Daarom schreef ik 'vanaf' erbij. :P Maar het is een window van 12 uur toch? van 8:00 AM tot 8:00 PM, dat is van 3 uur vanmiddag tot 3 uur vannacht onze tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Tourniquet op 03-09-2020 12:53 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Tourniquet schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:52:
[...]

Daarom schreef ik 'vanaf' erbij. :P Maar het is een window van 12 uur toch? van 8:00 AM tot 8:00 PM, dat is van 3 uur vanmiddag tot 3 uur vannacht onze tijd.
Word gewoon weer af en toe kijken of ze de tank farm al gevent heeft enzo en dan blijven volgen :)

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
ZeRoC00L schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:00:
[...]

En deze is weer vlekkeloos verlopen. :)

Steam: Grim

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-01 22:11
Haha ja, het wordt zo gewoon, bizar. Ik weet nog dat ik voor de eerste paar landingen stiekem de conferentieruimte met de grote monitor boekte omdat het zo bijzonder was. Nu kijk ik het met een schuin oog op mijn telefoon, met de instelling "dat zal wel weer goed gaan".

We leven in de toekomst :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Rocketlab komt vanavond om 20.00 met een update. Er zijn geruchten over een missie naar Venus of een doorbraak in de recovery van de 1e trap.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

De "10 minuten waarschuwing" sirene klink nu in Boca Chica.

YouTube: Nerdle Cam 4K- Starship SN6 Launching Live At SpaceX Boca Chica Laun...

• APClll
  • Laatst online: 19-01 19:10

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Eigenlijk best gek...

Een opstijgende raket, 60 starlinks op de goede plek loslaten, veilig landen. Dat is niet meer spannend.

Maar zo'n vliegende watertoren-test, dat is wél spectaculair :P

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Yes!
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/11c54ed3629e112de7a35d199ce0f16c.gif
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/1a72b061b91f7488a7235cc610c8522b.gif

[ Voor 31% gewijzigd door Tourniquet op 03-09-2020 20:00 ]

• Spooksel
Hop, hop, hop... SN6 in galop :D

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Thunderbirds are GO! :+

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 14:39
SPX420 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:15:
[YouTube: Rocket Lab - The Next Chapter]

Rocketlab komt vanavond om 20.00 met een update. Er zijn geruchten over een missie naar Venus of een doorbraak in de recovery van de 1e trap.
Wat hebben ze aangekondigd? Ik ben eerlijk gezegd te lui om dat filmpje terug te kijken

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

coelho schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:27:
[...]

Wat hebben ze aangekondigd? Ik ben eerlijk gezegd te lui om dat filmpje terug te kijken
Toch kijken of het commentaar op YT volgen/lezen morgen?

Pagina: 1 ... 112 ... 204 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.